[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 18:19
Jan121 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:52:
[...]

Hier ook binnen.
Hopeloos spul, gaat retour.

Matter werkt niet zonder Google of Apple account, blijkbaar hebben die monopolisten Matter alweer gemonopoliseerd.

Had het idee dat je Matter lokaal en met slechts open source (HomeAssistant) software kan gebruiken, blijkt helaas een illusie.

Heeft Google Play nodig, dan houdt het op. Wat heeft Google in godsnaam met mijn schakelaar te maken.

Staat nergens op de site, alleen dat het compatibel is et Google of Apple, en dat is toch wat anders dan verplicht. Zucht.

Zigbee versies met energiemeting waren niet meer verkrijgbaar helaas. Daarvoor was ik te laat.

Iemand nog eentje over of ongebruikt in de kast, die hem wil verkopen?
toon volledige bericht
Hier baal ik ook wel van. Heb ze eergisteren besteld en ze komen volgende week binnen. Ik wacht al heel lang tot de IKEA Zigbee stekkers met stroommeting weer op voorraad zijn, dus mij leek de Lidl stekkers interessant doordat ze Matter over Wi-Fi zouden ondersteunen. (Liever Zigbee maar voor de helft van de prijs van die van IKEA neem ik dat op de koop toe)

Als dit niet blijkt de kunnen dan gaan ze hier ook retour. Ik deed wel even snel een Google search en kwam hierop uit: https://community.home-as...t-without-google/648272/2. Wellicht dat je de stekkers wel kan "commisionen" met de web-ui van de Matter server in HA (Instellingen / Add-ons / Matter Server / Open Web-UI. Is denk ik wel het proberen waard? ;)

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) //  Mac mini (2018) //  iPhone 13 mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:31

Antonio di

a mi me dijeron que si

MichielFRL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:11:
[...]

Om het nu hopeloos spul te noemen…..
De slimme stekkers werken onder HomeKit/Matter als een tierelier. Geen Lidl gateway nodig, helemaal zoals je kan verwachten met de Matter standaard.
Bedoel je?:
Home Assistant (HA) "eigen" homekit, deze:
https://www.home-assistan...tions/homekit_controller/

@Jan121 & @TheLion01
Ik heb mijn Atag One Zone Thermostaat lokaal draaien via de WiFi op Home Assistant (HA) met de hierboven genoemde HA "eigen" homekit. Zonder Account van Apple en/of Google en als het internet eruit ligt werkt het nog steeds lokaal prima!
Dus installeer eerst eens de HA "eigen" homekit (zie hierboven de link) en kijk dan is of die Wifi Lidl Matter stekker werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:55
Ik bedoel Apple HomeKit

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Thanks.

@Jan121 & @TheLion01
Als de Lidl Matter tussenstekker goed werkt met Apple Homekit, is de kans groot dat deze stekker ook goed (lokaal) werkt onder Home Assistant met Home Assistant's "Eigen" HomeKit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-04 15:45
MichielFRL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:11:
[...]

Om het nu hopeloos spul te noemen…..
De slimme stekkers werken onder HomeKit/Matter als een tierelier. Geen Lidl gateway nodig, helemaal zoals je kan verwachten met de Matter standaard.
Heb de hoop verloren dat het met open source software is te gebruiken.

HomeAssistant verwijst naar de app, die app moet uit de Google Playstore (Apple store) komen, gebruikt gesloten en proprietary Playstore componenten en vereist iets met je Google account en toestemming voor delen devices. Als Android AOSP gebruiker dus onmogelijk, =hopeloos.

Waarom dat allemaal moet is mij onduidelijk, iets dat Google (voor de bühne / eigen datavergaring/monopolie / niemand gebruikt een smart home device zonder dat we het weten) moet verifiëren of de apparatuur van Lidl wel veilig is middels een certificaat..

https://community.home-as...gle-to-add-devices/756171

Buurman op bezoek krijgt spontaan(!) een melding op zijn Samsung dat hij SmartThings van Samsung moet installeren, als ik die plug insteek. Blijkbaar propageert Matter/Lidl om zoveel mogelijk gesloten software bij gebruikers te installeren, of grijpt elke fabrikant Matter aan om ook te weten te komen of je een smart home device in gebruik neemt. Klinkt ook tamelijk hopeloos.

Klinkt allemaal weinig hoopgevend en niet erg privacy-vriendelijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
TheLion01 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:20:
[...]

Hier baal ik ook wel van. Heb ze eergisteren besteld en ze komen volgende week binnen. Ik wacht al heel lang tot de IKEA Zigbee stekkers met stroommeting weer op voorraad zijn, dus mij leek de Lidl stekkers interessant doordat ze Matter over Wi-Fi zouden ondersteunen. (Liever Zigbee maar voor de helft van de prijs van die van IKEA neem ik dat op de koop toe)

Als dit niet blijkt de kunnen dan gaan ze hier ook retour. Ik deed wel even snel een Google search en kwam hierop uit: https://community.home-as...t-without-google/648272/2. Wellicht dat je de stekkers wel kan "commisionen" met de web-ui van de Matter server in HA (Instellingen / Add-ons / Matter Server / Open Web-UI. Is denk ik wel het proberen waard? ;)
Dank, ik zag die optie eerder niet in HomeAssistant, maar misschien niet goed gekeken. Meende ook ergens gelezen te hebben dat die optie verdwenen was in de laatste versie. De uitleg in de link gaat verder over Matter/Thread, niet Matter/Wifi.

Zal nog eens kijken als ik tijd heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nellestm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-12-2024
[...]

Hier ook binnen.

Matter werkt niet zonder Google of Apple account, blijkbaar hebben die monopolisten Matter alweer gemonopoliseerd.

Had het idee dat je Matter lokaal en met slechts open source (HomeAssistant) software kan gebruiken, blijkt helaas een illusie.

Heeft Google Play nodig, dan houdt het op. Wat heeft Google in godsnaam met mijn schakelaar te maken.

Staat nergens op de site, alleen dat het compatibel is et Google of Apple, en dat is toch wat anders dan verplicht. Zucht.

Zigbee versies met energiemeting waren niet meer verkrijgbaar helaas. Daarvoor was ik te laat.

Iemand nog eentje over of ongebruikt in de kast, die hem wil verkopen?
toon volledige bericht
werkt prima met alleen Home assistant. Geen account hoeven koppelen verder, gewoon toevoegen vanuit de companion app, door even de code te scannen..
Wel moet je de matter integratie actief hebben ,maar dat spreekt voor zich lijkt me

Marco......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
nellestm schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:11:
[...]

werkt prima met alleen Home assistant. Geen account hoeven koppelen verder, gewoon toevoegen vanuit de companion app, door even de code te scannen..
Wel moet je de matter integratie actief hebben ,maar dat spreekt voor zich lijkt me
Nope, the companion app werkt alleen met Google PlayServices en een Google account. Die van FDroid doet het niet.

Nog even gekeken wat de SmartThing app van Samsung (die automatisch geadviseerd wordt te installeren op een Samsung telefoon) doet

https://play.google.com/s....android.oneconnect&hl=nl

- Deze app kan deze typen gegevens delen met derden
Persoonlijke informatie en Apparaat- of andere ID's

- Deze app kan deze typen gegevens verzamelen
Locatie, Persoonlijke informatie en 5 andere ...

Google doet ontwijkt dergelijke informatieverstrekking/toestemming, omdat het de app voorinstalleert/verbergt in de PlayStore services, zodanig dus dat Tweakers blijkbaar niet eens meer doorhebben dat ze een account nodig hebben of Google infrastructuur gebruiken.

Dat is dus misbruik maken van je monopolie, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nellestm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-12-2024
Jan121 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:48:
[...]

Nope, the companion app werkt alleen met Google PlayServices en een Google account. Die van FDroid doet het niet.

Nog even gekeken wat de SmartThing app van Samsung (die automatisch geadviseerd wordt te installeren op een Samsung telefoon) doet

https://play.google.com/s....android.oneconnect&hl=nl

- Deze app kan deze typen gegevens delen met derden
Persoonlijke informatie en Apparaat- of andere ID's

- Deze app kan deze typen gegevens verzamelen
Locatie, Persoonlijke informatie en 5 andere ...

Google doet ontwijkt dergelijke informatieverstrekking/toestemming, omdat het de app voorinstalleert/verbergt in de PlayStore services, zodanig dus dat Tweakers blijkbaar niet eens meer doorhebben dat ze een account nodig hebben of Google infrastructuur gebruiken.

Dat is dus misbruik maken van je monopolie, zou ik zeggen.
toon volledige bericht
klopt, ik had het anders begrepen, dat je nog een account moest aanmaken. Maar idd je moet wel de app installeren, in mijn geval uit de app store, dat zouden ze nog kunnen verbeteren in de toekomst.

Marco......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 08:25

Dxue

PSN:EvilDrunk

Kruimelvlaai schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:17:
Iemand ervaring met deze lamp? Deze is nu in de aanbieding bij de Lidl.
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100348295
[Afbeelding]

[...]

Echt 1/10e? Ik heb geen haast om deze lamp te kopen, maar als hij soms nog goedkoper dan 12 euro te koop komt, dan wacht ik wel lekker :) (1/10e als in 4 euro :+ )
ik had ze voor 12 euro gekocht toendertijd. toen ik de post had gemaakt, waren ze 120 euro ofzo.

Ik kan ze niet aanraden als je ook nog een ouderwetse schakelaar hebt die ermee moet werken. Anders geven ze qua wit licht genoeg licht, maar kleur is wel vrij matig qua felheid.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55
[...]

Hier ook binnen.

:
Dat is nu precies niet de bedoeling van Matter, het zou "Multi Fabric" moeten kunnen werken. Zie ook dit artikeltje. HA kan gebruik maken van een open source python-matter-server. Ik heb hem zelf nog niet geïnstalleerd vanwege wat versie perikelen (zou met een HA OS installatie makkelijker moeten gaan). Het is natuurlijk nog een relatief jonge standaard, dus verwacht niet dat alles direct feilloos werkt, maar hé we zijn Tweakers hier toch :+

EDIT: voordat je een duimpje geeft, lees verder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:03
Batilan schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:18:
[...]

Dat is nu precies niet de bedoeling van Matter, het zou "Multi Fabric" moeten kunnen werken. Zie ook dit artikeltje. HA kan gebruik maken van een open source python-matter-server. Ik heb hem zelf nog niet geïnstalleerd vanwege wat versie perikelen (zou met een HA OS installatie makkelijker moeten gaan). Het is natuurlijk nog een relatief jonge standaard, dus verwacht niet dat alles direct feilloos werkt, maar hé we zijn Tweakers hier toch :+
Ik zat me ook al in te lezen. De dev page van HA heeft het over de beperking voor het aanmelden. Niet specifiek de fabric’s itself. Het klinkt alsof er geen webui op het device beschikbaar is en aanmelden alleen via scan qr + Bluetooth kan. Hierom dan ook dat de companion app nodig is. Tevens moet dan ook de phone op hetzelfde wifi netwerk zitten als het matter device en als HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
[...]

Dat was ook mijn idee, maar helaas, je link geeft het eigenlijk ook duidelijk aan:
From a technical perspective, you can use a Matter-compatible device with Home Assistant without connecting to a vendor-specific cloud. However, some vendors may require you to set up an account before you can enable Matter support for some products, (especially for commercial manufacturer’s own branded gateways/bridges/hubs/controllers sold as appliances).
En commissioning (dus toevoegen van een device) zit in de cloud achter een accountmuur, want je hebt de app uit Google Play nodig, en ook Google Play services.

Zie ook:
Symptom

While trying to add the Matter device, I get an error stating that Matter is currently unavailable.
Remedy

This could mean that not all required Matter modules that are needed by the Home Assistant Companion App have been downloaded yet. Try the following steps:

Wait up to 24 hours for the Google Play services to download the necessary Matter modules.
If this did not work, try reinstalling the Home Assistant Companion app.
If this did not work, try installing the Google Home app. Technically this is not required, but it might trigger another installation attempt of the Matter modules.
Refer to this Troubleshooting Guide from Google.
Het siert HomeAssistant niet dat ze geen open source implementatie van het commissioning zonder verplichte cloud account aanbieden (hallo AVG), en al helemaal niet dat ze nergens expliciet melden dat ze gebruik maken van de gesloten diensten van Apple en Google.

Die python-matter-server heb ik natuurlijk geprobeerd, maar je komt geen steek verder, want je moet de App uit de Google Playstore gebruiken om een device toe te voegen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Jan121 schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:15:
[...]

Dat was ook mijn idee, maar helaas, je link geeft het eigenlijk ook duidelijk aan:

[...]

En commissioning (dus toevoegen van een device) zit in de cloud achter een accountmuur, want je hebt de app uit Google Play nodig, en ook Google Play services.

Zie ook:

[...]

Het siert HomeAssistant niet dat ze geen open source implementatie van het commissioning zonder verplichte cloud account aanbieden (hallo AVG), en al helemaal niet dat ze nergens expliciet melden dat ze gebruik maken van de gesloten diensten van Apple en Google.

Die python-matter-server heb ik natuurlijk geprobeerd, maar je komt geen steek verder, want je moet de App uit de Google Playstore gebruiken om een device toe te voegen. :(
toon volledige bericht
Ok helder, als je inderdaad geen play store dependency wilt/kunt gebruiken, dan 'hang je' (letterlijk :) ). Mijn probleem is (denk ik) dat ik nog geen matter 'server' in mijn infra heb (alleen oudere nest versies). Dan zou de python-matter-server uitkomst kunnen bieden lijkt me? Als ik dan wel de HA companion app gebruik heb ik alles wat ik nodig heb toch? Ik hoef dan geen extra Nest apparaat te kopen met Matter support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Al zal ik op termijn toch wel zo'n apparaat nodig hebben als thread border router. Ik neem aan dat de meeste goedkope zigbee gateways deze functionaliteit nog niet aan boord hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

EDIT: voordat je een duimpje geeft, lees verder :-)
Dat riepen we van Zigbee natuurlijk ook in het begin ;)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 15:15
Wat moet er gebeuren om deze bridge op Tuya te krijgen? Ik lees ergens op Reddit dat je een volledige fabrieksreset moet doen. Iemand met meer ervaring? En als de bridge dan op Tuya zit, kun je dan mbv Google Home een actie aan bijv de remote koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
Batilan schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:47:
[...]

Ok helder, als je inderdaad geen play store dependency wilt/kunt gebruiken, dan 'hang je' (letterlijk :) ).
En hangen doe ik. :(

Erg zorgelijk dat een open standaard als Matter, die technisch en theoretisch gezien met open source en privacy vriendelijk zonder cloud te gebruiken moet zijn, in de praktijk achter een account muur, gesloten code, en de cloud verdwijnt.

Hallo Tweakers, tijd voor een update over Matter, deze conclusie lijkt onjuist:
In de basis lijkt Matter te doen wat het belooft: lokale, cloudloze controle over smarthomeapparatuur, onafhankelijk van het ecosysteem.
review: Is Matter de toekomst van smarthome? Alles wat je moet weten over dez...

En die gedwongen cloud account, lijkt me, in strijd met de AVG, die Privacy by design en privacy by default, als het kan werken zonder dat er persoonsgegevens nodig zijn, moet dat de default zijn. Natuurlijk als je zo'n lamp aan een Google Nest wil hangen, dan kan de gebruiker er voor kiezen om de Google Cloud te gebruiken, maar dat mag toch niet de gedwongen standaard zijn.
https://www.ictrecht.nl/b...-default-wat-houdt-het-in

En ja, dat verbergen in de gesloten Play services is concurrentievervalsing, zou ik zeggen, want waar de concurrentie een aparte app voor nodig heeft, heeft Google die al zonder toestemming voor geïnstalleerd, of sterker nog, installeert dat achteraf als Google Play Services update zonder daarvoor toestemming te vragen, Samsung of andere concurrent vist altijd achter het net, want waarom zou een klant twee accounts voor iets gebruiken.

Google zou die Matter dienstverlening in een aparte app moeten aanbieden, en niet standaard verbergen in de Play-services, dan zou ik namelijk die lamp wrs commisionen/nstalleren met behulp van mijn buurman via de Samsung app, die hij kortstondig installeert. Vervolgens verwijdert en een verzoek doet tot inzage en uiteindelijk verzoek tot verwijdering van alle persoonsgegevens 'recht op gegevenswissing' of 'recht op vergetelheid'
https://www.autoriteitper...-op-gegevens-verwijderetn

Want als je die dingen eenmaal aan de praat hebt, heb je geen cloud nodig toch?

Weet iemand trouwens wat Google in zijn Play services precies doet met die Matter ondersteuning en welke gegevens ze gebruiken en opslaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 13:52
Username3457829 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 04:23:
[...]

Niet als het verschil is 13,50eu voor een starterspakketje (hub+3 lampjes) + 10-15eu voor wat stekkers tov 100-150 voor alleen een hub! Het enige waar ik problemen mee heb is als er stroomuitval is, dat dat ding van de Lidl geen geheugenfunctie heeft. Ik weet niet wat dit dan voor gevolgen heeft. Als dat niet zo erg is dan ok prima, maar als het even kan liever een hub met wel een geheugenfunctie. Maar dan niet gelijk iets wat me €100+ kost. Dat verschil kan toch niet zo groot zijn voor 1 stomme extra functie waarvan je sowieso zou verwachten dat zo'n ding het heeft ondanks dat het een goedkope hub zou zijn.

Ja en natuurlijk het liefst uitbreidbaar voor in de toekomst als er meer lampen en/of stekkers of andere zooi bij komt.
Je hoeft zeker niet gelijk met HA of Domoticz aan de gang. Je kunt gewoon beginnen met die Lidl Zigbee starterskit en langzaam uitbreiden.

Zou wel aanraden dan niet de Lidl App te gebruiken, maar de (gratis) Tuya app. Die support veel meer devices (Naast Zigbee ook Bluetooth en andere technologien). Ook kun je helemaal los met rules, macros, etc. Werkt prima, is plug and play, ook icm Google Home/Assistant integratie (Daar kun je weer andere automation configureren, met voice assist). Heb meerdere merken in huis (oa Lidl) en dat werkt allemaal prima in 1 app (en dus ook zonder gedoe allemaal in Google Home zichtbaar en aanstuurbaar).

Als je niet bang bent voor cloud services werkt dit allemaal goed, alleen als je perse alles lokaal wilt managen, en bang bent dat de chinezen meekijken, moet je HA of Domoticz gebruiken. Vond de learning curve veel te stijl voor iets eenvoudigs als lampen bedienen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 13:52
arjandijk162 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:33:
Wat moet er gebeuren om deze bridge op Tuya te krijgen? Ik lees ergens op Reddit dat je een volledige fabrieksreset moet doen. Iemand met meer ervaring? En als de bridge dan op Tuya zit, kun je dan mbv Google Home een actie aan bijv de remote koppelen?
Zolang je NIET begint met de Lidl app, kun je deze bridge out of the box in de Tuya app configureren. Gebruik zelf die Tuya app al vanaf de start, ook voor bediening van aantal smart zaken elders bij mijn familie (je kunt devices sharen, erg handig). Als je niet bang bent voor cloud services, prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
de lidl lampen beginnen als een malle te knipperen als ik de magnetron in de keuken aanzet... _O- .
Dit heb ik nog nooit met ledlampen meegemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door mtsberk op 03-12-2024 21:13 ]

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
mtsberk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:11:
de lidl lampen beginnen als een malle te knipperen als ik de magnetron in de keuken aanzet... _O- .
Dit heb ik nog nooit met ledlampen meegemaakt.
ik heb ze in de keuken in het plafond, onder de kastjes en zelfs in de afzuigkap... maar nog geen enkele keer knipperen gezien bij gebruik van de magnetron...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
HAWK Wizard schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:03:
[...]

Zolang je NIET begint met de Lidl app, kun je deze bridge out of the box in de Tuya app configureren. Gebruik zelf die Tuya app al vanaf de start, ook voor bediening van aantal smart zaken elders bij mijn familie (je kunt devices sharen, erg handig). Als je niet bang bent voor cloud services, prima dus.
Ja, het is hier gelukt na het resetten van de bridge met pinnetje. Ik had gehoopt dat de Lidl remote daarna ook bruikbaar was via Google home, maar alleen de lampen komen door.

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/3d763716e15452ec08085c84d0fa872d.jpeg

Ik probeer de Matter plug (had niet gezien dat deze geen zigbee had) te koppelen met Homey, maar hij komt telkens terug bij de Google home app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-05 23:58
Ik heb er tijdens een eerdere actie 6 gekocht voor €16,99 per stuk, vorige week 2 bijgekocht. Lampen bevallen prima. Heb ze gebruikt via Lidl Home app, Philips Hue app, SmartThings en nu via Home Assistant. Werkt(e) allemaal prima.Ik ben er tevreden mee. RGB lichtopbrengst is echter mager. Ik gebruik ze voornamelijk voor wit licht waarbij je van koud wit naar warm wit kan en helderheid kan aanpassen. Voldoet prima in keuken, gang, badkamer, kleine slaapkamer. Voor woonkamer van 25m² net te lage helderheid soms, heb daarom nu de Lidl hanglamp tafel besteld om uit te proberen. Was altijd €70, vorige week in aanbieding voor €21. Voor 'Movie Mode' is 1% warm wit licht eigenlijk nog te fel bij de 1200 lumen plafondlamp à €11,99, daarom gebruik ik enkel in de woonkamer ook RGB gedeelte van deze lamp. Grootste deel 'Movie Mode' verlichting komt van de Lidl Zigbee ledstrips aan de wanden in woonkamer die ik voor €15 per stuk had gekocht. Daarvan bij Lidl Duitsland nu 5 stuks bijgekocht voor €10 per stuk, verzonden naar DHL DE Pakketpunt.

De plafondlamp 1200 lumen is nog beschikbaar voor €12 zag ik. Denk niet dat die ooit veel goedkoper voorbij komt dan €12. Was recent nog €40, soms in aanbieding voor €18. Lidl Zigbee Ledstrips voor €10/€15 vind ik het geld ook absoluut waard!

[ Voor 0% gewijzigd door dabachata op 04-12-2024 18:56 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-05 12:06
HAWK Wizard schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:03:
[...]

En die Tuya app is sterk aan te raden. Ik had alleen een paar powerplugs in de Lidl app zitten, omdat ik die niet aan Home Assistant gekoppeld kreeg de boel overgezet naar Tuya. Wat een verschil in functionaliteit met Lidl Home, alleen al om de dark mode is het een aanrader, niet die mep licht van het witte scherm als je even een lamp uit wil doen.

Bij mijn wederhelft zit helaas alles al in Lidl Home. Volgens mij ontbreekt de optie om de boel te exporteren uit Lidl en importeren naar Tuya. Monnikenwerk om dan alle lampen en automations weer opnieuw aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsberk
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:32
waarom hebben die apps nooit widgets..

Ik ben een man van 76+ dat amper verstand heeft van deze technologie. Ik vind het ook allemaal moeilijk te begrijpen maar helaas word ik er wel steeds meer afhankelijk van. Dus heb wat geduld met me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
mtsberk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:35:
waarom hebben die apps nooit widgets..
Lidl heeft gewoon een widget voor je home screen waar je scenes kunt aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb nu wat stekkers binnen maar ik krijg ze niet gekoppeld, dat is toch gewoon insteken en als hij knippert kun je hem toevoegen bij de gateway in de lidl home app? Ik zit nu wel boven, maar ik heb hier ook een zigbee lamp van lidl die het gewoon doet.

[edit]Of moet ik een nieuwe hub hebben bij deze stekkers ik zie nu dat ze het hebben over matter :p, volgens mij is mijn hub alleen zigbee.
[edit2]nu lukt het wel, ik moest andere app kiezen en dan lidl plus, een beetje vreemd voor een lidl stekker. En nu is hij een wifimodule aan het updaten. Maar hoet moet helemaal niet op de wifi.

Is hij nu via matter verbonden of via wifi? :p ) Het is de bovenste, mijn andere stekker staat gewoon onder de hub ipv zo los.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20iEA2IqsWfe6glk567psSjaMQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c52WAPSf7iYnLZ3ZCljE45Zb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door Marzman op 06-12-2024 12:18 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 08:52
Marzman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:34:

Is hij nu via matter verbonden of via wifi? :p ) Het is de bovenste, mijn andere stekker staat gewoon onder de hub ipv zo los.
Hij is verbonden via Wifi en "spreekt" Matter. Matter bestaat sinds kort en is als het ware de taal die gesproken wordt. Zodoende kunnen verschillende apparaten met elkaar praten, ook van verschillende fabrikanten.
De communicatie loopt in dit geval via Wifi. Daarnaast is er ook nog Matter over Thread (lijkt op Zigbee) en vast nog meer.
Denk aan Nederlands of Duits als taal (Matter) dat gecommuniceerd wordt via Email of Fax (Wifi, Thread, etc)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

musicpixel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:57:
[...]

Hij is verbonden via Wifi en "spreekt" Matter. Matter bestaat sinds kort en is als het ware de taal die gesproken wordt. Zodoende kunnen verschillende apparaten met elkaar praten, ook van verschillende fabrikanten.
De communicatie loopt in dit geval via Wifi. Daarnaast is er ook nog Matter over Thread (lijkt op Zigbee) en vast nog meer.
Denk aan Nederlands of Duits als taal (Matter) dat gecommuniceerd wordt via Email of Fax (Wifi, Thread, etc)
Dus ik heb eigenlijk een nieuwe gateway nodig die ook matter ondersteund? Mijn wifi bandbreedte wil ik niet aan stekkers en lampen verspillen namelijk :) Het is dus niet 'backwards compatible met mijn Lidl gateway. In het boekje staat eigenlijk ook niks over een hub. Hoe gebruiken jullie deze stekkers?

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 06-12-2024 15:08 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
Marzman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:00:
[...]

Dus ik heb eigenlijk een nieuwe gateway nodig die ook matter ondersteund? Mijn wifi bandbreedte wil ik niet aan stekkers en lampen verspillen namelijk :) Het is dan niet 'backwards compatible over zigbee (of lidl/tuya's zigbee).
De Lidl hub spreekt al Matter, anders had je stekker niet gewerkt.

Maar de Lidl matter stekker communiceert over wifi en dat zal ook wifi blijven.

Als je geen stekkers op wifi wilt dan moet je zoeken naar stekkers op Zigbee (maar de ondersteuning is niet gegarandeerd als het een ander merk is dan van de Lidl) of naar stekkers die bijvoorbeeld Matter over Thread doen. Maar je Lidl hub kan geen thread, dus dan moet je daar wat anders voor zoeken. Matter en Thread zijn nog vrij schaars, maar komt wel steeds meer. Ik vermoed zelfs dat Lidl helemaal gaat stoppen met Zigbee apparaten en overgaat naar Matter (via Wifi, en misschien ook Thread).

Overigens neemt die stekker niet veel wifi bandbreedte in beslag hoor. Maar is wel een extra apparaat en niet alle modem/routers kunnen een groot aantal wifi apparaten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bedankt, @musicpixel. Dan had ik misschien niet helemaal goed begrepen hoe matter werkt en wat de stekker kan. Ik had eigenlijk verwacht dat die op mijn gateway zou werken. Dat lidl liever apparaten verkoopt die zo werken kan ik me ook wel voorstellen (makkelijker uit te leggen aan hun klanten), maar ik heb expres de Action lampen en stekkers overgeslagen omdat die via wifi werken.

Misschien valt het wel mee. Ik werk op een wifibridge (voip gesprekken over een vpn) en dat wil ik zo optimaal mogelijk houden. De stekkers komen sowieso niet op die wifibridge maar gewoon op de wifi van mijn kabelmodem.

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 06-12-2024 15:31 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• musicpixel
Okee, even mijn bevindingen met de nieuwe Matter Slimme Stekker van Lidl op een rijtje.

Allereerst een paar fotootjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/allrUeMk6DyVpKhY1eIW54ENn50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oi5uiXojEPEDkfyOpa5rgOnj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQnHIShI0jExsm7zVsvSzOxuEzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmto6BNp6dR3QyeWqaGq1izP.jpg?f=fotoalbum_tile

Van links naar rechts:Werking met de Lidl hub en Lidl Home app:

Koppelen ging eenvoudig. Gewoon toevoegen door het scannen van de QR code en hij werkt. Wel even zorgen dat je de 2.4 GHz wifi kiest want de plug kan geen 5GHz.

Alles lijkt goed te werken. Ik ben geen fan van de Lidl app en hoe het stroomverbruik wordt weergegeven, maar ik gebruik deze dan ook niet (ik gebruik vnl. Home Assistant)

Het duurt wel even voor wijzigingen in het stroomverbruik zichtbaar zijn. Het langste was ca 30 seconden, het kortste een seconde of 10. De Lidl Zigbee stekker is aanzienlijk sneller met de updates. De Athom is instelbaar, maar snelste zit er tussenin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4sLwm3VWCvYgxxKxjQ0wPXcngg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYahreGl1KN2r98jtkf80oBp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGw9seE0ubdu36_a-N9aFzb3pYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OtvDbqfglcrkbmJfsRuk3d7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBO2NkxJn-d9Mm86fc2ngsQu1go=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsQH0NG56P4UoYFxhagvnLlA.jpg?f=fotoalbum_tile

Werking met Home Assistant:

In Home Assistant was het iets lastiger want ik moest eerst de Matter integration nog installeren. Ook is Matter nog in BETA dus niet alles gaat al 100% soepel, maar koppelen ging gewoon goed. Even scannen met de HA Companion app en hij was gekoppeld. Wel zorgen dat je als admin bent ingelogd.

De Lidl matter stekker is echter een Matter versie 1.0 apparaat. Pas in Matter versie 3.0 is er stroommeting in de specificatie toegevoegd en daar is de stekker dus niet mee compatibel.

Voltage (V), Current (A) en Power (W) werken wel, maar Energy (Wh), oftewel het stroomverbruik blijft op 0 staan. Zie ook hier en hier.

Het is echter ook mogelijk om de stekker met zowel de Lidl hub als met Home Assistant te verbinden (zgn Sharing mode). Toen ik dat deed begon opeens ook de Energy (Wh) entity te werken. Dacht ik. Want helemaal goed werkt deze niet. De waarde hoort namelijk steeds hoger te worden, want verbruik neemt over de loop der tijd alleen maar toe. Maar de waarde blijkt ook gewoon weer naar 0 terug te gaan.
Nu zijn er misschien wel mogeljikheden in HA om hier mee om te gaan, maar wat mij betreft moet het gewoon direct goed werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0lLf9jn9zynN0vM0r5ZJf70uBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ne9wnk5Nngdf5J8eX0RlsXbO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGtoQsnMYPVrgJCeFi_WVUp0-gY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBpppxPMa9tbxzmUhBUdHut7.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat ik ze met HA wil gebruiken, en dan voornamelijk voor de stroommeting, en ze daar niet goed mee werken ga ik ze terugsturen (tenzij iemand anders er 9 van me wil overnemen tegen de aanbiedingsprijs van 4.50/st + verzenden).

Energieverbruik

uit (idle)aan (met led aan)
Lidl Matter stekker0.8W1.4W
Lidl Zigbee stekker0.3W0.9W
Athom stekker0.7W1.1W

Zie hier ook het verschil tussen Wifi en Zigbee.

Gemeten met een Brennenstuhl PM231E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-05 20:34
Bedankt voor de uitgebreide test. Ook op de facebook groepen zijn veel vragen over deze stekkers. Maar voor de duidelijkheid toch nog een opmerking over een eerdere post.
musicpixel schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 15:08:
[...]
De Lidl hub spreekt al Matter, anders had je stekker niet gewerkt.
De stekker is gewoon verbonden via wifi met de cloud van Lidl/Tuya. En staat daarom in de dezelfde app als de Zigbee apparaten. Ik heb zowel de oude als de nieuwe Lidl Zigbee hub en die zijn niet matter compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Laatst online: 27-05 14:05
Op basis van het verslag van @musicpixel zou je dus kunnen concluderen dat:

• Zigbee stroommeters in de meeste gevallen de betere keuze zijn (minder eigen stroomverbruik en snel te koppelen met zigbee2mqtt e.d.)
• Wifi stekkers (iig die met tasmota) in sommige situaties beter kunnen zijn omdat:
  • ze geheel onafhankelijk kunnen functioneren en dus bv ingestelde timers ook blijven werken als de controller weg zou vallen. Je moet dan uiteraard wel timers handmatig in tasmota instellen en niet in HASS, dat gaat niet automatisch afaik
  • een wifi netwerk minder snel 'vol' zal zitten. Zoals @dabachata eerder noemde zou een Zigbee netwerk last van congestie kunnen krijgen als je veel Zigbee apparaten gebruikt. In het slechtste geval zou 'veel' al vanaf 25 apparaten kunnen zijn die elke minuut een status update sturen
• Matter nog niet echt volwassen genoeg is (bv dat de lidl stekkers maar v1 zijn en daardoor geen energie waarde rapporteren) en door alle verplichte Google/Tuya apps/libraries eigenlijk simpelweg niet echt geschikt is vooralsnog voor een volledig self-hosted domotica oplossing

Kunnen jullie je hier in vinden of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
cvanatten schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:50:
Bedankt voor de uitgebreide test. Ook op de facebook groepen zijn veel vragen over deze stekkers. Maar voor de duidelijkheid toch nog een opmerking over een eerdere post.

[...]

De stekker is gewoon verbonden via wifi met de cloud van Lidl/Tuya. En staat daarom in de dezelfde app als de Zigbee apparaten. Ik heb zowel de oude als de nieuwe Lidl Zigbee hub en die zijn niet matter compatible.
Weet je dat zeker? Ik weet dat ik weg moet blijven van de Tuya wifi apparaten omdat ze de cloud nodig hebben, maar geldt dat voor Matter over Wifi ook? Ik kan m tenslotte zonder Lidl hub gewoon koppelen met Home Assistant en de plug werkt dan m.u.v. de kWh meting. Maar dat lijkt me meer liggen aan dat het een Matter 1.0 plug is ipv 3.0.

Ik weet dat Hue zijn hub geschikt gemaakt heeft voor matter en deze werkt nu als een Zigbee-matter bridge voor al het Zigbee spul wat er aan gekoppeld zit (niet getest, maar dat is wat ik er van heb begrepen).
Ik kan me voorstellen dat Lidl (Tuya) iets soortgelijks heeft gedaan/aan het doen is.

Eigenlijk wil ik het wel testen, maar weet niet of ik daar snel een test-opstelling voor kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door musicpixel op 08-12-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
pimlie schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:01:
Op basis van het verslag van @musicpixel zou je dus kunnen concluderen dat:

• Zigbee stroommeters in de meeste gevallen de betere keuze zijn (minder eigen stroomverbruik en snel te koppelen met zigbee2mqtt e.d.)
• Wifi stekkers (iig die met tasmota) in sommige situaties beter kunnen zijn omdat:
  • ze geheel onafhankelijk kunnen functioneren en dus bv ingestelde timers ook blijven werken als de controller weg zou vallen. Je moet dan uiteraard wel timers handmatig in tasmota instellen en niet in HASS, dat gaat niet automatisch afaik
  • een wifi netwerk minder snel 'vol' zal zitten. Zoals @dabachata eerder noemde zou een Zigbee netwerk last van congestie kunnen krijgen als je veel Zigbee apparaten gebruikt. In het slechtste geval zou 'veel' al vanaf 25 apparaten kunnen zijn die elke minuut een status update sturen
• Matter nog niet echt volwassen genoeg is (bv dat de lidl stekkers maar v1 zijn en daardoor geen energie waarde rapporteren) en door alle verplichte Google/Tuya apps/libraries eigenlijk simpelweg niet echt geschikt is vooralsnog voor een volledig self-hosted domotica oplossing

Kunnen jullie je hier in vinden of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik heb nooit getest met veel apparaten die veel "kletsen" op het Zigbee netwerk, maar zolang het bij 1-3 Zigbee stekkers met stroommeting blijft zal het wel goed gaan, maar we weten allemaal dat het daar waarschijnlijk niet bij blijft. Dus om nou te zeggen dat het de betere keuze is...

Bij de (non-matter) Wifi stekkers met een interface of app kun je deze bedienen als je controller weg zou vallen, maar deze zijn dan weer vaak afhankelijk van de cloud (m.n. bij tuya based, bij de tasmota niet) dus zonder internet doen die het dan niet.

Matter stekkers zouden lokaal moeten werken, maar hebben volgens mij geen interface. Je kunt wel met meerdere "controllers" koppelen. Maar goed, matter is voor mij ook nog nieuw dus weet er nog niet alles van.

Matter staat inderdaad nog in de kinderschoenen, maar het begint nu van de grond te komen lijkt het. Het lijkt er op dat we wel goed moeten opletten welke matter versie wordt ondersteund door het device. En dus niet zoals bij die Lidl stekker: matter 1.0, geadverteerd met stroommeting, maar dat dan maar half werkt, want stroommeting zit pas in matter versie 3.0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik raad iedereen aan het stukje van de volgende Link eens goed te lezen over MATTER:
https://www.mattercouldbebetter.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

musicpixel schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:11:
[...]

Weet je dat zeker? Ik weet dat ik weg moet blijven van de Tuya wifi apparaten omdat ze de cloud nodig hebben, maar geldt dat voor Matter over Wifi ook? Ik kan m tenslotte zonder Lidl hub gewoon koppelen met Home Assistant en de plug werkt dan m.u.v. de kWh meting. Maar dat lijkt me meer liggen aan dat het een Matter 1.0 plug is ipv 3.0.
Ik denk dat je gelijk hebt en dit alleen is als je de Tuya of Lidl app gebruikt? Je kan inderdaad ook koppelen aan homeassistant en Google Home kon ik ook voor kiezen (al is dat ook een cloud, maar niet de tuya cloud ;) De Lidl app zat zelfs een beetje verstopt, ik moest kiezen voor andere app ofzo en dan Lidl Home)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:07
Het is weer de tijd van het jaar om de kerstboom op te zetten. Ik gebruik nu al een aantal jaar de Melinera 200 RGB LED-verlichtingsketting in combinatie met de zigbee gateway van de lidl (zie plaatje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JP383d5Z3bMVIUlKNevDwRnjIJM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EAGBHCvpkVegXW48VmLvJoZa.png?f=user_large

Alleen lukt het me niet, nadat de kerstverlichting in pairing mode staat, deze in de Lidl Home app te krijgen (verlichting wordt niet herkend) waar dit voorgaande jaren wel lukte. Iemand tips om dit toch voor elkaar te krijgen?

Ik maak ook gebruik van Home Assistant, maar ook hier werd de verlichting niet herkend (gateway wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is wel slecht vertaald bij die matter stekker, bij de zigbee stekker staat er gewoon aan/uit ipv open/dichtbij (close? :p ) en vermogen (power? :p ) is ook een beetje vreemd.

matter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-w1T_-d4DkWxA3N2L6UXhY7ibQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FAMLUkh2E3yr2EEunyMuokKp.png?f=fotoalbum_large

zigbee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKtbcNSevgxFiCD4xcdq4nd2CVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZU19BQj0hh24JShE4CxhAYEX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Marzman op 12-12-2024 14:45 ]

/▌

• cvanatten
Koploper07 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:41:
Het is weer de tijd van het jaar om de kerstboom op te zetten. Ik gebruik nu al een aantal jaar de Melinera 200 RGB LED-verlichtingsketting in combinatie met de zigbee gateway van de lidl (zie plaatje)
Alleen lukt het me niet, nadat de kerstverlichting in pairing mode staat, deze in de Lidl Home app te krijgen (verlichting wordt niet herkend) waar dit voorgaande jaren wel lukte. Iemand tips om dit toch voor elkaar te krijgen?

Ik maak ook gebruik van Home Assistant, maar ook hier werd de verlichting niet herkend (gateway wel)
Waarom zet je hem in pairing mode? Ik laat hem gewoon in de app staan en gooi de lampjes in de doos. Als ik hem dan weer inplug na een jaar dan wordt hij vanzelf weer herkend door de gateway. Als je hem in pairing mode zet dan ontkoppelt hij en dan moet je ook het apparaat in de app wissen. KIes dan voor 'delete en wipe data'.
De oplossing voor jou is misschien om over te stappen op de Smart Life of Tuya app. Die worden vaker geüpdated en geven daardoor minder problemen.

• Pusherman_
  • Laatst online: 21:45
Ik heb twee van de Silvercrest Smart Plugs gekocht (type HG08673). Deze heb ik toegevoegd aan mijn hue setup en het aanzetten gaat prima, maar via phone app (officiele Hue, Hue Essentials) of hardware schakelaar gaat de plug niet uit.

Dit is met beide plugs zo. (al opnieuw toegevoegd, factory reset).

Mijn oudere Silvercrest smart plugs (type HG06337) hebben dit probleem niet.

Is dit een bekend issue of doe ik iets fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R-R-L
Bekend issue. De eerste generatie zonder de vermogensmeters deden het prima, vanaf de serie met vermogensmeter kan je ze in Hue wel aanzetten maar niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
R-R-L schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:05:
Bekend issue. De eerste generatie zonder de vermogensmeters deden het prima, vanaf de serie met vermogensmeter kan je ze in Hue wel aanzetten maar niet meer uit.
Tnx voor je reactie!
Wat klote zeg, dan heb ik dus eigenlijk nix aan die dingen...
Nouja, wellicht wordt het met een FW update nog gefixt ofzo...
Misschien werkt het wel als ik ze via Home Assistant toevoeg, eens kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

cvanatten schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:19:
[...]

Waarom zet je hem in pairing mode? Ik laat hem gewoon in de app staan en gooi de lampjes in de doos. Als ik hem dan weer inplug na een jaar dan wordt hij vanzelf weer herkend door de gateway. Als je hem in pairing mode zet dan ontkoppelt hij en dan moet je ook het apparaat in de app wissen. KIes dan voor 'delete en wipe data'.
De oplossing voor jou is misschien om over te stappen op de Smart Life of Tuya app. Die worden vaker geüpdated en geven daardoor minder problemen.
Als hij in pairing mode staat en je doet het licht een keer uit/aan werkt hij ook weer zonder verwijderen/opnieuw toevoegen.

Ik heb wel iets raars met mijn buitenlamp, die gaat nooit aan als ik het wil (en ik kan hem dus ook niet pairen) maar soms wordt ik s'morgens wakker en dan is hij aan, dan doe ik hem uit en krijg ik hem niet meer terug aan (dus uit/aan , uit/aan gaat niet :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Pusherman_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:11:
[...]

Tnx voor je reactie!
Wat klote zeg, dan heb ik dus eigenlijk nix aan die dingen...
Nouja, wellicht wordt het met een FW update nog gefixt ofzo...
Misschien werkt het wel als ik ze via Home Assistant toevoeg, eens kijken of dat werkt.
En ik zit juist met Lidl Matter plugs waar ik niks aan heb:

https://www.lidl.nl/p/sil...-tussenstekker/p100376488

Ruilen? Wil graag een zigbee stekker, maar heb een WiFi Matter uitvoering gekocht. De Zigbee versie was er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
Jan121 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:28:
[...]

En ik zit juist met Lidl Matter plugs waar ik niks aan heb:

https://www.lidl.nl/p/sil...-tussenstekker/p100376488

Ruilen? Wil graag een zigbee stekker, maar heb een WiFi Matter uitvoering gekocht. De Zigbee versie was er niet meer.
Dankjewel voor het aanbod, maar ik wil liever ook nog de basis zigbee houden aangezien ik nog geen matter apparaten heb en heb ingericht.

Ik zie trouwens als ik op de Lidl site kijken maar weinig smarhome producten meer aangeboden en alle zigbee zaken met dikke korting. Zijn ze zigbee aan het uitfaseren ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:55
Pusherman_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:28:
Ik zie trouwens als ik op de Lidl site kijken maar weinig smarhome producten meer aangeboden en alle zigbee zaken met dikke korting. Zijn ze zigbee aan het uitfaseren ofzo?
Zou me niks verbazen dat Zigbee eruit gaat. Voor de gemiddelde gebruiker is Matter veel praktischer in het gebruik.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
MichielFRL schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:35:
[...]

Zou me niks verbazen dat Zigbee eruit gaat. Voor de gemiddelde gebruiker is Matter veel praktischer in het gebruik.
Snap ik maar wel jammer dat het allemaal matter over wifi wordt dan.. (met de eerder aangekaarte concerns uit dit artikel https://www.mattercouldbebetter.eu/ in het achterhoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Pusherman_ schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:28:
[...]

Dankjewel voor het aanbod, maar ik wil liever ook nog de basis zigbee houden aangezien ik nog geen matter apparaten heb en heb ingericht.

Dat je niet wil ruilen, snap ik. ;)

Zigbee gaat eruit, dat is wel duidelijk, maar lijkt wel alsof Lidl helemaal stopt met SmartHome. Met een kortingspercentage van >70% maakt je geen winst meer lijkt me.

Als de kopers verder de Tuya app gebruiken en niet de Lidl app heeft Lidl er helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 22:42
Ik heb mijn Lidl zigbee remote in gebruik en heb hieraan 2 lampen gekoppeld (beide zigbee). Ik wil nu alleen 2 extra lampen aan koppelen (LSC wifi lampen gekoppeld in de tuya app). Alleen heb ik geen idee meer hoe dat dit moet.
Ik gebruik de tuya app, niet de Lidl app. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of kan je geen wifi lampen schakelen met een zigbee afstandsbediening?

[ Voor 23% gewijzigd door Kruimelvlaai op 24-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:27:

Of kan je geen wifi lampen schakelen met een zigbee afstandsbediening?
Nee, dat zijn twee compleet verschillende systemen. Of Tuya moet iets bedacht hebben dat je beiden onder één dak kan samenbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-05 22:42
R-R-L schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:17:
[...]

Nee, dat zijn twee compleet verschillende systemen. Of Tuya moet iets bedacht hebben dat je beiden onder één dak kan samenbrengen.
Beide type lampen, WiFi en Zigbee, zitten in dezelfde Tuya app. Ik ging er een beetje vanuit dat je alles wat in dezelfde app zit kunt bedienen. Onafhankelijk van het type verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZB0LsahONXymzROmS8nGeYYkbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTS3w8zKBKNqYSPQtyjXlLMe.jpg?f=fotoalbum_large
Het gaat dus over LSC filament 1&2 (WiFi) en Serre 1&2 (Zigbee) en de afstandsbediening (Zigbee). De afstandsbediening geeft toch gewoon een signaal naar de Tuya app, en dan kan Tuya dit toch koppelen aan apparaten en/of kamers? Onafhankelijk van protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je de afstandbediening in dezelfde app kan configureren, ik kan met een zigbee sensor volgens mij ook een wifi lamp inschakelen. Maar je merkt het vanzelf toch als je het probeert? Je kiest een apparaat en dan zie je alles of alleen zigbee.

[edit]even getest, ik kan alles kiezen. Ook mijn wif stopcontact in de badkamer op een zigbee bewegingssensor, dus voor die afstandbediening zal dat dan wel hetzelfde zijn?

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 25-12-2024 08:47 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Jan121 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:57:
[...]

Dat je niet wil ruilen, snap ik. ;)

Zigbee gaat eruit, dat is wel duidelijk, maar lijkt wel alsof Lidl helemaal stopt met SmartHome. Met een kortingspercentage van >70% maakt je geen winst meer lijkt me.

Als de kopers verder de Tuya app gebruiken en niet de Lidl app heeft Lidl er helemaal niks aan.
De hoge kortingen zijn weer voorbij, bij een aantal zigbee producten staat wel genoemd dat er nog maar enkele stuks beschikbaar zijn. Toch nog een paar leuke dingen voor weinig kunnen scoren, achteraf had ik de "tafellamp" nog wel willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze doen dat wel vaker, die kortingen. Ook in de winkels zelf, en als het op is kost het weer de volle mik. Misschien oude voorraden die er uit moeten, ze zullen ook geen zin hebben om precies bij te houden of en wat er veranderd is bij Tuya (micrro usb kun je niet meer mee aankomen zonder korting bijvoorbeeld, de lampen hebben een keer nieuwe energielabels gekregen etc. Ze willen het wel verkopen maar er ook niet te lang mee blijven zitten en als je iets koopt wil je misschien ook wel meer. Want een slimme lamp heeft ook een sensor nodig, of een schakelaar. Of je wilt nog een slimme lamp daarna maar de actie is net voorbij. De kerstboom op een slimme stekker is handig etc.

Ik heb nu een kastje in mijn kantoorkamer waar nog extra stekkers en lampen in liggen, idd 70 procent korting en waar ik ze voor nodig heb verzin ik nog wel een keer. Een slimme stekker zit nu in de badkamer (die stuurt een fan aan omdat ons oude huis geen mechanische ventilatie heeft en als tijdelijke oplossing werkt dit best goed).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 25-12-2024 18:39 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Marzman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 18:38:
Ze doen dat wel vaker, die kortingen. Ook in de winkels zelf, en als het op is kost het weer de volle mik. Misschien oude voorraden die er uit moeten,
...
Klopt, maar 70% is wel redelijk uitzonderlijk. De slimme stekkers die meestal €14,95 zijn gaan in de aanbieding meestal naar €9,95. Naar €4,95 heb ik niet vaak /nog niet gezien. Maar heb er deze keer ook redelijk van geprofiteerd, maar toch nog 1 item gemist :+

Met papier ga je duurzamer om dan met slimme stekkers? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ik heb hier een heel aantal dimmers liggen die ik een functie wil geven. Homey ondersteund m nog niet dus ik zoek een mogelijkheid om vanuit de Tuya/Lidl app en signaaltje aan Hue/Google home/Homey te geven.

Heeft iemand een mogelijk hiervoor gevonden? Ik kan met Google home alleen maar lampen vinden.

De Lidl app is me te beperkt om alle lampen op aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3a1094nmGVzAyxB6-z3fwiXt38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3PK0XYgmIoQPvWM3bFrrePMv.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
musicpixel schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:34:
[...]
Matter staat inderdaad nog in de kinderschoenen, maar het begint nu van de grond te komen lijkt het. Het lijkt er op dat we wel goed moeten opletten welke matter versie wordt ondersteund door het device. En dus niet zoals bij die Lidl stekker: matter 1.0, geadverteerd met stroommeting, maar dat dan maar half werkt, want stroommeting zit pas in matter versie 3.0.
Vraag me toch even af hoe het nu zit met de "stroommeting". Ik heb intussen een Lidl Matter (over Wifi) stekker in HA geïnstalleerd, ik kan hem netjes bedienen (aan/uit, niet echt verrassend :)), ook komt het voltage, een ampèrage, en een vermogen er uit rollen. Alleen het totaalverbruik (Wh) lijkt niet beschikbaar te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-aGvZZddorz_5LgNNSKvttWnKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mtmPs8MG9jKmdbgl9DaDqzt2.png?f=fotoalbum_large

Is dit echt niet beschikbaar vanwege matter 1.0, of is dit wellicht een beperking van de HA integratie?

Aangezien er met stroommeting werd geadverteerd vraag ik me af of dit op een of andere manier toch uit de LIDL (of Tuya) app komt rollen (aangezien het ding in je Wifi netwerk hangt is het immers voor Tuya een koud kunstje om deze gegevens alsnog buiten Matter (1.0) om naar de cloud te sturen en zo de meting alsnog te realiseren.

Er is dus eigenlijk wel sprake van een "stroommeting" (in mA), maar de gemiddelde Lidl consument is waarschijnlijk toch meer geïnteresseerd in het verbruik van een apparaat over een periode, en wil niet zelf gaan integreren over de tijd op basis van grafiekjes :+ (hoewel ik eerlijk gezegd ook niet door had dat die paar kerst LED lampjes toch zo'n 60-70W trokken :/ ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46Ezlbix7SbHwa1LUx8NKTryxmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6jbpgA2G5BDNnjtlu001xhV.png?f=fotoalbum_large

Heb zelf op dit moment geen Lidl/Tuya GW actief (zit nog ergens in één van vele verhuisdozen :+ ), dus mocht je deze plug gebruiken, dan verneem ik graag even wat je wèl ziet. Heb nog weinig ervaring met Matter devices, maar het lijkt me niet geheel logisch om wèl zaken als voltage en ampèrage weer te geven en niet het totaal verbruik (hoewel daar natuurlijk een iets pietsie meer "logica" (timing en geheugen) nodig is, maar dat lijkt me niet echt een issue voor dit soort apparaten). Ik neem aan dat de laatste Zigbee variant voor deze plug dit wel netjes oplevert?

Hoe zit het i.h.a. met de upgrades van firmware van dit soort smart devices welke met een Internet gateway verbonden zijn? Worden die via de LIDL app/gateway of de Tuya varianten geupdate naar nieuwere versies?

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 30-12-2024 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Batilan schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:10:
[...]

Vraag me toch even af hoe het nu zit met de "stroommeting". Ik heb intussen een Lidl Matter (over Wifi) stekker in HA geïnstalleerd, ik kan hem netjes bedienen (aan/uit, niet echt verrassend :)), ook komt het voltage, een ampèrage, en een vermogen er uit rollen. Alleen het totaalverbruik (Wh) lijkt niet beschikbaar te zijn.

[Afbeelding]

Is dit echt niet beschikbaar vanwege matter 1.0, of is dit wellicht een beperking van de HA integratie?

Aangezien er met stroommeting werd geadverteerd vraag ik me af of dit op een of andere manier toch uit de LIDL (of Tuya) app komt rollen (aangezien het ding in je Wifi netwerk hangt is het immers voor Tuya een koud kunstje om deze gegevens alsnog buiten Matter (1.0) om naar de cloud te sturen en zo de meting alsnog te realiseren.

Er is dus eigenlijk wel sprake van een "stroommeting" (in mA), maar de gemiddelde Lidl consument is waarschijnlijk toch meer geïnteresseerd in het verbruik van een apparaat over een periode, en wil niet zelf gaan integreren over de tijd op basis van grafiekjes :+ (hoewel ik eerlijk gezegd ook niet door had dat die paar kerst LED lampjes toch zo'n 60-70W trokken :/ ).

[Afbeelding]

Heb zelf op dit moment geen Lidl/Tuya GW actief (zit nog ergens in één van vele verhuisdozen :+ ), dus mocht je deze plug gebruiken, dan verneem ik graag even wat je wèl ziet. Heb nog weinig ervaring met Matter devices, maar het lijkt me niet geheel logisch om wèl zaken als voltage en ampèrage weer te geven en niet het totaal verbruik (hoewel daar natuurlijk een iets pietsie meer "logica" (timing en geheugen) nodig is, maar dat lijkt me niet echt een issue voor dit soort apparaten). Ik neem aan dat de laatste Zigbee variant voor deze plug dit wel netjes oplevert?

Hoe zit het i.h.a. met de upgrades van firmware van dit soort smart devices welke met een Internet gateway verbonden zijn? Worden die via de LIDL app/gateway of de Tuya varianten geupdate naar nieuwere versies?
toon volledige bericht
Ik heb ook een Lidl "Matter over Wifi" gekocht (in de opruiming, om eens te proberen). Zelfde ervaring als jij op Home Assistant (HA): Waarde bij "Energy Wh" blijft 0,0. Waar het aan ligt weet ik niet. Ik zie wel een hoop errors (CHIP Error ??, er wordt niet letterlijk een hardware chip bedoeld maar het is volgens mij de oude naam van "Matter", namelijk "CHIP" ) in de Log van de Addon "Matter Server". Die errors zijn nu (30-12-2024) maar ook na de eerste "connect" van mijn Lidl Matter stekker op 11-12-2024. Het is nog bèta dus we mogen niet klagen :( .
"Wh 0,0" wordt ook op HA gemeld, zie:
https://community.home-as...l-matter-smartplug/790900
Andere merken "Matter" devices met hetzelfde probleem:
https://github.com/home-assistant/core/issues/130761
Zo te lezen moeten we wachten op een nieuwe versie van Matter (in HA?!)

Log van HA Addon "Matter Server":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-76vMZxT8ZKcwf3rj8Sr2yjvyS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p25ucD5mqhSgYYB62HaeTqhq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 31-12-2024 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Kruimelvlaai schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:36:
[...]

Beide type lampen, WiFi en Zigbee, zitten in dezelfde Tuya app. Ik ging er een beetje vanuit dat je alles wat in dezelfde app zit kunt bedienen. Onafhankelijk van het type verbinding.
[Afbeelding]
Het gaat dus over LSC filament 1&2 (WiFi) en Serre 1&2 (Zigbee) en de afstandsbediening (Zigbee). De afstandsbediening geeft toch gewoon een signaal naar de Tuya app, en dan kan Tuya dit toch koppelen aan apparaten en/of kamers? Onafhankelijk van protocol
Ik kan het zo snel even niet terug vinden (ik dacht dat ik de link had gebookmarkd), maar in een beta van de nieuwe smartlifes app, kun je alle apparaten uit je Google home eco aansturen. Dus niet smartlifes in Google home, maar de apparaten ook andersom. Ik neem aan dat dit door rolt naar de andere fabrikanten!

EDIT:

De link:

https://www.reddit.com/r/googlehome/s/4FmSysjPml

[ Voor 3% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 01-01-2025 15:15 ]

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
Vanochtend waren er opeens weer enkele zigbee smartplugs te koop in de webshop voor 14,99 euro:
https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346911

Blijkbaar is er wat geretourneerd na de 70% aanbiedingen van december.

Wel een beetje een rommeltje bij Lidl in de webshop.

Zo is deze zigbee kaars/lamp wel te koop:
https://www.lidl.nl/p/liv...-smart-home/p100347305002
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100339622

Maar niet te vinden onder Smart Home:
https://www.lidl.nl/h/smart-home/h10004337

Weinig Smart Lidl.

Hoe dan ook, voor 15 euro is die stekker geen goede koop, dan liever de Ikea voor 9.99:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2206.html

Al houden de winkelvoorraden daarvan ook niet over.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan121 op 03-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ze weten zelf niet precies wat hun smarthome is lijkt het. Ik vind het ook jammer dat het eerst zigbee is en dan nu die matter stekkers over wifi. Maar ja wat doe je er aan en voor die 70 procent korting hou ik ze maar.

Daarom krijg je waarschijnlijk ook soms die grote korting, ze weten zelf niet wat het waard is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
In Duitsland is gewoon het complete zigbee aanbod verkrijgbaar.

https://www.lidl.de/h/smart-home/h10005989

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:08:

Ik woon een beetje ver van de Duitse grens :) Tussen Nederland en Belgie schipper ik nog wel (uitkijken met de stekkers, Belgie heeft een extra pin voor aarding) en laat het dan bij een afhaalpunt dicht bij de grens afleveren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:08:

Nou verkrijgbaar, stekkers staan op de site, maar zijn online ausverkauft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
Batilan schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:10:
[...]

De Lidl zigbee plug met stroommeting kan je updaten (als er firmware is):
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG08673.html

Heb dat OTA gedaan met mijn nieuwe Ikea INSPELNING plug via HA, en dat duurde ... 6 uur. ;(

Maar goed dat is korter dan ik slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prawo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 18:36
.

[ Voor 99% gewijzigd door Prawo op 03-01-2025 19:15 . Reden: Foutje, maar kon niet verwijderen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
arjandijk162 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:56:
Ik heb hier een heel aantal dimmers liggen die ik een functie wil geven. Homey ondersteund m nog niet dus ik zoek een mogelijkheid om vanuit de Tuya/Lidl app en signaaltje aan Hue/Google home/Homey te geven.

Heeft iemand een mogelijk hiervoor gevonden? Ik kan met Google home alleen maar lampen vinden.

De Lidl app is me te beperkt om alle lampen op aan te sluiten.
[Afbeelding]
Zeker, met HomeAssistant (HA) en Zigbee2MQTT (Z2M) kan je die afstandbediening overal voor gebruiken. Ik heb een simpele Lidl button en daarmee kan ik twee lampen bedienen.
1 klik (lamp 1)
2 dubbelklik l(amp 2)

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/FB21-001.html

Alle die commerciële apps (Lidl/Tuya) zijn beperkt op een bepaalde manier, ze kunnen alleen wat de fabrikant wil en niet wat de gebruiker wil.

Zigbee biedt de mogelijkheid uit die gedwongen beperkte Lidl/Tuya cloud-omgeving te breken naar de vrijheid in het land van open source.
https://github.com/banksy-git/lidl-gateway-freedom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Jan121 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Nou verkrijgbaar, stekkers staan op de site, maar zijn online ausverkauft.
Bij mij staan ze toch echt op Lieferbar.
Kan er 10 stuks bestellen, leverdatum uiterlijk 9 januari!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Antonio di schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:03:
[...]

Ik heb ook een Lidl "Matter over Wifi" gekocht (in de opruiming, om eens te proberen). Zelfde ervaring als jij op Home Assistant (HA): Waarde bij "Energy Wh" blijft 0,0. Waar het aan ligt weet ik niet. Ik zie wel een hoop errors (CHIP Error ??, er wordt niet letterlijk een hardware chip bedoeld maar het is volgens mij de oude naam van "Matter", namelijk "CHIP" ) in de Log van de Addon "Matter Server". Die errors zijn nu (30-12-2024) maar ook na de eerste "connect" van mijn Lidl Matter stekker op 11-12-2024. Het is nog bèta dus we mogen niet klagen :( .
"Wh 0,0" wordt ook op HA gemeld, zie:
https://community.home-as...l-matter-smartplug/790900
Andere merken "Matter" devices met hetzelfde probleem:
https://github.com/home-assistant/core/issues/130761
Zo te lezen moeten we wachten op een nieuwe versie van Matter (in HA?!)

Log van HA Addon "Matter Server":
[Afbeelding]
Heb even een Tuya app (Smart Life) geïnstalleerd, daarmee is het mogelijk om ook het totaal energieverbruik te zien (inclusief vertaalfout :)), dus lijkt me dat de Matter implementatie in HA daar ook aan moet kunnen komen. Overigens update de Tuya app het momentane energieverbruik bijna real-time (om de 4 a 5 seconden), waar de matter plugin in HA soms minuten tussen de updates heeft (zal wel polling interval zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP8z2pcUQ5PJ1N4gZEZqlbAZcoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVw7dj4SCGXSygzCqstqAnTs.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen jammer dat de tussenstekker niet de multi-admin mogelijkheid van Matter ondersteund: als ik het device toevoeg in Smart Life is hij niet meer bereikbaar vanuit HA. HA ondersteund wel het "delen" van een apparaat ("DEEL APPARAAT" in "Apparaatinformatie"), maar daar biedt de Tuya app (Smart Life) dan weer geen mogelijkheid voor zo lijkt het (al kan het ook zijn dat ik die mogelijkheid nog niet gevonden heb).

Wellicht wordt het tijd voor "het grote Matter interoperabiliteits topic" :) . Er is wel een korte Matter interoperabiliteits discussie van @laserfreak uit 2022, maar die is doodgebloed.

Iets waar ik nu meer over na begin te denken is welke "controller app" nu uiteindelijk het meest geschikt is, op zich vind ik de Hue app best aardig voor eenvoudige bediening van de verlichting, ik ben nog niet zo gecharmeerd van de Google Home interface, De Home Assistant companion app is heel krachtig maar vereist wel wat configuratie om hem WAF geschikt te maken. Smart Life en andere Tuya gerelateerde apps gebruik ik liever niet. Ik meen dat er geen plannen zijn om Hue geschikt te maken als generieke Matter controller app.

[ Voor 20% gewijzigd door Batilan op 04-01-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er zit wel meer dan een vertaalfout in, ik denk dat niemand die Nederlands spreekt gekeken heeft naar de vertaling.

Marzman in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"
Open en dichtbij ipv aan en uit en nog wel meer fouten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan121
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Bij mij staan ze toch echt op Lieferbar.
Kan er 10 stuks bestellen, leverdatum uiterlijk 9 januari!
URL?

Hier staat ze toch echt op bereits ausverkauft.
https://www.lidl.de/p/sil...energiezaehler/p800003184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Als je de set van 3 bedoeld, dan ja.
Maar, daaronder kun je gewoon doorklikken naar de andere producten en die zijn gewoon verkrijgbaar.
Ik snap wel dat je dan niet naar 1 stekker voor € 19,99 kijkt, als ze in een set van 3, € 29,99 kosten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Kun je ze beter in Belgie kopen als je de extra pin niet erg vindt (de meeste appartuur heeft er geen last van denk ik want die werkt in NL en BE. Al staat er niks bij over energiemeting dus kans dat hij dat niet kan.

https://www.lidl.be/p/nl-...me-silvercrest/p100380959

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 09-01-2025 08:37 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prawo
Als je wat verder kijkt, zie je dat energiemeting er we bijstaat:

De volgende functies zijn beschikbaar in combinatie met de Lidl Home-app: Meerdere timerprogramma's, countdownfunctie, automatisch in-/uitschakelen (bij zonsondergang/opgang), automatische tijdomschakeling (zomer/winter), energiemeter voor verbruikscontrole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Als je de set van 3 bedoeld, dan ja.
Maar, daaronder kun je gewoon doorklikken naar de andere producten en die zijn gewoon verkrijgbaar.
Ik snap wel dat je dan niet naar 1 stekker voor € 19,99 kijkt, als ze in een set van 3, € 29,99 kosten......
Ik heb het over de (oude) Zigbee variant, en die jij bedoelt is een Matter (over Wifi). :(

Grootste nadeel: voor die Matter/wifi variant heb je de cloud nodig (gesloten Google/Apple API) om ze te kunnen activeren. ZIgbee is daarom privacy-vriendelijker naar mijn idee.

Zie ook:
Jan121 in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
De wifi matter apparatuur heeft geen cloud meer nodig en kan gewoon lokaal werken:
nieuws: Google voegt lokale aansturing van Matter-apparaten toe aan Google Home

Ik had het hierboven ook al vermeld, gezien de smartlifes app dit al kon met lokale apparaten.

Er is dus niets meer wat je tegen zou kunnen houden (behalve wifi ipv zigbee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Laatst online: 27-05 14:05
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 02:56:
De wifi matter apparatuur heeft geen cloud meer nodig en kan gewoon lokaal werken:

Ik had het hierboven ook al vermeld, gezien de smartlifes app dit al kon met lokale apparaten.

Google kennende betekent dit niet dat lokaal aangestuurde apparaten niet alsnog een phone-home functie hebben als de matter apparatuur een internet connectie heeft. Dus tenzij iemand in de praktijk het tegendeel heeft bewezen, kan je er waarschijnlijk het beste voor zorgen dat je matter apparatuur uberhaupt het internet niet op kan als je niet wilt dat Google weet wat voor matter apparaten je in huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan121
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 02:56:

Nu lopen dingen door elkaar en verander je van onderwerp. Je stelde (3x) dat het complete zigbee aanbod In Duitsland nog verkrijgbaar is, en als ik naar de URL vraag dan wijs je naar een Matter apparaat.
DaRk PoIsOn in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"
DaRk PoIsOn in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"

Kan me die verwarring wel voorstellen, maar ik postte hier juist omdat tijdelijk de Zigbee variant in NL weer verkrijgbaar was in 2025:
Jan121 in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"

Tweede punt:
En het gaat er niet om of Matter lokaal KAN werken, om die dingen aan de praat te krijgen (commissionen) heb je de gesloten proprietary Google Play services dienstverlening nodig op Android en een Google account.

En ik ben van mening dat gesloten code en een account-muur niet transparant en privacyvriendelijk is. Het is toch evident dat als de Play services nodig zijn, er sprake is van de `cloud`, `home` of een andere `remote`.

Dus de cloud van Tuya (e.a.) is vervangen door de cloud van Apple of Google. Natte droom van de twee smartphone monopolisten, want zo maken we alle Nederlanders Google of Apple klant.

En in het laatste geval, omdat het ingebakken zit in de Play-services, kan Google dat tamelijk onder de radar uitrollen, (geen Tweaker valt het op) om zo zijn marktmacht te vergroten en (toekomstige) concurrenten te benadelen.

(Het is me niet duidelijk of commissionen theoretisch nog wel zou moeten kunnen zonder `remote`, maar in de praktijk kan het niet)

[ Voor 14% gewijzigd door Jan121 op 10-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Jan121 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Zeker, met HomeAssistant (HA) en Zigbee2MQTT (Z2M) kan je die afstandbediening overal voor gebruiken. Ik heb een simpele Lidl button en daarmee kan ik twee lampen bedienen.
1 klik (lamp 1)
2 dubbelklik l(amp 2)

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/FB21-001.html

Alle die commerciële apps (Lidl/Tuya) zijn beperkt op een bepaalde manier, ze kunnen alleen wat de fabrikant wil en niet wat de gebruiker wil.

Zigbee biedt de mogelijkheid uit die gedwongen beperkte Lidl/Tuya cloud-omgeving te breken naar de vrijheid in het land van open source.
https://github.com/banksy-git/lidl-gateway-freedom
Ik kan geen referentie vinden naar een modernere versie van de hub, die gaat om een vrij oude hub. Hopelijk werkt dit ook op de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 27-05 16:30

Arjan A

Cenosillicafoob

arjandijk162 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ik kan geen referentie vinden naar een modernere versie van de hub, die gaat om een vrij oude hub. Hopelijk werkt dit ook op de huidige.
De oudere hubs zijn ook continue geupdate, waardoor niet alles meer werkt om hem vrij te krijgen.
Maar het is mij uiteindelijk ook gelukt door een andere partitie serieel binnen te halen om daaruit de root sleutels te krijgen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Arjan A schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:37:
[...]

De oudere hubs zijn ook continue geupdate, waardoor niet alles meer werkt om hem vrij te krijgen.
Maar het is mij uiteindelijk ook gelukt door een andere partitie serieel binnen te halen om daaruit de root sleutels te krijgen.
Is het jou nu gelukt om een moderne of een oude hub vrij te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 27-05 16:30

Arjan A

Cenosillicafoob

arjandijk162 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Is het jou nu gelukt om een moderne of een oude hub vrij te krijgen?
Een oude, maar wel altijd geupdate, waardoor ik een hoop zaken toch weer zelf moest uitzoeken.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
arjandijk162 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Als ik deze post op circuitsonline bekijk dan ziet de printplaat er hetzelfde uit als de oude versie.

Voor mij helaas wellicht wat te complex om uit te voeren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien1971
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-04 23:04
Ik heb een livarno Gateway - Zigbee Smart Home starters set van de Lidl.
De gateway krijgt geen updates software nu is Wifi module v1.2.11 en Zigbee module v1.0.9
Er is een update naar 1.2.18 maar die pakt hij niet .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tyeRjKBKOkLWDZb-Ta1-Av3mUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jVbXdwyBMkrcZWDwjpW2bVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiTB6A1jtm8PnxXr2OKQa56IyhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oac7mWtgceR4RlsJcJhjlcgb.jpg?f=fotoalbum_large

Reset en fabrieks instellingen al allemaal uitgeprobeerd , zelf met een andere gateway.

iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanatten
Ik heb ook 1.2.11 voor de main module en 1.0.9 voor de Zigbee module. En in deze gateway zit volgens mij geen wifi module dus die update is niet relevant. Als de melding je stoort kun je het beste de automatische update even uitzetten. Welke app gebruik je? Het beste is om niet de Lidl app te gebruiken maar de Smart Life app of de Tuya app. Dan blijft de app het best geupdated. En dan krijg je waarschijnlijk ook niet meer deze update aangeboden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-05 17:58
Vraagje,

Zig bee van de Lidl en van alles gekoppeld.

Draait met tya app.

Als ik het zigbee kastje vervang en op zelfde account weer inlog is dan nog alles gekoppeld of moet dan alles opnieuw gekoppeld worden.

Maw staan de koppelingen op de server of draait die alleen in de app.

Hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martien1971
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-04 23:04
Hoi Brownystar, alles moet dan opnieuw gekoppelt worden , ik werk met de Lidl home app.
Heb ook met de Tuya app geprobeert maar krijg de update niet binnen.

Hoi cvanatten, alles al geprobeert ga alleen nog de smart life app proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-05 17:58
Martien1971 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:13:
Hoi Brownystar, alles moet dan opnieuw gekoppelt worden , ik werk met de Lidl home app.
Heb ook met de Tuya app geprobeert maar krijg de update niet binnen.

Hoi cvanatten, alles al geprobeert ga alleen nog de smart life app proberen.
Shot dat is balen had gehoopt kwestie van nieuwe koppelen klaar niet wisselen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:26
Ik heb verschillende producten van Lidl bij mensen geïnstalleerd, maar onderhand zijn er best wat dingen stuk en die zou ik graag vervangen. Maar waar koop je vervangende ledstrips en zo? Ik zie in de Lidl webshop nog maar enkele producten en natuurlijk net niet wat ik nodig heb. Is er nog een Europese webshop met vergelijkbare prijzen als Lidl had of zal ik toch naar Aliexpress moeten?

Vind het nog steeds leuk hoe toegankelijk Lidl smart home heeft gemaakt (y)

[ Voor 9% gewijzigd door Ample Energy op 12-02-2025 20:54 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Ample Energy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:38:
Ik heb verschillende producten van Lidl bij mensen geïnstalleerd, maar onderhand zijn er best wat dingen stuk en die zou ik graag vervangen. Maar waar koop je vervangende ledstrips en zo? Ik zie in de Lidl webshop nog maar enkele producten en natuurlijk net niet wat ik nodig heb. Is er nog een Europese webshop met vergelijkbare prijzen als Lidl had of zal ik toch naar Aliexpress moeten?

Vind het nog steeds leuk hoe toegankelijk Lidl smart home heeft gemaakt (y)
Lidl blinkt inderdaad niet uit in continuïteit wat betreft het smart home assortiment.

Wat is er precies stuk? Gaat het vooral om de ledstrip, was dat een RGB wellicht? Weet je of de driver, de voeding, of de strip zelf (deels) defect is? Afhankelijk van wat er defect is zou je voor een van de onderdelen een vervanger kunnen zoeken. Als het de driver (met de zigbee module er in?) defect is zou je een alternatief kunnen zoeken. Bijvoorbeeld deze (wellicht duurder dan waarvoor je de gehele strip in een aanbieding hebt gekocht?)

Wil je voor de toekomst graag wat meer continuïteit, dan kun je IKEA tradfri overwegen (waarbij enkele producten ook met enige regelmaat slecht leverbaar zijn).

Overigens heeft de LIDL enkele smarthome producten weer in de aanbieding met kortingen tot 70%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het buiten europa mag kun je kijken of je tuya spullen kan vinden en als je dicht bij een grens woont kun je kijken bij lidl belgie of duitsland en dan kijken of het in een postpunt geleverd kan worden waar je het op kunt halen.

Het komt vaak ook wel weer terug bij Lidl, maar het is niet hun 'vaste assortiment'. Waarschijnlijk kopen ze dat in batches bij Tuya en kijken ze hoe goed het verkoopt (70 procent korting spullen verkopen dan niet zo goed al is die gateway met lampen ook om je enthousiast te maken ;) ).

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-02-2025 08:32 ]

/▌

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:26
Batilan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:29:
[...]

Lidl blinkt inderdaad niet uit in continuïteit wat betreft het smart home assortiment.

Wat is er precies stuk? Gaat het vooral om de ledstrip, was dat een RGB wellicht? Weet je of de driver, de voeding, of de strip zelf (deels) defect is? Afhankelijk van wat er defect is zou je voor een van de onderdelen een vervanger kunnen zoeken. Als het de driver (met de zigbee module er in?) defect is zou je een alternatief kunnen zoeken. Bijvoorbeeld deze (wellicht duurder dan waarvoor je de gehele strip in een aanbieding hebt gekocht?)

Wil je voor de toekomst graag wat meer continuïteit, dan kun je IKEA tradfri overwegen (waarbij enkele producten ook met enige regelmaat slecht leverbaar zijn).

Overigens heeft de LIDL enkele smarthome producten weer in de aanbieding met kortingen tot 70%.
Er zijn een paar van de lampen met accu er in gevallen, daar heb ik eigenlijk niet eens verder naar gekeken. En bij de ledstrips (RGB inderdaad) denk ik dat het de strips zelf zijn. Overigens is het stuk vanwege onvoorzichtig handelen van mensen, niet doordat het spontaan uitvalt of zo. Ik heb de spullen geplaatst in een zorghuis in o.a. gedeelde ruimtes en soms worden er meubels verplaatst bijvoorbeeld zonder dat men weet dat ergens lampen zijn verborgen en dan wordt er blijkbaar nogal wat geweld gebruikt voordat ze verder kijken :P

Overigens wel een mooie webshop, bedankt voor de tip! Misschien kan ik toch een en ander repareren. En inderdaad, zo’n module is duurder dan de complete set van de Lidl, haha. Maar ik snap dat dat wel stuntprijzen waren, dus erg is dat niet.

Ik zal ook kijken naar IKEA’s spullen. En die set is al besteld, ja! Er is in de afgelopen jaren nog geen van de E27-lampen stuk gegaan, dus ik zat eigenlijk te denken zelf wat te maken en dat veilig aan de muren te hangen.
Marzman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:31:
Als het buiten europa mag kun je kijken of je tuya spullen kan vinden en als je dicht bij een grens woont kun je kijken bij lidl belgie of duitsland en dan kijken of het in een postpunt geleverd kan worden waar je het op kunt halen.

Het komt vaak ook wel weer terug bij Lidl, maar het is niet hun 'vaste assortiment'. Waarschijnlijk kopen ze dat in batches bij Tuya en kijken ze hoe goed het verkoopt (70 procent korting spullen verkopen dan niet zo goed al is die gateway met lampen ook om je enthousiast te maken ;) ).
Oh, Lidl Duitsland is ook wel een poging waard, bedankt voor de tip!

En ja, de volgende keer moet ik maar een voorraad aanleggen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prawo
Batilan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:29:
[...]
Bedankt voor de tip. Set met drie lampen voor nog geen 15 euro, afstandsbediening en gateway er gratis bij.
Overigens kost diezelfde starterset bij Lidl Duitsland nog geen tientje https://www.lidl.de/p/liv...t=/h/smart-home/h10005989, met €3,33 per lamp lijkt me dat een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 13:37
Prawo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor de tip. Set met drie lampen voor nog geen 15 euro, afstandsbediening en gateway er gratis bij.
Overigens kost diezelfde starterset bij Lidl Duitsland nog geen tientje https://www.lidl.de/p/liv...t=/h/smart-home/h10005989, met €3,33 per lamp lijkt me dat een koopje.
Dat is niet de starter set met RGB maar alleen met wit tinten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prawo
remmuz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:09:
[...]

Dat is niet de starter set met RGB maar alleen met wit tinten 😉
Dat weet ik, maar niet overal in huis heb ik RGB nodig, terwijl niet-RGB lampen ook nog eens een lager verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-05 08:23
Leuk die aanbiedingen voor die starter set elke keer, maar ik vind het onderhand een dood platform geworden.

Het assortiment is echt extreem karig geworden, er zijn nog maar een paar producten over die je kunt kopen (ook in DE), en er is niets bijgekomen in het assortiment.

Wat zijn de opties die we hebben voor een migratie? Afgezien van Home Assistent, waar ik op het moment nog niet aan wil beginnen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 14:02
Je kunt een aantal (maar dan weer niet alle onderdelen) ook in Hue gebruiken. Maar op langere termijn denk ik dat je met iets als Home Assistant wel beter af bent. Tenminste, bij mezelf zie ik dat het niet blijft bij alleen een lampje.
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste