Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:29

Acradavos

Poetsfanaat

Ik zoek een ....?
Complete Ubiquiti setup.

Wij hebben een huis uit 2018, sinds vorig jaar zijn wij eigenaar. Op dit moment staat er in de meterkast een Asus RT-AC68U. Op de eerste verdieping en zolder heb ik vrijwel geen WIFI. Tijdens de verbouwing wel naar elke kamer / vertrek Cat6 getrokken.
In de meterkast heb ik nog een NAS en een Intel NUC voor Home Assistant staan.

Ik maak gebruik van +/- 50 wifi devices, waarvan 28 Shelly's.

Ik heb de Dream Machine Special Edition zojuist aangeschaft. Het enige wat resteert, zijn nog de AP's.

Wat is je budget?
800 euro

Heb je bepaalde voorkeuren?
Wil je een specifiek type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

WIFI6 heeft de voorkeur, echter sta ik graag open voor advies.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
Hoe meer informatie je deelt, hoe beter we je kunnen helpen.

Betreft een huis van 160m2, 3 verdiepingen. Energieklasse A, dus goed geïsoleerd.
Ziggo 300/30 aansluiting in bridgemode naar Dream Machine Special Edition.

Wat heb je zelf al bedacht?
Geen enkel idee nog.

Wat wil / verwacht je van ons?
Een advies voor een complete setup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

rally

Deyterra Consultancy

Acradavos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:22:
Ik zoek een ....?
Complete Ubiquiti setup.

Wij hebben een huis uit 2018, sinds vorig jaar zijn wij eigenaar. Op dit moment staat er in de meterkast een Asus RT-AC68U. Op de eerste verdieping en zolder heb ik vrijwel geen WIFI. Tijdens de verbouwing wel naar elke kamer / vertrek Cat6 getrokken.
In de meterkast heb ik nog een NAS en een Intel NUC voor Home Assistant staan.

Ik maak gebruik van +/- 50 wifi devices, waarvan 28 Shelly's.

Ik heb de Dream Machine Special Edition zojuist aangeschaft. Het enige wat resteert, zijn nog de AP's.

Wat is je budget?
800 euro

WIFI6 heeft de voorkeur, echter sta ik graag open voor advies.

Betreft een huis van 160m2, 3 verdiepingen. Energieklasse A, dus goed geïsoleerd.
Ziggo 300/30 aansluiting in bridgemode naar Dream Machine Special Edition.

Geen enkel idee nog.

Een advies voor een complete setup. :)
Handig om te weten of je ze aan de muur of aan het plafond wil bevestigen. Of dat je nog meer netwerkaansluitingen nodig hebt via pass-through.

Een plattegrond, met de locaties van de ethernet kables zou ook helpen ;)

Als ik mijn ervaring even gebruik, dan hebben de meeste van mijn klanten CAT6 in de muur zitten.
Dus ik zou voor een Switch Lite 8-PoE gaan en een drietal In-Wall's (1 per verdieping).

Helaas zijn die (nog) niet beschikbaar in Wifi 6 uitvoering (wel in Early Access, maar nog niet op voorraad).
Alternatief is de In-Wall AC of de In-Wall AC HD (die iets sneller is en 4 ethernet poorten heeft ipv 2).

Hiermee blijf je (ruim) binnen budget en heb je voldoende dekking.

Alternatief is Unifi 6 Pro schotels, maar die moet je bij voorkeur aan het plafond hangen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Ik zoek een ....?
Complete Ubiquiti setup.

Op 11 mei krijg ik de sleutel van mijn appartement. Ik verwacht dat de standaard wifi modem van T-mobile niet toereikend zal zijn. Zelf zou ik dus een goede wifi infra willen want er zal ook regelmatig thuisgewerkt worden.

Wat is je budget?
Ik had ~750,- in gedachten, minder mag altijd en meer indien nodig is geen probleem.

Graag wifi 6 apparatuur, ander/beter advies is natuurlijk welkom.

Appartement van 70m2, Nieuwbouw en erg goed geïsoleerd.
De LAN-verbindingen zitten op scheenbeen hoogte.
T-mobile Glas 1Gbit/1Gbit.
Hue bridge (meterkast)
NAS (meterkast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMiuBP7nBgFl9KxFyJRYqhcOQZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QH3TE19Pww6Q7xi9gsDypj0g.png?f=fotoalbum_large

- Media-converter op de LAN-verbinding van de woonkamer aansluiten en de modem weglaten.
- In de woonkamer een UDR plaatsen wanneer beschikbaar.

- Media converter en Modem weglaten.
- In de meterkast een UDM Pro plaatsen.
- In de meterkast/gang (boven de voordeur) een UniFi 6 Professional of Access Point WiFi 6 Mesh
- In de woonkamer op de tv kast een Access Point WiFi 6 Mesh

Advies en/of verbeteringen wat mij een goede oplossing gaat bieden.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gekkenhuis schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:36:
Ik zoek een ....?
Complete Ubiquiti setup.

Op 11 mei krijg ik de sleutel van mijn appartement. Ik verwacht dat de standaard wifi modem van T-mobile niet toereikend zal zijn. Zelf zou ik dus een goede wifi infra willen want er zal ook regelmatig thuisgewerkt worden.

Wat is je budget?
Ik had ~750,- in gedachten, minder mag altijd en meer indien nodig is geen probleem.

Graag wifi 6 apparatuur, ander/beter advies is natuurlijk welkom.

Appartement van 70m2, Nieuwbouw en erg goed geïsoleerd.
De LAN-verbindingen zitten op scheenbeen hoogte.
T-mobile Glas 1Gbit/1Gbit.
Hue bridge (meterkast)
NAS (meterkast)

[Afbeelding]

- Media-converter op de LAN-verbinding van de woonkamer aansluiten en de modem weglaten.
- In de woonkamer een UDR plaatsen wanneer beschikbaar.

- Media converter en Modem weglaten.
- In de meterkast een UDM Pro plaatsen.
- In de meterkast/gang (boven de voordeur) een UniFi 6 Professional of Access Point WiFi 6 Mesh
- In de woonkamer op de tv kast een Access Point WiFi 6 Mesh

Advies en/of verbeteringen wat mij een goede oplossing gaat bieden.
Persoonlijk zal ik eerder voor een udm-pro/se met inwall’s gaan. Waneer je de 4+1 Port WiFi 6 (is momenteel in beta test) variant neemt heb je gelijk je switches weg gewerkt in/op de muur.
https://inwall.ui.com/
Dit is de HD wifi 5
https://store.ui.com/products/unifi-in-wall-hd

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 17-04-2022 16:07 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

xbeam schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:35:
[...]

Persoonlijk zal ik eerder voor een udm-pro/se met inwall’s gaan. Waneer je de 4+1 Port WiFi 6 (is momenteel in beta test) variant neemt heb je gelijk je switches weg gewerkt in/op de muur.
https://inwall.ui.com/
Dit is de HD wifi 5
https://store.ui.com/products/unifi-in-wall-hd
Goed punt, bij mij zitten er alleen 3 WCD's naast elkaar waarvan de rechtse de LAN aansluiting heeft. Zit dit elkaar dan niet in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:01
Ik zoek een ....?
Ik zoek een oplossing voor een goede dekking buiten in de tuin van mijn nieuwe huis. De tuin is 100 x 55, de woning staat vrij vooraan op de kavel, vanuit het midden van het huis is de diagonaal naar beide hoeken van de achtertuin 80 meter. Ik zou graag overal in de tuin gebruik willen kunnen maken van wifi6. Ik ben dus op zoek naar een oplossing met 1 of meerdere wifi access points.

In de tuin staat er aan de zijkant van het kavel op de lange zijde een schuur/guesthouse waar ik sowieso een glaskabel naar toe trek voor netwerk apparatuur (o.m. indoor wifi, beveiligingscamera's, link naar oplaadbaar, et cetera).

E.e.a. is (vooralsnog) ter uitbreiding van mijn thuisnetwerk. Dat bestaat nu uit een EdgeRouter 4p en een EdgeSwitch 24p250w switch en 3 AC UAC PRO access points, maar sta er open voor om de apparatuur verder te vervangen indien nodig.

Wat is je budget?
Als het duizenden euro's wordt dan wordt het even overleggen met "de baas" :+)

Bij voorkeur dus Unifi Wifi6 apparatuur, maar indien andere producten uit de Unief lijn van Ubiquiti goed werken is dat ook prima natuurlijk.

Beperkte ideeën - wellicht een verzameling wifi6 mesh access points...

Een paar goede ideeën en ervaringen bij voorkeur

[ Voor 7% gewijzigd door Mvd1981 op 17-04-2022 16:42 . Reden: Niet helemaal compleet qua vragenlijstje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:26:
Ik zoek een ....?
Ik zoek een oplossing voor een goede dekking buiten in de tuin van mijn nieuwe huis. De tuin is 100 x 55, de woning staat vrij vooraan op de kavel, vanuit het midden van het huis is de diagonaal naar beide hoeken van de achtertuin 80 meter. Ik zou graag overal in de tuin gebruik willen kunnen maken van wifi6. Ik ben dus op zoek naar een oplossing met 1 of meerdere wifi access points.

In de tuin staat er aan de zijkant van het kavel op de lange zijde een schuur/guesthouse waar ik sowieso een glaskabel naar toe trek voor netwerk apparatuur (o.m. indoor wifi, beveiligingscamera's, link naar oplaadbaar, et cetera).

E.e.a. is (vooralsnog) ter uitbreiding van mijn thuisnetwerk. Dat bestaat nu uit een EdgeRouter 4p en een EdgeSwitch 24p250w switch en 3 AC UAC PRO access points, maar sta er open voor om de apparatuur verder te vervangen indien nodig.

Wat is je budget?
Als het duizenden euro's wordt dan wordt het even overleggen met "de baas" :+)

Bij voorkeur dus Unifi Wifi6 apparatuur, maar indien andere producten uit de Unief lijn van Ubiquiti goed werken is dat ook prima natuurlijk.

Beperkte ideeën - wellicht een verzameling wifi6 mesh access points...

Een paar goede ideeën en ervaringen bij voorkeur
Voor duizenden euro’s leg ik het voor je aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gekkenhuis schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:17:
[...]

Goed punt, bij mij zitten er alleen 3 WCD's naast elkaar waarvan de rechtse de LAN aansluiting heeft. Zit dit elkaar dan niet in de weg?
Heb je geen extra/ enkele waar ze nog (bouw leeft nog in de jaren tachtig ) coax voor de tv doorheen leggen naar de kamers die kan vervangen voor utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

xbeam schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:48:
[...]

Heb je geen lose waar ze nog (bouw leeft nog in de jaren tachtig ) coax voor tv doorheen leggen naar de kamers die kan vervangen voor utp
Het is een nieuwbouw huurwoning. De Coax zit om een magische reden in de muur tussen de woonkamer en slaapkamer met als ik het me goed herinner ook in 3 WCD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gekkenhuis schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:31:
[...]

Het is een nieuwbouw huurwoning.
Je mag gewoon de coax / telefoon vervangen voor utp dat valt onder verbetering ( upgrade van je woning )
De Coax zit om een magische reden in de muur tussen de woonkamer en slaapkamer met als ik het me goed herinner ook in 3 WCD's
Hmm en telefonie?
Hier heb ik zelfs nog varkens 🐽 neuzen door het huis, persoonlijke ken ik echt niemand die deze de aflopen 10 jaar nog heeft gebruikt 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX9EKndlvYbYCfHxP_mld_lHUWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRtSC1GRxzJ0rWQQqZH0Mcj0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 18-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
xbeam schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:44:
[...]

Voor duizenden euro’s leg ik het voor je aan :-)
Dan mag je eerst een goed advies uitbrengen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mvd1981 schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:08:
[...]

Dan mag je eerst een goed advies uitbrengen :D
Ik hoop dat je snapt dat het een knipoog is naar dat duizenden euro’s wel heel erg veel is voor een DIY installatie als dit.

Maar als het echt je echt wil helpen ik je graag. Maar laten we eens beginnen met kaart/plattegrond van je tuin/kavel. Dan kunnen we je hier helpen om de boel voor je DIY project te gaan intekenen. En als je het echt wil uitbesteden zal er toch iemand langs moeten komen om een inventarisatie van exacte situatie te doen ;-)

[ Voor 43% gewijzigd door xbeam op 18-04-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
xbeam schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:34:
[...]

De inventarisatie moet nog gebeuren ;-) Ik hoop dat je snapt dat het een knipoog is naar dat duizenden euro’s wel heel erg veel is voor een DIY installatie als dit.

Maar als het echt nodig is helpen ik je graag. Laten we eens beginnen met kaart van je tuin/kavel
Snap ik, was ook een knipoog terug, wellicht gaf de smiley het al weg ;)

Enfin - het is inderdaad wel echt nodig, heb inmiddels wat onderzoek gedaan door de kavel in de Unifi design center te zetten en daar een aantal mesh punten (5) in te vullen, waarbij de signaalsterkte door de tuin heen (zonder objecten dan) niet onder de 60db komt (behalve wat uiterste hoekjes).

Kavel is vrij recht toe recht aan, eigenlijk gewoon een voetbalveld met iets afwijkende afmetingen van 108m bij 55m. Zie ook hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frHkd4qoi6KJ699H7UojC8seHKw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FbO0AJuHNdKGNCWl68BZaLoQ.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

xbeam schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:57:
[...]

Je mag gewoon de coax / telefoon vervangen voor utp dat valt onder verbetering ( upgrade van je woning )

[...]

Hmm en telefonie?
Hier heb ik zelfs nog varkens 🐽 neuzen door het huis, persoonlijke ken ik echt niemand die deze de aflopen 10 jaar nog heeft gebruikt 8)7 [Afbeelding]
De telefoonaansluiting is er dan weer niet. Wat ik nog kan doen is van 3 WCD's 1 maken met een stekkerdoos eraan voor de elektronica (zal toch moeten) en over de LAN een In-wall plaatsen. De WCD die dan "verloren" gaat netjes afwerken met een afdekplaatje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-10 12:31
Ik zoek een ....?
Ik zoek een aanvulling op mijn huidige UniFi netwerk waaraan ik de volgende zaken ga toevoegen:
- Enkele smart home bridges
- Een UniFi Protect G4 Doorbell
- Een Raspberry Pi
- Potentieel een extra acces point voorin de woonkamer. Huidige AP zit achterin. Met de aanschaf van de deurbel heb ik echter voorin ook goede WiFi nodig en dat is nu in de woonkamer (13m lang) niet helemaal 100%.

Wat is je budget?
Geen budget. Wat minimaal nodig is om het goed te laten werken en wat redelijk toekomst vast is.

Uitgangspunt is dat mijn WiFi altijd tip top in orde is en ik altijd maximale snelheden kan halen met bijvoorbeeld iPhones, iPads en Macbooks

Op dit moment al het volgende draaien:
- Ziggo Gigabit internet (1000/50)
- Ziggo Modem
- 1x USW-Lite-8-PoE, aangesloten op Ziggo modem
- 3x U6-Lite, aangesloten op de PoE poorten op de switch
- 1x USW-Flex-Mini, aangesloten op een PoE poort op de switch

Het is een huis uit 1901 met overal dubbel glas en hier en daar HR++ glas (na verbouwing). 3 verdiepingen (met elk nu een AP) en ongeveer 120m2.

Ik heb gekeken naar een UDM Pro. Heb ik gelijk Protect voor mijn toekomstige deurbel. Dit zou bovendien extra poorten geven voor de smart home hubs en de Pi. Deze zijn natuurlijk zonder PoE maar dat lijkt me voor het aansluiten van deze devices geen probleem (gaan allemaal bekabeld).

Enige waar ik daar over twijfel is het backplane van 1GBps bij de UDM Pro. Gaat dit problemen opleveren?Set-up zou dan zo worden dat ik de UDM Pro tussen de Ziggo modem en mijn huidige switch zet en in de overige poorten van de UDM Pro de smart home hub en de Pi aansluit.

Feedback op mijn idee voor uitbreiding van mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-10 19:47
Ik zoek een ....?
Ik zoek waarschijnlijk een AP.
Ik zoek een apparaat dat ik verbind met mijn modem en die een beter, stabieler, sterker en groter wifi netwerk biedt dan mijn modem. Vooral het bereik naar de eerste en tweede verdieping moet gewoon goed zijn. Zover mijn huiswerk mij vertelt, zoek ik een Ubiquity AP.

Wat is je budget?
Eerst inschatting is 100/150. Maar als ik overal perfecte wifi heb voor 200 euro dan sta ik daar zeker voor open.

Geen voorkeuren. De meeste goede reviews wijzen naar Ubiquity, welke ook nog eens goed geprijsd is. De grootste wens is dat ik overal goed bereik heb (meer daarover hieronder).

Mijn huis staat op een stuk grond van 37 meter diep en 8.5 meter breed. (de tuin is 20 meter diep en 8.5 meter breed). Het huis is uit 1981, goed geïsoleerd en elke verdieping heeft dikke betonnen vloeren.
De benedenverdieping is ongeveer 15 meter diep en 5.5 meter breed (de garage naast de woonkamer tel ik dan even niet meer). De eerste verdieping is ongeveer 12 meter diep en 5.5 meter breed. De zolder is ongeveer 6 meter diep en 5.5 meter breed. De meterkast (en ook de modem) staat in de gang, welke aan de zijkant van het huis is.
We willen stabiele en betrouwbare wifi-verbinding in het hele huis (minimale wens) en eigenlijk ook achterin de tuin.

Ik heb gelezen dat de nieuwe U6 modellen van Ubiquiti een minder groot bereik hebben dan de vorige modellen (iets met 5Ghz?). Waardoor ik neig naar de Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). (alhoewel ik ook gelezen heb dat de Long-Range modellen de moeite waard zijn??).
Ik heb erover zitten denken om 1 apparaat aan de (zij)muur van de zolder te hangen omdat ik hier een UTP kabel naartoe kan trekken vanuit de meterkast.
Er zou dan een tweede apparaat in de woonkamer komen, waarbij ik denk dat we deze het beste zo dicht mogelijk bij de tuin kunnen plaatsen.

Advies/tips omtrent de volgende vragen:
- Welk model zou het beste aansluiten bij mijn wensen/verwachtingen?
- Klopt het dat de U6 modellen een ietwat minder groot bereik hebben dan de vorige serie?
- Waar kan ik de apparaten het beste ophangen/neerzetten etc? Ik begrijp namelijk nog niet helemaal hoe "wifi" zich verspreid door de ruimte.
- Is de Long Range serie beter voor mijn wensen? Of is de "gewone" al voldoende?
- Moeten alle apparaten via UTP verbonden worden met de Modem? Of is het ook mogelijk om dit zonder UTP te doen? (in de woonkamer is dit namelijk lastig)
- Zie ik nog iets over het hoofd? Ik ben geen complete n00b, maar ik heb me nooit zo goed verdiept in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Dit topic is dus niet actief meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Je weet dat helemaal onderaan de pagina (bij de quick reply) het volgende staat:

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Met dus een link naar DIT topic. Dus jij stuurt me naar een topic dat duidelijk aangeeft dat ik daar NIET moet zijn voor aankoopadvies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
supervinnie40 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Je weet dat helemaal onderaan de pagina (bij de quick reply) het volgende staat:

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.

Met dus een link naar DIT topic. Dus jij stuurt me naar een topic dat duidelijk aangeeft dat ik daar NIET moet zijn voor aankoopadvies?
Ja dat is veel actiever. Wat je wel kan doen is daar een een linkje naar je bericht hier plaatsen met de vraag er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:14
supervinnie40 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:40:

Mijn huis staat op een stuk grond van 37 meter diep en 8.5 meter breed. (de tuin is 20 meter diep en 8.5 meter breed). Het huis is uit 1981, goed geïsoleerd en elke verdieping heeft dikke betonnen vloeren.
De benedenverdieping is ongeveer 15 meter diep en 5.5 meter breed (de garage naast de woonkamer tel ik dan even niet meer). De eerste verdieping is ongeveer 12 meter diep en 5.5 meter breed. De zolder is ongeveer 6 meter diep en 5.5 meter breed. De meterkast (en ook de modem) staat in de gang, welke aan de zijkant van het huis is.
We willen stabiele en betrouwbare wifi-verbinding in het hele huis (minimale wens) en eigenlijk ook achterin de tuin.

Ik heb gelezen dat de nieuwe U6 modellen van Ubiquiti een minder groot bereik hebben dan de vorige modellen (iets met 5Ghz?). Waardoor ik neig naar de Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack). (alhoewel ik ook gelezen heb dat de Long-Range modellen de moeite waard zijn??).
Ik heb erover zitten denken om 1 apparaat aan de (zij)muur van de zolder te hangen omdat ik hier een UTP kabel naartoe kan trekken vanuit de meterkast.
Er zou dan een tweede apparaat in de woonkamer komen, waarbij ik denk dat we deze het beste zo dicht mogelijk bij de tuin kunnen plaatsen.

Advies/tips omtrent de volgende vragen:
- Welk model zou het beste aansluiten bij mijn wensen/verwachtingen?
- Klopt het dat de U6 modellen een ietwat minder groot bereik hebben dan de vorige serie?
- Waar kan ik de apparaten het beste ophangen/neerzetten etc? Ik begrijp namelijk nog niet helemaal hoe "wifi" zich verspreid door de ruimte.
- Is de Long Range serie beter voor mijn wensen? Of is de "gewone" al voldoende?
- Moeten alle apparaten via UTP verbonden worden met de Modem? Of is het ook mogelijk om dit zonder UTP te doen? (in de woonkamer is dit namelijk lastig)
- Zie ik nog iets over het hoofd? Ik ben geen complete n00b, maar ik heb me nooit zo goed verdiept in dit onderwerp.
Hoe WiFi zich verspreid? Line of sight, je moet direct zicht hebben op je AP, en alles wat daar tussen zit zal het signaal (behoorlijk) dempen.
Dus (betonnen) binnenmuren, buitenmuren, vloeren, tegels in de natte ruimtes, modern isolatieglas, muur- en vloerisolatie dempen allemaal het signaal.
In een betonnen huis moet je op elke etage wel een AP hebben, en met zo'n tuin is het ook wel handig om een buitenunit op je gevel te hangen.

De beste positie voor het AP is zoveel mogelijk in het midden, waarbij er tegelijkertijd zo min mogelijk dempend materiaal tussen het AP en de gebruikers zit. En met een huis van 15m diep, hangt het een beetje van de indeling/aantal binnenmuren af of je met 1 AP op die verdieping er wel gaat komen en er geen twee nodig zijn.

Dus ik vermoed dat je je budget wel wat moet verhogen en goed moet gaan uitzoeken hoe je je kabels kan leggen om elk AP bedraad aan te sluiten. Draadloos heeft niet veel zin, gezien hierboven eigenschappen van radiotransmissie als het om WiFi gaat.

Wat zijn verder je wensen aan het netwerk. Gaan er 4 man betrouwbaar thuis moeten werken in het hele huis, komt er IOT spul, bewakingscamera's of (veel) home-automation op het netwerk. Wil je je netwerk segmenteren, gastennetwerk, IOT, etc. Hoe snel is je internetverbinding en hoe snel wil je het overal hebben.

Met het concept wat ik hierboven schets moet je met goede AP's in elke uithoek wel minmaal een paar honderd Mbit/sec kunnen halen als je een Gbit internetverbinding hebt. Komt dan ook nog wel een router bij een PoE switch om de AP's te voeden.

Kortom, probeer met deze info je wensen nog eens tegen het licht te houden. Als je budget op 200 euro blijft wordt het snel lastig. Met 1 en zelfs 2 AP's is de kans groot dat het alsnog een lastig verhaal wordt. Je hebt nou eenmaal niet echt een klein huis, idem voor de tuin.
Ja kan dan alleen nog denken aan iets als zo'n deco setje. Dat is wel van een ander merk. Heb er zelf geen ervaring mee, maar mensen melden er positieve ervaringen mee. Je zal dan wel een beetje met de plaatsing moeten experimenteren om het overal zo goed mogelijk te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynett op 25-05-2022 18:50 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor dat uitgebreide antwoord.
Zoals je zelf al aangeeft moet ik dus even goed naar mijn budget OF mijn wensen kijken.

Om in de tussentijd wat antwoorden te geven op de vragen:
- op dit moment werkt 1 persoon veel thuis, in de toekomst zal hierdoor het internet wat intensiever gebruikt worden (nu valt het nog mee).
- Ik heb diverse domotica in huis (camera's, babyfoon, thermostaten, hue-lampen etc). Ook dit zal in de toekomst meer worden. (streamen doen wij momenteel niet, maar zal ongetwijfeld in de toekomst gaan komen)
- Ik heb nu een vrij subtiele T-mobile verbinding van 100 mbps, maar dit gaat in de toekomst meer worden.
- Op dit moment is de verbinding op de eerste verdieping zo slecht dat de sonos het meestal niet doet, op zolder is wifi op de telefoon vrijwel 0 en in de tuin valt het soms weg. Het moet snel genoeg worden zodat men op zolder en in de tuin probleemloos moet kunnen internetten, tv kijken en muziek luisteren.
- bedraad aansluiten is nogal een ding, het valt niet mee om een kabel te trekken naar een bepaalde plek (dat hebben we wel ontdekt met de zonnepanelen...) Enkel de zolder en naar de tuin is vrij goed te doen.
- Ik lees bij Ubiquity vaak dat er een PoE adapter bij zit, zodat deze voldoende stroom krijgt. Is dat hetzelfde principe als de switch die jij noemt?

Ik heb vaker gelezen dat het wifi signaal als een soort donut om de zender verspreid, waardoor er recht boven de zender een soort blinde-hoek ontstaat. Daar las ik ook dat een AP beter horizontaal opgehangen kon worden, omdat je dan minder last hebt van die blinde-hoek? Andere bronnen spreken dit echter weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Je kan het probleem ook heel praktisch aanvliegen. Start met zo'n deco setje, en kijk of dat bevalt. Is het huis toch te groot, dan verkoop je het gewoon weer. En ook helpt het als je die zoveel mogelijk bedraad aansluit.
In de Unifi omgeving/apparatuur kan je heel veel instellen, en de vraag is ook of je dat soort zaken leuk vindt. Zo is het aan te raden om er ook een controller bij te hebben draaien. Die kan in je router zitten, die beginnen vanaf 225 euro, of je neemt een losse.

Dus complexiteit is ook wel iets om rekening mee te houden, en het kan een steile leercurve zijn voor sommigen. Vandaar ook het idee om gewoon eenvoudig te beginnen met zo'n deco setje. Ik zelf hou van het principe keep it simple, vandaar dat ik beide opties voorstel.

Kabels door het huis is vaker lastig. Idealiter komen alle kabels op 1 punt in het huis bij elkaar, maar als dat niet lukt is het geen probleem om op meerdere plekken in het huis kabels bij elkaar te laten komen.
Als een ethernetkabel naar zolder wel mogelijk is, dan kan je daar ook weer een switch plaatsen en vanaf daar misschien door de vloer op de eerste etage terechtkomen. En zo de AP's op het plafond daar hangen.

Stralingspatroon klopt wel wat je zegt, zeker bij Ubiquiti. Ze hebben van alle AP's stralingspatronen op hun website staan en die lijken daar wel op. Maar meestal zijn de muren en vloeren de oorzaak dat het bereik zo beperkt is, en die grens is vaak de beperkende factor. Dat beperkt het bereik in de praktijk veel meer dan de vorm van het afstraalpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Na wat wikken en wegen (en wat meer Googlen en lezen) denken we een degelijke middenweg gevonden te hebben.

Er zal sowieso een AP nodig zijn op de eerste verdieping, en aangezien deze regelmatig gebruikt wordt is dit toch wel belangrijk. De gehele benedenverdieping is natuurlijk ook vrij belangrijk, maar de tuin is (nu nog) secundair.
Daarom richten we ons eerst op de beneden verdieping en de eerste verdieping. Daarvoor wil ik dan 2 AP's aanschaffen.

Na verloop van tijd (en wat meer inzicht/ervaring met deze AP's) kunnen we altijd nog uitbreiden naar een extra unit op de zolder. Eventueel kan er ook nog een buitenunit bij komen om de tuin te dekken.

Op deze manier willen we het in stappen aanpakken. Financieel beter te behappen, maar zo kunnen we ook eerst beter bepalen wat wel of niet nodig is.

Ik heb daarom vooral zitten kijken naar deze producten:
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (gunstig geprijsd)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) (wat meer bereik en mogelijk meer opties)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (schijnt vooral gemaakt te zijn voor extra bereik)
Ik heb deze modellen gekozen omdat ze geleverd worden met een PoE adapter.

Wat ik nog uit moet werken:
- Ideale plaatsing van de units (vooral horizontaal/verticaal en in het midden van het huis of juist aan de rand)
- Welke van bovenstaande producten het meest geschikt zijn (hier kan ik wel tips over gebruiken)
- Hoe ik de UTP kabels ga aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vienix
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-05-2022
Een vraagje tussendoor: in ons nieuwbouwhuis met betonnen vloeren hebben we geen goed bereik op de 1e verdieping. Op de 2e hangt een ubiquiti access point. Nu kan ik er nog een ophangen op dr 1e want daar heb ik ook nog een ongebruikte PoE aansluiting. Maar ik zou liever niet 3 netwerken willen met 3 wachtwoorden etc. Of ontkom je er niet aan? Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 08:47
Vienix schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:40:
Een vraagje tussendoor: in ons nieuwbouwhuis met betonnen vloeren hebben we geen goed bereik op de 1e verdieping. Op de 2e hangt een ubiquiti access point. Nu kan ik er nog een ophangen op dr 1e want daar heb ik ook nog een ongebruikte PoE aansluiting. Maar ik zou liever niet 3 netwerken willen met 3 wachtwoorden etc. Of ontkom je er niet aan? Dank!
Standaard gebruikt UniFi eigenlijk al 1 SSID voor meerdere APs. De situatie die je nu hebt kan je dus ook het best aanpassen naar 1 SSID, je device zelf zal dan roamen tussen je access points. Met een beetje spelen met de zendsterkte zorg je er voor dat er niet te veel overlap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazinga!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 14:20
Is er een reden dat je niet voor wifi 6 / de pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite gaat?
Ik heb een beetje met het zelfde lijstje als jij gezeten maar uiteindelijk toch de UniFi 6 3x gekozen voor ons nieuwbouwhuis. Op dit moment nog erg tevreden over.
  • 1x op 1e verdieping, midden van de gang. Dekt 1e verdieping, zolder en deel tuin
  • Hangt verticaal tegen een muur aan de rand van het huis.
  • 1x in woonkamer, dekt woonkamer en hele tuin (triple glas en om het hoekje van een muur)
  • Ligt op een kast, zien we hem niet en genoeg bereik
  • 1x in meterkast bij de voordeur, deze alleen gekocht omdat de Unifi deurbel blijkbaar niet stabiel een goed genoeg signaal kreeg.
  • Verticaal vast in de meterkast
Alles via PoE aangesloten via een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE.
Ook nog een Cloud Key Gen2 Plus voor het netwerk beheer (en camera systeem)

Ik denk dat ik in jou geval, als je niet voor de 6 wil gaan, de Lite zou kiezen. Dit op basis van eerdere vraag van mij in deze discussie, liever dat dan te veel overlap met de LR.
supervinnie40 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:23:
Na wat wikken en wegen (en wat meer Googlen en lezen) denken we een degelijke middenweg gevonden te hebben.

Er zal sowieso een AP nodig zijn op de eerste verdieping, en aangezien deze regelmatig gebruikt wordt is dit toch wel belangrijk. De gehele benedenverdieping is natuurlijk ook vrij belangrijk, maar de tuin is (nu nog) secundair.
Daarom richten we ons eerst op de beneden verdieping en de eerste verdieping. Daarvoor wil ik dan 2 AP's aanschaffen.

Na verloop van tijd (en wat meer inzicht/ervaring met deze AP's) kunnen we altijd nog uitbreiden naar een extra unit op de zolder. Eventueel kan er ook nog een buitenunit bij komen om de tuin te dekken.

Op deze manier willen we het in stappen aanpakken. Financieel beter te behappen, maar zo kunnen we ook eerst beter bepalen wat wel of niet nodig is.

- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) (wat meer bereik en mogelijk meer opties)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack) (schijnt vooral gemaakt te zijn voor extra bereik)

- Ideale plaatsing van de units (vooral horizontaal/verticaal en in het midden van het huis of juist aan de rand)
- Welke van bovenstaande producten het meest geschikt zijn (hier kan ik wel tips over gebruiken)

[ Voor 3% gewijzigd door Bazinga! op 30-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@supervinnie40

Je hebt AP's uitgezocht die niet tot allernieuwste behoren. Stuk voor stuk uitstekende AP's, maar er is nieuwer.
Denkfout die veel gemaakt wordt, is dat een long-range het binnenshuis altijd beter zal doen. Dat is niet automatisch een gegeven, aangezien het radioverkeer twee kanten op gaat, ook het signaal van de telefoon (of wat dan ook) moet voldoende sterk bij het AP aankomen. En aangezien juist de (betonnen)muren en plafonds de beperking zijn, is het effectiever (voor het radioverkeer) om twee light AP's per etage in te zetten ipv 1 'grote' om overal echt goed signaal te hebben.

Als je dan toch op de groei koopt, dan kan je ook denken om er een controller (Cloud key 2, of 2+) bij te nemen, dat maakt het leven vanaf dag 1 wel een stuk eenvoudiger.
Andere optie om de prijs wat te drukken is om het gebruikt aanschaffen. Juist degene die jij hebt opgezocht worden regelmatig te koop gezet omdat iemand per se het nieuwste wil. En ik denk eerlijk gezegd dat die modellen voor jou ook prima zullen werken. Ik heb thuis ook de Lite's en die voldoen zonder meer nog uitstekend! Soms zie je ook een setje met ook een PoE switch en een router er bij. Dan bij je (prijstechnisch) helemaal spekkoper.

En instappen met niet de allernieuwste modellen lijkt me op dit moment ook geen slechte keuze, de WiFi 6 Ap's zijn vrijwel altijd op, en wiFi 6E zit er aan te komen, en dat is pas echt een serieuze 'technologie-stap' aangezien dan ook de 6Ghz band er bij komt, wat bijna een verdrievoudiging is van de bandbreedte.

En zojuist heeft Cross-Talk weer een mooi overzicht van de actuele Unifi AP's gemaakt, en geeft hij ook wat beginnersuitleg over het unifi ecosysteem.

[YouTube: Which is the Best AP for You? - UniFi Access Points Explained 2022]

Als hij iets zegt over toepassing (en bereik) in een huis, vergeet dan niet dat al die Amerikaanse huizen van hout zijn, wat het signaal veel minder dempt. Dat kan je niet vergelijken met onze betonnen bunkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-10 12:10
supervinnie40 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:23:

Heb je er al over nagedacht om je Ubiquiti spullen tweedehands, via Marktplaats, te kopen?
Ik heb dit voor alles gedaan en het scheelt redelijk wat, 30% tot 50% soms, en ik heb er geen spijt van gekregen.

Mvg. Henno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
De grootste reden om voor een oudere unit te gaan is de prijs. De tweede, kleinere reden, is dat de oudere versie met een PoE adapter komt en de nieuwe dus niet. Gezien de poging om een beetje binnen het budget te blijven zou het gunstiger zijn om iets goedkoper te kopen met een oude model. Bovendien krijg ik (gebaseerd op reviews) de indruk dat het oude model zeker niet onder doet voor het nieuwe model.

Bedankt voor inzicht in jouw installatie, als dat bij jou goed werkt dan zou het bij mij ook kunnen werken. Ik lees vooral dat ze bij jou horizontaal liggen/hangen. Misschien maakt dat het verschil?

Ik moet nog even lezen wat de Cloud Key Gen2 allemaal inhoudt en is. En ik denk dat ik ook nog wat meer moet leren over "overlap". Ik wist niet dat dit zo'n rol speelde.
Bazinga! schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:58:
Is er een reden dat je niet voor wifi 6 / de pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite gaat?
Ik heb een beetje met het zelfde lijstje als jij gezeten maar uiteindelijk toch de UniFi 6 3x gekozen voor ons nieuwbouwhuis. Op dit moment nog erg tevreden over.
  • 1x op 1e verdieping, midden van de gang. Dekt 1e verdieping, zolder en deel tuin
  • Hangt verticaal tegen een muur aan de rand van het huis.
  • 1x in woonkamer, dekt woonkamer en hele tuin (triple glas en om het hoekje van een muur)
  • Ligt op een kast, zien we hem niet en genoeg bereik
  • 1x in meterkast bij de voordeur, deze alleen gekocht omdat de Unifi deurbel blijkbaar niet stabiel een goed genoeg signaal kreeg.
  • Verticaal vast in de meterkast
Alles via PoE aangesloten via een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE.
Ook nog een Cloud Key Gen2 Plus voor het netwerk beheer (en camera systeem)

Ik denk dat ik in jou geval, als je niet voor de 6 wil gaan, de Lite zou kiezen. Dit op basis van eerdere vraag van mij in deze discussie, liever dat dan te veel overlap met de LR.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Je hebt daar een goed fout punt waar ik nog niet aan gedacht had. Dat het Wifi signaal mijn telefoon bereikt in de tuin, wil nog niet zeggen dat mijn telefoon ook de wifi zender haalt. Meestal is het nogal simpel om te denken "als ik signaal heb, dan werkt het", maar het werkt natuurlijk 2 kanten op. Ik denk dat de Long Range modellen dan misschien niet helemaal ideaal zijn.

Tweedehands zoeken heb ik al wel gedaan, alleen nog niet genoemd hier (leek me nog niet zo relevant). Ik wou vooral eerst helder hebben voor mezelf wat ik wil/moet aanschaffen. Dan kan ik daar mijn huiswerk op doen en zorgen dat ik weet waar ik op moet letten als ik de tweedehands markt afstruin.
Zoiets als Cloud Key 2 heb ik een paar keer gelezen, maar ik weet eigenlijk nog steeds niet zo goed wat het is.
Wellicht dat het filmpje uit jouw post mij wat meer inzicht geeft.
Skynett schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:12:
@supervinnie40

Je hebt AP's uitgezocht die niet tot allernieuwste behoren. Stuk voor stuk uitstekende AP's, maar er is nieuwer.
Denkfout die veel gemaakt wordt, is dat een long-range het binnenshuis altijd beter zal doen. Dat is niet automatisch een gegeven, aangezien het radioverkeer twee kanten op gaat, ook het signaal van de telefoon (of wat dan ook) moet voldoende sterk bij het AP aankomen. En aangezien juist de (betonnen)muren en plafonds de beperking zijn, is het effectiever (voor het radioverkeer) om twee light AP's per etage in te zetten ipv 1 'grote' om overal echt goed signaal te hebben.

Als je dan toch op de groei koopt, dan kan je ook denken om er een controller (Cloud key 2, of 2+) bij te nemen, dat maakt het leven vanaf dag 1 wel een stuk eenvoudiger.
Andere optie om de prijs wat te drukken is om het gebruikt aanschaffen. Juist degene die jij hebt opgezocht worden regelmatig te koop gezet omdat iemand per se het nieuwste wil. En ik denk eerlijk gezegd dat die modellen voor jou ook prima zullen werken. Ik heb thuis ook de Lite's en die voldoen zonder meer nog uitstekend! Soms zie je ook een setje met ook een PoE switch en een router er bij. Dan bij je (prijstechnisch) helemaal spekkoper.

En instappen met niet de allernieuwste modellen lijkt me op dit moment ook geen slechte keuze, de WiFi 6 Ap's zijn vrijwel altijd op, en wiFi 6E zit er aan te komen, en dat is pas echt een serieuze 'technologie-stap' aangezien dan ook de 6Ghz band er bij komt, wat bijna een verdrievoudiging is van de bandbreedte.

En zojuist heeft Cross-Talk weer een mooi overzicht van de actuele Unifi AP's gemaakt, en geeft hij ook wat beginnersuitleg over het unifi ecosysteem.

[YouTube: Which is the Best AP for You? - UniFi Access Points Explained 2022]

Als hij iets zegt over toepassing (en bereik) in een huis, vergeet dan niet dat al die Amerikaanse huizen van hout zijn, wat het signaal veel minder dempt. Dat kan je niet vergelijken met onze betonnen bunkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Wel aan gedacht en ook al wat rondgekeken, maar omdat ik nog niet 100% helder heb welk model(len) ik wil kopen heb ik daar nog niets mee gedaan.
Henno Keers schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Heb je er al over nagedacht om je Ubiquiti spullen tweedehands, via Marktplaats, te kopen?
Ik heb dit voor alles gedaan en het scheelt redelijk wat, 30% tot 50% soms, en ik heb er geen spijt van gekregen.

Mvg. Henno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
supervinnie40 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:42:
Wel aan gedacht en ook al wat rondgekeken, maar omdat ik nog niet 100% helder heb welk model(len) ik wil kopen heb ik daar nog niets mee gedaan.

[...]
Ik heb:
1x USW8-60
2x mini flex
1x USG
1x Cloudkey 2+
2x AP-AC-Pro
Het werkt uitstekend.
Mvg Henno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bedankt voor de feedback, ik ben momenteel in gesprek met een paar verkopers van tweedehands modellen. 1 aanbod is 2x AP-AC Pro Ubiquiti, een ander aanbod is een lite, een pro en een long range en het laatste aanbod is 3 lite's.

De grootste vraag die in mij opkomt is vooral: in hoeverre heb ik genoeg aan puur de AP? (of het nou een Lite, Pro of LR is). Ik kan natuurlijk de app downloaden en/of de software op mijn laptop downloaden. Maar zou ik daar genoeg aan hebben?
Ik vind het namelijk moeilijk in te schatten of die Cloud Key Gen2 echt veel toevoegt? (het kost wel meteen 200 euro extra). Als het puur om de opslag gaat dan heb ik dat niet nodig, maar het zou wel prettig zijn om maximale performance uit de AP's te halen (ook gewoon omdat het prettig is als de wifi overal goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
supervinnie40 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:37:
Bedankt voor de feedback, ik ben momenteel in gesprek met een paar verkopers van tweedehands modellen. 1 aanbod is 2x AP-AC Pro Ubiquiti, een ander aanbod is een lite, een pro en een long range en het laatste aanbod is 3 lite's.

De grootste vraag die in mij opkomt is vooral: in hoeverre heb ik genoeg aan puur de AP? (of het nou een Lite, Pro of LR is). Ik kan natuurlijk de app downloaden en/of de software op mijn laptop downloaden. Maar zou ik daar genoeg aan hebben?
Ik vind het namelijk moeilijk in te schatten of die Cloud Key Gen2 echt veel toevoegt? (het kost wel meteen 200 euro extra). Als het puur om de opslag gaat dan heb ik dat niet nodig, maar het zou wel prettig zijn om maximale performance uit de AP's te halen (ook gewoon omdat het prettig is als de wifi overal goed is).
De cloud gen 2 geeft je:
Beveiliging
Beheer via een console welke ook remote via het Internet bereikbaar is
Backup van je configuratie

Prestaties van je AP's hangt heel erg af van:
* Rekening houden met de al aanwezige zenders in de lucht (niet overlappen maar stapelen), kanaalkeuze en breedte.
* Plaatsing in huis.
* Koppeling van de AP's aan jet fysieke netwerk (geen mesh gebruiken)
* Instellingen van de AP's

Dit heeft allemaal niet iets met cloud key te maken.
YouTube: Cloud Key Gen2 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Je kan wel beginnen om de controller op een PC te installeren. Alleen moet die PC ALTIJD hetzelfde IP adres hebben als je de controller software wil gebruiken. Als je overstapt op een Cloudkey moet je je netwerk opnieuw opbouwen. (backup maken en terugzetten)
Wat je hier vaak leest is dat iemand na een periode iets wil aanpassen en dan even opnieuw de controller software download en op een (andere) PC zet, en dat kan dus niet. Dan moet je alles resetten en helemaal opnieuw beginnen. Dan is het middel dus erger dan de kwaal.

Zeker in het begin ben je met meerdere AP's waarschijnlijk wel wat aan het configureren/optimaliseren zoals kanalen en hun bandbreedte. De CK2 heeft ook wat verbruiksgrafieken, maar dat is niet meer dan een gimmick, maar kan wel wat inzicht verschaffen. Opmerking over de CK2, die MOET je eigenlijk wel middels PoE voeden. Hij heeft wel een USB-C aansluiting, maar kan alleen door een QuckCharge QC2.0 voeding gevoed worden, en de veruit de meeste USB-C voedingen zijn dat NIET.

Dus als je op de groei koopt, gaat naast wat hierboven staat ook gewoon om gemak, comfort vanaf dag 1. Dat is mij wel wat waard, maar nogmaals, dat is persoonlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Skynett op 01-06-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 11:45
Skynett schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:27:
Je kan wel beginnen om de controller op een PC te installeren. Alleen moet die PC ALTIJD hetzelfde IP adres hebben als je de controller software wil gebruiken. Als je overstapt op een Cloudkey moet je je netwerk opnieuw opbouwen. (backup maken en terugzetten)
Wat je hier vaak leest is dat iemand na een periode iets wil aanpassen en dan even opnieuw de controller software download en op een (andere) PC zet, en dat kan dus niet. Dan moet je alles resetten en helemaal opnieuw beginnen. Dan is het middel dus erger dan de kwaal.

Zeker in het begin ben je met meerdere AP's waarschijnlijk wel wat aan het configureren/optimaliseren zoals kanalen en hun bandbreedte. De CK2 heeft ook wat verbruiksgrafieken, maar dat is niet meer dan een gimmick, maar kan wel wat inzicht verschaffen. Opmerking over de CK2, die MOET je eigenlijk wel middels PoE voeden. Hij heeft wel een UBB-C aansluiting, maar kan alleen door een QuckCharge QC2.0 voeding gevoed worden, en de veruit de meeste USB-C voedingen zijn dat NIET.

Dus als je op de groei koopt, gaat naast wat hierboven staat ook gewoon om gemak, comfort vanaf dag 1. Dat is mij wel wat waard, maar nogmaals, dat is persoonlijk.
Ik gebruik mijn Synology NAS voor de controller :) werkt ook zeer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben toch een beetje teleurgesteld in mijn recente aankoop;
- UDM SE (voor PoE direct op het apparaat);
- WiFI (LR) access point;
- een paar in-walls
- flex mini en 8p PoE switch.

In mijn oude setup (geen ubiquiti), had ik link aggregation ingeschakeld voor mijn NAS, zodat mijn vrouw snelle toegang had voor haar gegevens (foto en video) en ik zonder performancebeperkingen toegang had tot de NAS voor streaming, video, etc. Zij via WiFi, ik via bekabeld, zodat er geen Gbit beperking is.
Ik had de aanname gedaan dat de UDM SE (en ook de Pro) dit wel konden. Was het dan beter geweest om een Dream Router te kopen met losse switch waar Link Aggregation wel op in te stellen is? Op de switch verbind ik dan de access points.
Als ik de reacties op het internet lees, was het ooit wel in te stellen (via mobiele app), maar of het heeft gewerkt is maar de vraag. De SE en PRO zouden 3,5Gbps moeten kunnen verwerken, dus ik zie niet waarom dit niet zou kunnen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Link Aggregation werkt volgens mij niet op elke poort. In die zin, dat je niet op elke poort kan beginnen met het aan te zetten.
Volgens mij was het iets van de bovenste 4 en de onderste 4, en dan bij de meest linker (of laagst genummerde poort, per set van poorten) beginnen.

En alles moet zich wel in hetzelfde vlan bevinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Skynett op 03-06-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

Skynett schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:54:
Link Aggregation werkt volgens mij niet op elke poort. In die zin, dat je niet op elke poort kan beginnen met het aan te zetten.
Volgens mij was het iets van de bovenste 4 en de onderste 4, en dan bij de meest linker (of laagst genummerde poort, per set van poorten) beginnen.

En alles moet zich wel in hetzelfde vlan bevinden.
Op de UDM Pro (SE) werkt dat niet. Ik heb het nu aangesloten op de 8p 60W PoE switch, want daar werkt het wel. Op die zelfde switch zit nu het AP benedenverdieping en de kabel naar mijn werkkamer. Die switch zou 16Gbps swtiching capacity moeten hebben. Dat lijkt mij nogal veel voor een eenvoudige 8p switch.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
Over een aantal weken krijgen wij de sleutel van ons appartement.
Ik ben al een aantal dagen aan het stoeien met een goeie AP configuratie. Of het wordt te duur, of er is op sommige plekken lijkt het geen goed bereik.
Onderstaand:
- Kale plattegrond
- Met de huidige nanoHD's die mee kunnen verhuizen
- 3 U6 lites
- 3 nanoHD's
- 4 AC in-wall's (3/4x de U6 IW wordt mij te veel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qER_3-sCjNxmQrec5WCijOz1llY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dydFReSG8T9lhyxHz8x5crWb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66rUl-8tMFNmtlJEyqMu2fnw9og=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S1eSmE8OPlet5zU32y04pgLH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_5sU5-_QszI3zyYidaB58gqSOQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F1QffokUaYmF6OyyciUEI4ct.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUsJyr0pIRhUL1DHiIFvYFC7yvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UOSkCoHDtCnoNPS1gU93ryJA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCT57FvGdIYXnyOA7SmkFi4706M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rLrTVHO0xbIYPOi0UNGdBene.png?f=fotoalbum_tile

WiFi-6 heb ik denk ik voorlopig nog niet nodig, we hebben pas 2 WiFi-6 devices en op korte termijn verwacht ik er niet veel meer bij te komen. Echter kunnen de AP's natuurlijk makkelijk gewisseld worden indien later nodig.

Netwerk wordt gebruikt voor:
- Telefoons
- Tablet
- Laptops
- IoT devices

Omdat ik nog niet 100% zeker weet of de plafond AP's mogelijk zijn heb ik ook gekeken naar de IW modellen, die kunnen sowieso geplaatst worden maar hebben natuurlijk een veel minder bereik.

Welke van de 4 opties zouden jullie adviseren of kunnen jullie nog andere opties bedenken?

EDIT: de optie van 3 nanoHD's kan natuurlijk ook vervangen worden voor 1 U6 lite in de woonkamer en de andere 2 nanoHD's

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Mitssz Je huidige (twee) NanoHD AP's goed inmeten én aan het plafond bevestigen, ik denk persoonlijk dat je met die 4x4 MiMo WiFi-5 (AC-Wave2) apparaatjes al een heel eind komt in een groot appartement (wél bekabeld aansluiten, niet met 'Wireless Mesh' gaan klooien!!!).

(y)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 09-06-2022 17:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Nano HD's zijn hele fijne AP's. Heb er zelf goede ervaringen mee (hotel mee volgebouwd met 12 stuks).

Ik zou gewoon beginnen met de twee huidige, en die in de hal verplaatsen naar een van de twee kleine slaapkamers.
Je geeft aan dat het om een appartement gaat, dus ik vermoed dat het vrij druk zal zijn in de ether, en daarom zou ik ook gewoon je werkplek van vaste bekabeling voorzien. Dat is betrouwbaarder en ontlast de waarschijnlijk toch al drukke ether. Ook zou ik een kabel trekken naar de tv-hoek en alles daar lekker bekabeld aansluiten. Ook weer om dezelfde reden.

Mocht dit onvoldoende zijn, plaats dan een inwall in de grote slaapkamer. Kabel kan je evt door de muur naar de werkplek doorprikken. Kortom, eerst wat proberen/testen met proefplaatsing en dan eens een paar dagen aankijken. Hoe gaat het als de hele flat Netflix kijkt en zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:59
Ik had al wat met @Will_M gechat ondertussen, ik ga voor de opstelling met de huidige nanoHD's en hang er indien nodig nog 1 bij.

Wat betreft bekabeling was ik zeker al van plan om het meeste te bekabelen, 2/4 aansluitingen naar de tv hoek en 2/4 naar de werkkamer en 2 per slaapkamer. En dan natuurlijk naar de AP's.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:56
Ik ben voor onze nieuwe schuurwoning aan het kijken voor het netwerk. Zelf heb ik goede ervaring met de ubiquiti access points die uiteraard ook aanwezig zijn in mijn wenslijst:
https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2738626

Één ding vroeg ik mij nog wel af of de 24 ports switch van ubiquiti misschien vervangen kan worden voor een 24 Ports managed TP Link om evt wat kosten te besparen? Of is dit een absolute 'Not done'

Hebben jullie nog advies? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door impactftw op 09-06-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
impactftw schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:22:
Ik ben voor onze nieuwe schuurwoning aan het kijken voor het netwerk. Zelf heb ik goede ervaring met de ubiquiti access points die uiteraard ook aanwezig zijn in mijn wenslijst:
https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2738626

Één ding vroeg ik mij nog wel af of de 24 ports switch van ubiquiti misschien vervangen kan worden voor een 24 Ports managed TP Link om evt wat kosten te besparen? Of is dit een absolute 'Not done'

Hebben jullie nog advies? ;)
Enige bezwaar tegen de TP link switch is dat die niet via de unifi omgeving is te beheren. Maar goed, dat is je edgerouter in de lijst ook al niet. Dus veel van de geschetste voordelen van de Unifi omgeving gaan voor jou al niet meer op.
Als je handig genoeg bent is er dus niks op tegen. Technisch gezien kan het dus gewoon. Of je het wil is een andere vraag, en daar moet je zelf een antwoord op geven.

Als je je netwerk wil segmenteren dmv Vlans moet je wel even uitzoeken of de betreffende TP link switch dat ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-10 10:48
Ik zoek een ....?
Manier om KPN glasvezel direct op een Dream Machine SE aan te sluiten.

Wat is je budget?
Niet meer dan 100 euro.

Jullie kennis en ervaring :)
Ik zoek me wezenloos, maar kan het niet gemakkelijk vinden in al die pagina's.

Ik zoek dus een manier om de NTU/Router over te slaan van KPN.
Of raden jullie dit af? Ik probeer zo min mogelijk apparatuur te hebben in de meterkast.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:25
@Bokkoman Volgens mij moet je eerst even achterhalen wat voor soort glasvezelaansluiting je krijgt. AON, GPON of XGS-PON. Voor alle situaties is de oplossing anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
@robertwebbe ah je hebt gelijk! Bedankt.
Hoe kom ik hier precies achter?
Ik krijg volgende week de sleutel van het huis (nieuwbouw).
Moet ik dan naar dat kastje kijken in de beter kast? Of moet ik dit achterhalen bij KPN zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@Bokkoman Ik denk dat je dit aan @Barre73 kunt vragen in het [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud topic of via pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:52
Bokkoman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:52:
@robertwebbe ah je hebt gelijk! Bedankt.
Hoe kom ik hier precies achter?
Ik krijg volgende week de sleutel van het huis (nieuwbouw).
Moet ik dan naar dat kastje kijken in de beter kast? Of moet ik dit achterhalen bij KPN zelf?
@Bokkoman Het antwoord is AON. Daarmee kunnen Tweakers hier in het Ubiquiti topic je vast verder helpen. Bedenk dus wel dat je sowieso een patchkap nodig hebt voor de FTU. Je kan en mag niet zomaar dat klepje openprutsen en een kabeltje op de connector duwen.
Wat je daarna nodig hebt in de Dream Machine laat ik over aan de mensen die meer verstand hebben van Ubiquiti hardware :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
@Barre73 bedankt voor je snelle hulp!

Ik moet dus 2 dingen hebben:
  1. Een patchkap voor FTU voor AON
  2. Een sfp module voor UDM voor AON (GoF)
Wie weet welke ik nodig heb, en/of waar ik dit kan kopen?
@robertwebbe kun jij hier meer mee?

Bedankt alvast :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bokkoman op 15-06-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:52
Bokkoman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:36:
@Barre73 bedankt voor je snelle hulp!

Ik moet dus 2 dingen hebben:
  1. Een patchkap voor FTU voor AON
  2. Een sfp module voor UDM voor AON (GoF)
Wie weet welke ik nodig heb, en/of waar ik dit kan kopen?
@robertwebbe kun jij hier meer mee?

Bedankt alvast :)
Het woord "patchkap"in mijn bericht hierboven is een link naar een Google search waarmee je enkele webwinkels ziet om deze te kopen. De KPN webshop is er eentje van, en ook de goedkoopste. Het lijkt alsof je alleen zakelijk kan bestellen maar in werkelijkheid is dat niet zo. Ook als particulier kan je de bestelling plaatsen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Bokkoman Heb je internet only of ook TV en telefonie?

Hier is trouwens veel bruikbare info voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
robertwebbe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:28:
@Bokkoman Heb je internet only of ook TV en telefonie?

Hier is trouwens veel bruikbare info voor te vinden.
Ik heb Internet & TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar is net zoals over het type SFP aansluiting op Tweakers genoeg over geschreven.

Hier vindt je alle instellingen en scripts van alle TV leverancier (isp) voor alle edge en Unifi routers.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

En hier heb je veel voorbeelden van hoe mensen hun USG / UDM / edgerouter direct met glas op de FTU aansluiten. En hoe je kan zien of je AON of GPON hebt en welke SFP’s module je dan nodig hebt.
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 16-06-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
xbeam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:57:
[...]

Daar is net zoals over het type SFP aansluiting op Tweakers genoeg over geschreven.

Hier vindt je alle instellingen en scripts van alle TV leverancier (isp) voor alle edge en Unifi routers.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

En hier heb je veel voorbeelden van hoe mensen hun USG / UDM / edgerouter direct met glas op de FTU aansluiten. En hoe je kan zien of je AON of GPON hebt en welke SFP’s module je dan nodig hebt.
Bedankt. Die topics had ik inderdaad al gezien.
Ik ben echter naar hier gegaan, omdat ik door de bomen het bos niet zie. 780 pagina's doorspitten om te weten welke SFP module ik nodig heb.
De zoekfunctie al gebruikt, maar word ik ook niet wijzer van.
Daarom hoop ik dat er iemand hier het antwoord direct weet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bokkoman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:21:
[...]

Bedankt. Die topics had ik inderdaad al gezien.
Ik ben echter naar hier gegaan, omdat ik door de bomen het bos niet zie. 780 pagina's doorspitten om te weten welke SFP module ik nodig heb.
De zoekfunctie al gebruikt, maar word ik ook niet wijzer van.
Daarom hoop ik dat er iemand hier het antwoord direct weet :D
Bij geen GPON moet je deze hebben

Via de link kan je hem kopen. Let wel goed op dat je niet de 10gig of een 20-pack aan klikt :-)
https://eu.store.ui.com/c...es?variant=31062377136237
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8S-25k9aOVrWUsmV4eRfDnmrIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYTE3Cm6sTeHzefFe2arAXT5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een setje blauw en geel. Je gebruikt thuis meestal blauw. De gele zit in kpn straat kast.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 16-06-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-10 09:30
Ik zoek een ....?
- Managed Switch van Unifi die niet PoE naar PoE omzet om 2 AP's mee te verbinden.
- 2 AC-PRO LR's (Deze zijn nog wel te koop)

Wat is je budget?
Niet meer dan 150 euro. (Switch)

Advies, ik zoek al maanden naar een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE).
In de store komt hij niet te staan.
2de hands heb ik achter het net gevist.
Zijn er nog opties? Ik ben best fan van die Unifi UI Controller.

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ligt het nou aan mij of zijn ontzettend veel Ubiquiti apparatuur overal uitverkocht? ik probeer ergens een USW-Lite-8-PoE-EU te scoren maar er is geen één winkel die 'm op voorraad heeft. Zelf bij Ubi niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 10:22
R2-D2 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:11:
Ligt het nou aan mij of zijn ontzettend veel Ubiquiti apparatuur overal uitverkocht? ik probeer ergens een USW-Lite-8-PoE-EU te scoren maar er is geen één winkel die 'm op voorraad heeft. Zelf bij Ubi niet..
Nope helaas niet. Behoorlijk irritant wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lekker dan.. hopelijk zijn ze snel leverbaar bij de verschillende shops. Ik had m'n oog op twee acces points laten vallen, U6-Lite en de U6-Pro. Welke van de twee is nou de beste optie? zag dat de U6-Pro meer troughput heeft dan de Lite, 4800 vs 1200Mbps op de 5Ghz band, en 574 vs 300 op de 2,4. Buiten dat heeft de Pro wel weer Wi-Fi 6 op de 2,4Ghz.

En is PoE-AT backwards compatibel met AF?

UniFi AP vergelijklijst

[ Voor 0% gewijzigd door R2-D2 op 06-07-2022 15:22 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 10:22
Ik durf het niet te zeggen.. heb weken dan wel niet maanden zitten wachten op bepaalde type camera's en ze komen maar niet op voorraad.

Nooit de moeite genomen om een mailtje te sturen naar ze, dat moet ik dan ook wel weer bekennen. Marktplaats in de gaten houden was mijn strategie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
peerke1987 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:00:
Ik durf het niet te zeggen.. heb weken dan wel niet maanden zitten wachten op bepaalde type camera's en ze komen maar niet op voorraad.

Nooit de moeite genomen om een mailtje te sturen naar ze, dat moet ik dan ook wel weer bekennen. Marktplaats in de gaten houden was mijn strategie
Chip tekorten raken Ubiquiti helaas ook …

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Beste,

Ik heb deze setup momenteel:

Switch 8 PoE (60W) - US-8-60W-EU

Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de router tot in de garage.
Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de garage tot in de tuinhui/shed.

De bedoeling is om een zo sterk mogelijk signaal te genereren voor in het tuinhuis/shed.
Optioneel willen we later het signaal uitbreiden voor het terras naast de woning. Dit is minder van belang.

Nu vraag ik mij af welke Unifi AP ik best aankoop.
- Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO - 1300 Mbit/s (5ghz) /450 Mbit/s (2,4ghz)- 802.3af (PoE), 802.3at (PoE+)
- Ubiquiti UniFi AP-AC-LR - 867 Mbit/s (5ghz) / 450 Mbit/s (2,4ghz) - Heeft Wifi 6 - 24V Passief, 802.3af (PoE)
- Ubiquiti Unifi 6 Long Range - 2400 Mbit/s (5ghz) /600 Mbit/s (2,4ghz) - 48V Passief, 802.3at (PoE+)

Verdere vergelijkingstabel:
https://www.coolblue.be/n...8658/893698/884985/893697

Ter verduidelijking een schets in bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws8GeLF3dt7RMpArj-LWVg3XjCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FerEJJhfl6byscCYTE1KBmiA.png?f=fotoalbum_large

Alvast enorm veel bedankt!

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Als je hem buiten kan ophangen, onder het dak oid dan kan je wel aan een LR denken.
Als het allemaal open veld is, is er nauwelijks sprake van een barrière voor het WiFi signaal. En dan zullen ze waarschijnlijk allemaal wel voldoen, met een lichte voorkeur voor de LR.

Verkrijgbaarheid is misschien wel het grootste probleem op dit moment, misschien daar ook je keuze wel mede door laten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
dendaak schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:53:
Beste,

Ik heb deze setup momenteel:

Switch 8 PoE (60W) - US-8-60W-EU

Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de router tot in de garage.
Momenteel ligt er ethernet kabel vanaf de garage tot in de tuinhui/shed.

De bedoeling is om een zo sterk mogelijk signaal te genereren voor in het tuinhuis/shed.
Optioneel willen we later het signaal uitbreiden voor het terras naast de woning. Dit is minder van belang.

Nu vraag ik mij af welke Unifi AP ik best aankoop.
- Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO - 1300 Mbit/s (5ghz) /450 Mbit/s (2,4ghz)- 802.3af (PoE), 802.3at (PoE+)
- Ubiquiti UniFi AP-AC-LR - 867 Mbit/s (5ghz) / 450 Mbit/s (2,4ghz) - Heeft Wifi 6 - 24V Passief, 802.3af (PoE)
- Ubiquiti Unifi 6 Long Range - 2400 Mbit/s (5ghz) /600 Mbit/s (2,4ghz) - 48V Passief, 802.3at (PoE+)

Verdere vergelijkingstabel:
https://www.coolblue.be/n...8658/893698/884985/893697

Ter verduidelijking een schets in bijlage.

[Afbeelding]

Alvast enorm veel bedankt!
Denk er aan dat je niet zomaar een LR kan gebruiken. De LR kan verder zenden, maar verkeer gaat 2 kanten op, en als een mobiele telefoon wil terugzenden moet deze de afstand ook kunnen overbruggen.
Mag ik nog de tip geven om naar tweedehands te kijken? Dat levert een behoorlijke bezuiniging op en werkt net zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Henno Keers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Denk er aan dat je niet zomaar een LR kan gebruiken. De LR kan verder zenden, maar verkeer gaat 2 kanten op, en als een mobiele telefoon wil terugzenden moet deze de afstand ook kunnen overbruggen.
En juist in het vrije veld zijn de omstandigheden daarvoor optimaal en dat maakt de LR juist heel erg geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Beste,

Bedankt al voor de informatie.
Het doel is om het toestel te moneteren in een eiken bijgehouw.

https://i.pinimg.com/736x...ba5f8209bc--ramen-doe.jpg

- Buiten dat gebouw zijn houten muren is het enige wat er nog staat een paar bomen.
- Zou de LR vanuit het tuinhuis het terras kunnen bereiken? (Er zit dan 1 houten muur tussen van het tuinhuis).

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Is het houten gebouwtje nog voorzien van (minerale) isolatie? Want dat dempt ook behoorlijk.
Juist over grotere afstanden wil je zo min mogelijk demping.

En je hebt in het huis geen AP? Of heb je daar goede isolatie, drievoudig glas enzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Beste Skynett,

De houten muren + plfond zijn voorzien van: hennep isolatie, geen idee of dat enorm gaat dempen?

In huis geen AP, 3-voudig glas ... waardoor geen goede verbinding op het terras.

Mvg,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Gewoon uittesten dan maar met het AP op verschillende posities (binnen, buiten) en dan zelf vaststellen wat het beste werkt, of wat goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Gisteren is helaas mijn USG3P overleden (boot niet verder na DRAM check, USB stick al reimaged).. Gezien alle gekte met de prijzen en leverproblemen heb ik eigenlijk geen idee wat nou de juiste stap is:
- De USG3P is vrijwel onleverbaar
- De DreamMachine Pro is leverbaar, maar €399 voor een apparaat wat niet eens PoE heeft klinkt gewoon achterlijk
- De "upgrade" naar de UDM Pro SE (met wel PoE) á €500+ klinkt nog achterlijker

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
EricNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:44:
Gisteren is helaas mijn USG3P overleden (boot niet verder na DRAM check, USB stick al reimaged).. Gezien alle gekte met de prijzen en leverproblemen heb ik eigenlijk geen idee wat nou de juiste stap is:
- De USG3P is vrijwel onleverbaar
- De DreamMachine Pro is leverbaar, maar €399 voor een apparaat wat niet eens PoE heeft klinkt gewoon achterlijk
- De "upgrade" naar de UDM Pro SE (met wel PoE) á €500+ klinkt nog achterlijker
Nog een korte check: Is de USG dood of is je voeding dood? Dat laatste komt namelijk erg vaak voor. Met een andere 12V voeding van 1A of meer zou je dat even kunnen uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Skynett schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Nog een korte check: Is de USG dood of is je voeding dood? Dat laatste komt namelijk erg vaak voor. Met een andere 12V voeding van 1A of meer zou je dat even kunnen uitsluiten.
Yes, ik heb iemand in de buurt met een USG dus ik hang hem zo daar even aan de voeding om te kijken hoever hij komt!

Edit: Zojuist mijn USG aan de voeding van een werkende USG gehangen en wederom bleef deze direct hangen na "DRAM: 512MB".

;w Rust in vrede... ;w

[ Voor 16% gewijzigd door EricNL op 12-07-2022 14:31 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-10 15:47
Ik zoek een ....?
Switch (bij voorkeur Unifi om aan te sluiten op bestaand systeem) die de TV-decoder op 1 poort aanstuurt, terwijl de andere poorten gewoon internet aanbieden aan andere apparaten (smart TV, receiver, console, ...)

Vul hier in welk Ubiquiti component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik hoop een switch te vinden die toch ergens op voorraad ligt - binnen Ubiquiti Unifi stoot ik binnen het betaalbare segment al snel op de Flex Mini, maar ik vroeg me vooral af of dit het TV kanaal kan opsplitsen met de beperking op custom profiles.

Wat is je budget?
Ik hoop met 150 EUR er toch uit te komen.

Liefst Unifi, gezien de rest van mijn netwerk met die controller draait.

Mijn huidige opstelling is zo.
Fiber komt binnen via de B-box van Proximus (BE). Die staat in PPPOE passthrough, wifi uitgeschakeld.
Gaat door naar USG, die gaat naar mijn Unifi Switch US-16-150W. Van daaruit vertrekken er kabels naar
- Bureau (printer en desktop)
- AP beneden (Unifi AP-AC-Lite)
- AP boven (Unifi AP-AC-Lite)
- Synology NAS DS218+
- Elke slaapkamer

Er zit jammer genoeg maar 1 kabel klaar die vanuit mijn technische ruimte naar mijn TV-meubel gaat. Daarom zit die nog rechtstreeks in de B-Box van Proximus om het TV-signaal naar de decoder te krijgen.
Dit heeft als gevolg dat mijn Smart TV en receiver hun internet binnentrekken via Wi-Fi. Daar wil ik nu graag verandering in brengen.

Daar er maar 1 kabel toekomt op mijn TV-meubel, wil ik daar dus een switch placeren die de TV-decoder via VLAN aanstuurt en via de andere poorten mijn overige toestellen van internet voorziet.
Nu heb ik het één en ander opgezocht en dat zou kunnen met een switch die VLAN en IGMP Snooping heeft.
Ik ging hiervoor een Unifi 8-poort switch aankopen, maar die zijn helaas nergens voorradig.
Nu is mijn vraag: als ik de VLAN en IGMP snooping kan instellen via mijn 16-poort Unifi switch, krijg ik die dan doorgestuurd via een Flex mini? Of zijn er andere opties?

Ik zie mijn netwerk liever beheerd in 1 controller, dus ik hoop mijn oplossing bij een betaalbaar en beschikbaar Unifi product te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
xbeam schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:35:
[...]

Bij geen GPON moet je deze hebben

Via de link kan je hem kopen. Let wel goed op dat je niet de 10gig of een 20-pack aan klikt :-)
https://eu.store.ui.com/c...es?variant=31062377136237
[Afbeelding]

Het is een setje blauw en geel. Je gebruikt thuis meestal blauw. De gele zit in kpn straat kast.
Ik heb dit setje weten te krijgen.
Maar nu weet ik niet welke fiber aansluiting erin gaat.
Bij mij plaatje die over dat KPN kastje gaat, past de kabel wel, maar in de sfp module niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtrKj8-ijCJ7x8XVyaWE7ahgcpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY2EZ7P2KCqnHppA2GtkMLjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ik ben benieuwd of er mensen ipv6 i.c.m. een USG werkend hebben?
Mijn Ziggo modem staat in bridge en heb dan ook alles goed ingesteld, krijg een ipv6 adres binnen. Maar als ik dan naar https://ipv6-test.com/ ga, dan geeft die aan dat ICMP niet goed staat ingesteld.

Als ik in mijn firewall rules ga kijken zie ik wel dat het allemaal is ingesteld.

Heeft iemand additionele stappen nog ondernomen om IPV6 werkend te krijgen op Unifi?

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2DqXKgtDj2-OwYHczSTU1TRgFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuNNajRjA6WdC8yrk15hAtxz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door FRGert op 18-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Misschien kan je je vraag beter hier stellen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 19:11
Ah check! Thanks! Gelijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore
  • Laatst online: 27-05 23:21

HappyGilmore

Hits it over the highway ...

Ik ben aan het kijken of ik mijn huidige netwerk wat wil upgraden. Snelheid is nog acceptabel maar soms wat verbinding issues, geen idee waar dat door komt, gebeurd sporadisch en ik verdenk, logischerwijs, ziggo ;-)

Nu hebben ik de ziggo modem in bridge mode gekoppeld aan een TPlink AC1200 Wireless Dual Band Gigabit Router en een switch voor meer poorten omdat elke kamer in mijn woning een bedrade utp verbinding (cat5) heeft. Ook elke verdieping (3) heb ik dan een ubiquity ap-pro. Aan het netwerk hangen voornamelijk laptops, pc, iPads etc en een sonology nas 220.

De vragen die ik heb
Is het zinvol om de ap pro’s te vervangen voor de nieuwe WiFi 6 varianten. Of misschien zelfs wachten op de 6e variant die nog op de markt moet komen las ik.

Daarnaast de vraag of mijn router niet te traag is. Ik zat te denken aan de ubiquity dreamrouter. Alleen heb ik in mijn meterkast geen WiFi nodig dus misschien iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@HappyGilmore Betreft je overweging om direct voor Wifi 6E te gaan:
je beseft je dat de U6-Ent accesspoints meer dan €285 per stuk kosten? En dan ben je er nog niet want als je deze optimaal wilt benutten, dan zul je ook je switches moeten upgraden zodat je 2.5G verbindingen hebt naar de U6-Ent. En de goedkoopste (USW-Enterprise-8-PoE-EU) is ook nog eens meer dan €550.
Op dit moment zijn er ook nog nauwelijks apparaten die Wifi 6E aan kunnen dus je investeert dan heel veel voor iets waar je nauwelijks nog profijt van hebt. Het zal nog wel 2-3 jaar duren voordat apparatuur goede 6E ondersteuning heeft en tegen die tijd zullen de accesspoints en switches waarschijnlijk veel goedkoper zijn.

Als ik jouw situatie zo lees dan zou ik de volgende afwegingen maken:

1) Als je nog geen Ubee UBC1318ZG modem van Ziggo hebt, vraag deze dan aan. Dit kun je het beste doen via het Ziggo community forum, daar gaat dat het makkelijkst. Dit is een modem zonder wifi en heeft Broadcomm chipsets. Als je deze in bridge zet, heb je het ideale modem. Super stabiel.
Deze optie kost je niets, alleen wat tijd om het te regelen.

2) Wissel je huidige router om voor een Ubiquiti UniFi Security Gateway. Ondanks dat die dingen al jaren oud zijn voldoen deze nog perfect tot en met gigabit. Ze worden regelmatig tweedehands aangeboden hier op tweakers.

3) Wissel je AP-PRO's om voor U6-LITE. De U6-LITE kan Wifi 6 aan (op 5 GHz) met 2x2 MIMO, dat is ook wat veel apparatuur heeft. Deze kosten rond de €115 per stuk en ik zie ze af en toe tweedehands op tweakers aangeboden worden voor rond de €80. Ik zou minimaal op iedere etage er 1 hangen.

Daarnaast adviseer ik eigenlijk altijd om 2 aparte wifi netwerken aan te maken. Eentje alleen op 5 GHz voor apparatuur met Wifi5 en Wifi6. Al het andere, oude apparatuur zet je op de andere, op 2,4 GHz. Dat zorgt ervoor dat je hoge snelheden op de 5 GHz haalt. Als je nog wat IoT spul hebt, dan kun je dat in UniFi ook nog wat optimaliseren op de 2,4 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@HappyGilmore
Volgens mij benoem je een verbindingsprobleem en geen snelheidsprobleem. Op zich zitten er goede suggesties tussen de adviezen van @robertwebbe, maar die gaan gelijk richting een oplossing en ik zou nog iets meer kijken naar de oorzaak en met dat inzicht een passende oplossing zoeken.

Is er een generiek probleem met de ziggo verbinding, of heb je last van wegvallende verbindingen op WiFi en/of UTP clients? Dat wordt niet duidelijk uit je bericht.
Meest basic methode om dat te troubleshooten is een ping -t (=doorlopend zonder einde) naar een adres op het internet te laten lopen en een ping -t naar het IP adres van je TP-link. En doe dit op zowel een WiFi laptop als een systeem met een vaste verbinding.

Hiermee kan je vaststellen of je ziggo verbinding klappert.
Zit hier het probleem, vervang dan gewoon het ziggo modem zoals @robertwebbe voorstelt. En persoonlijk zou ik het dan ookhierbij laten omdat je geen (wifi) snelheidsproblemen meldt.

Succes met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

@robertwebbe De Wifi6E leek me ook wat te snel en met jouw opmerking tav de verdere netwerkupgrades laat ik dat inderdaad achterwege.

Jij ziet wel toegevoegde waarde om de huidge AP-PRO om te zetten naar de U6Lite? Ga je dat echt merken of bouw je meer als voorbreiding op de toekomst? Of is dat om je 2.4 en 5Ghz fysiek van elkaar te scheiden?

Ziggo modem heb ik nu nog de connectbox. De Ubee UBC1318ZG staat nog niet standaard bij Ziggo in de lijst. Zal eens navraag doen.

Voor wat betreft de aanschaf van de USG leek me dat sowieso goed aangezien ik nu info mis in de UnifiController. Moet ik alleen wel een switch erbij kopen aangezien ik poorten tekort kom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@HappyGilmore Ik weet niet wat voor snelheden je nu haalt met je AP-PRO met een Speedtest via Wifi. Ik heb Ziggo Internet Giga en haal dan altijd wel snelheden rond de 600 Mbps. Als ik er vlakbij zit haal ik zelfs snelheden tegen de 900 Mbps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXD4q8vZP0-YbrcN8Qr6u-dONXw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/WZtgijD1xuEENAbT0to9lSHf.png?f=fotoalbum_small

Maar heb je dit wel nodig? Stabiliteit is veel belangrijker dan topsnelheid. Zoals @Skynett al schreef zou je wellicht kunnen onderzoeken waar het probleem ligt. Het modem vervangen lijkt mij sowieso een verstandige.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 23-07-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyGilmore

HappyGilmore

@robertwebbe @Skynett De instabiliteit is niet zo groot. Heel soms hebben apps wat kuren om te verbinden maar dat kan altijd ook ergens anders aan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verkeerde topic |:(

[ Voor 181% gewijzigd door xbeam op 24-07-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een ....?
Ik ben aan het kijken om mijn ISP Modem/Router/AP combo te vervangen voor wat beters.

Wat is je budget?
Nader te bepalen

Unifi, Wifi6, minstens 5 ethernet poorten (mag doormiddel van switches). Klein formaat.

Het is voor een appartement van 90m2, niet te groot dus. Met een 100 down 30 up verbinding, verwacht niet meer dan max 500/500 te gaan gebruiken in de toekomst. IPS/IDS is leuk maar geen must.

1. Unifi Dream Router + USW Flex Mini
De reviews zijn heel er wisselend wat betreft snelheid en stabiliteit. Zeker wat betreft de Wifi range.

2. USG/US-16-Lite/U6-Mesh
Gezien er helaas nog geen vervanger is voor de USG en er geen ruimte is voor 19" UDM-Pro voor de USG gekozen. Zal wel een tweede hands worden, zijn bijna nergens meer nieuw te krijgen. Voor de verbinding is een USG genoeg, makkelijk te vervangen als er ooit een geschikte "opvolger" komt. De US-16-Lite wordt misschien de poort 8, 16 poorten is niet nodig.

Welke van de twee bovenstaande zou de beste oplossing zijn. Zijn er nog opties die ik ben vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
De 'beste' is lastig vanaf hier te bepalen. Allerbelangrijkste is de plaatsing van je AP's als het gaat om een goede, betrouwbare wifi-verbinding. Wat voor muren heb je, hoe dik zijn ze, etc. Plaatsing is de grootste 'knop waar je aan kan draaien' om tot een beter resultaat te komen.

En al enige tijd is de leverbaarheid van de kleine PoE switches een issue, dus dat kan zeker ook impact op je keuze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modem/router staat nu zo goed als in het midden van het huis en de dekking is uitstekend. De AP zal op de zelfde plek komen te staan. Fingers crossed voor een zelfde resultaat.

Wil voornamelijk wat meer mogelijkheiden en niet afhankelijk zijn van de ISP wat betreft router/ap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Je kan ook denken aan een AP 6 Lite. Voordeel daarvan is dat die goedkoper is, en mocht het bereik tegenvallen, dan kan je zo een 2e plaatsen en dan ben je niet eens zo veel duurder uit dan met de 6 Mesh.
Maar bij de DR kan je ook een 6 Lite bijplaatsen als het nodig is.

Ik heb zelf een DR (in een gewoon huis) en heb er 2 AC Lite's (de voorloper) bij (en een vracht switches :9 )
Bij mij staat de DR in de huiskamer, en daar trek ik de 500Mbit glasverbinding wel dicht via wifi6. En op de AC Lites haal ik nog 250down/350up.

Hangt natuurlijk ook van de drukte in de ether bij jou af. Ik weet niet hoe lang de lijst met wifi netwerken is als je die opent. Als je meerder keren PgDwn moet drukken, dan is het wel druk.

En hoeveel clients wil je via Wifi verbinden. Heb je 100+ IOT devices in je huis, of doe je zo veel mogelijk vast (zoals ik) en alleen wat niet anders kan via Wifi.

Bedenk ook dat met name nieuwe (eigenlijk: de allernieuwste) clients pas echt kunnen profiteren van de voordelen van Wifi6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skynett schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:44:

Hangt natuurlijk ook van de drukte in de ether bij jou af. Ik weet niet hoe lang de lijst met wifi netwerken is als je die opent. Als je meerder keren PgDwn moet drukken, dan is het wel druk.
Wifi Explorer laat er nu zn 53 zien. Voornamelijk de Ziggo Wifi hotspots :(
En hoeveel clients wil je via Wifi verbinden. Heb je 100+ IOT devices in je huis, of doe je zo veel mogelijk vast (zoals ik) en alleen wat niet anders kan via Wifi.
Meeste is alles bekabeld aangesloten als het kan. Voor de Wifi is voornamelijk echt mobiele device als telefoon/tablet/laptop. Zal maximaal 20 tegelijk zijn.
Bedenk ook dat met name nieuwe (eigenlijk: de allernieuwste) clients pas echt kunnen profiteren van de voordelen van Wifi6.
Op 2 of 3 na is alles hier al Wifi6 :)
Bij mij staat de DR in de huiskamer, en daar trek ik de 500Mbit glasverbinding wel dicht via wifi6.
Is dat met IDS/IPS aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:23:
Wifi Explorer laat er nu zn 53 zien. Voornamelijk de Ziggo Wifi hotspots :(
Dat is een behoorlijk aantal. Is er nog wat ruimte of zit iedereen lekker op 40MHz breedte op 2,4Ghz enzo. Dan is het misschien aantrekkelijker om met wel meer dan 1 AP te gaan werken, waarvan het zendvermogen is aangepast (gereduceerd). Je maakt dan kleinere cellen.
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:23:
Op 2 of 3 na is alles hier al Wifi6 :)
Jij bent lekker snel. Hoge omloopsnelheid van huishoudelijke IT zeker.

[...]
Nee, dat staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 10:45
Beste,

Op dit moment ben ik bezig met de bouw van een BEN woning, EPC <10. Dit betekend veel gewapend beton, veel isolatie en dikke muren. Omdat dit in een woonwijk gebeurd, zullen er ook veel andere wifi netwerken zijn in de buurt.

Ik zou graag een performant, goed werkend wifi netwerk hebben waar ik de volledige controle over heb.
Hieronder is mijn voorstel, graag had ik van jullie suggesties/meningen gehad hoe dit te verbeteren.
Misschien gebruik ik de verkeerde materialen te samen?
Is mijn configuratie niet goed?

Wifi dekking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pZTLd0nE4fK9zBdm_eDc0TSXbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPk5FdsYSZPjGRVAqNjYiWll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjxDtC0VYaCYhyzXLgUuUsSqwgU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YqwsMXqG6SqYgvavR4zfHg2s.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anwxiop_-fCuUmGKXexqdt65c3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT3iAMJT0w6TCe40to6SDMZN.jpg?f=fotoalbum_large

Details:
Iedere kamer/hal/zolder heeft minstens één of meerdere ethernet connecties.
Dus ik kan in iedere kamer m'n apparatuur bevestigen aan een ethernetkabel.
Het wifi netwerk word belast door 1 persoon.

Materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOD6BXwP3gAeSgVpHvBkI7sfg8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRZrCaf9YLGK42logFrSY24W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vooral twijfel over de switch die ik moet plaatsen. Volgens mij kan die goedkoper?

Bedankt voor jullie mening.

PS: In welke mate is dit 'overkill' 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik weet niet wat een BEN huis is, maar het zal wel zoiets als een nul op de meter huis zijn. Ofwel supergoed geïsoleerd, kleine ramen (in vergelijking met de zogenaamde doorzonwoningen) die uit drievoudig glas met opgedampte metaallaag bestaan.
Zeg maar een hele goede benadering van een kooi van Faraday.

Dat levert het geweldige voordeel op dat je binnen eigenlijk geen last meer hebt van al die WiFi netwerken in de buurt. Datzelfde geldt voor het mobiele netwerk, maar dat betekent dan weer dat je buiten moet gaan bellen.

Maar nu concreet:
Je AP voor het raam zal om eerder genoemde reden zeer waarschijnlijk weinig effect hebben als het gaat om goede WiFi in de tuin. Je zal waarschijnlijk toch een AP buiten moeten plaatsen om goede WiFi dekking in de tuin te hebben. De Unifi6 mesh is een prima AP voor buiten. Hoewel hij mesh heet, toch gewoon bedraad aansluiten zal het advies altijd zijn.

De keuze voor een Long Range AP. Ik weet niet waar je die geplaatst hebt, maar juist door die kooi van Faraday (toch ook in zekere mate tussen de etages onderling) zal er eenvoudigweg nooit sprake kunnen zijn van grote afstand tussen je WiFi device en je AP.
Neem een 6Lite of een andere, zoals hier verder in detail uitgelegd.

Tha Render_2 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Maar een 6Lite is voor 1 gebruiker waarschijnlijk al meer dan voldoende.

En verder heb je geen switch geselecteerd, dus onduidelijk is waarom je hem duur vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 30-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 10:45
Bedankt om dit eens nader te bekijken.

De long range AP is voor de bovenverdieping. Die word geplaats centraal, zodat ik wifi heb in iedere kamer/hal.

Een BEN woning is een 'bijna energie neutrale woning'. Geen idee of die het effect van de 'kooi van Faraday' benaderd. Het betekend gewoon dat veel isolatie bevat in de spouw muren, HR++ glas in zit en dikke isolatie onder het dak + zonnepanelen. Zodoende een zo laag mogelijk energie verbruik te bekomen om het huis op te warmen.

Om u een idee te geven, in zo'n woningen heb je 'dead zones' voor u mobiel internet/Signaal die wegvalt van je smartphone.

Ivm die mesh wifi voor buiten, dan moet ik ook een ethernetpoort voorzien buiten?
En heb je een beter voorstel (goedkoper) voor de switch, die alles via POE moet voorzien?

[ Voor 12% gewijzigd door Qinshi op 30-07-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qinshi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:29:
Bedankt om dit eens nader te bekijken.

Om u een idee te geven, in zo'n woningen heb je 'dead zones' voor u mobiel internet/Signaal die wegvalt van je smartphone.
Dat heb je in ieder normaal huis ook. En weet je daar net zoals in jouw huis nooit waar (niet met de Ubiquiti).En als jou huis echt zoon faraday kooi is zou ik niet te veel Accespoint kopen, waar mee je eerst gaat meteen voordat je er 2 per verdieping gaat ophangen.

Naast absorptie bestaat er reflectie van WiFi waardoor 2 Accespoints in je woonkamer echt veel te veel is, je verdubbeld je nois Floor. En de truc voor snelle WiFi is niet meer Accespoints maar een lagere no is Floor

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 30-07-2022 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_v5
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:08
Hallo, ik zit met een vraag, ik heb momenteel een ASUS Rapture GT-AX11000 router staan, en heb eufy camera's buiten (9x). Ik maak nu nog gebruik van powerline adapters (TP-link), maar wil dit gaan vervangen door iets anders. Nu is mijn vraag kan ik het beste uitbreiding nemen van asus zelf, of bv Ubiquiti Unifi 6 Professional U6-PRO of de long range. Ik heb een tuin van 25 meter, en de camera liggen ook achterin de tuin.
Ik kan vanuit een garage werken die in de tuin staat, maar las dat ubiquiti ook ip54 heeft, dus kan die ook buiten hangen, onder bv afdak of net wat. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@passat_v5
Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, wat is nu het probleem? Waar gaat nou echt iets mis of schiet er iets echt tekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:08
hoi, ja de powerline adapters zijn niet echt stabiel, vandaar dat ik verder wil kijken....wil graag een stabiele verbinding, die ook nog eens ver komt ( 25m ) dit ivm de camera's die op wifi werken...

[ Voor 38% gewijzigd door passat_v5 op 31-07-2022 10:01 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 15 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.