Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
/f/image/83tSnia1rjsUDV1dwEl0jTRK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door edterbak op 16-11-2021 23:07 ]
Ik heb de WP in DIRECT modus staan, en ik gebruik in node red de ruimte temperatuur om op te corrigeren.Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:02:
@edterbak is je nodered script gebaseerd op war of thermostaat?
Met de huidige temperaturen lijkt mij war ?
In het dashboard (zie hier boven) heb ik het naar het Engels vertaald naar Room-Temperature-Correction
Ik zag het inderdaad. Morgen maar eens even mee bezigedterbak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:05:
[...]
Ik heb de WP in DIRECT modus staan, en ik gebruik in node red de ruimte temperatuur om op te corrigeren.
In het dashboard (zie hier boven) heb ik het naar het Engels vertaald naar Room-Temperature-Correction
Wel tof om het icm ruimte temperatuur te doen. Ik heb nog een dsb20? sensor liggen welke vele malen beter is dan de temp meting van de pana zelf
Of een Xiaomi Mijia Bluetooth Thermostaat welke een stuk mooier is.
Deze kan je icm esphome koppelen aan home assistant. @Quindor heeft dat volgens mij
[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 16-11-2021 23:11 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Het mooie is dat als je iedere random temperatuursensor in NodeRed kunt krijgen, dat je deze kan gebruiken om op te sturen.Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:07:
[...]
Ik zag het inderdaad. Morgen maar eens even mee bezigDashboard ziet er top uit!
Wel tof om het icm ruimte temperatuur te doen. Ik heb nog een dsb20? sensor liggen welke vele malen beter is dan de temp meting van de pana zelf
Zo heb ik dus nu 2x Xiaomi Mi Temperatuur sensoren heb (a 5Euro), 1 Tado thermostaat, 1 Echo device.
Jij hebt een custom sensor aangemaakt welke het gemiddelde pakt van de drie temp sensoren ?edterbak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:11:
[...]
Het mooie is dat als je iedere random temperatuursensor in NodeRed kunt krijgen, dat je deze kan gebruiken om op te sturen.
Zo heb ik dus nu 2x Xiaomi Mi Temperatuur sensoren heb (a 5Euro), 1 Tado thermostaat, 1 Echo device.
Of gewoon een OpenTherm thermostaat die je dadelijk aan je Heishamon kan knopen. Wat ik overigens ook al doe, maar dan via een extern bordje.Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:07:
[...]
Wel tof om het icm ruimte temperatuur te doen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Is lastig in mijn situatie. Heb geen extra kabel getrokken. En waar de thermostaat moet komen te hangen is verre van ideaal.CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:28:
[...]
Of gewoon een OpenTherm thermostaat die je dadelijk aan je Heishamon kan knopen. Wat ik overigens ook al doe, maar dan via een extern bordje.
Waar hangt dan je remote controller?Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:30:
[...]
Is lastig in mijn situatie. Heb geen extra kabel getrokken. En waar de thermostaat moet komen te hangen is verre van ideaal.
Die kan je plaatsen waar je wil. Mijne gaat naar de meterkast, maar je kan hem ook in je wp leggen.Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:33:
[...]
Die hangt in de woonkamer waar vroeger mijn tado hing. Ik neem aan dat die remote controller wel erbij moeten blijven om ervoor te zorgen dat hij blijft communiceren. Of is de heishamon voldoende ?
Hahah..Possible schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:07:
[...]
Ik zag het inderdaad. Morgen maar eens even mee bezigDashboard ziet er top uit!
Of een Xiaomi Mijia Bluetooth Thermostaat welke een stuk mooier is.
Deze kan je icm esphome koppelen aan home assistant. @Quindor heeft dat volgens mij
Door mijn hele huis hangen er nu 6, en ik plak er nog 3 bij straks.
Ook gezien van Quindor op zijn YT kanaal. ( Thanks @Quindor )
hoho, even de rem erop.Dylantje2 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:17:
Nog mooier @vandermark Domoticz is tegenwoordig in bezit van mqtt hardcored. Mss kunnen jullie daar iets mee?
Rechtstreeks vanuit heisamon naar domoticz?
Zonder welke plugin dan ook?
als domotics iets van een ingebouwde mqtt broker heeft, dan maakt dat aan de heishamon nog niets uit. heishamon kan dan gewoon generiek naar "een" mqtt broker connecten waarbij het niet uitmaakt of dat een losse mosquitto of een integrated whatever mqtt broker is.
wat ik heel belangrijk vind is dat we straks niet ineens allemaal verplicht worden om naar domoticz te migreren omdat iemand dat handiger vond.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Hoe krijg je dat voor elkaar? Mijn Pana draait op WAR met een Ta van 26 maar onder de 30Hz komt hij niet.CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:29:
[...]
Maar je frequentie zal toch zeker meer dan 90% van de tijd 19Hz zijn?
bv hogere afgifte en dus een lagere Tr?Jesse- schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:50:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Mijn Pana draait op WAR met een Ta van 26 maar onder de 30Hz komt hij niet.
Een lagere Tr kan ik niet op sturen, de pomp draait al op zijn laagste stand (ca. 15l/min). Tr is daarbij 2 a 3 graden onder Ta.
ik bedoel het ook andersom.Jesse- schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:06:
[...]
Een lagere Tr kan ik niet op sturen, de pomp draait al op zijn laagste stand (ca. 15l/min). Tr is daarbij 2 a 3 graden onder Ta.
bij jou zal er gewoon meer afgifte zijn (en dus ook nodig zijn) waardoor de WP er meer vermogen in moet steken waardoor hij met een hogere freq moet draaien.
edit: het lijkt me sowieso niet zinnig om 2 compleet verschillende systemen te vergelijken op de frequentie.
[ Voor 11% gewijzigd door sjimmie op 17-11-2021 10:14 ]
Vloerverwarming heeft een veel grotere warmtecapaciteit dan radiatoren of convectoren. Na een nacht afkoelen, al is het maar een paar graden. heeft een warmtepomp uren nodig om de energie er weer in te stoppen.CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:37:
[...]
Apart, met jouw lage Ta zou je verwachten dat je toch veel sneller naar 19Hz zou gaan. Als ik naar mijn run van vandaag kijk, dan heeft die de hele dag dat die mag draaien gedraaid. Dat was:
- 1,5 uur boven de 20Hz met zeg 20min boven de 30Hz.
- 14,5 uur op 19/20Hz.
En dat op een Ta van ~ 35 graden.
Je zou bijna zeggen dat het nadelig is vloerverwarming te hebbenFransvWoerkom schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:59:
[...]
Vloerverwarming heeft een veel grotere warmtecapaciteit dan radiatoren of convectoren. Na een nacht afkoelen, al is het maar een paar graden. heeft een warmtepomp uren nodig om de energie er weer in te stoppen.
Niet per sé. Je stopt bv 45 graden water in je radiatoren en dan warmt je woonkamer snel op. Als je diezelfde 45 graden water in je vloerverwarming stopt (zonder te mixen) warmt je woonkamer ook sneller op...CurlyMo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:22:
[...]
Je zou bijna zeggen dat het nadelig is vloerverwarming te hebben
(ja via vloer is ook met 45 graden langzamer dan met radiatoren omdat dat grote stuk beton ook moet opwarmen, maar als dat eenmaal op 45 graden temperatuur is kan de verwarming heel lang uit)
EDIT: don't try this at home!
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 17-11-2021 13:33 ]
35 jaar geleden hebben ze mij al verteld dat het tien procent extra energie kost tov radiator.CurlyMo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:22:
[...]
Je zou bijna zeggen dat het nadelig is vloerverwarming te hebben
Dat het makkelijker werkt op lage temperatuur is bijkomstigheid.....
Maar veel, heel veel radiators waardoor je met 35 graden af kunt blijft zuiniger.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat van die 10% 35 jaar geleden zal vooral zitten in het verlies via de kruipruimte/onderkant van de vloer als je daar geen isolatie hebt. Ik denk dat het voordeel van Lage Temperatuur (=beter rendement van de verwarmingsbron) en goede isolatie van de onderkant van je vloer dat aardig opheft.reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:37:
[...]
35 jaar geleden hebben ze mij al verteld dat het tien procent extra energie kost tov radiator.
Maar veel, heel veel radiators waardoor je met 35 graden af kunt blijft zuiniger.
Sterker nog, ik heb gehoord dat je met vloerverwarming de Tset wat lager kan houden omdat warme voetjes beter voelt dan radiatoren. En een lagere tSet betekent dan weer minder stoken.
Misschien als je geen thermostaat aan de muur hebt dat vrouwen daar in trappen....sjimmie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:01:
[...]
Dat van die 10% 35 jaar geleden zal vooral zitten in het verlies via de kruipruimte/onderkant van de vloer als je daar geen isolatie hebt. Ik denk dat het voordeel van Lage Temperatuur (=beter rendement van de verwarmingsbron) en goede isolatie van de onderkant van je vloer dat aardig opheft.
Sterker nog, ik heb gehoord dat je met vloerverwarming de Tset wat lager kan houden omdat warme voetjes beter voelt dan radiatoren. En een lagere tSet betekent dan weer minder stoken.
Wij liggen met voetjes op de bank dus maakt het geen bal uit haha
1 PVoutput . Dongen NB
dat van de Tset los je op doordat elke thermostaat wel te "caliberen" is.reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:25:
[...]
Misschien als je geen thermostaat aan de muur hebt dat vrouwen daar in trappen....
en dat van de goede isolatie van de onderkant van de vloer is wel degelijk een oplossing.
Daar geloof ik dus helemaal niks van. Want met vvw kan ik het heel november nog volhouden met een Ta van slechts 25 graden (en dan ook nog maar 14 uur per dag stoken). Dat scheelt een flinke slok op de COP-borrel. Gemiddelde COP tot nu toe (voor verwarmen, dus zonder SWW) over november is 6.51. Dat lukt je met radiatoren nooit.reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:37:
[...]
35 jaar geleden hebben ze mij al verteld dat het tien procent extra energie kost tov radiator.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je vloer aan de onderzijde goed geïsoleerd is, en dat er nagedacht is over de koudebruggen richting je fundering.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zeker, maar isoleren helpt voor alle vormen van verwarmen, dus het verschil blijftsjimmie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:30:
[...]
dat van de Tset los je op doordat elke thermostaat wel te "caliberen" is.
en dat van de goede isolatie van de onderkant van de vloer is wel degelijk een oplossing.
1 PVoutput . Dongen NB
Ben "net" 3 maand van Domoitcz "af", draai nu HA na ruim 5 jaar domoticz. Niet alles in beter in HA maar veel wel.. zou idd niet graag terug willensjimmie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:47:
[...]
hoho, even de rem erop.
als domotics iets van een ingebouwde mqtt broker heeft, dan maakt dat aan de heishamon nog niets uit. heishamon kan dan gewoon generiek naar "een" mqtt broker connecten waarbij het niet uitmaakt of dat een losse mosquitto of een integrated whatever mqtt broker is.
wat ik heel belangrijk vind is dat we straks niet ineens allemaal verplicht worden om naar domoticz te migreren omdat iemand dat handiger vond.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Dat het meer of minder kost hangt puur van de situatie af.reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:37:
[...]
Als je nog op Gas stookt, haal al 5..10% meer uit je gas, in geval van de WP scheelt het nog meer.
Daarnaast, door de buffer werking, kan de WP veel langer op een hogere COP draaien, en heb je minder vaak aan / uit nodig etc.
Maar ingeval waar je maar een uur thuis bent en verwarmen wilt kun je het beste hete lucht verwarming nemen dat is heel snel ... (en ook heel snel weer koud..)
Heb de hardware klaar maar wacht op een firmware ..CurlyMo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:28:
[...]
Of gewoon een OpenTherm thermostaat die je dadelijk aan je Heishamon kan knopen. Wat ik overigens ook al doe, maar dan via een extern bordje.
[ Voor 87% gewijzigd door sjimmie op 17-11-2021 16:29 ]
Hoe zit dat dan met droogbouw vloerverwarming? Dan heb je die massa niet. Enkel je fermacell plaatjes waar je leidingwerk doorheen loopt.sjimmie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:33:
[...]
(ja via vloer is ook met 45 graden langzamer dan met radiatoren omdat dat grote stuk beton ook moet opwarmen, maar als dat eenmaal op 45 graden temperatuur is kan de verwarming heel lang uit)
Zeker niet..sjimmie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:47:
[...]
hoho, even de rem erop.
maar node red. lua ... is allround toch
Beter als nu een plugin die ook Domoticz gerelateerd is.? En wat als de developer stopt? [ zoals zovaak helaas ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Met voeten op de bank heb je in ieder geval ook geen last van koude lucht langs de vloer onderweg naar de radiatoren.reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:25:
[...]
Misschien als je geen thermostaat aan de muur hebt dat vrouwen daar in trappen....
In tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden, zijn radiatoren geen stralers, maar convectoren. Zeker die op 35 graden. Vloerverwarmingen maken stralingswarmte. Door het grote oppervlak verwarmen ze met hun straling ook plafond en muren. Dat voel je, niet de temperatuur van de lucht. Bij 20 graden voelt de lucht zelf als tocht. En hoe meer het tocht, hoe hoger je de radiatoren opstookt ...
Heb ik misschien het beste van twee werelden, mijn ventilators onder radiators verplaatsen heel wat lucht, en die lucht word opgewarmd door de vloer.FransvWoerkom schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:13:
[...]
Met voeten op de bank heb je in ieder geval ook geen last van koude lucht langs de vloer onderweg naar de radiatoren.
In tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden, zijn radiatoren geen stralers, maar convectoren. Zeker die op 35 graden. Vloerverwarmingen maken stralingswarmte. Door het grote oppervlak verwarmen ze met hun straling ook plafond en muren. Dat voel je, niet de temperatuur van de lucht. Bij 20 graden voelt de lucht zelf als tocht. En hoe meer het tocht, hoe hoger je de radiatoren opstookt ...
Oftewel ik circuleer warmte vanaf vloer verwarming
1 PVoutput . Dongen NB
Voor de één is nodered helemaal de standaard, voor de andere is domiticz de toekomst en voor weer een andere is dat dan home assistant. en dan is er nog ifttt.Dylantje2 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:50:
[...]
Zeker niet..
maar node red. lua ... is allround toch
Beter als nu een plugin die ook Domoticz gerelateerd is.? En wat als de developer stopt? [ zoals zovaak helaas ]
Als de developer stopt dan houdt het altijd voor een deel van de mensen op, en een ander deel pakt het wel weer op. Zie als voorbeeld (even offtopic) de ontwikkeling van de aansturing van een itho ecofan https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT, daar ben ik ooit samen met 'klusjesman' en anderen in gedoken, ik heb er een werkende library voor gemaakt en daarna zijn zeker 6-7 andere mensen er verder mee gegaan omdat ik er gewoon "klaar" mee was en geen tijd meer had.
Nu werkt dat met native arduino/esp8266/esp32, met espeasy, home assistant, ...
Waarom niet? De MDC05J3E5 doet met +7 / 35 graden 5kW met COP 5.08. Er gaat hier nu 3.5kW / 4kW het huis in bij gemiddeld +10 / 35 graden.Andrehj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:54:
[...]
Gemiddelde COP tot nu toe (voor verwarmen, dus zonder SWW) over november is 6.51. Dat lukt je met radiatoren nooit.
Omdat ik draai (met erg veel vvw-oppervlak) met een Ta van 25°C. Dan kun je een dergelijk hoge COP halen. Radiatoren hebben bij Ta 25 nagenoeg geen vermogen over. En dat zie je ook, jij hebt bij de huidige milide buitentemperaturen al een Ta van 35 graden nodig en haalt daarmee ook een lagere COP.CurlyMo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:11:
[...]
Waarom niet? De MDC05J3E5 doet met +7 / 35 graden 5kW met COP 5.08. Er gaat hier nu 3.5kW / 4kW het huis in bij gemiddeld +10 / 35 graden.
Bij 10°C buiten (nu) haal ik zelfs een momentane cop van 7.5. Die 6.51 was het gemiddelde over november, bij een gemiddeld lagere buitentemperaturen en inclusief de lagere cop van het eerste halve uurtje van de dag.
Overigens vraag ik mij af hoe geschikt jouw huis (afgiftesysteem) is voor een warmtepomp als jij bij +10 al met 35 graden water moet draaien. Wat heb jij bij 0, of zelfs -10 nodig?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik val een beetje over je connotatie. Een veel slechtere COP. Komop. Ik woon in een jaren '30 woning met enkel radiatoren die van het gas af is. Met een COP ruim boven de 5.Andrehj schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:56:
[...]
Omdat ik draai (met erg veel vvw-oppervlak) met een Ta van 25°C. Dan kun je een dergelijk hoge COP halen. Radiatoren hebben bij Ta 25 nagenoeg geen vermogen over. En dat zie je ook, jij hebt bij de huidige milide buitentemperaturen al een Ta van 35 graden nodig en haalt daarmee ook een veel slechtere COP.
Het koudste dat ik afgelopen jaar heb gezien was -8. Daarvoor had ik bij 24/7 zonder nachtverlaging een Ta van 41 graden nodig. Begin van die koude week gingen er nog wat dingen mis in mijn regeling. Om mijn huis na nachtverlaging in de eerste koude dag op temp te krijgen had ik een Ta van 45 graden nodig. Niks schokkends dus. Bij 45 graden houdt ik mijn huis prima warm bij -10.Overigens vraag ik mij af hoe geschikt jouw huis (afgiftesysteem) is voor een warmtepomp als jij bij +10 al met 35 graden water moet draaien. Wat heb jij bij 0, of zelfs -10 dan wel niet nodig?
Mijn eerste WP jaar verbruikte ik (als ik PV niet meereken) 5700kWh. Lijkt me allemaal prima waardes voor mijn situaties. Waarom dan zo negatief? Ik ben juist erg enthousiast hoe goed het gaat hier en inspireer een hoop mensen in een vergelijkbare situatie over de haalbaarheid van een WP met radiatoren in een oud huis.
Je hebt gelijk, excuses daarvoor, ik heb het wat aangepast. Zie boven.
Maar het ging erom dat jij met een huidige cop van 5 (bij 10 graden) beargumenteerde dat je ook met radiatoren een maand-cop van 6.51 kon halen. En dat kan dus niet.
Als je bij -8 (was dat minimum temperatuur of gemiddelde dagtemperatuur?) slechts 41 graden nodig hebt (wat zeker bij de huidige gasprijzen nog prima is), dan begrijp ik niet waarom je bij +10 een Ta van 35 graden nodig hebt. Ik zou tussen die twee een veel groter verschil verwachten. Of verwarm je nu maar een paar uurtjes per dag?Het koudste dat ik afgelopen jaar heb gezien was -8. Daarvoor had ik bij 24/7 zonder nachtverlaging een Ta van 41 graden nodig. Begin van die koude week gingen er nog wat dingen mis in mijn regeling. Om mijn huis na nachtverlaging in de eerste koude dag op temp te krijgen had ik een Ta van 45 graden nodig. Niks schokkends dus. Bij 45 graden houdt ik mijn huis prima warm bij -10.
Ik vind het positief dat je zo goed met energie bezig bent. Mijn post was ook niet negatief bedoeld (kwam misschien wel zo over), maar ging er dus om om aan te tonen dat je COP bij het gebruik van vloerverwarming nog een stuk hoger kan zijn.Mijn eerste WP jaar verbruikte ik (als ik PV niet meereken) 5700kWh. Lijkt me allemaal prima waardes voor mijn situaties. Waarom dan zo negatief? Ik ben juist erg enthousiast hoe goed het gaat hier en inspireer een hoop mensen in een vergelijkbare situatie over de haalbaarheid van een WP met radiatoren in een oud huis.
5700kWh is in absolute zin wel een hoop, maar als je van 3000m3 gas komt juist weer netjes. Ik ken je situatie niet, maar het zal wel een heel groot gebouw zijn.CurlyMo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:19:
[...]
Ik val een beetje over je connotatie. Een veel slechtere COP. Komop. Ik woon in een jaren '30 woning met enkel radiatoren die van het gas af is. Met een COP ruim boven de 5.
[...]
Het koudste dat ik afgelopen jaar heb gezien was -8. Daarvoor had ik bij 24/7 zonder nachtverlaging een Ta van 41 graden nodig. Begin van die koude week gingen er nog wat dingen mis in mijn regeling. Om mijn huis na nachtverlaging in de eerste koude dag op temp te krijgen had ik een Ta van 45 graden nodig. Niks schokkends dus. Bij 45 graden houdt ik mijn huis prima warm bij -10.
Mijn eerste WP jaar verbruikte ik (als ik PV niet meereken) 5700kWh. Lijkt me allemaal prima waardes voor mijn situaties. Waarom dan zo negatief? Ik ben juist erg enthousiast hoe goed het gaat hier en inspireer een hoop mensen in een vergelijkbare situatie over de haalbaarheid van een WP met radiatoren in een oud huis.
Iemand grapte hier lang geleden dat je de hoogste COP haalt als je de ramen openzet.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Hier vind ik het prima dat het 22 graden is in huis met een ta van 28.
Zal ongetwijfeld meer stroom kosten, maar met radiatoren had ik nooit comfort.. (huis had maar twee radiatoren in de woonkamer)
Zit in november nu op 139 kWh wat de pana heeft verbruikt.
Geen COP 5, een COP van ergens tussen de 5 en 6, als het niet hoger is. Zoals ik al aangaf doet de Panasonic al vanuit de fabriek een COP 5.08 bij +7 / 35. Zo koud is het gemiddeld niet geweest sinds oktober.Andrehj schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:44:
[...]
Je hebt gelijk, excuses daarvoor, ik heb het wat aangepast. Zie boven.
Maar het ging erom dat jij met een huidige cop van 5 (bij 10 graden) beargumenteerde dat je ook met radiatoren een maand-cop van 6.51 kon halen. En dat kan dus niet.
-8 was de minimaal gemeten temperatuur. Een Ta van 35 graden is omdat ik te weinig afgifte heb om veel lager te komen bij een temperatuur van +10. Bij +6 draaide die vrij lekker de hele dag op een Ta van ~ 33 graden. Dat was 16 november. Zie mijn dashboard.Als je bij -8 (was dat minimum temperatuur of gemiddelde dagtemperatuur?) slechts 41 graden nodig hebt (wat zeker bij de huidige gasprijzen nog prima is), dan begrijp ik niet waarom je bij +10 een Ta van 35 graden nodig hebt. Ik zou tussen die twee een veel groter verschil verwachten. Of verwarm je nu maar een paar uurtjes per dag?
Ik bedoelde een totaal verbruik van 5700kWh, niet enkel de WP.t.oswald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:52:
[...]
5700kWh is in absolute zin wel een hoop, maar als je van 3000m3 gas komt juist weer netjes. Ik ken je situatie niet, maar het zal wel een heel groot gebouw zijn.
Iemand grapte hier lang geleden dat je de hoogste COP haalt als je de ramen openzet.
Ik snap echt wel wat je zegt..sjimmie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:15:
[...]
Voor de één is nodered helemaal de standaard, voor de andere is domiticz de toekomst en voor weer een andere is dat dan home assistant. en dan is er nog ifttt.
Als de developer stopt dan houdt het altijd voor een deel van de mensen op, en een ander deel pakt het wel weer op. Zie als voorbeeld (even offtopic) de ontwikkeling van de aansturing van een itho ecofan https://github.com/supersjimmie/IthoEcoFanRFT, daar ben ik ooit samen met 'klusjesman' en anderen in gedoken, ik heb er een werkende library voor gemaakt en daarna zijn zeker 6-7 andere mensen er verder mee gegaan omdat ik er gewoon "klaar" mee was en geen tijd meer had.
Nu werkt dat met native arduino/esp8266/esp32, met espeasy, home assistant, ...
maar je voorbeeld is omdat je jij en nog het opgepakt hebben
De plguon die je nu gebruikt is toch ook alleen voor domoticz..
Vandaar dat ik aangaf mqtt nodered of lua..
Itttt is weer een heel ander verhaal ik kan niet snappen dat mensen een belangrijke schakeling af willen laten van een derde exteren partij..
Maar anders gezegd
Ik ben overal blij mee hoor..
Dus welke het ook is/wordt, mijn zegens heb je
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vreemd dat je die als voorbeeld noemt.. van alle pluginnen waar ik de minste tot geen issue mee heb gehad is het z2m, in domoticz niet en in HA al helemaal niet..Dylantje2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:33:
[...]
Ik snap echt wel wat je zegt..
maar je voorbeeld is omdat je jij en nog het opgepakt hebben
De plguon die je nu gebruikt is toch ook alleen voor domoticz..
Vandaar dat ik aangaf mqtt nodered of lua..
Itttt is weer een heel ander verhaal ik kan niet snappen dat mensen een belangrijke schakeling af willen laten van een derde exteren partij..
Maar anders gezegd
Ik ben overal blij mee hoor..
Dus welke het ook is/wordt, mijn zegens heb je![]()
[ alleen als het op een externe plugin werkt. pas ik even :-)] zie de ellende met z2m plugin ]
Vond het in Domoticz altijd juist het voordeel dat je een "server" er naast kon draaien, als domoticz crashed, draait die service gewoon door.
Maar dwaal af
Z2M plugin niet z2m zelf die stable als ....HFman schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:08:
[...]
Vreemd dat je die als voorbeeld noemt.. van alle pluginnen waar ik de minste tot geen issue mee heb gehad is het z2m, in domoticz niet en in HA al helemaal niet..
Vond het in Domoticz altijd juist het voordeel dat je een "server" er naast kon draaien, als domoticz crashed, draait die service gewoon door.
Maar dwaal afhoop ook op mqtt / node red, dan kunnen we het toegangelijk maken voor iedereen
Ik heb domoticz vanaf start...En er zijn zoveel plugins langs gekomen dat ik heeeel huiverig ben voor.. [ vooral als het om vel IDX gaat.
Maar klopt beetje afdwalen, maar een slowstart script in een universele code lijkt mij heeeerlijk , weer iets om mee te spelen..
Ik heb het totale stroomverbruik gemeten voor verwarming en SWW samen, en er hangt een kamstrup puur in de verwarming.
Dus ik weet nu dat we totaal (verwarming, SWW, defrosts) 1504kWh hebben verbruikt en dat er 3656kWh aan verwarming het huis is gegaan.
Helaas geen opsplitsing tussen verwarming en SWW, maar het totale verbruik van ca 1500kWh vind ik best netjes voor ons rijtjeshuis van eind jaren 70 met 3 personen en veel thuiswerken.
En hoe is het nu afgelopen met de herrie van de buitenunit ?sjimmie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:47:
Vandaag draait onze WP precies een jaar.
Ik heb het totale stroomverbruik gemeten voor verwarming en SWW samen, en er hangt een kamstrup puur in de verwarming.
Dus ik weet nu dat we totaal (verwarming, SWW, defrosts) 1504kWh hebben verbruikt en dat er 3656kWh aan verwarming het huis is gegaan.
Helaas geen opsplitsing tussen verwarming en SWW, maar het totale verbruik van ca 1500kWh vind ik best netjes voor ons rijtjeshuis van eind jaren 70 met 3 personen en veel thuiswerken.
Ik had ze al eens eerder gewezen op een “erg scherpe bocht” (ik vond het een knik) in een door de installateur gemaakte bocht. Daar is nu een stukje vervangen met een betere bocht en sindsdien hebben we geen raar geluid meer gehoord. Het was in de dikste leiding tussen binnenunit en buitenunit.KaDoos schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:06:
[...]
En hoe is het nu afgelopen met de herrie van de buitenunit ?
Fijn, goed te horen.sjimmie schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:42:
[...]
Ik had ze al eens eerder gewezen op een “erg scherpe bocht” (ik vond het een knik) in een door de installateur gemaakte bocht. Daar is nu een stukje vervangen met een betere bocht en sindsdien hebben we geen raar geluid meer gehoord. Het was in de dikste leiding tussen binnenunit en buitenunit.
Mijn wp:sjimmie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:47:
Vandaag draait onze WP precies een jaar.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=15321&sid=15798&t=y
En mijn wpboiler:
https://pvoutput.org/aggr...d=15321&sid=13862&v=0&t=y
Wilde het net zeggen, hier klopt geen zak van. 5/6 kWh per dag maar geen vermogen grafiek /gebruik
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn dagen dat domoticz ff tilt hadreneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:48:
[...]
Wilde het net zeggen, hier klopt geen zak van. 5/6 kWh per dag maar geen vermogen grafiek /gebruik
Voor mij ook niet echt een issue meer. Kan er niet meer aan tweaken.
Langer douchen in de zin van meer verbruik?
Dat kan ik verklaren, minder zin gehad dit jaar, dus mijn zonneboiler loopt niet niet echt mee.
Dus meer wpboiler verbruik. Directie ligt vaker in bad. dus verbruik water is ook hoger.
Maar dan nog ben ik blij..
Dan is ie al vier jaar op tilt want zie alleen verbruik van gemiddeld 4 kWh per dag. Maar er is nergens wattage verbruik te zien.Dylantje2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:10:
[...]
Er zijn dagen dat domoticz ff tilt had
Voor mij ook niet echt een issue meer. Kan er niet meer aan tweaken.
Langer douchen in de zin van meer verbruik?
Dat kan ik verklaren, minder zin gehad dit jaar, dus mijn zonneboiler loopt niet niet echt mee.
Dus meer wpboiler verbruik. Directie ligt vaker in bad. dus verbruik water is ook hoger.
Maar dan nog ben ik blij..
Maar jij bent blij met dit jaar 1200 kWh?
Ik zit maar ergens op 516 ofzo, vorig jaar 582 kWh
1 PVoutput . Dongen NB
lig aan manier waarop je het upload toch? Ik heb ooit een scriptje van iemand ...reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:19:
[...]
Dan is ie al vier jaar op tilt want zie alleen verbruik van gemiddeld 4 kWh per dag. Maar er is nergens wattage verbruik te zien.
Maar jij bent blij met dit jaar 1200 kWh?
Ik zit maar ergens op 516 ofzo, vorig jaar 582 kWh
4 personen in huis en 1 directeur die dagelijks in het bad ligt..
In de zomer tappen we wel eens warmwater voor zwembad
Ik ook 3000 liter voor aquariums.Dylantje2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:35:
[...]
lig aan manier waarop je het upload toch? Ik heb ooit een scriptje van iemand ...
4 personen in huis en 1 directeur die dagelijks in het bad ligt..
In de zomer tappen we wel eens warmwater voor zwembad
Maar dan snap ik wel dat jij je huis makkelijk warm krijgt, helft van je gas verbruik was voor warm water haha.
1 PVoutput . Dongen NB
NEE dat is weer niet waar. Heb van Hajeetje alles uit moeten splitsen en reken enz enzreneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:52:
[...]
Ik ook 3000 liter voor aquariums.
Maar dan snap ik wel dat jij je huis makkelijk warm krijgt, helft van je gas verbruik was voor warm water haha.
Nachten werk gekost..
Ik moet onder de 0.45 graaddagen blijven dan zit ik helemaal goed
Oke dat zal dan zo zijn. Maar dan is conclusie dat je je sww zeer onrendabel verwarmt. Factor 4/5 tov je gas verbruik is niet goed.Dylantje2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:07:
[...]
NEE dat is weer niet waar. Heb van Hajeetje alles uit moeten splitsen en reken enz enz
Nachten werk gekost..
Ik moet onder de 0.45 graaddagen blijven dan zit ik helemaal goed
Ik zit op 2.4 zoiets.
Draait je compressor wel? Vaak element erbij misschien?
1 PVoutput . Dongen NB
Nou die factor kun je toch niet zien...reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:11:
[...]
Oke dat zal dan zo zijn. Maar dan is conclusie dat je je sww zeer onrendabel verwarmt. Factor 4/5 tov je gas verbruik is niet goed.
Ik zit op 2.4 zoiets.
Draait je compressor wel? Vaak element erbij misschien?
Ik heb geen verbruik gelogd...
ik heb geen element wat aangaat. Aleen mss voor legio run
Mijn solar puls gaat vaker aan als terug lever ..
Ik heb alle settings geprobeerd van de wpboiler [ atlantic ] maar hoe hij nu draait is beste stand
Oke danDylantje2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:13:
[...]
Nou die factor kun je toch niet zien...
Ik heb geen verbruik gelogd...
ik heb geen element wat aangaat. Aleen mss voor legio run
Mijn solar puls gaat vaker aan als terug lever ..
Ik heb alle settings geprobeerd van de wpboiler [ atlantic ] maar hoe hij nu draait is beste stand
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69539220
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 22-11-2021 11:48 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Waar link je me heen?
Naar een bericht van iemand met een Vaillant, gebruikt 1.5 kWh per dag, en met bad erbij 2.5.
Is iets anders dan jou 4/6 kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit met een Atlantic Explorer v4 binnen/binnen. Daarvan is het verbruik op douche dagen 1,4kWh en op bad dagen 1,8kWh. Op de douche dagen verwarmd hij elke twee dagen, dat scheelt dus weer in het verbruik. Daar moet de warmte compensatie van de WP nog wel mee gecompenseerd worden, maar ik verwacht niet dat dat de overige 4,5kWh is.reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:56:
[...]
Naar een bericht van iemand met een Vaillant, gebruikt 1.5 kWh per dag, en met bad erbij 2.5.
Je kunt ergens een setpoint gebruiken wanneer bh erbij komt...HFman schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:53:
Vanacht mijn eerste 2 defrosts was hier rond het vries punt. Wat me opviel dat rond een defrost mijn japaner zich niks van de max pomp speed aanlijkt te trekken.. ? klopt dat ? Tevens was mijn vloer volledig warm maar toch ging ie de back up heater er bij aan zetten.. (retour onder de 27 graden is backup heater aan heb ik ooit eens gelezen) beetje onnodig voelt dat.. is dit te onderdrukken of aan te passen ?
Maar voor een df. is het soms voordeliger. hij verkort de df, waardoor hij eea weer sneller op temp heeft..
Ligt een beetje er aan hoe lang hij erbij komt
Die setting is niet bepalend voor wanneer dat elektische element bijschakelt in geval van een defrost.Dylantje2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:50:
[...]
Je kunt ergens een setpoint gebruiken wanneer bh erbij komt...
Maar voor een df. is het soms voordeliger. hij verkort de df, waardoor hij eea weer sneller op temp heeft..
Ligt een beetje er aan hoe lang hij erbij komt
Die setting bepaalt onder welke buitentemperatuur en bij welk verschil tussen gevraagde en geleverde Ta de backup moet gaan helpen met verwarmen. Dus bijvoorbeeld onder een buitentemperatuur van -10 en een verschil van 3 graden tussen gevraagde en geleverde Ta.
Afgelopen nacht ook een paar keerHFman schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:53:
Vanacht mijn eerste 2 defrosts was hier rond het vries punt. Wat me opviel dat rond een defrost mijn japaner zich niks van de max pomp speed aanlijkt te trekken.. ? klopt dat ? Tevens was mijn vloer volledig warm maar toch ging ie de back up heater er bij aan zetten.. (retour onder de 27 graden is backup heater aan heb ik ooit eens gelezen) beetje onnodig voelt dat.. is dit te onderdrukken of aan te passen ?
https://snapshot.raintank...o3oY3l2qBSSdepHP5kBG8W9TY
Snapshot werkt niet geloof ik?
/f/image/BNOAKYaBXw8h6LYeP6w6Qzdx.png?f=fotoalbum_large)
Leuk om te zien dat hij warmwater loost in de grindbak
Over verloren energie
Evenals de compressor als je ziet wat daar te winnen is..
Zit denken om een klein fannetje die warmte van de compressor af te laten blazen en dan die voor de verdamper in te blazen :-)
[ #tijdteweinig ]
[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 23-11-2021 16:57 ]
snapshot werkt wel maar mist een plug-in ?Dylantje2 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:54:
[...]
Afgelopen nacht ook een paar keer
https://snapshot.raintank...o3oY3l2qBSSdepHP5kBG8W9TY
Snapshot werkt niet geloof ik?
[Afbeelding]
Leuk om te zien dat hij warmwater loost in de grindbak![]()
Over verloren energie
Evenals de compressor als je ziet wat daar te winnen is..
Zit denken om een klein fannetje die warmte van de compressor af te laten blazen en dan die voor de verdamper in te blazen :-)
[ #tijdteweinig ]
Afgelopen nacht hier geen defrost, best wel weer warm hier (4..6 graden afgelopen nacht).
Ondanks dat ik best veel moet maken, kan ik dat met redelijk lage temperatuur doen, en heeft de WP het nog best makkelijk...
Verbaasde trouwens de een na laaste run, toen hij op 4 graden begon hoe ver en tot wat voor vermogen hij (zij?) kon optoeren ... alle sensoren zijn "geijkt" maw hij regelde zelf echt zo ver ook op de panasonic cloud kun je dat zien.. (en deze data in de afbeelding is de output van de kamstrup).
Was de eerste keer dan ik de pana buiten kon horen, binnen gelukkig nog steeds niet.
/f/image/omeUkDR09pMxCQMD4Ha7Fa0Z.png?f=fotoalbum_large)
Had verwacht dat hij zelf wel naar de 5kwh terug zou regelen maar na 45 minuten heb ik hem zelf maar geknepen...
He dat ben ik!reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:56:
[...]
En nu lees ik hier mee, monoblock, volgend projectje.....
Ik denk dat ik uit kan met een 5kw monoblock, maar ik kan niet echt vinden hoeveel flow ik daar voor nodig heb. Gaat dat lukker met een pomp-vloerverwarmingsverdeler beneden en een paar grote radiatoren op verschillende plaatsen in het huis verdeeld?
Ja dat gaat lukken, misschien ombouwen naar gesloten vloer verdeler maar dat kan altijd nog.MaartenXM schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:58:
[...]
He dat ben ik!
En nu lees ik hier mee, monoblock, volgend projectje.....
Ik denk dat ik uit kan met een 5kw monoblock, maar ik kan niet echt vinden hoeveel flow ik daar voor nodig heb. Gaat dat lukker met een pomp-vloerverwarmingsverdeler beneden en een paar grote radiatoren op verschillende plaatsen in het huis verdeeld?
Een 5 kW doet graag 900 liter per uur pompen, en dat doet zijn eigen pomp al prima
1 PVoutput . Dongen NB
Die doet ietsje meer ja, maar de wp kan tot 2000 liter en zover komt jou CV pompje niet hahaMaartenXM schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:51:
900 liter per uur klinkt inderdaad niet veel, volgens mij doet de intergas 30/36 die er nu hangt veel meer.
1 PVoutput . Dongen NB
Het verschil in aanvoertemperatuur tussen radiatoren en vloerverwarming is toch al gauw 10 graden, dus zou ik voorlopig niet beginnen aan het vervangen van de verdeler.reneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:37:
[...]
Ja dat gaat lukken, misschien ombouwen naar gesloten vloer verdeler maar dat kan altijd nog.
Een 5 kW doet graag 900 liter per uur pompen, en dat doet zijn eigen pomp al prima
De warmtepomp heeft een dagje uit gestaan, hij start netjes op en haalt ook zijn target setpoint met enkel de compressor. Alleen hij zet toch de heater aan, waardoor aanvoertemp oploopt en compressor langzamer gaat draaien.
Qua dT heeft hij ruimte zat, die staat nu op max 8°C, maar regelt die terug zodra die daar ruimte voor heeft.
Is er een minimale retourtemperatuur ofzo? Ik kan er in de service manual niets over vinden.
De backup heater wordt pas vrijgegeven vanaf -7°C wanneer die 7°C off target is. Dit is overduidelijk niet het geval, vermoed iets met de retour temp.
/f/image/zNDLPQHMFW4a8BKt4jm1OFDg.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad retour temperatuur, weet even niet exact maar moet binnen twintig min boven ergens 18/20 graden zijn. Of er moet een bepaalde stijging in zitten per x min.lampy25 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:25:
Heeft er iemand een idee waarom hier de back-up heater wordt ingeschakeld?
De warmtepomp heeft een dagje uit gestaan, hij start netjes op en haalt ook zijn target setpoint met enkel de compressor. Alleen hij zet toch de heater aan, waardoor aanvoertemp oploopt en compressor langzamer gaat draaien.
Qua dT heeft hij ruimte zat, die staat nu op max 8°C, maar regelt die terug zodra die daar ruimte voor heeft.
Is er een minimale retourtemperatuur ofzo? Ik kan er in de service manual niets over vinden.
De backup heater wordt pas vrijgegeven vanaf -7°C wanneer die 7°C off target is. Dit is overduidelijk niet het geval, vermoed iets met de retour temp.
[Afbeelding]
Zoniet dan gaat heater uit veilgheid erbij aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Pana rules :reneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:37:
[...]
Ja dat gaat lukken, misschien ombouwen naar gesloten vloer verdeler maar dat kan altijd nog.
Als je er 1 hebt:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Zet ik je erbij
In mijn beleving wil je maar 1 pomp in je hele systeem
Zorg dat je alle devices kunt knijpen en monitoren.
2 pompen zonder buffervat is volgens mij vragen om problemen.
En de pana wil zelf baas zijn.
Ondanks dat hij 900 liter vraagt en een dt van 2 heb staan, doet hij vaak wat hij zelf wilt
Maar wel erg zuinig hahaha
Slimme japanners zitten erin
Manual says:
/f/image/jUJXEhmAhJ82tqAYvMcUW9lk.png?f=fotoalbum_large)
Of:
/f/image/pAQxbZ9d0U9uUdIbfYXI7W2A.png?f=fotoalbum_large)
Of:
/f/image/vnew8xwOoUl9TJR4NTl4SSAU.png?f=fotoalbum_large)
Dus het maakt wel uit een vat of niet :-)
Maar als je het goed doet, kun je optie 1 nemen kiss principe
En dan tweaken zodat je weinig andere ellende [ klepentanks/kosten] nodig hebt
[ Voor 43% gewijzigd door Dylantje2 op 24-11-2021 13:07 ]
Thnx! Na net iets meer dan 20 min gooit die de heater aan.reneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:33:
[...]
Inderdaad retour temperatuur, weet even niet exact maar moet binnen twintig min boven ergens 18/20 graden zijn. Of er moet een bepaalde stijging in zitten per x min.
Zoniet dan gaat heater uit veilgheid erbij aan.
Hij is up and running, wil je mij op de lijst erbij zetten?
- @martijn v o WH-MDC05J3E5 monoblock Aquarea warmtepomp 1 Fase [ Immotech DE] [NL] Panacloud
.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
https://www.smarthomesupp...eel-warmtepomp-hmip-vdmot
en een fancoil in bijvoorbeeld de serre en dergelijk aangesloten op de vloerverdeler (ik heb nog 2 groepen over) zodat alle kleppen dichtgaan van de vloer en de fancoil open met 1 duk op de knop (dus als je tussen heat en cool modus schakelt) zodat je ipv de zoveelste airco aan de zijmuur moet kwakken gewoon de vloercircuits dichtdruk en alleen water naar de coils sturen. dan zou ik toch gewoon 7c water het systeem in kunnen jagen om plekken te koelen waar ik geen airco op kan hangen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Waarom de vloer dan niet meteen bijmengen naar (net) boven dauwpunt.flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:41:
hoe problematisch is het om de cool/heat schakelaar te combineren met een stapel van deze dingen:
https://www.smarthomesupp...eel-warmtepomp-hmip-vdmot
en een fancoil in bijvoorbeeld de serre en dergelijk aangesloten op de vloerverdeler (ik heb nog 2 groepen over) zodat alle kleppen dichtgaan van de vloer en de fancoil open met 1 duk op de knop (dus als je tussen heat en cool modus schakelt) zodat je ipv de zoveelste airco aan de zijmuur moet kwakken gewoon de vloercircuits dichtdruk en alleen water naar de coils sturen. dan zou ik toch gewoon 7c water het systeem in kunnen jagen om plekken te koelen waar ik geen airco op kan hangen.
Fancoils halen al snel genoeg vocht weg. Heb hier een brink luchtverwarming (fancoil) met zelfgemaakte condensafvoer.
Dat werkt prima, maar gebruik de rest er nog bij voor net wat meer koeling.
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
de vloer bijnmengen is leuk maar iets voor later want dat is erg oppassen met een eikenhouten vloer. het kan wel maar dan moet je erg actief douwpunt en aanverwante zaken in de gaten houden. in de woonkamer hangt al een losse panasonic split die de woonkamer aanpakt voor de luchtvochtigheid.pgeene schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:47:
[...]
Waarom de vloer dan niet meteen bijmengen naar (net) boven dauwpunt.
Fancoils halen al snel genoeg vocht weg. Heb hier een brink luchtverwarming (fancoil) met zelfgemaakte condensafvoer.
Dat werkt prima, maar gebruik de rest er nog bij voor net wat meer koeling.
ivm vrij lompe isolatie hoeven we het voor de warmte niet te doen in die kamer. maar voor de serre (glazen dak) is het wel handig en ik wil ook nog eens kijken of ik een fancoil in de aanzuiglucht van de mechnaische ventilatie kan plaatsen om de inkomende lucht voor te verwarmen/koelen voor het de kamers ingeblaast word als het temperatuursverschil tussen buiten en binnen vrij groot is zoals in de winter.
ik zou denk ik wel met home assitant is in elkaar kunnen flansen maar ik heb het liefste gewoon iets simpels qua bediening (gewoon 1 knop bij de thermostaat) die de pomp omschakelt naar koelmodus en de vloer gewoon dichtdraait. dan hoef ik me niet druk te maken om de vloer en kan ik eventueel in een later stadium daar eens naar kijken als projectje.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 21:55 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat kan denk ik wel.flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:54:
[...]
de vloer bijnmengen is leuk maar iets voor later want dat is erg oppassen met een eikenhouten vloer. het kan wel maar dan moet je erg actief douwpunt en aanverwante zaken in de gaten houden. in de woonkamer hangt al een losse panasonic split die de woonkamer aanpakt voor de luchtvochtigheid.
ivm vrij lompe isolatie hoeven we het voor de warmte niet te doen in die kamer. maar voor de serre (glazen dak) is het wel handig en ik wil ook nog eens kijken of ik een fancoil in de aanzuiglucht van de mechnaische ventilatie kan plaatsen om de inkomende lucht voor te verwarmen/koelen voor het de kamers ingeblaast word als het temperatuursverschil tussen buiten en binnen vrij groot is zoals in de winter.
ik zou denk ik wel met home assitant is in elkaar kunnen flansen maar ik heb het liefste gewoon iets simpels qua bediening (gewoon 1 knop bij de thermostaat) die de pomp omschakelt naar koelmodus en de vloer gewoon dichtdraait.
Via een relais kun je de schakelaars mee laten draaien met de cool/heat switch.
Moet je wel ergens een fysieke schakelaar inbouwen.
Alrernatief is via een domotica systeem koppelen.
Dat heb ik gedaan.
Mijn luchtverwarming staat ook in serie na de wtw. Nu nog een oude die via een shelly op tasmota aangestuurd wordt, maar die ga ik binnenkort vervangen voor een nieuwe brink elan 10 2.0.
Misschien binnenkort dus wel een mooi grote koperen coil over
[ Voor 4% gewijzigd door pgeene op 24-11-2021 22:07 ]
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Bedankt, heb je een link naar die handleiding?Dylantje2 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:52:
[...]
Pana rules :
Als je er 1 hebt:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Zet ik je erbij
In mijn beleving wil je maar 1 pomp in je hele systeem
Zorg dat je alle devices kunt knijpen en monitoren.
2 pompen zonder buffervat is volgens mij vragen om problemen.
En de pana wil zelf baas zijn.
Ondanks dat hij 900 liter vraagt en een dt van 2 heb staan, doet hij vaak wat hij zelf wilt
Maar wel erg zuinig hahaha
Slimme japanners zitten erin
Manual says:
[Afbeelding]
Of:
[Afbeelding]
Of:
[Afbeelding]
Dus het maakt wel uit een vat of niet :-)
Maar als je het goed doet, kun je optie 1 nemen kiss principe
En dan tweaken zodat je weinig andere ellende [ klepentanks/kosten] nodig hebt
Buffertank gaat moeilijk worden, die moet dan in de kruipruimte.
Het gaat over een jaren 80 huis met al veel verduurzaming. (afgelopen jaar ~400 m3 gas en wat hout in de kachel) met als hoogste verbruik 10m3 op een dag, tijdens de schaatsperiode afgelopen winter. Maar toen moesten we het huis nog warmstoken na het verhuizen, hadden we nog geen hr++ 1.0 glas en de warmtepompboiler staat ook pas 1 week aan.
Mijn idee is om een warmtepomp naast het huis te zetten, buis door de grond richting meterkast (3-4 meter) en daar op de dikke 28mm cv leiding die van kruipruimte naar zolder door het hele huis gaat. Voordeel van een jaren 80 huis, hele grote radiatoren.
Dit is wel een lange termijn projectje. Eerst voortuin uitdenken, balansventilatie boven maken. en dan dit.
Tenzij je plannen hebt met veel meer zones, heb je geen buffervat en voorlopig geen omgebouwde vv verdeler nodig. De "Simple Two Zone", het tweede voorbeeld hier boven, heb je al. Met vloerverwarming en radiatoren heb je gewoon twee verschillende aanvoertemperaturen nodig.MaartenXM schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:24:
[...]
Bedankt, heb je een link naar die handleiding?
Het gaat over een jaren 80 huis met al veel verduurzaming. (afgelopen jaar ~400 m3 gas en wat hout in de kachel) met als hoogste verbruik 10m3 op een dag, tijdens de schaatsperiode afgelopen winter. Maar toen moesten we het huis nog warmstoken na het verhuizen, hadden we nog geen hr++ 1.0 glas en de warmtepompboiler staat ook pas 1 week aan.
Mijn idee is om een warmtepomp naast het huis te zetten, buis door de grond richting meterkast (3-4 meter) en daar op de dikke 28mm cv leiding die van kruipruimte naar zolder door het hele huis gaat. Voordeel van een jaren 80 huis, hele grote radiatoren.![]()
Dit is wel een lange termijn projectje. Eerst voortuin uitdenken, balansventilatie boven maken. en dan dit.
Die handleidingen zijn gewoon te downloaden. Met een gasverbruik van 400m3 per jaar lijkt de kleinste pana al aan de grote kant. De handleiding vind je hier:
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
Als die er nog niet zitten: denk er ruim van tevoren aan een afsluiter tussen je cv-ketel en die 28mm leidingen te zetten, dan hoeft dat niet meer als je net je nieuwe warmtepomp hebt ontlucht
[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 26-11-2021 12:13 ]
Done,martijn v o schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:40:
@dylantje2:
Hij is up and running, wil je mij op de lijst erbij zetten?
- @martijn v o WH-MDC05J3E5 monoblock Aquarea warmtepomp 1 Fase [ Immotech DE] [NL] Panacloud
.
1 foutje

Panacloud eruit en heishamon van @thehog eraan hangen!!
Ps balansventilatie zou verboden moeten worden dus doe het niet.. [ andere discussie maar toch ]MaartenXM schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:24:
[...]
Bedankt, heb je een link naar die handleiding?
Mijn idee is om een warmtepomp naast het huis te zetten, buis door de grond richting meterkast (3-4 meter) en daar op de dikke 28mm cv leiding die van kruipruimte naar zolder door het hele huis gaat. Voordeel van een jaren 80 huis, hele grote radiatoren.![]()
Beetje warmteverlies is beter voor je gezondheid!!!
Hi to ALL
In de TS staat een linkje naar mijn drive.
Mss iemand kan testen hoe ver je in mijn drive kunt komen:-)
/f/image/2WUrxDiwfOtO7hFC1mLezy6d.png?f=fotoalbum_large)
Voor mensen die mooie/handige andere documentatie over de panas hebben....PM me zet ik ze erin.
https://www.dhps.nl/downloads/Dylantje2 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:01:
[...]
Voor mensen die mooie/handige andere documentatie over de panas hebben....PM me zet ik ze erin.
Oef das een hele lijst hahha
Ik zet de link er wel in :-)
Hoe doen de mensen dit die de warmtepomp uit hebben staan nachts?lampy25 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:57:
[...]
Thnx! Na net iets meer dan 20 min gooit die de heater aan.
De 7kw warmte die de machine produceert is niet voldoende om binnen 20 minuten de retourtemp op 20 graden te krijgen.
Nachts koelt het huis een graadje af, voor mij helemaal prima.
Heb hem nu afgelopen nacht laten door lopen op WAR, wel lekker warm ochtends maar kost toch wel veel meer stroom dan hem alleen middags/avonds aanzetten.
Heb ~40m2 vloerverwarming in anhydriet liggen, met er onder een heleboel schuimbeton.
Paar dagen door laten draaien, je beton moet nog door warmen.lampy25 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:58:
[...]
Hoe doen de mensen dit die de warmtepomp uit hebben staan nachts?
De 7kw warmte die de machine produceert is niet voldoende om binnen 20 minuten de retourtemp op 20 graden te krijgen.
Heb hem nu afgelopen nacht laten door lopen op WAR, wel lekker warm ochtends maar kost toch wel veel meer stroom dan hem alleen middags/avonds aanzetten.
Heb ~40m2 vloerverwarming in anhydriet liggen, met er onder een heleboel schuimbeton.
1 PVoutput . Dongen NB
Nu ben ik toch wel benieuwd naar je standpunt, klinkt voor mij net zo als : met een warmtepomp krijg je een oud huis niet warm.Dylantje2 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:01:
[...]
Ps balansventilatie zou verboden moeten worden dus doe het niet.. [ andere discussie maar toch ]
Beetje warmteverlies is beter voor je gezondheid!!!

Door de buffer in de vloer is de Tr bijna direct weer boven de 20 graden als de Wp wordt aangezet. Maar met uit bedoel ik dan echt uit via een relais op de externe schakeling, er wordt dan niet meer gepompt. Schakel jij uit via een thermostaat en staat je Wp buiten ver van het huis? De wp blijft uitgezet via de thermostaat nog wel rondpompen volgens mij, wellicht dat de Tr daardoor extreem zakt?lampy25 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:58:
[...]
De vraag blijft ook wel of het in de winter handig is om de Wp ‘s nachts uit te zetten. Nachtverlaging is iets anders dan uitzetten.
Je kunt volgens mij overigens ook de ruimteverwarming uitzetten (gebruikersmenu functie 4). Dan gaat de backupheater niet meer aan voor dit euvel. Dat heeft geen effect op het gebruik van de backupheater bij defrosts of bevriezingsgevaar.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb dat opgelost met de ingebouwde timer. Maar ik heb nog een oude F-serie en dacht dat dit probleem met de nieuwe H-en J-serie opgelost was.lampy25 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:58:
[...]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Heb je best kans van ja, de verwarming heeft de afgelopen tijd nog amper aangestaan. En als die aan stond was het maar voor een paar uurtjes. Zal hem van het weekend eens aan laten.reneeke1970 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:04:
[...]
Paar dagen door laten draaien, je beton moet nog door warmen.
De aanvoertemp is net rond de 23 graden, dus hij zakt zelf wel terug naar een graad of 16-17 nog. Tussen WP en vloerverwarmingsverdeler zit iets van 4-5m leiding, grootste gedeelte gaat door de schuur.t.oswald schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:04:
[...]
Door de buffer in de vloer is de Tr bijna direct weer boven de 20 graden als de Wp wordt aangezet. Maar met uit bedoel ik dan echt uit via een relais op de externe schakeling, er wordt dan niet meer gepompt. Schakel jij uit via een thermostaat en staat je Wp buiten ver van het huis? De wp blijft uitgezet via de thermostaat nog wel rondpompen volgens mij, wellicht dat de Tr daardoor extreem zakt?
De vraag blijft ook wel of het in de winter handig is om de Wp ‘s nachts uit te zetten. Nachtverlaging is iets anders dan uitzetten.
Je kunt volgens mij overigens ook de ruimteverwarming uitzetten (gebruikersmenu functie 4). Dan gaat de backupheater niet meer aan voor dit euvel. Dat heeft geen effect op het gebruik van de backupheater bij defrosts of bevriezingsgevaar.
Qua bediening doe ik nu nog vrij veel handmatig, dus zet hem nachts uit via het bedieningspaneel. Ben nog een beetje zoekende hoeveel uren per dag verwarmen ik nodig heb op welke tijdstippen, maar voor mij is het prima als het enkel avonds een comfortabele 18-19 graden is. Tot nu toe zette ik hem rond een uur of 14-15 aan, nu het wat kouder wordt een viel het me op dat die heater zo maar een uurtje bij ging terwijl de compressor op 22 Hz stond te pruttelen

Die optie voor ruimteverwarming staat al uit, maar daar luistert die niet naar
Je laat hem dan af en toe toch opstarten? Of juist afvallen na 20 minuten en dan even later opnieuw starten?jaari schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:08:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb dat opgelost met de ingebouwde timer. Maar ik heb nog een oude F-serie en dacht dat dit probleem met de nieuwe H-en J-serie opgelost was.
Inmiddels de dT verkleind naar 4 graden en de pompsnelheid omhoog, zodat hij sneller een hogere Tr krijgt.
Voor de volledigheid hieronder ook even de grafiekjes toegevoegd.
De 24ste ochtends.
/f/image/C9GPQbUm1fO30gq5iZQEc6wj.png?f=fotoalbum_large)
De 24ste middags
/f/image/ooiD3tGvBZYsMOrQ3jZXLTvJ.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen nacht.
/f/image/3XimLr2dfSZCeaQMlXr4MjYT.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Waarom de kabouters bedenken om rond 03:30 uur de flow omhoog te gooien is me ook nog een raadsel.
Zonder dat ik jouw woning en je afgifte systeem ken; ik zie in je post van woensdag dat de Tr op 10graden begint. Hoe komt dat zo laag? Want als je huis afkoelt tot 17-18 graden verwacht ik dat ook als minimale Tr.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Zijn vloer isolatie ligt onder water ahumjaari schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:19:
De temperatuur die jij aanhoud is m.i. te laag.
Zonder dat ik jouw woning en je afgifte systeem ken; ik zie in je post van woensdag dat de Tr op 10graden begint. Hoe komt dat zo laag? Want als je huis afkoelt tot 17-18 graden verwacht ik dat ook als minimale Tr.
1 PVoutput . Dongen NB
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dit topic is gesloten.