Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 134 Laatste
Acties:
  • 776.236 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
psycho-realm schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:52:
[...]

Dank voor je reactie. Ik vraag me af of je niet onder de grond een fatsoenlijke overgang kan maken van geïsoleerde leiding naar on-geïsoleerde leiding. Het verschil is namelijk 40euro per meter....

[Afbeelding]
Kan wel maar dat zou ik niet zo snel doen
Het mooiste is uit 1 stuk .
Ik ga zelf van de warmtepomp naar binnen onder de vloer en dan over op andere buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
psycho-realm schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:49:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb ze gemaild voor een offerte.
Leveren ze wel aan particulieren?
Ik heb het via het bedrijf waar ik werk vandaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:35
Vraag over nut & noodzaak van een (drinkwater)circulatiepomp(je) bij de boiler.

Ik ben mij aan 't voorbereiden op de plaatsing van de boiler die dan gekoppeld wordt met mijn warmtepomp.
Dit is een Panasonic PAW-TD20C1E5 (192l) boiler.

Ik zie hier op de diverse fora 2 discussies langskomen:
  1. Is de legionella-run effectief genoeg gezien 't feit dat 't verwarmingselement ongeveer halverwege zit en dus 't onderste gedeelte niet die temperatuur haalt;
  2. De benodigde grote van de boiler ook gezien dat de temperatuur onderin de boiler lager is.
Is het plaatsen van een (kleine) circulatiepomp niet de oplossing voor beide problemen?
De boiler heeft - boven de bovenste verwarmingsspiraal - een opening gemarkeerd als circulatie, ik neem aan voor als je de boiler zoals in b.v. Duitsland gebruikelijk is op een circulatieleiding aansluit. Je kan deze gebruiken om een (drinkwater)circulatiepomp vanaf de koudwateraansluiting op aan te sluiten en deze pomp dan aan te zetten tijdens het verwarmen van de boiler (door de WP en ook met het interne element tijdens de legionellarun). Je bereikt dan dat 't hele boilervat dezelfde temperatuur heeft waardoor de capaciteit groter is en ook al het water warm genoeg wordt voor de legionella-preventie.

Hoe denken jullie hierover? Zijn er mensen die dit hebben toegepast?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:00:
Vraag over nut & noodzaak van een (drinkwater)circulatiepomp(je) bij de boiler.

Ik ben mij aan 't voorbereiden op de plaatsing van de boiler die dan gekoppeld wordt met mijn warmtepomp.
Dit is een Panasonic PAW-TD20C1E5 (192l) boiler.

Ik zie hier op de diverse fora 2 discussies langskomen:
  1. Is de legionella-run effectief genoeg gezien 't feit dat 't verwarmingselement ongeveer halverwege zit en dus 't onderste gedeelte niet die temperatuur haalt;
  2. De benodigde grote van de boiler ook gezien dat de temperatuur onderin de boiler lager is.
Is het plaatsen van een (kleine) circulatiepomp niet de oplossing voor beide problemen?
De boiler heeft - boven de bovenste verwarmingsspiraal - een opening gemarkeerd als circulatie, ik neem aan voor als je de boiler zoals in b.v. Duitsland gebruikelijk is op een circulatieleiding aansluit. Je kan deze gebruiken om een (drinkwater)circulatiepomp vanaf de koudwateraansluiting op aan te sluiten en deze pomp dan aan te zetten tijdens het verwarmen van de boiler (door de WP en ook met het interne element tijdens de legionellarun). Je bereikt dan dat 't hele boilervat dezelfde temperatuur heeft waardoor de capaciteit groter is en ook al het water warm genoeg wordt voor de legionella-preventie.

Hoe denken jullie hierover? Zijn er mensen die dit hebben toegepast?
nee, integendeel. je wilt juist geen pomp want dat sloopt je gelaagdheid in de tank tijdens opwarmen. je wilt juist dat die spiraal in zo koud mogelijk water blijft onderin de tank.

circulatieaansluitingen zijn voor de gooise villas met een warm water circuit wat constant rondpompt zodat je niet zo lang hoeft te wachten op warm water. vrij standaard in bedrijfspanden en zo. niet zo practisch in woningen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ok, de verwarmingspiraal zit onderin en onderin is 't water altijd kouder dus warmt de boiler sneller op (meer afgifte want deltaT is hoger). En waarschijnlijk is er dan met opwarmen door de WP niet heel veel te winnen omdat er maar weinig ruimte onder de spiraal zit. Is dat je redenatie?

En voor de leginella-run dan? Ik ga ervan uit dat je tot 50 graden (of zelfs tot 55 graden) de boiler opwarmt via de WP en dan dus 't elektrische element in de boiler gebruikt. Daarmee blijft de onderste helft van de boiler dan denk ik kouder dan de benodigde temperatuur??

Alhoewel de boilerfabrikanten vast wel aan de specs zullen voldoen....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:28:
Ok, de verwarmingspiraal zit onderin en onderin is 't water altijd kouder dus warmt de boiler sneller op (meer afgifte want deltaT is hoger). En waarschijnlijk is er dan met opwarmen door de WP niet heel veel te winnen omdat er maar weinig ruimte onder de spiraal zit. Is dat je redenatie?

En voor de leginella-run dan? Ik ga ervan uit dat je tot 50 graden (of zelfs tot 55 graden) de boiler opwarmt via de WP en dan dus 't elektrische element in de boiler gebruikt. Daarmee blijft de onderste helft van de boiler dan denk ik kouder dan de benodigde temperatuur??

Volgens mij kan een warmtepomp meestal wel tot 60 graden leveren en andere kan je element dat laatste stukje wel overbruggen. 50 graden is in ieder geval te weinig voor een legionella-run.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:28:

ja, daar komt het op neer.

als je een warmtepomp pakt zoals de panasonic dan stopt die bij 55 en de rest van de run pakt ie het interne element voor en in de tussentijd gaat hij weer verder met het huis verwarmen.

als je een losse warmtepompboiler hebt zoals de atlantic v4 dan kan je de boiler forceren om tot 62 graden te gaan met de warmtepomp zelf en gebruik je het element nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 13-02-2023 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:33:
[...]

ja, daar komt het op neer.

als je een warmtepomp pakt zoals de panasonic dan stopt die bij 55 en de rest van de run pakt ie het interne element voor en in de tussentijd gaat hij weer verder met het huis verwarmen.
En 55 graden via de spiraal en dan daarna via 't element in de Boiler is dan dus voldoende voor de legionella run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:00:
[...]

En 55 graden via de spiraal en dan daarna via 't element in de Boiler is dan dus voldoende voor de legionella run.
Ja, de default waarde voor de "sterilisatie" temperatuur is 65° en dat gedurende 10 minuten. Ik denk trouwens dat het hete element in het midden van je tank toch wel voor zoveel convectiestroming zorgt dat de tank ook onderin 65° wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:33:
[...]

Adverteert Panasonic zelf niet met 60°? :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ok, ik ga 't niet ingewikkelder maken, hou 't gewoon bij standaard aansluiting zonder circulatiepomp. Die 192l moet ook meer dan voldoende zijn voor ons, Quooker in de keuken en alle 3 douchen is bij ons 80 liter water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:22
blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:14:
Ok, ik ga 't niet ingewikkelder maken, hou 't gewoon bij standaard aansluiting zonder circulatiepomp. Die 192l moet ook meer dan voldoende zijn voor ons, Quooker in de keuken en alle 3 douchen is bij ons 80 liter water.
Ik heb er naar aanleiding van diverse discussies hier oo het forum wel 1 tussen gezet. Hoofdzakelijk voor rondpompen bij Legionella run. En evt als we verwachten veel water nodig te hebben. Betreft wel een wpb, een 270l Calypso split. Bij normaal gebruik was ik niet van plan de pomp te laten draaien ivm onodig stilstand verlies.(denk ik🤔)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Alleen de HT versie kan hoger dan 55.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Om hier nog even op in te haken.

Afbeeldingslocatie: https://shwt-warmwasserspeicher.de/media/image/product/302/lg/300-liter-hochleistungsspeicher-warmwasserspeicher-mit-1-waermetauscher-inkl-isolierung.jpg

Mijn 300L SHWT SWW vat heeft de aansluiting voor de extra heater bijna onderop de tank (die flens onderop tussen die loze ruimte bij de spiraal). Dus als ik de 3 kW heater aanslingert dan gaat dat hele vat naar 65 graden, zeker omdat je ook wel aardige convectie gaat krijgen van zo'n heater denk ik. Ideaal, was zowieso echt een top tip van @lampy25 dit vat, zonder dit forum nooit op kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Ethirty schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Mijn 12H warmt de sww tank op tot 53°. Daarbij haalt hij als Ta ongeveer 58° en als Tr ongeveer 54°. De J serie haalt net de 60°, maar daarmee is de tank nog geen 60. Alleen met de backup of booster heater haalt de tank de 65°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:39
Lollercopter schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:57:

[Afbeelding]

Mijn 300L SHWT SWW vat heeft de aansluiting voor de extra heater bijna onderop de tank (die flens onderop tussen die loze ruimte bij de spiraal). Dus als ik de 3 kW heater aanslingert dan gaat dat hele vat naar 65 graden, zeker omdat je ook wel aardige convectie gaat krijgen van zo'n heater denk ik. Ideaal, was zowieso echt een top tip van @lampy25 dit vat, zonder dit forum nooit op kunnen komen.
Credits gaan ook weer door naar iemand anders op dit forum (al weet ik niet meer wie).
Maar ook tevreden, van de zomer staat die twee jaar dus wordt het tijd voor inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28

j4y

lampy25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 04:33:
[...]
van de zomer staat die twee jaar dus wordt het tijd voor inspectie.
Kan je vertellen wat jouw inspectie inhoudt en hoe? Mijn vat staat nu 2,5 jaar en heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen eigenlijk en waar op te letten O-) (heb het niet zelf geïnstalleerd en als het enigszins noob-friendly te doen is scheelt het weer iemand bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrke9noDJy-4WFNR3BJ84Mf_iRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxgBLeOSk20KW1jlTt9C1sZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuU1Uy_cD-kA4CwqTDFuZMQemis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2YWU7ObjphBlv8u0Mn1UPba.jpg?f=fotoalbum_large

Grapje van de kabouters voeding heater uitveschakelt

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrke9noDJy-4WFNR3BJ84Mf_iRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxgBLeOSk20KW1jlTt9C1sZs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuU1Uy_cD-kA4CwqTDFuZMQemis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2YWU7ObjphBlv8u0Mn1UPba.jpg?f=fotoalbum_large

Grapje van de kabouters voeding heater uitgeschakelt verbruik telt gewoon door ha ha.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Ja, de default waarde voor de "sterilisatie" temperatuur is 65° en dat gedurende 10 minuten. Ik denk trouwens dat het hete element in het midden van je tank toch wel voor zoveel convectiestroming zorgt dat de tank ook onderin 65° wordt.
Dat weet ik vrij zeker van niet. Bij mij zit het element in het midden. De sensor op 1/3de. Het element wordt aardig warm en erboven ook. Daarmee ook wat meer voorraad warmte dan de rest van de week. Maar de sensor komt lang niet in de buurt van de 60 graden. Probleem is dat het element zichzelf uitschakelt als het te warm wordt. Wellicht zou ik die grens iets omhoog kunnen zetten maar zie het ook niet zitten om in een gesloten vat tot 85 graden te verwarmen in de hoop dat het zich gaat mengen met de onderste lagen.

Ik draai daarom nu met de heater van de WP zodat het hele vat 62 graden wordt. Zodra de WP wat vaker niks doet, zet ik er zo een extra pompje tussen. Efficient is het namelijk niet via de WP heater.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
DomiGijzen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:33:
[...]

Dat weet ik vrij zeker van niet. Bij mij zit het element in het midden. De sensor op 1/3de. Het element wordt aardig warm en erboven ook. Daarmee ook wat meer voorraad warmte dan de rest van de week. Maar de sensor komt lang niet in de buurt van de 60 graden. Probleem is dat het element zichzelf uitschakelt als het te warm wordt. Wellicht zou ik die grens iets omhoog kunnen zetten maar zie het ook niet zitten om in een gesloten vat tot 85 graden te verwarmen in de hoop dat het zich gaat mengen met de onderste lagen.

Ik draai daarom nu met de heater van de WP zodat het hele vat 62 graden wordt. Zodra de WP wat vaker niks doet, zet ik er zo een extra pompje tussen. Efficient is het namelijk niet via de WP heater.
WP heater of tank heater maakt niet uit. Beide zijn COP 1. Heeft de interne thermostaat van de tank heater een schaalverdeling en waar staat die op? Heb je een gebruiksaanwijzing van die heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Buitenkamp schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grapje van de kabouters voeding heater uitveschakelt
In paragraaf 19.5.18 van de SM staat het foutzoek schema. Flippy suggereerde laatst dat het door lucht in het systeem zou kunnen komen als er echt een droogkookdreiging was. Heb je de waterdruk gecontroleerd en staat de ontluchter open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:18:
[...]

WP heater of tank heater maakt niet uit. Beide zijn COP 1. Heeft de interne thermostaat van de tank heater een schaalverdeling en waar staat die op? Heb je een gebruiksaanwijzing van die heater?
COP1 klopt. Maar hij staat wel een eindje verderop. Heel veel zal het niet schelen.
Wel is het zo dat als de WP, met of zonder heater, met het vat bezig is de floorheating niks kan doen. Dat is dan toch 1-1,5 uur en op de koudste dagen was dat deels merkbaar.
Met de externe heater meen ik dat de floorheating wel gewoon doorgaat. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Er staat inderdaad een schaalverdeling op. Het is deze: https://www.groene-energi...nt-3000w-thermostaat.html

Vermoed dat ik het hem nu op 70 graden heb ingesteld. Of misschien zelfs scherp 65. Denk je dat 85 beter werkt vanuit t midden? Kan ik best morgen eens proberen. Het idee stond me in eerste instantie niet aan om zo hoog te gaan. Maar vat heeft uiteraard de vereist overdrukventielen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
FransvWoerkom,

Heb de voeding bewust uitgeschakelt op afstand, met de tussen geplaatste shelly ivm afwezigheid vak. en zodoende heater verbruik te voorkomen bij dalende buiten temp.
We zien hier dat de kabouters doorturven terwijl de voeding afgeschalelt is zelfs bij een foutmelding.
Zie op de andere shelly die tussen de compressor voeding zit dat er ca. 550 whu verbruikt is wat klopt volgens vorstbeveiliging standverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Herw76 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:18:
[...]

Leveren ze wel aan particulieren?
Ik heb het via het bedrijf waar ik werk vandaar .
Ik heb een zzp onderneming. Niet gevraagd of ze ook aan particulieren leveren. Heb de volgende prijzen gekregen:

CALPEX FLEXSTAR Buis UNO 32x2,9/70, L=max 200m/ring €24,50 per meter

CALPEX FLEXSTAR Buis DUO 32x2,9+32x2,9/105, L=max 200m/ring €43,20 per meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08 22:02
Lollercopter schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:57:

[Afbeelding]

Welk vat is dit precies?
Ben na installatie van de 9kw op vloerverwarming nu ook op zoek naar een 300 liter vat. :+
Als dit vat goed bevalt dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
psycho-realm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb een zzp onderneming. Niet gevraagd of ze ook aan particulieren leveren. Heb de volgende prijzen gekregen:

Je hebt ook nog 4 koppelingen nodig .
Ik heb 15 meter met 4 koppelingen .
Ik moest €380 betalen .
Koopje toch. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
FransvWoerkom schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:18:
[...]

Lijkt mij dat de WP heater (die dus niet in het vat zit) een lagere COP dan 1 zal hebben, want je hebt verliezen buiten het vat. Niet 100% van het vermogen komt ten goede van opwarming van het water. Een interne boiler heater zal dat niet minder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:39
j4y schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:44:
[...]

Kan je vertellen wat jouw inspectie inhoudt en hoe? Mijn vat staat nu 2,5 jaar en heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen eigenlijk en waar op te letten O-) (heb het niet zelf geïnstalleerd en als het enigszins noob-friendly te doen is scheelt het weer iemand bellen)
Dit specifieke vat is een stalen vat, waar een opofferingsanode in zit. Die moet dan bekeken worden en eventueel vervangen.
Als je een Rvs vat hebt is het openmaken niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 06:06
psycho-realm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Duitse prijzen ook maar even in de mix gooien dan.
https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html
€48.90/10mtr - hierdoor ben ik wel honderden euros goedkoper uit in leidingwerk alleen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
stevenP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:03:
[...]

Duitse prijzen ook maar even in de mix gooien dan.
https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html
€48.90/10mtr - hierdoor ben ik wel honderden euros goedkoper uit in leidingwerk alleen.
Is niet voor in de grond .
Maar Duitse prijzen zijn goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
DomiGijzen schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:38:
[...]

COP1 klopt. Maar hij staat wel een eindje verderop. Heel veel zal het niet schelen.
Wel is het zo dat als de WP, met of zonder heater, met het vat bezig is de floorheating niks kan doen. Dat is dan toch 1-1,5 uur en op de koudste dagen was dat deels merkbaar.
Met de externe heater meen ik dat de floorheating wel gewoon doorgaat. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Er staat inderdaad een schaalverdeling op. Het is deze: https://www.groene-energi...nt-3000w-thermostaat.html

Vermoed dat ik het hem nu op 70 graden heb ingesteld. Of misschien zelfs scherp 65. Denk je dat 85 beter werkt vanuit t midden? Kan ik best morgen eens proberen. Het idee stond me in eerste instantie niet aan om zo hoog te gaan. Maar vat heeft uiteraard de vereist overdrukventielen.
Niet alleen het overdrukventiel beveiligt de tank. Ook de tanksensor van de wp. Die zet hem uit bij 65°. Omdat die sensor laag zit, kan het trouwens best dat het bovenin de tank heter wordt. Maar niet heter dan de instelling van de heaterthermostaat.

De verwarming door de wp gaat gewoon door terwijl de tank bezig is aan de anti-legionellarun. Niet trouwens als de tank gewoon door de wp verwarmd wordt. Maar met jouw lage sensor zal dat opwarmen wel vaker en korter gebeuren. De mijne zit op 1/3 van boven en als die onder de 43° komt, is gegarandeerd 2/3 van het vat kouder. Dan kost opwarmen tot 53° een uur. Overigens voel ik dat bij de vloer niet en bij de convectoren nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 06:06
Herw76 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Is niet voor in de grond .
Maar Duitse prijzen zijn goed
Dan zou ik het in een mantelbuis leggen. Als je PEX te stug vind om mee te werken (bochtje om in je mantel) kan je met Tyleen aan de slag. Ik heb zo ook water naar de schuur liggen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herw76
stevenP schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:20:
[...]

Dan zou ik het in een mantelbuis leggen. Als je PEX te stug vind om mee te werken (bochtje om in je mantel) kan je met Tyleen aan de slag. Ik heb zo ook water naar de schuur liggen.
Ik heb gekozen voor voor geïsoleerde slang veel makkelijker en beter geïsoleerd.
Binnen ga ik over op Pex 32 x3
En tyleen alleen voor water hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Methamorphosis schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Welk vat is dit precies?
Ben na installatie van de 9kw op vloerverwarming nu ook op zoek naar een 300 liter vat. :+
Als dit vat goed bevalt dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden :z
Ik heb dit boilervat (nog werkeloos) staan en gaat gebruikt worden icm een 9kw. Zijn in ieder geval uit voorraad en dus snel leverbaar.

https://www.boilergarant....r-laag-temperatuur-boiler

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Plexxodus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Ik heb dit boilervat (nog werkeloos) staan en gaat gebruikt worden icm een 9kw. Zijn in ieder geval uit voorraad en dus snel leverbaar.

https://www.boilergarant....r-laag-temperatuur-boiler
Ik heb toevallig deze week de 200 liter variant binnen gekregen. Wat mij opvalt is dat de diameter van de warmtepomp aansluiting 1" 1/2 lijkt ipv de 1" die de specs aangeven. Op de sticker van het vat staat trouwens G11/2 maar ik denk dat dat een drukfout is. Vind deze Tesy verder wel een interessante optie. Helaas geen RVS maar wel erg betaalbaar en dus op voorraad leverbaar!

Is dat bij jou ook zo? Gelukkig moet ik het materiaal bij Heima24 nog bestellen. Dus kan er een extra verloopring bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
@ranjo
Heb ik nog niet naar gekeken maar als ik de handleiding van de Tesy online bekijk dan staat daar wel de 1 1/2" aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-itJzsBij2ToMA6bQuqm97Dbdp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rzlDXfgGMCkB0ASgaw1zzSX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Plexxodus schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:16:
@ranjo
Heb ik nog niet naar gekeken maar als ik de handleiding van de Tesy online bekijk dan staat daar wel de 1 1/2" aansluiting.
Och op de site van de fabrikant had ik nog niet gekeken. Dan zit er denk ik op de sticker een typfout bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOVck44nWs9DkXOPNpSe9oeLEJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l58DHrviFZyeaNeWcP78GFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon verder al weinig vinden over 11/2 koppelingen. Dus ik durf de gok wel aan dat het gewoon een 1 1/2 opening is.
Vind het verder op het eerste gezicht een prima boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
@ranjo
Heb hetzelfde, prima kwaliteit voor het geld. Over een maandje of 2-3 weet ik hoe de 300 liter het doet en of het genoeg is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02-2024
Ik heb een warmtepomp geinstalleerd. (Panasonic).
Nu heb ik hulp nodig bij instellingen. Waar kan ik info verkrijgen ?
Zit nu met dat ik de control unit als thermostaat in woonkamer wil gebruiken, maar niet weet of ik nu de zelfde aansluitingen moet gebruiken, of een andere aansluiting (op de print)

Ook de zone 2 lijkt te worden genegeerd. Daar is een thermostaat en een sensor. Maar ik kan maar een sensor opgeven. Wordt hier de ruimte sensor of the water sensor mee bedoeld ???

Dit soort dingen dus.

Vriendelijke groet,

simpelmuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
simpelmuis schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:37:
Zit nu met dat ik de control unit als thermostaat in woonkamer wil gebruiken, maar niet weet of ik nu de zelfde aansluitingen moet gebruiken, of een andere aansluiting (op de print)

Ook de zone 2 lijkt te worden genegeerd. Daar is een thermostaat en een sensor. Maar ik kan maar een sensor opgeven. Wordt hier de ruimte sensor of the water sensor mee bedoeld ???

Dit soort dingen dus.

Vriendelijke groet,

simpelmuis.
Je hebt de service manual al wel bestudeerd?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
Ik heb de service manual bestudeerd. Ik begrijp natuurlijk niet alles.
Ook zal er wel veel heel logisch zijn, als je precies weet wat er bedoeld wordt.
Maar daar schort het soms een beetje aan, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
simpelmuis schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:43:
Ik heb de service manual bestudeerd. Ik begrijp natuurlijk niet alles.
Ook zal er wel veel heel logisch zijn, als je precies weet wat er bedoeld wordt.
Maar daar schort het soms een beetje aan, vandaar.
Ik zou bij een schema van de situatie beginnen. dan de hardware goed aansluiten en dan pas aan de instellingen beginnen.

en ja soms ben je een tijdje bezig om de manual te begrijpen. je kan in de manuals zoeken dan kan je met zoekwoorden makkelijker de stukken vinden die bij je vraag passen. de basis is echt de manual, we hebben geen walkthru voor je

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-02-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
Ok, duidelijk. Bedankt.

Groet,

Simpelmuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Tiesert schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:37:
[...]

Ik heb wel eens voorbij zien komen dat het kan liggen aan de combi met de router. Maar het fijne weet ik er niet van. Heb zelf de CZ-TAW1 bedraad op het plankje in de Pana liggen en aangesloten op het Google mesh netwerk access point. Werkt nu 4 maanden foutloos. De Heishamon hangt wel buiten ivm wifi-bereik in de pana als een kooi van Faraday.
Ik heb hem factory reset gegeven en van de tplink archer naar de T-Mobile huwawei geswitched. Lijkt nu perfect te draaien!

Een ander ding dat me opviel is dat ik al een paar keer heb opgemerkt dat de sww run niet wordt gestart. De modus staat wel op tank en het water loopt daar doorheen, retour en aanvoer beide koud (bv 12 graden vandaag). Maar hij startte pas toen ik hem handmatig uitschakelde en inschakelde. Wat zou dat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
ranjo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Och op de site van de fabrikant had ik nog niet gekeken. Dan zit er denk ik op de sticker een typfout bij mij.
[Afbeelding]

Ik kon verder al weinig vinden over 11/2 koppelingen. Dus ik durf de gok wel aan dat het gewoon een 1 1/2 opening is.
Vind het verder op het eerste gezicht een prima boilervat.
Dat G1-1/2" gat is voor de elektrische heater. Dat is min of meer standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online

Dit soort dingen dus.

Vriendelijke groet,

simpelmuis.
Er is een installatie-handleiding bij. Dat grote uitvouwblad. Daar wordt je stapsgewijs door de noodzakelijke instellingen geloodst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simpelmuis
Ik heb geen groot uitvouwblad.
Alleen zeer kleine boekjes met erg kleine lettertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

simpelmuis schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:59:
Ik heb geen groot uitvouwblad.
Alleen zeer kleine boekjes met erg kleine lettertjes.
Op de eerste pagina van dit topic staat de handleiding, PDF formaat op pagina 75 begint de pret.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
flippy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:09:
[...]

ja
ja
voor rendement moet je in je aandelenportefeuille kijken. ;)

als het gaat om efficientie is het beter of gelijk aan de rest maar hoeveel je eruit krijgt ligt aan hoe je de boel afstelt. ga je klooien met een kruiwagen met thermostaten, motortjes, pompen en buffervaten zal er niet veel overblijven van je geplande efficientie ongeacht het merk.
Ik moet de Panasonic niet te snel afserveren.

Maar waarom denk jij dat de kwaliteit goed is en goed blijft.
Volgens mij deelt Panasonic veel onderdelen met LG.
En ik ben geen fan van het monobloc concept.

Tevens vind ik de bouw van de fan niet fraai (te klein) waardoor deze meer lawaai zal maken dan de concurrentie. (Stiebel, Nibe)
Beetje de B-keuze.

De geluidsdruk op papier is hoog te noemen. De hoogste in de markt misschien:
Geluidsvermogen buiten onder vollast (verwarmen) 69 dBa!!

Nibe F2040 < 50 dBa (40 dBa op 3m)

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 15-02-2023 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Ik moet de Panasonic niet te snel afserveren.

Maar waarom denk jij dat de kwaliteit goed is en goed blijft.
Volgens mij deelt Panasonic veel onderdelen met LG.
En ik ben geen fan van het monobloc concept.

Tevens vind ik de bouw van de fan niet fraai (te klein) waardoor deze meer lawaai zal maken dan de concurrentie. (Stiebel, Nibe)
Beetje de B-keuze
mij kan de looks bar weinig schelen. ik ga niet buiten staan en de hele dag naar dat ding kijken. let wel dat dit uit het uitgangspunt is van iemand die jaren met volle tevredenheid in een multipla heeft gereden. :+

ik zie zulke machines (van alle merken) als ze al een paar jaar staan en moet omgaan welke issue er dan onstaan door "economische keuzes" van de fabrikant en/of het prutswerk van de installateur. en panasonic doet het een heel stuk netter dan de conncurrentie, helemaal in vergelijking met LG ondanks dat ze de compressors bij de zelfde fabrikant kopen. compressors gaan ook nooit stuk, die worden vermoord. maar dat terzijde.

ik heb HEEL weinig gezeik met panasonics. LG, daikin, mitsubishi en derivaten van mitsubishi zoals nibe en wat voor troep gasketel fabrikanten "maken" tegenwoordig is een heel ander verhaal.
het is al zo erg dat ik bepaalde onderdelen van LG en zoizo 2 a 3 printplaten van daikin standaard achterin de bus heb liggen in de winterperiode. nibe is lekker makkelijk want dat is gewoon allemaal spul van MHI en hoef je niet in zweden te bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-02-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:40:
[...]

mij kan de looks bar weinig schelen. ik ga niet buiten staan en de hele dag naar dat ding kijken. let wel dat dit uit het uitgangspunt is van iemand die jaren met volle tevredenheid in een multipla heeft gereden. :+

ik zie zulke machines (van alle merken) als ze al een paar jaar staan en moet omgaan welke issue er dan onstaan door "economische keuzes" van de fabrikant en/of het prutswerk van de installateur. en panasonic doet het een heel stuk netter dan de conncurrentie, helemaal in vergelijking met LG ondanks dat ze de compressors bij de zelfde fabrikant kopen. compressors gaan ook nooit stuk, die worden vermoord.

ik heb HEEL weinig gezeik met panasonics. LG, daikin, mitsubishi en derivaten van mitsubishi zoals nibe en wat voor troep gasketel fabrikanten "maken" tegenwoordig is een heel ander verhaal.
het is al zo erg dat ik bepaalde onderdelen van LG en zoizo 2 a 3 printplaten van daikin standaard achterin de bus heb liggen in de winterperiode. nibe is lekker makkelijk want dat is gewoon allemaal spul van MHI en hoef je niet in zweden te bestellen.
Nou ik heb het niet over de looks van de fan, maar over de te kleine fan die hard moet draaien bij eenzelfde luchthoeveelheid. Dus lawaai.

Ik ben serieus op zoek naar het beste op de markt. Dat wil ik adviseren aan klanten.
Het monobloc concept ben ik niet gek op, heb liever buiten geen water, al teveel bevroren toestellen gezien (denk aan stroomuitval voor langere tijd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:47:
[...]

Nou ik heb het niet over de looks van de fan, maar over de te kleine fan die hard moet draaien bij eenzelfde luchthoeveelheid. Dus lawaai.

Ik ben serieus op zoek naar het beste op de markt. Dat wil ik adviseren aan klanten.
Het monobloc concept ben ik niet gek op, heb liever buiten geen water, al teveel bevroren toestellen gezien (denk aan stroomuitval voor langere tijd)
Formaat van de fan is zeker niet leidend voor hoevel lawaai die maakt. De fan op een 30kw mitsubishi city is niet veel groter qua diamter dan die op een 5kW panasonic zit. Dus staar je niet blind op zulke dingen, dat is gewoon te kortzichtig.

En je kan wel niet gek zijn op monobloks maar het is wel al decennia de standaard en meest efficientse en betrouwbaarste type installatie. En het drama van stroomuitval is gewoon overtrokken en valt ook simpel tegen te beveiligen indien nodig op verschillende manieren als men die drang heeft. Al is het een non issue in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:29
Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 22:47:
[...]
Weinig van te merken hier op het forum. Dat zegt wel wat.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Formaat van de fan is zeker niet leidend voor hoevel lawaai die maakt. De fan op een 30kw mitsubishi city is niet veel groter qua diamter dan die op een 5kW panasonic zit. Dus staar je niet blind op zulke dingen, dat is gewoon te kortzichtig.

En je kan wel niet gek zijn op monobloks maar het is wel al decennia de standaard en meest efficientse en betrouwbaarste type installatie. En het drama van stroomuitval is gewoon overtrokken en valt ook simpel tegen te beveiligen indien nodig op verschillende manieren als men die drang heeft.
Een city multi blaast omhoog uit, door de kelk vormige opening is de bedoeling dat het geluid naar boven wordt afgeleid. (En niet naar de omringende gebouwen).

De modellen met grote langzaam draaiende fan komt overal in, Daikin heeft ze al, die nieuwe ME ook, Nibe en Stiebel al jaren.

Bij een monobloc zitten veel onderdelen buiten, die anders binnen zitten, de druksensor, pomp, electrisch element, ontluchters, filter.
Dat is dan weer net savonds in de sneeuw een nadeel, als er wat mee is.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 15-02-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
hansvk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Weinig van te merken hier op het forum. Dat zegt wel wat.
Maar het publiek hier is niet gemiddeld. Hoger opgeleidt en meer affectie met techniek.
Bij stroomuitval kijken wij daar naar om.
De gemiddelde of zakelijke gebruiker kijkt vaak nergens (zelf) na, en wacht pas als alles kapot is met bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konnie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-11-2024

Dit soort dingen dus.

Vriendelijke groet,

simpelmuis.
Ik had dezelfde vraag, behalve mbt zone 2, kijk mijn posts even terug, daar staan de antwoorden die ik heb gehad. Mij heeft het geholpen.

PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konnie
Ik heb mijn controller op de aansluiting “remote controller” aangesloten. Zoals aangegeven in de manual. Aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door Konnie op 16-02-2023 07:29 ]

PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
Konnie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:25:
Ik heb mijn controller op de aansluiting “externe controller” aangesloten. Zoals aangegeven in de manual.
In de service manual staat remote controller aansluiten op de aansluitingen remote controller.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLxhrWjeBD8qWdLe4MsRGETKrTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/do4VIUGqQEs5E6DhcHYgf8uV.png?f=fotoalbum_large

In hoofdstuk 12.3 staat waar alles moet of kan worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Een city multi blaast omhoog uit, door de kelk vormige opening is de bedoeling dat het geluid naar boven wordt afgeleid. (En niet naar de omringende gebouwen).

De modellen met grote langzaam draaiende fan komt overal in, Daikin heeft ze al, die nieuwe ME ook, Nibe en Stiebel al jaren.

Bij een monobloc zitten veel onderdelen buiten, die anders binnen zitten, de druksensor, pomp, electrisch element, ontluchters, filter.
ik denk dat je erg veel aannames hebt.

exact dezelfde sensoren (zelfde typenummers en merk) zitten ook in grote chillers van bijvoorbeeld carrier en ross die helemaal geen kappen om de onderdelen hebben en 20 jaar lang volledig open in weer en wind zitten. en die gaan net zo vaak stuk als de sensoren in units die binnen staan in een kelder of technische ruimte.

en qua geluid zou ik echt eerst eens naast de machines gaan staan ipv naar de fans kijken. een LG maakt op papier minder geluid dan een panasonic maar de LG maakt veel vervelender geluid wat verder doordringt voor ons gehoor en mensen klagen veel meer over de LG dan de pana ondanks dat de LG op papier beter is.

als er wat mis is met de machine bij een split is het verreweg meestal koelmiddellekkages op koppelingen. en dan sta je uren buiten te emmeren in de sneeuw om dat weer recht te trekken. koelmiddelissues bij een mono zijn vrijwel ongehoord. en ik weet 100% zeker dat ik sneller een waterpomp, printplaat of sensor vervangen hebt in een buitendeel dan een koelmiddellekkage in een split opgelost heb. nog afgezien dat waterzijdige reparaties buiten VEEL makkelijker is dan binnen. buiten hoef ik 0 rekening te houden met het dure laminaat van de klant.

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe gaan jullie met het vebruik om van de Warmtepomp die dagen draait.

In afwachting van mijn panasonic 5j verwarm ik helaas tijdelijk met een 5kw airco (mhi) in de woonkamer.
Echter het verbruik is dan bij verwarmen 1500w wat neekomt op 20/30KW/h.
Mijn enersie kosten bedragen nu 800,- euro per maand, en ik heb geen gas kosten.

Ik hoop dat het met de WP wat zuiniger kan, ik hoef alleen vloerverwarming in de woonkamer te hebben met max 35graden. (en een badkamer kachel, maar daar hoeft alleen de kou uit de ruimte)

-edit-

• flippy
  • Niet online

flippy

nike schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:00:

In afwachting van mijn panasonic 5j verwarm ik helaas tijdelijk met een 5kw airco (mhi) in de woonkamer.
Mijn enersie kosten bedragen nu 800,- euro per maand, en ik heb geen gas kosten.

Ik hoop dat het met de WP wat zuiniger kan, ik hoef alleen vloerverwarming in de woonkamer te hebben met max 35graden. (en een badkamer kachel, maar daar hoeft alleen de kou uit de ruimte)
aircos zijn inherent minder zuinig dan warmtepompen. grotere nachtverlaging toepassen is vaak wel handig als je nog 1 grote puist aan de muur hebt hangen.

• DomiGijzen
  • Nu online
nike schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:00:

Dat is op de koudere dagen neem ik aan? Het is namelijk wel zo dat bij een beetje warmte het verbruik snel omlaag gaat. Met het weer van de afgelopen dagen zie ik dat overdag de WP niet meer hoeft te werken en de airco's boven nauwelijks iets doen.
Dus het hoge verbruik in de koude maanden moet je accepteren, wetende dat het vrij snel minder of 0 is.

Grz D.

• Konnie
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:45:
[...]

In de service manual staat remote controller aansluiten op de aansluitingen remote controller.[Afbeelding]

In hoofdstuk 12.3 staat waar alles moet of kan worden aangesloten.
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

• Technician-
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 06:58:
[...]

ik denk dat je erg veel aannames hebt.

exact dezelfde sensoren (zelfde typenummers en merk) zitten ook in grote chillers van bijvoorbeeld carrier en ross die helemaal geen kappen om de onderdelen hebben en 20 jaar lang volledig open in weer en wind zitten. en die gaan net zo vaak stuk als de sensoren in units die binnen staan in een kelder of technische ruimte.

en qua geluid zou ik echt eerst eens naast de machines gaan staan ipv naar de fans kijken. een LG maakt op papier minder geluid dan een panasonic maar de LG maakt veel vervelender geluid wat verder doordringt voor ons gehoor en mensen klagen veel meer over de LG dan de pana ondanks dat de LG op papier beter is.

als er wat mis is met de machine bij een split is het verreweg meestal koelmiddellekkages op koppelingen. en dan sta je uren buiten te emmeren in de sneeuw om dat weer recht te trekken. koelmiddelissues bij een mono zijn vrijwel ongehoord. en ik weet 100% zeker dat ik sneller een waterpomp, printplaat of sensor vervangen hebt in een buitendeel dan een koelmiddellekkage in een split opgelost heb. nog afgezien dat waterzijdige reparaties buiten VEEL makkelijker is dan binnen. buiten hoef ik 0 rekening te houden met het dure laminaat van de klant.
Ja klopt ik ben wat aan het prikken om info los te krijgen ;)
Maar wat mij Triggerde was een vastzittende pomp in een LG Therma V. Deze uitgebouwd en dat was echt de meest domme pomp die ik ooit heb gezien. Compleet van kunststof en met schroeven die in het kunststof draaien (waarom geen grfs of Wilo)
Nu zocht ik dat artikel en kwam erachter dat de Panasonic exact dezelfde pomp heeft.
https://jsenergi.eu/panas...-sxc9-12f9e8-adc0916.html

Maar inderdaad, ik ken Panasonic niet. Mensen vragen mij om deze, ik heb er twijfels over. Op de lange duur, de ondersteuning, levering onderdelen.
De importeur.

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:48:
[...]

Maar wat mij Triggerde was een vastzittende pomp in een LG Therma V. Deze uitgebouwd en dat was echt de meest domme pomp die ik ooit heb gezien. Compleet van kunststof en met schroeven die in het kunststof draaien (waarom geen grfs of Wilo)
Nu zocht ik dat artikel en kwam erachter dat de Panasonic exact dezelfde pomp heeft.

Maar inderdaad, ik ken Panasonic niet. Mensen vragen mij om deze, ik heb er twijfels over. Op de lange duur, de ondersteuning, levering onderdelen.
De importeur.
Die serie pompen is erg universeel en vind je in veel machines terug. Goede filter ervoor en dan blijven ze wel leven. Platic rot niet in elk geval in tegenstelling tot de wilo en grundjes dus vervangen is zo gedaan en goedkoper.
Maar dan nog sta ik liever buiten die pomp te vervangen dan binnen.

Ik kan nog steeds panasonic onderdelen krijgen van machines uit 2005 dus dat is ook geen issue. Of je zon oude machine wilt fixen is dan weer en ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 07:52 ]

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
simpelmuis schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:54:
Ok, duidelijk. Bedankt.

Groet,

Simpelmuis.
Misschien dat je hier meer response krijgt als je een specifieke vraag hebt.

• Gary199
Technician- schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:07:
[...]

Zolang er geen gedegen/betrouwbaar onderzoek is gedaan t.a.v. betrouwbaarheid en efficiency houd ik de oordelen daaromtrent voor individuele meningen en niet meer dan dat.
En water binnen is betrouwbaarder dan water buiten.
Geef mij bovendien vochtgevoelige prints maar in ruimtes met een temperatuur boven condensatie niveau zolang geen vochtbestendige materialen als goud en zilver worden gebruikt.
Storingen in de winter laten zich sowieso gemakkelijker binnen tackelen dan buiten.

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Zolang er geen gedegen/betrouwbaar onderzoek is gedaan t.a.v. betrouwbaarheid en efficiency houd ik de oordelen daaromtrent voor individuele meningen en niet meer dan dat.
En water binnen is betrouwbaarder dan water buiten.
Geef mij bovendien vochtgevoelige prints maar in ruimtes met een temperatuur boven condensatie niveau zolang geen vochtbestendige materialen als goud en zilver worden gebruikt.
Storingen in de winter laten zich sowieso gemakkelijker binnen tackelen dan buiten.
Als iemand die binnen en buiten reparaties uitvoert: alles wat je zegt is jouw mening.

• Gary199
Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:48:
[...]

De importeur.
Het kunststofgedeelte van de Panasonic pomp is spuitgietwerk.
De spuitgietmachine produceert iedere 30 seconden 1 ex per pomphuis en dat 24 uur non stop.
Met moordende concurrentie in de spuit/giet wereld levert dat een goedkoop pompje op.
Met een prijs van E 600,- is dat meer dan een gouden handel.

En onderdelen met een duur label komen meestal ook uit een fabriek waar voor veel partijen universele producten vandaan komen. Vaak zijn de merken aan elkaar gelijk en verschilt alleen de naam of is een aansluiting van een meer gebruikt onderdeel gewijzigd en zijn de diverse merken niet onderling uitwisselbaar. ( hoe knevel ik de consument )

[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 16-02-2023 09:36 ]

• Gary199
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Als iemand die binnen en buiten reparaties uitvoert: alles wat je zegt is jouw mening.
Klopt helemaal.
Maar het voorkomen van storingen gaat aan reparaties vooraf als het goed is en een goed aangelegd systeem houdt rekening met reparaties en heeft aftappunten daar waar je er wat aan hebt en er bij kunt.

Hier heeft het systeem 4 kogelkranen + de Kamstrup om alle richtingen volledig te kunnen afsluiten rondom de binnen-unit. Meer dan 10 liter valt er bij behoefte daardoor niet af te tappen en daarna bijvullen en ontluchten is ook geringe moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Klopt helemaal.
Maar het voorkomen van storingen gaat aan reparaties vooraf als het goed is en een goed aangelegd systeem houdt rekening met reparaties en heeft aftappunten daar waar je er wat aan hebt en er bij kunt.

Hier heeft het systeem 4 kogelkranen + de Kamstrup om alle richtingen volledig te kunnen afsluiten rondom de binnen-unit. Meer dan 10 liter valt er bij behoefte daardoor niet af te tappen en daarna bijvullen en ontluchten is ook geringe moeite.
Niks daarvan is waar in de praktijk. Bij een buiteninstallatie hoef je nergens rekening mee te houden en laat je water gewoon wegstromen uit de unit of onderdelen. Dat is vele malen minder gezeik dan kutten met emmers en doeken om het interieur van de klant droog te houden. Als je denkt dat je zonder water op de grond te lekken een pomp of zelfs een wisselaar kan vervangen adviseer ik je eens het eens te proberen.

• Gary199
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Niks daarvan is waar in de praktijk. Bij een buiteninstallatie hoef je nergens rekening mee te houden en laat je water gewoon wegstromen uit de unit of onderdelen. Dat is vele malen minder gezeik dan kutten met emmers en doeken om het interieur van de klant droog te houden. Als je denkt dat je zonder water op de grond te lekken een pomp of zelfs een wisselaar kan vervangen adviseer ik je eens het eens te proberen.
Ik spreek je niet tegen. Heb hier echter een zinken lekbak onder de binnenunit gemonteerd.
Stelt qua montage werkzaamheden niets voor.
Unit hangt in een droge kelder met een temp van 18*C

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:24:
[...]

Ik spreek je niet tegen. Heb hier echter een zinken lekbak onder de binnenunit gemonteerd.
Stelt qua montage werkzaamheden niets voor.
Unit hangt in een droge kelder met een temp van 18*C
Bij een monoblok is dat allemaal niet nodig. En zon bak monteren drukt op de marge dus dat doen we niet....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 10:26 ]

• Gary199
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:25:
[...]

Bij een monoblok is dat allemaal niet nodig. En zon bak monteren drukt op de marge dus dat doen we niet....
Bak wordt toch berekend, dat telt niet.
Installateur zou misschien iets meer kunnen uitgaan van belang van klant.
Het gaat m.i. om een goede en nette reparatie als het een particulier betreft in zijn woning.
Wat netheid van reparateurs betreft heb ik een goede ervaring met de lokale Energiewacht.
Correcte reparaties en correct in de omgang.
De koffie met koek staat hier klaar voor wie tijd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:25:
[
Installateur zou misschien iets meer kunnen uitgaan van belang van klant.
Nee, want dat drukt op de marge.

Ga eerst maar eens kijken hoe installaties momenteel door installateurs tegen de muur word gekwakt voor 25k per stuk waar ze netto 10k aan overhouden.

Ik vind het niet erg want het is weer werk voor mij maar de eindgebruiker zit ermee. Maar vergis je niet waar de belangen liggen van alle partijen en hoe sterk ze hun belangen zullen verdedigen. Hele forum staat er vol mee. En als ze 10 euro kunnen besparen zullen ze dat altijd doen. En jij weet niet als consument dat je zon bak nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 10:37 ]

• simpelmuis
Ik heb een buiten met binnen unit, incl. boiler.
Uit onzekerheid, heb ik de oude cv als bivalent oplossing voor warmte.
Warm water gaat ook door de cv, zodat als de boiler leeg raakt de cv het automatisch overneemd (solar optie in cv)
Om een bivalent systeem te maken heb ik in een van de vele manuals gelezen dat er een terugstroom beveiliging moet worden geinstalleerd.

Wegens ruimte gebrek, het is een bestaand huis, kon ik niet anders dan de leidingen met terug stroom klep achter de unit plaatsen. Ik dacht ach wat kan er mis gaan.
Welnu er rateld iets in de leiding, waarbij ik dan denk, dat kan alleen de terugstroom klep zijn. Waar ik dus niet zo maar even bij kom.

Is er een manier om de pomp in de warmte pomp misschien harder of zachter te laten draaien, zodat ik dit beter kan diagnostizeren ?

Groet,
Simpelmuis.

• Lollercopter
  • Nu online
simpelmuis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:21:
Uit onzekerheid, heb ik de oude cv als bivalent oplossing voor warmte.
Warm water gaat ook door de cv, zodat als de boiler leeg raakt de cv het automatisch overneemd (solar optie in cv)
Om een bivalent systeem te maken heb ik in een van de vele manuals gelezen dat er een terugstroom beveiliging moet worden geinstalleerd.

Wegens ruimte gebrek, het is een bestaand huis, kon ik niet anders dan de leidingen met terug stroom klep achter de unit plaatsen. Ik dacht ach wat kan er mis gaan.
Welnu er rateld iets in de leiding, waarbij ik dan denk, dat kan alleen de terugstroom klep zijn. Waar ik dus niet zo maar even bij kom.

Is er een manier om de pomp in de warmte pomp misschien harder of zachter te laten draaien, zodat ik dit beter kan diagnostizeren ?

Groet,
Simpelmuis.
Kan je ons vertellen in welke leiding je een terugslagklep heb geplaatst ? Ik zou normaal gesproken verwachten dat je de warm waterleiding uit de boiler als invoer in de CVketel stopt (met die solar regeling zodat hij niet onnodig het water gaat verder verwarmen) om zo nodig nog na te verwarmen. Maar in dit SWW circuit zou je natuurlijk geen terugslagkleppen moet plaatsen of nodig hebben, er is namelijk geen teruggstroom mogelijk lijkt me (de inlaatcombinatie van het boiler vat heeft al een terugstroom klep).

Of gebruik je de CVketel om ook de SWW boiler (?) te verwarmen zo nodig, dan zal je wel een terugslagklep nodig hebben ergens in je systeem.

Met andere woorden: geef iets meer informatie, en het liefst fotos hoe het geinstalleerd is zodat we er goed naar kunnen kijken :9

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 16-02-2023 11:36 ]

• simpelmuis
Ik heb de uitgaande leiding van cv een soort terugslag klep. (bypas ventiel in serie, zodat er een beetje druk kan worden opgebouwd voor de cv pomp )

Ik heb de uitgaande leiding van de warmptepomp een terugslag klep.

Daarna komen de leidingen samen, en gaan naar het buffer vat.

Ik kan wel foto's maken, maar het geheel is nog een beetje rommelig, gezien het nog niet is afgewerkt.

• Gary199
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Nee, want dat drukt op de marge.

Ga eerst maar eens kijken hoe installaties momenteel door installateurs tegen de muur word gekwakt voor 25k per stuk waar ze netto 10k aan overhouden.

Ik vind het niet erg want het is weer werk voor mij maar de eindgebruiker zit ermee. Maar vergis je niet waar de belangen liggen van alle partijen en hoe sterk ze hun belangen zullen verdedigen. Hele forum staat er vol mee. En als ze 10 euro kunnen besparen zullen ze dat altijd doen. En jij weet niet als consument dat je zon bak nodig hebt.
Dat alles zegt iets over de branche en over de mensen die werkzaam zijn in die branche.
Vaak is er naast datgene wat zichtbaar is een evengrote berg aan misstanden die niet zichtbaar is
Uiteindelijk wordt dan een WP met het subsidie aanhangsel niet steeds een feest.
Je zou toch pleiten voor DHZ met al zijn tekortkomingen van dien ?
En tevens voor het onderhouden van een kennisbank per merk voor merk-typische dingen ?
En naar buiten gerichte fora waardoor (bijna) iedere WP voor betaalbare warmte kan zorgen op basis van ook een redelijke COP.
De eigen resultaten spiegel ik steeds aan Carnot normen waarbij een resultaat van 45% als een minimum wordt gezien. Dat percentage is vooral bij lagere temperaturen een opgave wat duidelijk maakt dat isolatie van ruimtes onvoldoende of matig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 16-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
simpelmuis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:21:
[...]

Groet,
Simpelmuis.
Onder installateurs setup > service setup zit een menu om de pompsnelheid in te stellen en te laten draaien. In de mini monobloc manual staat dat onder paragraaf 17.4 "How to adjust pump speed".

• simpelmuis
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Onder installateurs setup > service setup zit een menu om de pompsnelheid in te stellen en te laten draaien. In de mini monobloc manual staat dat onder paragraaf 17.4 "How to adjust pump speed".
Ik heb geen monobloc.
7.1 -> Maximale pompsnelheid. En het lijkt iets met debiet te maken hebben.
Ik zal deze dan proberen.

Groet,
Simpelmuis

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:31
Ik ben mijn installatie nu ook daadwerkelijk aan het voorbereiden; de wp staat mooi te wachten in de tuin tot alles gereed is voor installatie. Ik heb al een kort voorgesprek gehad met mijn installateur, en beide zijn we van mening dat het bestaande leidingwerk tot de montageplaat van de oude gasketel, qua maat wellicht voldoet. Ik zou van jullie graag horen of daar anders over wordt gedacht. Het heeft redelijk wat voordelen om het deel tot aan de montageplaat intact te laten:

1. Betrekkelijk eenvoudige installatie
2. Minder verloopstukken nodig van 32 - 28 - 22 mm
3. Aansluiting bestaand expansievat kan blijven
4. Tweewegklep voor de vloerverwarming kan blijven; met het oog op evt later condenserend kunnen koelen

Overwegingen:

Het is uiteraard eenvoudiger, minder werk en dus ook minder kans op gedoe na installatie. Daarnaast heb ik weliswaar een 9kW pomp, maar die heb ik oversized gekocht (ivm minimale afgifte 5-7-9 gelijk en kosten na subsidie vrijwel gelijk). Met de Koevlaas methode kom ik op circa 6 kW uit, dus de max flow ga ik zelden nodig hebben. Mijn allergrootste gas verbruik op 1 dag is 18 m3 geweest, in de koude week van 2021, inclusief sww. Dat zou dan 6,5 kW zijn. Volgens de diameter link in de startpost kom ik met 28 mm sowieso ook al uit, en met een iets hogere dT (6) vermoedelijk zelfs al met 22 mm.

Vragen:

In de retour zou dan een stuk van 50 cm (na het samenkomen van de losse retourleidingen) van 22 mm zitten, voordat het verbreed naar eerst 28 mm (om de Auer Edel Eau aansluitset, en een filter, en wellicht aan die kant ook de vul/inlaat/ manometer) te plaatsen. Daarna kan het met 32 mm naar de WP. Die leiding zal in totaal circa 4 meter zijn schat ik. Geeft 50cm "nauwer dan optimaal" veel impact?

In de aanvoer is het iets beter, omdat de splitsing naar vv versus radiatoren (*) kort onder de montageplaat zit. Echter de leiding naar de 2 vloerverdelers, splitst zich uiteindelijk 'pas' na circa 80 cm nogmaals op. Bij grote warmtevraag zullen de radiatoren ook worden opengedraaid, dat is denk ik zelf wel afdoende om ervoor te zorgen dat de flow goed door kan, zeker omdat als de retour sowieso dat stuk van 50 cm zou houden?

Ik zie veel mensen met nog veel kleinere / langere dunne stukken. De 22mm buizen zijn allemaal staal. De 32 / 28 wordt meerlagenbuis en/of rvs flex gedeelten.

Zie onderstaand plaatje; noot dat de SWW leidingen nog niet zijn ingetekend. Input is welkom, alvast dank voor meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3ETrpJ7aPe_5YncBsEQAECTjKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtQ5j9pzux8coXa26wCbWOLS.png?f=fotoalbum_large

(*) Het zijn ltv Jaga Tempo, ze staan nu nauwelijks aan, met nu ook max aanvoer van 40 graden, vandaar op zelfde circuit)

• Gary199
jurjen_g schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:37:
Ik ben mijn installatie nu ook daadwerkelijk aan het voorbereiden; de wp staat mooi te wachten in de tuin tot alles gereed is voor installatie. Ik heb al een kort voorgesprek gehad met mijn installateur, en beide zijn we van mening dat het bestaande leidingwerk tot de montageplaat van de oude gasketel, qua maat wellicht voldoet. Ik zou van jullie graag horen of daar anders over wordt gedacht. Het heeft redelijk wat voordelen om het deel tot aan de montageplaat intact te laten:

4. Tweewegklep voor de vloerverwarming kan blijven; met het oog op evt later condenserend kunnen koelen

Overwegingen:

Het is uiteraard eenvoudiger, minder werk en dus ook minder kans op gedoe na installatie. Daarnaast heb ik weliswaar een 9kW pomp, maar die heb ik oversized gekocht (ivm minimale afgifte 5-7-9 gelijk en kosten na subsidie vrijwel gelijk). Met de Koevlaas methode kom ik op circa 6 kW uit, dus de max flow ga ik zelden nodig hebben. Mijn allergrootste gas verbruik op 1 dag is 18 m3 geweest, in de koude week van 2021, inclusief sww. Dat zou dan 6,5 kW zijn. Volgens de diameter link in de startpost kom ik met 28 mm sowieso ook al uit, en met een iets hogere dT (6) vermoedelijk zelfs al met 22 mm.

Vragen:

In de retour zou dan een stuk van 50 cm (na het samenkomen van de losse retourleidingen) van 22 mm zitten, voordat het verbreed naar eerst 28 mm (om de Auer Edel Eau aansluitset, en een filter, en wellicht aan die kant ook de vul/inlaat/ manometer) te plaatsen. Daarna kan het met 32 mm naar de WP. Die leiding zal in totaal circa 4 meter zijn schat ik. Geeft 50cm "nauwer dan optimaal" veel impact?

In de aanvoer is het iets beter, omdat de splitsing naar vv versus radiatoren (*) kort onder de montageplaat zit. Echter de leiding naar de 2 vloerverdelers, splitst zich uiteindelijk 'pas' na circa 80 cm nogmaals op. Bij grote warmtevraag zullen de radiatoren ook worden opengedraaid, dat is denk ik zelf wel afdoende om ervoor te zorgen dat de flow goed door kan, zeker omdat als de retour sowieso dat stuk van 50 cm zou houden?

Ik zie veel mensen met nog veel kleinere / langere dunne stukken. De 22mm buizen zijn allemaal staal. De 32 / 28 wordt meerlagenbuis en/of rvs flex gedeelten.

Zie onderstaand plaatje; noot dat de SWW leidingen nog niet zijn ingetekend. Input is welkom, alvast dank voor meedenken.

[Afbeelding]

(*) Het zijn ltv Jaga Tempo, ze staan nu nauwelijks aan, met nu ook max aanvoer van 40 graden, vandaar op zelfde circuit)
Het nauwe gedeelte van de leiding over 50cm zou ik absoluut vervangen door 28mm staal.
Die extra weerstand t.a.v. 28mm gaat het systeem merken en gaat een hogere Ta betekenen als er echt vermogen wordt gevraagd.
Als de Koevlaas methode op plm. 6kW uitkomt heb je de 9 kW nodig.
Tijdens defrost periodes kom je met een 9kW amper boven de 6,5kW geleverd vermogen uit.

De verbruikte 18m3 gas op een winterse dag vraagt ook om een 9kW als je geen gas wilt bijstoken. Afgelopen koudere periode bij -4*C en defrosts is de WP 3,5 - 4 uur per 24 uur bezig met defrostst die ieder incl. "inhaal" 12 minuten duren.
Ik had er hier 22 binnen 24 uur. 22 x 12 min = 4 uur blijft over te stoken 20 uur.
20 uur tegen 6,5kWh maakt 130kWh. 18m3 gas x 8kWh = 144kWh
Met 6,5 kWh van de Panasonic kom je in 24 uur dan 14kWh te kort. De Pana moet dan dus 7kWh leveren. Kan net of "kan net" op zijn Friesch.
Waarom zou je voor E 300,- verschil een 7kW willen hebben.
Wat je wilt vermijden zijn: nauwe leidingen en een hoge dT vanwege weinig flow.
Dat is 2x de verkeerde kant op en het directe gevolg van - altijd foute - doelredenering.

• jurjen_g
Gary199 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:11:
[...]

Het nauwe gedeelte van de leiding over 50cm zou ik absoluut vervangen door 28mm staal.
Die extra weerstand t.a.v. 28mm gaat het systeem merken en gaat een hogere Ta betekenen als er echt vermogen wordt gevraagd.
Als de Koevlaas methode op plm. 6kW uitkomt heb je de 9 kW nodig.
Tijdens defrost periodes kom je met een 9kW amper boven de 6,5kW geleverd vermogen uit.

De verbruikte 18m3 gas op een winterse dag vraagt ook om een 9kW als je geen gas wilt bijstoken. Afgelopen koudere periode bij -4*C en defrosts is de WP 3,5 - 4 uur per 24 uur bezig met defrostst die ieder incl. "inhaal" 12 minuten duren.
Ik had er hier 22 binnen 24 uur. 22 x 12 min = 4 uur blijft over te stoken 20 uur.
20 uur tegen 6,5kWh maakt 130kWh. 18m3 gas x 8kWh = 144kWh
Met 6,5 kWh van de Panasonic kom je in 24 uur dan 14kWh te kort. De Pana moet dan dus 7kWh leveren. Kan net of "kan net" op zijn Friesch.
Waarom zou je voor E 300,- verschil een 7kW willen hebben.
Wat je wilt vermijden zijn: nauwe leidingen en een hoge dT vanwege weinig flow.
Dat is 2x de verkeerde kant op en het directe gevolg van - altijd foute - doelredenering.
Ik heb de 9 kW al in de tuin staan wachten, dus dat komt goed. Overigens in heel 2022 maar 5 dagen boven de 10 m3 met 12 m3 als "uitschieter", 3 dagen in december en 2 in april. Dus ik ben niet bang koud te worden.

Maar 50 cm "wat dunner dan gewenst" heeft dus al een groot effect? Anderen die dat kunnen beamen of ontkrachten? Dat ik 5 tot 10 dagen in het jaar een niet optimale flow heb en daardoor ietsje meer verbruik dan gewenst, boeit me niet heel erg; het gaat erom of het ook bij < 6kW warmtevraag een negatief effect zou hebben, of dat het dan niet uitmaakt omdat de flow dan toch al lager wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 16-02-2023 13:24 ]

• Gary199
jurjen_g schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:20:
[...]

Ik heb de 9 kW al in de tuin staan wachten, dus dat komt goed. Overigens in heel 2022 maar 5 dagen boven de 10 m3 met 12 m3 als "uitschieter", 3 dagen in december en 2 in april. Dus ik ben niet bang koud te worden.

Maar 50 cm "wat dunner dan gewenst" heeft dus al een groot effect? Anderen die dat kunnen beamen of ontkrachten?
Maak voor die 50 cm maar een flow berekening.
Internet geeft je de rekenvoorbeelden.
Bedenk wel dat die 50 cm aan het begin van de installatie zit (?) en dat 22mm ruim 1/3 minder doorlaat heeft dan 28mm.
Een berekening zal duidelijk maken hoeveel flow je precies inlevert.

• FransvWoerkom
  • Nu online
simpelmuis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb geen monobloc.

Groet,
Simpelmuis
Nee, je hebt een binnenunit met boiler. Maar je schrijft niet welke, dus ik kan ook de juiste service manual en betreffende paragraaf niet voor je opzoeken. Als ik daar al zin in had.

Die 7.1 is waarschijnlijk het menu nummer in de gebruiksaanwijzing. Debiet is Nederlands voor flow of stroming.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In mijn voorbereiding op de bestelde warmtepomp: deze ga ik boven de garage aan de muur monteren. Hiervoor moet de warmtepomp dus naar het dak van de garage verplaatst worden. Hebben jullie tips en ervaringen hoe dit te doen? Gewoon ff meenemen op de ladder lijkt me niet echt een optie :) .

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
jurjen_g schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:37:

Overwegingen:

Vragen:

[Afbeelding]

Het lezen en schrijven van zulke ellenlange verhalen met overwegingen kost meer tijd dan die paar stukjes 22mm pijp te vervangen door 28mm.

Je kunt ze natuurlijk ook gewoon laten zitten en kijken of het zo ook werkt en bij problemen later nog vervangen. Tien tegen één dat er dan problemen zijn met hogere prioriteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

bartvl schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:00:
In mijn voorbereiding op de bestelde warmtepomp: deze ga ik boven de garage aan de muur monteren. Hiervoor moet de warmtepomp dus naar het dak van de garage verplaatst worden. Hebben jullie tips en ervaringen hoe dit te doen? Gewoon ff meenemen op de ladder lijkt me niet echt een optie :) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXegFyD5NlaYGokqm-qr5JV5xgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dcz5Hkp7r2HFIxeEtY9T8BuH.png?f=user_large

Kraantjetehuur.nl

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• jurjen_g
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Het lezen en schrijven van zulke ellenlange verhalen met overwegingen kost meer tijd dan die paar stukjes 22mm pijp te vervangen door 28mm.

Je kunt ze natuurlijk ook gewoon laten zitten en kijken of het zo ook werkt en bij problemen later nog vervangen. Tien tegen één dat er dan problemen zijn met hogere prioriteit.
Ok, zowel stukje pijp als stukje tekst dus te lang is de consensus... Dan wordt het tot aan eerste splitsing van 22 mm staal direct minimaal 28 mm en naar de WP 32.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Nu online
jurjen_g schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Ok, zowel stukje pijp als stukje tekst dus te lang is de consensus... Dan wordt het tot aan eerste splitsing van 22 mm staal direct minimaal 28 mm en naar de WP 32.
Nee. Consensus is dat er iets te lang is. Meningen verschillen over wat ;)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Nice. Ik zal eens kijken of ik zoiets ook in Noord Brabant weet te vinden.

En zijn er mogelijkheden en/of ervaringen met zo'n soort materiaallift:
https://www.boels.com/nl-...riaallift-compact/p/12092
(met een iets groter draagvermogen dan :) )

[ Voor 3% gewijzigd door bartvl op 16-02-2023 15:44 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27
bartvl schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Ja, dat kan als je een goede stabiele ondergrond hebt en niet te hoog moet. Het apparaat ansich is niet heel erg stabiel. Ik heb het veel gebruikt als balkenlift tijdens renovatie van de woning.

• simpelmuis
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ik heb geen monobloc.

Groet,
Simpelmuis
FransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Nee, je hebt een binnenunit met boiler. Maar je schrijft niet welke, dus ik kan ook de juiste service manual en betreffende paragraaf niet voor je opzoeken. Als ik daar al zin in had.

Die 7.1 is waarschijnlijk het menu nummer in de gebruiksaanwijzing. Debiet is Nederlands voor flow of stroming.
Wel, het zou fijn zijn als je aangeeft wat je precies verwacht aan gegevens. Ik kan niet weten welke gegevens je nodig hebt, en lukraak informatie te spuien lijkt mij ook niet erg zinvol.

Het is een WH-ADC0309J3E5C binnenunit, met WH-UD09JE5-1
Verder is daarbij een
CZ-NS4P PCB
PAW-A2W-TSHC water temp sensor 2x
CZ-TAW1 wifi/netwerk module
PAW-BTANK50L-2 buffertank 50L

Extern 2 x waterpomp +3rd waterpomp for 2 extra ruimten (Deze hebben ook eigen thermostaat.
2 x 3weg klep (Ik weet het nummer niet uit mijn hoofd, maar het zijn de door Panasonic aanbevolen types)

Groet Simpelmuis

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Anno007 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Ik heb een 5kw (ernaast staat de 12kw voor de vloer) aan een boiler van 300 liter aangesloten en tot nog toe heeft hij geen 1 keer zijn backup heater gebruikt om het vat te verwarmen naar 58 graden...
Het lijkt erop dat het max debiet te maken heeft met het beperkt opwarmen. Ik had de max terug gezet naar 15 Lmin dat was voldoende voor de cv en geen geluid in de leidingen. Bij tank modus gaf me dit maar 10Lmin. Ik heb hem opgeschroefd naar 15Lmin wat me 20 op de cv geeft en op delta T gezet. Nu kreeg ik met n run 56 graden in het vat. Jammer dat je niet afzonderlijk de pomp snelheid kan aanpassen want nu heb ik wel wat leiding geluid in het begin van een run.

• simpelmuis
Hallo,

Ik krijg een error:
H67, Fout externe thermistor 1
Wat is er dan precies fout ?
Ik gebruik de control unit as thermostaat for zone 1
Ik heb in menu ingesteld -> thermostaat -> intern

WH-ADC0309J3E5C binnenunit, met WH-UD09JE5-1
2 zones met vloerverwarming, Woonkamer en Keuken

De temperatuur die de control unit aangeeft is ong. 4 graden hoger dan de werkelijke temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6FunB-FC-b0CyEzKfzpVR_mMuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBRlTUAwHjKMJn9bg6uTXmc4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf0XOtZUT-jtYfeiO2EWE88rzew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMBoVYPudFaP7hmLibi3e04O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMXWzXyG-6FPH145S2VEV-QyX10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcjFl5CGRY7SDxefT5jEayeB.png?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

simpelmuis schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:28:
Hallo,

Ik krijg een error:
H67, Fout externe thermistor 1
Wat is er dan precies fout ?
Ik gebruik de control unit as thermostaat for zone 1
Ik heb in menu ingesteld -> thermostaat -> intern

WH-ADC0309J3E5C binnenunit, met WH-UD09JE5-1
2 zones met vloerverwarming, Woonkamer en Keuken

De temperatuur die de control unit aangeeft is ong. 4 graden hoger dan de werkelijke temperatuur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mag ik vragen waarom je een 2 zonesysteem hebt? ik neem tenminste aan dat het een echt 2 zone systeem is via de extra printplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
bartvl schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Die heb ik gebruikt om mij 9kW Panasonic op het dak van mijn garage te krijgen.
Dat ging erg makkelijk en moeiteloos!

• simpelmuis
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:57:
[...]

mag ik vragen waarom je een 2 zonesysteem hebt? ik neem tenminste aan dat het een echt 2 zone systeem is via de extra printplaat.
De keuken met hal is een oude vloerverwarming, de woonkamer is een pas aangelegde vloerverwarming. Het zijn twee verschillende ruimten, en de keuken met hal heeft een lagere prioriteit. Ook het ontbreken van kennis om hoe dit aan te pakken, en de schema's die panasonic als voorbeeld geeft verlangt een 2-zone systeem voor deze opzet. Met de CV was het allemaal aangesloten op de CV met thermostaat in de woonkamer. Dit was zeer verkwistend met energie.

Groet,

Simpelmuis
Pagina: 1 ... 128 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.