Is Matter echt interoperabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 11:51
Hallo allen,

Ik volg al enige tijd wat er allemaal gebeurd rond het Matter protocol. Het lijkt/leek mij super interessant vooral omdat Matter het steeds heeft over multi-admin waarbij meerdere controllers dezelfde toestellen kunnen aansturen.

Op dit moment moet je als ontwikkelaar een certificatie doorlopen bij Google/Apple/Amazon/Samsung/... om je producten te kunnen bedienen via hun stemassistent. De certificering houdt ook vooral in dat je als fabrikant een overeenkomst moet tekenen met Google/Apple/Amazon/Samsung/... waardoor je met handen en voeten aan hen vastangt (alvast als kleine fabrikant).

Ik had dus gedacht/gehoopt dat Matter ervoor zou zorgen dat als je het product door de CSA laat Matter certificeren dat je dan meteen compatibel bent met alle controllers. Na de release heb ik dan ook de proef op de som genomen en ik heb de officiele release gecompiled en van mijn Ubuntu machine een matter lamp gemaakt.

Deze lamp wou ik toevoegen aan google Home en na een stukje communicatie met de 'lamp' komt er de fout 'We're having trouble communicating with Google' uit. Navraag op de github van Matter levert geen antwoord op (https://github.com/project-chip/connectedhomeip/issues/23103), het topic wordt met een nietszeggende link gesloten.

Heeft iemand van jullie al andere tests uitgevoerd of iets hieromtrent gehoord?

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:21

rik

Ik kan me zo voorstellen dat Google of een ander stukje afhankelijkheid, er gewoon nog niet helemaal klaar voor is. Of dat de update bijvoorbeeld nog niet in NL is uitgerold (typisch Google).

Wat mij teleurstelt, is dat Hue lampen e.d. Matter compatible gemaakt worden via een update van de Hue bridge. Ofwel, je blijft met die bridges en hubs zitten. En potentieel ook met de apps voor de aansturing, want in dit voorbeeld Signify, gaat vast de Hue app niet aanpassen zodat ook wasmachines en deurbellen kunnen worden aangestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 11:51
Ik ben ondertussen al wat verder gekomen in mijn onderzoek. Ik ben tot de conclusie gekomen dat Matter het volstrekt onmogelijk heeft gemaakt voor kleinere partijen of hobbyisten om een Matter toestel te bouwen die werkt met eender welk groter ecosysteem (Apple Homekit, Google Home, Samsung Smartthings, Amazon Alexa, ...)

Dit komt omdat elk Matter toestel een certificaat moet hebben die ondertekend werd door een autoriteit die goedgekeurd werd door de CSA (de groepering achter Matter en Zigbee). Je kan zo'n certificaat pas verkrijgen na een volledige Matter keuring van het toestel.

Met andere woorden. Matter is door en exclusief voor de groten en voor kleinere spelers is het alleen maar moeilijker geworden om deel te nemen aan de Smarthome wereld vanwege de veel hogere kosten om toestellen te bouwen. Een grote teleurstelling

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Na de talk over Matter op de Tweakers Smart Home meetup was mijn conclusie ook dat ze het steeds over interoperabel hebben maar dat het onder aan de streep steeds geen eis is. Geen verplichting om functionaliteit openbaar te maken etc. Dus mja, dat was juist het grote speerpunt en dat lijkt me dus een wassen neus helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-05 18:49
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:27:
Na de talk over Matter op de Tweakers Smart Home meetup was mijn conclusie ook dat ze het steeds over interoperabel hebben maar dat het onder aan de streep steeds geen eis is. Geen verplichting om functionaliteit openbaar te maken etc. Dus mja, dat was juist het grote speerpunt en dat lijkt me dus een wassen neus helaas :/
Ik had precies hetzelfde, ze willen vasthouden aan device classes en daarbinnen een standaard bouwen.

Tijdens de meetup vertelde ze ook dat je met 5 concollega's een nieuwe device class moet aanvragen en dan gaan ze er eens naar kijken. Dus als je een goed nieuw idee hebt, kun je precies niets met Matter.

Het had veel beter geweest als ze onderdelen (schakelaars (Aan/Uit), knoppen (Single press), kleurtemperatuur, rgb, sensorwaardes, etc..) gedefinieerd hadden als een soort taal, met bijbehorend protocol, zodat alles met elkaar kan praten, met een standaard manier om een apparaat te koppelen, maar helaas.

Nu zit er al een verschil in Thread en Matter over IP als onderlaag, soort ModBus RTU en ModBus TCP/IP. Het is beide ModBus, maar toch totaal anders.

Het is het allemaal net niet.

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Septillion schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:27:
Wat ik eigenlijk zelf aan het hele Matter niet begrijp, is wat uberhaupt de hele toegevoegde waarde ervan is.

Zigbee 3.0 met het HA protocol, is ook interoperabel. Met andere woorden, devices die dat correct geïmplementeerd hebben werken zonder meer samen. In de applicatielaag zitten namelijk alle clusters.

Nu is het wel zo, dat Zigbee natuurlijk de algemene naam is waarbij er vooral vroeger veel dialecten zijn ontstaan (zoals Philips Hue heeft). Ik kan me voorstellen dat het dan voor de gemiddelde consument wat vaag klinkt en dat daarom niet alles wat "zigbee" is werkt. Dan moet er specifiek gekeken worden naar Zigbee 3.0.

Dus voor mij blijft het hele Matter protocol eigenlijk vrij vaag. Ze hebben ook mooie woorden als dat het op IP werkt, want Thread ondersteund IP en Zigbee bijv. niet en dat je dan geen Hub nodig hebt. Dat is natuurlijk ook onzin, want IP zit weliswaar bovenop Thread, en dan heb je alsnog een Thread border router nodig. Ze laten het op die manier lijken alsof het gewoon op je WiFi router werkt "want er zit IP in". Dat is onzin natuurlijk.

Buiten dit, wat is het nu om ieder device een IP adres te geven? "Dan kan ik het op afstand bedienen" hoor ik sommige denken. Ja dat klopt, maar dat kan met andere protocollen ook. Het hangt namelijk van je Hub af of dit kan en daar heeft het IP protocol weinig mee te maken. Bij Matter heb je net zo goed een Hub nodig dus die toegevoegde waarde zie ik niet.

Voor degene die het nog niet wisten, de Zigbee aliance beheert ook het Matter protocol.

Ik weet dus niet wat er nu achter zit. Nogmaals, interoperabiliteit is ook prima te maken met Zigbee 3.0, maar het kan zijn dat de naam Zigbee een beetje 'besmet' is geraakt en dat ze daarom gewoon iets heel nieuws zijn gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@RooT Volgens mij was het vooral een geval om beter uitbreidingen (type device etc) te kunnen maken. Om inderdaad van wat dialacten af te komen. En dan gelijk ook maar IP based maken zodat bridgen makkelijker is, er is geen vertaling nodig door de border router, alleen omzetten naar ander medium / physical link. En dacht dat Matter wel multi coördinator moet kunnen.

Maar inderdaad, of het nu een border router of een gateway genoemd wordt :D Naar mijn idee had het ook Zigbee 4.0 kunnen heten. Maar denk dat het inderdaad een ding met de naam is. Niet alleen voor de consument, maar ook om andere fabrikanten aan boord te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:21

rik

Ik zou wel willen weten hoe dit vandaag de dag is. Kan iemand met ervaring daar iets over schrijven?
Pagina: 1