Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 118 Laatste
Acties:
  • 688.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:03:
[...]
Het zijn 2 verschillen met de 1 waar je geen zeggenschap over hebt, en meer geluk dan wijsheid is om er mee te kunnen werken.[ en hopen dat hij ondersteunt blijft. ]
En de ander waar je altijd zeggenschap over hebt met veel support.
Zeker. Ik kies er nu primair voor om alles origineel te laten, juist zodat alles zal blijven werken wat er ook gebeurt aan de buitenkant. Overigens werkt mijn growatt en ecofan volgens juist dat principe al vanaf het begin al jaaarenlang. Met de originele zaken sowieso en met de zelf gebouwde zaken "meestal".

Wat betreft de heishamon heb ik zelf veel ervaring met de esp8266 waarop dat gebaseerd is. Helaas niet de meest betrouwbare dingetjes. Doorgaans leven die dingen bij mij 2-3 jaar max, en dan is er telkens wel weer iets stuk aan die dingen. Dus om nou te denken dat heishamon jarenlang vlekkeloos werkt... :X

Maargoed, de ene vindt oplossing 1 fijn en de andere oplossing 2.
Alleen als we elkaar kruislings helpen blijft de hobby voor iedereen leuk. Een oplossing afkeuren omdat je zelf iets anders hebt is niet slim want je zou elkaar wellicht eens nodig hebben.
Persoonlijk schat ik de kans aanzienlijk dat ik op termijn ofwel zelf een offline oplossing ga bouwen op basis van de originele unit, ofwel er eens een heishamon aan hang. Ik kijk voor dat soort dingen liever niet te ver in de toekomst.

Overigens ben ik nu juist óók aan het puzzelen met de standaard thermostaat oplossingen. Nu eerst de gewone thermostaat functie van de default controller (maar die is echt slecht met 1 graad instellen en een mega-grote hysterese). Daarna wil ik via een esp en een bme280 een relais koppelen aan CN2.
Om daarna voor de volledigheid ook nog even te kijken wat dan het verschil is als ik stuur op CN4.

Stap voor stap en dan kiezen wat het fijnste werkt en wat ervoor zorgt dat we altijd gewoon de temperatuur in huis kunnen regelen. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:22
sjimmie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:40:
[...]
Overigens ben ik nu juist óók aan het puzzelen met de standaard thermostaat oplossingen.
De zelfbouw thermostaat is voor nu een mooie vervanging totdat er inderdaad de officiële ruimtethermostaat komt. Juist om het foolproof te maken. Maar dat heeft daardoor nu nog geen haast.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
sjimmie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:40:
[...]

Zeker. Ik kies er nu primair voor om alles origineel te laten, juist zodat alles zal blijven werken wat er ook gebeurt aan de buitenkant. Overigens werkt mijn growatt en ecofan volgens juist dat principe al vanaf het begin al jaaarenlang. Met de originele zaken sowieso en met de zelf gebouwde zaken "meestal".

Wat betreft de heishamon heb ik zelf veel ervaring met de esp8266 waarop dat gebaseerd is. Helaas niet de meest betrouwbare dingetjes. Doorgaans leven die dingen bij mij 2-3 jaar max, en dan is er telkens wel weer iets stuk aan die dingen. Dus om nou te denken dat heishamon jarenlang vlekkeloos werkt... :X

Maargoed, de ene vindt oplossing 1 fijn en de andere oplossing 2.
Alleen als we elkaar kruislings helpen blijft de hobby voor iedereen leuk. Een oplossing afkeuren omdat je zelf iets anders hebt is niet slim want je zou elkaar wellicht eens nodig hebben.
Persoonlijk schat ik de kans aanzienlijk dat ik op termijn ofwel zelf een offline oplossing ga bouwen op basis van de originele unit, ofwel er eens een heishamon aan hang. Ik kijk voor dat soort dingen liever niet te ver in de toekomst.

Overigens ben ik nu juist óók aan het puzzelen met de standaard thermostaat oplossingen. Nu eerst de gewone thermostaat functie van de default controller (maar die is echt slecht met 1 graad instellen en een mega-grote hysterese). Daarna wil ik via een esp en een bme280 een relais koppelen aan CN2.
Om daarna voor de volledigheid ook nog even te kijken wat dan het verschil is als ik stuur op CN4.

Stap voor stap en dan kiezen wat het fijnste werkt en wat ervoor zorgt dat we altijd gewoon de temperatuur in huis kunnen regelen. ;)
toon volledige bericht
Esp is een ander verhaal.. heb er hier toch al wat jaartje lopen

Maar er is toch een ruimtethermostaat in de TS...
Of wat zoek je?
En dan meteen de vraag waarom geen war?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:19
Ruupster schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:50:
Ik ben bezig met de installatie van een 7J. Allemaal dikke koppelingen gekocht, 1 1/4 driedelige koppeling, 32mm buis.. maar dan kijk ik in de koppeling van 32mm naar 1 1/4 en dan zie ik een dikke trechter. Waarom ben ik dan alles zo groot aan het aanleggen? Hoe hebben jullie dat opgelost?
[Afbeelding][Afbeelding]
32mm is 1,25inch. Maar met die 32mm wordt de buitendiameter van de buis bedoeld. De binnendiameter is ongeveer 26mm. Met 1 1/4 wordt de binnendiameter van een dikwandige stalen pijp bedoeld. De buitendiameter van die pijp en dus de binnendiameter van de moer die daar op past, is ongeveer 40mm. Dus een trechter is logisch. Een korte vernauwing, zeker als die geleidelijk verloopt, kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ruupster schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:50:
Ik ben bezig met de installatie van een 7J. Allemaal dikke koppelingen gekocht, 1 1/4 driedelige koppeling, 32mm buis.. maar dan kijk ik in de koppeling van 32mm naar 1 1/4 en dan zie ik een dikke trechter. Waarom ben ik dan alles zo groot aan het aanleggen? Hoe hebben jullie dat opgelost?
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat had je vooraf berekend qua drukval bij welke flow . Met andere woorden, waarom ben je uitgegaan van 32mm. De 5 kW warmtepompjes trekken het makkelijk met 22mm staal op de laagste pompstand is mijn ervaring, maar hangt natuurlijk van de lengte en andere weerstanden af. Heb je lange afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dylantje2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:31:
[...]

Esp is een ander verhaal.. heb er hier toch al wat jaartje lopen

Maar er is toch een ruimtethermostaat in de TS...
Of wat zoek je?
En dan meteen de vraag waarom geen war?
Ik zoek niks, ik probeer al een poosje uit te leggen dat ik gewoon bezig ben om allerlei verschillende manieren van regelen te vergelijken zodat ik op basis van wat ik zelf prettig vind kan kiezen. Ook WAR heb ik geprobeerd en ook een eigen externe thermostaat komt aan bod.

Wat bedoel je met dat een esp een ander verhaal is? Heishamon bordje is toch gebouwd rondom een esp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
sjimmie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:21:
[...]

Ik zoek niks, ik probeer al een poosje uit te leggen dat ik gewoon bezig ben om allerlei verschillende manieren van regelen te vergelijken zodat ik op basis van wat ik zelf prettig vind kan kiezen.
Ik ben het met je eens dat het wel een beetje bemoeizorg begint te worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 12:11
Mijn pana wordt begin januari geïnstalleerd. Hoekwoning 2018 met enkel vloerverwarming. Plan is om te beginnen met WAR en een thermostaat te laten ingrijpen als het te warm wordt.

Vraag is vooral welke thermostaat. Ik heb al een heishamon boordje klaar liggen en in domoticz heb ik nauwkeurige binentemp op 0,1graad detail (netatmo binnen station). Als het te warm wordt zou ik liefste willen dat de stooklijn naar beneden wordt aangepast met een shift ipv direct WP uit te zetten. Volgens mij kan dat met Heishamon en domoticz. Ik hoop dat in OP deze scripts gedeeld gaan worden want ik heb zoiets ergens gelezen maar terugvinden is niet zo makkelijk...

Met dit weer verwarm ik huis circa 4 a 5 uur per dag met CV water van 35 graden met dT van 8 a 10 graden. CV is net uitgegaan en zal rest van dag nauwelijks meer aan gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door vandermark op 16-12-2020 12:43 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 23:40
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:41:
Mijn pana wordt begin januari geïnstalleerd. Hoekwoning 2018 met enkel vloerverwarming. Plan is om te beginnen met WAR en een thermostaat te laten ingrijpen als het te warm wordt.

Vraag is vooral welke thermostaat. Ik heb al een heishamon boordje klaar liggen en in domoticz heb ik nauwkeurige binentemp op 0,1graad detail (netatmo binnen station). Als het te warm wordt zou ik liefste willen dat de stooklijn naar beneden wordt aangepast met een shift ipv direct WP uit te zetten. Volgens mij kan dat met Heishamon en domoticz. Ik hoop dat in OP deze scripts gedeeld gaan worden want ik heb zoiets ergens gelezen maar terugvinden is niet zo makkelijk...

Met dit weer verwarm ik huis circa 4 a 5 uur per dag met CV water van 35 graden met dT van 8 a 10 graden. CV is net uitgegaan en zal rest van dag nauwelijks meer aan gaan.
Het zal heel wat worden om iets te schrijven dat zo goed een paar uur vooruit kan denken als jezelf. Met vv lukte dat in het gastijdperk Tado met weersafhankelijke regeling in ieder geval niet. Met alleen radiatoren uiteraard wel. Als ik thuis ben kan ik aan het ontbijt goed inschatten wanneer de shift omlaag zou moeten plaatsvinden. Verschilt per dag uren afhankelijk van het weer. Zelfde geldt voor het weer omhoog shiften. Als ik het kil vind worden ben ik in ieder geval al een paar uur te laat met mijn vv. Een beetje opvangen lukt dan eventueel nog met tijdelijk een hogere shift. Maar dit automatiseren, noem het maar een uitdaging.

Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om de shift functie op afstand met mijn iPhone aan te sturen. Of kan dat al eenvoudig met de CZ-TAW1? Zit de shift in de regel mogelijkheden van de pana cloud? Heb niet de Heishamon hobby.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Ik denk dat de voornaamste vraag is: Hoe laag kan je gaan? Oftewel, bij welke Ta heb je nog voldoende afgifte zonder te pendelen. Als die marge er niet is, dan heeft een stooklijn naar beneden bijstellen ook geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14

@vandermark Je maakt in Domoticz een dummy thermostaat, je hebt al een temperatuur sensor lees ik.

Onderstaande script doet de rest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 5 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_DEBUG, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "WP: Thermostaat [ Script ]"
        },

execute = function(domoticz, item)

-- set to true if you want to swtich on/off the heater
        local switchWp = false

local setPointId = 203          -- Dummy thermostaat device
        local roomTemperatureId = 183
        local wpSwitchId = 170           -- Heatpump_State
        local shiftId = 174             -- Z1_Heat_Request_Temp

local setPoint = domoticz.utils.round(domoticz.devices(setPointId).setPoint, 2)

-- script default values settings
        local roomTemperature = tonumber(domoticz.devices(roomTemperatureId).rawData[1])
        local wpState = 1
        local shift = 0
        local wpSetpointDevice = domoticz.devices(shiftId)

domoticz.log('setpoint temperatuur: ' .. setPoint .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)

if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) then
            if (true == switchWp) then
                wpState = 1 -- only disable the state when the WP will be switched off
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOff()
            end
        elseif (roomTemperature < (setPoint + 0.05)) then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOn()
            end
        end

if (wpState == 1) then
            if (roomTemperature < (setPoint - 0.3)) then
                shift = 3
            elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.2)) then
                shift = 2
            elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.1)) then
                shift = 1
            elseif (roomTemperature > (setPoint + 0.1)) then
                shift = -1
            end

if (wpSetpointDevice.setPoint ~= domoticz.utils.round(shift, 1)) then
                domoticz.log('WP HIT!!: ' .. domoticz.utils.round(shift, 1), domoticz.LOG_DEBUG)
                wpSetpointDevice.updateSetPoint(shift)
            end
        end

domoticz.devices(setPointId).updateSetPoint(setPoint) -- update dummy sensor in case of red indicator ;-)

domoticz.log('WP shift: ' .. domoticz.utils.round(shift, 1), domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('WP status: ' .. wpState, domoticz.LOG_DEBUG)

end
}

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-04 23:14
t.oswald schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:25:
[...]
Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om de shift functie op afstand met mijn iPhone aan te sturen. Of kan dat al eenvoudig met de CZ-TAW1? Zit de shift in de regel mogelijkheden van de pana cloud? Heb niet de Heishamon hobby.
Ja

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
t.oswald schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:25:
[...]

Het zal heel wat worden om iets te schrijven dat zo goed een paar uur vooruit kan denken als jezelf. Met vv lukte dat in het gastijdperk Tado met weersafhankelijke regeling in ieder geval niet. Met alleen radiatoren uiteraard wel. Als ik thuis ben kan ik aan het ontbijt goed inschatten wanneer de shift omlaag zou moeten plaatsvinden. Verschilt per dag uren afhankelijk van het weer. Zelfde geldt voor het weer omhoog shiften. Als ik het kil vind worden ben ik in ieder geval al een paar uur te laat met mijn vv. Een beetje opvangen lukt dan eventueel nog met tijdelijk een hogere shift. Maar dit automatiseren, noem het maar een uitdaging.

Zou kunnen met afgelopen uren terugkijken. Hoe snel stijgt de binnen temp? Als die snel stijgt --> bij 0,2 graad onder doeltemp al shift naar beneden etc. In combinatie met UV index voor zonneinstraling in domoticz moet er wel iets moois te maken zijn :)
BazemanKM schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:35:
[...]

@vandermark Je maakt in Domoticz een dummy thermostaat, je hebt al een temperatuur sensor lees ik.

Onderstaande script doet de rest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
return {
   on = {
        timer = {
                   'every 5 minutes'
                }
         },

logging = {
            level = domoticz.LOG_DEBUG, -- LOG_DEBUG or LOG_ERROR
            marker = "WP: Thermostaat [ Script ]"
        },

execute = function(domoticz, item)

-- set to true if you want to swtich on/off the heater
        local switchWp = false

local setPointId = 203          -- Dummy thermostaat device
        local roomTemperatureId = 183
        local wpSwitchId = 170           -- Heatpump_State
        local shiftId = 174             -- Z1_Heat_Request_Temp

local setPoint = domoticz.utils.round(domoticz.devices(setPointId).setPoint, 2)

-- script default values settings
        local roomTemperature = tonumber(domoticz.devices(roomTemperatureId).rawData[1])
        local wpState = 1
        local shift = 0
        local wpSetpointDevice = domoticz.devices(shiftId)

domoticz.log('setpoint temperatuur: ' .. setPoint .. ' oC ', domoticz.LOG_DEBUG)

if (roomTemperature > (setPoint + 0.2)) then
                wpState = 1 -- only disable the state when the WP will be switched off
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOff()
            end
        elseif (roomTemperature < (setPoint + 0.05)) then
                domoticz.devices(wpSwitchId).switchOn()
            end
        end

if (wpState == 1) then
            if (roomTemperature < (setPoint - 0.3)) then
                shift = 3
            elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.2)) then
                shift = 2
            elseif (roomTemperature < (setPoint - 0.1)) then
                shift = 1
            elseif (roomTemperature > (setPoint + 0.1)) then
                shift = -1
            end

if (wpSetpointDevice.setPoint ~= domoticz.utils.round(shift, 1)) then
                domoticz.log('WP HIT!!: ' .. domoticz.utils.round(shift, 1), domoticz.LOG_DEBUG)
                wpSetpointDevice.updateSetPoint(shift)
            end
        end

domoticz.devices(setPointId).updateSetPoint(setPoint) -- update dummy sensor in case of red indicator ;-)

domoticz.log('WP shift: ' .. domoticz.utils.round(shift, 1), domoticz.LOG_DEBUG)
        domoticz.log('WP status: ' .. wpState, domoticz.LOG_DEBUG)

end
}
toon volledige bericht
Ja, die bedoel ik tx :)

@Dylantje2, kun je in OP link maken naar dit script bij 'handige scripts'?
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat de voornaamste vraag is: Hoe laag kan je gaan? Oftewel, bij welke Ta heb je nog voldoende afgifte zonder te pendelen. Als die marge er niet is, dan heeft een stooklijn naar beneden bijstellen ook geen zin.
Ja, dat is ook zo. Daar moet ik nog achter komen :)

[ Voor 57% gewijzigd door vandermark op 16-12-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:23:
[...]
Plaatsing sensor voor aanvoer (zit achter luikje zijkant als je omhoog kijkt):
[Afbeelding]

Plaatsing sensor retour (alleen na isolatie)
[Afbeelding]
Ook hier maar eens de (ali) sensoren hiernaartoe verplaatst. Afwijking is nu -2.5 graad, maar dat lijkt ook wel een consequentie afwijking te zijn. De (gecorrigeerde) Ta en Tr lijken wel beter aan te sluiten bij de WP. Ik ga nog eens met mijn warmtebeeldcamera controleren hoe groot de afwijking nu daadwerkelijk is en of die dan stabiel de WP Ta en Tb blijft volgen. Doel is natuurlijk de dT juist te krijgen voor COP berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Kan iemand misschien vertellen, welke versies er geschikt zijn voor een huis van 220m2+
op google kom ik soms bij de zelfde types andere waardes tegen als ze al genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:10
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:42:
Kan iemand misschien vertellen, welke versies er geschikt zijn voor een huis van 220m2+
op google kom ik soms bij de zelfde types andere waardes tegen als ze al genoemd worden.
Dat ligt aan hoe goed de boel geïsoleerd is. Drie vragen:
- wat is je jaarlijkse gasverbruik nu
- uit welk jaar is het huis
- hoeveel oppervlak wil je verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Zal gaan om een nog te bouwen huis

oppervlak zal 220-280m2 worden
huis zal dan dus ook gasloos moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:49:

Dan zal er met ontwerp ook een warmteverliesberekening worden gemaakt die je info geeft die je nodig hebt,. Verder is mate van isolatie erg relevant. Huis met passiefhuis isolatie vraagt veel minder dan wanneer je net aan EPC voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

Hangt van de keuzes af, maar een BENG huis 2020+ zou volgens de tabellen 25 watt/m2 warmteverlies hebben. Bij vrijstaand1 watt/m2 meer. Bij een tussenwoning 2 watt/m2 minder.

Dat is dus ergens rond de 7.25 kW.

Maar inderdaad, pak de warmteverliesberekening erbij. Dan weet je het precies, met een leuke marge.

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 16-12-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

badboyqxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:42:
Een goed passiefhuis zal minder dan 2 kW nodig hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 13:05

Voor een goede afgifte, neem vloer(en eventueel wand)verwarming. Begin niet aan radiatoren bij een nieuw te bouwen huis. Een afgiftesysteem met grote inhoud werkt prettiger icm een wp. En denk ook goed na over de ventilatie, maar dat komt ongetwijfeld ook terug in de warmteverliesberekening. Balansventilatie is ideaal om te combineren met de wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44

Ik heb een J5 mono met alleen vv. Gisteren nav een discussie hier de dt op 4 gezet, hele dag een stuiterende pana. Nu weer dt=2 en geen probleem meer. Slaat 2 x aan op de dag. Temp regel ik met WAR en een homematic thermostaat, regelunit en vv regelaar. Stooklijn nu 15 -24g en -10 - 31g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 20:28
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:30:
[...]

Ook hier maar eens de (ali) sensoren hiernaartoe verplaatst. Afwijking is nu -2.5 graad, maar dat lijkt ook wel een consequentie afwijking te zijn. De (gecorrigeerde) Ta en Tr lijken wel beter aan te sluiten bij de WP. Ik ga nog eens met mijn warmtebeeldcamera controleren hoe groot de afwijking nu daadwerkelijk is en of die dan stabiel de WP Ta en Tb blijft volgen. Doel is natuurlijk de dT juist te krijgen voor COP berekening.
Ik had hier eerst ook cheap charly/Ali sensoren. Die waren wel gelijk met elkaar bij mijn ijktemperatuur, maar liepen niet gelijk op. Verschil met Pana was ook niet constant.

No originele in gebruik en die zijn super constant (en ook stabieler, vorige vielen wel eens weg)

Blij dat mijn foto's (na verscheidene aanvragen via PM) iets bij kunnen dragen. :D

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:13:
[...]

Ik had hier eerst ook cheap charly/Ali sensoren. Die waren wel gelijk met elkaar bij mijn ijktemperatuur, maar liepen niet gelijk op. Verschil met Pana was ook niet constant.

No originele in gebruik en die zijn super constant (en ook stabieler, vorige vielen wel eens weg)

Blij dat mijn foto's (na verscheidene aanvragen via PM) iets bij kunnen dragen. :D
Ik heb ze in mijn dashboard eens over elkaar heen geplot. Dan zie ik vrij goed hoe strak ze elkaar blijven volgen. Als dat niet consequent hetzelfde blijft, dan is het niet anders dan echte Dallas aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:55:
[...]

Ik heb ze in mijn dashboard eens over elkaar heen geplot. Dan zie ik vrij goed hoe strak ze elkaar blijven volgen. Als dat niet consequent hetzelfde blijft, dan is het niet anders dan echte Dallas aansluiten :)
Bij mij werkte ze niet goed. Als ze bij jou wel goed werken.....dan heb je betere ALI sensoren ontvangen dan ik ;)

Dan lekker laten zo, vaste delta kun je corrigeren. :D
Voor mij was vooral de stabiliteit ook een reden om de originele te nemen. Was ze eens in de zoveel tijd "kwijt".
Dan moest ik de heisha weer rebooten |:(

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
pgeene schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:00:
[...]

Bij mij werkte ze niet goed. Als ze bij jou wel goed werken.....dan heb je betere ALI sensoren ontvangen dan ik ;)
Nogmaals geprobeerd de gratis Dallas samples te krijgen. Dan gaan we het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Als je die dallas sensoren op de heishamon aansluit. Moet je dan ook die weerstand er tussen zetten? Of enkel de drie draden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:32:
Als je die dallas sensoren op de heishamon aansluit. Moet je dan ook die weerstand er tussen zetten? Of enkel de drie draden?
Nope, gewoon zo. Weerstand zit zover ik weet ingebouwd in Heisha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Kwam dit bericht tegen op https://www.aircon.panaso...z-taw1-ondersteunt-ifttt/
Heeft Iemand hier ervaring mee? Bij mijn Daikin l/l werkt het als een speer met alle instel mogelijkheden van de airco. Moet mijn CZ-TAW1 nog aansluiten en ben nieuwsgierig.

Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1 ondersteunt IFTTT
12/09/2019

De Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1 van Panasonic biedt ondersteuning voor IFTTT, een technologie op basis van het principe 'If This, Then That'. Met een intuïtieve gebruikersinterface is IFTTT een handige toevoeging aan het beheersysteem.

IFTTT is een webgebaseerde service, die verschillende webapplicaties en websites koppelt waardoor bepaalde acties, ook wel applets genoemd, geautomatiseerd kunnen worden. De applets worden voorgeprogrammeerd geleverd om het gebruiksgemak te verhogen. Iedere applet bestaat uit twee belangrijke delen: een trigger ('this') en een actie ('that'). Deze combinatie stelt gebruikers in staat met één druk op de knop een bepaalde actie te laten uitvoeren indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Smart home op afstand aansturen
De Aquarea Service Cloud CZ-TAW1 is een beheerde dienst die de nieuwe data en functies van Aquarea op afstand toegankelijk maakt. Dankzij IFTTT krijgen gebruikers met één druk op de knop of via spraakbesturing toegang tot hun volledige smart home, inclusief Panasonic's Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1. IFTTT brengt meer dan 600 applicaties samen, wat het mogelijk maakt nieuwe ervaringen voor het smart home te creëren.

IFTTT werkt samen met het Aquarea-systeem om acties mogelijk te maken variërend van het aan- of uitzetten van de unit tot meer complexere acties, zoals het versturen van e-mails of foutmeldingen. Andere elementen van het smart home kunnen eveneens worden geïntegreerd om gecombineerde acties te creëren. Zo kan indien de buitentemperatuur daalt bijvoorbeeld met één druk op de knop de thermostaat hoger worden gezet én de verlichting worden ingeschakeld.

Meer gebruiksgemak
De innovatieve technologie verbetert het gebruiksgemak. Zo kunnen gebruikers een reeks acties activeren door op één knop te klikken. Het is ook mogelijk het systeem op afstand aan te sturen via bijvoorbeeld een smartphone of tablet. Zo kunnen gebruikers de airconditioning onderweg alvast inschakelen, zodat de gewenste binnentemperatuur bij aankomst al is bereikt.

IFTTT is met zijn eenvoud een perfecte aanvulling voor dagelijkse gebruikers van Aquarea Smart Cloud. De Aquarea Smart Cloud CZ-TAW1 is vanaf de herfst compatibel met IFTTT.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 11:32
pgeene schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:33:
[...]

Nope, gewoon zo. Weerstand zit zover ik weet ingebouwd in Heisha.
klopt (alleen de oudste, v1 geloof ik, had het nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
t.oswald schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:35:
Kwam dit bericht tegen op https://www.aircon.panaso...z-taw1-ondersteunt-ifttt/
Heeft Iemand hier ervaring mee? Bij mijn Daikin l/l werkt het als een speer met alle instel mogelijkheden van de airco. Moet mijn CZ-TAW1 nog aansluiten en ben nieuwsgierig.
Ja dit werkt. Moet je wel aan panasonic smart cloud hangen natuurlijk maar dat is ook het idee met de CZ-TAW1. Maar ja, wat moet je als de site er uit ligt ...
Daarom hebben velen hier dan ook de heishamon ipv de cz-taw1 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
thehog schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:38:
[...]

Ja dit werkt. Moet je wel aan panasonic smart cloud hangen natuurlijk maar dat is ook het idee met de CZ-TAW1. Maar ja, wat moet je als de site er uit ligt ...
Daarom hebben velen hier dan ook de heishamon ipv de cz-taw1 :)
Vraag voor mij wat erger is, afhankelijk van de cloud of afhankelijk van Heishamon script makers als je daar zelf geen hobby in ziet. 8)
Zonder dollen, IFTTT is voor mij ideaal. Ik gebruik Smart life en Siri veel. En belangrijk, mijn Tado erfenis werkt ook met IFTTT en de Daikin l/l. En alles zonder enige kennis van scripts maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
t.oswald schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:51:
[...]

Vraag voor mij wat erger is, afhankelijk van de cloud of afhankelijk van Heishamon script makers als je daar zelf geen hobby in ziet. 8)
Zonder dollen, IFTTT is voor mij ideaal. Ik gebruik Smart life en Siri veel. En belangrijk, mijn Tado erfenis werkt ook met IFTTT en de Daikin l/l. En alles zonder enige kennis van scripts maken.
Ik begrijp je helemaal hoor. De instelingen via IFTTT zijn wel wat beperkt maar het werkt prima. Je kan alles wat je in de normale panasonic user portal ook kan doen (bijv. temperatuur aanpassen, heat/cool mode, dhw mode etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:15:
[...]

Zou kunnen met afgelopen uren terugkijken. Hoe snel stijgt de binnen temp? Als die snel stijgt --> bij 0,2 graad onder doeltemp al shift naar beneden etc. In combinatie met UV index voor zonneinstraling in domoticz moet er wel iets moois te maken zijn :)

[...]

Ja, die bedoel ik tx :)

@Dylantje2, kun je in OP link maken naar dit script bij 'handige scripts'?
[...]

Ja, dat is ook zo. Daar moet ik nog achter komen :)
toon volledige bericht
Done
En nog wat bonus:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Heronimo Ik heb de (nep) Dallas verplaatst. In het dashboard zie je de nieuwe temp. lijnen over de WP lijnen heen geplot. Dat geeft dus de mogelijkheid om een COP te bepalen. De laatste run waarop de best goed meedraaide:

Start run: 2020-12-16 17:06:00
Eind run: 2020-12-16 18:48:00
COP dT WP: 6.168
COP dT Dallas: 5.734

Ik ben vooral benieuwd wat ze naast de COP > 7 weten te zetten en of dat inderdaad een afwijking van 1.36 is.

De sensoren zijn nu niet geijkt aan mijn warmtebeeldcamera, maar aan de huidige WP Ta en Tr. Vooral om te zien hoe nauwkeurig ze zijn en hoever de dT afwijkt als je enkel op hele graden meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:06:
@Heronimo Ik heb de (nep) Dallas verplaatst. In het dashboard zie je de nieuwe temp. lijnen over de WP lijnen heen geplot. Dat geeft dus de mogelijkheid om een COP te bepalen. De laatste run waarop de best goed meedraaide:

Start run: 2020-12-16 17:06:00
Eind run: 2020-12-16 18:48:00
COP dT WP: 6.168
COP dT Dallas: 5.734

Ik ben vooral benieuwd wat ze naast de COP > 7 weten zet zetten en of dat inderdaad een afwijking van 1.36 is.

De sensoren zijn nu niet geijkt aan mijn warmtebeeldcamera, maar aan de huidige WP Ta en Tr. Vooral om te zien hoe nauwkeurig ze zijn en hoever de dT afwijkt als je enkel op hele graden meet.
Je runs zouden niet aan en uit moeten gaan toch, met dit weer lage temp water en rustig verder hobbelen?
Kost je energie toch?
En dat COP verhaal is indicatief, dus wat is het nu eigenlijk waard? Een cop van 31 _/-\o_

Je systeem laat nog steeds rara waardes zien, kijk eens naar 5.40
Kijk naar je doel
Kijk naar cop tijdens een opstart genereer jij hele goede cop.?
Je verbruik? Je gewenste ligt lager dan je ta? warmte van 5+ kw, in de ochtend? Om 14.00 een piek die weer niet in andere grafieken terug te vinden is? Een piek van 11.7 cop die niet in je flow te zien is?
Ik geloof nog steeds dat e riets mis zit bij je systeem..

Het zal aan mijn ogen liggen, maar ik geloof nou niet echt dat je cijfer representatief zijn.
Maar goed als je die als aanname neemt..

Ik zou een serieuzer gaan meten als je getallen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:41:
[...]
Je runs zouden niet aan en uit moeten gaan toch, met dit weer lage temp water en rustig verder hobbelen?
Ter herinnering. Ik heb te weinig afgifte voor een hele lage temp. Ik verleng mijn runs al door de compressor te beperken op 20Hz.
En dat COP verhaal is indicatief, dus wat is het nu eigenlijk waard? Een cop van 31 _/-\o_
COP geeft mij een indicatie van efficiëntie (t.o.v. verschillende optimalisaties).

Overigens negeer ik die COP pieken in mijn berekeningen van gemiddelde COP per run.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 16-12-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:21
Ep Woody schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:55:
[...]

Hangt van de keuzes af, maar een BENG huis 2020+ zou volgens de tabellen 25 watt/m2 warmteverlies hebben. Bij vrijstaand1 watt/m2 meer. Bij een tussenwoning 2 watt/m2 minder.

Dat is dus ergens rond de 7.25 kW.

Maar inderdaad, pak de warmteverliesberekening erbij. Dan weet je het precies, met een leuke marge.
Zal moeten voldoen aan de BENG-eisen inderdaad, komt dan tussen 5,7 en 7,2 kWth uit. Lijkt me een mooie case voor een 7kW wp dus.

Let wel: geen isde-subsidie op mogelijk vanwege nieuwbouw (beetje stom principe maar zo is de regeling nu eenmaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:45:
[...]

Ter herinnering. Ik heb te weinig afgifte voor een hele lage temp. Ik verleng mijn runs al door de compressor te beperken op 20Hz.

[...]

COP geeft mij een indicatie van efficiëntie (t.o.v. verschillende optimalisaties).

Overigens negeer ik die COP pieken in mijn berekeningen van gemiddelde COP per run.
Volgens mijn idee met de foto's die je me ooit stuurde heb je geen afgifte probleem.
Of heb je de helft dicht gezet?

Als je ZEKER weet dat je geen thermostaatkranen erin hebt
En je systeem gesloten is, dus geen bypass.
Ga over op war only en ga eerst eens met stooklijn aan de gang. [ en geen silent oid,]
Stooklijn aanpassen en dan de shift -1 en-2 , als je zuinig wilt zijn moet hij op zijn slofjes lopen
Die wp moet veel beter kunnen lopen met wat je nu hebt.
En afgifte heb je voldoen in een oud huis. je verlies is zo groot dat hij het makkelijk kwijt zou moeten kunnen

De vraag blijft welke pieken tel je wel en welke niet.

Zijn al je TR gelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 16-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Hele rare vraag maar hoe verbind je een Dallas DS18b20 sensor met een UTP kabel? Ik weet dat je drie draden moet verlengen. Dat aansluiten op de UTP kabeltjes, wat is daarvoor de gebruikelijke wijze? Ik heb gezocht en dan zie ik o.a. dit soort plaatjes maar geen how-to?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AbM9HEswyXUzaEFiL2ajpU1dx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gys4OFJNxgQau9jSsIYZvLqf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:56:
Hele rare vraag maar hoe verbind je een Dallas DS18b20 sensor met een UTP kabel?
Solderen? Of anders gewoon in elkaar draaien en dan elektra tape om de individuele aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
CurlyMo schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:57:
[...]

Solderen? Of anders gewoon in elkaar draaien en dan elektra tape om de individuele aders.
Solderen is voor mij wat gedoe, heb ik spullen niet voor. Als in elkaar draaien ook goed werkt en daarna isoleren ga ik dat doen. Is wel redelijke afstand (circa 9 meter) wat overbrugd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:56:
Hele rare vraag maar hoe verbind je een Dallas DS18b20 sensor met een UTP kabel? Ik weet dat je drie draden moet verlengen. Dat aansluiten op de UTP kabeltjes, wat is daarvoor de gebruikelijke wijze? Ik heb gezocht en dan zie ik o.a. dit soort plaatjes maar geen how-to?

[Afbeelding]
Dat is het handigst met (kleine) lasklemmen. Let op dat je het zoveel mogelijk als een serie aansluit er geen ster netwerk van maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
llevering schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:01:
[...]

Dat is het handigst met (kleine) lasklemmen. Let op dat je het zoveel mogelijk als een serie aansluit er geen ster netwerk van maakt :)
Ok, ik wil maar twee sensoren aansluiten. Dat betekent dus alle 6 de draden een eigen lijn naar de Heishamon en geen draden parallel aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40
vandermark schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:07:
[...]

Ok, ik wil maar twee sensoren aansluiten. Dat betekent dus alle 6 de draden een eigen lijn naar de Heishamon en geen draden parallel aansluiten?
Een kleine aftakking hou je altijd bij de sensoren zelf, maar probeer het te beperken. Met 2 sensoren zal het ook eerder goed gaan dan met 16, maar als er problemen zijn is dat vaak de oorzaak (en de ene of de andere namaak of echte sensor zal er ook meer last van hebben dan de andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Ik ben bezig met het inrichten van domoticz en node red voor de Heishamon, maar loop vast. Ik heb de Heishamon mqtt plugin toegevoegd, hiermee krijg ik maar drie devices onder utility. Dit klopt niet toch?

Doordat ik maar drie devices heb, lukt het niet om de juiste IDX's toe te voegen in de global setup van node red.

Mis ik iets? Of zie ik wellicht iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
llevering schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:01:
[...]

Dat is ook hoe het bij de Shelly Temperature Add-on wordt aangeboden:
Afbeeldingslocatie: https://shellystore.co.uk/files/Nua6oHutDqVW7BSfTyRMYkn6JByINpqukWelg9Z0.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
samsamd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:26:
Ik ben bezig met het inrichten van domoticz en node red voor de Heishamon, maar loop vast. Ik heb de Heishamon mqtt plugin toegevoegd, hiermee krijg ik maar drie devices onder utility. Dit klopt niet toch?

Doordat ik maar drie devices heb, lukt het niet om de juiste IDX's toe te voegen in de global setup van node red.

Mis ik iets? Of zie ik wellicht iets over het hoofd?
Iets meer info wat je krijgt en wat je doet en wat je ziet?
Plugin blijft in beta.
Dus mss de "gewone" node red proberen [ flow om heishamon uit te lezen] daar kun je veel meer instellen en gebruiken

• pgeene
@CurlyMo en @Dylantje2
Ik weet niet of dit bij Curlymo het geval is (grafieken niet bekeken), maar hier mijn view op de situatie:

Bij de COP berekening via dallas sensoren krijg je de volgende fout bij het installeren op het vaatje (of eigenlijk overal behalve in de uitgang van waar het opgewekt wordt).
Daar de sensor niet direct op de uitgang zit maar op het vaatje heeft de sensor een vertraging als de Pana terugschakelt.
Dat wil zeggen: Pana ziet dat de aanvoer te hoog is en gaat vermogen terugschroeven.
Opgenomen vermogen neemt dan af.
Retour blijft nog gelijk.
Aanvoer, vanwege locatie op het vaatje is nog even hoog door twee oorzaken.
a) Het duurt even voordat de aanvoer omlaag gaat door hoe de Pana werkt.
b) Het water in het vaatje heeft door het volume aan water iets meet tijd nodig om af te koelen, daarom wil je eigenlijk op de juiste locatie IN de leiding zitten.

Daar opgenomen vermogen sneller afneemt dan deltaT >>> Hoge COP.
Als je elke paar minuten de COP/opgewekt vermogen berekent is de / kan de fout relevant zijn over de dag gezien.
Per minuut zal het meevallen.
Ik draai mijn lua script elke 10 seconden.
Pieken doe ik dan ook niets mee,
Het algehele beeld is interresant.
Daarom draai ik elke nacht om 23:59 ook een script met opgewekt vermogen (volgens deltaT en flow), gedeeld door opgenomen vermogen (S0+S2).
Let wel, de piek die je ziet door dat het water langzamer afkoelt dan dat het opgenomen vermogen afneemt, dat heb je omgekeerd als bij het opwarmen. Dan blijft het toenemen van temperatuur achter bij het toegevoerde vermogen.
Fout over het geheel zal dus heel klein zijn en dus prima zijn voor bereking van opgewekt vermogen over de dag. Dit dara de fout bij het opwarmen kunt wegstrepen tegen de fout bij het afkoelen.
Dit is trouwens ook bij de Pana meting het geval!! Inherent aan hoe het systeem werkt doordat je na de opwekking, dus verderop, meet door temperaturen en flow ;)
Alleen wij iets verderop dan de Pana zelf, maar ja, je moet toch wat.

Ik neem die kleine fouten voor lief en laat de pieken voor wat ze zijn.
Bij mij is het systeem stabiel en heb ik sowieso geen grote pieken zolang het systeem aan staat.

Toevoeging:
Dit betekent dat de hele lage COP tijdens opstarten/opwarmen overdreven laag zijn. Het systeem is efficienter als het rustig staat te pruttelen en niet een hoge frequentie draait om snel op te warmen, maar wordt (iets) onderschat. Hoeveel kan ik echter niet staven/berekenen. Dit kan ook niet exact met een kamstrup, alhoewel je een eind kan komen als je weet hoeveel liter er zit tussen je kamstrup en je opwekking en dan de timing corrigeert door de flow mee te nemen en dus de kamstrup vermogens terugzet in tijd (gebaseerd op volume/flow=XX minuut) en uitzet tegen opgenomen vermogen.
Maarja.......hoever wil je gaan |:(

Gr.

[ Voor 14% gewijzigd door pgeene op 17-12-2020 09:48 . Reden: toevoeging geplaatst ]

• CurlyMo
@pgeene Dit zag ik inderdaad ook. Als alternatief ijk ik nu de sensoren op basis van de WP temp. wanneer de compressor draait. Dat scheelt in de aanvoer inderdaad +1.5 graad en in de retour +0.75 graad.

• pgeene
CurlyMo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:31:
@pgeene Dit zag ik inderdaad ook. Als alternatief ijk ik nu de sensoren op basis van de WP temp. wanneer de compressor draait. Dat scheelt in de aanvoer inderdaad +1.5 graad en in de retour +0.75 graad.
IJking gaat niet helpen bij de fout die optreed door delays in het systeem. Mijn bericht ging over de pieken in COP.
Enige manier om dit gedeeltelijk tegen te gaan is door een variable time shift in te bouwen in of de timing van het opgenomen vermogen of het opgewekte vermogen.
Maar dan ga je wel flink de theoretische hoek in.
IJking maakt de meting natuurlijk wel accurater, maar daarme de piek ook ;)
De Pana heeft namelijk last van dezelfde (maar kleinere) delays door de positie waar de sensoren zitten en de traagheid van de sensoren.
Maar heeft dan weer last van die 200Watt stappen.
Het maakt dan ook niet uit of je de Pana of de dallas sensoren pakt, die fout is er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Sowieso heb een fout in de berekening van de warmte bij wijzigingen in de warmteproductie.

Bij start begin je met "koud" retourwater waardoor je een enorm hoog verbruik hebt.
Bij stop heb je geen stijging in aanvoerwater, waardoor de warmteafgifte 0 of zelfs iets negatief is.
Bij optoeren/aftoeren heb je hetzelfde effect.

Daarom bereken je de COP ook niet over actuele productie/verbruik, maar over het verbruik/productie over een periode. De instant COP is alleen leuk als het systeem in balans is.

• pgeene
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
Sowieso heb een fout in de berekening van de warmte bij wijzigingen in de warmteproductie.

Bij start begin je met "koud" retourwater waardoor je een enorm hoog verbruik hebt.
Bij stop heb je geen stijging in aanvoerwater, waardoor de warmteafgifte 0 of zelfs iets negatief is.
Bij optoeren/aftoeren heb je hetzelfde effect.

Daarom bereken je de COP ook niet over actuele productie/verbruik, maar over het verbruik/productie over een periode. De instant COP is alleen leuk als het systeem in balans is.
Dat is correct. Mijn systeem is betrekkelijk stabiel. >:)
Gemiddelde dagelijkse COP gebaseerd op elke 10 seconden berekend is vrijwel gelijk aan totale dagelijkse opbrengst gedeelte door verbruik. :P
Ging hier meer erom dat pieken in COP geen indicatie hoeven te zijn dat het systeem niet lekker draait, dat je iets met deze getallen kunt of dat deze getallen noodzakelijkerwijs fout zijn.
Dit was een reactie op de eerdere discussie tuseen Curlymo en Dylantje2 waarin die hoge COP werden aangehaald als onmogelijk/onwaarschijnlijk.

Gevalletje : Meten is weten.......maar wel weten wat je meet

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
Is dat dan dezelfde berekening als voor Wh n.a.v. W zoals ik hier beschreef:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Maar dan voor de waardes Ta, Tr, flow, W?

• pgeene
CurlyMo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:26:
[...]

Is dat dan dezelfde berekening als voor Wh n.a.v. W zoals ik hier beschreef:
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Maar dan voor de waardes Ta, Tr, flow, W?
Ik gebruik deze formule:
Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))

Daarna gebruik ik vanuit de aangemaakt dummy:
local kWhUsage = domoticz.devices('Heishamon - s0_1').counterToday
local kWhUsage2 = domoticz.devices('Heishamon - s0_2').counterToday
local TotalkWUsage = domoticz.utils.round((kWhUsage + kWhUsage2),3)
local kWhProd = domoticz.devices('Pana Production').counterToday
local DailyCOP = domoticz.utils.round((kWhProd / TotalkWUsage),3)

• CurlyMo
pgeene schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:31:
[...]

Ik gebruik deze formule:
Watt_heat_c = math.abs(domoticz.utils.round((tempoutValue-tempreturnValue) * 4.187 * (flowinstValue/60)*1000))

Daarna gebruik ik vanuit de aangemaakt dummy:
local kWhUsage = domoticz.devices('Heishamon - s0_1').counterToday
local kWhUsage2 = domoticz.devices('Heishamon - s0_2').counterToday
local TotalkWUsage = domoticz.utils.round((kWhUsage + kWhUsage2),3)
local kWhProd = domoticz.devices('Pana Production').counterToday
local DailyCOP = domoticz.utils.round((kWhProd / TotalkWUsage),3)
Dat lijkt me vrij logisch, maar die gaat nog altijd uit van een moment opname, niet van een periode.

• pgeene
CurlyMo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:32:
[...]

Dat lijkt me vrij logisch, maar die gaat nog altijd uit van een moment opname, niet van een periode.
Zoals je ziet gebruik ik: counterToday
Dus geen momentopname.
De berekening van het geproduceerd vermogen is natuurlijk een momentopname (zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen), echter zal elke fout door delays uitgevlakt worden gedurende de dag en dus meestal marginaal zijn.
Geheel loopt ook netjes mee op met de door de Pana zelf berekend opgeleverd vermogen.

[ Voor 37% gewijzigd door pgeene op 17-12-2020 13:42 . Reden: correctie (spelling) en uitbreiding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
CurlyMo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:32:
[...]

Aangezien jij geen Domoticz gebruikt, dit is een fucntie van Domoticz. Die pakt een actueel verbruik en maakt daar een totaal vermogen van.

Uiteindelijk is het zo simpel als: W(s) * tijd = Verbruik in die periode.

Dus als je een uur lang een verbruik hebt van 1000 Watt * 1 uur = 1000 Wh. Dat tel je bij een teller op.

Doe je dat per 30 seconden, dan krijg je : 1000 * 30 / 3600 = 8.33 Wh om bij de teller op te tellen.

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:43:
[...]
Uiteindelijk is het zo simpel als: W(s) * tijd = Verbruik in die periode.

Dus als je een uur lang een verbruik hebt van 1000 Watt * 1 uur = 1000 Wh. Dat tel je bij een teller op.

Doe je dat per 30 seconden, dan krijg je : 1000 * 30 / 3600 = 8.33 Wh om bij de teller op te tellen.
Dat is wat ik in die reactie beschreef uit het vorige topic. Als ik dat dus van alle parameters doe, dan krijg ik de juiste periode berekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Klopt, het is niet moeilijk. Het is in hoofdlijnen wat een Kamstrup doet. Kamstrup pakt over een periode meerdere keren de flow en 1 keer de temperatuur en gooit het vermogen van die periode * tijd periode bij een totaal teller op.

• pgeene
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:49:
Klopt, het is niet moeilijk. Het is in hoofdlijnen wat een Kamstrup doet. Kamstrup pakt over een periode meerdere keren de flow en 1 keer de temperatuur en gooit het vermogen van die periode * tijd periode bij een totaal teller op.
Andere optie is om het gemiddelde vermogen over de dag (liefst met veel dicmalen) te pakken en die maal 24uur te doen.
Heb je ook het verbruik/opgeleverd vermogen.

Minder chique, maar werkt ook. ;)

• sjimmie
Puur ter informatie en ter lering heb ik een paar dagen gedraaid met de originele bedieningsunit van de panasonic als thermostaat. Ik had al wel gemerkt dat de temperatuurmeter daarvoor "by default" fors afwijkt van de werkelijkheid, maar die is wel te caliberen.

De ingestelde temperatuur gaat in hele graden.
De eventuele calibratie gaat in hele graden.
De hysterese (en daar ging het me vooral om) is 1 hele graad.

Dus stel dat je hebt bedacht dat de temperatuurmeter +1,5 graden afwijkt dan kan je die met 1 of 2 graden corrigeren, niet met 1,5. En als je het dan 20,5 graden in huis wilt, dan kan je kiezen tussen 20 of 21 graden. En stel dat je dan 21 kiest dan gaat de temperatuur schommelen tussen de 20,5 en 21,5 graden.
(Of je kiest dan 20 graden, dan schommelt het tussen de 19,5 en 20,5)

Relatief voordeel is dat deze prima samenwerkt met de interne of externe (cloud) timer, die ook SWW regelt enzo.
(waarbij me wel opviel dat de externe (cloud) timer niet altijd geupdate wordt naar de thermostaat, dus een aantal keren werden timer wijzigingen niet toegepast)

Nog iets wat me opviel is dat met deze thermostaat de pomp ook netjes gestart en gestopt wordt. Dat in tegenstelling tot bv alleen sturen op verhogen/verlagen van het setpoint van WAR, waarbij de pomp altijd draait.

Met al die hele graden stappen is dit dus, wat mij betreft, een totaal onnuttige thermostaat.
Oke, uitgezocht en samengevat.
Hooguit handig als ik met domotica en eigen sensoren/sturing wil werken en die valt een keer uit.

Weet iemand wat de Siemens RDE100.1 ruimteklokthermostaat heeft qua stapgrootte, calibratie en hysterese? Ik zag op de website uit de startpost heel weinig daarover.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 17-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
sjimmie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:52:
Puur ter informatie en ter lering heb ik een paar dagen gedraaid met de originele bedieningsunit van de panasonic als thermostaat. Ik had al wel gemerkt dat de temperatuurmeter daarvoor "by default" fors afwijkt van de werkelijkheid, maar die is wel te caliberen.

De ingestelde temperatuur gaat in hele graden.
De eventuele calibratie gaat in hele graden.
De hysterese (en daar ging het me vooral om) is 1 hele graad.

Dus stel dat je hebt bedacht dat de temperatuurmeter +1,5 graden afwijkt dan kan je die met 1 of 2 graden corrigeren, niet met 1,5. En als je het dan 20,5 graden in huis wilt, dan kan je kiezen tussen 20 of 21 graden. En stel dat je dan 21 kiest dan gaat de temperatuur schommelen tussen de 20,5 en 21,5 graden.
(Of je kiest dan 20 graden, dan schommelt het tussen de 19,5 en 20,5)

Relatief voordeel is dat deze prima samenwerkt met de interne of externe (cloud) timer, die ook SWW regelt enzo.
(waarbij me wel opviel dat de externe (cloud) timer niet altijd geupdate wordt naar de thermostaat, dus een aantal keren werden timer wijzigingen niet toegepast)

Met al die hele graden stappen is dit dus, wat mij betreft, een totaal onnuttige thermostaat.
Oke, uitgezocht en samengevat.
Hooguit handig als ik met domotica en eigen sensoren/sturing wil werken en die valt een keer uit.

Weet iemand wat de Siemens RDE100.1 ruimteklokthermostaat heeft qua stapgrootte, calibratie en hysterese? Ik zag op de website uit de startpost heel weinig daarover.
toon volledige bericht
Tot die conclusie waren wij ook gekomen, totaal niet werkbaar.

Zie voor opties qua thermostaat: Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:53:
[...]

Zie voor opties qua thermostaat: Ep Woody in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
LoL, dat staat er sinds 20 minuten. 8)

EDIT. Dit stukje zou volgens mij niet helemaal kloppen:
waardoor de kamer opwarmt tot 1 graad boven de gewenste temperatuur en dan uitgaat, en pas weer aangaat als deze 1 graad onder de gewenste temperatuur is
Volgens mijn metingen is de totale hysterese 1,0 graden, dus bij +0,5 stopt hij en bij -0,5 start hij weer.

[ Voor 32% gewijzigd door sjimmie op 17-12-2020 13:59 ]

• Ep Woody
sjimmie schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:57:
[...]

LoL, dat staat er sinds 20 minuten. 8)
Klopt, maar het is geen nieuwe informatie. Het is meer een verzameling van alle belangrijke informatie en omdat het er toch staat kan ik er het beste naar toe linken toch?
EDIT. Dit stukje zou volgens mij niet helemaal kloppen:

[...]

Volgens mijn metingen is de totale hysterese 1,0 graden, dus bij +0,5 stopt hij en bij -0,5 start hij weer.
Mijn test kwam tot een hysterese van 1 graad, en dat is beide kanten op. Dus 2 graden totaal, maar probeer het nog een keer en dan pas ik het aan als de tekst niet klopt.

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:02:
[...]
Mijn test kwam tot een hysterese van 1 graad, en dat is beide kanten op. Dus 2 graden totaal, maar probeer het nog een keer en dan pas ik het aan als de tekst niet klopt.
Dat was ook mijn ervaring (ondersteund door metingen) of hebben we het over verschillende thermostaten? Remote controller / losse kamerthermostaat?

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 17-12-2020 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:02:
[...]

Klopt, maar het is geen nieuwe informatie. Het is meer een verzameling van alle belangrijke informatie en omdat het er toch staat kan ik er het beste naar toe linken toch?

[...]

Sorry was ook niet als kritiek bedoeld maar gewoon omdat ik het grappig vond dat ik mijn berichtje erover postte 20mn nadat jullie er een enorm uitgebreid verhaal over hadden gemaakt.

Ik heb het de afgelopen dagen bijgehouden met een bme280 opstelling. Los van wat die in absolute zin afwijkt heeft die in relatieve zin best een aardige nauwkeurigheid. Ik kwam de afgelopen 2 dagen op totaal +/- 0,5 graden met die metingen. Wat ik al heel oncomfortabel vind.

• t.oswald
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ik vond die W1209 een heel goede tip en extreem goedkoop. Gebruik die nu elders omdat ik het nu doe met mijn uit het gas tijdperk overgehouden Tado en een WiFi relais. In een proefopstelling liep de W1209 exact op met de Tado. Wat ik eigenlijk zou willen hebben voor een andere toepassing is de W1209 met WiFi, maar die kan ik niet vinden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwK8b4gBYu3x4t4xcH4jGuF6t_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qetLOtDqvuIjMZt73o8l8a9a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@t.oswald Een shelly 1 met temperatuur sensor uitbreiding kan dat (stand-alone) en heeft WiFi.

[ Voor 62% gewijzigd door Rimco op 17-12-2020 16:41 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

• Ep Woody
Rimco schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:40:
@t.oswald Een shelly 1 met temperatuur sensor uitbreiding kan dat (stand-alone) en heeft WiFi.
Kan een Shelly ook 12v schakelen?

• CurlyMo
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:28:
[...]

Kan een Shelly ook 12v schakelen?
De Shelly 1 wel. Die is galvanisch gescheiden.

• markklok
  • Laatst online: 30-04 00:07

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Help !

Tijdens mijn zoektocht om de WP op WAR te zetten heb ik de externe sensor aangezet |:( en weet niet hoe ik hem weer uit krijg :F .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRvTT2a7AsIRTKeQmsPMUaguYSs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n8IlENMhhajrcx7lwlpL6v5P.jpg?f=user_large

Kan iemand me vertellen onder welke optie deze precies zit.
Ik heb de handleiding bekeken maar kom er nog niet aan uit 8)7

Ondanks dat ik hem weer op direct heb gezet en Thermostaat --> Internal blijft de melding terugkomen

[ Voor 9% gewijzigd door markklok op 17-12-2020 21:29 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

• CurlyMo
markklok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:22:
Ondanks dat ik hem weer op direct heb gezet en Thermostaat --> Internal blijft de melding terugkomen
Reset al geprobeerd?

• pgeene
markklok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:22:
Help !

Tijdens mijn zoektocht om de WP op WAR te zetten heb ik de externe sensor aangezet |:( en weet niet hoe ik hem weer uit krijg :F .

[Afbeelding]

Kan iemand me vertellen onder welke optie deze precies zit.
Ik heb de handleiding bekeken maar kom er nog niet aan uit 8)7

Volgens mij gewoon dicht zetten en dan de sensor in het menu uitzetten.
Maar je hebt niet alleen WAR geselecteerd volgens mij. Je hebt een externe sensor geselecteerd i.p.v. de main bediening. Dus weer terugzetten.

• markklok

markklok

Yes en krijg daarna nog steeds die H67 melding
pgeene schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:37:
[...]

Volgens mij gewoon dicht zetten en dan de sensor in het menu uitzetten.
Maar je hebt niet alleen WAR geselecteerd volgens mij. Je hebt een externe sensor geselecteerd i.p.v. de main bediening. Dus weer terugzetten.
Ik zit alles na te lopen in het menu maar de optie "externe sensor" ben ik helaas (nog) niet tegenkomen. Enige wat erop lijkt is bij thermostaat Intern / extern. En daar kies ik voor Intern.

Lijkt net alsof je voor "nee" kiest in het servicemenu en hij deze niet zodanig instelt.

Legion 7i i9 3080 32gb

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:56
Ik had laatst precies hetzelfde.

Sensor weer terug gezet maar de melding bleef elke keer terug komen.

Bij mij hielp wp uit en ff de stroom eraf.

Stroom er weer op en melding niet weergehad.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• CurlyMo
redbullwaning schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:12:

@Ep Woody @twain4me Eentje voor de 101?

• markklok

markklok

redbullwaning schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:12:

Nou ik had net de buitensensor aangezet. Dit genereerde een andere foutmelding.
Buitensensor weer uitgezet... Krijg nog steeds dezelfde foutmelding. Intussen is die andere melding verdwenen. 8)7

Reset... buitensensor nogmaals uitgezet (in hoeverre je dit nog een keer kan doen) en nu krijg ik geen melding meer...

:X de logica is ver te zoeken

Legion 7i i9 3080 32gb

• t.oswald
markklok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:41:
[...]

Nou ik had net de buitensensor aangezet. Dit genereerde een andere foutmelding.
Buitensensor weer uitgezet... Kreeg nog steeds dezelfde foutmelding. Intussen is die andere melding verdwenen. 8)7

Reset... buitensensor nogmaals uitgezet (in hoeverre je dit nog een keer kan doen) en nu krijg ik geen melding meer...

:X de logica is ver te zoeken
Ik kan het inderdaad niet volgen. Heb je nu wel of niet een losse buitensensor en/of een losse temperatuur sensor? Zo nee, dan hoef je toch niet verbaasd te zijn een foutmelding te krijgen?

• markklok

markklok

t.oswald schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:07:
[...]

Ik kan het inderdaad niet volgen. Heb je nu wel of niet een losse buitensensor en/of een losse temperatuur sensor? Zo nee, dan hoef je toch niet verbaasd te zijn een foutmelding te krijgen?
De issue is dat als je een sensor uitzet hij nog steeds meldingen kan geven alsof je de actie (uitzetten van de sensor) niet hebt uitgevoerd.

Ik heb geen losse sensoren.

Dus even helemaal vanaf het begin
Ik zet per ongeluk een externe sensor aan die ik niet heb. Systeem genereert een melding.

Ik klik de melding weg en zet de sensor weer uit. Systeem blijft dezelfde melding tonen.

Ik kies voor reset maar het systeem blijft de melding tonen.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pgeene
markklok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:33:
[...]

De issue is dat als je een sensor uitzet hij nog steeds meldingen kan geven alsof je de actie (uitzetten van de sensor) niet hebt uitgevoerd.

Ik heb geen losse sensoren.

Dus even helemaal vanaf het begin
Ik zet per ongeluk een externe sensor aan die ik niet heb. Systeem genereert een melding.

Ik klik de melding weg en zet de sensor weer uit. Systeem blijft dezelfde melding tonen.

Ik kies voor reset maar het systeem blijft de melding tonen.
Moet de eerder bijdrage bijvallen over de power eraf halen.
Nu ik terugkijk had ik dat ook. Ook na verwijderen errors in geheugen bleven ze komen.
Ik had de sensoren ook echt nodig vanwege 2 zones, maar nog niet geinstalleerd.

Dus eerst juiste sensor weer instellen (main control).
Dan als de machine nog aan staat, machine uit en machine even tot rust laten komen in uitstand. (pomp etc.. rustig laten stoppen, zeg 1-2 min.)
dan stroom er even af.
Machine aan.
errors wissen.
en weer genieten van je Pana >:)

Even wachten en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
Zijn er meer gebruikers waar de servicecloud eruit ligt? Bij mij vanaf 0:00 geen verbinding meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
falconz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Zijn er meer gebruikers waar de servicecloud eruit ligt? Bij mij vanaf 0:00 geen verbinding meer...
Ik kom er op dit moment gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
falconz schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Werkt hier gewoon.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 16:44
Ik heb als bij mijn J5 de pomp uitstaat door de externe thermostaat en dus pompsnelheid 0 toeren/min, maar wel 0,125 l/min debiet. Wordt dit met een Kamstrup ook waargenomen of is het een foutje in de meetwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:45
KaDoos schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:47:
Ik heb als bij mijn J5 de pomp uitstaat door de externe thermostaat en dus pompsnelheid 0 toeren/min, maar wel 0,125 l/min debiet. Wordt dit met een Kamstrup ook waargenomen of is het een foutje in de meetwaarde.
Meetfout. Ik meet ook altijd een kleine afwijking terwijl de pomp uitstaat.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eGbibR6.png
Ik kom er maar niet achter waarom hij geen 5000 watt wil gaan leveren.
Betreft een 5H.
Ik meet de aanvoer met een FLIR wel wat hoger, à 37 graden.
31-37 zou wel al 4,7kWh geven en ook een betere cop.
Ga er vooralsnog van uit dat ik ook gewoon een hogere COP heb en 5kW output heb ipv de 3,4.
Heb helaas geen tijd om buiten metingen te doen en mijn pulsteller te fixen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Dylantje2 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:16:
[...]

Iets meer info wat je krijgt en wat je doet en wat je ziet?
Plugin blijft in beta.
Dus mss de "gewone" node red proberen [ flow om heishamon uit te lezen] daar kun je veel meer instellen en gebruiken
Was even erg druk, vandaar de wat latere reactie. Ik ben bezig met het installeren van mijn Heishamon. Eerder nog helemaal geen ervaring met domoticz, of zelfs een pi.

Tot nu toe heb ik de Heishamon geinstalleerd op mijn wp, de volgende stap is de feed die hieruit voortkomt te koppelen met Domoticz. Hiervoor volg ik deze uitleg: (https://github.com/Egyras...ter/Integrations/Domoticz)

Heb tot nu toe de prerequisites afgerond en inmiddels werkt influx. Vervolgens heb ik het .json bestand in Node-Red geimporteerd, en zie ik hierbij dat deze connectie kan maken en de juiste database selecteert in influx. Waar het misgaat is het aanpassen van de global-setup stap.

Ik moet namelijk hier de juiste idx's doorgeven die in Domoticz staan, maar de plugin van MarFanNL (https://github.com/MarFan...02ad8db6363dd7d8656927563) creëert maar 3 devices onder utilty. Deze 3 devices zijn niet volledig toereikend en ookal probeer ik de idx'es hiervan in te voeren in de Node-Red flow, krijg ik geen data binnen op Domoticz.

Wat bedoel je precies met de gewone node red flow? Heb je daar een link van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
samsamd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:26:
[...]

Was even erg druk, vandaar de wat latere reactie. Ik ben bezig met het installeren van mijn Heishamon. Eerder nog helemaal geen ervaring met domoticz, of zelfs een pi.

Tot nu toe heb ik de Heishamon geinstalleerd op mijn wp, de volgende stap is de feed die hieruit voortkomt te koppelen met Domoticz. Hiervoor volg ik deze uitleg: (https://github.com/Egyras...ter/Integrations/Domoticz)

Heb tot nu toe de prerequisites afgerond en inmiddels werkt influx. Vervolgens heb ik het .json bestand in Node-Red geimporteerd, en zie ik hierbij dat deze connectie kan maken en de juiste database selecteert in influx. Waar het misgaat is het aanpassen van de global-setup stap.

Ik moet namelijk hier de juiste idx's doorgeven die in Domoticz staan, maar de plugin van MarFanNL (https://github.com/MarFan...02ad8db6363dd7d8656927563) creëert maar 3 devices onder utilty. Deze 3 devices zijn niet volledig toereikend en ookal probeer ik de idx'es hiervan in te voeren in de Node-Red flow, krijg ik geen data binnen op Domoticz.

toon volledige bericht
Als je node red hebt draaien.
Importeer de flow van de ts maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 14:00
[...]

toon volledige bericht
Volgende keer even @ gebruiken bij een naam, krijgt die persoon (in dit geval ik dus) een melding. :)

Als de plug-in goed werkt krijg je er 108 devices bij. Heb je wel de laatste versie ? 1.0.8 ?
Staan er fout meldingen in je domoticz log ?
Ik hoop in de kerst vakantie weer een aantal zaken te verwerken (en hem uit beta halen)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
[...]

toon volledige bericht
Waarom doe je zowel de plugin als de nodered route? Ik zou starten met enkel de plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samsamd
Thnx allemaal voor de reacties! @MarFan bedoel je versie 0.1.8? Die gebruik ik inderdaad. Als je dat niet bedoelt, weet ik even niet waar dat dan de versie van is.

Ik denk dat ik het als leek niet helemaal goed heb gedaan. Morgenavond ga ik er mee verder, samen met iemand die er iets meer verstand van heeft. Weliswaar niet van domoticz of node red, maar ik heb hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Even een vraagje tussendoor. Waarom is de Topic-titel eigenlijk "Panasonic monoblock warmtepompen" ?

Nu ik de topic-start bekijk zie ik dat het over zowel mono als split gaat. Heel deel 1 van dit topic had ik tot nu toe genegeerd, omdat ik in een split geïnteresseerd ben en dacht dat ik "dus" niks te zoeken had ik een monoblock-topic.... :?

(voorlopig nog even verder inlezen voor ik met concrete vragen kom, maar neig al wel naar Panasonic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 07:41:
Even een vraagje tussendoor. Waarom is de Topic-titel eigenlijk "Panasonic monoblock warmtepompen" ?

Nu ik de topic-start bekijk zie ik dat het over zowel mono als split gaat. Heel deel 1 van dit topic had ik tot nu toe genegeerd, omdat ik in een split geïnteresseerd ben en dacht dat ik "dus" niks te zoeken had ik een monoblock-topic.... :?
Misschien is dit topic meer geschikt?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ja, dat is inderdaad een hele fijne introductie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-05 10:45
Ik heb een vraag over het opgenomen en afgegeven vermogen bij sww run. 9KW H model.
Normaal wordt het sww met een afgegeven vermogen van rond de 5KW of minder opgewarmd. Zo ook vanmiddag Tb10, Tr 35 Ta tot max 52. Compressor 58 Hz geleidelijk dalend naar 52 Hz.
Echter deze week zag ik de pana bij een sww run en een gelijke Tb, Tr en Ta, een opgenomen en afgegeven vermogen van respectievelijk rond de 3.7KW en 8.5KW hebben. De compressor draaide rond de 85Hz. Ik vond deze hoge vermogens opmerkelijk omdat ik deze nooit zie.
Nu weet ik dat het opgenomen vermogen op het pana display minder is dan de daadwerkelijke, maar opgegeven moment gaf deze zelfs 4KW aan! Te veel zelfs. Terwijl de S0 rond de 3.6KW aangaf en dat vind ik al veel. De backupheater kan het niet zijn want deze zit op een aparte groep geschakeld en heeft bovendien niets met sww te maken.
Nu is het wel zo dat de sww temperatuur in het vat zelden zo laag wordt, maar waarom bleven de vermogens vanmiddag bij gelijke omstandigheden dan wel beperkt?
Ik heb het vermoeden dat iets niet helemaal goed zit.

Nu mijn vraag.
Wat zijn de gangbare opgenomen en afgegeven vermogens en compressor Hz bij een sww run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHVxVIallulXemP2R0VFni_Apo0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9ZUKTDQ1fX9ZhuhWwLoAnxr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RITsXeOZFzJ4KRB18E449QOp_0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARdvVKCXyT93JJC0QylRmbar.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyPec8pMofbhSOxC6qGws8xFBCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boaCw3EyVpT65kVZRc6FPs8t.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door pleio65 op 19-12-2020 18:03 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pleio65 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:56:
Ik heb een vraag over het opgenomen en afgegeven vermogen bij sww run. 9KW H model.
Normaal wordt het sww met een afgegeven vermogen van rond de 5KW of minder opgewarmd. Zo ook vanmiddag Tb10, Tr 35 Ta tot max 52. Compressor 58 Hz geleidelijk dalend naar 52 Hz.
Echter deze week zag ik de pana bij een sww run en een gelijke Tb, Tr en Ta, een opgenomen en afgegeven vermogen van respectievelijk rond de 3.7KW en 8.5KW hebben. De compressor draaide rond de 85Hz. Ik vond deze hoge vermogens opmerkelijk omdat ik deze nooit zie.
Nu weet ik dat het opgenomen vermogen op het pana display minder is dan de daadwerkelijke, maar opgegeven moment gaf deze zelfs 4KW aan! Te veel zelfs. Terwijl de S0 rond de 3.6KW aangaf en dat vind ik al veel. De backupheater kan het niet zijn want deze zit op een aparte groep geschakeld en heeft bovendien niets met sww te maken.
Nu is het wel zo dat de sww temperatuur in het vat zelden zo laag wordt, maar waarom bleven de vermogens vanmiddag bij gelijke omstandigheden dan wel beperkt?
Ik heb het vermoeden dat iets niet helemaal goed zit.

Nu mijn vraag.
Wat zijn de gangbare opgenomen en afgegeven vermogens en compressor Hz bij een sww run?

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
ik heb dat afgelopen week ook 1x gehad. dat merkte ik omdat home assistant mijn slimme meter monitort en ineens een alarm gaf. er was niet veel overig verbruik op die fase en later zag ik het ook terug op de s0 die specifiek (dus uitsluitend) de warmtepomp meet. omdat het maar 1x gebeurde en het de sww run was heb ik maar geprobeerd om het te vergeten.
Het was puur de wp groep niet de extra heater, want de heaters zitten op een aparte groep op een aparte s0, die zei niks. tenzij de heater van de boiler wel op dezelde aansluiting zit als de wp, maar de heater voor defrosts zit iig apart.

zo’n 50 minuten op ruim 3.000W.
de sww watertemperatuur was toen ook hier wel lager dan meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-05 10:45
sjimmie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:27:
[...]

ik heb dat afgelopen week ook 1x gehad. dat merkte ik omdat home assistant mijn slimme meter monitort en ineens een alarm gaf. er was niet veel overig verbruik op die fase en later zag ik het ook terug op de s0 die specifiek (dus uitsluitend) de warmtepomp meet. omdat het maar 1x gebeurde en het de sww run was heb ik maar geprobeerd om het te vergeten.
Het was puur de wp groep niet de extra heater, want de heaters zitten op een aparte groep op een aparte s0, die zei niks. tenzij de heater van de boiler wel op dezelde aansluiting zit als de wp, maar de heater voor defrosts zit iig apart.

zo’n 50 minuten op ruim 3.000W.
de sww watertemperatuur was toen ook hier wel lager dan meestal.
Zou een ‘lage’ sww start temperatuur een reden kunnen zijn dat pana de hele sww run ‘maximaal’ draait?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:45
pleio65 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:44:
[...]

Zou een ‘lage’ sww start temperatuur een reden kunnen zijn dat pana de hele sww run ‘maximaal’ draait?
Dit.
Als de gewenste waarde meer afwijkt dan 12-13 graden bij het starten van de sww run dan gaat die gelijk dan 104hz lopen bij mij.

Indien dat niet het geval is loopt die zo'n 42-52hz

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Panasonic F-serie gaat bij mij altijd volgas SWW maken. Ik heb er ook een vaste weerstand zitten waardoor de Panasonic denkt dat de 'boiler' 22°C is. Ik heb geen boiler aangesloten, maar gebruik de Tank modus om het huis snel op te warmen. Zie trouwens ook het verschil van de >100 Hz bij de H-serie en de <40 Hz bij de F-serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ybKBXhRWpknHs322fEKm_MTEhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UYLk6zfhlwVBxXPDBpGaneZ8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Dre op 19-12-2020 21:03 ]

Pagina: 1 2 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.