Verkeer gaat over gedrag. Verkeersregels zijn er om gedrag te sturen. De gewoonte om voor elke verplaatsing de auto te nemen gaat over gedrag. Is het dan zo gek dat ik het over gedrag heb?Roenie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 15:10:
[...]
Bij de meeste punten wil je simpelweg mensen voorschrijven hoe zij zich moeten gedragen, waarbij je enkel naar milieu en veiligheid kijkt en de andere belangen vergeet.
SUV's zijn duurder dan compactere auto's: meer grondstoffen nodig, groter vermogen nodig voor dezelfde prestaties. En uiteraard een grotere uitstoot: hoe groter de uitstoot, hoe groter de milieuschade, hoe groter het bedrag ter compensatie (taksen). Behalve dan voor 'bestelwagens' zoals de Dodge RAMEentje wil ik wel even uitpakken. Je maakt vetgedrukt dat lichtere auto's goedkoper zijn. Wat bedoel je daarmee? De wegenbelasting? Want de meest lichte auto's zijn duur. Denk bijvoorbeeld aan sportwagens. En ook al zou het goedkoper zijn, misschien willen mensen wel meer betalen voor een grotere auto.
Vandaag nog verschenen:
De SUV, de olifant in de kamer
Vier op de tien nieuwe wagens zijn een SUV. Hun snelle opmars verhindert de transitie naar een zuiniger wagenpark en het halen van de klimaatdoelstellingen.
Het vermaledijde coronajaar 2020 bracht niet alleen de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, door de pandemie kende de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen ook een historische daling, van 7 procent – bijna vijf keer meer dan na de financiële crisis van 2008. Lockdowns hielden ons thuis, wagens stonden stil, vliegtuigen aan de grond. Per dag werden 8,8 miljoen vaten olie minder gebruikt dan in 2019.
Maar één segment reed tegen die stroom in en zag zijn uitstoot stijgen: de SUV’s (sport utility vehicles, wagens met een verhoogde bodem en vaak vierwielaandrijving) verbruikten vorig jaar wereldwijd 5,5 miljoen vaten olie per dag, merkte het Internationaal Energieagentschap (IEA) onlangs op. Dat is 0,5 procent meer dan in 2019. Niet dat SUV’s tijdens lockdowns meer van stal werden gehaald dan andere wagens, maar het groeiende marktaandeel van de ruimere, zwaardere en dus meer verbruikende wagens, overvleugelde de uitgespaarde kilometers.
2020 was op die manier het voorlopige orgelpunt in een opmars die zich al meer dan vijftien jaar aftekent. Wereldwijd zijn intussen vier op de tien (42 procent) nieuwe wagens een SUV-model. België volgt die trend, tonen cijfers van de automobielfederatie Febiac: het marktaandeel van SUV’s is vorig jaar tot 43,5 procent gestegen, tegen 41,5 procent in 2019. ‘Het blijft moeilijk om een precieze definitie van de SUV af te lijnen,’ zegt Michel Martens, hoofd van de studiedienst bij Febiac, ‘maar de populariteit is onmiskenbaar. Ze voelen veiliger aan en voor de vergrijzende bevolking is het een voordeel dat je makkelijker kan instappen.’
‘Over mijn lijk’
Zowat elk populair model heeft vandaag een SUV-versie, zegt Martens. Autoconstructeurs wijzen naar de consument, die maar niet genoeg lijkt te kunnen krijgen van ruimere en zwaardere wagens. Zelfs racemerken als Porsche en Ferrari gingen de afgelopen decennia voor de bijl. De scherpste bocht werd genomen door wijlen Sergio Marchionne. De ex-topman van Ferrari zei in 2016 nog dat ze hem ‘eerst moesten neerschieten’ voor Ferrari een SUV zou ontwikkelen – intussen is er wel een op komst. Voor diehard fans van sportwagens is het vloeken in de kerk, maar in België kon alvast Porsche zijn verkoop verdubbelen, mede dankzij de SUV.
Dat succes heeft de jongste jaren wel de transitie naar een zuiniger wagenpark verhinderd. Terwijl almaar zuinigere motoren worden ontwikkeld, ging de CO2-winst verloren door het succes van grotere (minder aerodynamische) SUV’s die meer motorkracht nodig hebben, en ruwweg 20 procent meer verbruiken dan een middelgrote auto. Het gemiddelde gewicht van nieuwe wagens in Duitsland steeg tussen 2008 en 2018 met 77 kilo, schreef Greenpeace in een rapport (2019). Een VW Golf weegt vandaag een halve ton meer dan veertig jaar geleden. ‘De auto-industrie heeft de efficiëntiewinsten gebruikt om zware, grotere en krachtigere wagens te bouwen.’
30 kg zwaarder
Dat geldt niet alleen in Duitsland, maar in heel de EU, stelt het Europees Milieuagentschap. De trend naar zwaardere wagens – er kwam in de EU gemiddeld 30 kilogram bij tussen 2018 en 2019 – is waar te nemen in alle categorieën (ook bij kleine wagens) en is de belangrijkste oorzaak waarom ook de gemiddelde CO2 -uitstoot van nieuwe wagens, voor kantelpunt 2020, drie jaar op rij steeg.
België volgde die Europese trend, maar elders in de wereld ging het nog sneller. De globale CO2-emissies van SUV’s zijn de laatste tien jaar bijna verdrievoudigd, aldus het IEA. ‘Vandaag zijn ze vergelijkbaar met de uitstoot van de volledige maritieme industrie, inclusief de internationale scheepvaart’, schrijven analisten Laura Cozzi en Apostolos Petropoulos. Het afgelopen decennium tekenden SUV’s voor een grotere stijging van broeikasgasemissies dan stroomproducenten, zware industrie, de verwarming van gebouwen of andere vormen van transport (zie grafiek), aldus een analyse van het IEA. ‘En de groei versnelt nog.’
Ban op advertenties?
Een shift naar kleinere wagens is, net als een snelle groei in de verkoop van elektrische wagens, een ‘belangrijke pijler’ in het verminderen van de uitstoot van autosector, meent het IEA. Maar autobouwers zetten SUV’s nog altijd graag in de schijnwerpers. Bij de elf modellen die in januari (de maand van het Autosalon) in deze krant werden gepromoot, waren er acht SUV’s. In het VK publiceerden drie ngo’s vorig jaar een rapport waarin werd gepleit om reclame voor SUV’s te beteugelen – zoals eerder met de tabaksindustrie werd gedaan. ‘Alleen zo kan het VK zijn klimaatdoelen halen’, klonk het.
Om de opmars af te remmen, hebben Noorwegen en Frankrijk ondertussen een belasting op het gewicht van wagens ingevoerd. Ook kersvers minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) brak in deze krant een lans voor zo’n taks, die hij ‘de logica zelve’ noemt (DS 14 november).
Corona kon vooralsnog geen rem zetten op het succes van de SUV. Maar de Europese uitstootnormen vormen een uitdaging. Ze nopen autobouwers tot het ontwikkelen van meer elektrische modellen, en die zullen aan de populariteit van de SUV knabbelen, denkt Herbert Diess, de ceo van Volkswagen. ‘De consument zal actieradius boven gewicht kiezen’, zei hij in de Financial Times. De Audi E-Tron verbruikt twee keer zoveel stroom als een elektrische Hyundai Ioniq, merkt ook Greenpeace op. ‘Hoe groter de batterijen, hoe groter de ecologische voetafdruk tijdens de productie ervan.’
Wat denk je zelf?Maar meer in het algemeen. Hoe ga je zonder bovenstaande wetten de mensen overtuigen die de auto makkelijk, comfortabel, leuk et cetera vinden en niet open staan voor (al dan niet correcte) feiten?
Heb ik geen probleem mee. Maar of je daarmee binnen enkele decennia de bevolking significant kan laten afnemen? Over 9 jaar moet de CO2-uitstoot halveren. De bevolking groeit vooral omdat mensen ouder worden. De globale fertiliteitsgraad bedraagt nu al ongeveer 2.[...]
Er zijn hele humane manieren om de bevolking te laten krimpen. Alleen je hebt steeds de neiging om zaken 180 graden te draaien en naar het extreme te trekken. Dat maakt je punt niet sterker.
Je zou de kinderbijslag af kunnen schaffen en dat vertalen naar een verlaging van de IB. Eventueel een heffing bij meer dan x kinderen in het kader van de vervuiler betaalt. Anticonceptie gratis verstrekken. Pil van Drion invoeren.
Het is nochtans echt wel zo dat autofabrikanten er voor zorgen dat de auto zo goed mogelijk geïsoleerd is tegen bvb. het motor- en rolgeluid, om binnen gemakkelijk gesprekken te kunnen voeren of muziek te kunnen beluisteren.[...]
Dit is een voorbeeld waardoor ik je een evangelist noem. Het gaat niet om de argumenten, maar termen als 'geluidsgeïsoleerde kooi' toont een zekere vorm van dedain. Op inhoudsniveau doe je het aardig, maar op betrekkingsniveau nodig je niet uit tot dialoog. En zoals gezegd, anderen gaan dan de andere kant het extreme in of mijden dit topic
Reminder uit de TS:
Geluidsoverlast is in Vlaanderen één van de belangrijkste vormen van hinder. Volgens het Schriftelijk Leefomgevingsonderzoek was in 2004 ongeveer 30% van de Vlamingen in een bepaalde mate gehinderd door geluid, waarvan ongeveer 10% ernstig. De belangrijkste bron van geluidshinder is het wegverkeer (auto's, brommers, vrachtwagens, ...). Blootstelling aan geluid kan gevolgen hebben voor uw gezondheid, bijvoorbeeld als u door lawaai niet goed kunt slapen. Er zijn ook aanwijzingen dat langdurige blootstelling aan geluid de kans op hart- en vaatziekten kan vergroten. Bij de huidige geluidsniveaus in onze woonomgeving komen hinder en slaapverstoring het meest voor.
Ter verduidelijking: wij zijn in totaal met 3: ik, mijn vrouw en 1 kind[...]
Twee is nog beterProbleem is natuurlijk ook dat die drie kinderen ook weer kinderen krijgen.
Harry Nak? Het pleidooi voor een modal shift?[...]
Wie bedoel je met sommigen? En wat bedoel je met zo'n pleidooi?
Meer budget, bvb. voor latere treinen, zodat je na een feestje rond 1u naar huis kan, in plaats van om 22u de laatste trein te nemen.redwing schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Wordt al gedaan, maar hoe wil je dit nog verder uitbouwen?
De kleinere steden lopen nog achter (in België toch). Men kan het aanpakken zoals in Gent.[...]
Wordt beide al gedaan. Maar wederom vooral de vraag hoe je dit voor elkaar wilt krijgen?
Een hogere fietsvergoeding kan helpen. Voor veel mensen is de beste trigger de financiële trigger.[...]
En hoe wil je dit voor elkaar krijgen? Dit is net de mindset waar het omgaat. Dit is dus wat je wilt bereiken, maar niet hoe je dat wil doen.
Geen bouwvergunningen verlenen 'in the middle of nowhere'.[...]
Wederom hoe?
Het is ook meer als sensibilisering. Steeds meer mensen houden er toch rekening mee of iets op fiets/wandelafstand is. 50 km woon/werk, met vlakbij je bestemming (vaak een stad) nog een stuk file wordt steeds minder aantrekkelijk, ook omdat de files nog steeds toenemen (los van corona).[...]
Zolang de mindset niet verandert zal dit ook niets toevoegen. Als ik simpelweg zie dat dat huis op 50km afstand een prima auto-verbinding heeft met mijn werk zie ik niet in wat een mobiscore zal veranderen.
Zoals nu tijdens de pandemie? Thuiswerk lijkt vaak goed te werken. 2 dagen op kantoor en 3 dagen thuis kan de mobiliteitsdruk al sterk verlichten.[...]
Wederom hoe? Dit is niet wat veel werkgevers willen. Dus zolang die vasthouden aan op de zaak werken zal er niets veranderen.
Ik pleit er niet voor om enkel nog stadsauto's te maken, maar een break is alvast een stuk lichter, aerodynamischer en veiliger (voor anderen) dan een grote SUV, met even veel of zelfs meer bagageruimte.[...]
Waarom? Hiermee krijg je kleine auto's met opgeblazen benzinemotoren die vooral zo licht mogelijk zijn ipv zuinig. Daarnaast ga je dan met 2 auto's op vakantie ipv 1 omdat wel alle spullen meemoeten.
In België is het nu standaard 50, met 30 als uitzondering. Men zou dit willen omdraaien.[...]
Dit is aan de gemeente. Daarnaast werkt dit niet voor langere afstanden, al was het maar omdat niemand zich er aan zal houden en het ook onzinnig is.
Zie artikel[...]
Wederom iets voor de gemeentes. Dit is trouwens iets dat in Nederland al heel veel gebeurt.
Het is inderdaad lastig, maar er gebeuren nog te veel (dodelijke) ongevallen tussen vrachtwagens en scholieren. Het idee krijgt ook steeds vaker navolging: https://www.vrt.be/vrtnws...ns-voor-en-na-schooltijd/[...]
Logistiek erg lastig en daarnaast maar amper een probleem.
1 voorbeeld: door de coronacrisis is er veel thuiswerk, waardoor er veel minder files zijn. De geplande uitbreiding van de Antwerpse en Brusselse ring gaat miljarden kosten. Is dit nog nodig? Vooral omdat bijna alle deskundigen zeggen dat meer auto-infrastructuur meer auto's aantrekt, waardoor er na enkele jaren weer even veel file staat (hebben we gezien in NL).[...]
En wie gaat dat betalen?
In NL gebeurt het blijkbaar al, wie betaalt het daar?[...]
En wederom, wie gaat dat betalen? En ook wederom, dit is iets dat in Nederland grotendeels al gebeurt. Er komt geen woonwijk bij waar de fiets/wandelvoorzieningen niet getoetst zijn. OV wordt dan weer meer op aanvraag gedaan omdat veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten en het buiten de steden ook heel duur is om het goed op te zetten (veel bussen nodig met maar weinig mensen die echt met de bus willen)
In België nog te weinig.[...]
Iets wat ook in Nederland al gebeurt. Daarnaast is een fatsoenlijke plek al vaak goed genoeg want een fiets heeft meestal wel een standaard.
Nee, meer winkels nabij centra. Onze provincies willen er geen nieuwe.[...]
Dat blijf ik altijd een heel aparte vinden. Je wilt dus winkelcentra zo neerleggen dat je extra verbindingswegen moet maken om ze aan te sluiten. Je wilde toch precies het tegenovergestelde? Winkelcentra zijn bij uitstek de plekken waar veel mensen heen gaan en daarmee juist uitermate geschikt om vlakbij bestaande verbindingen te leggen.
Je kan ook gemeentekernen versterken zonder dat het een stad wordt: https://www.vrt.be/vrtnws...inie-vlaamse-bouwmeester/[...]
Voor jouw modal shift moet dat anders wel gebeuren. Met de fiets is je range veel kleiner en heb je dus veel grotere steden en juist minder randgemeentes nodig. Daarvoor moet je dus heel veel afbreken en opnieuw opbouwen. Een probleem waar je dan wel weer tegenaan loopt is dat een stad zo groot wordt dat het weer niet te doen is met een fiets
Je vergeet dat 1 kilo vlees 10 kg plantaardig voedsel nodig heeft[...]
Een mens heeft ook geen groentes nodig. Met alleen vlees en wat supplementen kan het ook primaVan nature is de mens echter een omnivoor. Vlees is dus prima, alleen eten we het tegenwoordig teveel. Wederom iets dat je dus wilt veranderen maar wederom ook weer iets waar een mentaliteitsverandering voor nodig is. Ik mis vooral de hoe weer?
Met slechts 9% regen hoef je ook niet vaak in de regen te fietsen[...]
Ik heb een dak boven mijn hoofd en ook nog een verwarming. Waarom zou ik bezweet en met een nat gezicht rond willen rijden? Meestal pak ik trouwens ook gewoon de fiets, maar met regen trek ik echt niet zo'n irritant pak aan (aangezien ik vlakbij mijn werk woon loop ik dan meestal met een parapluutje)
Ik lees een grote als[...]
De kleine shift die jij gaat krijgen door mensen de fiets te laten pakken gaat nog veel minder impact hebben. En dat terwijl de switch naar elektrisch vooral op langere termijn het veel makkelijker maakt om te verduurzamer. Als we over een aantal jaar een fatsoenlijke (locale) opslag hebben voor elektrische energie kun je een heel gedeelte echt groen maken. Maar ook op korte termijn heeft het zeker een goede invloed.
Welk tegen-onderzoek bedoel je? Vind je een onderzoek dat aantoont dat de gezondheidswinst bij pedelecs tenietgedaan wordt door de extra ongevallen?[...]
Onderzoeken waarbij de spreiding groter is dan de impact vind ik op zijn minst raar. Daarnaast vind ik er maar weinig representatief aan. Je hebt het hier over een shift die je wilt krijgen, en iemand die maar af en toe de fiets pakt heeft een veel grotere kans op een ongeluk (kijk maar naar het begin van het schooljaar). Daarnaast is de gezondheidswinst nogal gegok. Ik kan met dezelfde onderzoeksgetallen ook heel andere conclusies geven. Wat dat betreft vind ik het raar dat je alle pro-onderzoeken prima vind (ook al zitten er vaak veel haken en ogen aan), maar alles wat tegen is wordt snel opzij gelegd.
En daarnaast is dit nog steeds niet de discussie waar het hier over zou moeten gaan
Dit is echt frappant. Ik heb van jou nog geen enkel onderzoek gezien, terwijl je de grondigste onderzoeken (bvb. de 300 pagina's ivm externe kosten) zonder tegenonderzoek onderuithaalt. Idem ivm gezondheidswinst vs. levensverwachting. Je zegt enkel dat je je zo'n onderzoek herinnert, wat dan nog over roken ging... Dit voldoet niet aan de policy...[...]
Welke onderzoeken ook continue onderuit gehaald worden of waarbij aangegeven wordt dat ze niet kloppen met wat je wilt zeggen. Ik kan niet anders zeggen dan dat je manier van discussieren toch echt evangelisch is. Ik mis in je onderzoeken b.v. de echte voor- en nadelen naast elkaar. Het gaat zo goed als altijd vooral over de voordelen die extra worden uitvergroot.
Zoek eens naar "circulatieplan Gent". Of kijk naar Brussel: volledig zone 30, tol ligt op tafel, autorijstroken worden omgevormd tot fietsstroken,... Tot voor kort lag ook een nationale kilometerheffing op tafel, maar geen enkele centrum-politicus wil er zijn vingers aan verbranden.[...]
Het omgekeerde zie ik ook niet. Wel dat ze het beter willen combineren, maar daadwerkelijk autorijden ontmoedigen zie ik ook maar bar weinig, zeker als je naar het echte programma kijkt.
Veel punten die ik opsom zijn toegepast in Gent, met een grote modal shift tot gevolg.Maar terug naar het oorspronkelijke punt. Hoe wil je nu die modalshift voor elkaar krijgen? Want 90% van de discussie hierboven gaat weer over zaken die niets met die shift die je voor elkaar wilt krijgen te maken. Het gaat er eerder veelal om waarom je de shift wilt hebben ipv hoe. En de waarom zullen de meesten het wel mee eens zijn, hooguit tot hoever je wilt gaan kan een discussie zijn. Maar op dat punt zijn we nog lang niet.
De autosector doet het al een tijd niet goed. Fabrieken verhuizen naar lageloonlanden, de marges dalen, de electrificatie doet pijn (veel noodgedwongen fusies),... Daarnaast zal het aantal deelauto's stijgen en verhuizen globaal steeds meer mensen naar steden, waar je minder behoefte aan een auto hebt. Maar is dat een probleem?Kheos schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:04:
[...]
Dus alle garagisten, parkeerwachters, parkinguitbaters, auto-arbeiders, auto-toeleverancier arbeiders, metaalarbeiders, petro-chemie-werknemers, auto-ontwerpers, windtunnel-ingenieurs, wegenwachters, snelwegarbeiders, autoverhuurders, verhuiswagen verhuurders, vrachtwagen chauffeurs, bus chauffeurs, taxi chauffeurs... hadden 20 jaar geleden maar een andere baan moeten kiezen omdat... Waarom precies?
En waar gaan die miljoenen mensen een baan vinden?
Wat denk je dat daar de impact van gaat zijn? Corona is er absoluut niks bij.
Er kunnen in ons land 30.000 nieuwe banen worden geschapen in de groene-energiesector. Dat zegt Agoria, de sectorfederatie van de technische industrie, in De Morgen. Onder meer de duizenden ontslagen arbeiders van Ford Genk zouden er terechtkunnen.
...
Volgens Declercq zouden heel wat ontslagen werknemers van Ford Genk zelfs meteen aan de slag kunnen in de groene-energiesector, bijvoorbeeld voor het onderhouden van windturbines. "Dat vergt geen ingrijpende omscholing en wij proberen al een tijd duidelijk te maken dat we mensen zoeken in die functies", zegt hij.
Declercq meent dan ook dat een ontslagen werknemer van Ford Genk de geknipte persoon zou zijn voor de job. "Dat werk is perfect voor iemand die goed is met zijn handen, technisch inzicht heeft, precies is, niet bang is van machines, in shifts kan werken en stressbestendig is", klinkt het.