Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Dat zijn ideale momenten voor een Legionella runPasghetti schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:00:
[...]
Omdat in mijn specifieke situatie het noodzakelijk is. Daarnaast ben ik geen COP purist. Als de stroomprijs 0 is gaat bij mij de backup heater aan.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
:strip_exif()/f/image/q19VEQWlJ9ckQC9u1yNigamy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WAmv6b9H2nNwY1tARVfvPSxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x1UVv5NJCwC5hqDH6DZupj5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de 7kW binmen gekregen.
Geisoleerde Henco leidingen 32x3 in blinde draignagebuis 80mm, om de 50cm gaten geboord en de hele buis volgespoten met pur.
Zou goed moeten zijn zou je zeggen 👌
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Niet, maar dat maakt ook niet zoveel uit, het is echt optioneel.
Het temperatuur verschil tussen de grond die minimaal 0 is en het water wat max 40 graden is ook niet zo groot.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Dat begrijp ik.ConQuestador schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Ik krijg sterk het gevoel dat een T-CAP teveel gaat zijn voor jou, 9kW gaat waarschijnlijk zat zijn. Maar begrijp wel dat we het moeten doen met halve informatie.
Merci voor de info
Zou ik 9 of 12 nemen?
De J moduleert toch tot 25 procent
Verwacht niet teveel van de PUR, bij mij ging het mis-Junkiexp- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geisoleerde Henco leidingen 32x3 in blinde draignagebuis 80mm, om de 50cm gaten geboord en de hele buis volgespoten met pur.
--Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Als je geen tcap hebt is 9 de maxCR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:41:
[...]
Dat begrijp ik.
Merci voor de info
Zou ik 9 of 12 nemen?
De J moduleert toch tot 25 procent
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Pur gaat vocht opzuigen, lijkt mij niet de allerbeste methode eerlijk gezegd.-Junkiexp- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik pur icm met een pistool, bij mij is alles netjes uitgehard.--Erik-- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Verwacht niet teveel van de PUR, bij mij ging het mis. Zie:
--Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik ben daar niet zo bang voor, waar de buizen liggen is het ook niet echt vochtig.Wolly schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Pur gaat vocht opzuigen, lijkt mij niet de allerbeste methode eerlijk gezegd.
Staat ook geen grondwater.
Ik blijf me verbazen.. En een voetventiel haaks, en ene thkraan, en dan de fans...Whiskey48 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:00:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ahhhh, ik zie nu pas dat een fancoil een jaga type radiator is, excuus dat had ik niet begrepen.
Met een reguliere heatfan haal je misschien idd maar 10% a 20% extra, maar mijn ervaring met 12cm of 14cm radiator type ventilatoren van links tot rechts ligt dat toch echt een stuk hoger.
Misschien geen Jaga rendement idd, maar een goed compromis tussen systeeminhoud (liters) en afgifte leek me zo.
De T22 wordt nog een T33 voor wat meer liter systeemhoud en een grote T11 achter de bank wordt nog een T22 met fans voor wat meer systeeminhoud en goede afgifte.
(bij een hoge pompsnelheid daalt de watertemperatuur met cheapo fans bij de T11 van 35°C naar 30°C. De T22 met Noctua's van 35°C naar 25°C).
Dit bij een kamertemperatuur van 20 graden.
En dan ook weer de kraan boven de leidingen..
Ik begrijp steeds meer waarom installateurs geen of weinig interesse in ombouwen van.
Ik denk dat je fans niet nodig zou hebben als je systeem beter gemaakt zou zijn.
GEEN oordeel over je systeem, maar een observatie...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nog even op voortborduren ....Dylantje2 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:14:
[...]
Jullie willen een wp laten draaien tussen de 32-35 en 45 graden water?![]()
Mijn topics:
TOP29 Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp 45 °C
TOP30 Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp 25 °C
TOP31 Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp 15 °C
TOP32 Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp -15 °C
:strip_exif()/f/image/78WymQwLhj7RkV9kP2HVuEOU.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zo heb ik vandaag gedraaid en dat leverde dit gedrag op:
:strip_exif()/f/image/hIRrUgvYJQRwciHnCwgCQ8NG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat is er gedaan om dit te krijgen:
- Voetventielen van de 4 radiatoren op de BG geheel open voor zover ze niet vastzitten
- De controller thermostaat doet mee
- Alleen het cloud ding is actief
Buiten 6-7 graden gehad met een matige oosten wind tot 14:30 (blaast tegen voorkant wp) en daarna Z/W.
De runs worden langer en de pauzes ook, hij reageert duidelijk op de thermostaat vraag.
Het gestotter net voor 10u is me niet duidelijk, vanaf 13u ging silence 1 uit en die blijkt niet zo veel te doen.
Nu is het een beetje zoeken wat de flow betreft, het lijkt erop dat de wp stopt als de flow langer op 10l/min zit omdat ta dan te hard stijgt (soms 3,5K in 5 minuten).
Alleen bij de laatste run zag het er normaal uit, wellicht omdat de thermostaat het warm genoeg vond.
Op zich is dit gedrag wel een verbetering want ik zat eerst steevast op 3 of meer starts per uur.
Een continu run zit er nu nog niet in omdat er te weinig vraag is en wat verbruik betreft vind ik dit eigenlijk niet verkeerd (<6kWh).
:strip_exif()/f/image/dB5DcGEHNXQWbcpzEXcvlFNd.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier zie je de woonkamer temperatuur (bovenste lijn, buiten (onderstedie hapert en de gele is wp SO teller.
Wordt het kouder dan verwacht ik langere runs en kortere pauzes, helemaal met meer wind.
Ik zit met de flow wel op een grens, 1 radiator dicht kan al H62 geven wat een keer door een sluitende thermostaatknop kwam, sindsdien staan ze op handmatig 25 graden.
Omdat hier en daar de flow beperken een langere run kan geven (afgifte verlagen zodat de vraag langer blijft) kan ik een beetje pielen maar mijn speelruimte is beperkt.
Sterker nog, de grootste radiator stond op 2/3 open, die in de hal 1/2 open wat nog goed ging (geen H62) maar wellicht meer starts gaf.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hoeveel meer flow wil je dan door de radiator heen jagen? Daar zit namelijk de beperking door het haakse voetventiel en de thermostaat kraan. De vraag is wat is de delta T over de radiator.Dylantje2 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:44:
[...]
Ik blijf me verbazen.. En een voetventiel haaks, en ene thkraan, en dan de fans...
Ik begrijp steeds meer waarom installateurs geen of weinig interesse in ombouwen van.
Ik denk dat je fans niet nodig zou hebben als je systeem beter gemaakt zou zijn.
Waarom daalt de doeltemperatuur zo? Lijkt er ook op dat je retour regelmatig boven de aanvoer uit komt??Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Nog even op voortborduren ....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Voetventielen van de 4 radiatoren op de BG geheel open voor zover ze niet vastzitten
Buiten 6-7 graden gehad met een matige oosten wind tot 14:30 (blaast tegen voorkant wp) en daarna Z/W.
De runs worden langer en de pauzes ook, hij reageert duidelijk op de thermostaat vraag.
Het gestotter net voor 10u is me niet duidelijk, vanaf 13u ging silence 1 uit en die blijkt niet zo veel te doen.
Nu is het een beetje zoeken wat de flow betreft, het lijkt erop dat de wp stopt als de flow langer op 10l/min zit omdat ta dan te hard stijgt (soms 3,5K in 5 minuten).
Alleen bij de laatste run zag het er normaal uit, wellicht omdat de thermostaat het warm genoeg vond.
Op zich is dit gedrag wel een verbetering want ik zat eerst steevast op 3 of meer starts per uur.
Een continu run zit er nu nog niet in omdat er te weinig vraag is en wat verbruik betreft vind ik dit eigenlijk niet verkeerd (<6kWh).
[Afbeelding]
Hier zie je de woonkamer temperatuur (bovenste lijn, buiten (onderstedie hapert en de gele is wp SO teller.
Wordt het kouder dan verwacht ik langere runs en kortere pauzes, helemaal met meer wind.
Ik zit met de flow wel op een grens, 1 radiator dicht kan al H62 geven wat een keer door een sluitende thermostaatknop kwam, sindsdien staan ze op handmatig 25 graden.
Omdat hier en daar de flow beperken een langere run kan geven (afgifte verlagen zodat de vraag langer blijft) kan ik een beetje pielen maar mijn speelruimte is beperkt.
Sterker nog, de grootste radiator stond op 2/3 open, die in de hal 1/2 open wat nog goed ging (geen H62) maar wellicht meer starts gaf.
Dit is denk ik juist wat je niet wilt want daardoor kan de WP zijn warmte weer niet meer kwijt en gaat hij uit.Omdat hier en daar de flow beperken een langere run kan geven (afgifte verlagen zodat de vraag langer blijft)
[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 05-01-2024 23:22 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
De retour komt er alleen boven als de wp niet draait of belangrijker de pomp.Maikie18 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:17:
[...]
Waarom daalt de doeltemperatuur zo? Lijkt er ook op dat je retour regelmatig boven de aanvoer uit komt??
Het lijkt erop dat de doeltemperatuur mee lift met de controller thermostaat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zo te zien draait de pomp gewoon maar de compressor niet. Je draaide nu toch op WAR en thermostaat stopt hem alleen indien nodig, dan zou die doeltemperatuur niet zo gek moeten doenSpeedy-Andre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:44:
[...]
De retour komt er alleen boven als de wp niet draait of belangrijker de pomp.
Het lijkt erop dat de doeltemperatuur mee lift met de controller thermostaat.
Edit: ik heb het trouwens over 15.00-16.00
Edit2: heb je misschien een offset in je temperatuur sensoren?
[ Voor 9% gewijzigd door Maikie18 op 05-01-2024 23:51 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
De pomp draaide niet in de nacht en na 11:30 tot de volgende run omdat ik toen een instelling aanpaste waardoor de wp uit/aan ging.Maikie18 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:47:
[...]
Zo te zien draait de pomp gewoon maar de compressor niet. Je draaide nu toch op WAR en thermostaat stopt hem alleen indien nodig, dan zou die doeltemperatuur niet zo gek moeten doen
Ik heb alleen een offset in de thermostaat die bijna 2 graden te hoog aangeeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-01-2024 23:54 ]
Ik zou zeggen dat je Tr een offset nodig heeft. Tussen 14.30 en 16.30 is de retour bijna continue hoger dan TaSpeedy-Andre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:53:
[...]
De pomp draaide niet in de nacht en na 11:30 tot de volgende run omdat ik toen een instelling aanpaste waardoor de wp uit/aan ging.
Ik heb alleen een offset in de thermostaat die bijna 2 graden te hoog aangeeft.
Ik heb er eentje staan waar de installatie wat in delen gebeurt, de unit staat al op de opstelplaats maar is nog niet elektricsch of waterzijdig aangesloten. De afdekdoppen zitten er nog op zeg maar. Nu krijgen we deze week een beetje vorst en vraag ik me af of er bijv in het interne expantievat al water zit dat zou kunnen bevriezen?
Ik zit even te denken of die meting juist is en een oorzaak heeft (de pomp draait met 10l/min) maar ik heb de leidingen naar de wp geïsoleerd.Maikie18 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:59:
[...]
Ik zou zeggen dat je Tr een offset nodig heeft. Tussen 14.30 en 16.30 is de retour bijna continue hoger dan Ta
Het zou wel (mede) de voortijdige stops kunnen veroorzaken en de regeling verstoren.
Nee hoor, af fabriek is hij leeg en ze staan opgeslagen op plekken waar het wel degelijk kan vriezen.Fr33z schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:10:
Is bekend of een panasonic monoblock af fabriek al gevuld. Is met water/ of er dingen stuk kunnen vriezen?
Ik heb er eentje staan waar de installatie wat in delen gebeurt, de unit staat al op de opstelplaats maar is nog niet elektricsch of waterzijdig aangesloten. De afdekdoppen zitten er nog op zeg maar. Nu krijgen we deze week een beetje vorst en vraag ik me af of er bijv in het interne expantievat al water zit dat zou kunnen bevriezen?
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Haha, nieuwebouw (2001), de vorige bewoners gaven al aan dat ze zich erg hadden bemoeid met de bouw om het werk niet simpel/makkelijk te laten gaan maar goed te laten gaan.Dylantje2 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:44:
[...]
Ik blijf me verbazen.. En een voetventiel haaks, en ene thkraan, en dan de fans...
Het zou haast betekenen dat je warmte aan het onttrekken bent (uit de woning). Het water warmt ergens op tussen waar het de WP verlaat en er terug aan komt. Je zou het misschien met 2 simpele geijkte sensoren nog even na kunnen meten voor de zekerheidSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:19:
[...]
Ik zit even te denken of die meting juist is en een oorzaak heeft (de pomp draait met 10l/min) maar ik heb de leidingen naar de wp geïsoleerd.
Het zou wel (mede) de voortijdige stops kunnen veroorzaken en de regeling verstoren.
Vanochtend kwam de temperatuur onder de 2 graden (ik heb de buitentemperatuur sensor -2 geshift) en boom: compressor naar 34hz en binnen 2 uur ging ie uit vanwege een overshoot.
Om pendelen te voorkomen ga ik kijken of een hogere setpoint beter werkt, en dat ie dus pas uit gaat doordat de gewenste kamertemperatuur gehaald is ipv overshoot. Verder is er niet veel wat ik kan doen toch? (Behalve externe temp sensor plaatsen met weerstandje)
Een kanttekening bij de omstandigheden, het week schema was leeg door het gewissel tussen de cloud en de controller wat een niet zo handig gevolg is van wel/geen timer instellen met de cloud

Maar goed, een late start betekent wel veel vraag en dat werd dus even stampen met 67Hz
De metingen zijn nu wel way off met een whopping productie van 10,5kW waarbij de SO even 2,45kW verbruik aantikte.
:strip_exif()/f/image/xiOn5ECUOy9MNVj4ufbtVn0m.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu hij wat uren achtereen heeft gedraaid kan ik daar bruikbare data uit halen, Ta-Tr is 3,5K en op de meeste radiatoren meet ik 2K dus ik kan de sensors wel een graad dichter bij elkaar brengen.
Terwijl de pomp vannacht niet draaide was Ta-Tr nog 1 à 1,5K waarbij Ta hoger bleef dan Tr dus prima.
Nu is de vraag hoe ik het ga doen, beide 0,5K richting elkaar verzetten of iets anders
Zet de controller uit aub en de shift op 0, war only gaan draaien.Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Nog even op voortborduren ....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Haal de thermostaat knoppen er anders af, en trek met combitang ff pinnetjes heen en weer wd 40 erop
Hoeveel radiatoren heb en welke waar?
Wat is je flow setting in de unit??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Die grafiek vind je die het scherm van de panasonic monoblock? Of heb je iets daarbij gekocht?Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:54:
Het lijkt erop dat de ta en tr sensors het gewenste gedrag verstoorden, ik heb ta +1 en tr -1 ingesteld en dat gaat stukken beter![]()
Een kanttekening bij de omstandigheden, het week schema was leeg door het gewissel tussen de cloud en de controller wat een niet zo handig gevolg is van wel/geen timer instellen met de cloud![]()
Maar goed, een late start betekent wel veel vraag en dat werd dus even stampen met 67Hz![]()
De metingen zijn nu wel way off met een whopping productie van 10,5kW waarbij de SO even 2,45kW verbruik aantikte.
[Afbeelding]
Nu hij wat uren achtereen heeft gedraaid kan ik daar bruikbare data uit halen, Ta-Tr is 3,5K en op de meeste radiatoren meet ik 2K dus ik kan de sensors wel een graad dichter bij elkaar brengen.
Terwijl de pomp vannacht niet draaide was Ta-Tr nog 1 à 1,5K waarbij Ta hoger bleef dan Tr dus prima.
Nu is de vraag hoe ik het ga doen, beide 0,5K richting elkaar verzetten of iets anders
Zit altijd wat water in ergens, ze testen hem.. Ik zou er niet op gokken, beetje afdekken met iets scheelt alFr33z schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:10:
Is bekend of een panasonic monoblock af fabriek al gevuld. Is met water/ of er dingen stuk kunnen vriezen?
Delta T per radiator is echt niet interessant..Oilman schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:56:
[...]
Hoeveel meer flow wil je dan door de radiator heen jagen? Daar zit namelijk de beperking door het haakse voetventiel en de thermostaat kraan. De vraag is wat is de delta T over de radiator.
Dus zou ik me niet druk over maken.
Beiden gelijkzijde aangesloten, met de thermostaatknop boven een leiding. Voor Gasketel al not doen, laat staan voor wp.Whiskey48 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 08:16:
[...]
Haha, nieuwebouw (2001), de vorige bewoners gaven al aan dat ze zich erg hadden bemoeid met de bouw om het werk niet simpel/makkelijk te laten gaan maar goed te laten gaan.
Benieuwd wat er nog meer in zo'n systeem zit.
Ta +? heb je de sensoren geijkt?Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:54:
Het lijkt erop dat de ta en tr sensors het gewenste gedrag verstoorden, ik heb ta +1 en tr -1 ingesteld en dat gaat stukken beter![]()
Een kanttekening bij de omstandigheden, het week schema was leeg door het gewissel tussen de cloud en de controller wat een niet zo handig gevolg is van wel/geen timer instellen met de cloud![]()
Maar goed, een late start betekent wel veel vraag en dat werd dus even stampen met 67Hz![]()
[Afbeelding]
Ta-Tr =3.5k? Wat bedoel je daarmee?
0.5 k welke richting??
Laat je dt gewoon staan in unit.
En kijk per radiator wat er gebeurd, vooral naar je Tr per radiato kijken, en dat vergelijk met je tr pomp[ webkasje] . Evt met ir thermometer.
Wat zijn je tr van je radiatoren.
Allermooiste zou zijn als je nu wat speelt hoopt op een paar koude dagen en dan als het minder koud is je unit factorureset, en dan goed starten
Dat is van het wifi/lan cloud spul dat je tegenwoordig erbij krijgt tenzij dat een actie van ze is.CR1992 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:15:
[...]
Die grafiek vind je die het scherm van de panasonic monoblock? Of heb je iets daarbij gekocht?
Je kan veel instellen en uitlezen als je de service cloud hebt (is eigenlijk voor een installateur).
Blij dat ik dan iets heb kunnen bijdragen. HahaSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:54:
[Afbeelding]
Nou ja, al het andere (stooklijn enz.) deed niet veel en dat Tr hoger was dan Ta is gewoon raar.Maikie18 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Blij dat ik dan iets heb kunnen bijdragen. Haha
Ik heb nu een geforceerd resultaat met te grote afwijkingen maar hij draait nu wel al 5u aan een stuk
Op de grootste radiator meet ik Ta 34,6 en Tr 32,6, keuken 36,6/34,6 en de wp zegt 39,25/35,25 wat op zich redelijk kan kloppen.
Door de 'kalibratie' heb ik 4K verschil op de wp en als de pomp niet draait nog 1-1,5K wat teveel is.
Daarom denk ik aan Ta +0,5K en Tr -0,5K wat dan bij stilstand een minimaal verschil geeft en als hij draait 3K.
Het verschil met de radiatoren zal het verlies zijn dat ik over 2x 7m leiding heb waarvan 2x 1m buiten.
Dus als ik nu 1 bestel via internet zit dat er altijd bij? Hoe noemt dit?Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:23:
[...]
Dat is van het wifi/lan cloud spul dat je tegenwoordig erbij krijgt tenzij dat een actie van ze is.
Je kan veel instellen en uitlezen als je de service cloud hebt (is eigenlijk voor een installateur).
service cloud.CR1992 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Dus als ik nu 1 bestel via internet zit dat er altijd bij? Hoe noemt dit?
zeker handig als je liever via de lapop/pc aanpassingen wilt doen dan pielen op de bediening en trends wilt bekijken of de machine tof loopt.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 15:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
CZ-TAW-1 heet de module.CR1992 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Voor zo ver ik weet zit hij nu bij de hele J serie.
Los is ie toch >€200.
Bedienen met de controller (display) gaat redelijk maar lastiger met de uitgebreide instellingen en evt diagnose.
Een beperking is dat aan de CZ-TAW-1 een kabel van 1,2m zit met 2 connectoren, ik kon hem maar net in huis plaatsen (handig als je er iets mee wil doen zoals wifi of lan instellen).
Doormidden knippen, stukje utp kabel ertussen solderen, klaarSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:13:
[...]
Een beperking is dat aan de CZ-TAW-1 een kabel van 1,2m zit met 2 connectoren, ik kon hem maar net in huis plaatsen (handig als je er iets mee wil doen zoals wifi of lan instellen).
Bij alleen door Panasonic NL geleverde warmtepompen is dat inclusief.CR1992 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:00:
[...]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hoewel ik daar handig in ben doe ik dat toch maar niet zolang ik garantie hebConQuestador schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:32:
[...]
Doormidden knippen, stukje utp kabel ertussen solderen, klaar
Dan liever de connectoren opzoeken en een verlengkabel maken.
Voor mij is het goed genoeg, ik kan een lan kabel erin stoppen en dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
Maar niet in de pomp zelf monteren levert vaak problemen op ook met utp kabel. Gebruik el. grijze kabel doos buiten de pompSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:44:
[...]
Hoewel ik daar handig in ben doe ik dat toch maar niet zolang ik garantie heb
Dan liever de connectoren opzoeken en een verlengkabel maken.
Voor mij is het goed genoeg, ik kan een lan kabel erin stoppen en dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ooh, en in België?Carboy54 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Bij alleen door Panasonic NL geleverde warmtepompen is dat inclusief.
Nee daar is het zonder.
Je moet vooral ze gewoon zo kalibreren zodat (met compressor al een tijdje uit!!) dat de taentr gelijk zijn. Dat is een basis en staat ook in de TS. Net als het instellen van je pompsnelheid met juiste hexa getal in combinatie met jouw afgifte systeem uitkomt op de flow die hoort bij jouw WP vermogen. Ik ging ervanuit dat hij al door een pana deskundige in bedrijf was gesteld 😜Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:48:
[...]
Nou ja, al het andere (stooklijn enz.) deed niet veel en dat Tr hoger was dan Ta is gewoon raar.
Ik heb nu een geforceerd resultaat met te grote afwijkingen maar hij draait nu wel al 5u aan een stuk
Op de grootste radiator meet ik Ta 34,6 en Tr 32,6, keuken 36,6/34,6 en de wp zegt 39,25/35,25 wat op zich redelijk kan kloppen.
Door de 'kalibratie' heb ik 4K verschil op de wp en als de pomp niet draait nog 1-1,5K wat teveel is.
Daarom denk ik aan Ta +0,5K en Tr -0,5K wat dan bij stilstand een minimaal verschil geeft en als hij draait 3K.
Het verschil met de radiatoren zal het verlies zijn dat ik over 2x 7m leiding heb waarvan 2x 1m buiten.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Helaas, die deskundige probeer ik zelf te wordenErikVers schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:57:
[...]
Je moet vooral ze gewoon zo kalibreren zodat (met compressor al een tijdje uit!!) dat de taentr gelijk zijn. Dat is een basis en staat ook in de TS. Net als het instellen van je pompsnelheid met juiste hexa getal in combinatie met jouw afgifte systeem uitkomt op de flow die hoort bij jouw WP vermogen. Ik ging ervanuit dat hij al door een pana deskundige in bedrijf was gesteld 😜
Ik zit al een hele tijd te stoeien met de korte runs en het warme weer hielp daar niet bij.
Het is trial en error hier, omdat Tr boven de Ta uit kwam heb ik de offset een beetje overdreven hoog gemaakt opdat de uitkomst ergens een keer heel duidelijk ging wijzen op wat er niet goed zit.
Een run van bijna 8 uur heb ik nog nooit gezien dus blijkbaar heb ik nu een oorzaak te pakken
Eerst wil ik zien hoe lang deze run wordt en als ie een keer stopt dan verklein ik de offset zodat de metingen beter aansluiten bij de werkelijkheid.
Werkt de wp na nog wat aanpassen goed dan kan ik alles volgens het boekje gaan doen maar eerst wil ik het probleem met de korte runs eruit hebben
Wil je eens een nieuwe printscreen posten hoe de grafiek er nu uit zietSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Helaas, die deskundige probeer ik zelf te worden
Ik zit al een hele tijd te stoeien met de korte runs en het warme weer hielp daar niet bij.
Het is trial en error hier, omdat Tr boven de Ta uit kwam heb ik de offset een beetje overdreven hoog gemaakt opdat de uitkomst ergens een keer heel duidelijk ging wijzen op wat er niet goed zit.
Een run van bijna 8 uur heb ik nog nooit gezien dus blijkbaar heb ik nu een oorzaak te pakken
Eerst wil ik zien hoe lang deze run wordt en als ie een keer stopt dan verklein ik de offset zodat de metingen beter aansluiten bij de werkelijkheid.
Werkt de wp na nog wat aanpassen goed dan kan ik alles volgens het boekje gaan doen maar eerst wil ik het probleem met de korte runs eruit hebben
Nu nog niet, ik denk dat mijn 7J nog wat te agressief regelt door de grote sensor offset.flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:51:
wedstrijdje hoe strak die kan lopen?
[Afbeelding]
Ik ben wel heel blij dat het eindelijk eens goed werkt hier met veel dank aan alle tipgevers
Precies nu de kou komt, prima timing.
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:51:
[Afbeelding]
/f/image/9CmTMFPstaB39sgRdU6GkmzZ.png?f=fotoalbum_large)
Hier DF mania toch begonnen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OE4baguzyoiqD6ugBzxsQz9E.png?f=user_large)
Tr boven Ta...Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:21:
[...]
Helaas, die deskundige probeer ik zelf te worden
Ooit wel eens gehoord dat een loodgieter zijn a en r wisselt:-)
Dit ook bij VVW gebeurd.
Dus ik vraag me af welke offset heb je aangepast, om dit op te lossen.
Ik heb 10x gecheckt of het niet verkeerd om zit en de IR thermometer bewijst dat ook (op de radiatoren).Dylantje2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Tr boven Ta...
Ooit wel eens gehoord dat een loodgieter zijn a en r wisselt:-)
Dit ook bij VVW gebeurd.
Dus ik vraag me af welke offset heb je aangepast, om dit op te lossen.
Zoals eerder gemeld heb ik een sensor 'kalibratie' gedaan waarbij Ta een +1K offset kreeg en Tr -1K.
Dat is te veel want met de wp en pomp uit blijft Ta nog 1K of meer boven Tr zweven.
Daarom wil ik naar Ta +0,5K en Tr -0,5K zodra de wp eens een keer zin heeft om te pauzeren.
Maar eerst zien hoe lang een run hier kan zijn bij gebrek aan lange runs
Jij bedoeld gewoon naast de warmtepomp buiten in een waterdichte kabel doos bijvoorbeeld?Carboy54 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Maar niet in de pomp zelf monteren levert vaak problemen op ook met utp kabel. Gebruik el. grijze kabel doos buiten de pomp
Mijn warmtepomp komt tegen de zijkant van het huis te staan en ik was initieel van plan om de module in de warmtepomp te installeren.
WP komt op het oosten te staan dus amper zon.
Je moet hem in ieder geval zo monteren dat je er makkelijk toegang toe hebt. Ding moet regelmatig gereset kunnen worden. Daarom is in de pomp sowieso erg onhandig, ook met lan.-Junkiexp- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Jij bedoeld gewoon naast de warmtepomp buiten in een waterdichte kabel doos bijvoorbeeld?
Mijn warmtepomp komt tegen de zijkant van het huis te staan en ik was initieel van plan om de module in de warmtepomp te installeren.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Mooi toch. Laagste frequentie, laagste pompsnelheid. Zo gaat die bij mij uren door. MAAR ik weet bijna zeker dat als je hem nu een keer uit zet en 10min later weer aan dat hij niet meer zo gaat lopen als nu. Zelf meerdere malen gezien en ik snap niet waarom dat is.Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:49:
[Afbeelding]
U roept, wij draaien
Hij blijft maar door gaan met nu 3 graden buiten.
Die van mij draait nu op 34Hz, Ta doel 28, Ta 28,25. Tr 27. 30l/min. Hij zou al lang pomp en of compressor terug moeten schroeven. En dit dus na een run van 12u op 19Hz met 10l/min
Waarom resetten?t.oswald schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:25:
[...]
Je moet hem in ieder geval zo monteren dat je er makkelijk toegang toe hebt. Ding moet regelmatig gereset kunnen worden. Daarom is in de pomp sowieso erg onhandig, ook met lan.
Denk dat het echt afhankelijk is van hoeveel geluk je hebtCarboy54 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Maar niet in de pomp zelf monteren levert vaak problemen op ook met utp kabel. Gebruik el. grijze kabel doos buiten de pomp
Sinds 2018 maar 1x het kastje hoeven te resetten, en deze zit bij mij ook in de pomp op het dak.
Ja dat bedoel ik. Sensor op de pomp geen probleem. Indien niet in de felle zon.-Junkiexp- schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Jij bedoeld gewoon naast de warmtepomp buiten in een waterdichte kabel doos bijvoorbeeld?
Zeker er gaan weer wat mensen genieten van mijn systeem...Possible schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:10:
@Dylantje2 komende dagen weer een leuke uitdaging voor je? :-)
Maar from 2018 and runs like deer :-)
Welke PUR juist? Ben dit ook van plan binnenkort en gezien ik nu lees dat het wel eens fout kan lopen, vraag ik het liever-Junkiexp- schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:01:
[...]
Ik gebruik pur icm met een pistool, bij mij is alles netjes uitgehard.

[ Voor 5% gewijzigd door betaplayer op 06-01-2024 19:12 ]
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Ik weet niet wie je de wijsheid heeft gegeven om zo te ijken.Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb 10x gecheckt of het niet verkeerd om zit en de IR thermometer bewijst dat ook (op de radiatoren).
Zoals eerder gemeld heb ik een sensor 'kalibratie' gedaan waarbij Ta een +1K offset kreeg en Tr -1K.
Dat is te veel want met de wp en pomp uit blijft Ta nog 1K of meer boven Tr zweven.
Daarom wil ik naar Ta +0,5K en Tr -0,5K zodra de wp eens een keer zin heeft om te pauzeren.
Maar eerst zien hoe lang een run hier kan zijn bij gebrek aan lange runs
Plak er een dallas sensor oid op en isoleer dat stuk iig. [ liefst dicht bij de pomp waar hij meet.] ts staan foto's of deel 1] waar de sensoren zitten in de pana
Mijn systeem, kun je meekijken..
DHeasamon is de pana gelijk aan de wifi box
Mqtt zijn de sensoren bijna geplakt waar de pana sensoren zitten:
/f/image/YPMyugu7X3XPUbzPfQvFdWSl.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan de pana niet verder ijken., dus leef ik met verschil..:-) Zoals sommige hier niet deden hahaha
Ergens op het forum van waterzijdig inregelen stond geloof ik dat metingen van ir niet zuiver zijn ivm afkesten, je moet een plakker enz hebben
IR kun je een beetje een beeld krijgen.
De pana sesnoren kun je bijna alleen ijken met een goede externe sensor, alleen mijn range is te kort in de firmware van de pana.
Tr en Ta gelijk zetten is vlgens mij een uptopie., de ene leiding is al even warme dan de andere...
ben je van sillent af?
En sta je op war? want de sillent aan zal een andere run geven dan sillent off.
En nu Defrost mania bezig is, zul je bter sillent eraf kunnen hebben
Benieuwd naar je grafieken nu
Bij mooi om 1-1.5 uur :
/f/image/DFT5YJVlSNwOnzt1EgvTxa0B.png?f=fotoalbum_large)
Regelmatig zeker niet.
Maar de ervaring leerde als je er veel meespeelt, is een reset en dan je goede setting toch een eye opener.
Onverklaarbaar liep hij toch anders..
Netjes!flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:51:
[Afbeelding]
Hier wat kouder en nog wel wat vocht, stuk of 6 defrost zullen het vandaag worden, had beter gehoopt, wellicht morgen beter 😋 (omgeving Zwolle)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Een L?Maikie18 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:28:
[...]
Mooi toch. Laagste frequentie, laagste pompsnelheid. Zo gaat die bij mij uren door. MAAR ik weet bijna zeker dat als je hem nu een keer uit zet en 10min later weer aan dat hij niet meer zo gaat lopen als nu. Zelf meerdere malen gezien en ik snap niet waarom dat is.
Die van mij draait nu op 34Hz, Ta doel 28, Ta 28,25. Tr 27. 30l/min. Hij zou al lang pomp en of compressor terug moeten schroeven. En dit dus na een run van 12u op 19Hz met 10l/min
Ja, waarom iets resetten? Om dat het niet meer werkt. Laatste tijd stabiel, maar na een update wil het nogal eens nodig zijn.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Sinterklaas hoeft ook maar een keer per jaar het dak op. Van mij mag het, maar als je iemand die nog gaat beginnen een advies geeft, gewoon lekker op een bereikbare plaats. En die kabel verlengen, doorknippen en stuk ertussen, geen enkel probleem. Heeft niets met garantie van doen.JvdW schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:29:
[...]
Denk dat het echt afhankelijk is van hoeveel geluk je hebt![]()
Sinds 2018 maar 1x het kastje hoeven te resetten, en deze zit bij mij ook in de pomp op het dak.
Ik zou hier al heel tevreden mee zijnSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:49:
[Afbeelding]
U roept, wij draaien
Hij blijft maar door gaan met nu 3 graden buiten.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Of een 18B20 als referentie gezien kan worden betwijfel ik, wel handig is dat je meer resolutie hebt.
Aangezien ik ze heb liggen met 2m draad en de HeishaMon ze kan uitlezen wordt dat een volgende stap.
Al het andere komt nog als ik hem zo stabiel kan houden als hij nu is, lange runs gaat nu voor en hopelijk kan ik straks verklaren waarom de offset een knop is om aan te draaien bij veel starts.
Met mijn aanloop problemen is dit idd wel een schot in de roos, maar ik wil straks graag kunnen uitleggen waarom dit goed werkt en of ik gelijk heb dat het met een kleinere offset even goed lukt.
Ik begon met een DOA, het outdoor board bleek kort na de eerste start niet meer te communiceren

Met de servicemanual in de hand en op internet heb ik gezocht naar mogelijke oorzaken en er was een ander die exact dezelfde metingen had met de communicatie als ik.
Bij weer een ander bleek het filter board de oorzaak te zijn, dat gaf een spanning niet door.
Nu is mijn achtergrond elektronica met o.a. F16 elektronica testen, burger avionica pcb's repareren, nachtzicht camera's testen, vuurgeleidingssystemen testen/opleveren en zelf elektronica ontwerpen.
Ook heb ik een aantal kalibratie functies vervuld dus ik mag me wel ter zake kundig noemen denk ik
:strip_exif()/f/image/vt1pD6t5mjGP0SN0NcVDsgUC.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/bF26U10JJeffBkdrEYy7053g.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik laat de wp vannacht maar aan, interessant om te zien hoe dat gaat.
[edit]
Oei ik zie ijs

[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-01-2024 21:21 ]
Nee, J
Settings zitten in je WP niet in de module dus daar is de reset niet voorDylantje2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Regelmatig zeker niet.
Maar de ervaring leerde als je er veel meespeelt, is een reset en dan je goede setting toch een eye opener.
Onverklaarbaar liep hij toch anders..
Filmen ik heb ooit een df gefilmd zo mooi de eerste keer.Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:16:
Nog eentje dan
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik laat de wp vannacht maar aan, interessant om te zien hoe dat gaat.
[edit]
Oei ik zie ijs
En laten draaien blijft het beste
Welke regio woon je .
Almere, m'n eerste defrostDylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:40:
[...]
Filmen ik heb ooit een df gefilmd zo mooi de eerste keer.
En laten draaien blijft het beste
Welke regio woon je .
Ik gebruik de illbruck.betaplayer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Welke PUR juist? Ben dit ook van plan binnenkort en gezien ik nu lees dat het wel eens fout kan lopen, vraag ik het liever
Wat gaat hier fout?
:strip_exif()/f/image/uu1ctFtxCIBNcLZ9jZk61kYo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Panasonic Monoblock waarvan af en toe de lamellen bevriezen, de automatische defrost slaat dan niet aan. Hierbij een screenshot van de Service Cloud.
:strip_exif()/f/image/ZCgvMorAPXscbMvEBQJqUkiT.jpg?f=fotoalbum_large)
Te zien is dat de ontdooi temperatuur boven de werkelijke temperatuur is, dus ik neem aan dat dan de auto-defrost moet starten. Dat gebeurt dus niet. In de grafiek is 1x een defrost te zien, deze heb ik manueel gestart. Tevens is te zien dat de Temperatuur Ontdooien lager wordt als de WP geactiveerd is, klopt dit wel?
Weet iemand wat een (automatische) defrost cycle activeert en wat de oorzaken zijn als deze niet automatisch gestart wordt?
Bedankt..
Buiten dat, waarom start je pomp zo vaak? Bij deze temperaturen zou die toch wel een beetje moeten kunnen blijven lopen op laaglast.maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:44:
Hallo,
Ik heb een Panasonic Monoblock waarvan af en toe de lamellen bevriezen, de automatische defrost slaat dan niet aan. Hierbij een screenshot van de Service Cloud.
[Afbeelding]
Te zien is dat de ontdooi temperatuur boven de werkelijke temperatuur is, dus ik neem aan dat dan de auto-defrost moet starten. Dat gebeurt dus niet. In de grafiek is 1x een defrost te zien, deze heb ik manueel gestart. Tevens is te zien dat de Temperatuur Ontdooien lager wordt als de WP geactiveerd is, klopt dit wel?
Weet iemand wat een (automatische) defrost cycle activeert en wat de oorzaken zijn als deze niet automatisch gestart wordt?
Bedankt..
Wat voor pomp hebben we het over en hoe ziet je afgifte en stooklijn eruit?
Wat fout gaat..Biron schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:50:
Gisteren mijn Pana (WH-MDC09J3E5) in bedrijf genomen maar krijg ik de foutmelding H70 (Fout overbelastingsbeveiliging back-up verwarming). Mijn situatie: goed geïsoleerd woning van 1955 van 180m2 met 30m2 vloerverwarming (leidingen 16mm op de 10cm) en veel radiatoren. De eerste 8m Uponor 32mm en vervolgens bij de t-stuk naar 22mm en via een twee verdelingsblokken naar 16mm. Ik heb geen watertank geïnstalleerd. Monoblok is alleen om de ruimte te verwarmen.
Wat gaat hier fout?
[Afbeelding]
Je geeft veel te weinig info.
Vvw met extra pompen?
Hoe is je wp aangesloten? Twee groepen?
Je settings..
Stooklijn?
Thermostaat?
Flow?
Dt?
Wanneer bh erbij komt?
Enz enz enz
Je zou in het menu een df kunnen forceren.maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:44:
Hallo,
[Afbeelding]
Bedankt..
maar hoe zien je lamellen er buiten uit? Helemaal dicht of een beetje
Veel meer info nodig over je systeem.
In mijn ogen erg aparte grafieken.
Wat zij je settings.
flow, dt,
stooklijn, of direct, thermostaat
mag je bh mee doen ja of nee
enz enz enz enz enz
er is in de basis niks aan de hand. de limieten voor een defrost zijn gewoon nog niet bereikt.maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:44:
Hallo,
[Afbeelding]
Bedankt..
ik zou me eerder focusen op die zaag in je temperaturen. je moet die zaagtanden eruit zien te halen, dan zal de defrost kabouter ook netter werken en je ook een stuk zuiniger stoken.
dus eerst waterzijdig aan de gang.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Uhm continu maar dan wss wel hier en daar een df...Als de setpoint gehaald wordenRimco schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:44:
@maj75 Defrost start pas als de pomp minimaal een half uur loopt. Als jouw pomp zo blijft pendelen kan dat wel eens het probleem kunnen zijn. Wat iedereen voor mij al aanhaalft: je pomp mag/moet bij deze temperaturen gewoon continu kunnen draaien.
Mooi spul he elektronica:-)Biron schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:28:
Een van de twee zekerings stand uit!!!
Werkt nu wel (1uur) zonder fout melding.
Info over mijn systeem:
- alleen de controler, geen extra pomp en één zone.[Afbeelding]
[Af beelding]
Weet niet of je flow normaal was tijdens de foto of een df..
Maar is best hoog voor een 9, wat wilt je pana hebben volgens de manual
Max 25 liter per minuut.Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Mooi spul he elektronica:-)
Hoe kan ik de flow verlagen? tot welke waarde eigenlijk?Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Mooi spul he elektronica:-)
Radiatoren maken nu best veel lawaai
Via de controllerBiron schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Hoe kan ik de flow verlagen? tot welke waarde eigenlijk?
Het zijn 2 in parallel geschakelde warmtepompen, type: WH-MDC12H6E5. De 2 aquarea bedieningspanelen worden aangestuurd via 1 draadloze Honeywel T4R. Die Honeywell geeft minimaal 3 schakelsignalen per uur, vandaar het pendel gedrag van 3 start/stops per uur.bbbrumbrum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:00:
[...]
Buiten dat, waarom start je pomp zo vaak? Bij deze temperaturen zou die toch wel een beetje moeten kunnen blijven lopen op laaglast.
Wat voor pomp hebben we het over en hoe ziet je afgifte en stooklijn eruit?
Stooklijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DN7OMqxgAOruYYtu1hEC7g7I.jpg?f=user_large)
Delta T: 4C.
Systeem verwarmt 250m2 vloerverwarming, geen buffervat. Huis blijft ook vandaag wel netjes op de ingestelde 19.5C...
Uhm wat een systeem.. Ik zou toch een KISS gaan denken.maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:17:
[...]
Het zijn 2 in parallel geschakelde warmtepompen, type: WH-MDC12H6E5. De 2 aquarea bedieningspanelen worden aangestuurd via 1 draadloze Honeywel T4R. Die Honeywell geeft minimaal 3 schakelsignalen per uur, vandaar het pendel gedrag van 3 start/stops per uur.
Stooklijn:
[Afbeelding]
Delta T: 4C.
Systeem verwarmt 250m2 vloerverwarming, geen buffervat. Huis blijft ook vandaag wel netjes op de ingestelde 19.5C...
Dit kost je aardig en ik denk op lange termijn 1 van je pompen.
Lees eens een eindje terug.Biron schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Hoe kan ik de flow verlagen? tot welke waarde eigenlijk?
Zet al je radiatoren enz helemaal open. ga je flow op 25 zetten als carboy dat zegt. Ga kijken wat je tr waarde zijn.
Ga dan proberen je tr te tweaken. En telkens je flow checken.
Pana heeft een uitgangspositie van je flow nodig.
Mijn 15 l, jouwe wss 25 liter
De ruis in je radiatoren zal dan ook verminderen
Dank je.. Dan gaat de defrost inderdaad niet werken bij mij als de pomp minimaal 30 min moet draaien.Rimco schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:44:
@maj75 Defrost start pas als de pomp minimaal een half uur loopt. Als jouw pomp zo blijft pendelen kan dat wel eens het probleem kunnen zijn. Wat iedereen voor mij al aanhaalft: je pomp mag/moet bij deze temperaturen gewoon continu kunnen draaien.
Het zijn 2 parallel aangesloten pompen waarbij de Honeywell T4R thermostaat beide pompen 3x per uur aan/uit zet... Volgens de Honeywell handleiding is minder dan 3x per uur niet mogelijk als ik het goed begrijp...
Moet ik een andere thermostaat installeren misschien?
Nee, je moet de manual beter lezen.maj75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:25:
[...]
Dank je.. Dan gaat de defrost inderdaad niet werken bij mij als de pomp minimaal 30 min moet draaien.
Het zijn 2 parallel aangesloten pompen waarbij de Honeywell T4R thermostaat beide pompen 3x per uur aan/uit zet... Volgens de Honeywell handleiding is minder dan 3x per uur niet mogelijk als ik het goed begrijp...
Moet ik een andere thermostaat installeren misschien?
je kunt ze parallel zetten , en dan 1 unit als controller laten werken [ ergens gelezen ]
Maar als starter heb je een complex systeem wss.
Wat is je koevlaas formule?
24kw en dat proberen weg te zetten in 250m2.bbbrumbrum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:38:
Ik gok dat z’n ophaalbrug over de slotgracht nog open staat. 24kW
Ik zou beginnen met 1 pomp volledig uit te zetten. Thermostaat ertussenuit, en kijken wat je klaar kan spelen met de stooklijn.
Vanaf daar weer dingen terug in het systeem brengen
[ Voor 28% gewijzigd door ConQuestador op 07-01-2024 14:16 ]
Dit topic is gesloten.