[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 10:34
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:29:
[...]

Undervolten met de power limit op default gaat net iets anders.
Heb je dat ook geprobeerd?
Wat is jouw stock gpu frequentie in Adrenaline?
2400-2450 is ongeveer de sweetspot voor deze chips qua perf/watt.
Dan kun je er wellicht 50-70 watt vanaf halen.
Als ik in GPU-Z kijk naar de default boost clock staat er 2250 Mhz maar als ik in Wattman voor het eerst een custom profiel maak staat er 2379 Mhz 🤔.

In games zie ik in ieder geval geen verschil als ik de power limit op default zet (en undervolted). Verandert helemaal niks, lijkt puur een limiet te zijn zoals bij mijn Vega 64.

Zie hier een recording van 2min op volle load/temperatuur in Flight simulator. Op de helft zet ik em naar default power. Uiteraard zit ik hier niet op de 290W limiet zoals in Time Spy maar goed.. hij draait wel gewoon op continu 0.978V zoals ik zou verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8WnTqQZPy1Pb3JIWW0qM2csIeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cJgpGxfpLn2uW8jMiPl0JleK.png?f=user_large

Wel tevreden mee. :) 230W is minder dan mijn undervolted Vega 64. En 2-2.5x de performance.

[ Voor 3% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-02-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

HugoBoss1985

Xenotech

Zijn dat de maximum uitgelezen waarden tijdens de run, in je grafieken?
Trouwens mooi dat Hwinfo dat kan... dat wist ik nog niet 8)7

Mooi toch, het zal eerder 2.5x performance zijn.
Mijn 6800 XT met undervolt (ongeveer 20.800 Timespy) is al 2x een 2070 ;)

Hoe hoger de default waarde in Wattman, hoe beter de chip is... dat is mij verteld.
Ik heb op default bijna 2450, iets meer dan jouw default.
Die waarde heb ik nu vastgezet als maximum boost clock met een vcore van 1025 (ik heb met stappen van 25 gewerkt... niet te moeilijk gedaan).
Verder dus met default power limit.
In games kom ik met minder weg maar Timespy crashed dan.
Dus andersom dan bij jou ;)

Probeer eens 2450 maximum boost clock in te stellen in wattman en kijk dan welk voltage je nodig hebt.

Alles boven 2400-2450 kost flink wat meer stroom voor maar een paar fps.
Want we zitten inderdaad al in de buurt van de 6950xt met flink minder verbruik (het zal daadwerkelijk iets van 250-270 watt zijn als er 230 wordt uitgelezen).

2379 0.978 0% power limit is wel nice!
Er zit wellicht ook een verschil in wat je in wattman aan voltage instelt en wat er daadwerkelijk uitgelezen wordt.

Hier is alles inmiddels 100% zeker weten stabiel, elke benchmark en elke game!

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:26:
Zijn dat de maximum uitgelezen waarden tijdens de run, in je grafieken?
Trouwens mooi dat Hwinfo dat kan... dat wist ik nog niet 8)7
Nee de huidige (maar max kan ook in hwinfo), dit is na 15min, dus dan zijn de waarden wel redelijk stabiel
Mooi toch, het zal eerder 2.5x performance zijn.
Mijn 6800 XT met undervolt (ongeveer 20.800 Timespy) is al 2x een 2070 ;)

Hoe hoger de default waarde in Wattman, hoe beter de chip is... dat is mij verteld.
Hm... vraag me af hoe ze dat doen. Misschien iets met de ASIC waarde.
Ik heb op default bijna 2450, iets meer dan jouw default.
Die waarde heb ik heb ik nu vastgezet als maximum boost clock met een vcore van 1025 (ik heb met stappen van 25 gewerkt... niet te moeilijk gedaan).
Verder dus met default power limit.
In games kom ik met minder weg maar Timespy crashed dan.
Dus andersom dan bij jou ;)

Probeer eens 2450 maximum boost clock in te stellen in wattman en kijk dan welk voltage je nodig hebt.

Alles boven 2400-2450 kost flink wat meer stroom voor maar een paar fps.
Want we zitten inderdaad al in de buurt van de 6950xt met flink minder verbruik (het zal daadwerkelijk iets van 250-270 watt zijn als er 230 wordt uitgelezen).
Hij crashed in games ook niet, maar onder de 980mv krijg ik artifacts. 2500@1000mv is ook in games stabiel, al moet ik nog wat langer testen om dit zeker te zeggen. Maar hij gebruikt inderdaad wel een stuk meer power, vandaar dat ik hem op 2400 heb.
2379 0.978 0% power limit is wel nice!
Er zit wellicht ook een verschil in wat je in wattman aan voltage instelt en wat er daadwerkelijk uitgelezen wordt.

Hier is alles inmiddels 100% zeker weten stabiel, elke benchmark en elke game!
De 0.978V is juist de uitgelezen waarde (door hwinfo dan), ik heb hem dan op 1000mv in Wattman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

HugoBoss1985

Xenotech

DoubleYouPee schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Nee de huidige (maar max kan ook in hwinfo), dit is na 15min, dus dan zijn de waarden wel redelijk stabiel

[...]

Hm... vraag me af hoe ze dat doen. Misschien iets met de ASIC waarde.

[...]

Hij crashed in games ook niet, maar onder de 980mv krijg ik artifacts. 2500@1000mv is ook in games stabiel, al moet ik nog wat langer testen om dit zeker te zeggen. Maar hij gebruikt inderdaad wel een stuk meer power, vandaar dat ik hem op 2400 heb.

[...]

De 0.978V is juist de uitgelezen waarde (door hwinfo dan), ik heb hem dan op 1000mv in Wattman
Dan heb je wel een mooie kaart! _/-\o_
Idd ook mooi stabiel, dat geeft een fijne game ervaring.
Asus test de kaarten 144 uur dus die zouden iets van binning kunnen doen.
Daar zijn al wellicht betere "OC" kaarten mee gebinned?
Artifacts heb ik nooit gehad met undervolten, ook bijzonder dat het bij jou anders is :9
Een stuk zuiniger nog dan Vega 64, ong. Vega 56 niveau maar dan met dikkere koeling en stilte.

Quake RTX en gratis UE 5.1 biome demo's zijn handig.

Qua RTX is het overigens niet 2x een 2070 maar het zit wel in de hogere 2000 klasse.
AMD heeft er met RTX laatst weer een paar fps meer uitgekregen met de drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-02-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:04
Zo jammer....mijn 6900xt heeft ineens enorm last van coilwine.

Werkelijk nooit last van gehad, bij geen enkele kaart. Dacht zelfs te doof te zijn ofzo omdat het bij anderen best vaak voorbij komt hier.

Nou, het is er en wat een rotgeluid! Is gekomen na een 3dmark, eentje die heel licht is en zon 700fps kan aantikken. Blijkbaar heeft dat hem wakker gemaakt.....snik.

Nu draait dat systeem met een hele oude Corsair tx850w voeding, zou het nog kunnen schelen om die te vervangen? Of is mijn kaart nu gewoon gemold? Want dit gepiep is echt niet grappig. Zelfs op 4K gecapped op 60hz is het zwaar irritant.

1 voordeel, ben dus niet zo doof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dan lijkt het mij het meest waarschijnlijk dat de ventilatoren erg hard gedraaid hebben en dat daardoor iets dat al niet goed was afgebroken is of zo. Als het van de power stages komt zou je niet verwachten dat het opeens op gaat treden.

Ik zou eerst een benchmark, demo of spel zoeken die de kaart voldoende hard laat draaien om het geluid duidelijk te laten horen (maar liever niet harder dan dat). Dan vanuit idle 1 van de fans met je hand tegenhouden en de kaart laten werken. Dan hetzelfde met de volgende fan en dan de derde. Dan weet je of het een fan is.

Zo ja, dan kun je een poging wagen om de fan te repareren of hem direct te vervangen. In elk geval is het dan geen heel groot probleem.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-07 15:14

Cidious

The Bloody Gent

meljor schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:12:
Zo jammer....mijn 6900xt heeft ineens enorm last van coilwine.

Werkelijk nooit last van gehad, bij geen enkele kaart. Dacht zelfs te doof te zijn ofzo omdat het bij anderen best vaak voorbij komt hier.

Nou, het is er en wat een rotgeluid! Is gekomen na een 3dmark, eentje die heel licht is en zon 700fps kan aantikken. Blijkbaar heeft dat hem wakker gemaakt.....snik.

Nu draait dat systeem met een hele oude Corsair tx850w voeding, zou het nog kunnen schelen om die te vervangen? Of is mijn kaart nu gewoon gemold? Want dit gepiep is echt niet grappig. Zelfs op 4K gecapped op 60hz is het zwaar irritant.

1 voordeel, ben dus niet zo doof :)
Same here.. en vreemde stotters. Ik ben nog aan het onderzoeken. Ik vermoed drivers.

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Cidious schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 03:08:
[...]

Same here.. en vreemde stotters. Ik ben nog aan het onderzoeken. Ik vermoed drivers.
Zag wel stotteren in een oudere game (grid 2019) ondanks lage gpu belasting. Misschien idd es even terug naar een oude driver. Maar coilwine door een driver lijkt me toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:34
Ludewig schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:24:
Zo ja, dan kun je een poging wagen om de fan te repareren of hem direct te vervangen. In elk geval is het dan geen heel groot probleem.
Is idd wel zelf te doen ; PLEH ; RX6600 gemold..? *O*

[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 02-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Klinkt echt niet als een ventilator, Das wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Net nog even een goede driver van een paar maanden terug er op gezet maar dat helpt iig niks zoals verwacht. Tis een verschrikkelijk geluid dus moet maar een andere voeding proberen.

En anders rap afscheid nemen. Ik heb het dus nog nooit eerder gehad maar begrijp nu heel goed dat mensen dit als "defect" bestempelen. Zoals ik met normale speakers en dus zonder headset is het niet te doen.

Edit: hmm vreemd genoeg is hij na een ondervolt van 1175mv naar 1120mv + max. Powerbudget en verder standaard snelheid weer stil. Alleen met mn oor bij kast kan zacht wat horen. Het gekrijs is weg in ieder geval gelukkig...

[ Voor 22% gewijzigd door meljor op 02-03-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 15:39
[...]

Same hier op mijn watergekoelde 6950 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Er is dus wel een thema hier. Stotters in ARK Survival Evolved.

Kaart schreeuwt weer met coilwhine wat eigenlijk een flinke tijd bijna weg was. Coilwhine kan wel degelijk software gerelateerd zijn. Coilwhine is mede afhankelijk van power draw en FPS, drivers hebben daar invloed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
[...]

misschien je wattman instelling, als ik antlag aan zet of zo krijg ik ook stutters, daarom heb ik alleen de driver geïnstalleerd en gebruik ik msi afterburner

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:55
Ik heb in AMD Adrenalin het voltage van mijn 6800XT aangepast van 1.15v naar 1.10v, het blijkt dat dit een offset is en geen harde waarde/limiet voor het voltage als ik reddit mag geloven.

Ik merk dat mijn 6800XT onder load nog steeds naar 1.15v gaat, het lijkt er dus op dat deze offset eigenlijk helemaal niks doet? Is de enige oplossing om daadwerkelijk te kunnen undervolten MPT te gebruiken of zie ik iets anders over het hoofd? Hoe doen jullie dit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Redblader schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:48:
Ik heb in AMD Adrenalin het voltage van mijn 6800XT aangepast van 1.15v naar 1.10v, het blijkt dat dit een offset is en geen harde waarde/limiet voor het voltage als ik reddit mag geloven.

Ik merk dat mijn 6800XT onder load nog steeds naar 1.15v gaat, het lijkt er dus op dat deze offset eigenlijk helemaal niks doet? Is de enige oplossing om daadwerkelijk te kunnen undervolten MPT te gebruiken of zie ik iets anders over het hoofd? Hoe doen jullie dit. :P
Misschien gaat ie wel naar bijv. 1.20v als hij standaard 1.15v staat? Kan best wat marge zitten tussen ingesteld en daadwerkelijk de waarde, is bij cpu's ook vaak zo en ingestelde bios waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Redblader schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:48:

Bij mij is het gewoon een harde max. Heb 1000mV in wattman en voltage komt in hwinfo64 niet boven de 1V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

paco2013 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 07:33:
[...]

misschien je wattman instelling, als ik antlag aan zet of zo krijg ik ook stutters, daarom heb ik alleen de driver geïnstalleerd en gebruik ik msi afterburner
Ik gebruik alleen driver.

Afterburner voor UV/OC.

Stotteren is inmiddels opgelost. Misschien was het 'verkeerde' PSU aansluitingen gebruikt. (lees verder)

Heb ook mijn coilwhine nader onderzocht en eindelijk opgelost. Ik had dus uitgevonden dat het veranderen van de combinatie PCIe pluggen op mijn Seasonic TX-1000 Coilwhine zo goed als kon halveren van echt KRIJSEN naar hoorbaar maar acceptabel.

Nu was ik PSU kabels aan het bestellen voor mijn server en kwam ik uit bij een setje extenders met inline caps. Dacht dat dit snake oil was, maar voor €3,50 per stuk was het het proberen waard. Ik bedoel het ergste dat er kon gebeuren was dat mijn GPU vlam zou vatten en mijn huis as zou branden. Voor €7 inclusief verzendkosten vond ik dit een weloverwogen acceptabele onderneming.

Kabels ff zelf doorgetmeten en geinstalleerd. En waarempel! Coilwhine nagenoeg onhoorbaar nu.

Ik zal morgen even wat photos maken. Ook van de condensatoren die eraan hangen en op welke pinnen. Als ik een beetje meer tijd en energie heb dan kan ik een video maken met het verschil tussen PSU aansluitingen en met en zonder extensions.

Ik ben een gelukkig man nu. Kan nu uren gamen zonder dat gekrijs aan de kop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
Lijkt er op dat mijn gekrijs ook weer nagenoeg weg is! De oudere driver geïnstalleerd en een undervolt toegepast maakte het al 10x beter.

Gisteren mijn oude Corsair tx850 vervangen voor een nieuwe RM750 en voila, het lijkt weer helemaal de oude....zonder undervolt.

Moet nog wat meer gamen maar de tekenen zijn goed voor nu!

Het stotteren was maar in 1 game en dat is er nog steeds, op mijn andere pc met 7900xtx totaal geen last van, is vreemd. Maar verder dus weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

meljor schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:01:
Lijkt er op dat mijn gekrijs ook weer nagenoeg weg is! De oudere driver geïnstalleerd en een undervolt toegepast maakte het al 10x beter.

Gisteren mijn oude Corsair tx850 vervangen voor een nieuwe RM750 en voila, het lijkt weer helemaal de oude....zonder undervolt.

Moet nog wat meer gamen maar de tekenen zijn goed voor nu!

Het stotteren was maar in 1 game en dat is er nog steeds, op mijn andere pc met 7900xtx totaal geen last van, is vreemd. Maar verder dus weer prima.
Welke game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Een oude, Codemasters grid 2019 dus ook niet bepaald zwaar. Cpu en gpu belasting is ook niet hoog op 4K maar toch draait het op lage fps met stotters. Zelfs op 1080p loopt het niks beter.

Weet eigenlijk niet eens helemaal zeker of ik hem al eerder gedraaid had hierop. Ditzelfde systeem was een 12400f met 6800xt en nu een 13600kf met 6900xt. Ging voorheen in ieder geval prima dus er is iets raars.

Kan ook aan een Windows 11 update liggen maar dus op een rx 7900xtx geen last met Windows 11 ook.

Maar andere games doen het prima en zoals het hoort. Bijv. RDR2 op 4K ultra locked 60fps met zon 75-90% gpu belasting is super smooth en zoals het altijd was.

[ Voor 11% gewijzigd door meljor op 07-03-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:46

CMT

XFlame schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:09:
719,- voor een reference 6950XT bij Megekko:
uitvoering: AMD Radeon RX 6950 XT

Tis dat ie zoveel stroom vreet, anders ging ik er wellicht zelf voor. Maar met 650w ga ik het niet redden. Hopelijk kan een andere Tweaker er wel blij van worden.
Het stroomverbruik hoeft geen issue te zijn. Ik heb inmiddels deze kaart vergeleken met mijn watergekoelde RX6900XT en ze presteren eigenlijk nagenoeg gelijk wanneer het vermogen gelijk wordt getrokken.
Het verschil is echt maar een paar procent (de overstap naar waterkoeling gaf ook een paar procent winst).

Op dit moment ben ik bezig om de RX6950XT met een SF600 PSU te testen en dat gaat vooralsnog goed.
Uiteraard moet je niet gaan overklokken en zal het sterk afhangen van de rest van de setup (cpu verbruik etc). Het grote voordeel met RNDA2 is dat je nog de Morepowertools hebt waarbij o.a. het powerlimiet aan te passen is (verder dan je vanuit de adrenaline software kan doen).

Maar het kan dus wel en mijn RX6900XT draait probleemloos op een Seasonic TX-650 Ultra Prime voeding i.c.m. een 5800X3D.

Bij het aanbod krijg je trouwens nu ook een voucher voor het spel: "The last of Us".
Voor €720 is dit een hele mooie deal en wat ik zou bestempelen als redelijk geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik heb toegehapt voor die prijs. Ik heb een Corsair RM850x dat lijkt mij wel goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
homernt schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:48:
Ik heb toegehapt voor die prijs. Ik heb een Corsair RM850x dat lijkt mij wel goed genoeg.
Zat. Heb hier de rm750 met een 6900xt en 13600kf.
Net mn oude tx850w vervangen (10+ jaar oud) vanwege ineens coilwine maar ook die deed het stabiel.

Rm750x draait hier met een 7900xtx, gaat ook prima. Dus de 850 is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pstriker6
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
homernt schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:48:
Hoe bevalt de kaart?
Twijfel nog om deze kaart te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
Pstriker6 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Hoe bevalt de kaart?
Twijfel nog om deze kaart te halen.
Hij is gisteren middag pas gearriveerd dus gisteren avond pas wat mee kunnen spelen. Ik had hem aan de tv gehangen 4k en de temperatuur ging hoe dan ook naar 75 graden hotspot 110. Die 110 is best hoog. De kast was open, de kamer z'n 16 graden. Ook met fans op 100% loopt hij uiteindelijk naar die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
homernt schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:03:
[...]

Hij is gisteren middag pas gearriveerd dus gisteren avond pas wat mee kunnen spelen. Ik had hem aan de tv gehangen 4k en de temperatuur ging hoe dan ook naar 75 graden hotspot 110. Die 110 is best hoog. De kast was open, de kamer z'n 16 graden. Ook met fans op 100% loopt hij uiteindelijk naar die temperatuur.
Dat lijkt me niet goed. Mijn 6900xt blijft zo rond de 95 graden max hotspot, daarna gaat de fanspeed omhoog en laat hij hem dus niet nog hoger komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:21

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

meljor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:56:
[...]

Dat lijkt me niet goed. Mijn 6900xt blijft zo rond de 95 graden max hotspot, daarna gaat de fanspeed omhoog en laat hij hem dus niet nog hoger komen.
Mijn 6800XT is watergekoeld en ik haal zelfs een hotspot van 108. Klopt de sensor wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Xqlus1ve schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Mijn 6800XT is watergekoeld en ik haal zelfs een hotspot van 108. Klopt de sensor wel?
Vanaf 110 gaan ze throttelen dus is gewoon te hoog. Mijn 6800xt deed hetzelfde als mijn 6900xt. Allebei reference.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 14-03-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
meljor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Vanaf 110 gaan ze throttelen dus is gewoon te hoog. Mijn 6800xt deed hetzelfde als mijn 6900xt. Allebei reference.
Ik heb het niet hoger zien worden. Het zakt elke keer ene beetje en dan loopt het weer op naar de 110 schijnbaar doen de fans wel hun werk. De gemiddelde temperatuur komt ook niet boven de 75. De AMD software doet soms toch wat het wil met de fan snelheid ook heb je voor elke temperatuur 100% ingesteld. Als hij denkt dat ze uit kunnen gaan ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 18:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

ik heb dit gedrag ook met mijn 5700xt, zet BF V aan op 4k daarin laat hij de gpu op 100% draaien en schiet ik ook naar 108gr na paar sec in dat menu, met een undervolt vanuit de driver, alt-tab ik echter naar mijn bureaublad, staat die temp ineens op 50gr, insta..

Ook de gemiddelden van die hotspot temp is na een avond gamen indd niet hoger dan 70-75 en de overige mem en core temps zijn ook <70gr (zelfs max) dus heb ik ook nooit throthling ervaren..

Volgens hwinfo is deze de hoogste temp in de die van de chip, waardoor het ook niet zomaar te verlagen valt met wat meer fanspeed, maar gezien ik de temp meer als halveer bij alt-tabben, als ben ik al uren aan het gamen, dan nog zie ik hem halveren, dus zal wel meevallen denk ik dan, mijn fanspeed gaat er wel van door t dak, maarja het zal wel, ook door de undervolt boost hij hoger, waardoor de temp wrs ook weer hoger uitkomt.

Vooral in game menus waar hij alles mag vragen van de gpu zie ik in hwinfo die hotspot max gaan met de momenten dat ook de gpu ook 100% usage geeft, gooi ik de resolutie omlaag dan gaat die temp ook omlaag, ik zie het nu maar als optimaal benut worden, heb ook al zitten kloten met kast open, hoop fans en kast dicht maakt allemaal weinig uit, en je leest ook niet van hoge uitval vanaf RDNA 1, die dit dus ook al hebben..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 12:50
Ondertussen al een tijdje een RX6700 non-xt in de pc.
Erg tevreden maar had een tijd lang een vaag probleem waarbij het geluid via hdmi naar de tv af en toe een paar seconden ermee ophield, nieuwe hdmi kabels en drivers hielp niets.

Uiteindelijk door in amd adrenaline de minimale frequentie een flinke buts te geven was dit probleem verholpen. Daarnaast ook undervolt gedaan van 1200 maar 1050 mV, verbruik daalde een goeie ~30 a 40 watt.
Nu geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
Het viel mij inderdaad op dat als ik de game sluit de hotspot temperatuur meteen de helft minder is. Ik zal hwinfo is op de achtergrond mee laten lopen kijken of de temperatuur inderdaad zo hoog komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT

CMT

Voor degene die onlangs gebruik gemaakt hebben van de scherpe RX6950XT reference aanbieding bij Azerty/Megekko.

Ik wil even een waarschuwing daarvoor plaatsen, want er zijn exemplaren in omloop waarbij de vapor chamber niet in orde is (of het contact tussen chip en koeler).
Maar gezien het bij meerdere exemplaren voorkomt, lijkt mij het 1e meer aannemelijk.
Het symptoom is dat de chip bij vollast al binnen een paar minuten richting de 110°C (hotspot) gaat en daarna begint te throttlen (klok + vermogen omlaag).

Ik heb reeds 6 exemplaren in handen gehad en 3 daarvan hadden dit koelingsprobleem!
Van de eerste slechte kaart heb ik helaas het serienummer niet meer kunnen vinden, maar van de andere twee zit het nummer relatief dicht bij elkaar: S/N 672211004667 & S/N 672211004064.
Mogelijk is het een batchprobleem dat ook de RDNA3 serie geplaagd heeft.

Daarnaast is mij opgevallen dat bij alle exemplaren de fan's kortstondig een 'KRR" geluid maken bij het aanspringen. Het is erg merkwaardig alsof er iets klappert voor een seconde. Maar het komt wel gewoon op toeren.

Zijn er hier luitjes die hetzelfde ervaren met hun RX6950XT reference?
De RX6900XT die ik zelf in gebruik heb, had hier helemaal geen last van en de hardware is nagenoeg hetzelfde.

EDIT:
Ik heb nu een RTX4090FE in bezit en die vertoont hetzelfde rare "KRR' gedrag, bij het opstarten van de fan's, maar dan wel een stuk minder opvallend.
Het is dus een veel breder probleem en vermoedelijk wordt er nu een ander type motor IC gebruikt voor de aansturing van de fan's. Er was een tijdlang het probleem dan de fan rpm uitlezing soms idiote niet kloppende waarden aannam, zou dit de fix kunnen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door CMT op 28-04-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-07 10:00
CMT schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:54:
Voor degene die onlangs gebruik gemaakt hebben van de scherpe RX6950XT reference aanbieding bij Azerty/Megekko.

Ik wil even een waarschuwing daarvoor plaatsen, want er zijn exemplaren in omloop waarbij de vapor chamber niet in orde is (of het contact tussen chip en koeler).
Maar gezien het bij meerdere exemplaren voorkomt, lijkt mij het 1e meer aannemelijk.

Het symptoom is dat de chip bij vollast al binnen een paar minuten richting de 110°C (hotspot) gaat en daarna begint te throttlen (klok + vermogen omlaag).

Ik heb reeds 6 exemplaren in handen gehad en 3 daarvan hadden dit koelingsprobleem!

Van de eerste slechte kaart heb ik helaas het serienummer niet meer kunnen vinden, maar van de andere twee zit het nummer relatief dicht bij elkaar: S/N 672211004667 & S/N 672211004064.

Daarnaast is mij opgevallen dat bij alle exemplaren de fan's kortstondig een 'KRR" geluid maken bij het aanspringen. Het is erg merkwaardig alsof er iets klappert voor een seconde. Maar het komt wel gewoon op toeren.

De RX6900XT die ik zelf in gebruik heb, had hier helemaal geen last van en de hardware is nagenoeg hetzelfde.
Precies dit heb ik ook gehad! In maart een 6950xt gekocht. De eerste is al RMA gegaan, maar de tweede heeft een nog gekker probleem: junction oververhit alleen als ik een agressieve fancurve instel. Bij default fan instellingen blijft hij koel genoeg met 95°. Ik snap er niks meer van.

R7 5800x | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Kaasrol schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:57:
[...]

Precies dit heb ik ook gehad! In maart een 6950xt gekocht. De eerste is al RMA gegaan, maar de tweede heeft een nog gekker probleem: junction oververhit alleen als ik een agressieve fancurve instel. Bij default fan instellingen blijft hij koel genoeg met 95°. Ik snap er niks meer van.
Hmm dat is er vreemd, ik weet wel dat bij een te hoog toerental de koeling achteruit kan gaan o.a. omdat het stroomverbruik van de fan's fors omhoog gaat (wat de extra koeling teniet doet).

Met een PPT van 255W (-10% power) en 2000 RPM koeling, zaten de normale exemplaren rond de 80°C hotspot bij een open kast en kamertemperatuur van 18-19°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
CMT schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:21:
[...]

Hmm dat is er vreemd, ik weet wel dat bij een te hoog toerental de koeling achteruit kan gaan o.a. omdat het stroomverbruik van de fan's fors omhoog gaat (wat de extra koeling teniet doet).

Met een PPT van 255W (-10% power) en 2000 RPM koeling, zaten de normale exemplaren rond de 80°C hotspot bij een open kast en kamertemperatuur van 18-19°C.
Goed om te weten, ga ik eens kijken of ik dat kan reproduceren :)

R7 5800x | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 13:35
Weet niet of het hier mag, maar ik heb een 6800xt midnight black edition die vaak raar doet.

Ik moet dit op mijn telefoon typen dus ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden.

Ik heb vaak dat het mijn 2 lenono g27q schermen soort blokjes flikkeren. (Zal kijken of ik iets kan uploaden). Maar dat was na een tijd voorbij tot er gpu en windows updates waren. Ging ook vanzef weer over maar nu weer feest. Maar nu zat ik in flikkerend windows en na 5 min beiden schermen zwart en blijven zwart.

Is dit een gevalletje rma? Ik heb hem 2 maand na release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-07 10:54
laatste drivers?

is ook een programma om je videokaart door te checken, maar zou gewoon rma gooien no risk te jong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
CMT schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:54:

zelfde ervaringen al heb ik nu de sn niet bij de hand die post ik morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 21:49

Skyline GT-R

RB26DETT

rominick schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:56:
Weet niet of het hier mag, maar ik heb een 6800xt midnight black edition die vaak raar doet.

Ik moet dit op mijn telefoon typen dus ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden.

Ik heb vaak dat het mijn 2 lenono g27q schermen soort blokjes flikkeren. (Zal kijken of ik iets kan uploaden). Maar dat was na een tijd voorbij tot er gpu en windows updates waren. Ging ook vanzef weer over maar nu weer feest. Maar nu zat ik in flikkerend windows en na 5 min beiden schermen zwart en blijven zwart.

Is dit een gevalletje rma? Ik heb hem 2 maand na release.
Klinkt mogelijks als een VRAM issue..

Je gaat je ook moeten haasten voor garantie. De Midnight Black kaarten zijn ondertussen ook meer dan 2 jaar uit dus je garantietermijn zit er bijna op… En aangezien de stock 6800XT MB kaarten op is zal je geen nieuwe krijgen maar ik vermoed een refund.. Niet dat dit met de huidige prijzen een probleem moet zijn. Kan je voor hetzelfde geld een 6950XT halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
milotic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:58:
laatste drivers?

is ook een programma om je videokaart door te checken, maar zou gewoon rma gooien no risk te jong
Laatste drivers zijn geïnstalleerd, alleen nu krijg ik geen beeld meer. Alleen via HDMI soort van maar niet bruikbaar.
Skyline GT-R schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:06:
[...]

Klinkt mogelijks als een VRAM issue..

Je gaat je ook moeten haasten voor garantie. De Midnight Black kaarten zijn ondertussen ook meer dan 2 jaar uit dus je garantietermijn zit er bijna op… En aangezien de stock 6800XT MB kaarten op is zal je geen nieuwe krijgen maar ik vermoed een refund.. Niet dat dit met de huidige prijzen een probleem moet zijn. Kan je voor hetzelfde geld een 6950XT halen :)
Vond het net zo' n lekkere kaart die alles zoal kon afspelen. Ook het design vond ik gaaf. Hoe werkt het retourneren bij amd? Mijn broertje had hem gekocht door de gekte toen der tijd, omdat we beiden aan het hunten waren toen. Ik heb het serienummer van mijn doos, wat zou ik meer nodig moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
de ref gebruik ik zelf 6800 xt echt nog nooit problemen mee gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
rominick schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:24:
[...]

Laatste drivers zijn geïnstalleerd, alleen nu krijg ik geen beeld meer. Alleen via HDMI soort van maar niet bruikbaar.

[...]

Vond het net zo' n lekkere kaart die alles zoal kon afspelen. Ook het design vond ik gaaf. Hoe werkt het retourneren bij amd? Mijn broertje had hem gekocht door de gekte toen der tijd, omdat we beiden aan het hunten waren toen. Ik heb het serienummer van mijn doos, wat zou ik meer nodig moeten hebben?
merk? en direct rma gooien dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:29

Pos

rominick schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:24:
[...]

[...]

Wat als je maar 1 scherm aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
milotic schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:27:
[...]

merk? en direct rma gooien dan
Merk is van AMD Reference

Hier is een video:https://youtu.be/yfg5Bbh2otw
Pos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:32:
[...]

Wat als je maar 1 scherm aansluit?
Als ik 1 scherm aansluit blijft hij goed. Maar als ik er 2 op aansluit gaat het fout. Eerst was het probleem met de hdr. Maar dat is nu niet van toepassing meer. Toen flikkerde alles en artefacten. Is volgens mij met een update verholpen, maar lijkt weer terug te zijn. Ik zal een rma proberen te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
lees ff je chips uit dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
Hoe doe ik dat:X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
dm je straks wel even om spamm te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
@CMT ik heb nog wat meer onderzoek gedaan naar het hotspot temperatuur-euvel. Bij testen zoals je omschreef was de temperatuur 75°, wat heel netjes is. Het probleem van hoge hotspot temperatuur met hogere fan-snelheid was daarmee echter niet opgelost.

Wat het wel oplost is verticaal mounten, waardoor ik denk dat het een probleem met de vapor chambers is. In Time spy extreme, met stock settings en 100% fan snelheid, gaat de hotspot temperatuur netjes naar 80° - in plaats van 110 horizontaal gemount. Dit doet me heel erg hieraan denken:

https://www.tomshardware....ution-7900-xtx-throttling

Dit issue was te herkennen aan dat het niet met verticale mounts optrad. Kan het zijn dat er ook een batch 6950's is gemaakt met dit probleem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pos

Pos

Even een ervaring delen met mijn pas gekochte reference RX 6950 xt;

Komend van een RX 6800, welke ik een jaar geleden relatief goedkoop kon kopen en zoonlief ook gaat experimenteren met VR, wat met zijn huidige kaart niet kan, kwam ik deze gloednieuw ook weer voordelig tegen.

Eerste boot en benchtest, DRAMA.. 40 graden delta tussen edge temp en junction temp.. Ding throttelde als een malle en niet stabiel te krijgen of ik moest alle clocks naar beneden gooien en loeiende fans.

Eerder uiteraard al drama verhalen tegen gekomen van deze problemen en andere maar ik dacht de kans is niet zo heel groot dat ik ook zo'n lemon krijg. Helaas wel dus.
Ieder normaal denkend mens zou het direct terug sturen maar ik voelde me avontuurlijk. Doei garantie.

Dag 2, na het werk direct dat ding open geschroefd om te kijken of ik iets kon vinden. 1 kleine pad van een VRM zat duidelijk niet op zijn plek maar dat was niet de oorzaak van het probleem. Uiteraard wel even op zijn plek terug gelegd.
Veelvuldig kwam ik online tegen dat de eerste batch 6950 uitgerust zou zijn met Hitachi TC-HM03 pads waarbij de mounting pressure niet optimaal was en dat deze net aan ok zijn voor het doorgeven van de hitte.
vervangende paste gezocht en M3 0,5mm nylon sluitringen om de mounting pressure te verhogen.
Met het verwijderen van de koeler is de pad toch al niet meer bruikbaar want een gedeelte was aan de koeler blijven zitten en een gedeelte op de GPU-die. Alles netjes zuiver gemaakt en een repaste gedaan. Helaas waren de sluitringen nog niet binnen maar toch even gekeken of het al wat scheelde.
het duurde nu iets langer voordat de junction temp onhoudbaar werd maar er was vooruitgang.

Vanochtend vielen dan dus eindelijk de sluitringen in de bus en ben direct in de aan de gang gegaan om deze te monteren.
Resultaat: geweldig evenwichtig presterende 6950 met delta's van 9 graden op 2300 MHz, geen throttling meer, geen instabiliteit meer en wellicht nog meer ruimte om hem fatsoenlijk te tweaken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik behoorlijk angstig was een gloednieuwe kaart te slopen en nog steeds is het fingers crossed voor de toekomst maar voor nu is het project erg geslaagd.

Blij man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nippy360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-07 17:49
Heeft iemand coil whine problemen met een msi 6600xt of een Asus 6650xt ?

Dit is mij probleem icm een nieuwe seasonic focus voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Kaasrol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:02:
@CMT ik heb nog wat meer onderzoek gedaan naar het hotspot temperatuur-euvel. Bij testen zoals je omschreef was de temperatuur 75°, wat heel netjes is. Het probleem van hoge hotspot temperatuur met hogere fan-snelheid was daarmee echter niet opgelost.

Wat het wel oplost is verticaal mounten, waardoor ik denk dat het een probleem met de vapor chambers is. In Time spy extreme, met stock settings en 100% fan snelheid, gaat de hotspot temperatuur netjes naar 80° - in plaats van 110 horizontaal gemount. Dit doet me heel erg hieraan denken:

https://www.tomshardware....ution-7900-xtx-throttling

Dit issue was te herkennen aan dat het niet met verticale mounts optrad. Kan het zijn dat er ook een batch 6950's is gemaakt met dit probleem?
Hmm misschien heb je hetzelfde probleem als @Pos hierboven omschreven heeft?
Met de fan's maximaal kan het zijn dat de drukverdeling rond de GPU chip veranderd (als het niet goed is bevestigd). Door de kaart op de zijkant te leggen, zal de koeler ook minder aan de pcb 'hangen' (een groot gedeelte van het gewicht rust op de pcie sleuf).

In de gevallen die ik had, was de edge temperatuur rond een normale waarde, maar ging de hotspot naar extreme hoogte. Vandaar dat ik een vapor chamber probleem vermoed en niet een slecht contact met de chip. Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen verder onderzoek naar gedaan.
Ik wilde de garantie niet verspelen en heb zodoende meerdere keren moet omruilen/terugsturen.
Pos schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:41:
Even een ervaring delen met mijn pas gekochte reference RX 6950 xt;

Komend van een RX 6800, welke ik een jaar geleden relatief goedkoop kon kopen en zoonlief ook gaat experimenteren met VR, wat met zijn huidige kaart niet kan, kwam ik deze gloednieuw ook weer voordelig tegen.

Eerste boot en benchtest, DRAMA.. 40 graden delta tussen edge temp en junction temp.. Ding throttelde als een malle en niet stabiel te krijgen of ik moest alle clocks naar beneden gooien en loeiende fans.

Eerder uiteraard al drama verhalen tegen gekomen van deze problemen en andere maar ik dacht de kans is niet zo heel groot dat ik ook zo'n lemon krijg. Helaas wel dus.
Ieder normaal denkend mens zou het direct terug sturen maar ik voelde me avontuurlijk. Doei garantie.

Dag 2, na het werk direct dat ding open geschroefd om te kijken of ik iets kon vinden. 1 kleine pad van een VRM zat duidelijk niet op zijn plek maar dat was niet de oorzaak van het probleem. Uiteraard wel even op zijn plek terug gelegd.
Veelvuldig kwam ik online tegen dat de eerste batch 6950 uitgerust zou zijn met Hitachi TC-HM03 pads waarbij de mounting pressure niet optimaal was en dat deze net aan ok zijn voor het doorgeven van de hitte.
vervangende paste gezocht en M3 0,5mm nylon sluitringen om de mounting pressure te verhogen.
Met het verwijderen van de koeler is de pad toch al niet meer bruikbaar want een gedeelte was aan de koeler blijven zitten en een gedeelte op de GPU-die. Alles netjes zuiver gemaakt en een repaste gedaan. Helaas waren de sluitringen nog niet binnen maar toch even gekeken of het al wat scheelde.
het duurde nu iets langer voordat de junction temp onhoudbaar werd maar er was vooruitgang.

Vanochtend vielen dan dus eindelijk de sluitringen in de bus en ben direct in de aan de gang gegaan om deze te monteren.
Resultaat: geweldig evenwichtig presterende 6950 met delta's van 9 graden op 2300 MHz, geen throttling meer, geen instabiliteit meer en wellicht nog meer ruimte om hem fatsoenlijk te tweaken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik behoorlijk angstig was een gloednieuwe kaart te slopen en nog steeds is het fingers crossed voor de toekomst maar voor nu is het project erg geslaagd.

Blij man :)
Interessant en bedankt dat je de ervaring hier mededeelt! Het klinkt precies als de problemen die ik ervoer en ik ging meteen denken aan de vapor chamber omdat de edge temperatuur wel rond een normale waarde bleef (dat is de max. waarde rondom de hele chip).
Maar dit geeft dan toch bedenkingen of het niet gewoon een mounting issue is.

Heb je toevallig bij het openmaken ook gekeken naar het type VRM chip? Ik ben erg benieuwd of de pcb van de RX6950XT m.u.v. de geheugenchips, gewoon 100% hetzelfde is als een RX6900XT.
Er helaas nergens een teardown te vinden.
De RX6900XT gebruikt TDA21472 vrm's.

Qua koeler is er in ieder geval een groot onderscheid te maken in de 'vin dichtheid'.
Een RX6900XT heeft 122 vinnen en de RX6950XT 162 vinnen.
Niet dat het de koeling gelijk met 30% verbeterd.
Meer vinnen betekent vaak dat de koeler beter presteert op hogere fan rpm (meer statische luchtdruk nodig).
Het kan zijn dat de RX6950XT begrenst op RX6900XT niveau (255W ppt) wel iets stiller is.

Thermal Grizzly heeft tegenwoordig trouwens zogenaamde carbonaut pads, dat dicht in de buurt moet komen van de Hitachi pads. Het is wat anders dan de 'diamond' pads.
https://tweakers.net/pric...-pad-31250-komma-2mm.html (ik weet niet of dit de goede maat is).
Wanneer ik mijn RX6900XT weer van de waterkoeling af haal, zal ik dit gebruiken.
Het is beter dan de oplossing van een dikke koelpasta + de pcb kromtrekken met ringetjes.

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 07-05-2023 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
CMT schreef op zondag 7 mei 2023 @ 04:23:
[...]

Hmm misschien heb je hetzelfde probleem als @Pos hierboven omschreven heeft?
Met de fan's maximaal kan het zijn dat de drukverdeling rond de GPU chip veranderd (als het niet goed is bevestigd). Door de kaart op de zijkant te leggen, zal de koeler ook minder aan de pcb 'hangen' (een groot gedeelte van het gewicht rust op de pcie sleuf).

In de gevallen die ik had, was de edge temperatuur rond een normale waarde, maar ging de hotspot naar extreme hoogte. Vandaar dat ik een vapor chamber probleem vermoed en niet een slecht contact met de chip. Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen verder onderzoek naar gedaan.
Ik wilde de garantie niet verspelen en heb zodoende meerdere keren moet omruilen/terugsturen.

[...]

Interessant en bedankt dat je de ervaring hier mededeelt! Het klinkt precies als de problemen die ik ervoer en ik ging meteen denken aan de vapor chamber omdat de edge temperatuur wel rond een normale waarde bleef (dat is de max. waarde rondom de hele chip).
Maar dit geeft dan toch bedenkingen of het niet gewoon een mounting issue is.

Heb je toevallig bij het openmaken ook gekeken naar het type VRM chip? Ik ben erg benieuwd of de pcb van de RX6950XT m.u.v. de geheugenchips, gewoon 100% hetzelfde is als een RX6900XT.
Er helaas nergens een teardown te vinden.
De RX6900XT gebruikt TDA21472 vrm's.

Qua koeler is er in ieder geval een groot onderscheid te maken in de 'vin dichtheid'.
Een RX6900XT heeft 122 vinnen en de RX6950XT 162 vinnen.
Niet dat het de koeling gelijk met 30% verbeterd.
Meer vinnen betekent vaak dat de koeler beter presteert op hogere fan rpm (meer statische luchtdruk nodig).
Het kan zijn dat de RX6950XT begrenst op RX6900XT niveau (255W ppt) wel iets stiller is.

Thermal Grizzly heeft tegenwoordig trouwens zogenaamde carbonaut pads, dat dicht in de buurt moet komen van de Hitachi pads. Het is wat anders dan de 'diamond' pads.
https://tweakers.net/pric...-pad-31250-komma-2mm.html (ik weet niet of dit de goede maat is).
Wanneer ik mijn RX6900XT weer van de waterkoeling af haal, zal ik dit gebruiken.
Het is beter dan de oplossing van een dikke koelpasta + de pcb kromtrekken met ringetjes.
Ik had totaal niet stilgestaan bij drukverdeling als gevolg van hoge fans, dat zou wellicht ook kunnen!
Het klinkt in ieder geval heel vergelijkbaar @Pos, had je dit ook op default fan settings? Ik ben de verleiding heel erg aan het weerstaan om open te schroeven, gezien ik wel de garantie intact wil houden voor het geval het toch de vapor chamber is die loopt te klooien. Ben ook wel benieuwd naar je serienummer, of die in de range valt die @CMT had genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

@Kaasrol Serienummer heb ik nog wel even kunnen achterhalen: 67223....... (enough time on internet)
@CMT VRM's check ik volgende keer als ik hem weer uit elkaar haal.

Verder denk ik dat het en/en is en niet of. Zowel mounting pressure als brakke vapour chamber.

Ik heb voor de gein zojuist mijn kast even op zijn kant gelegd om verticale mount te kunnen simuleren. Dit geeft ook weer verbetering.

Horizontale mount: 250 260 Watt sustained.
Verticale mount: 300 315 Watt sustained.

Uiteraard bij aanvang knalt ie eenvoudig naar 400 Watt+ om na verloop van tijd te settelen op bovenstaande waardes. Ook kan je natuurlijk klooien met de clocks en volts, maar uiteindelijk is de powerdraw hetzelfde en is de koeler/mounting nu de limiterende factor.

Jammer AMD.. In principe doet ie wat er op de doos staat. Maar er had zoveel meer in gezeten.

Ik weet btw zeker dat mijn PCB niet krom getrokken word, daar zijn de 0,5mm de dun voor. Ik denk dat er zelfs nog meer ruimte is. Aangezien ie bij aanlevering al zo slecht was.

Nu maar eens gaan zien wat de volgende stap wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Als je nou 1 keer een thermal compound will aanbrengen en dan nooit meer, kijk dan even of je 'Honeywell PTM7950' pads op de kop kan tikken. Dit is een phase change pad die veelal gebruikt wordt door Lenovo in laptops, het presteert net zo goed as mijn KingPin KPx maar kan veel langer mee. Normale thermal paste droogt uit, vooral bij hogere temperaturen als bij een GPU. De phase change pad gaat vloeien bij hogere temperaturen en stolt weer bij lagere. Ik gebruik de pads voor al mijn laptops en mijn 6900XT. Voor de laptops was er een enorme vooruitgang ten opzichte van reguliere pasta en voor de GPU is de temperatuur hetzelfde als de KingPin KPx.
Pos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:12:
@Kaasrol Serienummer heb ik nog wel even kunnen achterhalen: 672236002072

Verder denk ik dat het en/en is en niet of. Zowel mounting pressure als brakke vapour chamber.

Ik heb voor de gein zojuist mijn kast even op zijn kant gelegd om verticale mount te kunnen simuleren. Dit geeft ook weer verbetering.

Uiteraard bij aanvang knalt ie eenvoudig naar 400 Watt+ om na verloop van tijd te settelen op bovenstaande waardes. Ook kan je natuurlijk klooien met de clocks en volts, maar uiteindelijk is de powerdraw hetzelfde en is de koeler/mounting nu de limiterende factor.

Jammer AMD.. In principe doet ie wat er op de doos staat. Maar er had zoveel meer in gezeten.

Ik weet btw zeker dat mijn PCB niet krom getrokken word, daar zijn de 0,5mm de dun voor. Ik denk dat er zelfs nog meer ruimte is. Aangezien ie bij aanlevering al zo slecht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Pos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:12:
@Kaasrol Serienummer heb ik nog wel even kunnen achterhalen: 672236002072

Ah dat zou top zijn :). Het is dat de GPU een kado is en ik daardoor de garantie niet wil verspelen om onder de moterkap te kijken.

Met kromtrekken bedoel ik het wel relatief. Er zit ongeveer 0.3mm speling tussen koeler en chip en wanneer je dat probeert te overbruggen door extra druk via ringetjes aan te brengen, dan geeft dat buigspanning op de PCB.
Ik weet even niet hoeveel lagen deze PCB heeft maar het zit vaak wel in de orde van 10-14 lagen.
Behoorlijk kwetsbaar dus en met zo'n grote chip als in de RX69** niet aan te raden.

Ik heb om die reden ook een waterblok teruggestuurd om dat daar 0.5mm hoogte speling zat tussen de afstandhouders (uiteinde I/O werd daar omlaag getrokken). Volgens de grapjas fabrikant was het uiteraard geen probleem, maar ik heb de gok niet gewaagd en gewoon eentje bij Watercool.de gehaald die wel goed passend was.

Maar wat betreft de koeling nu, volgens mij is het nog steeds niet goed als het op de zijkant leggen zoveel uitmaakt. Ik heb een delta van 9 °C ook niet gezien bij luchtkoeling in deze serie. Dan kan een teken zijn dat op te laag vermogen is getest.

Ik gebruik zelf altijd OCCT voor een constante stressbelasting en de waarden die ik eerder heb gepost waren bij een PPT=255W (kaart verbruik zit dan op RX6900XT niveau en is dan totaal ca. 305W).
Dit soort testjes kan je ook het best in de open lucht doen of i.i.g. met de zijkant open om de circulatie te beperken (met de PC zijkant op het grondvlak beperk je dat het meest voor een ingebouwde GPU situatie).

[ Voor 37% gewijzigd door CMT op 08-05-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Opvallend dat dit hier nog niet in in de winkel ligt. Je kunt het wel bestellen via AliExpress, maar dan uiteraard wel met de bekende levertijden.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:47
Cidious schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:38:
Als je nou 1 keer een thermal compound will aanbrengen en dan nooit meer, kijk dan even of je 'Honeywell PTM7950' pads op de kop kan tikken. Dit is een phase change pad die veelal gebruikt wordt door Lenovo in laptops, het presteert net zo goed as mijn KingPin KPx maar kan veel langer mee. Normale thermal paste droogt uit, vooral bij hogere temperaturen als bij een GPU. De phase change pad gaat vloeien bij hogere temperaturen en stolt weer bij lagere. Ik gebruik de pads voor al mijn laptops en mijn 6900XT. Voor de laptops was er een enorme vooruitgang ten opzichte van reguliere pasta en voor de GPU is de temperatuur hetzelfde als de KingPin KPx.

[...]
Wat is je verbetering tegenover origineel met die pad dan? ben wel benieuwd mijn delta T van hotspot en GPU is 20-22C

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

CMT schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Ah dat zou top zijn :). Het is dat de GPU een kado is en ik daardoor de garantie niet wil verspelen om onder de moterkap te kijken.

Met kromtrekken bedoel ik het wel relatief. Er zit ongeveer 0.3mm speling tussen koeler en chip en wanneer je dat probeert te overbruggen door extra druk via ringetjes aan te brengen, dan geeft dat buigspanning op de PCB.
Ik weet even niet hoeveel lagen deze PCB heeft maar het zit vaak wel in de orde van 10-14 lagen.
Behoorlijk kwetsbaar dus en met zo'n grote chip als in de RX69** niet aan te raden.

Ik heb om die reden ook een waterblok teruggestuurd om dat daar 0.5mm hoogte speling zat tussen de afstandhouders (uiteinde I/O werd daar omlaag getrokken). Volgens de grapjas fabrikant was het uiteraard geen probleem, maar ik heb de gok niet gewaagd en gewoon eentje bij Watercool.de gehaald die wel goed passend was.

Maar wat betreft de koeling nu, volgens mij is het nog steeds niet goed als het op de zijkant leggen zoveel uitmaakt. Ik heb een delta van 9 °C ook niet gezien bij luchtkoeling in deze serie. Dan kan een teken zijn dat op te laag vermogen is getest.

Ik gebruik zelf altijd OCCT voor een constante stressbelasting en de waarden die ik eerder heb gepost waren bij een PPT=255W (kaart verbruik zit dan op RX6900XT niveau en is dan totaal ca. 305W).
Dit soort testjes kan je ook het best in de open lucht doen of i.i.g. met de zijkant open om de circulatie te beperken (met de PC zijkant op het grondvlak beperk je dat het meest voor een ingebouwde GPU situatie).
Idd is er uiteraard op zo'n gunstig mogelijke manier getest om te zien wat het uiteindelijke koelvermogen nu daadwerkelijk is. Zijpaneel eraf etc.

Ik heb nog een oude CM690 II, dat is meer een frame met rondom gaas.

Maar het verschil tussen horizontaal en verticaal gemount is dus een goeie 50 Watt.
Horizontaal dus 260 Watt setteld ie.
Verticaal 315 Watt setteld ie.

Het verschil tussen gpu en junction is dan ook een 30 graden bij volle load. Gpu 80 en junction 110.

Vanmiddag gaat ie weer uit elkaar want ik zag gisteren iets waar ik meer over wil weten. Ik zal dan direct foto's van het pcb maken.

Edit: pics van PCB

[ Voor 4% gewijzigd door Pos op 08-05-2023 16:22 . Reden: Pics pcb toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Pos
Oh een foto zou helemaal top zijn :)!

Maar als de kaart het vermogen terug laat lopen horizontaal, dan vrees ik toch dat je te maken hebt met throttling. Bij 255W ppt (-10% power limit) en 2000rpm moet de delta hotspot - kamertemperatuur niet veel hoger zijn dan 60 °C met een open kast.

Ik moet wel zeggen dat de koeler niet gemaakt is voor 400W boardpower (284W ppt + 15% PL). Dan schiet het gewoon tekort, maar gezien de compactheid kan je dat het ontwerp niet kwalijk nemen.

Stock is de RX6950XT al overgeklokt t.o.v. de RX6900XT en dan vind ik 284W ppt ook wel de de grens van het redelijke.
Evt. is met ca. -15% prestaties, ca. 1/3 op het verbruik besparen.
Dan is de koeling van de kaart ook aangenaam rustig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos

Pos

@CMT Check mijn edit :)

Nog een foto toegevoegd, stond zo'n 10 minuten daar.
Maar ben nog steeds bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik ziet het, ik was een tijdje bezig met het schrijven van het bericht en het moet er in de tussentijd erbij zijn ge-edit :o.

Maar de kaarten zijn dus voor 99% gelijk.
Het is lastig te zien van welke fabrikant de chips zijn, maar zo te zien zijn het TDA21490 typen (voor 90A gewaardeerd). Iets efficiënter dan de TDA21470's.
Al het andere is hetzelfde gebleven, met uitzondering van de geheugenchips en meer vinnen in de koeler.

Ik had een klein vermoeden dat dit het geval zou zijn, want de Asrock formula gebruikt ook de TDA21490's en dat is een kaart die op 400W boardpower is berekend.

Het is erg jammer van de koeler problemen bij een aantal exemplaren, want €650 voor dit is echt een goede prijs! PCB en component kwaliteit doet niets onder van een 4090FE.

Edit:
En de algemene bouwkwaliteit ook niet. De 4090FE is wat chiquer afgewerkt, maar de fan's zijn niet van betere kwaliteit en bovendien relatief luidruchtig.
Op 1100 rpm is er al redelijk wat turbulentie hoorbaar, met name vanwege de achterste fan en begint het te zoemen/brommen (waarschijnlijk zit er een piek rond 100Hz).

Eerlijk gezegd vind ik de RNDA2 6900XT/6950XT reference in zijn geheel, daardoor ook beter dan de 4090FE.
AMD heeft hier de kosteneffectieve weg gekozen qua koeler, geen extravanganza en uitgeven waar het uitmaakt. Die dure carbon pad is ook echt nodig vanwege de hoge interne chiptemperaturen (met waterkoeling is de delta water-hotspot ook al gauw 30 °C bij 255W ppt).

[ Voor 31% gewijzigd door CMT op 08-05-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Gisteren heb ik dus de kaart nog eens uit elkaar gehaald om iets beter te bekijken wat ik de dag daarvoor heb gezien.

Ik heb de gpu-die en koelblok wat op de gpu ligt grondig schoongemaakt en daarna de pcb kaal op de koeler gelegd. Alle thermal pads heb ik laten zitten. Let wel, de pads zijn al wat meer compressed sinds ik repaste en washer-mod heb gedaan.

Wat me opviel is dat, als ik druk met mijn vingers op de plekken waar de retention bracket vastgeschroefd wordt, de pcb makkelijk nog richting het koelblok kan drukken. Ik heb niet hard gedrukt en ook niet ver want de pinnen waar schroeven retention bracket ingaan drukken dan in mijn vingers.
Als ik mijn vingers richting de gpu-die verplaats, heb ik zeker nog 2 tot 2,5 mm ruimte, en wellicht wel meer, omdat ik niet harder wilde drukken.
Het is ook niet eenvoudig te voelen wanneer je op de die zit.

Nieuwe theorie; pads op vram en vrm etc zijn te dik.
Dat verklaart ook de brakke gpu temperaturen bij aanlevering.
En het zou ook kunnen verklaren waarom horizontaal en verticaal zoveel verschil maakt. Gravity van het koelbloek en de maximale kracht van retention bracket.

Nieuw plan; alles volledig verwijderen, pads, paste, shroud helemaal uit elkaar, gpu kaal op het koelblok en de ruimte tussen de componenten meten. En vandaar verder werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pos op 09-05-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

MrDucky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Wat is je verbetering tegenover origineel met die pad dan? ben wel benieuwd mijn delta T van hotspot en GPU is 20-22C
Enkele TimeSpy run geeft me 14c delta. Dit is met waterblok en 229W PPT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOdt3gVU01JEa_GlyMosm0muygk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RdvRf1WCijCWf59j4DjN51PD.png?f=fotoalbum_large

Bij 293W PPT is did 18c delta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUaDBWbWdOOZLPao3tCylKfm2JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRbmG6t1wUPPq6cMBHiLXrSA.png?f=fotoalbum_large

Ik zou nu niet persee je koeler hiervoor verwijderen maar als je toch de paste moet vervangen voor een waterblok of dergelijke dan is dit een goede oplossing. En absoluut aan aanrader voor direct die laptops. Scheelt mij zo'n 12-20c vergeleken met stock paste voor mijn 6800HS en zo'n 8-14c voor mijn 6800HS Creator Edition de aangebrachte pasta was gewoon ruk.

Met liquid metal kan je de 6900XT hotspot delta tot zo'n 12c krijgen bij volle load 360W+ Maar blijft een tricky goedje. Ik draai nog steeds met LM op mijn 2070 Super. Die haalt makkelijk Legendary scores puur omdat de lagere hotspot delta hogere en langere boosts toestaat. Zelfde was waar voor mijn 6800XT en de korte period dat ik LM op de 6900XT heb gebruikt. Ik zou LM bijvoorbeeld gerust aanraden bij een luchtkoeler die je feitelijk daarna niet meer hoeft te verwijderen. Maar niet met een waterblok die je er nog wel eens af wilt halen voor een schoonmaak. Dan beginnen de problemen. Erg makkelijk om te morsen bij het demonteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Cidious op 09-05-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 13:40
Is er een goede stress test voor je gpu waarbij je ook tegelijker tijd de cpu kan stress testen? Ik heb momenteel een 6950 XT in bezit icm met de 5800X3D. Ik wil ze allebei stress testen omdat ik verschillende fan configuraties wil testen gezien mijn case (Lian Li Air Mini).

Ik heb Kombustor bijvoorbeeld gevonden, maar heeft 3Dmark ook niet zoiets? Dat laatste heb ik namelijk al op steam staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
Update van mijn kant. Heb mijn kaart voor de zekerheid toch maar geretourneerd en krijg nu mijn aankoopbedrag vergoed. Herstel/reparatie zou niet mogelijk zijn. Is het probleem zo wijdverspreid dat er geen goede vervangers beschikbaar zijn of heeft Megekko geen zin meer in mij als moeilijke klant? :')

Daarnaast twijfel wat ik nu ga doen. Nog doorproberen met 6950xt met lichte extra discount, of bijbetalen voor 7900xt en (waarschijnlijk) geen/minder gedoe? Andere modellen dan reference zijn geen optie, want te lang voor mijn case icm radiator.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaasrol op 11-05-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik vindt de inefficientie van de 6950 XT niet zo fantastisch. De 7900 XT lijkt aardig zuinig afgesteld te kunnen worden voor maar een fractie prestatieverlies, dus dan is hij nog steeds sneller dan de 6950 XT. Je verdient dan vermoedelijk een aardig deel van het prijsverschil weer terug en je zit in de zomer ook prettiger te gamen.

Dus ik zou adviseren om iets meer uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
kyrillajax schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:47:
Is er een goede stress test voor je gpu waarbij je ook tegelijker tijd de cpu kan stress testen? Ik heb momenteel een 6950 XT in bezit icm met de 5800X3D. Ik wil ze allebei stress testen omdat ik verschillende fan configuraties wil testen gezien mijn case (Lian Li Air Mini).

Ik heb Kombustor bijvoorbeeld gevonden, maar heeft 3Dmark ook niet zoiets? Dat laatste heb ik namelijk al op steam staan.
Zou ze gewoon testen in je zwaartse game op de zwaarste settings of een zware test van 3dmark.

Je cpu wordt in een game nooit 100% belast als je veel cores hebt. Dus 100% gpu en cpu belasten tegelijk is onnodig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 13:40
meljor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:54:
[...]

Zou ze gewoon testen in je zwaartse game op de zwaarste settings of een zware test van 3dmark.

Je cpu wordt in een game nooit 100% belast als je veel cores hebt. Dus 100% gpu en cpu belasten tegelijk is onnodig lijkt me.
Hmm, ik zal er wel naar gaan kijken. Mij lijkt het realistisch om beide componenten te belasten om het verschil in temperaturen kan aantonen met verschillende fan configuraties met eventueel verschillende rpms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasrol
kyrillajax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Hmm, ik zal er wel naar gaan kijken. Mij lijkt het realistisch om beide componenten te belasten om het verschil in temperaturen kan aantonen met verschillende fan configuraties met eventueel verschillende rpms.
Wil je stroomverbruik en temperatuur testen? Zou dan iets doen als prime95 small FFTs + time spy extreme stresstest. Of Furmark/Kombustor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

Kleine update van het project:

Nadat ik alle bestelde zaken binnen heb gekregen, thermal pads en MX6 pasta (PTM7950 is onderweg), alles weer uit elkaar gehaald en grondig schoongemaakt. Daarna de GPU koud op de vapor chamber gelegd om te zien hoeveel ruimte in tussen memory en koeler had. 0,5mm voeler ging er zo tussen en een 1,0mm voeler paste niet. Dus dat werden 1mm op maat geknipte pads.

Opnieuw gepaste, pads op zijn plek, 0,5mm washers er nog bij voor extra pressure, alles weer in elkaar en gaan met die banaan.

Vandaag een paar Timespy Extreme benches gedaan en het resultaat mag er best wezen.
Ja, er zijn maar 12 benches voor mijn systeem combinatie, maar toch! Vooralsnog bovenaan.

Voor de gewone Timespy runs is een 3e plek ook niet verkeerd icm mijn systeem.

Maar we zijn er nog niet. De kaart is sinds mijn vorige bericht nog een 2tal keer uit elkaar geweest om de druk op de pads en spreiding van de paste te controleren.
Het lijkt er op dat het oppervlak van de vaporchamber wat contact maakt met de GPU wat bol staat. Ik heb een plek midden op de GPU en een contactvlak van de koeler van ongeveer een halve centimeter doorsnee wat wat droger is dan de rest of beduidend minder pasta bevat. De rest eromheen wordt geleidelijk dikker.

Volgende project wordt dus de koeler vlakken of lappen. Maar ik moet nog even zien hoe ik dat ga doen.
Uiteraard kan ook dat nog verkeerd uitpakken.

Al met al een leuk project, zolang het niet stuk gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Een 6800 (non XT) aan €499 begint toch wel zeer verleidelijk te klinken hoor. De aankomende 7800 gaat sowieso €100 duurder zijn. En vooral zuiniger verwacht ik + betere RT. What to do ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 21:05
Zojuist uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE Gaming geïnstalleerd.

Even wat bevindingen/vragen:
  1. Ammehoela ik was niet geheel mentaal voorbereid op wat voor bakbeest het is. Zeker vergeleken met de vorige 1050 Ti
  2. Kan het kloppen dat deze tegenwoordig zonder anti-sag bracket geleverd wordt? Ik was in de veronderstelling dat die bij de SWFT-modellen meegeleverd werd en niet bij de MERC/QICK omdat die intern verstevigd zijn? Ik heb wel de impressie dat-ie buigt maar dat kan ik ook mezelf wijsgemaakt hebben. Gezien de recente verhalen over 2080 Ti's waar de geheugenchips losgekomen waren van de printplaat vind ik dat misschien een beetje zorgelijk
  3. Ik heb 'm met twee aparte kabels vanaf de voeding aangesloten ipv de 8+8 die Seasonic levert - dat zou coil whine tegen moeten gaan, toch?
---

Eventjes Furmark gedraaid (ja, ik weet, OpenGL, ouderwets, maar het is de beste stresstest die ik ken) en de kaart houdt 'm prima op 77 graden met een hotspot van 90. Ventilator hoor je dan wel (38%) en ik hoor geen coil whine :9~

[ Voor 10% gewijzigd door field33P op 23-05-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Benga schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:25:
Een 6800 (non XT) aan €499 begint toch wel zeer verleidelijk te klinken hoor. De aankomende 7800 gaat sowieso €100 duurder zijn. En vooral zuiniger verwacht ik + betere RT. What to do ...
Weet niet welke kaart je nu hebt maar ik zou nog heel even geduld hebben....prijzen komen extra onder druk door de nieuwe varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
field33P schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:56:
Zojuist uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800 XT CORE Gaming geïnstalleerd.

1. Ammehoela ik was niet geheel mentaal voorbereid op wat voor bakbeest het is. Zeker vergeleken met de vorige 1050 Ti
  2. Kan het kloppen dat deze tegenwoordig zonder anti-sag bracket geleverd wordt? Ik was in de veronderstelling dat die bij de SWFT-modellen meegeleverd werd en niet bij de MERC/QICK omdat die intern verstevigd zijn? Ik heb wel de impressie dat-ie buigt maar dat kan ik ook mezelf wijsgemaakt hebben. Gezien de recente verhalen over 2080 Ti's waar de geheugenchips losgekomen waren van de printplaat vind ik dat misschien een beetje zorgelijk
  3. Ik heb 'm met twee aparte kabels vanaf de voeding aangesloten ipv de 8+8 die Seasonic levert - dat zou coil whine tegen moeten gaan, toch?
---

Eventjes Furmark gedraaid (ja, ik weet, OpenGL, ouderwets, maar het is de beste stresstest die ik ken) en de kaart houdt 'm prima op 77 graden met een hotspot van 90. Ventilator hoor je dan wel (38%) en ik hoor geen coil whine :9~
Aparte lijnen vanaf de voeding is altijd beter. Coilwine kan door meerdere factoren komen, je moet wat geluk hebben.

Ik weet niet of het bij de 6000 serie anders was maar mijn 7900xtx merc heeft een losse beugel.
Als je er over in zit kan je makkelijk een steuntje onder de kaart zetten. Kunstof buisje, lego... eentje bestellen, Er zijn zoveel mogelijkheden om de kaart te steunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

meljor schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Aparte lijnen vanaf de voeding is altijd beter.
But but but.... Hoe zit het met voedingen van nu welke maar 1 12v rail hebben? Neem nu de nieuwe msi mag 1kw pci5 voeding (sorry, geen link zit op foon)
Deze heeft ook zo'n 12vhpwr connector, of in hetzelfde gat kun je ook een gesplitste 2 x PCIe 8 pin aansluiten.
En nog steeds maar 1 12v rail waar alles op moet.
Tenzij er intern nog gefilterd wordt tussen alle aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Geen idee wat nu de werkelijke logica is maar het lijkt mij in ieder geval dat je minder vermogen over een kabel trekt.

---

Tevens: weet iemand waarom Black Ops Cold War weigert om op 1440x900 @ 75 Hz te draaien? Tenminste, hij gooit de resolutie wel omlaag maar de kaart doet zijn output in 1080p 60Hz. Op Nvidia werkt dit wel gewoon fatsoenlijk en bij CS:GO doet hij wel wat ik wil.

Misschien is dit gewoon een signaal dat ik na een dure GPU-upgrade ook nog even beeldscherm moet halen wat op zijn native-resolutie wel een hoge vernieuwingsfrequentie ondersteunt. Alle superresolution-achtige instellingen staan uit.

[ Voor 68% gewijzigd door field33P op 23-05-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Je hebt simpelweg minder verliezen door meer parallel verbindingen te maken (draden van PSU naar GPU).
Bovendien zijn de connectoren (krimpcontacten) en kabels voor een bepaalde hoeveelheid stroom gewaardeerd. De enige manier om het vermogen dan op te schalen is, door meer parallel verbindingen te maken. De reden is dus gewoon vanwege de standaard en veiligheid.

Dat gezegd te hebben, voor de vertrouwde PCIe 8pin hebben ze destijds een max. van 150W aangehouden.
Maar in feite kan de connector gewoon 300W aan (de HCS versie)
Nu met die toestand van de 12VHPWR en zéér lompe 4-weg split adapters, zijn ze eindelijk overstag gegaan en hebben een aantal PSU fabrikanten een verloop van 12VHPWR naar 2x PCIe 8pin gemaakt.

In principe had een RTX4090 ook gewoon met 2x PCIe 8pin gevoed kunnen worden.
Maarja de marketing heeft zijn werk gedaan en velen zullen denken dat de 12VHPWR nodig is voor 600W..
Persoonlijk vind ik het echt een fragiel onverantwoord onding (ik heb het ook in handen gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lockon
  • Niet online
Als eigenaar van een 6800 zou ik zeggen: Wacht nog even af, als er geen spoed bij zit. Wellicht niet voor de zuinigheid, maar voor (hopelijk) betere RT en betere prijs/performance. Al zou dat laatste wellicht lastig gaan gezien de staat van de markt (en de goedkope oude gen). Dus als het echt begint te kriebelen, en je komt een koopje tegen... Ach ja, waarom niet 8)7
Hoezo niet voor de zuinigheid? De meeste 6800's kunnen prima met ~160w uit de voeten. Je levert praktisch geen fps in t.o.v. het standaard 215w profiel, je krijgt zelfs hogere boost clocks te zien... Met mijn kaart (een TUF model van asus) komt zelfs m'n hotspot niet boven de 64c op minimale fanspeed. Vaak is m'n geheugen nog het warmst in de mid-60 graden. Scheelt in de energierekening, en warmt m'n kamer minder op in de zomer ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TShHl0s8c7QU7NQ1QHWPjCPx9Zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQVV0xkmDjsCN5ICShpYPtA4.png?f=fotoalbum_large
Ik heb ook puur uit interesse een 250w profiel gedraaid in timespy, daar werd de hotspot toch iets warmer, rond de 88c, met edge temps in de mid-60.. Maar een graphics score van 18015 is er dan ook naar :D
https://www.3dmark.com/spy/38688888

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
Als onze goede vrienden in De Bilt een hittegolf afkondigen ga ik wel even klooien met een undervolt+power limit om niet in een inferno te hoeven gamen. 53 graden klinkt wel als een mooi getal.

Dat of ik ga gewoon even het lijstje van Direct3D 8-games doorwerken.

[ Voor 26% gewijzigd door field33P op 24-05-2023 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
field33P schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:59:
Geen idee wat nu de werkelijke logica is maar het lijkt mij in ieder geval dat je minder vermogen over een kabel trekt.

---

Tevens: weet iemand waarom Black Ops Cold War weigert om op 1440x900 @ 75 Hz te draaien? Tenminste, hij gooit de resolutie wel omlaag maar de kaart doet zijn output in 1080p 60Hz. Op Nvidia werkt dit wel gewoon fatsoenlijk en bij CS:GO doet hij wel wat ik wil.

Misschien is dit gewoon een signaal dat ik na een dure GPU-upgrade ook nog even beeldscherm moet halen wat op zijn native-resolutie wel een hoge vernieuwingsfrequentie ondersteunt. Alle superresolution-achtige instellingen staan uit.ge
Vanaf de plek van de aftakking trek je toch 2x zoveel vermogen dan dat het verdeeld is over 2 kabels. Doorlus alleen gebruiken bij 3 aansluitingen en/of als het niet anders kan. Apart is altijd beter, ook al zou het er op gebouwd moeten zijn. Vooral met de huidige gevoelige gpu's die enorme pieken kunnen trekken kan het net dat beetje verschil maken qua stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

---

Coil whine is een bijzonder fenomeen waar ik heel wat tijd in heb gestoken met verschillende voedingen. Het is absoluut voeding ook afhankelijk en kan zelfs per poort op de voeding verschillen. Probeer de kabels eens wat over te poorten te roteren om te kijken of je verschil kan horen. Mijn Seasonic PRIME TX-1000 heeft 'stillere' poorten voor mijn 6900XT. Zelf gebruik ik nu cable extensions met condensatoren die het probleem bijna elimeren.

Voor 'sag' gewoon even een third party 'anti-sag' oplossing scoren. Plenty oplossingen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 05:02:
[...]

Coil whine is een bijzonder fenomeen waar ik heel wat tijd in heb gestoken met verschillende voedingen. Het is absoluut voeding ook afhankelijk en kan zelfs per poort op de voeding verschillen. Probeer de kabels eens wat over te poorten te roteren om te kijken of je verschil kan horen. Mijn Seasonic PRIME TX-1000 heeft 'stillere' poorten voor mijn 6900XT. Zelf gebruik ik nu cable extensions met condensatoren die het probleem bijna elimeren.

Voor 'sag' gewoon even een third party 'anti-sag' oplossing scoren. Plenty oplossingen hiervoor.
Is dat toevallig een kabel extension van Silverstone?
Ik ben van plan het ook te proberen, maar heb er een hard hoofd in.
Bij de Seasonic Prime Ultra TX-850 of TX-650, heeft het helemaal niets uit gemaakt in welke poorten of combinatie van poorten de PCIe connectoren zaten.

Meestal is het niet goed voor de een geschakelde voeding om zomaar capaciteit eraan te hangen.
Het kan zomaar zijn dat de regulatie daarmee verslechterd (iets waar ze met de ATX3.0 standaard zo mee bezig zijn).
Met meer capaciteit verschuif je de fase tussen spanning en stroom een klein beetje.
Misschien dat het daarom buiten het probleem gebied is gekomen bij je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik ben net voor een 6700 XT gegaan voor €350 na cashback. Een behoorlijk goede prijs/prestatie en met 12 GB een stuk beter dan de 8 GB kaarten. Eigenlijk wil ik een max 200 watt kaart die een stukkie beter is dan een 3080 voor veeleisende VR spellen, maar op dit moment komt dan eigenlijk alleen de 4070 min of meer in aanmerking, maar die zie ik niet snel echt goedkoper worden. En voor €600+ vindt ik de 12 GB daarop dan weer niet toekomstvast genoeg. Met deze kaart kan ik het prima uitzingen tot in elk geval de volgende generatie bij flatscreen spellen.

Ik verwacht eigenlijk niet zoveel van de 7800 XT en 7700 XT. De nieuwe AMD generatie is gewoon niet erg goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 25-05-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos

Pos

@Ludewig het enige wat eigenlijk flink verbeterd is bij beide kampen is de powerdraw vergeleken met de 3000 en 6000 generatie. Performance is iets verbeterd en powerdraw flink naar beneden.

@Cidious De ptm7950 is binnen. Geen idee of het de echte originele is. Lastig te controleren. Maar aan de hand van andere kopers op verschillende fora en reddit die hetzelfde pakketje binnen hebben gehad zou dit de goede moeten zijn.
Vanmiddag ga ik beginnen met voorzichtig mijn contact punt van de vapour chamber te vlakken welke volgens mij behoorlijk convex is. 0,05 tot 0,15 mm verschil in hoogte. Moet ik nog beter checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Pos schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:05:
@Ludewig het enige wat eigenlijk flink verbeterd is bij beide kampen is de powerdraw vergeleken met de 3000 en 6000 generatie. Performance is iets verbeterd en powerdraw flink naar beneden.
De 7600 is nauwelijks zuiniger dan de 6650 XT bij vergelijkbare prestaties, wat ook logisch is vanwege het nauwelijks kleinere productieproces van N33.

Ik ben van plan te gaan undervolten en dan zou ik in principe vrij eenvoudig een redelijk vergelijkbare efficiëntie moeten halen met de 6700 XT als een stock 7900 (per FPS). Ik heb eigenlijk weinig hoop dat de 7800 en 7700 een interessant product worden op relatief korte termijn.

En Nvidia vraagt helemaal de hoofdprijs, met ook nog eens erg weinig geheugen op elk prijspunt (met de 4060 Ti als uitzondering, maar die kaart is weer helemaal uit balans met erg lage prestaties voor de prijs). De eerste kaart die bij hun voor mij acceptabel is qua upgrade is de 4070, maar dan betaal je dus ruim 600 euro voor een kaart die door de 12 GB alsnog een redelijk groot risico loopt om relatief snel in de problemen te komen. Zeker omdat ik bij zo'n dure kaart hem in VR flight simming wil gaan gebruiken, wat dus 4K gaming is. En bovendien beloon je dan Nvidia voor hun prijsverhogingen.

Zelfs als de 4070 naar 500 euro zakt, blijft het VRAM-probleem en bovendien is de kaart eigenlijk alsnog iets te langzaam voor echt goede resultaten in VR. Dus met de 6700 XT kan ik het in elk geval uitzingen tot de volgende generatie. Gezien de trage uitrol van de kaarten en het gerucht dat Nvidia de volgende serie een jaar uitstelt, kan dit best even duren. Zeker ook als we naar een situatie toegaan waar de prijzen van de nieuwe generatie pas na een tijdje acceptabel worden. Maar ik ben voorlopig dus wel voorzien.

Wat overigens ook meespeelt is het risico dat de prijzen permanent verhoogd blijven vanwege de inflatie en dat de 6700 XT alleen voor deze prijs te krijgen is omdat ze nog veel voorraad hebben van RDNA2. Het komt er uiteindelijk op neer dat ik inschat dat de kans dat ik spijt krijg (en dan met name grote spijt) van deze aankoop substantieel kleiner is dan de kans dat ik straks erg blij ben met deze keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Ludewig op 26-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Gezien ze van het weekend temperaturen van 30 graden houden toch maar even de tijd genomen om de 6800 XT te undervolten. Ik heb de kaart uiteindelijk op 985 mV stabiel gekregen, en dat scheelt toch een graad of tien bij piekbelasting. Zaterdag ook nog even het vermogen begrenzen en dan word ik niet levend gekookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

field33P schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:11:
Gezien ze van het weekend temperaturen van 30 graden houden toch maar even de tijd genomen om de 6800 XT te undervolten. Ik heb de kaart uiteindelijk op 985 mV stabiel gekregen, en dat scheelt toch een graad of tien bij piekbelasting. Zaterdag ook nog even het vermogen begrenzen en dan word ik niet levend gekookt.
Is 985mv uitgelezen in HWINFO64 of vanaf AMD control panel? Maakt namelijk wel uit. In AMD control panel is het de target voltage waar het effectieve daadwerkelijke voltage uiteindelijk wordt beinvloed oor de frequentie die je zet en ook de power slider mocht dit gelimiteerd zijn.

Umdervolten alleen zal niet direct tot lagere temperaturen leiden omdat de 6800XT standaard powrr limited is in eerste instantie. Dus als je de powerslider stock laat en dan unfervolt zal je meer frequentie krijgen bij hetzelfde wattage. Will je dus lagere temperaturen, dan zal je de power slider moeten verlagen en undervolten. Anders zal de kaart gewoon blijven boosten tot de power limiet bereikt is en dus praktisch gezien dezelfde stroom verbruiken en dus zelfde temperatuur.

Hangt wel af van de kaart. Reference was power limited. Ik weet zo even niet welke kaart jij gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 07-06-2023 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
985 mV in AMD Control Panel, niet in HWiNFO64. Ik had wel naar GPU-Z gekeken en die gaf wel steeds iets lagere spanningen dan dat aan. Ik draai de XFX SWFT-variant, geen idee of de vermogenslimiet daarvan net zo beperkt is als die van de reference-kaart.

Ik had het getalletje doodleuk lager ingesteld met het idee dat je op de maximale boostsnelheid dan dezelfde prestaties hebt met minder vermogen. Ik zal er later vandaag eens naar gaan kijken. Mijn plan was eerlijk gezegd om met de vermogenslimiet tot het weekend te wachten aangezien dat gewoon een getalletje is wat je vrijelijk naar beneden kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
HWiNFO64 meet nu overigens rond de 1.043V onder enige belasting, dus hoe werkt die spanningslimiet dan? (Oeps, bumpen was niet de bedoeling)

[ Voor 15% gewijzigd door field33P op 07-06-2023 17:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

field33P schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:20:
985 mV in AMD Control Panel, niet in HWiNFO64. Ik had wel naar GPU-Z gekeken en die gaf wel steeds iets lagere spanningen dan dat aan. Ik draai de XFX SWFT-variant, geen idee of de vermogenslimiet daarvan net zo beperkt is als die van de reference-kaart.

Ik had het getalletje doodleuk lager ingesteld met het idee dat je op de maximale boostsnelheid dan dezelfde prestaties hebt met minder vermogen. Ik zal er later vandaag eens naar gaan kijken. Mijn plan was eerlijk gezegd om met de vermogenslimiet tot het weekend te wachten aangezien dat gewoon een getalletje is wat je vrijelijk naar beneden kan gooien.
Het is een driehoeksverhouding tussen Stroom, Spanning en Temperatuur. Op die 3 datapunten is het algoritme afgesteld. En zo lang deze datapunten hoofdruimte hebben ten overstaan van de tabel die het algoritme er op na houdt om te bepalen hoe hoog de frequentie mag gaan zal de kaart blijven boosten tot deze of in 1 van de limieten loopt of door te weinig spanning voor die frequentie fouten genereert of zelfs crasht.

De spanning die je zet zal effectief resulteren in een spanning die matched met de frequentie in een tabel nadat de offset die jij hebt gezet is toegepast. En dit is dus het verwarrende van AMD Control panel. Omdat deze de totale spanning in mV aangeeft waar het naar zal kijken in de tabel (minus de offset van de begin waarde) en niet de offset die op de tabel wordt toegepast. Het was handigere geweest als AMD dit gewoon had omschreven als offset in plaats van dit nutteloze nummer.

Handig om dan ook te beseffen is dat als je de spanning omlaag gooit en de frequentie omhoog, je daadwerkelijke spanning onder load waarschijnlijk niet zakt omdat de tabel gewoon verschoven is. (Mits er genoeg thermal en stroom headroom is).

Ik begrijp dat het allemaal een beetje verwarrend overkomt. Maar dit is hoe moderne GPUs en CPUs boosten. Ze maken doormiddel van een algoritme een referentie naar een tabel en bepalen dan hoeveel van alles is toegestaan. En dit kunnen wij manipuleren door aan de sliders te trekken. Maar helaas werkt het niet intuitief omdat AMD vooral (maar ook nVidia) de sliders niet duidelijk weergeven.

Even wat praktische info. Je zal 4 dingen moeten beheren voor een optimaal resultaat:
  1. Power Limit - Deze is verantwoordelijk voor het totale stroomvebruik van de kaart (Ja het geheugen valt binnen dit budget en soms kan het meer perf opleveren door het geheugen minder te laten verbruiken door undervolten of underclocken van het geheugen om net een paar meer W naar de core te kunnen sturen. Dit is voor extreme OC gevallen en per applicatie verschillend)
  2. Spanning - Des te lager de spanning per frequentie des te minder stoom de kaart zal verbruiken en dus hoger kunnen boosten binnen datzelfde power budget tot de core voltage uitgehongerd is en fouten genereert. Spanning schaalt in de tabel met gezette frequentie. Des te lager de spanning per frequentie, des te lager het stroomverbruik, des te lager de temperatuur.
  3. Temperatuur - Een koudere core zal minder voltage nodig hebben voor dezelfde frequentie dus technisch gezien hogere frequentie kunnen halen bij een lager stroom verbruik. De temperatuur is ook 1 van de limieten waar het algoritme op reageert om de core te beschermen tegen schade en kan dus de frequentie automatisch terugschroeven hierdoor.
  4. Frequentie - Dit is de minst belangrijke omdat het boost algoritme voornamelijk gelimiteerd is door de 3 hierboven en niet door de frequentie slider. En het verhogen van deze slider zal resulteren in effectief meer voltage omdat de tabel verschuift en dus sneller het power budget limiet bereikt zal worden. Dit is de reden dat simpelweg het verhogen van de frequentie limiet op standaard setting niet resulteert in meer performance of hogere frequentie tenzij bovenstaande 3 punten hoofdruimte hebben. Het kan handig zijn deze slider te verhogen als je wel meer hoofdruimte hebt gecreëerd in bovenstaande punten en dus hoger kan pieken en al voltage gelimiteerd bent (1100mV voor 6800XT) met meer thermal headroom bijvoorbeeld (ik draai een waterblok).
Als laatste wil ik nog even meegeven dat als je iets aanpast met de sliders je altijd even moet verifiëren met bijvoorbeeld TimeSpy dat dit daadwerkelijk het resultaat heeft dat je verlangd. Soms kan de frequentie hoger weergeven maar de daadwerkelijke performance lager uitvallen. AKA Clock Stretching.

Sorry voor langdradige bericht, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is. Ik moet een kop koffie hebben nu. HAHA. En ik hoop dat andere slimme breinen me hier aanvullen mocht ik iets essentieels gemist hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Cidious op 08-06-2023 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb deze grafische kaart uit Portugal laten komen en in een 21,x liter kast gestoken: uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket

Daarvoor heb ik de CPU-koeler, voeding, geheugenlatjes en de 2,5" SSD eruit moeten halen. Er is nu te weinig ruimte tussen de grafische kaart en de voorkant van de kast om een 2,5" SSD ertussen te steken. Helemaal op de limiet.

Als ik een tweede M.2 SSD wil installeren, dan kan ik weer alles demonteren.

Het heeft een interne metalen bracket tegen het doorbuigen/doorzakken.

Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-6800-xt-speedster-merc-319-black/images/cooler4.jpg
Once the main heatsink is removed, this metal bracket becomes visible; it stabilizes the card against sagging. The bracket works very well and has a high quality feel, comparable to what ASUS uses on their cards.
https://www.techpowerup.c...ter-merc-319-black/2.html

Ik heb met tyraps/colsonbandjes de uiteinde van de grafische kaart omhoog gehangen voor het geval dat ik de PC in de auto vervoer en het stuitert wat. Deze kaart heeft het eigenlijk niet nodig in tegenstelling tot een MSI GTX 1660 die wel een steun kan gebruiken: uitvoering: MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC

Ik lijn mijn hardware uit. Als de kast beetje gebogen is, dan richt ik die uit totdat alles haaks en recht is.

In Furmark, Time Spy,... komt de warmte uit het zijpaneel, achterkant en bovenkant alsof het een verwarmingstoestel is.
field33P schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:50:
Als onze goede vrienden in De Bilt een hittegolf afkondigen ga ik wel even klooien met een undervolt+power limit om niet in een inferno te hoeven gamen. 53 graden klinkt wel als een mooi getal.

Dat of ik ga gewoon even het lijstje van Direct3D 8-games doorwerken.
Of je kan nog helsere ervaring in Diablo IV krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
rapture schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:39:
[...]

Ik heb deze grafische kaart uit Portugal laten komen en in een 21,x liter kast gestoken: uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket

Daarvoor heb ik de CPU-koeler, voeding, geheugenlatjes en de 2,5" SSD eruit moeten halen. Er is nu te weinig ruimte tussen de grafische kaart en de voorkant van de kast om een 2,5" SSD ertussen te steken. Helemaal op de limiet.

Als ik een tweede M.2 SSD wil installeren, dan kan ik weer alles demonteren.

Het heeft een interne metalen bracket tegen het doorbuigen/doorzakken.

[Afbeelding]

[...]

https://www.techpowerup.c...ter-merc-319-black/2.html
Dat is wel de review van de MERC (en een foto daaruit), ik heb de SWFT.
In Furmark, Time Spy,... komt de warmte uit het zijpaneel, achterkant en bovenkant alsof het een verwarmingstoestel is.

[...]

Of je kan nog helsere ervaring in Diablo IV krijgen.
Klopt, met wat intensief gamen voel je duidelijk het gros van de warmte via de casefan verwijderd worden, niet via het rooster van de videokaart. En het plexiglas aan de zijkant en het bovenpaneel worden ook erg warm - en de processor is ook niet meer zo koel als ie was met de 1050 Ti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

field33P schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:07:
[...]

Dat is wel de review van de MERC (en een foto daaruit), ik heb de SWFT.
Nu zie ik het. Ik heb de MERC gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Ik wil deze hier even droppen.

AMD Minimal driver install + MCT

https://www.igorslab.de/e...ool-replaces-the-wattman/

Wattman blijft altijd maar resetten dus ik gebruikte afterburner maar deze tool is nog kleiner en eenvoudiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHnNLFbvuXv7n09csz4pViKC15o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4VUJIUwsNx2EKXqrFp7IPH63.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Cidious op 16-06-2023 03:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Cidious schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 03:26:
Ik wil deze hier even droppen.

AMD Minimal driver install + MCT

https://www.igorslab.de/e...ool-replaces-the-wattman/

Wattman blijft altijd maar resetten dus ik gebruikte afterburner maar deze tool is nog kleiner en eenvoudiger.

[Afbeelding]
Ik gebruik een minimal driver install + MCT al enige tijd, maar het maakt echt niet uit voor eventuele resets.
Wattman is dus gewoon prima, maar het nadeel is dat je dan gelijk het hele pakket moet installeren.
Had je het toevallig uit het [AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie draad gehaald?

Het resetten is bij overigens begonnen met de Windows 22H2 update. Maar dat heeft ook mijn OS corrupt gemaakt..(Firefox kan plots geen enkele video afspelen, maar Chrome weer wel en ingame opnamen is totaal kapot gemaakt).

En nog een kleine bump van een eerdere post, waar ik helaas geen reactie op heb gekregen ;).
Misschien is het je ontgaan wat betreft mijn vraag over de inline PCIe condensator kabel extension:
CMT schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:55:
[...]

Is dat toevallig een kabel extension van Silverstone?
Ik ben van plan het ook te proberen, maar heb er een hard hoofd in.
Bij de Seasonic Prime Ultra TX-850 of TX-650, heeft het helemaal niets uit gemaakt in welke poorten of combinatie van poorten de PCIe connectoren zaten.

Meestal is het niet goed voor de een geschakelde voeding om zomaar capaciteit eraan te hangen.
Het kan zomaar zijn dat de regulatie daarmee verslechterd (iets waar ze met de ATX3.0 standaard zo mee bezig zijn).
Met meer capaciteit verschuif je de fase tussen spanning en stroom een klein beetje.
Misschien dat het daarom buiten het probleem gebied is gekomen bij je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

CMT schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 04:07:
[...]

Ik gebruik een minimal driver install + MCT al enige tijd, maar het maakt echt niet uit voor eventuele resets.
Wattman is dus gewoon prima, maar het nadeel is dat je dan gelijk het hele pakket moet installeren.
Had je het toevallig uit het [AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie draad gehaald?

Het resetten is bij overigens begonnen met de Windows 22H2 update. Maar dat heeft ook mijn OS corrupt gemaakt..(Firefox kan plots geen enkele video afspelen, maar Chrome weer wel en ingame opnamen is totaal kapot gemaakt).

En nog een kleine bump van een eerdere post, waar ik helaas geen reactie op heb gekregen ;).
Misschien is het je ontgaan wat betreft mijn vraag over de inline PCIe condensator kabel extension:

[...]
Ben niet actief in het 7000 thread geweest. Ik kan wel bevestigen dat met MCT de settings alsnog resetten. Ik ben dan ook weer terug naar Afterburner. Ik vind het echt debiel dat AMD dit niet kan oplossen en dat afterburner dat wel kan.. Voor mij ook geen AMD kaart meer. Ben er wel klaar mee haha. Ik wilde een RTX4080FE kopen afgelopen week maar vind de prijs nog te zot. Blijf gewoon even wachten tot de prijs omlaag gaat of dat nVidia een 4080ti in het prijs slot gooit. 4090 is overkill voor mij. En eerlijk gezegd wil ik niet meer dan €850 voor een GPU betalen. Dat is een beetje m'n acceptabele max. Dus ik wacht het gewoon lekker uit met m'n 6900XT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcGjalpzA22JH5IbC9LrcsRvdz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y3Q6v3B5H6ugxTQWDoSp1sDI.png?f=fotoalbum_large

De kabel extensions zijn helaas Chinees generic maar werken wel. Ik kan helaas ook niet zien wat voor condensatoren zijn gebruikt om dat deze ingesloten zijn met krimpkous. Ik begrijp dat het een beetje overkomt als snake oil, dat was mijn verwachting dan ook maar voor die paar euro wilde ik het toch proberen. En het systeem is nu gewoon rustig tijdens het gamen. Geen gekrijs meer en heb ook geen instabiliteit gehad op het feit na dat ik de undervolt van 1110mV naar 1115mV heb moeten gooien om 24 stabiel te zijn. Dit kan ook driver afhankelijk zijn maar kan ook natuurlijk dat door de extra weerstand het voltage een beetje bijgevoed moet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Cidious op 21-06-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

@Cidious
Vaag dat Afterburner dan wel goed werkt. Ik heb daar ook problemen mee dat het spontaan de instellingen reset (met een 1080Ti destijds en nu een 4090FE).

De 4090FE kan mij eigenlijk niet bekoren omdat het net zo veel coilwhine heeft, een hoog idle verbruik dat sterk toeneemt met een multimonitor setup en bovendien ook nog eens toeneemt wanneer de kaart in idle warm word ><. Dan gaat het van 18W idle single monitor 1920x1080@60Hz, naar 28-30W idle voor een 3440x1440@100Hz + 1920x1080 @60Hz dual monitor setup.
AMD heeft dat toch echt een stuk beter voor elkaar, waarbij een 2e monitor nauwelijks meer energie kost (ca. 1W of minder in plaats van >5W bij Nvidia) en ook niet schaalt met de temperatuur.

Daarnaast werkt Freesync niet goed bij Nvidia, omdat het sync minium vrij hoog gekozen is. Ik dacht dat het bij iets van 60-70FPS lag. Waarschijnlijk om zo G-sync superieur te laten lijken :?
Je krijgt dus continue flikkeringen doordat er een omschakeling is in dat gebied en verstoringen in de frametimes ontstaan = trigger voor helderheids flikkering bij VA schermen.

Aangezien ik veel WoW - Dragonflight speel, ben ik dus nog bij de RX6900XT gebleven.
Het grappige is dat het zelfs sneller is in situaties waarbij een klassieke 1 thread bottleneck is.
De driver overhead bij Nvidia is zo groot dat een 5800X3D het niet trekt en in dat geval dus de RX6900XT fors sneller is (+10-20%).
Kortom als de refresh van RDNA3 de klok & power probleem oplost, dan ben ik zo weer overstag :P

Maar om even terug te komen op de extension kabels, ik zou dat graag ook willen proberen onder het motto van 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Ik ben echt wanhopig geworden omdat alles wat ik geprobeerd heb vrijwel nul effect heeft gehad: 7 voedingen, 4 moederborden, 4 cpu's, 5x AMD RX6950XT, 2x Powercolor RX6700 Fighter, 1x Asrock RX6800 phantom gaming, 2x 4090FE.
Alles opgemeten met een gecalibreerde meetsetup (audio spectrum metingen) omdat het audiologisch geheugen van de mens zeer slecht is en te subjectief.
In alle gevallen was de coilwhine even hinderlijk en luid genoeg om boven 1000rpm fan's uit te komen.
En nog belangrijker ook consistent qua metingen. Zelfs met kaarten uit verschillende batches.

Wat ik wel kan zeggen is dat de voedingen en moederborden, haast geen verschil hebben gegeven. Hooguit dat de een aantal pieken iets verschoven zijn (klein verschil in amplitude of frequentie, soms een enkele extra piek), maar globaal zijn de spectrum metingen over elkaar heen te leggen. De CPU's gaven ook geen verschil, behalve dat het op een ander FPS punt een bottleneck vormt en zodoende andere coilwhine geeft. Maar met een limiet is het ook een pot nat.

Dus dit is zo'n beetje mijn laatste strohalm en anders kan ik het gewoon niet geloven als iemand beweert geen coilwhine te horen. Met zoveel onderdelen had ik op zo'n minst een goed verschil moeten kunnen meten bij kaarten van hetzelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@CMT

Je hebt geen tinnitus? ;)

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste