PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
Zou zou het bij mij ook gaan haha.. Maar ik heb minder ruimte ben ik bang.. Dus ik denk dat de 2 leidingen onder de vaatwasser niet voorzie van isolatie en de rest wel.. Ik wou isolatie spul gewoon uit china halen (dat amaflex achtige spul)pgeene schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:16:
[...]
Helaas, je hebt meer dan 32mm nodig
Zit als het goed is nog isolatie omheen.
Bij mij was een rolmaat voldoende om het te controleren. Achter was meer ruimte dan voren.
Zat bij mij 8cm als ik het me goed herinner.
Dus heb ik 50cm vanaf de vaatwasser een nieuwe koppeling gepperst. Kon ik vanaf een kant de leiding eronder steken en vanaf de andere kant met een nieuw stuk beginnen.32mm leiding is niet echt flexibel
ben bang dat ze ook voor de vaatwasser langs moeten lopen (dus bijna direct tegen de plint aan ivm afvoer die uit de grond komt)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vNls7MCFrSOcbD9IbGJjm4ch.jpg?f=user_large)
Is 32 wel buigbaar of dat ook niet ?
[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 27-01-2021 09:28 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Wel te buigen, maar een stuk lastiger te vlechten dan 20Possible schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:18:
[...]
Zou zou het bij mij ook gaan haha.. Maar ik heb minder ruimte ben ik bang.. Dus ik denk dat de 2 leidingen onder de vaatwasser niet voorzie van isolatie en de rest wel.. Ik wou isolatie spul gewoon uit china halen (dat amaflex achtige spul)
ben bang dat ze ook voor de vaatwasser langs moeten lopen (dus bijna direct tegen de plint aan ivm afvoer die uit de grond komt)
[Afbeelding]
Is 32 wel buigbaar of dat ook niet ?
Als ik mij niet vergis is de minimale Radius 4xdiameter dus 128mm
met buigveer kan je er iets moois van maken, zonder moet je niet denken dat je heel erg mooi strak krappe bochtjes krijgt.
Maar makkelijk is anders, het is idd wel iets anders dan 16 of 20 mm buigen
Boilervat langzaam verwarmen
Als je de Panasonic warmtepomp het warme water laat regelen heeft deze de goede gewoonte om dat op maximaal vermogen te doen. Hij begint dan op ruim 100 Hz met het verwarmen en probeert zo snel mogelijk het boilervat op temperatuur te brengen. Aangezien ik maar een klein boilervat heb, van slechts 80 liter, heb ik daar weinig aan. Daarnaast maakt het best veel herrie en dat zorgt ervoor dat het ook 's nachts niet mogelijk is om de boiler bij te warmen.Mijn oplossing
Om de boiler rustig te laten opwarmen laat ik via mijn domotica systeem de boiler rustig verwarmen. Dit doe ik door net te doen alsof de boiler een gewoon verwarmingssysteem is. De volgende stappen worden dan uitgevoerd:
Stap 1: Pas de pompsnelheid aan. (Optioneel)
Stap 2: Zet de driewegklep om. Dit doe ik buiten de Panasonic om.
Stap 3: Controleer iedere minuut de aanvoer temperatuur en zet de setpoint 1 graad hoger dan de huidige aanvoer temperatuur. Hierdoor gaat de compressor rustig de watertemperatuur verhogen.
Stap 4: Als de watertemperatuur hoger is dan de gewenste temperatuur, zet de warmtepomp weer in normaal bedrijf door de driewegklep terug te zetten naar normale stand.
In grafieken zie je dan het volgende:
/f/image/XlqxFMluq52CN7tc6z2znK8v.png?f=fotoalbum_large)
Gebruikte onderdelen
- Heishamon
- Driewegklep aangestuurd via MQTT. Leest 2 variabelen uit, de stand van de driewegklep volgens de Panasonic en een tweede stand, welke standaard op 2 staat wat volg Panasonic betekent, 0 of 1 is Verwarming / Boiler.
- OpenHAB2 voor het draaien van een script welke de stooklijn doorgeeft aan de Heishamon.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| rule "Warmtepomp monitor aanvoer" when Time cron "35 * * ? * * *" then lastTemp3 = lastTemp2 lastTemp2 = lastTemp1 lastTemp1 = panasonic_heat_pump_ActWatOutTemp.state if (SWW_Run_Slow.state == ON && SWWBoiler_Driewegklep_override.state == 1) { if (panasonic_heat_pump_Shift_mode.state < 55) { var diffBoost = 1 if (lastTemp1 == lastTemp2 && lastTemp2 == lastTemp3) diffBoost = 2 if (lastTemp1 + diffBoost <= 55) panasonic_heat_pump_Shift_mode.sendCommand(lastTemp1 + diffBoost) else panasonic_heat_pump_Shift_mode.sendCommand(55) } return; } end |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| rule "Als tussen 8 en 20 dan langzaam opwarmen toestaan" when Time cron "46 * 9-19 ? * * *" then if (panasonic_heat_pump_valve_state.state == 1 && SWWBoiler_Driewegklep_override.state == 1) { var PumpDuty = 110 if (panasonic_heat_pump_Pump_Duty.state != PumpDuty) panasonic_heat_pump_Pump_Duty.sendCommand(PumpDuty) } if (panasonic_heat_pump_ActTankTemp.state < 45 && panasonic_heat_pump_valve_state.state == 0) { var PumpDuty = 110 if (panasonic_heat_pump_Pump_Duty.state != PumpDuty) panasonic_heat_pump_Pump_Duty.sendCommand(PumpDuty) SWWBoiler_Driewegklep_override.sendCommand(1) SWW_Run_Slow.sendCommand(ON) } if (SWWBoiler_Driewegklep_override.state == 1 && panasonic_heat_pump_ActTankTemp.state > 51) { if (now.getDayOfWeek == 7 && legionellaRunDone == 0){ panasonic_heat_pump_ForceDHW.sendCommand(ON) panasonic_heat_pump_Sterilization_State.sendCommand(ON) } SWW_Run_Slow.sendCommand(OFF) } if (panasonic_heat_pump_ActTankTemp.state > 60) legionellaRunDone = 1 end |
Deze code is niet 1 op 1 in te passen, maar geeft wel een beetje een richting hoe je de warmtepomp kunt temmen bij het verlagen van het geluid tijdens het verwarmen van je boilervat.
ik vind zo 1-2-3 niet terug hoe je dat bedoeld om de 3-wegklep te bedienen via mqtt? Wat zet je dan in welk topic voor boiler of terug?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik stuur de driewegklep aan met een Sonoff 4CH (heb straks nog een kanaaltje nodig voor de circulatiepomp van het drinkwater tijdens een verwarmingsrun). Daarop draait ESPeasy met een MQTT import. Die leest 2 topics uit:sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:39:
@Ep Woody als ik het goed begrijp denkt de WP dus dat hij gewoon verwarming doet, terwijl "stiekem" de 3-wegklep naar de boiler staat? Het is dus vanuit de WP gezien geen SWW run.
ik vind zo 1-2-3 niet terug hoe je dat bedoeld om de 3-wegklep te bedienen via mqtt? Wat zet je dan in welk topic voor boiler of terug?
Value1 = +/main/ThreeWay_Valve_State, die vanaf de heishamon komt.
Value2 = +/main/Override_ThreeWay_Valve_State, die vanaf de domotica komt.
Op de ESP draait de volgende rule:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| on System#Boot do gpio,12,0 gpio,5,0 endon On MQTTImport#Value2 do event,doValve endon On MQTTImport#Value1 do event,doValve endon On doValve do if [MQTTImport#Value2]=0 gpio,12,0 gpio,5,1 timerSet,1,20 else if [MQTTImport#Value2]=1 gpio,5,0 gpio,12,1 timerSet,1,20 else if [MQTTImport#Value1]=0 gpio,12,0 gpio,5,1 timerSet,1,20 else if [MQTTImport#Value2]=3 gpio,12,1 gpio,5,0 timerSet,1,3 else gpio,5,0 gpio,12,1 timerSet,1,20 endif endif endif endif endon On Rules#Timer=1 do gpio,12,0 gpio,5,0 endon |
Stand 3 is om te kunnen combineren. Zowel warme lucht (verwarming) als het verwarmen van de boiler, maar dat heb ik nog niet gebruikt.
https://github.com/vander...Panasonic-Aqarea-Heatpump
LET OP: Dit script werkt wanneer je de Pana met een WAR stooklijn hebt ingesteld. Je kan het niet gebruiken bij een directe watertemperatuur instelling. De T-Shift handmatig bedienen werkt ook niet meer wanneer dit script actief is.
Er wordt in 'DEBUG' vrij veel info gelogd wat er gebeurt. Als het eenmaal goed werkt kun je die naar ERROR zetten uiteraard.
Verder heb ik het kantelpunt in frequentie wanneer het script naar 'continu' verhoogd naar 24Hz, dat werkt bij mij goed. Hier kun je zelf nog aanpassingen in doen. Hieronder een opstart nadat de Pana ongeveer 10 uur heeft uitgestaan. De paarse blokken visualiseren de Shift aanpassingen:
:strip_exif()/f/image/Y64x0kjIHLZdOYhtQ6H6EWCp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 28-01-2021 13:55 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Zo ja, heb je dit ook kunnen meten?
@ all
Om maar mee te gaan met de hot topic van deze week: ik heb voor de Home Assistant-gebrukers ook een 'slow start'-automatisering gemaakt voor verwarming:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| # phase 1 # - opstarten compressor, temp naar minimum # phase 2 # - if = Temperatuur ophogen # - else = Temperatuur gelijk houden - alias: WP Slow start phase 1 reduce temp on start id: c3deb3860acf4faa38dfd04319efc45b trigger: - above: '10' entity_id: sensor.wp_compressor_frequency platform: numeric_state condition: - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_power_state.state == "On" }}' - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_mode.state == "Heat" }}' action: service: mqtt.publish data_template: topic: heishamon_heat_pump/main/Z1_Heat_Request_Temp retain: false payload_template: "-5" - alias: WP Slow start phase 2 increase temp id: 7ff942df4087e6ba08c981e59c3db666 trigger: platform: time_pattern minutes: "*" condition: - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_power_state.state == "On" }}' - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_mode.state == "Heat" }}' - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_compressor_frequency.state|float > 19 }}' - condition: template value_template: '{{ states.sensor.wp_heatshift_temperature.state|int < 0 }}' action: - delay: 0:00:30 - data_template: topic: heishamon_heat_pump/main/Z1_Heat_Request_Temp retain: false payload_template: "{% if states.sensor.wp_outlet_temperature.state|int - states.sensor.wp_outlet_target_temperature.state|int >= 1 %} {{ states.sensor.wp_heatshift_temperature.state|int + 1 }} {% else %} {{ states.sensor.wp_heatshift_temperature.state|int }} {% endif %}" service: mqtt.publish |
Let op dat je de volgende zaken aanpast:
- entity-namen: naar de namen die jij gebruikt
- wp_compressor_frequency: naar een frequentie die voor jouw wp net onder de laagste actieve stand is
- topic namen: naar de mqtt topicnaam die jij gebruikt (ik he standaard heishamon-topic een andere naam gegeven)
Ga ik eens in de gaten houden.Mr_Big schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:
@Ep Woody Is dit SWW-script alleen bedoeld om de compressor gemiddeld kinder geluid te maken, of denk je er ook efficientiewinst ('hogere COP') mee te behalen?
Zo ja, heb je dit ook kunnen meten?
In eerste instantie leek me dit wel wat. Maar...Ep Woody schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:44:
[...]
Ik stuur de driewegklep aan met een Sonoff 4CH (heb straks nog een kanaaltje nodig voor de circulatiepomp van het drinkwater tijdens een verwarmingsrun). Daarop draait ESPeasy met een MQTT import.
Het komt hier al wel vaker voorbij dat het wel spannend is om op je domotica te vertrouwen. Doorgaans kan kapotte domotica betekenen dat je huis eventjes niet opwarmt, of dat je extra comfort vermindert.
Maar in dit geval... Wat als je Sonoff weigert? Dan gaat je 3-wegklep niet om terwijl je wel je aanvoertemperatuur naar 55 graden gaat ophogen. Dat water gaat dan dus je CV systeem in. Hier bij ons zou dat leiden tot barsten in de vloer (en gesmolten PVC vloer?) en dus een schadepost van vele duizenden euro's.
Maar je kan met een solid state relais ook een stuurstroom naar je relais sturen. Dan heb je geen domotica achtige oplossingen daar tussen zitten. Denk dat ik dat tzt nog ga doen. Zwakstroom naar de Sonoff om een rechtstreekse verbinding tussen de Panasonic warmtepomp en de driewegklep, zonder wifi/netwerk/etc.
[ Voor 56% gewijzigd door Ep Woody op 28-01-2021 12:49 ]
is er ergens een nederlandstalige tutorial voor de installatie of een een beknopte handleiding.
Want meestal via het internet vind je enkel manuals met 120pagina's die heel complex zijn.
Zijn er bijvoorbeeld beknopte handleidingen met verschillende schema's en opstellingen
die duidelijk zijn ?
Ook welke materialen / kabels / leidingen er nodig zullen zijn voor het connecteren.
Want ik zie dat panasonicproclub beschermd is enkel voor zelfstandige en installateurs.
Voor particulieren is er weinig informatie of zijn heel moeilijke manuals enkel te verkrijgen
zonder zelf voorbeelden van opstellingen.
Komt dit omdat ik niet met WAR stook, maar direct?
Als de watertemperatuur 55 graden is, het is zaterdag en er is nog geen anti legionella run gedraaid, forceer ik de anti legionella run via de normale route. (SetForceSterilization)thehog schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
@Ep Woody en hoe doe je dan nu de anti-legionella run? Een externe heater in de boiler zelf aansturen?
Overigens is dit een aanvulling op de normale DHW run's. Als we douchen/bad vullen gaat de DHW via de normale route, aangezien ik maar 80 liter warm water heb. Anders wordt het wat fris onder de douche.
-5 t/m +5 is WAR correctie.Knielen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
@vandermark Ik heb zojuist je script uitgeprobeerd, maar hier werkt het niet. Je schrijf je correction direct naar Z1_Heat_Request_Temp. Bij mij resulteert dit erin dat de WP gaat proberen een temp van -5 to 0 te halen. Dit in plaats van mijn ingestelde (25) temperatuur met daarop de correctie (20-25)
In jouw geval dus omrekenen en/of je stooklijn aanpassen in plaats van de correctie zelf.
Dan mijn comment toch echt wel als serieuze overweging voor wie gewoon vloerverwarming heeft.Ep Woody schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:45:
@sjimmie, ik heb luchtverwarming, oftewel radiatoren met een enorme ventilator. Dus wat dat betreft heb ik geen risico.
Dit om te voorkomen dat mensen dit zomaar overnemen en straks serieuze problemen hebben doordat een draadje los zat of de wifi even haperde.
Hou er ook rekening mee dat een driewegklep kan blijven hangen. Dan heb je net zo goed een probleem...sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:43:
[...]
Dan mijn comment toch echt wel als serieuze overweging voor wie gewoon vloerverwarming heeft.
Dit om te voorkomen dat mensen dit zomaar overnemen en straks serieuze problemen hebben doordat een draadje los zat of de wifi even haperde.
Maar goede opmerking verder!
[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 28-01-2021 13:44 ]
Hangende 3-wegklep komt gelukkig minder voor dan losse knutseldraadjes en haperende wifi...Ep Woody schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:44:
[...]
Hou er ook rekening mee dat een driewegklep kan blijven hangen. Dan heb je net zo goed een probleem...
Maar goede opmerking verder!

Wellicht een check in het script die de Ta van het verwarmingssysteem in de gaten houdt en stopt met opwarmen als de Ta onverwachts hoog wordt... 3(-weg) vliegen in 1 klap.
Thermostaat met losse voeler op de aanvoerleiding naar de verwarming. Als watertemperatuur > 45 graden dan CN4 loskoppelen.sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Hangende 3-wegklep komt gelukkig minder voor dan losse knutseldraadjes en haperende wifi...![]()
Wellicht een check in het script die de Ta van het verwarmingssysteem in de gaten houdt en stopt met opwarmen als de Ta onverwachts hoog wordt... 3(-weg) vliegen in 1 klap.
Andere meting zou de flowsnelheid kunnen zijn. Bij mij is de flow fors hoger bij SWW.
Antwoord is al gegeven maar ik zal erbij zetten dat dit alleen met WAR werkt.Knielen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
@vandermark Ik heb zojuist je script uitgeprobeerd, maar hier werkt het niet. Je schrijf je correction direct naar Z1_Heat_Request_Temp. Bij mij resulteert dit erin dat de WP gaat proberen een temp van -5 to 0 te halen. Dit in plaats van mijn ingestelde (25) temperatuur met daarop de correctie (20-25)
vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:59:
Ik heb het Domoticz slow-start script aangepast waardoor die minder onrustig werkt.
Ik was al even aan het spelen met het verhogen/verlagen van de stooklijn, om de invloed ervan te testen op de snelheid/traagheid van het opwarmen van het huis.Mr_Big schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:
Om maar mee te gaan met de hot topic van deze week: ik heb voor de Home Assistant-gebrukers ook een 'slow start'-automatisering gemaakt voor verwarming:
Daarbij kwam ik er al snel achter dat verlagen hier een negatieve bijwerking heeft: bij de huidige buitentemperatuur komt de "Ta-gewenst" volgens de stooklijn op 29 graden. Ga ik dan naar -1 dan wordt dat dus 28 graden, geen probleem. Ga ik echter naar -2 dan wordt "Ta-gewenst" 27 graden en dan gaat de WP niet meer genoeg verwarmen. Ik zie hem dan soms wel eventjes aangaan en al snel stoppen, terwijl de thermostaat nog gewoon warmte vraagt. Blijkbaar vindt de/mijn WP een Ta-gewenst van 27 graden te laag om voor in te schakelen?
Ik weet niet hoe die bij jouw triggert maar een thermostaat triggert bij mij de WP aan en uit. Door het script gaat de Ta van 26 even naar 21 (afhankelijk hoe lang de WP uit stond en hoeveel Ta is gedaald) maar de WP gaat gewoon door? Langzaam in stappen: 26 --> 21 --> 22 en zo totdat die weer 26 is (Tot 2 graden heb ik een Ta van 26).sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:56:
[...]
[...]
Ik was al even aan het spelen met het verhogen/verlagen van de stooklijn, om de invloed ervan te testen op de snelheid/traagheid van het opwarmen van het huis.
Daarbij kwam ik er al snel achter dat verlagen hier een negatieve bijwerking heeft: bij de huidige buitentemperatuur komt de "Ta-gewenst" volgens de stooklijn op 29 graden. Ga ik dan naar -1 dan wordt dat dus 28 graden, geen probleem. Ga ik echter naar -2 dan wordt "Ta-gewenst" 27 graden en dan gaat de WP niet meer genoeg verwarmen. Ik zie hem dan soms wel eventjes aangaan en al snel stoppen, terwijl de thermostaat nog gewoon warmte vraagt. Blijkbaar vindt de/mijn WP een Ta-gewenst van 27 graden te laag om voor in te schakelen?
Wat bedoel je met 'voor in te schakelen'?
[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 28-01-2021 14:17 ]
Hier vind je hydraulische schema's. Voor een monobloc zijn die nauwelijks anders dan voor een bi-bloc.jens1211 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:23:
Voor een Panasonic WH-MXC09H3E8 monobloc
is er ergens een nederlandstalige tutorial voor de installatie of een een beknopte handleiding.
Want meestal via het internet vind je enkel manuals met 120pagina's die heel complex zijn.
Zijn er bijvoorbeeld beknopte handleidingen met verschillende schema's en opstellingen
die duidelijk zijn ?
Ook welke materialen / kabels / leidingen er nodig zullen zijn voor het connecteren.
Want ik zie dat panasonicproclub beschermd is enkel voor zelfstandige en installateurs.
Voor particulieren is er weinig informatie of zijn heel moeilijke manuals enkel te verkrijgen
zonder zelf voorbeelden van opstellingen.
http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf
Voor technische details moet je in de Engelstalige handboeken en service/installatie handboeken zijn. Maar je kunt het altijd hier proberen of in het zusterforum:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
2019 en 2020 met cv-ketel:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XvaRfvjuFgQKBCLc58z2JrKk.jpg?f=user_large)
Zelfde periode 2021 met pana en 213 graaddagen in die periode:
:strip_exif()/f/image/BK5eKnPtEoSonKpAG0wYKol9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben blij hoor maar vind het verschil erg groot. En dan heb ik ook echt wel wat koude dagen met nodige defrosts gehad. Elke nacht upload ik kWh verbruik totaal (incl BH heater) naar mindergas.nl die het omrekent naar m3 aardgas equivalent. Ik gebruik de pana niet voor SWW. Instellingen qua weerstation, stookgrens en etmaal binnen gemiddelde zijn gelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 28-01-2021 14:31 ]
Terwijl de thermostaat "aan" staat (intern/extern maakt niet uit) of zelf als ik WAR zou kiezen: zodra Ta-gewenst 27 of minder is gaat de WP geen warmte meer produceren. Hij staat dan dus wel gewoon aan en volgens alles is er vraag, maar hij doet niets. Vermoedelijk omdat er ergens een treshold is die zegt dat 27 te weinig is ergens voor. Als het systeem dan maar weer ver genoeg verder afkoelt dan gaat hij wel weer even aan. Lijkt dus op een soort intern pendelen.vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Ik weet niet hoe die bij jouw triggert maar een thermostaat triggert bij mij de WP aan en uit. Door het script gaat de Ta van 26 even naar 21 (afhankelijk hoe lang de WP uit stond en hoeveel Ta is gedaald) maar de WP gaat gewoon door? Langzaam in stappen: 26 --> 21 --> 22 en zo totdat die weer 26 is (Tot 2 graden heb ik een Ta van 26).
Wat bedoel je met 'voor in te schakelen'?
'of zelfs als ik WAR zou kiezen'. Dat moet, script draait enkel met WAR. Heb ik voor duidelijkheid toegevoegd aan post en github readme.sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:36:
[...]
Terwijl de thermostaat "aan" staat (intern/extern maakt niet uit) of zelf als ik WAR zou kiezen: zodra Ta-gewenst 27 of minder is gaat de WP geen warmte meer produceren. Hij staat dan dus wel gewoon aan en volgens alles is er vraag, maar hij doet niets. Vermoedelijk omdat er ergens een treshold is die zegt dat 27 te weinig is ergens voor. Als het systeem dan maar weer ver genoeg verder afkoelt dan gaat hij wel weer even aan. Lijkt dus op een soort intern pendelen.
ik doel ook op 1 stap vóór het gebruik van het script.vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:41:
[...]
'of zelfs als ik WAR zou kiezen'. Dat moet, script draait enkel met WAR. Heb ik voor duidelijkheid toegevoegd aan post en github readme.
het gaat al mis uberhaubt als op welke manier dan ook de Ta lager dan 28 graden wordt. of dat dan via een script of anders wordt geregeld doet er niet toe. mijn vraag was weliswaar in het verlengde van variabele stooklijn, maar niet specifiek gedoeld op het script.
[ Voor 29% gewijzigd door sjimmie op 28-01-2021 15:06 ]
Ah, dat zou ik niet weten. Hier is periode dat Ta 21 en 22 wordt gevraagd vrij kort maar omdat na lang uit zijn geweest het water is afgekoeld zorgt het script dat het verschil niet te groot is. Hierdoor toert die rustig op.sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:05:
[...]
ik doel ook op 1 stap vóór het gebruik van het script.
het gaat al mis uberhaubt als op welke manier dan ook de Ta lager dan 28 graden wordt. of dat dan via een script of anders wordt geregeld doet er niet toe. mijn vraag was weliswaar in het verlengde van variabele stooklijn, maar niet specifiek gedoeld op het script.
ik zal hem hier eens wat langer met Ta-gewenst van 27 laten draaien. want ik begrijp dat bij jou 26 wel werkt.
eens zien of het beter wordt naarmate het hele systeem meer richting de lagere temperaturen is gegaan.
(of totdat mijn vrouw het koud krijgt)
Mijn 5H draait minimaal met 17Hz bij een verbruik van ongeveer 250W, lager kan ie niet. Daarbij wordt dan een Ta van 26 en een Tr van 24 gerealiseerd. Vraag ik nu een Ta van 25, dan gaat de Wp dus gewoon uit.sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:05:
[...]
ik doel ook op 1 stap vóór het gebruik van het script.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Da's dus iets vergelijkbaars. Dank voor de bevestiging.t.oswald schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:42:
[...]
Mijn 5H draait minimaal met 17Hz bij een verbruik van ongeveer 250W, lager kan ie niet. Daarbij wordt dan een Ta van 26 en een Tr van 24 gerealiseerd. Vraag ik nu een Ta van 25, dan gaat de Wp dus gewoon uit.
Ik zie hem nu grofweg een half uurtje lopen en dan 45mn stoppen, terwijl er dus wel "vraag" is.
Wat me daarbij opvalt is dat de "outlet_temperature" 1 graad omhoog gaat vlak voordat hij stopt. Of hij door die stijging stopt, of dat die stijging komt omdat hij stopt weet ik niet (wat is oorzaak en wat is gevolg).
En sowieso is die outlet_temperature tijdens het draaien al wel een graad hoger dan de outlet_target (dus aan het eind 2 graden hoger).
Ik denk dat mijn afgiftesysteem (enkel vloerverwarming) goed geschikt is om met Ta van 26 te werken. Dat zal ook schelen. Het systeem kan prima de warmte leveren met Ta26, 19hz en 10l/m (470watt) zonder af te slaan.sjimmie schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:02:
[...]
Da's dus iets vergelijkbaars. Dank voor de bevestiging.
Ik zie hem nu grofweg een half uurtje lopen en dan 45mn stoppen, terwijl er dus wel "vraag" is.
Wat me daarbij opvalt is dat de "outlet_temperature" 1 graad omhoog gaat vlak voordat hij stopt. Of hij door die stijging stopt, of dat die stijging komt omdat hij stopt weet ik niet (wat is oorzaak en wat is gevolg).
En sowieso is die outlet_temperature tijdens het draaien al wel een graad hoger dan de outlet_target (dus aan het eind 2 graden hoger).
Hier ook alleen VV, Ta26, 19Hz, 10l/m en 248W. Blijft nu met Tb6 net 24/7 draaien. Gisteren met Tb7 een paar uur uit. Zit duidelijk precies op de grens nu.vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:06:
[...]
Ik denk dat mijn afgiftesysteem (enkel vloerverwarming) goed geschikt is om met Ta van 26 te werken. Dat zal ook schelen. Het systeem kan prima de warmte leveren met Ta26, 19hz en 10l/m (470watt) zonder af te slaan.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
COP van 4,6 dus :-)vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:23:
Even wat anders. In huidige woning heb ik 3jaar met gas verwarmd en elke nacht gas verbruik geupload naar mindergas.nl waarbij ik SWW verbruik eraf haal. Hiermee heb ik vrij nauwkeurig verbruik in beeld per graaddag. De eerste analyse na dik 10 dagen Pana is dat het verbruik per graaddag een factor 4,6 lager is. Erg mooi maar waar zit hem dat in? Mooi rendement van de Pana maar toch ook dat de cv-ketel iets niet optimaal deed? Is een Integas HRE 30/36 die ik had ingesteld op max 35 graden water. Pana draait tot 2 graden op 26graden water.
2019 en 2020 met cv-ketel:
[Afbeelding]
Zelfde periode 2021 met pana en 213 graaddagen in die periode:
[Afbeelding]
Ik ben blij hoor maar vind het verschil erg groot. En dan heb ik ook echt wel wat koude dagen met nodige defrosts gehad. Elke nacht upload ik kWh verbruik totaal (incl BH heater) naar mindergas.nl die het omrekent naar m3 aardgas equivalent. Ik gebruik de pana niet voor SWW. Instellingen qua weerstation, stookgrens en etmaal binnen gemiddelde zijn gelijk.
Jij hebt waarschijnlijk een h, de anderen hebben het over de j. , de j kan niet onder de 490W opgenomen en 2500W afgegeven.t.oswald schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Hier ook alleen VV, Ta26, 19Hz, 10l/m en 248W. Blijft nu met Tb6 net 24/7 draaien. Gisteren met Tb7 een paar uur uit. Zit duidelijk precies op de grens nu.
Ik heb ook alleen vv onder de ta 27 lukte ook niet. Aanvankelijk heb ik met dt van 2 gedraaid, nu toch in stapjes naar dt=5, veel minder aan/uit, s nachts gaat hij uit op nachtverlaging en smorgens om 9 uur weer aan. De hele dag loopt hij tussen de 19 en 21 Hz. bij 510 W. Alleen gedurende het eerste uur hoger om de vloer weer op temperatuur te krijgen.
Je ziet is bij ieder systeem toch weer anders.
Ik begrijp je overzicht niet goed. Overal staat m3 maar in 2021 zijn het kWh. Zit daar al een correctiefactor in verdisconteerd?
Ik heb in het laatste volle jaar dat ik op gas stookte een verbruik van 0,34 m3/grdg.
Ik heb alle historische gegevens van de WP in MinderGas gezet en daaruit blijkt dat ik in 2020 0,52 kWh/grdg heb verbruikt.
Volgens de simpele formule dat 1m3 gas gelijk staat aan 2kWh zou ik met mijn WP 0,52 / 2 = 0,26 m3/grdg hebben gehaald. Met andere woorden met WP zuiniger dan met gaskachel. En dat met een constante temperatuur. (geen nachtverlaging)
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Hij schrijft dat mindergas het voor 2021 omrekent van kWh naar m3 gas.Me Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:51:
@vandermark
Ik begrijp je overzicht niet goed. Overal staat m3 maar in 2021 zijn het kWh. Zit daar al een correctiefactor in verdisconteerd?
Ik heb in het laatste volle jaar dat ik op gas stookte een verbruik van 0,34 m3/grdg.
Ik heb alle historische gegevens van de WP in MinderGas gezet en daaruit blijkt dat ik in 2020 0,52 kWh/grdg heb verbruikt.
Volgens de simpele formule dat 1m3 gas gelijk staat aan 2kWh zou ik met mijn WP 0,52 / 2 = 0,26 m3/grdg hebben gehaald. Met andere woorden met WP zuiniger dan met gaskachel. En dat met een constante temperatuur. (geen nachtverlaging)
Een m3 gas bevat ongeveer 9,5kWh energie. Om met een warmtepomp 9,5kWh energie je huis in te halen, heb je bij een COP van 4 ongeveer 2,4 kWh elektriciteit nodig.
Het wordt geupload in kWh en je kan ervoor kiezen dit te laten omrekenen in m3 gas. Zie de site: https://www.mindergas.nl/homeMe Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:51:
@vandermark
Daardoor kun je nauwkeurig vergelijken met gasketel periode 😊
Vraag mij dat af. Als je het warmtevermogen van m3 omrekent naar kWh dan gebuikt MinderGas 9,679 als factor. Maar jij meet niet het afgegeven vermogen maar het opgenomen vermogen. Daarop moet jij nog een COP loslaten om tot een goed vergelijk te komen. Vandaar mijn zeer voorzichtige aanname dat 1M3 gelijk staat aan 2kWh. En dan geld mijn rekenvoorbeeld.
Als ik het veel nauwkeuriger wil hebben moet ik iedere maand de maandCOP meten en dat verrekenen zodat het niet de aanname factor 2 is maar de echte factor. Heb al die gegevens wel maar reken dat aan het eind van de maand uit. Heb echter geen maandgegevens van het gas, dus vergelijken wordt moeilijk.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Jij hebt het over afgegeven vermogen. Maar dat is in beide gevallen niet precies bekend. Ik vind het beter om de input te vergelijken.
Toen ik me daarvoor wilde aanmelden, kreeg ik het bericht terug dat ik een nieuw account moest aanmaken voor kWh/ggd. Er werd niets omgerekend vanuit mijn m3 gegevens. Bij jou wel?vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:26:
[...]
Het wordt geupload in kWh en je kan ervoor kiezen dit te laten omrekenen in m3 gas. Zie de site: https://www.mindergas.nl/home
Daardoor kun je nauwkeurig vergelijken met gasketel periode 😊
Daarbij was 2kwh voor 1 kuub gas erg veilig kun je al goed mee rekenen incl afschrijven enzMe Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:51:
@vandermark
Volgens de simpele formule dat 1m3 gas gelijk staat aan 2kWh zou ik met mijn WP 0,52 / 2 = 0,26 m3/grdg hebben gehaald. Met andere woorden met WP zuiniger dan met gaskachel. En dat met een constante temperatuur. (geen 6nachtverlaging)
Maar als je cop +4 haalt maak je nog meer winst
2 voor 1 is al erg goed
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
2 opties of je kwh /2 uploaden met je oude gasverbruik te vergelijken..t.oswald schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:50:
[...]
Toen ik me daarvoor wilde aanmelden, kreeg ik het bericht terug dat ik een nieuw account moest aanmaken voor kWh/ggd. Er werd niets omgerekend vanuit mijn m3 gegevens. Bij jou wel?
Of nieuw account om je kwh te uploaden.
Ik heb nu beide
.
Ik vraag me wel af hoe minder kWh verwerkt tov cop of graaddagen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Klopt. Ik heb dus nieuw account met kWh en in instellingen ervoor gekozen het verbruik in m3 gas te laten zien. Dan kan ik dat vergelijken met m'n oude gas account qua verbruik per graaddag.t.oswald schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:50:
[...]
Toen ik me daarvoor wilde aanmelden, kreeg ik het bericht terug dat ik een nieuw account moest aanmaken voor kWh/ggd. Er werd niets omgerekend vanuit mijn m3 gegevens. Bij jou wel?
Iets minder dan 150kWh (153,884 - 4,241, zijn 10 meterstanden die elke dag worden doorgegeven), voor vergelijking heb ik periode 15 tm 25 januari gepakt:Me Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:33:
Voor de duidelijkheid: Hoeveel kWh heb je ingevoerd om de aangegeven hoeveelheid gas van 15,32 M3 te krijgen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/izZNfLAt19qxB6gObv1v36AG.jpg?f=user_large)
En dit zijn de instellingen op mindergas.nl:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8m6Vhc6BrIzwGPRNvaepGDL.jpg?f=user_large)
[ Voor 47% gewijzigd door vandermark op 28-01-2021 21:42 ]
Volgens mij gaan we nu verschillende zaken door elkaar halen. 2kWh voor 1 kuub gas heeft denk ik te maken met gelijk lopen qua kosten. Ik heb het over simpel energieverbruik en dan gastijd vergelijken met kWhtijd. Dan is de simpele formule dat 1m3 Nederlands aardgas (ongeveer) evenveel energie bevat als 9,769 kWh aan electriciteit.Dylantje2 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:58:
[...]
Daarbij was 2kwh voor 1 kuub gas erg veilig kun je al goed mee rekenen incl afschrijven enz
Maar als je cop +4 haalt maak je nog meer winst
2 voor 1 is al erg goed
Je WP verbruikt 150 kWh maar heeft een COP waardoor hij COP X 150 kWh energie levert. Die twee moet je met elkaar vergelijken.
Dus mijn stelling is als je uitgaat van 1m3 levert evenveel energie als 2x het aantal kWh dat een Wp opneemt dan kunnen we op basis van graaddagen zaken met elkaar vergelijken.
Nee eigenlijk niet.vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:56:
[...]
Volgens mij gaan we nu verschillende zaken door elkaar halen. 2kWh voor 1 kuub gas heeft denk ik te maken met gelijk lopen qua kosten. Ik heb het over simpel energieverbruik en dan gastijd vergelijken met kWhtijd. Dan is de simpele formule dat 1m3 Nederlands aardgas (ongeveer) evenveel energie bevat als 9,769 kWh aan electriciteit.
In het grote topic is deze uitgewerkt tot ..
Iets met calorische waarde enz.
Je scop op 4 zit
Kun je 2/1 aanhouden allin.
En dan reken je jezelf niet rijk.
Maar ben je reeel bezig
En tsja qua kosten.
Kun je ook zeggen 2kwh tov 1 kuub.
Dus voor sommige is dat rekensommetjes al voldoende om over te stappen.
Maar er zijn ook met een cop 2 en een wp..
Maar dan🤔
Dat hangt ervan wat je wil vergelijken: Ik wil input met elkaar vergelijken omdat dat iets zegt over het rendement van warmtepomp. Jij doet een aanname over rendement en wilt output vergelijken lijkt het? Vind ik weinig zinvol eerlijk gezegd. Maar doe wat je zelf wilMe Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:03:
Klopt. Maar 1m3 levert zoveel energie als je het in brand steekt.
Je WP verbruikt 150 kWh maar heeft een COP waardoor hij COP X 150 kWh energie levert. Die twee moet je met elkaar vergelijken.
Dus mijn stelling is als je uitgaat van 1m3 levert evenveel energie als 2x het aantal kWh dat een Wp opneemt dan kunnen we op basis van graaddagen zaken met elkaar vergelijken.
[ Voor 53% gewijzigd door vandermark op 28-01-2021 22:22 ]
Sorry, ik begrijp weinig tot niets van wat je hier schrijft. Ik ben niet bezig met kosten en rijk rekenen. Daar gaat mijn vergelijking helemaal niet over.Dylantje2 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Nee eigenlijk niet.
In het grote topic is deze uitgewerkt tot ..
Iets met calorische waarde enz.
Je scop op 4 zit
Kun je 2/1 aanhouden allin.
En dan reken je jezelf niet rijk.
Maar ben je reeel bezig
En tsja qua kosten.
Kun je ook zeggen 2kwh tov 1 kuub.
Dus voor sommige is dat rekensommetjes al voldoende om over te stappen.
Maar er zijn ook met een cop 2 en een wp..
Maar dan🤔
Je kan ze mailen om het om te laten zetten. Dat heb ik gedaan. Zie de tekst op de home pagina van mindergas.nl:t.oswald schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:50:
[...]
"Zijn jouw standen al in kWh? Neem dan even contact op om je account om te laten zetten."
Ik probeer uit te leggen dat ik de output van 1m3 gas vergelijk met de output van de warmtepomp.
Die output kun je dan met elkaar vergelijken.
In de instellingen bij MinderGas kun je aangeven opgenomen of opgewekt vermogen in kWh. Hoe ze de twee mogelijkheden precies verwerken weet ik niet.
Wat jij in je beginpost al vermeld is er een verschil van 4,6 en dat is uitgaand van het gelijk blijven van alle andere omstandigheden (zoals kamer temp, wel/geen nachtverlaging etc) dan de COP over de genoemde periode. Dus de m3/grdg is niet wat je vergelijkt, maar uitgaande van het voorgaande gasverbruik je bereken jij je COP.
Ik ga nu nog uit van de aanname dat 1m3 gas evenveel energie levert als 2 kWh opgenomen energie. Aan het eind van het jaar weet ik mijn SCOP en kan ik de berekening exact maken. Dan komen er vergelijkbare graaddagen getallen uit.
Ik bedoel niet dat jij jezelf rijk rekent.vandermark schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:20:
[...]
Sorry, ik begrijp weinig tot niets van wat je hier schrijft. Ik ben niet bezig met kosten en rijk rekenen. Daar gaat mijn vergelijking helemaal niet over.
Ergens in het grote topic is deze al veel vaker bekeken.
Er is financieel vergelijk, maar ook warmte inhoudelijk vergelijk.
Als er wp zijn die cop 4 niet halen, gaat het vergelijk 2Kwh/1M³ niet op.
Dan is/was een gasketel goedkoper.
Er zijn mensen die zeggen cop 2-3 is ook al goed voor een WP, maar dat kwam niet helemaal uit.
Een stelregel werd voor een goed vergelijk. cop 4 = 2kwh voor 1m³ gas.
Incl alle afschrijvingen enz dus op die manier rekent niemand zich rijk. [ ik bedoel jou niet ]
zit je > cop 4, pure winst..
En heel simpel zou je het vergelijk qua kosten kunnen als je SCOP 4 is.
Wat kosten me 2kwh tov 1m³
Toen ik ooit ging rekenen, zou ik na 4-5 jaar alles hebben terugverdient.
In mijn ogen ben ik na mijn tvt gewoon goedkoper dan met gas.
Er zijn mensen die dan zeggen ik ga meer verdienen. Het meeste zou je verdienen als je de niet verwarmt:-)
Alleen zegt COP niet alles, aangezien je met de ramen op Cop 4 kunt halen.

En ik vraag me du bij mindergas Kwh input af..
Wat berekenen ze..
Als ik daar een berekende cop 2 invoer, qua Kwh.
Zeggen ze dan goed bezig?
Of gaan ze er vanuit dat iedereen cop 4 haalt?
Of?
Ben erg benieuwd wat er over een paar maanden uit komt.
De ene upload ik met 2/1
Ander account gewoon het KWh verbruik van de pomp.
Erg benieuwd wat de graaddagen dan tzt gaan zeggen:-)
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 29-01-2021 07:08 ]
Ik begreep al dat jij outputs vergelijkt. Ik reageerde vooral op je opmerking 'Maar jij meet niet het afgegeven vermogen maar het opgenomen vermogen. Daarop moet jij nog een COP loslaten om tot een goed vergelijk te komen. Vandaar mijn zeer voorzichtige aanname dat 1M3 gelijk staat aan 2kWh. En dan geld mijn rekenvoorbeeld.'Me Albert schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:58:
@vandermark
Ik probeer uit te leggen dat ik de output van 1m3 gas vergelijk met de output van de warmtepomp.
Die output kun je dan met elkaar vergelijken.
In de instellingen bij MinderGas kun je aangeven opgenomen of opgewekt vermogen in kWh. Hoe ze de twee mogelijkheden precies verwerken weet ik niet.
Wat jij in je beginpost al vermeld is er een verschil van 4,6 en dat is uitgaand van het gelijk blijven van alle andere omstandigheden (zoals kamer temp, wel/geen nachtverlaging etc) dan de COP over de genoemde periode. Dus de m3/grdg is niet wat je vergelijkt, maar uitgaande van het voorgaande gasverbruik je bereken jij je COP.
Ik ga nu nog uit van de aanname dat 1m3 gas evenveel energie levert als 2 kWh opgenomen energie. Aan het eind van het jaar weet ik mijn SCOP en kan ik de berekening exact maken. Dan komen er vergelijkbare graaddagen getallen uit.
Daar ben ik het niet mee eens. Je kan prima tussen twee verwarmingsystemen de energieinput vergelijken. Juist omdat zoals ik zei de omstandigheden qua comfort, huis en binnentemperaturen gelijk zijn gebleven. Die aanname die jij doet dat 1m3 gas evenveel energie levert als 2kWh input in een warmtepomp gaat al uit van een CoP van bijna 5, ik durf die aanname nog niet te gebruiken.
Mindergas brengt in beeld wat je verbruik is per graaddag. Ik kies ervoor om mijn daadwerkelijk verbruik aan primaire energie vanaf de meterkast te vergelijken. Jij wil warmteafgiftes met elkaar vergelijken. Kan ook, vind ik lastiger omdat ik mijn CoP nog niet heb.
Mindergas.nl doet geen uitspraken over of je goed bezig bentDylantje2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 07:05:
[...]
En ik vraag me du bij mindergas Kwh input af..
Wat berekenen ze..
Als ik daar een berekende cop 2 invoer, qua Kwh.
Zeggen ze dan goed bezig?
Of gaan ze er vanuit dat iedereen cop 4 haalt?
Of?
Ben erg benieuwd wat er over een paar maanden uit komt.
De ene upload ik met 2/1
Ander account gewoon het KWh verbruik van de pomp.
Erg benieuwd wat de graaddagen dan tzt gaan zeggen:-)
Ze bieden aan om je primair energieverbruik (gas of kWh electriciteit) voor het verwarmen van je huis te vergelijken door te compenseren voor het weer (de zogeheten graaddagen). Dus je voert je primair energieverbruik in en dan rekenen ze dat om in verbruik per graaddag.
Voor de warmtepomp kun je instellen of je verbruik of warmtelevering invoert. Mijn primair verbruik van de warmtepomp heb ik 99,9% nauwkeurig, de warmtelevering daarmee niet. Daarom kies ik ervoor om het verbruik te uploaden.
Daarnaast bieden ze aan om je verbruik te laten zien in kWh of m3 gas (die rekenen ze om met de factor 9,769 in het geval je input in kWh is) zodat je twee systemen qua energieinput goed kan vergelijken, ook als de één gas verbruikt en de andere electriciteit.
Jou 149 kWh verbruik bij 205 graaddagen geeft 0,72 kWh/graaddag
Ik heb in januari 365,7 kWh verbruikt en MinderGas komt op 0,69 kWh/graaddag uit.
Of als ik mijn verbruik terugreken zoals MinderGas bij jou doet kom ik op 0,070 m3/graaddag uit vergeleken met jou 0,074. Ongeveer 5% verschil.
Conclusie niks mis met je instellingen en verbruik.
Mooi om te vergelijken, dan is er met mijn instellingen en verbruik ook niks mis .Me Albert schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:07:
Om een lange discussie samen te vatten;
Jou 149 kWh verbruik bij 205 graaddagen geeft 0,72 kWh/graaddag
Ik heb in januari 365,7 kWh verbruikt en MinderGas komt op 0,69 kWh/graaddag uit.
Of als ik mijn verbruik terugreken zoals MinderGas bij jou doet kom ik op 0,070 m3/graaddag uit vergeleken met jou 0,074. Ongeveer 5% verschil.
Conclusie niks mis met je instellingen en verbruik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U0DBRW5NddyWeBYiWGcpvhKX.jpg?f=user_large)
De vuistregel: 1 kuub gas vervangen door 2 kWh stroom is realistisch, gemeten over een langere periode.
Edit: @Me Albert Ja, maandvergelijking vind ik persoonlijk een te korte periode om te vergelijken, vandaar dat er een jaaroverzicht staat.
[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 29-01-2021 12:32 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Over het hele jaar 2020 kwam ik uit op 0,52 kWh/grdg.
Als ik januari met elkaar vergelijk is mijn verbruik toegenomen van 0,60 naar 0,69 maar het aantal graaddagen lag met 531 74 hoger dan vorig jaar dus een wat lagere COP tot nu toe. Over een jaar moet dat wel weer uitmiddelen.
Ik denk dat jullie het over verschillende dingen hebben en daarom niet zo goed hier uit komen. Er zijn een paar zaken die je kunt berekenen:vandermark schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:15:
[...]
Daarnaast bieden ze aan om je verbruik te laten zien in kWh of m3 gas (die rekenen ze om met de factor 9,769 in het geval je input in kWh is) zodat je twee systemen qua energieinput goed kan vergelijken, ook als de één gas verbruikt en de andere electriciteit.
1. Welk vermogen WP heb ik nodig? Dan moet je weten hoeveel thermische energie je huis in gaat bij gebruik gasketel. Omdat vrijwel niemand dat meet gebruiken we daarvoor een aanname dat er uit elke kuub aardgas circa 8 kWhs thermische energie je huis in gaat. Daarna reken je met vollasturen uit wat het vermogen van je WP dan moet zijn (thermisch totaal vermogen).
2.hoeveel elektriciteit ga ik straks gebruiken? hiervoor is het weer belangrijk hoeveel thermische energie er je huis in moet. Ga je uit van hetzelfde rendement uit een kuub aardgas van ~8kWh thermisch dan weet je dat je met een COP van 4 per m3 aardgas 2 kWh elektriciteit in je WP moet stoppen.
Dus de som van "kuubs nu * 2 = toekomstig verbruik" is niet gek en komt op de meeste plekken uit.
3. Jij wilt inputs met elkaar vergelijken, dus echt hoeveel energie gaat er aan de voorkant in bij aardgas en elektra. Druk dit uit in verbruik per graaddagen en je kunt dingen vergelijken. Waarschijnlijk kom je dan nu uit op bijv, 0,50 m3/gew. graaddagen of 1,1 kWh/gew. graaddag
In augustus heb je een heel andere verhouding m3/ggd vs kWh/ggd dan in januari. Zelfs twee maanden uit verschillende jaren geven een behoorlijk ander beeld.
Ook het vergelijken van thermische kWh/ggd t.o.v. m3/ggd is niet eerlijk, aangezien het aanpassen van watertemperatuur ook al invloed heeft op de hoeveelheid afgegeven energie uit een m3 gas, hoewel dat effect veel kleiner is.
OK, prima. Dat klopt natuurlijk maar ik zou dan gewoon over een jaar kijken hoe je uitkomt met beide metrics.Ep Woody schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:20:
@Fr33z, even over punt 3. Je kunt m3/ggd niet met opgenomen vermogen in kWh/ggd vergelijken. Je hoeveelheid energie die de woning in gaat is zo sterk afhankelijk van de buitentemperatuur dat elke vergelijking scheef gaat.
In augustus heb je een heel andere verhouding m3/ggd vs kWh/ggd dan in januari. Zelfs twee maanden uit verschillende jaren geven een behoorlijk ander beeld.
Ook het vergelijken van thermische kWh/ggd t.o.v. m3/ggd is niet eerlijk, aangezien het aanpassen van watertemperatuur ook al invloed heeft op de hoeveelheid afgegeven energie uit een m3 gas, hoewel dat effect veel kleiner is.
@DanieldJ wellicht hier te vinden? https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65259360
Het bedrijf waar je besteld hebt maakt(e) niet uit. De uitdaging zit hem er tegenwoordig in, dat je de warmtepomp moet laten installeren en daar een factuur van moet hebben. Dat mag overigens ook gewoon een bedrijf uit het buitenland zijn.DanieldJ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:39:
Klopt het dat wanneer ik nu een WP bijvoorbeeld bij RJTEC uit Duitsland bestel ik niet in aanmerking kom voor de ISDE subsiedie. Dus dat ze bij RVO geen buitenlandse serienummers accepteren?
ik zit met hetzelfde maar heb de WP al van RJtec, ik kan je over een paar weken vertellen hoe mijn subsidie-avontuur met RVO verloopt. Voorlopig komt het erop neer dat ik een eenmanszaak opricht om die formuliertjes te kunnen tekenen en dan dien ik een aanvraag in. Ben benieuwd hoe dat gaat.DanieldJ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:39:
Klopt het dat wanneer ik nu een WP bijvoorbeeld bij RJTEC uit Duitsland bestel ik niet in aanmerking kom voor de ISDE subsiedie. Dus dat ze bij RVO geen buitenlandse serienummers accepteren?
Gekocht in maart 2019sjimmie schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:05:
@Me Albert 2020 of 2021?
@DanieldJ wellicht hier te vinden? https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65259360
Ik ben ook benieuwd. Maar ik zou het risico niet nemen. Er staat nu in de subsidievoorwaarden expliciet dat je niet zelf mag installeren:Fr33z schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:24:
[...]
ik zit met hetzelfde maar heb de WP al van RJtec, ik kan je over een paar weken vertellen hoe mijn subsidie-avontuur met RVO verloopt. Voorlopig komt het erop neer dat ik een eenmanszaak opricht om die formuliertjes te kunnen tekenen en dan dien ik een aanvraag in. Ben benieuwd hoe dat gaat.
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Ah ja, dankjewel voor de link. Er staat inderdaad 'De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.'FransvWoerkom schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Ik ben ook benieuwd. Maar ik zou het risico niet nemen. Er staat nu in de subsidievoorwaarden expliciet dat je niet zelf mag installeren:
https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Laat mijn eenmanszaak nu net een bouwinstallatiebedrijf zijn. Ik kom zeker terug net updates in dit topic.
Misschien zou je eerst de aanvraag zonder die factuur kunnen doen, en als ze inderdaad om aanvullende informatie vragen, die alsnog sturen? Dan weten we zeker hoe streng ze zijn geworden.Fr33z schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:45:
[...]
Ah ja, dankjewel voor de link. Er staat inderdaad 'De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.'
Laat mijn eenmanszaak nu net een bouwinstallatiebedrijf zijn. Ik kom zeker terug net updates in dit topic.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Goed plan, ga ik zeker.overwegen.CurlyMo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:03:
[...]
Misschien zou je eerst de aanvraag zonder die factuur kunnen doen, en als ze inderdaad om aanvullende informatie vragen, die alsnog sturen? Dan weten we zeker hoe streng ze zijn geworden.
Ik heb de stooklijn zo laag gezet dat de pomp is uitgegaan.
Aankomende nacht wordt een hele koude zeggen ze.
De warmtepomp staat aan maar verwarmen doet ie dus niet.
Wat is wijsheid? Defrost ie nog zoals ik vanochtend zag aan de grafiek(ervan uitgaande dat het een defrost was) of toch maar laten pruttelen?
:strip_exif()/f/image/zD0opf9IRge2PfcYM2d8Mqrl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
De regels zijn namelijk per 1/1/2021 flink veranderd, daarom onderscheid houden tussen de oude ervaringen en mensen die nu subsidie willen gaan krijgen.
Geen defrost geweest, zeker weten.BenEco schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:09:
@JoKo Vink via grafiekinstellingen doelparameters "ontdooien" (huidig) [1:uit, 2:aan] aan en je weet zeker of het een defrost was.
Vraag me wel af wat het was.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Hier gaat de WP bij een gewenste aanvoer van 27 graden al minder vaak aan en bij 26 gaat hij helemaal niet meer draaien. Bij anderen ligt dat een graadje hoger of later, maar rond die ingestelde aanvoer gaat het dus mis.JoKo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:57:
Dit weekend moet de vloertemperatuur naar beneden i.v.m. egaline aanbrengen a.s. maandag.
Wat is wijsheid? Defrost ie nog zoals ik vanochtend zag aan de grafiek(ervan uitgaande dat het een defrost was) of toch maar laten pruttelen?
[Afbeelding]
Zo lang er spanning op de warmtepomp staat, beschermt hij zichzelf. Dat doet hij door de pomp even aan te zetten en water uit huis in te laten of door even de compressor aan te zetten om te defrosten.JoKo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:57:
Dit weekend moet de vloertemperatuur naar beneden i.v.m. egaline aanbrengen a.s. maandag.
[Afbeelding]
Wat gaat er dan mis?sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Hier gaat de WP bij een gewenste aanvoer van 27 graden al minder vaak aan en bij 26 gaat hij helemaal niet meer draaien. Bij anderen ligt dat een graadje hoger of later, maar rond die ingestelde aanvoer gaat het dus mis.
Hoezo zou er iets misgaan?
Bij een gevraagde Ta onder de 27 ( of bij een ander 26, wellicht net de marges) vindt hij het blijkbaar de moeite niet waard of is er een andere reden. Ik wil niet stellen dat er dan iets mis is, hooguit dat je er rekening mee kan houden.
[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2021 14:47 ]
Hij gaat pas weer aan bij -3 onder gewenste ta,dus pas bij 24 graden, en dat duurt heel lang voor hij zover gezakt issjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:46:
[...]
Hoezo zou er iets misgaan?Dat was alleen mijn foute woordkeuze hier.
Bij een gevraagde Ta onder de 27 ( of bij een ander 26, wellicht net de marges) vindt hij het blijkbaar de moeite niet waard of is er een andere reden. Ik wil niet stellen dat er dan iets mis is, hooguit dat je er rekening mee kan houden.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar kan ik de voorwaarden vinden voor aan en uit gaan ten gevolge van dt en ta-tr?reneeke1970 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:01:
[...]
Hij gaat pas weer aan bij -3 onder gewenste ta,dus pas bij 24 graden, en dat duurt heel lang voor hij zover gezakt is
Blijkbaar niet als je "te laag" gaat ergens.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:01:
[...]
Hij gaat pas weer aan bij -3 onder gewenste ta,dus pas bij 24 graden, en dat duurt heel lang voor hij zover gezakt is
Want als ik de gewenste Ta op 26 zet dan is de Tr na een nachtje echt nog maar 20-21 en dan nog start hij niet.
Ik herken dit gedrag niet en begrijp er ook niets van. Ta van 26 zou toch prima moeten werken zolang hij warmte kwijt kan?sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Blijkbaar niet als je "te laag" gaat ergens.
Want als ik de gewenste Ta op 26 zet dan is de Tr na een nachtje echt nog maar 20-21 en dan nog start hij niet.
Oh dat is inderdaad wel vreemd, dat hoort nietsjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Blijkbaar niet als je "te laag" gaat ergens.
1 PVoutput . Dongen NB
Heeft niks met dt te maken. Bij een over shoot van +2 gaat hij uit als de compressor niet lager kan in Hz, hij blijft dan wel water circuleren en bij -3 onder gewenste ta gaat hij weer aan.KaDoos schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:28:
[...]
Waar kan ik de voorwaarden vinden voor aan en uit gaan ten gevolge van dt en ta-tr?
Staat gewoon in gebruiksaanwijzing
1 PVoutput . Dongen NB
Draai op WAR en heb een 5H. War instelling is 23 vanaf 13 graden 34 graden bij -5.
Dus stellen dat hij onder de 26 niet aan gaat is onjuist.
Zoals vaker in de topics is gezegd kan je de H en de J moeilijk vergelijken, met name in de uiterste. Oftewel, wanneer je zoek naar een maximale en minimale waarde. Wat je hier dus zegt kan dus goed heel anders uitpakken voor de J serie.Me Albert schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:01:
Mijn Pana staat op minimaal 23 graden en dat doet hij ook gewoon. 19 Hz en als het te warm is uit.
Draai op WAR en heb een 5H. War instelling is 23 vanaf 13 graden 34 graden bij -5.
Dus stellen dat hij onder de 26 niet aan gaat is onjuist.
Ook buffervat wel/niet, vloerverwarming of radiatoren of een combinatie van beiden heeft invloed.
Met het woordje mijn erbij was deze discussie niet gevoerd
Zover ik onthouden heb heeft @sjimmie een J serie split.Me Albert schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:10:
Klopt van het verschil in J en H. Maar in de post van jvdmast staat ook niet dat hij het over een J heeft. En wat ik alleen probeer aan te geven dat mijn 5H het wel doet. Wellicht dat een 7 of 9H het ook niet kan maar type werd in de discussie niet vermeld.
Mijn pana 7J split geeft er de brui aan als ik lager instel dan 27, en bij precies 27 stopt hij regelmatig waar hij dat op hogere temperaturen niet doet. Dat heb ik ook een hele nacht geprobeerd en daar werd ik dus de volgende ochtend niet blij van.
Ik weet even niet meer wie, maar een andere tweaker had zo’n vergelijkbare ervaring terwijl er ook wel mensen zijn die wel lager kunnen. Omdat we niet precies alle details van elkaar kennen, zal het moeilijk zijn om de situatie 1op1 te vergelijken.
NB. mijn compressor heeft nog steeds een lopend issue, hoewel de kans klein is zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben. Of wellicht zou het op een dag met 8 graden buiten anders gaan dan bij 2. Of ik had het langer dan 1 nacht moeten laten afkoelen (brrr). Of her hangt samen met de afgifte.
Enfin, ik deelde mijn ervaring en zei dat iemand anders dat dus ook zo had, ik meen dat dat was als reactie op iemand die merkte dat de wp niet aan ging bij een lage Ta. Daar haakte ik alleen even op in met mijn ervaring.
Ik zou willen voorstellen gewoon ervaringen te delen zonder die te veroordelen of af te wijzen.
Wllicht leren we juist wel eens elkaars ervaring, al is het pas later een oh ja” momentje...

edit
NB. hoewel een poos geleden werd gezegd dat er geen firmware in een pana zit die te updaten is, zit er wel een eeprom connector met dipswitches op het mainboard. Wellicht zijn er ook nog kleine firmware verschillen (los van of die bijgewerkt kunnen worden).
[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2021 18:23 ]
Bij een split kun je geloof ik de na draai tijd van waterpomp instellen, voorwaarde is natuurlijk wel dat die dan continu blijft lopensjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:21:
Oke, blijkbaar ontstaat er irritatie om de verschillen tussen de modellen die nog buiten beschouwing waren gelaten, of omdat er andere ervaringen zijn, of omdat... Nouja, dit is een forum en geen orakel.![]()
Mijn pana 7J split geeft er de brui aan als ik lager instel dan 27, en bij precies 27 stopt hij regelmatig waar hij dat op hogere temperaturen niet doet. Dat heb ik ook een hele nacht geprobeerd en daar werd ik dus de volgende ochtend niet blij van.
Ik weet even niet meer wie, maar een andere tweaker had zo’n vergelijkbare ervaring terwijl er ook wel mensen zijn die wel lager kunnen. Omdat we niet precies alle details van elkaar kennen, zal het moeilijk zijn om de situatie 1op1 te vergelijken.
NB. mijn compressor heeft nog steeds een lopend issue, hoewel de kans klein is zou dat er ook nog mee te maken kunnen hebben. Of wellicht zou het op een dag met 8 graden buiten anders gaan dan bij 2. Of ik had het langer dan 1 nacht moeten laten afkoelen (brrr). Of her hangt samen met de afgifte.
Enfin, ik deelde mijn ervaring en zei dat iemand anders dat dus ook zo had, ik meen dat dat was als reactie op iemand die merkte dat de wp niet aan ging bij een lage Ta. Daar haakte ik alleen even op in met mijn ervaring.
Ik zou willen voorstellen gewoon ervaringen te delen zonder die te veroordelen of af te wijzen.
Wllicht leren we juist wel eens elkaars ervaring, al is het pas later een oh ja” momentje...
edit
NB. hoewel een poos geleden werd gezegd dat er geen firmware in een pana zit die te updaten is, zit er wel een eeprom connector met dipswitches op het mainboard. Wellicht zijn er ook nog kleine firmware verschillen (los van of die bijgewerkt kunnen worden).
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap wat je bedoelt, onze gas cv ketel had dat ( x aantal minuten) en ik heb daar bij de wp wel naar gezocht, maar dat zit er niet in. Ik kan hem evt wel gewoon continu laten draaien, of alleen thermostaat-gekoppeld.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Bij een split kun je geloof ik de na draai tijd van waterpomp instellen, voorwaarde is natuurlijk wel dat die dan continu blijft lopen
Maar in de praktijk blijft ie wel draaien? Of niet naar geluisterd...sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:03:
[...]
Ik snap wat je bedoelt, onze gas cv ketel had dat ( x aantal minuten) en ik heb daar bij de wp wel naar gezocht, maar dat zit er niet in. Ik kan hem evt wel gewoon continu laten draaien, of alleen thermostaat-gekoppeld.
1 PVoutput . Dongen NB
Kleine 2 weken geleden heb ik de tijdklok van de remote aangepast, 4 dagen later bleek dat de temperatuur niet in overeenstemming was met de ingestelde waarde van de tijdklok.
Temperatuur zou 20 graden moeten worden maar bleef 18 graden.
In het menu energiemonitor bleek de COP van die afgelopen dagen 0.4 te zijn, het huis is kennelijk met uitsluitend back up verwarming op 18 graden gehouden(?)
Er was geen foutgeschiedenis, daarom de WP gereset, en jawel na een paar minuten draaide de Pana weer als 'vanouds' als je dat van een nieuwe WP kan zeggen.
Vandaag een week later, is alles weer in orde, een aangename werk temperatuur en dankzij goede isolatie van het huis een Panasonic WP die zo nu en dan -met een aangenaam geluid- zijn werk doet.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Welke dt gebruik je?frisianstar schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:34:
Situatie: 7 KW Panasonic J Mono in een nog niet bewoonde nieuwbouw woning, uitsluitend vloerverwarming.
Kleine 2 weken geleden heb ik de tijdklok van de remote aangepast, 4 dagen later bleek dat de temperatuur niet in overeenstemming was met de ingestelde waarde van de tijdklok.
Temperatuur zou 20 graden moeten worden maar bleef 18 graden.
In het menu energiemonitor bleek de COP van die afgelopen dagen 0.4 te zijn, het huis is kennelijk met uitsluitend back up verwarming op 18 graden gehouden(?)
Er was geen foutgeschiedenis, daarom de WP gereset, en jawel na een paar minuten draaide de Pana weer als 'vanouds' als je dat van een nieuwe WP kan zeggen.
Vandaag een week later, is alles weer in orde, een aangename werk temperatuur en dankzij goede isolatie van het huis een Panasonic WP die zo nu en dan -met een aangenaam geluid- zijn werk doet.
Dit topic is gesloten.