Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 118 Laatste
Acties:
  • 690.206 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Ik merkte al op dat er soms wat tekst niet door komt, maar goed als je het (te) snel doet dan gebeurt dat.
28mm staal heeft idd dezelfde binnendiameter als 32mm kunststof, alleen is dat wat gladder.
Voor mij niet weggelegd (€€€) en je kan er geen scherpe bochten mee maken tenzij je €€€ knietjes neemt met een doorlaat van bijna niks.
Mijn messing knietjes zijn veel ruimer van binnen, die pas ik (beperkt) toe.
28mm staal en messing vind ik duur genoeg en bijna niet te buigen tenzij je veel ruimte en een dure tang hebt.
Hier moest het met een heel klein budget, ik heb gekozen wat ik ken en waar ik mee om kan gaan.
Wel gelezen hoor.
Maar kijk naar je aansluitingen op je pomp 1 1/2 oid.. Met een 7kw, volgens mij is dan alles wat je dikker hebt winst en is soms een klein buffervatje als volume vergroter ook handig.
Het lijkt of je bewuste keuzes hebt gemaakt:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Wel gelezen hoor.
Maar kijk naar je aansluitingen op je pomp 1 1/2 oid.. Met een 7kw, volgens mij is dan alles wat je dikker hebt winst en is soms een klein buffervatje als volume vergroter ook handig.
Het lijkt of je bewuste keuzes hebt gemaakt:-)
Geruis telt hier ook, ondanks dat jij die kraantjes niks vindt ruisen ze bijna niet en de oude handknoppen daar werd ik gek van zoveel herrie was dat.
De cvketel pompte een stuk rustiger en toen stoorde het minder, nu met 20l/min hou ik het gelukkig stil.
Bewuste keuzes ja, ik heb naar dikker gekeken maar dat werd me te gek (ook in Duitsland).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Ik merkte al op dat er soms wat tekst niet door komt, maar goed als je het (te) snel doet dan gebeurt dat.
28mm staal heeft idd dezelfde binnendiameter als 32mm kunststof, alleen is dat wat gladder.
Voor mij niet weggelegd (€€€) en je kan er geen scherpe bochten mee maken tenzij je €€€ knietjes neemt met een doorlaat van bijna niks.
Mijn messing knietjes zijn veel ruimer van binnen, die pas ik (beperkt) toe.
28mm staal en messing vind ik duur genoeg en bijna niet te buigen tenzij je veel ruimte en een dure tang hebt.
Hier moest het met een heel klein budget, ik heb gekozen wat ik ken en waar ik mee om kan gaan.
Als tip: Connex-Banninger B-press koppelingen bij Toolstation. Goedkoper dan Heima en wat mij betreft zelfde niveau als Viega Profipress, glimt alleen wat minder. En ze zijn ook (veel) goedkoper dan 28mm knelspul. Maarrr je moet idd wel een (accu)tang kunnen fixen, en de buis zelf i s wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 00:15

dof

redah schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:27:
Misschien een gekke vraag, maar is er ook zoiets als een 'te lange' run?

Mijn Panasonic (L-serie, 9kW, met dank aan @Carboy54 ) pruttelt nu 5 dagen achter elkaar continu met een richttemperatuur van 35 graden op zo'n 500-700watt en houdt daarmee het hele huis (4 verdiepingen) warm. In de nacht koelt het afhankelijk van de ruimte 0,5 (woonkamer) tot 1,5 graad (zolder) af, in de ochtend trekt hij dat met best wel wat gemak weer bij.

Ik lees overal dat je zo'n lang mogelijke runs wil, zo min mogelijk start-stops voor de compressor, maar kan het kwaad als de pomp dus wekenlang 24/7 draait?

Qua efficientie ben ik eigenlijk best tevreden, het kan vast beter maar het kost me volgens Home Assistant nu €4,50 per dag om het huis op 20 graden te houden, terwijl datzelfde me rond de €12 kostte met gas _/-\o_
Nee hoor, laat hem lekker rustig doorpruttelen. Doe ik ook en de wp is heel rustig, maakt weinig geluid en kost weinig energie en draait soms weken (zoals nu). Meestal onderbroken door een actie van mezelf (onderhoud of scherpe Ta wisseling :) ). Het stoppen en starten is een grotere slijtageslag, maar ook dat kan hij natuurlijk goed aan (niet overdrijven met pendelen natuurlijk, en defrosts zijn ook een grote frustratie).

Hier staat de WP vrijwel altijd aan (onder de 11 C buiten), en de Ta stel ik tussen de 32-35 C afhankelijk van buitentemperatuur, vochtigheid, wind, zon-instraling, etc. VVW en radiatoren. Niet alleen de buitentemperatuur is bepalend voor welke binnentemperatuur ik wens. Als het hard waait koelt het ook wat meer af, zelfde plussen en minnen bij zoninstraling en nattigheid. En als ik griep heb wil ik ook iets meer warmte...

't Is een vrijstaand huis (voormalig verbruik 3600m3) en gewoon met vaste Ta regelen (met Td 5) bevalt ons eigenlijk beter dan rommelen met WAR en shiften etc. Wat voor een ander werkt hoeft niet voor mij te werken.

Trouwens, op de laagste stand willen draaien betekend niet dat je dan per se zo laag mogelijke Ta moet draaien. De efficiëntie op laagste stand is niet per se de beste. M'n 9J pruttelt op Ta 30 prima, maar zet ik de Ta op zeg 33 C dan is er -als ie eenmaal steady draait- nauwelijks meer verbruik. Rond de 1/2 kW, boeit niet.

Uiteraard gaat ie een keer stuk op 1 of ander onderdeel (.. so do we all, isn't it?...), maar als ik zie hoe rustig ie draait heb ik er wel vertrouwen in. Zo niet, wissel ik hem om voor ander monoblok en gaan we verder :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

bbbrumbrum schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Als tip: Connex-Banninger B-press koppelingen bij Toolstation. Goedkoper dan Heima en wat mij betreft zelfde niveau als Viega Profipress, glimt alleen wat minder. En ze zijn ook (veel) goedkoper dan 28mm knelspul. Maarrr je moet idd wel een (accu)tang kunnen fixen, en de buis zelf i s wat duurder.
Die heb ik idd al eens bekeken, liever niet zo'n speciale tang en al het werk is al gedaan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Dylantje2 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:35:
[...]

MOOI... Een dealer helemaal mooi.. Evt tzt onderdelen te bestellen?
Zou eventueel kunnen, wil alleen niet teveel winkeltje gaan spelen maar wil best een
keer iemand uit de brand helpen.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Maasluip schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:20:
[...]

Het gaat er niet om hoeveel runs er zijn. Het gaat erom dat de WP uitgaat voordat de ingestelde ruimtetemperatuur behaald is. Dat moet je vermijden.
Niet "vermijden" maar "beperken".
Vermijden kan niet altijd, als het warmteverlies van je woning lager is dan het minimaal afgegeven vermogen van de WP. Ik roep het al jaren en telkens lijken mensen te denken dat pendelen altijd voorkomen MOET worden. Maar hier is de ervaring dat het huis gewoonweg minder warmte nodig heeft dan de WP minimaal kan afgeven. Als ik pendelen zou MOETEN voorkomen dan is het op een gegeven moment 26 graden in huis en zelfs dan gaat de WP alsnog pendelen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Geruis telt hier ook, ondanks dat jij die kraantjes niks vindt ruisen ze bijna niet en de oude handknoppen daar werd ik gek van zoveel herrie was dat.
De cvketel pompte een stuk rustiger en toen stoorde het minder, nu met 20l/min hou ik het gelukkig stil.
Bewuste keuzes ja, ik heb naar dikker gekeken maar dat werd me te gek (ook in Duitsland).
Ruizen had ik ook, maar door een kraan en een voetventiel te gebruiken werd dat opgelost.
Ik lees niet alles, maar hoe ga je de flow verbeteren met een thermostaat kraan.?
Dit zijn flow killers, en ik denk icm je 7kw en je systeem flow een dingetje gaat zijn.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dylantje2 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Ruizen had ik ook, maar door een kraan en een voetventiel te gebruiken werd dat opgelost.
Ik lees niet alles, maar hoe ga je de flow verbeteren met een thermostaat kraan.?
Dit zijn flow killers, en ik denk icm je 7kw en je systeem flow een dingetje gaat zijn.
De flow is meestal 20l/min (door de pomp) en <10l/min als de compressor uit is.
Ik heb zo'n kraan bekeken en hij sluit af met een stift die niet in de doorlaat zit als de kraan geheel open staat.
De voetventielen ga ik nog bekijken, ik heb daar nooit iets mee gedaan maar wellicht is dat bij de aanleg gebeurd.
Met de aangepaste stooklijn zijn de runs langer, ik ben er nog niet maar aanpassen helpt blijkbaar terwijl het nog steeds warm is buiten.
Eerder had ik in de timer 7u starten met silence 1 staan, ik heb hem nu op 3 laten staan zodat de timer hem niet instelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-U4X2denqH5jON5TIgJhIsijwU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVRlSXN3TI95pdLy5Q2TcAju.jpg?f=fotoalbum_medium

Nog iets over flowkillers, dat wordt ook gezegd over de kunststof koppelingen met een veel kleinere doorlaat dan de buis maar in de praktijk is dat voor de pomp alleen een wat langere buis (meer weerstand).
Dat kan je van een kraan ook zeggen denk ik, het geeft weerstand maar wel beperkt omdat het maar een kort stukje is in het geheel.

[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-01-2024 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:56

ErikKo

Rippie

ErikVers schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:53:
[...]

Wel zou je dan eens nachtverlaging kunnen testen of via klokprogramma uit, of via twee graden lager op een thermostaat. Doe dit dan tussen 24:00/10:00 en probeer vooral niet rond zonsopkomst te draaien.

Gaat je veel defrost schelen en geeft een veel hogere cop ivm verschil dag en nacht temperaturen.
Waarom vooral niet rond zonsopkomst? Is de luchtvochtigheid op dat moment hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:17:
[...]

De flow is meestal 20l/min (door de pomp) en <10l/min als de compressor uit is.
Ik heb zo'n kraan bekeken en hij sluit af met een stift die niet in de doorlaat zit als de kraan geheel open staat.
De voetventielen ga ik nog bekijken, ik heb daar nooit iets mee gedaan maar wellicht is dat bij de aanleg gebeurd.
Met de aangepaste stooklijn zijn de runs langer, ik ben er nog niet maar aanpassen helpt blijkbaar terwijl het nog steeds warm is buiten.
Eerder had ik in de timer 7u starten met silence 1 staan, ik heb hem nu op 3 laten staan zodat de timer hem niet instelt.

[Afbeelding]

Nog iets over flowkillers, dat wordt ook gezegd over de kunststof koppelingen met een veel kleinere doorlaat dan de buis maar in de praktijk is dat voor de pomp alleen een wat langere buis (meer weerstand).
Dat kan je van een kraan ook zeggen denk ik, het geeft weerstand maar wel beperkt omdat het maar een kort stukje is in het geheel.
Je flow killer gedachte is prima, en klopt ook. [ ook van de mlb koppelingen]
Alleen je hebt en knieeen en thermostaat kranen en en.
het verminderen van flessenhalzen is een doel op zich, als je de opties hebt natuurlijk. Is het de moeite waard..

Zet je timers uit, en je sillent op 0. En shift op 0 [ Staat hij op war only? ]
En deel je stooklijn, en als je hebt wat t binnen grafieken, en t retouren, run gegevens.?

Kijk wat je flow nu is. [ hang anders je internet box eraan, en hang de heishamon op de ander aansluiting, en zet hem op listen only.] Dan heb je twee walletjes.
Kun je ook je runs en wat andere data gebruiken van je webbox.

Draai je ventielen gewoon helemaal open.
En kijk dan wat je flow is.
Zet hem dan op de flow die jouw pomp wilt hebben manual, of achterzijde pomp.
Dt setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Goed, ik zet hem op listen-only wat als voordeel heeft dat bijv. NR niet toch iets kan aansturen.
Hij staat op de standaard 5K delta, de pomp flow van 20l/min is volgens de boekjes denk ik maar ik heb al eens 28l/min gezien (situatie weet ik niet meer, wp net gestart na de nacht?).

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Mijn WP komt op een stukje grond te staan naast mijn huis, dat ga ik nu eerst nog helemaal uitgraven.
Zijn er ook mensen die hier een betonnen voet hebben gestort waar de WP op staat?
Ik speel met dat idee maar als ik dat uit één stuk doe is het lastig me de afwatering, wellicht 2 aparte balken storten en deze ingraven?
De rest dan volstorten met mooi grind voor de afwatering.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:24
sjimmie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:11:
[...]

Niet "vermijden" maar "beperken".
Vermijden kan niet altijd, als het warmteverlies van je woning lager is dan het minimaal afgegeven vermogen van de WP. Ik roep het al jaren en telkens lijken mensen te denken dat pendelen altijd voorkomen MOET worden. Maar hier is de ervaring dat het huis gewoonweg minder warmte nodig heeft dan de WP minimaal kan afgeven. Als ik pendelen zou MOETEN voorkomen dan is het op een gegeven moment 26 graden in huis en zelfs dan gaat de WP alsnog pendelen.
Als ‘t warmteverlies van je woning lager is dan ‘t minimale vermogen van je WP dan kan de compressor niet 24/24 draaien, je moet dan in de tijd gaan schakelen. Dat kan door (een combinatie van) 1) een tijdprogramma, 2) door een thermostaat of 3) doordat de compressor uitschakelt doordat Toutlet > Ttarget +2.
Dat laatste wordt pas pendelen genoemd als dit gebeurt terwijl er nog warmtevraag is. In dat geval kan je wat aanpassingen doen zoals stooklijn aanpassen. Als 3) gebeurt als middel om de temperatuur niet te hoog op te laten lopen en de compressor niet al uitschakelt voordat deze een tijdje rustig op z’n laagste vermogen heeft geprutteld en na ~ 15 minuten al weer aangaat dan is er niets mis mee.

En dat brengt ons weer terug op ‘t punt dat je afgiftesysteem ‘t minimale vermogen van de WP kwijt moet kunnen en liefst ietsjes meer omdat tijdens opstartfase altijd iets meer vermogen geproduceerd wordt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Afhankelijk van de omstandigheden is het hier dan het "echte" pendelen, of het ingrijpen van de thermostaat.
Wanneer ik dat echte pendelen wil voorkomen moet de Ta omhoog en zal de thermostaat sneller ingrijpen. Met een lagere Ta is de afgifte dan weer lager en zal de WP gaan pendelen omdat de Tr teveel omhoog gaat.
Met ruim 3 jaar ervaring is dit gewoon zoals het is.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:47

hnq

-Junkiexp- schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:01:
Mijn WP komt op een stukje grond te staan naast mijn huis, dat ga ik nu eerst nog helemaal uitgraven.
Zijn er ook mensen die hier een betonnen voet hebben gestort waar de WP op staat?
Ik speel met dat idee maar als ik dat uit één stuk doe is het lastig me de afwatering, wellicht 2 aparte balken storten en deze ingraven?
Ik heb twee opsluitbanden 10x20 plat gelegd met daar de bigfoots op. WP staat als een huis.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Gewoon grindbak met opsluitbanden en 2 betonbandjes onder de big foots.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8Q6gzZkbbImX3eD1Ur5ZUDO4kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNAaCPvbWofxURzhpTr2dHuu.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Hele plaat gestort.. als een van de eerste.....

Maar twee balken die zwaar genoeg zijn, is beter voor je afwatering...
Maar pasop:
https://gathering.tweaker...message/77672602#77672602

Soms vangen ze wind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-05 09:06
Kan iemand zich herrinneren hoe/waar de remote controller in de doos/verpakking zat?

Ik zie namelijk in de handleiding dat de remote bij de unit geleverd word. Ik had er een doosje los bij maar dat blijkt de smart cloud/wifi module te zijn. De remote ben ik niet tegengekomen.

PS ik heb de J versie monoblock.

[ Voor 7% gewijzigd door Pasghetti op 03-01-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 12:54
Pasghetti schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:26:
Kan iemand zich herrinneren hoe/waar de remote controller in de doos/verpakking zat?

Ik zie namelijk in de handleiding dat de remote bij de unit geleverd word. Ik had er een doosje los bij maar dat blijkt de smart cloud/wifi module te zijn. De remote ben ik niet tegengekomen.

volgens mij zat hij bij mij bij de print achter de kap in de unit.
maar is al een tijdje geleden.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Je kan de nieuwe generatie Pana's (L-serie) kan je echt niet meer zonder de hydraulische module binnen aansluiten hé?

Beetje jammer want die mag dan niet in de meterkast; dus moet 'ie ergens in het zicht.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Rechtsbovenin. Even aan de voorkant de rechter kap losmaken en dan zit ie in een kartonnen doosje boven de printplaat. Dus IN de warmtepomp zelf, niet in de grote doos.

[ Voor 4% gewijzigd door Cr3ator op 03-01-2024 14:38 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:35:
Je kan de nieuwe generatie Pana's (L-serie) kan je echt niet meer zonder de hydraulische module binnen aansluiten hé?

Beetje jammer want die mag dan niet in de meterkast; dus moet 'ie ergens in het zicht.
M-serie komt eraan, ook als monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32

Aan t metaal vast met een stukje tape bij de printplaat achter de kap..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

bbbrumbrum schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:40:
[...]

M-serie komt eraan, ook als monoblock.
Oh dat ziet er interessanter uit, als die medio volgend jaar goed beschikbaar is kan ik die meenemen in de overweging.

Wel jammer van de 53B(A) geluidsvermogen in vergelijking tot bijv. de Itho Amber, maar ik vind dat sowieso vreselijk moeilijk vergelijken. De ene fabrikant rapporteert deellast, de andere vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Oh dat ziet er interessanter uit, als die medio volgend jaar goed beschikbaar is kan ik die meenemen in de overweging.

Wel jammer van de 53B(A) geluidsvermogen in vergelijking tot bijv. de Itho Amber, maar ik vind dat sowieso vreselijk moeilijk vergelijken. De ene fabrikant rapporteert deellast, de andere vollast.
De Amber 95 zit op 54dB. Ik verwacht dat ze niet veel zullen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Cr3ator schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:34:
[...]

De Amber 95 zit op 54dB. Ik verwacht dat ze niet veel zullen verschillen.
Klopt, ik vergeleek hem met de Amber 65 dus puur op mijn eigen situatie. Dat scheelt dus 1dB, maar ik weet niet of panasonic meet op vollast.

[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 03-01-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Klopt, ik vergeleek hem met de Amber 65 dus puur op mijn eigen situatie. Dat scheelt dus 1dB, maar ik weet niet of panasonic meet op vollast.
Die ene dB zal geen hoorbaar verschil maken gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Cr3ator schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:40:
[...]

Die ene dB zal geen hoorbaar verschil maken gok ik zo.
Nu maak ik mij waarschijnlijk veel te druk om geluid, maar het zal maar net zorgen dat je de 40 db(A) op de erfgrens niet behaald. Elke 3dB is alweer een verdubbeling van de geluidsdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:42:
[...]

Nu maak ik mij waarschijnlijk veel te druk om geluid, maar het zal maar net zorgen dat je de 40 db(A) op de erfgrens niet behaald. Elke 3dB is alweer een verdubbeling van de geluidsdruk.
Met 53dB zit je na ongeveer 2-2.5m al safe. Vul het formulier eens in en je weet hoe kritisch het voor jou zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Er zit weer test weer aan te komen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Cr3ator schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Met 53dB zit je na ongeveer 2-2.5m al safe. Vul het formulier eens in en je weet hoe kritisch het voor jou zit.
Ik heb eindelijk de tool aan de praat gekregen (door te switchen van libre/OpenOffice naar MS Excel 8)7 ) en het valt inderdaad flink mee. Weer een zorg minder.

Ben benieuwd wanneer de M beschikbaar komt, als hij medio volgend jaar geleverd kan worden is het een goede kanshebber voor hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Ik heb eindelijk de tool aan de praat gekregen (door te switchen van libre/OpenOffice naar MS Excel 8)7 ) en het valt inderdaad flink mee. Weer een zorg minder.

Ben benieuwd wanneer de M beschikbaar komt, als hij medio volgend jaar geleverd kan worden is het een goede kanshebber voor hier.
Reken op medio 2024 met een hogere prijs gezien de prijsstelling van de L serie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:09

CR1992

Thor

Carboy54 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Reken op medio 2024 met een hogere prijs gezien de prijsstelling van de L serie.
Zijn er al specificaties van uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Panasonic verhoogt de cash back op de L serie samen met de verhoogde subsidie wordt de prijs nu zeker interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5FUrj30AW0XUjKSIXe5fL_xOWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bma5vDX62IrJqlKZ3Qy4dlGn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Carboy54 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:53:
Panasonic verhoogt de cash back op de L serie samen met de verhoogde subsidie wordt de prijs nu zeker interessant:

[Afbeelding]
WHWDG09LE5 is dit ook een monobloc?

Welke raden jullie aan j, L of M?

Je hebt de j 9 kw maar ook de j T-CAP 9 kw
Wat is daar verschil in?

[ Voor 13% gewijzigd door CR1992 op 04-01-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:19
Carboy54 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:53:

[Afbeelding]
Ik kan deze actie niet vinden op de website van Panasonic, kijk ik verkeerd? Of alleen voor installateurs?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:40:
[...]

WHWDG09LE5 is dit ook een monobloc?

Welke raden jullie aan j, L of M?

Je hebt de j 9 kw maar ook de j T-CAP 9 kw
Wat is daar verschil in?
TCAPs moet je niet kopen, gewoon de oude J halen zolang die te krijgen is.

tcaps zijn voor echte harde winters die wij niet hebben. die geven veel teveel warmte af.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 14:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:19:
[...]

tcaps zijn voor echte harde winters die wij niet hebben. die geven veel teveel warmte af.
Ook niet als ik op 40 a 50 graden ga gebruiken? Ik heb een ouder huis met t33 radiatoren en lage temperatuur convectoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:22:
[...]

Ook niet als ik op 40 a 50 graden ga gebruiken? Ik heb een ouder huis met t33 radiatoren en lage temperatuur convectoren.
nee, het gaat om het minimumvermogen. die is factor 3 hoger dan bij het reguliere model en dat is juist het gebied waar je het meeste inzit dus een tcap zal vrijwel altijd en constant pendelen.

gewoon niet doen. reguliere J en klaar ermee.

en je gaat echt niet op 50 graden stoken straks. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 14:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:31
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Zoals al zo vaak gezegd: sommige mensen hebben een groter huis dan jou die wel een tcap kwijt kunnen. Mijn 12 kw t-cap draait met dit weer 12 uur achter elkaar op minimaal vermogen (6kw opgewekt vermogen) zonder pendelen.

Als het koud wordt doet ie met gemak 9kw+ de hele dag rond. Zonder t-cap had ik dus in een koud huis gezeten zodra het gast vriezen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
Enige nuancering is op zijn plek hier. Een t-cap gaat alleen pendelen als hij overbemeten is. Ik heb een 12kw t-cap en die draait hier werkelijk fantastisch. Het moet echter wel bij je woning passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cb1WZk_O9UuMZIMVhZ0isyrVpZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWuGAlEd3XDGdcQKGiKoprzI.png?f=fotoalbum_large

Zie hier het bewijs....al dagenlang een non stop run

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:35:
[...]

Zoals al zo vaak gezegd: sommige mensen hebben een groter huis dan jou die wel een tcap kwijt kunnen. Mijn 12 kw t-cap draait met dit weer 12 uur achter elkaar op minimaal vermogen (6kw opgewekt vermogen) zonder pendelen.

Als het koud wordt doet ie met gemak 9kw+ de hele dag rond. Zonder t-cap had ik dus in een koud huis gezeten zodra het gast vriezen.
formaat van het huis is niet relevant, het gaat om de minimums. en vooral met radiatoren en putten is dat een groter probleem dan met vloerverwarming omdat je geen massa hebt om te bufferen.
de grootste factor is meer wat je nodig hebt bij -10 buiten. red je het dan met het vermogen wat een reguliere 9kW kan leveren of heb je dan de tcap nodig of is het dan niet gewoon beter om 2 machines neer te zetten...
Daffy1982 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:37:
Enige nuancering is op zijn plek hier. Een t-cap gaat alleen pendelen als hij overbemeten is. Ik heb een 12kw t-cap en die draait hier werkelijk fantastisch. Het moet echter wel bij je woning passen.

[Afbeelding]

Zie hier het bewijs....al dagenlang een non stop run
gevalletje vloerverwarming. dus je buffert je "overtollige" warmte... ;)

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 11:35
Momenteel ben ik een vrijstaand jaren 30 woning (160m2) aan het verbouwen. Overal komt HR+++ en 28cm glaswol. Beneden en boven ligt vloerverwarming. Hoeveel KW adviseren jullie? Het huis is na verbouwing niet met CV gestookt dus ik heb geen referentieverbruik. De adviestool van Panasonic geeft WH-MDC05J3E5 ,maar zou een 7 of 9kw niet beter passend zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

arjendj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:48:
Momenteel ben ik een vrijstaand jaren 30 woning (160m2) aan het verbouwen. Overal komt HR+++ en 28cm glaswol. Beneden en boven ligt vloerverwarming. Hoeveel KW adviseren jullie? Het huis is na verbouwing niet met CV gestookt dus ik heb geen referentieverbruik. De adviestool van Panasonic geeft WH-MDC05J3E5 ,maar zou een 7 of 9kw niet beter passend zijn?
vermogen kan je beste baseren op de koevlaas formule.

dus: jaarlijke gasverbruik * 8 / 1650

onder de streep kan je rustig een groter nemen want het minimumvermogen is hetzelfde van all 3 de versies. er zit alleen een paar honderd euro vershcil in.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 11:35
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:53:
[...]

vermogen kan je beste baseren op de koevlaas formule.

dus: jaarlijke gasverbruik * 8 / 1650
Heb geen jaarlijks gasverbruik omdat het oude verbruik (á 3690 m3) nog was voor renovatie. Huis had nog geen issolatie, dubbel glas etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

arjendj schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Heb geen jaarlijks gasverbruik omdat het oude verbruik (á 3690 m3) nog was voor renovatie. Huis had nog geen issolatie, dubbel glas etc.
dan zou ik gewoon de 9kW nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het minimumvermogen van de 9kW is niet (vaak/veel) hoger dan de 5kW. Waarschijnlijk heb je aan de 5 voldoende, maar de meerprijs van de 9kW is minimaal vanwege de hogere subsidie. Zeker met de SWW-bereiding is dat extra vermogen ook best prettig.

Ik ken twee vrijstaande woningen uit de jaren '30 die ook zo grondig gerenoveerd zijn en beiden kunnen het in de praktijk makkelijk af met een Pana van 5kW.

[ Voor 24% gewijzigd door Cr3ator op 04-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:24:
[...]

Zijn er al specificaties van uit?
Nee dat nog niet maar die zullen grotendeels overeenkomen met de L serie lijkt mij. Zelfde techniek met R290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:26:
[...]

Nee dat nog niet maar die zullen grotendeels overeenkomen met de L serie lijkt mij. Zelfde techniek met R290
Precies. Alle techniek uit de L-serie binnenunit zit er dan buiten bij in zoals in de J-serie. De afstand tussen de twee bi-block units wordt gewoon ongeveer nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

wheli schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:04:
[...]

Ik kan deze actie niet vinden op de website van Panasonic, kijk ik verkeerd? Of alleen voor installateurs?
Je kijkt niet verkeerd maar ondergetekende is sneller met deze aanbieding dan Panasonic 🤫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-05 15:28
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:38:
[...]

formaat van het huis is niet relevant, het gaat om de minimums. en vooral met radiatoren en putten is dat een groter probleem dan met vloerverwarming omdat je geen massa hebt om te bufferen.
de grootste factor is meer wat je nodig hebt bij -10 buiten. red je het dan met het vermogen wat een reguliere 9kW kan leveren of heb je dan de tcap nodig of is het dan niet gewoon beter om 2 machines neer te zetten...

[...]

gevalletje vloerverwarming. dus je buffert je "overtollige" warmte... ;)
Gevalletje vloerverwarming en radiatoren.

Als er overtollige warmte was dan zou ik de temperatuur in mijn huis toch op moeten zien lopen of niet? Dat is niet het geval.

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daffy1982 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Als er overtollige warmte was dan zou ik de temperatuur in mijn huis toch op moeten zien lopen of niet? Dat is niet het geval.
Het verschil is klein en de massa is groot. Als je nachtverlaging gebruikt zal dat effect al vrijwel helemaal opvangen. Met 24/7 stoken zal dat eerder opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
@pc_freak1 , @Cr3ator, @Makrolon Bedankt. Remote is terecht. Idd rechtsbovenin een kartonnen doosje boven de printplaat In de pomp.

Ik heb een vergelijkbare setup met buffervat als dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruw-vZ9aMaU8DRmS8-kWfj1z93U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI4aS79hQNvFK4OEcZ4LBHcM.png?f=fotoalbum_large
Ik heb weliswaar geen radiatoren maar ik wil wel de mogelijjkheid het buffervat hoger te stoken dan het afgiftesysteem nodig heeft. Ik kom dan uit op mengklep + pomp + zone water sensor.

Mijn vraag is, is er een specifieke mengklep aan te raden in combinatie met J serie mono? Vreemd genoeg zie ik wel een panasonic part no. voor een 3weg klep (PAW-3WYVLV-HW), maar niets voor een mengklep (field supplied).

Betreft de pomp; Voor zover ik begrijp doet de WP niets anders dan de pomp aan of uit zetten. Volstaat een simpele delta T of delta P pomp of zijn er andere zaken die ik mee zou moeten wegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Pasghetti schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:31:
@pc_freak1 , @Cr3ator, @Makrolon Bedankt. Remote is terecht. Idd rechtsbovenin een kartonnen doosje boven de printplaat In de pomp.

[Afbeelding]
Ik heb weliswaar geen radiatoren maar ik wil wel de mogelijjkheid het buffervat hoger te stoken dan het afgiftesysteem nodig heeft. Ik kom dan uit op mengklep + pomp + zone water sensor.

Mijn vraag is, is er een specifieke mengklep aan te raden in combinatie met J serie mono? Vreemd genoeg zie ik wel een panasonic part no. voor een 3weg klep (PAW-3WYVLV-HW), maar niets voor een mengklep (field supplied).

Betreft de pomp; Voor zover ik begrijp doet de WP niets anders dan de pomp aan of uit zetten. Volstaat een simpele delta T of delta P pomp of zijn er andere zaken die ik mee zou moeten wegen?
Waarom buffervat?
Waarom secundaire pompen?
Waarom hogere Ta dan nodig?

Maw: waarom denk je dat een goed idee is om moedwillig alles eraan te doen om de COP te doen kelderen?

Zone kan ook zonder al deze onzin met alleen een 3-weg klep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik wil wel de mogelijjkheid het buffervat hoger te stoken dan het afgiftesysteem nodig heeft.
nee, dat wil je niet.

je hebt al een buffervat: de vloer. dat zuchtje water in die tank gaat daar niks tegen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Het verschil is klein en de massa is groot. Als je nachtverlaging gebruikt zal dat effect al vrijwel helemaal opvangen. Met 24/7 stoken zal dat eerder opvallen.
Feit blijft dat er situaties zijn waar een tcap prima kan in Nederland. Waarschijnlijk is dat met vloerverwarming en nog wat voorwaarden, maar ze zijn er wel.
En dan kan je wel zeggen dat je 2 in cascade moet zetten, maar dat zou inhouden dat je eek complex systeem hebt waarbij in veel gevallen de 2e wp toch bij moet springen, alleen maar omdat je anti tcap bent.

Ik ben vooraf enorm bang gemaakt voor de tcap, en nu ben ik alleen maar ontzettend blij dat ik die toch heb.

Dus mijn mening blijft: vaak is een tcap te zwaar, maar er zijn gewoon echt huizen waar een tcap de beste optie is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ConQuestador schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:37:
[...]

Feit blijft dat er situaties zijn waar een tcap prima kan in Nederland. Waarschijnlijk is dat met vloerverwarming en nog wat voorwaarden, maar ze zijn er wel.
En dan kan je wel zeggen dat je 2 in cascade moet zetten, maar dat zou inhouden dat je eek complex systeem hebt waarbij in veel gevallen de 2e wp toch bij moet springen, alleen maar omdat je anti tcap bent.

Ik ben vooraf enorm bang gemaakt voor de tcap, en nu ben ik alleen maar ontzettend blij dat ik die toch heb.

Dus mijn mening blijft: vaak is een tcap te zwaar, maar er zijn gewoon echt huizen waar een tcap de beste optie is.
een cascade syteem is alles behalve comlex hoor. integendeel, cascades zijn de normaalste zaak in de wereld in wat grotere panden. in vrijwel elk pand op een industrieterrein of zo vind je rustig een rits van soms wel 10 cv ketels op een rij in het stookhok.
en ik ontken ook niet dat er use cases voor zijn. echter zijn die er bijna niet in de praktijk dus moet men ERG terughoudendn zijn met het adviseren van het type warmtepompen zoals de tcap. in bedrijfspanden zijn ze vaak veel meer op hun plek.
is wel zo als je een use case hebt ervoor is het ook echt een briljant ding. dat is natuurlijk iets anders dan "ermee wegkomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
bbbrumbrum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:12:
[...]

Waarom buffervat?
Waarom secundaire pompen?
Waarom hogere Ta dan nodig?

Maw: waarom denk je dat een goed idee is om moedwillig alles eraan te doen om de COP te doen kelderen?

Zone kan ook zonder al deze onzin met alleen een 3-weg klep.
Omdat in mijn specifieke situatie het noodzakelijk is. Daarnaast ben ik geen COP purist. Als de stroomprijs 0 is gaat bij mij de backup heater aan.

Ik heb maar 1 zone dus 3 weg klep is niet relevant. De vraag was dus niet wat ik wel of niet zou willen, de vraag was welke mengklep goed met de pana overwerg kan. Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met een mengklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Begrijp ik nu goed dat er van de nieuwe panasonic's K/L geen monoblocks meer voor zijn? Of mag je als consument de ''bio-bloc'' wel aansluiten? R290 = natuurlijk gas.. mag dat dan?

@Carboy54

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 04-01-2024 19:06 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Possible schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:05:
Begrijp ik nu goed dat er van de nieuwe panasonic's K/L geen monoblocks meer voor zijn? Of mag je als consument de ''bio-bloc'' wel aansluiten? R290 = natuurlijk gas.. mag dat dan?

@Carboy54
Nee. Het is een hydraulische binnenunit. R290 blijft buiten.

M-serie komt er weer een echte monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pasghetti schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Omdat in mijn specifieke situatie het noodzakelijk is. Daarnaast ben ik geen COP purist. Als de stroomprijs 0 is gaat bij mij de backup heater aan.

Ik heb maar 1 zone dus 3 weg klep is niet relevant. De vraag was dus niet wat ik wel of niet zou willen, de vraag was welke mengklep goed met de pana overwerg kan. Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met een mengklep?
je moet gewoon een thermostatische mengventiel hebben die makkelijk 30L/min kan doen als je dit wilt doorzetten. panasonic geeft daar geen typenummers voor. en hier heeft niemand het omdat het economisch gezien krankzinnig is om te monteren. zulke ventielen is letterlijk wat je juist niet wilt.

let wel dat deze constructie met dynamische contracten je meer kost dan je geld steken in het verhogen van de efficientie en een regulier vast contract.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:16:
[...]

je moet gewoon een thermostatische mengventiel hebben die makkelijk 30L/min kan doen als je dit wilt doorzetten. panasonic geeft daar geen typenummers voor. en hier heeft niemand het omdat het economisch gezien krankzinnig is om te monteren. zulke ventielen is letterlijk wat je juist niet wilt.

let wel dat deze constructie met dynamische contracten je meer kost dan je geld steken in het verhogen van de efficientie en een regulier vast contract.
Nee, want de panasonic bepaald de mengverhouding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rykn19IAU0EEP929w-ZSxz0YEYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tLOIC0tU5WfWr1ZDY3WIRFyX.png?f=fotoalbum_large
Dat kan niet met "gewoon" een thermostatisch ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pasghetti schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Nee, want de panasonic bepaald de mengverhouding.

[Afbeelding]
Dat kan niet met "gewoon" een thermostatisch ventiel.
dat is geen mengventiel maar gewoon een andere vorm van 3wegklep die constant word verdraaid. dat is een bijzonder onbetrouwbare manier van regelen en worden door vrijwel niemand gebruikt met een modern systeem. die regeleing vind je alleen nog terug in ZEER oude panden en moet je niet toepassing voor temperatuurregeling in 2024. moderne regelingen zijngewoon 0-10V., iets wat warmtepompen niet kunnen doorgaans.

je weet wel dat dit concept van energie "opslaan" niet werkt icm met een dynamisch energiecontract?

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:31:
[...]

dat is geen mengventiel maar gewoon een 3wegklep die constant word verdraaid. dat is een zonder onbetrouwbare manier van regelen en worden door vrijwel niemand gebruikt met een modern systeem. die regeleing vind je alleen nog terug in ZEER oude panden en moet je niet toepassing voor temperatuurregeling in 2024.

je weet wel dat dit concept van energie "opslaan" niet werkt icm met een dynamisch energiecontract?
In een mengklep worden twee inkomende stromen gecombineerd tot één uitgaande stroom. Bij een wisselklep (3 weg klep) gebeurt het tegenovergestelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pasghetti schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:37:
[...]

In een mengklep worden twee inkomende stromen gecombineerd tot één uitgaande stroom. Bij een wisselklep gebeurt het tegenovergestelde.
ik begrijp het verschil tussen de kleppen echter ga je niemand vinden die zulke kleppen gebruikt omdat het letterlijk het laatste is wat iemand met een warmtepomp zou moeten installeren vanwege de enorme impact die het heeft op je COP en dus je eindafrekening simpeweg omdat dit de meest inefficiente opstelling is die je maar kan maken.

weet vrijwel zeker dat niemand op dit forum zon ding heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 04-01-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-05 21:50

[Afbeelding]

Ik heb het ook zo aangesloten met een mengkraan van Esbe .
Ik kan nu wel de vloer en radiatoren apart regelen met verschillende temperaturen.
Dan maar een iets lager cop .
De woonkamer heb ik een thermostaat die de pomp van de vloer aan en uit geschakeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:27

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:42:
[...]

ik begrijp het verschil tussen de kleppen echter ga je niemand vinden die zulke kleppen gebruikt omdat het letterlijk het laatste is wat iemand met een warmtepomp zou moeten installeren vanwege de enorme impact die het heeft op je COP en dus je eindafrekening simpeweg omdat dit de meest inefficiente opstelling is die je maar kan maken.

weet vrijwel zeker dat niemand op dit forum zon ding heeft.
Wat de starter van dit onderwerp beter kan doen is gewoon een boiler kopen en op zijn vloerverwarming aansluiten 😋👍✅
Geen buitenunit en weinig werk kan hij mooi testen met buffer.

@Pasghetti
Terugkomend op mengkraan kijk eens bij ik dacht stoveparts die heeft vast wel wat en kan het anders bestellen.

Reken alleen voor de grap eens uit hoeveel energie in kwh je in 300l buffer kan opslaan…

Ik heb gelijk ff gekeken deze kan wel wat zijn hoewel 45 nog warm zat is https://www.stoveparts.nl...binnen-draad/#description
Mocht je meer dan 5kw in je vloer kunnen voeden dan kun je twee naast elkaar parallel aansluiten zodat je wat minder stromingsgeluid over de 3/4 aansluiting krijgt, maar denk dat wel los loopt, succes met je tweak!

Edit 21:43;
Denk dat dit een beter optie is dan om te plaatsen;
https://hpcontrol.nl/term...jacy-1-cal-gz-35-60c.html

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2024 21:43 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

bbbrumbrum schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:09:
[...]

Nee. Het is een hydraulische binnenunit. R290 blijft buiten.

M-serie komt er weer een echte monoblock.
Dus j en M is monoblock?
Zou ik wachten op de M?
De M doet ook iets hogere temperaturen omdat het met r290 is? En nieuwere technieken?
Of gewoon een j nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Dus j en M is monoblock?
Zou ik wachten op de M?
De M doet ook iets hogere temperaturen omdat het met r290 is? En nieuwere technieken?
Of gewoon een j nemen?
Kleine aanvulling;
M is nog weinig details bekend en geen volbloed monoblock zoals we de J kennen, er is een vrij forse regelkast die in de woning komt. Geen probleem vaak maar wel een verschil. Daarmaast is de M wat we nu weten enkel in >12kw ik weet niet naar welk vermogen je kijkt grofweg?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Herw76 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Ik heb het ook zo aangesloten met een mengkraan van Esbe .
Ik kan nu wel de vloer en radiatoren apart regelen met verschillende temperaturen.
Dan maar een iets lager cop .
De woonkamer heb ik een thermostaat die de pomp van de vloer aan en uit geschakeld .
je COP is niet "iets" lager hoor, in soort opstellingen praat je over minstens 30~40% hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:51:
[...]

je COP is niet "iets" lager hoor, in soort opstellingen praat je over minstens 30~40% hoger verbruik.
Beter paar ltv radiatoren boven ophangen of extra isoleren. Maar ja dat vergt soms wat pas, breek en denk werk. Wel t mooiste voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Beter paar ltv radiatoren boven ophangen of extra isoleren. Maar ja dat vergt soms wat pas, breek en denk werk. Wel t mooiste voor de lange termijn.
niet eens LTV, gewoon 1:1 vervangen voor wat flinke T33 en dan ben je al 95% op weg. die heb je in no time terugverdiend/minder uitgegeven in vergelijking met zo'n zonesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:01:
[...]

niet eens LTV, gewoon 1:1 vervangen voor wat flinke T33 en dan ben je al 95% op weg. die heb je in no time terugverdiend/minder uitgegeven in vergelijking met zo'n zonesysteem.
Kan ook, of een fancoil die beginnen steeds interessanter te worden wat betreft prijzen en geven ook een bak koelvermogen daar waar het in de zomer warm is 👍

En eens, zeker geen twee temp systeem dat is nergens voor nodig.

Neemt niet weg dat iemand met houtkachel cv buffer of negatieve stroomprijs met mega m3 water er wel een combi te maken valt. Dit neemt alleen zoveel tijd, ruimte en geld met zich mee dat vrijwel niemand get toepast…

Maar we gaan off topic, ik in ieder geval want dit ging over optimalisatie van de Panasonic. Wij zijn het er wel over eens dat je onder de 30graden wil blijven met je cv water alleen nu de rest nog.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 04-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-05 21:50
ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Met de bestaande radiatoren krijg ik het ook warm .
Het zijn de radiatoren in de slaapkamers en badkamer en beneden in de hal voor en achter .
De type 33 radiatoren zijn niet om aan te zien .
Mijn radiatoren groep stookt bij -5 Max 40 graden .
De warmtepomp weet niet dat er een buffervat aan gesloten is .
Ik kan het nu perfect regelen dan maar hoger verbruik .
Krijg er een comfortabelhuis voor terug
Woonkamer op 21.5 ‘s ochtends en in de avond en de rest van de dag 21 graden .
De rest van het huis is ook lekker warm .
Op de radiatoren zitten Tado knoppen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:49
ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Kan ook, of een fancoil die beginnen steeds interessanter te worden wat betreft prijzen en geven ook een bak koelvermogen daar waar het in de zomer warm is 👍

En eens, zeker geen twee temp systeem dat is nergens voor nodig.

Neemt niet weg dat iemand met houtkachel cv buffer of negatieve stroomprijs met mega m3 water er wel een combi te maken valt. Dit neemt alleen zoveel tijd, ruimte en geld met zich mee dat vrijwel niemand get toepast…

Maar we gaan off topic, ik in ieder geval want dit ging over optimalisatie van de Panasonic. Wij zijn het er wel over eens dat je onder de 30graden wil blijven met je cv water alleen nu de rest nog.
uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

Deze zijn populair als fancoil. Stuk goedkoper dan de bekende merken en een enorm stuk krachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Whiskey48 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Deze zijn populair als fancoil. Stuk goedkoper dan de bekende merken en een enorm stuk krachtiger.
Ooh leuk, wat heb ik hiervoor nog nodig voor deze te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:45:
[...]

Kleine aanvulling;
M is nog weinig details bekend en geen volbloed monoblock zoals we de J kennen, er is een vrij forse regelkast die in de woning komt. Geen probleem vaak maar wel een verschil. Daarmaast is de M wat we nu weten enkel in >12kw ik weet niet naar welk vermogen je kijkt grofweg?
Ooh oke dus gewoon een j nemen?

De 't cap van 12 kw gaat dus niet onder de 6 Kw?

Terwijl de gewone j moduleerd tot ongeveer 25 procent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Ooh leuk, wat heb ik hiervoor nog nodig voor deze te laten werken?
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Whiskey48 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:35:
[...]

Zelf getest alleen een fancoil heeft echt vele malen (factor 2 minimaal) meer capaciteit dan een standaard radiator met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Ooh oke dus gewoon een j nemen?

Terwijl de gewone j moduleerd tot ongeveer 25 procent?
J gaat tot iets van 2500W
Hoeveel m2 vvw heb je die altijd aan staat of aantal en type radiatoren? Een t cap loopt pas lekker bij hoge afgifte zoals een goed geïsoleerd huis met meer dan 200m2 vloerverwarming. Is het minder goed (onder rc5) geïsoleerd dan zou een t cap eerder rustig kunnen worden. Heb t minimale vermogen zo niet scherp dacht rond de 4/5 en dat is best veel voor een standaard woning met 150m2 woonoppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

T voegt max een procent of 10-20 toe aan je radiatoren en reken maar eens uit wat nu de capaciteit is met 30graden aanvoer.

Is leuk maar zet geen zoden aan de dijk als te weinig afgifte hebt. Stel je hebt nu 3 - 4 radiatoren en totaal 1800w op target 30 dan zal dat met boosters 1900/2000 worden. Dat is ongeveer net zoveel als 1 fancoil. Als je er daar drie van ophangt word je wel blij en heb je zelfs snelle warmte met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
CR1992 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:39:
[...]

T-cap heeft minimaal opgenomen vermogen van zo'n 800-850 watt. Met buitentemperaturen van rond de 10 graden draait ie gewoon erg efficient en wekt daar zo'n 5600watt warmte mee op.

Tevens heb je nog het "4 graden probleem" wat inhoud dat bij buitentemperaturen onder de 4 graden de minimum frequentie naar 34Hz gaat. Dan ga je dus ook al richting de 6 a 7kW minimaal.

Als je huis het nodig heeft: geen probleem, maar bij een kleiner huis wordt dat een pendelfestein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:24:
[...]

T voegt max een procent of 10-20 toe aan je radiatoren en reken maar eens uit wat nu de capaciteit is met 30graden aanvoer.

Is leuk maar zet geen zoden aan de dijk als te weinig afgifte hebt. Stel je hebt nu 3 - 4 radiatoren en totaal 1800w op target 30 dan zal dat met boosters 1900/2000 worden. Dat is ongeveer net zoveel als 1 fancoil. Als je er daar drie van ophangt word je wel blij en heb je zelfs snelle warmte met een warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8DeuDg0_Tyv3Wy_vMaA9DKgmy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeBDP4lwjZktLwhs0qVHYC4G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I90XWYlgWK36kHMeS-l7Mtr08_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUQ6kzx8xtqW651oQjTjSaae.jpg?f=fotoalbum_large

Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Ahhhh, ik zie nu pas dat een fancoil een jaga type radiator is, excuus dat had ik niet begrepen.
Met een reguliere heatfan haal je misschien idd maar 10% a 20% extra, maar mijn ervaring met 12cm of 14cm radiator type ventilatoren van links tot rechts ligt dat toch echt een stuk hoger.
Misschien geen Jaga rendement idd, maar een goed compromis tussen systeeminhoud (liters) en afgifte leek me zo.

De T22 wordt nog een T33 voor wat meer liter systeemhoud en een grote T11 achter de bank wordt nog een T22 met fans voor wat meer systeeminhoud en goede afgifte.

(bij een hoge pompsnelheid daalt de watertemperatuur met cheapo fans bij de T11 van 35°C naar 30°C. De T22 met Noctua's van 35°C naar 25°C).
Dit bij een kamertemperatuur van 20 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 14:55
ErikVers schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:24:
[...]

Ze doen een flink stuk meer kan ik je uit ervaring vertellen, zeker bij een 12kw t-cap.
Met de ventilatoren komt er veel kouder water retour, wat de T-cap erg fijn vind..
mijn stooklijn is door de fans met heatbooster over de gehele linie 4 graden naar beneden gegaan.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Motorfret schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Ze doen een flink stuk meer kan ik je uit ervaring vertellen, zeker bij een 12kw t-cap.
Met de ventilatoren komt er veel kouder water retour, wat de T-cap erg fijn vind..
mijn stooklijn is door de fans met heatbooster over de gehele linie 4 graden naar beneden gegaan.
Ja is mijn ervaring ook, scheelt echt enorm.

Qua kosten kan je het zo gek maken als je wilt. Die kleine 60mm 12V waren EUR 1 per stuk op Amazon, die Noctua's 140mm 5V waren EUR 60 voor 6 stuks op marktplaats.

Even een paar 4-pin T-splits kabeltjes en een dynamisch instelbare 5V adapter op Aliexpress met wat tie-rips ... en voor enkele euri ben je klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 05-01-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

ConQuestador schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:38:
[...]

T-cap heeft minimaal opgenomen vermogen van zo'n 800-850 watt. Met buitentemperaturen van rond de 10 graden draait ie gewoon erg efficient en wekt daar zo'n 5600watt warmte mee op.

Tevens heb je nog het "4 graden probleem" wat inhoud dat bij buitentemperaturen onder de 4 graden de minimum frequentie naar 34Hz gaat. Dan ga je dus ook al richting de 6 a 7kW minimaal.

Als je huis het nodig heeft: geen probleem, maar bij een kleiner huis wordt dat een pendelfestein
Mijn huis is minder goed geïsoleerd.
Dan kan ik beter voor een T cap gaan?
Is deze efficiënter bij kouder weer dan de J?
Ik zou de warmtepomp willen gebruiken tussen de 38 en max 50 graden

Opdit moment draait mijn airco in het leef gedeelte tegen 1700 watt en het is 8 graden buiten.
Het is wel een vrij grote ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-05 12:01
ErikVers schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Wat de starter van dit onderwerp beter kan doen is gewoon een boiler kopen en op zijn vloerverwarming aansluiten 😋👍✅
Geen buitenunit en weinig werk kan hij mooi testen met buffer.
Ik adviseer: https://www.gasloosvooriedereen.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
CR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:53:
[...]

Mijn huis is minder goed geïsoleerd.
Dan kan ik beter voor een T cap gaan?
Is deze efficiënter bij kouder weer dan de J?
Ik zou de warmtepomp willen gebruiken tussen de 38 en max 50 graden

Opdit moment draait mijn airco in het leef gedeelte tegen 1700 watt en het is 8 graden buiten.
Het is wel een vrij grote ruimte.
Wat is je jaarlijkse gasverbruik?
Wat is je woning oppervlakte/ inhoud
Wat is je isolatie waarde (rc)
Hoe doe je de warmte afgifte (hoeveel radiatoren, hoeveel m2 vvw)
Wat is de uitkomst van een warmteverlies berekening

[ Voor 5% gewijzigd door ConQuestador op 05-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

ConQuestador schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Wat is je jaarlijkse gasverbruik?
Wat is je woning oppervlakte/ inhoud
Wat is je isolatie waarde (rc)
Hoe doe je de warmte afgifte (hoeveel radiatoren, hoeveel m2 vvw)
Wat is de uitkomst van een warmteverlies berekening
Het is uitgeteld rond de 10 kw zonder vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:59:
[...]

wat is je huidige gasverbruik? zulke dingen zijn even belangrijk.

weet je ook hoeveel van je gasverbruik in warm water zit? even kijken wat je in de laagste zomermaanden wegstookt. en dat maal 12.

als je veel water verbruikt kan het lonen om warm water door een andere machine te laten doen anders zit je straks met een onnodig grote machine alleen maar om ook nog warm water te kunnen maken voor die ene nacht dat het -10 is buiten...

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 05-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:28
flippy schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb er nog een paar in de aanbieding
2x T33 800x900
1x T33 1000x900
2x T21 1000x400
1x T21 600x900
1x T21 900x400
1x T22 1100x400

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bizar verhaal, wel eens eerder gezien, vooral niet gaan doen als we de aarde nog na willen laten aan een volgende generatie 😜🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
CR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Kun je de overige vragen ook even beantwoorden. Ik naam aan dat je met 10kW zonder vloerverwarming het afgifte vermogen bedoeld?

Ondanks dat de info afkomstig is van de Panasonic sensoren toch aardig strakke lijnen al zeg ik het zelf. Maar zo is het toch wel bij de meeste simpele installaties met alleen vloerverwarming. Heb er het afgelopen jaar 5 gedaan en nagenoeg allemaal een beetje hetzelfde beeld. WP > 32mm MLB > Verdeler. Voldoende groepen met elke groep een maximale lengte van 75m, 16mm slang 10cm h.o.h
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6tNOEL0.png

[ Voor 43% gewijzigd door Maikie18 op 05-01-2024 13:31 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

8 t33 radiators en 1 convector voorlopig.
Ik weet het gas verbruik niet. Altijd Electrisch gestookt.

Isolatie waarde weet ik ook niet
Jaren 90

Ik ben niet thuis ik denk een 200 m2. Waarvan een goei 100 m2 veel gebruikt (verwarmd ) wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
CR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:31:
8 t33 radiators en 1 convector voorlopig.
Ik weet het gas verbruik niet. Altijd Electrisch gestookt.

Isolatie waarde weet ik ook niet
Jaren 90

Ik ben niet thuis ik denk een 200 m2. Waarvan een goei 100 m2 veel gebruikt (verwarmd ) wordt
Zonder de afmetingen van de radiatoren zegt dat nog niet veel. Hoeveel elektrisch verbruik heb je op jaarbasis dan? Je zegt altijd elektrisch dus de radiatoren zijn nu niet in gebruik dan?

Hoe verwarm je die 100m2 nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Nee ik heb nog terug draaiende teller.

Ik heb een gas verbruik tussen 6 en 12 m3 op 14 uur tijd. Met alle radiators open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
CR1992 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:37:
Nee ik heb nog terug draaiende teller.

Ik heb een gas verbruik tussen 6 en 12 m3 op 14 uur tijd. Met alle radiators open
Schiet mij maar lek, van geen gasgebruik en alleen elektrisch, naar radiatoren en vloerverwarming en 6 - 12m3 op 14 uur. Met welke buitentemperatuur? Was je dan ook nog elektrisch aan het stoken

Wil je een gedegen advies dan hebben we wel alle juiste feiten nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tot een paar graden onder nul. De kleine kamers Electrisch de rest met airco's

12 m3 is op - 3 graden op 14 uur tijd

Dan kom ik op 8 kw uit voor de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Waar heb je dan die vloerverwarming? En als je alleen al aan gas 12m3 hebt gebruikt bij -3 in 14u tijd, dan is dat 20m3 op 24u. 20*8.75 = 175 / 24 = 7.3 kW, en dan heb je nog je elektrische verbruik die er nog wel of niet bij komt.

Pagina: 1 ... 107 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.