Overstappen op de appa Smart Life of Tuya. Die krijgen meer updates, werken daarom over het algemeen beter. Maar dan moet je wel alles weer opnieuw resetten en koppelen. Gelukkig weet je nu hoe dat moet.Yellos schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:42:
Dit weekend grote reset gedaan. hele "familie" met alle instellingen en gegevens gewist en helemaal opnieuw begonnen. Waarom?
- Widget op Samsung S telefoon werkt niet altijd goed
- Zo veel automatiseringen door elkaar dat het een puinhoop begon te worden
- Vroeger als experiment allemaal scenes aangemaakt die nu niet meer nodig zijn
Het werkt nu wel beter, maar het widget blijft haperen. Probleem: Als ik de lidl home app open werkt het widget perfect, maar als ik alle apps sluit werken sommige scenes in het widget niet meer. Alle app machtigingen staan op toestaan en achtergrond data is onbeperkt. Iemand nog een idee?
Hallo mensen, ik heb geprobeerd te zoeken maar kwam dit specifieke probleem nog niet tegen.
Ik heb de livarno led plafond lampen gehaald en die zijn zigbee compatible. Ik heb ze verbonden met homey zonder een app ertussen en het werkt prima. Alleen als de lamp met de app is uitgedaan, dan krijg ik de lamp met geen mogelijkheid weer aan met de gewone schakelaar in de muur.
Mijn ervaring met ikea lampen en spots is dat je met een normale schakelaar het altijd weer aan krijgt op de laatste bekende setting door het uit te schakelen, even wachten en weer aanzetten. Bij de lidl lamp blijft het gewoon uit helaas. Weet iemand of dit komt omdat het direct via homey is aangesloten zonder tussenkomst van een app of dat het een ding is van de lidl lampen? (Het gaat om deze lamp en nee ik heb het voor 1/10e van de prijs gekocht, niet volle prijs
)
Ik heb de livarno led plafond lampen gehaald en die zijn zigbee compatible. Ik heb ze verbonden met homey zonder een app ertussen en het werkt prima. Alleen als de lamp met de app is uitgedaan, dan krijg ik de lamp met geen mogelijkheid weer aan met de gewone schakelaar in de muur.
Mijn ervaring met ikea lampen en spots is dat je met een normale schakelaar het altijd weer aan krijgt op de laatste bekende setting door het uit te schakelen, even wachten en weer aanzetten. Bij de lidl lamp blijft het gewoon uit helaas. Weet iemand of dit komt omdat het direct via homey is aangesloten zonder tussenkomst van een app of dat het een ding is van de lidl lampen? (Het gaat om deze lamp en nee ik heb het voor 1/10e van de prijs gekocht, niet volle prijs
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Ik heb nog een lamp (met kleuren) voor 2,09 euro gekocht (helaas kleine fitting, maar voor dat bedrag
) en een stekker voor 3,99 euro gekocht. Zou het er uit gaan? Of zou er matter komen dat het zo goedkoop is?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het afprijsbeleid in winkels is er gewoon op gericht om door te stromen. Ik zie regelmatig klusmateriaal voor een habbekrats afgeprijsd die 2 weken later weer voor de volle mep er liggen (of nog erger, gewoon tegelijkertijd).
Tegelijkertijd zie ik van tuya al smart stekkers die matter ondersteunen, dus dat zal de lidl ook gaan volgen. Maar die stekker en lamp blijven voorlopig wel werken.
Tegelijkertijd zie ik van tuya al smart stekkers die matter ondersteunen, dus dat zal de lidl ook gaan volgen. Maar die stekker en lamp blijven voorlopig wel werken.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Thanks, dan heb ik gewoon een goedkope lamp en stekker.inquestos schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:47:
Het afprijsbeleid in winkels is er gewoon op gericht om door te stromen. Ik zie regelmatig klusmateriaal voor een habbekrats afgeprijsd die 2 weken later weer voor de volle mep er liggen (of nog erger, gewoon tegelijkertijd).
Zelfs op de webshop doen ze dat soms, een keer het artikel met 40 procent korting en een keer voor de volle mep. Tegelijkertijd.
/▌
ook @inquestosMarzman schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:57:
Ik heb nog een lamp (met kleuren) voor 2,09 euro gekocht (helaas kleine fitting, maar voor dat bedrag) en een stekker voor 3,99 euro gekocht. Zou het er uit gaan? Of zou er matter komen dat het zo goedkoop is?
Matter gebruikt Thread (2,4GMHz) voor aansturing van componenten en Bluetooth (2,4GHz) voor het koppelen van componenten.
Philips Hue gebruikt nu Zigbee (2,4GHz) en Bluetooth (2,4GHz) voor de componenten(devices).
Home assistant verkoopt nu al een Skyconnect USB stick en een Hubje Yellow, die werken voor Zigbee en recent ook voor Matter.
Er zit een Silicon Labs Multiprotocol EFR32MG21chip in die geschikt is voor 2,4GHz Zigbee/Thread/Bluetooth-BLE.
Dus Philips Hue of Lidl zou dat ook kunnen gaan gebruiken zo'n Multiprotocol EFR32MG21 chip.
Zover ik het begrijp van Home Assistant Multiprotocol EFR32MG21chip leidt dit tot 2 mesh-netwerken . 1 voor Matter/thread en 1 voor Zigbee.
Dus een smart Lamp met alleen Zigbee kan alleen voor het Zigbee netwerk optreden als router (o.a. versterken signaal).
Philips Hue gebruikt nu al Multiprotocol chips voor Zigbee/Bluetooth om deze naast/bij elkaar te gebruiken. Ben benieuwd of Philips Hue en/of Lidl multiprotocol chips gaan gebruiken met Zigbee/Bluetooth/Matter-Thread om de Zigbee historie en het nieuwe matter te gaan ondersteunen.
Ik denk van wel. Het is allemaal dezelfde Radio freq. De rest is software op een Chip als de Chip Multiprotocol ondersteund.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Gisteren/vandaag een "niemands-dalletjes' review op Tweaker gezet van de "Lidl Livarno home RGB LED-strip Zigbee 2m" met voornamelijk veel foto's. Deze ledstrip doet het uit de doos zo op/in Home Assistant (ZHA getest) en natuurlijk ook op de Lidl Hubs.
Met wel wat foto's voor de echte Tweakers over welke elektronica er in het doosje/kastje zit dat de ledstrip aanstuurt en Zigbee verbinding verzorgt. Zie:
Livarno home RGB LED-strip - Zigbee 2m review door Antonio di
Met wel wat foto's voor de echte Tweakers over welke elektronica er in het doosje/kastje zit dat de ledstrip aanstuurt en Zigbee verbinding verzorgt. Zie:
Livarno home RGB LED-strip - Zigbee 2m review door Antonio di
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 24-03-2024 17:56 ]
Trip report van deze plafondlamp:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100348295
Geïnstalleerd in het toilet, gemakkelijk aan te sluiten en wordt direct herkend door Home Assistent. Echter: HA ziet allerlei kleuren, terwijl het ding alleen verschillende warmtes witlicht doet. Als je bv. paars selecteert gaat het licht simpelweg uit (terwijl het ding in HA nog op "aan" staat, verwarrend). Voelt verder vrij goedkoop (plastic cover helpt niet), maar doet wat het moet doen en als je dit op een niet zo spannende plek installeert is dat prima. Van een afstandje ziet het er ook niet lelijk uit, maar smaken verschillen.
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100348295
Geïnstalleerd in het toilet, gemakkelijk aan te sluiten en wordt direct herkend door Home Assistent. Echter: HA ziet allerlei kleuren, terwijl het ding alleen verschillende warmtes witlicht doet. Als je bv. paars selecteert gaat het licht simpelweg uit (terwijl het ding in HA nog op "aan" staat, verwarrend). Voelt verder vrij goedkoop (plastic cover helpt niet), maar doet wat het moet doen en als je dit op een niet zo spannende plek installeert is dat prima. Van een afstandje ziet het er ook niet lelijk uit, maar smaken verschillen.
@grizzlywilde Via welke integratie? ZHA, Zigbee2MQTT, Deconz?
Overigens schrijft Lidl zelf ook dat hij kleuren moet doen...
✓ Uit te breiden en compatibel met Smart Home producten
✓ Te bedienen via app of spraakbesturing
✓ Helderheid, 16 miljoen kleuren en witlichttint
Iemand een tip? Ik heb 2 schema’s; licht aan 10 minuten voordat de zon ondergaat of om 7:00. Schema 2 is licht uit om 23:00 of 10 minuten na zonsopkomst.
Omdat het nu al ruim voor 7 uur licht is, blijft het licht aan en word deze niet meer uitgezet door de 10 minuten na zonsopkomst trigger.
Ik gebruik de Tuya app. Iemand nog een slimme oplossing?
Omdat het nu al ruim voor 7 uur licht is, blijft het licht aan en word deze niet meer uitgezet door de 10 minuten na zonsopkomst trigger.
Gewoon "of om 7:00" weg halen? dus alleen "licht gaat uit als de zon op komt"pjlgt schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:11:
Iemand een tip? Ik heb 2 schema’s; licht aan 10 minuten voordat de zon ondergaat of om 7:00. Schema 2 is licht uit om 23:00 of 10 minuten na zonsopkomst.
Wij stoeien er ook elk half jaar in de tussen seizoenen mee, dat je net alle lampen in de keuken aan hebt omdat je staat te koken, en dan gaat de zon op / onder en dan veranderd je scene weer

https://www.lidl.nl/p/liv...-smart-home/p100339427002
De kogel en Gu10 niet meer leverbaar omdat er iets nieuws aan zit te komen?
Heb er eigenlijk nog 2 nodig. Ben erg tevreden met de lidl lampen. Heb mijn yeelights en aantal ikea's vervangen voor de livarno's. Erg balen dus dat ze niet meer te krijgen zijn.
Iemand andere goede zigbee vervangers? Vind de kleuren van de ikea's namelijk nogal meh.
Heb er eigenlijk nog 2 nodig. Ben erg tevreden met de lidl lampen. Heb mijn yeelights en aantal ikea's vervangen voor de livarno's. Erg balen dus dat ze niet meer te krijgen zijn.
Iemand andere goede zigbee vervangers? Vind de kleuren van de ikea's namelijk nogal meh.
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Hmm je hebt gelijk!Septillion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:47:
@grizzlywilde Via welke integratie? ZHA, Zigbee2MQTT, Deconz?
[...]
Dit is via ZHA. Ik ga vanavond nog even kijken.
Wil je perse RGB, want die kogel met wittinten heb ik geloof ik nog wel een aantal en doe ik niets mee.LikeABawzs schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:11:
https://www.lidl.nl/p/liv...-smart-home/p100339427002
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Iemand nog tips wat betreft de Lidl lichtschakelaar. Eentje in de woonkamer doet de laatste tijd erg vreemd.
Gaat sporadisch ineens knipperen nadat je er op klikt. En soms na 1 of 2x klikken gaat licht weer goed aan of uit.
En soms doet ie eigenlijk niets behalve knipperen.
Vervang regelmatig de batterijen, maar een andere bij de eettafel lijkt nergens last van te hebben.
Vreemde is ook, ik heb diegene met kuren al eens eerder vervangen via klantenservice van Lidl, maar probleem blijft optreden bij die van de woonkamer.
Deze stuurt 6 led lampen aan. Verder doen we er niets bijzonders mee. Behalve regelmatig via Google opdracht geven om licht aan of uit te doen.
Gaat sporadisch ineens knipperen nadat je er op klikt. En soms na 1 of 2x klikken gaat licht weer goed aan of uit.
Vervang regelmatig de batterijen, maar een andere bij de eettafel lijkt nergens last van te hebben.
Vreemde is ook, ik heb diegene met kuren al eens eerder vervangen via klantenservice van Lidl, maar probleem blijft optreden bij die van de woonkamer.
Deze stuurt 6 led lampen aan. Verder doen we er niets bijzonders mee. Behalve regelmatig via Google opdracht geven om licht aan of uit te doen.
:strip_exif()/f/image/5FD8cToU6BATbDf9IBcCJOpc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Mesh op 01-04-2024 20:43 ]
Signature?
@Mesh zelfde hier, ook de woonkamer.
Achtergrond: die woonkamer is als eerste ruimte aangemaakt met een oudere AB, waar nog een 1 en een 0 op stond. Later vervangen door deze, waarbij drukken omschakelen betekent (uit wordt aan, aan wordt uit). Dat bestaat al een tijdje niet meer bij Lidl (tegenwoordig is het 1x tikken aan, 2x tikken uit) maar als het werkte, werkt het nog. Ik vermoed dat het zoiets is.
Ik overweeg om voor de woonkamer terug naar IKEA te gaan (makkelijker integreren met HomeAssistant) of om de Lidl gateway naar Tuya om te zetten.
Achtergrond: die woonkamer is als eerste ruimte aangemaakt met een oudere AB, waar nog een 1 en een 0 op stond. Later vervangen door deze, waarbij drukken omschakelen betekent (uit wordt aan, aan wordt uit). Dat bestaat al een tijdje niet meer bij Lidl (tegenwoordig is het 1x tikken aan, 2x tikken uit) maar als het werkte, werkt het nog. Ik vermoed dat het zoiets is.
Ik overweeg om voor de woonkamer terug naar IKEA te gaan (makkelijker integreren met HomeAssistant) of om de Lidl gateway naar Tuya om te zetten.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Misschien de bedrading van de lampen zelf? Heb je ze al op een andere plaats geprobeerd?Mesh schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:42:
Iemand nog tips wat betreft de Lidl lichtschakelaar. Eentje in de woonkamer doet de laatste tijd erg vreemd.
[Afbeelding]
Bij mij in de veranda knippert het ook soms, bedrading is door de vorige eigenaar gemaakt. Ik heb nog geen zin gehad om het goed op te lossen.
/▌
Toch nog even wat verder mee geknutseld. Heb de om 7 uur inschakeling van de lampen uit schema 1 gehaald en in een nieuwe 3e geplaatst. Daar tevens via een preconditie aangegeven dat deze alleen mag werken tussen zonsondergang en zonsopkomst.Yellos schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:12:
[...]
Gewoon "of om 7:00" weg halen? dus alleen "licht gaat uit als de zon op komt"
Wij stoeien er ook elk half jaar in de tussen seizoenen mee, dat je net alle lampen in de keuken aan hebt omdat je staat te koken, en dan gaat de zon op / onder en dan veranderd je scene weeris gelukkig maar even.
Ja wel echt de RGB, heb eigenlijk alleen RGB.inquestos schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:51:
[...]
Wil je perse RGB, want die kogel met wittinten heb ik geloof ik nog wel een aantal en doe ik niets mee.
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Zijn er meer mensen waarvan de smartplugs het begeven hebben? Een van mijn eerste generatie (zonder energiemeter) heeft het relais kapot, lampje gaat keurig uit maar daar houdt het ook mee op.
Hoe lang in gebruik?R-R-L schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:35:
Zijn er meer mensen waarvan de smartplugs het begeven hebben? Een van mijn eerste generatie (zonder energiemeter) heeft het relais kapot, lampje gaat keurig uit maar daar houdt het ook mee op.
Hoe hoog belast? (volt/Ampere)
Veel schakelen?
Schakelt meerdere apparaten (een heel verdeelblok met daarop meerdere apparaten)?
Ik heb er 1 zonder energie-meting van dik 2 jr oud die het nog goed doet, op een ledlamp van 7,5watt, paar keer per dag aan/uit schakelen.
Goede vraag, denk nu zo'n 1,5 jaar in gebruik. Hingen een tv, Chromecast en Sonos One aan, intussen alleen nog de Sonos. Routine dat hij uitgaat bij verlaten van het huis en handmatig aan, laatste kan zo wat dagen tussen zitten.Antonio di schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:30:
[...]
Hoe lang in gebruik?
Hoe hoog belast? (volt/Ampere)
Veel schakelen?
Schakelt meerdere apparaten (een heel verdeelblok met daarop meerdere apparaten)?
Ik heb er 1 zonder energie-meting van dik 2 jr oud die het nog goed doet, op een ledlamp van 7,5watt, paar keer per dag aan/uit schakelen.
Vaak als je meerdere apparaten schakelt met 1 slimme schakelaar (dus je schakelt 1 heel verdeelblok) dan krijgt die slimme schakelaar meerdere "opdondertjes" en dat is slecht voor de levensduur. Maar goed 1,5 jaar en dan al problemen en je genoemde apparaten zijn ook niet echt hoog vermogen.R-R-L schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:41:
[...]
Goede vraag, denk nu zo'n 1,5 jaar in gebruik. Hingen een tv, Chromecast en Sonos One aan, intussen alleen nog de Sonos. Routine dat hij uitgaat bij verlaten van het huis en handmatig aan, laatste kan zo wat dagen tussen zitten.
Zie ook hoofdstuk 7.4 "De praktijk: (Over)Belasting van de NOUS" van mijn review van een slimme NOUS stekker, voor de detail en doorverwijzingen over dit soort issues:
Smart ZigBee Socket NOUS A1Z 2-pack review door Antonio di
Schakelaars slijten ook, ik gebruik al jaren stekkerblokken met zo'n schakelaar er op (om standbyverbruik te verminderen) en die verslijten ook. Sosm doen ze het ook juist weer beter door ze tien keer achter elkaar aan en uit te ztten, geen idee of dit bij een slimme schakelaar ook helpt 
Maar na 1,5 jaar heb je nog garantie bij Lidl. Ik heb mijn stekker nog niet zo lang in gebruik, er hangt alleen een 11 Watt lamp aan, die wel meerdere keren per dag aan gaat (met bewegingssensor). Dus aan aantal keren aan uit zit ik misschien al voorbij jouw stekker.
Maar na 1,5 jaar heb je nog garantie bij Lidl. Ik heb mijn stekker nog niet zo lang in gebruik, er hangt alleen een 11 Watt lamp aan, die wel meerdere keren per dag aan gaat (met bewegingssensor). Dus aan aantal keren aan uit zit ik misschien al voorbij jouw stekker.
/▌
niet dat ik ook maar enig commentaar op hoe iets is geregeld wil geven, maar meer uit interesse... Waarom heb je niet een smart lamp die aan/uit gaat door bewegingssensor ipv een stekker die een ('domme') lamp aandoet? Puur omdat je de lamp al had en nog een slimme stekker had liggen of om een andere reden?Marzman schreef op zondag 7 april 2024 @ 07:16:
Ik heb mijn stekker nog niet zo lang in gebruik, er hangt alleen een 11 Watt lamp aan, die wel meerdere keren per dag aan gaat (met bewegingssensor). Dus aan aantal keren aan uit zit ik misschien al voorbij jouw stekker.
mijn signature is bewust leeg :-)
Omdat het een ledtl is in een ruimte zonder lichtknop. En dat was inderdaad al zo.pCOW schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:57:
[...]
niet dat ik ook maar enig commentaar op hoe iets is geregeld wil geven, maar meer uit interesse... Waarom heb je niet een smart lamp die aan/uit gaat door bewegingssensor ipv een stekker die een ('domme') lamp aandoet? Puur omdat je de lamp al had en nog een slimme stekker had liggen of om een andere reden?
/▌
dan snap ik je reden voor de smart plug ipv smart lamp!!Marzman schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:07:
[...]
Omdat het een ledtl is in een ruimte zonder lichtknop.
mijn signature is bewust leeg :-)
Ik weet natuurlijk niet waarom @Marzman een slimme tussen-stekker gebruikt i.p.v. een slimme lamp.pCOW schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:57:
[...]
niet dat ik ook maar enig commentaar op hoe iets is geregeld wil geven, maar meer uit interesse... Waarom heb je niet een smart lamp die aan/uit gaat door bewegingssensor ipv een stekker die een ('domme') lamp aandoet? Puur omdat je de lamp al had en nog een slimme stekker had liggen of om een andere reden?
Er zijn wel situatie waarbij een slimme lamp DOM is:
Lees bijlage 1 van mijn schrijven hier op Tweakers (in Forum formaat):
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
In huis hangen en draaien steeds meer "slimme" apparaten ieder met een eigen app en aansturing.
Ik wil nu een eerst stap maken om dat centraal aan te sturen en als ik dan lees dat mijn lidl lampen met Zigbee werken en ik wil kiezen tussen Home Assistant Green of Yellow.
Dan is het voor Yellow kiezen toch logischer omdat die al Zigbee ingebouwd heeft en dus samen kunnen werken?
Of snap ik er nog weinig van
Ik wil nu een eerst stap maken om dat centraal aan te sturen en als ik dan lees dat mijn lidl lampen met Zigbee werken en ik wil kiezen tussen Home Assistant Green of Yellow.
Dan is het voor Yellow kiezen toch logischer omdat die al Zigbee ingebouwd heeft en dus samen kunnen werken?
Of snap ik er nog weinig van
@hjs je kan natuurlijk ook een gebruikt mini pctje met een usb verlengkabeltje gebruiken en een sonoff dongel gebruiken.
Proxmox erop en gaan met ha en meer mogelijkheden.
Ja, de mogelijkheden zijn enorm, maar begin liever met iets standaards met een laag verbruik.amiaima schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:01:
@hjs je kan natuurlijk ook een gebruikt mini pctje met een usb verlengkabeltje gebruiken en een sonoff dongel gebruiken.
Wordt al erg genoeg als het virus je te pakken krijgt en je overal sensoren e.d. gaat ophangen ben ik bang van.
Op Home Assistant (HA) Green, Yello, of losse Raspberry-PI, een mini-pC-tje (X86-64) of een Android box draait (bijna) dezelfde software als je HAOS installeert. Het is een Linux Variant met daaronder HA-core etc..hjs schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:04:
[...]
Ja, de mogelijkheden zijn enorm, maar begin liever met iets standaards met een laag verbruik.
Wordt al erg genoeg als het virus je te pakken krijgt en je overal sensoren e.d. gaat ophangen ben ik bang van.
Dus je hebt net zoveel of net zo weinig kans op virussen op welke hardware je het ook draait.
Audits over HA zijn zeer positief (geen virus), zie:
https://www.home-assistan...audits-of-home-assistant/
Ik denk dat hjs het over een ander virus heeft 😉
Qua verbruik heb je gelijk maar op een klein pctje heb je meer mogelijkheden zoals plex server etc...
Zelf neig ik nu naar een n100 zelf bouw pctje met nas functie, ha, plex server, lms etc...
Qua verbruik heb je gelijk maar op een klein pctje heb je meer mogelijkheden zoals plex server etc...
Zelf neig ik nu naar een n100 zelf bouw pctje met nas functie, ha, plex server, lms etc...
lees eens: MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
voor een mini-pc voor HA
voor een mini-pc voor HA
Ja, teveel opties, ik waat het.
Maar de vraag was, is de yellow het extra geld waard ivm zigbee waardoor bv de lidl lampen beter/direct aan te sturen zijn
(Kan de lidl hub bv ertussen uit?)
Maar de vraag was, is de yellow het extra geld waard ivm zigbee waardoor bv de lidl lampen beter/direct aan te sturen zijn
(Kan de lidl hub bv ertussen uit?)
Je Lidl hub heb je niet meer nodig als je de Yellow versie gebruikt.
Op https://zigbee.blakadder.com/search.html kan je kijken welke apparaten en merken compatible zijn direct met HA out of the box als ik me niet vergis.
Of het je geld waard is kan je alleen zelf beantwoorden. Als tweaker zijnde ben je toch zelf meer aan het vogelen proberen en aan het googelen. Maar als je iets out of the box wil hebben zonder al te veel poespas is het een kant en klare oplossing met ondersteuning.
Op https://zigbee.blakadder.com/search.html kan je kijken welke apparaten en merken compatible zijn direct met HA out of the box als ik me niet vergis.
Of het je geld waard is kan je alleen zelf beantwoorden. Als tweaker zijnde ben je toch zelf meer aan het vogelen proberen en aan het googelen. Maar als je iets out of the box wil hebben zonder al te veel poespas is het een kant en klare oplossing met ondersteuning.
Heeft iemand een idee of de Silvercrest zigbee stekkerdoos / stekkerblok (3 afzondelijk schakelbare stekkers) tijdelijk uitverkocht is, of dat deze volledig uit het assortiment is verdwenen? Ik kan het apparaat niet meer vinden op de Lidl site.
Ik heb besloten om de Lidl spullen niet meer te gebruiken. De afstandsbediening laat het steeds vaker afweten, blijft knipperen en weigert om de lichten aan of uit te zetten. Bovendien irriteert het me dat er nog steeds geen integratie is met HomeAssistant.
Gelukkig heb ik nog genoeg Tradfri-lampen, zodat ik in ieder geval de woonkamer weer in IKEA heb zitten, waarmee HA dus wel gewoon overweg kan.
BInnenkort nog wat lichten bijbestellen, maar niet meer bij Lidl in ieder geval.
Gelukkig heb ik nog genoeg Tradfri-lampen, zodat ik in ieder geval de woonkamer weer in IKEA heb zitten, waarmee HA dus wel gewoon overweg kan.
BInnenkort nog wat lichten bijbestellen, maar niet meer bij Lidl in ieder geval.
Canon EOS | DJI M2P
Ik heb het via een algemene zigbee usb dongle in homeassistant zitten. Nooit de bridge gekocht. Werkt prima.Arjan A schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:35:
Ik heb besloten om de Lidl spullen niet meer te gebruiken. De afstandsbediening laat het steeds vaker afweten, blijft knipperen en weigert om de lichten aan of uit te zetten. Bovendien irriteert het me dat er nog steeds geen integratie is met HomeAssistant.
Is misschien nog wel een optie. Hier thuis werd iedereen er gek van dat de AB steeds niet werkte. Dat wilde ik vandaag meteen verhelpen.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:37:
[...]
Ik heb het via een algemene zigbee usb dongle in homeassistant zitten. Nooit de bridge gekocht. Werkt prima.
Binnenkort even kijken of ik de paar automations die nog in de Lidl hub staan kan vervangen door HA en dan kan de Lidl hub er helemaal uit. Wat er nu nog op zit aangesloten heeft geen AB nodig
Canon EOS | DJI M2P
De vraag is of dat zo is.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:37:
[...]
Ik heb het via een algemene zigbee usb dongle in homeassistant zitten. Nooit de bridge gekocht. Werkt prima.
Een slecht zigbee mesh los je niet op met een dongle.
@Arjan A Wat zijn de klachten? Heb je 2 zigbee netwerken draaien (tradfri en lidl)?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
De klacht is een steeds niet werkende AB. Als ik de batterij eruit haal en er opnieuw in stop, dan doet-ie het goed. Maar een dag later zie ik het lichtje continue knipperen. En als het niet knippert, begint het wel als je erop drukt. Zo is de batterij dus binnen twee dagen leeg.Mimiix schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:45:
[...]
De vraag is of dat zo is.
@Arjan A Wat zijn de klachten? Heb je 2 zigbee netwerken draaien (tradfri en lidl)?
Bovendien begon het geknipper bij drukken al een maand of wat geleden en moest je wel 5x drukken voor de lampen aan of uit gingen.
Ik heb inderdaad meerdere zigbee netwerken tegelijk draaien.
Overigens is het bij Lidl nooit mogelijk geweest om de afstandsbediening als toggle te gebruiken: 1x drukken aan, 1x drukken uit. Nee, je moest bij 1x drukken de actie definiëren (aan of uit, toggle kan niet) en bij 2x drukken. Tuya ondersteunt dat wel en een oudere versie van de Lidl Home app ook. In die tijd had ik dat gedefiniëerd. Toen er een nieuwe lamp bij kwam, kon die dus niet getoggled (is hier in NL woord voor?) worden en heb ik een automation gemaakt die die lamp aanzet als de rest ook aan gaat.
Dat is met IKEA toch wel stuk beter geregeld. Plus dat de batterijen in de AB bij IKEA ook een stuk langer meegaan.
Canon EOS | DJI M2P
Wat zegt de Lidl klantenservice daarover? Of heb je hen dit probleem niet voorgelegd?
Als je de eerste generatie lidl hub hebt kan kan je hem aanpassen/unlocken zodat je kan aansturen van uit HA, je moet hem wel open maken, wat draadjes voor een seriele poort er aan solderen etc. Leuk tweakers projectje, zie hierArjan A schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:39:
[...]
Is misschien nog wel een optie. Hier thuis werd iedereen er gek van dat de AB steeds niet werkte. Dat wilde ik vandaag meteen verhelpen.
Binnenkort even kijken of ik de paar automations die nog in de Lidl hub staan kan vervangen door HA en dan kan de Lidl hub er helemaal uit. Wat er nu nog op zit aangesloten heeft geen AB nodig
Everything is better with Bluetooth
aja dat is waar, niet bij stil gestaan.Mimiix schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:45:
[...]
De vraag is of dat zo is.
De afstandsbediening verliest zn signaal waarschijnlijk.Arjan A schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:05:
[...]
De klacht is een steeds niet werkende AB. Als ik de batterij eruit haal en er opnieuw in stop, dan doet-ie het goed. Maar een dag later zie ik het lichtje continue knipperen. En als het niet knippert, begint het wel als je erop drukt. Zo is de batterij dus binnen twee dagen leeg.
Bovendien begon het geknipper bij drukken al een maand of wat geleden en moest je wel 5x drukken voor de lampen aan of uit gingen.
Ik heb inderdaad meerdere zigbee netwerken tegelijk draaien.
Overigens is het bij Lidl nooit mogelijk geweest om de afstandsbediening als toggle te gebruiken: 1x drukken aan, 1x drukken uit. Nee, je moest bij 1x drukken de actie definiëren (aan of uit, toggle kan niet) en bij 2x drukken. Tuya ondersteunt dat wel en een oudere versie van de Lidl Home app ook. In die tijd had ik dat gedefiniëerd. Toen er een nieuwe lamp bij kwam, kon die dus niet getoggled (is hier in NL woord voor?) worden en heb ik een automation gemaakt die die lamp aanzet als de rest ook aan gaat.
Dat is met IKEA toch wel stuk beter geregeld. Plus dat de batterijen in de AB bij IKEA ook een stuk langer meegaan.
Begrijp wel dat het niet aan het merk ligt; je Lidl afstandsbediening is tuya.
Ik denk dat het hier vooral komt door de verschillende bridges die je hebt. Dat zorgt voor drukte op de 2.4ghz band en dus valt de zwakste uit.
In dit geval zal zon stick wel werken, omdat je alles kan combineren tot 1 netwerk.
Bij de 3-pack tussenstekkers staat sinds kort in de omschrijving dat ze ook energieverbruik kunnen meten. Deze versie is in Nederland voorheen nooit te koop geweest.
Weet iemand of de losse tussenstekker hier nu ook over beschikt? De reviews doen vermoeden van wel? Maar het staat niet in de beschrijving.
Weet iemand of de losse tussenstekker hier nu ook over beschikt? De reviews doen vermoeden van wel? Maar het staat niet in de beschrijving.
Science is stranger than fiction
Ik snap alleen niet dat dit enkele maanden geleden ineens begonnen is. Het heeft jaren lang goed naast elkaar gewerkt in een ongewijzigde configuratie.Mimiix schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 18:05:
[...]
De afstandsbediening verliest zn signaal waarschijnlijk.
Begrijp wel dat het niet aan het merk ligt; je Lidl afstandsbediening is tuya.
Ik denk dat het hier vooral komt door de verschillende bridges die je hebt. Dat zorgt voor drukte op de 2.4ghz band en dus valt de zwakste uit.
In dit geval zal zon stick wel werken, omdat je alles kan combineren tot 1 netwerk.
Daarnaast blijft het een ergernius dat de 'toggle' mogelijkheid niet bestaat bij Lidl, bij Tuya is dat bij mijn weten wel mogelijk. Afijn, de hele benedenverdieping draait nu weer onder Tradfri, gisteren wat extra spullen bij IKEA gehaald. De nieuwe stekkers (Tretakt) zijn kleiner en goedkoper dan de oude en lijken wel wat op de Lidl stekkers. Alles werkt nu weer naar behoren en alleen de buitenlampen zitten nog in het Lidl systeem onder een automation. Als die ook over zijn, dan gaat de Lidl hub er ook uit denk ik. Misschien wat om mee te gaan hobby-en (het is een 1st gen. dus er kan wellicht Tuya op).
Canon EOS | DJI M2P
Je kan ook de tuya app gebruiken als je iets mist.
/▌
Het kan heel goed WiFi van de buren zijn, dat het nu gewoon te druk is op de 2.4GHZ Band.Arjan A schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:48:
[...]
Ik snap alleen niet dat dit enkele maanden geleden ineens begonnen is. Het heeft jaren lang goed naast elkaar gewerkt in een ongewijzigde configuratie.
Software ondersteuning. Dit is puur de implementatie van Lidl tov Tuya. Apparaat ondersteund het, maar de software simpelweg niet.Daarnaast blijft het een ergernius dat de 'toggle' mogelijkheid niet bestaat bij Lidl, bij Tuya is dat bij mijn weten wel mogelijk.
Ik heb hier al veel gelezen over de smart plug en zou deze nu ook graag gebruiken in combinatie met Zigbee2MQTT.
Echter zie ik bij de compatibele devices 2 modellen staan:
- HG08673 (die "power" exposed)
- HG06337 (die geen "power" exposed).
Ik zou graag diegene hebben waarmee ook de energie gemeten kan worden. Maar op de websites van Lidl staat er maar 1 type.
- BE: artikelnummer 100339749
- NL: artikelnummer 100346911
Heeft er iemand een idee welke nu energie kan meten?
Ik zou graag diegene hebben waarmee ook de energie gemeten kan worden. Maar op de websites van Lidl staat er maar 1 type.
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Het zijn twee verschillende modellen omdat de aarding in Belgie anders is dan in Nederland (met een pin). Ik zie niks staan over energie meten (ik heb er een die het wel kan en een die het niet kan, Lidl zet het er gewoon bij in de beschrijving als het kan, die kunnen meten zullen wel op zijn, voor belgie is het artikelnr voor de tussenstekker met meting die ik heb 100346892 maar die hebben ze nu niet).nujtrug schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:20:
Ik heb hier al veel gelezen over de smart plug en zou deze nu ook graag gebruiken in combinatie met Zigbee2MQTT.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 02-05-2024 12:11 ]
/▌
Ik heb begin Januari 2024 de onderstaande besteld. Volgens de Website zonder stroommeter. Maar hij meet gewoon het stroomverbruik. het is natuurlijk geen garantie dat dat nu ook zo is.nujtrug schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:20:
Artikelnummer 100346911
EAN 4055334485395
IAN: 394214 (op factuur)
ik heb sinds van de week dat de apparatatuur van de lidl niet meer reageren via Google Home iemand anders ook last van? via de lidl app werkt het prima, en ook is de app geautoriseerd in google home
Lidl heeft weer wat Zigbee spullen online in de aanbieding, zie o.a. tussen-stekker:
https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100346911
Enig idee of deze het stroomverbruik meten?Antonio di schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:40:
Lidl heeft weer wat Zigbee spullen online in de aanbieding, zie o.a. tussen-stekker:
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Nee
[ Voor 96% gewijzigd door JaVaWa op 13-05-2024 13:37 ]
"Nee" als in geen idee, of "Nee" ze meten geen stroomverbruik?
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
@Beefhead lijken geen stroomverbruik te meten/ door te geven: info stekker op Z2M
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als ik in elk topic waar ik niets van weet zou aangeven dat ik er geen idee van heb, dan zou ik daar een dagtaak aan hebbenBeefhead schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:57:
[...]
"Nee" als in geen idee, of "Nee" ze meten geen stroomverbruik?
Nee = dit apparaat geeft geen energieverbruik door.
(ik heb er zelf ook een paar)
[ Voor 4% gewijzigd door JaVaWa op 13-05-2024 16:52 ]
Ik heb er 2 besteld gisteren via Lidl.nl en die komen morgen of woensdag aan.
Ik laat dan weten of deze bestelde Lidl Zigbee tussen-stekkers stroom METEN of NIET.
Nee die meten geen stroomverbruik. Dan moet je dezelfde stekkers uit Duitsland halen. Heb ik laatst ook gedaan, die doen hier al een paar maanden uitstekend hun werk (met stroommeting, wasmachine en vaatwasser aan gehangen).
Deze moet je dan hebben: https://www.lidl.de/p/sil...energiezaehler/p800003184
Ik had ze via zo'n pakketservice laten overkomen. Kost tientje extra geloof ik (nog steeds cheap). Beter dan die Chinese rommel.
Edit: Om maar wat specifieker te zijn, via Mailboxde.com laten overkomen. Je krijgt van hun een tijdelijk adres, daar laat je het heen sturen, en zij laten je weten dat de rommel bij hun is aangekomen en hoeveel het kost om door te sturen. Jij zet dan zoveel euro op je 'credit' en zodra dat binnen is sturen ze het dezelfde dag nog door. Werkte echt top. Aanrader.
[ Voor 47% gewijzigd door spokje op 13-05-2024 17:42 ]
Dank voor de tip. Heb via vrienden een set van 5 besteld voor bijna € 48.
https://www.lidl.de/p/sil...energiezaehler/p800006681
https://www.lidl.de/p/sil...energiezaehler/p800006681
Je weet dat de binnenkant dezelfde Chinese rommel is? (Tuya)spokje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:38:
[...]
003184
Ik had ze via zo'n pakketservice laten overkomen. Kost tientje extra geloof ik (nog steeds cheap). Beter dan die Chinese rommel.
Er zijn nogal wat verschillende soorten op de markt en het lijkt een sport te zijn om ze zo klein mogelijk te maken tegenwoordig. Daar zijn verschillende posts aan gewijd in het Zigbee2mqtt topic mocht je dat willen checken. Deze van de Lidl zitten goed ik elkaar en er is dus niet bespaard op de grootte van materialen en vooral ruimte om die elektronica heen om bijvoorbeeld ook goed koel te blijven. Wat de levensduur, en daarmee de veiligheid bevorderd.Mimiix schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:44:
[...]
Je weet dat de binnenkant dezelfde Chinese rommel is? (Tuya)
Dat maakt niet uit, de chip blijft hetzelfde. Het relais blijft hetzelfde.spokje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:13:
[...]
Er zijn nogal wat verschillende soorten op de markt en het lijkt een sport te zijn om ze zo klein mogelijk te maken tegenwoordig. Daar zijn verschillende posts aan gewijd in het Zigbee2mqtt topic mocht je dat willen checken. Deze van de Lidl zitten goed ik elkaar en er is dus niet bespaard op de grootte van materialen en vooral ruimte om die elektronica heen om bijvoorbeeld ook goed koel te blijven. Wat de levensduur, en daarmee de veiligheid bevorderd.
Je leest over mijn gedeelte van 'ruimte om de elektronica heen'. Als je er 3000 watt doorheen jast wordt het nogal warm. Ruimte helpt dan. Nogmaals check het Zigbee2MQTT topic.Mimiix schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:35:
[...]
Dat maakt niet uit, de chip blijft hetzelfde. Het relais blijft hetzelfde.
<knip>Mag wat beleefder / constructiever
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 14-05-2024 12:48 ]
Begin deze maand (voor de actie, grr te snel, had al een voorgevoel, enfin
) een drie pack van de smart stekkers online gekocht (wat drie keer de single is zie onder aan die pagina)
/f/image/A4RMLwfsVDFhf9g4pv2C8HIO.png?f=fotoalbum_large)
Heb ze via Z2M aan HA gehangen en je kunt er gewoon een aantal dingen mee meten:
/f/image/zVwVCt9TV19B5ue9onnFq97f.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook een wasje van net:
/f/image/uuXDT6lUnABPNu7iR3tBmKZA.png?f=fotoalbum_large)
(geen garanties)
/f/image/A4RMLwfsVDFhf9g4pv2C8HIO.png?f=fotoalbum_large)
Heb ze via Z2M aan HA gehangen en je kunt er gewoon een aantal dingen mee meten:
/f/image/zVwVCt9TV19B5ue9onnFq97f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uuXDT6lUnABPNu7iR3tBmKZA.png?f=fotoalbum_large)
(geen garanties)
"I'll leave the party in style and not to be carried out"
Ben bang dat die enkele uitvoering geen stroommeting heeft. Staat er niet bij in ieder geval, itt het 3-pack.MixT2311 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:01:
Begin deze maand (voor de actie, grr te snel, had al een voorgevoel, enfin) een drie pack van de smart stekkers online gekocht (wat drie keer de single is zie onder aan die pagina)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(geen garanties)
Lang geleden wel de stekker MET stroommeting opgeslagen in mijn favorieten, maar kan me niet herinneren dat ik die ooit als "op voorraad" heb gezien.
Feel free to Buy me a coffee
Jij denkt dat er in het 3-pack een ander model stekker zit?musicpixel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Ben bang dat die enkele uitvoering geen stroommeting heeft. Staat er niet bij in ieder geval, itt het 3-pack.
Lang geleden wel de stekker MET stroommeting opgeslagen in mijn favorieten, maar kan me niet herinneren dat ik die ooit als "op voorraad" heb gezien.
Er staat bij het 3-pack toch ook welke stekker erin zit en dat je die ook los kunt kopen?
Lijkt mij eerder dat de tekst gewoon niet klopt en waarschijnlijk een copy/paste is van een eerder model.
Het staat misschien niet specifiek nee bij de omschrijving online, maar ik gokte dat een 3-pack gewoon 3x hetzelfde is en ik zie wel; heb netjes drie dezelfde doosjes met dezelfde omschrijving:musicpixel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Ben bang dat die enkele uitvoering geen stroommeting heeft. Staat er niet bij in ieder geval, itt het 3-pack.
:strip_exif()/f/image/nuXA1yMFjgiSwZoCqI7489nJ.jpg?f=fotoalbum_large)
MET energiemeter
Maar ik vind het ook allemaal verwarrend; misschien dan gewoon geluk gehad, maar gezien reacties van andere kopers die hetzelfde beamen zit je denk ik wel goed met de gok, zeker nu voor 8/stuk.
[ Voor 8% gewijzigd door MixT2311 op 14-05-2024 16:41 ]
@remmuz @MixT2311 Ik heb even doorgeklikt naar de bij het 3-pack gelinkte losse stekker en daar de handleiding van geopend. Die handleiding geeft aan HG06337 en bevat niets over stroommeting.
De stekkers die ik hier zelf heb geven in Z2M ook HG06337 aan en hebben geen stroommeting.
Het doosje wat ik heb is ook anders dan de foto hierboven, met een andere streepjescode. Als het goed is staat er ook een IAN nummer op. Hiermee kun je de handleiding wel vinden op de Lidl support site.
IN Z2M staat ook een Lidl stekker met stroommeting, de HG08673.
Ik denk dat dat degene is die @MixT2311 heeft en in het 3-pack zit.
Mijn ervaring met de Lidl website is dat deze helaas niet uitblinkt in de informatievoorziening zoals handleidingen en IAN nummers.
In de reviews bij de enkele stekker staat dan weer wel dat er energiemeting op zit...
De stekkers die ik hier zelf heb geven in Z2M ook HG06337 aan en hebben geen stroommeting.
Het doosje wat ik heb is ook anders dan de foto hierboven, met een andere streepjescode. Als het goed is staat er ook een IAN nummer op. Hiermee kun je de handleiding wel vinden op de Lidl support site.
Mijn ervaring met de Lidl website is dat deze helaas niet uitblinkt in de informatievoorziening zoals handleidingen en IAN nummers.
In de reviews bij de enkele stekker staat dan weer wel dat er energiemeting op zit...
[ Voor 3% gewijzigd door musicpixel op 14-05-2024 18:26 ]
Klopt, ik heb de HG08673. Wanneer hebben jullie de stekkers gekocht? Zo uit de recensies begreep ik dat vanaf (edit) november 2023 (?) ineens de versie geleverd werd met metermusicpixel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:20:
@remmuz @MixT2311 Ik heb even doorgeklikt naar de bij het 3-pack gelinkte losse stekker en daar de handleiding van geopend. Die handleiding geeft aan HG06337 en bevat niets over stroommeting.
Die van mij zijn van een jaar of 2 geleden denk ik.MixT2311 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:34:
[...]
Klopt, ik heb de HG08673. Wanneer hebben jullie de stekkers gekocht? Zo uit de recensies begreep ik dat vanaf januari (?) ineens de versie geleverd werd met meter
Bij Lidl Duitsland exact hetzelfde artikelnummer 100346911 voor de enkele versie en die is mét energiemeter volgens de beschrijving.
Zónder bestaat gewoon niet meer.
Zónder bestaat gewoon niet meer.
Mijn bestelling van 12-05-2024 (2 stuks tussenstekkers) zijn/is binnen.
Onder Home Assistant staat "opsomming afgeleverd" en daar staat inderdaad het stroomverbruik.
Onder een Lidl Silivercrest/livarno Gateway met de Smartlife App staat "Monthly Ele (Kwh)".
Kortom de Lidl tussenstekker die ik besteld heb afgelopen zondag in de aanbieding voor 7,99 euro hebben een stroomverbruik-meter. Staat ook op het doosje. Via CashbackXL krijg je nog 4,5 procent korting (Aankoop zonder verzending en EX-BTW). Mijn bestelling en oudere bevestigingen van Tweakers dat er een stroommeter in zit, is natuurlijk geen 100% garantie dat jij die ook ontvangt, maar berichten op dit forum spreken al dat sinds okt-2023 ze met stroommeter geleverd worden.
Zie plaatjes:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 49% gewijzigd door Antonio di op 20-05-2024 18:33 ]
@Antonio di
Super. Bedankt voor het delen!
Super. Bedankt voor het delen!
Als iemand nog een goedkoop GU10 kleuren/Wit ledlampje zoekt voor zijn Lidl Zigbee-gateway:, zie:
EweLink Zigbee GU10 dimbare smartled RGB-CW review door Antonio di
EweLink Zigbee GU10 dimbare smartled RGB-CW review door Antonio di
Ben ook geinteresseerd in deze stekkers.
Gebruik je ook de LIDL Silvercrest Zigbee gateway?
Integreert die met Home Assistant?
En heb je dan ook de verbruikssensors beschikbaar in HA?
Ik heb o.a. een Lidl Silvercrest gateway (de product sticker op de achterkant zegt dat het een Livarno is?) gebruikt voor de test van deze Lidl Zigbee tussen-stekker met de SmartLife App (is een TUYA app) op deze gateway. Daar wordt gemeld dat deze tussenstekker een stroommeter heeft .brxm schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:07:
[...]
Ben ook geinteresseerd in deze stekkers.
Gebruik je ook de LIDL Silvercrest Zigbee gateway?
Integreert die met Home Assistant?
En heb je dan ook de verbruikssensors beschikbaar in HA?
Ik heb de Lidl tussensteker ook rechtstreeks aan HA (ZHA) gekoppeld HA en HA ziet ook de stroommeter op deze Lidl-tussenstekker. HA houdt statistiek bij (Longterm) van het stroomverbruik. Zie tekst en foto's van mijn vorige post:
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 24% gewijzigd door Antonio di op 20-05-2024 18:25 ]
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Toch is het me nog niet 100% duidelijk.
Achtergrond van mijn vraag - ik draai HA in een virtual machine op een server en ik heb zodoende niets aan een USB-Zigbee dongel (server staat op een plek met weinig/slecht draadloos bereik), daarom zoek ik een Zigbee gateway die ik kan plaatsen waar ik wil en dan via mijn bekabelde thuis LAN kan aansluiten op de server.
Die van LIDL kan via ethernet worden aangesloten, maar ik lees veel berichten dat het niet goed intergreert in HA.
Wat ik wil is de LIDL Gateway aansluiten op mijn ethernet LAN, waar ook de Home Assistant server aan verbonden is, en dan de Gateway koppelen aan Home Assistant, met ZHA of een andere integratie als die er is.
Edit: Ik heb nul ervaring met Tuya/Zigbee, heb totnutoe enkel Shelly's in huis en die koppelen direct via wifi met HA, daar is geen gateway of coordinator of orchestrator voor nodig. Vandaar de vragen, die misschien voor mensen met meer ervaring in Zigbee vragen naar de bekende weg zijn.
Achtergrond van mijn vraag - ik draai HA in een virtual machine op een server en ik heb zodoende niets aan een USB-Zigbee dongel (server staat op een plek met weinig/slecht draadloos bereik), daarom zoek ik een Zigbee gateway die ik kan plaatsen waar ik wil en dan via mijn bekabelde thuis LAN kan aansluiten op de server.
Die van LIDL kan via ethernet worden aangesloten, maar ik lees veel berichten dat het niet goed intergreert in HA.
Wat ik wil is de LIDL Gateway aansluiten op mijn ethernet LAN, waar ook de Home Assistant server aan verbonden is, en dan de Gateway koppelen aan Home Assistant, met ZHA of een andere integratie als die er is.
Edit: Ik heb nul ervaring met Tuya/Zigbee, heb totnutoe enkel Shelly's in huis en die koppelen direct via wifi met HA, daar is geen gateway of coordinator of orchestrator voor nodig. Vandaar de vragen, die misschien voor mensen met meer ervaring in Zigbee vragen naar de bekende weg zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door brxm op 17-05-2024 23:09 ]
Ik neem aan dat je "Direct Wifi" betekend: geen Cloud nodig voor je Shelly's (Tasmota of zo).brxm schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:05:
Ik heb een tijdje geleden mijn Medion Wifi MD10444 (zie ook review op Tweakers) via een het Tuya "development in the Cloud" (indirect kunnen koppelen) aan HA. Ik had toen ook een Lidl Gateway-1 op die manier gekoppeld aan HA. Dus allemaal Cloud afhankelijk. De gateway-1 heeft mijn dochter meegenomen naar haar studentenkamertje en gebruikt ze met haar eigen account. Ik heb toen die gateway-1 uit de Cloud gegooid van Tuya development environment. De MD10444 bediening onder HA bleef gewoon werken, omdat die Wifi is en niet afhankelijk van een lokaal Zigbee gateway-1.
Later heb ik weer een goedkoop (7,99 euro) een Lidl gateway-2 gekocht (die op de foto's) en met mijn zelfde account ingericht maar niet aan die Tuya development environment gekoppeld. Ook dat werkte voor de Lidl Zigbee gateway-2 en de Lidl tussenstekker in ieder geval voor AAN/UIT onder HA. Stroom, Voltage en wattage waren zichtbaar onder HA maar "grey" (niet actief). Die laatste 3 heb ik actief gemaakt onder/Op/via HA na Gateway-2 weer aan die " Tuya development environment" toegevoegd te hebben. Ik weet niet of dat nodig was om die entiteiten onder HA actief te maken (de AAN/UIT was actief zonder dat gateway-2 onder de Cloud toegevoegd was!) .
Het komt er op neer:
- Ik zie in de Tuya Cloud wel de stroommeter als "add_ele" maar onder HA is deze niet zichtbaar en is het mij ook niet gelukt hem toe te voegen aan HA.
- Je bent Cloud afhankelijk met deze oplossing en krijgt heel hoogst waarschijnlijk nog niet die stroommeter in HA via de Lidl (Tuya) Gateway-2. Tuya weet alles wat je doet met je Zigbee stuff op deze manier.
- Om de zoveel tijd moet je via een QR-code op HA de verbinding naar de Tuya Cloud weer activeren met de SmartLife App (scannen).
- Gateway-2 is unsupported zegt HA.
- de gratis "Tuya development environment" is gelimiteerd voor aantal devices en wordt toegestaan voor
"development" door "campus..." (lees: students). Toekomstig "gratis" support is dus nogal onzeker.
Mogelijk oplossing:
Er zijn ook Zigbee Dongles die een Ethernet aansluiting hebben (dus geen USB) en ook ZHA of Zigbee2MQTT op HA support hebben. Die Dongles kosten meer als zo'n goedkoop Lidl Tuya gateway-2 ,maar dan heb je niet al dat "gedonderd".
Op "Blakadder" kun je kijken welke Zigbee componenten/devices werken op ZHA en/of Zigbee2MQTT.
Je kunt dan de Zigbeee Lidl Zigbee Tussen-stekkers met stroommeters kopen en gebruiken op HA via zo'n Zigbee Dongle met Ethernet aansluiting (en natuurlijk nog veel meer Zigbee devices).
Hieronder nog wat scherm-afdrukjes van mijn "pogingen" met HA, de Lidl Tuya gateway-2 en de Tuya Cloud de zaken van de Lidl Zigbee tussenmeter werkende te krijgen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 34% gewijzigd door Antonio di op 18-05-2024 02:41 ]
Dank je zeer dit maakt het helemaal duidelijk! Ik ga dus op zoek naar zo'n generieke Zigbee gateway met LAN aansluiting zoals jij aangeeft.
Tav de Shelly's, direct via wifi betekent bij mij dat de Shelly's via wifi op mijn LAN zijn aangesloten. De Shelly integratie van HA kan ze direct vinden, ook als de Shelly's niet cloud enabled zijn. De Shelly cloud speelt geen rol in de HA integratie.
Dat is dus anders dan bij Tuya (en persoonlijk vind ik dat ook beter). Als je Home Assistant gebruikt heeft de Shelly cloud eigenlijk geen toegevoegde waarde meer. Alles wat je met de Shelly cloud functionaliteit kan, kan ook in HA.
Tav de Shelly's, direct via wifi betekent bij mij dat de Shelly's via wifi op mijn LAN zijn aangesloten. De Shelly integratie van HA kan ze direct vinden, ook als de Shelly's niet cloud enabled zijn. De Shelly cloud speelt geen rol in de HA integratie.
Dat is dus anders dan bij Tuya (en persoonlijk vind ik dat ook beter). Als je Home Assistant gebruikt heeft de Shelly cloud eigenlijk geen toegevoegde waarde meer. Alles wat je met de Shelly cloud functionaliteit kan, kan ook in HA.
[ Voor 87% gewijzigd door brxm op 18-05-2024 08:45 ]
Hier staan de HA ZHA aanbevelingen voor Zigbee Dongles (coördinators):brxm schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:34:
Dank je zeer dit maakt het helemaal duidelijk! Ik ga dus op zoek naar zo'n generieke Zigbee gateway met LAN aansluiting zoals jij aangeeft.
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
Hier staan de (HA) Zigbee2MQTT aanbevelingen voor Zigbee Dongles (coördinators)
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/
Er zijn ook Dongles USB en LAN(ethernet) Dongle varianten die naast Zigbee ook Wifi en/of Bluetooth en/of Matter ondersteunen.
Ik heb voor alle testen met HA gebruikt: SONOFF ZigBee 3.0 USB Dongle Plus, TI CC2652P Coördinator
Ik ben tevreden met ZHA en deze zStack based (Texas Instruments) SONOFF USB Zigbee Dongle-P.
Werkt niet aleen prima met Lidl Zigbee spullen maar ook andere Zigbee merken devices (zie Blakadder).
Die zStack based (Texas Instruments ) Dongles kun je ook in ethernet/LAN varianten vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 18-05-2024 11:23 ]
In aanvulling op @Antonio di : Check vooral even de SLZB-06. Ik heb m hier al liggen, maar nog geen tijd gevonden om te installeren en tegen de 100 devices over te zetten vanaf mijn huidige stick (Conbee II). Verhalen en reviews zijn goed. Ik gebruik nu al Zigbee2MQTT en wil dat ook met de SLZB gaan doen.brxm schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:05:
Ik gebruik nu sinds een maand de SLZB-06 in combinatie met Zigbee2MQTT in HA. Werkt tot nu toe perfect (combinatie van Philips Hue, Aqara, IKEA en Niko producten).musicpixel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:48:
[...]
In aanvulling op @Antonio di : Check vooral even de SLZB-06. Ik heb m hier al liggen, maar nog geen tijd gevonden om te installeren en tegen de 100 devices over te zetten vanaf mijn huidige stick (Conbee II). Verhalen en reviews zijn goed. Ik gebruik nu al Zigbee2MQTT en wil dat ook met de SLZB gaan doen.
Heb er sinds deze week ook 4 stekkers van Lidl op aangesloten (je weet wel die op dit moment in korting zijn) en daar ook geen problemen. Ze meten ook stroom.
De SLZB-06 voed ik gewoon via PoE. Ideaal want mijn NUC met HA staat in de kelder, de SLZB-06 hangt met 1 UTP kabel op gelijkvloers in de berging (in hetzelfde netwerk). En dankzij de SLZB-06 kan ik de hubs van Aqara, IKEA en Philips Hue uitzetten. Scheelt weer wat sluipverbruik
[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 18-05-2024 15:49 ]
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)
Voor de "Lidl" Home Assistant fans. Die nu nog(20-5-2024) goedkope Lidl Gateway (11,99 los met 3 lampen erbij 19,99 euro) wordt door Home Assistant opgemerkt onder die zijn "Eigen HomeKit" (zie foto hieronder) en kan simpel via de 'pairing-code" gekoppeld worden aan HA. Het staat niet op de Lidl-site of in het meegeleverde boekje dat deze Lidl Zigbee gateway "HomeKit" compatibel is (in ieder geval voor HA eigen HomeKit) !
Dit koppelen via HA HomeKit werkt heel veel eenvoudiger dan via de "Tuya development environment" maar je krijgt nog minder te zien:
- HA HomeKit ziet NIET mijn Medion luchtreiniger
- HA HomeKit ziet NIET mijn Lidl Parkside SmartAccu 20v 4A
- HA HomeKit ziet WEL de Lidl Zigbee Gateway.
- HA HomeKit ziet WEL de "Socket" (die Lidl tussen-stekker "7,99 euro zonder stroom", die toch een
.."stroommeter heeft") die aan de Lidl Gateway gekoppeld met de AAN/UIT knop.
- HA Homekit ziet NIET het voltage, ampèrage of stroommeter van de "socket"/"Outlet"/"Lidl-
..tussenstekker".
Er is trouwens nog een 'bugje'. Op de SmartLife App staat de "Socket" "Off" met stroomverbruik 4w (zie ook foto).
Als ik namelijk onder de HA-Homekit de "Outlet" (socket) UIT of AAN zet dat reageert de fysieke tussen-stekker (socket, outlet) WEL maar de SmartLife App NIET en dus zie je aldaar een verbruik van 4w in de Off stand.
Als je Lidl componenten op HA wilt gebruiken: koppel ze dan aan een "Zigbee Coordinator" die "rechtstreeks" aan de HA verbonden is!!
Zie foto's ter illustratie:
Dit koppelen via HA HomeKit werkt heel veel eenvoudiger dan via de "Tuya development environment" maar je krijgt nog minder te zien:
- HA HomeKit ziet NIET mijn Medion luchtreiniger
- HA HomeKit ziet NIET mijn Lidl Parkside SmartAccu 20v 4A
- HA HomeKit ziet WEL de Lidl Zigbee Gateway.
- HA HomeKit ziet WEL de "Socket" (die Lidl tussen-stekker "7,99 euro zonder stroom", die toch een
.."stroommeter heeft") die aan de Lidl Gateway gekoppeld met de AAN/UIT knop.
- HA Homekit ziet NIET het voltage, ampèrage of stroommeter van de "socket"/"Outlet"/"Lidl-
..tussenstekker".
Er is trouwens nog een 'bugje'. Op de SmartLife App staat de "Socket" "Off" met stroomverbruik 4w (zie ook foto).
Als ik namelijk onder de HA-Homekit de "Outlet" (socket) UIT of AAN zet dat reageert de fysieke tussen-stekker (socket, outlet) WEL maar de SmartLife App NIET en dus zie je aldaar een verbruik van 4w in de Off stand.
Als je Lidl componenten op HA wilt gebruiken: koppel ze dan aan een "Zigbee Coordinator" die "rechtstreeks" aan de HA verbonden is!!
Zie foto's ter illustratie:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Er zijn weer wat Zigbee spullen in opruiming toegevoegd met grote korting op de Lidl-site (ook met 4,5% korting via Casbackxl op ex-btw, ex-verzending), o.a.:
De buitenhuis 5m ledstrip:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100341806
Sta-tafel lamp:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100342011
Nu ook met gratis verzending boven de 50 euro , code; GRATISTHUIS
Update:23-5-2024 16.40u: met/voor de buren wat besteld boven 50 euro en de gratis versturen coupon werkt en in CashbackXl wordt de 4,5% korting ook als bevestigd gemeld (nog niet goedgekeurd!).
De buitenhuis 5m ledstrip:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100341806
Sta-tafel lamp:
https://www.lidl.nl/p/liv...bee-smart-home/p100342011
Nu ook met gratis verzending boven de 50 euro , code; GRATISTHUIS
Update:23-5-2024 16.40u: met/voor de buren wat besteld boven 50 euro en de gratis versturen coupon werkt en in CashbackXl wordt de 4,5% korting ook als bevestigd gemeld (nog niet goedgekeurd!).
[ Voor 28% gewijzigd door Antonio di op 23-05-2024 16:45 ]
@Antonio di jammer dat je code wat later hebt toegevoegd, ik had al net besteld.
Pakket gekregen en wat blijkt: de plug is een versie MET power meting!!!
nice surprise
Pakket gekregen en wat blijkt: de plug is een versie MET power meting!!!

Ik heb op 23 mei ook nog 1 Lidl tussen-stekker besteld bij lidl.nl (staat niet bij dat die een stroommeter heeft op de site). Deze is op 29 mei geleverd.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:17:
@Antonio di jammer dat je code wat later hebt toegevoegd, ik had al net besteld.
Pakket gekregen en wat blijkt: de plug is een versie MET power meting!!!nice surprise
Home Assistant geeft de volgende ID weer van de stekker: _TZ3000_j1v25l17 TS011F
Deze stekker meet het stroomverbruik en geeft dit door aan Home Assistant en de Lidl gateway (afhankelijk van waaraan de stekker gekoppeld is !). De Lidl gateway (zie foto in vorige post) benader ik met de "Smart Life" App.
Op deze laatste is de stroom meting "Month Ele(KWh)". Met mijn waterkoker van 1000watt AAN wordt al vrij snel een verbruik van 0,06 Kwh weergeven in de "Smart Life" App (zie foto).
Let op: verbruik van minder dat 4watt wordt vaak niet weer gegeven (ik weet niet wat die meet of telt dan).
Ik weet ook niet wat de Lidl Home App laat zien van stroom meting (??).
Op de verpakking staat: Stroom meter / Energy monitor (zie foto's).
Wat staat er op jouw verpakking en welke App gebruik jij voor welke Lidl gateway??
De volgende keer zet ik de tip van "gratis verzenden" in een aparte post zodat mensen die notificatie voor dit forum AAN hebben staan hiervan op de hoogte gesteld worden via de gekozen/ingestelde notificatie methode.
Foto's van Tussen-stekker ontvangen op 29 mei jl.:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@Antonio di
Ik heb geen lidl gateway. Ik ga via zigbee2mqtt -> mqtt -> HA.
Bij mij zei de website (natuurlijk) hetzelfde: helemaal niets over power meter
Het doosje was helemaal kapot gescheurd bij ontvangst. kan daar wel op lezen dat er idd over power meting gesproken wordt, hetzelfde als wat jij omcirkelt hebt.
no worries about the code. Was al lang blij met je berichtje van de aanbieding. Nu de ledstrips aanzienlijk goedkoper kunnen kopen.
ps. de ledstrip wordt door z2m als een tuya herkent, niet als een lidl. Kleur en brightness werkt. De "effecten" werkend niet: alles is een 1x blink. Maar die effecten boeien mij totaal niet dus ik ben er happy mee.
code:
1
2
3
| _TZ3210_zbabx9wh TS011F HG08673 |
Ik heb geen lidl gateway. Ik ga via zigbee2mqtt -> mqtt -> HA.
Bij mij zei de website (natuurlijk) hetzelfde: helemaal niets over power meter
Het doosje was helemaal kapot gescheurd bij ontvangst. kan daar wel op lezen dat er idd over power meting gesproken wordt, hetzelfde als wat jij omcirkelt hebt.
no worries about the code. Was al lang blij met je berichtje van de aanbieding. Nu de ledstrips aanzienlijk goedkoper kunnen kopen.
ps. de ledstrip wordt door z2m als een tuya herkent, niet als een lidl. Kleur en brightness werkt. De "effecten" werkend niet: alles is een 1x blink. Maar die effecten boeien mij totaal niet dus ik ben er happy mee.
Heb ook een aantal Lidl tussenstekkers besteld (GEEN 3-pack, los was namelijk veel goedkoper) voor die lage prijs en ook die hebben allemaal stroommeting, lijkt er op dat dit dus bij de huidige batch in ieder geval er gewoon op zit.
Ter test had ik ook gelijk 1 bewegingssensor gekocht: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100335338
Die werkt prima, maar lijkt nu nergens meer te koop te zijn (alleen op ebay Duitsland en Kaufland.de, beiden leveren niet naar
). Zou dit EOL zijn of komt er snel weer nieuwe batch?
Ter test had ik ook gelijk 1 bewegingssensor gekocht: https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100335338
Die werkt prima, maar lijkt nu nergens meer te koop te zijn (alleen op ebay Duitsland en Kaufland.de, beiden leveren niet naar
Zolang die nog staat (en blijft staan, uitverkocht of leverbaar) op Lidl.de (Duitsland), komt die ook wel weer op Lidl.nl. Alleen dat kan wel even duren.Zie:HAWK Wizard schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:02:
Heb ook een aantal Lidl tussenstekkers besteld (GEEN 3-pack, los was namelijk veel goedkoper) voor die lage prijs en ook die hebben allemaal stroommeting, lijkt er op dat dit dus bij de huidige batch in ieder geval er gewoon op zit.
Die werkt prima, maar lijkt nu nergens meer te koop te zijn (alleen op ebay Duitsland en Kaufland.de, beiden leveren niet naar). Zou dit EOL zijn of komt er snel weer nieuwe batch?
https://www.lidl.de/h/smart-home/h10005989?offset=24
Ondersteund ie wel touchlink?arjandijk162 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]Ik heb deze bij een ledpaneel gekregen en wil m Touchlinken met mn Hue lampen. Ik heb dit eerder met een afstandsbediening gedaan en moest m dan eerste met de Hue bridge linken zodat hij de goede linkcode had en dan een voor een met de lampen. Bij deze heb ik geen idee hoe ik dat AB in pairing zet
daar ging ik van uit. Heb niet veel zigbee apparaten gezien die dat niet doen.
Dit is waarschijnlijk een tuya switch. Die houden zich niet aan de standaard.arjandijk162 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:36:
[...]
daar ging ik van uit. Heb niet veel zigbee apparaten gezien die dat niet doen.
Ik zie hier een Trust remote die er een beetje op lijkt, eens kijken of de Trust instructies hier bruikbaar zijn https://www.trust.com/en/...e-remote-control-zyct-202
Werkt die bij jou goed? Ik vind hem rampzalig. Het duurt echt seconden voor er een reactie komt.HAWK Wizard schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:02:
Die werkt prima, maar lijkt nu nergens meer te koop te zijn (alleen op ebay Duitsland en Kaufland.de, beiden leveren niet naar). Zou dit EOL zijn of komt er snel weer nieuwe batch?
Via z2m maar ook via een lidl hub
Je mag er zo 2 van me overnemen
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato