Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Is dat verbruik? Of opgeleverd?Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Als je niet verder komt heb je minder dan de noodzakelijke flow.
Ik zie de 9kW hier regelmatig, na aanpassing van de installatie, 8.5 - 10.5 kW aantikken rond het vriespunt waarbij die 8.5 wel gedurende plm. 10 minuten om richting een defrost te dalen tot 6.5 - 7kW
Bij dat hoge vermogen ligt de flow ldan wel rond de 30L/min.
Ik heb mijn tcap nog niet hoger dan 5225 watt zien gaan
Ik zie hetzelfde patroon, als je dan nog stilstand tijdens een defrost en het negatieve vermogen meeneemt, kom je effectief zo rond de 6.5kW.Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Ik zie de 9kW hier regelmatig, na aanpassing van de installatie, 8.5 - 10.5 kW aantikken rond het vriespunt waarbij die 8.5 wel gedurende plm. 10 minuten om richting een defrost te dalen tot 6.5 - 7kW
Qua redenatie klopt dat ook wel. Defrost duurt ongeveer 8 minuten. In die tijd produceert je WP geen warmte, daarnaast wordt er wel wamte onttrokken.
Dus stel dat hij zo'n 9kW gemiddeld doet (als hij niet aan het defrosten is) en 1 defrost per uur, dan zit je nog maar op 7.8kW. Tegelijkertijd wordt er bij een defrost ook nog energie onttrokken. (Weet iemand hoeveel kWh een defrost aan warmte kost?).
Als het erg vochtig is komen ze eerder rond de 40 minuten.
OpgewektMikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Is dat verbruik? Of opgeleverd?
Ik heb mijn tcap nog niet hoger dan 5225 watt zien gaan
Ah juist... Daar is mn max 12600 aldus de kabouters
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 10-02-2023 15:44 ]
Van 8:30 gisteren tot 10:30 vandaag 26 stuks in totaal, 1 per uur dus.Thorsd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:43:
[...]
Ik zie hetzelfde patroon, als je dan nog stilstand tijdens een defrost en het negatieve vermogen meeneemt, kom je effectief zo rond de 6.5kW.
Qua redenatie klopt dat ook wel. Defrost duurt ongeveer 8 minuten. In die tijd produceert je WP geen warmte, daarnaast wordt er wel wamte onttrokken.
Dus stel dat hij zo'n 9kW gemiddeld doet (als hij niet aan het defrosten is) en 1 defrost per uur, dan zit je nog maar op 7.8kW. Tegelijkertijd wordt er bij een defrost ook nog energie onttrokken. (Weet iemand hoeveel kWh een defrost aan warmte kost?).
Als het erg vochtig is komen ze eerder rond de 40 minuten.
Mijn cijfers zijn berekend door de geleerden van KamstrupMikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:44:
[...]
Ah juist... Daar is mn max 12600 aldus de kabouters
Ja ik weet het, maar guilty pleasure... het is zo makkelijk en snel koffie (cafeterie) zettenMikeyMan schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:15:
[...]
Quooker...
Maargoed, zelf weten. Hou er alleen rekening mee dat een hogere temperatuur meer stroom kost.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Wat ik bedoelde is dat je effectief gemeten over een uur niet meer haalt dan 6 á 6,5 kW. De 9kW haal je wel bij start, maar zakt in naarmate de unit dicht vriest. Dat geeft je zelf ook aan. Als je dan nog de onttrokken warmte van de defrost eraf haalt, zou het dus kunnen dat ook in jouw situatie dus effectief maar 6,5 kW over blijft.Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:18:
[...]
Haha had het meer over de andere tweaker.dof schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:27:
[...]
Ja ik weet het, maar guilty pleasure... het is zo makkelijk en snel koffie (cafeterie) zetten
Ik vind een Quooker echt een must met een wp met lagere boiler temperatuur eerlijk gezegd.
Door een extra pijp in te bouwen en het B-vat te verplaatsen is er plm. 1,5kW bijgekomen. Af en toe wordt sindsdien 12 kW aangetikt en dat was voorheen echt niet het geval.rykers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:35:
[...]
Wat ik bedoelde is dat je effectief gemeten over een uur niet meer haalt dan 6 á 6,5 kW. De 9kW haal je wel bij start, maar zakt in naarmate de unit dicht vriest. Dat geeft je zelf ook aan. Als je dan nog de onttrokken warmte van de defrost eraf haalt, zou het dus kunnen dat ook in jouw situatie dus effectief maar 6,5 kW over blijft.
B-vat parallel in Aanvoer kost vermogen, los van de COP.
Effectief over een uur met defrost is het ongeveer 6.7 - 7 kW
[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 10-02-2023 17:28 ]
Nee, ze staan niet specifiek in een handleiding uit 2018 omdat ze nieuwer zijn.Ethirty schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:22:
[...]
WH-SDC0709J3E5 + WH-UD09JE5-1 Maar die staan niet specifiek in het document uit 2018. Degene die er het meeste op lijkt, komt op 23 + 13A
https://www.dhps.nl/wp-co...ter-warmtepomp-SDC-UD.pdf
Licht dus erg sterk (naast de warmtevraag uiteraard) aan waar je woont. Hier 2 keer DF in afgelopen 24uur.Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:46:
[...]
Van 8:30 gisteren tot 10:30 vandaag 26 stuks in totaal, 1 per uur dus.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Hier gisteren om 5:00 de laatste.ErikVers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:47:
[...]
Licht dus erg sterk (naast de warmtevraag uiteraard) aan waar je woont. Hier 2 keer DF in afgelopen 24uur.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Verbindinkje met de Opper Kaboutertjes ligt er uit en laat zich voorlopig ook niet herstellen.
Wat je daarvan kunt vinden ? Niet zo veel, het verbindinkje met de Opper Kaboutertjes was immers gratis en dan mag je niet zo veel verwachten. Alleen kost een Adaptertje wel E 231,-
Dat Rjtec.eu er E 150,- voor moest hebben is dus een meevallertje.
En nu uren rond het Pompje hangen om het verbindinkje te herstellen ? Dacht het niet.
Misschien kan ik nog iemand blij maken met een gratis adaptertje of ik breng hem direct naar een grijs containertje.
Wat een "rommelpot", zo noemen ze dat hier in de provincie.
China maakt het, Japan verkoop het.
Make my day.
Panasonic heeft serviceonderhoud gehad. Daarover is een mail verzonden, mogelijk had je toen nog geen account. Na het onderhoud moet je opnieuw inloggen. Als je browser de cache niet leegt, lukt dat niet vanzelf. Ik hoefde mijn CZ-TAW1 zelf niet te resetten. Kan eventueel ook door middelste knopje in te drukken en vast te houden totdat er nog maar 1 lampje brandt. Voordeel dat ie bij mij in de huiskamer hangt. Opnieuw inloggen is noodzakelijk.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:58:
Het sprookje van Panasonicje regelen via Panasonic Service Cloudje is over na 2 dagjes.
Verbindinkje met de Opper Kaboutertjes ligt er uit en laat zich voorlopig ook niet herstellen.
Wat je daarvan kunt vinden ? Niet zo veel, het verbindinkje met de Opper Kaboutertjes was immers gratis en dan mag je niet zo veel verwachten. Alleen kost een Adaptertje wel E 231,-
En nu uren rond het Pompje hangen om het verbindinkje te herstellen ? Dacht het niet.
Misschien kan ik nog iemand blij maken met een gratis adaptertje of ik breng hem direct naar een grijs containertje.
Make my day.
(In Safari doe ik het altijd even via de privé modus).
Geachte dienstverlener,
Hartelijk dank voor het gebruik van "AQUAREA Service Cloud ".
08/02/2023 14:00 ~ 08/02/2023 16:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.
Deze e-mail is automatisch gegenereerd. Beantwoord deze e-mail daarom niet. Als u contact met ons wilt opnemen, ga dan naar https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/contact/.
Deze e-mail bevat geen persoonsgegevens om uw veiligheid te garanderen. Hartelijk dank voor uw begrip.
Met vriendelijke groet,
AQUAREA Service Cloud
[ Voor 19% gewijzigd door t.oswald op 11-02-2023 12:01 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Er zijn hier naar ik schat duizenden gebruikers. Het aantal problemen is dan ook verwaarloosbaar en vaak zelf veroorzaakt. Ik zou die hele Panasonic installatie op marktplaats zetten je bent hem zo kwijt die rommel.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:58:
Het sprookje van Panasonicje regelen via Panasonic Service Cloudje is over na 2 dagjes.
Make my day.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb noch data betr. aantal gebruikers, noch van het aantal problemen en weet ook niet waar deze data dan wel te vinden zijn.Wat hier valt te lezen is, dat er links en rechts geklaagd wordt en dat kan niemand ontgaan zijn. Samen met de eigen ervaring is dat voor mij de realiteit.Carboy54 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Er zijn hier naar ik schat duizenden gebruikers. Het aantal problemen is dan ook verwaarloosbaar en vaak zelf veroorzaakt. Ik zou die hele Panasonic installatie op marktplaats zetten je bent hem zo kwijt die rommel.
Geen idee waarom dat te moeten negeren.
Zoals over het algemeen wordt alleen gemeld als een product niet functioneert zoals verwacht, het voegt dan ook niet heel veel toe als iedereen meld dat bij hen geen problemen zijn zoals jij ondervind.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Ik heb noch data betr. aantal gebruikers, noch van het aantal problemen en weet ook niet waar deze data dan wel te vinden zijn.Wat hier valt te lezen is, dat er links en rechts geklaagd wordt en dat kan niemand ontgaan zijn. Samen met de eigen ervaring is dat voor mij de realiteit.
Desalniettemin erg vervelend.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Had dat gezien van service-onderhoud. Daarna nog verbinding. Sinds gisteren plm. 16.00 niet meer. Nu na een aantal keren resetten ook niet.
Adapter is via kabel verbonden met Fritz router.
[ Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 11-02-2023 12:25 ]
Ik heb hier een dag niet kunnen meekijken en kreeg ik het scherm van het onderhoud in 23 talen.
Daarna gewoon weer kunnen inloggen zonder reset.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
Ik maak mij niet meer druk om de wp een paar procentjes zuiniger te laten lopen, behalve dan dat de wp niet bij -4° moet gaan draaien als het een paar uur later al weer +4° is.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MMwJubuBVDiqmkkJ8iLEu1J4.jpg?f=user_large)
Vrij scherp geprijsd als ik vergelijk met een PE-RT in NL winkels. Ik vraag me af of ze voldoende geïsoleerd zijn als ik ze op 60cm diepte in een PVC buis door de grond leg.

De website vermeld: 9mm isolatie dikte... dat zegt genoeg, denk eerder aan 5cm dikke isolatie die tevens dampdicht is (mogelijke koeling met je wp), wordt een geheel ander kosten plaatje.psycho-realm schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:15:
Heeft er iemand ervaring met deze 32x2 PE-RT leidingen:
[Afbeelding]
Vrij scherp geprijsd als ik vergelijk met een PE-RT in NL winkels. Ik vraag me af of ze voldoende geïsoleerd zijn als ik ze op 60cm diepte in een PVC buis door de grond leg.
Om hoeveel meter gaat het?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Open s.v.p. een apart topic voor jouw problemen dan sneeuwen geïnteresseerde tweakers voor installatie en optimalisatie niet onder in jouw persoonlijke problemen.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Ik heb noch data betr. aantal gebruikers, noch van het aantal problemen en weet ook niet waar deze data dan wel te vinden zijn.Wat hier valt te lezen is, dat er links en rechts geklaagd wordt en dat kan niemand ontgaan zijn. Samen met de eigen ervaring is dat voor mij de realiteit.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik ben ook al 32 x3 met 15 mm isolatie tegen gekomenpsycho-realm schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:15:
Heeft er iemand ervaring met deze 32x2 PE-RT leidingen:
[Afbeelding]
Site :gep24.de of deze https://www.meinhausshop....t-Isolierung-15mm-VPE-25m
[ Voor 5% gewijzigd door Herw76 op 11-02-2023 14:31 ]
Ik ben nu wel even blij met monitoring ivm overwinteren.
Heb de wp bij vertrek ingesteld op vak mode en dan uit.
Het kabouterwerk stelt mij teleur.
Bij ingaan vorstbeveiliging gaat icm een aantal voorwaarden, zie instructiemanual, de heater in werking.
Dit resulteerd in een verbruik van 35kwh in 24 uur en wisselend op andere dagen, maar in deze trand.
Mmmm voor alleen vorstvrij houden vindt ik dit fors!
Ik heb hier een eind aan gemaakt door met dank aan tussen geplaatste shelly de voeding af te schakelen.
Dit resulteerd in storing h70.
Vorstbeveiliging blijft dan werken echter dan zonder heater.
Liever dit dan zo'n hoog verbruik voor de vogeltjes.
Na de koude periode heb ik de storing weer gereset.
Ga voor de volgende vak periode iets anders bedenken.
Denk zelfs aan aftappen.
Suggesties zijn welkom.
MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..
35kWh in 24u is wel erg veel inderdaad!Buitenkamp schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
natural colour
Bij ingaan vorstbeveiliging gaat icm een aantal voorwaarden, zie instructiemanual, de heater in werking.
Dit resulteerd in een verbruik van 35kwh in 24 uur en wisselend op andere dagen, maar in deze trand.
Ik heb hier een eind aan gemaakt door met dank aan tussen geplaatste shelly de voeding af te schakelen.
Denk zelfs aan aftappen.
Suggesties zijn welkom.
Dan doet die dus veel meer dan beetje rondpompen...
Is de watertemperatuur erg laag geworden? Is het niet handiger wanneer je lang wegbent elke dag 2kWh in de WP te stoppen overdags als het buiten het warmst is? Dan is water temperatuur weer stukje hoger en kan hij met enkel rondpompen de vorstbeveiliging doen.
Hier heb ik de Pana ook regelmatig 12 uur uit staand terwijl het in de nacht vriest. Ik zie dan twee keer de Pana even rondpompen wanneer de watertemperatuur buiten in de buurt van 4-5 graden komt.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Is niet nodig omdat a: het wemelt hier van bepaald niet alleen "mijn problemen" en b: ik heb inmiddels een andere tweaker - net als jij - blij kunnen maken met een zeer goede Adapter.Carboy54 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Open s.v.p. een apart topic voor jouw problemen dan sneeuwen geïnteresseerde tweakers voor installatie en optimalisatie niet onder in jouw persoonlijke problemen.
Problem solved, zo gaat dat bij mij.
Overigens meldden zich bij mij binnen een kwartier na de kreet hier 3 gegadigden, kennelijk alle 3 met problemen.
Wil er eigenlijk in de vak geen omkijken naar hebben.
En ben dan afhankelijk van verbinding
Tja, als je nu hulp wilt zul je wel meer info moeten geven... Hoe lang staat die uit? Hoe koud wordt het binnen, water temperatuur buiten etc?Buitenkamp schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:51:
vandermark
Wil er eigenlijk in de vak geen omkijken naar hebben.
En ben dan afhankelijk van verbinding
Oplossing kan zijn een simpele vakantie schema met elke dag tussen 13.00-16.00 even laten aangaan.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
ja, klopt, vast ip adres.martijn v o schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:51:
Het is iets simpels denk ik zoals heb je een vast IP adres op je router voor de panasonic?
Ik heb hier een dag niet kunnen meekijken en kreeg ik het scherm van het onderhoud in 23 talen.
Daarna gewoon weer kunnen inloggen zonder reset.
Periode is 2 mnd.
Natuurlijk resulteerd dit in koude aanvoer cq retour hij start bij -6 zonder andere positieve voorwaarden warmt hij op tot 28° en stopt dan.
Wurst case is leidend.
Ik verwacht niet dat aanvoer retour gaat bevriezen ivm vvw.
Ik zet mijn thermostaat op 12 ? graden en dus uit. Enkele dagen voor aankomst na 14 dgn. verhoog ik dagelijks met de app de temperatuur 1 - 2 graden. Werkt in de winter prima.Buitenkamp schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:38:
natural colour
Denk zelfs aan aftappen.
Suggesties zijn welkom.
Maar dan koelt het huis dus wel erg af in 2 maanden. Ik heb hier hetzelfde probleem als @Buitenkamp .Carboy54 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:28:
[...]
Ik zet mijn thermostaat op 12 ? graden en dus uit. Enkele dagen voor aankomst na 14 dgn. verhoog ik dagelijks met de app de temperatuur 1 - 2 graden. Werkt in de winter prima.
Maar heb er al eerder over geschreven, nu laat ik Ta op 22 of 23 en dan blijft de pomp draaien als hij afslaat. Temp in de kamer is dan tussen 19 en 19,5. Zodra ik met de thermostaat ga schakelen gaat hij het element gebruiken omdat de Tr te laat op 20° komt. Ik wil volgend jaar proberen de Ta en Tr twee graden hoger te zetten met het ijkmenu, de kaboutertjes voor de gek houden en dus de stooklijn gewoon twee graden hoger.
Klopt maar ik vergat te melden met radiatoren dan heb je niet te maken met ongewild inschakelen backup ivm min temperaturen bij opstarten.KaDoos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:49:
[...]
Maar dan koelt het huis dus wel erg af in 2 maanden. Ik heb hier hetzelfde probleem als @Buitenkamp .
Maar heb er al eerder over geschreven, nu laat ik Ta op 22 of 23 en dan blijft de pomp draaien als hij afslaat. Temp in de kamer is dan tussen 19 en 19,5. Zodra ik met de thermostaat ga schakelen gaat hij het element gebruiken omdat de Tr te laat op 20° komt. Ik wil volgend jaar proberen de Ta en Tr twee graden hoger te zetten met het ijkmenu, de kaboutertjes voor de gek houden en dus de stooklijn gewoon twee graden hoger.
Is bij jou de Tr dan sneller op 20°?Carboy54 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:59:
[...]
Klopt maar ik vergat te melden met radiatoren dan heb je niet te maken met ongewild inschakelen backup ivm min temperaturen bij opstarten.
Ja dat gaat snel met de 9J
En dat is dus het probleem met vvw en een lage gevraagde Ta. Als Ta=22° is dan duurt het heel lang voor Tr op 20 zit. En zelfs bij Ta=26 dan duurt het te lang, want dat had ik vorig jaar.
Dat valt te betwijfelen. De 9J is sneller in staat de boel op temp te krijgen.KaDoos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:16:
Dan maakt het niet uit of je J5 J7 of J9 hebt.
Leuk idee werkt hier inmiddels prima samen met ook een shelly op CN4 bij 21 graden. Alleen -2 bij 20.8 en hoge buitentemperatuur leidt eerder tot pendelen.t.oswald schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:32:
[...]
Wat ik doe is naregelen met shiften van de stooklijn. De Wp gaat dan niet aan/uit, maar toert af of op afhankelijk van de extern gemeten temperatuur. Voordeel daarvan is dat dit direct effect heeft op de werking van de Wp. Met een externe thermostaat is uit ook direct, maar weer aangaan van de Wp wordt na het aan signaal van de thermostaat nog sterk vertraagd door het protocol van de Wp zelf. Met automatisch shiften van mijn stooklijn tussen -1 en +1 draait de Wp vaak 24/7. Buiten het -1 venster zet ik de Wp middels een WiFi relais uit, bijvoorbeeld wanneer in de winter de zon sterk in de huiskamer schijnt.
Dat auto shiften kan ook met de HeishaMon, maar ik heb geen verstand van het maken van een script dus doe het via IFTTT. Met de HeihaMon wordt hier op het forum elders uitgebreid beschreven, moet je even opzoeken. Met IFTTT kan het zonder extra kennis. Zie voorbeeld uit het menu, het lijstje met aangeboden actions is best wel leuk.
Shiften kan uiteraard ook handmatig op de controller.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Ja, dat kan prima. Als je gewoon het aantal m3 * 8 of 9 (afhankelijk van hoe efficiënt je nu stookt) doet, heb je het aantal kWh warmte op een dag. Dat deel je door 24 en dan heb je het gemiddelde vermogen in kW over de dag.Daffy1982 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:36:
Ik heb met veel interesse de 'issues' gevolgd met de t-cap monoblocks vanaf een temperatuur van 4 graden waarbij het minimale vermogen ineens omhoog schiet. Daar ikzelf ook nog steeds afwachtende ben op mijn 12kw t-cap vroeg ik mij af of het mogelijk is om mijn huidig gasverbruik op dagen dat het circa tussen de 0 en 4 graden is te extrapoleren naar benodigde kwh's van een warmtepomp op zo'n dag. Dit om enige inschatting te kunnen krijgen of het bij mij in de toekomst mogelijk een issue kan worden
Kan ook voor een andere tijdsperiode natuurlijk.
Elke 10 seconden is er een link flap waardoor hij niet online komt, er komt ook geen DHCP request.
De led power brand groen, led status brand groen, maar link blijft helaas uit.
Inmiddels ook al geprobeerd om hem te resetten met 10-12 seconden Register/Reset ingedrukt te houden, maar dat mag helaas ook niet helpen.
Ook al andere netwerkkabel geprobeerd, en andere snelheden geprobeerd, 10 en 100 mbit of auto-neg.
De CZ-TAW1 is nu tijdelijk in de warmtepomp geplaatst en de netwerkkabel is een shielded cat 6 kabel.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Zou hij stuk zijn?
Ik zal trouwens nog wel op een later moment wat foto's plaatsen
Dank! heb even als voorbeeld een koude dag hier in zuid-limburg bekeken waarbij de temperatuur onder de 4 graden dook.Thorsd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:49:
[...]
Ja, dat kan prima. Als je gewoon het aantal m3 * 8 of 9 (afhankelijk van hoe efficiënt je nu stookt) doet, heb je het aantal kWh warmte op een dag. Dat deel je door 24 en dan heb je het gemiddelde vermogen in kW over de dag.
op 9-2 heb ik 18,7m3 gas verbruikt ( daarbij wel in acht nemende dat ik niet hoger stook dan 19 graden op dit moment).
Jouw formule in acht nemende kom ik dan op circa 7kw vermogen uit. Ik lees terug dat bij een temperatuur onder de 4 graden de t-cap circa 6kw tot 8kw aan vermogen levert.
Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het 't-cap' issue in mijn geval minder een probleem zal worden omdat ik bij deze temperaturen het vermogen toch al nodig heb?
18,7m3 gas bij 19*C ruimte temperatuur trek je niet met 7kW bij een Tb van 0-4*CDaffy1982 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:02:
[...]
Dank! heb even als voorbeeld een koude dag hier in zuid-limburg bekeken waarbij de temperatuur onder de 4 graden dook.
op 9-2 heb ik 18,7m3 gas verbruikt ( daarbij wel in acht nemende dat ik niet hoger stook dan 19 graden op dit moment).
Jouw formule in acht nemende kom ik dan op circa 7kw vermogen uit. Ik lees terug dat bij een temperatuur onder de 4 graden de t-cap circa 6kw tot 8kw aan vermogen levert.
Mag ik daaruit de conclusie trekken dat het 't-cap' issue in mijn geval minder een probleem zal worden omdat ik bij deze temperaturen het vermogen toch al nodig heb?
Doe daar rustig 2kW bij omdat je ook moet voorkomen dat de WP het niet haalt en al op zijn tenen loopt. In de berekening hanteer ik nooit 24 doch 22 uur.
Ja, daar lijkt het met deze berekening in grote lijnen wel op.Daffy1982 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:02:
[...]
Dank! heb even als voorbeeld een koude dag hier in zuid-limburg bekeken waarbij de temperatuur onder de 4 graden dook.
Het is natuurlijk een gemiddelde over de dag, dus daar kan nog wat variatie zitten. Het geleverde vermogen hangt ook van de watertemperatuur af, hogere COP is hoger minimaal vermogen.
En zoals @Gary199 noemde, zodra er gefrost wordt, is daar ook nog wat vermogen voor nodig (als de warmte uit het cv water wordt onttrokken).
ongeveer 12,5m buiten en 12,5m door de EPS cement (Isolatie cement met EPS korrels erin). Ik ben nog een beetje aan het speuren wat de beste en betaalbare oplossing is.natural colour schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:22:
[...]
De website vermeld: 9mm isolatie dikte... dat zegt genoeg, denk eerder aan 5cm dikke isolatie die tevens dampdicht is (mogelijke koeling met je wp), wordt een geheel ander kosten plaatje.
Om hoeveel meter gaat het?
Als je op vacantie gaat, kun je dan niet een paar groepen van de vv dicht draaien? Dan komt de Tr sneller boven de 20 graden.KaDoos schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:15:
[...]
En dat is dus het probleem met vvw en een lage gevraagde Ta. Als Ta=22° is dan duurt het heel lang voor Tr op 20 zit. En zelfs bij Ta=26 dan duurt het te lang, want dat had ik vorig jaar.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Zit te broeien om bv het verwarmings signaal van het expantievat te gebruiken om een bypas te maken met een klep om zo een kortsluit circuit te creeren bij vorstbeveiliging zodat eea snel opwarmt.
Bij normaal bedrijf heft het zichzelf dan automatisch weer op.
Er zijn al diverse tweakers geweest die problemen hadden met de verbinding bij plaatsing van de CZ-TAW1 in de behuizing van de Panasonic. Ook als deze bekabeld is aangesloten. Dus waarschijnlijk is de oplossing voor jou ook om hem buiten de Pana op te hangen.Freez schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:59:
Sinds gisteren draait mijn 9J T-CAP tot nu toe naar tevredenheid, maar met de CZ-TAW1 heb ik wat problemen.
Elke 10 seconden is er een link flap waardoor hij niet online komt, er komt ook geen DHCP request.
De led power brand groen, led status brand groen, maar link blijft helaas uit.
Inmiddels ook al geprobeerd om hem te resetten met 10-12 seconden Register/Reset ingedrukt te houden, maar dat mag helaas ook niet helpen.
Ook al andere netwerkkabel geprobeerd, en andere snelheden geprobeerd, 10 en 100 mbit of auto-neg.
De CZ-TAW1 is nu tijdelijk in de warmtepomp geplaatst en de netwerkkabel is een shielded cat 6 kabel.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Zou hij stuk zijn?
Ik zal trouwens nog wel op een later moment wat foto's plaatsen
Heb hem zelf in de meterkast hangen, maar dan ook het geluk dat ik dit haal met de std meegeleverde kabel. Tot zover nog geen enkel probleem gehad.rykers schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Er zijn al diverse tweakers geweest die problemen hadden met de verbinding bij plaatsing van de CZ-TAW1 in de behuizing van de Panasonic. Ook als deze bekabeld is aangesloten. Dus waarschijnlijk is de oplossing voor jou ook om hem buiten de Pana op te hangen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Bijna 13 meter in de grond, dan kom je al snel uit op deze buizen: https://benem.nl/buizen/grondleidingen/terrendis.htmlpsycho-realm schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:26:
[...]
ongeveer 12,5m buiten en 12,5m door de EPS cement (Isolatie cement met EPS korrels erin). Ik ben nog een beetje aan het speuren wat de beste en betaalbare oplossing is.
€€€ en nog eens €€€
Of zelf klooien knutselen met 32mm Uponor met zoveel isolatie als mogelijk is in een 160mm riooolbuis proberen te krijgen...
Ik zou de 40x140mm nemen en dat 2 x ; óók onder de vloer, de hele lengte uit één stuk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5teMHsYb6YLazT4kTsMHw8v.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 11-02-2023 20:14 ]
Ik had hem eerst ook buiten de warmtepomp in de garage opgehangen, maar ik vermoedde te grote lengte in de kabel. Dat er te weinig signaal door zou komen.rykers schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Er zijn al diverse tweakers geweest die problemen hadden met de verbinding bij plaatsing van de CZ-TAW1 in de behuizing van de Panasonic. Ook als deze bekabeld is aangesloten. Dus waarschijnlijk is de oplossing voor jou ook om hem buiten de Pana op te hangen.
Dus nu als test even in de warmtepomp zelf opgehangen, ik zal hem morgen wel even gewoon buiten leggen (gelukkig nog geen regen voorspeld
Eens met je laatste opmerking. Gemiddeld over 24 uur klopt de berekening, maar of het in de praktijk zo uitpakt voor @Daffy1982 weet ik niet. Als het in de nacht heel koud was, is een relatief groter deel van het "dagbudget" (in kWh) verbruikt, en is er wellicht minder nodig als het overdag 3 of 4C is. Ook nachtverlaging kan bijdragen aan een verschuiving in vermogen over de hele 24 uur. De T-cap knalt er op een winterdagje met 4C inderdaad in met een hoger minimum vermogen die op dat moment van de dag te veel zou kunnen zijn, wat leidt tot pendelen. Wat je wilt weten is of je die 6 tot 8kW overdag gedurende langere tijd kwijt kunt, als je huis al op temperatuur is (in stand houden van temperatuur is makkelijker dan op temperatuur brengen), bij een Tb van 3 of 4C. Ik zou dus huidig verbruik op dagdelen meten, en dan nog eens berekenen.Thorsd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:49:
[...]
Ja, dat kan prima. Als je gewoon het aantal m3 * 8 of 9 (afhankelijk van hoe efficiënt je nu stookt) doet, heb je het aantal kWh warmte op een dag. Dat deel je door 24 en dan heb je het gemiddelde vermogen in kW over de dag.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ik heb al wel wat kamers boven dicht gezet. Nog niet aan gedacht om in d3 kamer groepen dicht te zetten. Probleem kan wel zijn dat de flow dan te laag wordt, ga er over denken. Zal eerst eens proberen de kabouters voor de te houden door de Ta en Tr 2° hoger te ijken.jaari schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:36:
[...]
Als je op vacantie gaat, kun je dan niet een paar groepen van de vv dicht draaien? Dan komt de Tr sneller boven de 20 graden.
[...]
Eens met je laatste opmerking. Gemiddeld over 24 uur klopt de berekening, maar of het in de praktijk zo uitpakt voor @Daffy1982 weet ik niet. Als het in de nacht heel koud was, is een relatief groter deel van het "dagbudget" (in kWh) verbruikt, en is er wellicht minder nodig als het overdag 3 of 4C is. Ook nachtverlaging kan bijdragen aan een verschuiving in vermogen over de hele 24 uur. De T-cap knalt er op een winterdagje met 4C inderdaad in met een hoger minimum vermogen die op dat moment van de dag te veel zou kunnen zijn, wat leidt tot pendelen. Wat je wilt weten is of je die 6 tot 8kW overdag gedurende langere tijd kwijt kunt, als je huis al op temperatuur is (in stand houden van temperatuur is makkelijker dan op temperatuur brengen), bij een Tb van 3 of 4C. Ik zou dus huidig verbruik op dagdelen meten, en dan nog eens berekenen.
[/quote
Lost een 0-10V schakeling hier niets op ? Vrees dat wel/niet pendelen zich in grensgebied niet laat berekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 11-02-2023 21:33 ]
In beperkte mate kan 0-10V vraagsturing bijdragen, maar je niet onder de 2kW opgenomen vermogen komen. Ik heb dit beschreven in: Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:32:
[quote]Tiesert schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:06:
[...]
Lost een 0-10V schakeling hier niets op ?
Wat beter werkt is de dubbele temperatuursensor, maar eerst maar eens kijken of er een probleem is of dat de capaciteit goed aansluit bij de situatie.
[ Voor 15% gewijzigd door Tiesert op 11-02-2023 21:52 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Bij mij klapt ie er dagelijks uit, met een reset van de module (10sec knopje) werkt ie weer. Heb m zowel aan de buitenkant van de wp als 30 cm naar achter tegen het muurtje geprobeerd. Is nu sinds een week of 2 gaande. Niets veranderd en WiFi is prima sterk (8m afstand tot router).rykers schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:00:
[...]
Is een langere kabel en de cztaw binnen ophangen de oplossing ? Zou de wp teveel “storing” geven op het WiFi signaal? Het lijkt me eerder n software bug namelijk
Ik heb wel eens voorbij zien komen dat het kan liggen aan de combi met de router. Maar het fijne weet ik er niet van. Heb zelf de CZ-TAW1 bedraad op het plankje in de Pana liggen en aangesloten op het Google mesh netwerk access point. Werkt nu 4 maanden foutloos. De Heishamon hangt wel buiten ivm wifi-bereik in de pana als een kooi van Faraday.schrobbelbob schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:52:
[...]
Bij mij klapt ie er dagelijks uit, met een reset van de module (10sec knopje) werkt ie weer. Heb m zowel aan de buitenkant van de wp als 30 cm naar achter tegen het muurtje geprobeerd. Is nu sinds een week of 2 gaande. Niets veranderd en WiFi is prima sterk (8m afstand tot router).
Is een langere kabel en de cztaw binnen ophangen de oplossing ? Zou de wp teveel “storing” geven op het WiFi signaal? Het lijkt me eerder n software bug namelijk
Ik heb deze http://www.weijers-waalwi...dingsystemen/flexstar-uno als grondleiding .natural colour schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:08:
[...]
Bijna 13 meter in de grond, dan kom je al snel uit op deze buizen: https://benem.nl/buizen/grondleidingen/terrendis.html
€€€ en nog eens €€€
Of zelf klooien knutselen met 32mm Uponor met zoveel isolatie als mogelijk is in een 160mm riooolbuis proberen te krijgen...
Ik zou de 40x140mm nemen en dat 2 x ; óók onder de vloer, de hele lengte uit één stuk.
[Afbeelding]
2 x 4.5 meter in de grond liggen .
Zeer buigzaam en water dichte isolatie en apart geïsoleerd dus geen warmte overdracht naar elkaar
32x110 en dat 2x is beter, vooral over lange afstanden. 50 meter of verder is hiermee geen enkel probleem.natural colour schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:08:
[...]
Bijna 13 meter in de grond, dan kom je al snel uit op deze buizen: https://benem.nl/buizen/grondleidingen/terrendis.html
€€€ en nog eens €€€
[Afbeelding]
let op: PUR leidingen hebben een aanzienlijk lagere isolatiewaarde en de isolatie scheurt intern als je de leiding buigt.Herw76 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb deze http://www.weijers-waalwi...dingsystemen/flexstar-uno als grondleiding .
Zeer buigzaam en water dichte isolatie en apart geïsoleerd dus geen warmte overdracht naar elkaar
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 12-02-2023 00:07 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Tiesert schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:46:
[...]
In beperkte mate kan 0-10V vraagsturing bijdragen, maar je niet onder de 2kW opgenomen vermogen komen. Ik heb dit beschreven in: Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Wat beter werkt is de dubbele temperatuursensor, maar eerst maar eens kijken of er een probleem is of dat de capaciteit goed aansluit bij de situatie.
Dank @Tiesert en @Gary199 voor jullie reacties. Ik vermoed dat ik het vermogen wel kwijt ga komen maar zal het inderdaad in den beginne moeten gaan ondervinden in stookseizoen 2023-2024 als de boel draaiende is. Goed natuurlijk om te weten dat de backupoptie altijd nog de regeling met 2 sensoren zou kunnen zijn. Mocht het te vermijden zijn heeft dat natuurlijk altijd de voorkeur.Tiesert schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:46:
[...]
In beperkte mate kan 0-10V vraagsturing bijdragen, maar je niet onder de 2kW opgenomen vermogen komen. Ik heb dit beschreven in: Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Ben je toevallig bekend met Austropur leidingen? Die overweeg ik (in Duitsland) aan te schaffen om 22m lengte te overbruggen.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:50:
[...]
32x110 en dat 2x is beter, vooral over lange afstanden. 50 meter of verder is hiermee geen enkel probleem.
[...]
let op: PUR leidingen hebben een aanzienlijk lagere isolatiewaarde en de isolatie scheurt intern als je de leiding buigt.
Het is een combinatie PUR en PEX foam. Op papier isoleren deze beter dan bijv de Terrendis leidingen, en ze zijn een paar euro goedkoper per meter.
https://austroflex.net/austropur
qua specs zijn ze volgens mij vrijwel gelijk aan de flextar als je vergelijkbare diameters pakt. PUR pijpen zitten doorgaans rond de 0.24W/mK en de terrendis zit ergens in de 0.17.Pejdref schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:30:
[...]
Ben je toevallig bekend met Austropur leidingen? Die overweeg ik (in Duitsland) aan te schaffen om 22m lengte te overbruggen.
Het is een combinatie PUR en PEX foam. Op papier isoleren deze beter dan bijv de Terrendis leidingen, en ze zijn een paar euro goedkoper per meter.
https://austroflex.net/austropur
grote voordeel is dat de terrendis kan buigen zonder dat je de isolatie vernachelt doordat het een stapel losse lagen foam heeft. pur buizen buigen gaat vrijwel niet zonder de isolatiefactor te verlagen.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 12-02-2023 12:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Installatie ging voorspoedig dankzij alle tips en adviezen die hier gedeeld worden.
Nu staat de WP ongeveer 1 dag aan, in de nacht heb ik hem op de stille stand gezet(3) , het wordt als nog te warm in huis (22 graden) , nu las ik dat er een optie is om de afstandsbediening als aan/uit thermostaat te kunnen gebruiken. Hoe doe ik dat ? ik kom er niet echt uit.
PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
Terrendis zit ook op 0,204 w/mK net als de flexstar die ik heb .flippy schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:42:
[...]
qua specs zijn ze volgens mij vrijwel gelijk aan de flextar als je vergelijkbare diameters pakt. PUR pijpen zitten doorgaans rond de 0.24W/mK en de terrendis zit ergens in de 0.17.
grote voordeel is dat de terrendis kan buigen zonder dat je de isolatie vernachelt doordat het een stapel losse lagen foam heeft. pur buizen buigen gaat vrijwel niet zonder de isolatiefactor te verlagen.
Flexstar heeft een speciale pu isolatie waardoor het goed buigzaam is .
Het is niet van die stugge slang die de webshops verkopen en dat de pu schuim dan scheurt.
Gefeliciteerd! Je bedoelt de bijgeleverde bedrade Panasonic controller?Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:29:
Sinds gisteren draait bij mij de 7kw Mono, deze wordt alleen voor verwarming gebruikt.
Installatie ging voorspoedig dankzij alle tips en adviezen die hier gedeeld worden.
Nu staat de WP ongeveer 1 dag aan, in de nacht heb ik hem op de stille stand gezet(3) , het wordt als nog te warm in huis (22 graden) , nu las ik dat er een optie is om de afstandsbediening als aan/uit thermostaat te kunnen gebruiken. Hoe doe ik dat ? ik kom er niet echt uit.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja, die bedoel ik, aangesloten met 2 draden.blb4 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Gefeliciteerd! Je bedoelt de bijgeleverde bedrade Panasonic controller?
PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
Je kan er altijd voor zorgen dat je met een thermostaat-functie de Pana eerder laat afslaan als het ondanks een goed ingestelde stooklijn te warm wordt. Maar de thermostaatfunctie in de controller (afstandsbediening) is drama. Een te lage gevoeligheid/hysteresis en beïnvloeding van de warmte in het ding. Kies dan voor de losse externe thermostaat (bedraad of draadloos) van Panasonic (check PAW-A2W-RTWIRED / WIRELESS) of zoek in dit forum naar alternatieven die in de praktijk gebruikt worden. Ik gebruik zelf de Heat-It met externe voeler/thermistor en hysteresis van 0,1C, gekoppeld aan domotica.Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:18:
[...]
Ja, die bedoel ik, aangesloten met 2 draden.
[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 12-02-2023 14:26 ]
Bij Systeeminstellingen onder Installateur voor je zone (1) kiezen voor "kamersensor: interne thermostaat".Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:27:
Ik zou eigenlijk willen weten hoe ik die thermostaat functie aanzet, ik heb de handleiding al een paar keer doorgelezen, maar wordt er niet echt wijzer van.
Inmiddels is het 23 graden binnen
De regeling van de WP begint met een goede stooklijn. Als de hut bij jou veel te warm wordt zou je dus moeten starten met de stooklijn wat aan te passen. Maar je zal - m.i. - eigenlijk nooit zonder thermostaat kunnen, er zijn zoveel factoren die je met WAR alleen niet kan oplossen (o.a. huis vol met mensen, zon-instraling). Zoals @Tiesert schrijft, de temperatuurmeting van die Panasonic controller staat niet erg bekend om z'n nauwkeurigheid. Ik heb 'm zelf niet geprobeerd en je kan 't natuurlijk gewoon proberen. Beter is dus te gaan voor een externe temperatuursensor (die kan je ook op de WP aansluiten) of een externe thermostaat. Ik ben zelf geen fan van aan/uit thermostaten maar er zijn er genoeg die hier tevreden over zijn als je een juiste te pakken hebt.Tiesert schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Je kan er altijd voor zorgen dat je met een thermostaat-functie de Pana eerder laat afslaan als het ondanks een goed ingestelde stooklijn te warm wordt. Maar de thermostaatfunctie in de controller (afstandsbediening) is drama. Een te lage gevoeligheid/hysteresis en beïnvloeding van de warmte in het ding. Kies dan voor de losse externe thermostaat (bedraad of draadloos) van Panasonic (check PAW-A2W-RTWIRED / WIRELESS) of zoek in dit forum naar alternatieven die in de praktijk gebruikt worden. Ik gebruik zelf de Heat-It met externe voeler/thermistor en hysteresis van 0,1C, gekoppeld aan domotica.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als je geholpen wil worden zal je meer info moeten geven. Werk je met een stooklijn of met temperatuur direct? Als je met een stooklijn werkt kan je beter kiezen voor shiften op je controller. Dan kom je er achter hoe je stooklijn moet worden bijgesteld. Met de voorgestelde keuze voor het gebruik van de thermostaat verlies je die optie op de controller, daar verschijnt dan de thermostaat temperatuur. Zie het stukje handleiding. Bij zone1 zijn er drie keuzes. Als je kiest voor watertemperatuur kan je shiften op je controller en daarmee je stooklijn beter leren kennen. Uiteindelijk ga je die dan met het geleerde bijstellen. Als de stooklijn beter klopt, komt het moment om te kiezen voor de thermostaat, bij voorkeur een externe om de redenen eerder genoemd.Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:46:
Top, het is mij gelukt. Bedankt voor de tip!
Inmiddels is het 23 graden binnen
Zelf ben ik uitgekomen op auto shiften, maar dat is wellicht iets voor later…..
Bij shiften pak je de stooklijn tussen -5 en +5 in zijn geheel op. Bij jou zal het mogelijk richting -2 moeten. Dat getal zie je in het midden in de controller als je op de middelste toetst drukt.
:strip_exif()/f/image/JpTA9Y70lCbBaDpQl3fMgRaW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door t.oswald op 12-02-2023 15:03 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hier WAR en een aan/uitblb4 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:53:
[...]
De regeling van de WP begint met een goede stooklijn. Als de hut bij jou veel te warm wordt zou je dus moeten starten met de stooklijn wat aan te passen. Maar je zal - m.i. - eigenlijk nooit zonder thermostaat kunnen, er zijn zoveel factoren die je met WAR alleen niet kan oplossen (o.a. huis vol met mensen, zon-instraling). Zoals @Tiesert schrijft, de temperatuurmeting van die Panasonic controller staat niet erg bekend om z'n nauwkeurigheid. Ik heb 'm zelf niet geprobeerd en je kan 't natuurlijk gewoon proberen. Beter is dus te gaan voor een externe temperatuursensor (die kan je ook op de WP aansluiten) of een externe thermostaat. Ik ben zelf geen fan van aan/uit thermostaten maar er zijn er genoeg die hier tevreden over zijn als je een juiste te pakken hebt.
Wordt verder met rust gelaten. Temp hier al dagen lang 20.5*C
ik zie een heatit met z-wave, maar die heeft minimaal 0,3 graden hysteresis?Tiesert schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:23:
[...]
Ik gebruik zelf de Heat-It met externe voeler/thermistor en hysteresis van 0,1C, gekoppeld aan domotica.
https://www.robbshop.nl/h...-zwart-z-wave-plus-z-trm3
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Systeem was nog helemaal standaard, niks aangepast. Ik draaide met een stooklijn, ik had hem al op -2 gezet. Systeem staat nu nog steeds uit, temperatuur is sinds vanmorgen met een halve graad gezakt.t.oswald schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:00:
[...]
Als je geholpen wil worden zal je meer info moeten geven. Werk je met een stooklijn of met temperatuur direct? Als je met een stooklijn werkt kan je beter kiezen voor shiften op je controller. Dan kom je er achter hoe je stooklijn moet worden bijgesteld. Met de voorgestelde keuze voor het gebruik van de thermostaat verlies je die optie op de controller, daar verschijnt dan de thermostaat temperatuur. Zie het stukje handleiding. Bij zone1 zijn er drie keuzes. Als je kiest voor watertemperatuur kan je shiften op je controller en daarmee je stooklijn beter leren kennen. Uiteindelijk ga je die dan met het geleerde bijstellen. Als de stooklijn beter klopt, komt het moment om te kiezen voor de thermostaat, bij voorkeur een externe om de redenen eerder genoemd.
Zelf ben ik uitgekomen op auto shiften, maar dat is wellicht iets voor later…..
Bij shiften pak je de stooklijn tussen -5 en +5 in zijn geheel op. Bij jou zal het mogelijk richting -2 moeten. Dat getal zie je in het midden in de controller als je op de middelste toetst drukt.
[Afbeelding]
Ik zie het nu ook ja. Lijkt erop dat ik mij heb vergist. Bij mij schakelt de thermostaat niet zelf. Hij geeft de temperatuur via z-wave door per 0,1C dus ik denk dat ik daardoor in de war ben. Met die temperatuurmetingen bereken ik het gemiddelde over 10 minuten. In combinatie met andere factoren kan mijn script dan zonodig schakelen. Dank voor de check!sjimmie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:58:
[...]
ik zie een heatit met z-wave, maar die heeft minimaal 0,3 graden hysteresis?
https://www.robbshop.nl/h...-zwart-z-wave-plus-z-trm3
Volgens mij is de standaard stooklijn vrij hoog.Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:43:
[...]
Systeem was nog helemaal standaard, niks aangepast. Ik draaide met een stooklijn, ik had hem al op -2 gezet. Systeem staat nu nog steeds uit, temperatuur is sinds vanmorgen met een halve graad gezakt.
Heb je In het installateurs menu gekeken, bedrijfsinstellingen, verwarmen, stooklijn (ff uit m'n hoofd).
Die moet je denk ik wat naar beneden aanpassen als ik lees hoe rap je temp omhoog gaat.
Succes!
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Ik heb bij mij nu de 55 en 35 graden vervangen voor 35 en 25 graden
en de -5 en + 15 graden voor -15 en + 15 graden.
Ze draait nu op 38hz ipv 47hz.
Al met al een hele verbetering, Ik gebruik de externe controller nog wel als (tijdelijk) ruimte thermostaat.
Wat voor verwarming heb je? Vloerverwarming, radiatoren, convectoren? Bij vloerverwarming heb je meestal aan 30° genoeg; bij radiatoren eerder 35 tot 40.Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:09:
Klopt helemaal, ik heb gelukkig een post gevonden waarin omschreven staat wat de stooklijn precies inhoudt met daarbij een link naar een duitse site.
Al met al een hele verbetering, Ik gebruik de externe controller nog wel als (tijdelijk) ruimte thermostaat.
Overigens vind ik een stapgrootte van 0.1 en een hysterese van 0.3 al heel mooi hoor.Tiesert schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:28:
[...]
Ik zie het nu ook ja. Lijkt erop dat ik mij heb vergist. Bij mij schakelt de thermostaat niet zelf. Hij geeft de temperatuur via z-wave door per 0,1C dus ik denk dat ik daardoor in de war ben. Met die temperatuurmetingen bereken ik het gemiddelde over 10 minuten. In combinatie met andere factoren kan mijn script dan zonodig schakelen. Dank voor de check!
Maar waarom zo'n duur apparaat die je dan blijkbaar alleen als temperatuursensor gebruikt?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Kijk dat bedoel ik, dat is een groot verschil, als he die stooklijn beetje goed krijgt, is een thermostaat alleen nog nodig voor uitzonderingsituaties.Konnie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:09:
Klopt helemaal, ik heb gelukkig een post gevonden waarin omschreven staat wat de stooklijn precies inhoudt met daarbij een link naar een duitse site.
Ben dan wel benieuwd hoe je de controller ervaart, ivm mijn eigen situatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 13-02-2023 07:34 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Dank voor je reactie. Ik heb ze gemaild voor een offerte.Herw76 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb deze http://www.weijers-waalwi...dingsystemen/flexstar-uno als grondleiding .
Geen cv-boer die daar ooit over is begonnen. Terwijl toch de kern van het probleem is het ontbreken van voldoende isolatie en daar wel 1 op 1 de remedie ligt.
[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 13-02-2023 09:27 ]
Dank voor je reactie. Ik vraag me af of je niet onder de grond een fatsoenlijke overgang kan maken van geïsoleerde leiding naar on-geïsoleerde leiding. Het verschil is namelijk 40euro per meter....natural colour schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:08:
[...]
€€€ en nog eens €€€
[Afbeelding]
/f/image/KTlmcdN5fUJoJFzPZZs4c8tu.png?f=fotoalbum_large)
Ooit eens aangeschaft om een pomp mee te schakelen, er zit ook een 220V schakeling op met een stekker-aansluiting/stopcontact. Was niet meer in gebruik, dus die kon ik mooi voor dit project inzetten. Kan hem mooi verstoppen en de thermistor strategisch plaatsen. WAF hoog en werkt goed zo.sjimmie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:07:
[...]
Overigens vind ik een stapgrootte van 0.1 en een hysterese van 0.3 al heel mooi hoor.
Maar waarom zo'n duur apparaat die je dan blijkbaar alleen als temperatuursensor gebruikt?
Begane grond 5 x radiator + 300m vloerwarming 16mm volgens vorige bewoners als bijverwarming aangelegd.FransvWoerkom schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:42:
[...]
Wat voor verwarming heb je? Vloerverwarming, radiatoren, convectoren? Bij vloerverwarming heb je meestal aan 30° genoeg; bij radiatoren eerder 35 tot 40.
T33 60x130
T22 90x80
T22 80x90
T22 210x50
T11 40x55
1e verdieping
T22 50x100
T22 70x55
T22 80x90+ retour door de vloer met extra lussen (badkamer)
T22 50x70
T33 110x90
Woning is van 2001, vrijstaand, HR++ gevels Rc 3.5.
geen kruipruimte, vloer wel geïsoleerd, dak uniplaten rc naar horen zeggen, 4.5
warmwater middels gecombineerde ventilatie/warmtepomp boiler (22 jaar oud!!) (inventum 120L)
Heel eerlijk gezegd voldoet het nu voor mij prima.Baapje327 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:33:
[...]
Kijk dat bedoel ik, dat is een groot verschil, als he die stooklijn beetje goed krijgt, is een thermostaat alleen nog nodig voor uitzonderingsituaties.
Ben dan wel benieuwd hoe je de controller ervaart, ivm mijn eigen situatie.
Kamer temp staat nu ingesteld op 20 temp, de gemeten temp is ook 20 graden.
ze pruttelt nu op 24hz met een aanvoer van 28 graden en retour van 24 graden , debietpomp 12,6L /min
Problemen komen mede voor doordat hij binnen is gemonteerd ook met Lan verbindingKonnie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:10:
Ik heb nu problemen met de service cloud, Nu moet ik de taw-1 resetten, Alleen die heb ik buiten in de unit staan bedraad via lan. Nu ga ik de CNT kabel verlengen dmv de extra lan kabel die ook in de unit zit. de lan kabel die aangesloten zit aan de Taw-1 blijft aanwezig als backup. Ik ga wago klemmen gebruiken die je kunt open klikken (geschikt voor zachte kern van de CNT kabel)
Met T22's en T33's moet je het redden met een maximale Ta van 35°. Tenminste als je geen of bescheiden nachtverlaging instelt. Zijn die 300m strekkende of vierkante meters? Met bijverwarming wordt meestal bedoeld dat je er niet even snel de woonkamer mee kunt verwarmen van 15 tot 25° als je terugkomt van vakantie. Er zit waarschijnlijk een mengverdeler met pomp en thermostaatkraan aan. Als het je lukt met de vloerverwarming nu op 25° de BG warm te houden en op de verdieping zijn alleen slaapkamers, dan zou je kunnen overwegen de verdeler om te bouwen.Konnie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:10:
[...]
Begane grond 5 x radiator + 300m vloerwarming 16mm volgens vorige bewoners als bijverwarming aangelegd.
T33 60x130
T22 90x80
T22 80x90
T22 210x50
T11 40x55
1e verdieping
T22 50x100
T22 70x55
T22 80x90+ retour door de vloer met extra lussen (badkamer)
T22 50x70
T33 110x90
Woning is van 2001, vrijstaand, HR++ gevels Rc 3.5.
geen kruipruimte, vloer wel geïsoleerd, dak uniplaten rc naar horen zeggen, 4.5
warmwater middels gecombineerde ventilatie/warmtepomp boiler (22 jaar oud!!) (inventum 120L)
300 meter is de totale lengte van de leidingen 3 groepen, ik heb de verdeler al omgebouwd naar een gesloten verdeler, de pomp is er tussen uit en rechtstreeks aangesloten op de aansluiting dmv 1inch? knie koppeling naar 22mm cv leiding.FransvWoerkom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Met T22's en T33's moet je het redden met een maximale Ta van 35°. Tenminste als je geen of bescheiden nachtverlaging instelt. Zijn die 300m strekkende of vierkante meters? Met bijverwarming wordt meestal bedoeld dat je er niet even snel de woonkamer mee kunt verwarmen van 15 tot 25° als je terugkomt van vakantie. Er zit waarschijnlijk een mengverdeler met pomp en thermostaatkraan aan. Als het je lukt met de vloerverwarming nu op 25° de BG warm te houden en op de verdieping zijn alleen slaapkamers, dan zou je kunnen overwegen de verdeler om te bouwen.
de vloer is nu lekker warm.
Klopt helemaal, nu ik hem heb verlengd met de lan kabel werkt het naar behoren.Carboy54 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Problemen komen mede voor doordat hij binnen is gemonteerd ook met Lan verbinding
Dit topic is gesloten.