musicpixel schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:34:
[...]
Matter staat inderdaad nog in de kinderschoenen, maar het begint nu van de grond te komen lijkt het. Het lijkt er op dat we wel goed moeten opletten welke matter versie wordt ondersteund door het device. En dus niet zoals bij die Lidl stekker: matter 1.0, geadverteerd met stroommeting, maar dat dan maar half werkt, want stroommeting zit pas in matter versie 3.0.
Vraag me toch even af hoe het nu zit met de "stroommeting". Ik heb intussen een Lidl Matter (over Wifi) stekker in HA geïnstalleerd, ik kan hem netjes bedienen (aan/uit, niet echt verrassend

), ook komt het voltage, een ampèrage, en een vermogen er uit rollen. Alleen het totaalverbruik (Wh) lijkt niet beschikbaar te zijn.
Is dit echt niet beschikbaar vanwege matter 1.0, of is dit wellicht een beperking van de HA integratie?
Aangezien er met stroommeting werd geadverteerd vraag ik me af of dit op een of andere manier toch uit de LIDL (of Tuya) app komt rollen (aangezien het ding in je Wifi netwerk hangt is het immers voor Tuya een koud kunstje om deze gegevens alsnog buiten Matter (1.0) om naar de cloud te sturen en zo de meting alsnog te realiseren.
Er is dus eigenlijk wel sprake van een "stroommeting" (in mA), maar de gemiddelde Lidl consument is waarschijnlijk toch meer geïnteresseerd in het verbruik van een apparaat over een periode, en wil niet zelf gaan integreren over de tijd op basis van grafiekjes

(hoewel ik eerlijk gezegd ook niet door had dat die paar kerst LED lampjes toch zo'n 60-70W trokken

).
Heb zelf op dit moment geen Lidl/Tuya GW actief (zit nog ergens in één van vele verhuisdozen

), dus mocht je deze plug gebruiken, dan verneem ik graag even wat je wèl ziet. Heb nog weinig ervaring met Matter devices, maar het lijkt me niet geheel logisch om wèl zaken als voltage en ampèrage weer te geven en niet het totaal verbruik (hoewel daar natuurlijk een iets pietsie meer "logica" (timing en geheugen) nodig is, maar dat lijkt me niet echt een issue voor dit soort apparaten). Ik neem aan dat de laatste Zigbee variant voor deze plug dit wel netjes oplevert?
Hoe zit het i.h.a. met de upgrades van firmware van dit soort smart devices welke met een Internet gateway verbonden zijn? Worden die via de LIDL app/gateway of de Tuya varianten geupdate naar nieuwere versies?
[
Voor 3% gewijzigd door
Batilan op 30-12-2024 23:42
]