Ik ben mijn installatie nu ook daadwerkelijk aan het voorbereiden; de wp staat mooi te wachten in de tuin tot alles gereed is voor installatie. Ik heb al een kort voorgesprek gehad met mijn installateur, en beide zijn we van mening dat het bestaande leidingwerk tot de montageplaat van de oude gasketel, qua maat wellicht voldoet. Ik zou van jullie graag horen of daar anders over wordt gedacht. Het heeft redelijk wat voordelen om het deel tot aan de montageplaat intact te laten:
1. Betrekkelijk eenvoudige installatie
2. Minder verloopstukken nodig van 32 - 28 - 22 mm
3. Aansluiting bestaand expansievat kan blijven
4. Tweewegklep voor de vloerverwarming kan blijven; met het oog op evt later condenserend kunnen koelen
Overwegingen:
Het is uiteraard eenvoudiger, minder werk en dus ook minder kans op gedoe na installatie. Daarnaast heb ik weliswaar een 9kW pomp, maar die heb ik oversized gekocht (ivm minimale afgifte 5-7-9 gelijk en kosten na subsidie vrijwel gelijk). Met de Koevlaas methode kom ik op circa 6 kW uit, dus de max flow ga ik zelden nodig hebben. Mijn allergrootste gas verbruik op 1 dag is 18 m3 geweest, in de koude week van 2021, inclusief sww. Dat zou dan 6,5 kW zijn. Volgens de diameter link in de startpost kom ik met 28 mm sowieso ook al uit, en met een iets hogere dT (6) vermoedelijk zelfs al met 22 mm.
Vragen:
In de retour zou dan een stuk van 50 cm (na het samenkomen van de losse retourleidingen) van 22 mm zitten, voordat het verbreed naar eerst 28 mm (om de Auer Edel Eau aansluitset, en een filter, en wellicht aan die kant ook de vul/inlaat/ manometer) te plaatsen. Daarna kan het met 32 mm naar de WP. Die leiding zal in totaal circa 4 meter zijn schat ik. Geeft 50cm "nauwer dan optimaal" veel impact?
In de aanvoer is het iets beter, omdat de splitsing naar vv versus radiatoren (*) kort onder de montageplaat zit. Echter de leiding naar de 2 vloerverdelers, splitst zich uiteindelijk 'pas' na circa 80 cm nogmaals op. Bij grote warmtevraag zullen de radiatoren ook worden opengedraaid, dat is denk ik zelf wel afdoende om ervoor te zorgen dat de flow goed door kan, zeker omdat als de retour sowieso dat stuk van 50 cm zou houden?
Ik zie veel mensen met nog veel kleinere / langere dunne stukken. De 22mm buizen zijn allemaal staal. De 32 / 28 wordt meerlagenbuis en/of rvs flex gedeelten.
Zie onderstaand plaatje; noot dat de SWW leidingen nog niet zijn ingetekend. Input is welkom, alvast dank voor meedenken.
(*) Het zijn ltv Jaga Tempo, ze staan nu nauwelijks aan, met nu ook max aanvoer van 40 graden, vandaar op zelfde circuit)