• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-01 21:31
samsamd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:42:
Thnx allemaal voor de reacties! @MarFan bedoel je versie 0.1.8? Die gebruik ik inderdaad. Als je dat niet bedoelt, weet ik even niet waar dat dan de versie van is.

Ik denk dat ik het als leek niet helemaal goed heb gedaan. Morgenavond ga ik er mee verder, samen met iemand die er iets meer verstand van heeft. Weliswaar niet van domoticz of node red, maar ik heb hoop :)
@MarFan en @Dylantje2, ik heb nu twee verschillende flows in node red, een ervan is afkomstig van de plugin pagina en de ander is de node red flow van dylantje. Ik moet nu de idx values aanpassen in node red, maar daar loop ik vast.

De idx values moet ik uit domoticz halen. Maar daar staan nog geen devices tussen, dus heb ik ook geen idx values. Ik heb het idee dat ik een stap mis, een stap om 'alle' devices in domoticz te krijgen, maar weet even niet wat ik daarvoor moet doen. Heeft iemand tips? Ik heb mijn domoticz log bekeken, daar staat niets bijzonders mbt. de plugin. Er staan geen foutmeldingen in.

Nog een vraag, de data uit de heishamon moet uiteindelijk in domoticz komen. Hoe wordt die data opgehaald? En door wat?

[Voor 3% gewijzigd door samsamd op 19-12-2020 21:42]

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:30
samsamd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:40:
[...]

@MarFan en @Dylantje2, ik heb nu twee verschillende flows in node red, een ervan is afkomstig van de plugin en de ander is de node red flow van dylantje. Ik moet nu de idx values aanpassen in node red, maar daar loop ik vast.

De idx values moet ik uit domoticz halen. Maar daar staan nog geen devices tussen, dus heb ik ook geen idx values. Ik heb het idee dat ik een stap mis, een stap om 'alle' devices in domoticz te krijgen, maar weet even niet wat ik daarvoor moet doen. Heeft iemand tips? Ik heb mijn domoticz log bekeken, daar staat niets bijzonders mbt. de plugin. Er staan geen foutmeldingen in.

Nog een vraag, de data uit de heishamon moet uiteindelijk in domoticz komen. Hoe wordt die data opgehaald? En door wat?
Even kort alvast reageren, wat ik sluit af (anders is de WAF onder de maat)
Welke devices zie je wel (ik zou verwachten niets of alles)
Heb je de juiste instellingen voor de MQTT = zefde adres als Heishamon en juiste base topic(let op, hoofdletter gevoelig)
Staat "Accept new Hardware Devices" aan in de settings van Domoticz
Als je de plugin triggered (Update in Hardware) zie je dan in je log (Heis) Connected to MQTT Server:
Zet de debug eens aan in de plug-in, en kijk of er dan (fout) meldingen voorbij komen..
De plug in maakt de devices aan als hij data ontvangt van de Heishamon, anders niet :)
Suc6

Pana WC12H9E8 / 1000L

• samsamd
MarFan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:47:
[...]

Even kort alvast reageren, wat ik sluit af (anders is de WAF onder de maat)
Welke devices zie je wel (ik zou verwachten niets of alles)
Heb je de juiste instellingen voor de MQTT = zefde adres als Heishamon en juiste base topic(let op, hoofdletter gevoelig)
Staat "Accept new Hardware Devices" aan in de settings van Domoticz
Als je de plugin triggered (Update in Hardware) zie je dan in je log (Heis) Connected to MQTT Server:
Zet de debug eens aan in de plug-in, en kijk of er dan (fout) meldingen voorbij komen..
De plug in maakt de devices aan als hij data ontvangt van de Heishamon, anders niet :)
Suc6
Thnx voor de snelle reactie! Onder devices verschijnen 3 devices nadat ik de plugin als hardware toevoeg, zie screenshot.

https://tweakers.net/i/qca1MP0PkHZNdkiWe5kSQZMjXuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5nyVicYYRkpy727OpnzEipW.jpg?f=fotoalbum_large

MQTT instellingen twijfel ik even over. Heb deze handleiding gebruikt, maar geen adres of base topic ingevoerd. Waar kan ik dat doen?

"Accept new Hardware Devices" staat aan in de settings. De logs tijdens debug mode voeg ik ook toe.

Edit, hieronder ook de plugin verbose logs:

[Voor 10% gewijzigd door samsamd op 19-12-2020 22:20]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:02
samsamd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:40:
[...]

@MarFan en @Dylantje2, ik heb nu twee verschillende flows in node red, een ervan is afkomstig van de plugin pagina en de ander is de node red flow van dylantje. Ik moet nu de idx values aanpassen in node red, maar daar loop ik vast.

Achter de flow van mij staat welke dummy sensor je met hebben
Ff domoticz google dummy
Zorg dat je ook mqtt en node red van domoticz heb draaien. Domoticz wiki
In de flow alleen idx aanpassen en die laten stroken mt de dummy idx en dan deploy!

Dan zou er eea moeten gaaa lopen

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• samsamd
Dylantje2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:47:
[...]

Achter de flow van mij staat welke dummy sensor je met hebben
Ff domoticz google dummy
Zorg dat je ook mqtt en node red van domoticz heb draaien. Domoticz wiki
In de flow alleen idx aanpassen en die laten stroken mt de dummy idx en dan deploy!

Dan zou er eea moeten gaaa lopen
Toevoegen van dummy gaat goed. mqtt en node red heb ik ook. Begrijp ik goed dat ik alle 108 devices eerst handmatig als dummy moet toevoegen zoals hieronder?

Ik krijg alleen nog geen data binnen in domoticz. De flow heb ik wel al gedeployed.

• Dylantje2
samsamd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:09:
[...]

Toevoegen van dummy gaat goed. mqtt en node red heb ik ook. Begrijp ik goed dat ik alle 108 devices eerst handmatig als dummy moet toevoegen zoals hieronder?

Ik krijg alleen nog geen data binnen in domoticz. De flow heb ik wel al gedeployed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je idx zou je moeten veranderen met de idx van jezelf
tsja 108.. ik zou eerst met een paar beginnen :-)

Ook moet je de mqtt op connect hebben staan.

En je voorkeur ha:

En als je pro wordt, pas helemaal onderaan gaan kijken in je global setup

Als je iets meer plaatjes stuurt..

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• samsamd
Dylantje2 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:29:
[...]

Je idx zou je moeten veranderen met de idx van jezelf
tsja 108.. ik zou eerst met een paar beginnen :-)
[Afbeelding]

Ook moet je de mqtt op connect hebben staan.
[Afbeelding]

En je voorkeur ha:
[Afbeelding]

En als je pro wordt, pas helemaal onderaan gaan kijken in je global setup

Als je iets meer plaatjes stuurt..
in mijn vorige post stuurde ik screenshots met de eerste 6 dummy sensoren die ik heb toegevoegd, de idx’es (4 t/m 9) heb ik aan de flow toegevoegd.

Ook zijn mijn instellingen gelijk aan jouw instellingen. Daarnaast heb ik de HA-app’s ook ingesteld, ik gebruik hiervoor Domoticz en Influx. In de Influx flow zie ik dat de database wordt geselecteerd die ik heb aangemaakt (Panasonic)

Echter, krijg ik nog steeds geen data binnen in Domoticz en mijn database blijft ook leeg.

Wordt het een beetje duidelijk zo? Laat het weten als je nog andere screenshots nodig hebt

• Dylantje2
samsamd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:55:
[...]

in mijn vorige post stuurde ik screenshots met de eerste 6 dummy sensoren die ik heb toegevoegd, de idx’es (4 t/m 9) heb ik aan de flow toegevoegd.

Ook zijn mijn instellingen gelijk aan jouw instellingen. Daarnaast heb ik de HA-app’s ook ingesteld, ik gebruik hiervoor Domoticz en Influx. In de Influx flow zie ik dat de database wordt geselecteerd die ik heb aangemaakt (Panasonic)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echter, krijg ik nog steeds geen data binnen in Domoticz en mijn database blijft ook leeg.

[Afbeelding]

Wordt het een beetje duidelijk zo? Laat het weten als je nog andere screenshots nodig hebt
Je hebt 2 verschillende dingen
1 je Heismon met mqtt , die rechtstreeks naar domoticz kan
En je hebt de flow naar een Database.dat kan vanuit de flow, maar ook..

Eerst maar je mqtt naar domoticz werkend, maar wat zegt je nodered? [ die idx geloof ik wel haha ]
Vandaaruit kun je ook heel makkelijk naar je db sturen.

• samsamd
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:03:
[...]

Je hebt 2 verschillende dingen
1 je Heismon met mqtt , die rechtstreeks naar domoticz kan
En je hebt de flow naar een Database.dat kan vanuit de flow, maar ook..

Eerst maar je mqtt naar domoticz werkend, maar wat zegt je nodered? [ die idx geloof ik wel haha ]
Vandaaruit kun je ook heel makkelijk naar je db sturen.
Wanneer ik de flow in nodered deploy krijg ik geen foutmeldingen oid. Ik heb het idee dat ik een belangrijke stap mis, namelijk de koppeling tussen heishamon en Domoticz. Ik herinner mij niet dat ik ergens het IP of URL van de /json feed (afkomstig van de heishamon) heb ingevoerd.

• Dylantje2
samsamd schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:11:
[...]

Wanneer ik de flow in nodered deploy krijg ik geen foutmeldingen oid. Ik heb het idee dat ik een belangrijke stap mis, namelijk de koppeling tussen heishamon en Domoticz. Ik herinner mij niet dat ik ergens het IP of URL van de /json feed (afkomstig van de heishamon) heb ingevoerd.
Wat zeggen je nodes?
Pana kant ( links) connect?
Domoticz kant links? Ip van domoticz 😰😇

• samsamd
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:21:
[...]

Wat zeggen je nodes?
Pana kant ( links) connect?
Domoticz kant links? Ip van domoticz 😰😇
Beide flows zijn connected met localhost (127.0.0.1) op poort 1883 (mqtt). Ik heb hier niet het ip adres van heishamon of poort van domoticz gedefinieerd. Wel geprobeerd, maar dat pakt die niet.

Voor nu moet ik afsluiten. Ik ga er snel mee verder. Dankjewel voor het meedenken!!!

• Dylantje2
samsamd schreef op zondag 20 december 2020 @ 00:41:
[...]

Beide flows zijn connected met localhost (127.0.0.1) op poort 1883 (mqtt). Ik heb hier niet het ip adres van heishamon of poort van domoticz gedefinieerd. Wel geprobeerd, maar dat pakt die niet.

Voor nu moet ik afsluiten. Ik ga er snel mee verder. Dankjewel voor het meedenken!!!

[Afbeelding][Afbeelding]
installeer mqtt explorer eens en laat eens zien wat je daar ziet als je het ip van domoticz installeer.
En je settings van je heishamon?

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 21:25
@Dre @Mortel
In het installateursmenu is de tapwater schakel differentiatie in te stellen van -2 tot -12 graden. Ik heb deze op -5 staan . Tapwater 52 graden. Hij schakelt dan bij 47 graden in. Ik heb de timer weer uitgeschakeld en wil deze week testen wat die bij 39 graden (52-13) of bijvoorbeeld 30 graden doet.
Nu herinner dat ik in hem in het najaar ook eens rond de 35Hz heb zien draaien. Rustig en geheel op het vermogen die de zonnepanelen opdat moment leverden.
Mocht inderdaad zijn dat die vanaf een bepaalde temperatuur met maximaal vermogen verwarmen gaat, dan is het beter om een lage differentiatie temperatuur aan te houden en het nemen van een ruimere verwarmingstijd.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

• pleio65
En er zijn nu twee Panasonic topics. Enigszins verwarrend want in welk topic plaats ga ik nu een bericht?

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:34
pleio65 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:30:
@Dre @Mortel
In het installateursmenu is de tapwater schakel differentiatie in te stellen van -2 tot -12 graden. Ik heb deze op -5 staan . Tapwater 52 graden. Hij schakelt dan bij 47 graden in. Ik heb de timer weer uitgeschakeld en wil deze week testen wat die bij 39 graden (52-13) of bijvoorbeeld 30 graden doet.
Nu herinner dat ik in hem in het najaar ook eens rond de 35Hz heb zien draaien. Rustig en geheel op het vermogen die de zonnepanelen opdat moment leverden.
Mocht inderdaad zijn dat die vanaf een bepaalde temperatuur met maximaal vermogen verwarmen gaat, dan is het beter om een lage differentiatie temperatuur aan te houden en het nemen van een ruimere verwarmingstijd.
Zie afbeelding hieronder.
Setpoint is 41 of 42 graden. Temperatuur is bereikt en mijn vriendin gaat douchen. Het vat temperatuur daalt hard en op een gegeven moment meent de Panasonic dat die op 42hz SWW moet gaan maken. Daarna daalt de temperatuur nog verder en gaat de WP gaat maximaal vermogen SWW produceren. Tussen die 42hz en die 104hz zit maar een paar minuten, helaas kon ik geen duidelijker plaatje vinden.

Mijn schakel differentiatie staat op -2 om dit gedrag zoveel mogelijk te voorkomen.
Tevens zet ik om 21.00 uur het setpoint naar 47 tegenwoordig. Dan pruttelt die rustig van ongeveer 40 naar 47. Als we dan gaan douchen(terwijl die met die run naar 47 bezig is) zakt het vat temperatuur ook best wel hard, maar heeft de WP niet de neiging om op 104hz te gaan draaien. Geen idee waarom.

Er volgt daarna een defrost, maar die moet je even wegdenken, dat is een ander probleem.

[Voor 16% gewijzigd door Mortel op 20-12-2020 11:54]

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

• reneeke1970
  • Laatst online: 09-11-2022
pleio65 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:37:
En er zijn nu twee Panasonic topics. Enigszins verwarrend want in welk topic plaats ga ik nu een bericht?
Hier natuurlijk, zoals je altijd al deed....

1 PVoutput . Dongen NB

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:52
reneeke1970 schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:29:
[...]

Hier natuurlijk, zoals je altijd al deed....
Ik zie het nu zo (mijn interpretatie):
Algehele discussie en heisha hier.

Startende gebruiker van pana die op zoek is naar stappenplan in het begin, het 101 forum.

Dus heb je eenmaal de basis geïnstalleerd/uitgezocht en ben je bezig met de geavanceerdere vraagstukken die niet behandeld worden in de TS van 101, dan kun je hier terecht.

Of zie ik het fout :?

Ik lees ze nu gewoon naast elkaar ;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• reneeke1970
pgeene schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:56:
[...]

Algehele discussie en heisha hier.

Startende gebruiker van pana die op zoek is naar stappenplan in het begin, het 101 forum.

Dus heb je eenmaal de basis geïnstalleerd/uitgezocht en ben je bezig met de geavanceerdere vraagstukken die niet behandeld worden in de TS van 101, dan kun je hier terecht.

Of zie ik het fout :?

Ik lees ze nu gewoon naast elkaar ;)
Ja dat zie je verkeerd, maar doen jullie maar lekker daar...

1 PVoutput . Dongen NB

• pgeene
reneeke1970 schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:11:
[...]

Ja dat zie je verkeerd, maar doen jullie maar lekker daar...
Enlighten me.
Als je het er niet mee eens bent, wat kan en mag, wat is het dan wel ;)

Als er een andere diepere reden is, dan denk ik dat er wel meer mensen zijn die dat willen weten. En misschien dat de verdeling dan duidelijk in beide TSen aangegeven kan worden (alleen suggestie, geen directe vraag).

Maar zoals gezegd, mij maakt het niet uit. Volg wel beide. :D

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• reneeke1970
pgeene schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:18:
[...]

Enlighten me.
Als je het er niet mee eens bent, wat kan en mag, wat is het dan wel ;)

Als er een andere diepere reden is, dan denk ik dat er wel meer mensen zijn die dat willen weten. En misschien dat de verdeling dan duidelijk in beide TSen aangegeven kan worden (alleen suggestie, geen directe vraag).

Maar zoals gezegd, mij maakt het niet uit. Volg wel beide. :D
Ik zeg er verder niks over....

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
pgeene schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:56:
[...]
Volgens mij vat het onderstaande wel aardig samen wat (naar mijn beste indruk) het verschil tussen dit en het andere topic is.
Maar omdat door allerlei offtopic gezeur we nu toe zijn aan deel 2 omdat er toch nog veel offtopic gedoe blijft bestaan.
Is het de uitgelezen om een andere TS die NIET wiki achtig is aan te leveren.
Maar geen algemeen geneuzel over de keuze van welk merk en of een cv ketel die er tussen meit en hoe we daar settings van moeten hebben.
Als antwoord op @DjaRoel:
Ik zie veel vragen voorbij komen, misschien is dat ook iets om op te nemen in de TS @Dylantje2 ? Wat uitgangspunten om voor de leek inzichtelijk te maken waarvandaan te starten met het instellen van de stooklijn, en wat compensatie op basis van ruimtetemperatuur doet, en waarvoor dat is
Sommige dingen horen hier gewoon niet thuis..
[...]
GEEN WIKI
Ik heb van @Ep Woody een aanbod gehad over een nieuwe zeker overzichtelijke TS, waarvan ik zei prima, maar de inhoud ben ik [ en wss anderen] het niet helemaal mee eens. Nog geen verdere actie's gezien, tot zojuist een keer. Opzet ben ik mee eens, maar al gezegd tijd. Een TS zoals ik hem bedoeld was zoals hij er staat.
[...]
Dus als de mensen die tijd over hebben een overzichtelijk TS maken, zal ik hem als ik tijd heb filteren van de in mijn ogen discutabele info.
[...]
Een topicstart delen met meerdere tweakers terwijl je samen niet eens op het zelfde level zit :-) [ o ik draai rondjes ]
@Ep Woody en @twain4me hebben naar ik begreep toen maar besloten de opzet die ze hadden liggen in een eigen topic te zetten. Oftewel,

- Het andere topic heeft duidelijk wel een wiki achtige opzet.
- Het andere topic heeft volgens mij geen moratorium op de te bespreken onderwerpen zoals WP naast CV ketel.

Dat andere topic heeft daarmee een andere insteek. Bevalt je dat beter, dan stel je daar je vragen. Zo niet, dan hier. Dat is het mooie aan tweakers. Iedereen kan een topic openen en het staat iedereen vrij te kiezen waar die zijn vragen stelt :) Ik hoor het overigens graag als ik het verkeerd zie @Dylantje2 @reneeke1970 @Ep Woody @twain4me

Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
DjaRoel in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• MarFan
samsamd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de plugin werkt hoef je niet zelf de devices toe te voegen, volgens mij moet je voordat je met node-red aan de slag gaat eerst zorgen dat je dat helemaal voor elkaar hebt. Ben bang dat je nu te veel dingen door elkaar haalt door op 2 fronten te vechten.
De 3 devices die aangemaakt zijn, zijn precies de 3 die de plugin zelf maakt onafhankelijk van de mqtt input van heishamon. DUS er is geen input in domoticz vanuit heishamon via MQTT.
1) Controleer of je verkeer vanuit heishamon binnenkomt in je mqtt-server (Mosquitto). Ik gebruik daarvoor MQTT explorer.
Controleer of in heishamon het ip-adres staat van de mqtt-server

In mijn geval is dat 10.0.10.118 met port 1883. op de heishamon kan dit niet 127.0.0.1 zijn

In MQTT explorer zie je dan:

Nu zie dat op het base-topic de berichten binnen komen.

Als je nu in de plug in hetzelfde invult, zou je deze berichten ook in de plug-in moeten binnen krijgen.

Misschien moet je om het duidelijk te krijgen voor jezelf de 127.0.0.1 even vergeten en overal het ip-adres gebruiken

Pana WC12H9E8 / 1000L

• pleio65
Ik begrijp de achterliggende gedachte om een ‘ander’ soort topic te starten wel. Op het monoblock topic wordt soms eindeloos over onderwerpen gediscussieerd die in mijn beleving niets met de Panasonic specifiek te maken hebben. Zo nu ook over mqtt. Hoeveel pagina’s geleuter daarover zullen nog volgen? Je bent mij dan volledig kwijt en de interesse om het monoblock topic te volgen daalt. Ik snap het enthousiasme van sommigen wel, maar enige zelf discipline over wat je post is wel gewenst. Ik ben voornemens de twee pana topics te volgen. De info die ik hebben wil filter ik er toch wel uit😀

• Dylantje2
CurlyMo schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:39:
[...]

Volgens mij vat het onderstaande wel aardig samen wat (naar mijn beste indruk) het verschil tussen dit en het andere topic is.

[...]

[...]

Als antwoord op @DjaRoel:

[...]

[...]

[...]

@Ep Woody en @twain4me hebben naar ik begreep toen maar besloten de opzet die ze hadden liggen in een eigen topic te zetten. Oftewel,

- Het andere topic heeft duidelijk wel een wiki achtige opzet.
- Het andere topic heeft volgens mij geen moratorium op de te bespreken onderwerpen zoals WP naast CV ketel.

Dat andere topic heeft daarmee een andere insteek. Bevalt je dat beter, dan stel je daar je vragen. Zo niet, dan hier. Dat is het mooie aan tweakers. Iedereen kan een topic openen en het staat iedereen vrij te kiezen waar die zijn vragen stelt :) Ik hoor het overigens graag als ik het verkeerd zie @Dylantje2 @reneeke1970 @Ep Woody @twain4me

DjaRoel in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
Ik vind alles prima... Ooit ben ik begonnen zoals ik bedoel in het TS.. En zie hier deel 2.. nooit verwacht dus ..En als ik zie

Maar als je nu gaat zeggen dat het 101 een wiki achtige opzet is, lijkt mij veel van ... kopie.
En de diepte in, en dat voor een starter

Maar ik ben zo sportief geweest om de 101 in deze ts te zetten.
Ben benieuwd wat 101 gaat doen:-)
Zie niet echt heel veel verschillen, en links naar webshops die over een paar maanden mss
Maar we gana het zien.

IIG succes daar _/-\o_

• Dylantje2
pleio65 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:53:
Ik begrijp de achterliggende gedachte om een ‘ander’ soort topic te starten wel. Op het monoblock topic wordt soms eindeloos over onderwerpen gediscussieerd die in mijn beleving niets met de Panasonic specifiek te maken hebben. Zo nu ook over mqtt. Hoeveel pagina’s geleuter daarover zullen nog volgen? Je bent mij dan volledig kwijt en de interesse om het monoblock topic te volgen daalt. Ik snap het enthousiasme van sommigen wel, maar enige zelf discipline over wat je post is wel gewenst. Ik ben voornemens de twee pana topics te volgen. De info die ik hebben wil filter ik er toch wel uit😀
Als je dan echt gelezen had.
Ik heb al heel lang gevraagd om een mod op het topic.
Maar als tweakers geen interesse heeft..

• CurlyMo
  • Nu online
pleio65 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:53:
Ik begrijp de achterliggende gedachte om een ‘ander’ soort topic te starten wel. Op het monoblock topic wordt soms eindeloos over onderwerpen gediscussieerd die in mijn beleving niets met de Panasonic specifiek te maken hebben. Zo nu ook over mqtt. Hoeveel pagina’s geleuter daarover zullen nog volgen?
Helemaal eens. Ik denk dat het zinvol zou zijn om een goede handleiding te maken voor het configureren van de Pana in je domotica tool en daaraan te refereren @twain4me @Ep Woody of wie er dan ook verstand van heeft.

• CurlyMo
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:57:
[...]
Dat werkt alleen via topic reports, doorgaans niet middels tags toch @Ed_L ?

• samsamd
MarFan schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:20:
[...]

Als de plugin werkt hoef je niet zelf de devices toe te voegen, volgens mij moet je voordat je met node-red aan de slag gaat eerst zorgen dat je dat helemaal voor elkaar hebt. Ben bang dat je nu te veel dingen door elkaar haalt door op 2 fronten te vechten.
De 3 devices die aangemaakt zijn, zijn precies de 3 die de plugin zelf maakt onafhankelijk van de mqtt input van heishamon. DUS er is geen input in domoticz vanuit heishamon via MQTT.
1) Controleer of je verkeer vanuit heishamon binnenkomt in je mqtt-server (Mosquitto). Ik gebruik daarvoor MQTT explorer.
Controleer of in heishamon het ip-adres staat van de mqtt-server
[Afbeelding]
In mijn geval is dat 10.0.10.118 met port 1883. op de heishamon kan dit niet 127.0.0.1 zijn

In MQTT explorer zie je dan:
[Afbeelding]

Nu zie dat op het base-topic de berichten binnen komen.

Als je nu in de plug in hetzelfde invult, zou je deze berichten ook in de plug-in moeten binnen krijgen.

[Afbeelding]

Misschien moet je om het duidelijk te krijgen voor jezelf de 127.0.0.1 even vergeten en overal het ip-adres gebruiken
Dankjewel @MarFan en @Dylantje2, het is gelukt!

Het liep inderdaad een beetje door elkaar. Ik heb de heishamon gereset en ben in domoticz en nodered ook opnieuw begonnen, stap voor stap. En nu werkt het, ik denk dat het een simpel foutje was, wat precies weet ik niet.

Maar de plugin werkt dus ook (heel fijn! :)) en ik heb 95 devices in domoticz (niet 108, geen idee waarom of wat ik nu mis). Van de zichtbare devices heb ik een deel inmiddels toegevoegd. Zo simpel kan het ook zijn! :) Mijn zondag kan niet meer stuk :P

Ik zie nog wel wat vreemde dingen, zo staat mijn Main_Outlet_Temp in domoticz op 167 graden celsius. Heisha monitor zegt 22 garden celsius. Dus ik heb nog wel wat uit te zoeken :P

• pleio65
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:57:
[...]

Heb ik gelezen. Was verder geen verwijt aan jou. Ik interpreteer jou reactie zo iets van een naderend einde van het monoblock topic? Dit gaat off-topic nu. Stop. :)

• Dylantje2
pleio65 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:53:
[...]

Heb ik gelezen. Was verder geen verwijt aan jou. Ik interpreteer jou reactie zo iets van een naderend einde van het monoblock topic? Dit gaat off-topic nu. Stop. :)
Wat je wilt moet jij interpreteren...
Als er geen h of J versie verkocht gaan worden komt er wss wel ene eind aan 8)

Tot die tijd.. zal er best een 3 en mss wel een 4 komen.

• MarFan
samsamd schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:33:
[...]

Maar de plugin werkt dus ook (heel fijn! :)) en ik heb 95 devices in domoticz (niet 108, geen idee waarom of wat ik nu mis). Van de zichtbare devices heb ik een deel inmiddels toegevoegd. Zo simpel kan het ook zijn! :) Mijn zondag kan niet meer stuk :P
Denk dat het verschil in aantal zit in S0 en de 1-wire

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Dylantje2
MarFan schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:25:
[...]

Denk dat het verschil in aantal zit in S0 en de 1-wire
Hi Thanks vooraf voor al je werk.

Is de plugin uit de beta?
Als ik lees op je git, zijn er dingen niet getest.... Of werkt hij goed.

Kun je hem in c++ in domoticz schrijven ipv plugin? _/-\o_ _/-\o_

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:03:
[...]

Waarom C++ :/

https://www.domoticz.com/wiki/Developing_a_hardware_plugin -->
Should I create a C++ hardware plugin?
Probably not.

Domoticz supports a Python plugin framework and this should be used wherever possible to keep the core Domoticz system as small and focussed as possible.

Details are here: Developing a Python plugin

Only hardware that can not be accomodated by the Python framework should be added via C++.

[Voor 4% gewijzigd door vandermark op 20-12-2020 22:52]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Dylantje2
Plugin is iets anders dan hardcore in domoticz.
Schijnt in c++ geschreven te zijn.
Maar ik kan het niet.
1 ding meeste ellende in domoticz... Plugins

• pgeene
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:25:
[...]

Maar ik kan het niet.
Plugins zijn nog wel eens instabiel, maar dat ligt volgens mij vaak meer aan de plugins.
Deze plugin heeft mij nog niet in de steek gelaten en alles wat erin zit (b)lijkt bij mij superstabiel.

Volgens de github pagina zijn er nog wat wensen die openstaan. Verder zou ik graag nog dual zone zien, maar denk dat ik een van de weinigen ben (en moet eerst de heisha dat ondersteunen).

Ik ben in ieder geval heel blij met de plugin. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• MarFan
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:03:
[...]

Hij staat nog in 'beta' omdat er nog een paar zaken open staan en niet getest zijn (omdat ik die niet in mijn WP heb). En wil nog een paar zaken toevoegen (Infux-db support bv), maar haal die zin binnenkort weg.
Hij draait hier al een jaar en bij de meeste nu een paar maanden zonder tickets of problemen.

Ik zie geen reden om hem in c++ te gaan schrijven. Plugins zijn een goede optie om domoticz uit te breiden.
En ik heb er geen tijd voor 8)7

Pana WC12H9E8 / 1000L

• MarFan
Dylantje2 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:25:
[...]

Maar ik kan het niet.
Ik draai een aantal plugins, maar 'nooit' problemen. Het is software, dus onvoorziene zaken kan altijd.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De Heishamon is een functionaliteit die <0,001% van de domoticz gebruikers gebruikt. Die gaan ze uiteraard nooit in C++ in domoticz zelf opnemen. Is geen enkele reden om te bepleiten dat de python versie niet goed genoeg zou zijn.

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• Mortel
Iemand een linkje naar een 2000 puls kwh meter?
Ik zie heel erg veel 1000 puls, maar een goede 2000 zie ik niet. De link is hier al eens voorbij gekomen in het topic, maar ik kan hem niet meer terug vinden.

• samsamd
Mortel schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:46:
Iemand een linkje naar een 2000 puls kwh meter?
Ik zie heel erg veel 1000 puls, maar een goede 2000 zie ik niet. De link is hier al eens voorbij gekomen in het topic, maar ik kan hem niet meer terug vinden.
Deze pulsed per halve watt, dus 2.000 per kwh. Ik heb er twee, maar nog niet geïnstalleerd. @pgeene gebruikt deze en hij heeft mij getipt ook.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03 14:39
De Panasonic split draait hier nu een maand.
Er zit een Kamstrup tussen zonder mbus, dus ik hou het bij "af en toe een serie foto's".

In de afgelopen maand volgens de Kamstrup geleverd vermogen: 778kWh
In diezelfde periode volgens de S0 meter in de meterkast verbruikt: 221kWh.

Echter zit bij het verbruik ook SWW, wat ik schat op 1.2kWh per dag (180 liter boiler en niet zoveel waterverbruik).
Dus als ik een maand SWW verminder op het verbruik en dan Kamstrup deel door verbruik dan zou hier de COP afgelopen maand 4.2 zijn geweest.

Doe ik de berekening zo voldoende?
(of kan ik dan beter ook de totaal 10kWh voor de defrosts wel meenemen?)

[Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 21-12-2020 18:33]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• pgeene
sjimmie schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:33:
De Panasonic split draait hier nu een maand.
Er zit een Kamstrup tussen zonder mbus, dus ik hou het bij "af en toe een serie foto's".

In de afgelopen maand volgens de Kamstrup geleverd vermogen: 778kWh
In diezelfde periode volgens de S0 meter in de meterkast verbruikt: 221kWh.

Echter zit bij het verbruik ook SWW, wat ik schat op 1.2kWh per dag (180 liter boiler en niet zoveel waterverbruik).
Dus als ik een maand SWW verminder op het verbruik en dan Kamstrup deel door verbruik dan zou hier de COP afgelopen maand 4.2 zijn geweest.

Doe ik de berekening zo voldoende?
(of kan ik dan beter ook de totaal 10kWh voor de defrosts wel meenemen?)
Of alleen kWh meten als niet in SWW mode.
Moet je kunnen filteren via script

Ik neem mijn defrost mee voor COP. Vind ik wel zo eerlijk.

[Voor 3% gewijzigd door pgeene op 21-12-2020 19:10]

• Dylantje2
pgeene schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:01:
[...]

Of alleen kWh meten als niet in SWW mode.

mm die zoek ik nog een COP script incl df
Of hoe meet je die?

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Dylantje2 schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:49:
[...]

mm die zoek ik nog een COP script incl df
Of hoe meet je die?
Dat is toch niet zo moeilijk, gewoon de energie van beide kWh meters bij elkaar optellen en delen door de warmte van die periode.

Warmtelevering / (kWh meter 1 + kWh meter 2) = COP

• sjimmie
Dat hangt er van af hoe je meet en registreert.
Een foto van de meterstanden 1x per maand niet makkelijk te manipuleren met een script. :D
En dan vind ik het makkelijker om gewoon in mijn Excel uit te gaan van elke dag ongeveer hetzelfde aantal kWh voor SWW.
Maar dat is feitelijk geen onderdeel van de COP, want dan zou tijdens de defrosts je COP negatief zijn en volgens mij "bestaat" er niet zoiets als een negatieve COP. ik snap wat je bedoelt hoor, maar wat is zuiver...

• pleio65
@sjimmie
Als het totaal de door Pana afgegeven vermogen (nagenoeg) gelijk is aan de Kamstrup, dan kan je uitgaan dat het sww vermogen die de Pana aangeeft ook juist is. Deze haal je van het totaal af.

• Dylantje2
Ep Woody schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:50:
[...]

Dat is toch niet zo moeilijk, gewoon de energie van beide kWh meters bij elkaar optellen en delen door de warmte van die periode.

Warmtelevering / (kWh meter 1 + kWh meter 2) = COP
Nou niet zo moeilijk....
En dat in een script.
Noob scripting here

• sjimmie
pleio65 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:06:
@sjimmie
Als het totaal de door Pana afgegeven vermogen (nagenoeg) gelijk is aan de Kamstrup, dan kan je uitgaan dat het sww vermogen die de Pana aangeeft ook juist is. Deze haal je van het totaal af.
Wat de pana zelf zegt is, zoals bij iedereen denk ik wel, heel anders dan wat losse meters registreren.
Mijn manier om bij benadering te bepalen wat een SWW run verbruikt, is door de registratie van mijn S0 meter tijdens een SWW run om te rekenen. (in mijn logging hou ik van de S0 het vermogen bij, en verbruik is vermogen x tijd)

• Ep Woody
@Dylantje2, ik begrijp dat je er weinig kaas van gegeten hebt, maar het kan geen kwaad om een beetje te begrijpen wat een script doet en dan is het aanpassen van een paar kleine dingen geen groot ding meer.

Zo zit er bijvoorbeeld een fout in de berekening of benaming van de waarde "COPberekend" van "WP LUA COP en Verbruik".

Voor hetzelfde geld staat er in een script
code:
1
sudo rm -rf /
en voer je dat blind uit. Dan wordt je toch net iets minder vrolijk...

• pgeene
sjimmie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:54:
[...]

Dat hangt er van af hoe je meet en registreert.
Een foto van de meterstanden 1x per maand niet makkelijk te manipuleren met een script. :D
En dan vind ik het makkelijker om gewoon in mijn Excel uit te gaan van elke dag ongeveer hetzelfde aantal kWh voor SWW.

[...]

Maar dat is feitelijk geen onderdeel van de COP, want dan zou tijdens de defrosts je COP negatief zijn en volgens mij "bestaat" er niet zoiets als een negatieve COP. ik snap wat je bedoelt hoor, maar wat is zuiver...
Negative COP's doe ik niets mee.
Ik neem het opgeleverde vermogen, dwz het vermogen wanneer delta T positief is.
Alles waarbij delta T negatief is neem ik niet mee.
Dan berekeken ik per 10 seconden het vermogen opgewekt door die positieve delta T door gebruik te maken van de flow.

Het totaal aan positief vermogen over de dag deel ik door de som van het gebruikte vermogen over de dag van beide kWh meters.

Dit geeft mij een eerlijk(er) beeld van hoeveel vermogen er het huis is ingegaan en hoeveel stroom me dat heeft gekost.

Ik wil ook nog een keer in mijn script opnemen dat het vermogen wat hij uit het huis trekt door de defrost meeneemt door het aft te trekken van het positief vermogen. Dit daar dit eigenlijk ook geen opgeleverd vermogen is, maar alleen tijdelijk is toegevoegd aan het CV circuit, waarna het ge/verbruikt wordt voor de defrost.

De Pana berekent (heel oneerlijk) het opgeleverd vermogen zonder mee te nemen dat delta T wel positief moet zijn. d.w.z. dat tijdens een defrost er vermogen wordt "opgewekt".
Dit haal ik tenmisnte uit mijn grafieken.
Ik krijg dan ook enorme vermogens pieken en enorme COP's. Dit daar er weinig vermogen wordt gevraagd (compressor en fan draaien langzaam) maar er wel veel vermogen wordt "afgetapt" (hoge delta T, aldanwel negatief, en hoge pompsnelheid tijdens defrost).
Door een logische eis in te stellen in mijn script dat opgeleverd vermogen altijd positief moet zijn, heb ik die fout gedeeltelijk eruit gefilterd. Nu nog een keer het negatieve vermogen eraf trekken. Komt nog wel.
Helemaal exact wordt het echter niet, blijft behelpen.

• pgeene
Dylantje2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:19:
[...]

Nou niet zo moeilijk....
En dat in een script.
Noob scripting here
Ik had tot enkele maanden geleden nog nooit een Lua script gezien. Beetje logisch nadenken, wat google erbij en wat geduld >> geweldige combi.
>:)

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-03 21:38
Misschien hier iemand die mij even opweg wil helpen?

mij domticz is vast gelopen en heb nu backup terug geschoten en mis ik 2 dagen KWH log. hoe kan ik ook al weer een Mqqt waarde sturen via mosquitto naar domoticz via ssh op de pi.
of kan dit ook direct naar domicz via http?

• sjimmie
Dewim1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:04:
Misschien hier iemand die mij even opweg wil helpen?

mij domticz is vast gelopen en heb nu backup terug geschoten en mis ik 2 dagen KWH log. hoe kan ik ook al weer een Mqqt waarde sturen via mosquitto naar domoticz via ssh op de pi.
of kan dit ook direct naar domicz via http?
Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie" ?

• sjimmie
Daar werd je al verder geholpen naar het juiste topic...
En ook daar heb je je vraag al gesteld.
Dewim1 in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5" ?

[Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 22-12-2020 14:11]

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
In een ander forum ook gemeld maar toch ook hier maar even crossposten:

HeishaMon v1.0 is zojuist uitgebracht. In mijn repo staat ie al (https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binaries). In die van Egyras zal ie ook zo komen.

Let op dat na update naar v1.0 de heishamon een factory reset krijgt. Je moet hem dus opnieuw via wifi configureren.

Ook zijn de topics veranderd. Dus ook je automation vereist wijziging! De intergrations op github zijn hier al voor aangepast. De plugin voor domoticz zal ook een aanpassing krijgen.

New from 0.9 to 1.0:
- cpu/mem/wifi statistics in debug log
- operational mode for 2 zone possible
- migrate to LittleFS (causing factory reset)
- new models identified
- new HTTP REST API support
- change in topics (change automation for this)
- fully optional pcb emulation support
- new commands added (see mqtt topics readme)
- mqtt broker timeout improvement

• Dewim1
thehog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:24:

HeishaMon v1.0 is zojuist uitgebracht. In mijn repo staat ie al (https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/tree/main/binaries). In die van Egyras zal ie ook zo komen.

Let op dat na update naar v1.0 de heishamon een factory reset krijgt. Je moet hem dus opnieuw via wifi configureren.

Ook zijn de topics veranderd. Dus ook je automation vereist wijziging! De intergrations op github zijn hier al voor aangepast. De plugin voor domoticz zal ook een aanpassing krijgen.

New from 0.9 to 1.0:
- new models identified
Bedankt voor al je werk weer @thehog
Ik gebruik hier de node red flow uit TS. Moet deze dan aangepast worden?

• Dewim1

New from 0.9 to 1.0:
- new models identified
Om mijn vraag even wat concreter te maken.

Is het voldoende om onderstaande aan te passen naar panasonic_heat_pump/main/# ?

en voor de commands is me zo even zo niet duidelijk.

• thehog
Ja klopt.
En als je Set commando's gebruikt om via heishamon de WP aan te sturen moet je /commands/ er tussen zetten (bijv. panasonic_heatpump/commands/SetHeatpump)

• pgeene

New from 0.9 to 1.0:
- new models identified
Laat me beginnen met _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Korte vraag, moet er voor de domoticz plugin nog iets veranderd worden?
Voor ik hier de bende update ;)

• MarFan

New from 0.9 to 1.0:
- new models identified
Domoticz plugin is ook aangepast (dank @thehog ) Maar nog niet getest!

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Dewim1
@thehog

Zijn de extra sensoren gelijk gebleven?

panasonic_heat_pump/s0/Watt/2
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1
panasonic_heat_pump/1wire/28602e56b5013c06

kan ik met de nieuwe versie ook nog kiezen tussen de oude manier en nieuwe incremental Watthour?

• thehog
Dewim1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:18:
@thehog

Zijn de extra sensoren gelijk gebleven?

panasonic_heat_pump/s0/Watt/2
panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1
panasonic_heat_pump/1wire/28602e56b5013c06

kan ik met de nieuwe versie ook nog kiezen tussen de oude manier en nieuwe incremental Watthour?
Die zijn gelijk gebleven. Echter voor totaal watthour is er nu WatthourTotal

• pgeene

New from 0.9 to 1.0:
- new models identified
Net geïnstalleerd samen met de update van de domoticz plugin.
@MarFan ook bedankt voor de update _/-\o_

Systeem draaide vrij snel weer. Wel even wachten en moest na de update terug naar hardware en een basetopic instellen. Die van de heishamon af gekopieerd en toen begon alles weer te draaien.

Nu kreeg ik alleen een riedel aan temp sensoren erbij die ik niet ken. Worden ook niet geüpdate. Allemaal gekoppeld aan de heishamon. Wel allemaal een startwaarde, maar daarna niets.
Moet ik daar wat mee?
Zijn er totaal 9

Hierboven enkele uit een snapshot. ;)

• thehog
pgeene schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:54:
[...]

Net geïnstalleerd samen met de update van de domoticz plugin.
@MarFan ook bedankt voor de update _/-\o_

Systeem draaide vrij snel weer. Wel even wachten en moest na de update terug naar hardware en een basetopic instellen. Die van de heishamon af gekopieerd en toen begon alles weer te draaien.

Nu kreeg ik alleen een riedel aan temp sensoren erbij die ik niet ken. Worden ook niet geüpdate. Allemaal gekoppeld aan de heishamon. Wel allemaal een startwaarde, maar daarna niets.
Moet ik daar wat mee?
Zijn er totaal 9
[Afbeelding]
Hierboven enkele uit een snapshot. ;)
Dat lijken me jouw 1wire dallas temp sensoren te zijn?

• pgeene
thehog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:57:
[...]

Heb er maar 3 direct op de heishamon aangesloten, en die draaien gewoon nog.
Ook met allemaal andere waardes.
Hoop tenminste niet dat iets nu richting de nul graden is 8) .
Anders heb ik het koud in huis 8)7

Zal ze uiteindelijk wel gewoon verwijderen als ik ze niet nodig heb.

,,@thehog nogmaals bedankt voor het toevoegen van 2 zones. Nog even kijken hoe ik die moet toevoegen, maar daar moet ik een keer rustig voor gaan zitten.

[Voor 17% gewijzigd door pgeene op 22-12-2020 22:24]

• MarFan
thehog schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:57:
[...]
Dat is ook mijn eerste gedachte.
Kan je met mqtt explorer zien of je de nummers terug ziet in het topic van de heishamon / 1wire ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• pgeene
MarFan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:01:
[...]

Dat is ook mijn eerste gedachte.
Kan je met mqtt explorer zien of je de nummers terug ziet in het topic van de heishamon / 1wire ?
even de JSON gechecked (vond ik iets makkelijker en geen mqqt explorer geinstallerd), maar die laat duidelijk mijn 3 sensoren zien.
laatste topics:
{"Topic": "TOP94","Name": "Zones_State","Value": "2","Description": "Zone1 and zone2 active"}],"1wire":[{"Sensor": "286c3802422001fc","Temperature": "10.13"},{"Sensor": "288587890c000074","Temperature": "29.44"},{"Sensor": "2867bc890c0000c7","Temperature": "24.75"}],"s0":[{"S0 port": "1","Watt": "481","Watthour": "0.00"},{"S0 port": "2","Watt": "0","Watthour": "0.00"}]}

Maar net even de nummers bekeken, zijn volgens mij heel oude metingen (van anderhalve maand geleden) van sensoren die allang niet meer op de heisha zitten.
Waren ALI sensoren, nu vervangen voor echte MAXIM sensoren (veel beter)
Daarna nog wel een reboot gehad van de heisha, dus zouden niet meer moeten terugkomen.
Lijken even erop gekomen te zijn gekomen bij het updaten met nieuwed IDX's, maar doen ook niets meer.
Dus gewoon verwijderen. Geen tijd meer aan besteden, hebben allemaal (hoop ik) wel betere dingen te doen.
Bedankt voor de support _/-\o_

@thehog
Wel mooi die duidelijke "zone1 and zone2 active" >:) Super!

• thehog
pgeene schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:17:
[...]

even de JSON gechecked (vond ik iets makkelijker en geen mqqt explorer geinstallerd), maar die laat duidelijk mijn 3 sensoren zien.
laatste topics:
{"Topic": "TOP94","Name": "Zones_State","Value": "2","Description": "Zone1 and zone2 active"}],"1wire":[{"Sensor": "286c3802422001fc","Temperature": "10.13"},{"Sensor": "288587890c000074","Temperature": "29.44"},{"Sensor": "2867bc890c0000c7","Temperature": "24.75"}],"s0":[{"S0 port": "1","Watt": "481","Watthour": "0.00"},{"S0 port": "2","Watt": "0","Watthour": "0.00"}]}

Maar net even de nummers bekeken, zijn volgens mij heel oude metingen (van anderhalve maand geleden) van sensoren die allang niet meer op de heisha zitten.
Waren ALI sensoren, nu vervangen voor echte MAXIM sensoren (veel beter)
Daarna nog wel een reboot gehad van de heisha, dus zouden niet meer moeten terugkomen.
Lijken even erop gekomen te zijn gekomen bij het updaten met nieuwed IDX's, maar doen ook niets meer.
Dus gewoon verwijderen. Geen tijd meer aan besteden, hebben allemaal (hoop ik) wel betere dingen te doen.
Bedankt voor de support _/-\o_

@thehog
Wel mooi die duidelijke "zone1 and zone2 active" >:) Super!
De oude sensoren zitten nog in je mqtt broker (retained). Met mqtt explorer kan je de retained vlag er af halen zodat ze nooit meer terug komen. Anders komen ze steeds terug bij een domoticz reboot.

• sjimmie
pleio65 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:44:
[...]

Zou een ‘lage’ sww start temperatuur een reden kunnen zijn dat pana de hele sww run ‘maximaal’ draait?
Nog even terug hierop, dit is de verklaring:

Op dit moment is hier de SWW temperatuur 23 graden dus ik vrees straks een "high capacity" run.

• reneeke1970
sjimmie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:19:
[...]

[Afbeelding]
Op dit moment is hier de SWW temperatuur 23 graden dus ik vrees straks een "high capacity" run.
Kwestie van niet zo koud laten worden dus?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ep Woody
[...]

[Afbeelding]
Ben benieuwd, ga binnenkort ook een SWW vaatje installeren, kijken hoe ik het precies ga aansluiten en hoe het bevalt. Misschien maak ik nog wel een (schakelbare) bypass voor de combinatie boiler+verwarming.

• sjimmie
reneeke1970 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:21:
[...]

Kwestie van niet zo koud laten worden dus?
code:
1
2
3
if [swwvat.temperatuur] <= 26 { 
  douche.kill;
}
:X

• MarFan
Ik wil de Heishamon v1 erop zetten, wat is ook al weer het default pass

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-05-2022
Weet iemand hoe je de bedrading moet aansluiten om de PAW-A2W-RTWIRED aan te sluiten? Op de pana heb je de H-C-N-L aansluiting en op de PAW-A2W-RTWIRED(thermostaat)heb je R-C-T aansluiting.

[Voor 3% gewijzigd door Boutersewalter op 24-12-2020 12:29]

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• pgeene
MarFan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:55:
Ik wil de Heishamon v1 erop zetten, wat is ook al weer het default pass
Volgens mij is er geen standaard password.
Die moet je zelf invullen als je de eerste keer inlogt, maar misschien was dat bij V1 wel anders.

[Voor 6% gewijzigd door pgeene op 24-12-2020 12:15]

• MarFan
pgeene schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:07:
[...]

Volgens mij is er geen standaard password.
Die moet je zelf invullen als je de eerste keer inlogt, maar misschien was dat bij V1 wel anders.
Volgens mij wel 8)7 (heb hem niet aangepast namelijk na vorige update) alleen welke :? gevonden _/-\o_

[Voor 3% gewijzigd door MarFan op 24-12-2020 12:24]

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
And we have liftoff!

Weer een Panasonic in de lucht :)

Nu begint het pas :P

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Dylantje2
Gieliovd520 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:28:
And we have liftoff!

Laat maat weten hoe en wat., zet ik je in de ts erbij

• Ep Woody
Gieliovd520 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:28:
And we have liftoff!

Nice! Zelf geïnstalleerd?

Succes met het inregelen!

• thehog
Boutersewalter schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:03:
Weet iemand hoe je de bedrading moet aansluiten om de PAW-A2W-RTWIRED aan te sluiten? Op de pana heb je de H-C-N-L aansluiting en op de PAW-A2W-RTWIRED(thermostaat)heb je R-C-T aansluiting.
Ik vind deze: https://www.climadirect.c...nstallation-manual-89.pdf

C zal wel de common live zijn (hij schakelt 230v namelijk uit de warmtepomp). T staat dan voor warmevraag. En ik vermoed dat R het tegenovergestelde betekend (geen warmtevraag, dus eigenlijk koeling gevraagd).

Als mijn theorie klopt: C op L(ive), T op H(eat) en R op C(ool). De N vanuit de warmtepomp niet aangesloten (de thermostaat wordt niet gevoed uit de warmtepomp).

Maar meet even door of de C met T verbonden wordt zodra de thermostaat warmtevraag heeft en C met R verbonden wordt als dat niet het geval is.

• Mortel
Van de week een begin gemaakt om te gaan monitoren/sturen via de heishamon.

Volgende spullen besteld:
- kWh meters 2000 puls / kWh
- Leeg verdeelkastje
- Wartels, phoenix klemmen, etc
- Heishamon
- Temperatuur sensoren (Maxim Integrated DS18B20+)
- Rubber kabel

Inmiddels hangen de kWh meters en de heisamon. Volgende week komen de aansluit spullen binnen.

Wat nog te doen:
- kabel aan de temperatuur sensoren solderen
- Aansluiten S0,S1, temperatuur sensoren
- Uitzoeken hoe ik de heishamon aan de praat krijg
- Buizen binnen isoleren. Dit is vanuit de nieuwbouw installateur niet gebeurd. Zeker bij het SWW vat valt nog wel wat te winnen aan verlies.

Tevens de muur achter de binnenunit een mooi kleurtje gegeven.
Het begin is er....

• Dylantje2
Mortel schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:42:
Van de week een begin gemaakt om te gaan monitoren/sturen via de heishamon.

Volgende spullen besteld:
- kWh meters 2000 puls / kWh
- Leeg verdeelkastje
- Wartels, phoenix klemmen, etc
- Heishamon
- Temperatuur sensoren (Maxim Integrated DS18B20+)
- Rubber kabel

Inmiddels hangen de kWh meters en de heisamon. Volgende week komen de aansluit spullen binnen.

Wat nog te doen:
- kabel aan de temperatuur sensoren solderen
- Aansluiten S0,S1, temperatuur sensoren
- Uitzoeken hoe ik de heishamon aan de praat krijg
- Buizen binnen isoleren. Dit is vanuit de nieuwbouw installateur niet gebeurd. Zeker bij het SWW vat valt nog wel wat te winnen aan verlies.

Tevens de muur achter de binnenunit een mooi kleurtje gegeven.
Het begin is er....

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Binnen isoleren?
Of je radiator gewoon wat knijpen... en je buizen als radiator gebruiken.
Ziet er toch netjes uit..
En je achterwand schilderen, kan knoeien worden

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-05-2022
thehog schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:24:
[...]

Ik vind deze: https://www.climadirect.c...nstallation-manual-89.pdf

C zal wel de common live zijn (hij schakelt 230v namelijk uit de warmtepomp). T staat dan voor warmevraag. En ik vermoed dat R het tegenovergestelde betekend (geen warmtevraag, dus eigenlijk koeling gevraagd).

Als mijn theorie klopt: C op L(ive), T op H(eat) en R op C(ool). De N vanuit de warmtepomp niet aangesloten (de thermostaat wordt niet gevoed uit de warmtepomp).

Maar meet even door of de C met T verbonden wordt zodra de thermostaat warmtevraag heeft en C met R verbonden wordt als dat niet het geval is.
Verwarmen doet hij iedergeval

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• Mortel
Dylantje2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:49:
[...]

Binnen isoleren?
Of je radiator gewoon wat knijpen... en je buizen als radiator gebruiken.
Ziet er toch netjes uit..
En je achterwand schilderen, kan knoeien worden
Is al geschilderd / gesausd. Was eerst wit kalkzandsteen en nu groen.
Ik heb enkel vloerverwarming... Het is altijd best wel warm in de 'technische ruimte' op zolder. Elke vorm van energie die daar terecht komt is in principe ongewenst naar mijn mening.

• pleio65
[...]

[Afbeelding]
Aha vandaar. Ik heb het vat een paar dagen laten afkoelen en gisteren bij een temperatuur van 28 graden weer opgewarmd. Opgenomen vermogen (S0 meter) kwam niet boven de 2.1KW en opwek 7.4KW. Compressor 59Hz. Begreep het al niet. Ik wil het morgen nog eens proberen en haal dan de temperatuursensor uit het vat zodat die <25 meet. Voordat ik dat ga doen krijgen eerst een paar jonge lui toestemming om eens eenmalig flink lang te douchen.

Voor sww heb ik 1000 liter ter beschikking, waarvan de bovenste paar honderd liter door de WP op temperatuur wordt gehouden. De onderste, zeg maar 700 liter, schommelt dan tussen de 30-35 graden. De zon doet soms ook een beetje mee in de winter. En zo nu en dan prop ik het buffer vol met een houtkachel. Nu wordt duidelijk waarom ik zelden zie dat de WP op vol vermogen draait. De combinatie WP en een redelijke buffer is zo gek nog niet.

• pgeene
Net de nieuwste versie van de domoticz plugin geladen na de update van de Heishamon.

Nu een switch om mijn zones te bedienen.
Kan ik er ook timers etc.. aan hangen. >:)

Met dank aan @thehog voor het inbouwen in de heisha code en aan @MarFan voor het inbouwen in de Domoticz plugin.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:04
[...]

[Afbeelding]
Dit is iets van de J-serie. Het staat nergens in mijn H-manual.

• Gieliovd520
Oké help... 9kw J, gisteren in bedrijf gesteld. Radiatoren en VV als bijverwarming.

Stooklijn 35/25 ingesteld. Delta T 3 graden. Pomp op 18 lpm gezet.

Warmtepomp blijft maar 77Hz draaien, TA30 TR25/26.

COP 2,2 is niet acceptabel :)

Hoe krijg ik de warmtepomp tot rust en zuinig?

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• thehog
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:37:
Oké help... 9kw J, gisteren in bedrijf gesteld. Radiatoren en VV als bijverwarming.

Stooklijn 35/25 ingesteld. Delta T 3 graden. Pomp op 18 lpm gezet.

Warmtepomp blijft maar 77Hz draaien, TA30 TR25/26.

COP 2,2 is niet acceptabel :)

Hoe krijg ik de warmtepomp tot rust en zuinig?
HIj haalt je stooklijn (35 aanvoer gewenst) niet (30A gemeten) en je delta (9 delta ipv 3 delta) niet, vandaar dat ie op volle kracht door blijft gaan.
Maar met 9kW (wat ik zelf ook heb) moet dit makkelijk lukken.

Hoe lang na de start heb je die TA30 TR25/26 gemeten?

• Gieliovd520
Hij draait nu al sinds 5.30 toen we weer stroom hadden.

Dacht ik ook ja... Maar dat moet hij inderdaad toch makkelijk halen? Als ik hem zijn gang laat gaan pompt hij 30lpm. Lijkt me helemaal niet goed.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:05:
Hij draait nu al sinds 5.30 toen we weer stroom hadden.

Dacht ik ook ja... Maar dat moet hij inderdaad toch makkelijk halen? Als ik hem zijn gang laat gaan pompt hij 30lpm. Lijkt me helemaal niet goed.
Hoe is de temperatuur in huis? En welk opgewekt vermogen geeft hij aan?

Je zou even op de bediening een shift naar beneden kunnen geven om te zien of hij dan rustiger gaat draaien.

Als het hele huis en de vloer koud is kan het uiteraard wel even duren voor hij de setpoint haalt.

• Gieliovd520
20 graden in huis nu.

Vloer en dingen wel koud. Hij maakt nu 6,4kW aan.

Heb even shift -2 gegeven. Vooralsnog geen verschil.

[Voor 27% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-12-2020 09:18]

• thehog
Vloer en dingen koud? Hoe lang heeft alles uit gestaan? Kan zijn dat je vloer zo afgekoeld is dat daarom je retour niet klimt.
En is je systeem al waterzijdig ingeregeld, vooral ook de vloer? Bij de vloer moeten bijv. alle retouren van nagenoeg gelijke termperatuur zijn. En dat weer nagenoeg gelijk aan de retour naar de panasonic.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:11
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:14:
20 graden in huis nu.

Vloer en dingen wel koud. Hij maakt nu 6,4kW aan.

Heb even shift -2 gegeven.
Het zal wel even duren om de hele vloer massa op temperatuur te krijgen. Als je kijkt naar hoeveel energie je op kan slaan in de vloer:
- 80m2 vloer van 20cm dik is 16 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 44800 kg beton
- beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK
- 44800 * 0.92 = 41216 kJ/K = 11.45 kWh/K

Dit betekent dus dat het rustig een uur of meer duurt voordat de hele betonvloer een graad warmer is. En omdat hij tegelijkertijd ook nog warmte afgeeft aan de ruimte zal je echt even geduld moeten hebben. Tot die tijd zou je rustig op kunnen stoken door met de shift van -x tot 0 te gaan.

• Gieliovd520
Alles staat momenteel vol open, niets ingeregeld.

Vloerverwarming staat al heel lang uit, althans verkeerd aangesloten door de vorige eigenaar. Vloer is dus fris.

Ik heb geen moeite met rustig wachten tot alles op temperatuur is maar ik wil dat hij dat rustig doet en niet op 77Hz een COP 2....

Shift -4 gedaan nu. Compressor toert rustig af nu. TA daalt ook. 51Hz.

• sjimmie
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:37:
Delta T 3 graden. Pomp op 18 lpm gezet.
Gewoon pompsnelheid automatisch laten als je al een dT hebt ingesteld?
Nu knijp je het één tegen het ander, zoals ik het begrijp.

• thehog
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:24:
Alles staat momenteel vol open, niets ingeregeld.

Vloerverwarming staat al heel lang uit, althans verkeerd aangesloten door de vorige eigenaar. Vloer is dus fris.

Ik heb geen moeite met rustig wachten tot alles op temperatuur is maar ik wil dat hij dat rustig doet en niet op 77Hz een COP 2....

Shift -4 gedaan nu. Compressor toert rustig af nu. TA daalt ook. 51Hz.
Inregelen moet je sowieso doen. Schijnt zelf wettelijk verplicht nu te zijn na het plaatsen van een nieuwe CV-ketel of warmtepomp. Dat moet je kunnen aantonen. Maar sowieso ook verstandig vooral nu met een warmtepomp.

• Gieliovd520
Klopt. Omdat hij anders dus 30 liter vol gas staat te pompen heb ik dat gedaan. Beter om dat weer terug te draaien?

Inregelen waterzijdig staat nog op de planning. Hij draait sinds gisteren 1730 pas haha.

Oké pomp max staat weer op 30 dat hij zelf maar bepaalt wat nodig is.

[Voor 43% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-12-2020 10:03]

• reneeke1970
Gieliovd520 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 09:27:
Klopt. Omdat hij anders dus 30 liter vol gas staat te pompen heb ik dat gedaan. Beter om dat weer terug te draaien?

Inregelen waterzijdig staat nog op de planning. Hij draait sinds gisteren 1730 pas haha.

Oké pomp max staat weer op 30 dat hij zelf maar bepaalt wat nodig is.
Daarom zet ik wp niet uit tijdens vakanties, bij terugkomst staat ie twee dagen te stampen om weer op temperatuur te komen.
En dat zie jij nu ook, kwestie van geduld.
En 77 Hz is maar net halve kracht, wat dacht jij dan met buiten maar net boven 0

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 2 3 ... 84 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee