[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:26

Cidious

The Bloody Gent

HugoBoss1985 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Veel problemen mee gehad (geen ervaring icm 6000 series) in het verleden.
Als het bij jou goed werkt dan nevermind.

Hwinfo32/64 :P
Ik heb hiervoor een 6800XT golden sample gehad die nagenoeg dezelfde scores kon halen als mijn huidige 6900XT voordat deze stierf. Zijn praktisch gezien dezelfde kaarten.

Betreft afterburner. Ik heb eigenlijk altijd problemen gehad met Wattman die zich constant reset en dan lekker je OC/UV overboord gooit waar je weken later pas achter komt.. Hierdoor gebruik ik nu minimal driver install met afterburner. Geen problemen meer. Afterburner zorgt dat de settings altijd vast blijven staan en Adrenaline kan zich zo vaak resetten als het wil (wat het nog dagelijks doet.. AMD heeft drivers not steeds niet op orde).

[ Voor 4% gewijzigd door Cidious op 03-01-2023 02:19 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:52

HugoBoss1985

Xenotech

@Damic

@Cidious Enig idee waardoor je 6800 XT kapot is gegaan en wat was er mis?

Als dat voor jullie zo werkt dan is dat heel mooi!
Twee programma's voor grafische kaart aansturing/modden zal wel de reden zijn geweest voor mijn problemen i.c.m. Afterburner.
Met Nvidia kaarten lijkt dat gewoon beter te werken, maar daar heb ik al heeeeel lang niet meer met het control panel (als dat nog kan?) overgeklokt/undervolt.
Als dat dus niet gaat zal het een reden zijn waarom Afterburner i.c.m. Nvidia kaarten probleemloos werkt.

Ik haal nog steeds 20.800 Timespy graphics met min 500 max 2450 0% power limit (default), ram op stock met fast timings en 1025mv.
En een custom fancurve tot maximaal 50% rpm.
Stock settings (Asus TUF 6800 XT OC) is het overigens ook al vrij hoog, zo'n 500 puntjes minder maar dan met 1000 rpm (!) meer op de koeler en dus ook meer stroomverbruik.
Best een mooie silicon lottery geweest dit keer :P
Veel sneller, koeler, zuiniger en het verschil tussen een pokke herrie en vrijwel doodstil (meestal max 1500 rpm).

Dan (driver only install) mis ik helaas wel wat functionaliteit, met name de fps cap die je in Adrenaline kan instellen.

Het resetten van Wattman komt bij mij eigenlijk niet meer voor.
Maar ik kijk ook altijd even of alles nog goed staat, alvorens het gamen :P

Volgens mij (laat ik zeggen: naar mijn ervaring!) is dat niet zo zeer een driver ding maar meer iets van verschillen tussen systemen / stabiliteit van systemen.
Een probleem met cpu of ram kan de driver al heel snel/makkelijk resetten is mijn ervaring.
Bijvoorbeeld iets wat je verder niet direct merkt... hele lichte onstabiliteit n.a.v. overclock ofzo, of ram wat eigenlijk net niet lekker werkt op XMP.

Tenminste met Vega 56 en RX 480 was dat bij mij zo.

Ik heb nu geen enkele overclock draaien i.c.m. de 6800 XT en dus eigenlijk nooit een Wattman reset.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 23:20
Cidious schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 02:18:
[...]

Ik heb hiervoor een 6800XT golden sample gehad die nagenoeg dezelfde scores kon halen als mijn huidige 6900XT voordat deze stierf. Zijn praktisch gezien dezelfde kaarten.

Betreft afterburner. Ik heb eigenlijk altijd problemen gehad met Wattman die zich constant reset en dan lekker je OC/UV overboord gooit waar je weken later pas achter komt.. Hierdoor gebruik ik nu minimal driver install met afterburner. Geen problemen meer. Afterburner zorgt dat de settings altijd vast blijven staan en Adrenaline kan zich zo vaak resetten als het wil (wat het nog dagelijks doet.. AMD heeft drivers not steeds niet op orde).
Resetten van Adrenaline kan ook een teken zijn van instabiele OC/UV.

Hoewel een crash met andere oorzaak wellicht ook je OC reset. Zou je event in je Event Viewer kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:12:
@Damic

@Cidious Enig idee waardoor je 6800 XT kapot is gegaan en wat was er mis?

Als dat voor jullie zo werkt dan is dat heel mooi!
Twee programma's voor grafische kaart aansturing/modden zal wel de reden zijn geweest voor mijn problemen i.c.m. Afterburner.
Met Nvidia kaarten lijkt dat gewoon beter te werken, maar daar heb ik al heeeeel lang niet meer met het control panel (als dat nog kan?) overgeklokt/undervolt.
Als dat dus niet gaat zal het een reden zijn waarom Afterburner i.c.m. Nvidia kaarten probleemloos werkt.

Ik haal nog steeds 20.800 Timespy graphics met min 500 max 2450 0% power limit (default), ram op stock met fast timings en 1025mv.
En een custom fancurve tot maximaal 50% rpm.
Stock settings (Asus TUF 6800 XT OC) is het overigens ook al vrij hoog, zo'n 500 puntjes minder maar dan met 1000 rpm (!) meer op de koeler en dus ook meer stroomverbruik.
Best een mooie silicon lottery geweest dit keer :P
Veel sneller, koeler, zuiniger en het verschil tussen een pokke herrie en vrijwel doodstil (meestal max 1500 rpm).

Dan (driver only install) mis ik helaas wel wat functionaliteit, met name de fps cap die je in Adrenaline kan instellen.

Het resetten van Wattman komt bij mij eigenlijk niet meer voor.
Maar ik kijk ook altijd even of alles nog goed staat, alvorens het gamen :P

Volgens mij (laat ik zeggen: naar mijn ervaring!) is dat niet zo zeer een driver ding maar meer iets van verschillen tussen systemen / stabiliteit van systemen.
Een probleem met cpu of ram kan de driver al heel snel/makkelijk resetten is mijn ervaring.
Bijvoorbeeld iets wat je verder niet direct merkt... hele lichte onstabiliteit n.a.v. overclock ofzo, of ram wat eigenlijk net niet lekker werkt op XMP.

Tenminste met Vega 56 en RX 480 was dat bij mij zo.

Ik heb nu geen enkele overclock draaien i.c.m. de 6800 XT en dus eigenlijk nooit een Wattman reset.
6800XT gestorven door ouderdom, mishandelen met waterkoeling etc, uiteindelijk vond ik een condensator. Maar vervangen voor een 6900XT destijds omdat deze erg goedkoop waren net voor RTX 4000 launch.

Betreft driver install. Ik bedoel dan ook 'minimal' en niet 'driver only' met minimal behoud je wel alle andere opties maar geen extra meuk zoals relive en wattman.

Betreft het resetten. Dit komt door Chromium and hoe deze hardware acceleration hanteert bij het afspelen van online videos. Bekend euvel. Al MAAAAANDEN bekend bij AMD (sinds 22.5.2 in mei). Soms proberen ze eens wat te fixen zoals te zien in de changelogs maar het komt gewoon weer terug op een andere manier. Chromium dev team en AMD dev team komen er samen niet uit. Dit is voor mij de reden dat ik niet meer met Wattman werk en eigenlijk ook wel klaar ben met AMD GPUs na deze 6900XT. AMD driver team is gewoon niet goed genoeg. Ik wil enorm graag dat ze slagen maar ze hebben het gewoon niet op orde en voorheen was er het excuus van een klein budget maar ze hebben grof en onbeschoft gecasht tijdens de mining craze en dan niet genoeg willen investeren in de driver afdeling zit mij gewoon niet lekker.

Ik wacht dan ook even tot de 4080ti uitkomt en de 4080 in prijs omlaaggaat. 4070ti met $799 heeft de weg vrijgemaakt en Ampere stock begint eindelijk in te slinken. Dus nu lekker paar maandjes nog van de 6900XT genieten en terug naar nVidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

MailMan schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Resetten van Adrenaline kan ook een teken zijn van instabiele OC/UV.

Hoewel een crash met andere oorzaak wellicht ook je OC reset. Zou je event in je Event Viewer kunnen kijken.
Absoluut, maar dat is dit niet. Ik ken deze kaart en dit systeem door en door. Heb alle limieten doorgrond en draai daar dagelijks ver vanaf. Dit is gewoon een driver bug met Chromium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Cidious schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:58:
[...]

6800XT gestorven door ouderdom, mishandelen met waterkoeling etc, uiteindelijk vond ik een condensator. Maar vervangen voor een 6900XT destijds omdat deze erg goedkoop waren net voor RTX 4000 launch.

Betreft driver install. Ik bedoel dan ook 'minimal' en niet 'driver only' met minimal behoud je wel alle andere opties maar geen extra meuk zoals relive en wattman.

Betreft het resetten. Dit komt door Chromium and hoe deze hardware acceleration hanteert bij het afspelen van online videos. Bekend euvel. Al MAAAAANDEN bekend bij AMD (sinds 22.5.2 in mei). Soms proberen ze eens wat te fixen zoals te zien in de changelogs maar het komt gewoon weer terug op een andere manier. Chromium dev team en AMD dev team komen er samen niet uit. Dit is voor mij de reden dat ik niet meer met Wattman werk en eigenlijk ook wel klaar ben met AMD GPUs na deze 6900XT. AMD driver team is gewoon niet goed genoeg. Ik wil enorm graag dat ze slagen maar ze hebben het gewoon niet op orde en voorheen was er het excuus van een klein budget maar ze hebben grof en onbeschoft gecasht tijdens de mining craze en dan niet genoeg willen investeren in de driver afdeling zit mij gewoon niet lekker.

Ik wacht dan ook even tot de 4080ti uitkomt en de 4080 in prijs omlaaggaat. 4070ti met $799 heeft de weg vrijgemaakt en Ampere stock begint eindelijk in te slinken. Dus nu lekker paar maandjes nog van de 6900XT genieten en terug naar nVidia.
Bedankt voor de opheldering, misschien ga ik nog met Adrenaline minimal install + Afterburner klooien.
Maar voor nu vind ik het voorlopig wel mooi zat dat het allemaal goed werkt, afkloppen.

Ik begrijp je standpunt w.b.t. de driver issues (hier staat AMD/AMD grafische kaarten helaas al heeeeel :P lang om bekend) en ben het volledig met je eens.
Jammer van AMD.

Bij Nvidia is dat gewoon vaker/altijd in orde.
Ik ben geen fanboy van iets maar ik vind Nvidia als bedrijf dan weer waardeloos.

Het belangrijkste voor de consument is wellicht dat je shit gewoon goed moet werken.

Mijn ervaring met deze AMD generatie is gewoon verassend positief maar ik ben wel zeer laat ingestapt ;)
Wat mij betreft was/is de 6000 series gewoon uitstekend.
Vrijwel geen problemen en blijkbaar een stuk hogere prestaties dan ten tijde van de release.

Het kan altijd nog erger, kijk even naar de 7000 series... de prestaties en de prijzen (het is gewoon te duur voor wat je krijgt... punt uit) vallen tegen en dan nog de vapor chamber issues.
Dat vind ik nu al een verloren/nutteloze generatie die we prima kunnen/willen overslaan.

Dus dan maar afwachten tot de RTX 5000 / AMD 8000 series :)

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor de opheldering, misschien ga ik nog met Adrenaline minimal install + Afterburner klooien.
Maar voor nu vind ik het voorlopig wel mooi zat dat het allemaal goed werkt, afkloppen.

Ik begrijp je standpunt w.b.t. de driver issues (hier staat AMD/AMD grafische kaarten helaas al heeeeel :P lang om bekend) en ben het volledig met je eens.
Jammer van AMD.

Mijn ervaring met deze generatie is gewoon verassend positief maar ik ben wel zeer laat ingestapt ;)
Wat mij betreft was/is de 6000 series gewoon uitstekend.

Het kan altijd nog erger, kijk even naar de 7000 series... de prestaties en de prijzen (het is gewoon te duur voor wat je krijgt... punt uit) vallen tegen en dan nog de vapor chamber issues.
Dat vind ik nu al een verloren/nutteloze generatie die we prima kunnen/willen overslaan.
Als het nu gewoon lekker draait, niet meer rommelen lijkt me.

De 6000 series heeft ook gewoon heel positief uitgepakt voor mij. De drivers zijn eigenlijk alleen dit jaar sinds mei shit geworden weer. Ik had een golden sample 6800XT te pakken gekregen voor MSRP tijdens de release week. En enorm veel plezier van gehad en heb nog steeds veel plezier van de 6900XT welke ik ook voor 6800XT MSRP heb gekocht dus ik blijf deze voorlopig nog lekker even gebruiken. Mocht er deze lente/zomer nou gezonde competitie losbreken tussen AMD en nVidia dan gaat het hoogstwaarschijnlijk dus voor mij geen AMD kaart meer zijn helaas. De 4080 is gewoon superieur in bijna elk opzicht tot de 7900XTX. Maar vooral in stroom/prestaties. Dan krijg je ook nog eens DLSS als optie en VEEL betere RT. Als de 4080 nu naar $999 zakt dan ben ik geinteresseerd. of een 4080ti voor $1199 kan ik ook nog overwegen. 7900XTX is gewoon een aardappel en dat gaan ze niet met drivers fixen. De architecture bug maakt het een stroom hog. Alleen 7800XT welke deze bug niet heeft kan AMD nog redden deze generatie en dan een hardware refresh voor N31.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Cidious schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Als het nu gewoon lekker draait, niet meer rommelen lijkt me.

De 6000 series heeft ook gewoon heel positief uitgepakt voor mij. De drivers zijn eigenlijk alleen dit jaar sinds mei shit geworden weer. Ik had een golden sample 6800XT te pakken gekregen voor MSRP tijdens de release week. En enorm veel plezier van gehad en heb nog steeds veel plezier van de 6900XT welke ik ook voor 6800XT MSRP heb gekocht dus ik blijf deze voorlopig nog lekker even gebruiken. Mocht er deze lente/zomer nou gezonde competitie losbreken tussen AMD en nVidia dan gaat het hoogstwaarschijnlijk dus voor mij geen AMD kaart meer zijn helaas. De 4080 is gewoon superieur in bijna elk opzicht tot de 7900XTX. Maar vooral in stroom/prestaties. Dan krijg je ook nog eens DLSS als optie en VEEL betere RT. Als de 4080 nu naar $999 zakt dan ben ik geinteresseerd. of een 4080ti voor $1199 kan ik ook nog overwegen. 7900XTX is gewoon een aardappel en dat gaan ze niet met drivers fixen. De architecture bug maakt het een stroom hog. Alleen 7800XT welke deze bug niet heeft kan AMD nog redden deze generatie en dan een hardware refresh voor N31.
Zo is het... de tijd van het rommelen is ook wel een beetje voorbij, merk ik aan mezelf!

Wat zijn dan de voornaamste redenen voor je toekomstige upgrade naar Nvidia?
Betere prestaties of geen issues (hopelijk) meer met Chromium?

Van een 6800 XT/6900 XT naar een 7900 XT is het ook niet waard/niet logisch, vind ik.
Alles onder de 7900 XT is dan ook onzin en geen upgrade voor ons.
Van een 2070 naar een 6800 XT heb ik, over het algemeen, 2x prestaties gewonnen voor iets meer (ik denk 50-75 watt) stroomverbruik na undervolten.
Raytracing iets minder maar ik heb dat gewoon uit staan, het boeit me niet, kost teveel fps en ik boycot Nvidia daar ook mooi mee :P
Een "upgrade" die nu in de buurt zou komen van 2x prestatiewinst is de 4090 voor een belachelijk bedrag met een idioot verbruik (zegmaar ruwweg 2x een 6800XT met undervolt 8)7 ).
Nee dus, dat ga ik zowieso niet betalen voor een grafische kaart en de warmte afgifte is ook niet grappig.

Wat ik frappant vind is dat de RTX 4080 zo dus alsnog goed uit de bus komt (als de prijzen normaliseren).
Dat vind ik dus net als jij ook een aantrekkelijke (te dure) kaart.
Terwijl men de 4080 al lang aan het bashes is/roept dat je beter gelijk voor een 4090 kan gaan. :P

De 6800 (XT) / 6900 XT bodemprijzen van een tijdje geleden waren dus gewoon een super goede deal.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-01-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De 4080 is gewoon een prima kaart, maar de prijs is verkeerd. Het plan van Nvidia lijkt te zijn om de hele reeks de prijs/performance te geven van de halo-kaart en dus een lineaire prijs/performance te bieden.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
Vraagje ik ben sinds kort weer terug naar amd en ik heb de xfx, nu viel me op dat ook in idle de memory clock niet terug clockt, is daar iemand die daar ook last van heeft of misschien iemand een fix

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
paco2013 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:44:
Vraagje ik ben sinds kort weer terug naar amd en ik heb de xfx, nu viel me op dat ook in idle de memory clock niet terug clockt, is daar iemand die daar ook last van heeft of misschien iemand een fix
Dual monitor setup? En welke chip heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
CarJunkyXL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Dual monitor setup? En welke chip heb je?
geen dual monitor, samsung g7 240hz en de normale chip zit er op

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan

Mogelijk problemen met de meest recente AMD drivers voor de RX6800/6900 range. KrisFix (professionele reparateur) heeft in de afgelopen weken ongeveer 65 kapotte kaarten van die range ontvangen waarbij bij 45+ de overeenkomst was een kapotte GPU chip met de meest recente driver (begin Dec).

Ga net m’n nest in dus verdere details moet je even uit de video halen :P in die comments staat nog wel wat over verder onderzoek dat hij heeft gedaan (met Facebook link).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 22:44
Ik merk niks op mijn 6900XT met deze drivers. Warzone, asetto Corsa competitzione, LoL en rocket League geen ekel probleem. Zie ook geen hogere temps of andere gekkigheid.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

MailMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:19:
[Video: Are AMD cards dying after a driver update? | #krisfixgermany #gpurepair]

Mogelijk problemen met de meest recente AMD drivers voor de RX6800/6900 range. KrisFix (professionele reparateur) heeft in de afgelopen weken ongeveer 65 kapotte kaarten van die range ontvangen waarbij bij 45+ de overeenkomst was een kapotte GPU chip met de meest recente driver (begin Dec).

Ga net m’n nest in dus verdere details moet je even uit de video halen :P in die comments staat nog wel wat over verder onderzoek dat hij heeft gedaan (met Facebook link).
In December is er, volgens mij, veel meer gegamed i.v.m. vakantie.
Dat zou ik eerder als oorzaak verwachten.

Hier ook geen bijzonderheden opgemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Hier ook GB met mijn 6800XT. Zal vanavond eens kijken welke driver ik momenteel gebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:53:
[...]
In December is er, volgens mij, veel meer gegamed i.v.m. vakantie.
Dat zou ik eerder als oorzaak verwachten.
KrisFix zegt dat hij nooit opeens zo'n massale aanvoer van kaarten met dezelfde fout heeft gezien. Bij een toename door meer gamen zou je dat niet verwachten, maar dat die problemen het hele jaar spelen en alleen wat af- en toenemen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:29
Helaas. Mijn MSI 6800 XT Gaming X Trio heeft de geest gegeven... Geeft geen beeld meer.

Op het nippertje binnen garantie, dus ik vraag me af wat Azerty hiermee gaat doen aangezien die volgens mij al niet meer geproduceerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
iqcgubon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:35:
Helaas. Mijn MSI 6800 XT Gaming X Trio heeft de geest gegeven... Geeft geen beeld meer.

Op het nippertje binnen garantie, dus ik vraag me af wat Azerty hiermee gaat doen aangezien die volgens mij al niet meer geproduceerd wordt...
Spijtig… maar ben wel benieuwd welke driver versie je gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:58:
Hier ook GB met mijn 6800XT. Zal vanavond eens kijken welke driver ik momenteel gebruik.
Ik gebruik deze...en dat hou ik ook maar zo 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9YNk9lGEJncf8lGIXhqJC8Qq1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhqbaRWkdeVz1xRJdE0TVGOs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:29
MailMan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:58:
[...]

Geen idee tbh. Vermoedelijk de meest recente, maar ik weet niet meer wanneer ik de update geïnstalleerd heb.

Kan het ook niet checken want mijn CPU heeft geen iGPU en heb ook geen spare liggen. Dus eventjes PC-loos |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
[Video: Are AMD cards dying after a driver update? | #krisfixgermany #gpurepair]

Oh spannend.. ik heb een 6800 (non XT)
Even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavanta
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-10 11:25
Ik heb gisteren mijn driver ook maar even teruggezet naar 22.10.2 voor de zekerheid. Had sowieso het idee dat mijn kaart veel onstabieler was op de laatste driver.

Kon merkbaar minder undervolten. Zo erg dat mijn kaart het op lucht beter deed als met waterblok erop.

In een andere video wordt overigens ok gesuggereerd dat mensen de drivers voor de 7XXX serie hebben geïnstalleerd. Wat ook mogelijk een probleem kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:32

Skyline GT-R

RB26DETT

cavanta schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:37:
Ik heb gisteren mijn driver ook maar even teruggezet naar 22.10.2 voor de zekerheid. Had sowieso het idee dat mijn kaart veel onstabieler was op de laatste driver.

Kon merkbaar minder undervolten. Zo erg dat mijn kaart het op lucht beter deed als met waterblok erop.

In een andere video wordt overigens ok gesuggereerd dat mensen de drivers voor de 7XXX serie hebben geïnstalleerd. Wat ook mogelijk een probleem kan zijn.
Volgens mij krijg je de RX 7900 reeks driver niet geinstalleerd als je geen RX 7900 kaart hebt... Tenzij je via allerhande trukken alsnog die driver probeert op je systeem te zetten en daarmee vele checks omzeilt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cavanta
Vandaag even voor de lol de RX 6800 XT even op zijn staart getrapt nu het kaartje onder water zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE9NSBcvTHHpraoQFVTpi693KEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyYFA39QroLb78JSrKxZkSEJ.png?f=fotoalbum_large

Nu weer mooi terug naar UV settings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Ik ben sinds kort ook weer in het bezit van een amd kaart, Ik heb er meerdere gehad, maar vanwege driver problemen en resetten van wattman heel snel terug naar nvidia gegaan.
Nu dacht ik weet je wat ik probeer het weer eens een keer, dus de xfx 6900xt gehaald, alleen de driver (22.11.2 ) geïnstalleerd en de rest regelen met msi afterburner en heb nu totaal nergens geen last van, wat me wel is op gevallen is dat als ik het hele Adrenalin pakket installeer ik in firestrike benchmark een Graphics Score van 54 360 punten heb, als ik alleen de driver installeer heb ik een score van 60 989 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:47
@paco2013 dat is wel een groot verschil. Ik ga zo als ik tijd heb eens kijken wat 't verschil is hier met enkel de driver geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Dat klopt keek er ook van op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

cavanta schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:00:
Vandaag even voor de lol de RX 6800 XT even op zijn staart getrapt nu het kaartje onder water zit:
[Afbeelding]

Heel erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 22:44
paco2013 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 05:58:
Ik ben sinds kort ook weer in het bezit van een amd kaart, Ik heb er meerdere gehad, maar vanwege driver problemen en resetten van wattman heel snel terug naar nvidia gegaan.
Nu dacht ik weet je wat ik probeer het weer eens een keer, dus de xfx 6900xt gehaald, alleen de driver (22.11.2 ) geïnstalleerd en de rest regelen met msi afterburner en heb nu totaal nergens geen last van, wat me wel is op gevallen is dat als ik het hele Adrenalin pakket installeer ik in firestrike benchmark een Graphics Score van 54 360 punten heb, als ik alleen de driver installeer heb ik een score van 60 989 punten.
Dat is interessant, merk je het ook in games verder?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Nee niet echt weet ook niet of het in timespy zo is maar in firestrike viel het me op, zal straks beide screenshots plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Gisteren na een CPU upgrade ook maar weer eens de RX6800 (non-XT) hard laten werken, wat resulteerde in het doorbreken van de 18000 grens voor TimeSpy Graphics: https://www.3dmark.com/spy/34824060

Dat is stock 6800XT territorium en echt veel hoger dan destijds bij de release uit de meeste reviews kwam (zat rond de 14000-14500). Sterker nog, bijna 25% hoger. Echt goed te overclocken kaarten als je eenmaal door hebt waar je op moet letten.

Dat is op een AMD reference kaart met alles luchtgekoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
MrDucky schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Nee niet echt ook niet of het in timespy ook zo was, zal straks screenshot plaatsen van beide firestrike scores

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb maar een simpele rx580 8gb en bij mij scheelt het ruim 500 punten op de graphics score in firestrike met alleen de driver.
Dat is enorm veel voor een kaart van dit kaliber.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:35
cavanta schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:00:

Het zou handig zijn als je je CPU gegevens niet uit het plaatje cropped.
Mag duidelijk zijn dat jouw kaart op mijn 5600X het stukken minder doet in Timespy.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paco2013
Bad Brains schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Mag duidelijk zijn dat jouw kaart op mijn 5600X het stukken minder doet in Timespy.
Ik denk dat het weinig uit maakt in graphic score, ik heb namelijk voor mijn huidige cpu ook een 5600x gehad, en gedraaid met een 6900xt, weliswaar niet met een xfx maar toch.

[ Voor 15% gewijzigd door paco2013 op 19-01-2023 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paco2013
MrDucky schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:23:
[...]

hier zie je de firestrike score links is met de amd adrenalin software compleet geinstalleerd, en lrechts met alleen de driver Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2lHm5z5Kplqbu0ToENKB4gkNuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSdNjenHLFelshQ6qvRdk7id.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cavanta
Bad Brains schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Nee hoor, dat scheelt denk ik zowat niks. Is een pure GPU score die die geeft. IS een 5950X trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
paco2013 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:23:
[...]

hier zie je de firestrike score links is met de amd adrenalin software compleet geinstalleerd, en lrechts met alleen de driver [Afbeelding]
Is dat met stock settings, of undervolt/overclock? Het verschil lijkt iets vertekend omdat je score met Adrenalin software aan de lage kant is. Iets van 3000 punten onder het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
MailMan schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Is dat met stock settings, of undervolt/overclock? Het verschil lijkt iets vertekend omdat je score met Adrenalin software aan de lage kant is. Iets van 3000 punten onder het gemiddelde.
dit is stock en idd dat is het verschil tussen alleen de driver en de complete instal van adrenalin software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 20:22

UPDATE:

TL;DR: De kaarten in kwestie zouden van een en dezelfde reseller / miner kunnen zijn afgekomen die de boel een tijdje in een vochtige omgeving bewaard heeft (of met water schoongemaakt voor verzending), waardoor zo'n chip een thermische schok kan krijgen als hij opeens flink warm wordt onder belasting.

Het klinkt op zich wel plausibel, maar kan zoiets echt al bij de doorsnee temperatuur van een GPU? Meestal nog geen 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
MailMan schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:58:
[...]

een driver die een kaart bricked? ik geloof er weinig van maar het kan, maar een cracked die van een driver no way, en nu blijkt ook wel dat dat niet het probleem is/was

[ Voor 8% gewijzigd door paco2013 op 21-01-2023 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
al die mensen die werkelijk dachten dat de driver je kaart bricked wees gerust dat is een fabeltje

YouTube: HERE is what we found, 150 hours of testing - AMD 6000 Series #krisf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:33
Sinds donderdag een sapphire rx6700 in mijn pc, heb nu al drie keer gehad dat ik de melding bleu screen en wattman is restored krijg, en dat gebeurd alleen als ik de pc koud opstart, ik heb uren RDR2 gespeeld en sniper elite 5, ik heb de kaart ook met diverse stress testen gedaan dan geeft ie ook geen problemen, temps zijn goed, word er een beetje moe van, mijn pc was met igpu super stabiel, voeding probleem lijkt het ook niet want dan had de pc ook moeten uitvallen en zeker onder belasting.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is bios geüpdatet, fast boot uitgezet, wattman op default laten staan, met instaleren ddu gebruikt in save modus, xmp uitgezet in bios, tot nu toe heeft het niets geholpen.

Baal er een beetje van, wou in eerste instantie ook een Nvidia 3060 ti kopen voornamelijk om dat ik vaak lees over driver problemen met amd, deze kaart was leuk geprijsd en had zo iets van ik probeer het wel baal nu een beetje van mijn keus, ik heb ook geen zin om de hele tijd van alles uit te moeten proberen en uit zoeken waar het aan ligt.

ASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM mobo, intel 12400cpu, seasonic gx 650, gskill aegis ddr 4 3200 c16 32gb, deze zijn een half jaar oud en ik draai windows 11.

misschien heeft iemand hier een de gouden tip voor me, anders gaat de kaart er uit en verkoop ik hem, heb geen zin om er mee te blijven kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:49
gizmokat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:54:
Sinds donderdag een sapphire rx6700 in mijn pc, heb nu al drie keer gehad dat ik de melding bleu screen en wattman is restored krijg, en dat gebeurd alleen als ik de pc koud opstart, ik heb uren RDR2 gespeeld en sniper elite 5, ik heb de kaart ook met diverse stress testen gedaan dan geeft ie ook geen problemen, temps zijn goed, word er een beetje moe van, mijn pc was met igpu super stabiel, voeding probleem lijkt het ook niet want dan had de pc ook moeten uitvallen en zeker onder belasting.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is bios geüpdatet, fast boot uitgezet, wattman op default laten staan, met instaleren ddu gebruikt in save modus, xmp uitgezet in bios, tot nu toe heeft het niets geholpen.

Baal er een beetje van, wou in eerste instantie ook een Nvidia 3060 ti kopen voornamelijk om dat ik vaak lees over driver problemen met amd, deze kaart was leuk geprijsd en had zo iets van ik probeer het wel baal nu een beetje van mijn keus, ik heb ook geen zin om de hele tijd van alles uit te moeten proberen en uit zoeken waar het aan ligt.

ASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM mobo, intel 12400cpu, seasonic gx 650, gskill aegis ddr 4 3200 c16 32gb, deze zijn een half jaar oud en ik draai windows 11.

misschien heeft iemand hier een de gouden tip voor me, anders gaat de kaart er uit en verkoop ik hem, heb geen zin om er mee te blijven kloten.
2 aparte kabels gebruikt vanaf de voeding? Verder is mijn ervaring dat amd drivers erg gevoelig zijn bij een ietwat onstabiele cpu clock of vooral geheugen settings. Misschien es proberen om gewoon xmp te laden en alle geheugen gerelateerde settings 1 klein stapje meer voltage te geven, ook de imc van je cpu.

Eerst proberen met 1 stick is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 13:13
gizmokat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 06:54:

Vervelend zeg. Zoals je weet uit het prijzen en levertijden forum heb ik dezelfde kaart ook gekocht. Ik heb geen problemen, maar heb dan ook een clean install gedaan van Windows na installatie, rigoreus maar wellicht lost dit jouw problemen ook op. Draait op een B350 gigabyte moederbord zonder problemen icm een r5 5600x.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:22:
[...]

2 aparte kabels gebruikt vanaf de voeding? Verder is mijn ervaring dat amd drivers erg gevoelig zijn bij een ietwat onstabiele cpu clock of vooral geheugen settings. Misschien es proberen om gewoon xmp te laden en alle geheugen gerelateerde settings 1 klein stapje meer voltage te geven, ook de imc van je cpu.

Deze kaart heeft maar een voedings kabel en die is goed aangesloten, gisteren halve dag memtest laten draaien met xmp aan, daar kwam ook geen fout uit ga testmem5 ook nog proberen vandaag.
En ik heb de driver opnieuw geinstalleerd op minimaal zonder wattman misschien lost dat het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
nielsfields schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Vervelend zeg. Zoals je weet uit het prijzen en levertijden forum heb ik dezelfde kaart ook gekocht. Ik heb geen problemen, maar heb dan ook een clean install gedaan van Windows na installatie, rigoreus maar wellicht lost dit jouw problemen ook op. Draait op een B350 gigabyte moederbord zonder problemen icm een r5 5600x.

Succes!
Windows opnieuw instaleren is wel het laatste wat ik ga proberen, niet dat het een ramp is maar wel weer wat werk om alle programma's, games en dingen te instaleren.
Maar voor dat de kaart er in zat had ik nergens last van, en lees wel vaker dat mensen van alles geprobeerd hebben nieuwe install van windows en nieuwe hardware en zo en dan nog problemen houden met de drivers die af en toe crashen, waar het aan ligt dat het bij sommige wel werkt en andere problemen hebben met amd drivers geen idee, ik heb zelf alleen geen zin om er mee te blijven rommelen.

Als ik er niet uit kom dan haal ik de kaart er uit, heb ook nog een xbox series x om op te spelen, en in het verleden ook kaarten van amd gehad waar ik driver problemen mee had, en daarna Nvidia kaarten in het zelfde systeem gezet en dan geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Ik heb net een simpel 2de systeem in elkaar gezet ( Ryzen5 5600 & A520 & RX6600 ) en verbaas mij hoe

soepel dit draait op 1080p met behoorlijke frames per sec. Deze PC zet ik bij mijn vriendin neer.

Mijn hoofdsysteem ( Ryzen7 5700X & B550 & RX6800XT ) doet het ook erg soepel op 1440p.

Ik doe ook altijd een clean Win10Pro install. En dan een stabiele ( WHQL ) driver.

Dit ; inventaris: PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
gizmokat schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Windows opnieuw instaleren is wel het laatste wat ik ga proberen, niet dat het een ramp is maar wel weer wat werk om alle programma's, games en dingen te instaleren.
Maar voor dat de kaart er in zat had ik nergens last van, en lees wel vaker dat mensen van alles geprobeerd hebben nieuwe install van windows en nieuwe hardware en zo en dan nog problemen houden met de drivers die af en toe crashen, waar het aan ligt dat het bij sommige wel werkt en andere problemen hebben met amd drivers geen idee, ik heb zelf alleen geen zin om er mee te blijven rommelen.

Als ik er niet uit kom dan haal ik de kaart er uit, heb ook nog een xbox series x om op te spelen, en in het verleden ook kaarten van amd gehad waar ik driver problemen mee had, en daarna Nvidia kaarten in het zelfde systeem gezet en dan geen problemen meer gehad.
Begrijpelijk. Heb je het volledige AMD Adrenalin pack geïnstalleerd (dus met alle overklok features en andere instellingen)? Je zou eens kunnen proberen alleen de driver te installeren en zien of dit helpt, mocht je daarna nog willen undervolgen e.o. overklokken kun je dit proberen via bijvoorbeeld Afterburner.

Buiten dat zou ik zo geen andere oplossing weten, hoop dat je zo wat geholpen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
nielsfields schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Begrijpelijk. Heb je het volledige AMD Adrenalin pack geïnstalleerd (dus met alle overklok features en andere instellingen)? Je zou eens kunnen proberen alleen de driver te installeren en zien of dit helpt, mocht je daarna nog willen undervolgen e.o. overklokken kun je dit proberen via bijvoorbeeld Afterburner.

Buiten dat zou ik zo geen andere oplossing weten, hoop dat je zo wat geholpen bent!
Ik heb gisteren de driver geïnstalleerd op minimaal installatie zonder wattman, kijken wat dat doet, vandaag wel weer een foutmelding gehad met betrekking tot de amd driver.

Welke windows draai jij zelf, ik nu windows 11 vraag me af of windows 10 niet stabieler is met de radeon software, voor nu is dat denk het enigste wat ik nog kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Welke windows versie is het meest stabiel met amd kaarten, zit nu zelf op windows 11 maar blijf af en toe foutmeldingen houden met de amd software driver. ik nu eigenlijk bijna alles al geprobeerd behalve een clean install.

geheugen ook al getest met testmem5 met anta777 en memtest 86, beiden geven geen fouten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsfields
gizmokat schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Ik heb gisteren de driver geïnstalleerd op minimaal installatie zonder wattman, kijken wat dat doet, vandaag wel weer een foutmelding gehad met betrekking tot de amd driver.

Welke windows draai jij zelf, ik nu windows 11 vraag me af of windows 10 niet stabieler is met de radeon software, voor nu is dat denk het enigste wat ik nog kan proberen.
Ik draai Windows 10 Home

Had hiervoor een gtx 1070 en daarvoor een gtx 960 dus heb verder ook geen ervaringen met amd drivers (issues).

[ Voor 10% gewijzigd door nielsfields op 25-01-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmokat
Voor mij eindigt het amd radeon avontuur, na 8 dagen rommelen ermee en van alles geprobeerd te hebben ben ik er wel klaar mee, ik heb gisteren de kaart er uit gehaald en vandaag retour gezonden.

Ik heb de bios geüpdatet, 2x memtest 86 en testmem 5 een halve dag laten draaien, geen fouten, fast boot uit gezet en power savings van de pci express, verschillende drivers geprobeerd, chipset drivers geüpdatet, en minimal install gedaan van de driver, tijdje xmp uitgezet.

Prestaties van de kaart waren prima, kon ook lang stresstesten draaien en gamen, maar sinds de kaart er in zit heb ik een hoop foutmeldingen een apps die crashen, regelmatig problemen dat mijn muis crasht en andere apps die niet willen openen en crashen, als ik in de fout rapporten kijk heeft het elke keer te maken met amd dll drivers.

Minimale install loste het blue screen en wattman crash wel op maar ik bleef gezeur houden met andere programma's, voor dat de kaart er in zat was het systeem stabiel en is amper een foutmelding te vinden, gister de kaart er uit gehaald en vandaag geen enkel probleem meer gehad en geen foutmeldingen.

Ben voorlopig wel ff klaar met AMD gpu,s en drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

gizmokat schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:36:
Voor mij eindigt het amd radeon avontuur, na 8 dagen rommelen ermee en van alles geprobeerd te hebben ben ik er wel klaar mee, ik heb gisteren de kaart er uit gehaald en vandaag retour gezonden.

Ik heb de bios geüpdatet, 2x memtest 86 en testmem 5 een halve dag laten draaien, geen fouten, fast boot uit gezet en power savings van de pci express, verschillende drivers geprobeerd, chipset drivers geüpdatet, en minimal install gedaan van de driver, tijdje xmp uitgezet.

Prestaties van de kaart waren prima, kon ook lang stresstesten draaien en gamen, maar sinds de kaart er in zit heb ik een hoop foutmeldingen een apps die crashen, regelmatig problemen dat mijn muis crasht en andere apps die niet willen openen en crashen, als ik in de fout rapporten kijk heeft het elke keer te maken met amd dll drivers.

Minimale install loste het blue screen en wattman crash wel op maar ik bleef gezeur houden met andere programma's, voor dat de kaart er in zat was het systeem stabiel en is amper een foutmelding te vinden, gister de kaart er uit gehaald en vandaag geen enkel probleem meer gehad en geen foutmeldingen.

Ben voorlopig wel ff klaar met AMD gpu,s en drivers.
Ik snap je frustraties. Het is echt jammer dat AMD weigert om hun driver afdeling te verbeteren. Dit is al een doorn in het oog sinds ik me kan herinneren met Radeon kaarten. Het leek erop dat het Lisa haar aandacht had voor de RX6000 launch maar since 22.5.2 is het helemaal afgegleden weer. 22.11.2 is een drama met allerlei instabiliteits problemen ook voor mijn 6900XT en omdat ze de 7900XT(X) launch verprutst hebben krijgen wij 6000 gebruikers geen nieuwe drivers meer tot ze dat op de rit hebben.

Conclusie. AMD Radeon driver team te dun uitgespreid en of gewoon niet genoeg talent in huis. En dat is jammer. Maar het is what het is. Voor mij geen Radeon meer deze generatie. Als ik deze generatie upgrade wordt het nVidia. Maar niet met de huidige prijzen. Ik wacht op een beter aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Cidious schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 06:02:
[...]

Ik snap je frustraties. Het is echt jammer dat AMD weigert om hun driver afdeling te verbeteren. Dit is al een doorn in het oog sinds ik me kan herinneren met Radeon kaarten. Het leek erop dat het Lisa haar aandacht had voor de RX6000 launch maar since 22.5.2 is het helemaal afgegleden weer. 22.11.2 is een drama met allerlei instabiliteits problemen ook voor mijn 6900XT en omdat ze de 7900XT(X) launch verprutst hebben krijgen wij 6000 gebruikers geen nieuwe drivers meer tot ze dat op de rit hebben.

Conclusie. AMD Radeon driver team te dun uitgespreid en of gewoon niet genoeg talent in huis. En dat is jammer. Maar het is what het is. Voor mij geen Radeon meer deze generatie. Als ik deze generatie upgrade wordt het nVidia. Maar niet met de huidige prijzen. Ik wacht op een beter aanbod.
Gelukkig kon ik de kaart nog terugsturen, ik heb nog ff getwijfeld om hem te houden en af te wachten tot dat ze nieuwe drivers uit brengen en het probleem opgelost word, maar aangezien ze al jaren problemen hebben heb ik het vertrouwen er niet in.

Zelf ga ik nu denk ff wachten tot de Nvidia rtx4060 ti uitkomt en hoe die gaat presteren en wat ie kost, een rtx3060 ti vind ik nu nog steeds te duur voor een 2 jaar oude kaart, die zou ik alleen kopen als die 100 of 150 euro in prijs zakt, voorlopig blijf ik wel ff gamen op mijn Xbox series x.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:05
Cidious schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 06:02:
[...]

Wat voor problemen heb je dan? In het verleden (HD6000/HD7000 serie bijvoorbeeld) veel last gehad met AMD drivers, maar sinds ik mijn 6900XT heb valt dat eigenlijk enorm mee, de eerste paar releases hadden wat issues met 3D mark, maar daarna is het hier in ieder geval erg solid. Stabiliteit is gewoon 100%, het enige issue dat ik momenteel heb met 22.11.2 (en ook eerdere drivers) is dat in WoW classic wanneer je volledig uitzoomed een bepaalde ingame stad niet helemaal lekker gerenderd wordt qua textures. Maar dat is het momenteel ook wel.

@gizmokat Crashes met opvolgend een wattman reset zijn trouwens regelmatig niet eens aan de kaart / driver gerelateerd, ik had met mijn oude cpu R5 3600 ook vaak crashes en daarna wattman resets (dit uitgezocht en schijnbaar reset wattman ook wanneer een ander systeem onderdeel een onstabiliteit veroorzaakt), heel toevallig vond ik na een bios reset uit waar dat aan lag, mijn R5 3600 had een mindere memory controler, waardoor altijd wanneer ik XMP aanzette (met 3600MT/s ram) de crashes optraden. Toen ik XMP een keer vergat weer aan te zetten na een bios update was het systeem ineens rock solid, dat viel me toen op en zo kwam ik erachter. Toen het geheugen handmatig getuned op 3200MT/s en geen enkel probleem meer gehad.

Zelfde kit geheugen is nu met een 5800X3D wel 100% stabiel op XMP waardes.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennism op 28-01-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Dennism schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Wat voor problemen heb je dan? In het verleden (HD6000/HD7000 serie bijvoorbeeld) veel last gehad met AMD drivers, maar sinds ik mijn 6900XT heb valt dat eigenlijk enorm mee, de eerste paar releases hadden wat issues met 3D mark, maar daarna is het hier in ieder geval erg solid. Stabiliteit is gewoon 100%, het enige issue dat ik momenteel heb met 22.11.2 (en ook eerdere drivers) is dat in WoW classic wanneer je volledig uitzoomed een bepaalde ingame stad niet helemaal lekker gerenderd wordt qua textures. Maar dat is het momenteel ook wel.

@gizmokat Crashes met opvolgend een wattman reset zijn trouwens regelmatig niet eens aan de kaart / driver gerelateerd, ik had met mijn oude cpu R5 3600 ook vaak crashes en daarna wattman resets (dit uitgezocht en schijnbaar reset wattman ook wanneer een ander systeem onderdeel een onstabiliteit veroorzaakt), heel toevallig vond ik na een bios reset uit waar dat aan lag, mijn R5 3600 had een mindere memory controler, waardoor altijd wanneer ik XMP aanzette (met 3600MT/s ram) de crashes optraden. Toen ik XMP een keer vergat weer aan te zetten na een bios update was het systeem ineens rock solid, dat viel me toen op en zo kwam ik erachter. Toen het geheugen handmatig getuned op 3200MT/s en geen enkel probleem meer gehad.

Zelfde kit geheugen is nu met een 5800X3D wel 100% stabiel op XMP waardes.
Ik heb het geheugen uitvoerig getest met memtes86 en testmem5 met xmp aan en 0 fouten, ook het systeem even zonder xmp gebruikt maar ook dan nog problemen.

Met de kaart erin krijg ik heel veel appcrashes van diverse programma's en voornamelijk van mijn muis, en de wattman crashes kon ik oplossen door de driver op minimaal te instaleren, maar andere crashes bleef ik houden, allemaal waren ze gerelateerd aan verschillende amd64 dll fouten.

De pc 7 maanden geleden gebouwd en nooit problemen gehad en amper foutmeldingen, met amd kaart erin veel foutmeldingen, nu is de kaart er uit is sinds 2 dagen geen problemen of foutmeldingen meer, en zoals je kan lezen in dit draadje heb ik echt heel veel geprobeerd om het stabiel te krijgen.
Het ligt echt wel aan de drivers, het systeem van mij is gewoon stabiel zonder de amd kaart, heb ook heel veel stress testen gedaan en daar komen ook geen problemen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

gizmokat schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb het geheugen uitvoerig getest met memtes86 en testmem5 met xmp aan en 0 fouten, ook het systeem even zonder xmp gebruikt maar ook dan nog problemen.

Met de kaart erin krijg ik heel veel appcrashes van diverse programma's en voornamelijk van mijn muis, en de wattman crashes kon ik oplossen door de driver op minimaal te instaleren, maar andere crashes bleef ik houden, allemaal waren ze gerelateerd aan verschillende amd64 dll fouten.

De pc 7 maanden geleden gebouwd en nooit problemen gehad en amper foutmeldingen, met amd kaart erin veel foutmeldingen, nu is de kaart er uit is sinds 2 dagen geen problemen of foutmeldingen meer, en zoals je kan lezen in dit draadje heb ik echt heel veel geprobeerd om het stabiel te krijgen.
Het ligt echt wel aan de drivers, het systeem van mij is gewoon stabiel zonder de amd kaart, heb ook heel veel stress testen gedaan en daar komen ook geen problemen uit.
Of je had gewoon een kaart met problemen, dat vermoed ik eigenlijk.
Hier net als @Dennism geen crashes met een 6000 series.

Verder in het algemeen valt het mij ook op dat driver updates lang uitblijven.
Dat kan inderdaad met alle problemen die AMD heeft (7900 XTX vapor champer, etc) te maken hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-01-2023 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Dat kan uiteraard ook gewoon, dat de kaart een probleem heeft gehad.

@gizmokat Ik neem verder aan dat je een volledige schone installatie hebt gedaan? Zelf met DDU e.d. heb ik namelijk ook wel eens gezien dat een systeem waar eerst een Nvidia kaart ingezeten heeft, ook na grondig 'schoonmaken' ook nog wel eens van dit soort issues heeft. Dat doe ik nu ook nooit meer, als ik switch van GPU vendor, komt er ook 100% schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Ik heb 2 systemen aan het draaien ( R7 5700X & RX6800XT ) & ( R5 5600 & RX6600 ) beide uiterst stabiel !
Uiteraard wel voldoende ampèrage aanwezig en XMP & SMA staan aan.
Systemen staan ergens in mijn profiel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Wat absoluut ook een aanrader is, is om 22.11.2 even te vermijden en de driver ervoor te gebruiken. Of zelfs 22.5.1 van de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Cidious schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:03:
Wat absoluut ook een aanrader is, is om 22.11.2 even te vermijden en de driver ervoor te gebruiken. Of zelfs 22.5.1 van de website.
Is dat door de geruchten dat die driver kaarten zou slopen (dat is toch al debunked)?

Die 22.11.2 gebruik ik sinds release i.c.m. mijn TUF 6800 XT OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
Waar het bij mij aan lag weet ik niet, maar ik had geen zin om er mee te blijven rommelen, kon nu de kaart nog terug sturen.

Misschien was de kaart ook niet helemaal lekker, maar presteerde wel goed.

Maar met de Intel igpu met Intel drivers die ook van de Arc gpu gebruikt worden heb ik gewoon 0 problemen, ik ga nu wachten tot de rtx 4060Ti uitkomt kijken wat ik daar van vind of ik moet een rtx3060 TI voor een leuke prijs kunnen vinden, als ik er een Nvidia kaart in zit dan kan ik pas zien of ik daar ook problemen mee krijg of niet, in het verleden ook wel eens problemen gehad met Amd kaarten, en in het zelfde systeem met Nvidia nergens last van.

Weet ook niet of de Amd kaarten beter op windows 10 draaien, aangezien ik windows 11 heb, en misschien stabieler is op een systeem met Amd cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Ik meen dat er 'kortstondig' een 22.11.2 driver te downloaden was die nog BETA was en niet WHQL ?
Die driver schijnt bij sommige kaarten wel degelijk voor problemen te hebben gezorgd...toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Is dat door de geruchten dat die driver kaarten zou slopen (dat is toch al debunked)?

Die 22.11.2 gebruik ik sinds release i.c.m. mijn TUF 6800 XT OC
Ik zie met 22.11.2 ook geen problemen anders dan het minimale texture / render issue in Classic WoW.
Maar goed, het kan natuurlijk ook zijn dat dit applicatie specifieke bugs zijn waar @Cidious tegen aanloopt en ik simpelweg die applicaties niet draai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:15:
Ik meen dat er 'kortstondig' een 22.11.2 driver te downloaden was die nog BETA was en niet WHQL ?
Die driver schijnt bij sommige kaarten wel degelijk voor problemen te hebben gezorgd...toch ?
Volgens mij bleek er geen basis voor dat gerucht na verder testen, zie o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:15:
Ik heb er echt van alles over gelezen. 8)7
Dat mensen de 7000 series driver gebruikt hadden, dat het door MSI Afterburner kwam, dat het door afspuiten met water kwam, door mining, etc etc :P

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Oke dan was het dus een fabeltje....en weer koren op de molen voor Nvidia fanboys ;)
Ikzelf heb er ook geen hinder van ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Laatst online: 19-09 08:35
Ben ik nu de enige die elke x een crash krijgt en dat dan blijkt dat windows een driver update heeft uitgevoerd waardoor amd adrenaline niet meer compatible is?

Nu al voor 3e x gehad. En is toch behoorlijk irritant. Vanavond gpedit in duiken maar is dat de enige oplossing?

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@huntedjohan

Ik heb dat nooit, maar ik begrijp ook nooit hoe het komt dat mensen drivers krijgen via Windows Update, die lopen regelmatig ver achter namelijk en zou je dus m.i. ook nooit gepushed moeten krijgen.

Ik zit altijd op de laatste drivers via Adrenalin en windows pushed bij mij nooit GPU drivers. Ik verwacht niet dat je daarvoor dus gpedit in moet, ik heb op mijn systeem geen afwijkende configuratie wat dat betreft namelijk. Terwijl als het een 'microsoft' (windows update) issue zou zijn, ik er dan ook zeker last van zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huntedjohan
  • Laatst online: 19-09 08:35
Dennism schreef op zondag 29 januari 2023 @ 00:00:
@huntedjohan

Ik heb dat nooit, maar ik begrijp ook nooit hoe het komt dat mensen drivers krijgen via Windows Update, die lopen regelmatig ver achter namelijk en zou je dus m.i. ook nooit gepushed moeten krijgen.

Ik zit altijd op de laatste drivers via Adrenalin en windows pushed bij mij nooit GPU drivers. Ik verwacht niet dat je daarvoor dus gpedit in moet, ik heb op mijn systeem geen afwijkende configuratie wat dat betreft namelijk. Terwijl als het een 'microsoft' (windows update) issue zou zijn, ik er dan ook zeker last van zou moeten hebben.
geen idee, zoektocht op internet blijkt het toch heel vaak voor te komen. lijkt niks aan de hand, en als je dan iets opstart wat je gpu gebruikt (game of benchmark) crasht je beeld. als je na herstart amd adrenaline opstart lukt het niet omdat de driver niet compatible is met de nieuwe driver die windows installeert. Veelal lees ik dus dat GPEDIT in duiken 1 van de oplossingen is.

gekke is ook dat de update niet gepushed word, ik krijg er ook geen melding van. vanmiddag tijdje aan het stoeien geweest met mijn ram en cpu snelheden, en vanmiddag 4x passmark prestatie test gedraaid. 3x ging het goed, 4e x crash. eerst valt mijn 2e scherm weg, daarna hoofdscherm, en alle beeld weg. bij restart krijg je dan dus de error dat de drivers veranderd zijn, en niet compatible zijn met de geinstalleerde adrenalin.

https://answers.microsoft...e2-470f-b22d-161a1cb86a86

heb nu gewoon heel lomp zowel registery key veranderd, gpedit gebruikt om device ID te blokkeren bij updates en in device settings ook update uit gezet. nu kijken hoe dat gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door huntedjohan op 29-01-2023 00:43 ]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:22:
[...]

2 aparte kabels voor je voeding is mits je een goede voeding niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:25
paco2013 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:35:
[...]
2 aparte kabels voor je voeding is mits je een goede voeding niet nodig.
Het kan werken maar het blijft slecht advies, er zitten niet voor niets twee of meerdere PEG connectors op, anders had de fabrikant zich wel de moeite kunnen besparen door er één op te zetten.

Met Split kabels kan je te maken krijgen met een spannings val met alle bijkomende narigheid, goede voeding of niet.

Het zelfde geld voor monitor kabels van dubieoze kwaliteit en/of een monitor zelf die zich niet correct gedraagt en mensen dan maar hun Vidiokaart de schuld geven.

EditTypo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Habana schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:00:
[...]

Het kan werken maar het blijft slecht advies, er zitten niet voor niets twee of meerdere PEG connectors op, anders had de fabrikant zich wel de moeite kunnen besparen door er één op te zetten.

Met Split kabels kan je te maken krijgen met een spannings val met alle bijkomende narigheid, goede voeding of niet.

Het zelfde geld voor monitor kabels van dubieoze kwaliteit en/of een monitor zelf die zich niet correct gedraagt en mensen dan maar hun Vidiokaart de schuld geven.
ieder zijn ding, ik zelf heb verschillnde kaarten gehad zoals de rtx 3080 van gigabyte en en de ref 6900xt gewoon gedraaid op een hx 750i met 1 kabel en 2 splitters, nooit geen problemen ook niet met een overclock, Kan het kwaad 2 kabels te gebruiken nee uiteraard niet, maar nodig nee.

EditTypo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 14:56

Pat-Juh

Patrick

Habana schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:00:
[...]

EditTypo
De kabels zijn dan het enige wat de spanningsdrop kan "voorkomen." Op de meeste voedingen die ik de afgelopen paar jaar in mijn handen heb gehad zijn de PCIE connectoren allen op dezelfde lijn ondergebracht in de voeding (voor zover ik heb kunnen ontdekken). Mocht die niet stabiel genoeg zijn kan je ook te lage spanningen krijgen en errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Pat-Juh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:01:
[...]

De kabels zijn dan het enige wat de spanningsdrop kan "voorkomen." Op de meeste voedingen die ik de afgelopen paar jaar in mijn handen heb gehad zijn de PCIE connectoren allen op dezelfde lijn ondergebracht in de voeding (voor zover ik heb kunnen ontdekken). Mocht die niet stabiel genoeg zijn kan je ook te lage spanningen krijgen en errors.
Klopt maar gpu's trekken steeds meer stroom en hebben steeds meer spikes waardoor het steeds kritischer wordt. Dus een zo goed mogelijke verdeling van de stroom over de kabels kan echt het verschil maken, single rail voeding of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 14:56

Pat-Juh

Patrick

meljor schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Klopt maar gpu's trekken steeds meer stroom en hebben steeds meer spikes waardoor het steeds kritischer wordt. Dus een zo goed mogelijke verdeling van de stroom over de kabels kan echt het verschil maken, single rail voeding of niet.
True. Heb het zelfde in huis met zware apparatuur en met mijn zonnepanelen. ipv de gebruikelijke 2,5 en 4mm2 draaien deze op 6mm2 ivm de lengte en spanningsval. (Zeker op drukke zonnige zomersedagen kan dit het verschil maken tussen afschakelen of terugleveren ;)). Dit zal met GPUs ook het geval zijn. Hoewel dit erg kleine afstanden zijn (50-80cm) maar ook dunnere kabels en lagere spanning (en DC ipv AC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

https://videocardz.com/ne...e-released-within-2-weeks

Poe poe er zitten "eindelijk" nieuwe drivers aan te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:32

Skyline GT-R

RB26DETT

Eindelijk is er een nieuwe driver beschikbaar:
https://www.techpowerup.c...-rx-6000-series-and-older

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:55
Ik steek hier ook maar eens mijn +1 bij de counter van mensen die problemen hebben met hun AMD drivers.

Ik heb in Mei vorig jaar een computer laten samenstellen bij Alternate met een 12700 en een Powercolor Red Devil 6700XT en de enige drivers waarmee ik nog geen noemenswaardige problemen heb gehad na een paar dagen waren die van 22.5.1, dus die dat waren uitgekomen rond de tijd dat ik hem gekocht heb. ALLE andere drivers hadden wel één of ander probleem, gaande van GPU freezes en crashes waarbij mijn beeld stil staat en het geluid wel verder gaat maar voor de rest mijn PC niet meer reageert, tot zwart of wit geflikker als ik online video aan het bekijken ben. Ik heb echt alle drivers tussen 22.5.1 en 22.11.2 geprobeerd en ben nu die van 23.2.1 aan het proberen, maar als deze ook problemen hebben zal ik teruggaan naar 22.5.1.

Het is nog te vroeg om nu een nieuwe GPU te kopen, want deze heeft mij vorig jaar nog 700 EUR gekost, en dat was dan nog met 200 EUR korting van Alternate. Ik ben van plan om later vandaag een mail te sturen naar Alternate met de vraag of zij advies hebben. En dan liefst advies dat niet inhoudt dat ik de kaart terugstuur voor controle, want de problemen doen zich doorgaans pas na een uur spelen voor, en ik weet niet of zo'n soort problemen zich wel zal tonen bij hun.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• gizmokat
nzall schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:44:
Ik steek hier ook maar eens mijn +1 bij de counter van mensen die problemen hebben met hun AMD drivers.

Ik heb in Mei vorig jaar een computer laten samenstellen bij Alternate met een 12700 en een Powercolor Red Devil 6700XT en de enige drivers waarmee ik nog geen noemenswaardige problemen heb gehad na een paar dagen waren die van 22.5.1, dus die dat waren uitgekomen rond de tijd dat ik hem gekocht heb. ALLE andere drivers hadden wel één of ander probleem, gaande van GPU freezes en crashes waarbij mijn beeld stil staat en het geluid wel verder gaat maar voor de rest mijn PC niet meer reageert, tot zwart of wit geflikker als ik online video aan het bekijken ben. Ik heb echt alle drivers tussen 22.5.1 en 22.11.2 geprobeerd en ben nu die van 23.2.1 aan het proberen, maar als deze ook problemen hebben zal ik teruggaan naar 22.5.1.

Het is nog te vroeg om nu een nieuwe GPU te kopen, want deze heeft mij vorig jaar nog 700 EUR gekost, en dat was dan nog met 200 EUR korting van Alternate. Ik ben van plan om later vandaag een mail te sturen naar Alternate met de vraag of zij advies hebben. En dan liefst advies dat niet inhoudt dat ik de kaart terugstuur voor controle, want de problemen doen zich doorgaans pas na een uur spelen voor, en ik weet niet of zo'n soort problemen zich wel zal tonen bij hun.
Terugsturen zal waarschijnlijk ook niet veel uithalen want het waarschijnlijk toch de drivers, ik zelf had ook veel problemen met een nieuwe radeon rx 6700 en zoals je hier kan lezen in dit topic echt veel geprobeerd om het op te lossen, na 8 dagen toen besloten om de kaart terug te sturen en ben blij dat ik dat gedaan heb, heb nu een aantal weken een Nvidia Rtx 3060TI kaart in mijn systeem en geen enkele foutmelding of iets geks gehad draait super goed zonder gezeur, ik weet ook niet waarom de een met AMD en de drivers een probleem heeft en de ander wel, heeft denk toch met je hardware te maken waar waarschijnlijk de driver niet lekker mee werkt.

Toch zie je over het algemeen meer gezeur met AMD dan met Nvidia, Nvidia heeft ook een groter marktaandeel er zijn ook veel meer pc's met Nvidia maar als ik google op AMD driver problems of Nvidia Driver problems dan zie je dat er bij AMD er veel meer op forums en reddit gezeur te vinden is dan met Nvidia, ik ben voorlopig ook wel ff klaar met AMD kaarten.

• nzall
gizmokat schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Terugsturen zal waarschijnlijk ook niet veel uithalen want het waarschijnlijk toch de drivers, ik zelf had ook veel problemen met een nieuwe radeon rx 6700 en zoals je hier kan lezen in dit topic echt veel geprobeerd om het op te lossen, na 8 dagen toen besloten om de kaart terug te sturen en ben blij dat ik dat gedaan heb, heb nu een aantal weken een Nvidia Rtx 3060TI kaart in mijn systeem en geen enkele foutmelding of iets geks gehad draait super goed zonder gezeur, ik weet ook niet waarom de een met AMD en de drivers een probleem heeft en de ander wel, heeft denk toch met je hardware te maken waar waarschijnlijk de driver niet lekker mee werkt.

Toch zie je over het algemeen meer gezeur met AMD dan met Nvidia, Nvidia heeft ook een groter marktaandeel er zijn ook veel meer pc's met Nvidia maar als ik google op AMD driver problems of Nvidia Driver problems dan zie je dat er bij AMD er veel meer op forums en reddit gezeur te vinden is dan met Nvidia, ik ben voorlopig ook wel ff klaar met AMD kaarten.
Heb je een AMD of een Intel CPU? Ik heb een beetje zo'n vaag vermoeden dat AMD drivers meer problemen hebben als je een Intel CPU gebruikt, maar ik weet niet of de statistieken zoiets ondersteunen...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• gizmokat
nzall schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Heb je een AMD of een Intel CPU? Ik heb een beetje zo'n vaag vermoeden dat AMD drivers meer problemen hebben als je een Intel CPU gebruikt, maar ik weet niet of de statistieken zoiets ondersteunen...
Dat is ook mijn gedachte, ik heb ook een Intel CPU, i5 12400, de gene die zeggen geen problemen te hebben op dit forum hebben bijna allemaal een AMD CPU.

Misschien draaien AMD kaarten beter op een AMD chipset, en geven ze toch meer problemen met een Intel chipset.

• Techyon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 15:59
Fwiw, ik heb sinds kort een 6600XT als overbruggingskaart tot de prijzen weer wat normaler worden (als ze dat gaan doen). Nog 0,0 problemen gehad met de drivers, alles loopt als een zonnetje. Inderdaad met een AMD cpu (5600).

Overigens erg blij met de kaart, een MSI Gaming. Fan stop tot 60C, en daarboven bij veeleisende spellen alsnog vrij stil. Valt me ook nog erg mee wat er allemaal prima op draait

• meljor
gizmokat schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Dat is ook mijn gedachte, ik heb ook een Intel CPU, i5 12400, de gene die zeggen geen problemen te hebben op dit forum hebben bijna allemaal een AMD CPU.

Misschien draaien AMD kaarten beter op een AMD chipset, en geven ze toch meer problemen met een Intel chipset.
Hier in ieder geval niet. 12400f gehad met probleemloos rx 6600, 6700xt en 6800xt. Nu 13600kf met rx 6900xt op dat bord, ook prima. Ander systeem met 5800x en nu 5800x3d probleemloos met dezelfde 6800xt, 6900xt en nu een 7900xtx.

Ver voor dit alles ook jaren fijn een r9 290 gehad.

Enige overgevoelige is wat mij betreft Wattman bij undervolt en of overclock, die wil zichzelf nog wel es resetten. Stock nooit last gehad.

• nzall
meljor schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Hier in ieder geval niet. 12400f gehad met probleemloos rx 6600, 6700xt en 6800xt. Nu 13600kf met rx 6900xt op dat bord, ook prima. Ander systeem met 5800x en nu 5800x3d probleemloos met dezelfde 6800xt, 6900xt en nu een 7900xtx.

Enige overgevoelige is wat mij betreft Wattman bij undervolt en of overclock, die wil zichzelf nog wel es resetten. Stock nooit last gehad.
Welke chipset gebruik je? Ik heb een vermoeden dat AMD vooral getest heeft met Z690 en dat de B660 chipset net iets meer problemen heeft omdat die later verschenen is.

• gizmokat
meljor schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Tja waar het bij mij aan lag geen idee, maar met die radeon rx6700 had ik een hoop gezeur, met de intel igpu en de Nvidia rtx 3060 Ti nul problemen en gewoon een stabiel systeem.

Maar het kan van alles zijn net de specifieke chipset die niet lekker werkt, bios moederbord, bios van de vga kaart of merk, misschien merk ram geheugen waar AMD kaarten gevoelig voor zijn, er zijn zo veel combinaties van hardware waar er soms iets met elkaar niet lekker werkt en het moeilijk te vinden is.

In het verleden ook wel eens problemen met en amd kaart gehad op en mobo en met een Nvidia kaart niet, toen ik lang en breed de AMD kaart niet meer had kwam er naar 8 maanden en bios update uit voor mijn mobo voor de specifieke kaart.

Had hiervoor een i5 2500k waar ik jaren lang een AMD HD6870 kaart had zitten, alleen op een gegeven moment niet meer gebruikt om te gamen omdat ie te traag was, maar dat systeem heeft ook 10 jaar stabiel gedraaid.

• meljor
nzall schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Welke chipset gebruik je? Ik heb een vermoeden dat AMD vooral getest heeft met Z690 en dat de B660 chipset net iets meer problemen heeft omdat die later verschenen is.
Amd B450, daarna B550 en Intel eerst de 12400f op een B660 pro RS Asrock bordje, daarna de cpu op een Gigabyte Z690 en daarop dus een 13600kf.

Ik upgrade een beetje te vaak de laatste jaren :)

Maar behalve geheugen problemen op de B450 (4 modules gingen niet lekker, 2 wel) verder weinig issues.

[ Voor 10% gewijzigd door meljor op 16-02-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-09 19:19
Ik heb een vraagje jongens.
Mijn SSD heeft een upgrade gekregen, naar een nvme van Samsung met type 980 pro (laatste firmware) en een RX6750XT.

Nu heb ik 3x per minuut een freeze. Waaraan zou dit kunnen liggen. Check je even m'n upload op YouTube? In de omschrijving staat wat meer uitleg.

YouTube: Battlefield 2042 hiccups

Done:
-Frisse laatste win10 pro build
-Laatste drivers
-powerplan op powerful/performance
-ddu drivers
-.. eigenlijk is alles zowat als voorheen
Thx

Edit: via Reddit een oplossing gevonden. Blijkt een Freesync dingetje te zijn. Even je resolutie naar windowed zetten en dan weer fullscreen. Sweet.

[ Voor 36% gewijzigd door Spacewide op 25-02-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Spacewide schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:50:
Ik heb een vraagje jongens.
Mijn SSD heeft een upgrade gekregen, naar een nvme van Samsung met type 980 pro (laatste firmware) en een RX6750XT.

Nu heb ik 3x per minuut een freeze. Waaraan zou dit kunnen liggen. Check je even m'n upload op YouTube? In de omschrijving staat wat meer uitleg.

YouTube: Battlefield 2042 hickups

Probeer het eerst eens met je oude harddisk zonder nvme. En indien mogelijk daarna met je oude gpu. Kan je op die manier misschien bepalen waardoor het komt en dan verder zoeken.

Verder zorgen dat alle oude drivers verwijderd worden met DDU.

Done:
-Frisse laatste win10 pro build
-Laatste drivers
-powerplan op powerful/performance
-ddu drivers
-.. eigenlijk is alles zowat als voorheen
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Probeer het eerst eens met je oude harddisk zonder nvme. En indien mogelijk daarna met je oude gpu. Kan je op die manier misschien bepalen waardoor het komt en dan verder zoeken.

Verder zorgen dat alle oude drivers verwijderd worden met DDU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:42
Zat sterk te twijfelen om te upgraden naar een 7900xt voor mijn 1440p. Ik zit nu op een 6700xt en “vroeger” upgrade ik eigenlijk elke generatie.

Maar nu is het prijspunt zo verschoven dat ik denk ik een generatie over sla en gewoon vast houd aan mijn 6700xt. Ben benieuwd hoelang die het volhoudt.

Ik merk wel dat mijn 6700xt nauwelijks te undervolten is. Alles onder de 1175 crasht vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:49
FrankoNL schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:12:
Zat sterk te twijfelen om te upgraden naar een 7900xt voor mijn 1440p. Ik zit nu op een 6700xt en “vroeger” upgrade ik eigenlijk elke generatie.

Maar nu is het prijspunt zo verschoven dat ik denk ik een generatie over sla en gewoon vast houd aan mijn 6700xt. Ben benieuwd hoelang die het volhoudt.

Ik merk wel dat mijn 6700xt nauwelijks te undervolten is. Alles onder de 1175 crasht vrij snel.
Is een leuk kaartje voor 1440P. Ik skip deze generatie ook en blijf lekker bij mijn 6950XT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 11:40
Hier net een XFX 6800XT aangeschaft nadat ik mijn Vega 64 had verkocht :).
Moet zeggen dat ik juist erg verast bent hoe goed hij undervolt. Ik draai nu 2400mhz @ 1000mv in games maar in Timespy is hij zelfs stabiel bij 2500 mhz @ 980mv (stock boost 2250mhz @ 1150mv).

Zit dan alsnog tegen de limiet van de 290W PPT... maar MorePowerTool laat ik nog wel even achterwegen...

Graphics score in Timespy is nu 20677, volgens mij bijna gelijk aan een stock 6950XT reference dus dat lijkt mij best prima!

[ Voor 4% gewijzigd door DoubleYouPee op 23-02-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katertje1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 19:48
6600 of 6650 XT?
Ik heb een 500 watt Be-Quiet voeding en twijfel tussen een 6650 XT of een 6600?
6600 zou probleemloos moeten werken maar 6650 is net zo duur.
Systeem bevat verder een i5-6500, 16 GB, en 3 SSD's.
Vanaf een nvida 750 ti is alles een upgrade
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Pak gewoon de 6650 als ze even duur zijn, al zijn de prestaties vrijwel identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DoubleYouPee schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:45:
Hier net een XFX 6800XT aangeschaft nadat ik mijn Vega 64 had verkocht :).
Moet zeggen dat ik juist erg verast bent hoe goed hij undervolt. Ik draai nu 2400mhz @ 1000mv in games maar in Timespy is hij zelfs stabiel bij 2500 mhz @ 980mv (stock boost 2250mhz @ 1150mv).

Zit dan alsnog tegen de limiet van de 290W PPT... maar MorePowerTool laat ik nog wel even achterwegen...

Graphics score in Timespy is nu 20677, volgens mij bijna gelijk aan een stock 6950XT reference dus dat lijkt mij best prima!
Heb je iets aan de power limit slider gedaan?
Zo nee dan is 2500 @ 980mv heel bijzonder volgens mij... dus een zeer goede chip!
Timespy crashed bij mij sneller dan games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-10 11:40
HugoBoss1985 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Heb je iets aan de power limit slider gedaan?
Zo nee dan is 2500 @ 980mv heel bijzonder volgens mij... dus een zeer goede chip!
Timespy crashed bij mij sneller dan games.
De slider staat op max/+15% (290W) en op die limiet kom ik ook in Time Spy met 2500 @ 980mv. Als de kaart richting de 290W gaat dan gaan clocks naar beneden (<2400mhz.)
Als ik de slider op 0 laat dan gaat hij nog lager klokken lijkt mij toch? Of wat bedoel je precies met "zo nee"?

[ Voor 6% gewijzigd door DoubleYouPee op 27-02-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

DoubleYouPee schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:13:
[...]

De slider staat op max/+15% (290W) en op die limiet kom ik ook in Time Spy met 2500 @ 980mv. Als de kaart richting de 290W gaat dan gaan clocks naar beneden (<2400mhz.)
Als ik de slider op 0 laat dan gaat hij nog lager klokken lijkt mij toch? Of wat bedoel je precies met "zo nee"?
Undervolten met de power limit op default gaat net iets anders.
Heb je dat ook geprobeerd?
Wat is jouw stock gpu frequentie in Adrenaline?
2400-2450 is ongeveer de sweetspot voor deze chips qua perf/watt.
Dan kun je er wellicht 50-70 watt vanaf halen.
Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste