Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.382 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 22:05
Duidelijk, ik verwacht te veel. Moet geduld hebben.

Waterzijdig is het ook een rommeltje denk ik. Moet ik me echt weer ff op inlezen. Heb in te beginnen de retour ventielen van de vloer eens wat geknepen zodat het er niet vol gas doorheen gaat. Goede gedachte?

Terugslagklep bij de ketel zit er ook nog niet in, maar ik heb de ketel driewegklep wel naar warm water bereiding geforceerd dus die voorkomt als het goed is bypass? Klopt mijn gedachte?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:13:
Duidelijk, ik verwacht te veel. Moet geduld hebben.

Waterzijdig is het ook een rommeltje denk ik. Moet ik me echt weer ff op inlezen. Heb in te beginnen de retour ventielen van de vloer eens wat geknepen zodat het er niet vol gas doorheen gaat. Goede gedachte?

Terugslagklep bij de ketel zit er ook nog niet in, maar ik heb de ketel driewegklep wel naar warm water bereiding geforceerd dus die voorkomt als het goed is bypass? Klopt mijn gedachte?
Dan is er geen bypass inderdaad.
Over flow en waterzijdig regelen zou ik me nog niet te druk maken, je wp kan duidelijk zijn vermogen goed kwijt en de dt4 is ook prima.

Zodra hij tot rust komt kun je pas gaan regelen, nu zie je de effecten ervan niet.
Tenzij het ergens koud in huis is? Dan ist tijd voor actie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:37:
Oké help... 9kw J, gisteren in bedrijf gesteld. Radiatoren en VV als bijverwarming.

Stooklijn 35/25 ingesteld. Delta T 3 graden. Pomp op 18 lpm gezet.

Warmtepomp blijft maar 77Hz draaien, TA30 TR25/26.

COP 2,2 is niet acceptabel :)

Hoe krijg ik de warmtepomp tot rust en zuinig?
Leuk dat je er ook 1 hebt..
Als je gegevens pm zet ik je in de lijst

Zorg dat je gaat meten.
Vooral al je Temp retour! Hoe je het doet maakt niet uit als je maar gaat meten.

Heb je vloerverwarming verdeler incl pomp er tussen zitten?

Wat foto's zouden eea beter verklaren, dan dingen..:-)

Tot dan.

Knijp je eerste radiatoren vanaf de pomp zodat ze maar net iets open staan.
Voel al je meelopen radiatoren [ of meet ] of ze warm worden.
Alles wat meeloopt zou zelfde warmte moeten worden. [ vvw is traag dus daar moet je de retour wat uurtjes de rust geven..

Maar je TR moet je gaan meten. en je stroomverbruik. Heb je een domotica systeem?
Koop de heishamon , of heb je pana kastje erbij?
Je cv moet er tussenuit, hoe je het ook doet.

En ja geduld..
Hoe vaak gaat hij aan en uit?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 21:05
Kan de connector voor Heishamon op CN-NMODE bij Conrad niet vinden. Klopt dat bestelnummer niet? Waar vind ik dat ding?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 22:15
t.oswald schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:44:
Kan de connector voor Heishamon op CN-NMODE bij Conrad niet vinden. Klopt dat bestelnummer niet? Waar vind ik dat ding?
Ik vind ze gewoon.
Voer je het 2e nummer in de tabel in bij Conrad?
Voor de stekker zonder contacten 740614
Koop wel wat extra krimp contacten, mislukken er altijd wat.

https://www.conrad.nl/p/j...2-mm-phr-4-1-stuks-740614

Nummer staat ook in het webadres ;)

[ Voor 15% gewijzigd door pgeene op 25-12-2020 14:05 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:06
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:37:
Oké help... 9kw J, gisteren in bedrijf gesteld. Radiatoren en VV als bijverwarming.

Stooklijn 35/25 ingesteld. Delta T 3 graden. Pomp op 18 lpm gezet.

Warmtepomp blijft maar 77Hz draaien, TA30 TR25/26.

COP 2,2 is niet acceptabel :)

Hoe krijg ik de warmtepomp tot rust en zuinig?
Je moet de warmtepomp zelf laten uitmaken hoe groot delta T mag zijn. Ik had drie weken geleden precies hetzelfde (naast de ijsregens). Toen heb ik dT op 15 graden gezet en sindsdien loopt hij vlekkeloos met een dT van 9 tot 5 graden en een COP tussen 3 en 4).

Het probleem is de combinatie van radiatoren en vloerverwarming. De radiatoren willen ergens in de buurt van 35-40 graden hebben en zorgen voor een dT van een paar graden. Uit de vloerverwarming komt, zeker als de vloer koud is, water met een temperatuur van 20 graden. De regeling denkt dat op te lossen door harder te pompen en harder te stoken, maar daar trekt de vloer zich niets van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-06 18:34
sjimmie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:19:
[...]

Nog even terug hierop, dit is de verklaring:
[Afbeelding]
Op dit moment is hier de SWW temperatuur 23 graden dus ik vrees straks een "high capacity" run.
Sww run
Ik ben weer wat wijzer geworden.
Bij een starttemperatuur onder de 25 graden blijft de warmtepomp gedurende de gehele sww run op vol vermogen draaien.
Hij regelt zich niet terug als de temperatuur boven de 25 graden komt.

Deze kennis biedt mogelijkheden.
Dit betekent dat je door de temperatuurmeting even te manipuleren de warmtepomp kunt laten sww powerboosten. De warmtepomp denkt dat de temperatuur onder de 25 graden is en gaat er volluit tegen aan. Tijdens de run laat je hem weer de daadwerkelijke temperatuur meten. En je heb zo snel mogelijk je sww op de gewenste temperatuur. Een handige oplossing als veel warmwater achter elkaar gebruikt wordt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
pleio65 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:52:
[...]

Sww run
Bij een starttemperatuur onder de 25 graden blijft de warmtepomp gedurende de gehele sww run op vol vermogen draaien.

Dit betekent dat je door de temperatuurmeting even te manipuleren de warmtepomp kunt laten sww powerboosten. De warmtepomp denkt dat de temperatuur onder de 25 graden is en gaat er volluit tegen aan. Tijdens de run laat je hem weer de daadwerkelijke temperatuur meten. En je heb zo snel mogelijk je sww op de gewenste temperatuur. Een handige oplossing als veel warmwater achter elkaar gebruikt wordt.
Mijn indruk is, dat de warmtepomp zich in het algemeen meer gaat inspannen als de kabouters denken dat ze het anders niet gaan redden. En omgekeerd achterover gaan leunen als ze denken er al bijna te zijn. Mijn boiler zakt niet onder de 42 graden. Dan gaat hij relaxed verwarmen, want hij mag een uur. Als er dan iemand onder de douche gaat, merken de kabouters dat de tanktemperatuur niet stijgt en geven ze vol gas. Bij gewone ruimteverwarming met de thermostaat van de afstandbediening schakelt de warmtepomp terug voordat de ingestelde temperatuur is bereikt en schakelt uit als hij net over het setpoint is. Dat zie je natuurlijk niet op het display, maar wel op een thermometer die er naast hangt. Kennelijk ziet de software ook cijfers achter de komma.

Misschien kun je in plaats van de tanksensor er uit te halen, de maximale opwarmtijd verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

pleio65 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:52:
[...]

Sww run

Hoeveel vermogen c.q. Hz doet de SWW run boven de 25°C bij initiële start. Is dat het minimum wat de warmtepomp kan, dus 20 Hz of minder voor de 5 kW F/G/H-series?

De F-serie 5 kW kan boven de circa 47°C Ta niet meer op z'n laagste stand 19/20 Hz draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-06 18:34
Dre schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:37:
[...]

Hoeveel vermogen c.q. Hz doet de SWW run boven de 25°C bij initiële start. Is dat het minimum wat de warmtepomp kan, dus 20 Hz of minder voor de 5 kW F/G/H-series?

De F-serie 5 kW kan boven de circa 47°C Ta niet meer op z'n laagste stand 19/20 Hz draaien.
De 9KW H draait onder de huidige weersomstandigheden 57Hz, bij een sww tanktemperatuur >25 graden. In het najaar heb ik een keer 37Hz gezien.
Bij een sww tanktemperatuur < 25 graden startte die gisteren op 85Hz en daalde geleidelijk tot 75Hz. De 25 graden grens is door pana bepaald.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 01:41
alaintje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:55:
[Afbeelding]
Ik kom er maar niet achter waarom hij geen 5000 watt wil gaan leveren.
Betreft een 5H.
Ik meet de aanvoer met een FLIR wel wat hoger, à 37 graden.
31-37 zou wel al 4,7kWh geven en ook een betere cop.
Ga er vooralsnog van uit dat ik ook gewoon een hogere COP heb en 5kW output heb ipv de 3,4.
Heb helaas geen tijd om buiten metingen te doen en mijn pulsteller te fixen.
Op zoek naar de laatste kW en de verloren COP 8)7 ...

Nog een aantal keren gekeken. De gevallen dat mijn 5H boven de 4kW uit komt zijn op een hand te tellen deze maand.
Ik heb de Ta en Tr gecontroleerd en deze kloppen behoorlijk. De delta T klopt iig telkens.
Mijn flow kan nog afwijken, maar dat lijkt mij ook niet.
Het opgenomen vermogen klopt ook behoorlijk goed met de hogere belasting (>600w opgenomen).

Heeft de pana nog ergens een reden om niet hoger in vermogen te gaan? De buitentemp is niet het probleem
Mijn COP is bijna 50% lager dan aan wordt gegeven in de manual. Het is hier nu alweer 30 uur 5 graden buiten, en ik draai nu met aanvoer/retour - 34/31 een COP van 2,4-2,8. Terwijl het buiten 5,4 graden is. Volgens de manual zou ik eigenlijk op een COP van ~4 moeten zitten en een geleverd vermogen van 4,9kW.
De 5H wil ook gewoon nominaal niet meer dan 3kW produceren af en toe komt hij eens tot 3,4 kW.
Ik vraag een aanvoer van bijvoorbeeld 38 graden, maar daar komt hij nu niet meer met deze temperaturen.
Zowel een dT van 1, 2 of zelfs 6 graden instellen baat niet echt. De retour wordt alleen maar kouder (dat komt omdat met een grote delta T de pomp minder snel draait en mijn woonkamer niet meer door stroomt en water met een dt van 10 graden terug stuurt).
Inbouwproblemen zijn het ook niet, hij staat geheel vrij (dat kan wellicht negatief zijn voor de fan, maar lijkt mij mee te vallen met de windsnelheden, behalve vandaag).

Probeert de Pana wellicht zijn pipe/ev temp op >-1 te houden?
Zelfs in de powermode krijg ik er niet meer vermogen uit.
Alleen gisteren heb ik de pana op op 85 hz gezien, 1400watt opgenomen en 4000 watt output, Tbuiten 4 graden. Maar dat was een defrost ramp gisteren.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
Ik stook trouwens volledig met een mix van platte radiatoren en wat van die oudere dikke lameltypes.
Zoals hier boven wordt gemeld lijkt de Dt passen wel voor iets betere resultaten. Maar de wp gaat niet meer vermogen leveren en comfort gaat wat achteruit.

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 27-12-2020 15:15 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

Heel toevallig stille modus aanstaan? Zo ja gelijk uitzetten op 0 dus// staat uit volgens jouw overzicht zie ik//

[ Voor 24% gewijzigd door burnerchief op 27-12-2020 15:40 ]

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
@alaintje, kan je afgiftesysteem bij die temperaturen wel het vermogen kwijt? Anders kun je zoeken wat je wil, maar krijg je het vermogen er niet uit. Verhogen van de Ta (of eigenlijk gemiddelde van Ta/Tr) moet een grotere afgifte geven. Je kan als test op 40 of 45 graden draaien en kijken of je dan wel meer vermogen wegzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ep Woody schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:58:
@alaintje, kan je afgiftesysteem bij die temperaturen wel het vermogen kwijt? Anders kun je zoeken wat je wil, maar krijg je het vermogen er niet uit. Verhogen van de Ta (of eigenlijk gemiddelde van Ta/Tr) moet een grotere afgifte geven. Je kan als test op 40 of 45 graden draaien en kijken of je dan wel meer vermogen wegzet.
Dat heb ik geschreven. Aan afgifte geen probleem. Helemaal niet met deze temperaturen en wind buiten. Ook al vraag ik een Ta van 45. De wp komt niet boven de 33 graden op het moment.
Maar hij gaat ook niet meer dan 3kW leveren.
Dat is dan niet de theoretische 5-4,6kW welke de 5H kan leveren. Maar met 4,2 warmt de hut hier ten minste wat meer op dan met deze 3kW.
burnerchief schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:30:
Heel toevallig stille modus aanstaan? Zo ja gelijk uitzetten op 0 dus// staat uit volgens jouw overzicht zie ik//
Nope, is echt al iets van eerder/langer.
Ik gebruik de silent mode wel eens snachts om een defrost te voorkomen.

Hoop dat er iemand wat data heeft/had over de diagnostische waarde zoals druk bij bepaalde temp en frequentie.
Heb hem bij robert van rjtec gekocht en kwam helaas op zijn zij aan. Verder dan dat wil ik nog niet speculeren.

[ Voor 32% gewijzigd door alaintje op 27-12-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
alaintje schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:01:
[...]

Dat heb ik geschreven. Aan afgifte geen probleem. Helemaal niet met deze temperaturen en wind buiten. Ook al vraag ik een Ta van 45. De wp komt niet boven de 33 graden op het moment.
Maar hij gaat ook niet meer dan 3kW leveren.
Dat is dan niet de theoretische 5-4,6kW welke de 5H kan leveren. Maar met 4,2 warmt de hut hier ten minste wat meer op dan met deze 3kW.

[...]

Nope, is echt al iets van eerder/langer.
Ik gebruik de silent mode wel eens snachts om een defrost te voorkomen.

Hoop dat er iemand wat data heeft/had over de diagnostische waarde zoals druk bij bepaalde temp en frequentie.
Heb hem bij robert van rjtec gekocht en kwam helaas op zijn zij aan. Verder dan dat wil ik nog niet speculeren.
toon volledige bericht
Ik haalde eerst ook niet de 5kW. Dit terwijl ik toch geen afgifte probleem heb.
Eerst ook rond de 4kW.

Maar na ijken van de sensoren was dat weg.
Nu komt hij op max vermogen op rond de 5kW uit. Soms 5.2kW, maar dat lijkt me meer een afrondingszaak.
Het ijken was wel flink wat werk. Dit door de hysteresis van de sensoren op een graad.
Dus meer kijken wanneer hij omsloeg, zowel omhoog als omlaag, dat vergelijken met de Dallas sensoren en bepalen waar je zit.
Nu slaat hij om van temperatuur bij plus en min een half graad vanaf de waarde.
Dus bij 28.5 is het omslagpunt van 28 naar 29 en omgekeerd al naar gelang opwarming en afkoeling.
Kwam bij mij vrij precies uit binnen de 0.1 graad.

Dus er is een kans dat hij al 5kW levert.
COP is dan ook hoger.
Pana rekent zelf namelijk ook door delta T en flow te nemen, dus als een van de temperaturen niet klopt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 27-12-2020 19:23 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Silent mode is killing krijg je meer defrost van de fan gaat langzamer draaien en daardoor kan hij zijn kou niet kwijt ik heb het gemonitord via de service cloud.
Als je stand 3 aan hebt staan zie je leidingtemp buiten zakken naar -5 dan als de sodemieter naar stand 0 dan gaat de leidingtemp weer omhoog naar 0 of hoger.
Zakt de leiding temp naar -8 dan gaat ie defrosten daar helpt ook met mistig weer niks tegen ook niet in de 0 stand.
Ook je compressor freq en waterpomp wordt er door beperkt dus weet wat je doet in principe ga je het totaal knijpen.
Stook je op war met watertemperatuur of op kamerthermostaat?
Ik heb ruimteverwarming wel aan staan.

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
pgeene schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:21:
[...]

Ik haalde eerst ook niet de 5kW. Dit terwijl ik toch geen afgifte probleem heb.
Eerst ook rond de 4kW.

Maar na ijken van de sensoren was dat weg.
Nu komt hij op max vermogen op rond de 5kW uit. Soms 5.2kW, maar dat lijkt me meer een afrondingszaak.
Het ijken was wel flink wat werk. Dit door de hysteresis van de sensoren op een graad.
Dus meer kijken wanneer hij omsloeg, zowel omhoog als omlaag, dat vergelijken met de Dallas sensoren en bepalen waar je zit.
Nu slaat hij om van temperatuur bij plus en min een half graad vanaf de waarde.
Dus bij 28.5 is het omslagpunt van 28 naar 29 en omgekeerd al naar gelang opwarming en afkoeling.
Kwam bij mij vrij precies uit binnen de 0.1 graad.

Dus er is een kans dat hij al 5kW levert.
COP is dan ook hoger.
Pana rekent zelf namelijk ook door delta T en flow te nemen, dus als een van de temperaturen niet klopt ;)
toon volledige bericht
eiken van de sensoren kan ik eens naar kijken. Maar laatste keer dat ik keek waren ze inderdaad wel op de graden precies, maar zoals je aangeeft, ronden deze af op 0,5 graden wat dit heeeeeel lastig maakt. Zo kan hij continu een dt van 2 aangeven terwijl dit in werkelijkheid 3 is en dus ook 33% meer vermogen levert (true).

Dat hij 5kW levert denk ik soms ook wel, en dan zijn de uitschieters naar 4kW eigenlijk dus iets over de 5kW heen met 'goede meetwaarden'.

Maar dingen die mij opvallen (nu is bijna het zwakste punt van de 5H 4.8kW< tussen -10 en +2 met 4.7kW bij -6).
Hij draait eigenlijk continu keurig op 65Hz en de pipe zit wat op -1 en 0 graden te schommelen.
Dus ik denk zet hem op powerful mode, kijken wat hij doet. Compressor gaat van 65 hz naar 85 hz, zodra hij de 85hz aantikt kakt hij direct terug naar 65hz en probeert dit 2 keer. Maar hierna was het vermogen van de wp blijkbaar foetsie. De "high pressure" bleef nog een hele lang tijd zakken voordat deze weer terug kwam op het oude niveau.
Hij is daarna terug gezakt naar een COP 1,5 en het duurde 30 minuten voordat ik weer op COP 2,5 zat. Daarbij een continu opgenomen vermogen van 1000watt (de compressor liep steady, dus geen afgifte ergens?).

Dit lijkt een beetje op een malfunction. Het is geen defrost want de fan blijft aan. En bij een defrost gaat de fan altijd uit (en was de waterpomp naar standje turbo gegaan).
burnerchief schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:45:
Silent mode is killing krijg je meer defrost van de fan gaat langzamer draaien en daardoor kan hij zijn kou niet kwijt ik heb het gemonitord via de service cloud.
Als je stand 3 aan hebt staan zie je leidingtemp buiten zakken naar -5 dan als de sodemieter naar stand 0 dan gaat de leidingtemp weer omhoog naar 0 of hoger.
Zakt de leiding temp naar -8 dan gaat ie defrosten daar helpt ook met mistig weer niks tegen ook niet in de 0 stand.
Ook je compressor freq en waterpomp wordt er door beperkt dus weet wat je doet in principe ga je het totaal knijpen.
Stook je op war met watertemperatuur of op kamerthermostaat?
Ik heb ruimteverwarming wel aan staan.
Silent mode 2 en 3 zijn inderdaad killing. Jammer dat er geen gesplitste silentmode is voor de compressor en fan (maar met die mod ben ik wel bezig).
Mijn warmtepomp staat geheel vrij en 3 meter van de grond. Op silent mode 1 stijgt bij mij initieel de pipe en EV temp met 2-3 graden en vervolgens krijg je inderdaad een wat stijlere lijn naar beneden. Maar de compressor loopt maar op 55Hz. Dus bij buiten >3C lukt het dan om een defrost te voorkomen (waar ik al sinds dag 1 continu vol vermogen vraag van de WP (geloof dat ik op bijna op 2000kWh opgewekt zit met een cop van 3 in december, maar die cijfers wijken af dat weten we*).
Maar dat werkt alleen tussen de 3 en 5 graden heb ik gemerkt. Daaronder kun je beter de aanvoertemperatuur zo regelen dat hij er 1 graad onder blijft en de pana langzaam terug schakelt (in feite nachtverlaging).
Mijn systeem is wat dat betreft redelijk rustig want er zit meer dan 100 liter water in (na 10 emmers ledigen heb ik de slang maar in de goot gestopt).

Die pipetemp is niet de enige parameter trouwens. Op pagina 122 staan de vereisten.
Als ik het goed lees kun je een defrost voorkomen door de warmtvraag te onderbreken. De compressor slaat af en je EV warmt vanzelf op (want hij zit aan de warmtewisselaar vast).
Of je dit wilt is wat anders (je diepvries doet het ook niet zo goed met de deur open en vol ijs :+ ). Maar boven 0 kun je ook defrost tijd winnen door de WP uit te zetten en de fan gewoon te laten blazen. En een minuut later de WP weer inschakelen op silent mode 1 en vervolgens silent mode afschakelen na paar minuten.

Anyways, mijn pulsteller geeft nog steeds een storing met de heishamon, dus deze kan ik nog niet gebruiken.
Ik ga even kijken of ik nog 2 ds18b20's heb om deze bij de heishamon te monteren.
Ik gebruik puur WAR. Kan ook eens op gewoon constante watertemp zetten maar verwacht geen verschil.
Heb de dt nu ook even op 15 gezet, enige gevolg is dat ik soms een dt >5 krijg en de pomp op 10-11l/min blijft lopen (wat wel stiller is dan de 15l/min, maar dat nam ik voor lief overdag geen last van).

Iig alvast bedankt. Ik lees al meer dan 1 jaar mee in de DED-topics, dus de voorkomende fouten ken ik wel, maja kennis maakt blind ? :+ .

*Tot vandaag heeft de WP 660kWh opgenomen in december (sorry voor al die CO2, volgend jaar zit er een nieuw dak op en gevel tegen :p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:58:
Goede tip, maar het verklaart niet waarom de COP zo laag is met de huidige Ta. Ik neem tenminste aan dat de COP niet beter wordt als je Ta verhoogt?

@alaintje Ik heb weliswaar een 6G model maar ik zie ook de COP waarden uit de manual niet terug. De Kamstrup is geijkt dus ik verdenk eerder de specificaties dan de sensoren. Ik zit op Ta 30/Tb 4,5 en een COP van 3,5.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 00:36
Hallo Allen,

Ik heb het Domoticz scriptje dat ik van Cr3ator gekregen heb om te sturen op minimaal vermogen na een compressor start nog uitgebreid met een state voor continu bedrijf, waarbij langszaam naar de target setpoint opgehoogd wordt, ook als daar hogere compressor snelheden bij nodig zijn dat de minimale compressor snelheid (bij koud weer). Het draait bij mij naar tevredenheid, en het verlengt de duur tussen defrosts tijdens defrost mania. Doe er je voordeel mee als je geinteresseerd bent.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
return {
    on = {
        devices = { 
            81, --Pana Compressor_Freq
        }
    },
    data = {
        ---------------------------------------
        -- compressor state
        -- 1: compressor off
        -- 2: compressor startup
        -- 3: compressor relaxing
        -- 4: compressor continuous operation
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},
    execute = function(domoticz, triggeredItem)
        local heatshift = domoticz.devices(100)
        local target_temp = domoticz.devices(80)
        local outlet_temp = domoticz.devices(79)
        local CompressorFreq = domoticz.devices(81)

if(CompressorFreq.sValue == "0") then
            domoticz.log('State: compressor off', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        elseif(domoticz.data.state == 1 or domoticz.data.state == 2) then
            domoticz.log('State: compressor startup', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 2
            correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1
            if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 20) then
                domoticz.data.state = 3
            end
        elseif(domoticz.data.state == 3) then
            domoticz.log('State: compressor relaxing', domoticz.LOG_INFO)
            correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 21) then
                domoticz.data.state = 4
            end
        elseif(domoticz.data.state == 4) then
            domoticz.log('State: continuous operation', domoticz.LOG_INFO)
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 0) then
                correction = heatshift.setPoint + 1
            else
                correction = heatshift.setPoint
            end
        else
            domoticz.log('State: undefined', domoticz.LOG_INFO)
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

if correction < -5 then correction = -5 end
        if correction > 0 then correction = 0 end

if heatshift.setPoint == correction then
            domoticz.log('No correction', domoticz.LOG_INFO)
        else
            domoticz.log('Correction set to ' .. tostring(correction), domoticz.LOG_INFO)
            heatshift.updateSetPoint(correction)
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Wolly, wat het in ieder geval oplevert is inzicht. Als je de aanvoertemperatuur verhoogt krijg je een grotere afgifte. Als de maximale afgifte dan stijgt, of de power mode blijft draaien, dan weet je dat het aan het afgiftesysteem ligt.

Ik heb overigens nog geen ervaring met de power mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@alaintje, wat ik me afvraag. Als je nu al 5kW aan warmte nodig hebt, hoe doe je het dan straks als het kouder wordt of was jij degene met een tweede grotere warmtepomp ernaast, waar je de 5H gebruikt als laag en traag voor hogere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:34:
[...]

Goede tip, maar het verklaart niet waarom de COP zo laag is met de huidige Ta. Ik neem tenminste aan dat de COP niet beter wordt als je Ta verhoogt?

@alaintje Ik heb weliswaar een 6G model maar ik zie ook de COP waarden uit de manual niet terug. De Kamstrup is geijkt dus ik verdenk eerder de specificaties dan de sensoren. Ik zit op Ta 30/Tb 4,5 en een COP van 3,5.
Het gerapporteerde vermogen, bij @alaintje 3400W, wordt door de pana berekend uit de gemeten Ta en Tr. Als Ta een paar graden te laag "gemeten" wordt of Tr te hoog, dan kan het door de pana gerapporteerde vermogen al gauw tientallen procenten er naast zitten.

Trouwens, als ik het temperatuurverschil en volumestroom uit zijn dashboard vermenigvuldig met de soortelijke warmte van water, kom ik op 3900W. Maar dat kan ook door de afrondingsverschillen komen.

Bij mij verdacht ik als eerste de aanvoersensor. Bij een gerapporteerde Ta van 40C waren de bovenkanten van de radiatoren ruim 42C. En dan nog na 40m geïsoleerde leiding. De sensor in de retourleiding lijkt een graad te hoog aan te wijzen, maar daar kan ik moeilijk bij dus nog te weinig bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:05
Ep Woody schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:39:
@alaintje of was jij degene met een tweede grotere warmtepomp ernaast, waar je de 5H gebruikt als laag en traag voor hogere temperaturen?
Dat was @Nickkie55

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Ok je zegt hij gaat naar 85 hz en kakt dan in naar 65 en je hoge druk loopt langzaam terug.
Als je vol gas gaat MOET de fan vol gaan draaien is dit niet het geval gaan je drukken door het putje en toert ie terug wat logisch is hij beveiligt zichzelf .
De warmtewisselaar moet zijn warmte goed kwijt kunnen aan het cv water dus er moet voldoende flow zijn (bruggetje hoge druk hoge temp lage druk lage temp) dit zijn de voorwaarden voor goede werking van het systeem.
(Er zit stiekum niet nog ergens een luchtbel in je systeem?) pana staat ook waterpas?
Ik zou alle leidingdrukken en leiding temps en de fan gaan loggen eens kijken of dat allemaal in de pas loopt(meten is weten)

[ Voor 10% gewijzigd door burnerchief op 28-12-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ep Woody schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:31:
@Wolly, wat het in ieder geval oplevert is inzicht. Als je de aanvoertemperatuur verhoogt krijg je een grotere afgifte. Als de maximale afgifte dan stijgt, of de power mode blijft draaien, dan weet je dat het aan het afgiftesysteem ligt.

Ik heb overigens nog geen ervaring met de power mode.
Als ik op 15l/min draai dan is elke graad deltaT 1kW (15/60*4,18*1=1,045kW).
Daarom lijk ik ook meer vermogen te hebben op 10l/min want de onnauwkeurigheid van de meting valt wat minder op.
Ik kan hem eens forceren op 7-8 liter. Hij draait nu weer rustig op 10l/min.

Maar hij komt er gewoon totaal niet bij in de buurt. Wss loopt de WP op 5kW en is de afgifte voldoende.
Ik heb het nu opgestopt tot 45 graden met de CV ketel, want de keuken zakte onder de 18 (er is geen circulatie van de wp over de CV).
Ik kan nu eens kijken hoe lang de WP die 45 vast kan houden, maar ik weet zeker dat die weer terug gaat kakken naar water van 33 graden (dus bij 33 graden leveren mijn radiatoren nog 5kW af).

Wat betreft je tweede punt. Ik had eerst ook wel het idee 2 x 5kW te plaatsen, dat waren de minste kosten per kW aanschaf, maar wel wat ongemak qua installatie achteraf. En op het dak staat het iets minder fraai.
Sowieso 2 frequenties op een dak is niet pluis.
Dus heb 1 wp als 'experiment' aangeschaft, en de WP is met cop 3 al zuiniger dan het gas en 24/7 warm in huis. Deze 'winter' doet de WP het behoorlijk goed hier. Komende jaren ga ik van een Label G naar A of beter.
Wellicht plaats ik volgend jaar een 9kW pana er bij met een buffervat en boiler. En gebruik ik de 5kW als circulatie. Ligt aan de verbouwingsplanning en nieuwe subsidieregelingen van de overheid.
Maar ik heb ook nog totaal 16kW aan L/L WP's staan. Alleen eerst nieuw stuk dak maken voordat deze daar geinstalleerd worden. Die waren een koopje via de werkgever en lossen alle problemen op, instant warmte in huis en L/W om het steady te houden.
In dat geval gaat de Pana zich bezighouden met water op max 25-30 te houden en SWW te maken.
Juist dan heb ik de modulatie van de 5H nodig!

tldr;
Dus volgende check-up, pomp begrenzen op 7,5 liter. Kijken of er dan magisch nog wat meer afrondings kilowattjes tevoorschijn komen.
Ik wil dat gewoon goed hebben. Van een beetje ervaren standpunt denk ik dat de temperatuurregeling expres zo grof is. Want afwijkingen van 1 graden hoef je tegenwoordig niet meer voor te betalen, de meerprijs voor +-0,1 C nauwkeurige tempsensor kost met aansturing in-line letterlijk 2 x 1 euro.
Zijn de temp sensors van de Pana uberhaupt in-line?
burnerchief schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:01:
Ok je zegt hij gaat naar 85 hz en kakt dan in naar 65 en je hoge druk loopt langzaam terug.
Als je vol gas gaat MOET de fan vol gaan draaien is dit niet het geval gaan je drukken door het putje en toert ie terug wat logisch is hij beveiligt zichzelf .
De warmtewisselaar moet zijn warmte goed kwijt kunnen aan het cv water dus er moet voldoende flow zijn (bruggetje hoge druk hoge temp lage druk lage temp) dit zijn de voorwaarden voor goede werking van het systeem.
(Er zit stiekum niet nog ergens een luchtbel in je systeem?) pana staat ook waterpas?
Ik zou alle leidingdrukken en leiding temps en de fan gaan loggen eens kijken of dat allemaal in de pas loopt(meten is weten)
Lucht zou nog kunnen, maar hoor niks aan mijn systeem. Ik kan de ontluchters even nalopen en air purge draaien (maar goed dat is hetzelfde als een defrost :+ ).
De wp-ontluchter doe ik morgen wel even openen.
Waterpas staat hij zoals ooit geinstalleerd, kan ik voor de zekerheid ook wel nagaan.
De fan draait gewoon permanent op zijn 'max', dat is in normaal gebruik geloof ik 550-590 rpm zie ik terug.
Zet ik powerful aan dan gaat de fan idd met de compressor mee, 'wiebelt' even rond de 650 rpm, maar zakt met de frequentie mee terug.
Hier onder wel te zien op de foto van vandaag. Toch een defrost gehad in de piek waar de cursor op staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF-j1yqB01hY5AlBtuxVQbXw3yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7ckIq10rW3LuOrtEFag2fH7.jpg?f=fotoalbum_large

(na 1800 zijn de waarden niet meer representatief, de CV draait nu nog mee).

Aan flow geen gebrek. De wp draait zonder storing 40l/min.
WP is aangesloten met 32mm uponor en splits zich na 15 meter in 2 x 32mm staal.
Een stuk van de 32mm staal splits zich direct op in allerlei losse leidingen (5 radiatoren binnen 2 meter). De andere 32mm staal loopt 15 meter door de kelder en gaat daar over in 2 x ~28mm staal voor 3 radiatoren.
Deze zijn allen schoon en radiatoren (op woonkamer na omdat die zo'n groot vermogen heeft denk ik) worden allemaal gelijkmatig warm met onderling een verschil in dt van 2 graden na zo'n 24 uur draaien (in het begin is het verschil groter).
De kleinere radiatoren hebben een wat lagere dt gezien ze wat meer moeten doen, maar dat is ook ongeveer de 'comfort', anders wordt de woonkamer enkele graden warmer t.o.v. de rest.

Alvast bedankt voor jullie ideeen!
Meten is het volgende, maar de WP draait wel 24/7 dus er fysiek aan sleutelen is effe wat lastiger.

[ Voor 33% gewijzigd door alaintje op 28-12-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
xcode35 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
Hallo Allen,

Ik heb het Domoticz scriptje dat ik van Cr3ator gekregen heb om te sturen op minimaal vermogen na een compressor start nog uitgebreid met een state voor continu bedrijf, waarbij langszaam naar de target setpoint opgehoogd wordt, ook als daar hogere compressor snelheden bij nodig zijn dat de minimale compressor snelheid (bij koud weer). Het draait bij mij naar tevredenheid, en het verlengt de duur tussen defrosts tijdens defrost mania. Doe er je voordeel mee als je geinteresseerd bent.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
return {
    on = {
        devices = { 
            81, --Pana Compressor_Freq
        }
    },
    data = {
        -- compressor state
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},
        local heatshift = domoticz.devices(100)
        local target_temp = domoticz.devices(80)
        local outlet_temp = domoticz.devices(79)
        local CompressorFreq = domoticz.devices(81)

domoticz.data.state = 1
            correction = 0
            domoticz.data.state = 2
                domoticz.data.state = 3
            end
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 21) then
                domoticz.data.state = 4
            end
            else
            end
        else
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

else
        end
    end
}
toon volledige bericht
Kan ik hem in de TS zetten?
welke dummys moet je hebben?
En icm heisamon, of een kleine toelichting?
Welke temp hou je aan.. De dallas of de wp pomp zelf?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Even wat getallen de wp draait bij mij nu min vermogen 20 hz 9,4 liter/ 18.8 bar hoge druk lage druk 0 bar bt 1 graad aanvoer 29 graden retour 25,5 graad kamertemp 21 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vandaag is door een (oud) werkgever een Pana mono 7kw geplaatst, ik sluit haar zelf aan...
Helaas is het een 1 fase geworden en geen 3 fase, de voedingskabel en de 3 fase alamat was echter al aangelegd. (hoofdzekering 3x25A)
Ik heb hier al diverse oplossingen gezien, de ene nog minder dan de andere.
Ik denk dat ik voor de volgende NO-NEN oplossing ga: tijdelijk aansluiten op de 3 fase alamat en later extra kabel trekken en op 2 aparte groepen op dezelfde fase aansluiten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Even een vraagje over de Heishamon.
Misschien @thehog

Vandaag geprobeerd een heishamon aan te sluiten. (Ondertussen de derde die ik installeer).

Update gedraaid. V1.0
Domoticz met plugin (ook de geüpdate versie).
Aangesloten op CNMode op listen only.
Maar kwamen geen waardes binnen.
Wel Dallas gegevens en S1 en S2 waardes.

Ook op de heisha pagina niet.
Kolom van values blijft leeg.

Daarna de pana cloud connector afgekoppeld en direct daarop aangesloten.
Nog steeds niets.
Pana opnieuw opgestart, hielp niets.

Krijg ook geen update meer gedraaid. Wachtwoord wordt geweigerd.
Maar als ik het wachtwoord verander pikt hij het wel.
Reset maakt niet. Wachtwoord wordt geweigerd.

Nu thuisen op mijn pana aangesloten.
Geen probleem, waardes komen zo binnenstromen.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
Heel bizar. Ik heb even geen idee helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

Iemand ook een idee van resetten van grafieken in de service cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:35:
Even een vraagje over de Heishamon.
Misschien @thehog

Vandaag geprobeerd een heishamon aan te sluiten. (Ondertussen de derde die ik installeer).

Update gedraaid. V1.0
Domoticz met plugin (ook de geüpdate versie).
Aangesloten op CNMode op listen only.
Maar kwamen geen waardes binnen.
Wel Dallas gegevens en S1 en S2 waardes.

Ook op de heisha pagina niet.
Kolom van values blijft leeg.

Daarna de pana cloud connector afgekoppeld en direct daarop aangesloten.
Nog steeds niets.
Pana opnieuw opgestart, hielp niets.

Krijg ook geen update meer gedraaid. Wachtwoord wordt geweigerd.
Maar als ik het wachtwoord verander pikt hij het wel.
Reset maakt niet. Wachtwoord wordt geweigerd.

Nu thuisen op mijn pana aangesloten.
Geen probleem, waardes komen zo binnenstromen.

Iemand een idee?
toon volledige bericht
3

Moet bijna in de wifi of mqtt settings dan toch?
Als hij thuis wel werkt, en bij een ander niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
burnerchief schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:41:
Iemand ook een idee van resetten van grafieken in de service cloud?
Volgens mij moet je dan als "installateur" ingelogd zijn. En dan van daaruit een reset uitvoeren

Maar beter is voor een paar tienen een Heishamon te bestellen, ben je echt baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:43:
[...]
3

Moet bijna in de wifi of mqtt settings dan toch?
Als hij thuis wel werkt, en bij een ander niet?
Maar snap dan niet waarom hij op de pagina van de heisha geen waardes laat zien. Ook niet in de JSON van de heisha zelf.
De hele kolom van "values" was leeg.
Meerdere keren factory reset gedaan. Geen oplossing. Netwerk is standaard KPN Xperiabox V10 zonder andere gekke dingen.
Standaard settings, behalve dat de IP adressen van de Heishamon en raspberry static zijn.
Totaal 10 aangesloten apparaten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:51:
[...]

Maar snap dan niet waarom hij op de pagina van de heisha geen waardes laat zien. Ook niet in de JSON van de heisha zelf.
Meerdere keren factory reset gedaan. Geen oplossing. Netwerk is standaard KPN Xperiabox V10 zonder andere gekke dingen.
Standaard settings, behalve dat de IP adressen van de Heishamon en raspberry static zijn.
Mijn ervaring.
Ruk wifi is ruk data [ heb er speciaal een repeater naast gehangen ]
En mss een andere op zelfde ip als je geen dhcp hebt en leasetime is nog in gebruik?
De heishamon niet satic? Bij mij stuitert hij alle ips door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:54:
[...]

Mijn ervaring.
Ruk wifi is ruk data [ heb er speciaal een repeater naast gehangen ]
En mss een andere op zelfde ip als je geen dhcp hebt en leasetime is nog in gebruik?
De heishamon niet satic? Bij mij stuitert hij alle ips door.
Heisha hoeft natuurlijk niet static, maar is wel handig. Hoef ik niet te zoeken naar het adres als ik op de Heishamon zelf wil kijken.
Daar het dan lokaal is, zou wifi er niets mee te maken moeten hebben, of ik zie iets over het hoofd.
Pana cloud doet het wel.

Binnenkort nog maar eens gaan kijken. Helaas 45min rijden voor ik er ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Hoi Dylantje2
Ja
welke dummys moet je hebben?
En icm heisamon, of een kleine toelichting?
Welke temp hou je aan.. De dallas of de wp pomp zelf?
Ik heb de WH-MDC07J3E5 met Heishamon. Ik heb de Domoticz integratie plugin die op Github staat gebruikt https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/. De temp zijn van de WP zelf. Hier nog even de link met de heishamon topic nummers (dummies?):

code:
1
2
3
4
        local heatshift = domoticz.devices(100) -- Heishamon Topic 27: Z1_Heat_Request_Temp
        local target_temp = domoticz.devices(80) -- Heishamon Topic 7: Main_Target_Temp
        local outlet_temp = domoticz.devices(79) -- Heishamon Topic 6: Main_Outlet_Temp
        local CompressorFreq = domoticz.devices(81) -- Heishamon Topic 8: Compressor_Freq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:51:
[...]

Het klopt wel dat als heisha erg druk is met wifi hij geen tijd overhoudt om de verbinding met de panasonic te onderhouden. Of bijv. constant bezig is met de mqtt server omdat die loopt te pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
xcode35 schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:07:
Hoi Dylantje2

[...]

Ja

[...]

Ik heb de WH-MDC07J3E5 met Heishamon. Ik heb de Domoticz integratie plugin die op Github staat gebruikt https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/. De temp zijn van de WP zelf. Hier nog even de link met de heishamon topic nummers (dummies?):

code:
1
2
3
4
        local heatshift = domoticz.devices(100) -- Heishamon Topic 27: Z1_Heat_Request_Temp
        local target_temp = domoticz.devices(80) -- Heishamon Topic 7: Main_Target_Temp
        local outlet_temp = domoticz.devices(79) -- Heishamon Topic 6: Main_Outlet_Temp
        local CompressorFreq = domoticz.devices(81) -- Heishamon Topic 8: Compressor_Freq
toon volledige bericht
Hi..
Klopt je topic 27 wel??
27 is een status toch geen shift? Of is dat in de plugin een shift sensor?
In mijn beleving moet het een topic set 5 zijn. Of maakt de plugin er meteen een shift device van?

En ff in grote lijnen.
Hij houd de stooklijn aan?
Maar dan op zijn minimaalst?

Alleen als ik dan een eigen shft op de stooklijn wil doen als het wat kouder is? Werkt dat wel?
Mijn "COP" schiet wel omhoog :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 29-12-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
xcode35 schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
Hallo Allen,

[/code]
Zou je mij kunnen aangeven als wat voor script (bijv DZVents>>All of LUA>>Time) je dit draait en of er een timing aan moet hangen (elke X minuten?) om stabiel/rustig te draaien.
Is het nodig om volledig WAR te draaien of niet?
Als je dat soort uitleg aan zou willen geven, dan probeer ik het en ben ik bereid er meteen een handleiding aan vast te hangen in het script.
Zodat de minder met scripts bekenden dit ook kunnen draaien (waar ik gedeeltelijk ook nog toe behoor ;) )
Kan dat meteen in de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:46:
[...]

Zou je mij kunnen aangeven als wat voor script (bijv DZVents>>All of LUA>>Time) je dit draait en of er een timing aan moet hangen (elke X minuten?) om stabiel/rustig te draaien.
Is het nodig om volledig WAR te draaien of niet?
Als je dat soort uitleg aan zou willen geven, dan probeer ik het en ben ik bereid er meteen een handleiding aan vast te hangen in het script.
Zodat de minder met scripts bekenden dit ook kunnen draaien (waar ik gedeeltelijk ook nog toe behoor ;) )
Kan dat meteen in de TS
dz vent device is het
War lijkt mij wel

En als alles er is.. zet ik het erbij

https://snapshot.raintank...U4K7G64YPPbKFhZf9zJsfR7fN

Lijkt wel wat te schelen :-)
Eerst kijken hoe de temp zich houd [ mijn Z2M lig om zeep :'( dus sensor van de pana als nood, druk druk hahaha ]

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 29-12-2020 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeene
Hierbij mijn aangepaste code, ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of het duidelijk is.
Hij lijkt wel te werken, nu nog wachten op een defrost.
Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
-- Script ot manage slow an efficient startup after (for example) defrost.
-- Script is based on Domoticz in combination with the Domoticz plugin (https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/tree/main)
-- Go to: <Settings> <More Options> <Events>
-- Click <+> and add new script >> DZVents >> All
-- "Select all / CTRL+A" and copy this script over the standard script
-- Give the script a clear name (next to ON/OFF toggle)
-- Hit "OFF" on the top left corner and "SAVE" top right corner
-- Line 18: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- Line 32: heatshift sensor IDX number to be filled in. (standard: Z1_Heat_Request_Temp)
-- Line 33: target_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Target_Temp)
-- Line 34: outlet_temp sensor IDX number to be filled in.  (Standard: Main_Outlet_Temp)
-- Line 35: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- IDX numbers can easilly be found by tapping the "hamburger menu button" next to the "tabs" of the scripts (top left corner) and searching (Ctrl + F) for the text behind "standard:" between the brackets.
-- HIT "ON" on the top left corner and hit "SAVE" on the top right corner and wait for a restart/defrost
return {
    on = {
        devices = { 
            12, --Pana Compressor_Freq
        }
    },
    data = {
        -- compressor state
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},
        local heatshift = domoticz.devices(38)
        local target_temp = domoticz.devices(11)
        local outlet_temp = domoticz.devices(10)
        local CompressorFreq = domoticz.devices(12)

domoticz.data.state = 1
            correction = 0
            domoticz.data.state = 2
                domoticz.data.state = 3
            end
                domoticz.data.state = 4
            end
            else
            end
        else
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

else
        end
    end
}

[ Voor 1% gewijzigd door pgeene op 29-12-2020 12:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:18:
Hierbij mijn aangepaste code, ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of het duidelijk is.
Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
-- Script is based on Domoticz in combination with the Domoticz plugin (https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/tree/main)
-- Line 18: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- Line 32: heatshift sensor IDX number to be filled in. (standard: Z1_Heat_Request_Temp)
-- Line 33: target_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Target_Temp)
-- Line 34: outlet_temp sensor IDX number to be filled in.  (Standard: Main_Outlet_Temp)
-- Line 35: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq)
-- IDX numbers can easilly be found by tapping the "hamburger menu button" next to the "tabs" of the scripts (top left corner) and searching (Ctrl + F) for the text behind "standard:" between the brackets.
-- HIT "ON" on the top left corner and hit "SAVE" on the top right corner and wait for a restart/defrost
return {
    on = {
        devices = { 
        }
    },
    data = {
        -- compressor state
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},

domoticz.data.state = 1
            correction = 0
            domoticz.data.state = 2
                domoticz.data.state = 3
            end
                domoticz.data.state = 4
            end
            else
            end
        else
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

else
        end
    end
}
toon volledige bericht
Doet hetzelfde?
Of wat zijn de wijzigingen?
En dit is toch niet alleen voor een DF?

Wat ik vroeg, kun je nu ook nog gewoon shift gebruiken?
Of moet je dan je stooklijn aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pgeene
Doet hetzelfde. Wijzigingen zijn uitleg (en mijn IDX'en ingevuld, anders kon ik niet testen)
Uitleg/handleiding is om vragen in het forum te voorkomen.

Nee, niet alleen defrost, ook startup zover ik kan zien.
Daarom de : for example. ;)
Restart kun je natuurlijk ook forceren door de machine uit te zetten. :D

De shift kan ik nu niet meer gebruiken, daar die overruled wordt door het script.
Denk dat er dan een nieuwe dummy ingezet moet worden met een plus en min waarde.
Dan kan die gekoppeld worden aan de target.
Dan moet het script stoppen als de (nieuwe dummy) target bereikt is.

Dus ja, als je dit gebruikt moet je (zover ik zie) je stooklijn direct aanpassen, of dit script aanpassen.

Ben het zelf nu aan het testen, maar temperatuur komt hier maar heel langzaam (lees niet) omhoog.
Gaat eigenlijk alleen maar naar beneden.
Staat nu al 50min. op -5 na een defrost.
Aanvoer neemt hier nu af, want retour neemt af.
Machine draait wel heel rustig (24Hz), maar dara krijg ik de hut niet mee warm.
Aanvoer nu 25 graden, normaal 30.
Geen idee, kijk het nog even aan.

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:21:
Doet hetzelfde. Wijzigingen zijn uitleg (en mijn IDX'en ingevuld, anders kon ik niet testen)
Uitleg/handleiding is om vragen in het forum te voorkomen.

Nee, niet alleen defrost, ook startup zover ik kan zien.
Daarom de : for example. ;)
Restart kun je natuurlijk ook forceren door de machine uit te zetten. :D

De shift kan ik nu niet meer gebruiken, daar die overruled wordt door het script.
Denk dat er dan een nieuwe dummy ingezet moet worden met een plus en min waarde.
Dan kan die gekoppeld worden aan de target.
Dan moet het script stoppen als de (nieuwe dummy) target bereikt is.

Dus ja, als je dit gebruikt moet je (zover ik zie) je stooklijn direct aanpassen, of dit script aanpassen.

Ben het zelf nu aan het testen, maar temperatuur komt hier maar heel langzaam (lees niet) omhoog.
Gaat eigenlijk alleen maar naar beneden.
Staat nu al 50min. op -5 na een defrost.
Aanvoer neemt hier nu af, want retour neemt af.
Machine draait wel heel rustig (24Hz), maar dara krijg ik de hut niet mee warm.
Aanvoer nu 25 graden, normaal 30.
Geen idee, kijk het nog even aan.

gr.
toon volledige bericht
Mijne deed het wel, lijkt het
Hij fluctueert :-)

Wat ik zei je hebt een status en een get topic mss daar eens naar kijken?

Maar zou wel mooi zijn als je een shift optie hebt.. hoe dan ook.. evt met een doeltemp +1 oid?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 29-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:30:
[...]

Mijne deed het wel, lijkt het
Hij fluctueert :-)

Wat ik zei je hebt een status en een get topic mss daar eens naar kijken?
Volgens mij komt dta bij mij omdat hij naar -5 gaat. Dan gaat hij op 24Hz draaien, dus wil hij eigenlijk nog lager.
Maar lager dan -5 mag niet.
Maar met minder dan 20Hz gaat mijn temperatuur niet omhoog (en met 24 ook niet).
Dan loopt mijn retour, en dus aanvoer, terug daar mijn afgifte dan te hoog is.
Dus blijft hij op 24Hz lopen.

Denk dat dat meer mijn systeem is dat hier niet goed op reageert.
Denk dat het voor puur vloerverwarming wel werkt.
Maar mijn luchtverwarming heeft hiervoor een te hoge afgifte.
Ga hierna even testen met hogere frequenties en een max delta van -3. Dat is namelijk de delta na een defrost. Dan zou hij wel weer moeten ophogen en dus moeten kunnen corrigeren.
Zou misschien mooier als er een stap in zou zitten dat elke graadstap maximaal XX minuten mag duren. daarna Delta met een graad ophogen ongeacht de frequentie.
Dit voorkomt ook dat een te hoge frequentie (ook al is die nodig) de deltaT naar beneden duwt of dat hij zijn target nooit bereikt als het heel koud is.
Eens even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:39:
[...]

Volgens mij komt dta bij mij omdat hij naar -5 gaat. Dan gaat hij op 24Hz draaien, dus wil hij eigenlijk nog lager.
Maar met minder dan 20Hz gaat mijn temperatuur niet omhoog (en met 24 ook niet).

Ga hierna even testen met hogere frequenties en een max delta van -3. Dat is namelijk de delta na een defrost. Dan zou hij wel weer moeten ophogen en dus moeten kunnen corrigeren.
Zou misschien mooier als er een stap in zou zitten dat elke graadstap maximaal XX minuten mag duren. daarna Delta met een graad ophogen ongeacht de frequentie.
Dit voorkomt ook dat een te hoge frequentie (ook al is die nodig) de deltaT naar beneden duwt of dat hij zijn target nooit bereikt als het heel koud is.
Eens even over nadenken.
toon volledige bericht
Kijk je bij mee.?
Bij mij lijkt het mooi te gaan [ tot nu toe hahaa]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:16
Sinds enkele dagen is mijn H20 error weer terug (5H model). Dit heeft al vanaf begin van installatie gespeeld, af en toe. Bij start van het stookseizoen nog niet, en nu dus ineens weer wel.

hannibal2206 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1" en hannibal2206 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Na handmatige reset draait het weer voor ongeveer een dag. Actuele pompsnelheid (via Heishamon) meestal 10 l/m, soms 15. Max flow is ca 30 l/m.

Aansluiting via ca 10 mtr 26 mm ingegraven leiding aan bestaande CV ringleiding van 22 mm (zit nog ca 1 mtr slechts 15 mm tussen)

Kan ik de reset van die error ook via Heishamon geven, of moet het echt via de remote control ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
hannibal2206 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:08:
Kan ik de reset van die error ook via Heishamon geven, of moet het echt via de remote control ?
Nee momenteel niet maar we hebben ook nog niet echt gezocht of dit mogelijk te maken is. Ik gooi de vraag wel even in de groep of iemand een idee heeft of dat uberhaupt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:16
MarFan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:20:
[...]

Domoticz plugin is ook aangepast (dank @thehog ) Maar nog niet getest!
@MarFan

Ik heb nog de oude plugin, maar daarin is Heishamon Error een 'device -text'. Daar kan je geen notificatie aan koppelen, wat ik wel graag zou willen

Doe ik iets verkeerd ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thehog schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:46:
[...]

Nee momenteel niet maar we hebben ook nog niet echt gezocht of dit mogelijk te maken is. Ik gooi de vraag wel even in de groep of iemand een idee heeft of dat uberhaupt mogelijk is.
Dan is het aanpassen van de stooklijnen ook een leuke request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:24

ErikVers

e-Duurzaam

Vraagje, weet iemand op hoeveel bar de WP zelf gaat druk afvoeren / afblazen?

Ik had hem op 2.3 bar waterdruk bijgevuld maar al vrij snel weer staat alles op 2.1 terwijl nergens lekkage kan vinden.

Edit: maximale druk systeem is 3 bar (300kpa)
En vuldruk moet meer zijn dan 1 bar en
Waterdruk controle punt is 1 bar maar lijkt me zo weinig?
Of zit ik gewoon “oud” te denken met 2+ bar?

[ Voor 41% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2020 19:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikVers schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:35:
Vraagje, weet iemand op hoeveel bar de WP zelf gaat druk afvoeren / afblazen?

Ik had hem op 2.3 bar waterdruk bijgevuld maar al vrij snel weer staat alles op 2.1 terwijl nergens lekkage kan vinden.

Edit: maximale druk systeem is 3 bar (300kpa)
En vuldruk moet meer zijn dan 1 bar en
Waterdruk controle punt is 1 bar maar lijkt me zo weinig?
Of zit ik gewoon “oud” te denken met 2+ bar?
Ik draai al drie jaar op 1/1.2 bar, is zat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

burnerchief schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:15:
Even wat getallen de wp draait bij mij nu min vermogen 20 hz 9,4 liter/ 18.8 bar hoge druk lage druk 0 bar bt 1 graad aanvoer 29 graden retour 25,5 graad kamertemp 21 graden
Meet je die hoge druk en lage druk met de heishamon? En wel veel temp opwek tussen je retour en aanvoer met zo een lage frequentie?
Hoe krijg je dat voor elkaar??

Zit hier op tr22 ta25 en dan pakt hij gerust tussen de 35hz en 40hz om 3 graden toe te voegen.. en voor tr22 ta24 29/30hz

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2020 20:29 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnerchief

burnerchief

ErikVers schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:09:
[...]

Meet je die hoge druk en lage druk met de heishamon? En wel veel temp opwek tussen je retour en aanvoer met zo een lage frequentie?
Hoe krijg je dat voor elkaar??

Zit hier op tr22 ta25 en dan pakt hij gerust tussen de 35hz en 40hz om 3 graden toe te voegen.. en voor tr22 ta24 29/30hz
Ik lees alles uit via de service cloud en ik heb een losse bt sensor.
Ik heb er een 5 groep verdeler aan hangen wv 4 groeps vv 15 mm 10cm hh en als 5e groep een 1 leidingsysteem van de 1e verdieping 1radiator open in de badkamer rest allemaal dicht verder 2e verdieping staat alles dicht.
Stooklijn 33/27 bij -15/15
Hij draait nu al drie dagen aan 1 stuk stationair ik denk als ik minder vraag dat de waf wat daalt 😱 de voetjes zijn nog nooit zo warm geweest 🥰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ep Woody schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:03:
[...]

Dan is het aanpassen van de stooklijnen ook een leuke request.
In 1.0 mogelijk 😃

SET16 zie https://github.com/Egyras...-Topics.md#command-topics

[ Voor 17% gewijzigd door thehog op 29-12-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26

timovd

Voorsprong door techniek

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:55:
[...]

Ik draai al drie jaar op 1/1.2 bar, is zat
1.2 bar op de bovenste etage of op het laagste punt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:26:
[...]

1.2 bar op de bovenste etage of op het laagste punt?
Laagste, op begane grond

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
Kan dat "live" , of moet de machine uit staan?
Net zoals bij de service cloud.

[ Voor 0% gewijzigd door pgeene op 29-12-2020 23:15 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Hoi Dylantje2 en pgeene. Ik was even een dag niet op tweakers, dus ik heb jullie discussie gemist. Bij deze mijn reactie:
Dylantje2 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:16:
[...]

Hi..
Klopt je topic 27 wel??
27 is een status toch geen shift? Of is dat in de plugin een shift sensor?
In mijn beleving moet het een topic set 5 zijn. Of maakt de plugin er meteen een shift device van?

En ff in grote lijnen.
Hij houd de stooklijn aan?
Maar dan op zijn minimaalst?

Alleen als ik dan een eigen shft op de stooklijn wil doen als het wat kouder is? Werkt dat wel?
Mijn "COP" schiet wel omhoog :-)
Topic 27 is in domoticz een shift sensor. Eigenlijk de shift die je tijdens WAR stooklijn ook op de pana controller insteld.

Wat mijn script doet is zodra de compressor op 0Hz komt (WP uit of tijdens defrost) dan gaat het script is state 1. Als de compressor niet meer 0Hz is ga ik in state 2, In deze state ga ik meteen het setpoint corrigeren. Het idee is om Tout boven Ttarget te houden, want dat is de situatie waarbij de WP terug gaat moduleren. Ik wacht in state 2 nog even totdat de compressor de 20Hz gepasseerd is, anders zou hij meteen doorvliegen naar state 4. Als de compressor boven de 20Hz is ga ik door naar state 3. In deze state blijf ik corrigeren totdat de compressor terug naar 20Hz gezakt is. Nu is de WP rustig (bij mij meestal binnen 5 minuten) nu kan ik door naar state 4. In state 4 hoeft Tout niet meer hoger te zijn dan Ttarget. Als de temperatuur gelijk is dan hoog ik de shift elke keer 1 graad op totdat hij weer op 0 uitkomt. Op dat moment volgt hij weer de stooklijn.

Mijn reden om dit script te gebruiken is omdat ik gemerkt had dat mijn WP na een defrost op maximaal vermogen begint te lopen om zo snel mogelijk weer op de stooklijn terecht te komen. Met als gevolg dat hij 15 minuten maximaal draait en de condensor alweer bijna dicht gevroren zit. Dan pruttelt hij nog 45 minuten door op laag vermogen met een dicht gevroren condensor, en dan heeft hij weer een defrost nodig. Met het script duurt dat maximaal vermogen draaien hooguit 5 minuten, en als hij uiteindelijk op de stooklijn zit ziet de condensor er vele malen beter uit.
Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
toon volledige bericht
Ik vind het een goede beschrijving. Dank voor de hulp.
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:21:

Inderdaad. Hier heb ik nog geen oplossing voor bedacht, maar dat ging in eerste instantie ook mijn doel voorbij. Je kunt ook altijd het script in domoticz uitzetten als de shift handmatig nodig is.
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:39:
[...]

Eens even over nadenken.
toon volledige bericht
Ai, ja, ik heb het script op mijn eigen systeem getest en nooit bedacht dat andere mensen een andere situatie kunnen hebben. Ik heb zelf nog een buffervat in het systeem zitten, en die overbrugt ook het afkoelen van het systeem water tijdens een defrost. Bij mij heeft bijvoorbeeld ook nog nooit de backup heater aangestaan.

Een oplossing zou kunnen zijn om in state 2 te wachten totdat hij de 30Hz gepasseerd heeft, en in state 3 te wachten totdat hij weer onder 30Hz zit ipv onder 21Hz.

code:
1
2
3
            if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 30) then
                domoticz.data.state = 3
            end

en

code:
1
2
3
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 30) then
                domoticz.data.state = 4
            end

Maar dan werkt het niet als je compressor in state 3 boven de 30Hz blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:26

timovd

Voorsprong door techniek

Dat betekent dat je twee verdiepingen hoger onder de 1 bar zit. Persoonlijk zou ik m wel bijvullen om storingen te vermijden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:02:
[...]

Kan dat "live" , of moet de machine uit staan?
Net zoals bij de service cloud.
Volgens mij live. Althans je kan het sowieso live zetten en ik meen mij te herinneren dat de warmtepomp dat dan ook oppakt gelijk tijdens een draaide heatcycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 14:40
hannibal2206 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:59:
[...]

@MarFan

Ik heb nog de oude plugin, maar daarin is Heishamon Error een 'device -text'. Daar kan je geen notificatie aan koppelen, wat ik wel graag zou willen

Doe ik iets verkeerd ?
Kan je aan een 'dummy' device-text of andere device-text wel een notificatie koppelen ? Is misschien meer een vraag voor in de domoticz groep ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Helaas geen tijd, nog druk met Domoticz en het huis.. ] Z2M in de soep grrr ]
maar wat zijn jullie goed:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
alaintje schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:14:
[...]

Als ik op 15l/min draai dan is elke graad deltaT 1kW (15/60*4,18*1=1,045kW).
Daarom lijk ik ook meer vermogen te hebben op 10l/min want de onnauwkeurigheid van de meting valt wat minder op.
Ik kan hem eens forceren op 7-8 liter. Hij draait nu weer rustig op 10l/min.

Maar hij komt er gewoon totaal niet bij in de buurt. Wss loopt de WP op 5kW en is de afgifte voldoende.
Ik heb het nu opgestopt tot 45 graden met de CV ketel, want de keuken zakte onder de 18 (er is geen circulatie van de wp over de CV).
Ik kan nu eens kijken hoe lang de WP die 45 vast kan houden, maar ik weet zeker dat die weer terug gaat kakken naar water van 33 graden (dus bij 33 graden leveren mijn radiatoren nog 5kW af).

Wat betreft je tweede punt. Ik had eerst ook wel het idee 2 x 5kW te plaatsen, dat waren de minste kosten per kW aanschaf, maar wel wat ongemak qua installatie achteraf. En op het dak staat het iets minder fraai.
Sowieso 2 frequenties op een dak is niet pluis.
Dus heb 1 wp als 'experiment' aangeschaft, en de WP is met cop 3 al zuiniger dan het gas en 24/7 warm in huis. Deze 'winter' doet de WP het behoorlijk goed hier. Komende jaren ga ik van een Label G naar A of beter.
Wellicht plaats ik volgend jaar een 9kW pana er bij met een buffervat en boiler. En gebruik ik de 5kW als circulatie. Ligt aan de verbouwingsplanning en nieuwe subsidieregelingen van de overheid.
Maar ik heb ook nog totaal 16kW aan L/L WP's staan. Alleen eerst nieuw stuk dak maken voordat deze daar geinstalleerd worden. Die waren een koopje via de werkgever en lossen alle problemen op, instant warmte in huis en L/W om het steady te houden.
In dat geval gaat de Pana zich bezighouden met water op max 25-30 te houden en SWW te maken.
Juist dan heb ik de modulatie van de 5H nodig!

tldr;
Dus volgende check-up, pomp begrenzen op 7,5 liter. Kijken of er dan magisch nog wat meer afrondings kilowattjes tevoorschijn komen.
Ik wil dat gewoon goed hebben. Van een beetje ervaren standpunt denk ik dat de temperatuurregeling expres zo grof is. Want afwijkingen van 1 graden hoef je tegenwoordig niet meer voor te betalen, de meerprijs voor +-0,1 C nauwkeurige tempsensor kost met aansturing in-line letterlijk 2 x 1 euro.
Zijn de temp sensors van de Pana uberhaupt in-line?

[...]

Lucht zou nog kunnen, maar hoor niks aan mijn systeem. Ik kan de ontluchters even nalopen en air purge draaien (maar goed dat is hetzelfde als een defrost :+ ).
De wp-ontluchter doe ik morgen wel even openen.
Waterpas staat hij zoals ooit geinstalleerd, kan ik voor de zekerheid ook wel nagaan.
De fan draait gewoon permanent op zijn 'max', dat is in normaal gebruik geloof ik 550-590 rpm zie ik terug.
Zet ik powerful aan dan gaat de fan idd met de compressor mee, 'wiebelt' even rond de 650 rpm, maar zakt met de frequentie mee terug.
Hier onder wel te zien op de foto van vandaag. Toch een defrost gehad in de piek waar de cursor op staat.
[Afbeelding]

(na 1800 zijn de waarden niet meer representatief, de CV draait nu nog mee).

Aan flow geen gebrek. De wp draait zonder storing 40l/min.
WP is aangesloten met 32mm uponor en splits zich na 15 meter in 2 x 32mm staal.
Een stuk van de 32mm staal splits zich direct op in allerlei losse leidingen (5 radiatoren binnen 2 meter). De andere 32mm staal loopt 15 meter door de kelder en gaat daar over in 2 x ~28mm staal voor 3 radiatoren.
Deze zijn allen schoon en radiatoren (op woonkamer na omdat die zo'n groot vermogen heeft denk ik) worden allemaal gelijkmatig warm met onderling een verschil in dt van 2 graden na zo'n 24 uur draaien (in het begin is het verschil groter).
De kleinere radiatoren hebben een wat lagere dt gezien ze wat meer moeten doen, maar dat is ook ongeveer de 'comfort', anders wordt de woonkamer enkele graden warmer t.o.v. de rest.

Alvast bedankt voor jullie ideeen!
Meten is het volgende, maar de WP draait wel 24/7 dus er fysiek aan sleutelen is effe wat lastiger.
toon volledige bericht
Ik ga vanavond de temperaturen calibreren.
Maar ik kan nergens in de handleidingen vinden hoe dit moet?
Ik zoek op calibrate maar krijg 0 resultaten.
Op temp en sensor zoeken heb ik ook gedaan, maar ik kom zo snel niet bij bet goede topic.

Hoe ziet bij de meeste mensen hier een defrost er uit qua inlet en outlet temperatuur? Wie zo stookt met ongeveer 35 graden.
Moet genoeg data zijn met dit weer :D .
Het is bij mij niet consistent. Maar meestal overstijgt de inlet de outlet (omdat er denk ik energie wordt afgegeven in de wisselaar, hij staat ten minste op koelen). Maar vreemder is het als de inlet net zo hoog wordt als de oude outlet :+
Door de pomp op een hoog debiet te zetten met de flir hoop ik mijn probleem te vinden vnv.
Vandaag wel rond/net boven de 4kW gedraaid op net geen 90 hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
alaintje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:49:
[...]

Op temp en sensor zoeken heb ik ook gedaan, maar ik kom zo snel niet bij bet goede topic.

Hoe ziet bij de meeste mensen hier een defrost er uit qua inlet en outlet temperatuur? Wie zo stookt met ongeveer 35 graden.
Het is bij mij niet consistent. Maar meestal overstijgt de inlet de outlet (omdat er denk ik energie wordt afgegeven in de wisselaar, hij staat ten minste op koelen). Maar vreemder is het als de inlet net zo hoog wordt als de oude outlet :+
Door de pomp op een hoog debiet te zetten met de flir hoop ik mijn probleem te vinden vnv.
TS tips en truucs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
timovd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:21:
[...]
Dat betekent dat je twee verdiepingen hoger onder de 1 bar zit. Persoonlijk zou ik m wel bijvullen om storingen te vermijden.
Ik draai al 6000 uur op 0,5 bar, waarbij alles dmv vvw begane grond verwarmd wordt en de pomp ook op diezelfde hoogte in de tuin staat. Nog geen storing gezien. Op basis van jullie berichten lijkt het me raadzaam om de druk nog wel op te hogen naar 1 bar, maar dat komt wel zodra de pomp weer eens af slaat bij hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
alaintje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:49:
[...]

Ik heb geijkt door het meten van de temperaturen op de volgende locaties:
Retour: kap voren eraf, zie je onder vorenaan twee bochten met een koperen buis ertussen.
Die buis heb ik gemeten, maar zorg met deze temps dat je hem afdekt en na een tijdje afdekking eraf en snel meten.
Bij mij zit hier ook onder de isolatie de Dallas sensor.

Aanvoer:
Zijkant klepje eraf schroeven, daarachter zie je de manometer. Dan aan de achterkant omhoog kijken.
Dan zie je een vaatje met twee draden eraan.
Die onderkant, waar ook mijn Dallas zit, meten na een tijdje afdekken.
Beide locaties zijn handig om te isoleren.
Vooral dat vaatje vindt ik frappant, groot zichtbaar vlak van metaal.

Zorg wel dat je machine rustig loopt.
Niet aan het opwarmen is, anders wordt het moeilijk.

Makkelijkst blijft om Dallas sensoren zoals boven beschreven te installeren.
Dan hoeft de machine niet elke keer open.
Ik heb elke keer in mijn grafieken gekeken wanneer de pana temp omsloeg. Dat vergeleken met Dallas en dat zou op +/-0,5 moeten liggen. Dus bij 28.5 graad in de Dallas moet hij omslaan van 28 naar 29 in de Pana.

Zorg wel dat je de echte Dallas hebt. Die hadden bij mij maar 0.1 graad verschil. Namaak al snel 1 graad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
pgeene schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:42:
[...]

Ik heb geijkt door het meten van de temperaturen op de volgende locaties:
Retour: kap voren eraf, zie je onder vorenaan twee bochten met een koperen buis ertussen.
Die buis heb ik gemeten, maar zorg met deze temps dat je hem afdekt en na een tijdje afdekking eraf en snel meten.
Bij mij zit hier ook onder de isolatie de Dallas sensor.

Aanvoer:
Zijkant klepje eraf schroeven, daarachter zie je de manometer. Dan aan de achterkant omhoog kijken.
Dan zie je een vaatje met twee draden eraan.
Die onderkant, waar ook mijn Dallas zit, meten na een tijdje afdekken.
Beide locaties zijn handig om te isoleren.
Vooral dat vaatje vindt ik frappant, groot zichtbaar vlak van metaal.

Zorg wel dat je machine rustig loopt.
Niet aan het opwarmen is, anders wordt het moeilijk.

Makkelijkst blijft om Dallas sensoren zoals boven beschreven te installeren.
Dan hoeft de machine niet elke keer open.
Ik heb elke keer in mijn grafieken gekeken wanneer de pana temp omsloeg. Dat vergeleken met Dallas en dat zou op +/-0,5 moeten liggen. Dus bij 28.5 graad in de Dallas moet hij omslaan van 28 naar 29 in de Pana.

Zorg wel dat je de echte Dallas hebt. Die hadden bij mij maar 0.1 graad verschil. Namaak al snel 1 graad.
toon volledige bericht
Wordt toch niet de avondklus ben ik bang. Het is heel vies weer hier...
Voordat de wp naar buiten gaat kan ik nog bij de aflaat, ontluchter etc, en daar hangt ook het bedieningspaneel.
Dus heb daar even gekeken. En eerst leek de aanvoer 1,5 graden af te wijken.
Uiteindelijk retour +0,5 en aanvoer+2 moeten geven.

(ik meet met de flir op de messing koppelingen, dat is +/-0,1 graden nauwkeurig heb ik al getest met geijkte meters op mijn werk).
Maar het blijft een gekloot.
Er zit nog 4 meter leiding tussen ofzo, dus best wel wat vetraging in de temperaturen.
Ik heb een radiator welke stervenskoud is dus tien ik die voorzichtig open draaide kon ik goed het verloop en de vertraging zien.
Ik moet eigenlijk nu nog een keer meten nu het stabiel is.

Maar nu loopt hij alweer een half uur stabiel op onderstaande. Heb in de namiddag de CV aangehad dus de aanvoer is wat hoger, maar hij kan het op 36 graden vast blijven houden lijkt het :) .

Als de wp trouwens uit staat is er een behoorlijk verlies naar de erg koude warmtewisselaar, aanvoer en retour worden pas gelijk bij ongeveer de 30 liter/minuut.

Te zien is ook dat ik de max pump speed hoger heb gezet. Heb geen geruis meer tot ~25l/min, dit kwam van een thermkstaatkraan welke niet helemaal dicht ging.

Wat ik nog ga doen is de flow minimaal zetten en dan even meten. Grotere deltaT geeft nauwkeuriger berekening in dit geval.

Nog ene opmerking, de pana zelf moet wel op de decimaal nauwkeurig rekenen want mijn opwekking blijft schommelen tussen 4,2 en 4,8 kW maar inlet/outlet stabiel :)

Iig alweer bedankt!
Dallas voeg ik toe als het buiten weer iets warmer is.
COP is nu zelfs aan de wat te hoge kant..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYxDcXWfdTPOhOKviYD0xKdQIho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9EICbCDqw0ahys9xS8PooGlb.png?f=fotoalbum_large
Thanks. Heb er dus meerdere malen overheen gelezen...
Maar hij staat eigenlijk hoger bij "Settings aanpassen" :p .

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 30-12-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
thehog schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:01:
[...]

Het klopt wel dat als heisha erg druk is met wifi hij geen tijd overhoudt om de verbinding met de panasonic te onderhouden. Of bijv. constant bezig is met de mqtt server omdat die loopt te pesten.
Panasonic cloud bleek ook niet meer te werken.
Bleek in de kabel op CNMode te zitten.
Als ik die aansloot, deden beide het niet meer.
Ook als er niets op de CNMode kabel aangesloten zat, heel gek.
Doorgemeten maar geen verkeerde koppeling.
Volgens handleiding aangesloten, maar zolang aangesloten deed niets het.

Nu is hij overgestapt op Heishamon, dus geen cloud meer. >:)
Even kijken of hij er mee overweg kan.
Verbinding vanuit extern werkt ook prima.
Net nog even bij hem een scriptje zitten aanpassen. Hoef ik niet meer langs voor het minste geringste. (y)
Nu nog even een Grafana dashboard maken.
Heeft iemand nog een goed dashboard voor Domoticz die geëxporteerd kan worden?
(Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
xcode35 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:47:
Hoi Dylantje2 en pgeene. Ik was even een dag niet op tweakers, dus ik heb jullie discussie gemist. Bij deze mijn reactie:

[...]

Topic 27 is in domoticz een shift sensor. Eigenlijk de shift die je tijdens WAR stooklijn ook op de pana controller insteld.

Wat mijn script doet is zodra de compressor op 0Hz komt (WP uit of tijdens defrost) dan gaat het script is state 1. Als de compressor niet meer 0Hz is ga ik in state 2, In deze state ga ik meteen het setpoint corrigeren. Het idee is om Tout boven Ttarget te houden, want dat is de situatie waarbij de WP terug gaat moduleren. Ik wacht in state 2 nog even totdat de compressor de 20Hz gepasseerd is, anders zou hij meteen doorvliegen naar state 4. Als de compressor boven de 20Hz is ga ik door naar state 3. In deze state blijf ik corrigeren totdat de compressor terug naar 20Hz gezakt is. Nu is de WP rustig (bij mij meestal binnen 5 minuten) nu kan ik door naar state 4. In state 4 hoeft Tout niet meer hoger te zijn dan Ttarget. Als de temperatuur gelijk is dan hoog ik de shift elke keer 1 graad op totdat hij weer op 0 uitkomt. Op dat moment volgt hij weer de stooklijn.

Mijn reden om dit script te gebruiken is omdat ik gemerkt had dat mijn WP na een defrost op maximaal vermogen begint te lopen om zo snel mogelijk weer op de stooklijn terecht te komen. Met als gevolg dat hij 15 minuten maximaal draait en de condensor alweer bijna dicht gevroren zit. Dan pruttelt hij nog 45 minuten door op laag vermogen met een dicht gevroren condensor, en dan heeft hij weer een defrost nodig. Met het script duurt dat maximaal vermogen draaien hooguit 5 minuten, en als hij uiteindelijk op de stooklijn zit ziet de condensor er vele malen beter uit.

[...]

Ik vind het een goede beschrijving. Dank voor de hulp.

[...]

Inderdaad. Hier heb ik nog geen oplossing voor bedacht, maar dat ging in eerste instantie ook mijn doel voorbij. Je kunt ook altijd het script in domoticz uitzetten als de shift handmatig nodig is.

[...]

Ai, ja, ik heb het script op mijn eigen systeem getest en nooit bedacht dat andere mensen een andere situatie kunnen hebben. Ik heb zelf nog een buffervat in het systeem zitten, en die overbrugt ook het afkoelen van het systeem water tijdens een defrost. Bij mij heeft bijvoorbeeld ook nog nooit de backup heater aangestaan.

Een oplossing zou kunnen zijn om in state 2 te wachten totdat hij de 30Hz gepasseerd heeft, en in state 3 te wachten totdat hij weer onder 30Hz zit ipv onder 21Hz.

code:
1
2
3
            if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 30) then
                domoticz.data.state = 3
            end

en

code:
1
2
3
            if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 30) then
                domoticz.data.state = 4
            end

Maar dan werkt het niet als je compressor in state 3 boven de 30Hz blijft hangen.
toon volledige bericht
Bij mij lijkt het niet echt goed te werken.
Hij piekt niet zo extreem, maar haalt zijn doeltemperatuur niet meer.
Elke defrost neemt de retour, en dus de aanvoer, een graad af.
Dus wel zuinig, maar niet comfortabel.
Ook aanpassen van de delta en de frequenties deed niet heel veel.

Denk dat dit vooral werkt bij mensen waarbij de machine nog niet hard hoeft te werken.

Toch bedankt voor het script.
Ga eens nadenken over een maximum tijdstip per graad. Denk dat het dan wel werkt bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xcode35
pgeene schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:49:
[...]

Denk dat dit vooral werkt bij mensen waarbij de machine nog niet hard hoeft te werken.

Ga eens nadenken over een maximum tijdstip per graad. Denk dat het dan wel werkt bij mij.
Ik hoor graag van je als je nog het een en ander aan verbeteringen hebt kunnen uitvoeren, en die voor jou werken. Ik heb dit script nu enkele weken draaien en in deze tijd heeft de WP het bij mij inderdaad ook niet echt heel zwaar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:38:
[...]

Panasonic cloud bleek ook niet meer te werken.
Bleek in de kabel op CNMode te zitten.
Als ik die aansloot, deden beide het niet meer.
Ook als er niets op de CNMode kabel aangesloten zat, heel gek.
Doorgemeten maar geen verkeerde koppeling.
Volgens handleiding aangesloten, maar zolang aangesloten deed niets het.

Nu is hij overgestapt op Heishamon, dus geen cloud meer. >:)
Even kijken of hij er mee overweg kan.
Verbinding vanuit extern werkt ook prima.
Net nog even bij hem een scriptje zitten aanpassen. Hoef ik niet meer langs voor het minste geringste. (y)
Nu nog even een Grafana dashboard maken.
Heeft iemand nog een goed dashboard voor Domoticz die geëxporteerd kan worden?
(Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen)
;)
toon volledige bericht
als je de mijne wat vindttt O-)

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:49:
[...]

Ik heb geen tijd om echt te kijken.
Weet wel dat ook nog hele huis "open" staat, deuren naar garage open gangdeur eruit enz enz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLE-KNXBLBdfX0omV7xaytn4RTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nqt7ljgyGMkB2smOVFzD5A5h.png?f=fotoalbum_large

En mij z2m ligt eruit, dus een betere dan de unit van de pana heb ik ff niet.

Maar lijkt me.... _/-\o_ _/-\o_

Edit, moet wel zeggen 2x backupheater mee gelopen voor het eerst sinds ....
En dat telt niet op bij pvo en de cop..
Dus als iemand daar nog een script voor heeft, COP incl backupheater

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 31-12-2020 00:06 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
xcode35 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:01:
[...]

Ik hoor graag van je als je nog het een en ander aan verbeteringen hebt kunnen uitvoeren, en die voor jou werken. Ik heb dit script nu enkele weken draaien en in deze tijd heeft de WP het bij mij inderdaad ook niet echt heel zwaar gehad.
Bedacht me..

Vooraf ik kan niet scriptn.

Maar als de http api werkt... [ in v 1.0 ]
Zou je dus mss ook wel tussentijds je stooklijn aan kunnen passen
Temp woonkamer erbij betrekken.
Als Twoonkamer = <20.. , dan stooklijn plus. [ of wat er mogelijk is met de api, mss wel steiler maken ]
Dan kan daarna de shift functie zijn werk blijven doen toch?

Vannacht niet geshift bij mij, maar het koelt nu aardig af:-)
Stook er maar even pellets bij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:05:
[...]

Ik heb geen tijd om echt te kijken.
Weet wel dat ook nog hele huis "open" staat, deuren naar garage open gangdeur eruit enz enz
[Afbeelding]

En mij z2m ligt eruit, dus een betere dan de unit van de pana heb ik ff niet.

Maar lijkt me.... _/-\o_ _/-\o_

Edit, moet wel zeggen 2x backupheater mee gelopen voor het eerst sinds ....
En dat telt niet op bij pvo en de cop..
Dus als iemand daar nog een script voor heeft, COP incl backupheater
Nu niet thuis, en via de telefoon niet handig.
Heb er ook in zitten dat een negatieve delta T geen opwekking is.

Zal ik dus in het nieuwe jaar posten.
Of iemand anders is me voor 8)7

Iemand was me (allang) voor. |:( 8)7

Staat al in de TS een versie die dat doet van BazemanKM.
https://github.com/Dylant...LUA%20COP%20en%20Verbruik

[ Voor 9% gewijzigd door pgeene op 31-12-2020 09:13 ]

• pgeene
Dylantje2 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:59:
[...]

als je de mijne wat vindttt O-)
Ja, maar die is wel heeeeel erg uitgebreid.
Moet ik meer wissen dan ik zelf zou moeten toevoegen. :*)
Zal hem anders als voorbeeld nemen voor mijn pagina, maar dan alleen de grafieken die ik ook heb.
Bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 07:29:
[...]
Maar als de http api werkt... [ in v 1.0 ]
Die werkt al sinds mijn PR is geaccepteerd. Ik draai er vanaf het begin van mijn ESPEasy thermostaat al mee.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
het is een beetje off-topic, maar ik heb gisteren nog (op de valreep vóór 1/1/2021) het definitieve energielabel van ons huis aangevraagd en binnen een paar uur dankzij de pana WP label A gekregen. Kosten: 5 euro (had zelfs gratis gekund)
Zonder de WP was het label B geweest. ook niet slecht voor een eind jaren 70 woning.

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 31-12-2020 10:37 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:11:
[...]

Die werkt al sinds mijn PR is geaccepteerd. Ik draai er vanaf het begin van mijn ESPEasy thermostaat al mee.
Ben benieuwd..
Alleen werk jij niet met Domoticz toch?
Of heb je lua / ofzo script?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:25:
[...]

Ja, maar die is wel heeeeel erg uitgebreid.
Moet ik meer wissen dan ik zelf zou moeten toevoegen. :*)
Zal hem anders als voorbeeld nemen voor mijn pagina, maar dan alleen de grafieken die ik ook heb.
Bedankt voor het aanbod.
Hij staat in de ts... bij grafana.

Voor de mensen die meer dashboarden willen delen..[ ik zal ze erbij zetten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
Dylantje2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:47:
[...]

Hij staat in de ts... bij grafana.

Voor de mensen die meer dashboarden willen delen..[ ik zal ze erbij zetten ]
Gezien ;)
Daarom wist ik dat er heeeeel veeeel dingen in staan :*)
Zal eens kijken of ik een cleane versie kan maken met alleen alle standaard dingen van de heisha en daarna exporteren. Moet hem toch voor meer dan een persoon maken. ;)

Gr

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ben benieuwd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
return {
    on = {
        devices = { 
        }
    },
    data = {
        -- compressor state
        state = { initial = 1 }
    },
    logging = {},

domoticz.data.state = 1
            correction = 0
            domoticz.data.state = 2
                domoticz.data.state = 3
            end
                domoticz.data.state = 4
            end
            else
            end
        else
            domoticz.data.state = 1
            correction = 0
        end

else
        end
    end
}
toon volledige bericht
Vraagje dat script wat is geschreven werkt zoiets ook eenvoudig in home assistant? Of wordt dan heel ingewikkeld? Werk nu nog met domoticz en moet de heishamon en mqtt gaan aansluiten maar twijfel of ik gelijk ook over ga op homeassistant.

Wil vooral mijn pana eenvoudig kunnen aftoppen bij een start of na df. Dus naar targetpoint hem er langer over laten doen als het onder de 4 graden is.
Of kun je zelfs ook de temp van compressor leidingen zelf meenemen? Zodat je een -1 of -2 geeft zodra dicht bij een df komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:36:
het is een beetje off-topic, maar ik heb gisteren nog (op de valreep vóór 1/1/2021) het definitieve energielabel van ons huis aangevraagd en binnen een paar uur dankzij de pana WP label A gekregen. Kosten: 5 euro (had zelfs gratis gekund)
Zonder de WP was het label B geweest. ook niet slecht voor een eind jaren 70 woning.
Hier ook A voor een jaren '30 woning.

CurlyMo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:06:
[...]

Hier ook A voor een jaren '30 woning.
Ikke lekker G......

1 PVoutput . Dongen NB

• hcmorg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-03 16:13
Vraagje de external controller van mn Pana (H 5) doet helaas niets meer.
De WP draait nu iets meer dan een week en de controller heeft het (tot vanochtend) gewoon gedaan.
De controller zou eigenlijk met min 2x 0.3mm aangesloten moeten worden. Ik heb hiervoor een UTP kapel gebruikt (0.25mm volgens mij) van 10meter lang.
Heeft iemand hier toevallig ook hetzelfde probleem gehad?
Heishamon heb ik vandaag trouwens aangesloten (incl sensoren en shelly's). Nu nog mn Wifi verstrerkers ophangen. Kan ik dan via de Heishamon verder alles regelen, aangezien mn WP nu uitstaat?

• Knielen
  • Laatst online: 07:16
@hcmorg Heb je niet toevallig met het installeren van Heishamon de UTP kabel beschadigd of een slecht contact veroorzaakt? Handigste is denk ik om even een ander aderpaar aan te sluiten.

• hcmorg
@Knielen Thanks, ik heb de stroom/spanning/weerstand gemeten (0,8 volt ong). Dus dat kan het volgens mij niet zijn. Ook is er verder niets aangesloten op de UTP kabel.
Kan ik de controller niet testen (aan/uit) of moet dat echt via de WP gaan?

• FransvWoerkom
@hcmorg Bij mij zit hij aan 40 meter UTP zonder problemen. Waarom denk je dat het de afstandbediening is? Is er geen aardlekschakelaar uit? Brandt het ledje op de hoofdprintplaat?

• hcmorg
@FransvWoerkom Er is geen aardlekschakelaar uit en het ledlampje brand ook groen.
De afstandsbediening doet helemaal niets meer helaas.. (er brand geen lampje op de controller)
Ik probeer nu zsm de wifiversterker buiten aan te sluiten zodat ik (hopelijk) mn warmtepomp aan krijg.

• hcmorg
Is er een knop op de monoblock zelf om de WP aan te zetten of moet het perse met de controller?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
hcmorg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:17:
Is er een knop op de monoblock zelf om de WP aan te zetten of moet het perse met de controller?
Ga stapje voor stapje.
Heb je spanning in de wp, voor en na de allamat?
Heb je zeker je draadjes goed zitten? Die utp gaan wel een breken
Meet je utp ook eens door.

Als er op alles spanning staat... Dan aan en uit heel even vast houden toch?

Backupheater op en de wp op 1 groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
ErikVers schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:05:
[...]

Vraagje dat script wat is geschreven werkt zoiets ook eenvoudig in home assistant? Of wordt dan heel ingewikkeld? Werk nu nog met domoticz en moet de heishamon en mqtt gaan aansluiten maar twijfel of ik gelijk ook over ga op homeassistant.

Wil vooral mijn pana eenvoudig kunnen aftoppen bij een start of na df. Dus naar targetpoint hem er langer over laten doen als het onder de 4 graden is.
Of kun je zelfs ook de temp van compressor leidingen zelf meenemen? Zodat je een -1 of -2 geeft zodra dicht bij een df komt?
Als je gaat regelen als je dicht bij een DF komt, ben je volgens mij al te laat.
Die opstart temperen werkt gewoon goed om het geheel rustiger te krijgen.
En omdat je rustiger opstart, vriest hij minder snel dicht. Dus duurt het langer tot de volgende DF.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pgeene schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:23:
[...]

Als je gaat regelen als je dicht bij een DF komt, ben je volgens mij al te laat.
Die opstart temperen werkt gewoon goed om het geheel rustiger te krijgen.
En omdat je rustiger opstart, vriest hij minder snel dicht. Dus duurt het langer tot de volgende DF.
Ik merk wel dat de bh erbij komt.. En die had ik eerst niet..
Zelfs overdag vandaag..

• hcmorg
@Dylantje2

Na beide allamat heb ik op beide zwarte draden (A) stroom. Die zwarte draden (A) gaan dan weer verder naar het moederbord (3 stuks) en die hebben ook allemaal stroom.
Helaas heb ik morgen pas weer een multimeter tot mn beschikking. Dan ga ik alles nog een keer meten.
Als ik nu met mn spanningszoekerschroevendraaier aan de onderkant van het moederbord op de bruine draden sta dan vind ie geen stroom..
De booster heater die ik heb aangesloten (3Kw) vindt ie ook geen spanning (CN3) netzoals waar de externe controller beide draden ook geen spanning vindt..
Als ik de spanningszoeker op de draden zet waar de 3-way valve is aangesloten vindt ie wel spanning op de "open"en nog een draad van de 3 weg klep.

Weet iemand toevallig hoe het kan dat er wel spanning bij de 3 weg klep gevonden wordt maar niet bij de booster heater (boiler) en de pana controller?

De display van de pana (binnen in mn huis) doet helemaal niets, er brand geen lampje.
Op de moederbord van de Pana (in de Monoblock) brand het groene ledlampje wel..

UTP was vanochten doorgemeten met een multiemeter en toen had ie wel 0.8 volt maar nu met de spanningsmeter meet ie niets.
hcmorg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:00:
@Dylantje2

Na beide allamat heb ik op beide zwarte draden (A) stroom. Die zwarte draden (A) gaan dan weer verder naar het moederbord (3 stuks) en die hebben ook allemaal stroom.
Helaas heb ik morgen pas weer een multimeter tot mn beschikking. Dan ga ik alles nog een keer meten.
Als ik nu met mn spanningszoekerschroevendraaier aan de onderkant van het moederbord op de bruine draden sta dan vind ie geen stroom..
De booster heater die ik heb aangesloten (3Kw) vindt ie ook geen spanning (CN3) netzoals waar de externe controller beide draden ook geen spanning vindt..
Als ik de spanningszoeker op de draden zet waar de 3-way valve is aangesloten vindt ie wel spanning op de "open"en nog een draad van de 3 weg klep.

Weet iemand toevallig hoe het kan dat er wel spanning bij de 3 weg klep gevonden wordt maar niet bij de booster heater (boiler) en de pana controller?

De display van de pana (binnen in mn huis) doet helemaal niets, er brand geen lampje.

UTP was vanochten doorgemeten met een multiemeter en toen had ie wel 0.8 volt maar nu met de spanningsmeter meet ie niets.
toon volledige bericht
Heb je wel backup verwarming in huis? Ziet er slecht uit.....

1 PVoutput . Dongen NB

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
hcmorg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:00:
@Dylantje2

toon volledige bericht
Bedieningsunit van de muur schroeven en met 2 korte draadjes direct in de pana op de juiste contacten zetten ter check?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
falconz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:16:
[...]

Bedieningsunit van de muur schroeven en met 2 korte draadjes direct in de pana op de juiste contacten zetten ter check?
Meten is weten.
Maar dit is mss wel handig
Wat ik al eerder zei die utp breekt wel eens af bij het vaszetten

• FransvWoerkom
@hcmorg

De booster-heater zit aan de rechter aardlekschakelaar, PS2. Zit de blauwe draad, de nulleider, van die aardlekschakelaar wel goed? Heb je van die UTP al een ander paartje geprobeerd?

• hcmorg
@FransvWoerkom

Ik ga gelijk een ander paartje proberen van de UTP kabel. De rechter aardlekschakelaar zit hetzelfde als de linker aardlekschakelaar. Power=bruin en Supply=blauw toch?

@falconz Thanks, ook een goed plan.
Pagina: 1 ... 4 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.