Het "Rode naampje" verzoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Ik zie al een aantal jaar hetzelfde probleem terug komen en het recente topic van "Premium" maakt dit wederom maar weer eens pijnlijk duidelijk.

Er is al jaren een soort reactie dat als er een "Rood naampje" post hij/zij/het dit doet vanuit zijn positie als Moderator. In het verleden heb ik hier zelfs nog wel eens met een vrolijke noot als antwoord op gegeven "Terug naar je eigen forum, hier ben jij niet de mod dus ook niet de autoriteit dus ook niet bepalend voor het hanteren van de regels of mening".

In het premium topic zie je dit ook weer pijnlijk naar voren komen, een hoop rode naampjes, die niet afgestemd ( zeker niet in de eerste uren ) uit eigen naam feedback geven maar verwarrend aangenomen wordt dat ze dit als crewlid doen.

Mijn voorstel is dan ook enorm simpel, kunnen "Rode namen" niet enkel beperkt worden tot de fora of sub-fora waar zei ook daad werkelijk modereren. Dan kan er ook nooit meer verwarring over ontstaan of de rode naam nu op persoonlijke titel reageert of vanuit zijn functie als crewlid.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wever338
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-04 19:59
Nog een aanvullig hierop ik ben kleurenblind en zie helemaal nooit rode namen, alleen de titels. Blijft idd het punt dat als een rode naam/admin titel reageerd hij dit in mijn optiek en zoals ik lees niet alleen de mijne dit doet uit naam van tweakers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-04 17:23
ShadowBumble schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:20:
Mijn voorstel is dan ook enorm simpel, kunnen "Rode namen" niet enkel beperkt worden tot de fora of sub-fora waar zei ook daad werkelijk modereren. Dan kan er ook nooit meer verwarring over ontstaan of de rode naam nu op persoonlijke titel reageert of vanuit zijn functie als crewlid.
Ik zou voorstellen dat het hetzelfde werkt als op Reddit, waar mods binnen hun eigen subreddit (= forum waar ze moderen in dit geval) per comment kunnen kiezen of ze een kleurtje hebben, en daarbuiten geen kleurtje hebben.
Je zou het ook nog zo kunnen doen dat ze wel bij alle posts dat vinkje aan of uit kunnen zetten (niet alleen in hun eigen forum), maar dat een rode naam in hun eigen forum default aan staat, en in andere delen default uit. Dat verkleint misschien de schade van het vergeten van aanvinken wat.

[ Voor 18% gewijzigd door BrtH op 02-12-2020 20:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:37

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Even los van of het wel of niet geimplementeerd wordt of wenselijk is, want daar heb ik niet echt een mening over..

Als een mod daadwerkelijk als moderator post, dan is dat vaak in een modbreak of zelfs
Modbreak:Op deze manier

zodat het goed duidelijk is dat er even als scheidsrechter wordt gesproken.

Los daarvan, zit je dan wel met het makkelijke probleem dat een mod zo'n vinkje kan vergeten aan of uit te zetten (afhankelijk van de default).

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
MueR schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:50:
Even los van of het wel of niet geimplementeerd wordt of wenselijk is, want daar heb ik niet echt een mening over..

Als een mod daadwerkelijk als moderator post, dan [mbr]is dat vaak in een modbreak[/] of zelfs
[modbreak]Op deze manier[/]

Los daarvan, zit je dan wel met het makkelijke probleem dat een mod zo'n vinkje kan vergeten aan of uit te zetten (afhankelijk van de default).
Dan moet je het zo maken dat een mod zijn rode kleur verliest buiten het deel van het forum waarin hij/zij mod is. Dus alleen een mod in zijn/haar eigen gebied en daarbuiten een gewone user.

Ik ben wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
MueR schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:50:

Als een mod daadwerkelijk als moderator post, dan [mbr]is dat vaak in een modbreak[/] of zelfs
[modbreak]Op deze manier[/]

Heel consequent is dat niet beide worden namelijk in een andere situatie gebruikt:

De blauwe variant zie je veel als er posts van andere geedit worden om duidelijk te maken dat het niet de originele post was, maar dat een mod op die reactie heeft ingegrepen.

De Box variant van Mod break wordt enkel gebruikt als algemene interventie voor een heel topic, bijvoorbeeld als er teveel offtopic gegaan wordt of zelfs een onenigheid ontstaat.

Echter als een "rood naampje" post ter begeleiding van het onderwerp of om iets duidelijk te maken dan is dat in mijn ogen niet als individu maar doet hij dat als crewlid om de discussie verder te helpen.

Ik ben met je eens dat het heel eenvoudig is om een vinkje te vergeten (of hij nu aan of uit staat) daarom ook het voorstel om dit enkel te tonen in de fora waar het "Rode naampje" (en ook de ondertitel dus voor de tweakers met kleurenblindheid) ook daadwerkelijk modereert of dit nu een hele categorie is, het hele forum of een enkel sub fora. Hij is wel direct duidelijk dat reacties buiten hun eigen fora dus altijd een persoonlijke mening zijn en geeft de "minste" overhead in additionele acties te hoeven doen of zinnen toe te voegen als "Dit is mijn persoonlijke mening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:46

FeaR

In GoT we trust

ShadowBumble schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:20:
"Terug naar je eigen forum, hier ben jij niet de mod dus ook niet de autoriteit dus ook niet bepalend voor het hanteren van de regels of mening".
Je bent mod met een eigen subforum maar dat wil niet zeggen je andere subfora maar laat escaleren. Een opmerking maken om sturing te geven lijkt mij nooit verkeerd. Dat kan ook door gewone users worden gedaan. Mooie van een community is dat deze deels zelfsturend is. Om in een topic te gaan lopen knippen/trashen is mogelijk wel een stap te ver als niet mod van dat specifieke subforum. Ik ken het betreffende topic niet en weet dus ook niet of de mod daar stuurde via een gewone post, MBR (blauwe letters) of grote modbreaks (roze blok).

Maar volgens mij ligt de essentie van dit (en enkele andere topics) niet echt bij modje in subfora of niet maar meer bij vrijwillige mod of betaald kantoorpersoneel? Dat zou je nog redelijk makkelijk op kunnen lossen door verschillende kleuren namen, ander font of in de ondertitel vermelden.

Mogelijk dat ik toch te specifiek kijk naar vrijwillige crew versus werknemers maar dat is omdat ik het probleem van mod buiten je eigen subfora niet direct zie.

Edit:
Bovenstaande naar mijn eigen mening, niet namens Tweakers.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 02-12-2020 19:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
@FeaR Ik denk dat het voornamelijk met duidelijkheid te maken heeft (echt zie de chaos in het premium topic de eerste paar uren waar een hele hoop tegenstrijdige posts staan van "Rode Naampjes" die allemaal gezien worden als "crew"), bovendien heeft de de organisatie pagina in de FAQ prima de taken en verantwoordelijkheden omschreven die erbij passen.
De Admins zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen hun hoofdgroep. Bovendien bepalen ze gezamelijk met de Forumcoördinator het forumbrede beleid. Ze zijn verantwoordelijk voor de moderatoren in hun hoofdgroep, en zorgen ervoor dat deze hun werk naar behoren uitvoeren. Daarnaast evalueert de Admin de moderatoren en kan hij bemiddelen bij eventuele meningsverschillen die met zijn moderatoren ontstaan. Aangezien de Admin een bestuursfunctie heeft, heeft hij niet per definitie een forum om te modden. Dit gebeurt echter wel, zolang de Admintaak niet in het gedrang komt.

De Moderatoren zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen hun forum. Over het algemeen modereren de meest mods in hun hele groep, maar soms hebben ze specifieke aandachts gebieden. Wie de aanspreekpunten zijn voor bepaalde fora is terug te vinden bovenaan elke overzichts pagina van een forumdeel en vaak ook in forum specifieke beleid/FAQ topics. De moderatoren zorgen voor de aanwezigheid en actualiteit van een FAQ, sturen users en delen desnoods waarschuwingen en/of sancties uit. Ook houden ze zich natuurlijk bezig met het sluiten van topics, het wijzigen van topictitels, en dergelijke. Alle moderatoren houden het subforum Schop een Modje in de gaten om eventuele misstanden in hun forum(s) op te kunnen pikken.

Niet alle moderatoren kunnen bans zetten, alleen zij die specifiek banrechten hebben gekregen en de Admins. Alhoewel het zetten van een ban dus vaak in overleg gaat met iemand anders, met name de Admin, wordt de ban over het algemeen afgehandeld door degene die de overtreding constateert. Dit is dan ook degene van wie je, mocht je ooit een ban ontvangen, een mailtje krijgt en eventueel in gesprek mee kan gaan.

Zoals de oplettende lezer misschien al gemerkt heeft, is SM nog niet genoemd. Hier kan elke mod in principe modereren en hebben we vooralsnog geen speciale mod voor nodig. ;)
Deze "oplossing" en de taak omschrijving passen volgens mij prima bij elkaar, eigenlijk is het dus een verduidelijking op de bestaande taken die verwarring doet voorkomen, aangezien dat enkel om de weergave gaat van het "Rode naampje" binnen hun eigen verantwoordelijke (sub)forum.

Redactie of "betaalde crew" mogen van mij altijd Rood hebben die praten namelijk altijd als Ambassadeur of vertegenwoordiger van Tweakers. Dat is namelijk hun werk ook ;)

P.S.
Je hoeft dan ook geen disclaimers meer te posten zoals in je huidige post, noem ik win-win. Wij Tweakers zijn over het algemeen toch lui en less=more :+

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 02-12-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MueR
  • Laatst online: 09:37

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

ShadowBumble schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:08:
@FeaR Ik denk dat het voornamelijk met duidelijkheid te maken heeft (echt zie de chaos in het premium topic de eerste paar uren waar een hele hoop tegenstrijdige posts staan van "Rode Naampjes" die allemaal gezien worden als "crew"), bovendien heeft de de organisatie pagina in de FAQ prima de taken en verantwoordelijkheden omschreven die erbij passen.

Deze "oplossing" en de taak omschrijving passen volgens mij prima bij elkaar, eigenlijk is het dus een verduidelijking op de bestaande taken die verwarring doet voorkomen, aangezien dat enkel om de weergave gaat van het "Rode naampje" binnen hun eigen verantwoordelijke (sub)forum.

Redactie of "betaalde crew" mogen van mij altijd Rood hebben die praten namelijk altijd als Ambassadeur of vertegenwoordiger van Tweakers. Dat is namelijk hun werk ook ;)
Betaalde crew hebben we niet eens. We hebben personeel (redactie, testlab, devvers, maar ook sales etc). Alle forumcrew en FPAs zijn vrijwilligers (met 1 uitzondering die zowel forum mod als testlab is).

Maar "verantwoordelijke forum" is ook lastig want ik ben global mod, dus in principe zou ik dan ook overal een rode naam hebben, want ik kan in elk forum modden. Een admin ook. Plus, als een mod van een ander forum een topic ziet escaleren is het ook niet ongebruikelijk dat er een modbreak wordt geplaatst tot de lokale mods ingrijpen.
P.S.
Je hoeft dan ook geen disclaimers meer te posten zoals in je huidige post, noem ik win-win. Wij Tweakers zijn over het algemeen toch lui en less=more :+
Dat hoef ik sowieso niet. Als ik als mod ingrijp in een topic, dan is het duidelijk genoeg. Verder ben ik gewoon een user die een mening of verhaal heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 03-12-2020 09:41 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben op diverse andere plekken en fora admin en mod geweest. Op sommige was het niet herkenbaar op andere wel... Op elke forum en site kwam er kritiek als ik ergens op reageerde wat niet gepruimd werd door sommigen. Zodra mensen herkennen dat je een functie hebt, of ze dat nu zien doordat ze de naam simpelweg herkennen of door een omschrijving bij je naam maakt daar verdraaid weinig voor uit, hebben sommigen daar kritiek op vanwege de functie.

Zelf ga ik er altijd vanuit dat de persoon in kwestie namens zichzelf spreekt tenzij onomwonden blijkt dat het een ingreep is, of een officiële mening van de site of forum zelf.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
misschien is het enkel de font kleur en opmaak: JJ Le Funk die iets te autoritair overkomt. Een zachtere kleur en geen Bold maar Italic zou al flink schelen... JJ Le Funk

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt het natuurlijk ook zo maken dat een mod by default als user reageert. Ik neem aan dat die dat ook het meeste doen. Maar om als mod te reageren een extra vinkje moet zettn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
@evilution inderdaad standaard op zwart, maar automatisch in rood wanneer je modtag gebruikt in je post. Kun je het vinkje ook niet vergeten want met modereren was je toch al bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
FeaR schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:52:
[...]

Je bent mod met een eigen subforum maar dat wil niet zeggen je andere subfora maar laat escaleren. Een opmerking maken om sturing te geven lijkt mij nooit verkeerd. Dat kan ook door gewone users worden gedaan. Mooie van een community is dat deze deels zelfsturend is.
Nou, dat is niet mijn ervaring. Zodra je commentaar levert op iemand z'n gedrag, wordt als snel door de mod ingegrepen dat dat niet de bedoeling is en je maar een TR aan moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
segil schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:29:
[...]

Nou, dat is niet mijn ervaring. Zodra je commentaar levert op iemand z'n gedrag, wordt als snel door de mod ingegrepen dat dat niet de bedoeling is en je maar een TR aan moet maken.
Omdat jij (en ik, en alle andere 'zwarte naampjes hier) geen mod zijn. Wij hebben dus nul autoriteit om anderen aan te spreken.

De mods, ook op andere subfora en onderwerpen hebben die autoriteit wel en kunnen dus ingrijpen buiten hun eigen forum. Dat recht hebben ze gewoon, het is niet zo dat ze alleen in hun eigen forum die rechten hebben. Alleen zullen ze daar een stuk terughoudender zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:08:
[...]

Omdat jij (en ik, en alle andere 'zwarte naampjes hier) geen mod zijn. Wij hebben dus nul autoriteit om anderen aan te spreken.

De mods, ook op andere subfora en onderwerpen hebben die autoriteit wel en kunnen dus ingrijpen buiten hun eigen forum. Dat recht hebben ze gewoon, het is niet zo dat ze alleen in hun eigen forum die rechten hebben. Alleen zullen ze daar een stuk terughoudender zijn.
Misschien even lezen waar Segil op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Flamesz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:26:
[...]

Misschien even lezen waar Segil op reageert.
Hij reageert op een mod, en zegt dan dat hijzelf teruggefloten werd...

Die Mod kan dat dus doen, Segil (of ik bijvoorbeeld) niet. Dat die mod zegt dat users dat ook kunnen is niet in overeenstemming met wat andere mods en (ik geloof) de faq zeggen. Die zeggen dat wannabe mod gedrag niet gewenst is.

Het probleem is gewoon dat wij als users eigen meningen hebben en geen ruggespraak met elkaar over wat gewenst is en wat niet. Het zijn dus niets meer dan meninkjes. De boel ontspoort dan gewoon snel (ook al is degene die er zegt dat iets niet mag of niet gewenst is nog zo vriendelijk in zijn of haar bewoordingen) waardoor een heel topic verziekt wordt. Een mod kan gewoon in een keer ingrijpen en dat voorkomen. Dat is dan niet de schuld van diegene, maar hij of zij is wel de trigger. En voor de meelezers en andere deelnemers is dat gewoon vervelend. Een TR voorkomt dat. Persoonlijk zet ik regelmatig een TR, mag de mod lekker uitzoeken of het echt ongewenst is en zo ja hoe hij of zij dat wil aanpakken ;)

Het algemeen beleid #reageren

daar gaat het met name over de topicstarter, maar het is denk ik niet raar om aan te nemen dat het in reacties ook geldt.
--

Overigens is er natuurlijk bijsturen en bijsturen. Als een topic erg off topic gaat is een post waarin je begint met en nu weer on topic, en dan zelf het goede voorbeeld geven met een on topic vraag of opmerking of iets dergelijks natuurlijk ook een vorm van bijsturen. Maar dan wel zo globaal dat je niemand persoonlijk aanspreekt.
Het is gewoon een kwestie van aanvoelen wat je positie hier is. (Mijn mening dus allemaal ;) )

[ Voor 91% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-12-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:09:
[...]

Hij reageert op een mod, en zegt dan dat hijzelf teruggefloten werd...
Lees nu even:
Dat kan ook door gewone users worden gedaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
zie alle edits ;)

ook hier een edit:
Ik vind overigens wel dat er gelijk heel veel in die zin gelegd wordt wat er dus niet direct staat. Bijsturen is geen aanspreken (of commentaar leveren op iemands gedrag), en hij eindigt met de zin dat hij zijn mening geeft en niet het beleid van Tweakers (per se).

Maar goed, ik hoop dat de vorige post van mij een beetje aangeeft waarom ik vind dat de mods het moeten doen en niet de users. (tldr: voorkomen dat topics nog verder ontsporen en helemaal onaangenaam leesbaar worden voor anderen. Hoewel de user die wil bijsturen dat misschien nou juist wilde voorkomen.... De ervaring leert dat dat zelden lukt helaas. Met uiteindelijk nog veel meer werk voor de mods ;) )

Verder geloof ik het wel en mogen de beleidsmakers hier er verder over denken en bepalen wat ze wel en niet willen.

[ Voor 74% gewijzigd door ArthurMorgan op 12-12-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ArthurMorgan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:28:
[...]

zie alle edits ;)

ook hier een edit:
Ik vind overigens wel dat er gelijk heel veel in die zin gelegd wordt wat er dus niet direct staat. Bijsturen is geen aanspreken, en hij eindigt met de zin dat hij zijn mening geeft en niet het beleid van Tweakers (per se).

Maar goed, ik hoop dat de vorige post van mij een beetje aangeeft waarom ik vind dat de mods het moeten doen en niet de users. (tldr: voorkomen dat topics nog verder ontsporen en helemaal onaangenaam leesbaar worden voor anderen. Hoewel de user die wil bijsturen dat misschien nou juist wilde voorkomen.... De ervaring leert dat dat zelden lukt helaas. Met uiteindelijk nog veel meer werk voor de mods ;) )

Verder geloof ik het wel en mogen de beleidsmakers hier er verder over denken en bepalen wat ze wel en niet willen.
Dat is wel een heel ingewikkelde verhandeling die totaal om de hete brij heen danst.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Topicstarter
Naar aanleiding van een topic in LA ( Reageren (of niet) door de crew op basis van verwachtingen ) deze nog maar eens naar boven halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 00:49

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Ik zal eens een out of the box-suggestie doen. Dit lost het "met welke pet post een moderator dit"-probleem op.

Voorstel: iedereen post standaard altijd in het zwart zo ook mods en admins. Pas als een van de laatstgenoemden iets wil doen vanuit diens sturende rol dan kan deze dat inschakelen voor die specifieke post. Bij die post, en alleen die post zal de naam in de rode kleur verschijnen (en/of een labeltje voor de minderzienden). Bij het plaatsen van volgende berichten is de naam weer standaard zwart, totdat uiteraard de beheerder in kwestie ook weer een volgende post als een modpost markeert.

Dit geeft desgewenst tevens de mogelijkheid dat historische modposts ook in status bewaard zullen blijven. Als je nu terugkijkt zul je zien dat zwarte users topics hebben gesloten. Door bovenstaande truuk kun je zelfs na een moderator-pensioen nog zien dat iemand destijds vanuit een beheerdersrol een topic gemodereerd heeft.

Ik laat even in het midden of een moderator nu al teveel knoppen heeft om op te drukken ;)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Pagina: 1