Ik heb eerst met dt=2 gedraaid en met die hogere buitentemperaturen ging dat niet goed.
Ga je dit nu elke keer doen wanneer iemand verduidelijkt dat je een split hebtsjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:21:
Oke, blijkbaar ontstaat er irritatie om de verschillen tussen de modellen die nog buiten beschouwing waren gelaten, of omdat er andere ervaringen zijn, of omdat... Nouja, dit is een forum en geen orakel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
hij stopt tussen de runs, als je dat bedoelt.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:50:
[...]
Maar in de praktijk blijft ie wel draaien? Of niet naar geluisterd...
ik kan wel instellen dat hij altijd draait (dus ook als de wp niet verwarmt) maar dat lijkt me nogal onnodig stroomverbruik. wat zou ik daar dan mee bereiken? de binnenunit, waar hij zelf Ta en Tr registreert, staat op de onverwarmde zolder dus als zowel wp als pomp niet draaien gaat de Ta en de Tr echt wel vlot omlaag. Dat is in de logging (heishamon en grafana enzo) ook wel te zien.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
nee dat was omdat albert dat blijkbaar niet had meegekregen, zoals hij zelf zei.CurlyMo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Ga je dit nu elke keer doen wanneer iemand verduidelijkt dat je een split hebt
dus ik legde hem dat uit. jij wist dat wel al.
[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2021 21:34 ]
Ik doelde niet op het feit dat je een split hebt, maar alle verontschuldigende meta-communicatie eromheen, wat echt niet nodig issjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:33:
[...]
nee dat was omdat albert dat blijkbaar niet had meegekregen, zoals hij zelf zei.
dus ik legde hem dat uit. jij wist dat wel al.
ik heb een hekel aan tegen elkaar in ge-welles-nietes ipv gewoon samen ergens over nadenken.CurlyMo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:37:
[...]
Ik doelde niet op het feit dat je een split hebt, maar alle verontschuldigende meta-communicatie eromheen, wat echt niet nodig is
wat echt niet nodig is.
[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2021 21:41 ]
Precies, dus laten we vanaf nu met dat uitgangspunt deze topics gebruiken en iedereen die klaagt over split vs monoblock negerensjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:40:
[...]
ik heb een hekel aan tegen elkaar in ge-welles-nietes ipv gewoon samen ergens over nadenken.
wat echt niet nodig is.
Zonder circulerende pomp meet hij geen tr en zal hij nooit meer aan gaan.sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:31:
[...]
hij stopt tussen de runs, als je dat bedoelt.
ik kan wel instellen dat hij altijd draait (dus ook als de wp niet verwarmt) maar dat lijkt me nogal onnodig stroomverbruik. wat zou ik daar dan mee bereiken? de binnenunit, waar hij zelf Ta en Tr registreert, staat op de onverwarmde zolder dus als zowel wp als pomp niet draaien gaat de Ta en de Tr echt wel vlot omlaag. Dat is in de logging (heishamon en grafana enzo) ook wel te zien.
Ik zei al eerder dat dat een voorwaarde is. Je schakelt de war feitelijk uit als het ware...
1 PVoutput . Dongen NB
@sjimmie
Er is bij mij geen sprake van irritatie.Ik vind dit een geweldig forum en heb voordat ik de aankoop deed hier heel veel geleerd.
Het nadeel van een forum is dat alles schriftelijk gaat en meestal ook met snelle reacties op een andere post.
Het komt dus voor (bij mij) dat ik mij wellicht niet helder of genuanceerd genoeg uit druk.
Ik reageerde omdat ik niet wil dat nieuwelingen zaken lezen waarop ze afhaken of verkeerde wegen in slaan.
Volgens mij is het nu voor iedereen duidelijk en dus weer verder.
Er is bij mij geen sprake van irritatie.Ik vind dit een geweldig forum en heb voordat ik de aankoop deed hier heel veel geleerd.
Het nadeel van een forum is dat alles schriftelijk gaat en meestal ook met snelle reacties op een andere post.
Het komt dus voor (bij mij) dat ik mij wellicht niet helder of genuanceerd genoeg uit druk.
Ik reageerde omdat ik niet wil dat nieuwelingen zaken lezen waarop ze afhaken of verkeerde wegen in slaan.
Volgens mij is het nu voor iedereen duidelijk en dus weer verder.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
IDX'en aangepast, maar Ik blijf deze error houdenpgeene schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:18:
Hierbij mijn aangepaste code, ben benieuwd wat jullie ervan vinden/of het duidelijk is.
Hij lijkt wel te werken, nu nog wachten op een defrost.
Ben benieuwd.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 -- Script ot manage slow an efficient startup after (for example) defrost. -- Script is based on Domoticz in combination with the Domoticz plugin (https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT/tree/main) -- Go to: <Settings> <More Options> <Events> -- Click <+> and add new script >> DZVents >> All -- "Select all / CTRL+A" and copy this script over the standard script -- Give the script a clear name (next to ON/OFF toggle) -- Hit "OFF" on the top left corner and "SAVE" top right corner -- Line 18: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq) -- Line 32: heatshift sensor IDX number to be filled in. (standard: Z1_Heat_Request_Temp) -- Line 33: target_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Target_Temp) -- Line 34: outlet_temp sensor IDX number to be filled in. (Standard: Main_Outlet_Temp) -- Line 35: CompressorFreq sensor IDX number to be filled in. (Standard: Compressor_Freq) -- IDX numbers can easilly be found by tapping the "hamburger menu button" next to the "tabs" of the scripts (top left corner) and searching (Ctrl + F) for the text behind "standard:" between the brackets. -- HIT "ON" on the top left corner and hit "SAVE" on the top right corner and wait for a restart/defrost return { on = { devices = { 12, --Pana Compressor_Freq } }, data = { --------------------------------------- -- compressor state -- 1: compressor off -- 2: compressor startup -- 3: compressor relaxing -- 4: compressor continuous operation state = { initial = 1 } }, logging = {}, execute = function(domoticz, triggeredItem) local heatshift = domoticz.devices(38) local target_temp = domoticz.devices(11) local outlet_temp = domoticz.devices(10) local CompressorFreq = domoticz.devices(12) if(CompressorFreq.sValue == "0") then domoticz.log('State: compressor off', domoticz.LOG_INFO) domoticz.data.state = 1 correction = 0 elseif(domoticz.data.state == 1 or domoticz.data.state == 2) then domoticz.log('State: compressor startup', domoticz.LOG_INFO) domoticz.data.state = 2 correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1 if(tonumber(CompressorFreq.sValue) > 20) then domoticz.data.state = 3 end elseif(domoticz.data.state == 3) then domoticz.log('State: compressor relaxing', domoticz.LOG_INFO) correction = outlet_temp.temperature - target_temp.temperature + heatshift.setPoint -1 if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 1) and (tonumber(CompressorFreq.sValue) < 21) then domoticz.data.state = 4 end elseif(domoticz.data.state == 4) then domoticz.log('State: continuous operation', domoticz.LOG_INFO) if((outlet_temp.temperature - target_temp.temperature) >= 0) then correction = heatshift.setPoint + 1 else correction = heatshift.setPoint end else domoticz.log('State: undefined', domoticz.LOG_INFO) domoticz.data.state = 1 correction = 0 end if correction < -5 then correction = -5 end if correction > 0 then correction = 0 end if heatshift.setPoint == correction then domoticz.log('No correction', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('Correction set to ' .. tostring(correction), domoticz.LOG_INFO) heatshift.updateSetPoint(correction) end end }
2021-01-31 01:06:23.962 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...ticz/scripts/dzVents/generated_scripts/thermostaat_1.lua:45: attempt to compare number with nil
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Was hier vannacht -7,4 graad. Vanochtend lekker warm in de kamer dus de 5H kan het goed aan.
DagCOP op dit moment 3,1 wat mijn positief verrast omdat ik gister ben uitgekomen op 3,03. (10 jan 2,89)
Omdat de luchtvochtigheid rond of boven de 95% ligt 8 defrosts gehad. Door de hogere Ta zijn de inschakeltijden van de Backupheater vrij kort. Gemiddeld nog geen 5 minuten met als resultaat 1,889 kWh verbruik. Conclusie is dat het uiteindelijke verbruik net boven nul hoger is dan als de temperatuur iets onder nul is.
DagCOP op dit moment 3,1 wat mijn positief verrast omdat ik gister ben uitgekomen op 3,03. (10 jan 2,89)
Omdat de luchtvochtigheid rond of boven de 95% ligt 8 defrosts gehad. Door de hogere Ta zijn de inschakeltijden van de Backupheater vrij kort. Gemiddeld nog geen 5 minuten met als resultaat 1,889 kWh verbruik. Conclusie is dat het uiteindelijke verbruik net boven nul hoger is dan als de temperatuur iets onder nul is.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Volgens mij heb je dan de compressor frequentie IDX mis. Misschien toch nog even checken.hannibal2206 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:07:
[...]
IDX'en aangepast, maar Ik blijf deze error houden
2021-01-31 01:06:23.962 Status: dzVents: Error (2.4.19): ...ticz/scripts/dzVents/generated_scripts/thermostaat_1.lua:45: attempt to compare number with nil
Er is ook een verbeterde versie.
Hier te vinden : https://github.com/vander...Panasonic-Aqarea-Heatpump
Moet je wel een extra switch aanmaken (on/off).
Met dank aan @vandermark
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Hier ook lekker in huis.Me Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:16:
Was hier vannacht -7,4 graad. Vanochtend lekker warm in de kamer dus de 5H kan het goed aan.
Toch ook -5 geweest:
https://snapshot.raintank...NSlbxgpL5MfVvWbC6GsCc99ts
Hoop op nog een paar van deze nachten..
Cop [ voor wat het waard is] klaag ik ook niet over
Waf vind het prima in huis, dus ik ook...
91.7Hz....
Hoever kan hij gaan? :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
91,7??? Bij mij is hij nog nooit over de 85Hz gegaan. Lijkt een soort max waarde waar hij bij op ingesteld staat.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Hier ook lekker in huis.
Toch ook -5 geweest:
91.7Hz....
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Mijn setup was volgens velen ongeschikt...
Wp te klein,
Afgifte te weinig enz enz
Daarom hoop ik op een weekje -8 / -10 [ in de nacht en overdag onder 0 ]
Wil eens kijken wat hij kan doen...
Ben benieuwd naar andere gebruikers qua hz
Ook mijn setting DT 2 Houden die japanners zich al even niet meer aan :-)
7 draait hij al even op..
Wp te klein,
Afgifte te weinig enz enz
Daarom hoop ik op een weekje -8 / -10 [ in de nacht en overdag onder 0 ]
Wil eens kijken wat hij kan doen...
Ben benieuwd naar andere gebruikers qua hz
Ook mijn setting DT 2 Houden die japanners zich al even niet meer aan :-)
7 draait hij al even op..
[ Voor 17% gewijzigd door Dylantje2 op 31-01-2021 11:49 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
dag, ook wij hebben een 5H monoblock en vanmorgen bij -6° ging onze compressor tot 54Hz, ik kan me niet herinneren dat ik m harder heb zien (horen !) werken (we hebben m nu 3 jaar).
nog even een vraag: wat gebeurt er nu precies (in de monoblock) tijdens een defrost? iemand die dat nog even stapsgewijs toelicht?
ik hoor het graag. groetjes !
nog even een vraag: wat gebeurt er nu precies (in de monoblock) tijdens een defrost? iemand die dat nog even stapsgewijs toelicht?
ik hoor het graag. groetjes !
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Hij onttrekt dan op hoog vermogen warmte uit je huis aangevuld met de backup heater wanneer nodig. Oftewel, naar koelstand. Daarmee hij verwarmd de lamellen.zonetjes schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:54:
Hier ook max 85Hzpgeene schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:44:
[...]
91,7??? Bij mij is hij nog nooit over de 85Hz gegaan. Lijkt een soort max waarde waar hij bij op ingesteld staat.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Sowieso tot 112, komt vrij bij -10 vermoed ikDylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Hier ook lekker in huis.
Toch ook -5 geweest:
91.7Hz....
1 PVoutput . Dongen NB
112 omdat?
Hoezo omdat?
Gewoon omdat ie dat sowieso kan, misschien nog wel hoger
1 PVoutput . Dongen NB
Okreneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Hoezo omdat?
Gewoon omdat ie dat sowieso kan, misschien nog wel hoger
Ik dacht dat je kon uitleggen waarom 112.
Ander moet ik me alsnog zorgen gaan maken mss:-)
Maar als hij hoger kan.mooi
Kan ik de ton aan pellets nog ff in de schuur laten hahaha
Edit: ik dacht ook iets met 112 bellen🤔😇
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 31-01-2021 12:25 ]
dank voor je antwoord. even verder redeneren: wat gebeurt er dan technisch?CurlyMo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Hij onttrekt dan op hoog vermogen warmte uit je huis aangevuld met de backup heater wanneer nodig. Oftewel, naar koelstand. Daarmee hij verwarmd de lamellen.
- de pomp gaat andersom draaien (?) en stuwt het warme water (28°) van het huis terug in de warmetewisselaar, zodat deze ontdooit ?
- ik snap dat Backup-heater daarbij kan helpen (naar mijn beleving doet ie bij defrosten altijd mee, want ik heb een jaarverbruik van ~ 150 kWh (aflezen via counter)).
- dit is gewoon een redelijk statisch proces? (de compressor doet niets / koelmiddel speelt bij de monoblock-defrost geen rol ?)
bvd
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)
Als je het wilt weten moet je de sensor even in ijs hangen en -20 simuleren, dan geeft ie alles wat ie kan.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:12:
[...]
Ok
Ik dacht dat je kon uitleggen waarom 112.
Ander moet ik me alsnog zorgen gaan maken mss:-)
Maar als hij hoger kan.mooi
Kan ik de ton aan pellets nog ff in de schuur laten hahaha
Edit: ik dacht ook iets met 112 bellen🤔😇
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens sommige haalt hij de warmte niet uit huis, maar is er een 3weg klep die net daarvoor zorgt dat hij alleen in pomp omdraait.zonetjes schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:26:
[...]
dank voor je antwoord. even verder redeneren: wat gebeurt er dan technisch?
- de pomp gaat andersom draaien (?) en stuwt het warme water (28°) van het huis terug in de warmetewisselaar, zodat deze ontdooit ?
- ik snap dat Backup-heater daarbij kan helpen (naar mijn beleving doet ie bij defrosten altijd mee, want ik heb een jaarverbruik van ~ 150 kW (aflezen via counter)).
- dit is gewoon een redelijk statisch proces? (de compressor doet niets / koelmiddel speelt bij de monoblock-defrost geen rol ?)
bvd
Ik heb deze vraag ook al eerder voorgelegd, en met grafieken laten zien, dat hij wel heel snel warmte pakt van mijn eerste radiator.
Ik dacht ook hij pakt warmte uit de leidingen om de lamellen te ontdooien.
Maar dat schijnt niet zo te zijn.
De bh gaat zeker niet bij elke DF mee doen. Bij mij nog zelden aan geweest.
Dus je verbruik zal ook ergens anders aan liggen
Mijn max compressor frequentie ligt op 92 Hz. Maar hoogste continue waarde was van 7:10 tot 9:15 83 Hz.
Nu draait hij weer op 33 Hz weer heerlijk rustig.
Nu draait hij weer op 33 Hz weer heerlijk rustig.
Meest algemene regel is dat als de Tr onder 27 komt de backup heater de defrost doet. Boven die temperatuur wordt de benodigde warmte uit het systeem gehaald. Zie handleidingzonetjes schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:26:
[...]
dank voor je antwoord. even verder redeneren: wat gebeurt er dan technisch?
- ik snap dat Backup-heater daarbij kan helpen (naar mijn beleving doet ie bij defrosten altijd mee, want ik heb een jaarverbruik van ~ 150 kW (aflezen via counter)).
bvd
:strip_exif()/f/image/zKKhMe8bC53LKsWEgLZqMvLY.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Het schema van de Panasonic ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/dnEVcWC7Dx6qTsvLbY9dt8Hj.png?f=user_large)
Kijk waar de 4 weg klep zit en ga vanuit de compressor (heet) kijken waar het naar toe gaat.
Dan de 4 wegklep een standje draaien en je ziet dat de warmte niet naar de warmtewisselaar gaat om het Cv water te verwarmen maar naar de condensor gaat om die te ontdooien. Gevolg kouder gas naar de warmtewisselaar en je CV water koelt af. De Backupheater wordt gebruikt als het water onder bepaalde temperaturen komt.
Alles blijft werken zoals het werkte alleen de 4 weg klep zorgt er voor dat het hete gas een andere richting kiest.
:fill(white):strip_exif()/f/image/dnEVcWC7Dx6qTsvLbY9dt8Hj.png?f=user_large)
Kijk waar de 4 weg klep zit en ga vanuit de compressor (heet) kijken waar het naar toe gaat.
Dan de 4 wegklep een standje draaien en je ziet dat de warmte niet naar de warmtewisselaar gaat om het Cv water te verwarmen maar naar de condensor gaat om die te ontdooien. Gevolg kouder gas naar de warmtewisselaar en je CV water koelt af. De Backupheater wordt gebruikt als het water onder bepaalde temperaturen komt.
Alles blijft werken zoals het werkte alleen de 4 weg klep zorgt er voor dat het hete gas een andere richting kiest.
Dit is toch een split? En geen monoMe Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:03:
Het schema van de Panasonic ziet er zo uit:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Sinds vrijdagmiddag draait mijn Pana 5j. Zaterdag aan het stoeien geweest met het instellen van de stooklijn. voorlopig staat deze op 15gr=>25gr. en -20gr=>35gr. Dit resulteert in een Ta van ca 28graden. Nu heb ik alleen nog maar inzicht in de materie op de remote van de Pana zelf zoals verbruik en cop e.d. Zaterdag heb ik 10,2 kWh gebruikt bij een cop van 2,1 een vanmorgen om 09:00h was er volgens de Pana al c.a. 9kWh gebruikt bij een cop van 1.6.Volgens de remote was het backup element nog niet aangesproken
Mij is bekend dat dit met een korreltje zout genomen moet worden, maar het valt mij toch wat tegen, het opgegeven verbruik en de cop. Hij houdt het huis wel op zijn sloffen warm, vanmorgen was het bij -5 nog lekker 21 graden in de kamer en de themostaat heeft 4 keer vannacht in gegrepen omdat het setpoint van thermostaat bereikt was. Beneden heb ik vvw hoh 10cm 50m2 en boven staat alleen een hele grote design radiator aan in de badkamer, van 60cm bij 180cm van ruim 2000w bij htv. Pompsnelheid is ca 10ltr en delta t =5gr. Comp freq rond de 47. Is dit een beetje wat ik mag verwachten of moet ik nog verder aan de tunerij? Homewizzard kWh meters zijn reeds in bestelling.
Mij is bekend dat dit met een korreltje zout genomen moet worden, maar het valt mij toch wat tegen, het opgegeven verbruik en de cop. Hij houdt het huis wel op zijn sloffen warm, vanmorgen was het bij -5 nog lekker 21 graden in de kamer en de themostaat heeft 4 keer vannacht in gegrepen omdat het setpoint van thermostaat bereikt was. Beneden heb ik vvw hoh 10cm 50m2 en boven staat alleen een hele grote design radiator aan in de badkamer, van 60cm bij 180cm van ruim 2000w bij htv. Pompsnelheid is ca 10ltr en delta t =5gr. Comp freq rond de 47. Is dit een beetje wat ik mag verwachten of moet ik nog verder aan de tunerij? Homewizzard kWh meters zijn reeds in bestelling.
Maakt niet uit. Verschil tussen split en mono is lange leidingen tussen de twee blokken of alles ingebouwd in 1 apparaat.
Dat vraag ik me echt af....Me Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:15:
[...]
Maakt niet uit. Verschil tussen split en mono is lange leidingen tussen de twee blokken of alles ingebouwd in 1 apparaat.
Een spilt heeft eea binnen hangen.
F gas in leidingen..
eerder al aangeven, mijn eerste radiator is heel snel afgekoeld bij een df.
En hoe snel de wp warm water heeft, kan bijna niet ander dan hij veel uit de leidingen onttrekt..
Bij een spilt zit er alleen F gas in leidingen en heeft de wp gene warm water in de buitenunit
Hmm, snap ik nog niet helemaal maar volgens mij doet jij wel wat jij bedoelt.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:55:
[...]
Zonder circulerende pomp meet hij geen tr en zal hij nooit meer aan gaan.
Ik zei al eerder dat dat een voorwaarde is. Je schakelt de war feitelijk uit als het ware...
Als de thermostaat "aan" is en de WP bij Ta-gewenst 26 toch niet gaat draaien, draait de pomp wel door.
Ik heb dat terug kunnen vinden in de logging.
Kamer temp is dan wegens nachtverlaging 19.5 en de thermostaat is dan "uit", thermostaat gaat om 06:00 uur van 19.5 naar 20.3, dus "aan".
Tijdens zo'n 'periode' is Ta-gewenst dan dus 26.
Hij gaat dan even verwarmen, Ta gaat naar 26 en Tr naar 23, maar stopt dan al na 20 minuten.
Ta en Tr lopen beide af naar 20. Dus Tr is dan lager dan 23 en toch begint hij niet met verwarmen. Pomp loopt constant.
Pas toen ik om 07:45 ingreep en Ta-gewenst op 27 zette begon hij (meteen) weer te verwarmen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S14ArdiynKucaLEhHahG3ryU.png?f=user_large)
Legenda:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iSpWZFlTaqkMkzePROYwFmDm.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 31-01-2021 13:30 ]
@Signor Doekie Het was de koudste nacht in 2 jaar tijd. Niet echt het moment om verwachtingen te scheppen. Ik zie nog geen heel extreme getallen. Kijk donderdag nog eens, dan is het een stuk 'normaler' qua temperatuur.
Ja dat is toch wel vreemd, heb er eerlijk gezegd geen antwoord op.sjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Hmm, snap ik nog niet helemaal maar volgens mij doet jij wel wat jij bedoelt.
Als de thermostaat "aan" is en de WP bij Ta-gewenst 26 toch niet gaat draaien, draait de pomp wel door.
Kamer temp is dan wegens nachtverlaging 19.5 en de thermostaat is dan "uit", thermostaat gaat om 06:00 uur van 19.5 naar 20.3, dus "aan".
Hij gaat dan even verwarmen, Ta gaat naar 26 en Tr naar 23, maar stopt dan al na 20 minuten.
Ta en Tr lopen beide af naar 20. Dus Tr is dan lager dan 23 en toch begint hij niet met verwarmen. Pomp loopt constant.
Pas toen ik om 07:45 ingreep en Ta-gewenst op 27 zette begon hij (meteen) weer te verwarmen.
[Afbeelding]
Legenda:
[Afbeelding]
Ik zou zeggen gewoon op 27 laten staan dan, je werkt toch met thermostaat dus geen probleem toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Yeh Wright, warmte uit gas halen of uit water met element is nogal groot verschil.Me Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:15:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
hmmm. als jij het ook niet precies weet, dan kan ik er wel mee leven dat ik t niet precies snap :-)
op het moment van een defrost, zie ik fors verbruik op de BH-counter, ook bij hogere temperaturen (0° - 5°). Ik weet zo ook geen andere verbruikers van de 2e contractor/groep ...(?)
op het moment van een defrost, zie ik fors verbruik op de BH-counter, ook bij hogere temperaturen (0° - 5°). Ik weet zo ook geen andere verbruikers van de 2e contractor/groep ...(?)
Lager dan 27 graden retour is heater aan, simpeler kan het niet toch?zonetjes schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:11:
hmmm. als jij het ook niet precies weet, dan kan ik er wel mee leven dat ik t niet precies snap :-)
1 PVoutput . Dongen NB
Die IDX klopt wel, want als ik die regel 35-37 (if statement) uit commentarieer loopt het script zonder foutmeldingen ?pgeene schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Volgens mij heb je dan de compressor frequentie IDX mis. Misschien toch nog even checken.
Er is ook een verbeterde versie.
Hier te vinden : https://github.com/vander...Panasonic-Aqarea-Heatpump
Moet je wel een extra switch aanmaken (on/off).
Met dank aan @vandermark
En dat verbeterde script geeft eenzelfde error
Gevonden: ik heb nog oude firmware in Heishamon, en plugin 1.8 (daarom); misschien komt het daardoor
Ik moet dit aanpassen:
local CompressorFreq = (domoticz.devices(73).rawData[1])
Dan werkt het
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Het systeem gaat, zolang het water warm genoeg is, warmte uit het water circuit halen.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:53:
[...]
Volgens sommige haalt hij de warmte niet uit huis, maar is er een 3weg klep die net daarvoor zorgt dat hij alleen in pomp omdraait.
Ik heb deze vraag ook al eerder voorgelegd, en met grafieken laten zien, dat hij wel heel snel warmte pakt van mijn eerste radiator.
Ik dacht ook hij pakt warmte uit de leidingen om de lamellen te ontdooien.
Maar dat schijnt niet zo te zijn.
De bh gaat zeker niet bij elke DF mee doen. Bij mij nog zelden aan geweest.
Dus je verbruik zal ook ergens anders aan liggen
Dit doet hij door van verwarmen naar koelen te gaan.
Koelen is het omgekeerde van wat we nu willen.
Net zoals in de zomer wordt er warmte onttrokken aan het huis door warmte af te geven aan de buitenlucht. (Waardoor de pana dus opwarmt en het ijs smelt)
Hierbij wordt de compressor dus ook gebruikt.
Wordt het water te koud, dan neemt de backup heater het geheel of gedeeltelijk over.
Dacht dat er ook nog een regel was wat betreft tijd dat het mag duren, anders gaat de backup heater ook aan.
Als je watertemperatuur hoog genoeg is, hoeft je backup heater dus niets te doen.
Nou, toch wel een probleem. Want al staat de thermostaat op 20.3 loopt de temperatuur niet meer op als hij niet verwarmt.reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:46:
[...]
Ja dat is toch wel vreemd, heb er eerlijk gezegd geen antwoord op.
Ik zou zeggen gewoon op 27 laten staan dan, je werkt toch met thermostaat dus geen probleem toch?
Dus huidige temperatuur binnen is 19.5, thermostaat op 20.3, wp loopt heel even zodat het 19.6 ofzo wordt, maar dan stopt de wp en de temp binnen blijft steken op 19.6 en gaat zelfs dalen. lage WAF... wel een probleem.
Ik zal de volgende keer de dT eens verlagen.
Maar als je hem op 27 zet blijft hij toch wel lopen?sjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:50:
[...]
Nou, toch wel een probleem. Want al staat de thermostaat op 20.3 loopt de temperatuur niet meer op als hij niet verwarmt.
Dus huidige temperatuur binnen is 19.5, thermostaat op 20.3, wp loopt heel even zodat het 19.6 ofzo wordt, maar dan stopt de wp en de temp binnen blijft steken op 19.6 en gaat zelfs dalen. lage WAF... wel een probleem.![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Kan de warmtepomp z'n warmte wel kwijt als hij op 27 graden staat? Wat is de aanvoertemperatuur van het water volgens de logboeken?sjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:50:
[...]
Nou, toch wel een probleem. Want al staat de thermostaat op 20.3 loopt de temperatuur niet meer op als hij niet verwarmt.
Dus huidige temperatuur binnen is 19.5, thermostaat op 20.3, wp loopt heel even zodat het 19.6 ofzo wordt, maar dan stopt de wp en de temp binnen blijft steken op 19.6 en gaat zelfs dalen. lage WAF... wel een probleem.![]()
Als dat 29 graden is (voor een paar minuten) dan valt de warmtepomp uit, ook al is er een warmtevraag vanuit de kamer.
Euh, ja. maar als anderen wel zeggen dat lager moet kunnen en we zouden hier in principe aan 25 of 26 genoeg moeten hebben bij +4 buiten, dan zou ik wel graag ook met een Ta van 25 of 26 moeten kunnen draaien. Je hebt gelijk dat het geen probleem is als ik rekening hou met de beperking, het probleem is alleen dat het erop lijkt dat het niet zo zou moeten zijn.reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Maar als je hem op 27 zet blijft hij toch wel lopen?
zie de grafiekjes en uitleg iets terug? bedoel je dat?Ep Woody schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Kan de warmtepomp z'n warmte wel kwijt als hij op 27 graden staat? Wat is de aanvoertemperatuur van het water volgens de logboeken?
Als dat 29 graden is (voor een paar minuten) dan valt de warmtepomp uit, ook al is er een warmtevraag vanuit de kamer.
Ik zou het even vragen aan de monteur die straks je wp komt vervangensjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Euh, ja. maar als anderen wel zeggen dat lager moet kunnen en we zouden hier in principe aan 25 of 26 genoeg moeten hebben bij +4 buiten, dan zou ik wel graag ook met een Ta van 25 of 26 moeten kunnen draaien. Je hebt gelijk dat het geen probleem is als ik rekening hou met de beperking, het probleem is alleen dat het erop lijkt dat het niet zo zou moeten zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Tsja, voorlopig weten ze nog niet of/wanneer ze gaan komen. Het installatie bedrijf overlegt met hun leverancier of ze zelf iets kunnen vervangen of dat die leverancier er iemand voor gaat sturen. Wat er dan vervangen wordt is dus sowieso nog pas een latere vraag. Ze zijn in ieder geval niet zo snel.reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:59:
[...]
Ik zou het even vragen aan de monteur die straks je wp komt vervangen
De monteur die hier ruim een week geleden was, was voor hun "degene die er veel van wist". Maar ik moest hem uitleggen dat de waterpomp niet zorgt voor het rondpompen van de R32 door de compressor.

Krijg je ook lekker vertrouwen in je installateursjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Tsja, voorlopig weten ze nog niet of/wanneer ze gaan komen. Het installatie bedrijf overlegt met hun leverancier of ze zelf iets kunnen vervangen of dat die leverancier er iemand voor gaat sturen. Wat er dan vervangen wordt is dus sowieso nog pas een latere vraag. Ze zijn in ieder geval niet zo snel.
De monteur die hier ruim een week geleden was, was voor hun "degene die er veel van wist". Maar ik moest hem uitleggen dat de waterpomp niet zorgt voor het rondpompen van de R32 door de compressor.

Serieus? Nou dan wens ik je veel sterkte.sjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Tsja, voorlopig weten ze nog niet of/wanneer ze gaan komen. Het installatie bedrijf overlegt met hun leverancier of ze zelf iets kunnen vervangen of dat die leverancier er iemand voor gaat sturen. Wat er dan vervangen wordt is dus sowieso nog pas een latere vraag. Ze zijn in ieder geval niet zo snel.
Zou panasonic nl eens mailen met de stand van zaken, hun geven het merk een slechte naam op deze manier....
1 PVoutput . Dongen NB
Je kunt op de site van pana ergens klachten indienen.
Is wel op algemene stukje.
Maar ik daar een keer mijn ongenoegen geuit over service.
En ik kreeg daar toch inhoudelijke reactie
Het getoonde schema is een principe schema. Vrijwel alle warmtepompen hebben een dergelijk schema met hier en daar een iets andere keuze. Maar het principe blijft hetzelfde.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:22:
[...]
Dat vraag ik me echt af....
Een spilt heeft eea binnen hangen.
F gas in leidingen..
eerder al aangeven, mijn eerste radiator is heel snel afgekoeld bij een df.
En hoe snel de wp warm water heeft, kan bijna niet ander dan hij veel uit de leidingen onttrekt..
Bij een spilt zit er alleen F gas in leidingen en heeft de wp gene warm water in de buitenunit
De compressor perst gas samen waardoor de temperatuur van het gas hoger wordt. Dit hete gas (bij mij momenteel 53graden wordt langs de warmtewisselaar geleid. Gevolg is dat CV water opwarmt tot 29,9 graden na de warmtewisselaar is het gas nog 28 graden. Daarna gaat het door de verdamper en koelt het gas af naar in mijn geval nu -3 graden. Daarna begint het process opnieuw.
Bij defrost gaat het hete gas naar de verdamper waar door de hoge temp alle ijsaanslag verdampt. Gedurende korte tijd staat zelfs de ventilator stil om het maximale effect te bereiken. Het afgekoelde gas gaat dan naar de warmtewisselaar. Omdat het gas nu in flow gelijk loopt met het CV water koelt dit CV water af.(Ik zal tijdens een defrost eens naar de juiste temperaturen kijken) Het gas is dan zover afgekoeld dat het weer de compressor in kan.
Een monoblok werkt gelijk aan een split. Een airco kan ook koelen en verwarmen. Werkt op precies dezelfde manier.
Heb je ook een schaalverdeling en een grafiek met de compressorfrequentie ernaast? De waterpomp is niet zo interessant (afgezien van het feit dat er om ongeveer 6 uur een warmtevraag ontstond/de warmtepomp aanging).sjimmie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Hmm, snap ik nog niet helemaal maar volgens mij doet jij wel wat jij bedoelt.
[Afbeelding]
Legenda:
[Afbeelding]
Het lijkt nu gewoon uit te gaan en volgens de regels mag hij niet eerder inschakelen dan dat de watertemperatuur voldoende is gedaald.
De compressor gaat uit als de watertemperatuur 3 minuten op 2 graden boven de Tsetpoint zit en onthoudt dan de Tretour.Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.
Vervolgens gaat de compressor weer aan als de Taanvoer meer dan 3 graden onder de Tretour bij het uitgaan van de compressor is. Dat is wat je nu ziet.
[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 31-01-2021 16:08 ]
Lage COP komt vrijwel zeker door verkeerd geijkte sensoren. Deze waardes had ik eerst ook regelmatig en bij een sww run zelfs een COP onder de 1. Na het ijken van de sensoren is mijn COP meer volgens het boekje.Signor Doekie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:13:
Sinds vrijdagmiddag draait mijn Pana 5j. Zaterdag aan het stoeien geweest met het instellen van de stooklijn. voorlopig staat deze op 15gr=>25gr. en -20gr=>35gr. Dit resulteert in een Ta van ca 28graden. Nu heb ik alleen nog maar inzicht in de materie op de remote van de Pana zelf zoals verbruik en cop e.d. Zaterdag heb ik 10,2 kWh gebruikt bij een cop van 2,1 een vanmorgen om 09:00h was er volgens de Pana al c.a. 9kWh gebruikt bij een cop van 1.6.Volgens de remote was het backup element nog niet aangesproken
Deze sensoren zitten de gas plekken:Me Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:55:
[...]
Het getoonde schema is een principe schema. Vrijwel alle warmtepompen hebben een dergelijk schema met hier en daar een iets andere keuze. Maar het principe blijft hetzelfde.
De compressor perst gas samen waardoor de temperatuur van het gas hoger wordt. Dit hete gas (bij mij momenteel 53graden wordt langs de warmtewisselaar geleid. Gevolg is dat CV water opwarmt tot 29,9 graden na de warmtewisselaar is het gas nog 28 graden. Daarna gaat het door de verdamper en koelt het gas af naar in mijn geval nu -3 graden. Daarna begint het process opnieuw.
Bij defrost gaat het hete gas naar de verdamper waar door de hoge temp alle ijsaanslag verdampt. Gedurende korte tijd staat zelfs de ventilator stil om het maximale effect te bereiken. Het afgekoelde gas gaat dan naar de warmtewisselaar. Omdat het gas nu in flow gelijk loopt met het CV water koelt dit CV water af.(Ik zal tijdens een defrost eens naar de juiste temperaturen kijken) Het gas is dan zover afgekoeld dat het weer de compressor in kan.
Een monoblok werkt gelijk aan een split. Een airco kan ook koelen en verwarmen. Werkt op precies dezelfde manier.
/f/image/uN7IMEoPEOi7uonugLN5YZDb.png?f=fotoalbum_large)
Dus ik vraag me af die theorie dan wel klopt
Aangezien tijdens een DF dit mijn radiator doet:
/f/image/u4ePLdLeDefgpeKLMnsX5tw0.png?f=fotoalbum_large)
Ik geloof best wat je zget.
Maar ik dan nog dit grote verschil in zo'n korte tijd van Ta en TR niet verklaren.
Ta gaat heel snel onder TR.
Dus het lijkt dan toch echt dat hij Ta terug haalt?
Dat bevestigt toch juist wat @Me Albert zegt? Bij een defrost haalt de warmtepomp water uit het water. Dus water komt er met bijvoorbeeld 30 in en gaat er weer met 25 uit. De energie die hij er uit haalt gebruikt hij om de boel te ontdooien.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Deze sensoren zitten de gas plekken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ik dan nog dit grote verschil in zo'n korte tijd van Ta en TR niet verklaren.
Dat is toch logisch, je compressor gaat in koel moed dus verlaagd je ta ,dat is het doel van koelen. En tijdens koelen gaat warmte naar buiten.Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:44:
[...]
Deze sensoren zitten de gas plekken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij geeft @Me Albert juist aan dat de klep dicht gaat en er geen water uit het [cv] systeem getrokken wordt.
maar de wp de Ontdooicyclus alleen doet met gas en dan binnen de pomp en niet via het huis.
Correct me ..
In mijn beleving zeg ik dat hij het warme water uit het huis haalt.
maar de wp de Ontdooicyclus alleen doet met gas en dan binnen de pomp en niet via het huis.
Correct me ..
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 31-01-2021 17:51 ]
Ja natuurlijk haalt ie het via het water uit je huis, dat zie je goed. Jij hebt geen split...Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:51:
Volgens mij geeft @Me Albert juist aan dat de klep dicht gaat en er geen water uit het [cv] systeem getrokken wordt.
Correct me ..
1 PVoutput . Dongen NB
@Dylantje2, als er een klep dichtgaat, dan zou er geen water uit je radiatoren gehaald kunnen worden en zouden de temperaturen gelijk dalen. Nu wordt er warmte uit het retourwater gehaald door de compressor waardoor de aanvoertemperatuur daalt. Daarom daalt de temperatuur van de aanvoer radiatoren tot onder de temperatuur bij de uitgang van de radiatoren.
Maar als je nog altijd twijfels hebt, ook na de 25e discussie, dan moet je even een radiator verwijderen en voorzien van 2 kranen en als de warmtepomp een defrost doet beide kranen open draaien en kijken waar het meeste water uit stroomt.
@reneeke1970, ook een split haalt de warmte uit het water uit je huis bij een defrost. Dat is niet anders bij een split of een monoblock. De onderdelen en opbouw zijn (min of meer) hetzelfde bij een split en een monoblock. Alleen de plaatsing van die onderdelen is iets anders. Bij een monoblock alles in 1 kast en bij een split in 2 kasten.
Maar als je nog altijd twijfels hebt, ook na de 25e discussie, dan moet je even een radiator verwijderen en voorzien van 2 kranen en als de warmtepomp een defrost doet beide kranen open draaien en kijken waar het meeste water uit stroomt.
@reneeke1970, ook een split haalt de warmte uit het water uit je huis bij een defrost. Dat is niet anders bij een split of een monoblock. De onderdelen en opbouw zijn (min of meer) hetzelfde bij een split en een monoblock. Alleen de plaatsing van die onderdelen is iets anders. Bij een monoblock alles in 1 kast en bij een split in 2 kasten.
@Dylantje2
Er gaat nergens een klep dicht. Er is een vierwegklep die in het gascircuit zit. Aan het watercircuit verandert helemaal niks. Ook de pomp blijft draaien zoals hij draait.
Als de WP verwarmt en je gaat voor de fan staan komt daar koude lucht vanaf.
Als hij ontdooit gaat die kou in het CV systeem. En dan gaat de Ta hard naar beneden. Omdat de radiatoren kouder water krijgen komt er ook weer kouder water uit. Bij vloerverwarming is dat effect minder omdat er veel warmte in de vloer zit.
Tip Kijk maar hier maar eens daar wordt het goed uitgelegd. https://warmtepompplein.n...g/#warmte-opnemen-afstaan
Er gaat nergens een klep dicht. Er is een vierwegklep die in het gascircuit zit. Aan het watercircuit verandert helemaal niks. Ook de pomp blijft draaien zoals hij draait.
Als hij ontdooit gaat die kou in het CV systeem. En dan gaat de Ta hard naar beneden. Omdat de radiatoren kouder water krijgen komt er ook weer kouder water uit. Bij vloerverwarming is dat effect minder omdat er veel warmte in de vloer zit.
Tip Kijk maar hier maar eens daar wordt het goed uitgelegd. https://warmtepompplein.n...g/#warmte-opnemen-afstaan
@Me Albert en anderen: dank voor de duidelijke uitleg. zoiets wou ik ook graag zien ja. nu snappen we ook dat het water in huis tijdelijk iets kouder kan worden...
(mogelijk is ook de klik/klak die je hoort het omzetten van de 4-wegklep ?)
(mogelijk is ook de klik/klak die je hoort het omzetten van de 4-wegklep ?)
@Knielen @KappuhH ik heb denk ik de oorzaak van de lage cop heb gevonden. De urenteller van de backup heater telt per heel uur. Vanavond gaf ie het eerste uur aan, dus ca 3kWh extra verbruikt met cop 1 op een etmaal. We gaan rustig de komende dagen kijken hoe een en ander zich ontwikkeld. Een nieuw speeltje is natuurlijk wel spannend ook al ben je al wat op een gevorderde leeftijd. Het belangrijkste is dat de pana de keet warm houdt met twee vingers in die nase.
[ Voor 9% gewijzigd door Signor Doekie op 31-01-2021 21:25 ]
Dan heb je zes keer ontdooit met heater, niks bijzonders hoorSignor Doekie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:22:
@Knielen @KappuhH ik heb denk ik de oorzaak van de lage cop heb gevonden. De urenteller van de backup heater telt per heel uur. Vanavond gaf ie het eerste uur aan, dus ca 3kWh extra verbruikt met cop 1 op een etmaal. We gaan rustig de komende dagen kijken hoe een en ander zich ontwikkeld. Een nieuw speeltje is natuurlijk wel spannend ook al ben je al wat op een gevorderde leeftijd. Het belangrijkste is dat de pana de keet warm houdt met twee vingers in die nase.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee. Dat begrijp ik, maar ik vond de cop wat tegenvallen en zag niet direct een oorzaak. Maar die is nu boven water. Vandaag 16kWh verbruikt tegenover een cuub of 7 a 8 gas. Dit ligt in de lijn der verwachting.
Daarom is cop ook een nutteloos getal, totaal verbruik is waar het om draait.Signor Doekie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:01:
Nee. Dat begrijp ik, maar ik vond de cop wat tegenvallen en zag niet direct een oorzaak. Maar die is nu boven water. Vandaag 16kWh verbruikt tegenover een cuub of 7 a 8 gas. Dit ligt in de lijn der verwachting.
1 PVoutput . Dongen NB
Thanks...Me Albert schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:28:
@Dylantje2
Er begint me nu eindelijk wat te dagen.Sorrie ofzo mijn andere nick is Dombo71, dus dat verklaart mss wat.
Dat hangt van je aanvoertemperatuur af. Je kunt niet zeggen 1 defrost met gebruik van heater duurt 10 minuten. Dat hangt er vanaf hoe lang het duurt voordat de temperatuur onder de 27 graden komt.reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Dan heb je zes keer ontdooit met heater, niks bijzonders hoor
Bij mij doet hij de defrost zonder heater en soms alleen bij het laatste stukje met de backup heater.
@MarFan , kan ik de WAR stooklijn ook aanpassen in Domoticz met de Heishamon plugin? Shift kan wel eenvoudig, dat is een 'thermostaat' met setpoint. De stooklijn bestaat uit 'Temperaturen'. Als ik die wil aanpassen zie ik:
:strip_exif()/f/image/bUPieyx0XLLrRknm9JTDgnwl.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik op vervangen klikken bij aanpassen?
:strip_exif()/f/image/bUPieyx0XLLrRknm9JTDgnwl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 01-02-2021 13:11 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Wellicht dacht de monteur dat hij voor een klusje aan een mono werd gestuurd en dan had het nog een beetje logisch geweest dat de waterpomp het geluid had kunnen produceren. En ik begreep dat hij ook vooraf had meegekregen om eerst even de pompsnelheid te controleren... Maar toch...Dylantje2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:42:
Je kunt op de site van pana ergens klachten indienen.
Vrijdag 22/1 eind van de middag was de monteur hier. Vorige week was de interne man 3 dagen vrij en toen ik die net sprak moest hij de gegevens nog (steeds) doorgeven aan de leverancier.
Ik ga nog eventjes geduld hebben. De WP werkt wel, dus er is geen nood/spoed (alleen irritatie).
ik zie hier:vandermark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:09:
@MarFan , kan ik de WAR stooklijn ook aanpassen in Domoticz met de Heishamon plugin? Shift kan wel eenvoudig, dat is een 'thermostaat' met setpoint. De stooklijn bestaat uit 'Temperaturen'. Als ik die wil aanpassen zie ik:
[Afbeelding]
https://github.com/MarFanNL/HeishamonMQTT#todo
Dat de curve nog op de ToDo staat. In mijn Home Assistant heb ik het zelf (basaal) toegevoegd omdat dat mijn alternatief is voor het (standaard niet kunnen) shiften in combinatie met thermostaat.
To send Heating/Cooling Curves on topic SET16 you need to send a flattened JSON document. For example:
code:
1
| {"zone1":{"heat":{"target":{"high":35,"low":25},"outside":{"high":15,"low":-15}},"cool":{"target":{"high":35,"low":25},"outside":{"high":15,"low":-15}}},"zone2":{"heat":{"target":{"high":35,"low":25},"outside":{"high":15,"low":-15}},"cool":{"target":{"high":35,"low":25},"outside":{"high":15,"low":-15}}}} |
[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 01-02-2021 13:34 ]
Dit zou mooier gaan met een dummy en de http api..vandermark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:09:
[Afbeelding]
Geen tijd, maar dit wil ik ook proberen.
Je zou dan als het koud is en hij heeft ook moeilijk ook in en script een paar dummys kunnen hebben.
stooklijk steiler 1 graad stooklijn steiler 2 graad enz
Maar die automagische van @CurlyMo lijkt me nog steeds het beste.
Alleen ja.
een mooie quote....Wie zei dat ook al weer..reneeke1970 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Daarom is cop ook een nutteloos getal, totaal verbruik is waar het om draait.
Ik kan een hele hoge cop halen met de deuren open.
Dus liever graaddagen[ incl totaalverbruik] dan cop,
Dat hangt van je aanvoertemperatuur af. Je kunt niet zeggen 1 defrost met gebruik van heater duurt 10 minuten. Dat hangt er vanaf hoe lang het duurt voordat de temperatuur onder de 27 graden komt.
[quote]
:strip_exif()/f/image/RuNIXD27Dblu1wxOhaW2mmKO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de ta van vandaag bij een TB van 1 graad waarbij de temp in huis langzaam oploopt tot 21graden en mijn emos thermostaat ingrijpt. De defrost zullen waarschijnlijk alleen door de backup heater worden gedaan. De defrosts duren ca 5 minuten.
[quote]
:strip_exif()/f/image/RuNIXD27Dblu1wxOhaW2mmKO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SnNXwFZ2VMIDO4FKfROAWBQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik bizar veel defrosts, ik dnek dat ik er nooit zoveel heb gehad. Kan ik hier echt niets aan doen?

De RV is hoog en de temperatuur is laag. Deze weersomstandigheden zijn ruk. Mij ook al de hele dag defrost festijn (elk uur). Hoe staat de warmtepomp er fysiek bij? Kan netjes zijn lucht aanzuigen en wegblazen?Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:38:
Vandaag heb ik bizar veel defrosts, ik dnek dat ik er nooit zoveel heb gehad. Kan ik hier echt niets aan doen?
[Afbeelding]
Het huis warm houden en het verbruik deze dagen snel vergeten. De warmere maanden staan voor de deur.
[ Voor 9% gewijzigd door Mortel op 01-02-2021 17:46 ]
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Ik heb het slowstart script aangepast zodat ik een werkende Shift Ta behoud. Is nog echt in de testfase maar de code staat hier: https://github.com/vander...minutdelay_Shiftworks.lua
Shift op de bedieningspaneel werkt nog steeds niet maar ik heb een 2e Shift device gemaakt in Domoticz (Temperature device --> thermostat) en daarmee stel je je 'Shift' in. Dit device kun je dan ook gebruiken in bijvoorbeeld een thermostaat script. Idee is dat het slowstart script dit device als uitgangspunt neemt en na aflopen van het script dus eindigt op de Shift die je hiermee hebt ingesteld. Ik heb even geen defrostst of herstarts dus heb het nog niet daarmee getest. Script draait nu al wel en de shift wordt keurig ingesteld op wat ik bij de 2e Shift device heb ingesteld. Maar nogmaals, is echt nog testfase.
Er wordt vrij veel gelogd zodat je goed kan zien wat die doet.
En belangrijk: werkt alleen met ingestelde stooklijn die je met Shift +1 en -1 kan bedienen.
Edit 2: Blijkt toch wel te werken, als anderen willen testen, heel graag.
Shift op de bedieningspaneel werkt nog steeds niet maar ik heb een 2e Shift device gemaakt in Domoticz (Temperature device --> thermostat) en daarmee stel je je 'Shift' in. Dit device kun je dan ook gebruiken in bijvoorbeeld een thermostaat script. Idee is dat het slowstart script dit device als uitgangspunt neemt en na aflopen van het script dus eindigt op de Shift die je hiermee hebt ingesteld. Ik heb even geen defrostst of herstarts dus heb het nog niet daarmee getest. Script draait nu al wel en de shift wordt keurig ingesteld op wat ik bij de 2e Shift device heb ingesteld. Maar nogmaals, is echt nog testfase.
Er wordt vrij veel gelogd zodat je goed kan zien wat die doet.
En belangrijk: werkt alleen met ingestelde stooklijn die je met Shift +1 en -1 kan bedienen.
Edit 2: Blijkt toch wel te werken, als anderen willen testen, heel graag.
[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 01-02-2021 21:40 ]
Nee, zit er nog niet in. Moet iets verzinnen hoe ik die Json gebruiksvriendelijk kan invoeren. Het versturen zal niet moeilijk zijn, UI...vandermark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:09:
[Afbeelding]
Maar ben er ook nog niet voor gaan zitten, werk / vrouw / klussen... (in willekeurige volgorde)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ja de weersomstandigheden zijn niet optimaal maar ik heb wel het gevoel dat dit de omstandigheden zijn die het meest voorkomen in de winters tegenwoordig.Mortel schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:45:
[...]
De RV is hoog en de temperatuur is laag. Deze weersomstandigheden zijn ruk. Mij ook al de hele dag defrost festijn (elk uur). Hoe staat de warmtepomp er fysiek bij? Kan netjes zijn lucht aanzuigen en wegblazen?
Het huis warm houden en het verbruik deze dagen snel vergeten. De warmere maanden staan voor de deur.
En de plaatsing is op het dak, op 30cm van de borstwering.

Random plaatje van eenzelfde borstwering, 60cm hoog.

Zijaanzicht. Op 150cm van de uitlaat af heb ik een setje zonnepanelen liggen die op een hoogte van 30cm liggen en dan schuin omhoog.

Bovenaanzicht, de panasonic staat in een hoek van het dak met 30cm tussenruimte tussen borstwering en apparaat.
De pana staat ook nog op bigfoot rubbers en tegels dus ik denk dat hij al gauw 40cm boven de borstwering uitkomt. Verder zijn er geen obstakels en kan hij vrij lucht happen en blazen.
Mijn laatste defrost vandaag was 13.30, 6 in totaal vandaag.Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:50:
[...]
Ja de weersomstandigheden zijn niet optimaal maar ik heb wel het gevoel dat dit de omstandigheden zijn die het meest voorkomen in de winters tegenwoordig.
En de plaatsing is op het dak, op 30cm van de borstwering.
[Afbeelding]
Random plaatje van eenzelfde borstwering, 60cm hoog.
[Afbeelding]
Zijaanzicht. Op 150cm van de uitlaat af heb ik een setje zonnepanelen liggen die op een hoogte van 30cm liggen en dan schuin omhoog.
[Afbeelding]
Bovenaanzicht, de panasonic staat in een hoek van het dak met 30cm tussenruimte tussen borstwering en apparaat.
De pana staat ook nog op bigfoot rubbers en tegels dus ik denk dat hij al gauw 40cm boven de borstwering uitkomt. Verder zijn er geen obstakels en kan hij vrij lucht happen en blazen.
Welke frequentie (Hz) draait je compressor? Ik heb Ta 26 en compressor draait op 19/20 Hz. Ik denk dat dat ook meespeelt in dat ik minder defrosts vandaag heb? En plek in NL wellicht (ik zit in Wageningen, omgeving Arnhem).
Mijn Pana 5J staat wel vrijer dan die van jou. Circa 70cm van muur achter en links en rechts geen muren.
Vandaag hele dag rond de 50Hz, Ta van 30-32. Het is wel een 6G (dus geen H of J model), ook draait hij in de regel niet tussen 2300 en 0800 omdat wij graag overdag warme voeten hebben van de vloerverwarming.vandermark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:59:
[...]
Mijn laatste defrost vandaag was 13.30, 6 in totaal vandaag.
Welke frequentie (Hz) draait je compressor? Ik heb Ta 26 en compressor draait op 19/20 Hz. Ik denk dat dat ook meespeelt in dat ik minder defrosts vandaag heb? En plek in NL wellicht (ik zit in Wageningen, omgeving Arnhem).
Mijn Pana 5J staat wel vrijer dan die van jou. Circa 70cm van muur achter en links en rechts geen muren.
Oja, lokatie Den Haag dus dicht bij de kust.
Op zo'n hoog vermogen zal die stuk sneller dichtvriezen denk ik, terwijl het bij jou warmer is dan hier. Je kan overwegen om in zo'n periode als nu continu te draaien waardoor Ta stuk lager kan en er wellicht minder defrosts komen.Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:11:
[...]
Vandaag hele dag rond de 50Hz, Ta van 30-32. Het is wel een 6G (dus geen H of J model), ook draait hij in de regel niet tussen 2300 en 0800 omdat wij graag overdag warme voeten hebben van de vloerverwarming.
Oja, lokatie Den Haag dus dicht bij de kust.
Als ik zie waar die van jou op draait dan denk ik dat 50Hz inderdaad wel wat hoog is. Dat lijkt inderdaad een teken aan de wand dat hij er te hard aan moet trekken, ik ga de nachtverlaging op de thermostaat even uitschakelen en de shift (staat nu op +1) even verlagen naar 0.vandermark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:13:
[...]
Op zo'n hoog vermogen zal die stuk sneller dichtvriezen denk ik, terwijl het bij jou warmer is dan hier. Je kan overwegen om in zo'n periode als nu continu te draaien waardoor Ta stuk lager kan en er wellicht minder defrosts komen.
Wellicht in de zomer ook wat meer afstand nemen tussen achtermuur en panasonic, ik kan tot 50cm voordat ik vervelende schaduwen ga werpen op de zonnepanelen vermoed ik.
19/20Hz is dan ook wel heel erg laag bij deze temperaturen.Wolly schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:17:
[...]
Als ik zie waar die van jou op draait dan denk ik dat 50Hz inderdaad wel wat hoog is. Dat lijkt inderdaad een teken aan de wand dat hij er te hard aan moet trekken, ik ga de nachtverlaging op de thermostaat even uitschakelen en de shift (staat nu op +1) even verlagen naar 0.
Wellicht in de zomer ook wat meer afstand nemen tussen achtermuur en panasonic, ik kan tot 50cm voordat ik vervelende schaduwen ga werpen op de zonnepanelen vermoed ik.
Vandermark heeft waarschijnlijk gewoon een hele kleine warmtevraag.
Hier in leiden in een huis ui 1939 staat mijn H serie ook op 50 Hz te draaien.
Ook meerdere defrost. Vooral vanochtend toen het regende terwijl het bijna vroor

Ik maak tot nu toe gebruik van een Aan/Uit thermostaat in Domoticz. Die heb ik uitgebreid naar een combinatie van:
(1) T-doel Shifts bij watertemperaturen boven het minimum. In de praktijk bij mij als T-doel 27 en het is binnen te warm --> T-doel Shift -1
(2) Aan/Uit functie wanneer het te warm wordt en T-doel al op 26 is.
Omdat een T-shift lange tijd nodig heeft om effect te hebben heb ik ook een minimale tijd gezet van 90 minuten wanneer iets mag gebeuren nadat er een T-shift is gedaan. In geval het te warm is --> T-shift naar 26 zou anders direct daarna de Aan/Uit functionaliteit de WP uit kunnen zetten.
Ook dit is nog work in progress maar het werkt goed samen met het aangepast Slowstart script. Dus de thermostaat kan T-shift aanpassingen doen en Slowstart werkt ook, zowel bij defrosts als bij herstarts.
Laatste Slow-startscript met werkende T-shift:
https://github.com/vander...Panasonic-Aqarea-Heatpump
Nieuwe Thermostaat met zowel Aan/Uit als T-shift functionaliteit:
https://github.com/vander...-shift-and-OnOff-function
Ik merk dat ik aantal zaken efficiënter kan scripten, ben echt nog newbie in dzvents...
(1) T-doel Shifts bij watertemperaturen boven het minimum. In de praktijk bij mij als T-doel 27 en het is binnen te warm --> T-doel Shift -1
Omdat een T-shift lange tijd nodig heeft om effect te hebben heb ik ook een minimale tijd gezet van 90 minuten wanneer iets mag gebeuren nadat er een T-shift is gedaan. In geval het te warm is --> T-shift naar 26 zou anders direct daarna de Aan/Uit functionaliteit de WP uit kunnen zetten.
Ook dit is nog work in progress maar het werkt goed samen met het aangepast Slowstart script. Dus de thermostaat kan T-shift aanpassingen doen en Slowstart werkt ook, zowel bij defrosts als bij herstarts.
https://github.com/vander...Panasonic-Aqarea-Heatpump
Ik merk dat ik aantal zaken efficiënter kan scripten, ben echt nog newbie in dzvents...
[ Voor 30% gewijzigd door vandermark op 03-02-2021 12:28 ]
Ik ben nu heel tevreden over de automatische shift via IFTTT, Tado en de SmartCloud. Als de kamertemperatuur door de zon in de huiskamer boven een grenswaarde komt, schakelt via IFTTT bovendien het relais op de CN4 de Wp uit (en weer aan onder een grenswaarde, waarna de auto shift weer verder gaat).vandermark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:39:
Ik maak tot nu toe gebruik van een Aan/Uit thermostaat in Domoticz. Die heb ik uitgebreid naar een combinatie van:
https://github.com/vander...minutdelay_Shiftworks.lua
Edit:
Nog een belangrijke wijziging in Slowstart die ik erin wil brengen:
Er is een kantelpunt in compressor frquentie wanneer het script vanuit 'relaxing state' naar 'continu state' gaat. Dit kantelpunt (frequentie) wil ik afhankelijk maken van T-target outlet met idee dat bij hogere T-target outlet de WP op hoger vermogen moet draaien en bij een te laag kantelpunt komt die daar niet omdat de frequentie niet zover daalt.
Ik kan niet echt verzinnen waarom ik ook de compressor ook nog zou willen beïnvloeden. Ik vraag me af of die slowstart echt iets oplevert. Die defrosts lijken toch wel om het uur te komen als de omstandigheden er naar zijn. Het verloop van de EVA uitstroom temperatuur is eigenlijk direct na een defrost tot net voor de volgende redelijk constant, terwijl de compressor inmiddels al weer naar normaal niveau is afgetoerd, om dan plotseling na 50 minuten te dalen richting -7 waarna de defrost start. Dus denk ik dan ruim buiten het slowstart tijdframe?
:strip_exif()/f/image/jUUiK5SnIH8R7vM8rzjsofni.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuke illustratie met de een na laatste en de laatste defrost van vandaag.
:strip_exif()/f/image/9XAnenzRT2StUN0lY9Vezg4n.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door t.oswald op 02-02-2021 13:21 ]
Ik merk wel verschil bij de defrosts. Zeker in een nacht volgen ze elkaar elke 1/1,5 uur op als de omstandigheden niet super zijn en het script UIT staat. Met het slowstart script toert die minder hoog op en gaat veel sneller op lage frequenties verder. Ik zie dan de 'Outside_Pipe_Temp' minder ver dalen en langer constant blijven.t.oswald schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:10:
[...]
Ik ben nu heel tevreden over de automatische shift via IFTTT, Tado en de SmartCloud. Als de kamertemperatuur door de zon in de huiskamer boven een grenswaarde komt, schakelt via IFTTT bovendien het relais op de CN4 de Wp uit (en weer aan onder een grenswaarde, waarna de auto shift weer verder gaat).
Ik kan niet echt verzinnen waarom ik ook de compressor ook nog zou willen beïnvloeden. Ik vraag me af of die slowstart echt iets oplevert. Die defrosts lijken toch wel om het uur te komen als de omstandigheden er naar zijn. Het verloop van de EVA uitstroom temperatuur is eigenlijk direct na een defrost tot net voor de volgende redelijk constant, terwijl de compressor inmiddels al weer naar normaal niveau is afgetoerd, om dan plotseling na 50 minuten te dalen richting -7 waarna de defrost start. Dus denk ik dan ruim buiten het slowstart tijdframe?
[Afbeelding]
Leuke illustratie met de een na laatste en de laatste defrost van vandaag.![]()
[Afbeelding]
Daarnaast in voor- en naseizoen staat WP soms uren uit, dan is een slowstart efficienter en dan hoeft die echt niet in een kwarttier T target gehaald te hebben. Mag lekker rustig starten.
Dat komt omdat de 5J een grotere compressor heeft en dus voor hetzelfde vermogen op lagere frequenties draait. Je kan op basis van de frequenties dus vrij weinig zeggen.pgeene schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:34:
[...]
19/20Hz is dan ook wel heel erg laag bij deze temperaturen.
Vandermark heeft waarschijnlijk gewoon een hele kleine warmtevraag.
Hier in leiden in een huis ui 1939 staat mijn H serie ook op 50 Hz te draaien.
Ook meerdere defrost. Vooral vanochtend toen het regende terwijl het bijna vroor
Fair point.Heronimo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:55:
[...]
Dat komt omdat de 5J een grotere compressor heeft en dus voor hetzelfde vermogen op lagere frequenties draait. Je kan op basis van de frequenties dus vrij weinig zeggen.
Maar dat geldt dan ook voor het eerdere vergelijk
Was een 6G serie van @Verwijderd die vergeleken werd met een 5J
Met welke dT en pump_duty draai jij eigenlijk?vandermark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:39:
https://github.com/vander...minutdelay_Shiftworks.lua
Edit:
Nog een belangrijke wijziging in Slowstart die ik erin wil brengen:
Er is een kantelpunt in compressor frequentie wanneer het script vanuit 'relaxing state' naar 'continu state' gaat. Dit kantelpunt (frequentie) wil ik afhankelijk maken van T-target outlet met idee dat bij hogere T-target outlet de WP op hoger vermogen moet draaien en bij een te laag kantelpunt komt die daar niet omdat de frequentie niet zover daalt.
dT staat ingesteld op 3. In de praktijk (sinds 11 januari draait die) is het altijd 2 (Ta 26 of 27, Tr 24 of 25).sjimmie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:38:
[...]
Met welke dT en pump_duty draai jij eigenlijk?
Pump duty heb ik even opgezocht in de installateur instellingen (Pana staat weer voor aantal uren uit): max flow staat op '0X96'. In de praktijk gaat die bij herstart naar max 19 l/m en dan in aantal stappen naar 10l/m.
Oke, ik had een dT van 4 en de pump duty beperkt ivm ruizende radiatoren (zijn er boven nog een paar die soms open staan). Momenteel experimenteer ik met een dT van 2 en de duty veel hoger. Zoals het nu lijkt kan ik iig probleemloos naar Ta 27, waar hij voorheen nog weleens stopte. Op 26 liep hij eerst ook, tot ik de pomp lager zette om de invloed te testen. Morgen verder, opnieuw naar Ta 26 en de hoge pomp dan maar.vandermark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:05:
[...]
dT staat ingesteld op 3. In de praktijk (sinds 11 januari draait die) is het altijd 2 (Ta 26 of 27, Tr 24 of 25).
Pump duty heb ik even opgezocht in de installateur instellingen (Pana staat weer voor aantal uren uit): max flow staat op '0X96'. In de praktijk gaat die bij herstart naar max 19 l/m en dan in aantal stappen naar 10l/m.
Volgende week de grote test voor veel Warmtepompen? Lijkt toch redelijk koud te worden!
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Ha, dan weten we gelijk of de gaskraan definitief dicht kan. Gaan we verder met de volgende uitdaging.Mortel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:38:
Volgende week de grote test voor veel Warmtepompen? Lijkt toch redelijk koud te worden!

Tsss... Niet eens cold turkey over gegaan? Hier MOEST de oude cv ketel eruit voordat het systeem voor de warmtepomp op z'n plek kon.Signor Doekie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:03:
[...]
Ha, dan weten we gelijk of de gaskraan definitief dicht kan. Gaan we verder met de volgende uitdaging.
Groot gelijk hoor, zolang het kan en je de ruimte hebt is het prettig om niet in een keer over te moeten!
Ik ben altijd wat behouden in dit soort dingen. Better safe then sorry. Eerst even kijken hoe de installatie de boel op temperatuur houd. Ik heb verder ook nog een backup in de vorm van 2000kg speksteen. Maar mijn wederhelft weigert om te leren stoken dus ja er moet nog even een makkelijk bedienbare backup blijven.
Als het kan ik ook, maar sommige dingen kunnen nu eenmaal niet anders. Ik had een direct gestookte luchtverwarmingsketel, die vervangen is door ventilatieradiatoren. Fancoils op een kanaal aangesloten. Die ketel moest fysiek weg om ruimte te maken voor de fancoils.Signor Doekie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:10:
Ik ben altijd wat behouden in dit soort dingen. Better safe then sorry. Eerst even kijken hoe de installatie de boel op temperatuur houd. Ik heb verder ook nog een backup in de vorm van 2000kg speksteen. Maar mijn wederhelft weigert om te leren stoken dus ja er moet nog even een makkelijk bedienbare backup blijven.
De warmwater voorziening heb ik wel in stappen gedaan. Eerst van een geiser naar een E-boiler, toen naar een WPB en nu naar een 80 liter SWW boiler verwarmd door de warmtepomp. Weer het een en ander van geleerd en heeft me door subsidies eigenlijk geen geld gekost.
Lekker dan, de installateur (en/of hun leverancier) lijkt nog niet op te schieten om ons probleem met het geluid op te lossen. Bij buitentemperaturen onder nul gaat de buurt meegenieten van onze buitenunit.Mortel schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:38:
@Ep Woody Fancoil, hier ben ik ook over aan het dubben. Met de overmaat radiatoren wordt het toch niet zo warm als gehoopt op de boven verdieping. Nu stoken we daar normaliter niet, maar als het nodig is is het toch wel lekker als het dan een beetje warm word. Welke ta houd je aan om de boel warm te stoken? En gebruik je dit ook om te koelen?
[ Voor 8% gewijzigd door Signor Doekie op 03-02-2021 11:49 ]
@Signor Doekie, aangezien er in mijn woning alleen maar luchtkanalen naar alle kamers zitten, met luchtuitlaat (voormalig brink systeem) moest ik van water naar lucht terug om te verwarmen. Dat doe ik met dit soort kasten: https://pixoonline-themes.imgix.net/16/images/TA-SV.jpg
Dat werkt prima, ook met koelen. Net genoeg om de ergste hitte uit de woning te houden.
Dat werkt prima, ook met koelen. Net genoeg om de ergste hitte uit de woning te houden.
Dit topic is gesloten.