profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Heb denk ik het probleem gevonden. De Lidl app was nog niet geüpdatet, maar een paar dagen geleden is deze bug verholpen. Na de update zag ik dat waar voorheen ik de dagen maandag tot vrijdag had aan staan, stond die nu op zondag tot donderdag. Nu heb ik het aangepast, dus ik verwacht dat alles weer goed gaatToff schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:35:
[...]
Op vrijdag denkt je systeem dat het zaterdag is en op zondag dat het maandag is. Lijkt me een patroon waar je wat mee zou moeten kunnen?
spoiler:je systeem loopt 1 dag voor
:strip_exif()/f/image/ONIweRestbeQ1XXSyGqhDIHL.jpg?f=fotoalbum_large)
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Iemand toevallig zelfde probleem en eventueel de oplossing?
Heb alles al eens gereset en zowel de Hue bridge als de Lidl plug opnieuw geconfigureerd maar tevergeefs...
bvd
Ik had het zelfde probleem, en het is hier al meer besproken, voor zo ver ik weet is er geen oplossing (mijn oplossing was terugsturen)Otan schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:21:
kon het zo snel niet vinden in dit forum dus mogelijk al besproken maar ik heb volgende probleem. kan de lidl smart plug toevoegen in de Hue app maar ik kan deze niet uitzetten. Als ik de plug met de knop op de plug zelf uitzet, kan ik het wel in de Hue app aanzetten maar vervolgens dus niet meer uitschakelen.
Heb alles al eens gereset en zowel de Hue bridge als de Lidl plug opnieuw geconfigureerd maar tevergeefs...
bvd
kan die hue bridge met een andere app gebruikt worden waarmee het eventueel dan wel mogelijk is of werkt de hue bridge alleen met hue app?
Ik loop helaas tegen hetzelfde aan.Otan schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:21:
kon het zo snel niet vinden in dit forum dus mogelijk al besproken maar ik heb volgende probleem. kan de lidl smart plug toevoegen in de Hue app maar ik kan deze niet uitzetten. Als ik de plug met de knop op de plug zelf uitzet, kan ik het wel in de Hue app aanzetten maar vervolgens dus niet meer uitschakelen.
bvd
Zowel met de Smart Plug (2x) als met Motion Sensor (1x)
Daarnaast ook nog 6x Smart RGB Led Kogels onderweg maar daar heeft DHL blijkbaar wat moeite mee dus die nog niet binnen.
Ik vrees dat ook de hele boel retour gaat dan. Misschien dat ik de lampen wel hou maar die moet ik eerst even testen met Hue.
Smart Plug (2x) als met Motion Sensor (1x) gaan in ieder geval retour, tenzij iemand ze hier wil overnemen (voor de BF kostprijs)
zowel de smart led strip als de rgb kogel lampen werken bij wel gewoon met de hue app, behalve de smart plug, die kan ik in de hue app alleen aanzetten maar daarna niet meer uitSuperhuuper schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:16:
[...]
Ik loop helaas tegen hetzelfde aan.
Daarnaast ook nog 6x Smart RGB Led Kogels onderweg maar daar heeft DHL blijkbaar wat moeite mee dus die nog niet binnen.
Ik vrees dat ook de hele boel retour gaat dan. Misschien dat ik de lampen wel hou maar die moet ik eerst even testen met Hue.
Smart Plug (2x) als met Motion Sensor (1x) gaan in ieder geval retour, tenzij iemand ze hier wil overnemen (voor de BF kostprijs)
Is al vaker besproken.Otan schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:42:
[...]
zowel de smart led strip als de rgb kogel lampen werken bij wel gewoon met de hue app, behalve de smart plug, die kan ik in de hue app alleen aanzetten maar daarna niet meer uit
Nee , kan niet. Waarom? Tuya heeft zijn eigen zigbee bedacht.
Ofwel je moet een andere bridge kopen, ofwel de pluggen wegdoen.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
das mooi k***e dan... kan de hue bridge ook niet als generieke zigbee fateway gebruikt worden om aan te sturen vanuit een andere app?Mimiix schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:44:
[...]
Is al vaker besproken.
Nee , kan niet. Waarom? Tuya heeft zijn eigen zigbee bedacht.
Ofwel je moet een andere bridge kopen, ofwel de pluggen wegdoen.
Die stond niet in mijn keuze lijstje tochOtan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:16:
[...]
das mooi k***e dan... kan de hue bridge ook niet als generieke zigbee fateway gebruikt worden om aan te sturen vanuit een andere app?
Het gaat erom dat de hue bridge the firmware van Tuya begrijpt. Dat gaat niet om een app.
ik heb Home Assistant maar geinstalleerd op een Raspberry pi. Werkt perfect met de Lidl plugs. Lidl weet van niets dat het niet werkt..Superhuuper schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:16:
[...]
Ik loop helaas tegen hetzelfde aan.
Voor geïnteresseerden: Ze mogen weg voor €20 + verzendkosten.
1. De lampen gaan wat je ook doet na 2 minuten uit, ook als er binnen die periode opnieuw beweging is gedetecteerd. En als ze uit zijn, duurt het even (een minuut?) voordat ze bij beweging opnieuw aan gaan. Dit is heel vervelend als je een aantal keer op en neer loopt, want dan loop je door het donker. Wat ik dus zou willen is dat die periode van 2 minuten elke keer dat er beweging wordt gedetecteerd opnieuw ingaat. En bij voorkeur ook dat die minuut 'cooldown' verdwijnt.
2. Als ik de lampen via een slimme schakelaar of de app aan zet en er wordt vervolgens beweging gedetecteerd, dan gaan ze na 2 minuten weer uit. Ik wil dat ze, als ze handmatig zijn ingeschakeld, aan blijven.
Kan dit?
Punt 2 heb ik geprobeerd voor elkaar te krijgen door voor de schakelaar in de Tuya Smart-app een scène aan te maken die niet alleen de lampen op de overloop aan doet, maar ook een (verder ongebruikte) slimme stekker. In de scène voor de bewegingssensoren heb ik vervolgens de voorwaarde 'slimme stekker staat uit' opgenomen. Het lijkt me dat dit zou moeten kunnen werken, maar het loopt nog niet goed en sowieso vind ik dit geen ideale oplossing.
Gebruikt spul:
Gateway: Silvercrest (Zigbee)
Bewegingssensoren: Silvercrest (Zigbee)
Lampen: LSC (Tuya wifi) - kan ik eventueel vervangen door Zigbee-lampen, maar dat zou niet uit moeten maken lijkt me
Schakelaar: AliExpress, merk vergeten (Zigbee)
Stekker: LSC (Tuya wifi)
App: Tuya Smart
Mocht wat ik wil hiermee niet kunnen, zou het dan wel kunnen met bijvoorbeeld Home Assistant?
Zo ja, dan lijkt me dat een nuttige aanschaf en iets om de komende kerstdagen eens rustig voor te gaan zitten.
Ja, mits de homey ondersteuning bied voor het apparaat.Prawo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:28:
Ik zit hier nauwelijks in. Maar kan een Homey hier geen oplossing bieden met flows voor apparaten van verschillende merken, met diverse verbindingstechnieken?
Zo ja, dan lijkt me dat een nuttige aanschaf en iets om de komende kerstdagen eens rustig voor te gaan zitten.
Je automations lopen dus via Tuya smart? Hoe zien die er precies uit?Randy Stiffhard schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:09:
Ik heb met Black Friday een aantal bewegingssensoren van de Lidl gekocht en op de overlopen gehangen. Bij beweging gaan de lampen aan en 2 minuten later weer uit. Dat werkt. Maar nu zit ik met de volgende problemen:
1. De lampen gaan wat je ook doet na 2 minuten uit, ook als er binnen die periode opnieuw beweging is gedetecteerd. En als ze uit zijn, duurt het even (een minuut?) voordat ze bij beweging opnieuw aan gaan. Dit is heel vervelend als je een aantal keer op en neer loopt, want dan loop je door het donker. Wat ik dus zou willen is dat die periode van 2 minuten elke keer dat er beweging wordt gedetecteerd opnieuw ingaat. En bij voorkeur ook dat die minuut 'cooldown' verdwijnt.
2. Als ik de lampen via een slimme schakelaar of de app aan zet en er wordt vervolgens beweging gedetecteerd, dan gaan ze na 2 minuten weer uit. Ik wil dat ze, als ze handmatig zijn ingeschakeld, aan blijven.
Kan dit?
Punt 2 heb ik geprobeerd voor elkaar te krijgen door voor de schakelaar in de Tuya Smart-app een scène aan te maken die niet alleen de lampen op de overloop aan doet, maar ook een (verder ongebruikte) slimme stekker. In de scène voor de bewegingssensoren heb ik vervolgens de voorwaarde 'slimme stekker staat uit' opgenomen. Het lijkt me dat dit zou moeten kunnen werken, maar het loopt nog niet goed en sowieso vind ik dit geen ideale oplossing.
Gebruikt spul:
Gateway: Silvercrest (Zigbee)
Bewegingssensoren: Silvercrest (Zigbee)
Lampen: LSC (Tuya wifi) - kan ik eventueel vervangen door Zigbee-lampen, maar dat zou niet uit moeten maken lijkt me
Schakelaar: AliExpress, merk vergeten (Zigbee)
Stekker: LSC (Tuya wifi)
App: Tuya Smart
Mocht wat ik wil hiermee niet kunnen, zou het dan wel kunnen met bijvoorbeeld Home Assistant?
Ik gebruik sensor + gateway + zigbee lampen van Lidl en stuur alles aan met Apple Home. Heb ze ook op de overloop en gebruik ze met het zelfde doel, en dat gaat perfect. Ik heb 2 automation, 1 voor 'beweging op de overloop' die triggert bij ingaan van de 'beweging' status van de sensor en dan de lampen aanzet, en nog 1 voor 'einde beweging op de overloop' die triggert bij de 'geen beweging' status en dan de lampen weer uitzet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit automations heb gemaakt in tuya smart en maar 1x in de Lidl home app maar dat laatste ging met dezelfde logica als Apple Home.
Ja, het loopt via Tuya Smart. Volgens mij is dat exact hetzelfde als de Lidl Home-app, alleen met een andere naam en een ander logo. Apple Home heb ik niet. Gebruik wel Google Home. Die is aangesloten op de Tuya Smart-app, maar kan alsnog niet met de sensoren overweg.PhWolf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:08:
[...]
Je automations lopen dus via Tuya smart? Hoe zien die er precies uit?
Ik gebruik sensor + gateway + zigbee lampen van Lidl en stuur alles aan met Apple Home. Heb ze ook op de overloop en gebruik ze met het zelfde doel, en dat gaat perfect. Ik heb 2 automation, 1 voor 'beweging op de overloop' die triggert bij ingaan van de 'beweging' status van de sensor en dan de lampen aanzet, en nog 1 voor 'einde beweging op de overloop' die triggert bij de 'geen beweging' status en dan de lampen weer uitzet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit automations heb gemaakt in tuya smart en maar 1x in de Lidl home app maar dat laatste ging met dezelfde logica als Apple Home.
Wat ik nu in Tuya Smart heb ingesteld komt hierop neer (scene > when device status changes):
1
| ALS beweging gedetecteerd DAN doe lamp aan, wacht 2 minuten, doe lamp uit |
Maar wat jij dus doet is twee losse automations aanmaken? Dus dit:
1
| ALS beweging gedetecteerd DAN doe lamp aan |
1
| ALS geen beweging gedetecteerd DAN doe lamp uit |
Eigenlijk ligt dat veel meer voor de hand dan wat ik had bedacht...

Ik ben nu op kantoor, maar ik ga het vanavond proberen. Dank!
Klopt preciesRandy Stiffhard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:29:
[...]
Ja, het loopt via Tuya Smart. Volgens mij is dat exact hetzelfde als de Lidl Home-app, alleen met een andere naam en een ander logo. Apple Home heb ik niet. Gebruik wel Google Home. Die is aangesloten op de Tuya Smart-app, maar kan alsnog niet met de sensoren overweg.
Wat ik nu in Tuya Smart heb ingesteld komt hierop neer (scene > when device status changes):
code:
1 ALS beweging gedetecteerd DAN doe lamp aan, wacht 2 minuten, doe lamp uit
Maar wat jij dus doet is twee losse automations aanmaken? Dus dit:
code:
1 ALS beweging gedetecteerd DAN doe lamp aan
code:
1 ALS geen beweging gedetecteerd DAN doe lamp uit
Eigenlijk ligt dat veel meer voor de hand dan wat ik had bedacht...![]()
Ik ben nu op kantoor, maar ik ga het vanavond proberen. Dank!
[ Voor 8% gewijzigd door PhWolf op 13-12-2023 09:37 ]
Ik doe het ook zo, en ik heb meerdere bewegingssensoren, en dat werkt dan ook goed samen. Dus als beide een 'geen beweging gedetecteerd' geven gaat de lamp uit. Dat werkt echt beter dan verwacht. Er zit standaard al een vertraging in van een paar minuten.Randy Stiffhard schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:29:
code:
1 ALS beweging gedetecteerd DAN doe lamp aan
code:
1 ALS geen beweging gedetecteerd DAN doe lamp uit
Eigenlijk ligt dat veel meer voor de hand dan wat ik had bedacht...
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Dus min of meer dit:
1
| ALS sensor 1 OF sensor 2 beweging detecteert DAN licht aan |
1
| ALS sensor 1 EN sensor 2 geen beweging detecteert DAN licht uit |
heb van MP maar een Lidl gateway gekocht voor paar euro (nu dus zowel de Hue bridge als Lidl gateway aan router gehangen) en nu werkt het wel allemaal en het geheel kan via Google aangestuurd worden.Otan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:16:
[...]
das mooi k***e dan... kan de hue bridge ook niet als generieke zigbee fateway gebruikt worden om aan te sturen vanuit een andere app?
Hue bridge moet blijven om een Hue lamp mee te laten bewegen met de Ambilight tv...
Was op pagina 99 aan bod gekomen, de nieuwste smart plugs van Lidl werken niet op Hue, de oude wel. Heb nog even gekeken of ik met de Google Home integratie het misschien toch werkend zou krijgen, maar helaas.Otan schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:42:
[...]
zowel de smart led strip als de rgb kogel lampen werken bij wel gewoon met de hue app, behalve de smart plug, die kan ik in de hue app alleen aanzetten maar daarna niet meer uit
Bij mijn vriendin liggen nog 2 oude pluggen, omdat zij Lidl heeft ruil ik die maar om met de nieuwe die ik voor mijn huis had. Rest gaat terug.
ik heb het volgende probleem, in de Lidl home app krijg ik de melding dat al mijn apparaten offline zijn. Terwijl hij het tot gisteren goed heeft gedaan.
Hub gereset en van de stroom afgehaald, maar dit heeft geen resultaat!
Internet kabel aangesloten op laptop om te kijken of ik wel verbinding met de router heb, dit is het geval.
Resumé : mijn router werkt goed, de hub gereset, er branden 2 lampjes: status en lan, maar ik heb geen verbinding met internet!
Wat is er aan de hand?
Router al gereset? Soms gooit die roet in het eten.J.v.W. schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:56:
Hallo allemaal,
ik heb het volgende probleem, in de Lidl home app krijg ik de melding dat al mijn apparaten offline zijn. Terwijl hij het tot gisteren goed heeft gedaan.
Hub gereset en van de stroom afgehaald, maar dit heeft geen resultaat!
Internet kabel aangesloten op laptop om te kijken of ik wel verbinding met de router heb, dit is het geval.
Resumé : mijn router werkt goed, de hub gereset, er branden 2 lampjes: status en lan, maar ik heb geen verbinding met internet!
Wat is er aan de hand?
Staat de hub wel nog geregistreerd in de Lidl home app? Je kunt proberen de hub opnieuw te koppelen door de pairing mode af te trappen (reset 10 seconden indrukken dacht ik)
http://serve.infoteur.nl
Heb hier Sonoff-, merkloze en Lidl sensoren allemaal werkend op de Lidl bridge!StormRider schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:42:
Vraagje, ik heb hier nog een aantal aqara zigbee sensoren liggen. Ook nog een paar sonoff sensoren. Graag wil ik deze + de Lidl sensoren vanuit 1 bridge aansturen. Is dit mogelijk met de Lidl silvercest bridge?
Geweldig, dan ga ik maar eens een gokje wagen.koenster schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:16:
[...]
Heb hier Sonoff-, merkloze en Lidl sensoren allemaal werkend op de Lidl bridge!
Nu wil ik net echter 4 spotjes bestellen en 2 voor mij dezelfde producten voor een andere prijs, maar ook dat er een hoop niet leverbaar is.
Hebben jullie enig idee of deze voorraad op en af gaat of is het structureel dramatisch?
Verwijderd
Nu heb ik de 'nieuwe' Gateway van Lidl/Sylvercrest gekocht, omdat ze een mooie aanbieding hadden en omdat er Homekit EN Matter-support op zit. Mooi toekomstbestendig zou je dus zeggen. Fungeert deze gateway als volledige hub voor Homekit? Of moet ik hier alsnog een Apple TV of Homepod voor hebben?
Alvast bedankt
Homekit ondersteunt ie zeker, kwestie van de qr code op de gateway scannen in de Home app en alles wat je vervolgens verbindt met de gateway komt ook in je Apple Home terecht. Heb je geen Apple apparaat voor nodig verder, tenzij je b.v. Thread apparatuur wil gebruiken.Verwijderd schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:50:
Ik weet niet of het hier al gevraagd is, in dat geval mijn excuses. Ik heb zelf overal in huis Innr lampen, een aantal Sonos-speakers en een Samsung TV. Momenteel gebruik ik Google Assistent en Smart Life, maar ik wil graag overstappen op Homekit, omdat ik een iPhone heb en ook veel met Shortcuts werk.
Nu heb ik de 'nieuwe' Gateway van Lidl/Sylvercrest gekocht, omdat ze een mooie aanbieding hadden en omdat er Homekit EN Matter-support op zit. Mooi toekomstbestendig zou je dus zeggen. Fungeert deze gateway als volledige hub voor Homekit? Of moet ik hier alsnog een Apple TV of Homepod voor hebben?
Alvast bedankt
Matter op de Lidl gateway ja?
Tuya compatible Zigbee spul echter des te meer, dus doe er je voordeel mee want er is zoveel beschikbaar
1 tip wanneer je begint met apparaten aan je Gateway hangen: laat de Lidl app voor wat die is en gebruik meteen de Tuya smart app, deze kan nl. met veel meer types apparaten overweg (en ook gewoon alles van Lidl).
Verwijderd
Dus hij fungeert echt als volledige hub? (Waar je normaal een Apple TV of Homepod voor nodig hebt)?PhWolf schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:30:
[...]
Homekit ondersteunt ie zeker, kwestie van de qr code op de gateway scannen in de Home app en alles wat je vervolgens verbindt met de gateway komt ook in je Apple Home terecht. Heb je geen Apple apparaat voor nodig verder, tenzij je b.v. Thread apparatuur wil gebruiken.
https://www.iculture.nl/nieuws/lidl-home-matter-support/ijkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkol
Matter op de Lidl gateway ja?geen idee, ik heb het nooit getest en aangezien Lidl er met geen woord over rept zou ik er niet vanuit gaan dat je zomaar Matter spul kunt koppelen.
Volgens iculture wel
Klopt, ik gebruikte al de Smart Life app (net iets fijner dan de Tuya app). Maar heb ik die nog nodig als ik alles toevoeg in de Home(kit) app? Het scheelt dat je tussen Smart Life makkelijk Shortcuts kan gebruiken, maar het liefst gebruik ik gewoon 1 app (Home dus).Tuya compatible Zigbee spul echter des te meer, dus doe er je voordeel mee want er is zoveel beschikbaar![]()
1 tip wanneer je begint met apparaten aan je Gateway hangen: laat de Lidl app voor wat die is en gebruik meteen de Tuya smart app, deze kan nl. met veel meer types apparaten overweg (en ook gewoon alles van Lidl).
Volgens mij zijn er 3 Lidl Zigbee Gateways:Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 00:50:
[...]
Dus hij fungeert echt als volledige hub? (Waar je normaal een Apple TV of Homepod voor nodig hebt)?
[...]
https://www.iculture.nl/nieuws/lidl-home-matter-support/
Volgens iculture welMaar ik kan er verder weinig info over vinden idd.
[...]
Klopt, ik gebruikte al de Smart Life app (net iets fijner dan de Tuya app). Maar heb ik die nog nodig als ik alles toevoeg in de Home(kit) app? Het scheelt dat je tussen Smart Life makkelijk Shortcuts kan gebruiken, maar het liefst gebruik ik gewoon 1 app (Home dus).
A. Silvercrest gladde bovenkant: heeft Apple Home Kit en Google Assistent ondersteuning (nu 7,99 online)
B. Oude Silvercrest met spikkel bovenkant: heeft alleen Google Assistant ondersteuning.
C. Livarno gladde bovenkant: heeft alleen Google Assistant ondersteuning.
De Lidl-home App wordt/is aangepast voor Matter. en je zult dan wel A. nodig hebben voor Homekit .
Volgens mij "praat" de Lidl Home App gewoon Zigbee met de Hub.
Ik geloof dat de Smart Life (= tuya) ook al is aangepast voor Matter.
MET Apple iPhone, iPad, Mac, of Apple Watch met iOS 10 of macOS Mojave of later, is Apple's eigen Homekit te gebruiken.
Hopelijk werkt het allemaal met elkaar
Verwijderd
Klopt, die heb ik. Ik dacht: voor dat geld heb je niets te verliezen.Antonio di schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 01:23:
[...]
Volgens mij zijn er 3 Lidl Zigbee Gateways:
A. Silvercrest gladde bovenkant: heeft Apple Home Kit en Google Assistent ondersteuning (nu 7,99 online)
Maar ik heb dus eigenlijk de Smart (Tuya) Life of Lidl App nodig + de Homekit app? Er zit in de smart Life app idd wel een Homekit-koppeling. Maar ik snap niet helemaal wat die precies doet.De Lidl-home App wordt/is aangepast voor Matter. en je zult dan wel A. nodig hebben voor Homekit .
Volgens mij "praat" de Lidl Home App gewoon Zigbee met de Hub.
Ik geloof dat de Smart Life (= tuya) ook al is aangepast voor Matter.
Hij vindt in elk geval wel een aantal van m'n Innr lampen. Ook m'n Sonos vindt hij, maar daar kun je eigenlijk weinig mee vanuit de Homekit app. Wel kun je voor Apple Music shortcuts maken om b.v. Siri-commando's/automatiseringen te maken. Enkel m'n Samsung TV is zowel via Smartlife als via Homekit/Shortcuts niet te vinden/bedienen. Via Smarthings en Google Assistent dan weer wel.MET Apple iPhone, iPad, Mac, of Apple Watch met iOS 10 of macOS Mojave of later, is Apple's eigen Homekit te gebruiken.
Hopelijk werkt het allemaal met elkaar![]()
![]()
Het is wel een beetje een ingewikkelde constructie zo moet ik zeggen
Mijn ervaring: Je hebt de tuya of lidl app vooral nodig om alle apparaten te kunnen koppelen aan je gateway. Zodra dat gedaan is, verschijnt het apparaat ook in Apple Home (aangenomen dat je daarin eerst je gateway hebt toegevoegd) en ga je daar verder met hernoemen, indelen, automatiseren etc. Is Home daarna de enige app die je gebruikt? Hangt ervan af, want Home kan b.v. geen verbruik van een tuya slimme stekker uitlezen of opslaan. Dat moet je dan weer checken in de tuya app.Maar ik heb dus eigenlijk de Smart (Tuya) Life of Lidl App nodig + de Homekit app? Er zit in de smart Life app idd wel een Homekit-koppeling. Maar ik snap niet helemaal wat die precies doet.
Apparaten die native homekit ondersteuning hebben, zoals de nieuwe lidl gateway, kun je direct toevoegen in de Home app. Ook dan is het soms wel beperkt wat je kan met Home want ik had vroeger ook een homekit stekker van Eve en daarvan moest ik ook in de Eve app duiken om het verbruik te zien.
[ Voor 9% gewijzigd door PhWolf op 14-01-2024 09:19 ]
Livarno LED-sfeerverlichting - Zigbee Smart Home review door Antonio di
Ik heb de bouwlamp (voor de tuin) gekocht in de aanbieding. 20 euro, de oude lamp gaat niet meer aan en de draden lijken goed te zitten. Ik ben wel benieuwd, ik denk dat ik hem schakel aan de verlichting in de veranda en op beweging.Antonio di schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:45:
Ik heb een korte review geplaatst op Tweakers over de Lidl Livarno sfeerlamp met accu. Zie:
Hij heeft ook kleuren, misschien is dat wel leuk, ik heb verder weinig lampen in de tuin. Of niet, geen idee nog hoe het er uit zal zien
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Leuke review! Gebruik je hem vaak ? Of is het meer een leuke gimick?Antonio di schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:45:
Ik heb een korte review geplaatst op Tweakers over de Lidl Livarno sfeerlamp met accu. Zie:
Ik heb zelf een Hive van Dresden-Elektronik. Ik kan die ook best aanbevelen, al vind ik hem stiekem best duur voor wat je krijgt. Vooral leuk voor buiten in de zomer bijvoorbeeld.
Ik heb de Livarno lamp mee besteld met andere spullen voor de aanbiedingsprijs van 11,99 euro.Mimiix schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:37:
[...]
Leuke review! Gebruik je hem vaak ? Of is het meer een leuke gimick?
Ik heb zelf een Hive van Dresden-Elektronik. Ik kan die ook best aanbevelen, al vind ik hem stiekem best duur voor wat je krijgt. Vooral leuk voor buiten in de zomer bijvoorbeeld.
We hebben hem 1 week in gebruik gehad. Op de muur gericht is het wel een aardig dingetje maar niet WAF (vooral het zicht op de achterkant dan). Het bereik in oppervlakte is nogal klein, dus heel lokaal licht op de muur. Mijn dochter heeft deze Livarno lamp meegenomen naar haar studentenkamertje en is er blij mee. Leuk show lampje. Het is dus inderdaad meer een gimmick.
/▌
Ah das jammer. Maar voor deze prijs kan je er weinig van vinden toch? Hij zal namelijk best stevig in elkaar zitten.Antonio di schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb de Livarno lamp mee besteld met andere spullen voor de aanbiedingsprijs van 11,99 euro.
We hebben hem 1 week in gebruik gehad. Op de muur gericht is het wel een aardig dingetje maar niet WAF (vooral het zicht op de achterkant dan). Het bereik in oppervlakte is nogal klein, dus heel lokaal licht op de muur. Mijn dochter heeft deze Livarno lamp meegenomen naar haar studentenkamertje en is er blij mee. Leuk show lampje. Het is dus inderdaad meer een gimmick.
Bedankt voor de toelichting!
Bv https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100344633
En
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100339471
En
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100342019
edit: ik heb de goedkoopste besteld, ben benieuwd.
[ Voor 35% gewijzigd door THxZ0NE op 22-01-2024 19:38 ]
Ik ben trouwens erg tevreden over de bewegingssensor, ik heb wat slechte reviews gelezen maar hij gaat perfect aan wanneer hij aan moet gaan. Lamp blijft dan 5 minuten branden.
[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 23-01-2024 07:56 ]
/▌
-is er een mogelijkheid om de gateway te koppelen met apple homekit ?
-of moet ik upgraden met een nieuwe gateway ? (ik zie geen export of import mogelijkheid van mijn instellingen)
iemand ervaring hiermee ?
De gateway met Homekit heeft type nummer SGWZ 1 A2.no1san schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:58:
ik heb de lidl gateway uit 2021, werkt top echter ik heb geen qr code om te scannen voor apple homekit.
-is er een mogelijkheid om de gateway te koppelen met apple homekit ?
-of moet ik upgraden met een nieuwe gateway ? (ik zie geen export of import mogelijkheid van mijn instellingen)
iemand ervaring hiermee ?
Andere/oudere modellen kun je niet toevoegen aan Homekit
Herkenbare punten. We hebben er zelf ook eentje gekocht, oorspronkelijk om een plantenhoek in de woonkamer te accentueren, daar was de lamp niet sterk genoeg voor. Lamp heeft daarna een tijd in de kast gelegen tot ik op het idee kwam om hem in de slaapkamer achter de TV te leggen, die toepassing volstaat hij prima.Antonio di schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb de Livarno lamp mee besteld met andere spullen voor de aanbiedingsprijs van 11,99 euro.
De lamp past eigenlijk wel prima in het verwachtingspatroon, prima maar geen uitblinker. De Hue Go die we ook hebben is fors duurder, maar vertaalt zich ook terug in het veel grotere bereik en functies, zoals dat eigenlijk voor de hele vergelijking met Hue wel op gaat.
/▌
Ik heb de meldingen van de Lidl home app uitgezet. Inderdaad om de zelfde reden. Nu geen problemen meer.Marzman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:26:
Vinden jullie het niet vervelend dat je steeds berichten krijgt van de bewegingssensor in de Lidl app? Ik voel me een beetje als een soort controleur van het gezin zo(had ik ook met mijn slimme deurbel trouwens omdat de overbuurman daar te veel op stond, heb weer een gewone deurbel).
Kan het zijn omdat er meerdere lampen op 1 schakelaar zitten?
Nu zit ik te kijken of ik als volgende stap ook slimme thermostaatknoppen op de radiatoren via dit systeem kan aansturen. De meeste stand alone systemen vind ik idioot duur, en ik zou voor deze functie liever geen aliexpress spul kopen. Echter vond ik deze van Nedis, die best een goede indruk maakt, bij veel NL shops te vinden is en redelijk goedkoop is:
Nedis ZBHTR10WT
Heeft iemand ervaring met deze knoppen? Ik vraag me vooral af deze native ondersteund worden op de Lidl hub (via de Tuya of smartlife apps) en zo ja hoe ze aangestuurd kunnen worden (automations).
Meerdere lampen op 1 schakelaar maakt niks uit denk ik. Het gaat erom dat ze 3x uit-aan gaan (dus complete stroomonderbreking) met een vrij specifieke cadans - niet te snel, niet te langzaam.NickP93 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:31:
Ik heb een setje gu10 lampen van de lidl, en die krijg ik met geen mogelijkheid gereset. Ook niet met het langzame aan uit aan uit aan uit. Ik heb alles geprobeerd. Heeft er iemand tips?
Kan het zijn omdat er meerdere lampen op 1 schakelaar zitten?
Ik heb dit ook moeten doen met 6 spotjes op 1 dimmer toen ik de gateway overzette naar de tuya app. Het was best een lastig werkje, ik merkte ook dat het bij sommige spotjes meteen werkte en bij andere 2 of 3 keer opnieuw moest proberen.
Ik ben ook erg benieuwdPhWolf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:50:
Ik heb nu al een tijdje naar tevredenheid een hoop Lidl spul in huis: stuk of 25x E14/27/GU10, 4 bewegingssensors, 4 remotes, 1 rgb led strip en alles gekoppeld aan 2 hubs. Ook heb ik een paar tuya compatible spullen gekoppeld zoals slimme stekkers en een paar temp+humidity sensors.
Nu zit ik te kijken of ik als volgende stap ook slimme thermostaatknoppen op de radiatoren via dit systeem kan aansturen. De meeste stand alone systemen vind ik idioot duur, en ik zou voor deze functie liever geen aliexpress spul kopen. Echter vond ik deze van Nedis, die best een goede indruk maakt, bij veel NL shops te vinden is en redelijk goedkoop is:
Nedis ZBHTR10WT
Heeft iemand ervaring met deze knoppen? Ik vraag me vooral af deze native ondersteund worden op de Lidl hub (via de Tuya of smartlife apps) en zo ja hoe ze aangestuurd kunnen worden (automations).
Denk dat het wel gaat werken, op de doos staat zigbee en volgens wat ik eens gelezen heb is die app van hun hetzelfde als die tuya app.PhWolf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:50:
Ik heb nu al een tijdje naar tevredenheid een hoop Lidl spul in huis: stuk of 25x E14/27/GU10, 4 bewegingssensors, 4 remotes, 1 rgb led strip en alles gekoppeld aan 2 hubs. Ook heb ik een paar tuya compatible spullen gekoppeld zoals slimme stekkers en een paar temp+humidity sensors.
Nedis ZBHTR10WT
Deze is iets goedkoper en gratis verzending en dichterbij in duitsland https://nl.nbb.com/nl/p/n...play-android-ios/a-972522 die jij linkte zit in denemarken
[ Voor 8% gewijzigd door Toerq op 06-02-2024 22:33 ]
Goede vondst, bedankt!Toerq schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:18:
[...]
Denk dat het wel gaat werken, op de doos staat zigbee en volgens wat ik eens gelezen heb is die app van hun hetzelfde als die tuya app.
Deze is iets goedkoper en gratis verzending en dichterbij in duitsland https://nl.nbb.com/nl/p/n...play-android-ios/a-972522 die jij linkte zit in denemarken
Dat is best veelPhWolf schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:50:
/▌
Goede vraag! Ik denk dat je in de gemiddelde situatie eerder tegen de fysieke limieten van het medium (signalen door je huis) aanloopt, dan tegen een limiet aan devices die je kunt koppelen. Aan de andere kant kunnen devices als stekkers ook prima relay spelen voor het signaal, waardoor je dus in theorie ook behoorlijk ver van je gateway kunt zitten met je apparaten.Marzman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Dat is best veelHeoe veel apparaten kunnen er maximaal op 1 hub?
Het scheelt dat ik al 2 hubs/gateways heb staan, dus dit aantal wordt min of meer gedeeld door 2. De gateway in de woonkamer is het 'drukst' en die heeft 22 gekoppelde devices. Tot nu toe merk ik nog niets van een bottleneck in ieder geval.
misschien rare vraag.
Past het op iedere radiator? Ik heb al een kassieke thermostaat kraan en wil deze dan vervangen door de Nediss
/▌
dank voor je reactie.Marzman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:31:
Je moet alleen uitkijken dat je cv zijn warmte kwijt blijft kunnen (die je normale thermostaat vraagt). Idealiter heb je knoppen die communiceren naar je cv maar dat zal hier niet zijn. Als je ze boven gebruikt en in de huiskamer normale knoppen die open staan dan maakt het niet uit.
het is inderdaad voor boven.
past de aansluiting altijd?
Ligt aan de knop. In NL zijn een paar standaardmaten en de knoppen die door NL shops worden verkocht zijn vaak daarmee compatible, maar als je van buitenlandse shops/merken besteld moet je goed opletten of er een adaptersetje bijgeleverd word want vaak past het standaard niet, en of je dan uitkomt met de adapters is ook nog maar de vraag. Dat is ook 1 van de redenen dat ik liever niet op Ali bestel.brownyster schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:32:
[...]
dank voor je reactie.
het is inderdaad voor boven.
past de aansluiting altijd?
Hier in NL worden ook gewoon die van ali verkocht in de shops al dan niet met een ander label erop. Bv. Sonoff die staat op ali ook.PhWolf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Ligt aan de knop. In NL zijn een paar standaardmaten en de knoppen die door NL shops worden verkocht zijn vaak daarmee compatible, maar als je van buitenlandse shops/merken besteld moet je goed opletten of er een adaptersetje bijgeleverd word want vaak past het standaard niet, en of je dan uitkomt met de adapters is ook nog maar de vraag. Dat is ook 1 van de redenen dat ik liever niet op Ali bestel.
Denk dat de meeste wel in china gemaakt worden.
Uiteraard, omdat de winkels hier de selectie van 'compatible met NL maten' al hebben gemaakt. En uiteraard wordt veel spul in China gemaakt. Wat ik bedoel is dat het nog wel eens een teleurstelling kan zijn als je direct in buitenland/Ali gaat kopen omdat ze daar andere standaardmaten hanteren (en omdat de ene adapterset de andere niet is heb ik me laten vertellen)Toerq schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Hier in NL worden ook gewoon die van ali verkocht in de shops al dan niet met een ander label erop. Bv. Sonoff die staat op ali ook.
Denk dat de meeste wel in china gemaakt worden.
[ Voor 5% gewijzigd door PhWolf op 08-02-2024 14:56 ]
Ja dat is net zoiets als dat je een toetsenbord of laptop koopt. In een Belgische shop is dat azerty, maar niet omdat ze in Belgie worden gemaaktPhWolf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:56:
[...]
Uiteraard, omdat de winkels hier de selectie van 'compatible met NL maten' al hebben gemaakt. En uiteraard wordt veel spul in China gemaakt. Wat ik bedoel is dat het nog wel eens een teleurstelling kan zijn als je direct in buitenland/Ali gaat kopen omdat ze daar andere standaardmaten hanteren (en omdat de ene adapterset de andere niet is heb ik me laten vertellen)
/▌
- Sommige automatiseringen werken niet (nachtlampje gaat 's morgens niet meer automatisch aan)
- Widget werkt niet goed als de app niet draait op de achtergrond
- Sommige lampen springen niet aan als ik een scene kies
- En dan is er nog "hey google" die op internet naar "normaal" gaat zoeken in plaats van de scene "normaal" aan te zetten.
Hebben meer mensen hier last van? En is er wat aan te doen?
Ik praat met Siri maar die begrijpt soms ook niet of ik een kamer, een scene of een instelling bedoel. Zal wel eigen zijn aan het concept spraakassistentYellos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:09:
Pfff ik wordt momenteel helemaal gestoord van het systeem.
- Sommige automatiseringen werken niet (nachtlampje gaat 's morgens niet meer automatisch aan)
- En dan is er nog "hey google" die op internet naar "normaal" gaat zoeken in plaats van de scene "normaal" aan te zetten.
De widget van Lidl home app bedoel je? Die gebruik ik al lang niet meer, maar verbaast me niet dat dat niet vlekkeloos gaat. Je kunt alles koppelen via de Tuya/smartlife app, geen idee of die dezelfde widgets hebben maar over het algemeen hebben ze wel veel functionaliteit.
Ik zie soms ook dat een lamp niet meedoet en/of een willekeurige andere kleur wordt bij het kiezen van een scene. Ook heb ik 6 GU10 inbouwspotjes waarvan er soms op willekeurige momenten 1 aan gaat (en niet altijd dezelfde), maar dit zou kunnen komen omdat die allemaal aan een ouderwetse dimmer met druk/draaiknop hangen. Die dimmer staat weliswaar altijd helemaal 'aan' maar wellicht dat dit het toch zou kunnen zijn.
Ik heb ook een paar automations die 's ochtends de lampen in de slaapkamers geleidelijk helderder maken, en die doen af en toe ook onverwachte dingen zoals meteen naar 100% springen of steeds 1 stap achter liggen (dus op tijdstip van automation 2 gaan ze pas aan op helderheid van automation 1).
Behalve de spotjes ivm dimmer kan ik niet verklaren waar dit allemaal aan ligt. Mogelijk is het een kwestie van signaalsterkte en/of storingsbronnen tussen gateway en lamp?
Slimme (Zigbee) lampen zijn nog steeds te bedienen met een ouderwetse schakelaar.PhWolf schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:55:
[...]
Ik praat met Siri maar die begrijpt soms ook niet of ik een kamer, een scene of een instelling bedoel. Zal wel eigen zijn aan het concept spraakassistent![]()
De widget van Lidl home app bedoel je? Die gebruik ik al lang niet meer, maar verbaast me niet dat dat niet vlekkeloos gaat. Je kunt alles koppelen via de Tuya/smartlife app, geen idee of die dezelfde widgets hebben maar over het algemeen hebben ze wel veel functionaliteit.
Ik zie soms ook dat een lamp niet meedoet en/of een willekeurige andere kleur wordt bij het kiezen van een scene. Ook heb ik 6 GU10 inbouwspotjes waarvan er soms op willekeurige momenten 1 aan gaat (en niet altijd dezelfde), maar dit zou kunnen komen omdat die allemaal aan een ouderwetse dimmer met druk/draaiknop hangen. Die dimmer staat weliswaar altijd helemaal 'aan' maar wellicht dat dit het toch zou kunnen zijn.
Ik heb ook een paar automations die 's ochtends de lampen in de slaapkamers geleidelijk helderder maken, en die doen af en toe ook onverwachte dingen zoals meteen naar 100% springen of steeds 1 stap achter liggen (dus op tijdstip van automation 2 gaan ze pas aan op helderheid van automation 1).
Behalve de spotjes ivm dimmer kan ik niet verklaren waar dit allemaal aan ligt. Mogelijk is het een kwestie van signaalsterkte en/of storingsbronnen tussen gateway en lamp?
Dus zet je schakelaar UIT en dan weer AAN dan gaat een slimme lamp AAN.
Dus staat de schakelaar altijd op AAN en is er een DIP(je) in het stroomnet dan wordt dat door de slimme lamp gezien als een handmatige bediening.
Ja, sinds een paar dagen werkt het uitschakelen op een opgegeven tijd binnen de smart-automatisering in de lidl home app niet meer. Heeft het maanden prima gedaan en nu in eens niet meer. In of uitschakelen afhankelijk van zon-op of zon-onder werkt nog wel.Yellos schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:09:
Pfff ik wordt momenteel helemaal gestoord van het systeem.
Heel vreemd. Wat is er veranderd?
Ik bestelde de Zigbee Smart Lighting Starter Kit met 3 RGB lampen. Installeerde de Lidl Home app op mijn android-telefoon en
verbond de gateway met mijn router die dhcp en wifi aan had staan. Na enig gepruts lukte het me een nabije lamp met de app
te bedienen. Maar ik wilde die lamp aan de andere kant van het huis gebruiken en schroefde hem daar in de fitting.
De reikwijdte van mijn wifi bleek onvoldoende.
Nu heb ik nog een andere router die met een extender wel ontvangst heeft aan de andere kant van het huis.
Heb alle 5GHz en gastnetwerken uitgeschakeld op de router. Ook hier staat dhcp aan.
Maar hier krijg ik de gateway na tientalle pogingen niet verbonden met de app c.q. telefoon.
Het enige dat ik krijg is een add device timeout foutmelding.
Ben teruggegaan naar de oude situatie om te zien of er nog restanten van een apparaat, gateway en lamp te vinden waren. Dat was niet zo en heb de
wifi en de dhcp-server weer uitgeschakeld op die AVM-router.
Na ettelijke pogingen op de tweede router (TP-Link AC2300) en resets van de gateway lukt het nog steeds niet. Soms wordt me gevraagd om te bevestigen dat er een lampje groen brandt. Mijn LAN-lampje brandt steeds groen, maar het knippert soms wel. De statuslamp op de gateway brandt continu groen.
Toch nog geprobeerd om via een 2,4GHz wifi gastnetwerk de zaak aan de praat te krijgen, maar dat is ook niet gelukt. Heb het gastnetwerk maar uitgeschakeld.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze problemen om een apparaat te installeren?
Ik zit overigens binnen een straal van 1,5 meter van alle apparaten.
Bij voorbaat dankend.
De gateway moet wel verbonden zijn met wifi.
En gebruik de tuya app die is beter dan die van lidl vindt ik zelf.
[ Voor 40% gewijzigd door Toerq op 10-02-2024 17:03 ]
In de handleidingen kom ik de term pairing mode niet tegen....
De app laat zien wat je moet doen, iig de tuya app bij mij legt het uit.pablok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:03:
Volgens de handleidingen moet ik de gateway verbinden met een wifi 2,4G en zorgen dat ik bedraad en draadloos op hetzelfde netwerk zit.
In de handleidingen kom ik de term pairing mode niet tegen....
Klopt gateway op 2.4 en heb mijn telefoon op 5 maar wel zelfde netwerk idd maar als alles in ingesteld kun je ook op 4g/5g je spul bedienen
[ Voor 15% gewijzigd door Toerq op 10-02-2024 17:07 ]
De gateway moet bedraad verbonden worden met je router/netwerk. Dat gaat niet via wifii.pablok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:03:
Volgens de handleidingen moet ik de gateway verbinden met een wifi 2,4G
[ Voor 16% gewijzigd door PhWolf op 10-02-2024 17:24 ]
De app staat op mijn telefoon en mijn telefoon zit op het wifi-netwerk.
Zowel in de handleiding als in de instructies van de app om een apparaat toe te voegen staat dat ik bekabeld verbonden moet zijn met een 2,4GHz router.
Op de gateway zitten twee lampjes. Een ervan heeft als naam LAN, geen WLAN; en nog een statuslampje waarvan ik niet weet welke status waarvan wordt aangeduid.
Je Zigbee Lamp maak via het Zigbee protocol verbinding met je Zigbee Hub.pablok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:43:
De gateway is bedraad verbonden met mijn netwerk.
De app staat op mijn telefoon en mijn telefoon zit op het wifi-netwerk.
Zowel in de handleiding als in de instructies van de app om een apparaat toe te voegen staat dat ik bekabeld verbonden moet zijn met een 2,4GHz router.
Op de gateway zitten twee lampjes. Een ervan heeft als naam LAN, geen WLAN; en nog een statuslampje waarvan ik niet weet welke status waarvan wordt aangeduid.
Je telefoon heeft via Wifi een verbinding naar je Router en via de Ethernet kabel naar de Zigbee Hub.
Je hebt dus 2 gescheiden netwerken:
- Je Zigbee Hub en de daaraan verbonden Zigbee componenten EN
- Je Wifi netwerk en de daaraan verbonden Wifi apparaten waaronder je smartphone.
Je Zigbee Hub stuurt een Zigbee signaal naar je Zigbee lamp. Is de afstand te groot dan moet je hier tussen een Zigbee router plaatsen. Bij Zigbee treden (bijna) alle 230v Zigbee devices op als router dus ook lampen op 230V).
Zigbee is een automatisch "gemanaged" mesh-netwerk. Zet je dus een andere Zigbee lamp tussen je Zigbee Hub en je Zigbee lamp ver van de Zigbee Hub dan heb je kans dat de Zigbee lamp ver weg wel het signaal ontvangt voor bijv. AAN/UIT/verander-kleur-etc..
Je kunt er ook een Zigbee tussenstekker "er tussen" zetten etc..
Het maakt niet uit dat zo'n device UIT staat (bijv voor Licht), het blijft werken als Zigbee router/"versterkertje".
In bijlage 2 van onderstaande schrijven uit de link staat e.e.a. toegelicht:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Je gaat grondig te werk. En ik zal e.e.a. eens gaan lezen.Antonio di schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:09:
[...]
Je Zigbee Lamp maak via het Zigbee protocol verbinding met je Zigbee Hub.
Je telefoon heeft via Wifi een verbinding naar je Router en via de Ethernet kabel naar de Zigbee Hub.
Je hebt dus 2 gescheiden netwerken:
- Je Zigbee Hub en de daaraan verbonden Zigbee componenten EN
- Je Wifi netwerk en de daaraan verbonden Wifi apparaten waaronder je smartphone.
....
in bijlage 2 van onderstaande schrijven uit de link staat e.e.a. toegelicht:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Overigens fijn om te weten dat zigbee een automatisch managed mesh-netwerk is. Wist ik niet.
Maar ik krijg het begin niet klaar. De zigbee hub, i.c. gateway te installeren in de app.
Daarna wil ik idd de lamp besturen. Uit jouw toelichting maak ik op dat de verste lamp toch bediend zou kunnen worden als ik de twee andere lampen 'onderweg' aanbreng? Of is dit een misvatting.
Maar eerst zal ik toch de gateway aan de praat moeten krijgen.
Tuya smart heet de apppablok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:09:
Welke tuya-app gebruik je? Heb begrepen dat er meerder worden aangeboden.
Je moet als eerste de gateway toevoegen aan de app, er staat precies hoe dat moet (zoveel seconden resetin houden ofzoiets) en als de gateway is toegevoegd kun je de lampen toevoegen die moeten ook in pairing staan staat ook beschreven (3x aan uit met de schakelaar waar je normaal de normale lamp mee bediend) of als ze nog niet gebruikt zijn gaan ze vanzelf in pairing mode althans dat had ik gister toen ik 2 nieuwe installeerde. Dan zie je de lamp aan en uit faden
[ Voor 54% gewijzigd door Toerq op 10-02-2024 18:50 ]
Ij aanvulling op @Toerq : 1 groen Ledje op de Zigbee hub is voor de LAN (als die niet knippert heeft je Zigbee Hub verbinding met je (Wifi)-Router via de Ethernet kabel. Als ik het mij goed herinner blijft het 2de groene lampje knipperen tot dat je het succesvol in de App de Hub verbonden hebt aan de App, dan wordt het ook constant groen. Toevoegen Hub gaat via "Toevoegen Apparaat".pablok schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Je gaat grondig te werk. En ik zal e.e.a. eens gaan lezen.
Overigens fijn om te weten dat zigbee een automatisch managed mesh-netwerk is. Wist ik niet.
Maar ik krijg het begin niet klaar. De zigbee hub, i.c. gateway te installeren in de app.
Daarna wil ik idd de lamp besturen. Uit jouw toelichting maak ik op dat de verste lamp toch bediend zou kunnen worden als ik de twee andere lampen 'onderweg' aanbreng? Of is dit een misvatting.
Maar eerst zal ik toch de gateway aan de praat moeten krijgen.
Al je in de App weer "Toevoegen Apparaat' kiest (bijv. voor lamp), gaat de 2de groene led weer knipperen, etc.. je kunt een lamp toevoegen die in pair mode staat (zie @Toerq )
[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 10-02-2024 23:05 ]
Nou ik kon het niet laten en heb maar zo'n Nedis radiatorknop besteld op NBB (dank @Toerq !). Als test ben ik van plan die op mijn zolder te installeren waar ik mijn thuiswerkkamer/mancave heb. Doel is dat die radiator natuurlijk koud blijft als ik daar niet zit.
De knop is in ieder geval zonder moeite toe te voegen en aan te sturen via de Tuya smart app, deze herkent hem meteen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MI0HTJqt5EzJCgnxwHV9lgxP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iu7w7MTBhy3dlCTIkWoFfnUL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a8FZXlP3ca710BbCgkvQJGHF.jpg?f=user_large)
Liefst had ik deze via Apple Home aangestuurd, maar blijkbaar is de knop niet compatible want de Home app ziet m niet
Vandaar dus de automation in tuya smart, ik heb een slimme stekker op de zolder en wanneer daar meer dan 70W overheen gaat (minimale belasting wanneer ik daar zit te werken) gaat de radiator aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bx1EmneEZtThHwrExdxtJrcg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/97R8nWg6oOl50o1VN2lVc509.jpg?f=user_large)
Monteren was een fluitje van een cent: oude knop losdraaien (deze zat gelukkig niet strak aangedraaid), batterijen in de Nedis knop, knop in elkaar draaien en die op het ventiel draaien. Daarna 3x op het display drukken voor pairing en je kunt koppelen met je gateway (iig via tuya, smart life moet ook lukken neem ik aan).
Nu ga ik de komende dagen eens kijken of de automation ook werkt zoals ik wil. Als dat idd zo is ga ik dit wellicht in meer kamers toepassen.
Ziet er goed uit, ga ze ook ooit bestellen zit nu nog teveel in de verbouwing dus denk na de zomer als alle cv vervangen is.
Je kan ook als je de assistent hebt roepen hey google zet em op 24 ofzo als je weet dat je bv over een half uur naar zolder gaat.
Ben benieuwd naar je bevindingenPhWolf schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Nou ik kon het niet laten en heb maar zo'n Nedis radiatorknop besteld op NBB (dank @Toerq !). Als test ben ik van plan die op mijn zolder te installeren waar ik mijn thuiswerkkamer/mancave heb. Doel is dat die radiator natuurlijk koud blijft als ik daar niet zit.
De knop is in ieder geval zonder moeite toe te voegen en aan te sturen via de Tuya smart app, deze herkent hem meteen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Liefst had ik deze via Apple Home aangestuurd, maar blijkbaar is de knop niet compatible want de Home app ziet m niet
Vandaar dus de automation in tuya smart, ik heb een slimme stekker op de zolder en wanneer daar meer dan 70W overheen gaat (minimale belasting wanneer ik daar zit te werken) gaat de radiator aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Monteren was een fluitje van een cent: oude knop losdraaien (deze zat gelukkig niet strak aangedraaid), batterijen in de Nedis knop, knop in elkaar draaien en die op het ventiel draaien. Daarna 3x op het display drukken voor pairing en je kunt koppelen met je gateway (iig via tuya, smart life moet ook lukken neem ik aan).
Nu ga ik de komende dagen eens kijken of de automation ook werkt zoals ik wil. Als dat idd zo is ga ik dit wellicht in meer kamers toepassen.
Het element dat meet zit direct boven de radiator. Áls er warm water doorgelaten wordt stijgt de gemeten temperatuur veel te snel en stopt de toevoer dus weer.
Je zult een andere afsluiter (eentje waarbij de stift van de afsluiter naar de zijkant wijst of recht naar voren) moeten monteren als je zo'n knop wil gebruiken om te zorgen dat je enigszins de juiste ruimtetemperatuur kunt meten tijdens gebruik.
Dat risico bestaat inderdaad, ik zal erop gaan letten of dat gebeurt in de komende periode. Er is ook een temperatuur offset setting in de tuya app, ik denk dat die ook bedoeld is om te compenseren voor dit effect.Simple mind schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:09:
Een kraan met temperatuurvoeler in deze positie zal niet (goed?) werken.
Het element dat meet zit direct boven de radiator. Áls er warm water doorgelaten wordt stijgt de gemeten temperatuur veel te snel en stopt de toevoer dus weer.
Je zult een andere afsluiter (eentje waarbij de stift van de afsluiter naar de zijkant wijst of recht naar voren) moeten monteren als je zo'n knop wil gebruiken om te zorgen dat je enigszins de juiste ruimtetemperatuur kunt meten tijdens gebruik.
Als het inderdaad problematisch is ga ik een losse temperatuursensor in de kamer hangen en de kraan daarmee regelen. Dat geeft sowieso betere resultaten denk ik.
Misschien mosterd na de maaltijd. Ik heb een lidl/livarno AB met aan de uiteinden twee grote knoppen en ertussen in twee kleinere;XhaiKhaL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:29:
Weet iemand hoe je de Lidl afstandsbediening (uit de starterset) in pairing mode krijgt? Ik heb het plasticje bij de batterij verwijderd maar krijg hem niet gekoppeld aan de hub (die ik weer in de Tuya Smart app heb gekoppeld, ik heb dus niet de Lidl Home app gebruikt).
---===---
Een 0 om uit te zetten en aan de andere kant een | om aan te zetten. Beide knoppen tegelijk 5 sec ingedrukt houden dan gaat er een heel klein ledje boven de 0-knop snel knipperen. Dan ben je in pairing mode, heb ik begrepen uit de handleiding.
Zo heb ik het ook gedaan (gebruik ook de Tuya app, niet de Lidl app). Daarna kun je reeds gekoppelde devices aan de remote toevoegen (1 lamp, of heel veel lampen) en aangeven wat er moet gebeuren bij 1x op I drukken, 2x, 3x, 4x of 5x (zo kun je door verschillende scenes, kleuren, etc heen lopen door meerdere keren op de I te drukken).pablok schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Misschien mosterd na de maaltijd. Ik heb een lidl/livarno AB met aan de uiteinden twee grote knoppen en ertussen in twee kleinere;
Een 0 om uit te zetten en aan de andere kant een | om aan te zetten. Beide knoppen tegelijk 5 sec ingedrukt houden dan gaat er een heel klein ledje boven de 0-knop snel knipperen. Dan ben je in pairing mode, heb ik begrepen uit de handleiding.
Dank voor je reactie.pablok schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Misschien mosterd na de maaltijd. Ik heb een lidl/livarno AB met aan de uiteinden twee grote knoppen en ertussen in twee kleinere;

IK heb hem ook maar even besteld om te testen en als goed bevalt bestel ik er meerdere.Toerq schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:18:
[...]
Denk dat het wel gaat werken, op de doos staat zigbee en volgens wat ik eens gelezen heb is die app van hun hetzelfde als die tuya app.
Dat gezegd hebbende: zelf in het ideale geval (kraan onder de radiator, geen foutmelding na verloop van tijd) is de 'smart' functionaliteit beperkt tot wat je kunt instellen in de Tuya en/of Nedis apps en daar ben ik persoonlijk geen fan van. Geofencing met die apps wil ik niet aan beginnen, het is voor mij homekit of niets. De automations van tuya home werken helaas niet goed heb ik gemerkt, iig de (in mijn vorige post beschreven) automation dat de temperatuur hoger gaat zolang er een bepaalde hoeveelheid stroom over de slimme stekker gaat is niet consistent. Het enige dat echt goed lijkt te werken is een tijdschema instellen, maar dat kan natuurlijk ook met een oerdomme programmeerbare knop zoals die van de lidl zelf.
Samenvattend wordt dit hem niet voor mij. Ik lees ook dat de smart knoppen die wel homekit compatible zijn (tado en netatmo) ook niet of beperkt werken met geofencing, dus ik denk dat ik wellicht die domme knoppen ga installeren en dan wachten tot er een beter product op de markt komt
[ Voor 7% gewijzigd door PhWolf op 15-02-2024 11:09 ]
Hedenavond ook mijn nedis radiator knop ontvangen.PhWolf schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:23:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duidelijke installatie. Oude thermostaat verwijderd en de nieuwe geplaatst. Ging beetje stroef maar is zeker gelukt.
Heb niet de nedis app gebruikt want dan krijg ik er weer een smart app bij maar de Smart Life app waar de rest ook onder draait.
Vroeg mij wel af wat de linker knop met dat kraantje betekend. Je kan aan of uitzetten.
Rechts staat er een raam met knop dat zal wel zijn voor als het raam open staat dat hij automatisch kouder gaat regelen.
Voor de rest even bekijken hoe die gaat.
Browny
Staat idd totaal niet uitgelegd waar de knop met het kraantje linksonder voor dient. Ik denk dat het om de valve detection feature gaat: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/7270brownyster schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:28:
[...]
Hedenavond ook mijn nedis radiator knop ontvangen.
Duidelijke installatie. Oude thermostaat verwijderd en de nieuwe geplaatst. Ging beetje stroef maar is zeker gelukt.
Heb niet de nedis app gebruikt want dan krijg ik er weer een smart app bij maar de Smart Life app waar de rest ook onder draait.
Vroeg mij wel af wat de linker knop met dat kraantje betekend. Je kan aan of uitzetten.
Rechts staat er een raam met knop dat zal wel zijn voor als het raam open staat dat hij automatisch kouder gaat regelen.
Voor de rest even bekijken hoe die gaat.
Browny
"The function is known. If "on" the TRV is testing the valve is no jammed by running the motor and comparing the temperature. And is setting it off is dont do the test and you is not getting and error if the valve is jammed."
Dus een soort van (periodieke?) check of de kraan nog goed bediend kan worden.
- Widget op Samsung S telefoon werkt niet altijd goed
- Zo veel automatiseringen door elkaar dat het een puinhoop begon te worden
- Vroeger als experiment allemaal scenes aangemaakt die nu niet meer nodig zijn
Het werkt nu wel beter, maar het widget blijft haperen. Probleem: Als ik de lidl home app open werkt het widget perfect, maar als ik alle apps sluit werken sommige scenes in het widget niet meer. Alle app machtigingen staan op toestaan en achtergrond data is onbeperkt. Iemand nog een idee?
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 29-02-2024 09:36 ]
/▌
De smart tuinspots van Lidl kosten €50... In plaats daarvan heb ik alleen de RGB lampjes van Lidl gekocht voor €5 - Daarna bij de bouwmarkt een goedkope buitenlamp gehaald (waar je zelf een lampje in moet draaien) Geloof dat die rond een tientje kostten.
Daarmee was ik voor minder dan €15 euro per spotje klaar
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100344743
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 29-02-2024 13:05 ]