Reageren (of niet) door de crew op basis van verwachtingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
N.a.v. een weggesloopte post van @crisp uit het Premium FB topic. Titel is misschien niet ladingdekkend, wees vrij om die aan te passen. :)
crisp schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:25:
[...]

Wat verwacht je dan van Moonsugar in deze? Onder andere Wout is direct betrokken bij dit project, zowel vanuit de redactie als vanuit het management, en heeft meer dan voldoende ervaring met onze community. Wat zou onze communitymanager daar nog aan toe kunnen voegen? Het is toch niet zo dat zij per se spreekbuis moet zijn?
Ik lees het Premium topic soms (toch niet geheel zonder leedvermaak af en toe) mee maar heb niet de behoefte inhoudelijk het onderwerp te reageren. Maar op deze vraag toch wel.

Nou heb ik geen idee wat er in de taakomschrijving van de communitymanager staat, maar ik neem aan en verwacht dat er o.a. instaat dat deze de schakel is tussen het bedrijf Tweakers en de Tweakers community. Vanuit die verwachting wordt er denk ik aangenomen door een heleboel communityleden dat zeker bij de wat grotere ingrijpende acties zoals dit de manager de rol oppakt om de discussie van beide kanten in goede banen te leiden. Niet perse visie/wensen van een of beide kanten te verdedigen maar de verbindende schakel zijn. Dat kan enkel als je aanwezig bent in het topic, dat hoeft niet elk moment maar bij zo'n hardlopend topic wel elke dag denk ik.

Wat ik ook te vaak zie gebeuren is dat er wat mensen uit de community ergens op reageren en dat er vanuit Tweakers (sorry, zo komen de rode kleuren op mij over ook al weet ik dat er ook op persoonlijke titel wordt gereageerd; helaas niet zichtbaar) een aantal 'roden' reageren die niet perse iets met het onderwerp achter de schermen van doen hebben maar dan wel trachten toe te lichten etc. In geval van dit onderwerp is het denk ik vooral de redactie die inhoudelijk zou moeten reageren vanuit het bedrijf (en wie dat doet/doen is een kwestie van afspreken). Maar zoals zo vaak oogt de discussie niet zo, reageert het halve rode leger en krijg je weer een wij/zij gevoel. Disclaimer: ik bedoel rood dus niet negatief of zo, enkel de beleving wil ik ermee duiden.

Waarom verwachten mensen van o.a. de manager waarschijnlijk meer inhoudelijke reacties? Omdat zij een van de TS'ers is. Dat schept, net als van de andere 4 mensen, in mijn ogen een deelname aan de discussie want anders heeft het weinig toegevoegde waarde om een TS te zijn. Dan kan hij/zij ook het topic bookmarken en lezen als het uitkomt. Dus mijn tip in deze is om in de toekomst geen mensen TS te maken die niet echt meedoen in de discussie om geen valse verwachtingen te wekken.

Maar goed, bovenstaande is een beetje mijn samenvatting van hoe ik het beleef. Ook al doe ik niet veel mee in discussies en 'voel' ik bovenstaande zelf niet zo omdat het mij niet overkomt.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Goed dat je het gewoon netjes uitschrijft, daar kunnen we wat mee. :)

De feedback qua herkenbaarheid van de verschillende soorten medewerkers (management, redactie, crew, etc.) en welke rollen dat dan zijn hebben we inderdaad al opgepikt. Het is in principe vaak aan de ondertitel te zien, maar dat maakt het niet meteen transparant voor gebruikers. Dat punt is bij mijn weten wel ergens onder de aandacht, maar ik beloof niks. ;)

Om @Moonsugar als TS te bestempelen is wellicht wat onhandig geweest, maar daar is niets meer aan te doen. Zij schreef overigens zelf het volgende hierover (post is ook gepinned):
Moonsugar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:34:
[...]

Mijn bevindingen verschillen niet van de redactie, we volgen immers gezamenlijk dit topic. Er zijn altijd dingen die mij opvallen vanuit communityperspectief, net als dat zij de redactionele zaken voor hun rekening nemen. Die bespreek ik met hen en daar schakelen we op. Het is niet dat ik een verslag maak en dit dan moet overbrengen. We zijn één team. :)

[...]

Ja, dat denk ik wel. Mijn achtergrond verschilt van mijn voorgangers, ik vervul de rol op een andere manier dat jullie al die jaren gewend zijn geweest en ik merk dat dat bij een aantal wat verwarring oplevert. Dat snap ik wel, velen kennen het beeld van de CM die vooral de communicatie doet namens het bedrijf. En dat is op veel manieren ook de waarheid, maar niet bij alle onderwerpen. Mijn visie is dat onze afdelingen onder mijn leiding steeds meer community-minded gaan worden en dus ook intensiever/vaker met jullie in contact gaan staan als het iets is waar zij veel mee te maken hebben. Dit initiatief is in de kern een redactioneel project, daarom zie je hier @Olaf en @WoutF veel en ben ik iets meer op de achtergrond. Dat maakt mijn rol echter niet meteen klein, I'm just getting started. ;)

Het is echter (zoals de vorige modbreak ook al aangaf) off-topic om het over mij te hebben. Dus laten we de focus wel op Premium houden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:51
Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:23:
Goed dat je het gewoon netjes uitschrijft, daar kunnen we wat mee. :)

De feedback qua herkenbaarheid van de verschillende soorten medewerkers (management, redactie, crew, etc.) en welke rollen dat dan zijn hebben we inderdaad al opgepikt. Het is in principe vaak aan de ondertitel te zien, maar dat maakt het niet meteen transparant voor gebruikers. Dat punt is bij mijn weten wel ergens onder de aandacht, maar ik beloof niks. ;)

Om @Moonsugar als TS te bestempelen is wellicht wat onhandig geweest, maar daar is niets meer aan te doen. Zij schreef overigens zelf het volgende hierover (post is ook gepinned):

[...]
Ik vind dit wat kort door de bocht. Ik kan, na het aantal jaren dat ik hier meedraai, het onderscheid maken tussen medewerkers van tweakers.net en de crew die het op vrijwillige basis doet.
"Admin Foto & Video" geeft zonder achtergrondinformatie aan dat je de admin van een sectie bent. Maar absoluut niet dat je dit op vrijwillige basis doet en in theorie geen inspraak hebt op tweakers.net als platform.

Als jullie daar wat aan gaan doen is dat top. Want ik zie daar vrij vaak nog communicatie problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Craven schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:31:
Ik vind dit wat kort door de bocht. Ik kan, na het aantal jaren dat ik hier meedraai, het onderscheid maken tussen medewerkers van tweakers.net en de crew die het op vrijwillige basis doet.
"Admin Foto & Video" geeft zonder achtergrondinformatie aan dat je de admin van een sectie bent. Maar absoluut niet dat je dit op vrijwillige basis doet en in theorie geen inspraak hebt op tweakers.net als platform.

Als jullie daar wat aan gaan doen is dat top. Want ik zie daar vrij vaak nog communicatie problemen ontstaan.
Vandaar dat mijn tweede deel van de zin ook aangeeft dat het niet per definitie voor de gebruiker ook duidelijk is. Sommige termen zijn vrij duidelijk, maar anderen inderdaad wat vager. Wellicht kan het zo simpel zijn als extra kleuren introduceren, maar een duidelijk overzicht met wat een rol betekent kan ook helpen.

Suggesties zijn altijd welkom uiteraard. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 11:38
Vroeger waren forummoderators en -admins rood, en frontpagemensen, zoals redacteuren en nieuwsposters, blauw. Uiteindelijk was dat alsnog niet duidelijk voor veel mensen, want ze zagen een kleurtje en gingen er vanuit dat dat 'crew' betekende. Daarom (onder andere, ik gok dat er ook nog wel andere redenen waren) is alles uiteindelijk rood geworden :P

Qua suggesties, het eerste wat in me opkomt is bewoordingen iets verduidelijken, bijvoorbeeld 'Forumadmin' of 'Forummoderator', om duidelijk te maken dat je alleen op het forum iets doet. Of dat veel zoden aan de dijk zal zetten, betwijfel ik, maar echt kwaad kan het ook niet :+

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 28-12-2020 20:40 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Zoals ik aangaf zou het duidelijker moeten worden of iemand persoonlijk reageert of namens Tweakers. Dan maken verschillende kleuren of titels niet uit, idealiter zou men een vinkje kunnen zetten en is de kleur en titel foetsie. Dan schep je meer duidelijkheid in dit soort discussies. Het hoeft uiteraard niet overal en altijd.

Of middels een icoontje aangeven dat je belanghebbende van de discussie bent ipv deelnemer aan.

Het zijn maar ideetjes.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Meen dat ergens in Mooie Features ook iets staat om de Rode Jassen niet meer rood te laten zijn wanneer zij als gebruiker reageren, en niet als mod.

Want ook ik kom hier alweer een poosje, en het is gewoon lang niet altijd duidelijk wat de rol van een Rode Jas nou precies is in een topic. Post ie als mod of als gebruiker? En waarom post een mod/admin van onderwerp A als mod in een forum van onderwerp X? Of nog onduidelijker: Waarom post ie inhoudelijke dingen over Tweakers als bedrijf?

En de community-manager, tja, als "iedereen" zich afvraagt wat die nou eigenlijk doet, en het idee heeft dat er niks tot weinig word gedaan, dan kun je wel zeggen "jamaar, andere insteek", maar misschien moet de insteek dan verandert worden. Het is niet alsof ik vroeger in ieder topic Zeef wel tegenkwam, maar ik had wel het idee dat hij in verbinding stond met de community, en shit regelde. Dat gevoel had ik al wat minder met zijn opvolger, en sinds die ook gestopt is heb ik al helemaal niet meer het idee dat community een ingang heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Bastien schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:44:
Zoals ik aangaf zou het duidelijker moeten worden of iemand persoonlijk reageert of namens Tweakers. Dan maken verschillende kleuren of titels niet uit, idealiter zou men een vinkje kunnen zetten en is de kleur en titel foetsie. Dan schep je meer duidelijkheid in dit soort discussies. Het hoeft uiteraard niet overal en altijd.

Of middels een icoontje aangeven dat je belanghebbende van de discussie bent ipv deelnemer aan.

Het zijn maar ideetjes.
Het is al eens eerder geopperd. Als je als admin/modje niet reageert in je eigen forumdeel of topic dan zou automagisch je naam op zwart moeten gaan. Schept een berg duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 93986 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:51:
Als je als admin/modje niet reageert in je eigen forumdeel of topic dan zou automagisch je naam op zwart moeten gaan. Schept een berg duidelijkheid.
Je eigen forumdeel is alleen niet zo zwart-wit ;) Er zijn globals en admins die overal modrechten hebben for one.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:55:
[...]

Je eigen forumdeel is alleen niet zo zwart-wit ;) Er zijn globals en admins die overal modrechten hebben for one.
Daarom een mooi knopje, kun je direct, per post, switchen of je op dat moment je rode jas aan of uit hebt.

Ik begrijp dat zeker in het Tweakers Feedback-gedeelte er niet echt vaste mods zijn en dat waarschijnlijk een groot deel van de mods hier kan inspringen, maar dat maakt het nogal onduidelijk.

Zeker zodra mensen beginnen te posten in een soort schemergebied. Zeker in het Premium-topic heb ik wat mods/admins op een manier zien posten dat ik me echt afvraag of ze nou reageren als gebruiker, als mod/admin of als onderdeel van Tweakers-het-bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:55:
[...]

Dat dat zo is betekent niet dat je dat dan niet kan veranderen natuurlijk. Zoals je het nu brengt komt het over als, zo hebben we het altijd gedaan dus jammer de bammer........

Je zou eens kunnen beginnen met de modjes bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

RobinHood schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:02:
[...]

Daarom een mooi knopje, kun je direct, per post, switchen of je op dat moment je rode jas aan of uit hebt.
Geloof me, ik heb er een ticket voor openstaan voor precies dit ;) (En al een héle lange tijd ;) )
Anoniem: 93986 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:03:
[...]

Dat dat zo is betekent niet dat je dat dan niet kan veranderen natuurlijk. Zoals je het nu brengt komt het over als, zo hebben we het altijd gedaan dus jammer de bammer........

Je zou eens kunnen beginnen met de modjes bijvoorbeeld.
Jij moet gewoon echt die vervelende toon eens bijstellen. Serieus.

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 28-12-2020 21:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:03:
[...]

Geloof me, ik heb er een ticket voor openstaan voor precies dit ;)
Zeg je dit nou als gebruiker of als admin? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

RobinHood schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:04:
[...]

Zeg je dit nou als gebruiker of als admin? :P
Allebei. Los dat maar eens op met je knopje :+

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:04:
[...]

Allebei. Los dat maar eens op met je knopje :+
Gewoon als gebradmin dus :P

Of adruiker?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Als er ooit een tri-state (dus geen admin/gebruiker maar admin/gebruiker/allebei) komt dan beloof ik je, bij deze, plechtig, dat ik alles in mijn macht zal doen om die optie "gebradmin" te noemen. Deal.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:07:
[...]

Als er ooit een tri-state (dus geen admin/gebruiker maar admin/gebruiker/allebei) komt dan beloof ik je, bij deze, plechtig, dat ik alles in mijn macht zal doen om die optie "gebradmin" te noemen. Deal.
Deal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voordeel is dat als een Admin/Mod vanuit z'n rol ingrijpt hij dat in het blauw kan doen, dat is duidelijk zat.

Ik denk niet dat de kleur heel veel zou doen aan de verwarring wanneer een crewlid in een redactietopic reageert. Dan nog zullen velen de naam en/of avatar herkennen.
In die zin heb je dan meer aan duidelijke toelichting op de kaders van de rollen.

Dat nog los van het feit dat het onderscheid tussen een rode en een blauwe knop voor veel crew al te moeilijk is. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Meer verschillende kleuren voor de username kan alleen maar meer verwarring zaaien, want het is niet onmiddellijk duidelijk wat de kleuren dan allemaal betekenen.

Andere forumsoftware hebben dit opgelost door een extra label te introduceren; mensen die in vaste dienst zijn of namens het bedrijf spreken hebben dan een zo'n staff label:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbFn9UFXUOuTGqw7dr4Vvvm_xcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QgfKrHWXeqXyUNpa1YglzvIe.png?f=user_large

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre zo'n feature voor Tweakers zou kunnen werken, maar ik denk dat er eerder in deze richting gezocht kan worden dan een nieuw kleurtje te introduceren.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik denk dat 't punt niet kleurtje / label / geurtje / ondertitel is maar meer wanneer een crewmember reageert als crew en wanneer niet ;) En wanneer als gebradmin :P

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 28-12-2020 22:03 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Text van kleurtje voorzien zou ook gewoon moeten volstaan, als elke moderator dat standaard zou doen zou het een hoop schelen. Maar goed hetzelfde geld als je een beetje de toon van het bericht leest, al krijg ik steeds meer het gevoel dat het niet vanzelfsprekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

RobIII schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:02:
Ik denk dat 't punt niet kleurtje / label / geurtje / ondertitel is maar meer wanneer een crewmember reageert als crew en wanneer niet ;) En wanneer als gebradmin :P
Ik geloof niet dat ik je hierin volg. Ik heb al moeite genoeg met mijn Multi-Personality Disorder IRL :+ Je reageert altijd als RobIII -een tamelijk complexe persoonlijkheid met verschillende rollen- en de relevantie van die rollen verschilt per context, maar dat is geen reden om dat om te zetten in een ja/nee-relevant variant.

Ik voel dan meer voor een radicale variant: schaf die rode kleurtjes af. De tijd dat in fabrieken het werkvolk een blauwe overall had, lab-personeel een kaki-jas, kantoorpersoneel jasje-dasje en hoger kader een driedelig pak droeg ligt gelukkig ver achter ons. :)

Maar imho is dat zelfs nu offtopic. Ik lees de startpost als een concrete opmerking dat bij (sommige) leden van de community de verwachting leeft dat er meer gereageerd wordt door communitymanagement, redactie of wellicht de directie. Dan is het aan @Moonsugar , @WoutF om uit te leggen waarom die verwachting onterecht is of onder een bedankje voor de headsup in het topic te reageren.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:36
Een beetje inhakend op dit onderwerp, wat moet ik mij voorstellen bij een Tweakers Adviseur? Is dat een vrijwillige functie, een betaalde functie. Wat doe je allemaal in die rol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Lustucru schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:27:
[...]
Ik geloof niet dat ik je hierin volg. Ik heb al moeite genoeg met mijn Multi-Personality Disorder IRL :+ Je reageert altijd als RobIII -een tamelijk complexe persoonlijkheid met verschillende rollen- en de relevantie van die rollen verschilt per context, maar dat is geen reden om dat om te zetten in een ja/nee-relevant variant.
Juist wel, want is hetgeen je hier nu zegt officieel t.net mod-beleid of slechts jouw mening?
Ik voel dan meer voor een radicale variant: schaf die rode kleurtjes af. De tijd dat in fabrieken het werkvolk een blauwe overall had, lab-personeel een kaki-jas, kantoorpersoneel jasje-dasje en hoger kader een driedelig pak droeg ligt gelukkig ver achter ons. :)
Tja, dan moet je enkel niet verbaasd opkijken als je aangesproken wordt op een werkvolk toon terwijl je hoger kader bent, wat bij sommige nog wel eens pijn zou gaan doen.
Maar belangrijker, ik denk dat je een stuk nuance gaat missen als je dit zou doorvoeren.

Momenteel heb je 3 keuzes als rood :
- Je maakt echt en absoluut overduidelijk dat je iets post als user (wat imho te veel werk is en beter door een vinkje afgehandeld kan worden dan tekstueel)
- Je plaatst een sturende melding als mod, het is nog geen modbreak, enkel puur een sturende melding.
- Je plaatst een modbreak.

Als je alle jasjes weghaalt verlies je imho de sturende melding (of tenminste jouw sturende melding is dan net zoveel waard als een wannabe-mod sturende melding)
Ik lees de startpost als een concrete opmerking dat bij (sommige) leden van de community de verwachting leeft dat er meer gereageerd wordt door communitymanagement, redactie of wellicht de directie. Dan is het aan @Moonsugar , @WoutF om uit te leggen waarom die verwachting onterecht is of onder een bedankje voor de headsup in het topic te reageren.
Qua community management is er gewoon een verleden van Zeef en Ginz en daarnaast gewoon een functiebeschrijving (plan: Tweakers is op zoek naar een communitymanager)

Waarin gewoon letterlijk staat :
- Jij bent het eerste aanspreekpunt voor de community’s en waarborgt dat feedback en vragen bij de juiste mensen terechtkomen;
- Jij stimuleert communicatie tussen de verschillende afdelingen op het HQ met de vrijwilligers en community’s;
- Jij verzorgt up-to-date rapportage, communicatie en voorstellen naar aanleiding van feedback, problemen of uitdagingen;
- Eigenschappen : sterk in het in goede banen leiden van de verwachtingen en belangen van alle betrokkenen en belanghebbenden bij projecten en besluiten;

Als je dan aankomt met 0,88 posts per dag, dan zou ik toch zeggen dat er ergens iets is fout gegaan met de geschepte verwachtingen richting de community...
Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:23:
[...]
Ik zou juist zeggen dat het goed is dat Moonsugar een TS is, gezien vanuit het feit dat zij de community tussen HQ en community moet stimuleren, oftewel als Wout of Olaf niet reageert dan kan je als community haar vragen om hun eens aan hun jasje te trekken.
*knip*

Constructieve kritiek is altijd welkom, die sneren / steken onder water mag je achterwege laten.

[ Voor 2% gewijzigd door Orion84 op 29-12-2020 12:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 21:52

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk dat er inderdaad een onderscheid gemaakt moet worden tussen daadwerkelijke medewerkers (in dienst van DPG) en vrijwilligers (zoals het gros van de mods en admins). Dit zou met een kleurtje van de naam kunnen en/of een eenvoudig label.

Dan zit je nog met het "probleem" wanneer iemand die deel uitmaakt van de crew (als medewerker dan wel vrijwilliger) op eigen titel en dus niet als crew wil reageren, waarbij ik me afvraag of het uberhaupt "mogelijk" is aangezien je door het gros van de gebruikers toch wel als crew wordt gezien en je als crew ook niet zomaar "alles" kan plaatsen.
De enige oplossing (buiten een 2e account) is eigenlijk zoals het nu ook al gaat: zwart bij normaal reageren en blauw bij een edit. Vaak zijn "corrigerende" zelfstandige posts ook blauw of voorzien van de modbreak-tag.

Als laatste heb je nog de daadwerkelijke "titel" en wat men daar van mag verwachten. Iemand die als titel "hoofdredacteur" of "commercieel manager" heeft, mag je volgens mij echt wat anders van verwachten dan iemand die "devver" of "moderator spielerij" onder z'n naam heeft staan.
Wat dat betreft blijf ik van mening dat er eens kritisch gekeken moet worden naar de huidige benaming van "community manager"
Zoals @Gomez12 al aangeeft is het een behoorlijk duidelijke titel die, zeker gezien de historie van @zeef en @Ginz een precedent heeft en - terecht - een bepaald verwachtingspatroon schept. Zeker als de vorig jaar geplaatste vacature daar eigenlijk ook heel duidelijk over is: 1. bent het eerste aanspreekpunt voor de community’s en waarborgt dat feedback en vragen bij de juiste mensen terechtkomen;

Dat er uiteindelijk een andere invulling door @Moonsugar aan wordt gegeven dat mag. Functies en de daadwerkelijke werkzaamheden die bij die functie horen veranderen voortdurend. Maar als men ziet dat de verwachting vanuit de community en de daadwerkelijke werkzaamheden steeds verder uit elkaar gaan liggen zou men iets moeten doen om het verwachtingspatroon bij te stellen.

Zoals @moonsuger in het abonnee forum al zelf heeft aangegeven zit ze in een redelijke lastige positie omdat Zeef en Ginz zaken heel anders hebben aangepakt en hierdoor verwachting zijn over hoe zij het "moet" doen.
In haar ogen hoor een CM namelijk helemaal niet de persoon te zijn die alles verteld, verzacht of oppakt, maar juist iemand die ervoor zorgt dat dit in het DNA van de hele organisatie zit en men als een team het kan doen.

Dit is dus een wezenlijk andere "werkwijze" dan we in de jaren hiervoor zijn gewend en hetgeen in de vacature stond. Uiteraard helpt het dan ook niet dat zij niet "uit" de community komt en sinds haar aanstelling (en registratie) niet erg actief is op het forum. Voor een boel gebruikers hebben we dus de, samengevat, de volgende situatie:
- Een "referentiekader" van hoe een CM moet zijn dankzij Zeef en Ginz
- Een "nieuwe" member die nog niet actief is op tweakers en in de voetsporen van de zeer actieve Zeef en Ginz mag treden (de reacties bij haar aanstelling waren ook niet mals, enigszins versterkt door het "plotselinge" en onvrijwillige vertrek van Ginz
- Er een behoorlijk andere werkwijze en zienswijze op nahoudt
- In de ruim 10 maanden sinds haar aanstellen nog steeds weinig actief is op het forum (zeker voor iemand met het woord "community" in haar titel)

Inmiddels is mij (geen idee of dit ook bij het gros van de gebruikers is) bekend dat ze het eerste halfjaar flink met de crew heeft gesproken en in tegenstelling tot voorgaande CM's: die van "buiten naar binnen" werkten, zij meer van "binnen naar buiten" werken is. Ook zat ze er over te denken om mogelijk een .plan te schrijven.

Dit lijkt mij een zeer goed plan! De reacties omtrent haar functioneren zijn eigenlijk sinds dag 1 al controversieel. Door de afstandelijke houding en het (wederom in vergelijking met haar voorgangers) flink "afwezig" zijn op het forum is de algemene opinie er niet bepaald beter op geworden. Ik denk dat het goed zou zijn als ze, op de frontpage, een uitgebreid stuk plaatst met wat ze heeft gedaan en hoe zij haar rol als CM ziet. Als dan uiteindelijk nog steeds blijkt dat haar werkzaamheden en visie niet stroken met wat het gros van de gebruikers "denkt" of "verwacht", is het misschien tijd om de titel van community manager te veranderen naar een titel die de (huidige) lading beter dekt...

[ Voor 69% gewijzigd door MazeWing op 29-12-2020 21:11 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Allereerst lijkt het mij goed om te beseffen dat een titel ook maar dat is, een naampje bij een rol. Hoe deze ingevuld wordt en of de titel de beste keuze is om de lading te dekken is feitelijk maar van secundair belang. In mijn optiek is dat ook helemaal niet waar de discussie om draait.

Los daarvan erkennen we wel de mismatch tussen de verwachtingen van een deel van de community met betrekking tot de rol en wat men daarvan nu mee krijgt.
Een toelichting op wat de community nu dan mag verwachten en hoe dat ingevuld gaat worden zou wellicht een hoop doen voor de gemoedsrust, maar dat zal dan vanuit het initiatief van @Moonsugar moeten gebeuren. Daarbij kan een tipje van de sluier van wat zij buiten posts plaatsen doet wellicht ook wat helpen voor de beeldvorming, want dat is bizar veel.
Dat zal dan wel een open en respectvolle discussie moeten zijn, zonder dat men met geslepen messen en vooringenomen conclusies een checklist van 'vroeger' af gaat. Dan heeft het weinig zin.

We gaan dit intern eens bespreken om te kijken of we hier brood in zien en in welke vorm dit het beste zou werken.
Op dit moment zijn echter een aantal mensen vrij, dus dit zal op z'n vroegst in januari besproken kunnen worden.
Het lijkt mij dan ook wijs om het onderwerp voorlopig even te laten rusten, voordat het écht in elk topic terug gaat komen.

Dit schrijf ik vanuit mijn rol als Admin F&V, een vrijwilliger in de forumcrew, na overleg met mijn mede admins. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Misschien dat er dan ook eens gekeken kan worden met die ínside jokes binnen de crew. Of iemand moet me eens uitleggen wat een Moderator Gin & Tonic nu precies hier doet, of een Edmin Het helpt in ieder geval niet om al die titels serieuzer te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 29-12-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 21:52

MazeWing

The plot thickens...

Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:05:
Daarbij kan een tipje van de sluier van wat zij buiten posts plaatsen doet wellicht ook wat helpen voor de beeldvorming, want dat is bizar veel.
Dat zal dan wel een open en respectvolle discussie moeten zijn, zonder dat men met geslepen messen en vooringenomen conclusies een checklist van 'vroeger' af gaat. Dan heeft het weinig zin.
Ik denk dat dit een zeer wijs besluit is om te doen en zou hier ook niet al te lang mee wachten. Alle bedoelingen ten spijt: een deel van de gebruikers heeft de afgelopen 10+ maanden z'n messen geslepen en door gebrek aan communicatie een vooringenomen conclusie getrokken.

Is dit goed? Nee, maar volgens mij wel begrijpelijk.

Maar fijn dat er intern naar gekeken wordt. Hopelijk gaat dit (op korte termijn) een stuk meer duidelijkheid geven! _/-\o_

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat users soms een beetje overschatten wat mods in de melk te brokkelen hebben :+ Op praktisch elk vlak bestaat er niet zoiets als een mening 'als mod' of 'als users'. Dat een mod een bepaalde mening heeft die afwijkt van Tweakers-beleid is helemaal niet raar, vreemd en komt regelmatig voor. Die mening zal ook achter de schermen geuit worden, maar net zoals aan de voorkant gebruikers regelmatig niet hun zin krijgen, krijgen ook mods achter de schermen nauwelijks hun zin :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MazeWing schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:23:
Ik denk dat dit een zeer wijs besluit is om te doen en zou hier ook niet al te lang mee wachten. Alle bedoelingen ten spijt: een deel van de gebruikers heeft de afgelopen 10+ maanden z'n messen geslepen en door gebrek aan communicatie een vooringenomen conclusie getrokken.

Is dit goed? Nee, maar volgens mij wel begrijpelijk.

Maar fijn dat er intern naar gekeken wordt. Hopelijk gaat dit (op korte termijn) een stuk meer duidelijkheid geven! _/-\o_
Dat men conclusies heeft getrokken op wat men heeft mee gekregen is natuurlijk zeker niet vreemd, maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat die conclusies terecht zijn of leidend in de discussie.
Daarom zal de verwachting wel zijn dat men er open in gaat en objectief kijkt of de getrokken conclusies daadwerkelijk kloppen of dat het wellicht toch net even iets anders zit. Als dat er namelijk niet in zit heeft het bieden van toelichting of aanvullende informatie feitelijk ook geen zin.
Wat overigens ook niet betekent dat je per se je mening 180 graden moet draaien. ;)

Voor nu eerst maar even geduld hebben en gewoon gezellig genieten van de feestdagen. :)

@naitsoezn ik denk een gekscherende toon te proeven maar het komt wel over als een aardig zure weergave van de feiten. :P
Maar de essentie klopt wel, natuurlijk hebben niet alle roodjassen exact dezelfde mening en worden echt niet alle wensen van forumcrew één op één gevolgd. We zijn ook weer geen robots.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:33
Ik weet niet precies wat @Moonsugar allrmaal precies doet maar weet wel dat ze in het V&A topic over bedrijven weldegelijk aanwezig was en daar dr best heeft gedaan.

En wat de geslepen messen betreft, ik denk dat Tweakers daar juist blij mee moet zijn dat betekend namelijk dat het mensen aan het hart gaat.

En wat betreft de kleurtjes, op persoonlijke titel reageren als mod (dus in het rood) kan in mijn ogen gewoon niet, net zoals dat een politicus of bestuurder dat niet kan. Het geeft een onduidelijk signaal aan gebruikers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

@Gonadan Nee hoor, niets zuurs aan; ik krijg gewoon het idee dat veel users eisen / verwachten dat alles wat door roodjassen gepost wordt opgevat kan /moet worden alsof het uit één mond komt. De kreet 'mods zijn ook maar gewoon gebruiker' zit gewoon een stuk dichter bij de waarheid dan veel users (lijken te) vermoeden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
MazeWing schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:18:
Ik denk dat er inderdaad een onderscheid gemaakt moet worden tussen daadwerkelijke medewerkers (in dienst van DPG) en vrijwilligers (zoals het gros van de mods en admins). Dit zou met een kleurtje van de naam kunnen en/of een eenvoudig label.
Voor mij is dit volstrekt niet belangrijk. Ik ga er gewoon vanuit dat ze voornamelijk op persoonlijke titel reageren als ze zich in discussies mengen waarbij ze het niet het laatste woord hebben. Ik vind dit ook wel voldoende in te schatten voor mezelf, maar kan me voorstellen dat mensen dit anders zien. Als ik vanuit een professionele organisatie denk kan ik me echter voorstellen dat het onhandig is als individuele werknemers zaken gaan verkondigen (ook op eigen titel) die indruisen tegen het eigen beleid. Met of of zonder kleurtje, je blijft toch een medewerker. Dus of dit heel veel gaat uitmaken. Krijg je zonder kleurtje dan wel altijd 100% een persoonlijke mening? Don't bite the hand that feeds you. Ik denk dat je onrealistische verwachtingen op dit vlak hebt (ook al hebben bijv. Arnoud e.d. veel ruimte). Dat dit een magische oplossing is. Ik zou het kleurtje gewoon laten staan, merendeel kan volgens mij heel goed inschatten wanneer iets echt op persoonlijke titel gebeurt of namens HQ. Het is voor lezers raar als een medewerker in het zwart zaken verkondigt en later op officiële titel weer heel iets anders; dan krijg je misschien weet gezeur van: ja maar persoonlijk was je altijd tegen en nu ga je het toch doen - hoe zit dat !? Ik denk dat je eea gewoon moet accepteren en zelf inschatten of desnoods doorvragen. Zoiets invoeren werkt namelijk misschien nog wel verwarrender, want ze blijven altijd in eerste instantie gewoon medewerker (ook als je op persoonlijke titel reageert, en hoewel ze veel ruimte krijgen - gelukkig en top van tweakers! - is het toch altijd wat gekleurd juist omdat ze medewerker zijn - dus waarom dit maskeren met zonder kleurtje?). Ik vind het geen goed idee (snap het wel, maar denk niet de juiste oplossing).
Zoals @Gomez12 al aangeeft is het een behoorlijk duidelijke titel die, zeker gezien de historie van @zeef en @Ginz een predecent heeft en - terecht - een bepaald verwachtingspatroon schept. Zeker als de vorig jaar geplaatste vacature daar eigenlijk ook heel duidelijk over is: 1. bent het eerste aanspreekpunt voor de community’s en waarborgt dat feedback en vragen bij de juiste mensen terechtkomen;
Hier ben ik het wel helemaal mee eens: de vacature is knip-en-klaar. Voor wie 'm gemist heeft: plan: Tweakers is op zoek naar een communitymanager
Dat er uiteindelijk een andere invulling door @Moonsugar aan wordt gegeven dat mag. Functies en de daadwerkelijke werkzaamheden die bij die functie horen veranderen voortdurend. Maar als men ziet dat de verwachting vanuit de community en de daadwerkelijke werkzaamheden steeds verder uit elkaar gaan liggen zou men iets moeten doen om het verwachtingspatroon bij te stellen.

Zoals @moonsuger in het abonnee forum al zelf heeft aangegeven zit ze in een redelijke lastige positie omdat Zeef en Ginz zaken heel anders hebben aangepakt en hierdoor verwachting zijn over hoe zij het "moet" doen.
In haar ogen hoor een CM namelijk helemaal niet de persoon te zijn die alles verteld, verzacht of oppakt, maar juist iemand die ervoor zorgt dat dit in het DNA van de hele organisatie zit en men als een team het kan doen.
Ik vind het volstrekt irrelevant wat Zeef en Ginz hebben gedaan en of zij wel of niet uit de community komt, en of zij het op dezelfde manier / verwachtingen moeten nakomen. Ik heb niet eens meer een goed beeld bij Zeef en Ginz. Behalve dat Zeef wel heel aanwezig was (wat ik fijn vond!). Ongeacht haar voorgangers heb ik verwachtingen bij de titel community-manager. Als zij vooral van binnen-uit werkt noem haar dan een 'community coach voor medewerkers'.
Ook zat ze er over te denken om mogelijk een .plan te schrijven.
Zoiets zou me totaal niet boeien. Kijk T.net is een grote en bijzondere community. In zo'n community is het gewoon fijn om iemand te hebben die een sterke band heeft met de community zelf, ipv direct met medewerkers moeten te praten. Het is ook niet OF-OF maar ze kan prima EN-EN. Je kan van binnenuit naar buiten werken maar daarnaast ook een goede band opbouwen met de community. En dat is mijn grootste pijnpunt: alsof het een keuze moet zijn. Het kan ALLEBEI! En ze kan een beetje optreden als Zeef/Ginz/Vacatureomschrijving en daarnaast vanuit de organisatie zelf sturen op communitie-gericht werken. Het is absoluut nergens in ijzer geslagen dat het OF OF moet zijn.
Dit lijkt mij een zeer goed plan! De reacties omtrent haar functioneren zijn eigenlijk sinds dag 1 al controversieel. Door de afstandelijke houding en het (wederom in vergelijking met haar voorgangers) flink "afwezig" zijn op het forum is de algemene opinie er niet bepaald beter op geworden. Ik denk dat het goed zou zijn als ze, op de frontpage, een uitgebreid stuk plaatst met wat ze heeft gedaan en hoe zij haar rol als CM ziet.
Ik vind dat zoals gezegd geen goed idee: de community heeft juist iemand nodig die meeveert met wat WIJ nodig hebben. Ook al denkt zij daar misschien anders over (dat het van binnenuit beter is). En als zij daar anders overdenkt neem dan een tweede persoon aan en noem haar 'communitycoacher voor medewerkers' en een 'aanwezige luisterende, maar ook durven te zeggen dat heb je fout en sparringpartner' spreekbuiscoach voor de community. Het is namelijk ook belangrijk dat de community iemand heeft (en die niet alles op de achtergrond doet). Het kan allebei prima, maar als ze er voor kiest liever medewerkers/organisatie te coachen doe dan iemand erbij. Soms is het er gewoon zijn, luisteren en meepraten belangrijker dan het resultaat: 'ik voel voor je mee' (kan soms al goed genoeg zijn). En dat is toch anders zo iemand nadrukkelijk en aanwezig die voor ons allen opkomt dan in gesprek rechtstreeks met medewerkers in 'conflict' (en je het risico op een ban/mod-edit loopt etc). En kijk de community is heel groot, divers en luid. En DPG is ook groot. Het is echt niet te veel gevraagd van ons om een duidelijk aanwezig hulpje te hebben bij alles wat speelt (en nee dat hoeft geen altijd-ja-knikker te zijn, maar wel iemand die meepraat, meedenkt etc - echt het hoeft niet alleen van binnen-uit te gebeuren het is absoluut niet OF OF).

Ik snap ook totaal niet waarom alles achter de schermen moet gebeuren. Ze hoeft echt niet bang voor ons of T.net-directie te zijn. Praat gewoon mee, geef ons het gevoel dat je 'cared' wat ons bezighoudt. Dat is van ons echt niet te veel gevraagd van DPG met zo'n omvangrijke en actieve community. Echt het hoeft niet allemaal op de achtergrond omdat het resultaat dan beter is.

Overigens vond ik laatst jouw communicatiestijl ook echt niet kunnen @MazeWing. Ik zou hebben gezegd: ik snap je emotie, maar hoe zou je dat anders kunnen verwoorden en denk je ook na wie er aan de andere kant van het scherm zit (nog altijd een mens!)? En moet ik zeggen dat we best mogen onderschrijven dat @WoutF een hele FAQ al een keer heeft geschreven met antwoorden op veelvoorkomende vragen. Dus er wordt best moeite gedaan hoor! Erken ook de zaken die goed gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 29-12-2020 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:26
CyberMania schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:31:
[...]

Ik snap ook totaal niet waarom alles achter de schermen moet gebeuren. Ze hoeft echt niet bang voor ons of T.net-directie te zijn. Praat gewoon mee, geef ons het gevoel dat je 'cared' wat ons bezighoudt. Echt het hoeft niet allemaal op de achtergrond omdat het resultaat dan beter is.
Na ja, misschien gaat het je/ons nog helemaal niks aan wat er achter de schermen gebeurt? Sowieso vind ik het idee dat wij als community wat te zeggen zouden hebben over een werknemer van DPG/Tweakers die toevallig de titel community manager draagt. Wie weet is de inhoud van de functie wel veranderd, vervangt ze andere collega's die om welke reden dan ook afwezig zijn of wat dan ook - het gaat ons niks aan. Het idee dat alles maar transparant moet zijn, ik vind het heel gek.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
iamerwin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:51:
[...]

Na ja, misschien gaat het je/ons nog helemaal niks aan wat er achter de schermen gebeurt?
Klopt dit boeit me ook echt niet, behalve als het directe impact heeft op de community. Maar ze hoeven inderdaad echt niet al bij 1% vordering al iets te gaan lopen vertellen over plannen/data etc.
Sowieso vind ik het idee dat wij als community wat te zeggen zouden hebben over een werknemer van DPG/Tweakers die toevallig de titel community manager draagt. Wie weet is de inhoud van de functie wel veranderd, vervangt ze andere collega's die om welke reden dan ook afwezig zijn of wat dan ook - het gaat ons niks aan. Het idee dat alles maar transparant moet zijn, ik vind het heel gek.
Ben ik niet met je eens. Het is echt niet veel gevraagd aan een groot bedrijf als DPG ook iemand te hebben die actief meedraait in de community namens de organisatie. Dat is écht anders dan in direct contact met medewerkers etc.

Natuurlijk mag zij / T.net helemaal lekker zelf weten wat ze doet. Eens!
Maar daarnaast mag de community ook echt wel vragen om iemand die hen nadrukkelijk, zichtbaar en actief bijstaat. Daar is echt niks mis mee bij een vrij unieke community als we zijn. Ik zie daar echt niks mis in.
Zij/Tweakers.net mag helemaal zelf beslissen dat zij A doet. Maar wij mogen best vragen om iemand die ook B doet, daar is echt niks mis mee (in een community als het onze).

Het hoeft echt niet of maar het een of maar het ander te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door CyberMania op 29-12-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:26
CyberMania schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:55:
[...]

Maar daarnaast mag de community ook echt wel vragen om iemand die hen nadrukkelijk, zichtbaar en actief bijstaat. Daar is echt niks mis mee bij een vrij unieke community als we zijn. Ik zie daar echt niks mis in.
Zij/Tweakers.net mag helemaal zelf beslissen dat zij A doet. Maar wij mogen best vragen om iemand die ook B doet, daar is echt niks mis mee. Het hoeft echt niet of maar het een of maar het ander te zijn.
Vragen mag altijd, alleen krijg ik sterk de indruk -vooral in dat Premium feedback topic- dat er users zijn die denken dat ze ergens recht op hebben en dat vind ik erg bijzonder.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
iamerwin schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:03:
[...]

Vragen mag altijd, alleen krijg ik sterk de indruk -vooral in dat Premium feedback topic- dat er users zijn die denken dat ze ergens recht op hebben en dat vind ik erg bijzonder.
Klopt, daarom heb ik me ook heel afzijdig gehouden van dat topic de afgelopen week. Kan me helemaal niet in vinden hoe het daar nu aan toe gaat.

Maar dat elke discussie over wat de community voor vertegenwoordiging nodig heeft, hard wordt afgekapt vind ik niet in orde.

Je kan vrijwel niet in gesprek met elkaar daar over gaan in een community-topic, en dat gaat wel erg ver. Op een heel commercieel forum van bijv. Sony Playstation zou ik dat wel begrijpen (dat het als aanval wordt gezien etc) maar hier is dat nergens voor nodig, zo erg is onze community helemaal niet en is het oprecht (hoewel misschien hard verwoord) bedoeld. Geen kwade zin, en als zo hard optreden nodig wordt geacht door ze: dan is dat een teken van een enorm wantrouwen/gat tot elkaar. Juist dan zou je het bespreekbaar moeten maken (en durven) en niet via een strak .plan ergens.

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 29-12-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:45

Grvy

Bot

@CyberMania je zegt het zelf al.. mensen in het premium topic hebben -zwaar- het idee dat ze ergens recht op hebben en hebben dat op de meest absurde manieren geprobeerd af te dwingen.

Dat de 'rode jassen' dan optreden als het de spuigaten uitloopt is toch alleen maar goed? Wat voor community vertegenwoordiging er nodig is was niet de discussie in dat topic. Daar zijn andere manieren voor.

Dat medewerkers van Tweakers dan 'belachelijk' gemaakt worden en er een 'waardeoordeel' over het functioneren geuit wordt met bijbehorende denigrerende beeldspraak moet niet geaccepteerd worden.

Daar niet, hier niet. Nergens niet.

De discussie over welke vertegenwoordig men denkt nodig te vinden kan en mag volgens mij absoluut gevoerd worden.. maar dan wel fatsoenlijk en niet op die manier.

Overigens.. en misschien zet ik mezelf dan buitenspel. Maar ik kom ook al een tijdje op dit forum en ik voel helemaal niks voor iemand die 'voor de community' spreekt zoals sommige willen.
CyberMania schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:55:

Natuurlijk mag zij / T.net helemaal lekker zelf weten wat ze doet. Eens!
Zij/Tweakers.net mag helemaal zelf beslissen dat zij A doet. Maar wij mogen best vragen om iemand die ook B doet, daar is echt niks mis mee (in een community als het onze).

Het hoeft echt niet of maar het een of maar het ander te zijn.
De vraag voor mij is een beetje.. waarom moet het er überhaupt zijn?

Een community manager doet me niks, boeit me niet etc. Mijn vraag is dus een beetje.. waarom denken Tweakers persee een 'voor de community' community manager nodig te hebben die aan 'onze' kant tegen het 'grote boze DPG/Tweakers' staat?

Dat is volgens mij een beetje wat ik proef uit de reacties.. men denkt een bijstander binnen het Tweakers team nodig te hebben omdat de rest 'tegen' ons is en dat is niet eerlijk.. maar volgens mij is is iedereen.. bezoekers, medewerkers, modjes, kantinedame.. de tweakers community?

En laten we ook niet vergeten dat de mensen die hier roepen niet eens een groot gedeelte van de community zijn. Ik weet bijna zeker dat het overgrote deel het ook niks uitmaakt en de namen Ginz en Zeef nooit gehoord heeft. Dus.. zoeken we een community vertegenwoordiger of iemand die de 'harde kern' van Tweakers vertegenwoordigd tegen verdienmodelen/advertenties etc? Want vroegah was alles beter? ;)

Of heb ik dan helemaal gemist waar het omgaat? :)

[ Voor 58% gewijzigd door Grvy op 29-12-2020 22:56 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Omdat functie van @Moonsugar een paar keer ter sprake is gekomen, kwam ik onderstaande tegen in de forum FAQ, misschien relevant (hier staat wel iets over "intern" namelijk dat de hoofdgroepadmins op 1 lijn zitten.
De organisatiestructuur van GoT

Communitymanager

De Communitymanager zorgt ervoor dat de hoofdgroepadmins op één lijn zitten en is verantwoordelijk voor het forum in zijn algemeenheid.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
cleef schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:12:
Omdat functie van @Moonsugar een paar keer ter sprake is gekomen, kwam ik onderstaande tegen in de forum FAQ, misschien relevant (hier staat wel iets over "intern" namelijk dat de hoofdgroepadmins op 1 lijn zitten.

[...]
Mooi gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Orion84 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:03:
[...]
We hebben juist bewust gekozen voor de taakverdeling dat de leden van de redactie en Moonsugar de inhoudelijke reacties doen en we met een aantal admins proberen de discussie een beetje netjes te houden. Dat wil zeggen: onfatsoenlijke reacties en zaken die echt te ver off-topic gaan aanpakken.
Dan is die taakverdeling is dan niet bijzonder goed opgevolgd. Sterker nog, Moonsugar heeft zich inhoudelijk verexcuseerd ten faveure van de redactie en ook admins hebben zich met de inhoudelijke discussie bemoeid. En dat is nu precies het probleem ;)

Post verplaatst omdat het, zoals door @Orion84 in het Premium topic aangegeven aldaar off-topic is.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 12-01-2021 14:19 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

FirePuma142 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Dan is die taakverdeling is dan niet bijzonder goed opgevolgd. Sterker nog, Moonsugar heeft zich inhoudelijk verexcuseerd ten faveure van de redactie en ook admins hebben zich met de inhoudelijke discussie bemoeid. En dat is nu precies het probleem ;)

Post verplaatst omdat het, zoals door @Orion84 in het Premium topic aangegeven aldaar off-topic is.
Daar ging het helemaal niet om. Gomez stelde dat de topicstarters ook zelf het moderatiewerk moeten kunnen doen. Wat ik aangeef is dat er juist voor gekozen is dat niet op die manier te doen. Dat er binnen de groep topicstarters vooral de redactie het woord voert en Moonsugar wat minder doet niets af aan wat ik aangaf over de keuze wie de moderatie in dat topic doet.

Ook dat een aantal admins hun persoonlijke kijk op premium geven, of anderszins helpen inhoudelijke antwoorden te geven op vragen doet er niets aan af dat we er voor gekozen hebben om als admins de taak van de moderatie daar op ons te nemen, zodat de redactie (en Moonsugar) zich kunnen focusen op inhoudelijke reacties.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Orion84 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Daar ging het helemaal niet om. Gomez stelde dat de topicstarters ook zelf het moderatiewerk moeten kunnen doen. Wat ik aangeef is dat er juist voor gekozen is dat niet op die manier te doen. Dat er binnen de groep topicstarters vooral de redactie het woord voert en Moonsugar wat minder doet niets af aan wat ik aangaf over de keuze wie de moderatie in dat topic doet.

Ook dat een aantal admins hun persoonlijke kijk op premium geven, of anderszins helpen inhoudelijke antwoorden te geven op vragen doet er niets aan af dat we er voor gekozen hebben om als admins de taak van de moderatie daar op ons te nemen, zodat de redactie (en Moonsugar) zich kunnen focusen op inhoudelijke reacties.
Terwijl, nogmaals, juist die inhoudelijke antwoorden verstorend werken omdat ze niet (genoeg) aansluiten bij degenen die wel inhoudelijk behoren te reageren. Het doet ook niets af aan het feit dat Moonsugar zichzelf voor in ieder geval het Premium-onderwerp (en in die context reageerde ik) inhoudelijk heeft verexcuseerd. Dat wat jij beweert wat betreft communicatie is in de praktijk niet zo uitgevoerd en juist onderdeel van het probleem.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je blijft nu mijn reactie uit zijn verband trekken om je eigen stokpaardje te berijden.

Er werd gesteld dat de topicstarters ook het topic hadden moeten modereren. Specifiek daarop reageerde ik dat we dat bewust anders hebben aangepakt.

Nergens heb ik gezegd dat admins naast hun modererende taak niet ook inhoudelijk hebben gereageerd. Nergens heb ik gezegd dat Moonsugar hoofdzakelijk het woord zou voeren. Niets van dat was de kern van mijn reactie. Dus ik snap niet waarom je nu mijn reactie aanhaalt om nog maar eens je kritiek te spuien :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Om het maar even onder de aandacht te brengen we hebben zo'n verzoek ook gedaan begin december, dit kan je meer prioriteit geven als "te ontwikkelen" feature door ervoor te voten (Thumbs up geven).

Het topic kan je hier vinden ( Het "Rode naampje" verzoek )

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:11

Moonsugar

Communitymanager
We erkennen dat het zo nu en dan onduidelijk kan zijn om de verschillende rollen op het forum te onderscheiden. Daarom zijn we in de ontwikkeling van de communitystrategie o.a. ook aan het kijken naar hoe we de verschillende rollen beter kunnen aantonen en zullen hiervoor ook input vanuit de community vergaren. Er wordt momenteel gekeken naar de planning, dus ik kan nog niet exact zeggen wanneer dit zal gebeuren, maar het staat pontificaal op de radar. :)

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
Moonsugar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:24:
We erkennen dat het zo nu en dan onduidelijk kan zijn om de verschillende rollen op het forum te onderscheiden. Daarom zijn we in de ontwikkeling van de communitystrategie o.a. ook aan het kijken naar hoe we de verschillende rollen beter kunnen aantonen en zullen hiervoor ook input vanuit de community vergaren. Er wordt momenteel gekeken naar de planning, dus ik kan nog niet exact zeggen wanneer dit zal gebeuren, maar het staat pontificaal op de radar. :)
Ach wat zal ik zeggen, je antwoord voldoet volledig aan mijn verwachtingspatroon van wat een community manager niet moet doen...

- Je gaat maar in op een heel beperkt gedeelte van de vraagstelling
- En zelfs waar je op reageert lijk je de bal voornamelijk mis te slaan, het grootste probleem is niet het onderscheid tussen de rollen, maar gewoon het communicatie probleem wat t.net tegenover users heeft.

Wat zich onder andere uit in :
- Offtopic reacties die blijven staan als ze rood zijn
- Roden die het laatste woord willen hebben en daarom offtopic antwoorden en elke reactie offtopic verklaren.
- Het niet meediscussieren in een eigen topic, waardoor andere roden zich maar er mee moeten bemoeien (waardoor punt 1 en 2 versterkt worden)
Wat gezamelijk voor een heel groot wij/zij gevoel zorgt qua communicatie vanuit t.net zelf.

Gefeliciteerd, straks is het niet meer users vs rood, maar users vs regenboogkleuren (of rood met andere ondertitels of...) feitelijk verander je niets met het onderscheiden van functies.

En qua input van de community, dan moet er ook wel respons terug zijn, anders wordt het een klaagmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
Dit topic heeft een hoop verschillende losse onderwerpen die door elkaar lopen. Ik wilde met mijn bericht graag aangeven dat wij o.a. bezig zijn met het kijken naar beter aantonen van de rollen om een stukje verwarring te kunnen voorkomen. Uiteraard is dat niet het antwoord op het geheel wat hier wordt besproken - of de oplossing voor de uitdagingen rondom onze communicatie. Al geloof ik dat alle beetjes helpen als we het goed toepassen.

@Bastien (en een aantal andere communityleden) hebben mij bruikbare input gegeven die ons heeft doen realiseren dat er een ongelukkige combinatie is ontstaan van de bestaande verwachtingen versus een andere/nieuwe aanpak van zaken. Ik werk momenteel aan een bericht waarin ik hoop meer inzicht te kunnen geven in mijn werkwijze wat het een en ander zou kunnen verhelderen. Omdat ik het erg belangrijk vind om hier zo nauwkeurig mogelijk in te zijn (en we net de feestdagen achter de rug hebben waar wat werk zich heeft opgestapeld) is hier nog even wat tijd voor nodig. Het zal echter niet lang meer op zich laten wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Moonsugar schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:19:
Dit topic heeft een hoop verschillende losse onderwerpen die door elkaar lopen. Ik wilde met mijn bericht graag aangeven dat wij o.a. bezig zijn met het kijken naar beter aantonen van de rollen om een stukje verwarring te kunnen voorkomen. Uiteraard is dat niet het antwoord op het geheel wat hier wordt besproken - of de oplossing voor de uitdagingen rondom onze communicatie. Al geloof ik dat alle beetjes helpen als we het goed toepassen.

@Bastien (en een aantal andere communityleden) hebben mij bruikbare input gegeven die ons heeft doen realiseren dat er een ongelukkige combinatie is ontstaan van de bestaande verwachtingen versus een andere/nieuwe aanpak van zaken. Ik werk momenteel aan een bericht waarin ik hoop meer inzicht te kunnen geven in mijn werkwijze wat het een en ander zou kunnen verhelderen. Omdat ik het erg belangrijk vind om hier zo nauwkeurig mogelijk in te zijn (en we net de feestdagen achter de rug hebben waar wat werk zich heeft opgestapeld) is hier nog even wat tijd voor nodig. Het zal echter niet lang meer op zich laten wachten.
Geen probleem hoor. Ik heb niet zoveel problemen met hoe dingen gaan, mijn verwachtingspatroon ligt doorgaans niet zo hoog. Ik maak mij liever druk over zaken waar ik wel rechtstreeks iets in kan veranderen. :)

Mijn topic is meer geopend omdat ik zo vaak dit soort problemen opmerk en het maar blijft bestaan. Het is een kleine groep die er denk ik wel last van heeft, maar het zet wel een meestal negatieve toon. Dus als ik bij kon/kan dragen in suggesties om het te verbeteren (of te benoemen), dat was mijn idee. Niet meer, niet minder.

Daarnaast... het is uiteindelijk richting jou gegaan in dit topic, maar zo was het zeker niet door mij bedoeld. Het ging mij om crew breed dit (proberen te) verbeteren, niet enkel jij als CM.

Ik hoop dan ook dat bepaalde users hier niet telkens de boel af komen zeiken (zoals vandaag alweer het geval is), maar een kans geven aan T.net in het geheel om vanuit hun met verbetervoorstellen te komen. Het zal nooit direct goed zijn en helemaal nooit zal iedereen tevreden zijn (in aanpassingen en communicatie), maar sjeez wat hebben sommigen een beperkte blik van de wereld en vinden ze dat iedereen naar hun pijpen moet dansen. Je hoeft niet te reageren en altijd je digitale waffel open te hebben hangen, haal gewoon diep adem en negeer het. Diep triest en zielig hoe sommigen hier tekeer gaan op het forum en ook in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania

Ik zou dit niet doen (maar anderen vinden het misschien wel heel prettig). Weet je: als je al wat langer meeloopt in de community, dan weet je dat een van de regelmatige terugkomende thema's is: dat T.net direct in de verdediging schiet 'nee jij hebt het mis, wij weten het beter'. Bijv. wat betreft responsive Tweakblogs: er komen dan direct 100 redenen waarom het allemaal niet kan. Met zo'n .plan schiet je ook weer in de verdediging van 'nee jullie hebben het mis' of 'jullie begrijpen het allemaal niet'.

Dat je namelijk een andere aanpak hebt is namelijk helemaal het issue niet in de community (misschien worden sommige zaken nu zelfs beter opgepakt dan bij de voorgangers!), maar je onzichtbaarheid zelf wel en je kan beide prima combineren: en veel achter de schermen zorgen dat de rest van de medewerkers aan de slag gaan met community-vragen of input, en zichzelf als medewerkerscommunity, en leuke events voor de community enz, maar ook zelf actief je betrokkenheid laten zien in het veld (dit kan ook prima zonder fysieke events). Als dat laatste niet bij je aanpak hoort prima, maar ik vind niet dat de community dat niet mag willen of dat ze het fout zien, hun verwachtingen niet juist zijn of het niet begrijpen. En dat je ons straks gaat uitleggen 'dat we het verkeerd zien'.

[ Voor 45% gewijzigd door CyberMania op 14-01-2021 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

CyberMania schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 06:41:
[...]
En dat je ons straks gaat uitleggen 'dat we het verkeerd zien'.
Waarom ga je op voorhand al weer uit van een dergelijke negatieve insteek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Het zal echter niet lang meer op zich laten wachten.
Mijn gok: maandag 25 januari O-) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
@Moonsugar
CyberMania schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Mijn gok: maandag 25 januari O-) :)
Jammer dus niet, terwijl het vandaag Community Manager Appreciation Day is! Ik zag dat als een uitgelezen kans voor een .plan.

Wikipedia: Community Manager Appreciation Day

Gefeliciteerd en hopelijk gaat het ooit lukken die postcount omhoog te krijgen zoals je zelf al sinds de start wil en je wat meer zichtbaar wordt op het forum (dat is nergens verboden hè!).
@Orion84 Waarom ga je op voorhand al weer uit van een dergelijke negatieve insteek?
Als het te lang duurt sinds een aankondiging dan weet je al dat er allerlei checks over heen moeten gaan en dan niet vanuit het hart komt. Het moest 'zorgvuldig' zijn en het duurt al lang. Als je zegt: ja maar ik had het druk met andere zaken te regelen voor jullie. Dan denk ik ook een kwestie van de juiste prioriteiten toch.

[ Voor 36% gewijzigd door CyberMania op 25-01-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

CyberMania schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:57:
Als het te lang duurt sinds een aankondiging dan weet je al dat er allerlei checks over heen moeten gaan en dan niet vanuit het hart komt.
Op persoonlijke note vind ik dat je inmiddels wel erg zuur aan het reageren bent. Als ik Moonsugar tot nu toe ergens niet op heb kunnen betrappen is dat op het posten van iets wat niet uit het hart komt. Ja zal echt even geduld moeten hebben.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Bor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Op persoonlijke note vind ik dat je inmiddels wel erg zuur aan het reageren bent. Als ik Moonsugar tot nu toe ergens niet op heb kunnen betrappen is dat op het posten van iets wat niet uit het hart komt. Ja zal echt even geduld moeten hebben.
Graag niet op de man spelen. Als wordt gezegd 'Het zal echter niet lang meer op zich laten wachten.' en het is nu twee weken verder ik stel ik echt een terechte vraag zonder bijbedoelingen. Als jij dat zuur vindt dan is dat jouw mening en dat kan je best voor jezelf houden en op een andere manier reageren. Ik ben namelijk totaal niet zuur maar gewoon serieus. Lees ook eens goed de TS door, dat is mijn niet aanzet geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door CyberMania op 27-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager
De planning was inderdaad deze week maar ik ben helaas ziek geweest (gelukkig geen corona). Nu even de aandacht aan mijn gezondheid geven en mijn energielevels weer op peil krijgen. Aangezien ik deze donderdagmiddag en vrijdag vrij ben wil ik het om die reden volgende week plaatsen zodat ik aanwezig ben om op eventuele vragen te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonsugar

Moonsugar

Communitymanager

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
Bor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Nu is de update er, dus gewoon eventjes een achterafvraag.
Was CyberMania nu zuur of heeft hij het gewoon goed voorspeld?
En vind jij dit nu iets wat uit het hart komt? Of gewoon een gladgestreken pr-verhaal (wat wellicht ontstaan is vanuit een verhaal uit het hart, maar dat zie ik er simpelweg niet meer in terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Orion84 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Waarom ga je op voorhand al weer uit van een dergelijke negatieve insteek?
Waarom reageer je maar op 1 regel en negeer je de rest?

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Pagina: 1