Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste
Acties:
  • 697.740 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Dank je.. Dan gaat de defrost inderdaad niet werken bij mij als de pomp minimaal 30 min moet draaien.
Het zijn 2 parallel aangesloten pompen waarbij de Honeywell T4R thermostaat beide pompen 3x per uur aan/uit zet... Volgens de Honeywell handleiding is minder dan 3x per uur niet mogelijk als ik het goed begrijp...
Moet ik een andere thermostaat installeren misschien?
Ik heb zelf naar die thermostaat gekeken, uiteindelijk niet geschikt voor een WP ondanks dat Honeywell dat wel zegt, want die set de WP minstens 3 keer per uur aan en uit.

Dus als andere ook zeggen, ga eerst volledig WAR zonder thermostaat draaien en dan nadien een geschikte thermostaat zoeken. (Emos bijvoorbeeld)

En in welke kasteel woon je waar 2x12 kW nodig is?

Deze moet je wellicht ook in cascade aansluiten met de thermostaat op WP1 en WP2 op de bivalente aansluiting van WP1. Staat allemaal mooi omschreven in de handleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door Naliya op 07-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-10 08:42

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Naliya schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:21:
[...]

Ik heb zelf naar die thermostaat gekeken, uiteindelijk niet geschikt voor een WP ondanks dat Honeywell dat wel zegt, want die set de WP minstens 3 keer per uur aan en uit.

Dus als andere ook zeggen, ga eerst volledig WAR zonder thermostaat draaien en dan nadien een geschikte thermostaat zoeken. (Emos bijvoorbeeld)
Stop met zoeken naar een thermostaat.
War only rules

Zorg eerst deze winter maar eens voor een beetje werkend systeem..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 26-10 16:35

ErikVers

e-Duurzaam

Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Stop met zoeken naar een thermostaat.
War only rules

Zorg eerst deze winter maar eens voor een beetje werkend systeem..
Dat je eerst zonder thermostaat kan en voor nu kan stoppen met zoeken ben ik 100% met je eens.
Alleen dat war only β€œregeert” ben ik niet mee eens ik ga toch echt voor war+thermostaat.

Uiteraard wel een zo simpel mogelijke met een instelbare hysterese. Zoals de emos p5607.

Dan heb je nadat je war redelijk klopt nooit meer omkijken naar je systeem. Dat is voor sommigen ook wat waard.

Niet iedereen zit zoals jij en ik al jaren een frequentie van de compressor te analyseren en optimaliseren πŸ˜‹πŸ‘πŸ˜œ

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-01-2024 14:57 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een vraagje over het verbruik als de wp (en pomp) niet draaien, zonder vorst was dat 9W (geheel uit).

Zonder vorst (>= 6 graden):
- 8-10W geheel uit)
- 20-24W aan, niet actief (geen vraag van thermostaat en pomp uit)

Met vorst:
- 38-40W (wp aan of uit zonder vraag, pomp uit)
- 115W (idem)

115W lijkt me met expansievat heater, 40W ipv 10W of 24W is me niet duidelijk tenzij er nog een heater is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:19
maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Dank je.. Dan gaat de defrost inderdaad niet werken bij mij als de pomp minimaal 30 min moet draaien.
Het zijn 2 parallel aangesloten pompen waarbij de Honeywell T4R thermostaat beide pompen 3x per uur aan/uit zet... Volgens de Honeywell handleiding is minder dan 3x per uur niet mogelijk als ik het goed begrijp...
Moet ik een andere thermostaat installeren misschien?
Draadloze relais module honeywel: bdr91t1004, https://www.resideo.com/n...-warmtepompen-bdr91t1004/

die met dat huisje erop schakelingen zijn anders dan die zonder huisje (is ook een BDR91 zonder de toevogeing 1004)

daarmee kan er wel en schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer gekozen worden mits je thermostaat die instelling kan accepteren zoals met evohome. T6/T6R kan dat niet.

[ Voor 11% gewijzigd door NielsvdBeek op 07-01-2024 15:36 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:38
Speedy-Andre schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:11:
Een vraagje over het verbruik als de wp (en pomp) niet draaien, zonder vorst was dat 9W (geheel uit).

- 8-10W geheel uit)

Met vorst:
- 115W (idem)

115W lijkt me met expansievat heater, 40W ipv 10W of 24W is me niet duidelijk tenzij er nog een heater is.
Ik moest direct aan de expansievatheater denken, weet niet exact wanneer die er in komt en die is geloof ik zo'n 30W.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Dat je eerst zonder thermostaat kan en voor nu kan stoppen met zoeken ben ik 100% met je eens.
Alleen dat war only β€œregeert” ben ik niet mee eens ik ga toch echt voor war+thermostaat.

Uiteraard wel een zo simpel mogelijke met een instelbare hysterese. Zoals de emos p5607.

Dan heb je nadat je war redelijk klopt nooit meer omkijken naar je systeem. Dat is voor sommigen ook wat waard.

Niet iedereen zit zoals jij en ik al jaren een frequentie van de compressor te analyseren en optimaliseren πŸ˜‹πŸ‘πŸ˜œ
Ik snap wat je bedoelt hoor met jaren.
maar als je mijn start eens wist..
Ik ben zeker geen expert, maar mss nog slechter begonnen als jij hebt gedaan.
Maar help ik heb een probleem, zonder details delen is wel een steeds vaker dingetje laatste tijd.
Help, het lukt niet, maar ik wil dit of dat is steeds meer een factor hier.
Lees een beetje in en heel is al vaker te vinden.

maar een cascade systeem en dan niet weten wat je doet....

En ja hoor als je het systeem goed hebt, kun je altijd heeeel simpel over naar war en thermostaat...
Maar vraag je af waarom een wp war kan draaien.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:11:

- 8-10W geheel uit)

Met vorst:
- 115W (idem)

Met vorst wss je waterpomp die zorgt voor geen stilstaand water.
Je flow gekeken?

Hoe is je nacht verlopen?
Thermostaat nog steeds?
Aan en uit geweest?
DF?

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 07-01-2024 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maj75
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
NielsvdBeek schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:27:
[...]

Draadloze relais module honeywel: bdr91t1004, https://www.resideo.com/n...-warmtepompen-bdr91t1004/

die met dat huisje erop schakelingen zijn anders dan die zonder huisje (is ook een BDR91 zonder de toevogeing 1004)

daarmee kan er wel en schakeling van 1 per uur en een minimale aan tijd van 10 minuten of meer gekozen worden mits je thermostaat die instelling kan accepteren zoals met evohome. T6/T6R kan dat niet.
Dank je! Ik heb nu die module zonder dat huisje erop icm de T4R. Misschien kan ik jouw suggestie installeren icm een Emos p5607. Maar goed, ik begrijp nav de reacties dat ik dit eerst eens via puur WAR moet inregelen. Ik heb daarom ondertussen de T4R er al tussenuit gehaald en de boel draait nu 100% WAR en inderdaad de auto de-frost ging nu wel aan _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Dank je! Ik heb nu die module zonder dat huisje erop icm de T4R. Misschien kan ik jouw suggestie installeren icm een Emos p5607. Maar goed, ik begrijp nav de reacties dat ik dit eerst eens via puur WAR moet inregelen. Ik heb daarom ondertussen de T4R er al tussenuit gehaald en de boel draait nu 100% WAR en inderdaad de auto de-frost ging nu wel aan _/-\o_
Soms is eigenwijze beter.. Maar soms is het beter om naar ervarings..
Stook 1-2 winters zonder allerlei poespas, zodat je hem snapt.
Daarna pas thermostaten nodered enz enz

En ja soms te heet en soms te koud, of teveel verbruik of teveel aanpasssingen zelfs aan je kranen/systeem.
Schade en schande.. Lees topic 1 maar hahaha Iemadn nog interesse in glycol bijv :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:58:
[...]

Soms is eigenwijze beter.. Maar soms is het beter om naar ervarings..
Stook 1-2 winters zonder allerlei poespas, zodat je hem snapt.
Daarna pas thermostaten nodered enz enz

En ja soms te heet en soms te koud, of teveel verbruik of teveel aanpasssingen zelfs aan je kranen/systeem.
Schade en schande.. Lees topic 1 maar hahaha Iemadn nog interesse in glycol bijv :-)
1 Γ  2 winters zonder poespas is wel erg veul gevraagd van de gemiddelde tweaker :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
blb4 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:03:
[...]

1 Γ  2 winters zonder poespas is wel erg veul gevraagd van de gemiddelde tweaker :)
Tsja,

Ik denk dat er zelfs "tweakers" zien die het 2-3 winters niet gehaald hebben.
Ik was eigenwijs, maar wilde wel leren, en daar zijn er steeds minder van 8) 8)

Maar 1 a 2 . Is dat zoveel, voor een goed werkend system.
Teveel kapiteins/WAF :-) is een groter probleem

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 07-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:47:
[...]

Met vorst wss je waterpomp die zorgt voor geen stilstaand water.
Je flow gekeken?

Hoe is je nacht verlopen?
Thermostaat nog steeds?
Aan en uit geweest?
DF?
Dat zou je zeggen, echter teerde hij op het warme water toen hij (op de thermostaat) stopte na de 1e defrost.
Toen meteen de Ta en Tr naar +0,5K resp. -0,5K gezet.
Vandaag weer een lange run tot ik aan een paar radiatorkraan pinnen zat :+
Toen ie daar van bekomen was ging hij verder met een rustige run.
De iets hogere retour (max 2K) had ik vannacht toch weer en de pomp stond echt stil (niks te horen of voelen).
Zodra hij start ziet het er weer normaal uit, ik verdenk het expansievat dat langer warm blijft en eventueel de vorstbescherming die dat vat extra warm houdt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Ik moest direct aan de expansievatheater denken, weet niet exact wanneer die er in komt en die is geloof ik zo'n 30W.
Dat zou goed kunnen, het is heel constant dus laat hem dat dan maar doen.
Ik bedenk me dat het oude expansievat boven waar de ketel hing er nog zit, hij zit daar niet in de weg maar die liters heb ik waarschijnlijk niet nodig al was vullen in totaal 90 liter incl. de 2 vaten.
Dan is er nog een andere 75W die pas na lange tijd bijschakelde en snel weer af, geen pomp want Ta en Tr zag ik niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Dat zou goed kunnen, het is heel constant dus laat hem dat dan maar doen.
Ik bedenk me dat het oude expansievat boven waar de ketel hing er nog zit, hij zit daar niet in de weg maar die liters heb ik waarschijnlijk niet nodig al was vullen in totaal 90 liter incl. de 2 vaten.
Dan is er nog een andere 75W die pas na lange tijd bijschakelde en snel weer af, geen pomp want Ta en Tr zag ik niet veranderen.
Afgelopen nacht (2 graden) verbruikte mijn WP constant 36W, de nacht daarvoor was 't 9W (5 graden). Dus ergens tussen de 2 en de 5 graden zit 't moment dat de WP de expansievatverwarming inschakelt. Geen idee wat die 75W kan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:38

martijn v o

Certified by Enphase.

10 Watt is puur de controller dan staat alles uit (compessor uit, pomp uit en fan uit) gaat tot 5 graden ongeveer
40 Watt dan is het kouder dan 5 graden en is de watertemperatuur kouder dan 6 gaat de pomp aan.
90 Watt dan is het kouder dan 2 graden en gaat ook de expansievat verwarming aan samen met de pomp.
Zoiets is het ongeveer.

De WP loopt hier al 36 uur op een vaste aanvoer van 26 graden (soms schiet ie naar 27) en het wordt langzaam aan te heet in huis. Of althans ik vind het te heet, mijn vrouw nog niet, maar het is hier nu 21,3 graad (begonnen met 19,3) . 6 maal defrosts gehad, de tijd ertussen wordt wel steeds langer, eerst 3 uur toen 6 uur en nu bijna 8. Buiten nu -2 en het verbruik was gisteren 10 kWh en vandaag zullen het er 14 kWh worden.
Kan wel zien dat de machine te groot is (5 kW) want hij draait al die tijd op minimum van 19/20 Hz. Het opgenomen vermogen varieert een beetje met de buitentemperatuur (hoge) temperatuur 460 Watt en (lage) temperatuur 560 Watt.
Maar al met al prima tevreden en het werkt zelf beter dan ik had gehoopt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
10 Watt is puur de controller dan staat alles uit (compessor uit, pomp uit en fan uit) gaat tot 5 graden ongeveer
40 Watt dan is het kouder dan 5 graden en is de watertemperatuur kouder dan 6 gaat de pomp aan.
90 Watt dan is het kouder dan 2 graden en gaat ook de expansievat verwarming aan samen met de pomp.
Zoiets is het ongeveer.

De WP loopt hier al 36 uur op een vaste aanvoer van 26 graden (soms schiet ie naar 27) en het wordt langzaam aan te heet in huis. Of althans ik vind het te heet, mijn vrouw nog niet, maar het is hier nu 21,3 graad (begonnen met 19,3) . 6 maal defrosts gehad, de tijd ertussen wordt wel steeds langer, eerst 3 uur toen 6 uur en nu bijna 8. Buiten nu -2 en het verbruik was gisteren 10 kWh en vandaag zullen het er 14 kWh worden.
Kan wel zien dat de machine te groot is (5 kW) want hij draait al die tijd op minimum van 19/20 Hz. Het opgenomen vermogen varieert een beetje met de buitentemperatuur (hoge) temperatuur 460 Watt en (lage) temperatuur 560 Watt.
Nice.
DF erg afhankelijk van je RV in je omgeving

Een 5 te groot, wat is huis?

De grote vraag wat zijn je settings war? Of thermostaat of direct?
en hoe ziet je systeem eruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Zoiets is het ongeveer.
Ik denk dat 't andersom is; 9W standby, expansievatverwarming is 27W, die komt er dus in onder 5 graden, dan is standby dus 36W. Bij mij verbruikt de waterpomp op z'n laagste snelheid zo'n 30W. Bij mij staat die standaard 's nachts uit Maar als die er in komt omdat de watertemperatuur te laag wordt dan zou 't vermogen dus naar iets van 66W gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Zoiets is het ongeveer.

Klopt aardig wat je zegt en test komende week lekker ff door πŸ‘ als je te warm vind blijven na de vorst periode (ik zou stooklijn zeker niet lager zetten) kun je hem voor nu in t klokprogram een uur of 3 voor en zonsopgang uitschakelen via timer. In toekomst simpele thermostaat erbij met 1 of 2 graden verlaging tussen 24:00-10:00 πŸ‘πŸ’ͺ

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ErikVers schreef op maandag 8 januari 2024 @ 06:56:
[...]

Klopt aardig wat je zegt en test komende week lekker ff door πŸ‘ als je te warm vind blijven na de vorst periode (ik zou stooklijn zeker niet lager zetten) kun je hem voor nu in t klokprogram een uur of 3 voor en zonsopgang uitschakelen via timer. In toekomst simpele thermostaat erbij met 1 of 2 graden verlaging tussen 24:00-10:00 πŸ‘πŸ’ͺ
Dat verlagen zou je ook simpel met een script en je shift kunnen doen.
Geen thermostaat voor nodig dan..

Nog steeds geen tijd [ lees benodigd] script.. [ dus als iemand :-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

@Dylantje2 dat kan, net als via controller een klokprogram instellen met shifts of via automations in HA met mqtt.

Alleen een thermostaat is gewoon paar draadjes en lekker overzichtelijk en betrouwbaar voor de meeste :-)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 08-01-2024 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:14
@Dylantje2 hier ook sinds kort een 9KW T-Cap draaiend. Type: WH-MXC09J3E8.
Geen historisch gasverbruik (pand niet was bewoond voor wij het kochten of bewoonbaar :+ ), de non-T-cap duurde te lang met leveren dus toen maar eieren voor het geld gekozen en de T-cap genomen. Geen spijt van tot dusver, weinig pendelen.

Huis specificaties na verbouwing:
Oud dijkhuis uit jaren 50 (de beneden verdieping zit dus in de dijk; zorgt voor best wat kou en dus vermogen nodig).
165M2 vloerverwarming (10cm H.o.H), beneden in dekvloer/boven droogbouw.
Dak: Rc 6.3
Gevel: Rc 4.54
Glas: Triple glas
300L SWW
Geen buffer

De thermostaat gaat eruit als ik hier boven de discussie zie dan lijkt mij dat wel een leuk project. WAR only is natuurlijk niet heilig dus ik zal ook wel ergens in het midden uitkomen. Stroomverbruik is nu stevig maar dat nemen we op de koop toe in deze testfase.

Aankomend jaar richting Heisamon maar nu eerst eens proberen te snappen hoe alles werkt. WAF vind het best want ze kan in bad en het is warm binnen (21C) dus ik kan lekker spelen. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Altijd leuk dat geplande onderhoud van Liander, ze gooien de wijk gewoon zonder een melding plat 7(8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8PZawxZq84DMKESQaAoXLAEU5I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0th14ckqMKNfRNIhzpUi7ea.jpg?f=fotoalbum_medium

Het was wel een goede testcase voor hoe de 7J reageert, hij start goed op en communiceert daarna weer.
De retour blijft hoger worden dan de aanvoer met de wp/pomp uit, om 6u ging de pomp kort draaien en dan ziet het er weer normaal uit.
Ik heb de buis isolatie buiten nog eens bekeken, dat is op de stukken 28mm buis te dun (bouwmarkt troep) en dat is een kans om warmte te verliezen met wellicht dit rare effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:27
Ik dacht dat ik er uit was maar ik twijfel toch weer een beetje.
Wat is jullie mening, sww door de Panasonic laten maken of een aparte warmtepompboiler?
Qua kosten komt t op t zelfde neer ongeveer. Voordelen wpb: simpelere installatie, altijd verwarming ook als warm water gemaakt word, niet hoeven uit te zoeken wat ik allemaal nodig heb voor een boiler op de Panasonic.

Voordelen op de Panasonic:

Geen extra apparaat wat stuk kan gaan
Volgens mij efficiΓ«nter dan een wpb?
Geen 160mm gaten door de gevel hoeven boren
Geen geluid binnen

Ben benieuwd wat jullie er van denken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-10 14:16
Speedy-Andre schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:51:
Altijd leuk dat geplande onderhoud van Liander, ze gooien de wijk gewoon zonder een melding plat 7(8)7

[Afbeelding]

Het was wel een goede testcase voor hoe de 7J reageert, hij start goed op en communiceert daarna weer.
De retour blijft hoger worden dan de aanvoer met de wp/pomp uit, om 6u ging de pomp kort draaien en dan ziet het er weer normaal uit.
Ik heb de buis isolatie buiten nog eens bekeken, dat is op de stukken 28mm buis te dun (bouwmarkt troep) en dat is een kans om warmte te verliezen met wellicht dit rare effect.
Heb je hem bewust uit gehad in de nacht? De isolatie is op je aanvoer en retour toch hetzelfde? Dan zou ik duus ook hetzelfde verschil verwachten

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Makrolon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:58:
Wat is jullie mening, sww door de Panasonic laten maken of een aparte warmtepompboiler?
Qua kosten komt t op t zelfde neer ongeveer. Voordelen wpb: simpelere installatie, altijd verwarming ook als warm water gemaakt word, niet hoeven uit te zoeken wat ik allemaal nodig heb voor een boiler op de Panasonic.

Geen geluid binnen

Zoveel complexer word de installatie nou ook weer niet, je krijgt een 3weg klep en je hebt 2 t-stukken extra, dus ook qua uitzoekwerk valt het wel mee. Ik stond voor mijn nieuwe woning laatst ook voor deze keuze, bij mij viel een boiler wel duurder uit maar alsnog daarvoor gekozen. Je water is sneller op temperatuur, geen geluid, zoals je zegt niet 2 gaten van 160 door de gevel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:08

Carboy54

Duurzaamheid coach

Geen geluid binnen

Ga er maar van uit dat de levensduur van een warmtepomp boiler veel korter is dan via de warmtepomp. Nog geen warmtepompen defect gehad in meerdere jaren en boilers wel. Kijk maar op het topic. Met name de Franse boilers met R290 is een issue!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Maikie18 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:01:
[...]

Zoveel complexer word de installatie nou ook weer niet, je krijgt een 3weg klep en je hebt 2 t-stukken extra, dus ook qua uitzoekwerk valt het wel mee. Ik stond voor mijn nieuwe woning laatst ook voor deze keuze, bij mij viel een boiler wel duurder uit maar alsnog daarvoor gekozen. Je water is sneller op temperatuur, geen geluid, zoals je zegt niet 2 gaten van 160 door de gevel
Nee qua complexiteit valt t wel mee inderdaad.. dus dan is t een willekeurige boilervat met geschikte spiraal, een willekeurige 3 weg klep aanschaffen, en welke temperatuur sensoren heb ik dan nodig? Wel specifieke van Panasonic?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Ga er maar van uit dat de levensduur van een warmtepomp boiler veel korter is dan via de warmtepomp. Nog geen warmtepompen defect gehad in meerdere jaren en boilers wel. Kijk maar op het topic. Met name de Franse boilers met R290 is een issue!
T was me al duidelijk dat ik die niet moet hebben idd! Ik zou dan voor de Atlantic v4 270l gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:34:
[...]

T was me al duidelijk dat ik die niet moet hebben idd! Ik zou dan voor de Atlantic v4 270l gaan.
Mijn klanten hebben daar geen problemen mee tot nu toe. Maar als het kan via de warmtepomp heeft dat altijd mijn voorkeur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Nee qua complexiteit valt t wel mee inderdaad.. dus dan is t een willekeurige boilervat met geschikte spiraal, een willekeurige 3 weg klep aanschaffen, en welke temperatuur sensoren heb ik dan nodig? Wel specifieke van Panasonic?
Rvs boilervat met Honeywell vc6013 klep en Panasonic sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maikie18 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Heb je hem bewust uit gehad in de nacht? De isolatie is op je aanvoer en retour toch hetzelfde? Dan zou ik duus ook hetzelfde verschil verwachten
Ik heb hem op 19 gezet maar hij vond het niet nodig om te starten tot ik om 7u naar 20 ging.
De isolatie is idd vergelijkbaar, er is achteraf gezien te weinig ruimte tussen de 2 buizen waardoor ik dikker spul niet (er tussen) kwijt kan.
Vergeet het expansievat niet, de leiding zit bovenop en wordt dus langere tijd warm.
Het is verder geen probleem maar het valt wel op :)
De 18B20 sensors willen niet met de HeishaMon werken, ik ga nog wat testen met weerstandjes (pull-up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 11:23

Devil103

Coffee need more coffee

Carboy54 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Mijn klanten hebben daar geen problemen mee tot nu toe. Maar als het kan via de warmtepomp heeft dat altijd mijn voorkeur.
En reken je dan extra capaciteit voor de WP?
Hoeveel 'warmteverlies' zou je in rekening brengen? 18h draaitijd vs 24h draaitijd misschien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Devil103 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Hoeveel 'warmteverlies' zou je in rekening brengen? 18h draaitijd vs 24h draaitijd misschien?
Dat moet je inderdaad meenemen ja en afhankelijk van inhoud en gebruik. Kost met dit weer al gauw 1.5-2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:10

hnq

Makrolon schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Nee qua complexiteit valt t wel mee inderdaad..
Het hangt wel een beetje van de situatie af. Vaak wordt de WPB op de plek van de CV-ketel geplaatst. Super eenvoudig aan te sluiten op de waterleiding en afvoer is er ook. Wel ff tillen als dat op zolder is 8).
De WP kun je dan vaak makkelijker op een andere plek op je cv-leidingen/verdeler vvw aansluiten.
Als de buitenunit op een 'gevoelige plek' in je tuin staat (bij mij het geval) heb je nooit last van geluid als je in de tuin zit en je buren ook niet als de ramen open staan.

Geluid binnen staat daar natuurlijk tegenover, maar als je een geschikte ruimte hebt is dat geen enkel probleem. Hier nog nooit klachten van logΓ©s gehad :)

Wij (twee persoons huishouden) gebruiken, nu bijna 4 jaar, een Atlantic calypso 150 liter. Configuratie binnen/binnen, dus geen grote gaten door de buitenmuur..
Verbruik is minder dan 300 kWh per jaar.

Wat degelijkheid betreft is het natuurlijk nog afwachten, so far so good. Ik kom in de betreffende topics ook geen schokkende dingen tegen, afgezien van de R290 problemen.. Iig niet meer dan problemen met splits.

Kortom: het hangt van de situatie af, maar ik ben geneigd de combinatie WP/WPB te adviseren.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
hnq schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:10:
[...]

Het hangt wel een beetje van de situatie af. Vaak wordt de WPB op de plek van de CV-ketel geplaatst. Super eenvoudig aan te sluiten op de waterleiding en afvoer is er ook. Wel ff tillen als dat op zolder is 8).
De WP kun je dan vaak makkelijker op een andere plek op je cv-leidingen/verdeler vvw aansluiten.
Als de buitenunit op een 'gevoelige plek' in je tuin staat (bij mij het geval) heb je nooit last van geluid als je in de tuin zit en je buren ook niet als de ramen open staan.

Geluid binnen staat daar natuurlijk tegenover, maar als je een geschikte ruimte hebt is dat geen enkel probleem. Hier nog nooit klachten van logΓ©s gehad :)

Wij (twee persoons huishouden) gebruiken, nu bijna 4 jaar, een Atlantic calypso 150 liter. Configuratie binnen/binnen, dus geen grote gaten door de buitenmuur..
Verbruik is minder dan 300 kWh per jaar.

Wat degelijkheid betreft is het natuurlijk nog afwachten, so far so good. Ik kom in de betreffende topics ook geen schokkende dingen tegen, afgezien van de R290 problemen.. Iig niet meer dan problemen met splits.

Kortom: het hangt van de situatie af, maar ik ben geneigd de combinatie WP/WPB te adviseren.
Binnen/binnen moet je alsnog weer compenseren met je WP buiten kan je het net zo goed meteen met de WP doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikie18
Devil103 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Geen 6u, max 2 zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4

Geen geluid binnen

Je geeft een goede opsomming van voor- en nadelen, 't meeste is ook al door anderen gezegd. Mijn samenvatting: voorkeur heeft een boiler aangesloten op de WP. Als dit installatietechnisch heel lastig is (en dus lastiger dan de installatie van een WP boiler inclusief de benodigde geveldoorvoeren) dan in een WP boiler een goed alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 16:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

blb4 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:24:
[...]

Je geeft een goede opsomming van voor- en nadelen, 't meeste is ook al door anderen gezegd. Mijn samenvatting: voorkeur heeft een boiler aangesloten op de WP. Als dit installatietechnisch heel lastig is (en dus lastiger dan de installatie van een WP boiler inclusief de benodigde geveldoorvoeren) dan in een WP boiler een goed alternatief.
Goede argumenten hierboven, maar ik mis nog de overweging mbt de hoeveelheid warmtebuffer. Wanneer er vloerverwarming ligt met een flinke bak beton en goede isolatie merk je er niks van als er 1-2 uur SWW gemaakt wordt. Als ik dat in mijn matig geisoleerde, 100j oude, radiator verwarmde, deels houten woning doe koelt het veel te ver af en krijgt de warmtepomp het niet meer vlot genoeg op temperatuur. Dus zonder vloerverwarming of erg goede isolatie zou ik een losse WPB nemen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Cr3ator schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:50:
[...]

Goede argumenten hierboven, maar ik mis nog de overweging mbt de hoeveelheid warmtebuffer. Wanneer er vloerverwarming ligt met een flinke bak beton en goede isolatie merk je er niks van als er 1-2 uur SWW gemaakt wordt. Als ik dat in mijn matig geisoleerde, 100j oude, radiator verwarmde, deels houten woning doe koelt het veel te ver af en krijgt de warmtepomp het niet meer vlot genoeg op temperatuur. Dus zonder vloerverwarming of erg goede isolatie zou ik een losse WPB nemen.
Goed punt, je moet β€˜t idd -worst case- zo’n 2 uur per dag zonder verwarming kunnen doen. Als dat een probleem is moet je dat eerst oplossen :). Of je neemt toch een WP boiler :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Cr3ator schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:50:
[...]

in veel gevallen is een WBP gewoon practischer om de installatie te versimpelen. los daarvan is de panasonic gewoon instelbaar dat hij SWW productie maximaal een bepaalde tijd mag doen (1 uur bijvoorbeeld) en dan weer minstens een X aantal minuten/uren CV bedrijf gaat doen voordat die weer SWW mag gaan maken juist om deze situaties te voorkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-10 11:04
Gezien ik in het verleden nog met CV meer dan eens storingen heb meegemaakt met als resultaat geen SWW en geen verwarming heb dus bewust gekozen voor een WPB en WP los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Nice.
DF erg afhankelijk van je RV in je omgeving

Een 5 te groot, wat is huis?

De grote vraag wat zijn je settings war? Of thermostaat of direct?
en hoe ziet je systeem eruit
is een gewoon gemiddeld rijtjeshuis maar wel prima geΓ―soleerd.
Settings is vaste aanvoer 26 graden hele huis zonder zoneregeling (en zonder buffer -:) wel goed ingeregeld (met drukgecompenseerde ventielen) en het is WP solo op vloerverwarming 100m2 zonder radiatoren. warmwater door WPB separaat. Fancoils staan uit die gebruik ik alleen in de zomer.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maikie18
Pasghetti schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:26:
Gezien ik in het verleden nog met CV meer dan eens storingen heb meegemaakt met als resultaat geen SWW en geen verwarming heb dus bewust gekozen voor een WPB en WP los.
Snap die logica niet helemaal want als nu je WP kapot is heb je nog steeds een koud huis, daar gaat die WPB niks aan veranderen. Als ze elkaars functie nou over zouden kunnen nemen zou ik zeggen ja goed argument

Edit: je kunt natuurlijk wel met zijn allen in een warm bad gaan zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 08-01-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Rvs boilervat met Honeywell vc6013 klep en Panasonic sensor
Dat was toch niet zo'n best model?
John lamers schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:02:
[...]

deze klep is zeker niet FAIL SAFE, deze klep wil nog wel es in de open stand blijven staan doordat de veer hem niet terug drukt. als de spanning er af gaat loopt hij ook niet terug.
https://gathering.tweaker.../quote_message/74775032/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ongeveer 200 geleverd met 0 problemen. Staat altijd spanning op op A of B. Meestal vast door roestdeeltjes of flinter meerlagenbuis na montage.

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 08-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Geen geluid binnen

Apart..
Lawaai is relatief en licht eraan waar hij staat, LG heeft een stille,
Ik zou nooit meer een comi systeem met iets van een WP erin aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Maikie18 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Dat de retour iets hoger blijft is wel een beetje verklaren
Er stroom warmer water uit je huis naar de leiding.

Maar @Speedy-Andre

Ik blijf toch verbaasd over je systeem.
Zit er echt nergens een bypass oid, een put mss?
Kan toch niet zo zijn dat je tr hoger dan ta.
Je sensoren eens goed ijken..
Of toch de beroemde factory reset. [ niet in deze koude, maar het ff kan toch eens doen ]
Hij heeft bij mij in de eerste maanden ook wonderen verricht.

Mss toch wat fotos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
[...]

Ik heb hem op 19 gezet maar hij vond het niet nodig om te starten tot ik om 7u naar 20 ging.
De isolatie is idd vergelijkbaar, er is achteraf gezien te weinig ruimte tussen de 2 buizen waardoor ik dikker spul niet (er tussen) kwijt kan.
Vergeet het expansievat niet, de leiding zit bovenop en wordt dus langere tijd warm.
Het is verder geen probleem maar het valt wel op :)
De 18B20 sensors willen niet met de HeishaMon werken, ik ga nog wat testen met weerstandjes (pull-up).
Kunnen er rechtstreeks op geen weerstand nodig:
Heb je ze wel "aangezet"?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS2wSaCel7uLv2ftm9RF3_qJb4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BkpBhW7Dm6TajJgt20bkSL5E.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
SWW run bij -2 graden buiten. 86Hz. In 1 uur van 20 naar 42 graden

Wel een hoog verbruik
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rl30W5s.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dylantje2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:17:
[...]
Dat de retour iets hoger blijft is wel een beetje verklaren
Er stroom warmer water uit je huis naar de leiding.
Laat dat maar eens in jouw grafana zien dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:51

CR1992

Thor

Maikie18 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:31:
SWW run bij -2 graden buiten. 86Hz. In 1 uur van 20 naar 42 graden

Wel een hoog verbruik
[Afbeelding]
Dus 6,8 x1h 20 min.

Dus een dikke 9 kw naar 42 graden?
Wat als je naar 55 moet gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Leuke test dagen voor de 5kW. Alleen radiatoren in huis.
Wat met shelly in Domoticz als thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohTRy85esZnCVZd2Fjz3K_iiQeU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ji683D7UG6JQVmmF2HZGMLaL.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR63UHBIjcDyQVvw1Qg9sGGmDEg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EtVher0n458kPdA9KiZNGNKf.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3πŸ’§, Pana 5JπŸ”₯. Zendure 2400AC 11,5kWhπŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh πŸš—, Peblar Home β›½

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Dus 6,8 x1h 20 min.

Nope de mijne staat niet stil.
Maar als je met thermostaat stookt, en hij gaat "uit" blijft in de deze tijd de pomp toch lopen ivm bevriezing.
Dus je huis warmt de Tr op.

Zoiets zou een soort van verklaring kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:48:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke grafana
Monitor je ook all tr in 1 grafiek? Erg benieuwd.

En je verbruik vermogen cop in 1....
Welke is dat in Grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Co2 waar vandaan?
Leuke icoontjes:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dylantje2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Co2 waar vandaan?
Leuke icoontjes:-)
Zelf maken. Is niet zo moeilijk.
Co2 is een mhz19 sensor op een Wemos d1

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 08-01-2024 21:23 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3πŸ’§, Pana 5JπŸ”₯. Zendure 2400AC 11,5kWhπŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh πŸš—, Peblar Home β›½

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dylantje2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Leuke grafana
Monitor je ook all tr in 1 grafiek? Erg benieuwd.

En je verbruik vermogen cop in 1....
Welke is dat in Grafana?
Verbruik is die 1369Watt.
Retouren heb ik niet in een grafiek idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

[Afbeelding]

[Afbeelding]
27 kw op 40 graden.
Mooi resultaat met dit koud weer
Is dit op 21 uur draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:45:
[...]

Dus 6,8 x1h 20 min.

+- 11,5 maar dat is bij jou niet anders dan bij mij dat is een standaard formule Q=m*c*dT

[ Voor 32% gewijzigd door Maikie18 op 08-01-2024 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:51:
[...]

Nope de mijne staat niet stil.
Maar als je met thermostaat stookt, en hij gaat "uit" blijft in de deze tijd de pomp toch lopen ivm bevriezing.
Dus je huis warmt de Tr op.

Zoiets zou een soort van verklaring kunnen zijn..
Nee dus, de pomp stopt hier als de wp op de timer of thermostaat uit gaat.
Zoals door anderen vermeld start de pomp pas als het water in de wp <6 is en dat gebeurt bij mij (net) niet.
Sterker nog, dan zouden de radiatoren 6 graden moeten worden als jouw verhaal klopt :P
Om 6u zie je dat de pomp even draait en dat Ta + Tr omhoog schieten naar 16/17 graden wat een realistische waarde is dankzij de menging van het koude water dat buiten in de wp en leidingen zit.
Er gebeurt dus iets in de wp zelf waar hij meet, naar mijn idee kan alleen het expansievat zoiets veroorzaken omdat ie goed geΓ―soleerd is.
Toen de wp vannacht stopte waren Ta en Tr beide >40 graden en het expansievat dus ook.

Wat ik van mijn wpb weet is dat de warmte in een leiding kan kruipen als die omhoog loopt, bij mij gaan ze binnen en buiten omlaag zoals je op de plaatjes kan zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtN7CF_gZnhoUvtkrh4sU83_8DU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOsqKj71lwldoFiYtIlEj23Y.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-ZsD8vsdYlGSoNkL2H2y0IoHzA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEGUf8bfc5i3AizzwcsgwD5E.jpg?f=fotoalbum_medium

De eerste is waar ze naar buiten gaan en op de 2e zie je dat ze een beetje doorzakken tot op het grind.
Ik heb nog geen 18B20's in de wp zitten om ze te vergelijken, hopelijk gaat dat nog werken.
Natuurlijk staat 1-wire aan, anders zou ik geen extra tabje hebben in HeishaMon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:25:
[...]

27 kw op 40 graden.
Mooi resultaat met dit koud weer
Is dit op 21 uur draaien?
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Verbruik is die 1369Watt.
Retouren heb ik niet in een grafiek idd.
Kun je de tr in 1 grafiekje zetten ben erg benieuwd naar de jouwe.

En ik bedoel die tegel waar je verbruik vermogen en cop in 1 overzichtje hebt, welk is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Die tegel is de grafiek β€˜stat’.
En dit zijn de retouren, niet allemaal gelijk maar zijn ook verschillende sensoren, waterdichte in een huls en echte losse Dallas sensoren die op de leiding getapet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spaRySN3P80vZw5G0sqCyT4TZvI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PInmwytEF79PW4HHfzyU3n8X.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 47% gewijzigd door klump4u op 08-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Aah,
Mooi resultaat.
Ik denk dat ik ook ongeveer zoiets ga uitkomen als ik een warmtepomp zet.
Ik heb vandaag getest op 40 graden.

Mooie grafieken en gegevens trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:51:
[...]

Aah,
Mooi resultaat.
Ik denk dat ik ook ongeveer zoiets ga uitkomen als ik een warmtepomp zet.
Ik heb vandaag getest op 40 graden.

Mooie grafieken en gegevens trouwens.
Was voor mij ook een kleine gok maar hier hangt ook nog onder en boven een 3,5 kW L/L warmtepomp dus het mag nog kouder worden eventueel.
Ik heb twee jaar getest met 45 graden op de ketel dus temperatuur kan omlaag omdat de wp continu draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik denk 18u? Of is die counter excl defrost e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt 4 defrost gehad op 21 uur?
Klopt dit? Voor mij is dit nog allemaal nieuw.
Hoelang duurt een defrost?
Je temp van warmtepomp zakt van 40 naar hoeveel tijdens de defrost?

Heb je een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Heb je een buffervat?
Afhankelijk of de BH gebruikt wordt voor defrost of niet, maar gemiddeld 10 - 15 minuten zou ik zeggen. Aan zijn grafieken kun je mooi het verloop zien en wat het effect is op de Ta en Tr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Maikie18 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik denk 18u? Of is die counter excl defrost e.d.?
Je hebt gelijk, het 18u aan vandaag maar het was tot 21:00 uur vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

CR1992 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Heb je een buffervat?
3 volgens de grafieken en counter.
Defrost is iets van 5-10 minuten en het water zakt dan tot ongeveer 20 graden, bij de counter Warmtepompheater zie je dat de backupheater vandaag 0,667kWh heeft verbruikt tijdens de defrosts.
Geen buffervat, alle radiatoren in huis staan open behalve die op onze slaapkamer, dat is meer dan genoeg inhoud, ik hen T20, T22, T33 en 2 T40 radiatoren in huis, geen fans eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gs_sKbYKIrVP5QHcjngyG8WxgA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nYcgJdn8BWPS5h08wJqKw3n.jpg?f=fotoalbum_medium

Leuk moment voor mijn tover 7J :)
Aanvoer zit op 40/41 en de retour 36 graden.
Compressor rustig op 25/26Hz en debiet rond 9l/min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
Net toch maar eens een heishamon besteld voor mezelf. Ben benieuwd. In eerste instantie ga ik voor listen-only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn 3 18B20's werken tegelijk op een andere Esp8266, misschien is mijn HeishaMon te druk omdat ie tegelijk een opentherm thermostaat, SO teller, de 1-wire sensors en de Pana of de voeding van de Pana trekt dat nit omdat ook het cloud ding stopt zodra de HeishaMon met read-only erbij hangt.
Eigenlijk zou er een jumper op de HeishaMon moeten zitten waarmee je de 5V van de Pana kan loskoppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brikos2018
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08-2024
Na veel gehannes met zo'n klep in onze cv gekozen voor de kogelkraam van Tameson die hier vaak genoemd wordt ipv de "cartridge" van honeywell. Erg tevreden over tot op heden. Al kwamen problemen ws voort uit vervuiling zoals carboy al schreef. Wat nu met een geheel kunststof systeem toch al opgelost was.

Ik heb sww dus via de wp. Redenen zoals hiervoor al genoemd, plus dat het met een deftige wp veel sneller gaat. Waardoor je temperatuur van je vat lager kan zetten wat weer verlies scheelt. 200l panasonic vat zit juiste sensor al bij. Qua aansluiten goed te doen.

Over het missen van verwarmingstijd: voor gehele vat a 200L ben ik iets langer dan een uurtje zoet. Maar met een douchebeurtje is je vat lang niet leeg. Is hij misschien 15 a 20min aan het bijwarmen. Je kunt desgewenst met de backup heather bijspringen dan gaat het nog sneller. (Wel cop van 1). Wij hebben een '60 huis met vloer, spouwmuur, dak isolatie en hr++ om verlies te remmen en ingefreesde vloerverwarming op 2x 50m2 beton als buffer. Ook op dagen als deze kan de WP prima een paar uur uit staan zonder dat je het voelt in comfort.
Ergo: niet zo'n issue volgens mij als je enigsinds vergelijkbare situatiehebt. :)

[ Voor 27% gewijzigd door brikos2018 op 09-01-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:24:
[...]

De meningen zijn een beetje verdeeld zie ik al wel 😁 maar ik neig nu toch ook wel naar een boiler aangesloten op de pana. Qua installatie is het makkelijk, de pana staat achter de muur vd kelder waarin t boilervat komt en waar nu ook de ketel hangt. Dus daar hoef ik t niet om te laten.

Thnx voor t meedenken allemaal! Ik ga eens kijken welke spullen ik allemaal nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

klump4u schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:26:
[...]

3 volgens de grafieken en counter.
Defrost is iets van 5-10 minuten en het water zakt dan tot ongeveer 20 graden, bij de counter Warmtepompheater zie je dat de backupheater vandaag 0,667kWh heeft verbruikt tijdens de defrosts.
Geen buffervat, alle radiatoren in huis staan open behalve die op onze slaapkamer, dat is meer dan genoeg inhoud, ik hen T20, T22, T33 en 2 T40 radiatoren in huis, geen fans eronder.
Aah dacht dat het iets sneller ging en warmere aanvoertemperatuur.
Het probleem is dat de convector dan koude lucht blaast bij 20 graden Beter een buffervat plaatsen als ik een warmtepomp zet

Moet een 9 kw evenveel defrosten als een 5 kw.
Als je bijvoorbeeld maar 7 Kw gebruikt van de 9? Of maakt dit niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:09:
[Afbeelding]

Leuk moment voor mijn tover 7J :)
Aanvoer zit op 40/41 en de retour 36 graden.
Compressor rustig op 25/26Hz en debiet rond 9l/min.
Je debiet is te laag.

Bh werkt hier:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CR1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 05:44:
[...]

Aah dacht dat het iets sneller ging en warmere aanvoertemperatuur.
Het probleem is dat de convector dan koude lucht blaast bij 20 graden Beter een buffervat plaatsen als ik een warmtepomp zet

Moet een 9 kw evenveel defrosten als een 5 kw.
Als je bijvoorbeeld maar 7 Kw gebruikt van de 9? Of maakt dit niet uit?
Nee zal verschillende df zijn, ivm ander vermogen, maar df doen ze bijna allemaal wel:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-10 14:33
-6 was/is het hier in het noorden. Gisteren totaal 23 KWh verbruikt.

Ta 29 en Tr 26. Mijn 5J houdt onze 2/1 kap woning heerlijk op 21 graden. Ik ben tevreden! Hij moet wel flink aan de bak met zon 1000 - 1200 watt continue.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 22:28
Possible schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:44:

Ta 29 en Tr 26. Mijn 5J houdt onze 2/1 kap woning heerlijk op 21 graden. Ik ben tevreden! Hij moet wel flink aan de bak met zon 1000 - 1200 watt continue.
Volledig vloerverwarming? Staat hier vannacht met -6/-7 op 2 onder 1 kap, 165m2 waarvan eerste en tweede verdieping radiatoren flink te stampen op 2500/3000 watt continu. Maar dit is de eerste echte koude dag, moet nog zoeken naar het finetunen en kijken welke ta/tr genoeg is. Nu ta 33/tr 28. 1 defrost gehad vannacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:20
Gister had ik de nachtverlaging nog aan staan, waardoor het huis gisterochtend 1 graad onder de gewenste temperatuur was. Doordat het zo koud was heeft het me de hele dag gekost om die 1e graad weer bij te trekken, ik had de Ta wat hoger gezet en de WP heeft vrijwel de hele dag 12kW lopen pompen (opgenomen vermogen rond de 3kW).
Dagverbruik: 46,5kWh

Afgelopen nacht geen nachtverlaging gedraaid, en hij heeft rustig gedraaid met een opgenomen vermogen van 2kW. Temperatuur in huis is wel iets gezakt omdat de Ta net 1 graad te laag stond. Deze vanochtend verhoogd van 27 naar 28 graden, kijken wat vandaag gaat brengen. Maar met een continue opgenomen vermogen van 2kW verwacht ik alsnog tussen de 40 en 50 kWh uit te komen met dit soort temperaturen.

Interessant detail: geen defrosts sinds gister!

Heel wat anders dan de afgelopen weken waar ik genoeg had aan 12kWh per dag :P

[ Voor 5% gewijzigd door ConQuestador op 09-01-2024 11:00 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:04:
[...]

Je debiet is te laag.

Bh werkt hier:-)
Dat doet de regeling automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
@ConQuestador kW of kWh?
2kW per uur is 2kWh

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik heb mijn post aangepast, ik had het over 2 kWh. Kortom: 2kWh per uur = 48kWh als hij de hele dag zo blijft draaien

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:04:
[...]

Ik heb mijn post aangepast, ik had het over 2 kWh. Kortom: 2kWh per uur = 48kWh als hij de hele dag zo blijft draaien
Nee, 2kW continue.

In je post staan nog meer gigantische vermogens. Waar je waarschijnlijk energie bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Nou is "toevallig" 2kW continu ook 2kWh per uur, want kWh per uur is kWh/h en dus kW.
En andersom is 2kW een uur lang ook 2kWh want dat is 2kW x 1 uur en dus 2kWh.
Maar vermogen en energie zijn wel verschillende dingen die verwarrend zijn als je ze verkeerd gebruikt.

Net zoiets als een auto die 80km rijdt met een snelheid van 80km/u, toevallig duurt dat dan een uur, maar diezelfde 80km duurt 2 uur als hij 40km/u rijdt. En weer anders als hij eerst een uur 40 km/u rijdt en dan de rest met 20km/u rijdt, want dan doet hij er 3 uur over.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
ErgoStijn schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:59:
[...]

Volledig vloerverwarming? Staat hier vannacht met -6/-7 op 2 onder 1 kap, 165m2 waarvan eerste en tweede verdieping radiatoren flink te stampen op 2500/3000 watt continu. Maar dit is de eerste echte koude dag, moet nog zoeken naar het finetunen en kijken welke ta/tr genoeg is. Nu ta 33/tr 28. 1 defrost gehad vannacht.
55m2 beneden vloerverwarming (8 groepen) boven alleen 3 radiatoren open. Badkamer + 2 slaapkamers. Maar dat zijn kleintjes met weinig inhoud.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-10 16:13
Possible schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:44:

Continu 1000W is volgens mij 24 kWh per dag. Dus bij soms 1200 W moet het nog iets meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
KaDoos schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Continu 1000W is volgens mij 24 kWh per dag. Dus bij soms 1200 W moet het nog iets meer zijn.
Dit was gister:

https://pvoutput.org/intr...384&sid=84897&dt=20240108

Ja of iets minder.... Ik hou het niet elke 5 min in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste allemaal,

Weet iemand of de vorstbeveiliging nog actief is indien het thermostaatsignaal niet geactiveerd is? Ik heb namelijk de Tado gekoppeld op CN2 / Room Thermo 1 volgens instructies. En vandaag proef op de som de thermostaat uitgezet. Dit om te zien wat er gebeurt indien Tado in storing valt tijdens vorstperiode. Nu valt mij op dat de warmtepomp dan ook helemaal niks meer doet, ook niet water rondpompen, of systeem op temperatuur houden. Althans nog niet. Iemand ervaring hiermee? Gaat de warmtepomp alsnog onder bepaalde systeemtemperatuur over tot vorstbeveiliging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAiSU6zPduRmIAZMiHkmfg_j-xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j18iybvUoGbgMZiTiuTY906A.png?f=fotoalbum_large

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
bbbrumbrum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:11:
[...]

Nee, 2kW continue.

In je post staan nog meer gigantische vermogens. Waar je waarschijnlijk energie bedoeld.
Nee, ik zeg wat ik bedoel.
Ik zeg en bedoel 2kWh per uur. dat kan zijn eerst een half uur lang 4kW en dan een half uur 0, of een uur lang 2kW.. Het resultaat is dat ik ieder uur 2kWh verstook.

Verder klopt wat ik zei:
De WP draaide de hele dag met een opgenomen vermogen van 3kW, met 12kW opgewekt vermogen
verbruik over de hele dag resulteert in 46,5kWh verbruikte energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc.u
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-10 10:20
Om in te haken op Wp met boiler of aparte Wpb. Is het vermogen van de Pana wp te bepalen als hij SWW moet produceren? Of doet hij dit altijd op vol vermogen? In de dagen dat zonne panelen net niet genoeg opwekken zou het misschien dan beter zijn om met een klein vermogen van een wpb het SWW te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Marc.u schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:34:
Om in te haken op Wp met boiler of aparte Wpb. Is het vermogen van de Pana wp te bepalen als hij SWW moet produceren? Of doet hij dit altijd op vol vermogen? In de dagen dat zonne panelen net niet genoeg opwekken zou het misschien dan beter zijn om met een klein vermogen van een wpb het SWW te laten maken?
de WP is wat nukkig maar je kan met Quiet Mode en door de max (water)pompsnelheid wel wat tweaken. In de zomer heb je meestal meer tijd voor ssw dan in de winter of je moet ook uitgebreid gaan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Het klopt helemaal! Onder 6 graden wordt de pomp even geactiveerd. Enig idee of de back-up heater of de warmtepomp zelf nog bij komt onder bepaalde temperatuur? Of gebruikt hij enkel de interne warmte van het gebouw om op temperatuur te blijven? Dat laatste kan ook maar voor een bepaalde periode goed gaan lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rNp_65dOmxEnU_gBG_L21LV11I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BY4xxSZuMIt4z2v5QFounz4A.png?f=fotoalbum_large

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36
Norwayr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:27:
[...]

Het klopt helemaal! Onder 6 graden wordt de pomp even geactiveerd. Enig idee of de back-up heater of de warmtepomp zelf nog bij komt onder bepaalde temperatuur? Of gebruikt hij enkel de interne warmte van het gebouw om op temperatuur te blijven? Dat laatste kan ook maar voor een bepaalde periode goed gaan lijkt mij.

[Afbeelding]
De backup heater komt uiteindelijk bij, dat kan je beter voorkomen, hij gaat dan met eev COP1 je ruimtes verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-10 23:35
Wat een beetje zon al niet doet voor je vermogen:
Ta staat op 38 graden.

Zonder zon op de WP draait deze op ca 63hz en de pomp op 43l/min

De zon komt op de WP om 12 uur (en dan bij mij echt nagenoeg loodrecht er op).
compressor zakt naar 40hz, pomp naar 27l/min
en het opgenomen vermogen (eigen meter) van zo'n 4000w naar 3000w

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Norwayr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]
@Maikie18 gaf aan dat dit automatisch gebeurd toen ik zei dat mijn BH iig werkt.
Ik heb hem ingesteld dat hij bij -5 mee mag doen.
En warempel vannacht...

Dus kijk in je settings wat je bh wel en niet kan mag doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Marc.u schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:34:
Ik zou eens terug lezen in topic 1
SWW doet hij met voorrang, en niet echt zuinig.
Vooral door de hogere temp die nodig zijn kan dit soms best lang duren, wat weer ten koste gaat van je TB waardoor hij daar weer harder voor moet werken enz enz enz

Het is een keuze.
Heb je evrmogen genoeg genoeg zou je het kunnen doen.
Maar bij mijn systeem:-) WAF gaat blaffen
Dus vandaar kleinere [ 5 had betere specs dan een 7] pomp en wpb apart.
Sommige hebben andere situatie

Het kan allemaal dat is het mooiste van een wp:-)

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.