Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-10 20:25
@passat_v5 Ik zou het in jouw geval zeker niet proberen op te lossen met één super access point, je kunt beter meerdere kleintjes gebruiken. Vooral omdat er 9 camera’s zijn die continu gelijktijdig aan het zenden zijn. Ik zou zorgen dat je bekabeling krijgt op één of meerdere tactische plekken. Je suggereerde je garage maar wellicht is een overkapping elders een betere plek. Hier een mantelbuis met een goede internetkabel er in naar toe ingraven. En hier gang je bijvoorbeeld een weatherproof access point op welke je vanaf binnen met Power over Ethernet voedt. Ik heb zelf een UAP-AC-M in de tuin aan een paal en die doorstaat al 3 jaar weer en wind.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 31-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Weet niet of anderen er ook op zitten te wachten, maar heb zojuist een UniFi6 In-Wall kunnen bestellen, deze zijn (nu) in stock (onder early access).

Correctie: hij is dus ook uit de early access :)

[ Voor 14% gewijzigd door bebopper op 01-08-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:08
robertwebbe schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:17:
@passat_v5 Ik zou het in jouw geval zeker niet proberen op te lossen met één super access point, je kunt beter meerdere kleintjes gebruiken. Vooral omdat er 9 camera’s zijn die continu gelijktijdig aan het zenden zijn. Ik zou zorgen dat je bekabeling krijgt op één of meerdere tactische plekken. Je suggereerde je garage maar wellicht is een overkapping elders een betere plek. Hier een mantelbuis met een goede internetkabel er in naar toe ingraven. En hier gang je bijvoorbeeld een weatherproof access point op welke je vanaf binnen met Power over Ethernet voedt. Ik heb zelf een UAP-AC-M in de tuin aan een paal en die doorstaat al 3 jaar weer en wind.
Klinkt logisch, nog niet bij stil gestaan, maar das inderdaad misschien een betere oplossing, meerdere kleine accesspoint, ik ga er eens over nadenken, dank je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 10:45
xbeam schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Dat heb je in ieder normaal huis ook. En weet je daar net zoals in jouw huis nooit waar (niet met de Ubiquiti).En als jou huis echt zoon faraday kooi is zou ik niet te veel Accespoint kopen, waar mee je eerst gaat meteen voordat je er 2 per verdieping gaat ophangen.

Naast absorptie bestaat er reflectie van WiFi waardoor 2 Accespoints in je woonkamer echt veel te veel is, je verdubbeld je nois Floor. En de truc voor snelle WiFi is niet meer Accespoints maar een lagere no is Floor
Dus wat is in jouw ogen dan een betere spreiding van die acces points volgens de plannen die ik hier gepost heb?

Geen 2 acces points (unifi 6 lite EN AC point in wall (met 4 lan poorten)) voor die keuken?

Want voor de verdiepingen is er 1 acces point/verdiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qinshi schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Dus wat is in jouw ogen dan een betere spreiding van die acces points volgens de plannen die ik hier gepost heb?

Geen 2 acces points (unifi 6 lite EN AC point in wall (met 4 lan poorten)) voor die keuken?

Want voor de verdiepingen is er 1 acces point/verdiep.
Kijkende naar jouw plaatje is 1 per verdieping misschien al veel. Rood mag elkaar niet en groen is goed ontvangst. Mits je niet te veel accespoints hebt en noise floor daardoor onnodig hoog is.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@xbeam Geldt dit ook als je de access points op verschillende kanalen zet? Ik heb zelf in mijn nieuwbouwhuis in iedere verblijfsruimte een access point aan het plafond. De ruimtes waar het meest gebruik wordt gemaakt van WiFi hebben een 80 MHz kanaal, de andere 40 MHz. Ik kom precies uit met kanalen om niet te hoeven hergebruiken. Uiteraard heb ik het vermogen wel lager staan dan normaal. In de meeste kamers haal ik nu rond de 800 Mbps omdat ik overal vrij zicht heb op het access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi,

Ik zoek een bedrijf die voor mij een compleet ubiquiti netwerk in een nieuwbouw woning kan realiseren.

Hierbij wil ik:
Wifi6 op alle 3 de verdiepingen hebben (huis is redelijk groot)
Wifi6 in de tuin.
Vaste netwerk aansluiting op 2 kantoren.
Cat 8 Kabels getrokken hebben vanuit de meterkast naar de verschillende punten en met RJ45 connector plugs beschikbaar zijn. HIer wil ik de PC, docking stations, Televisies, xbox etc bedraad op aan kunnen sluiten.
Ubiquiti Camera bevieliging op minsten 2 plekken (voorzieinignen vanuit de bouw zijn al getroffen)
Wellicht een ubiquiti deurbell/camera systeeem.
Volledig af-geconfigureerd netwerk (plug and play) zodat ik meteen in kan loggen en verbinding hebt.
Ben zelf capable op het gebied van ICT, maar draden trekken etc is echt niet mijn vak.
Ik heb bovendien geen zin om zelf van alles aan te sluiten en te gaan configureren, ik heb een hele huis die aangepakt moet worden.Ik zoek een bedrijf die het kompleete plaatje van mij overneemt.

Omdat ik in Noord Brabant woon, zou een bedrijf in die regio het beste zijn lijkt mij.

Wie heeft goede ervaringen etc met bedrijven uit mijn regio die dit voor mij kan komen doen in Q1 van 2023?

Alvast Bedankt
Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@KING-RICHIE Cat 8? Hoe duur kun je het jezelf maken? Als het idee is om voorbereid te zijn voor de toekomst dan lijkt het mij nog steeds een te duur idee, tegen de tijd dat je dit nodig zou kunnen hebben, dan is het alweer verouderd en heb je waarschijnlijk liever glasverbindingen.

Voor een woonhuis is een goede Cat 6e al ruim voldoende. Ook bij grotere huizen kom je meestal niet boven kabellengtes van 50 meter. Je kunt naar mijn idee beter je geld dan uitgeven aan goede installatiematerialen (key stones, patch panels, patch kabels, aansluitkabels) en goede access points.

Ik zie het zo gebeuren dat er vervolgens 1 access point per etage wordt geïnstalleerd en je dan vervolgens “maar” 200-300 Mbps haalt. Als je dan bekabeling gebruikt welke 40 Gbps aan kan, dan is dat niet logisch. Het maximale dat je nu kunt krijgen is als je U6-Enterprise access points (met WiFi 6E) zou gebruiken, deze hebben een 2,5 Gbps link tussen access point en switch. Maar dat is nu, waarschijnlijk zul je over een jaar of wat 10 Gbps ethernetverbindingen hebben en dat kan ook nog prima over goede Cat 6e kabels onder 50 meter (mits er goede installatiematerialen zijn toegepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KING-RICHIE
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10-2024
robertwebbe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:59:
@KING-RICHIE Cat 8? Hoe duur kun je het jezelf maken? Als het idee is om voorbereid te zijn voor de toekomst dan lijkt het mij nog steeds een te duur idee, tegen de tijd dat je dit nodig zou kunnen hebben, dan is het alweer verouderd en heb je waarschijnlijk liever glasverbindingen.

Voor een woonhuis is een goede Cat 6e al ruim voldoende. Ook bij grotere huizen kom je meestal niet boven kabellengtes van 50 meter. Je kunt naar mijn idee beter je geld dan uitgeven aan goede installatiematerialen (key stones, patch panels, patch kabels, aansluitkabels) en goede access points.

Ik zie het zo gebeuren dat er vervolgens 1 access point per etage wordt geïnstalleerd en je dan vervolgens “maar” 200-300 Mbps haalt. Als je dan bekabeling gebruikt welke 40 Gbps aan kan, dan is dat niet logisch. Het maximale dat je nu kunt krijgen is als je U6-Enterprise access points (met WiFi 6E) zou gebruiken, deze hebben een 2,5 Gbps link tussen access point en switch. Maar dat is nu, waarschijnlijk zul je over een jaar of wat 10 Gbps ethernetverbindingen hebben en dat kan ook nog prima over goede Cat 6e kabels onder 50 meter (mits er goede installatiematerialen zijn toegepast).
Cat 6e is ook goed, is meer een indicatie dat ik inderdaad op de toekomst voorberied wilt zijn, de kabels trek je een keer en klaar.
Als ik een bedrijf kan vinden die goed is bevallen dooe andere tweakers en die raaden dit ook zo af dan is dat wmb ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 07:50:
@xbeam Geldt dit ook als je de access points op verschillende kanalen zet? Ik heb zelf in mijn nieuwbouwhuis in iedere verblijfsruimte een access point aan het plafond. De ruimtes waar het meest gebruik wordt gemaakt van WiFi hebben een 80 MHz kanaal, de andere 40 MHz. Ik kom precies uit met kanalen om niet te hoeven hergebruiken. Uiteraard heb ik het vermogen wel lager staan dan normaal. In de meeste kamers haal ik nu rond de 800 Mbps omdat ik overal vrij zicht heb op het access point.
Als je met je spectrum uitkomt en handovers goed op orde hebt zal je mij niet horen. Maar jij zit hier net als ik ook omdat we het leuk vinden kennis te delen en mensen helpen.

ik vind wat wij thuis doen niet zo relevant. ik pers ook 600 mbit/s plus uit mijn wifi 5 netwerk met kleine cellen maar aan zoon F1 netwerk blijf je sleutel. Dat wij het netwerk tot op grens tune betekent ook dat we de bijbehorende con’s voor lief nemen en kunnen counteren.

Mijn visie is dat de meeste hulpvragers en hulpzoekende mee lezers meer plezier hebben aan een John Deer (tractor) ;-) hebben. Natuurlijk is een Red-Bull of Mercedes netwerk leuk. Maar daar is ieder normaal mens (ja ik kwalificeer mij zelf als malloot) heel snel klaar mee wanneer je elke week in de garage staat door de weg gewaaide troep van het vuilniswagen netwerk van de gemiddelde buurman.

Deze visie is voor iedere tweaker anders wat zorgt voor een mooie variatie aan inzichten en oplossing waardoor iedereen zelf de voor hem ideale/ voor hem werkende oplossing kan uitwerken.

(Dit is een situatie schets :)
Normale / de meeste handover tussen accespoints vinden plaats wanneer de ontvangst van een client-device onder een SNR waarde komt. Dus niet op basis van het sterkste signaal. Hierdoor denk ik (de ubnt tool is een zeer eenvoudige en weinig zeggende planner) gezien het veel overlappende rood dat wanneer de ratio klopt het ook geen uitzonderlijke grote woonkamers is en de accespoint hoogstens enkele meters uit elkaar staan/hangen, waardoor het potentiële plezier van snelheid winst te niet wordt gedaan door bijvoorbeeld onvoorspelbare handhovers in de woonkamer. Daar komt bij dat wanneer je zelf meer spectrum gebruikt je vaak ook meer overlap met de buren hebt. Shared spectrum betekent ook shared noise met de buren. Waardoor je met een beetje pech dat Accepoint nooit gebruikt vanwege een lagere SNR dan al je andere accespoints. Of dat je devices wel op dat accespoint aangrijpen als als zijnde eerst gevonden /aangeboden accespoint met acceptable SNR en dus geen rede ziet om uit zichzelf een handhaver op te zetten naar een accespoint met een betere SNR waarde (dus meer snelheid).
Wat is (de/een?) noise floor

Gelukkig worden clients devices steeds beter en zijn Sticky devices vanwege de R,V en K implementatie minder een probleem, daar staat tegenover dat nog lang niet alle devices op een netwerk deze protocollen bezitten wat weer zorgt verbindings problemen. Hierdoor is het ook niet zomaar voor iedereen (legacy devices) mogelijk om dit te activeren op je netwerk.

Ik ben daarom altijd heel conservatief als ik ongezien met eigen ogen advies geef. Wat inhoud dat wanneer het totaal aantal cliënts niet de beperkende factor van het gebruikte accespoints is (dat is in de meeste thuis situatie niet het geval) en snelheid maar op een of 2 plekken echt relevant is, bijv de Keukentafel, kantoor/werkkamer, woonkamerbank/tv/game hoek. Ik de Accepoints points daarop in teken. Accespoints hoeven niet in het midden van je woonkamer plafond. Als naar de keuken (tafel) verplaatsen betekent dat je daar voor werk 800mbit haalt en daardoor op de woonkamer bank van 500 naar 150 mbit/s op je telefoon gaat is dat voor de meeste mensen geen probleem. later extra bij plaats/kopen omdat het uitgroeit tot een hobby kan altijd, teveel kopen is zonde van je geld.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 12-08-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 12:44
Waarschijnlijk een onwijs simpele vraag voor velen, voor mij vandaag even niet :)

Ik heb mijn KPN modem/router die WiFi uitzend. Nu heb ik ook 2x een Ubiquiti Unifi Flexhd aangeschaf omdat in onze nieuwbouwwoning draadloos internet boven niet werkt door de dikkere betonnenwanden/vloeren.

Ik heb nu op mijn KPN modem/router de WiFi uitgezet en de Ubiquiti via PoE boven aangesloten. Zouden jullie dit zo laten (KPN kan niet in bridge modus)?

Of zijn er betere oplossingen ook qua snelheid? Het is een 1Mbit lijn glasvezel, maar Ubiquiti haalt nu draadloos 14Mbps

[ Voor 8% gewijzigd door Haassiej op 05-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haassiej schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:28:
Waarschijnlijk een onwijs simpele vraag voor velen, voor mij vandaag even niet :)

Ik heb mijn KPN modem/router die WiFi uitzend. Nu heb ik ook 2x een Ubiquiti Unifi Flexhd aangeschaf omdat in onze nieuwbouwwoning draadloos internet boven niet werkt door de dikkere betonnenwanden/vloeren.

Ik heb nu op mijn KPN modem/router de WiFi uitgezet en de Ubiquiti via PoE boven aangesloten. Zouden jullie dit zo laten (KPN kan niet in bridge modus)?

Of zijn er betere oplossingen ook qua snelheid? Het is een 1Mbit lijn glasvezel, maar Ubiquiti haalt nu draadloos 14Mbps
Als het kan zou ik door de afvoer/ schoorsteen schacht proberen een kabel van je Kpn router naar je Accespoint boven te leggen, Dat je experiabox niet in bridge mode kan heeft daar daar niets mee van doen. Dat wordt pas een ding waneer je een eigen router gaat kopen en vanuit werk of hobby vpn en eigen routing dingen wil gaan doen. voor 99% van mensen inclusief de gamers binnen een huishoudens is de Kpn router prima.
Met Bridge modus zet je de router in je router uit waardoor je eigen router/gateway de aansturing van de in de experiabox ingebouwde DSL modem van de in de experiabox ingebouwd router over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rated
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-10 00:11
Hallo mede-tweakers,

Zoals velen voor mij wil ik graag mijn netwerk gaan vernieuwen.

Mijn situatie is als volgt; een woonhuis met drie verdiepingen (woonverdieping, slaapverdieping en bruikbare zolder) en een tuin met een lengte van ca. 30 meter. Dit zijn tevens te plekken waar ik goed wifi bereik wil hebben (waarbij de zolder een lagere prio heeft). Mijn vaste apparatuur (pc, tv, nas, consoles, scanner) wil ik bekabeld gaan aansluiten. Dit heb ik op dit moment ook.

Mijn Ziggo aansluiting komt binnen in de woonkamer (overweeg de overstap naar glasvezel in de toekomst). Hier wil ik ook de router gaan installeren (ziggo router staat al in bridge i.c.m. een Airport Extreme welke vervangen wordt). Voor de router wilde ik gaan voor de Ubiquiti EdgeRouter X SFP of de Ubiquiti EdgeRouter 6P.

De keuze voor een van de twee is simpelweg omdat deze naar mijn idee prima voldoen aan mijn eisen. De SFP poort lijkt mij handig op het moment dat ik de overstap naar glasvezel ga maken. dan kan deze rechtstreeks op de router binnenkomen. Het enige verschil voor mij zijn het aantal poorten en de USB aansluiting. Eerlijk denk ik niet dat de USB aansluiting op korte termijn gebruikt zal worden (als deze al gebruikt zal worden). Nu las ik dat de WAN poort niet altijd 1gbps is. Dit is bij de Edge modellen allemaal gewoon 1gbps? Qua aansluitingen ziet de situatie er als volgt uit:

Vanuit de router gaat een vaste kabel naar de 1e verdieping (slaapverdieping), eentje richting de tv (waar de gameconsole etc staat) en nog een richting te keuken waar ik een AP wil gaan aansluiten voor de wifi (via PoE). Totaal zijn er dus maar drie aansluitingen die daadwerkelijk nodig zijn, al ben ik wel iemand die liever wat meer speling heeft qua mogelijkheden voor de toekomst.

De kabels die aankomen op de slaapverdieping en bij de tv zullen worden aangesloten op een switch. Vanuit de switch zal ik alle kabels aansluiten op de individuele apparaten (om het trekken van veel kabels te voorkomen). Voor de switch wilde ik gaan voor 2x de Ubiquiti EdgeSwitch 10XP. Eentje bij de tv, eentje voor de eerste verdieping (alleen de studiekamer zal apparatuur bevatten die op de kabel aangesloten worden, de rest zal via wifi verbonden worden).

Voor de access points twijfel ik tussen twee modellen zijnde Ubiquiti UAP-AC-LR en de Ubiquiti UAP-AC-Pro (er is ook een wifi6 variant, is deze relevant en veel beter kijkend naar de toekomst ten opzichte van de wifi5?). Ik wil één access point op de beneden verdieping plaatsen en de ander op de 1e verdieping. De zolder zal genoeg gedekt worden vanuit de 1e verdieping denk ik. De zolder heeft in deze geen prioriteit als het op wifi aankomt en wil hier voor nu geen 3e access point aan toevoegen.

Voor mij de reden om voor de pro te gaan is de snelheid (1300mbps t.o.v. 867 mbps). De reden voor de long range is om het bereik in de tuin te vergroten zodat deze volledig dekkend is. Het verschil tussen 1300 en 867 mbps zal waarschijnlijk overkill zijn en misschien zelf irrelevant voor normaal internet gebruik (streamen, gamen en werk), of denk ik hier te makkelijk over? Enige nadeel van de pro is dat ik deze niet rechtstreeks kan aansluiten op de 24v passive PoE.

Nu weet ik dat de access points via een cloudkey te bedienen zijn, dit geldt naar mijn weten niet voor de routers/switches. Klopt dat? Deze cloudkey is ook gewoon op een NAS te installeren (Qnap T251d)?

Zijn de routers en switches rechtstreeks te bedienen via de webbrowser? Of is hier nog aparte software voor nodig?

Zit ik volgens jullie in de juiste richting qua gedachtegang en aan te schaffen apparatuur? Of kan ik beter andere keuzes maken? Andere tips zijn uiteraard ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 23:45
Hallo,

Binnen enkele maanden verhuis ik, daarom ben ik even aan het uitdokteren wat ik het best neem van Unifi equipment.

Momenteel heb ik deze setup en het idee is om deze uit te breiden: USG (cloudkey gen1) -> 8p switch(poe) -> AC Lite

Nu zou ik er een U6 bij doen en zoek nog de beste oplossing om wifi tot in de garage te krijgen (30-35m):
Neem ik hiervoor best een u6 lr of een AC MESH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 11:45
vikdb schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:34:
Hallo,

Binnen enkele maanden verhuis ik, daarom ben ik even aan het uitdokteren wat ik het best neem van Unifi equipment.

Momenteel heb ik deze setup en het idee is om deze uit te breiden: USG (cloudkey gen1) -> 8p switch(poe) -> AC Lite

Nu zou ik er een U6 bij doen en zoek nog de beste oplossing om wifi tot in de garage te krijgen (30-35m):
Neem ik hiervoor best een u6 lr of een AC MESH?
Bij lr heb ik juist gelezen dat je ook apparatuur moet hebben om die afstand te kunnen overbruggen. (Werkt 2 kanten op) Als de AC het wel haalt betekend niet dat jou telefoon de AC haalt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GhubozZ
Rated schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:06:

Voor de access points twijfel ik tussen twee modellen zijnde Ubiquiti UAP-AC-LR en de Ubiquiti UAP-AC-Pro (er is ook een wifi6 variant, is deze relevant en veel beter kijkend naar de toekomst ten opzichte van de wifi5?). Ik wil één access point op de beneden verdieping plaatsen en de ander op de 1e verdieping. De zolder zal genoeg gedekt worden vanuit de 1e verdieping denk ik. De zolder heeft in deze geen prioriteit als het op wifi aankomt en wil hier voor nu geen 3e access point aan toevoegen.

Voor mij de reden om voor de pro te gaan is de snelheid (1300mbps t.o.v. 867 mbps). De reden voor de long range is om het bereik in de tuin te vergroten zodat deze volledig dekkend is. Het verschil tussen 1300 en 867 mbps zal waarschijnlijk overkill zijn en misschien zelf irrelevant voor normaal internet gebruik (streamen, gamen en werk), of denk ik hier te makkelijk over? Enige nadeel van de pro is dat ik deze niet rechtstreeks kan aansluiten op de 24v passive PoE.

Nu weet ik dat de access points via een cloudkey te bedienen zijn, dit geldt naar mijn weten niet voor de routers/switches. Klopt dat? Deze cloudkey is ook gewoon op een NAS te installeren (Qnap T251d)?

Zijn de routers en switches rechtstreeks te bedienen via de webbrowser? Of is hier nog aparte software voor nodig?

Zit ik volgens jullie in de juiste richting qua gedachtegang en aan te schaffen apparatuur? Of kan ik beter andere keuzes maken? Andere tips zijn uiteraard ook welkom.
Lees mijn antwoord hierboven over LR. Haalt jou laptop/ telefoon of tablat die afstanden?

Van Ubiquiti kan je gewoon de controller downloaden en alles configureren. Zelf heb ik hem wel op mijn NAS geinstalleerd a.d.v. een docker. Werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
Ik ben opzoek naar aankoopadvies voor mijn thuisnetwerk. Ik heb al veel gelezen op het forum maar kom er niet uit.

Mijn huidige opstelling ziet er als volgt uit:
  • KPN ADSL 100 mbit verbinding. Glasvezel komt voorlopig niet mijn wijk
  • Momenteel gebruik ik een Experiabox v10, zowel als wifi accesspoint als voor LAN-aansluitingen
  • Ik heb 4 LAN poorten en deze zijn nu allemaal in gebruik:
  • HomeAssistant op Raspberry Pi 4
  • UTP cable naar één van mijn Sonos speakers voor dedicated Sonos wireless netwerk
  • Unifi AC AP Lite met POE-injector
  • Net gekocht: Unifi 6 Lite (nu tijdelijk een POE -injector geleend van vriend)
  • Nog te kopen: 3e unifi access point (ter vervanging van Experiabox als accesspoint)
  • Ik gebruik geen KPN IPTV of VOIP en ben dat ook niet van plan. Als we TV kijken, dan is dat on-demand (of live NPO via Chromecast).
Doelstelling van set-up:

Ik zou graag meer van de Unifi functionaliteit willen gebruiken om mijn thuisnetwerk te kunnen managen. Ik ben heel tevreden met de (beperkte) hardware die ik van Unifi heb. Ook de Unifi software (draait op mijn Home Assistant) is prettig. Veel van de functionaliteit van de Unifi software kan ik niet gebruiken omdat ik enkel twee AP’s heb (geen managed switch / routers). Ook combineer ik het liefste zo veel mogelijk functies in één apparaat (dus liever een switch met POE ingebouwd ipv 2-3 aparte injectors). Zou helemaal mooi zijn als de Experiabox eruit kan (!)

Optie A:

Unifi Switch Lite 8 POE waar mijn Sonos, HA en drie de access points aan gekoppeld kunnen worden. De POE is voor zowel de AP’s maar ik zou eventueel ook de RP4 via LOE kunnen voeden.
Nadeel van deze optie is dat de Lite 8 POE heel slecht/ niet verkrijgbaar is op dit moment.
Ander nadeel is dat ik dan nog steeds de Experiabox nodig heb en ik vermoed dan nog steeds niet alle functionaliteit van Unifi kan benutten

Optie B:

EdgeRouter die drie dingen in één kan: Experiabox vervangen, managed switch (minimaal 5 poorten) + POE-injectors.
Voordeel: alles in één box. Lijkt mij ideaal.
Nadeel: Edge is andere lijn dan Unifi en werkt op andere software dan de Unifi Access points. Ik vermoed dat ik niet zelfstandig de EdgeRouter ingesteld krijg
Vraag: Ik heb lang zitten zoeken maar kan niet goed zien welke EdgeRouter ik dan moet kopen. Welke EdgeRouter zou hiervoor passen?

Optie C:
Is er één Unifi product dat een vergelijkbare oplossing kan bieden als onder B?
Ik heb gekeken naar de dream machine maar die heeft geen POE. 4-poorten zou geen probleem zijn want de UDM is zelf ook een access point waardoor ik geen aanvullende AP hoef te kopen.

Alvast dank voor jullie ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@ventusGallus Als je ADSL hebt, heb je voor zover ik weet nog steeds een modem nodig, dus je ExperiaBox kan er niet uit. Ik heb zelf een UDM SE draaien. Dat is een UDP Pro met PoE.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 09:03

Luuk2015

Vires in numeris

Ik zit te kijken om binnen ons huis gebruik te gaan maken van de hardware/software van Ubiquiti.
Nu heb ik bij ons in de woonkamer een switch nodig, en daarom zou ik willen beginnen met een Unifi Flex Mini switch. Naar de woonkamer loopt een cat5e kabel, aan het einde zou dan deze Unifi switch komen.
Omdat wij op de plek van deze switch geen stopcontacten vrij hebben, zou ik de switch via PoE willen voeden.
Waar ik alleen vastloop is welke PoE injector ik hiervoor nodig heb. Als ik in de pricewatch kijk naar een injector van Ubiquiti, dan kom ik o.a. uit op deze. Ik ben een leek op het gebied van PoE, maar zou deze moeten werken? PoE zou ook moeten werken op cat5e.
Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk2015 op 11-08-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
Luuk2015 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:16:
Ik zit te kijken om binnen ons huis gebruik te gaan maken van de hardware/software van Ubiquiti.
Nu heb ik bij ons in de woonkamer een switch nodig, en daarom zou ik willen beginnen met een Unifi Flex Mini switch. Naar de woonkamer loopt een cat5e kabel, aan het einde zou dan deze Unifi switch komen.
Omdat wij op de plek van deze switch geen stopcontacten vrij hebben, zou ik de switch via PoE willen voeden.
Waar ik alleen vastloop is welke PoE injector ik hiervoor nodig heb. Als ik in de pricewatch kijk naar een injector van Ubiquiti, dan kom ik o.a. uit op deze. Ik ben een leek op het gebied van PoE, maar zou deze moeten werken? PoE zou ook moeten werken op cat5e.
Alvast bedankt :)
Zie hier specificaties met ook de vereiste voor een PoE injector: https://eu.store.ui.com/c...ng/products/usw-flex-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:10:
@ventusGallus Als je ADSL hebt, heb je voor zover ik weet nog steeds een modem nodig, dus je ExperiaBox kan er niet uit. Ik heb zelf een UDM SE draaien. Dat is een UDP Pro met PoE.
Als hij geen Igmp TV gebruikt gaat dat prima. De USG-P en UDM-P kunnen gewoon PppoE inbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

xbeam schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Als hij geen Igmp TV gebruikt gaat dat prima. De USG-P en UDM-P kunnen gewoon PppoE inbellen.
Interessant! Ik heb vdsl internet only en gebruik het modem puur als modem. Hoe weet ik of dat kan met mijn provider? Wat zijn de juiste zoekwoorden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Interessant! Ik heb vdsl internet only en gebruik het modem puur als modem. Hoe weet ik of dat kan met mijn provider? Wat zijn de juiste zoekwoorden?
De zelfde als als waneer de udm-p of USG-p op glasvezel wil aansluiten. Alleen dan voor DSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Een kennis van me was wel gecharmeerd van mijn setup (UDM Pro + Gen2 Switch + 2x UniFi6 Lite + G3 Flex)

Nu vroeg hij of ik ook zoiets voor hem wilde installeren op zijn nieuwe praktijk en aangezien er niet heel veel apparatuur bedraad moet worden aangesloten zat ik naar de nieuwe UDM Special Edition te kijken omdat die al een paar PoE(+) poorten heeft.

Het enige wat hij nog nodig heeft en waar ik nog geen ervaring mee heb is een vaste telefoon voor aan de balie. Unifi Talk ziet er interessant uit, maar dat lijkt vooralsnog hier niet beschikbaar te zijn. Andere kennissen van hem gebruiken daarvoor blijkbaar een pricewatch: Yealink SIP-T46S (NL)

Is dat dan een kwestie van PoE plug & play ? En weet iemand of zoiets fijn samen werkt of wellicht nog andere suggesties voor vaste telefonie i.c.m Ubiquiti apparatuur heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 13-08-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Greatsword Als geld niet zo’n enorme rol speelt zou ik toch gaan voor een aparte PoE switch. Dan hoeft de UDMP alleen te routeren en de switch te switchen. En de UDMP zal ook als opslag worden gebruikt als je camera’s ophangt. En je zult zien dat er langzamerhand toch weer meer dingetjes aangesloten zullen gaan worden. Vuistregel is dat alles met stekker gevoed wordt, bedraad op het netwerk wordt aangesloten. En alle apparaten met een accu gevoed via WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
xbeam schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Bedankt voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp kan ik met zowel de Unifi Security Gateway Pro (pricewatch: USG-P) als de Unifi Dream Machine Pro (pricewatch: UDM-P) mijn ExperiaBox v10 vervangen (ik gebruik geen IPTV en VoIP).

De USG-P lijkt geen 5 poorten te hebben (van de 5 minimaal 3 met PoE), dat zie ik goed, toch? Dus dan moet daar nog een switch bij? En dit product is in 2016 gelanceerd. Is dit niet verouderd?

Ik ben op zich OK om bijna EUR 400,- uit te geven voor de UDM-P als dit future-proof is (lees: glasvezel of verhuizing) maar zijn er goedkopere opties als ik de Experiabox nog laat staan en enkel voor een Unifi PoE-switch zou gaan?

alvast dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:32
ventusGallus schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor jullie reacties! Als ik het goed begrijp kan ik met zowel de Unifi Security Gateway Pro (pricewatch: USG-P) als de Unifi Dream Machine Pro (pricewatch: UDM-P) mijn ExperiaBox v10 vervangen (ik gebruik geen IPTV en VoIP).
In je eerste post geef je aan dat je voorlopig op DSL blijft omdat er geen glas in je wijk komt.
Dan heb je dus ook nog een DSL modem nodig en dat zit niet in de Unifi apparatuur.
De V10 vervult bij jou zowel de functie van modem als van router (als van AP en switch). Dus die zal je moeten blijven gebruiken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-10 19:47
Goedemiddag, ik sta op het punt om 2 Unifi ap ac pro te installeren en vraag me nu iets af:
Kan ik ook een powerline gebruiken om de AP op de eerste verdieping te voorzien van internet?
Dan hoef ik geen kabel te trekken. Gewoon eentje in het stopcontact bij de modem en eentje op de eerste verdieping. POE adapter erbij en voila?

Of is dit een domme gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Is zeker geen verkeerde gedachte. Het kan zijn dat het niet werkt om dat het net teveel vervuild is, maar test het gewoon uit en kijk even wat voor snelheid je haalt met een bedraad aangesloten laptopje. Dan heb je een idee hoe snel die verbinding is. Scheelt weer iets troubleshooten mocht je later wifi problemen hebben.
En als het niet blijkt te werken, dan moet je alsnog iets ander bedenken.
En de kans bestaat dat je af en toe de powerlines moet resetten. En je moet de PoE injector dan ook boven, na de powerline, plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 15-08-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 10:33

rally

Deyterra Consultancy

supervinnie40 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:12:
Goedemiddag, ik sta op het punt om 2 Unifi ap ac pro te installeren en vraag me nu iets af:
Kan ik ook een powerline gebruiken om de AP op de eerste verdieping te voorzien van internet?
Dan hoef ik geen kabel te trekken. Gewoon eentje in het stopcontact bij de modem en eentje op de eerste verdieping. POE adapter erbij en voila?

Ik ben geen fan van powerline vanwege de instabiele performance, maar als het echt onmogelijk is om een kabel te trekken, dan is het te overwegen.
Let wel op: Als je meerdere fasen in de meterkast hebt, dan moeten beide stopcontacten in dezelfde fase zitten, anders werkt het niet. Heb je maar 1 groep, dan levert het geen extra problemen op.

Maar nogmaals: Als een kabel trekken “lastig” is, maar niet onmogelijk, dan adviseer ik je toch om dat te doen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
supervinnie40 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:12:

Op de een of andere manier heb ik slechte ervaringen met een access point achter powerline.
Voor alle normale verbindingen, IP-camera's en andere apparaten gaat het super. Nooit merkbare problemen mee.
Alleen mijn U6-Lite access point gaf via power line (TP-Link) meerdere keren per dag de melding dat de verbinding weg was. Dan viel de verbinding voor alle Wifi clients ook weg.
Een paar minuten later was het dan wel weer terug, maar dit is behoorlijk irritant.

Uiteindelijk toch de U6-lite bekabeld aangesloten. Heb het access point op een bereikbare plek voor kabels gehangen. Dan maar een sub-optimale positie, als het maar bekabeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
robertwebbe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:00:
@Greatsword Als geld niet zo’n enorme rol speelt zou ik toch gaan voor een aparte PoE switch. Dan hoeft de UDMP alleen te routeren en de switch te switchen. En de UDMP zal ook als opslag worden gebruikt als je camera’s ophangt. En je zult zien dat er langzamerhand toch weer meer dingetjes aangesloten zullen gaan worden. Vuistregel is dat alles met stekker gevoed wordt, bedraad op het netwerk wordt aangesloten. En alle apparaten met een accu gevoed via WiFi.
Ja, afgelopen weekend nog even op locatie geweest en aangezien er ook een paar Camera's moeten gaan komen wordt het toch een UDM Pro + Aparte Gen2 Switch.

Weet jij toevallig hoe dat precies zit qua telefonie? Ik ben "gewend" dat vaste telefonie altijd rechtstreeks op een modem/router wordt aangesloten op de Rj11 poort, maar bijvoorbeeld zo'n pricewatch: Yealink SIP-T46S (NL) wordt aangesloten middels PoE op de switch, gaat dat gewoon naar behoren werken of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
@Greatsword Ik heb er geen ervaring mee maar ik vermoed dat al die SIP telefoons gewoon clients zijn die een internetverbinding maken naar een SIP aanbieder. Kwestie van de juiste instellingen instellen en, afhankelijk van je abonnement, gaat dat ding werken en worden er bepaalde functies actief. Eigenlijk een telefooncentrale in de cloud. Maar dat is een kwestie van een keer de handleiding doorbladeren, even op YouTube zoeken en dan een aanbieder uitzoeken (als die er nog niet is, anders daar checken of bovenstaande theorie klopt). Ik heb zelf de indruk dat de Ubiquiti telefoons met SIP dienst worden geleverd maar dat leveren ze alleen in de US. Veel aanbieders hebben beperkingen opgesteld dat je het toestel alleen in een bepaald land mag gebruiken omdat er in telefonieland nog steeds zoiets bestaat als bellen naar het buitenland voor een hoger tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:20
Greatsword schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:48:
[...]

Ja, afgelopen weekend nog even op locatie geweest en aangezien er ook een paar Camera's moeten gaan komen wordt het toch een UDM Pro + Aparte Gen2 Switch.

Weet jij toevallig hoe dat precies zit qua telefonie? Ik ben "gewend" dat vaste telefonie altijd rechtstreeks op een modem/router wordt aangesloten op de Rj11 poort, maar bijvoorbeeld zo'n pricewatch: Yealink SIP-T46S (NL) wordt aangesloten middels PoE op de switch, gaat dat gewoon naar behoren werken of zie ik iets over het hoofd?
Mss kun je hier ook nog wat info vergaren. https://unifi-forum.nl/talk-door-access/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Na het even snel gescand te hebben lijkt het er dus op dat Talk er voor zorgt dat interne gesprekken lokaal (in UniFi) afgehandeld worden en externe gesprekken via een SIP aanbieder.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 16-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 08:37

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Ik heb sinds vorig jaar mijn hele huis ingericht met Ubiquiti en ervaar door het gebruik van de switches een aantal issues:
Rabobank App wil niet meer starten na lange uptime, TV werkt niet fijn en de helpdesk wil niet helpen, oh oh de ironie, maar ook de TV boven (2 switches tussen de bedrade ontvanger) wil het niet goed doen en de 4k beneden zapt heel traag (2s per zap)

Kortom ik zit al even te kijken of ik de Experia box eruit ga doen, maar omdat ik ook al een CloudKeyGen2+ heb begreep ik dat je geen 2 controllers kunt draaien dus een USG zou moeten volstaan.

Mijn vraag is dan ook wat is dan verstandig?
USG
USG Pro
Of CloudKeyGen2+ eruit en vervangen door een UDM Pro?

Kortom wat is verstandig? Qua budget zit ik niet echt vast, maar hoef ook geen overkill indien het niet nodig is. Dus een beetje advies qua money en gebruikers gemak.

Overzicht van alles:
CloudKeyGen2+
G3 Bullet
16p Switch beneden
2 Flex switches
5 AC's (Tuin, Wallin en 3 schoteltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Laatst online: 10-12-2024
In ons nieuwe huis blijken 2 (van vorige huis meegenomen) ap lite niet voldoende te zijn. Er .let er 1 bij. Deze kan ik bekabeld aansluiten, liefst via Poe of Poe+.
Welke te kiezen? Ap6 lite of long-range of enterprise.
Of nog even wachten op nieuwe uitgave?

Er moet er ook 1 voor buiten komen... Aan de nog te bouwen garage met overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 06:39
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik mijn volledige netwerksysteem vervangen voor Ubiquiti.
Bestaand uit een:
- UDM pro rechtstreeks op T-mobile glas met sfp.
- 2x AP lite 6
- 3x switch flex mini

De mini switches worden nu gevoed via de bijgeleverde USB adapter.
De AP’s via een POE adapter van Ubiquiti.
Alles werkt naar behoren maar ik wil gaan uitbreiden met 2 camera’s. G4 bullit.

Nu zit ik te kijken naar een POE switch van Ubiquiti want dan kunnen alle bovengenoemde apparaten ook direct aangesloten worden op de POE switch. Op de UDM heb ik ook geen poort meer vrij dus er is sowieso een switch nodig.
Mijn oog viel in eerste instantie op de 16POE die lijkt mij mooi staan op de UDM. Uniformiteit maar is wat duur en heeft wel erg weinig vermogen? De 24 wordt meteen nog wat duurder. Mis ik iets of zijn er nog andere opties? Heeft de 16 voldoende vermogen? Ik had nu alle maximale stroom verbruik bij elkaar opgeteld of komt het nauwelijks voor dat het maximale gebruik gehaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Kleuvert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:57:
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik mijn volledige netwerksysteem vervangen voor Ubiquiti.
Bestaand uit een:
- UDM pro rechtstreeks op T-mobile glas met sfp.
- 2x AP lite 6
- 3x switch flex mini

De mini switches worden nu gevoed via de bijgeleverde USB adapter.
De AP’s via een POE adapter van Ubiquiti.
Alles werkt naar behoren maar ik wil gaan uitbreiden met 2 camera’s. G4 bullit.

Nu zit ik te kijken naar een POE switch van Ubiquiti want dan kunnen alle bovengenoemde apparaten ook direct aangesloten worden op de POE switch. Op de UDM heb ik ook geen poort meer vrij dus er is sowieso een switch nodig.
Mijn oog viel in eerste instantie op de 16POE die lijkt mij mooi staan op de UDM. Uniformiteit maar is wat duur en heeft wel erg weinig vermogen? De 24 wordt meteen nog wat duurder. Mis ik iets of zijn er nog andere opties? Heeft de 16 voldoende vermogen? Ik had nu alle maximale stroom verbruik bij elkaar opgeteld of komt het nauwelijks voor dat het maximale gebruik gehaald wordt?
Ik heb de 16 poorts switch (met 8 poe poorten) en ik krijg de G3 er niet mee aan de praat dus naast de switch heb ik voor die ene camera een injector gebruikt :(
Ik heb er dan 5 AP's en 2 Mini switches aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
lawaai schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Ik heb de 16 poorts switch (met 8 poe poorten) en ik krijg de G3 er niet mee aan de praat dus naast de switch heb ik voor die ene camera een injector gebruikt :(
Ik heb er dan 5 AP's en 2 Mini switches aanhangen.
Een AP lite 6 wordt gekenmerkt als 12,5watt. Ik heb er 2 dan zit ik al aan 30watt. De 16 POe switch levert 42watt. Hoe heb jij daar 5 AP’s aan hangen? Verbruiken de oude AP’s veel minder vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Een AP 6 Lite doet ongeveer 5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
Dat is apart, ze hebben het zelf over 12W.

https://dl.ui.com/ds/u6-lite_ds.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Nee hoor, in de specificaties staat een maximum vermeld:
Max. power consumption 12W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
GioStyle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

[...]
Ja precies en jouw ervaring is dat die ongeveer 5 watt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik heb er ook een aantal en alle zitten onder de 5 Watt zelfs. Met opstarten en updaten kunnen ze wel wat pieken maar volgens mij heb ik nooit meer dan 12 Watt gezien.

[ Voor 45% gewijzigd door robertwebbe op 23-08-2022 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
robertwebbe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:56:
Ik heb er ook een aantal en alle zitten onder de 5 Watt zelfs. Met opstarten en updaten kunnen ze wel wat pieken maar volgens mij heb ik nooit meer dan 12 Watt gezien.
Oké, dat is goed om te weten. Dan zou de 16 POE switch toch een goede switch kunnen zijn voor mij.
Was nu ervan uitgegaan dat de 2 AP’s 30W zouden verbruiken.
Scheelt weer €100,-. Zoveel poorten heb ik thuis niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Kleuvert schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:20:
[...]

Een AP lite 6 wordt gekenmerkt als 12,5watt. Ik heb er 2 dan zit ik al aan 30watt. De 16 POe switch levert 42watt. Hoe heb jij daar 5 AP’s aan hangen? Verbruiken de oude AP’s veel minder vermogen?
Klopt
1 ap lite 6
1 buiten ap, maar heeft weinig te doen.
1 inwall
1 ac pro
1 ac oudere variant

Blijkbaar genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

@Kleuvert Of ga op zoek naar een tweedehands oude 16 poorts switch die nog 150W leveren. Heb er zelf zo eentje tweedehands gevonden, prima ding. Wordt wat warm en maakt dan een hoop kabaal (fans), maar dat maakt bij mij niet uit daar waar ie komt te hangen.

Er is ook een 8 poorts versie als dat genoeg zou zijn.

Nieuw zijn de prijzen van die dingen belachelijk (in de pricewatch), als ze al leverbaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door bebopper op 24-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
bebopper schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:26:
@Kleuvert Of ga op zoek naar een tweedehands oude 16 poorts switch die nog 150W leveren. Heb er zelf zo eentje tweedehands gevonden, prima ding. Wordt wat warm en maakt dan een hoop kabaal (fans), maar dat maakt bij mij niet uit daar waar ie komt te hangen.

Er is ook een 8 poorts versie als dat genoeg zou zijn.

Nieuw zijn de prijzen van die dingen belachelijk (in de pricewatch), als ze al leverbaar zijn.
Heb net een nieuwe gen2 16POE besteld bij bol. Ze zijn nu in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:01
Ter uitbreiding van 2 unifi pro ac accespoints wil ik een buiten unit hebben, nu heb ik op een andere locatie de mesh variant die volledig geschikt zijn voor buiten, echter nergens meer leverbaar.

Weet iemand een alternatief hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Enkele weken verder en:

- S/FTP kabel naar zolder weten te krijgen
- Unify AC AP Pro op de overloop
- Unify AC AP Pro in de gang (beste plek voor nu)
- 2 gloednieuwe POE adapters ertussen
- Alles netjes weggewerkt in de meterkast met gloednieuwe S/FTP kabels

Maar.... nu kom ik tot de ontdekking dat mijn Draytek van T-mobile 4 LAN-poorten heeft waarvan 3 en 4 alleen voor TV zijn (???). Deze kan ik dus niet gebruiken voor internet. Ik heb nu nodig:
- kabel voor de Philips Hue
- kabel voor de powerline (oude printer op zolder)
- kabel voor de Unify op de overloop
- kabel voor de Unify in de gang

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is:
1. een goedkope switch kopen, die op poort 1 zetten daar alle 4 de genoemde kabels in steken
2. een goedkope switch kopen, die op poort 2, met 1 Unify op poort 1 van de modem en de rest in de switch
3. 2 goedkope switches kopen, de 2 Unify's op 1 switch en de andere 2 kabels in de andere switch.
4. Heel erg moeilijk gaan doen bij T-mobile en zien of ik ze zover krijg om die 2 poorten vrij te geven voor internet.

Heeft iemand advies voor mij, want ik heb nog nooit met switches gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veen906
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 00:35
supervinnie40 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:43:
Enkele weken verder en:

- S/FTP kabel naar zolder weten te krijgen
- Unify AC AP Pro op de overloop
- Unify AC AP Pro in de gang (beste plek voor nu)
- 2 gloednieuwe POE adapters ertussen
- Alles netjes weggewerkt in de meterkast met gloednieuwe S/FTP kabels

Maar.... nu kom ik tot de ontdekking dat mijn Draytek van T-mobile 4 LAN-poorten heeft waarvan 3 en 4 alleen voor TV zijn (???). Deze kan ik dus niet gebruiken voor internet. Ik heb nu nodig:
- kabel voor de Philips Hue
- kabel voor de powerline (oude printer op zolder)
- kabel voor de Unify op de overloop
- kabel voor de Unify in de gang

Nu vraag ik mij af wat wijsheid is:
1. een goedkope switch kopen, die op poort 1 zetten daar alle 4 de genoemde kabels in steken
2. een goedkope switch kopen, die op poort 2, met 1 Unify op poort 1 van de modem en de rest in de switch
3. 2 goedkope switches kopen, de 2 Unify's op 1 switch en de andere 2 kabels in de andere switch.
4. Heel erg moeilijk gaan doen bij T-mobile en zien of ik ze zover krijg om die 2 poorten vrij te geven voor internet.

Heeft iemand advies voor mij, want ik heb nog nooit met switches gewerkt...
Optie 1 zou ik zeggen.. Eventueel met PoE. Switch aansluiten is niet moeilijk..

Heb hier een UniFi switch 8 hangen. Niet goedkoop, maar de mini van UniFi (€45) zou ook moeten voldoen lijkt me. Heeft PoE en dus misschien je 2 gloednieuwe POE adapters op marktplaats en van dat geld…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
War gebeurt er als je een snoer met POE-stroom aansluit op een POE adapter?
Alle kabels zijn namelijk getrokken en het meeste zit een beetje ingebouwd. Die kabels weer opnieuw gaan leggen omdat de POE adapters niet nodig zijn is eigenlijk een hele hoop gedoe?
Kan ik de POE in de switch uitzetten en dan toch die adapters blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
veen906 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Optie 1 zou ik zeggen.. Eventueel met PoE. Switch aansluiten is niet moeilijk..

Heb hier een UniFi switch 8 hangen. Niet goedkoop, maar de mini van UniFi (€45) zou ook moeten voldoen lijkt me. Heeft PoE en dus misschien je 2 gloednieuwe POE adapters op marktplaats en van dat geld…?
De mini heeft alleen een PoE input. Die kan zelf voorzien worden van stroom maar geen stroom leveren. Dus al apparatuur die aan de uitgangen komen te hangen hebben een PoE adapter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veen906
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 00:35
Kleuvert schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

De mini heeft alleen een PoE input. Die kan zelf voorzien worden van stroom maar geen stroom leveren. Dus al apparatuur die aan de uitgangen komen te hangen hebben een PoE adapter nodig.
Oe wat een slecht advies dan. Sorry. Had m bijna zelf ook aangeschaft voor op zolder.

Blijft optie 1 volgens mij, een goedkope switch aan de Draytek, de PoE adapters en overige aan switch. En klaar ben je. Denk ik.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:20
Ik weet niet of deze vraag hier past, maar heeft iemand een tip voor een goedkope switch om 4 x G3 flex camera's en 1 x G4 bullet via POE te connecten. Hoeft dus niet perse van Ubiquiti te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door qwasd op 29-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Kleuvert schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Geen nood, ik heb de poe adapters toch. Van modem naar switch, dan van switch naar poe adapter en dan naar ubiquiti ap.

Niet dat ik het beter weet overigens, maar van de handleiding van de mini kreeg ik ook de indruk dat deze poe levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-10 20:49
Ik zoek een?
Een complete netwerkoplossing die zowel bedraad als wifi futureproof, snel, betrouwbaar en goed instelbaar is :*)
Dit ter vervanging van de huidige Experia Box v10 i.c.m. Ubiquiti UniFi AP-AC LITE.

Wat is je budget?
Rekbaar. Belangrijker vind ik dat het betrouwbaar en snel werkt.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Ubiquiti.
Goede ervaring en ben enigszins bekend met de UI.
Maar sta open voor alternatieven.
Wel vind ik belangrijk om eenheid in merk/ UI te houden.

Waarom? Wat wil je bereiken?
Router
Ik wil graag het netwerkbeheer in eigen hand nemen.
Beginnend bij de router.
Met wat uitgebreidere instellingen voor privacy, (gast)netwerken, beveiliging.

Wifi
Verder is in de huidige situatie wifi bereik niet toereikend voor alle plekken in en rond huis.
En daarbij de snelheid ook niet.

Home Assistant
Daarnaast wil ik op recent aangeschafte Intel NUC 10 weer verder met Home Assistant.
Voorafgaand (en om niet alles dubbel te moeten configureren) wil ik het netwerk 'in orde' maken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisnetwerk:
1 enkele bedrade verbinding naar de HTPC - ASUS ROG Strix X570-E Gaming (Ethernet 2.5Gbps).
Rest van de apparaten verbonden via Wifi.

Glasvezel
Momenteel hebben we 100/100 glasvezel aansluiting van KPN.
Graag wil ik deze na de netwerkupgrade verhogen naar 1000/1000.
De glasvezel kabel komt binnen in de Genexis modem (zie onderstaande foto).
Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar was aan het kijken naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP.
Met als doel om de glasvezel kabel hier direct op aan te sluiten. Scheelt me een kastje en heb ik het zelf in beheer (was mijn gedachte). Maar hoor hier graag jullie feedback op.
(Kan dit zo? Wat heb ik nog meer nodig?)

Wenslijst upgrade componenten
Router:
Ubiquiti EdgeRouter X SFP
Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (overkill?)
AP:
Ubiquiti UniFi 6 Professional

Foto huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VlsPr8Q7PTAEW_Iv2V1ikmY6iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIJmKuVb5ukh7c2Ni1EeNk8z.jpg?f=fotoalbum_large
  • Welke componenten zouden jullie aanbevelen?
  • Kan ik direct de glasvezel kabel in de (SFP) router pluggen?
  • Wij hebben dus enkel internet van KPN, zijn de Experia box en Genexis modem te vervangen door een Ubiquiti oplossing?
Bij voorbaat dank voor suggesties en hulp hierin _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 29-08-2022 22:23 . Reden: Leesbaarheid ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:20
qwasd schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:02:
Ik weet niet of deze vraag hier past, maar heeft iemand een tip voor een goedkope switch om 4 x G3 flex camera's en 1 x G4 bullet via POE te connecten. Hoeft dus niet perse van Ubiquiti te zijn.
pricewatch: Netgear GS108LP
Deze moet dit toch makkelijk kunnen trekken?

Ik zal ook nog een cloud key gen 2 plus erbij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
supervinnie40 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Geen nood, ik heb de poe adapters toch. Van modem naar switch, dan van switch naar poe adapter en dan naar ubiquiti ap.

Niet dat ik het beter weet overigens, maar van de handleiding van de mini kreeg ik ook de indruk dat deze poe levert.
Zeker geen nood maar voor het geval dat je per ongeluk iets aanschaft wat niet werkt zoals geschetst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
GioStyle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

[...]
Heb de switch inmiddels binnen en aangesloten.
Beide AP,s met de 3 mini switches trekken maar 13,2Watt. Dit gaat 2 Watt omhoog zodra ik een Speedtest doe op mijn mobiel.
Ze trekken inderdaad veel minder dan op de specificaties maximaal aangegeven wordt.
Nog bedankt voor de tip heb nog 3/4 aan capaciteit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Nou, de switch is binnen, de kabels zijn opnieuw gelegd (moet alleen nog 1 cat5 kabel vervangen met een snellere, maar dat komt nog wel).
Alles is verder ingesteld, maar ik ben absoluut geen netwerk kenner. Dus...

Zijn er specialisten op Tweakers die hun services aanbieden om het onderste uit de kan te halen uit je Ubiquiti installatie? (en modem)
En, is dit topic de plek om daar naar te vragen?

(regio Tilburg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

De Unifi6 Enterprise In-Wall is beschikbaar in de EU Beta Store.
€ 293 excl BTW en een “beest” van een apparaat. :X

Dus… toch eentje besteld om mijn nieuwschierigheid tevreden te stellen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
rally schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:55:
De Unifi6 Enterprise In-Wall is beschikbaar in de EU Beta Store.
€ 293 excl BTW en een “beest” van een apparaat. :X
Leuk voor je feestje thuis als je 300 man uitnodigt. :+

Maar ff serieus, we zijn natuurlijk wel benieuw hoe hij bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-10 10:49
Beste mede tweakers. Ik heb thuis een 1 Gb glazvezellijn met ISP router en daarachter Netgear orbi rbk352.
Het huis met tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 300 vierkante meter en 1 etage waar de sateliet staat. Dit werkt perfect. Ik heb ontvangst in alle hoeken van de tuin.

Ik zoek een ....?
Maar ik wil langzaam over naar Wifi6. De Orbi oplossing is stervensduur. Ik denk dat 1 o 2 APs met POE injector en kabeltje doortrekken een stuk goedkoper zal zijn.

Wat is je budget?
< 800 euro, wat de Orbi kost.

Heb je bepaalde voorkeuren?
Nu twijfel ik tussen de verschillende versies. Lite, LR, pro, enterprise? Wat is wijsheid?

Edit: Waarschijnlijk is de enterprise overkill. (wel op de toekomst voorbereid, mijn ISP rolt al 10 Gb uit).

[ Voor 17% gewijzigd door Trunksmd op 31-08-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhubozZ
Trunksmd schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:11:
Beste mede tweakers. Ik heb thuis een 1 Gb glazvezellijn met ISP router en daarachter Netgear orbi rbk352.
Het huis met tuin heeft een oppervlakte van ongeveer 300 vierkante meter en 1 etage waar de sateliet staat. Dit werkt perfect. Ik heb ontvangst in alle hoeken van de tuin.
Maar ik wil langzaam over naar Wifi6. De Orbi oplossing is stervensduur. Ik denk dat 1 o 2 APs met POE injector en kabeltje doortrekken een stuk goedkoper zal zijn.
Nu twijfel ik tussen de verschillende versies. Lite, LR, pro, enterprise? Wat is wijsheid?

Edit: Waarschijnlijk is de enterprise overkill. (wel op de toekomst voorbereid, mijn ISP rolt al 10 Gb uit).
Ik zou voor de Pro gaan. LR heeft niet heel veel nut behalve als je apparatuur ook LR ondersteund. (Verkeer gaat 2 kanten op.)

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Ik ben alvast het netwerk voor mijn nieuwe huis aan het plannen en wil hierbij ook direct de overstap naar Wifi 6 maken.

Mijn oog is gevallen op de Unifi 6 Mesh en de Unifi 6 In-Wall. Op de tekening heb ik een lichtblauw rondje gemaakt in de hoek naast het tv meubel. Hiermee hoop ik door de hele woonkamer en ook deels in de tuin Wifi te hebben. Het stuk met de openslaande deuren is HR++ glas dus ik ben bang dat dit het signaal richting de tuin voor het grootste gedeelte tegenhoudt.

In eerste instantie keek ik naar de In-Wall, maar ik las dat deze moeite heeft met STP (voor Sonos speakers). Het voordeel van de In-Wall is wel dat ik op dat punt gelijk meerdere Ethernet aansluitingen heb voor zowel de Playstation, TV en andere randapparatuur.

Maar de Unifi 6 Mesh lijkt me ook een mooi apparaat. En zou hierbij een USW-Flex-Mini in de tv meubel kunnen plaatsen. Graag jullie advies of dit genoeg Wifi dekking geeft en welke van de 2 apparaten ik het beste kan nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nHIDpn_biIGFLHSM1cvnVFIXvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbWCccSGqvhidD1XtpwFX71C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:31
Ook ik ben aan het onderzoeken voor mijn nieuwe woning.

Zowel de flex-mininals de in-wall ondersteunen geen stap voor Sonos. Dus dat geeft geen verschil, zie eerdere discussies.
Ik heb momenteel een flex-mini in de tv meubel met een nanohd er naast. Die ga ik vanavond vervangen door een in-wall-6.

De nanohd gaat dan in het nieuwe huis naar de veranda of marktplaats.
Het hr++ glas is bij mij een te grote barrière en mijn wifi is nagenoeg verdwenen als ik de schuifpui dicht doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:40
mattdice schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:15:
Ik ben alvast het netwerk voor mijn nieuwe huis aan het plannen en wil hierbij ook direct de overstap naar Wifi 6 maken.

Mijn oog is gevallen op de Unifi 6 Mesh en de Unifi 6 In-Wall. Op de tekening heb ik een lichtblauw rondje gemaakt in de hoek naast het tv meubel. Hiermee hoop ik door de hele woonkamer en ook deels in de tuin Wifi te hebben. Het stuk met de openslaande deuren is HR++ glas dus ik ben bang dat dit het signaal richting de tuin voor het grootste gedeelte tegenhoudt.

In eerste instantie keek ik naar de In-Wall, maar ik las dat deze moeite heeft met STP (voor Sonos speakers). Het voordeel van de In-Wall is wel dat ik op dat punt gelijk meerdere Ethernet aansluitingen heb voor zowel de Playstation, TV en andere randapparatuur.

Maar de Unifi 6 Mesh lijkt me ook een mooi apparaat. En zou hierbij een USW-Flex-Mini in de tv meubel kunnen plaatsen. Graag jullie advies of dit genoeg Wifi dekking geeft en welke van de 2 apparaten ik het beste kan nemen.

[Afbeelding]
Sluit 1 sonos aan met kabel en de rest gebruikt sonos net. Heeft me veel gedoe gekost maar nu het werkt is het fantastisch en gebruik ik naar volle tevredenheid in wall 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:19

djbarney

XBL: DeejayBarney

[Afbeelding]
mijn ervaring met de u6 mesh geeft deze voldoende dekking voor een soortgelijke ruimte binnen. of je daarmee ook "ver genoeg" de tuin in komt, en je apparaten daar dan ook sterk genoeg zijn om hun signaal weer binnen te krijgen.. dat kan ik hier helaas bij gebrek aan tuin en hr++ glas niet vaststellen.

Ik heb naast de u6-mesh ook de u6-iw's in gebruik, dus over het hele huis 2x mesh en 2x inwall. de in-walls hebben hier een iets minder bereik dan de u6 mesh, maar omdat ze alles bij elkaar met zn 4en zijn, zijn ze allemaal op low power afgesteld en zo geplaatst dat ze maar minimale overlap hebben. roamed als een trein, en overal vrijwel perfect bereik en snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik zou de U6-Mesh lekker buiten ophangen. Heb hier een In-Wall HD in soortgelijke positie binnen hangen in een nieuwbouwwoning, maar je verliest de helft van het signaal zodra de deur dicht is. Ik kon achterin de tuin dus de wifi wel vergeten. Nu een een mesh aan de garage gehangen en gewoon volle dekking door de hele tuin.

• mattdice
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nog niet zeker of er een loze leiding naar de garage in de tuin ligt, zo niet dan probeer ik daar nog een mantelbuis heen te leggen zodat ik hier later ook de kabels voor een eventuele laadpaal doorheen kan laten lopen.

@giantgiantus Wat betreft de Sonos, stel dat ik voor binnen dus kies voor de InWall en 1 apparaat van Sonos aansluit via Ethernet, dan zou ik het probleem met STP niet moeten hebben?

Is de InWall ook netjes te bevestigen over een WCD indien deze 'vast' zit aan 2 stopcontacten die er direct naast zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mattdice schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:35:
Is de InWall ook netjes te bevestigen over een WCD indien deze 'vast' zit aan 2 stopcontacten die er direct naast zitten?
Nope, daarvoor is die te groot.

Edit:
Volgens mij lukte het bij de AC IW wel als je een stuk van het stopcontact afhaalt (/op zijn minst ee rand van het tweevoudig raam af haalt) en dan de AC IW nog eens "schuin" er op zetten (dus niet precies in het midden). Maar ik meen mij daarnaast te herinneren dat de U6 IW weer iets groter is dan de oude AC IW

[ Voor 37% gewijzigd door RobertMe op 01-09-2022 14:54 ]

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:31
ik heb net een inwall6 aangesloten echter mijn telefoon laat geen wifi6 tekentje zien.
Moet ik na het adopten nog instellingen specifiek veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
blaaspijp schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:35:
ik heb net een inwall6 aangesloten echter mijn telefoon laat geen wifi6 tekentje zien.
Moet ik na het adopten nog instellingen specifiek veranderen?
Kijk eens op de beheerpagina, kan je zien op welke AP je zit en welk type verbinding je hebt.(Wel even aanzetten rechtsbovenin.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer dezelfde plattegrond als jouw woning. Bij mij hangt een lite 6 op de blauwe stip in jouw plattegrond. Daarmee heb ik in het hele huis snel internet. De tuin werkt ook. WiFi 6 zolang je in het zicht ben met accespoint en wifi5 als je achter een muurtje staat. Maar gemiddeld genomen is de up/down hier 300-700. Op de bovenverdieping heb ik ook nog 1 lite 6 hangen. Daarmee heb ik in het hele huis echt voldoende WiFi en snelheid. Ik zie hier mensen pro’s kopen en longrange en weet ik hoeveel ap’s. Die dingen gaan elkaar alleen maar in de weg zitten. Heb hier al met meerdere buren te maken die allerlei apparaten gebruiken. De kunst is om met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk line of sight te hebben. Ik heb gemiddeld 14 WiFi apparaten aan staan in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
Kleuvert schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:36:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde plattegrond als jouw woning. Bij mij hangt een lite 6 op de blauwe stip in jouw plattegrond. Daarmee heb ik in het hele huis snel internet. De tuin werkt ook. WiFi 6 zolang je in het zicht ben met accespoint en wifi5 als je achter een muurtje staat. Maar gemiddeld genomen is de up/down hier 300-700. Op de bovenverdieping heb ik ook nog 1 lite 6 hangen. Daarmee heb ik in het hele huis echt voldoende WiFi en snelheid. Ik zie hier mensen pro’s kopen en longrange en weet ik hoeveel ap’s. Die dingen gaan elkaar alleen maar in de weg zitten. Heb hier al met meerdere buren te maken die allerlei apparaten gebruiken. De kunst is om met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk line of sight te hebben. Ik heb gemiddeld 14 WiFi apparaten aan staan in huis.
Heb je toevallig ook een foto van hoe je de Lite 6 hebt opgehangen, ik zou de AP's het liefst zoveel mogelijk uit het zicht plaatsen en heb daarom ook voor de Mesh gekozen, mede door zijn bevestiging. Maar misschien ziet het er met een Lite 6 ook gewoon fraai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleuvert
mattdice schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:05:
[...]

Heb je toevallig ook een foto van hoe je de Lite 6 hebt opgehangen, ik zou de AP's het liefst zoveel mogelijk uit het zicht plaatsen en heb daarom ook voor de Mesh gekozen, mede door zijn bevestiging. Maar misschien ziet het er met een Lite 6 ook gewoon fraai uit.
Hij zit bij mij tegen de muur achter het gordijn. De kabel loopt daar naar beneden en heb ik ook een netwerk aansluiting bij mijn stopcontacten.
Boven op de slaapkamer zit deze in de master slaapkamer met zicht de overloop in waardoor die ook goed werkt op de kamer van mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessevanmuijden
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-12-2023

jessevanmuijden

Developer

Ik zoek een?
Complete thuisnetwerkoplossing.

Wat is je budget?
Rekbaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se.

Waarom? Wat wil je bereiken?
Sterk WiFi signaal in alle slaapkamers, badkamers en tuin. Mogelijkheid om in acht verschillende kamers een computer en smart-tv te verbinden met LAN. Apart gastnetwerk. Inzicht in snelheid van verbindingen vanwege fluctuerende internetsnelheid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
Ik ga met mijn gezin van vier personen op de bovenverdieping wonen en de benedenverdieping verhuren als B&B. Het huis heeft dikke muren, waardoor het WiFi signaal een kamer naast de kamer waar de router staat al erg zwak is. Er liggen loze leidingen naar alle slaapkamers voor UTP kabels. Kabels naar de woonkamers zijn vrij eenvoudig te trekken. Onder het dak buiten wil ik een extender plaatsen om WiFi signaal in de tuin beschikbaar te maken.

Kabel
Flow 500/30 Mbit (down/up). Snelheid wil nogal eens fluctueren.

Wenslijst
wenslijst: Thuisnetwerk

Plattegrond
IW = In-Wall
EX = Extender
DM = Dream Machine
SW = Switch
DB = Doorbell

Zie wensenlijst voor precieze producten.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2silQv9KK5DlivSLf8mBOXGHsrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdwlpVczxlQIN9LOygAJM0Fp.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-JOcyYHvnYJZ65Wum1RcgjaSm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJJoVMc1rzT4HdDj8g0lyBAr.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag
Dubbelcheck of op mijn wensenlijst alle componenten staan die ik nodig heb. Misschien heeft iemand nog een idee voor een handigere opstelling.

Bij voorbaat dank _/-\o_

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Volgens mij heb je al een heel eind nagedacht. Kan er niet direct gaten inschieten mbt WiFi dekking obv alle informatie die je gegeven hebt. Als je echt dikke muren hebt zou je zo een heel eind moeten komen. Zorg er dan wel voor dat de AP's die aan dezelfde muur gemonteerd zitten in ieder geval niet op exact dezelfde frequentie werken.
Keuken op de eerste etage komt er het minst goed vanaf qua dekking.

En als goede dekking zo belangrijk voor je is, misschien moet je na installatie ergens nog wel een AP erbij plaatsen. Niet alles is namelijk vooraf te bepalen

Mbt monitoring van je internetsnelheid, dan lijkt het me belangrijker om je internetsnelheid zelf te monitoren ipv alle vaste en draadloze verbindingen in je Lan. De vaste aansluitingen, mits zorgvuldig gelegd en aangesloten en bij gebruik van deugdelijk materiaal zullen gewoon rock-solid zijn.

Misschien iemand nog een goede suggestie voor een tool om jde internetverbinding te monitoren?

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 06-09-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

Thanks!
Skynett schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:17:
Als je echt dikke muren hebt zou je zo een heel eind moeten komen.
Ja, de muren laten weinig door. Op de ene slaapkamer boven geen signaal, max. 1 streepje, van een AP in de andere slaapkamer op dezelfde verdieping.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
jessevanmuijden schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:24:
Thanks!

[...]

Ja, de muren laten weinig door. Op de ene slaapkamer boven geen signaal, max. 1 streepje, van een AP in de andere slaapkamer op dezelfde verdieping.
Ik heb ook ergens een netwerk aangelegd met hele dikke muren, en dat betekent gewoon veel AP's. Resultaat daarvan is wel dat er niemand klaagt, integendeel. Veel complimenten over het goede netwerk daar. Later nog 1 klein tweakje dmv een extra AP, waarmee het totaal nu op iets van 15 stuks zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:24

servies

Veni Vidi Servici

jessevanmuijden schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:24:
Thanks!

[...]

Wat voor accesspoints heb je nu? want van die situatie dat je 2 accesspoints aan beide kanten van de muur hebt kan ik me bijna niet voorstellen dat dat nodig is. Tenzij die muur van gewapend beton is en intern een fijnmazig metalen rooster heeft...
Ik heb zelf 2 accesspoints (1x LR en 1x Lite) in gebruik en een gedeelte van de huidige binnenmuren is de oude buitenmuur en dus behoorlijk dik en het signaal gaat uiteindelijk op sommige plekken door 3 muren heen en heeft toch nog een bruikbare sterkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

servies schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:46:
[...]

Wat voor accesspoints heb je nu? want van die situatie dat je 2 accesspoints aan beide kanten van de muur hebt kan ik me bijna niet voorstellen dat dat nodig is. Tenzij die muur van gewapend beton is en intern een fijnmazig metalen rooster heeft...
Ik heb zelf 2 accesspoints (1x LR en 1x Lite) in gebruik en een gedeelte van de huidige binnenmuren is de oude buitenmuur en dus behoorlijk dik en het signaal gaat uiteindelijk op sommige plekken door 3 muren heen en heeft toch nog een bruikbare sterkte...
Een linksys E900 (boven, nu uit) en een oude Huawei router die ik inmiddels in heb moeten leveren. Nu heb ik alleen de Arris TG2482A router van de ISP. Met de slaapkamerdeur open heb ik midden in de woonkamer beneden 2/3 bars.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:24

servies

Veni Vidi Servici

jessevanmuijden schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:00:
[...]

Een linksys E900 (boven, nu uit) en een oude Huawei router die ik inmiddels in heb moeten leveren. Nu heb ik alleen de Arris TG2482A router van de ISP. Met de slaapkamerdeur open heb ik midden in de woonkamer beneden 2/3 bars.
Ik vermoed dat je geen 2 in-wall systemen nodig hebt tegenover elkaar, maar ja... meten is weten (in dit geval gewoon met 1 beginnen en als het dan toch tegenvalt bijplaatsen...
Extenders zijn ruk... Kun je geen kabel trekken naar die plek voor die extender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhubozZ
servies schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:14:
[...]

Ik vermoed dat je geen 2 in-wall systemen nodig hebt tegenover elkaar, maar ja... meten is weten (in dit geval gewoon met 1 beginnen en als het dan toch tegenvalt bijplaatsen...
Extenders zijn ruk... Kun je geen kabel trekken naar die plek voor die extender?
Ik keek ook naar die extender. Overal best mooie oplossingen doe je daar een extender... Je hebt ook AP voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

GhubozZ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:20:
[...]
Ik keek ook naar die extender. Overal best mooie oplossingen doe je daar een extender... Je hebt ook AP voor buiten.
Ik wist niet dat die extender suboptimaal is. Ik denk dat ik wel een kabel kan trekken via de zolder. Daar kan ik dan een AP AC Pro aan de onderkant van het overhangende paddenstoel dak hangen. Dan kan ik ook meteen een kabel via de zolder naar de voorkant trekken voor een dome camera. Volgens mij heb ik dan ook een Flex Switch nodig om vanaf de eerste verdieping te kunnen vertakken naar beide punten in het dak. Misschien nog een extra switch voor de zekerheid, want de elektricien is nog aan het uitzoeken waar alle loze leidingen precies naartoe lopen. Ook de hard disk heb ik uitgebreid t.b.v. zowel de Doorbell als de Dome Camera.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

jessevanmuijden schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:48:
[...]

Ik wist niet dat die extender suboptimaal is. Ik denk dat ik wel een kabel kan trekken via de zolder. Daar kan ik dan een AP AC Pro aan de onderkant van het overhangende paddenstoel dak hangen. Dan kan ik ook meteen een kabel via de zolder naar de voorkant trekken voor een dome camera. Volgens mij heb ik dan ook een Flex Switch nodig om vanaf de eerste verdieping te kunnen vertakken naar beide punten in het dak. Misschien nog een extra switch voor de zekerheid, want de elektricien is nog aan het uitzoeken waar alle loze leidingen precies naartoe lopen. Ook de hard disk heb ik uitgebreid t.b.v. zowel de Doorbell als de Dome Camera.

Een kabel trekken is *altijd* stabieler dan extenders/powerline/etc. Daarmee voorkom je een enorme hoeveelheid aan problemen met de stabiliteit van je draadloze netwerk.
Dus als je een kabel kunt trekken (wel even ervoor zorgen dat deze 100% koper is en geen CCA/CCS ;) ) dan is dat wel echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:40
Voor onze nieuwe woning wil ik vanaf het begin het netwerk goed aanleggen. Ik heb 2 plekken waar ik bekabeld internet wil hebben op één verdieping en 2 andere verdiepingen waar de draadloze dekking voldoende moet zijn. Gezien het beton, de wapening en triple glas moeten deze een apart AP krijgen. Ik heb op de benodigde plekken aansluitpunten op 30cm hoogte in de muur.

Mijn plan is om gezien de aansluitpunten 4x een InWall-unit te plaatsen, gevoed via PoE. Dan heb ik dus nog een switch nodig. Verbruik per unit is 13,5W, dus eentje die minstens 54W kan leveren. Kom ik uit op de 8-poorts PoE switch met 60W. Dan heb ik nog een cloud key en een router nodig. Mijn aanname is dat de Dream Router dit deel prima moet kunnen afdekken en voordeliger is dan een losse Cloud Key en USG.

Mis ik dan nog iets? Zien jullie betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 23:23
@millerman_sf, in je vraag is niet vermeld welke bandbreedte je afneemt of krijgt in de nieuwe woning. Naar mijn weten haalt de Dream Router max. 650/700Mbps op het moment NGFW (IPS e.d.) ingeschakeld wordt

Als je bandbreedte hoger is zou ik eerder kijken naar een UDM Pro (SE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 23:49
millerman_sf schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:14:
Voor onze nieuwe woning wil ik vanaf het begin het netwerk goed aanleggen. Ik heb 2 plekken waar ik bekabeld internet wil hebben op één verdieping en 2 andere verdiepingen waar de draadloze dekking voldoende moet zijn. Gezien het beton, de wapening en triple glas moeten deze een apart AP krijgen. Ik heb op de benodigde plekken aansluitpunten op 30cm hoogte in de muur.

Mijn plan is om gezien de aansluitpunten 4x een InWall-unit te plaatsen, gevoed via PoE. Dan heb ik dus nog een switch nodig. Verbruik per unit is 13,5W, dus eentje die minstens 54W kan leveren. Kom ik uit op de 8-poorts PoE switch met 60W. Dan heb ik nog een cloud key en een router nodig. Mijn aanname is dat de Dream Router dit deel prima moet kunnen afdekken en voordeliger is dan een losse Cloud Key en USG.

Mis ik dan nog iets? Zien jullie betere opties?
Heb je wel een dream router/machine nodig? Is een Raspberry PI waar de controller op draait niet goedkoper? Ik zelf heb een jaar met een controller op mijn laptop gedraaid (2 wifi punten) en dat werkte goed. (alleen voor updaten of instelling startte in de controller op) Of wil je in de toekomst nog dingen gaan toevoegen?
Heb hem nu in een VM gezet (voordeel, iets meer grafiekjes en melding van updates in de app. Ik heb nu ook wat meer managed switches en meer wifi punten) en heb een Microtik router van een paar tientjes op mijn glasvezellijn. (RB750Gr3 hEX)
Waarom heb je voor Ubiquiti gekozen? Dat zal het antwoord op je vraag namelijk het meest bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
@Goof2000 @bluecupra
Bedankt voor de reacties! Ik wist niet dat het ook gewoon op een RPI kon draaien, dat is top. Kan de switch dan gewoon direct achter de modem van de provider of zit de RPI daar tussen? In mijn geval wordt de ISP T-Mobile met 1Gbps.

Reden om voor Unifi te kiezen is dat ik een ethernet backhaul wil met een keer fatsoenlijk werkende wifi. De Amplifi nu is ok, maar niet genoeg voor onze nieuwe woning en biedt te weinig opties om bedraad te verbinden. Andere oplossingen waren het ook allemaal niet tot nu toe, terwijl iedereen over Unifi prima tevreden lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-10 23:49
millerman_sf schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:38:
@Goof2000 @bluecupra
Bedankt voor de reacties! Ik wist niet dat het ook gewoon op een RPI kon draaien, dat is top. Kan de switch dan gewoon direct achter de modem van de provider of zit de RPI daar tussen? In mijn geval wordt de ISP T-Mobile met 1Gbps.

Reden om voor Unifi te kiezen is dat ik een ethernet backhaul wil met een keer fatsoenlijk werkende wifi. De Amplifi nu is ok, maar niet genoeg voor onze nieuwe woning en biedt te weinig opties om bedraad te verbinden. Andere oplossingen waren het ook allemaal niet tot nu toe, terwijl iedereen over Unifi prima tevreden lijkt.
Gewoon ergens in je netwerk in prikken. (uiteraard wel in dezelfde ip range)

• millerman_sf
En de router is dan die van de ISP of functioneert de controller als router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
millerman_sf schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:28:
Dat eerste. De controller is alleen de beheersoftware en doet verder niks in het netwerk. Een router is dus een vereiste, wat dus ook het modem/router van de provider kan zijn. Ga je voor een UDM of UDR draait de beheersoftware voor het volledige UniFi verhaal daar dus al op en heb je geen losse controller nodig (in de vorm van een UCK of zelf draaien).

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
millerman_sf schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:28:
De controller is geen router.
De default gateway is je router, bijvoorbeeld de router van je isp of een usg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-10 10:48
Voor de mensen die KPN fiber direct op hun Ubiquiti willen aansluiten.
En zich wezenloos zoeken voor AON GOF netwerk sfp module.

Ik heb deze gekocht en werkt perfect in mijn UDM-SE.
Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km DOM Simplex LC/SC SMF Transceiver Module
Compatible Brands - Ubiquiti
Device Number - UDM-SE
Connector - LC
Operating Temperature - 0 to 70°C (32 to 158°F)
https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Vergeet niet de brand naar Ubiquiti te zetten.

• jessevanmuijden

jessevanmuijden

Developer

Ik heb mijn netwerk inmiddels geïnstalleerd, maar ben wel tegen wat probleempjes aangelopen met de devices achter de Flex Switches. Of ze herstarten al tijdens het opstarten (oneindig), of ze herstarten elke paar minuten. Bij een van de access points zat een PoE injector. Die heb ik tussen de switch en een falend device gezet. Vervolgens startte het device zonder problemen op en bleef deze stabiel werken. Volgens mij heb ik dus een probleem met het PoE vermogen geleverd door de PoE Switch. De goedkope, maar niet de mooiste oplossing, zou zijn om er 5 extra PoE injectors tegenaan te gooien. De mooiere optie is wellicht om de Flex Switches te vervangen met de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Ik twijfel echter als ik naar de reviews kijk. Welke oplossingsrichting zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMoe1mh4ZGCaksKxG-XpIe78NRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS2nrBXDzsdP2V7RI62A18yo.png?f=fotoalbum_large

Signature

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:48
jessevanmuijden schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:06:
Ik heb mijn netwerk inmiddels geïnstalleerd, maar ben wel tegen wat probleempjes aangelopen met de devices achter de Flex Switches. Of ze herstarten al tijdens het opstarten (oneindig), of ze herstarten elke paar minuten. Bij een van de access points zat een PoE injector. Die heb ik tussen de switch en een falend device gezet. Vervolgens startte het device zonder problemen op en bleef deze stabiel werken. Volgens mij heb ik dus een probleem met het PoE vermogen geleverd door de PoE Switch. De goedkope, maar niet de mooiste oplossing, zou zijn om er 5 extra PoE injectors tegenaan te gooien. De mooiere optie is wellicht om de Flex Switches te vervangen met de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Ik twijfel echter als ik naar de reviews kijk. Welke oplossingsrichting zouden jullie adviseren?

[Afbeelding]
De Flex Mini (maak ik op uit jouw plaatje van de topologie) kan geen PoE doorgeven dus elk AP achter zo'n switch moet zijn eigen voeding hebben via een injector. Of heb je wel de Flex? Dan moet je voldoende PoE via de 24p switch leveren en PoE output in de instellingen van de Flex aanzetten.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heeft je 24p switch 802.3af, 802.3at of 802.3bt?
De eerste is max ~15W, dat zal inderdaad niet genoeg vermogen zijn.
Afhankelijk van het vermogen van de PoE injectoren, kan je eventueel de Flex daarmee voeden?

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 28-09-2022 16:58 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 16 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over aankoopadvies. Voor ervaringen over Ubiquiti-netwerkapparatuur zie:
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie ook dat topic voor links naar andere type Ubiquiti-apparatuur-ervaringentopics.