Het grote Tweakers Plus-topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 63 Laatste
Acties:
  • 355.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:29:
[...]

Dat zeg ik niet maar de verwachting dat je mag beslissen bij een groot bedrijf lijkt me wel bijzonder.
Idd, daarom lijkt me een mooi doel dat tweakers weer een kleine toko wordt ;)

@The Zep Man ik denk dat je mij verward met iemand, ik heb het niet over de community manager gehad? :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
maratropa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
[...]

Idd, daarom lijkt me een mooi doel dat tweakers weer een kleine toko wordt ;)

@The Zep Man ik denk dat je mij verward met iemand, ik heb het niet over de community manager gehad? :p
Ook een kleine toko moet zijn hoofd boven water houden, zeker als die toko ook nog een professionele redactie moet krijgen.

Begrijp me niet verkeerd ik ben tegen het premium gedeelte maar besef me wel dat er gewoon knaken binnen moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je ziet dat ze bij veel grote Amerikaanse sites een soort hybride paywall gebruiken, waar men "korting" op het abonnement krijgt door een verscheidenheid aan activiteiten (denk hier aan reacties, tweakblogs, reviews plaatsen etc.), dan is je abonnement wat goedkoper of iets in die richting.
Voor mijn gevoel teveel een Candy Crush gehalte, en bovendien denk ik dat de discussie ook niet gaat om het betalen van een paar euro per maand an sich, daar ligt niemand wakker van (tot op zekere hoogte uiteraard).
Het gaat het principe erachter, de glijdende schaal en wat dit verder met de community doet.
Wat hier ook vaak genoemd wordt is dat de FP zijn waarde grotendeels haalt uit de comments (en het gratis uitvoeren van quality control t.a.v. taal/spellingsfouten door de community), heeft de redactie nagedacht hierover, en ideëen over hoe ze dit willen ondervangen? @Olaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:28:
[...]

Daar denken ze in belgie anders over. Waarschijnlijk is de gedachten: onze kranten en nieuws websites hebben ook geen community dus waarom geld erin steken??
Een krant is toch anders dan een Tweakers. Het heeft geen zin om assumpties te maken over wat DPG wellicht denkt omdat ze ook kranten in de portefeulle hebben zitten. Dat voegt weinig toe omdat we dat toch niet komen te weten. Wat we wel weten is dat voor ons gebruikers de community een grote meerwaarde heeft. En dat tweakers dat niet moet onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:31:
[...]

Het komt ook omdat je weinig gedaan krijgt als er te veel belangen zijn. Het enige dat we in een democratie kunnen doen is de mensen steunen die voor onze belangen op komen. Wellicht hebben we een soort van ondernemingsraad/community raad nodig... meer inspraak dan dat ga je echt niet krijgen bij geen enkel bedrijf.

En wees nou eerlijk, dan werkt een topic als dit net zo goed?
Ik snap je punt, en daarom zal er een mooi systeem voor dit soort directe user democratie moeten komen. Denk aan een RPG character :P , je hebt bijv 10 euro en je kunt die naar wens verdelen over allerlei zaken. Het systeem geeft dan aan de dagelijkse leiding aan waar de prioriteiten gemiddeld liggen.

Ik ben er heilig van overtuigd dat als dit ergens kan dit hier is. Maar men moet het willen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Immanent Ike schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:34:
[...]

Een krant is toch anders dan een Tweakers. Het heeft geen zin om assumpties te maken over wat DPG wellicht denkt omdat ze ook kranten in de portefeulle hebben zitten. Dat voegt weinig toe omdat we dat toch niet komen te weten. Wat we wel weten is dat voor ons gebruikers de community een grote meerwaarde heeft. En dat tweakers dat niet moet onderschatten.
Ik ben er van overtuigd dat als zij tweakers zouden oprichten in 2020 dan had het eruit gezien als een kranten website of nu.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:04:
[...]

Om toch nog even hierop terug te komen: Bestaat de mogelijkheid dat jullie van dit premium idee afzien mocht het om verschillende redenen niet goed uitpakken? Ik lees hierboven namelijk een enigszins ontwijkend antwoord in. Lijkt me nog wel relevant voor de discussie m.b.t. het vragen van input aan mensen over wat zij wel zouden willen zien.
Uiteindelijk doe je dit alleen als genoeg lezers tevreden zijn met het aanbod. Voor de prijs van een kop koffie of weet ik het per maand, krijgen ze artikelen en hebben daar een goed gevoel over in verhouding tot het bedrag. Als er geen behoefte is en we niet het idee hebben dat dit gaat komen, is er geen reden zoiets als dit aan te bieden, dat geldt voor alle diensten die je als publicatie aanbiedt, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:36
Edmin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:55:
Er is over de jaren heen juist veel effort gestoken om de twee dichter bijelkaar te brengen. Wellicht weet je nog dat je voor de frontpage vroeger een ander account nodig had dan voor GoT :)
GoT! Dat zou zomaar kunnen, geen idee meer eerlijk gezegd. Maar dat is wel zwaar onhandig geweest!
Ik zou dat separaat beschouwen als een enorm gemis zien. En het klopt dat ik zelf niet veel met de frontpage opheb. Ik lees graag de artikelen, maar de discussie daar vind ik over het algemeen veel minder waardevol dan die op het forum. Voornamelijk omdat het allemaal zo vluchtig is als reactie op een nieuwsbericht. Ik houd me liever bezig met de langer lopende discussies op de achtergrond.
Ik ben zelf juist weer vice versa en zie dat er maar weinig Tweakers zijn die op beide zwaar actief zijn. En dat bedoel ik dus juist met twee verschillende communities met overlap. Ik post ook wel eens op het forum, maar veel minder vaak. En zelfs veel minder vaak dan vroeger, deel van de reden is dat ik veel vragen juist veel beter ergens anders kan stellen/bediscussiëren, want ook The Gathering is op veel vlakken veel meer mainstream geworden waarbij niche discussies vaak beter ergens anders gehouden kunnen worden. Zeker als Engels geen issue is.
En vanuit die positie zie ik Premium niet als een bedreiging voor onze community en heb ik al eerder gevraagd: hoe gaat ons dit negatief beinvloeden?
Laat ik nu eens een heel cynische/realistische vraag stellen: Wat verwacht je dat het antwoord daar op is?

#1 De kans is groot dat een groot deel van het Tweakers medewerkers zover niet kan of wil kijken.
#2 Als ze dat wel kunnen/willen, zou het dan verstandig van ze zijn om tegen je te zeggen. Ja, dat gaat heel erg negatief voor jullie uitpakken!
Wat nou als over een jaar blijkt dat het aantal gratis leesbare nieuwsberichten en reviews gelijk is gebleven aan nu, maar er een laag extra content bovenop is gekomen die je voor een kop koffie per maand kan inzien. Dan zou dat toch een mooi resultaat zijn?
Dat zou wellicht een mooi resultaat zijn als er geen andere issues waren. Dit lost namelijk niets op met de huidige kwaliteit die alleen maar een neerwaartse beweging ziet. Hiermee wordt in vele ogen gezegd "We gaan alleen kwaliteit proberen achter een paywall.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Olaf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:
[...]

Uiteindelijk doe je dit alleen als genoeg lezers tevreden zijn met het aanbod. Voor de prijs van een kop koffie of weet ik het per maand, krijgen ze artikelen en hebben daar een goed gevoel over in verhouding tot het bedrag. Als er geen behoefte is en we niet het idee hebben dat dit gaat komen, is er geen reden zoiets als dit aan te bieden, dat geldt voor alle diensten die je als publicatie aanbiedt, lijkt me.
Uiteindelijk zal tijdens de beta genoeg mensen tevreden zijn met het aanbod, het is immers gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:08
toro schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:04:
Het is erg jammer dat wij niet gewoon old skool de hele redactie kunnen wegstemmen als community.

De keuze wel/niet paywall had voorgelegd moeten worden aan ons.

Nu word het door onze strot heen geduwd en word erbij verteld dat dit best wel goed voor ons is.

De community heeft Tweakers.net gemaakt tot wat het is niet de huidige redactie :/

Ik bemerk dat ondanks de vele pages met ongenoegen vanuit de Tweakers community dat men gewoon doorgaat met het invoeren hiervan.

Er gaat niets teruggedraaid worden zo te zien. Ik trek mijn financiële support in. Ik kan dit niet langer ondersteunen.

Ik heb ook geen zin meer om mij hier druk over te maken. Hier stopt het voor mij, ik ga er verder geen woorden meer aan vuilmaken.

Het waren leuke jaren in de community, tijd voor wat anders tijd voor wat nieuws.
Tuurlijk is die paywall goed voor ons, zonder paywall wellicht geen bestaansrecht, daar wel eens over nagedacht? Het is nu een bedrijf, ze hebben een winstoogmerk, het is geen liefdadigheid?

Als ze stekker er uit trekken bij de DGP en niemand er geld in wil stoppen, wat denk je dat er dan met tweakers gebeurd, wat er van overblijft?

We moeten als community niet te arrogant worden en zeggen dat alles door ons komt. Er is ook heel veel tijd en geld in tweakers gestoken door andere mensen dan de Community, dat had nooit gekund zonder deze mensen en zonder dit geld. Dat geld zien ze graag renderen, dus moet er geld binnen komen!

[ Voor 10% gewijzigd door BasvanS op 02-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Cergorach schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:36:

Ik ben zelf juist weer vice versa en zie dat er maar weinig Tweakers zijn die op beide zwaar actief zijn. En dat bedoel ik dus juist met twee verschillende communities met overlap. Ik post ook wel eens op het forum, maar veel minder vaak. En zelfs veel minder vaak dan vroeger, deel van de reden is dat ik veel vragen juist veel beter ergens anders kan stellen/bediscussiëren, want ook The Gathering is op veel vlakken veel meer mainstream geworden waarbij niche discussies vaak beter ergens anders gehouden kunnen worden. Zeker als Engels geen issue is.
Zijn daar geen stats van. Hoeveel % forum + fp doet? Lijkt me dan wel weer interessant.
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:38:
[...]

Als ze stekker er uit trekken bij de DGP en niemand er geld in wil stoppen, wat denk je dat er dan met tweakers gebeurd, wat er van overblijft?
Een groep bekvechtende bejaarde nerds. Of was dit zo'n retorische vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:34:
[...]

Ook een kleine toko moet zijn hoofd boven water houden, zeker als die toko ook nog een professionele redactie moet krijgen.

Begrijp me niet verkeerd ik ben tegen het premium gedeelte maar besef me wel dat er gewoon knaken binnen moeten komen.
Helemaal eens, maar daarom is een voorwaarde voor inspraak ook dat je betaald. In mijn ideaalbeeld draait tweakers dan helemaal op dit geld en ads voor niet betalers, maar ik zou dit ook al gedeeltelijk leuk vinden: mijn euro's direct in features stoppen waar men zich dan ook toe verplicht uit te voeren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 21:11
Immanent Ike schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:34:
[...]

Maar ook weer niet overschatten. laten we wel wezen die gebruikers zijn ook zo weer weg zonder verantwoording (en dat is prima)/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
[...]

Tuurlijk is die paywall goed voor ons, zonder paywall wellicht geen bestaansrecht, daar wel eens over nagedacht? Het is nu een bedrijf, ze hebben een winstoogmerk, het is geen liefdadigheid?

Zoals al eerder gezegd aansluiten bij de centralisatie die DPG al doorvoert zal er voor zorgen dat twee afdelingen opgeheven kunnen worden, fte's zijn de grootste kosten. ICM abbos en events levert dat een rooskleurig plaatje op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
[...]

Jij gaat er gemakshalve vanuit dat dit uiterste noodzaak is voor tweakers omdat het bestaan anders in gevaar komt, dat valt nog maar te bezien of dat de daadwerkelijke motivatie is, dat weten wij niet.
Wat ook al vaker hier in het topic voorbijkomt is dat mocht dat inderdaad het geval zijn, Tweakers deze hele PR shitstorm zich had kunnen besparen door dit meer zo te communiceren, afgezien van paywall ja/nee kan je mij niet vertellen dat er dan niet veel meer animo zou zijn om samen de schouders eronder te steken.
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:41:
[...]

Zoals al eerder gezegd aansluiten bij de centralisatie die DPG al doorvoert zal er voor zorgen dat twee afdelingen opgeheven kunnen worden, fte's zijn de grootste kosten. ICM abbos en events levert dat een rooskleurig plaatje op.
Inderdaad, het kostenplaatje blijft zwaar onderbelicht in de discussie. Wordt er kritisch gekeken naar alle FTEs of deze wel nodig zijn, locatie, etc. etc. de usual overhead.

[ Voor 21% gewijzigd door Zaphara op 02-12-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
maratropa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:41:
[...]

Helemaal eens, maar daarom is een voorwaarde voor inspraak ook dat je betaald. In mijn ideaalbeeld draait tweakers dan helemaal op dit geld en ads voor niet betalers, maar ik zou dit ook al gedeeltelijk leuk vinden: mijn euro's direct in features stoppen waar men zich dan ook toe verplicht uit te voeren.
Dat impliceert dat er geen eigenaar mag zijn, dus een stichting of vereniging??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_eLMo_ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:13:
Als ik een ding mag meegeven aan die hele Premium verhaal (als het per se door moet): maak alsjeblieft de artikelen na 2 weken vrij toegankelijk.
Dan houd je de kennis open voor iedereen en geef je ook minder bedeelde mensen een kans / toegang tot deze informatie. 2 weken is lang in Tech-land!
Oh, en ik zou graag een setting willen hebben waarmee ik de premium posts kan hiden (als abonnee in ieder geval).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:42:
[...]

Jij gaat er gemakshalve vanuit dat dit uiterste noodzaak is voor tweakers omdat het bestaan anders in gevaar komt, dat valt nog maar te bezien of dat de daadwerkelijke motivatie is, dat weten wij niet.
Wat ook al vaker hier in het topic voorbijkomt is dat mocht dat inderdaad het geval zijn, Tweakers deze hele PR shitstorm zich had kunnen besparen door dit meer zo te communiceren, afgezien van paywall ja/nee kan je mij niet vertellen dat er dan niet veel meer animo zou zijn om samen de schouders eronder te steken.
Nouja, ze hadden ook kunnen hopen dat de community waardevolle input zou willen geven, zorgen zou willen uiten om deze weg te kunnen nemen. Als je als bedrijf iets doet om geld te verdienen dan is de regel dat alleen de aandeelhouders er blij mee zijn, niet de klanten en vaak ook niet direct het personeel. Je doet vervolgens je best om dat zo goed mogelijk te brengen.

Wij als Community moeten het zo goed mogelijk oppakken, we moeten niet alleen denken aan onze eigen korte termijn belangen, maar ook oog hebben voor wat DPG wil, wat de crew wil en wat wij zelf over 10 jaar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:19

icecreamfarmer

en het is

Cergorach schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:05:
[...]

De DPG top heeft het daar echt voor het zeggen, dat ze het nog niet achter een betaalmuur hebben gezet zal waarschijnlijk komen doordat iemand ze heeft duidelijke kunnen maken dat dit niet gaat werken bij Tweakers.net en dat dit kapitaal vernietiging is omdat de waarde van Tweakers.net dan aan alle kanten implodeert.

Jezelf de illusie geven dat het niet zo is, gebeurt bij zo vreselijk veel werknemers, iets wat veel werkgevers ook nog eens beamen, totdat het toch opeens anders moet. Vergeet ook niet dat VNU/DPG hun dochtermaatschappijen beinvloeden dmv. hoe men personeel aanneemt of de visie die dat personeel heeft aansluit op wat de dochter/moeder wil.

Een bedrijf wil zoveel mogelijk winst maken. Dat doe je normaal bij een bedrijf door te groeien, want dat is de makkelijkste oplossing met de meest effectieve kosten/baten ratio. Nu heeft men die max bereikt, heeft men de bezoekers van Hardware.info geprobeerd naar Tweakers.net door te sluizen. Dan krijg je nu de periode dat men de winst uit andere bronnen probeert te maximaliseren, reclame is niet meer zo winstgevend als vroeger, dus gaat men naar andere opties kijken. De volgende stap zal zijn intern kosten besparen door posities te elimineren. All this has happened before, and all this will happen again...

Tweakers.net is een heel ander model website dan een AD.nl en ik vermoed dat kopers dat zich veel te laat hebben gerealiseerd of zelfs nog niet de beperkingen totdat ze er met hun neus tegenaan lopen.
Ik heb het anders verwoord maar het viel mij idd ook al op.

Ik geloof oprecht dat de redactie denkt dat het allemaal wel losloopt omdat ze belooft is dat ze het deze keer helemaal anders gaan doen en niet net als bij het AD. En dat ze de vrijheid krijgen om zich te ontwikkelen. Maar je ziet telkens een verandering gebeuren (waarvan beloofd was dat dit niet zou gebeuren) welke het tegendeel bewijst en dat maakt het glashelder waar dit heen gaat.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
[...]

Uiteindelijk komt het paywall idee gewoon uit belgie, een crewlid bevestigde dat al door te spreken over "tweakers en dpg hebben samen beslist"

Een paywall introduceren is pr technisch bijna onmogelijk zonder shitstorm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf
purge schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:05:
Ik ben toch al wat jaartjes geregistreerd op Tweakers. Mijn persoonlijke drive is om dingen te ontdekken. Daarom vind ik het lezen van artikelen en de leuke forum draadjes in de gaten te houden. Tweakers is een unieke plek en staat als startpagina ingesteld in mijn browser. Zo af en toe is er feedback vanuit de community over de kwaliteit van Nieuws/.../etc. Zo af en toe denk ik dan: "Ja, daar heeft <user> toch een. punt."; "Is Tweakers dan nog wel zo 'goed'?"; "Is er een alternatieve site om een keer te bekijken?" of bij het lezen van nieuwsitems "Dit is voor mij niets nieuws, wat natuurlijk ook kan betekenen dat ik door de jaren heen al meer weet dan de doelgroep."
Deze vragen en mijn persoonlijke beantwoording zijn hier niet relevant.

Positief verrast
Kortom, toen ik een paar dagen geleden het eerste premium artikel las. Laat ik het samenvatten: Ik ben positief verrast en blij te zien dat er iets gebeurt. Wat mij opviel is dat de artikelen meer inhoud/informatie bevatten dan ik gewend ben. Dat is fijn!

Content
We leven inmiddels niet meer in het jaar 2000. Dat het maken van goede content veranderd is dat zal hopelijk iedereen wel beseffen. Dat het maken van goede nieuwswaardige artikelen tijd kost, dat behoeft zeker geen uitleg, voor mij in ieder geval niet.

Abonnement
Ik kom al zo lang op Tweakers, dat ik inmiddels wel een betaald abonnement heb genomen. De prijs van een abonnement voelt iedereen anders ten opzichte van de waarde die het geeft voor zichzelf.
Wanneer ik dan lees dat iemand de prijzen van een abonnement te duur vind, terwijl het laagste bedrag 1 euro per maand is. Dan neem ik de reactie verre van serieus.
Uitzondering wanneer je in de levensfase zit waarbij je misschien 10,- zakgeld per maand ontvangt ;)

Zelf heb ik het Hero abonnement. Voor mij een prima bedrag.
De geinige extra's in het Elite abonnement zijn leuk maar niet meer dan dat. Die prijs is voor mij niet te rechtvaardigen. (alhoewel ik mij niet bezig heb gehouden met de Meet Ups, wellicht dat de waarde dan mogelijk wel is te rechtvaardigen. Maar op dit moment voor mij niet)

Premium
Dan betalen voor premium artikelen. Ja, dat is zeker een goede aanvulling! Als het bedrag daardoor iets hoger word is dat prima. Om een bedrag te noemen, gewoon wat uit mijn duim maar waar ik wel een goed gevoel bij heb is, zeg, 75/80,- per jaar. Dit vanuit het perspectief van een 'Hero + Premium'. Dat de abbo's op de schop zijn is mij bekend.

Wellicht dat er gedacht kan worden om een soort van 'gezinsaccount' te creëren. Zelf heb ik geen kinderen en zijn mijn neefje/nichtje nog niet zover. (al hoop ik dat dit een plek ik waar ze ooit gaan komen) Als dat wel zover is dan deel ik bijvoorbeeld graag een abbo met hun.
Wellicht is een soortgelijke invulling iets waar de jongere (en andere) leden iets aan hebben.

"Diamantjes voor het kijken van reclame". Deze las ik ergens toevallig als suggestie. Zelf moet ik er niet aan denken. Wel kreeg ik een glimlach.
Immers zijn er vele generaties actief die op verschillende manieren content consumeren en voor deze content op verschillende manieren kunnen bijdragen.

Ik wilde dit kort houden en de pilot wat meer tijd te gunnen alvorens ik met feedback wil komen. Succes met de pilot en dank.
Dank! Waardevolle feedback.
Een gezinsabonnement vind ik een hele leuke suggestie. Ik heb zelf een zoon op Tweakers, kan me voorstellen dat er ondertussen best wat gebruikers zijn bij wie dat speelt. :)

Ik hoop dat je de artikelen bij de test van een waardering wilt voorzien, of dat nu positief of negatief is. Dat helpt ons als redactie enorm bij het inschatten wat jullie vinden van wat we schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:40
[b]Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:42
Tweakers deze hele PR shitstorm zich had kunnen besparen door dit meer zo te communiceren,
Wat is er mis met de communicatie dan? Ze zijn nergens mee begonnen, hebben geen prijzen vastgesteld en maken enorm duidelijk welk concept ze voor ogen hebben.

Dit idee was hoe dan ook nooit populair geweest. Zeker niet op een website waar een groot deel van de gebruikers piraterij loopt te verheerlijken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

nXXt

Carpe omnia

Ik sta er een beetje ambivalent in – en net zoals anderen hier was ik ook inderdaad aan het denken 'eigenlijk zou ik gewoon Tweakers Hero moeten worden'. Ik vrees dat dit een veel te lange post gaat worden, dus bij voorbaat excuses, ook gegeven het aantal overige reacties. :+

Voor de duidelijkheid zal ik maar even kopjes aanbrengen in het geheel.

Eerste indruk en verwachtingen
Toen ik las over de plannen had ik ook een heel sterk 'nou, hier gaan we'-gevoel, met inderdaad vooral de website van het AD in het achterhoofd. Dat gevoel werd er niet beter op toen ik de eerste artikelen las met het premiumlabel: die lazen voor een groot deel als het soort artikelen dat je normaliter ook al op Tweakers kon vinden, met niet direct een 'premium' gevoel. Het artikel over neuromorfische informatica was daarop een positieve uitzondering, al had ik daar ook nog wel net iets meer gewild gevoelsmatig.

Ik denk dat daar voor veel mensen ook de wrevel zit: de verwachtingen. Hoewel het inderdaad vrij evident is dat het model van 'gooi advertenties en bekostig zo je journalistiek' niet houdbaar is, is de realiteit wel dat mensen nu zonder geld te betalen allerlei content tot zich kunnen nemen. Op het moment dat er dan een label 'premium' komt voor het soort artikelen dat men normaliter ook al gratis kon lezen, dan wekt dat het gevoel op dat er iets wordt afgenomen – of dat men wordt uitgeknepen – meer dan dat er een extraatje beschikbaar is voor degenen die bereid zijn te betalen.

Exclusieve artikelen voor abonnees is op zich een prima verdedigbaar model en ook redelijk in lijn met andere media, echter geldt daarbij wel voor Tweakers een bijzondere uitdaging – ook al door anderen benoemd – in de vorm dat veel van de meerwaarde ook komt uit interactie vanuit de community. Geregeld bieden de commentaren veel extra inzicht en nuttige toevoegingen, die mensen ook gewoon uit hun Tweaker-zijn delen.

Betrekken en waarderen community bij Premium
Het doen verdwijnen van artikelen achter een paywall, kan ertoe bijdragen dat mensen die inzicht hadden kunnen bieden het artikel überhaupt niet (kunnen) lezen, of weinig zin hebben een bijdrage te tikken voor een beperkt publiek. In die bijdragen zit voor veel mensen – getuige de reacties alhier – een forse meerwaarde. Die meerwaarde wordt gecreëerd door mensen die daar verder ook niets voor krijgen anders dan de erkenning van de moderatie en de bijbehorende karmapunten.

Vandaar dat ik het voorstel van bijvoorbeeld @Nox in dezen wel sympathiek vind: geef ingelogde gebruikers op basis van karma bijvoorbeeld ook de kans om een (zeer) bescheiden aantal premiumartikelen te lezen zonder te betalen. Wellicht haalt het ze over de streep om zelf een abonnement af te sluiten, bijvoorbeeld wanneer dat ze financieel past of wanneer ze overtuigd zijn van de meerwaarde. Tegelijkertijd erkent het ook dat het werk dat men voor de community verzet waarde vertegenwoordigt.

Gebruikers die niet zijn ingelogd kun je dan alsnog eenvoudig weren van premiumartikelen, waardoor deze artikelen voorbehouden zijn aan gebruikers die ófwel een bijdrage leveren aan het financiële reilen en zeilen, ófwel een bijdrage leveren aan de algehele kwaliteit van de community – en er zullen zat zijn die op beide manieren bijdragen.

Je zou dit ook kunnen uitbreiden door bijvoorbeeld bij een eventuele themamaand – of simpelweg een diepgravend artikel gepland – over een onderwerp experts uit de community een maand premium cadeau kunnen doen als ze bereid zijn bij de relevante artikelen bijdragen te doen en eventuele vragen van andere communityleden te beantworden.

Dit zou het tweeledige doel dienen van het waarderen van de community(leden) die veel meerwaarde leveren voor Tweakers en het toegankelijker maken van de premiumartikelen voor mensen die het bedrag niet willen of kunnen betalen. Afhankelijk van hoe de boel wordt ingesteld hoeft het ook zeker niet veel te kosten qua gederfde inkomsten.

Op de schop gooien abonnementen; regelen van inspraak
Het Hero-abonnement is mijns inziens vrij redelijk geprijsd in vergelijking met andere media. Ik kan mij echter indenken dat er mensen zijn die best bereid zijn om wat meer te betalen, maar het Elite Plus Diamond Executive-pakket net wat te prijzig vinden. :P Ik weet niet of hier al onderzoek naar is gedaan, maar er is vast een groep die wel wat meer zou willen bijdragen, maar niet per se extra opslagruimte hoeft in het fotoalbum – ik weet überhaupt niet hoe populair die feature eigenlijk is – of vergelijkbare features.

Wel is er duidelijk een behoefte aan iets van inspraak. Hoewel je met een abonnement niet meteen aandeelhouder wordt of zo, is die behoefte bepaald niet vreemd. Wellicht kan het aboforum actief gebruikt worden voor meedenken. Ook dit versterkt weer het idee dat de relatie tussen Tweakers en de bezoekers niet strikt 'medium en consument' is, maar meer een community. Dit kan van alles zijn, waaronder het bespreken van potentiële onderwerpen voor premiumartikelen, als een wat opener variant van het tippen via de linkdump.

Afsluitende gedachten
Ik denk dat betalen voor content inderdaad normaler zou moeten worden en ik denk dat best wat Tweakers, waaronder ikzelf, prima bereid zijn dat te doen. Ik denk echter dat deze introductie – en vooral de artikelen die als 'premium' te boek stonden in het begin – botste met de verwachtingen van de bezoekers van de website, wellicht ook alleen al door de naam 'premium' voor iets wat niet 'premium' voelt.

Dat er geld verdiend moet worden, is logisch. Dat je meer krijgt als je betaalt, is ook logisch. Ik denk echter dat het voor Tweakers belangrijk is dat het blijft waken voor te ver bewegen richten een eenvoudig 'medium en consument'-model, juist vanwege het feit dat de community voor velen de meerwaarde brengt – zowel voor de gebruikers als in bedrijfseconomisch opzicht. Anders had men wel bij Nu.nl Tech rondgehangen.

Vandaar dat ik graag een lans breek voor het erkennen dat er meer dan één manier is om bij te dragen aan het voortbestaande succes van Tweakers: zowel het betalen voor de content die je leest, als het zelf leveren van content ter verdieping en aanvulling.

Verder kijk ik gewoon even aan wat er zoal onder de premiumvlag langs komt. En dan ga ik nu eens kijken naar dat jaarabonnement – als dat nog blijft bestaan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
[...]

[...]

Inderdaad, het kostenplaatje blijft zwaar onderbelicht in de discussie. Wordt er kritisch gekeken naar alle FTEs of deze wel nodig zijn, locatie, etc. etc. de usual overhead.
Laten we niet vergeten dat de hele organisatie recent nog is verhuisd van het eene peperdure kantoorpand in 020 naar een nog veel duurder kantoorpand.

Dat is niet rechtstreeks gerelateerd maar ook die kosten druipen omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Wolfos schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:47:
[...]

Wat is er mis met de communicatie dan? Ze zijn nergens mee begonnen, hebben geen prijzen vastgesteld en maken enorm duidelijk welk concept ze voor ogen hebben.
Tja, daar verschillen wij dan van mening in hoe de manier waarop dit hele gebeuren vanaf moment één aangepakt is, dat kan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Public Relations 101

Normaal zorgt een bedrijf dat zij met één mond spreekt en één duidelijk verhaal heeft.

Vaak heeft een bedrijf een of twee woordvoerders, al is het maar gewoon één reguliere vaste medewerker die Tweakers.net vertegenwoordigd.

Maar nee - ik zie een tiental rode naampjes en die zijn voor mij gewoon allemaal Tweakers.net - zich hier in de discussie mengen.

Totale chaos wat mij betreft.

En dan ook de discussies die ontstaan tussen crew en bezoekers: bezoekers schijven iets - deels uit emotie - en dan ga je dat uitgebreid lopen te betwisten.

Dat is zo zinloos wat mij betreft. Geeft alleen maar meer wrijving en is niet sympathiek, zelfs al zou je gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 15:04
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:45:
[...]

Nouja, ze hadden ook kunnen hopen dat de community waardevolle input zou willen geven, zorgen zou willen uiten om deze weg te kunnen nemen. Als je als bedrijf iets doet om geld te verdienen dan is de regel dat alleen de aandeelhouders er blij mee zijn, niet de klanten en vaak ook niet direct het personeel. Je doet vervolgens je best om dat zo goed mogelijk te brengen.

Wij als Community moeten het zo goed mogelijk oppakken, we moeten niet alleen denken aan onze eigen korte termijn belangen, maar ook oog hebben voor wat DPG wil, wat de crew wil en wat wij zelf over 10 jaar willen.
Het is geen zero-sum game. Als je lezers/klanten een dienst niet meer als prettig ervaren dan blijven ze weg en dat levert uiteraard minder geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
[...]

Dit idee was hoe dan ook nooit populair geweest. Zeker niet op een website waar een groot deel van de gebruikers piraterij loopt te verheerlijken.
Precies een paywall zou nooit goed vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:46:
Een paywall introduceren is pr technisch bijna onmogelijk zonder shitstorm.
Het kan met een veel kleinere 'shitstorm', conform zoals @Q hierboven schrijft vanuit één mond:

"Wij introduceren vanaf nu een paywall voor bepaalde artikelen. In dit topic (en alleen in dit topic) kan en mag je hierover discussiëren, conform de regels van T.net. De redactie correspondeert niet over deze beslissing."

Natuurlijk zullen in het verdomhoekje waarin dat topic wordt gegooid er mensen gieren en brullen, maar die discussie wakkert vanzelf uit. Op deze manier had de crew van T.net als 'mensen die enkel maar hun werk doen' meer mijn sympathie en respect gehad. Geen doubleplus ungood marketingspeak, maar gewoon duidelijke taal.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 02-12-2020 14:52 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luiten1333
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:50:
Public Relations 101

Normaal zorgt een bedrijf dat zij met één mond spreekt en één duidelijk verhaal heeft.

Vaak heeft een bedrijf een of twee woordvoerders, al is het maar gewoon één reguliere vaste medewerker die Tweakers.net vertegenwoordigd.

Maar nee - ik zie een tiental rode naampjes en die zijn voor mij gewoon allemaal Tweakers.net - zich hier in de discussie memgen.

En dan ook de discussies die ontstaan tussen crew en bezoekers: bezoekers schijven iets - deels uit emotie - en dan ga je dat uitgebreid lopen te betwisten.

Dat is zo zinloos wat mij betreft. Geeft alleen maar meer wrijving en is niet sympathiek, zelfs al zou je gelijk hebben.
De meeste van die rode naampjes werken niet voor tweakers, het onderscheid is het grootste probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:51:
[...]

De meeste van die rode naampjes werken niet voor tweakers, het onderscheid is het grootste probleem.
En daarom was een goede afstemming essentieel geweest, hou ze erbuiten, zorg voor heldere communicatie vanuit een paar vaste personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

nXXt

Carpe omnia

The Zep Man schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:50:
[...]
Het kan met een veel kleinere 'shitstorm', conform zoals @Q hierboven schrijft vanuit één mond:

"Wij introduceren vanaf nu een paywall voor bepaalde artikelen. In dit topic (en alleen in dit topic) kan en mag je hierover discussiëren, conform de regels van T.net. De redactie correspondeert niet over deze beslissing."

Natuurlijk zullen in het verdomhoekje waarin dat topic wordt gegooid er mensen gieren en brullen, maar die discussie wakkert vanzelf uit. Op deze manier had de crew van T.net als 'mensen die enkel maar hun werk doen' meer mijn sympathie en respect gehad.
Nu ja, dat men de discussie erover opent lijkt me in beginsel juist heel gezond vanuit het idee dat het niet zomaar een website is met een businessmodel, maar ook met de Tweakers-community. Even los van hoe eenieder verder de discussie aanvliegt is dat uitgangspunt wel prijzenswaardig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

The Zep Man schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:50:
[...]

Natuurlijk zullen in het verdomhoekje waarin dat topic wordt gegooid er mensen gieren en brullen, maar die discussie wakkert vanzelf uit. Op deze manier had de crew van T.net als 'mensen die enkel maar hun werk doen' meer mijn sympathie en respect gehad.
Dat is precies het verhaal. De redactie heeft alleen te maken met de kwaliteit van de twee premium artikelen. Dit verhaal is een business decision en ik zou verwachten dat vanuit die hoek dan een woordvoerder naar voren treedt.

Ook @FirePuma142 verdient hier credits want hij benoemde dit probleem eerder dan ik dat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
[...]

De inhoud van de communicatie was natuurlijk ruk, die had moeten zijn:

We gaan miljoenen investeren in meer kwalitatief hoogwaardige content en gratis goodies voor iedereen! Dat allemaal gratis, zonder enige vorm van reclame! Jullie zijn namelijk onze Community! Jullie geven ons zo veel! Jullie houden de servers draaiende, hosten de frontpage, regelen reviews, events, nieuws!

Einde bericht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

nXXt schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:52:
[...]

Nu ja, dat men de discussie erover opent lijkt me in beginsel juist heel gezond vanuit het idee dat het niet zomaar een website is met een businessmodel, maar met de Tweakers-community.
Dat is vanuit de community geredeneerd, niet vanuit degenen die T.net zien als een businessmodel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:52:
[...]

En daarom was een goede afstemming essentieel geweest, hou ze erbuiten, zorg voor heldere communicatie vanuit een paar vaste personen.
Maar die vrijwilligers zijn wel gewoon users die mee willen doen. Mensen met een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Modbreak:Ik heb even de laatste paar totaal off-topic reacties over de functie van Community Manager weggehaald. Bij deze nogmaals het verzoek hier on-topic te blijven. @Moonsugar faciliteert hier communicatie tussen de redactie die met deze Premium artikelen aan de slag gaat en jullie als community. Het is dan ook logischerwijs de redactie (@WoutF @Olaf) die hier het meest zichtbaar zullen zijn met inhoudelijke reacties rond de opzet van de Premium artikelen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:53:
[...]

Maar die vrijwilligers zijn wel gewoon users die mee willen doen. Mensen met een mening.
Maar wel als mod/admin reageren en het vuur alleen maar aanwakkeren, het resultaat heb je in de afgelopen 50 pagina' s kunnen zien.

EDIT: Wat Q dus zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zaphara op 02-12-2020 14:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q

Q

Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:51:
Daar hint ik ook naar in mijn post: ik kan het verschil niet zien tussen vrijwilligers/crew en vaste medewerkers van tweakers.net

Voor mij is rood naampje == Tweakers.net

De rode naam draagt een bepaald gewicht en positie.

Als je dan reageert, reageer zonder rode naam en/of gebruik een ander account.

Maar beter nog: juist de mensen met een rode naam kunnen zich misschien beter even distantiëren van deze discussie, behalve dan de door Tweakers.net aangewezen woordvoerder(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Zaphara schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:55:
[...]

Maar wel als mod/admin reageren en het vuur alleen maar aanwakkeren, het resultaat heb je in de afgelopen 50 pagina' s kunnen zien.
Als ik er serieus naar kijk dan zie ik dat meeste rode reageren als user. Ik zie slechts enkele rode reageren als crewlid(dat zijn dan ook nog eens werkenemers).

Mensen zien het verschil niet door die rode kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:56:
[...]

Daar hint ik ook naar in mijn post: ik kan het verschil niet zien tussen vrijwilligers/crew en vaste medewerkers van tweakers.net

Maar beter nog: juist de mensen met een rode naam kunnen zich misschien beter even distantiëren van deze discussie, behalve dan de door Tweakers.net aangewezen woordvoerder(s).
Beide opties zijn op dit moment niet mogelijk of toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
[...]

Zoals Luiten1333 doet bedoel je? maakt het ook niet overzichtelijker. Gezien zijn reacties is hij /zij aardig bekend met tweakers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:57:
[...]

Als ik er serieus naar kijk dan zie ik dat meeste rode reageren als user. Ik zie slechts enkele rode reageren als crewlid(dat zijn dan ook nog eens werkenemers).

Mensen zien het verschil niet door die rode kleur.
Dit is serieus een probleem waar ze wat mee moeten, ik zie dit vaak terug komen in discussies als deze. Iedere crew member zou een persoonlijke titel moeten hebben op dit forum om verwarring te voorkomen wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

[...]

Maar dit is mijn punt: ik durf straks te wedden dat de rode crew dit soort feedback gewoon hard negeert en door blijft posten hier.

Waar is de interne discussie hier binnen tweakers.net en zorgt dat zij met één mond praat?

Laat eens een keer zien dat je feedback van meerdere mensen realtime ter harte kunt nemen. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:59:
Iedere crew member zou een persoonlijke titel moeten hebben op dit forum om verwarring te voorkomen wellicht?
Neem het Reddit model: moderators kunnen reageren als moderator of als gebruiker. Daarop past de kleur van de gebruikersnaam zich aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
The Zep Man schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:00:
[...]
Neem het Reddit model: moderators kunnen reageren als moderator of als gebruiker. Daarop past de kleur van de gebruikersnaam zich aan.
Dit is sowieso goed idee inderdaad. Dat is voor degene zelf ook wel zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:59:
[...]

Maar dit is mijn punt: ik durf straks te wedden dat de rode crew dit soort feedback gewoon hard negeert en door blijft posten hier.

Waar is de interne discussie hier binnen tweakers.net en zorgt dat zij met één mond praat?

Laat eens een keer zien dat je feedback van meerdere mensen realtime ter harte kunt nemen. :)
De vraag is wat doe je met rode vrijwilligers die een mening hebben en die mee willen discussieren??

Deze rode vrijwillgers hebben niet meebeslist en om ze nu ook het discussierecht te ontnemen dan zijn ze echt monddood. Uiteindelijk zijn dat ook gewoon users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
The Zep Man schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:00:
[...]
Dat is een leuke feature request maar op dit moment heb je er niks aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:50:
Public Relations 101

Maar nee - ik zie een tiental rode naampjes en die zijn voor mij gewoon allemaal Tweakers.net - zich hier in de discussie mengen.

Klopt, is ook een gevolg van de symbiotische aard hier en is altijd al een issue geweest.

Crew die bijv. badinerend aangeeft dat tweakers "een commercieel bedrijf is dat geld moet verdienen" maar zichzelf blijkbaar niet realiseert dat de manier waarop zij regelmatig in dit topic reageren in zo'n bedrijf normaal gesproken juist totaal niet getolereerd zou worden. Sterker, daar wordt dat precies zoals jij zegt door 1 of 2 woordvoerders gedaan.

Als je hen daar vervolgens op aanspreekt is het vaak, ja maar ik reageer nu als user.... (Alsof dat uberhaupt goed te scheiden is)

Tja, gezien de symbiotische aard is het ook weer zo wat om te zeggen dat zij niet mogen reageren. Daar zou ik ook niet echt voor zijn maar het zorgt er wel voor dat dit soort topics altijd extra gezeik oplevert.

Blijft lastig dit.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:03:
Dat is een leuke feature request maar op dit moment heb je er niks aan.
Niet alles hoeft op dit moment opgelost te worden. Tegelijkertijd is het probleem niet zo groot dat het een discussie onmogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
ocrammarco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:59:
[...]

Zoals Luiten1333 doet bedoel je? maakt het ook niet overzichtelijker. Gezien zijn reacties is hij /zij aardig bekend met tweakers.
Als je mijn posts leest ben ik aardig kritisch op de genomen beslissing en de invulling van het team.

Heb meerdere keren uitgelegd dat centralisatie en fte vermindering de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
Help!!!! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:04:
[...]

Klopt, is ook een gevolg van de symbiotische aard hier en is altijd al een issue geweest.

Crew die bijv. badinerend aangeeft dat tweakers "een commercieel bedrijf is dat geld moet verdienen" maar zichzelf blijkbaar niet realiseert dat de manier waarop zij regelmatig in dit topic reageren in zo'n bedrijf normaal gesproken juist totaal niet getolereerd zou worden. Sterker, daar wordt dat precies zoals jij zegt door 1 of 2 woordvoerders gedaan.

Als je hen daar vervolgens op aanspreekt is het vaak, ja maar ik reageer nu als user.... (Alsof dat uberhaupt goed te scheiden is)

Tja, gezien de symbiotische aard is het ook weer zo wat om te zeggen dat zij niet mogen reageren. Daar zou ik ook niet echt voor zijn maar het zorgt er wel voor dat dit soort topics altijd extra gezeik oplevert.

Blijft lastig dit.
Je kunt ze ook niet uitsluiten van een mening, hun hebben niet meebeslist, ze hebben hier niet om gevraagd dus dat moeten ze kunnen delen.

Kleurverandering zou het beste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Woow, het gaat snel zo ;)
Mag ik vragen of de discussie over een rode naam ergens verder gaat. Op zich leuke suggesties met meerdere kleuren of onderscheid. Ik begrijp ook wel dat het lastig onderscheid te zien in deze draad. Dit is denk ik niet vandaag te regelen ;)
Zelf zie ik het het hier als een grote ronde tafel waar iedereen gelijk is zonder de gedachte van ik/hun wij/zij.
Voor of tegen, maakt niet uit. Maar laten we elkaars input zien als even waardevol.

Mag het dan nu iets meer over premium?

[ Voor 5% gewijzigd door purge op 02-12-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
purge schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:09:
Woow, het gaat snel zo ;)
Mag ik vragen of de discussie over een rode naam ergens verder gaat. Op zich leuke suggesties met meerdere kleuren of onderscheid. Ik begrijp ook wel dat het lastig onderscheid te zien in deze draad. Dit is denk ik niet vandaag te regelen ;)
Zelf zie ik het het hier als een grote ronde tafel waar iedereen gelijk is zonder de gedachte van ik/hun wij/zij.
Voor of tegen, maakt niet uit. Maar laten we elkaars input zien als even waardevol.

Mag het dan nu iets meer over premium?
Daar zijn we het toch al over eens, dat moet gewoon gratis ;)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 22:41
On a slightly more positive note ;)

Ik heb na veel wikken en wegen alsnog een (voorlopig) Hero abbo genomen. Dit doe ik om tweakers.net te steunen ook al weet ik dat die euro's grotendeels toch naar de aandeelhouders en dergelijke gaan. Mijn hoop is echter wel dat premium content bij dit Hero abbo inbegrepen gaat worden. Mocht dit niet het geval zijn dan zeg ik het abbo net zo makkelijk weer op. En nee dit bedoel ik niet als chantage. Ik maak me geen illusies dat ik daar enkele invloed op uit kan oefenen. :p

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ik lees hier in reacties van redactie de volgende uitspraken:
Krijgen niet-abonnees minder achtergrondartikelen? Ook dat is moeilijk te voorspellen, maar natuurlijk willen we ook niet-Premium-achtergronden blijven brengen voor iedereen en denken we na over toegang tot Premium-artikelen, bijvoorbeeld enkele keren per maand.
Zoals aangegeven blijft de bestaande content gratis beschikbaar en gaat het om een aanvulling.
Maar zeg eerlijk, dat geloof je toch niet? Je plaatst jezelf in een onmogelijk spagaat.

Aan de ene kant wil je het premium abonnement aantrekkelijk maken door daar genoeg goede artikelen onder te laten vallen. Maar daarmee onttrek je ze automatisch aan de reguliere bezoeker.
De kwaliteit voor de gewone bezoeker zal dus echt wel dalen, hoe graag je dat ook zou willen voorkomen.
Want doe je dat niet, dan is er geen enkele reden om voor premium te kiezen.

Verder lees ik telkens dat het hele idee is voorgelegd aan de community en dat het een goed idee is bevonden. Nou vraag ik me werkelijk af hoe de framing van die uitvraag is geweest, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat er community leden zijn die de vorm die nu getest wordt geschikt zouden vinden.

Ik draag graag mijn steentje bij, maar dan wel voor dingen die geen afbreuk zijn aan de site als je ze niet hebt. Daarom vind ik het huidige abbo ook prima. Je krijgt wat leuke dingetjes, zoals foto album en wat andere dingen die het leven makkelijker maken. Prima, ik blij, jullie blij.

Persoonlijk zou ik graag zien dat jullie verder die weg inslaan. Hoe kun je de huidige abbo's interessanter maken, wat kun je doen om daar meer mensen in mee te laten komen.

Want hoe je het ook bekijkt, met de huidige plannen ga je straks (hopelijk goede) content afsluiten voor de gemiddelde bezoeker.

Ik kijk nog even rustig aan welke vorm het gaat krijgen, maar gaat het door zoals het eruit ziet, dan ben je ook mij kwijt als betalend abbo.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
AtlAntA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:12:
On a slightly more positive note ;)

Ik heb na veel wikken en wegen alsnog een (voorlopig) Hero abbo genomen. Dit doe ik om tweakers.net te steunen ook al weet ik dat die euro's grotendeels toch naar de aandeelhouders en dergelijke gaan. Mijn hoop is echter wel dat premium content bij dit Hero abbo inbegrepen gaat worden. Mocht dit niet het geval zijn dan zeg ik het abbo net zo makkelijk weer op. En nee dit bedoel ik niet als chantage. Ik maak me geen illusies dat ik daar enkele invloed op uit kan oefenen. :p
Paar pagina's geleden is bevestigd dat premium geen los abbo gaat worden dus denk dat je idd goed zit met hero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
Felyrion schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:14:
Ik lees hier in reacties van redactie de volgende uitspraken:

[...]

[...]

Maar zeg eerlijk, dat geloof je toch niet? Je plaatst jezelf in een onmogelijk spagaat.

Aan de ene kant wil je het premium abonnement aantrekkelijk maken door daar genoeg goede artikelen onder te laten vallen. Maar daarmee onttrek je ze automatisch aan de reguliere bezoeker.
De kwaliteit voor de gewone bezoeker zal dus echt wel dalen, hoe graag je dat ook zou willen voorkomen.
Want doe je dat niet, dan is er geen enkele reden om voor premium te kiezen.

Verder lees ik telkens dat het hele idee is voorgelegd aan de community en dat het een goed idee is bevonden. Nou vraag ik me werkelijk af hoe de framing van die uitvraag is geweest, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat er community leden zijn die de vorm die nu getest wordt geschikt zouden vinden.

Ik draag graag mijn steentje bij, maar dan wel voor dingen die geen afbreuk zijn aan de site als je ze niet hebt. Daarom vind ik het huidige abbo ook prima. Je krijgt wat leuke dingetjes, zoals foto album en wat andere dingen die het leven makkelijker maken. Prima, ik blij, jullie blij.

Persoonlijk zou ik graag zien dat jullie verder die weg inslaan. Hoe kun je de huidige abbo's interessanter maken, wat kun je doen om daar meer mensen in mee te laten komen.

Want hoe je het ook bekijkt, met de huidige plannen ga je straks (hopelijk goede) content afsluiten voor de gemiddelde bezoeker.

Ik kijk nog even rustig aan welke vorm het gaat krijgen, maar gaat het door zoals het eruit ziet, dan ben je ook mij kwijt als betalend abbo.
Als ik me niet vergist is er een enquete geweest waarin is gevraagd zou je voor tweakers betalen en zou je voor achtergrondartikelen/content betalen. De precieze zinsnede weet ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:05:
[...]

Als je mijn posts leest ben ik aardig kritisch op de genomen beslissing en de invulling van het team.

Heb meerdere keren uitgelegd dat centralisatie en fte vermindering de oplossing is.
Doelde meer er op dat mij het gevoel bekruipt dat je een andere actieve tweaker gebruiker bent aangezien dit account net is aangemaakt en alleen in dit draadje wordt gebruikt. Maar gezien jou punten en kennis lijkt mij dat je niet helemaal nieuw bent hier. Kan het natuurlijk ook mis hebben. Daarom doelde ik er op dat het geheel niet duidelijker wordt als crew leden (al dan niet vrijwillig) een ander account gebruiken voor hun mening. Lijkt me de markering zoals geopperd gelijk aan Reddit model mij een uitstekend idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiten1333
ocrammarco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:21:
[...]

Doelde meer er op dat mij het gevoel bekruipt dat je een andere actieve tweaker gebruiker bent aangezien dit account net is aangemaakt en alleen in dit draadje wordt gebruikt. Maar gezien jou punten en kennis lijkt mij dat je niet helemaal nieuw bent hier. Kan het natuurlijk ook mis hebben. Daarom doelde ik er op dat het geheel niet duidelijker word als crew leden (al dan niet vrijwillig) een ander account gebruiken voor hun mening. Lijkt me de markering zoals geopperd gelijk aan Reddit model mij een uitstekend idee.
Of sommige lurkers zijn sinds gisteren gedwongen om een account aan te maken om zo achtergrondartikelen , die vorige week nog vrij te lezen waren, te kunnen lezen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 22:08
Ik heb niet per se een probleem met betalen voor content. Ik heb er wel een probleem mee dat als ik mijn bijdrage beschouw als een donatie aan een open platform is die voor iedereen beschikbaar is in zijn volledigheid qua informatie en communicatie, plots een betaling wordt voor content die enkel voor betalende leden beschikbaar is, het mijn concept over mijn bijdrage helemaal verandert. Want dat betekent dat ik niet meer een donatie geef, maar betaal aan een heel commercieel platform. Ik heb geen behoefte aan premium functies of artikelen.

Mijn bijdrage is vrijwillig en blijf ik ook doen zolang ik vind dat ik nut heb aan het platform (en dat heb ik nog altijd) en dat het voor iedereen beschikbaar blijft (niet het geval met die premium artikelen). Daardoor verlies ik mijn interesse om nog te betalen.

De andere reden waarom ik betaal is omdat ik alle ads blokkeer en dit op die manier op een privacyvriendelijke manier wil compenseren. Maar aangezien DPG Media zijn voeten veegt aan het respecteren van de AVG wetgeving, door alle tracker cookies door ons strot te duwen, onze privéberichten tot het einde der tijds bijhoudt, is dit voor mij ook geen motivatie meer om bij te dragen.

Dus door deze twee redenen zal het introduceren van een paywall voor bepaalde artikelen mijn bijdrage stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:25
Poeh, die comments onder de premiumartikelen zijn niet mals zeg, maar Tweakers heeft natuurlijk ook wel een groot doelwit op zichzelf geplaatst met die premium artikelen, waar men naar hart en lust op lijkt te schieten.

Interessante ontwikkelingen verder die premium zaken, al moet ik wel zeggen dat er zo ontzettend veel goed en gratis nieuws over technologie online te vinden is, dat ik niet zo goed begrijp waarom Tweakers op deze tour is gegaan. De diversificatie in artikelen in deze sector op journalistiek gebied lijkt mij uiterst lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:22:
[...]

Of sommige lurkers zijn sinds gisteren gedwongen om een account aan te maken om zo achtergrondartikelen , die vorige week nog vrij te lezen waren, te kunnen lezen.
Fout, dat achtergrond artikel was er anders niet geweest? Toch.. Tweakers?

Daarbij geef je ook meermaals aan da je al vaker je mening hebt gegeven, dat kan alleen als user zijnde toch?
De vraag is dan dus: wie ben je 'normaal'? :+

[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 02-12-2020 15:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luiten1333
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:23:
[...]

Het zijn precies dezelfde achtergrondartikelen die zijn ingevoerd nadat hw is afgevoerd, het was gewoon een zorgvuldig gepland proces. 8)7 8)7 8)7

Ik geloof ook niet dat tw geen idee heeft over hoe zo de abbos willen inrichten, dat is allang bekend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

purge schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:09:

Het "Rode naampje" verzoek

Toevallig net aangemaakt.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:23:
[...]

Daarbij geef je ook meermaals aan da je al vaker je mening hebt gegeven, dat kan alleen als user zijnde toch?
De vraag is dan dus: wie ben je 'normaal'? :+
Ik heb alleen vandaag, al vaker mijn mening gegeven. Kennelijk moet ik mijn mening vaker herhalen ;) ;) ik ben van 0 naar 42 gegaan in twee uurtjes tijd, zonder spammen. Dan herhaal je wel eens.

Dat zijn trouwens 42 posts meer dan ik had willen plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luiten1333 op 02-12-2020 15:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Q

Q

Help!!!! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:04:
[...]

Crew die bijv. badinerend aangeeft dat tweakers "een commercieel bedrijf is dat geld moet verdienen" maar zichzelf blijkbaar niet realiseert dat de manier waarop zij regelmatig in dit topic reageren in zo'n bedrijf normaal gesproken juist totaal niet getolereerd zou worden.
Tja, dat is voor mij precies het punt. Schrijven dat Tweakers.net een bedrijf is dat geld moet verdienen is inderdaad badinerend. Want het impliceert dat mensen hier idioten zijn die dat niet snappen.

Ik heb het gevoel dat dit woordvoerder training 101 is: dat je onwijs moet opletten over hoe je iets communiceert of het kan heel verkeerd overkomen.

Maar niet dat ik een PR expert ben ofzo, verre van dat. Maar dat lijkt me wel basis kennis.

Het in mijn ogen gebrek aan inlevingsvermogen: snappen hoe sommige opmerkingen op mensen kunnen overkomen, zeker in een kritische context, vind ik erg jammer om te observeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:25:
[...]

Het zijn precies dezelfde achtergrondartikelen die zijn ingevoerd nadat hw is afgevoerd, het was gewoon een zorgvuldig gepland proces. 8)7 8)7 8)7

Ik geloof ook niet dat tw geen idee heeft over hoe zo de abbos willen inrichten, dat is allang bekend.
Dus? Dat neemt niet weg dat er zonder paywall wellicht geen extra mensen waren aangenomen om te voorzien in deze nieuwe artikelen. Of dat mensen nog steeds in dienst zijn die anders ontslagen waren?
Als we niet meer geloven wat Tweakers ons verteld is deze discussie zinloos.

Over geloofwaardig gesproken, jij doet je voor als lid van een community terwijl je pas een dag een account hebt, dat roept meer vragen op dan de 'extra' artikelen hoor :+. Moet ik dan jou geloven die zegt dat Tweakers het mooier doet klinken dan het geval is? Je bent blijkbaar niet vies van een leugentje voor eigen bestwil, of iig in het ontwijken/verdraaien van de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:15:
[...]

Paar pagina's geleden is bevestigd dat premium geen los abbo gaat worden dus denk dat je idd goed zit met hero.
Laten we het hopen. Ik blijf wat dat betreft nog een beetje sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31:
[...]

Dus? Dat neemt niet weg dat er zonder paywall wellicht geen extra mensen waren aangenomen om te voorzien in deze nieuwe artikelen. Of dat mensen nog steeds in dienst zijn die anders ontslagen waren?
Als we niet meer geloven wat de Tweakers ons verteld is deze discussie zinloos.

Over geloofwaardig gesproken, jij doet je voor als lid van een community terwijl je pas een dag een account hebt, dat roept meer vragen op dan de 'extra' artikelen hoor :+. Moet ik dan jou geloven die zegt dat Tweakers het mooier doet klinken dan het geval is? Je bent blijkbaar niet vies van een leugentje voor eigen bestwil, of iig in het ontwijken/verdraaien van de waarheid.
Hoezo doe ik mij voor als een lid van de community?? Zoals ik eerder al zei heb ik mij moeten registeren om potientiel intressant content te kunnen lezen en uiteraard ben ik me hier komen beklagenmelden(oke het zijn er wat meer geworden) maar heb geen enkele behoefte om hier actief te zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
"Nee nee, het wordt echt niet zoals het AD!"
*Kijkt naar frontpage en het eerste dat je ziet is een mega-banner voor een Premium-artikel evenals bij het AD" :P

Jammer dat er weinig inhoudelijk wordt ingegaan op alle vragen en zorgen en het vooral marketing is, laten we hopen dat dat misschien in een volgende update gaat gebeuren dan en dan daadwerkelijke alle vragen en zorgen worden geadresseerd - en dan zonder marketing prietpraat, gewoon straight to the point. :) Is het punt met privacy en profilering eigenlijk al geadresseerd...? Kon het zo 1,2,3 niet vinden dus denk het niet en heb zowat alle reacties gelezen. Tweakers/DPG en privacy gaan helaas niet zo goed samen. (Het verbaast me dan ook dat de redactie het gek vindt dat steeds meer mensen ad/tracking-blockers gebruiken hier. Je moet wel!) Gaat met premium men je nog verder profileren en/of een centraal DPG-profiel maken met je interesses, hoeveel je leest, wat je leest, et cetera en dit ook allemaal koppelen met de NAW-gegevens die je verplicht moet afstaan voor het abonnement? Jammer trouwens om te lezen dat de community input onder nieuwsartikelen als irrelevant/niet tot nauwelijks belangrijk/van waarde worden beschouwd.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 02-12-2020 15:35 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Q schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31:
[...]

Tja, dat is voor mij precies het punt. Schrijven dat Tweakers.net een bedrijf is dat geld moet verdienen is inderdaad badinerend. Want het impliceert dat mensen hier idioten zijn die dat niet snappen.

Ik heb het gevoel dat dit woordvoerder training 101 is: dat je onwijs moet opletten over hoe je iets communiceert of het kan heel verkeerd overkomen.

Maar niet dat ik een PR expert ben ofzo, verre van dat. Maar dat lijkt me wel basis kennis.

Het in mijn ogen gebrek aan inlevingsvermogen: snappen hoe sommige opmerkingen op mensen kunnen overkomen, zeker in een kritische context, vind ik erg jammer om te observeren.
Ik lees hier ook reacties van mensen die echt denken dat tw een vereninging is waar ze kunnen meebelissen en niks geld kost. Daar zou je eigenlijk niet op moeten happen maar toch......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

Wellicht interessant voor de statistieken afdeling binnen t.net.

Dit soort artikelen lees ik niet even op de toilet tussendoor. Ik stel dit uit tot het weekend en pak er dan in de ochtend een bak koffie bij.

Wellicht ben ik de enigste, maar mijn hits op dit soort uitgebreide artikelen gaan in het weekend komen. Mocht je dus 1 hit missen ;), dan komt die nog.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaphara
  • Niet online
WhatsappHack schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:34:Is het punt met privacy en profilering eigenlijk al geadresseerd...? Kon het zo 1,2,3 niet vinden dus denk het niet en heb zowat alle reacties gelezen. Tweakers/DPG en privacy gaan helaas niet zo goed samen. (Het verbaast me dan ook dat de redactie het gek vindt dat steeds meer mensen ad/tracking-blockers gebruiken hier. Je moet wel!) Gaat met premium men je nog verder profileren en/of een centraal DPG-profiel maken met je interesses, hoeveel je leest, wat je leest, et cetera en dit ook allemaal koppelen met de NAW-gegevens die je verplicht moet afstaan voor het abonnement? Jammer trouwens om te lezen dat de community input onder nieuwsartikelen als irrelevant/niet tot nauwelijks belangrijk/van waarde worden beschouwd.
Nee, daar is, ondanks meerdere vragen, geen antwoord op gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Belecthor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:23:
Poeh, die comments onder de premiumartikelen zijn niet mals zeg, maar Tweakers heeft natuurlijk ook wel een groot doelwit op zichzelf geplaatst met die premium artikelen, waar men naar hart en lust op lijkt te schieten.

Interessante ontwikkelingen verder die premium zaken, al moet ik wel zeggen dat er zo ontzettend veel goed en gratis nieuws over technologie online te vinden is, dat ik niet zo goed begrijp waarom Tweakers op deze tour is gegaan. De diversificatie in artikelen in deze sector op journalistiek gebied lijkt mij uiterst lastig.
Als ik zie hoeveel gebruikers er dagelijks zonder label op een artikel reageren en je een voorstelling gaat maken hoe dat zou zijn als die niet-labeltjes er niet meer zijn bij premium-artikelen, moet je je toch maar eens goed achter de oren krabben denk ik. Een oplossing weet ik er echter niet voor als niet-doen geen optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 20:11
WhatsappHack schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:34:
"Nee nee, het wordt echt niet zoals het AD!"
*Kijkt naar frontpage en het eerste dat je ziet is een mega-banner voor een Premium-artikel evenals bij het AD" :P
Ja maar tweakers is geen krant!!!
Ziet foto onderaan pagina:
https://tweakers.net/i/JZ...042654.png?f=fpa_original

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:33:
[...]

Hoezo doe ik mij voor als een lid van de community?? Zoals ik eerder al zei heb ik mij moeten registeren om potientiel intressant content te kunnen lezen en uiteraard ben ik me hier komen beklagenmelden(oke het zijn er wat meer gekomen) maar heb geen enkele behoefte om hier actief te zijn.
I stand corrected.

Je ging een beetje op in alle criticasters vanuit de community, maar je hebt je inderdaad niet als dusdanig geprofileerd.

Maar goed, je profiteert dus al een tijde van gratis content zonder daar iets voor terug te hoeven geven, je post nooit berichten of het forum en kan dus waarschijnlijk alle voldoening die uit Tweakers haalt ook makkelijk ergens anders vandaan halen? En zo niet, waarom dan niet wat betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:08:
[...]

Dat aanvullend content is in de praktijk gewoon de verdieping en achtergrondartikelen die er gekomen zijn door het opheffen van hw.info.
Dit idd, het is geen toeval dat die berichten elkaar opvolgen.
Maar om die hete brij blijven ze maar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ik lees hier ook reacties van mensen die echt denken dat tw een vereninging is waar ze kunnen meebelissen en niks geld kost. Daar zou je eigenlijk niet op moeten happen maar toch......
Dat zijn er niet veel en ik zou er gewoon niet op reageren. Die mensen krijgen toch geen tractie in hun posts, dat is niet erg. En de community corrigeert ze wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
BasvanS schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:39:
[...]

I stand corrected.

Je ging een beetje op in alle criticasters vanuit de community, maar je hebt je inderdaad niet als dusdanig geprofileerd.

Maar goed, je profiteert dus al een tijde van gratis content zonder daar iets voor terug te hoeven geven, je post nooit berichten of het forum en kan dus waarschijnlijk alle voldoening die uit Tweakers haalt ook makkelijk ergens anders vandaan halen? En zo niet, waarom dan niet wat betalen?
Ik ben mijn eerste posts begonnen met te vragen waarom tweakers geen gebruik maakt van de centralisatie opties binnen DPG :P :P

Ik haal mijn verdoening uit het lezen van fp berichten met reacties, reviews, sommige forumtopics(apple en voornamelijk de onderkant van het forum) maar heb weinig zin om me daar in te mengen, mocht dat al toegelaten zijn.

Wat mij betreft betaal ik op tw door reclames te bekijken en door mijn privacy af te staan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Olaf
Luiten1333 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:38:
[...]

Uiteindelijk zal tijdens de beta genoeg mensen tevreden zijn met het aanbod, het is immers gratis.
En als iedereen 0 euro invult, is er dus geen behoefte aan het aanbod.

We hebben de < 1 euro vervangen door 0 euro op basis van jullie opmerkingen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
Olaf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:44:
[...]

We hebben de < 1 euro vervangen door 0 euro op basis van jullie opmerkingen trouwens.
Kijk, top, snelle actie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
[...]

Waarom staat deze vraag er eigenlijk?? Heel wat paginas geleden is er gezegd dat een apart premium abbo of pay per view niet waarschijnlijk is omdat het nooit succesvol is geweest.

Oftewel het zal onderdeel worden van een abbo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
[...]

Stiekem denk ik dat er best wel behoefte is aan die content maar dat niemand er direct voor wil betalen. Daarom heb ik besloten om voorlopig indirect te betalen door Hero abbonee te worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Siebelouis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:48:
[...]

@RoD
@Intergalactic
@Outerspace

Nou ik zal jullie even uitleggen. wat er aan de hand is. We hebben hier te maken met de Gentrificatie van de tech wereld.

In het kort; een site als tweakers wordt opgezet door mensen met passie en creatievelingen. Grote partijen (DPG Media) zien kansen voor omzet. Er is geen ruimte meer voor de creatievelingen, en alles wordt business as usual.

Opeens valt het onder DPG Media, de managers moeten betaald worden, de account managers, de redactie, de product managers. En er te weinig geld, en er worden zaken verzonnen door de managers zoals 'premium artikelen'...

De mensen met passie en creativiteit gaan weg, beginnen wat nieuws. Vervolgens komt er weer een grote partij, het wordt verkocht. Enzovoorts, enzo verder.

En geef nu eens eerlijk toe; ik bemerk dat tweakers hun professionaliteit wilt vergroten. Door studio opnames te maken en het er allemaal gelikter er uit te laten zien. Het is echt 1 grote grap, het ziet er niet uit, en ik denk ook dat het slecht wordt gekeken. Wie gaat er nu in hemelsnaam naar zo'n slechte productie van tweakers op YouTube kijken? Terwijl er zoveel echt leuke youtubers zijn die 1. beter op de hoogte zijn, en 2 vanuit passie spreken en niet in het 9:00 tot 17:00 stramien zitten.

De tijd dat Arnout Wokke met zijn slechte gebit op een of ander tech beurs een beetje ongemakkelijk maar enthousiast aan het vertellen was over nieuwe telefoon toestellen was goud waard!

Als jullie dat geld niet zouden uitgeven zouden 'premium artikelen' niet nodig zijn.

Ik heb erg mijn best gedaan, zit met een hoop vragen. Mijn vorige bericht recht uit het hart werd niet op gereageerd. Ik wil nu graag een reactie?

Vriendelijke groeten,
RoD schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:56:
[...]

Ik wil hier best op reageren, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat je wil horen. Maar het klopt wel dat Tweakers niet meer de knutselsite is die het was toen het werd opgericht. Maar dat is al heel erg lang niet meer zo, en dat heeft verder ook niets met Premium te maken. Premium is meer een gevolg van een trend die je al veel langer op internet ziet: namelijk dat het verdienmodel met ads zwaar onder druk staat en er dus alternatieven nodig zijn. Aan Tweakers nu om te bewijzen dat ze hiermee meerwaarde kunnen creëren en het voor voldoende mensen de moeite waard maken om een Premium-abonnement te nemen. Ik ga er verder niet over, ik reageer hier verder gewoon als user :)
Outerspace schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:57:
[...]

Ik zie dat je mij aanhaalt, maar wat voor een reactie van mij verwacht je (kortom ik weet niet waarom je mij tagged)? :) Ik ben ook benieuwd hoe Premium te werk gaat, waarbij ik wel meer werk aan de winkel voorzien.
Siebelouis schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:07:
[...]

Hey WoutF, dank voor je uitgebreide reactie.

Zoals ik al eerder aangaf, kijk eerst eens even naar de uitgave posten.

Minder jasjes dasjes, meer ICT nerds. Stop met de dure productie van videos, die zien er niet uit, en worden toch slecht bekeken.

Doe creative aanbiedingen met lijstjes van de beste producten, gebruik jullie naam als 'autoriteit op ict gebied' en koop groot in met korting en verkoop deze aan je gebruikers.

Niemand zit te wachten op premium artikelen. Dit was voor mij de druppel, ik ga na 15 jaar (van mijn 14de tot 29ste) weg bij tweakers en mijn tech nieuws elders lezen.

Het allerbeste en succes met de website O+
Niet echt de reacties die ik had gehoopt inderdaad.. "ik weet niet zo goed wat ik hierop moet reageren???"

@WoutF Ik draag oplossingen aan aan WoutF, geen reactie....

Jullie zijn nog steeds premium artikelen erdoor aan het duwen, niemand zit daar op te wachten.

Kijk eerst wat de kostenposten zijn, bijvoorbeeld dure videoproducties die niet lijken aan te slaan. Overtollig redactioneel de deur uit (hoeveel tijd kost het nu werkelijk om geruchten te vertalen naar het Nederlands?)

Minder jasjes dasjes, meer nerds, meer knullige maar enthousiaste videos.

Zet die verdomde premium artikelen in de ijskast, en ga met bovenstaande aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiten1333
Siebelouis schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:49:
[...]

[...]

[...]

[...]

Niet echt de reacties die ik had gehoopt inderdaad.. "ik weet niet zo goed wat ik hierop moet reageren???"

@WoutF Ik draag oplossingen aan aan WoutF, geen reactie....

Jullie zijn nog steeds premium artikelen erdoor aan het duwen, niemand zit daar op te wachten.

Kijk eerst wat de kostenposten zijn, bijvoorbeeld dure videoproducties die niet lijken aan te slaan. Overtollig redactioneel de duur uit (hoeveel tijd kost het nu werkelijk om geruchten te vertalen naar het Nederlands?)

Minder jasjes dasjes, meer nerds, meer knullige maar enthousiaste videos.

Zet die verdomde premium artikelen in de ijskast, en ga met bovenstaande aan de slag
Kijk eerder naar secundaire diensten die ze een verdieping lager gecentraliseerd hebben.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Post Xanaroth in 'reviews: De hersenen als voorbeeld - Neuromorfische informatica' ook maar even hier, misschien meer op z'n plek:

Natuurlijk mág alles iets kosten! Echter zijn er al meerdere verdienmodellen bij tweakers aan de gang. Denk hierbij aan:
- .Adv (Advertorials)
- .Actie producttests (als tweakers in de kleine letters zegt dat het gesponsord is, en evt langs te komen met een camera crew om je review op te nemen, is echt niet liefdadigheidswerk)
- Reclamebanners
- Subscribers (weliswaar deels in ruil voor geen reclame meer.)
- Pricewatch (denk o.a. aan het Manager Abbonnement vanaf 75/maand per bedrijf EN daarbij nog cost-per-click, kosten voor spotlight plekken, etc. Neem de huidige >400 bedrijven is alleen al >30k/maand omzet bij 0 clicks)
- Tweakers carriere (inderdaad vergeten, er is ook zoveel lol)

Nu wil de ironie, dat uitgerekend tweakers hun reclamesysteem niet onder controle heeft - in elk geval lange tijd niet gehad. Denk aan slecht gescreende/beveiligde ads (malware verspreid) tot dataslurpende en zeer vertragende visuele hoogstandjes. Laat staan dat ze regelmatig meer&groter waren dan de content die je probeert te lezen tussen de reclame banners in (+ aan de zijkant half in je artikel geplakt).
Gevolg is dat menige tweaker ironisch genoeg tweakers toch heeft geblacklist in zn pi-hole, adblocker et al.. en daarmee de subscribe dus ook niet echt relevant is.

offtopic:
edit: heb deze net nog even extra gechecked. Reclame laadt nu ironisch genoeg later dan de rest van de site... de toegewezen ruimte wordt ook pas later ingeladen. Waardoor op een random moment alles verspringt en je misclicks krijgt of heen-en-weer aan het scrollen gaat om terug te kunnen naar waar je was. Nog afgezien van hoe menig artikel minder ruimte inneemt dan de getoonde reclame (lijkt soms net een hamburger, 2 grote broodjes met mini stukje vlees), vol met afspelende flashy elementen, geluidseffecten, extra bewegingen die constant afleiden en irriteren.. was er snel weer mee klaar.

Daarbij neemt de kwaliteit van artikelen al significante tijd af. Van basale copy-paste/vertaal fouten vanuit een bron (die nota bene direct gelinked staat in het artikel), tot vergelijkingsartikelen met bijvoorbeeld x: 'is beter want verbruikt de minste stroom' tevens x: 'minpunt, grootste stroomverbruiker in de test'. En natuurlijk dat einde van een artikel net wanneer het dreigt journalistiek tijd te kosten met echte informatie/research verder dan wat je op wikipedia of originele persbericht kunt vinden..
En helemaal sinds ze met nu.nl onder 1 bedrijf staan, kom je regelmatig hier op de frontpage en zie je hetzelfde een 2e keer... waarom dan uberhaupt erop klikken (ongeacht of je adblocker aan staat).

Ergens kun je je afvragen, of een 'super tech site' die ironisch genoeg door gebrek aan technische kennis 2 van zn business modellen om zeep heeft geholpen (niet werkend advertentiesysteem, teruglopende technische/correcte inhoud).. aan een exclusieve paywall moet werken. Om nog maar niet in te gaan op gebrek aan (kwaliteitis)controle bij de aangeleverde/gesponsorde werken.
Dubbele ironie: vaak vindt je meer relevante/in depth/correcte informatie in de gratis comment waar iemand een paar seconde over heeft gedaan, dan in het tweakers stuk waar iemand voor betaald is om op te stellen met ruim de tijd voor research en uitwerken ervan.

Vooral als je je bedenkt dat meer gebruikers direct leidt tot grotere inkomsten bij meerdere van de andere top verdienmodellen.. kun je je serieus afvragen waarmee je onder de streep nou echt geld verdient.
- Kiest tweakers ervoor om een potentiele groep verder te vervreemden (minder inkomen aan advertenties, pricewatch, etc) in ruil voor paar euro per maand bij selecte groep gebruikers?
- Of juist de doelgroep verder uit te breiden met in-depth artikelen zoals tweakers vroegah lange tijd heeft gedaan, en daarmee vanuit de 'oude' bronnen indirect omzet te vergroten?

IMO: deze artikelen zijn op zichzelf zeker een stap in de goede richting. Nu nog de 'development' effort van deze paywal stoppen om in plaats daarvan aan fixen van de advertenties te werken (+imago/terugwinnen vertrouwen) en dan kunnen ze waarschijnlijk meer bereiken.

edit:
Als premium/nieuwe inkomstenbronnen echt onoverkomelijk zijn.. zorg dan dat er ook iets iets tegenover staat voor die prijs, voor de verandering. Misschien een functie a la Community Manager ofzo, die de site en fora actief gebruikt en een beetje weet wat er speelt op en onder tweakers... dergelijk persoon had al maanden lang kunnen polsen en posten en waarschuwen om dit uit te stellen omdat er belangrijkere dingen zijn. En misschien gelijk een software developer om alle oude problemen die dan via de Community Manager binnenkomen dan ook daadwerkelijk aan te pakken voor de verandering.
Veel van de zaken die ik hierboven aanhaal, en meer, zijn al jaren aan de gang. Nooit opgelost/verbeterd en veelal ondertussen opgegeven of via doe-het-zelf trucjes lokaal gefixed.

Zoals het reclame voorbeeld; zat tweakers WILLEN best reclame toestaan. Echt. Er zijn zat techneuten met passie die tweakers steunen, en actief overal bijdragen. Maar het is zo enorm bagger sinds minimaal 2014 en het adblock-gedetecteerd debacle. Toen al was er geklaag over de achteruitgang van journalistiek van tweakers en het absurde reclamegebruik... eigenlijk allemaal dezelfde punten die elke keer (dus ook nu) weer opnieuw opkomen.
Om vervolgens een jaar later, 2015, tweakers zelf malware te zien verspreiden want er was niks met de feedback gedaan.. Ondanks dat dergelijke manier van verspreiding toen al ruim 10 jaar lang werd toegepast, en de community, liep de top high-tech site hopeloos achter op techgebied.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 02-12-2020 17:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds al die dpg sites meer en meer paywalls zijn gaan implementeren verbaasd me dit niks.
Alleen zijn die sites nu zo irritant met hun premium zooi, dat ik gewoon die sites helemaal niet meer bezoek. Hopelijk gaat dat hier nog meevallen, maar als straks 50% van de artikelen achter een wall zit is het ook doei doei.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YWWBHWaM39DLNqoHeQxLZIZNLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jd3bdR6qF8KUYuUaZtZV6e6m.png?f=fotoalbum_large

Fijn premium artikelen. Zo is het meer reclame.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sx79
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 15:35
Normaliter ben ik niet actief op het forum, maar ik wil toch 1 klein dingetje meegeven: Ik ben geabonneerd op de RSS feed van Tweakers.net reviews en ik zie dat o.a. het artikel 'De hersenen als voorbeeld - Neuromorfische informatica' en 'Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toevoeging 6GHz' in de review RSS feed verschijnt, maar waarbij je niet kan zien dat het premium is.

Vanuit gebruikersperspectief zou ik het handig vinden als Premium artikelen bij livegang een aparte RSS feed krijgen. Daarmee voorkom je teleurstelling van de 'paywall'.

Wat jullie ook nog zouden kunnen doen (van een hele andere orde) is de Premium artikelen aanbieden tegen het 'pay what you want' tarief. Daar is humble bundle bekend mee geworden.

Daarmee reik je ook de hand aan gebruikers/community waarbij ze als het ware 'geld' doneren aan tweakers voor goede journalistiek. Wat is het hun waard? Afhankelijk van de opbrengsten kun je dan ook extra inhuren. Zoiets zou ik eerder overwegen dan een vaststaand tarief. Voor hetzelfde geldt kun je immers ook een extra videodienst zoals Amazon Prime en Disney+ nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
Kevinp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:05:
[Afbeelding]

Holy shit, ik wist eerst niet wat men bedoelde (zit nu op telefoon) maar dat is echt absurd! Dat is echt AD en Telegraaf niveau. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12:42
Luca schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:07:
[...]

Holy shit, ik wist eerst niet wat men bedoelde (zit nu op telefoon) maar dat is echt absurd! Dat is echt AD en Telegraaf niveau. :|
En ik heb de pricewatch uit staan ;-).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

AtlAntA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:48:
[...]

Stiekem denk ik dat er best wel behoefte is aan die content maar dat niemand er direct voor wil betalen. Daarom heb ik besloten om voorlopig indirect te betalen door Hero abbonee te worden ;)
Prima initiatief! En juist nu een abbo nemen geeft ook een signaal af. Als er voldoende abbo's zijn, is er (denk ik) geen noodzaak meer om een "premium" of hoe je het ook gaat noemen in te gaan voeren. Hopelijk voldoende inkomsten voor extra mensen om alsnog de goede content en meer te blijven leveren :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:29
Kevinp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:08:
[...]

En ik heb de pricewatch uit staan ;-).
ik gok eerder dat dit een bugje is om eerlijk te zijn ;) dus die kan je waarschijnlijk beter Heb je een vraag over de bètatest van Tweakers Premium? posten :P

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:58
[...]

Misschien ook even een IP-Check toevoegen?
Je kunt nu meerdere keren submitten, vanuit dezelfde sessie zelfs, dan klinkt als erg vatbaar voor misbruik.

Tenzij jullie dit aan de achterkant al filteren, dan heb ik niks gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kevinp schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:05:
[Afbeelding]

:X

Dat kun je met CSS (puur door bestaande snippets te activeren) gewoon oplossen. Bij mij ziet het er in ieder geval een stuk aangenamer uit. ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T81BOjv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sx79 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:06:
Wat jullie ook nog zouden kunnen doen (van een hele andere orde) is de Premium artikelen aanbieden tegen het 'pay what you want' tarief. Daar is humble bundle bekend mee geworden.
Zo'n idee wilde ik ook voorstellen. Of betalen per artikel. Ik vind ook niet alle artikelen interessant, dus dan betaal je alleen wat je wel interessant vindt. Maar tweakers is een commercieel bedrijf en zulk soort betaalconstructies leveren denk ik gewoon niet genoeg op (zie ook bijv. Blendle). Sowieso geen constante cashflow. Ik begrijp heel goed dat ze het in een abonnementsvorm wordt gegoten waarbij je een vast bedrag per maand betaalt. Ik zou daar zoals ik al eerder aangaf geen problemen mee hebben, echter ben ik bang dat de community daarmee uitdunt en uiteindelijk een groot deel van de site (de comments/discussies) minder interessant worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

janvanduschoten schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:13:
[...]

Prima initiatief! En juist nu een abbo nemen geeft ook een signaal af. Als er voldoende abbo's zijn, is er (denk ik) geen noodzaak meer om een "premium" of hoe je het ook gaat noemen in te gaan voeren. Hopelijk voldoende inkomsten voor extra mensen om alsnog de goede content en meer te blijven leveren :)
Sorry dat ik persoonlijk wordt maar ben je nu niet erg naief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
Ik weet niet of dit in dit topic hoort maar ik waag het er maar even op. Onderstaande staat een beetje slordig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7b--IbhK-f4nqCz5cxAksGZ8SI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmeAnnuNx3uWEnbviYX5sK6o.png?f=user_large

Ik bedoel natuurlijk het premium badge wat over de reactie telling heen staat. Dit gebeurt met en zonder adblocker. Brave browser. Andere browsers niet getest.

Edit: Ik heb de tekstschaal wel op 125% staan zie ik net. Dat zal eventueel de boosdoener zijn. Maar is daar alsnog niet iets aan te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door AtlAntA op 02-12-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbierut4
janvanduschoten schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:13:
[...]

Dat is toch wel heel naïef... Het zou heel mooi zijn als het zo werkt, maar geen schijn van kans.
Pagina: 1 ... 13 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.

Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------

We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.

Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)

Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.