Wellicht dat enkele quotes hieronder ook al door anderen beantwoord zijn, maar dit topic gaat echt héél hard, dus het kan dat ik iet gemist heb.
Freekers schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:35:
[...]
DPG vereist zelfs dat jullie een cookiewall hebben, ondanks dat jullie zelf erkennen dat deze in strijd is met de cookie wetgeving. Maar blijkbaar pusht DPG dus niet voor Premium artikelen op T.net, ondanks dat álle andere nieuwsmedia die onder DPG vallen, uitgezonderd Nu.nl, wél voorzien zijn van Premium artikelen? Hmm, interesting

Klopt. Op sommige zaken heeft DPG meer invloed dan op andere zaken. Dingen rondom wetgeving is er zo eentje.
Dat hebben meer mensen gemeld, zowel hier als via de tool onderaan het artikel. Dat is precies waarom we dit op deze manier aanvliegen

Blijf dat ook doen. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje van het aanbod, waar je denk ik op langere termijn conclusies over kan trekken.
Maar waarom is €0 geen optie? Als we artikelen echt niets extra waard vinden (bovenop ads/trackers en community input) en onder "basis content" zouden scharen, dan mogen we dat niet kenbaar maken in die poll. Nu kan ik de poll overigens uberhaupt niet zien, maar dat terzijde.

Tuurlijk loop je het risico dat sommige Tweakers overal €0 invullen, maar ik denk dat de meesten best eerlijk zullen reageren als er daadwerkelijk een keer een artikel komt waardoor ze denken: wauw. Dat zou wel een euro (of wat) waard zijn. Overigens is het ook vreemd om dit enkel onder de Premium-artikelen te vragen, maar dat terzijde.
Dit is inmiddels aangepast als het goed is.
"Nou, dan neem je toch geen Premium als het je niet bevalt of je vindt dat je tekort gedaan wordt?" Nope, was ik ook niet van plan tenzij je het kan kopen met Karmapunten misschien.

Even een hele dikke disclaimer voor ik het volgende tik: dit is geen belofte! Maar wat jij zegt, dat communityleden die veel bijdragen en karma verdienen die punten in kunnen zetten om bijvoorbeeld een abo af te sluiten, is iets waar we naar kijken.
Zaphara schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:14:
[...]
Wat mijn vraag hierop aanhakende dan is: Mocht dit experiment mislukken, d.w.z. er worden amper premium abonnementen afgenomen, wordt de hand dan ook in eigen boezem gestoken en de boel stopgezet? Wordt er dan toch naar alternatieven gekeken? Of moeten we onder deze paywall eigenlijk verstaan dat het hoe dan ook doorgezet gaat worden, linksom of rechtsom?
Als op termijn (en niet na een dag) blijkt dat Premium-content er niet voor zorgt dat meer mensen besluiten een abonnement te nemen, dan moeten we naar andere dingen gaan kijken. Premium is een middel, geen doel op zich.
pino85 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:29:
@
WoutF
Wat voor content heb je zelf, dus persoonlijk in gedachten? De zogenaamde paywall voor "premium" artikelen? Wat gewoon de standaard hier zou moeten zijn en wat mijn ziens botst met waar Tweakers voor staat(of wellicht stond)
Ik zie weinig ideeën van uit jou zelf, dus ik ben zeer benieuwd.
Het klinkt wat flauw, maar wat ik in gedachten heb is niet zo heel relevant. De vraag is meer wat aansluit bij jullie behoeften. Dat is precies waarom we dit op deze manier aanvliegen, om te leren wat wel en niet goed werkt. Persoonlijk ben ik fan van interviews, dat is een vorm die vaak echt unieke content oplevert en is er zeker eentje die je de komende tijd onder het Premium-label zal zien.
Mickey77 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:03:
[...]
Ik heb al een aantal keren proberen bij te dragen aan dit topic, omdat het mij aan het hart gaat welke richting tweakers op gaat. Ik wil graag nog een laatste bijdrage leveren aan deze discussie en die gaat over de stelling dat premium “goed is voor de financiële stabiliteit van Tweakers op lange termijn” en het streven om toe te werken naar een situatie waar “de verschillende inkomstenbronnen meer in balans zijn”.
Daar maak ik uit op dat de huidige abonnementen onvoldoende opleveren. We hebben nu al een tijd drie abo's, maar het gros (ook ik) van de bezoekers heeft geen abo, om uiteenlopende redenen. Als we nu kijkend naar de enorme weerstand die premium oproept, is het niet aannemelijk dat na de invoering van een premium abo, het aantal abo’s op korte termijn sterk zal toenemen. Ik ga er dan ook van uit dat jullie denken dat dit iets is van de langere termijn. Dat we over een paar jaar in een wereld leven waar premium wel succesvol zal zijn. Klopt die aanname?
Laten we wel wezen. Er zal altijd een groep zijn die aan abo neemt om tweakers te steunen, er zal ook een groep zijn die dat nooit zal doen. Het gaat dus om die groep in het ‘midden’. Hoeveel mensen ga je dan werkelijk overtuigen van het premium abo? Persoonlijk denk dat ik dat je geen significante toename zult zien. Waarom zou je de mensen die je nu niet kunt overtuigen, wel overtuigen met een premium abo? Wat we nu zien is dat het heel veel emotie oproept, maar ook dat het heel erg lastig is om artikelen te schrijven omdat de gemiddelde bezoeker veel kennis heeft en heel kritisch is (wat logisch is gezien de aard van de website).
Ik ben serieus nieuwsgierig naar jullie gedachten en prognoses, want ik denk dat je het gestelde doel dus niet bereikt, terwijl je wel een prijs betaalt voor de (goedbedoelde) pogingen die je onderneemt. Namelijk dat je de community verdeelt.
We doen dit niet omdat we zelf bedacht hebben dat dit het beste idee is. Ik heb het al eerder geschreven, maar we doen dit op basis van inzichten die uit de community komen. Als vanuit de community was gekomen dat mensen abo's zouden afsluiten voor een heel andere reden, dan hadden we daarnaar gekeken. Alle inzichten die we hebben, althans tot dinsdagochtend, wijzen erop dat dit aansluit bij behoeften uit de community. Via dit topic horen we nu een ander geluid en hoewel we enige kritiek wel verwacht hadden, staat het soms haaks op inzichten die we eerder dit jaar hebben gehaald uit de community. Dat is het lastige aan gebruikersonderzoek en data. Voor het beeld: aan zo'n onderzoek doen grofweg 8 tot 10x zoveel mensen mee dan actief zijn in een topic als dit. Maakt dat het een meer waarheid dan het ander? Nee, maar het maakt wel dat we niet zomaar na een dag de stekker trekken uit een project. De komende bètaperiode moet laten zien hoe het in de praktijk over langere tijd ontvangen wordt.
Baps schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:21:
Maar, wil Tweakers Premium wél iets voor zo iemand als mijzelf worden, denk ik dat er een ander type bericht nodig is. Geen uitgebreider nieuwsartikel, maar analyses, interviews en diepgaande achtergrondverhalen. Denk een beetje a la VI PRO. Het basic nieuws blijft vrij toegankelijk, maar de artikelen die echt veel tijd kosten om in elkaar te draaien, worden betaald. Daarmee wordt mijns inziens meer waarde gecreëerd dan wat tot nu toe met deze (toegegeven: beperkte) Bèta-test naar voren komt.
Bedankt voor je feedback, je gaat ook zeker nog andere contentvormen zien. VI is toevallig een van de partijen waar we mee gesproken hebben in aanloop hiernaartoe.
sarlo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:44:
Wellicht lees ik er overheen, maar gaat dit "premium" gebeuren ook doorgevoerd worden op het forum? Dat je straks bepaalde zaken wel of niet kan zien (neem bijv de subfora die je ziet ná inloggen en/of aantal posts dan wel duur qua lidmaatschaap?
Op het forum zijn al langere tijd plekken die niet zomaar voor iedereen toegankelijk zijn, maar dat staat helemaal los van dit Premium-project en er zijn ook geen plannen om dat er onderdeel van te maken.
Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:04:
Om toch nog even hierop terug te komen: Bestaat de mogelijkheid dat jullie van dit premium idee afzien mocht het om verschillende redenen niet goed uitpakken? Ik lees hierboven namelijk een enigszins ontwijkend antwoord in. Lijkt me nog wel relevant voor de discussie m.b.t. het vragen van input aan mensen over wat zij wel zouden willen zien.
Ja. Zoals ik eerder schreef: Premium is een middel, niet een doel op zich.
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:49:
Laten we niet vergeten dat de hele organisatie recent nog is verhuisd van het eene peperdure kantoorpand in 020 naar een nog veel duurder kantoorpand.
Dat is niet rechtstreeks gerelateerd maar ook die kosten druipen omlaag.
Van het pand waar we zaten verliep het huurcontract en verlengen zou zoveel extra kosten met zich meebrengen, dat we verhuisd zijn naar het bestaande pand van DPG, waar bijvoorbeeld al Volkskrant zat. Om dat te kunnen doen hebben alle afdelingen in moeten krimpen qua vierkante meters, want eigenlijk was die ruimte er niet. DPG is dus gegaan van twee panden naar een pand en het is zeker geen upgrade maar eerder een downgrade en bezuiniging.
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:21:
@
WoutF
Ik heb net het Neuromorfische informatica artikel gelezen.
Qua kwaliteit vind ik dat al een
stuk beter (orde van grootte) dan bijvoorbeeld het artikel over WiFi.
Puur persoonlijk: de inhoud van dit artikel staat
te ver van mijn bed. Ik zou liever analyses en diepte willen over onderwerpen die veel dichter staan bij het vakgebied van ICT.
Ik zou graag schrijvers zien die een visie op een markt of ontwikkeling kunnen neerzetten. Die duiding kunnen geven. Die ontwikkelingen in een groter perspectief kunnen plaatsen.
Vanuit het perspectief van tweakers.net gezien:
wat is het profiel van een tweaker in jullie ogen?
Voor wie wordt de content gemaakt?
Een aanname die ik doe, is dat veel tweakers ook in de ICT werkzaam zijn, maar is dat zo?
En zijn dat de tweakers die ook meer betrokken zijn bij tweakers.net?
Dank voor je feedback, geef dat vooral aan in de tool onder het artikel. En ook bij de volgenden

Wat betreft je vraag: 'de tweaker' bestaat niet. Ongeveer de helft van de bezoekers is werkzaam in de ICT, maar daarbinnen komen mensen ook weer met hele andere interesses en behoeften op de site. Aan ons de uitdaging om een selectie aan onderwerpen te belichten waarmee we het gros van die groep bedienen. Wat de mensen bindt is denk ik een interesse in technologie in brede zin en een natuurlijke nieuwsgierigheid. Mensen die het leuk vinden om zich in tech te verdiepen en er meer van willen begrijpen. Vaak ook om het vervolgens naar hun hand te kunnen zetten. En er natuurlijk met anderen over willen discussiëren.
Alles waar in dat artikel naar verwezen wordt m.b.t sales, redacties en samenwerkingen slaat niet op Tweakers. Waar de rest van DPG met bijvoorbeeld een gecentraliseerde salesafdeling werkt hebben wij altijd vastgehouden aan interne sales en marketing, enkel voor Tweakers. Wij doen dingen op onze eigen manier, waarbij een onafhankelijke redactie voorop staat. Daar hebben we intern hard voor geknokt en daarvoor zullen we ook blijven knokken.
Die uitspraak is met betrekking tot de bèta. We willen echt de tijd nemen om te kijken hoe we dit succesvol kunnen maken. Dat zal misschien met vallen en opstaan zijn - en met een lange adem - maar we gaan er niet na een dag de stekker uit trekken. Maar, zoals ik ook al zei, Premium content is niet een doel op zich maar een middel. Als in de praktijk blijkt dat dit niet succesvol kan worden, gaan we ook niet trekken aan een dood paard.