zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mwha denk je echt 1....Knielen schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:30:
[...]
De backup heater komt uiteindelijk bij, dat kan je beter voorkomen, hij gaat dan met eev COP1 je ruimtes verwarmen.
Als je kijkt haalt hij bij mij 1.6:-) Dus klopt niet helemaal wat je zegt.
En er zijn setpoint waarbij je het niet wilt voorkomen...
Dus uitschakelen.... is gene haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Je zou hem op -8 oid kunnen zetten, zodat je wat later bijverwarming hebt..
Vannacht bij mij bijna 8Kw vermogen. dus vollebak wp en volle bak BH.. mooi spul toch wp pana...
Maar de pana vraagt om BH krijgt hij van mij BH..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik had het over je opmerking omtrent het debiet van @Speedy-AndreDylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:56:
[...]
@Maikie18 gaf aan dat dit automatisch gebeurd toen ik zei dat mijn BH iig werkt.
Ik heb hem ingesteld dat hij bij -5 mee mag doen.
En warempel vannacht...
Dus kijk in je settings wat je bh wel en niet kan mag doen
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ok, maar ook die staat te laag:-)Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:25:
[...]
Ik had het over je opmerking omtrent het debiet van @Speedy-Andre
Ik heb de boel nog niet helemaal uitgedokterd maar wel gezien dat er diverse knoppen zijn waaraan je kan draaien om 't vermogen waarmee sww wordt geproduceerd te beïnvloeden (naast de opties in de settings (Variable/Standard) en dat is QM en max pumpduty.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Dit snap ik niet echt.
Met quit kun je sww pimpen?
pomp snelheid gunstig voor je sww?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Onzin, dat is puur dom elektrisch verwarmen, dus cop 1Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:02:
[...]
Mwha denk je echt 1....
Als je kijkt haalt hij bij mij 1.6:-) Dus klopt niet helemaal wat je zegt.
En er zijn setpoint waarbij je het niet wilt voorkomen...
Dus uitschakelen.... is gene haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Je zou hem op -8 oid kunnen zetten, zodat je wat later bijverwarming hebt..
Vannacht bij mij bijna 8Kw vermogen. dus vollebak wp en volle bak BH.. mooi spul toch wp pana...
Maar de pana vraagt om BH krijgt hij van mij BH..
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Zoals ik al zei, dat doet die automatisch o.a op basis van delta.
Bij mij gaat hij niet vol gas. Houdt een delta van 5 aan tussen Ta en Tr en zo loopt het vermogen mee op.blb4 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:24:
[...]
de WP is wat nukkig maar je kan met Quiet Mode en door de max (water)pompsnelheid wel wat tweaken. In de zomer heb je meestal meer tijd voor ssw dan in de winter of je moet ook uitgebreid gaan koelen.
De vraag is of dat puur komt door de warmte of omdat de temperatuur sensor gewoon uit slaat. Ik denk het laatste. Dit natuurlijk icm de opwarming binnen van de stralingMotorfret schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
Wat een beetje zon al niet doet voor je vermogen:
Ta staat op 38 graden.
Zonder zon op de WP draait deze op ca 63hz en de pomp op 43l/min
De zon komt op de WP om 12 uur (en dan bij mij echt nagenoeg loodrecht er op).
compressor zakt naar 40hz, pomp naar 27l/min
en het opgenomen vermogen (eigen meter) van zo'n 4000w naar 3000w
Heeft de 9 kw een grotere verdamper?Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:05:
[...]
Nee zal verschillende df zijn, ivm ander vermogen, maar df doen ze bijna allemaal wel:-)
Dus als je een 9 kw warmtepomp hebt zal deze minder keren defrosten als deze bijvoorbeeld maar 5 kw verbruikt van je warmtepomp
Mwha... beetje mee eens...en eens..Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:05:
[...]
Onzin, dat is puur dom elektrisch verwarmen, dus cop 1
Maar ondanks de 1 op1 had ik toch een cop van 1.6 .. Er zijn er jaloers op.
Als je de basis setting niet op de gewenste flow hebt staan.. Gaat hij veel te laag. dat is wat ik bedoel.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:06:
[...]
Zoals ik al zei, dat doet die automatisch o.a op basis van delta.
Iedere pomp moet/[bijna] de gewenste flow halen die op je pomp staat.
Dit zal bij ieder systeem anders zijn.
De 1 heeft alleen vvw de ander radiatoren enz enz
Maakt niets uit.
Als je de basis flow maar op de gewenste hebt staan, mijn flow 900L/uur....
Vandaar uit gaat de flow gergeld worden door de pana.
Heb je de basis flow op 10 staan, .. snap je denk ik wel wat er gaat gebeuren.
Daarnaast bepaalt ook de dt setting iets in je flow.
Ik denk dat je jouw pomp goed hebt staan, dus je zult het truucje wel door hebben

He..Motorfret schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
Wat een beetje zon al niet doet voor je vermogen:
Ta staat op 38 graden.
Zonder zon op de WP draait deze op ca 63hz en de pomp op 43l/min
De zon komt op de WP om 12 uur (en dan bij mij echt nagenoeg loodrecht er op).
compressor zakt naar 40hz, pomp naar 27l/min
en het opgenomen vermogen (eigen meter) van zo'n 4000w naar 3000w
Hoest met jou...
Draait ook prima denk ik...Of stuitert hij nog wel eens?
Maar vaste TA.
En je had een Buffervat met Tcap 9kw
Nee, ik ben benieuwd, waar stel je die minimale flow in?Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:48:
[...]
Als je de basis setting niet op de gewenste flow hebt staan.. Gaat hij veel te laag. dat is wat ik bedoel.
Iedere pomp moet/[bijna] de gewenste flow halen die op je pomp staat.
Dit zal bij ieder systeem anders zijn.
De 1 heeft alleen vvw de ander radiatoren enz enz
Maakt niets uit.
Als je de basis flow maar op de gewenste hebt staan, mijn flow 900L/uur....
Vandaar uit gaat de flow gergeld worden door de pana.
Heb je de basis flow op 10 staan, .. snap je denk ik wel wat er gaat gebeuren.
Daarnaast bepaalt ook de dt setting iets in je flow.
Ik denk dat je jouw pomp goed hebt staan, dus je zult het truucje wel door hebben![]()

Te laag voor wat, de knietjes en de kraantjes?
Hij regelt dat zelf zo en als het een keer moet gaat er 30l/min doorheen dus hoezo geen grote flow hier?
Met de airco's redde ik het bij vorst met 15kWh/dag niet, de 7J verwarmt daar ook nog andere ruimtes mee wat de airco's niet lukte.
Gister zat ik opeens 3 uur zonder prik maar er zat al zo veel warmte in het huis dat ie dat heel snel weer op peil kreeg.
Afgezien van de DOA begin ik wel een beetje van m'n wp te houden

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Uhm zit veel in .. Maar een 9 heeft wss minder df, maar ook wel weer een hoger miinaal vebruik.CR1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:46:
[...]
Heeft de 9 kw een grotere verdamper?
Dus als je een 9 kw warmtepomp hebt zal deze minder keren defrosten als deze bijvoorbeeld maar 5 kw verbruikt van je warmtepomp
Dus die de koevlaas formule.
En kijk wat dan past.. op groter dan een 5 ga je voor zeker met een 7
7-7.5 een 7
Groeter dan 7.5 een 9..
Oid ieder zijn eigen keuze
De mijne levert 8Kw vannacht incl bh..
Dus mijn vrienden van de eerste dag....
Tb daalt, maar niet alleen door de gevreesde te kleine pomp :-),
Maar de oplettende kijker, zal ook iets anders opgevallen zijn.
Ik heb het niet over minimale, maar over gewenste.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Nee, ik ben benieuwd, waar stel je die minimale flow in?
[Afbeelding]
Welke pomp heb je??? [ ik zie in je handtekening iets anders :-) ]
9JDylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:54:
[...]
Ik heb het niet over minimale, maar over gewenste.
Welke pomp heb je??? [ ik zie in je handtekening iets anders :-) ]
Respect voor je doa....Speedy-Andre schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Te laag voor wat, de knietjes en de kraantjes?![]()
Hij regelt dat zelf zo en als het een keer moet gaat er 30l/min doorheen dus hoezo geen grote flow hier?
Met de airco's redde ik het bij vorst met 15kWh/dag niet, de 7J verwarmt daar ook nog andere ruimtes mee wat de airco's niet lukte.
Gister zat ik opeens 3 uur zonder prik maar er zat al zo veel warmte in het huis dat ie dat heel snel weer op peil kreeg.
Afgezien van de DOA begin ik wel een beetje van m'n wp te houden
En zeker houd van een pana want die is totaal anders dan andere merken [ hebben we hier 4-5 jaar geleden uitgevonden]
aanname dat je een J hebt...
In de manual [ online[ dus beknopt]
Staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/792cpf5R1s092QtULdB7OzAR.png?f=user_large)
Dus jouw pomp moet op flow settings 20/minuut hebben
Hoe je systeem ook is, deze instelling wilt hij hebben.
Dus [ nu ff niet ivm koude] maar jouw systeem moet met de DT5 een flow hebben [ in installateurs settingen] van 20/min.
Dit is de basis flow.
Vanuit hier gaat de pana werken/denken/schakelen/toeren enz
Draai je aan een kraan, zul je weer opnieuwe moeten checken of hij op 20 liter staat.
Ontlucht je veel vullen en checken...
Dit proces moet je doorheen.. Ook met evt tr tweaken, elke verandering aan je systeem moet je die basis flow checken.
En dus niet de standard af fabriek, want ieder systeem is anders.
De 1 alleen vvw de ander thermostaatkranen [ maar wat al die iets dicht draaien? ] de ander alleen radiatoren, groot systeem klein systeem, ook jaga enz
Dit is de basis....
Volgens internet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HjxnZEpvaJCnt7gOs1S58l8T.png?f=user_large)
Zie wat ik bij @Speedy-Andre heb getypet
Dus er zal nooit een standaard setting mogelijk zijn.
Ieder systeem icm flow killers enz enz enz
Kennis heeft een 9, maar komt niet verder in zijn systeem als 20 liter, Pana adviseur zegt dan onmogelijk om je pomp direct op je vvw aan te sluiten...
Moest een buffervat en veel koper enz enz enz
Anders GEEN garantie..
Direct aangesloten p zijn grote vvw verdeler
Runs like a deer,
op 20 liter,
En warm.....in huis:-) Tr tweaked enz enz
Dat is de vereiste flow om het opgegeven vermogen te halenDylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:13:
[...]
Volgens internet:
[Afbeelding]
Zie wat ik bij @Speedy-Andre heb getypet
Dus er zal nooit een standaard setting mogelijk zijn.
Ieder systeem icm flow killers enz enz enz
Kennis heeft een 9, maar komt niet verder in zijn systeem als 20 liter, Pana adviseur zegt dan onmogelijk om je pomp direct op je vvw aan te sluiten...
Moest een buffervat en veel koper enz enz enz
Anders GEEN garantie..
Direct aangesloten p zijn grote vvw verdeler
Runs like a deer,
op 20 liter,
En warm.....in huis:-) Tr tweaked enz enz

Er staat dus nergens dat die 10L/min te weinig is. 9,5 - 10 is waar hij af fabriek standaard naartoe terug regelt
Tsja er staat wel meer niet beschreven.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Dat is de vereiste flow om het opgegeven vermogen te halen
[Afbeelding]
Er staat dus nergens dat die 10L/min te weinig is. 9,5 - 10 is waar hij af fabriek standaard naartoe terug regelt
Ik denk dat we naast elkaar heen kijken, Maar lees topic 1, dan kom je er mss wel uit.
De vraag is hoe weet de pana aan welk systeem hij hangt, en wat de flow setting op dat systeem is.
Kijk in mijn systeem mee.
Hij staat op 15 liter., maar toert op en af ..
Wat als ik hem op 10 liter zou hebben, hoever toert hij dan op en af.
Enz enz
Je basis setting is HET uitgangspunt...Of waarom zou je anders de settings van je flow aan kunnen passen
De japanners hebben er best wel over nagedacht.
Daarnaast geef je met dit stukje tekst wel aan dat die <10 op het randje is..
De basis is P = 70 x dT x flow (l/m). Dus bij een vermogen van 7000 W met een dT van 5 ⁰C kom je idd op 20 l/m. Bij lagere vermogens kan (moet) bij dezelfde dT de flow dus rechtevenredig naar beneden.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:07:
[...]
Respect voor je doa....
En zeker houd van een pana want die is totaal anders dan andere merken [ hebben we hier 4-5 jaar geleden uitgevonden]
aanname dat je een J hebt...
In de manual [ online[ dus beknopt]
Staat:
[Afbeelding]
Dus jouw pomp moet op flow settings 20/minuut hebben
Hoe je systeem ook is, deze instelling wilt hij hebben.
Dus [ nu ff niet ivm koude] maar jouw systeem moet met de DT5 een flow hebben [ in installateurs settingen] van 20/min.
Dit is de basis flow.
Vanuit hier gaat de pana werken/denken/schakelen/toeren enz
Draai je aan een kraan, zul je weer opnieuwe moeten checken of hij op 20 liter staat.
Ontlucht je veel vullen en checken...
Dit proces moet je doorheen.. Ook met evt tr tweaken, elke verandering aan je systeem moet je die basis flow checken.
En dus niet de standard af fabriek, want ieder systeem is anders.
De 1 alleen vvw de ander thermostaatkranen [ maar wat al die iets dicht draaien? ] de ander alleen radiatoren, groot systeem klein systeem, ook jaga enz
Dit is de basis....
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Juist ja, ik zit gelukkig niet aldoor op 90Hz of 85Hz maar 32Hz en vanmiddag 26Hz.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Dat is de vereiste flow om het opgegeven vermogen te halen
[Afbeelding]
69Hz duurt hier maar even bij een koude start, misschien ga ik dat met de silence timer nog kort dempen al heeft niemand er last van (de compressor is haast niet te horen met 69Hz).
Als je de flow instelt, is dat die vage 'max bedrijfstijd' die ik op 0xEE heb staan of op de controller ergens bij installateur waar je de debiet mee ziet gaan?
Geen haast mee want ik vind mijn 9-10l/min prima wat slijtage, vuilafzetting en geluid betreft.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mijn h kun je bij installateur pomp ontluchten instellen voor glycol of water en je flow instellen..Speedy-Andre schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Juist ja, ik zit gelukkig niet aldoor op 90Hz of 85Hz maar 32Hz en vanmiddag 26Hz.
69Hz duurt hier maar even bij een koude start, misschien ga ik dat met de silence timer nog kort dempen al heeft niemand er last van (de compressor is haast niet te horen met 69Hz).
Als je de flow instelt, is dat die vage 'max bedrijfstijd' die ik op 0xEE heb staan of op de controller ergens bij installateur waar je de debiet mee ziet gaan?
Geen haast mee want ik vind mijn 9-10l/min prima wat slijtage, vuilafzetting en geluid betreft.
Geluid los je op de door kranen voetventielen enz in te richten of je koppelingen goed te ontbramen.
En als je hem op 20 zet, wil zeker niet zeggen dat hij altijd op 20 loopt...
/f/image/3DCeldUX0FeCChhNbh0BBRZt.png?f=fotoalbum_large)
Staat op 15:-)
Daarnaast je zit laag beetje lucht enz kan hij wel je beroemde error geven
Dallas al weerkend??
[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 09-01-2024 21:24 ]
Dat zeggen we ook niet. Jij zei je flow 10l/min is te laag, dat staat helemaal los van de max setting dus je hebt er helemaal geen invloed op.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Mijn h kun je bij installateur pomp ontluchten instellen voor glycol of water en je flow instellen..
Geluid los je op de door kranen voetventielen enz in te richten of je koppelingen goed te ontbramen.
[Afbeelding]
Dallas al weerkend??
Ben overigens wel verbaasd dat je ruim over de 15 gaat (zelfs 20) terwijl 15 als max is ingesteld
[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 09-01-2024 21:15 ]
Dat zijn de kabouters....Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:13:
[...]
Dat zeggen we ook niet. Jij zei je flow 10l/min is te laag, dat staat helemaal los van de max setting dus je hebt er helemaal geen invloed op.
Ben overigens wel verbaasd dat je ruim over de 15 gaat (zelfs 20) terwijl 15 als max is ingesteld
Maar echt verbaasd?
Op die momenten van 20L gaat mijn BH erbij... [ meest van de tijd ] Maar soms als hij heeel rustig loopt ook. Dus iemand die exact weet mag het zeggen.
Ben dan erg benieuwd wat je deze vind:
/f/image/uwTOeFRKwS3Tt5MAr9XSLZAl.png?f=fotoalbum_large)
Staat op 2 terwijl iedereen natuurkundig bij 5 wilt zijn.
Rarara
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 09-01-2024 21:24 ]
Denk dat 't voor radiatoren / convectoren niet uitmaakt idd. Bij vvw zal 't denk ik ook afhangen hoe de slangen gelegd zijn, als retour en aanvoer steeds naast elkaar liggen zal een grotere dT ook niet (veel) uitmaken.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:37:
Lager betekend meer comfort. Zeker met vloerverwarming, het verhoogd de gemiddelde temperatuur
Bijna alleen maar radiatoren.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:37:
Lager betekend meer comfort. Zeker met vloerverwarming, het verhoogd de gemiddelde temperatuur
Alle settings geprobeerd in de start van dit topic.
Deze setting was de H en mijn systeem het meest rendabele...
Wat de natuurkunde of manual enz enz ook zeggen.
Beter draaide/draait hij niet.
Japanners..

Bij instelling op dT en (en dus geen vaste flow) kunnen de kabouters met dT en de flow aan de gang. als je de flow vast zet dan kunnen ze alleen de dT aanpassen.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:22:
[...]
Dat zijn de kabouters....![]()
![]()
Maar echt verbaasd?
Op die momenten van 20L gaat mijn BH erbij... [ meest van de tijd ] Maar soms als hij heeel rustig loopt ook. Dus iemand die exact weet mag het zeggen.
Ben dan erg benieuwd wat je deze vind:
[Afbeelding]
Staat op 2 terwijl iedereen natuurkundig bij 5 wilt zijn.
Rarara
japanse kabouters blijkbaar
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Jij doet je sanitair boiler run altijd snachts?Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:53:
[...]
Uhm zit veel in .. Maar een 9 heeft wss minder df, maar ook wel weer een hoger miinaal vebruik.
Dus die de koevlaas formule.
En kijk wat dan past.. op groter dan een 5 ga je voor zeker met een 7
7-7.5 een 7
Groeter dan 7.5 een 9..
Oid ieder zijn eigen keuze
De mijne levert 8Kw vannacht incl bh..
Dus mijn vrienden van de eerste dag....
Tb daalt, maar niet alleen door de gevreesde te kleine pomp :-),
Maar de oplettende kijker, zal ook iets anders opgevallen zijn.![]()
![]()
Heb je wel een lagere cop?
Maar je huis blijft wel warm overdag
Dat menu ben ik al eens in geweest, leuk om de flow te zien veranderen.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:10:
[...]
Mijn h kun je bij installateur pomp ontluchten instellen voor glycol of water en je flow instellen..
[Afbeelding]
Dallas al weerkend??
Die error heb ik in het begin gehad toen er veel lucht in zat, irritant want alleen te resetten met de prik eraf.
De Dallas sensors heb ik eenmalig aan de praat gekregen, nog geen idee waarom het stopt en ze geven dan allemaal hun adresje en 85 graden aan
Op een andere Esp blijven ze het wel doen, nog even verder zoeken wat er fout gaat of het moet de opentherm spam zijn die hem bezig houdt.
Mijn strategie is sww start alleen als 't nodig is na 13:00u. In de winter is rond dat tijdstip 't huis ook prima warm en kan wel ff zonder bijstook.CR1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Jij doet je sanitair boiler run altijd snachts?
Ik heb geen sww run aangezien een wp en wpb hebCR1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:58:
[...]
Jij doet je sanitair boiler run altijd snachts?
De rest is geschiedenis dan toch
en daar moet je dus je flow op 20liter zetten:-)Speedy-Andre schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:00:
[...]
Dat menu ben ik al eens in geweest, leuk om de flow te zien veranderen.
Die error heb ik in het begin gehad toen er veel lucht in zat, irritant want alleen te resetten met de prik eraf.
De Dallas sensors heb ik eenmalig aan de praat gekregen, nog geen idee waarom het stopt en ze geven dan allemaal hun adresje en 85 graden aan![]()
Op een andere Esp blijven ze het wel doen, nog even verder zoeken wat er fout gaat of het moet de opentherm spam zijn die hem bezig houdt.
En dat regelmatig checken na elke hardware aanpassing
Vraag even aan @thehog Hij weet wss wel raad met je niet werkende dallas
Of anders gezegd hij wilt het wss ook wel weten :-)
Hoe dan want dat kan alleen als ze zouden gaan afwijken van de stooklijnblb4 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:44:
[...]
Bij instelling op dT en (en dus geen vaste flow) kunnen de kabouters met dT en de flow aan de gang. als je de flow vast zet dan kunnen ze alleen de dT aanpassen.
Stooklijn icm buitentemperatuur bepaald Ttarget. WP heeft dus de vrijheid dT en flow te kiezen binnen de grenzen dit je gesteld hebt op maxpumpduty en dT. tenminste, als je max pump speed setting op dT hebt gezet. als je die op max. Duty zet dan kan alleen dT worden aangepast:Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Hoe dan want dat kan alleen als ze zouden gaan afwijken van de stooklijn
Maximum pump speed setting on remote control
1) When Pump flowrate setting is ∆T
Standard pump speed is automatically controlled to get the designed water temperature different between water inlet and outlet (∆T). The maximum pump speed setting limitation can be adjusted by the installer according to water circuit pressure drop condition.
2) When pump flowrate setting is Max. Duty
Indoor water pump speed will operate at the maximum pump speed setting at room side operation. The maximum pump speed setting can be adjusted by the installer according to water circuit pressure drop condition.
Ooh okeDylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Ik heb geen sww run aangezien een wp en wpb heb
De rest is geschiedenis dan toch
Zou het handig zijn dit snachts tedoen.
Of beter met warmtepompboiler?
Je mist het punt wat ik wilde maken denk ik. Want als de flow vast staat en Ta wordt bepaald op basis van de stooklijn dan is dT toch gewoon een gevolgblb4 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:39:
[...]
Stooklijn icm buitentemperatuur bepaald Ttarget. WP heeft dus de vrijheid dT en flow te kiezen binnen de grenzen dit je gesteld hebt op maxpumpduty en dT. tenminste, als je max pump speed setting op dT hebt gezet. als je die op max. Duty zet dan kan alleen dT worden aangepast:
Maximum pump speed setting on remote control
1) When Pump flowrate setting is ∆T
Standard pump speed is automatically controlled to get the designed water temperature different between water inlet and outlet (∆T). The maximum pump speed setting limitation can be adjusted by the installer according to water circuit pressure drop condition.
2) When pump flowrate setting is Max. Duty
Indoor water pump speed will operate at the maximum pump speed setting at room side operation. The maximum pump speed setting can be adjusted by the installer according to water circuit pressure drop condition.
Bij voorkeur op het warmste moment van de dag maar het ligt aan je persoonlijke situatie, ook de keuze wel of geen aparte WP(CR1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:43:
[...]
Ooh oke
Zou het handig zijn dit snachts tedoen.
Of beter met warmtepompboiler?
Dat zeg ik ook, tenminste, dat geloof ik.... ALS je de flow vast zet (dus max duty ipv dT) dan staat de flow vast en kan de WP alleen dT variëren. Als je de flow niet vast zet (dus dT insteld) kan de WP de flow en dT varieren en heeft dan dus meer vrijheid om 't vermogen richting afgiftesysteem te brengen.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:11:
[...]
Je mist het punt wat ik wilde maken denk ik. Want als de flow vast staat en Ta wordt bepaald op basis van de stooklijn dan is dT toch gewoon een gevolg
Iemand hier een antwoord op?Atomic2005 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:37:
Ik heb een oude F serie.
Deze schakel ik met een oude thermostaat gewoon Aan en Uit.
Nu wil ik de pana eigenlijk ook dmv van een shelly met Home Assistant aan en uit kunnen zetten.
Welke shelly moet ik daar voor hebben?
Gaat dus puur om de pana aan en uit te schakelen. (niet ipv de thermostaat, maar er naast)
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
een shelly 1(niet de 1L en ook niet de pm!) werkt daarvoor, of een shelly pro 1 (niet de pm!) (als je graag een internet kabel verbinding hebt de 2e). want die hebben beiden een droogcontact relais.
[ Voor 5% gewijzigd door pc_freak1 op 10-01-2024 08:00 ]
ter aanvulling met linkjes, alles met dry contact zal werken:
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pro-1 (met internet kabel aansluiting)
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-1(aanbevolen als je geen kabel nodig hebt)
budget opties, maar minder schakelvermogen, dus opletten:
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-plus-1-mini
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-1-mini-gen-3
Maar kan ik dan de thermostaat kabeltje splitten met een wago klem ofzo en dan 2x naar thermostaat en 2x naar de shelly ?pc_freak1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:00:
[...]
een shelly 1(niet de 1L en ook niet de pm!) werkt daarvoor, of een shelly pro 1 (niet de pm!) (als je graag een internet kabel verbinding hebt de 2e). want die hebben beiden een droogcontact relais.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik bedoel te zeggen dat hij dat niet regelt maar dat het een automatisch gevolg is van de afgifte en het warmteverliesblb4 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:21:
[...]
Dat zeg ik ook, tenminste, dat geloof ik.... ALS je de flow vast zet (dus max duty ipv dT) dan staat de flow vast en kan de WP alleen dT variëren. Als je de flow niet vast zet (dus dT insteld) kan de WP de flow en dT varieren en heeft dan dus meer vrijheid om 't vermogen richting afgiftesysteem te brengen.
dat zal niet goed werken, je thermostaat weet namelijk niet of je shelly activeert, en je shelly weet niks van je thermostaat.Possible schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:09:
[...]
Maar kan ik dan de thermostaat kabeltje splitten met een wago klem ofzo en dan 2x naar thermostaat en 2x naar de shelly ?
er van uit gaande dat je geen 230 volt gaat gebruiken en je thermostaat ook een droogcontact heeft, en eigen batterij, en geen parasitaire voeding gebruikt (230volt moet je namelijk niet mee spelen)
kun je wel dit doen:

Ik heb hem zo aangesloten.Possible schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:09:
[...]
Maar kan ik dan de thermostaat kabeltje splitten met een wago klem ofzo en dan 2x naar thermostaat en 2x naar de shelly ?
Op de 0 en 1 zit de H en L van de CN2 van de warmtepomp.
Op de L en N zit 230v uit het stopcontact dmv stekker.
Op de SW en L zit de thermostaat naar de woonkamer.
De Shelly plus1 heb ik als switch in Domoticz en die schakel ik dmv een scriptje dat het gemiddelde van 2 dht22 sensoren uitleest die voor en achter in de woonkamer hangen.
Tussen de 19,9 en 20,3 graden schakelt de Shelly plus 1
De thermostaat in de woonkamer staat gewoon op 19 graden voor de veiligheid en mocht het te koud zijn kan ik of mijn vrouw altijd nog de thermostaat omhoog slingeren.
:strip_exif()/f/image/M3O7UYvBnXEqiD1VKdebQ6eb.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hierbij goed om te vermelden dat maar enkele shelly modellen dry contacts hebben en dus zo geschakeld kunnen worden. shelly 1 en 1plus, 1pro uit het hoofd.klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Ik heb hem zo aangesloten.
De Shelly heb ik als switch in Domoticz en die schakel ik dmv een scriptje dat het gemiddelde van 2 dht22 sensoren uitleest die voor en achter in de woonkamer hangen.
Tussen de 19,9 en 20,3 graden schakelt de Shelly.
De thermostaat in de woonkamer staat gewoon op 19 graden voor de veiligheid en mocht het te koud zijn kan ik of mijn vrouw altijd nog de thermostaat omhoog slingeren.
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Ah kijk nu begin ik hem te snappen.. Maar wat is H en L precies? Dat zijn de draadjes die normaal gesproken rechtreeks vanuit de wp naar de thermostaat zouden gaan? (deze splits je nu dus in de shelly)?klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Ik heb hem zo aangesloten.
De Shelly heb ik als switch in Domoticz en die schakel ik dmv een scriptje dat het gemiddelde van 2 dht22 sensoren uitleest die voor en achter in de woonkamer hangen.
Tussen de 19,9 en 20,3 graden schakelt de Shelly.
[Afbeelding]
En het maakt volgens mij ook niet uit hoe je ze aansluit?
Overigens zit er bij hem dus wel een bedieningspaneel nog tussen.
Dus:
WP ---> 2 draadjes naar bedieningspaneel ---> vanuit daar 2 draadjes naar de thermostaat
[ Voor 8% gewijzigd door Possible op 10-01-2024 10:05 ]
Wil je 'm compleet uitzetten? Of is het "external contact" schakelen genoeg?Possible schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Ah kijk nu begin ik hem te snappen.. Maar wat is H en L precies? Dat zijn de draadjes die normaal gesproken rechtreeks vanuit de wp naar de thermostaat zouden gaan? (deze splits je nu dus in de shelly)?
Dus:
WP ---> 2 draadjes naar bedieningspaneel ---> vanuit daar 2 draadjes naar de thermostaat
Ja, je laat je shelly de thermostaat in/out verbinden wanneer jij dat nodig vind. Omdat het een smart device is kun je met domoticz/IFTTT/HA etc scriptjes draaien om 'm te automatiseren. De achterliggende thermostaat is dan puur als "achtervang" en wordt door de shelly gezien alsof je een muurschakelaar bediend.Possible schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Ah kijk nu begin ik hem te snappen.. Maar wat is H en L precies? Dat zijn de draadjes die normaal gesproken rechtreeks vanuit de wp naar de thermostaat zouden gaan? (deze splits je nu dus in de shelly)?
Dus:
Deze sluit je dus aan op de CN4 van de warmtepomp.pc_freak1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:30:
[...]
dat zal niet goed werken, je thermostaat weet namelijk niet of je shelly activeert, en je shelly weet niks van je thermostaat.
er van uit gaande dat je geen 230 volt gaat gebruiken en je thermostaat ook een droogcontact heeft, en eigen batterij, en geen parasitaire voeding gebruikt (230volt moet je namelijk niet mee spelen)
kun je wel dit doen:
[Afbeelding]
Edit, kan op beiden want gescheiden circuit.
[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 10-01-2024 10:16 ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Externe contact is goed genoeg.bbbrumbrum schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Wil je 'm compleet uitzetten? Of is het "external contact" schakelen genoeg?
Dat zal hij waarschijnlijk nu ook al zitten. Het betreft een oude F serie, dus weet niet of CN4 / CN2 daar uberhaupt op zitten. Volgende week maar eens kijken als het wat minder koud is!klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Deze sluit je dus aan op de CN4 van de warmtepomp.
Nope: externe temperatuursensor in de schaduw.Maikie18 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:22:
[...]
De vraag is of dat puur komt door de warmte of omdat de temperatuur sensor gewoon uit slaat. Ik denk het laatste. Dit natuurlijk icm de opwarming binnen van de straling
Alles prima hier. inmiddels dik tevreden.Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:49:
[...]
He..
Hoest met jou...
Draait ook prima denk ik...Of stuitert hij nog wel eens?
Maar vaste TA.
En je had een Buffervat met Tcap 9kw
enne: heb een 12 T-cap.
eerste jaar (stookseizoen) drama natuurlijk:
7800kw verbruik
ieder half uur een start/stop (7700 start/stops)
berekende COP van 2
dit stookseizoen:
(berekend) verbruik van 5500kw
iedere 4 uur een start stop (incl het voorseizoen, dus best knap.met zo'n T-cap)
cop tot dusver 4.1
inregelen, tweaken, etc doet dus een hoop.
[ Voor 50% gewijzigd door Motorfret op 10-01-2024 11:23 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
De kersverse 9K bij mijn schoonmoeder ben ik nog aan het inregelen / monitoren via service cloud en zie hiet wat mafs.
Mijn 5J draait nu:
Ta 39 / 35 op 42hz bij 15L/min
Haar 9K bij SWW:
55 / 51 op 35hz bij 12L/min
Haar 9K bij verwarmen:
43 / 39C op 55hz bij 23L/min
De radiatoren zijn nog niet (allemaal) vervangen voor T33 / LT dus ik heb de stooklijn best aggeressief ingezet. Klusje voor dit voorjaar om dat te gaan vervangen. Stooklijn staat op max 55C bij 0C, dus ik verwacht dat hij nu ook die kant op wil maar hij maakt een lange run op lagere temperaturen met hoge pompsnelheid. Ik had verwacht dat hij de pompsnelheid zou temmen om de Ta te kunnen boosten..
en 55 graden bij 0 graden buiten is wel heel agressief.
hier draai ik met Jaga's op 39 graden bij deze buitentemperatuur. (-7)
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
dT is inderdaad nog wel een goede, ik zal het eens proberen. Setting is inderdaad behoorlijk aggressief, ik had eerlijk gezegd eerder gependel verwacht dan dat hij Ta niet bereikt.. Van daaruit langzaam terugschroeven naar conservatiever.Motorfret schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:02:
@stevenP pompsnelheid temmen = dT hoger zetten (van 5 naar 6 bijvoorbeeld)
en 55 graden bij ograden buiten is wel heel aggresief.
hier draai ik met Jaga's op 39 graden bij deze buitentemperatuur. (-7)
wat zijn comfort & service cloud toch draken van interfaces trouwens. Thuis heb ik heisha + HA maar wist niet hoé veel fijner dat werkte..
[ Voor 12% gewijzigd door stevenP op 10-01-2024 11:05 ]
Nageisoleerde tussenwoning 1974, met alleen radiatoren, vaste flow van ca. 12l/min, silent mode 3. Prima warm in huis.
:strip_exif()/f/image/P3BkQTSBr7aVWjmoQ9pAY0Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
En zonder silent mode?Joris 407 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:24:
Is de waarde van de energieopwekking die vanuit de Panasonic servicecloud komt enigszins betrouwbaar? Ik vind de cop, die ik bereken middels de waardes uit een externe kwh meter en deze energieopwekking vanuit de Pana, toch wel laag. Als voorbeeld afgelezen vanochtend: 800W op de kWh meter en ca. 1800W energieopwekking. Levert een cop van 2,25 op. BuitenT was -3gr, Ta 38.
Nageisoleerde tussenwoning 1974, met alleen radiatoren, vaste flow van ca. 12l/min, silent mode 3. Prima warm in huis.
[Afbeelding]
Dat is wel een test waard. Maar is die waarde van de energieopwekking vanuit de Pana enigszins betrouwbaar?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Hoe heeft ie het dinsdag gedaan bij jou? Lijkt redelijk overeen te komen met onze:Possible schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:44:
-6 was/is het hier in het noorden. Gisteren totaal 23 KWh verbruikt.
Ta 29 en Tr 26. Mijn 5J houdt onze 2/1 kap woning heerlijk op 21 graden. Ik ben tevreden! Hij moet wel flink aan de bak met zon 1000 - 1200 watt continue.
Mijn systeem in een nageisoleerd 2-1 kapper uit 1963, 124m2 bestaat uit:
- Panasonic 5j monoblock
- 46m2 vloerverwarming beneden met 6 groepen met aparte pomp op 20l/m.
- 3x2,5kw Vaillant Fancoils boven op aparte zone met aparte pomp, gaan aan bij -3
- Klein paralel buffervat van 50L
- Ik stuur het aan als 1 zone systeem (want makkelijke sturing en boven pas verwarming nodig bij -2/-3) met een kleine Dt en hoge pompsnelheid.
- Alle hoofdleidingen zijn 32mm alupex, waardoor het minimumdebiet van de WP op zo'n 10l/m en het maximum op 43l/m ligt bij defrosts (door weinig weerstand).
- Aansturing via heishamon-node red.
- verbruik (s0 meters) compressor 20,35+backupheater 1,15= 21,5Kwh
- opbrengst volgens kamstrup 69Kwh
- COP 3,2
- Aantal Defrosts 3
- gemiddelde buitentemperatuur -3,1 (regio Amersfoort)
- gemiddelde temperatuur benedenverdieping (vloerverwarming) 19,7
- gemiddelde temperatuur bovenverdieping (fancoils) 15,9
- gemiddelde Ta /Tr=Dt =29,6/28=1,6 graden
- gemiddelde compressor hz = 29
- instant verbruik compressor = 1.8Kw
- instant compressor frequentie = 59hz, wist niet dat dit kon bij de 5j
- instant opbrengst kamstrup =5,7Kw
- Ta/Tr=Dt = 32,67/29,62=3,05 graden
- flow 27L/m
- Instant COP 3,16
- buitentemperatuur -6 graden
- woonkamer 19,5 graden
- bovenverdieping 17,4 graden
Oke dus voor mijn beeldvorming:klump4u schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Deze sluit je dus aan op de CN4 van de warmtepomp.
- Bedieningspaneel Pana --> CN4 (waarschijnlijk nu al zo gedaan)
- 2 draden vanuit Pana (CN2) naar Shelly op 0 en 1 (er ligt een UTP al al.. voldoende volgens mij?
- Op de SW en L draden verbinden met thermostaat
- 230 gewoon een stekker afknippen en in stopconact steken.
@Murkmans
Prima! Gister 25.4 KWh in de pana gestopt. De BH heeft 2.8 KWh verbruikt. Totaal dus 28,2 KWh
Ta rond de 29-30 en Tr op 26. huis op 21 / 21.5 graden warm gehouden.
[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 10-01-2024 12:22 ]
Bij mij is de energieopwekking die de Panasonic aangeeft gemiddeld 15% lager dan die van mijn kamstrup warmtemeter. De flow die de Panasonic doorgeeft is gemiddeld ongeveer 8% lager dan de kamstrup meet.Joris 407 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Dat is wel een test waard. Maar is die waarde van de energieopwekking vanuit de Pana enigszins betrouwbaar?
De fout in energieopwekking is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe accuraat de temperatuur sensoren in de Panasonic zijn gecalibreerd.
ik zou dan wel eerder naar een totaal kijken over een periode en niet het momentum.Joris 407 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:47:
[...]
De panasonic rond intern namelijk af, de graden in stappen van 0,25 en het vermogen in stappen van 200 watt.
bij mij nu bijv qua momentum:
zelf gemeten met Kamstrup en S0 meters:
730 watt
Ta 29,5
Tr 27,83
DT = 1,67
flow 27,4 l/m
vermogen 4,2x1,67x27,4/60=3,2kwh
COP 3,2/0,73=4,38
Panasonic
600 watt
Ta 29,25
Tr27.75
Dt 1,50
flow 26.6L/m
vermogen 4,2x1,5x26,6/60=2,8Kw
COP 2,8/0,6=4,67
Nee, cn4 is leeg bij mij, bediening pana zit idd wel naast de cn4 aangesloten.Possible schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:19:
[...]
Oke dus voor mijn beeldvorming:
- Bedieningspaneel Pana --> CN4 (waarschijnlijk nu al zo gedaan)
- 2 draden vanuit Pana (CN2) naar Shelly op 0 en 1 (er ligt een UTP al al.. voldoende volgens mij?
- Op de SW en L draden verbinden met thermostaat
- 230 gewoon een stekker afknippen en in stopconact steken.
@Murkmans
Prima! Gister 25.4 KWh in de pana gestopt. De BH heeft 2.8 KWh verbruikt. Totaal dus 28,2 KWh
Ta rond de 29-30 en Tr op 26. huis op 21 / 21.5 graden warm gehouden.
Cn4 is zwakstroom en is gewoon pana aan of uit, dus hele unit en ook geen SWW dan.
Utp kabel is net niet voldoende want moet minimaal 0,5mm2 zijn ivm 230v.
Thermostaat moet dan ook 230v kunnen verdragen.
Dat lijkt wel uit te maken ja. De ventilator snelheid gaat omhoog en de opgewekte energie ook. De berekende cop (uit externe kWh meter en Pana energieopbrengst) wordt 0,25 -0.5 hoger.
Ik heb silent mode aanstaan, omdat hij anders bij hogere temperaturen snel doorschiet en te korte runs maakt.
Misschien bij een aanstaande koude periode maar uitzetten. Jammer dat er voor mij dus niet 1 werkende instelling is. Of lagere cop accepteren dus. Of toch maar sneller aan de vloerverwarming

1) Is dit de juiste Panasonic 3-wegklep?
2) Klopt de 3-wegklep zoals geplaatst in dit schema?
3) Hoe krijg je de 3-wegklep in een 28mm koperen leiding? Ik zag dat deze een schroefverbinding heeft.
4) De 3-wegklep stuurkabel wordt rechtstreeks verbonden met de WP, correct?
/f/image/3zQvUreMHpzr18ZydoDbjPsC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 11-01-2024 08:18 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Panasonic boilers hebben 3/4 binnendraad op alle aansluitingen.
Je zit hoe dan ook met verloopstukken maar er zijn wel 3-wegkleppen te vinden met 28mm draad.
1) volgens mij is dat origineel Honeywell en bij vele merken te krijgen met eigen stickers. Net ergens een discussie geweest over kwaliteit tussen deze en Tameson, de concurrent, en er is nog wat Ali spul.nMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:02:
Vraagje aan de Panasonic WP experts hier.
3) Hoe krijg je de 3-wegklep in een 28mm koperen leiding? Ik zag dat deze een schroefverbinding heeft.
[Afbeelding]
2) volgens mij klopt dit met Pana schema's. Misschien ook meteen de SWW kant bijtekenen met overdrukventiel, inlaatcombinatie, en let op thermosifon werking. Pana tekent er bij in en uitgang WP kogelkranen bij, zou ik ook doen voor gemak van aansluiten (en afkoppelen).
3) knel naar schroef stukken, legio te vinden.
4) ja, nog een kabel
'k Heb zelf nog geen driewegklep aan m'n WP want WPB. Maar ik zie het er komende jaren wel van komen.
[ Voor 8% gewijzigd door dof op 11-01-2024 11:24 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
De 3-wegklep kan met 230V gestuurd worden, ik weet niet of dit model 3 draden heeft maar denk het wel.
Leuke tekening trouwens, waar is dat mee gedaan want zo'n overzicht wil ik nog in mijn wp topic maken
Zelf heb ik de -SI ipv de -HW, niet duidelijk wat het verschil is. De SI heeft 1" binnendraad, volgens mij de HW ook.nMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:02:
[Afbeelding]
Wat bedoel je met WP doet tijdens.. niks?Konnie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:51:
Iemand dit weleens gezien ? de WP doet tijdens de "kale" plekken niks.
[Afbeelding]
De kale plekken zijn voor zover ik weet gaten in pana cloud, niks bijzonders verder.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Maar ik zie nu dat die gewoon een paar defrosts heeft gehad.
:strip_exif()/f/image/eICd8VTIm1y5rRRV3LfOYGTn.jpg?f=fotoalbum_large)
PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
heb hetzelfde.Konnie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:51:
[Afbeelding]
er is database maintenance geweest, denk dat daar de storing ligt.
je warmtepomp draait gewoon door.
klopt, dat zei Erik ook.Motorfret schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:05:
[...]
heb hetzelfde.
er is database maintenance geweest, denk dat daar de storing ligt.
je warmtepomp draait gewoon door.
Ik snap alleen nog niet wat de reden is voor het erg grillige gedrag. hij heeft dagen rustig zitten tokkelen zonder een defrost.
PV Wp5950 op oost, 1x Goodwe 3000xs 1x Goodwe 2500xs, 1xHaier Tundra plus as35, 1x Haier Tundra plus as25, WPB 120L Inventum optima. Panasonic 7kw monoblock J series.
Dagenlang kurkdroog geweest, nu weer erg vochtig hier en +2. Dus defrostsKonnie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:07:
[...]
klopt, dat zei Erik ook.
Ik snap alleen nog niet wat de reden is voor het erg grillige gedrag. hij heeft dagen rustig zitten tokkelen zonder een defrost.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik zou het pijltje naar het verwarming systeem aan de rechter kant zetten, de aanvoer vanuit de WP zit in het midden. Aansluiting met een neusstuknMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:02:
[Afbeelding]
Vandaag wel extreem jaKonnie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:51:
[Afbeelding]

Mooi schema, maar ik mis nog een manometer.nMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:02:
[Afbeelding]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Die zit in de WP maar 't is gewoon praktisch er ook 1 te hebben bij 't vulpunt.jaari schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:07:
[...]
Mooi schema, maar ik mis nog een manometer.
Aha. Eigenlijk is dat wel bijzonder, ga je een groot deel van je leidingen in 28 mm uitvoeren en zit de bottleneck vervolgens in de 3-wegklep..Speedy-Andre schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:00:
Ik vermoed dat er 22mm draad op de 3-wegklep zit, er is bijna geen data van te vinden.
Panasonic boilers hebben 3/4 binnendraad op alle aansluitingen.
Je zit hoe dan ook met verloopstukken maar er zijn wel 3-wegkleppen te vinden met 28mm draad.
1) Checkdof schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:20:
[...]
1) volgens mij is dat origineel Honeywell en bij vele merken te krijgen met eigen stickers. Net ergens een discussie geweest over kwaliteit tussen deze en Tameson, de concurrent, en er is nog wat Ali spul.
2) volgens mij klopt dit met Pana schema's. Misschien ook meteen de SWW kant bijtekenen met overdrukventiel, inlaatcombinatie, en let op thermosifon werking. Pana tekent er bij in en uitgang WP kogelkranen bij, zou ik ook doen voor gemak van aansluiten (en afkoppelen).
3) knel naar schroef stukken, legio te vinden.
4) ja, nog een kabel, zie vooral schema's in de Panasonic J type .uk manual, die zijn hier handig.
'k Heb zelf nog geen driewegklep aan m'n WP want WPB. Maar ik zie het er komende jaren wel van komen.
2) Goed idee, ga ik doen
3) Check
4) Wauw, nog één! Dat wordt dan stuurstroomkabel nr4.
Deze begrijp ik niet helemaal, ben nog wat nieuw in deze wereld. Wat voor element bedoel je dan?Speedy-Andre schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:43:
Ik denk dat er nog een element in de boiler zit of komt, 230V dus (met relais) en een voeler in de boiler.
De 3-wegklep kan met 230V gestuurd worden, ik weet niet of dit model 3 draden heeft maar denk het wel.
Leuke tekening trouwens, waar is dat mee gedaan want zo'n overzicht wil ik nog in mijn wp topic maken
Tekening is gemaakt met Lucidchart op basis van versie van @dof en @WOrange. Als je wilt kan ik 'm vanuit Lucidchart met je delen, maar kan ook exporteren naar Visio.
Sorry, dit bericht begrijp ik niet goed door mijn onervarenheid.Maikie18 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:15:
[...]
Ik zou het pijltje naar het verwarming systeem aan de rechter kant zetten, de aanvoer vanuit de WP zit in het midden. Aansluiting met een neusstuk
Dank je wel. Klopt, die moet er nog tussen.jaari schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:07:
[...]
Mooi schema, maar ik mis nog een manometer.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Het hoeft geen bottleneck te zijn, de doorstroming zal wel goed zijn maar je sluit hem lastiger aan.nMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:06:
[...]
Aha. Eigenlijk is dat wel bijzonder, ga je een groot deel van je leidingen in 28 mm uitvoeren en zit de bottleneck vervolgens in de 3-wegklep..
[...]
Deze begrijp ik niet helemaal, ben nog wat nieuw in deze wereld. Wat voor element bedoel je dan?
Een verwarmingselement bedoel ik, daarmee kan je de boiler (nog) sneller verwarmen en voor de legionellabestrijding een hogere temperatuur halen dan met de wp kan.
Ik lever standaard de Honeywell VC6013 met 28 mm draad. Dat is dezelfde als het Pana nummer met een prijsopslag voor het Panasonic onderdeelnummer 🥴nMad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:06:
[...]
Aha. Eigenlijk is dat wel bijzonder, ga je een groot deel van je leidingen in 28 mm uitvoeren en zit de bottleneck vervolgens in de 3-wegklep..
[...]
1) Check
2) Goed idee, ga ik doen
3) Check
4) Wauw, nog één! Dat wordt dan stuurstroomkabel nr4.
[...]
Deze begrijp ik niet helemaal, ben nog wat nieuw in deze wereld. Wat voor element bedoel je dan?
Tekening is gemaakt met Lucidchart op basis van versie van @dof en @WOrange. Als je wilt kan ik 'm vanuit Lucidchart met je delen, maar kan ook exporteren naar Visio.
[...]
Sorry, dit bericht begrijp ik niet goed door mijn onervarenheid.
[...]
Dank je wel. Klopt, die moet er nog tussen.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 11-01-2024 18:23 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De servicecloud toont onderbrekingen in de grafieken.
Om mankementen in de internetverbinding uit te sluiten heb ik de CZ TAW1 even bedraad internet gegeven zonder resultaat. Modem gereset, glasvezel gereset en probleem blijft.
Modem getest door met laptop op zelfde wifi te gaan zitten met muziek aan via youtube zodat onderbreking direct opvalt maar helaas, terwijl de wifi stabiel blijft geeft de grafiek toch onderbreking te zien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/2YoW53W1Ex2fzb3atumhP1nk.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hier heeft iedereen op het moment last van, ligt niet aan jouw installatie.Ubuntu schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:56:
Goedenavond, even een vraagje;
De servicecloud toont onderbrekingen in de grafieken.
Om mankementen in de internetverbinding uit te sluiten heb ik de CZ TAW1 even bedraad internet gegeven zonder resultaat. Modem gereset, glasvezel gereset en probleem blijft.
Modem getest door met laptop op zelfde wifi te gaan zitten met muziek aan via youtube zodat onderbreking direct opvalt maar helaas, terwijl de wifi stabiel blijft geeft de grafiek toch onderbreking te zien.
Heeft iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding]
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Enkel fase laden? En wp en heater erop?Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:21:
Voor wat betreft de vaak gevoerde discussie wel of geen vorstbeveiliging en de voor en nadelen. Afgelopen nacht is bij een Panasonic klant van ons zijn spliternieuwe warmtepomp bevroren door het uitvallen van de stroomvoorziening. ( EV laden en de warmtepomp op dezelfde fase gemonteerd door een electricien ) Geluk bij een ongeluk zijn de Caleffi's leeg gelopen en kon verdere schade worden voorkomen:-)
Ik had de 5kW wp en heater op dezelfde fase tot dat mijn schoonzoon zijn auto hier ging laden, 2kW per fase, dus de wp en heater maar verdeeld over 2 fases.
Klant niks stuk aan de warmtepomp?
Wat is het typenr van die VC6013 met 28mm draad?Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Ik lever standaard de Honeywell VC6013 met 28 mm draad. Dat is dezelfde als het Pana nummer met een prijsopslag voor het Panasonic onderdeelnummer 🥴
Het is of 28mm knel, of 1" draad.Wolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Wat is het typenr van die VC6013 met 28mm draad?
VC6013 dusWolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Wat is het typenr van die VC6013 met 28mm draad?
Hier is hij ook een heel eind leeggelopen gisteren, maar dan omdat de 5j het nog warm genoeg vond(cv water 8,5°C) maar de caleffie niet. Alleen drukloos, pomp draaide wel met minder water, weer lucht in de vloer..... Snel bijgevuld geen probleem behalve berg lucht erin.Carboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:21:
Voor wat betreft de vaak gevoerde discussie wel of geen vorstbeveiliging en de voor en nadelen. Afgelopen nacht is bij een Panasonic klant van ons zijn spliternieuwe warmtepomp bevroren door het uitvallen van de stroomvoorziening. ( EV laden en de warmtepomp op dezelfde fase gemonteerd door een electricien ) Geluk bij een ongeluk zijn de Caleffi's leeg gelopen en kon verdere schade worden voorkomen:-)
Zat er eigenlijk aan te denken om ze er uit te gooien. Is 2e keer nl. Of een vul inrichting te overwegen
Pomp met dit weer laten draaien op lager niveau maar nooit uit zetten bij vorst.Maurice1066 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Hier is hij ook een heel eind leeggelopen gisteren, maar dan omdat de 5j het nog warm genoeg vond(cv water 8,5°C) maar de caleffie niet. Alleen drukloos, pomp draaide wel met minder water, weer lucht in de vloer..... Snel bijgevuld geen probleem behalve berg lucht erin.
Zat er eigenlijk aan te denken om ze er uit te gooien. Is 2e keer nl. Of een vul inrichting te overwegen
Externe thermostaat en paar uurtjes houtkachelCarboy54 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Pomp met dit weer laten draaien op lager niveau maar nooit uit zetten bij vorst.

Duurde langer dan gedacht dat de teperatuur weer op 20 zat. Wou niet de wp op 25 zeten om hem maar te lten draaen. Had verwacht dat de Pana eerder zou gaan vorstbeveiligen
Dit topic is gesloten.