arjandijk162 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Ik heb na een halve dag kloten met de LidlApp een Hue bridge besteld. Zit veel logischer in elkaar en maakt het veel gemakkelijker lampen in groepen aan te sturen. Had een aantal van die bollen in de tuin gelegd, maar de lidl app maakt het alleen maar mogelijk groepen in dezelfde kleur te zetten.
De Hue app biedt veel meer mogelijkheden om gematchte kleuren te gebruiken en is veel gebruiksvriendelijker[/URL]
Zelfde ervaringen hier. Ik had in mijn huis al Hue, vriendin is aangestoken en daar nagenoeg alles met het Lidl spul. Hue is fors duurder, in de functionaliteit zie je dat ook wel terug. Echter maakt Lidl ook een enorme inhaalslag, wat dingen die in de afgelopen weken opvielen:
- Lampen hebben plots een fade-in/out ipv zo aan en uit klappen. Functie aan Hue die ik erg fijn vond en nu ook over lijkt te zijn gekomen naar Lidl.
- Bewegingsensoren lijken nu ook beter te werken. De lange timeout en dus in het donker staan is nu weg, lamp gaat direct weer aan. Of ze nou ook continu aanblijven heb ik nog niet ontdekt, Lidl sensoren hangen enkel in verkeersruimtes.
- Het lijkt er op dat we nu ook verschillende gebruikers kunnen aanwijzen. Voor de geofencing nog eens testen of de lampen nu wél aanblijven als een van ons thuis blijft, heb het eerder al gepresteerd om tijdens een avondwandeling mijn vriendin 3x in het donker te zetten omdat ik in/uit de range liep.
Wat ik dan van Hue nog mis bij Lidl:
- Groepering van lampen, woonkamer volledig uit hebben we nu maar met een tap-to-run automation opgelost
- Sowieso makkelijker de lampen aan/uit en helderheid, iets grotere knopjes is geen ramp
- Wat lastiger want hardware: lampen verder kunnen dimmen, zeker 's nachts vind ik ze nog vaak te fel
- Waarschijnlijk ook hardware: sensoren obv lichtinval ipv enkel tijdsgebonden
Kan Hue dan ook wat van Lidl overnemen, zeker:
- Sensoren flexibel in kunnen zetten. Als we in de donkere tijden de trap af lopen wordt niet alleen de hal aangezet (altijd), maar als het voor zonsopgang is ook de woonkamer
Blijft wel een leuke om zo van beide systemen de voors en tegens te kunnen zien en afwegen. Blijf er bij dat ik Lidl qua prijs-kwaliteit wel echt een erg goede deal vind.