Animal schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Ik ben al een tijdje lid. Ik heb heel het forum onderzocht en google of geofencing in de Lidl app zit. Ook heb ik de app geïnstalleerd maar kan het niet vinden. Ik heb zelf geen Lidl gateway. Ik vroeg verder naar ervaringen over hoe stabiel HomeKit is.
Over Homekit nee, dat betekent tenminste dat de Lidl Home app op het iOS geïnstalleerd moet staan en verbonden met internet. Dus geen HomeKit zoals AppleTV of Mac die kunnen niet direct met Lidl Smart spul praten.
Over geofencing dat werkt sowieso niet echt goed op iOS vanuit een app geleverd vanwege background processen beperkingen, het goede nieuws is dat je wel enorm veel kunt bereiken namelijk via Siri Shortcuts ingesteld op een iPhone of iPad waar je dus wel de Lidl Home app op kunt installeren.
Siri Shortcuts geofencing
Met het
instellen van een focus op locatie bereik je exact dit, d.m.v. instellen van
trigger op je focus kun je instellen dat iOS bepaalde apps en acties triggert als je binnen/buiten locatie X bent.
Even als voorbeeld hieronder dat als het donker is bij het oprijden van de oprit wordt door iOS gezien dat ik op locatie ‘thuis’ ben en wordt de focus
thuis geactiveerd waar bijvoorbeeld ingesteld kan worden dat de tuin verlichting en keukenlampen aan springen onder voorwaarde alleen als het donker is:
Vanuit de Lidl app is het mogelijk voor elke gewenste aansturing een Tap-To-Run actie toe te voegen, deze komen met één klik vervolgens in Siri Shortcuts lijst beschikbaar waardoor je ontzettend flexibel bent deze besturing direct via Siri te gebruiken of vanuit zelf geconfigureerde automation.
En zo is er nog wel meer mogelijk bijvoorbeeld automatisch Wifi buitenshuis uitzetten als
thuis profiel uit gaat. Bij het wegrijden van werk kan op uitgaan van
werk automation worden uitgevoerd zoals navigatie en muziek automatisch hun ding laten doen. Of bij schoonmoeder automatisch de Do Not Disturb mode in te schakelen.
Lidl home
Handig direct vanuit Lidl Home app zijn er automations in te stellen die direct vanaf de Lidl Smart hub uitgevoerd kunnen worden zonder externe trigger.
Bijvoorbeeld voor toepassingen als elektrische verwarming of keukenapparatuur na 45 min automatisch uitschakelen. Als bepaalde verlichtingen 30 min voor zonsondergang inschakelen.
Of bijvoorbeeld ongebruikte apparaten en verlichting uit te zetten juist als er ander apparaat, wat in ander deel van het huis staat aan wordt gezet