Al een heel aantal jaren lees ik artikelen op tweakers, sinds een paar jaar ook abonnee. Voor het steunen van tweakers krijg je daar ook wat extra's voor terug boven op het 'gratis' aanbod, zoals bijvoorbeeld sinds een tijdje het magazine.
Nu wordt met tweakers premium, dan dan misschien bovenop/naast de huidige abonnementen komt beloofd dat er ook iets extra's bovenop het huidige aanbod aan artikelen komt en dat dit dan de premium artikelen worden. Ik heb enkele van de premium artikelen gelezen en vergeleken met achtergrond artikelen van 1, 2 en meer jaar geleden, zoals bijvoorbeeld
reviews: Usb-c(haos) ontward - Acht usb-c-docks vergeleken
De 'premium' artikelen lijken verdacht veel op de al jaren bestaande achtergrond artikelen. Bij deze achtergrond artikelen begrijp ik zeker dat er meer werk in zit dan de rest van de artikelen op tweakers, maar ten eerste is het niks extra's, naar mijn idee worden gewoon de bestaande achtergrond artikelen dan 'premium' artikelen. Daarnaast vind ik het erg lastig om in te schatten hoeveel dit waard zou zijn. Omdat het niks extra's is zou je kunnen zeggen 0 euro, maar ik begrijp dat advertentie inkomsten onvoldoende kunnen zijn met alle adblockers en bij uitbreiding van deze artikelen (want dan is het wel iets extra's).
Het lastige met de achtergrond artikelen is dat er dieper op een onderwerp wordt ingegaan en daardoor het vaker voorkomt dat als de achtergrond niet binnen mijn interesse valt, ik dit artikel oversla. Een kort artikel scan je bij weinig interesse nog even door, maar een achtergrond artikel moet je echt even de tijd voor nemen, voordat het waarde heeft om te lezen.
Als ik naar de geschiedenis kijk komen er ongeveer 1-2 achtergrond artikelen per week uit, stel dit wordt uitgebreid met premium naar 3-4 artikelen per week (wat tijdens deze test het geval lijkt te zijn). Dan heb je dus 1-2 artikelen per week extra, dus ongeveer 4-10 per maand extra achtergrondartikelen. Als je naar blendle's oude model kijkt, was een artikel gemiddeld 0,20 euro, waard. Dus als ik alle achtergrond artikelen zou lezen, dan zou het 0,80 - 2,00 euro per maand aan extra waarde zijn.
En daar zit ook precies het probleem, zoals ik al eerder benadrukte lees ik achtergrond artikelen niet allemaal, omdat ze niet allemaal bij mijn interesses aansluiten. Laten we van het positieve uitgaan en ik ga de helft van de extra artikelen lezen, dan zou je dus uitkomen op 0,40 - 1 euro aan extra waarde. Premium is voor mij dus maximaal 1 euro per maand waard, maar dan moet het wel zo blijven dat er 4-10 extra 'premium'/achtergrond artikelen per maand worden uitgebracht.
Daarnaast zou ik het belachelijk vinden als er door abonnees een apart premium abonnement moet worden aangeschaft. Dus lijkt het mij logisch om 'premium' een extra optie te maken voor mensen met interesse in achtergrond artikelen voor een prijs van 1 euro per maand. Voor abonnees zou ik zeggen dat premium onderdeel zou moeten uitmaken van de extra's die bij het abonnement horen. Dan is de stap om abonnee te worden i.p.v 'premium' member ook direct kleiner en komen er hopelijk veel nieuwe abonnee's bij!