@
Cidious
Vaag dat Afterburner dan wel goed werkt. Ik heb daar ook problemen mee dat het spontaan de instellingen reset (met een 1080Ti destijds en nu een 4090FE).
De 4090FE kan mij eigenlijk niet bekoren omdat het net zo veel coilwhine heeft, een hoog idle verbruik dat sterk toeneemt met een multimonitor setup en bovendien ook nog eens toeneemt wanneer de kaart in idle warm word ><. Dan gaat het van 18W idle single monitor 1920x1080@60Hz, naar 28-30W idle voor een 3440x1440@100Hz + 1920x1080 @60Hz dual monitor setup.
AMD heeft dat toch echt een stuk beter voor elkaar, waarbij een 2e monitor nauwelijks meer energie kost (ca. 1W of minder in plaats van >5W bij Nvidia) en ook niet schaalt met de temperatuur.
Daarnaast werkt Freesync niet goed bij Nvidia, omdat het sync minium vrij hoog gekozen is. Ik dacht dat het bij iets van 60-70FPS lag. Waarschijnlijk om zo G-sync superieur te laten lijken
Je krijgt dus continue flikkeringen doordat er een omschakeling is in dat gebied en verstoringen in de frametimes ontstaan = trigger voor helderheids flikkering bij VA schermen.
Aangezien ik veel WoW - Dragonflight speel, ben ik dus nog bij de RX6900XT gebleven.
Het grappige is dat het zelfs sneller is in situaties waarbij een klassieke 1 thread bottleneck is.
De driver overhead bij Nvidia is zo groot dat een 5800X3D het niet trekt en in dat geval dus de RX6900XT fors sneller is (+10-20%).
Kortom als de refresh van RDNA3 de klok & power probleem oplost, dan ben ik zo weer overstag
Maar om even terug te komen op de extension kabels, ik zou dat graag ook willen proberen onder het motto van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Ik ben echt wanhopig geworden omdat alles wat ik geprobeerd heb vrijwel nul effect heeft gehad: 7 voedingen, 4 moederborden, 4 cpu's, 5x AMD RX6950XT, 2x Powercolor RX6700 Fighter, 1x Asrock RX6800 phantom gaming, 2x 4090FE.
Alles opgemeten met een gecalibreerde meetsetup (audio spectrum metingen) omdat het audiologisch geheugen van de mens zeer slecht is en te subjectief.
In alle gevallen was de coilwhine even hinderlijk en luid genoeg om boven 1000rpm fan's uit te komen.
En nog belangrijker ook consistent qua metingen. Zelfs met kaarten uit verschillende batches.
Wat ik wel kan zeggen is dat de voedingen en moederborden, haast geen verschil hebben gegeven. Hooguit dat de een aantal pieken iets verschoven zijn (klein verschil in amplitude of frequentie, soms een enkele extra piek), maar globaal zijn de spectrum metingen over elkaar heen te leggen. De CPU's gaven ook geen verschil, behalve dat het op een ander FPS punt een bottleneck vormt en zodoende andere coilwhine geeft. Maar met een limiet is het ook een pot nat.
Dus dit is zo'n beetje mijn laatste strohalm en anders kan ik het gewoon niet geloven als iemand beweert geen coilwhine te horen. Met zoveel onderdelen had ik op zo'n minst een goed verschil moeten kunnen meten bij kaarten van hetzelfde type.