Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 118 Laatste
Acties:
  • 696.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-10 00:18
steefje007 schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:27:
[...]

16mm dacht ik ook, maar tot 5 groepen gebruiken ze 1/2.
Vindt ik persoonlijk ook wel weinig, en die zonder pomp hebben standaard 3/4.
Als je een verdeler met pomp aan een cv-ketel aansluit, loopt er heet ketelwater door die aanvoerleiding. Dan mag de flow dus veel minder zijn en de diameter dus kleiner. Als je met een warmtepomp met veel lagere Ta gaat werken, zeg 28 tot 32 graden, dan moet er bij hetzelfde vermogen dus een hogere flow zijn. Dan heb je ook een grotere diameter aansluitleiding nodig. Ik denk 3/4" inwendig, dus 22mm staal of koper of 25mm kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:43:
[...]

Als je een verdeler met pomp aan een cv-ketel aansluit, loopt er heet ketelwater door die aanvoerleiding. Dan mag de flow dus veel minder zijn en de diameter dus kleiner. Als je met een warmtepomp met veel lagere Ta gaat werken, zeg 28 tot 32 graden, dan moet er bij hetzelfde vermogen dus een hogere flow zijn. Dan heb je ook een grotere diameter aansluitleiding nodig. Ik denk 3/4" inwendig, dus 22mm staal of koper of 25mm kunststof.
Ga dan voor nieuwe verdeler en sluit deze met 25mm aan.
Vraag blijft dan alleen nog of ik ook met 25mm naar de warmtepomp kan.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Welke kamerthermostaat gebruiken jullie?

In het optimalisatie topic wordt een EMOS van 21 euro aangeraden. Alleen kan ik niet vinden of die ook kan koelen en/of kan moduleren. Iemand hier ervaringen mee?

Of met een andere goede thermostaat, die zekerweten koelen ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
steefje007 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:46:
[...]

Ga dan voor nieuwe verdeler en sluit deze met 25mm aan.
Vraag blijft dan alleen nog of ik ook met 25mm naar de warmtepomp kan.
Ik weet niet hoe ver het is van de warmtepomp tot de splitsing naar radiatoren en verdeler. Ik neem even aan 10 meter. Bij de stroming van 17 liter per minuut (1m3/uur) en een leidingdiameter van 20mm heb je een drukverlies van 0,07bar en een watersnelheid van 0,7m/s. Daar ligt de circulatiepomp niet wakker van en dat hoor je ook niet. Bij de dubbele afstand ook geen probleem.

https://www.tlv.com/globa...-loss-through-piping.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Afstand tussen warmtepomp splitsing zal +- 7 meter zijn.
Dan ga ik voor 25mm.

Oost-West 7650wp, Zuid 3300Wp, Intergas HR28-24> Panasonic WH-MDC05J3E5, SWW Hewalex 3KW met 300ltr Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
steefje007 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:02:
Afstand tussen warmtepomp splitsing zal +- 7 meter zijn.
Dan ga ik voor 25mm.
Waarom geen 32mm meer flow en wmeer buffer.
De 32 komt voor je verdeler uit zodat je daar meer aanvoer/flow hebt.
Als het kan zou ik 32 nemen...
Nadeel van aluslang is de din wat minder is dan staal..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Burnd schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:18:
Welke kamerthermostaat gebruiken jullie?

In het optimalisatie topic wordt een EMOS van 21 euro aangeraden. Alleen kan ik niet vinden of die ook kan koelen en/of kan moduleren. Iemand hier ervaringen mee?

Of met een andere goede thermostaat, die zekerweten koelen ondersteunt?
Ik geloof dat @thehog bezig is met ene opentherm op de heishamon.
Die daarmee samen werkt zou ik nemen.

Maar als je war stookt icm een domotica systeem, un je met een simpele zigbee sensor ook heel doen :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:59:
[...]

Waarom geen 32mm meer flow en wmeer buffer.
De 32 komt voor je verdeler uit zodat je daar meer aanvoer/flow hebt.
Als het kan zou ik 32 nemen...
Nadeel van aluslang is de din wat minder is dan staal..
Daar heb je gelijk in.
Alleen heb bij de hewalex rtm gebruikt. Alleen rtm heeft geen 32mm meer in. Ik denk uit de handel.

Of zal over moeten gaan op ander systeem en handperstang kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
steefje007 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:28:
[...]

Daar heb je gelijk in.
Alleen heb bij de hewalex rtm gebruikt. Alleen rtm heeft geen 32mm meer in. Ik denk uit de handel.

Of zal over moeten gaan op ander systeem en handperstang kopen.
Persen zijn te huur, of te leen hier en daar.

RTM echt niet meer? Of leveringsproblemen?

Dikkere diameter is hoe dan ook beter

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 11-09-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:31:
[...]

Persen zijn te huur, of te leen hier en daar.

RTM echt niet meer? Of leveringsproblemen?

Dikkere diameter is hoe dan ook beter
Op nederlandse en duitse webshops kan ik rtm 32mm niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 07:41
FransvWoerkom schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:43:
[...]

Zeer interessant, onze verdeler van de vvw is ook 5 groepen en 1/2 inch.
Nu heb ik zelf de leidingen al met 22 tot aan de verdeler. Het is dus aan de raden deze verdeler te vervangen omwille van de warmtepomp?
Dan moet dit op de to-do lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Koen87 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:47:
[...]

Zeer interessant, onze verdeler van de vvw is ook 5 groepen en 1/2 inch.
Nu heb ik zelf de leidingen al met 22 tot aan de verdeler. Het is dus aan de raden deze verdeler te vervangen omwille van de warmtepomp?
Dan moet dit op de to-do lijst.
Ik denk dat een 1/2" aansluiting geen kwaad kan, maar een 1/2" aanvoerleiding is te dun. Als je naast de vloerverwarming geen radiatoren hebt, dan zou ik zeker uitkijken naar een verdeler zonder pomp of kijken of je verdeler is om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
FransvWoerkom schreef op maandag 12 september 2022 @ 01:00:
[...]

Ik denk dat een 1/2" aansluiting geen kwaad kan, maar een 1/2" aanvoerleiding is te dun. Als je naast de vloerverwarming geen radiatoren hebt, dan zou ik zeker uitkijken naar een verdeler zonder pomp of kijken of je verdeler is om te bouwen.
Ik heb al even rondgekeken en aangezien ik zelf altijd al getwijfeld heb over deze verdeler, ligt het in lijn om hem toch te gaan vervangen.
Gezien onze oosterburen een goede website hebben, zal het waarschijnlijk deze Heima24 verteiler worden.

Ik zal eerdaags eens een schema laten zien hoe ik het gedacht heb, zodat eenieder daar nog wat op kan afschieten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Koen87 schreef op maandag 12 september 2022 @ 06:06:
[...]

Ik heb al even rondgekeken en aangezien ik zelf altijd al getwijfeld heb over deze verdeler, ligt het in lijn om hem toch te gaan vervangen.
Gezien onze oosterburen een goede website hebben, zal het waarschijnlijk deze Heima24 verteiler worden.

Ik zal eerdaags eens een schema laten zien hoe ik het gedacht heb, zodat eenieder daar nog wat op kan afschieten. :+
Ja, mooi!

Ik moet toegeven dat ik ook bij de installatie van @steefje007 twijfelde over de verdeler. Bij die relatief nieuwe huizen waar de radiatoren boven uit staan, heb je dus helemaal geen behoefte aan een aanvoertemperatuur van boven de 30°. Bij een verdeler met pomp (en thermostaat) heb je natuurlijk al gauw dat het binnen warm genoeg is, en er helemaal geen stroming meer is. Dan helpen ook de dikkere aanvoerleidingen die @Dylantje2 graag ziet niet om de warmtepomp aan de gang te houden. Ik vraag me trouwens af of voor die nieuwe huizen een 5kW warmtepomp al geen overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Na lang wachten op mijn TCAP 12kW is deze dan toch nog erg snel geïnstalleerd en in werking gesteld.

Ik heb nog een paar technische vragen over mijn systeem en nog wat vragen over instellingen en uitlezen (Heishamon).

- De TCAP is (zonder buffervat) aangesloten op ringleiding 28mm op de 2e verdieping (15 mm naar 3 plaatradiatoren 22). Daar vandaan met 22mm standleidingen (3 stuks) naar de 1e verdieping (15 mm naar 3 plaatradiatoren 22) en naar de begane grond (15 mm naar 7 jaga convectoren met DBE) en direct op het het verdeelblok van de vloerverwarming (6 lussen).

Ik heb de terugslagkleppen (voorheen hybride) er al uitgehaald en haal nu met de standaard pompinstelling ca 32 liter/minuut.

Echter heb ik nu nog steeds een gesloten blok (met thermostaat en pomp). Ik zie er tegenop de pomp (zit er vanaf 1991) eraf te halen. De thermostaat alleen lijkt makkelijker te verwijderen.

Mijn vraag is wat is het voordeel nog om het weg te halen. Volgens mij heb ik voldoende flow.

- Wat het betreft het uitlezen met Heishamon. Kunnen de uitgelezen temperaturen ook met 1 decimaal nauwkeurig worden weergegeven of geeft de TCAP alleen gehele waarden door?

- Ik zie nergens een instelling in de TCAP om in de zomer de circulatiepomp af en toe aan te zetten. Hoe doen anderen dat?

[ Voor 4% gewijzigd door JanAllElectric op 12-09-2022 12:25 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
JanAllElectric schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:22:
Na lang wachten op mijn TCAP 12kW is deze dan toch nog erg snel geïnstalleerd en in werking gesteld.

Ik heb nog een paar technische vragen over mijn systeem en nog wat vragen over instellingen en uitlezen (Heishamon).

- De TCAP is (zonder buffervat) aangesloten op ringleiding 28mm op de 2e verdieping (15 mm naar 3 plaatradiatoren 22). Daar vandaan met 22mm standleidingen (3 stuks) naar de 1e verdieping (15 mm naar 3 plaatradiatoren 22) en naar de begane grond (15 mm naar 7 jaga convectoren met DBE) en direct op het het verdeelblok van de vloerverwarming (6 lussen).

Ik heb de terugslagkleppen (voorheen hybride) er al uitgehaald en haal nu met de standaard pompinstelling ca 32 liter/minuut.

Echter heb ik nu nog steeds een gesloten blok (met thermostaat en pomp). Ik zie er tegenop de pomp (zit er vanaf 1991) eraf te halen. De thermostaat alleen lijkt makkelijker te verwijderen.

Mijn vraag is wat is het voordeel nog om het weg te halen. Volgens mij heb ik voldoende flow.

- Wat het betreft het uitlezen met Heishamon. Kunnen de uitgelezen temperaturen ook met 1 decimaal nauwkeurig worden weergegeven of geeft de TCAP alleen gehele waarden door?

- Ik zie nergens een instelling om in de zomer de circulatiepomp af en toe aan te zetten. Hoe doen anderen dat?
Het hangt er vanaf hoe je systeem in elkaar zit en hoe het gebruikt wordt. Als je in de ruimten met radiatoren grote radiatoren hebt en genoegen neemt met een lage kamertemperatuur, dan kun je de radiatoren parallel zetten aan de vloerverwarming en beide verwarmen met een aanvoertemperatuur van zeg 30°. Dan ligt dus een vv verdeler zonder pomp en thermostaatkraan voor de hand. Als je radiatoren in werkkamers hangen en echt water van boven de 35° nodig hebben om daar een temperatuur boven de 19° te halen, en je die aanvoertemperatuur niet in je vloer wilt, dan heb je een mengverdeler nodig.

Als je in de zomer via de timer de warmtepomp even op verwarmen zet, laat hij de circulatiepomp lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
FransvWoerkom schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:43:
[...]

Het hangt er vanaf hoe je systeem in elkaar zit en hoe het gebruikt wordt. Als je in de ruimten met radiatoren grote radiatoren hebt en genoegen neemt met een lage kamertemperatuur, dan kun je de radiatoren parallel zetten aan de vloerverwarming en beide verwarmen met een aanvoertemperatuur van zeg 30°. Dan ligt dus een vv verdeler zonder pomp en thermostaatkraan voor de hand. Als je radiatoren in werkkamers hangen en echt water van boven de 35° nodig hebben om daar een temperatuur boven de 19° te halen, en je die aanvoertemperatuur niet in je vloer wilt, dan heb je een mengverdeler nodig.

Als je in de zomer via de timer de warmtepomp even op verwarmen zet, laat hij de circulatiepomp lopen.
Bedankt voor het duidelijke advies. Ik heb inderdaad soms wat hogere TA nodig om het warm te krijgen in kantoor en boven. Mijn vorige LG 9kW haalde dat niet. Dan laat ik de 1e seizoen het gesloten blok nog even ongemoeid.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

JanAllElectric schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:04:
[...]

Bedankt voor het duidelijke advies. Ik heb inderdaad soms wat hogere TA nodig om het warm te krijgen in kantoor en boven. Mijn vorige LG 9kW haalde dat niet. Dan laat ik de 1e seizoen het gesloten blok nog even ongemoeid.
haalde de 9kW het niet door gebrek aan vermogen of komt het door beperkingen in je afgifte?

dat je zoveel liter door je verdeler probeert te duwen wilt niet zeggen dat je ook dat er doorheen krijgt. ik zie dat namelijk niet zo snel gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 12-09-2022 18:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:30:
[...]

Ja, mooi!

Ik moet toegeven dat ik ook bij de installatie van @steefje007 twijfelde over de verdeler. Bij die relatief nieuwe huizen waar de radiatoren boven uit staan, heb je dus helemaal geen behoefte aan een aanvoertemperatuur van boven de 30°. Bij een verdeler met pomp (en thermostaat) heb je natuurlijk al gauw dat het binnen warm genoeg is, en er helemaal geen stroming meer is. Dan helpen ook de dikkere aanvoerleidingen die @Dylantje2 graag ziet niet om de warmtepomp aan de gang te houden. Ik vraag me trouwens af of voor die nieuwe huizen een 5kW warmtepomp al geen overkill is.
mm ik zeg niet dat de dikke buizen het ei zijn.
Maar te dun is zeer zeker ruk, dus hoe dikker hoe meer flow en waarom komt eruit de pana 1,5 duims? Niet om metene daarna geknepen te worden, wat je ook doet bij bij 32..

En boven de 30 graden kom je niet als je goede stooklijn hebt. Een verdeler met pomp en thermostaat zal altijd ruk zijn in een wp systeem of moet met grote vaten werken waaruit je gaat tappen. Mar direct uit de wp, moet geen extra pomp of thermostatakranen oid willen.. Just the WP...

Daarnaast nieuwe huizen met 7 of 9 zijn bijna altijd overkill... En adviezen van oude CV ketels installateurs, beter te groot dan te klein.. En juist bij een wp werkt dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dylantje2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:29:
[...]

mm ik zeg niet dat de dikke buizen het ei zijn.
Maar te dun is zeer zeker ruk, dus hoe dikker hoe meer flow en waarom komt eruit de pana 1,5 duims? Niet om metene daarna geknepen te worden, wat je ook doet bij bij 32..

[...]
Uit de pana komt een 1-1/4 duims omdat dat in veel landen een soort standaard is en omdat ze geen zin hebben voor de warmtepompen van 5 tot 16kW verschillende aansluitingen te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:08:
[...]

Uit de pana komt een 1-1/4 duims omdat dat in veel landen een soort standaard is en omdat ze geen zin hebben voor de warmtepompen van 5 tot 16kW verschillende aansluitingen te monteren.
Vandaar dat zal ook een reden hebben, die ook met flow te maken heeft.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-09 17:30
Een vraag: Is het mogelijk de Pana op een laag/lager vermogen tapwater te laten maken? Hij lijkt nu altijd voluit te draaien (tegen de 5 kW afgifte, 05j exemplaar). Wat mij betreft niet nodig en ongunstig in de toekomst wanneer salderen versoberd wordt of verdwijnt.

• FransvWoerkom
sjigo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 21:27:
Een vraag: Is het mogelijk de Pana op een laag/lager vermogen tapwater te laten maken? Hij lijkt nu altijd voluit te draaien (tegen de 5 kW afgifte, 05j exemplaar). Wat mij betreft niet nodig en ongunstig in de toekomst wanneer salderen versoberd wordt of verdwijnt.
Je wilt dus eigenlijk dat de warmtepomp zoveel mogelijk warmwater produceert als de zon schijnt? Dat bereik je niet door het vermogen te beperken, maar door het tijdstip van verwarmen te kiezen. De Pana heeft daar niet echt mogelijkheden voor, maar met de heishamon en een simpel computertje en een verbinding met de P1 poort van de slimme meter moet dat kunnen. Mooi als je dan ook nog de weersverwachting van Internet kunt plukken. Bijvoorbeeld:

nieuws: Home Assistant brengt energiedashboard en hardware uit om slimme mete...

• Koen87
Zo, ik heb een voorzet gemaakt voor de 2 mogelijke systemen die ik gedacht heb voor ons huis.
Gebruik makend van een 9kW monobloc Pana.
SWW zo rond de 300L.

De kosten voor de WPB zijn minder dan een tank kopen van RVS met heater, dankzij subsidie.

Wellicht staan nog niet alle componenten erop, maar iedereen mag hier iets op afschieten.
Alle kritiek is welkom.

Systeem met 300L RVS tank voor SWW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9jYwQmCVrxsE7LUJ-lA4cUpuPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBLmvHC85SpL65yjtwGL1M5h.png?f=fotoalbum_large

Systeem met 270L Atlantic WPB (groter + betere COP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3Ao_jEOLDjwjGB4HbOFXN12QHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EMBfxpvgsx2tZpjLAXXjrX1m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:04
@Koen87
Je hebt ook de altantic explorer met extra spiraal.
Dan kun je en en doen.
Heb er soms spijt van dat ik destijds niet daar voor gekozen heb.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• Koen87
redbullwaning schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:57:
@Koen87
Je hebt ook de altantic explorer met extra spiraal.
Dan kun je en en doen.
Heb er soms spijt van dat ik destijds niet daar voor gekozen heb.
Thanks, dat had ik nog niet in de gaten. Per abuis had ik echter al wel de Atlantic Explorer V4 270C geselecteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Koen87
Wat bedoel je met betere cop?
Waar haalt de atlantic zijn lucht vandaan? Als dat uit de ruimte is, mag je dat van de prestatie van het geheel afhalen tbv pana only.
Dat extra warmteverlies moet immers in de winter weer opgewarmd worden door de pana.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2022 08:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sjigo
FransvWoerkom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 02:10:
[...]

Je wilt dus eigenlijk dat de warmtepomp zoveel mogelijk warmwater produceert als de zon schijnt? Dat bereik je niet door het vermogen te beperken, maar door het tijdstip van verwarmen te kiezen. De Pana heeft daar niet echt mogelijkheden voor, maar met de heishamon en een simpel computertje en een verbinding met de P1 poort van de slimme meter moet dat kunnen. Mooi als je dan ook nog de weersverwachting van Internet kunt plukken. Bijvoorbeeld:

nieuws: Home Assistant brengt energiedashboard en hardware uit om slimme mete...
Ik hoop dat het mogelijk is hem standaard op een lager vermogen tapwater te laten maken. Bij het schijnen van de zon maakt het vermogen natuurlijk niet uit, aangezien je die 1,8 kW wel opwekt. Vooral op bewolkte dagen haal ik dat lang niet altijd. Als hij dan op bv 0,8 kW zou kunnen draaien kan het alsnog op eigen opwek. Is het mogelijk hett SWW-vermogen wat te beperken?

• Koen87
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:17:
@Koen87
Waar haalt de atlantic zijn lucht vandaan? Als dat uit de ruimte is, mag je dat van de prestatie van het geheel afhalen tbv pana only.
Dat extra warmteverlies moet immers in de winter weer opgewarmd worden door de pana.
Daar geef ik je helemaal gelijk in, dat is natuurlijk niet gunstig.
Deze komt op zolder te staan en dat betekend dat het daar afkoelt zodra de WPB aan staat.

De COP wat ik bedoel is het verschil tussen de 200L en 270L wpb van Atlantic.
Volgens de specs is de COP van de 270L -> 3.8 en de 200L -> 3.2 bij een aanvoertemp van 20 graden.
Vandaar dat, voor mij als leek, het beter lijkt om voor de grotere capaciteit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Koen87
Ik denk dat je je daar niet blind op moet staren.
Een groter oppervlak kent weer meer warmteverliezen...
Duurt langer om op te warmen (vandaar de hogere cop?)

Kijk gewoon naar je gebruik...

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2022 09:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:48
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:17:
@Koen87
De totale COP voor je SWW installatie kun je eenvoudig uitrekenen:

Als je een bepaalde thermische energie in het vat wil krijgen, moet eerst de L/W WP deze in het huis krijgen met COP1, en dan de WBP deze warmte in het vat krijgen met COP2. De totale COP word dan COP1*COP2/(COP1+COP2). Als de L/W WP een COP van 4 heeft en de WPB een COP van 3.5, dan is de totale COP van je SWW voorziening alsnog maar 1.86.

Als je type-C ventilatie hebt dan kun je en deel van de ventilatielucht 'gratis' gebruiken. De vergelijking voor de totale COP wordt dan COP1*COP2/(COP1+a*COP2), waarbij a de hoeveeldheid ventialtielucht is die kan worden hergebruikt en dus niet door de L/W WP hoeft worden opgewarmd. Als dat 50% is dan wordt de totale COP nog steeds maar 2.43.

Dus het argument dat een WPB efficiënter is klopt naar mijns inziens inderdaad niet. In ieder geval niet in het stookseizoen.

Edit: Ik zie nu dat dit voor de vraag van @Koen87 niet relevant is omdat dit over het verschil in COP van verschillende WPB ging, maar misschien kan iemand in algemene zin hier nog wat mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin94 op 14-09-2022 09:39 ]

• Koen87
Erwin94 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:34:
[...]

De totale COP voor je SWW installatie kun je eenvoudig uitrekenen:

Als je een bepaalde thermische energie in het vat wil krijgen, moet eerst de L/W WP deze in het huis krijgen met COP1, en dan de WBP deze warmte in het vat krijgen met COP2. De totale COP word dan COP1*COP2/(COP1+COP2). Als de L/W WP een COP van 4 heeft en de WPB een COP van 3.5, dan is de totale COP van je SWW voorziening alsnog maar 1.86.

Als je type-C ventilatie hebt dan kun je en deel van de ventilatielucht 'gratis' gebruiken. De vergelijking voor de totale COP wordt dan COP1*COP2/(COP1+a*COP2), waarbij a de hoeveeldheid ventialtielucht is die kan worden hergebruikt en dus niet door de L/W WP hoeft worden opgewarmd. Als dat 50% is dan wordt de totale COP nog steeds maar 2.43.

Dus het argument dat een WPB efficiënter is klopt naar mijns inziens inderdaad niet. In ieder geval niet in het stookseizoen.

Edit: Ik zie nu dat dit voor de vraag van @Koen87 niet relevant is omdat dit over het verschil in COP van verschillende WPB ging, maar misschien kan iemand in algemene zin hier nog wat mee.
Top, bedankt voor je uitleg.
Nu is dat natuurlijk niet helemaal fair, omdat de WP het hele huis verwarmt en de WPB de warmte alleen uit een specifieke ruimte trekt.
Zo knalhard kan je dus de berekening niet maken.

Het is echter nog wel steeds relevant te vermelden dat de COP dus wel door de WPB gehaald wordt, maar dus extra verwarming nodig is door ontrekken van warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefje007
  • Niet online
steefje007 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:35:
[...]

Op nederlandse en duitse webshops kan ik rtm 32mm niet meer vinden.
@Dylantje2

Contact opgenomen met Uponor. Die geven aan dat de 32mm uit het assortiment is.
Als alternatief geven ze de S-press fitting kan gebruiken.

• bdevr
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02-2024
steefje007 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:59:
[...]

@Dylantje2

Contact opgenomen met Uponor. Die geven aan dat de 32mm uit het assortiment is.
Als alternatief geven ze de S-press fitting kan gebruiken.
Mocht je er in geïnteresseerd zijn, ik heb 32 mm buis gebruikt van een onbekend merk met italiaanse en chinese perskoppelingen. Ik heb een handperstang van ali gekocht voor rond de 100 euro waarmee ik mijn hele huis gedaan heb, ook 20 mm sanitair. Alles zonder maar 1 lek. Wel moet ik zeggen dat de boel nog maar enkele maanden in gebruik is. Als je geen angst voor B kwaliteit hebt kan ik het eea met je delen (mag ik merken en links naar webshops delen op dit forum?).

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:58

Rzaan

Altijd zoekende

bdevr schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:12:
mag ik merken en links naar webshops delen op dit forum?
Hier mag alles, behalve spammen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevr
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02-2024
Ok; mocht iemand hier iets aan hebben.

Ik heb rifeng 32 mm buis gebruik met bij behorende koppelingen. Te koop hier;
https://alupex-koppelingen.nl/
Vroeger was de site best goedkoop, nu merk je amper nog verschil in prijs met henco koppelingen (die overigens ook prima met de rifeng buis samen gaan weet ik uit eigen ervaring). De buizen zijn wel duidelijk goedkoper dan de A merken.
De koppelingen die je er bestelt zijn of van rifeng (chinees) of bampi balpex serie (italiaans). Je bestelt maten en welk merk je krijgt is een verrassing. Beiden werkt goed, bampi balpex is iets moeilijker te verwerken (stroef om de 32mm leiding om de koppeling te krijgen).
Alles prima te persen met een TH profiel handperstang van ali express.

Mogelijk kan je het eea via buitenlandse sites goedkoper aanschaffen, italiaanse prijzen zijn lager van de bampi koppelingen. Die Rifeng kan ik niet goed vinden.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49
https://www.omroepzeeland...t-waarschijnlijk-weer-aan

Stiekem toch wel leuk om weer te gaan stoken haha! Het is bij ons nog 24 graden in huis, maar toch :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• FransvWoerkom
sjigo schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:36:
[...]

Ik hoop dat het mogelijk is hem standaard op een lager vermogen tapwater te laten maken. Bij het schijnen van de zon maakt het vermogen natuurlijk niet uit, aangezien je die 1,8 kW wel opwekt. Vooral op bewolkte dagen haal ik dat lang niet altijd. Als hij dan op bv 0,8 kW zou kunnen draaien kan het alsnog op eigen opwek. Is het mogelijk hett SWW-vermogen wat te beperken?
Je zou kunnen proberen de wp op rustige mode te laten lopen; dan verbruikt hij minder. Zet dan ook de maximum temperatuur lager, want hij haalt dan de 50° niet. Ik denk trouwens dat de winst zeer gering zal zijn. Het verbruik van de warmtepomp voor verwarming van je huis is vele malen hoger. Of ga je in de winter als de zon niet schijnt ook de thermostaat lager zetten?

• FransvWoerkom
Possible schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:01:
https://www.omroepzeeland...t-waarschijnlijk-weer-aan

Stiekem toch wel leuk om weer te gaan stoken haha! Het is bij ons nog 24 graden in huis, maar toch :P
Tsja, Zeeland hè. Hier in Groningen mag sinds mensenheugenis de kachel pas aan na de Zuidlaardermarkt. Derde dinsdag van oktober :)

• sjigo
FransvWoerkom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:54:
[...]

Je zou kunnen proberen de wp op rustige mode te laten lopen; dan verbruikt hij minder. Zet dan ook de maximum temperatuur lager, want hij haalt dan de 50° niet. Ik denk trouwens dat de winst zeer gering zal zijn. Het verbruik van de warmtepomp voor verwarming van je huis is vele malen hoger. Of ga je in de winter als de zon niet schijnt ook de thermostaat lager zetten?
Dat is een goeie. De boiler staat al onder de 50°, dus dat komt wel goed. Ik zal eens proberen wat voor effect het heeft.

Ik overweeg om met de thermostaat te spelen afhankelijk van de zon. Sowieso gebruik maken van nachtverlaging, waardoor de WP 's nachts uit kan en de warmtepomp (hopelijk op PV) de volgende dag het huis weer op kan warmen. Ook overweeg ik het huis op PV extra warm te stoken om zodoende het huis als thermische accu te gebruiken. Bv. standaard de thermostaat op 20°, maar als de teruglevering hoger is dan bv. 1 kW de thermostaat naar 22° zetten. Uiteraard geautomatiseerd.

Óf er moet subsidie op accu's komen, dat maakt alles een stuk makkelijker.

Dank voor je suggestie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:15
Joris 407 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:48:
Misschien een beetje off topic, maar ik vraag me al een tijdje af of vloerverwarming bij een kanaalplaatvloer, zoals op de plaatjes hierboven, wel zo handig is bij rijtjeshuizen. De eventuele vloerisolatie zit onder deze vloer, maar de kanalen staan in open verbinding met de spouw, die meestal gewoon doortocht. Of is de constructie anders?
Ik heb dat opgelost (jaren '80 woning) door elke kanaal aan te boren aan de beide uiteinden en er vervolgens PUR in te spuiten. Wilde ook voorkomen dat er lucht ging circuleren van spouw naar spouw.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
FransvWoerkom schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:54:
[...]

Je zou kunnen proberen de wp op rustige mode te laten lopen; dan verbruikt hij minder.
Voor SWW?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Koen87 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 06:52:
Zo, ik heb een voorzet gemaakt voor de 2 mogelijke systemen die ik gedacht heb voor ons huis.
Gebruik makend van een 9kW monobloc Pana.
SWW zo rond de 300L.

De kosten voor de WPB zijn minder dan een tank kopen van RVS met heater, dankzij subsidie.

Wellicht staan nog niet alle componenten erop, maar iedereen mag hier iets op afschieten.
Alle kritiek is welkom.

Systeem met 300L RVS tank voor SWW
[Afbeelding]

Systeem met 270L Atlantic WPB (groter + betere COP)
[Afbeelding]
Optie 2 is de beste..
Waarbij je eigenlijk wel je lucht voor de WPboiler van buiten moeten en daar weer heen blazen...
Of wat Alfonds zegt, beetje creatief rekenen, dat de lucht die je binnen uit huis haalt, door pana moet worden opgewarmd.

Kun je een pana krijgen?:-)
Anders zou ik nu alles gaan voorbereiden en een domotica met sensoren, grafan enz vast op je systeem zetten.
De TR tweaken kun je ook gewoon op je CV ketel.
Als je tweakt bespaar je op gas ook aardig wat.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik het goed zie staan er een drietal scripts in de OP voor het aanleveren van data aan mindergas. Wat is functioneel het verschil tussen deze drie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen87
Dylantje2 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:42:
[...]

Optie 2 is de beste..
Waarbij je eigenlijk wel je lucht voor de WPboiler van buiten moeten en daar weer heen blazen...
Of wat Alfonds zegt, beetje creatief rekenen, dat de lucht die je binnen uit huis haalt, door pana moet worden opgewarmd.

Kun je een pana krijgen?:-)
Anders zou ik nu alles gaan voorbereiden en een domotica met sensoren, grafan enz vast op je systeem zetten.
De TR tweaken kun je ook gewoon op je CV ketel.
Als je tweakt bespaar je op gas ook aardig wat.
Ik ben bezig met een warmtepomp en moet het vervoer nog regelen, maar ik verwacht dat als het een beetje mee zit, met 2 a 3 weken een trotse bezitter te zijn :+

Ik denk dat ik dan voor de Atlantic Explorer 270C ga, dan kan ik beide opties doen.

• JanAllElectric
Nog een vraag aan de techneuten hoe in de TCAP 12kW j versie de aansluiting voor de interne elementen aangesloten moet worden op power 2.

Probleem: ik heb één 3 fase kabel (5*4mm2) voor power 1 en één 1 fase kabel (3*2,5mm2) beschikbaar op eigen groepen. Ik wil maar 1 element gebruiken (3kW) als hulpverwarming bij ontdooien. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je dan op power 2 alleen N en de meest rechts aansluiting (L3) hoeft aan te sluiten.

vragen:
- is power 2 zo juist aangesloten voor 3kW
- hoe test je dat element eigenlijk (in de controller al op 3kW gezet)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Koen87 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:07:
[...]

Ik ben bezig met een warmtepomp en moet het vervoer nog regelen, maar ik verwacht dat als het een beetje mee zit, met 2 a 3 weken een trotse bezitter te zijn :+

Ik denk dat ik dan voor de Atlantic Explorer 270C ga, dan kan ik beide opties doen.
Waar vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
JanAllElectric schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:08:
Nog een vraag aan de techneuten hoe in de TCAP 12kW j versie de aansluiting voor de interne elementen aangesloten moet worden op power 2.

Probleem: ik heb één 3 fase kabel (5*4mm2) voor power 1 en één 1 fase kabel (3*2,5mm2) beschikbaar op eigen groepen. Ik wil maar 1 element gebruiken (3kW) als hulpverwarming bij ontdooien. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat je dan op power 2 alleen N en de meest rechts aansluiting (L3) hoeft aan te sluiten.

vragen:
- is power 2 zo juist aangesloten voor 3kW
- hoe test je dat element eigenlijk (in de controller al op 3kW gezet)
Volgens het schema in de Service Manual hfdst 8.2 is L3 verbonden met een relaiscontact dat spanning zet op een heater en het detection system en de externe heater van de SWW tank. L1 en L2 zijn alleen verbonden met relaiscontacten voor de andere twee heaters. Het staat er niet bij, maar het lijkt me een goede gok dat aan L3 de heater zit die bij 3, 6 en 9kW wordt ingeschakeld.

Volgens hfdst 11.4.3 System Setup > Force Heater > Auto kun je in het snelmenu de heater aan en uit zetten. Het resultaat moet je kunnen zien bij monitoring met heishamon of Service Cloud of op de remote onder System Check > Energy Monitor; dan telt hij bij verbruik en opwekking 3kW op. Denk er om eerst water in het systeem te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
flippy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

gevoel is mooi menselijk, daarom hebben we wetenschap uitgevonden. ;)
Zal nog wel bijkomen, dat de "uitblaas-luchtkolom" wordt gestuit door de windmolen en daardoor performance-verlies oplevert voor de warmtepomp. Tel uit je winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op donderdag 15 september 2022 @ 19:01:
Als ik het goed zie staan er een drietal scripts in de OP voor het aanleveren van data aan mindergas. Wat is functioneel het verschil tussen deze drie?
Iemand? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33
Ik zie er twee, de eerste van Dylantje zal per 1 oktober niet meer werken i.v.m. de api verandering bij MinderGas.

De tweede die ik zag van 'Me Albert' is goed, maar wel voor Domoticz (net als die van Dylantje). Dus dat moet je dan gebruiken. Vanaf welk systeem wil jij naar MinderGas toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

llevering schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:10:
[...]

Ik zie er twee, de eerste van Dylantje zal per 1 oktober niet meer werken i.v.m. de api verandering bij MinderGas.

De tweede die ik zag van 'Me Albert' is goed, maar wel voor Domoticz (net als die van Dylantje). Dus dat moet je dan gebruiken. Vanaf welk systeem wil jij naar MinderGas toe?
Staat er ook nog eentje van @vandermark. Maar als die van @Me Albert werkt, ben ik voorzien. Heb ook domoticz draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:19:
[...]
Staat er ook nog eentje van @vandermark andermark. Maar als die van @Me Albert werkt, ben ik voorzien. Heb ook domoticz draaien :)
Die van mij werkt keurig elke nacht met domoticz met geupdate api settings mindergas :)
Verder zijn de scripts van @Me Albert en mijzelf nagenoeg gelijk qua inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!EwRQhpAyKD/pasted-2022-09-20T072656.331Z.png

Edit: @Dylantje2 , ik zie nu dat jij voor mijn mindergas script mijn github naar je eigen github hebt gekopieerd ipv simpelweg te linken naar die van mij, niet zo netjes, bij andere scripts link je wel direct naar de bron.

[ Voor 25% gewijzigd door vandermark op 20-09-2022 09:33 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:27:
[...]

Die van mij werkt keurig elke nacht met domoticz met geupdate api settings mindergas :)

[Afbeelding]

Edit: @Dylantje2 , ik zie nu dat jij voor mijn mindergas script mijn github naar je eigen github hebt gekopieerd ipv simpelweg te linken naar die van mij, niet zo netjes, bij andere scripts link je wel direct naar de bron.
En hoe krijg je de waardes vanuit Heishamon in domoticz? Via de mqtt plugin? Krijg in domoticz geen waardes binnnen van de kWh meters lijkt het.

Althans, grand total staat nu op .315. Wat me weinig lijkt met een paar -mislukte- legionella runs

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:35:
[...]

En hoe krijg je de waardes vanuit Heishamon in domoticz? Via de mqtt plugin? Krijg in domoticz geen waardes binnnen van de kWh meters lijkt het.

Althans, grand total staat nu op .315.
Ja, daar begint het uiteraard mee. Eerst de heishamon goed uitlezen via de plugin voor domoticz.
Ik heb daarna een virtuele teller gemaakt om beide waarden op te tellen tot één totaal kWh meter voor de WP. Dan heb ik het totaal verbruik incl defrostst als teller en die gaat naar mindergas.nl

Je hebt in Heishamon aangezet dat die de S0 kWh meters moet meten?
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/!PqcmQz8rBd/pasted-2022-09-20T074722.200Z.png

[ Voor 9% gewijzigd door vandermark op 20-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vandermark schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:46:
[...]

Ja, daar begint het uiteraard mee. Eerst de heishamon goed uitlezen via de plugin voor domoticz.
Ik heb daarna een virtuele teller gemaakt om beide waarden op te tellen tot één totaal kWh meter voor de WP. Dan heb ik het totaal verbruik incl defrostst als teller en die gaat naar mindergas.nl

Je hebt in Heishamon aangezet dat die de S0 kWh meters moet meten?
[Afbeelding]
Ja Heishamon en domoticz zijn het met elkaar eens.

Ter indicatie: wat verbruik jij deze maand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4YFNkTI9qpr2-F8CY3sSR903RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iDGCcvditjqQI6qk4jhr2ViJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJnp4_IWXK54ckS0GiMHeDysZI0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ogQDXTpe4RUK5Su8MMk7MTY9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41TqhkzDIIt27EuGA8hz4u-vng0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9r127dwBRFVPy7cRGDwubk2X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 20-09-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]

Ja Heishamon en domoticz zijn het met elkaar eens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik gebruik de WP enkel voor CV, niet voor SWW en het is hier nog niet beneden de 20 graden binnen, dus deze maand verbruik ik enkel standby-verbruik, nagenoeg niks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:49:
[...]

Haha, @vandermark is zo ongeveer de zuinigste stoker. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:09:
[...]

Haha, @vandermark is zo ongeveer de zuinigste stoker. :D
Als mijn gegevens kloppen gaat het hier tot nu toe ook goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zie ik nou in de screenshots van heishamon dat de S0 logging pas begint te lopen als P1 boven de 150W komt of als P2 boven de 60W komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sjimmie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:20:
Zie ik nou in de screenshots van heishamon dat de S0 logging pas begint te lopen als P1 boven de 150W komt of als P2 boven de 60W komt?
Volgens mij is dat een afgeleide van het aantal pulsen en wachttijd voor meting. Dus eigenlijk is het de waarde die je mist tijdens de wachttijd. Als ik het goed interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00

Crazy-

Best life ever

klein probleempje bij een maat van me;

een duidelijk warmte afgifte probleem en oorzaak bekend, maar de oplossing is even de vraag:

de twee T-stukken zijn bijgeplaatst, omdat de badkamer & woonkamer op 1 circuit zaten. Echter de leiding van de badkamer is ooit zo raar aangelegd, dat deze op de retour van de CV zit naar een radiator en daarna een 'vloerverwarming' lus ... allemaal in serie

Dat is natuurlijk een beetje gaar - omdat ie op de retour zit, maar ook dun leiding werk etc.

Idee was met 2 T stukken (foto) dit op te lossen - maar nu je raad het al, pendelen omdat de retour naar de WP vrijwel gelijk blijft omdat afgifte badkamer nihil is...

ben nu even out of options, wat slim is.

achteraf is het ook niet heel handig met 2 T-stukken, maar met de gedachte '1,5 bar' en dunnere leidingen badkamer perst ie het wel naar beneden toe....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY3wdmprPuSnx3oZj6kVtPRd7uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bse31KtS4ahh8JNtq8mHyi1M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVQV2bp-TS1qQKLONCrX1Jjc4Rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zv000fLdyp3VbUkwa5YhPbk7.jpg?f=fotoalbum_large

we hebben waarschijnlijk het probleem gevonden - er zit een aftakking vanaf badkamer naar de slaapkamer waar een bypass lusje zit ... dus daar knalt ie direct door

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 20-09-2022 11:40 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]

Nou sorry....
Met al die linken gaat er 1 fout.
Ik verdien er niets mee. Mijn git was bedoeld als backup voor mijzelf.

Maar als je dan nu een goed script hebt zal ik je naam er duidelijk bij zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Crazy- schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:

een duidelijk warmte afgifte probleem en oorzaak bekend, maar de oplossing is even de vraag:

de twee T-stukken zijn bijgeplaatst, omdat de badkamer & woonkamer op 1 circuit zaten. Echter de leiding van de badkamer is ooit zo raar aangelegd, dat deze op de retour van de CV zit naar een radiator en daarna een 'vloerverwarming' lus ... allemaal in serie

Dat is natuurlijk een beetje gaar - omdat ie op de retour zit, maar ook dun leiding werk etc.

Idee was met 2 T stukken (foto) dit op te lossen - maar nu je raad het al, pendelen omdat de retour naar de WP vrijwel gelijk blijft omdat afgifte badkamer nihil is...

achteraf is het ook niet heel handig met 2 T-stukken, maar met de gedachte '1,5 bar' en dunnere leidingen badkamer perst ie het wel naar beneden toe....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

we hebben waarschijnlijk het probleem gevonden - er zit een aftakking vanaf badkamer naar de slaapkamer waar een bypass lusje zit ... dus daar knalt ie direct door
Heej die foto lijkt wel mijn zolder, zou haast denken dat je in Nieuw-Beijerland aan het werk bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickbennink
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-07-2024
Goedenavond.

Vorig jaar een Panasonic warmtepomp geplaatst. F serie 5kw.

Voor aanstaande winter willen we nu kijken als alles goed ingesteld is. Buffervaatje verwarmen gaat goed.

Alleen ik zit met het volgende “stooklijn”

Kun je dit ook uitschakelen ?? En de warmtepomp gewoon in 1 keer na z’n volle vermogen gaat nu is die echt traag en begint met een 600 watt na een uur / 1,5 uur heeft die een 1400 watt wat die verbruikt.

Of moet ik echt met een stooklijn gaan werken ? Want hier snap ik namelijk niets van wat ik waar moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zit toch nog wat met deze installatie in m’n maag….
Vandaag is de bypass weggehaald; zelfs hebben we de convector slaapkamer & radiator/vloerverwarming badkamer dicht gezet.

Dus nu alleen de vloerverwarming begane grond a 50m2 (ongeveer 500m 10cm hoh)

Wat mij opvalt is dat de pomp vrijwel constant op 18l/min knalt & toch redelijk veel pendelt (per uur) aan/uit/aan/uit etc

DeltaT van 4°C
Stooklijn 35@-15 / 25@11

Het betreft de J versie - tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:49
Tja met deze buiten temperaturen heeft ie het water natuurlijk zo op temperatuur.

Met een Delta T van 4 helemaal. Ik moet minimaal 27 graden stoken voor langere runs

55m2 met 8 groepen. Daarnaast kan de J minder ver terug moduleren dan de H.

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 20-09-2022 22:33 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Possible schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:32:
Tja met deze buiten temperaturen heeft ie het water natuurlijk zo op temperatuur.

Met een Delta T van 4 helemaal. Ik moet minimaal 27 graden stoken voor langere runs

55m2 met 8 groepen. Daarnaast kan de J minder ver terug moduleren dan de H.
Dat is wel zo; mijn H loopt een stuk rustiger op dat gebied - 10l/min, dT 2° met een vraag van 25 nu op 18Hz - easy peasy

Die J is echt wat lastiger goed te krijgen - gerommel is irritant.

Wat ik wel even mee moet geven - ik raadde het af - maar de WP heeft silentmode modus 2 tussen 21u & 8u

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:39
Iemand een idee hoe het zit met de tekorten?
Ik heb in mei een J series (7 KW) besteld bij onze Italiaanse vrienden maar hij wordt steeds weer uitgesteld. Momenteel is de prognose eind dit jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door larsg op 21-09-2022 01:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:04
We houden een lijst bij met bestellingen. Zoals je daarin kan zien is er nog niet veel uitgeleverd dit jaar.

https://docs.google.com/s...oL_bRIRDq8C8SE/edit#gid=0

iRacing Profiel

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10 10:57
Crazy- schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:19:
[...]

Ik zit toch nog wat met deze installatie in m’n maag….
Vandaag is de bypass weggehaald; zelfs hebben we de convector slaapkamer & radiator/vloerverwarming badkamer dicht gezet.

Dus nu alleen de vloerverwarming begane grond a 50m2 (ongeveer 500m 10cm hoh)

Wat mij opvalt is dat de pomp vrijwel constant op 18l/min knalt & toch redelijk veel pendelt (per uur) aan/uit/aan/uit etc

DeltaT van 4°C
Stooklijn 35@-15 / 25@11

Het betreft de J versie - tips zijn welkom
Je watertemperatuur moet omhoog om het minimale vermogen kwijt te kunnen. En dan de temperatuur in de woning begrenzen met een externe thermostaat.

Overigens is het vandaag een stuk goedkoper om gewoon de zon flink naar binnen te laten schijnen. Ik zou de WP uit zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:29:
[...]

Je watertemperatuur moet omhoog om het minimale vermogen kwijt te kunnen. En dan de temperatuur in de woning begrenzen met een externe thermostaat.

Overigens is het vandaag een stuk goedkoper om gewoon de zon flink naar binnen te laten schijnen. Ik zou de WP uit zetten.
ziet er naar uit dat we die kant op moeten bij hem inderdaad, dan is het alleen even zoeken naar de juiste temperatuur waardes nog ... dus de juiste stooklijn zoeken

+ een simpele thermostaat ... wat de EMOS dus is : https://www.amazon.nl/EMO...ouwmontage/dp/B08FTF6CY5/

ik zoek alleen nog even hoe diit gaat werken icm WAR - want je wilt een onderbreek signaal sturen vanaf de thermostaat bij bereiken temperatuur :? en niet sturen op temperatuur direct,

[ Voor 21% gewijzigd door Crazy- op 21-09-2022 10:08 ]

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
SkullboyNL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:33:
We houden een lijst bij met bestellingen. Zoals je daarin kan zien is er nog niet veel uitgeleverd dit jaar.

https://docs.google.com/s...oL_bRIRDq8C8SE/edit#gid=0
Opvallend dat er voor 98% monoblocks worden besteld, @SkullboyNL. Is de split zo uit de gratie?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:50
Tiesert schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:10:
[...]

Opvallend dat er voor 98% monoblocks worden besteld, @SkullboyNL. Is de split zo uit de gratie?
Bij split dien je altijd een STEK-gecertificeerde installateur in te schakelen voor de F-gassen. Monoblock is een stuk makkelijker om zelf aan te sluiten.

• sjimmie
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:00:
[...]

ziet er naar uit dat we die kant op moeten bij hem inderdaad, dan is het alleen even zoeken naar de juiste temperatuur waardes nog ... dus de juiste stooklijn zoeken

+ een simpele thermostaat ... wat de EMOS dus is : https://www.amazon.nl/EMO...ouwmontage/dp/B08FTF6CY5/

ik zoek alleen nog even hoe diit gaat werken icm WAR - want je wilt een onderbreek signaal sturen vanaf de thermostaat bij bereiken temperatuur :? en niet sturen op temperatuur direct,
Bij mijn J-serie krijg ik sowieso Ta niet onder de 28 graden zonder problemen. Bij 27 of later gaat hij altijd pendelen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:21:
[...]

Bij mijn J-serie krijg ik sowieso Ta niet onder de 28 graden zonder problemen. Bij 27 of later gaat hij altijd pendelen.
helder, hoe heb jij je J ingesteld verder?

WAR ? zo ja, met welke waardes stooklijn? ben even benieuwd

• sjimmie
RemySoeters schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:14:
[...]

Bij split dien je altijd een STEK-gecertificeerde installateur in te schakelen voor de F-gassen. Monoblock is een stuk makkelijker om zelf aan te sluiten.
Hier was de partij die de split leverde ook de installateur en die is ook STEK enzo.
Ik koos, naast al veel genoemde verschillen tussen mono of split, ook voor een split vanwege de iets kleinere buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:22:
[...]

helder, hoe heb jij je J ingesteld verder?

WAR ? zo ja, met welke waardes stooklijn? ben even benieuwd
WAR met thermostaat (dyi model).
Ta 28 graden bij +4 en Ta 32 bij -12.
Een beetje afhankelijk van het weer (met name wind en regen) stel ik die weleens een graadje bij.

• Andrehj
[...]

Panasonic heeft daar een heel geschikte thermostaat voor (die ik ook op mijn Mitsubishi gebruik), de PAW-A2W-RTWIRED.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:42:
[...]

Panasonic heeft daar een heel geschikte thermostaat voor (die ik ook op mijn Mitsubishi gebruik), de PAW-A2W-RTWIRED.
ja, maar 200 alleen maar voor afschakelen is wat veel tegenover 20 euro voor de emos die ook prima werkt als ik het zo begrijp O-) in tijden van crisis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:50:
ja, maar 200 alleen maar voor afschakelen is wat veel tegenover 20 euro voor de emos die ook prima werkt als ik het zo begrijp O-) in tijden van crisis...
Dat is een beste inflatie dan. Minder dan 2 jaar geleden betaalde ik nog 126 euro...
Kun je bij die Emos ook de hysterese instellen op 0.2K? Want die instelbare hysterese is nou net wat die Panasonic zo uniek maakt, samen met de mogelijkheid om makkelijk van koelen naar verwarmen om te schakelen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:26:
[...]

WAR met thermostaat (dyi model).
Ta 28 graden bij +4 en Ta 32 bij -12.
Een beetje afhankelijk van het weer (met name wind en regen) stel ik die weleens een graadje bij.
ook even benieuwd naar je deltaT
ik ga toch even spelen met een hogere Ta setting

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:53:
[...]

Dat is een beste inflatie dan. Minder dan 2 jaar geleden betaalde ik nog 126 euro...
Kun je bij die Emos ook de hysterese instellen op 0.2K? Want die instelbare hysterese is nou net wat die Panasonic zo uniek maakt, samen met de mogelijkheid om makkelijk van koelen naar verwarmen om te schakelen.
Temperatuurregeling / temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, altijd 0,5 °C / temperatuurvariatie (hysterese): ±0,2 °C

het is echt puur om bij verwarmen de pomp af te schakelen, dan is dit prima
voor koelen hebben ze reeds aircos hangen

• Andrehj
Crazy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:54:
Temperatuurregeling / temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, altijd 0,5 °C / temperatuurvariatie (hysterese): ±0,2 °C
Die hysterese is dus het dubbele van de Panasonic. Maar als je daarmee kunt leven en de thermostaat niet hoeft te gebruiken voor koelen, dan is het een mooi goedkoop alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 11:44
De Computherm Q7 is ook een goede optie. Bevalt mij goed, met 0.1, 0.2 of 0.3 hysterese en weergave per 0.1 graden. Is ongeveer 31 euro's.
Wanneer je de temperatuur handmatig wijzigt gaat hij naar keuze verder met het programma. Je kunt ook aangeven dat hij een handmatige wijziging voor een belaalde tijd aanhoud of eindeloos.
De Computherm T70 heb ik ook, maar die bevalt minder goed. Is moeilijker in te stellen en hij gaat na een handmatige wijziging niet zelf verder met het programma.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:22:
[...]

Hier was de partij die de split leverde ook de installateur en die is ook STEK enzo.
Ik koos, naast al veel genoemde verschillen tussen mono of split, ook voor een split vanwege de iets kleinere buitenunit.
Voordeel van een Monoblock is dat deze vrijwel op iedere plaats in de leidingen kan worden geplaatst b.v. onder de trap bij een verdeler beneden mits het leidingsysteem daar voor geschikt is en voldoende volume in het systeem zit zonder buffer. Bij een split moet je meestal naar de zolder waar in veel gevallen de cv ketel staat met vaak lelijke kabelgoten. Kijk eens in de wijken je ziet veel woningen met kris kras leidinggoten over het schoon metselwerk in de nieuwbouw. Fraai is anders.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• sjimmie
Ik wil geen wc-eend discussies aanwakkeren, ik noemde alleen een aanvullende reden waarom ik voor een split koos. Beide hebben voor- en nadelen en in dit monoblock tweakers topic worden de voordelen van een split weinig genoemd.

(edit: en nee hier zie je buiten en binnen helemaal geen leidingen)

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 21-09-2022 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:47:
[...]

Ik wil geen wc-eend discussies aanwakkeren, ik noemde alleen een aanvullende reden waarom ik voor een split koos. Beide hebben voor- en nadelen en in dit monoblock tweakers topic worden de voordelen van een split weinig genoemd.

Ik probeerde hiermee toekomstige warmtepomp eigenaren te informeren over de voordelen van een mono zonder verdere bijbedoelingen :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:35:
[...]

Althans, grand total staat nu op .315. Wat me weinig lijkt met een paar -mislukte- legionella runs
In domoticz geen plugins gebruiken..
Heihamon mqtt gewoon instellen naar je mqtt server.
En dan via node red kun je alles erin krijgen
En zelfs een mooie dashboard, waarmee je eea ook k8unt aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Heb je al een keer handmatig de flow getest, met de hex waardes?
Kijk eens wat je max haalbare is.
In een oud systeem kan heel veel sludge zitten....
En dan heb j erg weinig flow..
Thenostaat kranen zijn er uit neem ik aan?

Als je met de hex test, kun je ens wat kranen dicht draaien als het goed met je flow dan omhoog gan
zo niet

eerst een je systeem cleanen

Dan je DT gewoon op 2 zetten.
Daarna hex waarde op en je TR [ tweaken] blijven testen tot je 18 l [ bij H ] maar wat er op de staat] haalt..
Hier ben je paar dagen mee bezig

Dan pas aan je war gaan kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:47:
[...]

Mss omdat er toch weinig spilt gebruikers zitten..[ ooit hele discussie hier gehad oveer een naam van de dit topic ]

Er zijn ook nadelen van een split.
Mooie is toch ieder zijn meug..:-)

Erg benieuwd wat je de voordelen vind O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:12:
[...]

Heb je al een keer handmatig de flow getest, met de hex waardes?
Kijk eens wat je max haalbare is.
In een oud systeem kan heel veel sludge zitten....
En dan heb j erg weinig flow..
Thenostaat kranen zijn er uit neem ik aan?

Als je met de hex test, kun je ens wat kranen dicht draaien als het goed met je flow dan omhoog gan
zo niet

eerst een je systeem cleanen

Dan je DT gewoon op 2 zetten.
Daarna hex waarde op en je TR [ tweaken] blijven testen tot je 18 l [ bij H ] maar wat er op de staat] haalt..
Hier ben je paar dagen mee bezig

Dan pas aan je war gaan kijken..
Schoon water - compleet nieuwe vloerverwarming; rest ruim gespoeld onderhand.

Flow loopt reeds al op 18l/min. Dus denk niet dat ik de HEX hoef aan te passen.

Dt op 2 ga ik nog even doen; volgens mij hadden we die op 4 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:14:
[...]

Mss omdat er toch weinig spilt gebruikers zitten..[ ooit hele discussie hier gehad oveer een naam van de dit topic ]

Er zijn ook nadelen van een split.
Mooie is toch ieder zijn meug..:-)

Erg benieuwd wat je de voordelen vind O-)
Voor ons:
Kleinere buitenunit was een hele grote pre voor de split. Op zolder ruimte zat, in de tuin niet.
Leidingwerk is hier veel eenvoudiger met zowel de binnenunit als de boiler naast elkaar op zolder, op de plek van de oude ketel.
Eenvoudiger voor bekabeling voor 220V, thermostaataansluiting en heishamon.
Nul risico op bevriezing van leidingen.
Nagenoeg alle electronica binnen, dus minder blootgesteld aan weersomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:06:
[...]

In domoticz geen plugins gebruiken..
Heihamon mqtt gewoon instellen naar je mqtt server.
En dan via node red kun je alles erin krijgen
En zelfs een mooie dashboard, waarmee je eea ook k8unt aansturen
Zal aan mij liggen, maar de dashboards via NodeRed mogen nieteens in de schaduw staan van Domoticz. Veel te beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:11
@Dylantje2 Je mag mij ook wel bij de gebruikers zetten: WH-MDC07J3E5 gekocht bij warmtepomponline.com NL Panacloud.

:)

[ Voor 166% gewijzigd door Idanue op 24-09-2022 11:29 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:29:
[...]

Schoon water - compleet nieuwe vloerverwarming; rest ruim gespoeld onderhand.

Flow loopt reeds al op 18l/min. Dus denk niet dat ik de HEX hoef aan te passen.

Dt op 2 ga ik nog even doen; volgens mij hadden we die op 4 gezet.
Wat is max en min flow via de hex?
T retouren getweakt?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Idanue schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:43:
@Dylantje2 Je mag mij ook wel bij de gebruikers zetten: WH-MDC07J3E5 gekocht bij warmtepomponline.com NL Panacloud.

:)
Van Harte..
Lang gelden besteld?
Of plots weer te leveren?

FF druk maar stuur me aub pm, dan doe ik ze in keer meteen
Koop meteen heishamon... En die cloud geen tijd instoppen

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
sjimmie schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:26:
[...]

Voor ons:
Kleinere buitenunit was een hele grote pre voor de split. Op zolder ruimte zat, in de tuin niet.
Leidingwerk is hier veel eenvoudiger met zowel de binnenunit als de boiler naast elkaar op zolder, op de plek van de oude ketel.
Eenvoudiger voor bekabeling voor 220V, thermostaataansluiting en heishamon.
Nul risico op bevriezing van leidingen.
Nagenoeg alle electronica binnen, dus minder blootgesteld aan weersomstandigheden.
Mwhaaa zitten een paar goede in..
Maar zoals altijd ieder zijn meug, wees blij dat er wat te kiezen valt.. 8)
Heishamon kan ook op mono

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:13:
[...]

Wat is max en min flow via de hex?
T retouren getweakt?
Min Max moet ik ff met hem uitzoeken; staat niet bij mij thuis ;-)

Retouren zijn getweakt bij de vloerverdeler. Aftakking slaap-/badkamer komt nog een flow/debiet regelaar tussen is onderweg om die wat te knijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:51:
[...]

Min Max moet ik ff met hem uitzoeken; staat niet bij mij thuis ;-)

Retouren zijn getweakt bij de vloerverdeler. Aftakking slaap-/badkamer komt nog een flow/debiet regelaar tussen is onderweg om die wat te knijpen
Alleen bij de vloerverdeler tweaken en de rest niet gaat je flow scheef van groeien.
Tr alles gelijk....is wat je wilt, Flow regelaar zal je systeem alleen maar meer palgen..
[Alles schoon, geen thermostaatkranen of andere automatische systemen, alleen afgifte leidingen wppomp en kranen/ventiel.
Daarmee moet het lukken.
[ je kunt een aftakking zien als ene lichaam, en alleen bij de aftakking tweaken op tr.
Zodat na de aftakking ruimtes kunt bespelen. Met iets meer water en iets minder..[ mijn systeem wc en hal, heel klein vloertje wc, zou anders te heet worden. Die iets minder, hal iets meer, maar bij de aansluiting op het hoofdleiding weer de gewenst TR te hebben[.

En dan je flow goed zetten via de hex.
Dus telkens als iets veranderd aan je systeem/kranen oid .. moet je de flow checken.
Zelfs bij de kleinste aanpassing door een kraan kan je dat x hex waardes schelen.

Pagina: 1 ... 55 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.