• KaDoos
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 21-09 16:54
R.Janssen schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:24:
Hier ook een WH-MDC05J3E5 besteld met aanvullende CZ-NS4P bij RJtec, vandaag in ontvangt mogen nemen en alles ziet er goed uit. Nu bij nadere inspectie tref ik onderstaande typeplaatje aan. Er blijkt dus de 7kw geleverd te zijn terwijl op de doos wel WH-MDC05J3E5 staat? Ik heb de monobloc opengemaakt en de CZ-NS4P module is wel gewoon netjes gemonteerd. [Afbeelding]

Iemand al eerder ervaring hiermee? Wil wel rjtec contacteren ivm mogelijke garantie problemen in de toekomst.
Is toch mooi, voor het geld van j5 een j7. Het minimale vermogen is hetzelfde, dus als rj-TEC het niet nodig vindt om hem om te ruilen, dan zou ik hem houden.

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:52

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@R.Janssen Dan zullen ze na het plaatsen van de module hem wellicht in de verkeerde doos hebben gestopt, je kan altijd vragen wat hij er mee wil doen.

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
R.Janssen schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:24:
Hier ook een WH-MDC05J3E5 besteld met aanvullende CZ-NS4P bij RJtec, vandaag in ontvangt mogen nemen en alles ziet er goed uit. Nu bij nadere inspectie tref ik onderstaande typeplaatje aan. Er blijkt dus de 7kw geleverd te zijn terwijl op de doos wel WH-MDC05J3E5 staat? Ik heb de monobloc opengemaakt en de CZ-NS4P module is wel gewoon netjes gemonteerd. [Afbeelding]

Iemand al eerder ervaring hiermee? Wil wel rjtec contacteren ivm mogelijke garantie problemen in de toekomst.
Ik zou het inderdaad melden. Vast iemand nu met een 5kW die een 7kW had besteld. Dan is het voor hem ook duidelijk waar het mis gegaan is.
Kans dat jij deze gewoon mag houden dan omdat het omruilen denk ik hem meer kost dan het opleverd. En eerlijkheid duur het langst.

• jvdmast
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-09 16:04
thehog schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:26:
[...]

Ik zou het inderdaad melden. Vast iemand nu met een 5kW die een 7kW had besteld.
En dan maar te hopen dat diegene het merkt voordat hij die 7kW nodig heeft (en er maar max 5 gehaald wordt) op een koude dag.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• R.Janssen
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 14:05
Rimco schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:41:
@R.Janssen Dan zullen ze na het plaatsen van de module hem wellicht in de verkeerde doos hebben gestopt, je kan altijd vragen wat hij er mee wil doen.
Dit is ook mijn vermoeden. Ik ga het melden bij RJtec en kijk wel wat hij wil doen, verwacht namelijk dat het omruilen meer kost voor hem.

Het extra vermogen is namelijk geen probleem. Ik ben van plan om een zwembad ermee te verwarmen dus het vermogen kan misschien van pas komen bij echte koude omstandigheden.

[Voor 17% gewijzigd door R.Janssen op 21-04-2021 12:39]

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 09:07

timovd

Voorsprong door techniek

@R.Janssen, Als je 'm mag houden, vraag dan of 'ie de factuur ook kan aanpassen, voor wat meer subsidie. Want nu klopt je factuur niet meer voor de aanvraag.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• pgeene
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21-09 21:24
R.Janssen schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:36:
[...]

Dit is ook mijn vermoeden. Ik ga het melden bij RJtec en kijk wel wat hij wil doen, verwacht namelijk dat het omruilen meer kost voor hem.

Het extra vermogen is namelijk geen probleem. Ik ben van plan om een zwembad ermee te verwarmen dus het vermogen kan misschien van pas komen bij echte koude omstandigheden.
aangepaste factuur lijkt me ook handig voor mogelijke garantie buiten RJ-TEC om.
Mooi verhaal bij leverancier ... ik wil garantie.
Aaankoop toen en toen.....
Panasonic monteur>> maar dit is een andere machine???? 8)7 |:(

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• jvdmast
Over de Panasonic monteur gesproken.
Die was hier gisteren nog, samen met iemand van de leverancier, op verzoek van de installateur.
We zijn namelijk nog steeds bezig met het vreemde geluid wat de compressor maakt.

De afgelopen weken heb ik een aantal keren opnames gemaakt en doorgestuurd incl de tijdstippen, zodat ze in de service cloud konden zoeken naar eventuele afwijkingen. Daarin was telkens niets bijzonders te vinden, dus wilde Panasonic graag zelf langskomen om de hele installatie door te lopen en om met zijn laptop rechtstreeks in te prikken in de unit (dan zien ze meer en real-time).

Naast de opnames van de afgelopen periode heb ik ook het hele tracé van de leidingen tussen binnenunit en buitenunit op de foto gezet en doorgestuurd. Daarbij viel me op 1 punt op dat de bocht aardig "straks" was gemaakt. Namelijk op zolder waar de (dikste) leiding uit de vloer omhoog komt buigt deze vrijwel direct van vertikaal naar horizontaal over de vloer. Ik had daarom de witte isolatie op dat punt opengesneden om de koperen leiding te zien. Die bleek weliswaar ovaal (16mm breed / 12mm hoog) maar geen echte knik.

Helaas moest ik aanvankelijk de mannen teleurstellen want het geluid is al sinds ca 2 weken heel gewoon. Geen brom en alleen heel lichtjes een piepje wat volgens hun klopt met het geleid van het koudemiddel door de leidingen.

Toen we het over die strakke bocht hadden, die zij er toch wel "verdacht" uit vinden zien, bedacht ik dat het bijna te opvallend is dat het geluid normaal is _ongeveer_ sinds ik de foto's heb gemaakt. En dus sinds ik wat aan die bocht heb gerommeld om hem op de foto te zetten, enzo.

Vooralsnog geen conclusies, maar er gaat vanuit Panasonic nu een advies naar de installateur om iets aan die bocht te gaan doen. Dat zal wel heel lastig worden, want dat is plat op de zoldervloer en daaronder zit de buis in dichtgemaakte koven en door 3 vloeren waar de gaten dicht-gepurd zijn...

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Je bericht staat in het verkeerde topic, want je hebt duidelijk geen monoblock WP.

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:29
Ach @jvdmast is volgens mij de enige tweaker met een Panasonic split :P ik keur het goed

[Voor 7% gewijzigd door Possible op 22-04-2021 17:53]

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 08:54
@jvdmast Zou het kunnen zijn dat er een resonantie optreed tussen trillingen/drukpulsaties (bijvoorbeeld van de compressor) en het koudemiddel in de leidingen wat in resonantie komt?

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@Andrehj @Possible Uit de intro blz 1 van dit topic:

Panasonic Lucht-Water Monoblock en Split warmtepompen
.
Split
- @thehog KIT-WXC09H3E8 split Aquarea warmtepomp 3 Fase [ 9 KW uit .. ] [ NL ] [ Heishamon core ]
- @BenEco KIT-WC-05H3E5 split Aquarea warmtepomp 1 Fase [ 5 KW uit .. ] [ NL ]
- @Beblok KIT-WC05H3E5 split Aquarea warmtepomp 1 Fase [ NL ] [ CZ-TAW1 ]
- @EdwinC KIT-WC09H3E8 Split Aquarea high performance 3 Fase 9 KW

Dan zit @jvdmast toch in het juiste topicgedeelte? :P

[Voor 6% gewijzigd door BenEco op 22-04-2021 18:33]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
BenEco schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:25:
@Andrehj @Possible Uit de intro blz 1 van dit topic:

Panasonic Lucht-Water Monoblock en Split warmtepompen
Dan zit @jvdmast toch in het juiste topicgedeelte? :P
Ja, als je die pagina geregeld leest wel. Maar dan is het wellicht hoog tijd om de topic titel aan te passen, want die suggereert toch iets anders....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:49

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:37:
[...]

Ja, als je die pagina geregeld leest wel. Maar dan is het wellicht hoog tijd om de topic titel aan te passen, want die suggereert toch iets anders....
Maar die gaan we niet meer aanpassen die ellende heeft al 3 pagina's gekost.
De split is zo goed als vergelijkbaar met een mono.

Dus vandaar..

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jvdmast
Andrehj schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:50:
[...]

Je bericht staat in het verkeerde topic, want je hebt duidelijk geen monoblock WP.
Ik word hier al een half jaar gedoogd.
Overigens was tot vandeweek het vermoeden dat het met de compressor zelf te maken had, en dan had mono/split precies geen verschil gemaakt. Zelfs nu weten we nog niet 100% zeker of het aan de leidingen tussen binnen- en buitenunit ligt, dus het zou nog steeds een probleem kunnen zijn wat niet uitmaakt tussen mono of split
Dylantje2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:18:
[...]

Maar die gaan we niet meer aanpassen die ellende heeft al 3 pagina's gekost.
De split is zo goed als vergelijkbaar met een mono.

Dus vandaar..
Grof genomen is een split technisch niet meer dan een mono die euh, gesplitst is. ;)
lampy25 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:22:
@jvdmast Zou het kunnen zijn dat er een resonantie optreed tussen trillingen/drukpulsaties (bijvoorbeeld van de compressor) en het koudemiddel in de leidingen wat in resonantie komt?
Nee, de hele buitenunit is al eens vervangen en verplaatst en inmiddels hebben installateur, leverancier en importeur alles bekeken. Het is ook een heel ander geluid dan resonantie.

• Van Zwolle
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 25-05 20:45
Mag ik vragen hoe jullie een installateurs account hebben aangevraagd?
Ik dacht het op de juiste plaats aangevraagd te hebben maar inloggen lukt me niet.
Is voor een 9 kw monoblock hobby project ;-)

• FransvWoerkom
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23-09 12:36
@Van Zwolle

Heb je op je installateursadres een mail gekregen met:

Geachte dienstverlener,

Hartelijk dank voor uw registratie op “AQUAREA Service Cloud”.

Dan heb je een account. Vervolgens log je in met je klant-account en vraagt je "installateur" om ondersteuning. Op je installateursadres krijg je dan een mail met :

Geachte dienstverlener,

Een van uw klanten heeft aangegeven verbinding met uw bedrijf te willen maken voor dienstverlening. Klik op de volgende link om zijn of haar informatie te controleren en zijn of haar aanvraag goed te keuren of af te wijzen.

Dan zou het moeten werken.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:50

Crazy-

Best life ever

binnenkort ga ik de zolder verbouwen ivm plaatsing dakkapel.
Daar ons buffer/watervat op een verkeerde plek staat, dien ik deze te verplaatsen. Gelijk dus een goed moment de boel anders aan te sluiten.

Momenteel heb ik na het vat een 80l e-boiler als naverwarmer van het SWW. Doodzonde daar ik een mooie panasonic heb staan die dat veel efficiënter kan.

Mijn idee is om de het 400 liter vat op temperatuur te houden (50-55) m.b.v. dd WP.
Hiervoor wil ik in de aanvoer vanaf de WP naar de vleorverwarming & vat een 3-weg klep zetten en deze laten schakelen door de warmtepomp.

Zover ik weet, is dit voldoende, right ?
of moet er op de retour vloerverwarming <> buffervat nog een terugslagklep?

ps. de pomp van de verdeler gaat verdwijnen, heb al een nieuwe verdeler liggen maar moet deze nog aansluiten :)

[Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 29-04-2021 11:02]

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• FransvWoerkom
Crazy- schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:02:
binnenkort ga ik de zolder verbouwen ivm plaatsing dakkapel.
Daar ons buffer/watervat op een verkeerde plek staat, dien ik deze te verplaatsen. Gelijk dus een goed moment de boel anders aan te sluiten.

Momenteel heb ik na het vat een 80l e-boiler als naverwarmer van het SWW. Doodzonde daar ik een mooie panasonic heb staan die dat veel efficiënter kan.

Mijn idee is om de het 400 liter vat op temperatuur te houden (50-55) m.b.v. dd WP.
Hiervoor wil ik in de aanvoer vanaf de WP naar de vleorverwarming & vat een 3-weg klep zetten en deze laten schakelen door de warmtepomp.

Zover ik weet, is dit voldoende, right ?
of moet er op de retour vloerverwarming <> buffervat nog een terugslagklep?

ps. de pomp van de verdeler gaat verdwijnen, heb al een nieuwe verdeler liggen maar moet deze nog aansluiten :)

[Afbeelding]
Wel zonde om de warmtepomp het water eerst tot 55° te laten verhitten en dit vervolgens te gebruiken om ltv radiatoren en vloerverwarming op 25/30° te brengen. Er gaat geen energie verloren, maar de COP is dan wel een stuk lager.

p.s. Ik zie nu dat er geen water van het vat naar de verdeler gaat. Het wordt dus gewoon de standaard oplossing van Panasonic.

[Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 30-04-2021 11:10]

• R.Janssen
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 20-09 14:05
Inmiddels contact gehad met Rjtec, blijkbaar is mijn "7kw" versie gewoon een 5kw versie. Rjtec geeft als verklaring dat de leverancier het paneel heeft vervangen i.v.m. een beschadiging in het originele paneel. het vervangende paneel is dus van een 7kw versie. Hij is momenteel een nieuwe sticker aan het regelen bij de leverancier met de correcte gegevens en zal deze naar me opsturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
R.Janssen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:18:
Inmiddels contact gehad met Rjtec, blijkbaar is mijn "7kw" versie gewoon een 5kw versie. Rjtec geeft als verklaring dat de leverancier het paneel heeft vervangen i.v.m. een beschadiging in het originele paneel. het vervangende paneel is dus van een 7kw versie. Hij is momenteel een nieuwe sticker aan het regelen bij de leverancier met de correcte gegevens en zal deze naar me opsturen.
Bijzonder verhaal. Voelt voor mij alsof het niet helemaal klopt dat verhaal.
Heb je al een heishamon? Ben dan wel benieuwd naar de productcode van je warmtepomp of die inderdaad vind dat het een 5kW is.

• pgeene
thehog schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:47:
[...]

Bijzonder verhaal. Voelt voor mij alsof het niet helemaal klopt dat verhaal.
Heb je al een heishamon? Ben dan wel benieuwd naar de productcode van je warmtepomp of die inderdaad vind dat het een 5kW is.
Zou zeker goed zijn dat even te checken.

@R.Janssen

Volgens mij geeft de cloud connector ook je productcode aan.
Dus dan kan het volgens mij ook daar bekeken worden.

Maar kan zijn dat ik ernaast zit, ben al snel naar de heishamon overgestapt.
;)

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
pgeene schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:17:
[...]

Zou zeker goed zijn dat even te checken.

@R.Janssen

Volgens mij geeft de cloud connector ook je productcode aan.
Dus dan kan het volgens mij ook daar bekeken worden.

Maar kan zijn dat ik ernaast zit, ben al snel naar de heishamon overgestapt.
;)
In de Service Cloud zie je inderdaad het typenummer. Overigens niet het serienummer. In de foto van R.Jansen zag ik het serienummer op/onder het typeplaatje. Bij mij staat het daar niet. Nergens aan de buitenkant. Heeft iemand een idee waar het nog meer kan staan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pgeene
FransvWoerkom schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:49:
[...]

In de Service Cloud zie je inderdaad het typenummer. Overigens niet het serienummer. In de foto van R.Jansen zag ik het serienummer op/onder het typeplaatje. Bij mij staat het daar niet. Nergens aan de buitenkant. Heeft iemand een idee waar het nog meer kan staan?
Bij mij, h series, staat hij aan de zijkant op een sticker (kant van het filter/leiding aansluitingen)
Onderaan staat Serial No.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
pgeene schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:32:
[...]

Bij mij, h series, staat hij aan de zijkant op een sticker (kant van het filter/leiding aansluitingen)[Afbeelding]
Onderaan staat Serial No.
Aha, bij mij is dat serienummer met een scherp mes verwijderd:

Er wordt wat gerommeld met warmtepompen, typenummers en serienummers daar in Augsburg.

[Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-05-2021 14:59]

• Redwood
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23-09 19:51

Redwood

The Truth Is In Here

Sorry. Verkeerde topic

[Voor 98% gewijzigd door Redwood op 05-06-2021 11:02]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 09-08 09:23
Jippy....
Ik heb vandaag de subsidie toegekend gekregen.
Dus deze zomer ga ik waarschijnlijk op zoek naar een zwaardere.
Want mijn bedrijf is dus toereikend voor de installatie.
Duurde wel lang overigens, ik kreeg eerst een brief met uitstel, zodat ik nog eens 8 weken zou moeten wachten, maar dat duurde maar een paar dagen.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
annespruit1980 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:44:
Jippy....
Ik heb vandaag de subsidie toegekend gekregen.
Dus deze zomer ga ik waarschijnlijk op zoek naar een zwaardere.
Want mijn bedrijf is dus toereikend voor de installatie.
Duurde wel lang overigens, ik kreeg eerst een brief met uitstel, zodat ik nog eens 8 weken zou moeten wachten, maar dat duurde maar een paar dagen.
Toch wel een creditfactuur naar jezelf gestuurd? Of was het een symbolisch bedrag wat erop stond ivm vaste klantenkorting :9

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 09-08 09:23
Wolly schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:48:
[...]

Toch wel een creditfactuur naar jezelf gestuurd? Of was het een symbolisch bedrag wat erop stond ivm vaste klantenkorting :9
Nee, echt betaald, en een serieus bedrag.
Mijn bedrijf doet niet aan fraude, dus het is allemaal strikt legaal en volgens de regels.
Het enige wat ik niet zeker wist of ze het zouden accepteren dat mijn bedrijf bij mij ging installeren.
In de praktijk ben ik het natuurlijk nog steeds zelf.
Maar juridisch is het een ander rechtspersoon.

• pgeene
Ik wil binnenkort (als het echt warm word) gaan koelen aan de hand van het dauwpunt binnen.
Heb al een temp/hum sensor met dauwpunt.
Ik wil dus mijn koeltemperatuur daarop aanpassen.
Is er al iemand die dat al in een script heeft?
Zonde om het zelf te maken als iemand dat al heeft gedaan. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
pgeene schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:49:
Ik wil binnenkort (als het echt warm word) gaan koelen aan de hand van het dauwpunt binnen.
Heb al een temp/hum sensor met dauwpunt.
Ik wil dus mijn koeltemperatuur daarop aanpassen.
Is er al iemand die dat al in een script heeft?
Zonde om het zelf te maken als iemand dat al heeft gedaan. ;)
Gedaan maar dat heeft alleen in de pre-zomer nut. Als het echt warm is in de zomer is het dauwpunt al snel 20 graden en daarboven (boven die Tout setpoint) stopt de panasonic met koelen.
Daarbij stijgt het dauwpunt ineens heel snel als na een warme dag er een avondje onweersbuien komen. Je vloer/leidingen zijn dan nog wel koud en als die dan onder de stijgende dauwpunt komen heb je alsnog een natte vloer.
Ik ben overgestap op fancoils (op zolder waar ik thuis werk). Ik ben nu op zoek naar een mooie voor in de woonkamer. Wellicht een hoge wandmodel alsof het een airco is.

• pgeene
thehog schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Gedaan maar dat heeft alleen in de pre-zomer nut. Als het echt warm is in de zomer is het dauwpunt al snel 20 graden en daarboven (boven die Tout setpoint) stopt de panasonic met koelen.
Daarbij stijgt het dauwpunt ineens heel snel als na een warme dag er een avondje onweersbuien komen. Je vloer/leidingen zijn dan nog wel koud en als die dan onder de stijgende dauwpunt komen heb je alsnog een natte vloer.
Ik ben overgestap op fancoils (op zolder waar ik thuis werk). Ik ben nu op zoek naar een mooie voor in de woonkamer. Wellicht een hoge wandmodel alsof het een airco is.
Is niet voor mij, maar voor iemand anders.
Zelf luchtverwarming/koeling op de Pana.
Bij hem staat een Honeywell ontvochtiger erbij.
Daarop kan je de luchtvochtigheid (%) instellen die je wilt hebben.
Daarmee zou het mogelijk moeten zijn.

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 11:28
[...]

https://www.idrocrimart.it/

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

• jvdmast
Die lijken interessant, vooral qua prijs.
Maar om er ook mee te verwarmen hebben ze volgens specs nog een Ta van 45 nodig?
Dat combineert dan niet met een vloerverwarming Ta van ca 30. (ik heb geen 2-zone of buffer)

Ik vind het ook vaag dat ze wel een Total Cooling output noemen, maar niet welke Ta ze dan nodig hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-09 13:49
jvdmast schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:23:
[...]

Die lijken interessant, vooral qua prijs.
Maar om er ook mee te verwarmen hebben ze volgens specs nog een Ta van 45 nodig?
Dat combineert dan niet met een vloerverwarming Ta van ca 30. (ik heb geen 2-zone of buffer)

Ik vind het ook vaag dat ze wel een Total Cooling output noemen, maar niet welke Ta ze dan nodig hebben.
Bij dit soort units word koelvermogen altijd gegeven volgens EN 1387: vertrekwatertemperatuur 7°C, retourwatertemperatuur 12°C, omgevingstemperatuur 27°C (droge ruimte) - 19°C (natte bol temperatuur)

• Heronimo
[...]

De Vaillant Arovair modellen gezien:

Goedkoopste voor deze wat ik kon vinden is Tavolla. Vragen voor de 4.5kW versie 425 plus 40 euro verzending: https://www.tavolla.com/v...-045-wn-fancoil-a-parete/

Maar wellicht is er hier iemand die nog een betere of goedkopere weet.

[Voor 12% gewijzigd door Heronimo op 05-06-2021 18:53]

• thehog
Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]

Goedkoopste voor deze wat ik kon vinden is Tavolla. Vragen voor de 4.5kW versie 425 plus 40 euro verzending: https://www.tavolla.com/v...-045-wn-fancoil-a-parete/

Dat is wel mooi veel capaciteit voor een zacht prijsje ja.

• Wolly
  • Niet online
Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]

Dat hele fancoil gebeuren is nieuw voor mij, ik zit nog in de fase dat je je ouderwetse T20 radiatoren moet vervangen voor ene T33 of een Jaga model moet installeren ;)

Begrijp ik het goed dat je die fancoils van bijv. Vaillant kan aansluiten op je Pana monoblock? Is dat puur een kwestie van aanvoer en retour + condensafvoer of moet er ook iets van electrische sturing worden opgezet tussen Pana en fancoil?

Het klinkt bijzonder interessant om voor 4-500 euro een apparaat te krijgen wat met 4,5kW koelt :9~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn v o
Ja fancoils kun je op de pana maar ook op andere water warmtepompen aansluiten.

Behalve aanvoer/retour en condens ook een 230 Volt voeding voor de ventilator en nog iets van een regeling met een tweeweg of driewegklep en een ventilatorbediening.

Let op dat de koelvermogens zijn opgegeven meestal bij wateraanvoer 7 graden en retour 12.
Ik ben op zoek naar units die wat hoger zitten (bijvoorbeeld 12 graden 18 graden) omdat ik dan de retour in de vloerkoeling kan stoppen. Ze ontvochtigen dan wel een stuk minder.

De nieuwste hebben ook EC motoren voor de zuinigheid.

[Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 05-06-2021 21:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:20:
[...]

Dat hele fancoil gebeuren is nieuw voor mij, ik zit nog in de fase dat je je ouderwetse T20 radiatoren moet vervangen voor ene T33 of een Jaga model moet installeren ;)

Begrijp ik het goed dat je die fancoils van bijv. Vaillant kan aansluiten op je Pana monoblock? Is dat puur een kwestie van aanvoer en retour + condensafvoer of moet er ook iets van electrische sturing worden opgezet tussen Pana en fancoil?

Het klinkt bijzonder interessant om voor 4-500 euro een apparaat te krijgen wat met 4,5kW koelt :9~
Het is niet heel anders dan de binnenunit van een 'normale' airco. Dus aanvoer en afvoer van koudemiddel (in dit geval het water), condensafvoer en elektra. Zover ik kan zien hebben de Vaillant WN modellen een afstandsbediening meegeleverd waarop je de gewenste temperatuur kan instellen. Vervolgens zal je zelf even moeten zoeken met welke aanvoer je dit op een prettige manier haalt. Relatief hoge aanvoertemperatuur betekend dat de ventilator vol aan de bak moet om het gewenste koelvermogen te halen maar de COP van de warmtepomp wel gunstig is. Bij lagere aanvoertemperatuur kan de ventilator wat rustiger maar is de COP van de warmtepomp lager. Dat zal dus even zoeken zijn naar wat goed werkt.

Leidingen moeten wel dampdicht zijn van warmtepomp tot fancoil als je een aanvoertemperatuur onder het dauwpunt kiest zodat je niet op vervelende plekken condensvorming krijgt.

• Heronimo
martijn v o schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:24:

Behalve aanvoer/retour en condens ook een 230 Volt voeding voor de ventilator en nog iets van een regeling met een tweeweg of driewegklep en een ventilatorbediening.

Let op dat de koelvermogens zijn opgegeven meestal bij wateraanvoer 7 graden en retour 12.
Ik ben op zoek naar units die wat hoger zitten (bijvoorbeeld 12 graden 18 graden) omdat ik dan de retour in de vloerkoeling kan stoppen. Ze ontvochtigen dan wel een stuk minder.

De nieuwste hebben ook EC motoren voor de zuinigheid.
Hoe kan ik zien of die Arovair units een EC motor hebben? Is dat hetzelfde als een inverter motor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
Wolly schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:20:
[...]

Tussen de pana en fancoil hoeft niks. Net zoals een radiator gewoon warm wordt en geen aansturing nodig heeft (los van thermostaat of WAR).
Je zet gewoon de pana in koel stand. Ook weer WAR of een direct temperatuur. De fancoil krijgt dan koud water en ze hebben bijna allemaal een stukje logica die dan de ventilator aan zet en wat luxere afhankelijk van je vraag temperatuur per fancoil.

Belangrijk is wel dampdicht isoleren van je CV leidingen. En als je via een 3-weg klep je warm water boiler hebt aangesloten dan koelt het sneller af door warmte geleiding van de leidingen.

• martijn v o
EC motor kun je aansturen met 0-10 Volt.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:37:
[...]
Leidingen moeten wel dampdicht zijn van warmtepomp tot fancoil als je een aanvoertemperatuur onder het dauwpunt kiest zodat je niet op vervelende plekken condensvorming krijgt.
Volgens mij zit je met een omgevingstemperatuur van ~ 30 graden met een Ta 20 wel veilig. Dan moet het met normale radiatoren ook nog wel lukken (met zelfbouw DBE's). Of toch die ene fancoil op zolder.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• martijn v o
Nee je wil een fancoil unit ook om te ontvochtigen en dan moet je wel onder de 12 graden gaan zitten, standaard rekenen ze met 7 graden.

• CurlyMo
  • Nu online
martijn v o schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:03:
Nee je wil een fancoil unit ook om te ontvochtigen en dan moet je wel onder de 12 graden gaan zitten, standaard rekenen ze met 7 graden.
Dat gaat dus met mijn normale CV leidingen niet lukken. Ik heb geen vloerverwarming en geen LTV's.

[Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 05-06-2021 22:05]

• martijn v o
Je kan dan wel wat koelen door op dauwpunt te regelen maar dan doe je niets met vocht en het koelt een behoorlijk stuk minder.

• CurlyMo
  • Nu online
martijn v o schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:12:
Je kan dan wel wat koelen door op dauwpunt te regelen maar dan doe je niets met vocht en het koelt een behoorlijk stuk minder.
Als ik met een Ta van 20 de Tb van 30 graden naar 25 graden kan brengen op zolder dan ben ik al tevreden.

• Wolly
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:24:

thehog schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Belangrijk is wel dampdicht isoleren van je CV leidingen. En als je via een 3-weg klep je warm water boiler hebt aangesloten dan koelt het sneller af door warmte geleiding van de leidingen.
Mijn SWW komt uit een warmtepompboiler, de pana is momenteel alleen bedoeld voor verwarming. Ik heb dus ook geen kleppen in het circuit afgezien van radiatorknoppen en vlinderkraantjes bij de vloerverdeler.

Als ik al die radiatorknoppen en vlinderkraantjes dicht zet komt daar toch ook geen koud water met kans op condens? Ik twijfel alleen of mijn systeeminhoud dan wel voldoende liters heeft, er zit geen buffertank in de installatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:22:
[...]

[...]

Mijn SWW komt uit een warmtepompboiler, de pana is momenteel alleen bedoeld voor verwarming. Ik heb dus ook geen kleppen in het circuit afgezien van radiatorknoppen en vlinderkraantjes bij de vloerverdeler.

Als ik al die radiatorknoppen en vlinderkraantjes dicht zet komt daar toch ook geen koud water met kans op condens? Ik twijfel alleen of mijn systeeminhoud dan wel voldoende liters heeft, er zit geen buffertank in de installatie.
Systeeminhoud lijkt me geen punt. Volgens mij heb ik ook mensen gezien die een Pana hadden draaien met een enkele fancoil of radiator.

Ik zou voor de zekerheid direct na de aftakking naar de fancoil nog een kraan plaatsen. Je wilt niet per ongeluk water van 7 graden rondpompen met een condens waterpartij tot gevolg.

• CurlyMo
  • Nu online
[...]
Je zit dan toch nog steeds met de standleiding die kan condenseren?

• Heronimo
CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Als ik met een Ta van 20 de Tb van 30 graden naar 25 graden kan brengen op zolder dan ben ik al tevreden.
Let wel op twee dingen:
- als je met twee mensen de hele dag in de ruimte bent kan de luchtvochtigheid flink oplopen waardoor ook het dauwpunt in die kamer hoger zal zijn
- voor de gevoelstemperatuur speelt de luchtvochtigheid ook een belangrijke rol. Een dauwpunt van rond de 20 graden betekend 75% luchtvochtigheid bij 25 graden. Dus dat voelt waarschijnlijk vrij klam. Daarom wil je dus ook ontvochtigen.

• CurlyMo
  • Nu online
Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Let wel op twee dingen:
- als je met twee mensen de hele dag in de ruimte bent kan de luchtvochtigheid flink oplopen waardoor ook het dauwpunt in die kamer hoger zal zijn
- voor de gevoelstemperatuur speelt de luchtvochtigheid ook een belangrijke rol. Een dauwpunt van rond de 20 graden betekend 75% luchtvochtigheid bij 25 graden. Dus dat voelt waarschijnlijk vrij klam. Daarom wil je dus ook ontvochtigen.
Die LV verandert niet zonder maatregelen, dus het is of 75% LV bij 30 graden of bij 25 graden.

• Heronimo
CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Die LV verandert niet zonder maatregelen, dus het is of 75% LV bij 30 graden of bij 25 graden.
Via zweten en uitademen raak je zo een liter vocht per persoon per dag kwijt (https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vocht.aspx).

De relatieve luchtvochtigheid (RV) neemt toe als de lucht afkoelt. Koudere lucht kan namelijk minder water bevatten.

• Wolly
  • Niet online
Heronimo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:30:
[...]

Systeeminhoud lijkt me geen punt. Volgens mij heb ik ook mensen gezien die een Pana hadden draaien met een enkele fancoil of radiator.

Ik zou voor de zekerheid direct na de aftakking naar de fancoil nog een kraan plaatsen. Je wilt niet per ongeluk water van 7 graden rondpompen met een condens waterpartij tot gevolg.
Interessant, ik lees in mijn handleiding dat er minimaal 30 liter moet zijn en bij heating 50 liter. Je hebt gelijk dat een kraan verstandig is, die hoef je dan ook maar 2x per jaar om te zetten dus dat is de moeite niet.
CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Je zit dan toch nog steeds met de standleiding die kan condenseren?
Dat is een goede, maar in mijn geval zou het mogelijk zijn om direct na binnenkomst van de leidingen vanaf de monobloc de aftakking te maken. Moet ik alleen zorgen dat het expansievat dan ook nog is aangesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
Wolly schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:47:
[...]

Interessant, ik lees in mijn handleiding dat er minimaal 30 liter moet zijn en bij heating 50 liter. Je hebt gelijk dat een kraan verstandig is, die hoef je dan ook maar 2x per jaar om te zetten dus dat is de moeite niet.

[...]

Dat is een goede, maar in mijn geval zou het mogelijk zijn om direct na binnenkomst van de leidingen vanaf de monobloc de aftakking te maken. Moet ik alleen zorgen dat het expansievat dan ook nog is aangesloten.
In de monoblock zelf zit ook een expansievat, tenzij je die hebt laten verwijderen. In mijn 5kW J serie is dat een 6 liter vat die geschikt is voor systemen tot 150 liter.

[Voor 19% gewijzigd door Heronimo op 05-06-2021 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
Een expansievat is geen buffervat.

Een buffervat heb je nodig als de systeeminhoud klein is, of eigenlijk meer als je afgifte systeem kleiner dan het minimum vermogen van de warmtepomp. De warmtepomp gaat dan namelijk pendelen (aan-uit) en dat is niet goed.

Een expansievat heb je nodig om de uitzetting en krimp van het medium om te vangen die ontstaat door temperatuursverschillen. Hoe groter het systeem (inhoud) hoe groter het expansievat.

Een expansievat heb ja altijd nodig en een buffervat dus alleen als je afgifte te laag is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
martijn v o schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:16:

Een buffervat heb je nodig als de systeeminhoud klein is, of eigenlijk meer als je afgifte systeem kleiner dan het minimum vermogen van de warmtepomp. De warmtepomp gaat dan namelijk pendelen (aan-uit) en dat is niet goed.
Dat is een veel gebruikte misverstand. Ook met een buffer (voor alleen inhoud verhogen) voorkom je niet het pendelen. Je zegt het immers zelf al. Als je afgifte maar groot genoeg is maakt de inhoud niet meer uit. Heb je een fancoil met een enorme ventilator er achter dan heb je echt wel voldoende afgifte. Zo ook bij verwarmen in de winter. Los daarvan helpt een buffer uiteraard wel maar het is niet de reden voor minimale inhoud.

De enige reden die wij als heishamon ontwikkelaars hebben kunnen ontdekken voor een minimale inhoud is om de defrost in de winter te kunnen doen. Met minimale inhoud heb je dus ook een minimale hoeveelheid energie in de leidingen die in de defrost gebruikt wordt.

edit: uit de service manual:
Please ensure the capacity of the circulating water of the total system including the capacity of the indoor unit is more
than 50 L.
If the water capacity is insufficient, during deice operation, the water temperature is lowered and the water will freeze
in the system’s component leading to product failure.

[Voor 15% gewijzigd door thehog op 06-06-2021 10:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn v o
Dat is geen misverstand, dat is gewoon zo, maar er is dus blijkbaar een aanvulling van Panasonic om de defrost ook te kunnen uitvoeren. Dus het is en en.

Ik heb nog even gekeken naar de specs van de Vaillant wand fancoilunits, maar dat zijn leuke dingen.
er zit een afstandsbediening bij en de ventilator is DC.

In Nederland weinig specifieke info te vinden maar in België wel. https://www.vaillant.be/a...vair-va1wn-00-1813808.pdf

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FransvWoerkom
martijn v o schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:19:
Dat is geen misverstand, dat is gewoon zo, maar er is dus blijkbaar een aanvulling van Panasonic om de defrost ook te kunnen uitvoeren. Dus het is en en.

Ik heb nog even gekeken naar de specs van de Vaillant wand fancoilunits, maar dat zijn leuke dingen.

In Nederland weinig specifieke info te vinden maar in België wel. https://www.vaillant.be/a...vair-va1wn-00-1813808.pdf
In de voorbeelden van Panasonic staan buffervaten van 50L in serie met de retourleiding. Bij een flow van 15L/min is dat dus goed voor een vertraging van 3 minuten. Daarmee hou je pendelen niet tegen. Dat doe je met een kleiner vermogen of een grotere afgifte. Je zorgt daarmee wel voor een grotere voorraad om warmte aan te onttrekken bij defrost. De overige buffervaten met meer aansluitingen zijn voor ontkoppeling van meer warmtebronnen of bediening van meer zones.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thehog
FransvWoerkom schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:54:
[...]

In de voorbeelden van Panasonic staan buffervaten van 50L in serie met de retourleiding. Bij een flow van 15L/min is dat dus goed voor een vertraging van 3 minuten. Daarmee hou je pendelen niet tegen. Dat doe je met een kleiner vermogen of een grotere afgifte. Je zorgt daarmee wel voor een grotere voorraad om warmte aan te onttrekken bij defrost. De overige buffervaten met meer aansluitingen zijn voor ontkoppeling van meer warmtebronnen of bediening van meer zones.
Inderdaad. Maar het is wel een hardnekkig misverstand. Zelf mijn installateur vond dat ik een 50L buffer nodig had om pendelen te voorkomen. Maar achteraf bleek dat deze installateur minder van de aquarea af wist dan ik tijdens de installatie :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Mooi document inderdaad.

Toch blijf ik wel met enkele vragen zitten.

1. Mijn flow om het huis te verwarmen was in de winter rond de 1000l/hr. Dit met vloerverwarming op 1 verdieping en enkele radiatoren op de bovenverdiepingen.

Neem ik nu de VA 1-035 WN (wandmodel) dan staat er bij de specs:
Nominale waterdoorstroming in verwarmingsmodus 670l
Nominale waterdoorstroming in koelmodus 670l

Ik neem dus aan dat als ik dit apparaat ook wil gebruiken om te verwarmen de pompsnelheid van de Pana flink omhoog moet?

En moet ik dan niet een soort 'voetventiel' installeren in de aanvoer naar dit Vaillant apparaat om te voorkomen dat alle flow door de Vaillant blaast en de overige gebruikers bijna geen toevoer meer hebben?

2. De fancoil is in feite een radiator met geavanceerde ventilator en een thermostaat. Deze ventilator zal aanschakelen zodra de thermostaat van de fancoil dit wenst. Maar de Pana staat wellicht uit zijn neus te eten, deze zal dan toch een signaal moeten krijgen vanuit de fancoil dat hij moet beginnen met pompen?

Ik kan de Pana wel op war zetten maar stel dat ik de Vaillant alleen overdag wil laten draaien, dan draait de Pana misschien wel uren voor niets?

Ander scenario, ik zet zo'n wandmodel in mijn werkkamer en een exemplaar in mijn slaapkamer. Werkkamer graag op 22c, slaapkamer op 20c. Pana moet dus blijven draaien tot de laatste verbruiker aangeeft ' stop maar, ik heb de ruimtetemperatuur behaald' .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:34:
[...]

2. De fancoil is in feite een radiator met geavanceerde ventilator en een thermostaat. Deze ventilator zal aanschakelen zodra de thermostaat van de fancoil dit wenst. Maar de Pana staat wellicht uit zijn neus te eten, deze zal dan toch een signaal moeten krijgen vanuit de fancoil dat hij moet beginnen met pompen?

Ik kan de Pana wel op war zetten maar stel dat ik de Vaillant alleen overdag wil laten draaien, dan draait de Pana misschien wel uren voor niets?

Ander scenario, ik zet zo'n wandmodel in mijn werkkamer en een exemplaar in mijn slaapkamer. Werkkamer graag op 22c, slaapkamer op 20c. Pana moet dus blijven draaien tot de laatste verbruiker aangeeft ' stop maar, ik heb de ruimtetemperatuur behaald' .
Mijn fancoil heeft een dry contact die een signaal geeft als hij koeling nodig heeft. Op basis daarvan kan ik met bijv. een esp8266 mijn warmtepomp op cool zetten (via heishamon uiteraard).

Maar momenteel zet ik gewoon zelf de warmtepomp op cool in domoticz en zet dan pas de fancoil aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Nee helaas, het is gewoon pertinent niet zo dat een buffervat pendelen voorkomt (binnen de grenzen van wat redelijk is). Zoals anderen hier ook al aanmerkten heb je bijv een 50L buffervat in een paar min echt wel vol of leeg. Dat gaat dus geen zier helpen tegen pendelen (uitschakelen van de WP omdat het min. vermogen te hoog is voor het min. vermogen van het afgiftesysteem).

het wordt een ander verhaal bij buffers van bijv. 500 of 1000L, maar die heeft bijna niemand (en met goede reden, kost veel ruimte en is lang niet altijd nuttig).

Dus ja, het zal wel niet de wereld uit zijn nu maar:

* buffers zoals toegepast in gewone huizen gaan pendelen NIET tegen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
[...]

[...]

ik neem aan dat je een panasonic hebt toch? Volgens mij kun je die max. laten koelen tot 18C (ondergrens in de software is 20C maar met temp. shift van -2 kun je er 18C van maken).

Dus zijn al deze discussies over condenseren en koelen met bijv. 15 of 10 graden aanvoer eigenlijk wel mogelijk met een panasonic? (ik heb een monoblock J-series 9kW)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:30:
[...]

ik neem aan dat je een panasonic hebt toch? Volgens mij kun je die max. laten koelen tot 18C (ondergrens in de software is 20C maar met temp. shift van -2 kun je er 18C van maken).

Dus zijn al deze discussies over condenseren en koelen met bijv. 15 of 10 graden aanvoer eigenlijk wel mogelijk met een panasonic? (ik heb een monoblock J-series 9kW)
Ik heb ene G serie. Uit de service manual begrijp ik dat deze tot 5 graden kan koelen.

https://i.postimg.cc/BbnhwsF8/screenshot-167.png

Ook bij de grafieken zie ik 7/12 terugkomen.

[Voor 8% gewijzigd door Wolly op 07-06-2021 12:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:14
Inderdaad, koelen gaat maar 'tot' 20 graden. Was misschien nog klein beetje nuttig geweest als dit 21-22 was geweest. Maar goed waar houd het dan op...
Heb hier vorige week op 18 graden gedraaid en dat hielp zeker wel wat, mijn (nog) enkelsteens muur was 29 graden binnen om 18:00. Heeft 20 uur op 17hz gedraaid geloof ik, minder dan 200watt...
Ook ontstond er een koude 'deken' op mijn laminaat vloer, was best prettig.
Veel collega's in een nieuwbouw draaien ook met koelen op 20 en helpt behoorlijk bij hun, de zon warmt dan namelijk nog nauwelijks de vloer op. Een koudere vloer wordt al snel als onprettig ervaren.

Het gedoe om mijn hele CV-leidingen condensvrij te maken is mij iets teveel van het goede :p .
Maar van het weekend toch maar even de gaten voor de L/L alvast gemaakt :+ .

[Voor 11% gewijzigd door alaintje op 07-06-2021 13:10]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn v o
20 graden is ruimte temperatuur. 7 graden is medium temperatuur dus van het koelwater.

Of bedoel je de bovengrens van 20 van het koelwater?

Edit ja men bedoeld de watertemperatuur, kun je ook een shift van +2 doen dan naar 22 graden?

[Voor 49% gewijzigd door martijn v o op 07-06-2021 20:58]

• Carboy54
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21-09 23:41
Momenteel heb ik sinds 4 jaar een Panasonic Monoblok WH-MDC05F3E5 draaien naar volle tevredenheid aangesloten op mijn CV zonder vloerverwarming en zonder extra pomp met 28 mm stalen pijp en knelkoppelingen zonder buffervat. Ik wil overgaan naar een WH-MDC09J3E5 omdat het vermogen van de 5Kw te gering is en de 9 kw zal voldoen. Volgens de beschrijving van de 9 Kw dient de minimale leidingmaat 32 mm te zijn. Het volume van mijn systeem is voldoende.

Wie heeft ervaring met de 9Kw over 28mm. 32mm is bij mij niet mogelijk en dat lijkt mij ook wel erg ruim bemeten. Note: RJtec levert vanaf 1 juli niet meer aan particulieren buiten Duitsland i.v.m. de gewijzigde BTW regeling per die datum.

[Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 09-06-2021 12:04]

• markklok
  • Laatst online: 23-09 17:14

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Carboy54 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:02:
Momenteel heb ik sinds 4 jaar een Panasonic Monoblok WH-MDC05F3E5 draaien naar volle tevredenheid aangesloten op mijn CV zonder vloerverwarming en zonder extra pomp met 28 mm stalen pijp en knelkoppelingen zonder buffervat. Ik wil overgaan naar een WH-MDC09J3E5 omdat het vermogen van de 5Kw te gering is en de 9 kw zal voldoen. Volgens de beschrijving van de 9 Kw dient de minimale leidingmaat 32 mm te zijn. Het volume van mijn systeem is voldoende.

Wie heeft ervaring met de 9Kw over 28mm. 32mm is bij mij niet mogelijk en dat lijkt mij ook wel erg ruim bemeten. Note: RJtec levert vanaf 1 juli niet meer aan particulieren buiten Duitsland i.v.m. de gewijzigde BTW regeling per die datum.
WH-MDC09J3E5 - Check (staat op de carport en vindt zijn entree op zolder)
Stalen 28mm leiding - Check (deze loopt van zolder naar begane grond)

Zolder en begane grond bevat een VW verdeler --> 32mm flex ---> 28mm stalen leiding

roept u maar ;)

Legion 7i i9 3080 32gb

• kaasmakert
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-09 16:00
Om nog wat toe te voegen aan de fancoil discussie:

Afgelopen week zelfgebouwde fancoil op de 1e verdieping in gebruik genomen.
Net als velen hier is het idee dat ik deze tegelijk aanzet met de vloerkoeling beneden.

Dat betekent dus automatisch Ta van max 18 graden en dus een beperkte koelcapaciteit.
Niet erg, ik ga hem niet als airco gebruiken maar meer om de ergste hitte boven eruit te halen.

Eerste resultaten:
Waterflow 6L/min.
Watertemp vanuit Panasonic: 18 graden
Luchtflow 300m3/h
Luchtaanvoertemp: 27.0 graden
Luchtafvoer: 23.5 graden

Al met al zeker niet ontevreden hiermee, zeker gezien ik nog ruimte heb om een grotere warmtewisselaar te installeren. Het koelvermogen zal uiteraard nog flink toenemen als het het buiten echt warm gaat worden.

Daarnaast nog even een experiment gedaan om echt condenserend te gaan koelen:
-VVW afgesloten
- Ta op 10 graden gezet.
- Pomp gaat in storing omdat de flow te laag is. Experiment gefaald dus. Uitkomst had ik wel verwacht, de leiding naar de fancoil is niet berekend om de hele flow aan te kunnen.

edit: info over de unit
Fancoil aangesloten op het ventilatiesysteem.
Deze blaast gefilterde (fijnstoffilter F7) lucht langs een warmtewisselaar.
Hiermee blaas ik dus gekoelde (of verwarmde) lucht naar de slaapkamers.

Foto van de warmtewisselaar die ik nu gebruik:

[Voor 38% gewijzigd door kaasmakert op 09-06-2021 13:52]

Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW

• thehog
kaasmakert schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:
Daarnaast nog even een experiment gedaan om echt condenserend te gaan koelen:
-VVW afgesloten
- Ta op 10 graden gezet.
- Pomp gaat in storing omdat de flow te laag is. Experiment gefaald dus. Uitkomst had ik wel verwacht, de leiding naar de fancoil is niet berekend om de hele flow aan te kunnen.

[Afbeelding]
Misschien een avdo ventiel toevoegen om de flow juist te krijgen?
Wat kost zo'n losse warmtewisselaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-09 16:00
thehog schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Misschien een avdo ventiel toevoegen om de flow juist te krijgen?
Wat kost zo'n losse warmtewisselaar?
Inderdaad. Het is nu nog een knutselproject in beta fase.
Als het deze zomer potentie blijkt te hebben ga ik nadenken over een degelijke en grotere v2.0.
Warmtewisselaar kostte 110,-,
Geheel is ingebouwd in een betonplex box op maat gemaakt om de warmtewisselaar + filter te herbergen.

Reden dat ik voor zelfbouw ben gegaan: wil met 1 unit meerdere slaapkamers koelen/verwarmen via ventilatiekanalen. Dus geen wand of plafond units.

2 pijps fancoils voor kanaalmontage bestaan wel, maar dat is bijna allemaal industrieel spul met dito prijzen.. :'(

[Voor 20% gewijzigd door kaasmakert op 09-06-2021 14:27]

Gasloos sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | Atlantic Explorer V3 | PV 4kWp ZW 3kWp ZO 3kWp NW

• Carboy54
markklok schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:09:
[...]

WH-MDC09J3E5 - Check (staat op de carport en vindt zijn entree op zolder)
Stalen 28mm leiding - Check (deze loopt van zolder naar begane grond)

Zolder en begane grond bevat een VW verdeler --> 32mm flex ---> 28mm stalen leiding

roept u maar ;)
Mooi dus geen issue

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markklok
  • Laatst online: 23-09 17:14

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

0,0

Verwarm er ook een 300ltr boiler mee en dat gaat prima (snel genoeg).

Legion 7i i9 3080 32gb

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:29
Mijn zwager koelt ook met een water/water warmtepomp van Nibe.. Heb je met een water/water wp dan geen last van dauwpunt? Want vorig jaar zomer toen het 30 graden was, was het binnen zon 22 graden. Het was heerlijk toen. Maar geen water op de vloeren (1e en 2e verdieping) te bekennen...

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 23-09 21:55
Possible schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:14:
Mijn zwager koelt ook met een water/water warmtepomp van Nibe.. Heb je met een water/water wp dan geen last van dauwpunt? Want vorig jaar zomer toen het 30 graden was, was het binnen zon 22 graden. Het was heerlijk toen. Maar geen water op de vloeren (1e en 2e verdieping) te bekennen...
Daar heb je met een water/water warmtepomp evengoed last van :)

• Carboy54
Possible schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:26:
De 5J wordt ook elke week goedkoper zeg. Vorige week keek ik nog bij RJtec en was daar 2950. Inmiddels 2850.

Hopelijk aankomende zomer ook een 5kW aanschaffen!
RJtec stopt per 1 juli met het leveren aan particulieren i.v.m. wijzing BTW regelgeving

• Anoniem: 235591
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:01:
[...]

RJtec stopt per 1 juli met het leveren aan particulieren i.v.m. wijzing BTW regelgeving
Dan moet ik er maar snel bij zijn denk ik of zijn de Pana monoblocks ook elders goed te verkrijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Anoniem: 235591 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:47:
[...]

Dan moet ik er maar snel bij zijn denk ik of zijn de Pana monoblocks ook elders goed te verkrijgen?
Goed of goedkoop? Bij rjTec is hij het goedkoopst, maar niet altijd het best te verkrijgen.

• Wolly
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Handig dat vrije verkeer van goederen binnen de EU 8)7 . Weet je ook welke wijziging wordt bedoeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
Wolly schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:05:
[...]

Handig dat vrije verkeer van goederen binnen de EU 8)7 . Weet je ook welke wijziging wordt bedoeld?
https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x

De drempels per land worden dus veel lager waardoor de verkoper ineens btw moet afdragen in nederland ipv zijn eigen land. Dat is veel gedoe (althans dat denken ze misschien).

• Carboy54
thehog schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:39:
[...]

https://www.belastingdien...r-verandert-voor-de-btw-x

De drempels per land worden dus veel lager waardoor de verkoper ineens btw moet afdragen in nederland ipv zijn eigen land. Dat is veel gedoe (althans dat denken ze misschien).
Hij vindt het teveel gedoe dus. Wellicht als zijn omzet ver achterblijft dat hij zich bedenkt. Maar duurder worden ze dan sowieso want de BTW in NL is 2% hoger

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:50

Crazy-

Best life ever

Hmm 🤔 dat is misschien een dingetje. Kennis van mij gaat sept/okt verbouwen en wil de 5J kopen.

Nu zou ik hem alsnog via m’n bedrijf kunnen kopen; ga hem wel even informeren anders besteld ie hem maar nog even deze maand

6,3kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP - 80l. E-boiler - gasloos

• FransvWoerkom
Carboy54 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:02:

Met 32mm wordt meestal meerlaagsbuis bedoeld. Die heeft een binnendiameter van 26mm. Dat heeft 28mm stalen buis ook. Ik heb een 12kW aangesloten met 28mm staal aan de vv verdeler en radiatoren. Geen probleem. Bovendien werken radiatoren meestal met een hogere deltaT en lagere flow, dus is er minder drukverlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 23-09 23:35
Weet iemand hoe het zit met het vacuümzuigen van een buffervat/boilervat en automatische ontluchters?

Als je je vat af laat koelen en hij is helemaal afgesloten (bij werkzaamheden), dan moet je zorgen dat er geen vacuüm getrokken kan worden. Er moet dan dus lucht bij. Nu heb ik deze automatische ontluchter van Flamco bovenop m'n vat gezet:

Maar hij trekt gewoon vacuüm; de druk wordt langaam minder dus de Flamco laat er geen lucht bij. Hij ontlucht wel goed verder bij normaal bedrijf.

Ik heb nog een andere automatische ontluchter ongemonteerd liggen. Als ik daar doorheen blaas aan beide kanten (terwijl ik 'm rechtop houd) dan komt er wel lucht doorheen:

Dus weet iemand misschien of zo'n Flamco verhindert dat er lucht bij kan komen? Misschien iets wat te maken heeft met het "anti-lek mechanisme" waar hij van voorzien is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 23-09 23:35
Volgens mij weet ik het misschien al. Je moet natuurlijk wel zorgen dat er eerst een beetje lucht bovenin zit (en het vat dus drukloos is) zodat de vlotter omhoog kan gaan en er meer lucht bij kan komen.

Dus als je wilt voorkomen dat hij vacuüm trekt moet je je vat volgens mij sowieso eerst drukloos maken. Daarna kun je je vat helemaal afsluiten. De automatische ontluchter kan er dan voor zorgen dat er meer lucht bij kan komen, zodat er door afkoeling alsnog geen vacuüm kan optreden.

Een alternatief zou misschien een kraantje met een terugslagklep kunnen zijn. Dan kun je die open zetten en het vat op druk laten, terwijl hij toch aan alle kanten is afgesloten. Het terugslagklepje laat er dan lucht bij indien nodig.

Maar goed, dat is ook wat veel moeite voor zoiets. Bij onderhoud kun je dus het beste maar het vat drukloos maken en open laten aan de bovenkant, of drukloos maken met een automatische ontluchter er bovenop, toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@TimoDimo Zoek eens op beluchter ipv ontluchter.

Bijvoorbeeld de Nibe LKA523

[Voor 23% gewijzigd door Wolly op 13-06-2021 20:55]

• FransvWoerkom
TimoDimo schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:23:
Weet iemand hoe het zit met het vacuümzuigen van een buffervat/boilervat en automatische ontluchters?

Als je je vat af laat koelen en hij is helemaal afgesloten (bij werkzaamheden), dan moet je zorgen dat er geen vacuüm getrokken kan worden. Er moet dan dus lucht bij. Nu heb ik deze automatische ontluchter van Flamco bovenop m'n vat gezet:

[Afbeelding]

Maar hij trekt gewoon vacuüm; de druk wordt langaam minder dus de Flamco laat er geen lucht bij. Hij ontlucht wel goed verder bij normaal bedrijf.

Ik heb nog een andere automatische ontluchter ongemonteerd liggen. Als ik daar doorheen blaas aan beide kanten (terwijl ik 'm rechtop houd) dan komt er wel lucht doorheen:

[Afbeelding]

Dus weet iemand misschien of zo'n Flamco verhindert dat er lucht bij kan komen? Misschien iets wat te maken heeft met het "anti-lek mechanisme" waar hij van voorzien is?
Je moet de tank niet beluchten. Zeker niet automatisch. Je weet nooit wat voor lucht het is. Ik denk niet dat dat "vacuum" kwaad kan. Het wordt hoogstens de dampdruk bij omgevingstemoperatuur en niet meer dan 1 bar onder de luchtdruk buiten.

Als je onderhoud wilt doen, kun je de tank laten leeglopen of leegpompen met perslucht, of alleen de afsluiter achter de tank dichtdraaien tijdens het afkoelen.
Dat is zeker wel verstandig een beluchter tegen onderdruk, zie bijv. onderstaande link:

https://oasen.nl/mijn-oas...veiliging-tegen-onderdruk

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:50
Hele rare vraag: In de koelmodus blijft het water toch wel dezelfde kant opstromen? In- en uitgang van CV-water blijven gelijk toch?

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• CurlyMo
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:12:
Hele rare vraag: In de koelmodus blijft het water toch wel dezelfde kant opstromen? In- en uitgang van CV-water blijven gelijk toch?
Zou wel ideaal zijn als de WP dat zelf om zou draaien :D Nog niet eens over nagedacht dat dat wellicht ook een optie zou zijn, dus ben erg benieuwd naar het antwoord.

Had jij niet ook zelf Dallas temperatuur meters toegevoegd aan je Heisha? Anders gewoon even met de hand voelen?

• vandermark
CurlyMo schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Zou wel ideaal zijn als de WP dat zelf om zou draaien :D Nog niet eens over nagedacht dat dat wellicht ook een optie zou zijn, dus ben erg benieuwd naar het antwoord.

Had jij niet ook zelf Dallas temperatuur meters toegevoegd aan je Heisha? Anders gewoon even met de hand voelen?
Rare is dat ik dacht dat het omgedraaid zou worden (heb veel met Open WKO systemen te maken op werk en daar draaien ze de pomprichting om) maar ik voel inderdaad dat de aanvoer koud is en stroomrichting gelijk is gebleven.

Lijkt me niet handig, dan werken de flowmeters op de verdelers en (in sommige gevallen, die er een heeft) de kamstrup warmtemeters ook verkeerd

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vandermark
Klopt, het is ook logisch dat het dezelfde kant op blijft gaan... was rare gedachtekronkel hier 8)7

• CurlyMo
  • Nu online
vandermark schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:25:
Klopt, het is ook logisch dat het dezelfde kant op blijft gaan... was rare gedachtekronkel hier 8)7
Voor iedereen met normale radiatoren is dat juist helemaal niet logisch. Daar is het omdraaien van de richting juist voorwaardelijk om er nog iets van koeling uit te kunnen persen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!
Radiatoren zijn helemaal niet bedoeld om te koelen.

(jagas met ventilatoren zijn dat wel)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vandermark
Ik heb 3 verdiepingen met alleen vloerverwarming en nergens radiatoren. Eerste zomer met vloerkoeling, ben erg benieuwd wat dit gaat doen als het echt warm gaat worden.
We hebben ook bijna overal zonwering (screens en tarpen) dus dat helpt ook al.

• Knielen
  • Laatst online: 11:15
@vandermark Probleem is dat de kou laag blijft hangen, je vloer gaat heerlijk koel aanvoelen maar ruimtetemperatuur zal niet veel doen. Om dit te verhelpen zou je nog een stille vloerventilator kunnen plaatsen voor wat luchtverplaatsing.
Maar goed, ik ben wel benieuwd naar je ervaringen, laat het vooral weten.

• CurlyMo
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:31:
Radiatoren zijn helemaal niet bedoeld om te koelen.

(jagas met ventilatoren zijn dat wel)
Weet ik, maar met aanvoer / retour omdraaien en de zelfbouw DBE zou het in theorie enigzinds moeten kunnen tot max. 18 graden.

Pagina: 1 ... 21 ... 24 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee