Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Of blijft dat in deze staat zo nog lang door "leven"?
Als ik kijk naar het HDMI artikel zijn er nu 133 reacties, als je dat terugbrengt naar alleen de mensen die al een abo hebben en daarmee ook de draadjes die zijn gestart door mensen zonder abo, maar wel mensen op hebben gereageerd met een abo. Dan hou je 4 reacties over ipv. 133.
Daarnaast krijgen we nu al super toxic reacties in niet premium nieuws artikelen over premium 'reacties'.
https://www.nytimes.com/n...7/21/silk-road/index.html
https://www.theguardian.c...d-the-threat-to-democracy
https://www.bbc.co.uk/new...idt-sh/China_hidden_camps
Deze artikelen lezen als 'premium' (en zijn overigens gratis). NOSop3 doet dit ook wel eens. Kijk liever naar dat soort content.
Maar met Blendle gaat het niet echt goed..masterjorie schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:38:
[...]
Daarom denk ik ook dat Blendle van dit model is afgestapt. En omdat een all you can eat model waarschijnlijk op langere termijn meer oplevert, wanneer de prijs juist is.
Voordeel zou kunnen zijn dat tweakers precies kan zien hoeveel mensen daadwerkelijk geld overhebben voor dat specifieke artikel, maar ik denk niet dat tweakers dit model ook maar zal overwegen.
Dit is net bij de verkoop aan die Franse partij geweest.
Dit was in juni vorig jaar toen ze stopten met per artikel betalingen te accepteren.De abonnementsdienst van het in 2014 opgerichte Blendle, Blendle Premium, heeft 80 duizend abonnees. 50 duizend daarvan betalen 10 euro per maand, de rest is op proef.
Tevens maakte Klöpping bekend ruim 60.000 betalende abonnees te hebben. Bij 100.000 abonnees is Blendle winstgevend.[
Luistert meer als een advertorial en redenen zoeken om het te verantwoorden om eerlijk te zijn. Daarnaast is de start gewoon echt super karig opgezet. En met een slecht begin maak je geen vrienden.janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:41:
Ik was het net even de Tweakers podcast op de achtergrond aan het luisteren, daar legt o.a. @WoutF wat achtergrond uit over Premium.
Zeker een aanrader om te luisteren.
geek: Tweakers Podcast #141 - Impulsaankopen, processortransities, en Premium...
Zo lijkt dit nog echt op een hobby project, maar wil Tweakers zich profileren als een professioneel bedrijf met professionele mensen in dienst. Dan moet je dit ook professioneel aanpakken met een duidelijk plan. Dat is wat de mensen hier gewoon missen.
Daarnaast hoor ik in de podcast dat het idee is dat het kortere nieuws beschikbaar blijft maar dat achtergrond informatie en wat meer diepgang achter een paywall gaat. En dat lijkt me geen slim idee.
[ Voor 11% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 10:56 ]
Zucht...
Mijn account is de dag nadat tweakers werd aangemaakt geregistreerd, maar ik kan me daarvan helemaal niets herinneren.Edmin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:55:
[...]
Er is over de jaren heen juist veel effort gestoken om de twee dichter bijelkaar te brengen. Wellicht weet je nog dat je voor de frontpage vroeger een ander account nodig had dan voor GoT :)Dan zou dat toch een mooi resultaat zijn?
verzamelt -1's en -2's in hoog tempo
Ik heb al meerdere vragen gesteld in mijn bijdrages in dit topic maar krijg tot nu toe geen antwoord.
Ook heb ik een idee geopperd om extra inkomsten te genereren, nogmaals:
Er zijn 3 abonnementen, het €1 abonnement staat ook gewoon als abonnement aangemerkt maar heet "supporter".
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat je met het €1 abonnement geen Toegang tot abonnee forum hebt...
Je bent dus feitelijk wel abonnee maar mag niet mee doen...., en het volgende abonnement is gelijk €3,75 en persoonlijk zit daar voor mij van alles in waar ik geen waarde aan hecht behalve dat abonnee forum, als ze dat "supporter abonnement"nu €2 maken en het abonnee forum daar bij doen dan denk ik dat veel mensen dat abonnement wel willen aanschaffen.
Als laatste:
Ergens las ik hier dat Tweakers al een soort van peiling vooraf heeft gedaan om te kijken of er wel animo was voor een Premium model en dat dit positief was, waar kan ik de cijfers en uitkomsten hier van vinden ?
Was er een poll ? en waarom zie ik nu nergens een poll bovenaan dit topic/deze discussie ?
Nu ontstaat bij mij de indruk dat er alleen aan een selecte groep is gevraagd of Premium een goed idee is.
To do or not to do...
Een extra abonnement = extra kosten...
Als jullie een manier vinden om alle kosten voorgoed af te schaffen, dan weet je waarschijnlijk wel wat hele planeet moet doen!
Verwijderd
Dat is sowieso al het geval want je moet een poll en/of een enquete opzetten en per definitie krijg je alleen mensen die iets met tweakers hebben en bereid zijn zoiets in te vullen.iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:01:
Nu ontstaat bij mij de indruk dat er alleen aan een selecte groep is gevraagd of Premium een goed idee is.
Je krijgt echt heel weinig interactie uit je "casual" bezoekers.
oh wacht ad's leveren waarschijnlijk meer op
premium is gewoon voor veel mensen afhaken. want je gaat zien dat steeds meer achter premium geplaatst gaat worden, en wat je overhoud is een site die dood bloed
Niet helemaal waar. Voor bepaalde onderzoeken kreeg je een vergoeding en die zijn gedeeld op "aanbiedingenwebsites", met het idee van snel geld verdiend. Weet niet of mensen daarvan ook daadwerkelijk mee hebben gedaan, maar best kans dat dat zo was.Verwijderd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:03:
[...]
Dat is sowieso al het geval want je moet een poll en/of een enquete opzetten en per definitie krijg je alleen mensen die iets met tweakers hebben en bereid zijn zoiets in te vullen.
Je krijgt echt heel weinig interactie uit je "casual" bezoekers.
Dat heb ik ook altijd raar gevonden (abo maar geen toegang tot aboforum). Net als de grote prijs stappen tussen de abo's. Ik zou dat veel granulairder maken.iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:44:
[...]
Er zijn 3 abonnementen, het €1 abonnement staat ook gewoon als abonnement aangemerkt maar heet "supporter".
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat je met het €1 abonnement geen Toegang tot abonnee forum hebt...
Je bent dus feitelijk wel abonnee maar mag niet mee doen...., en het volgende abonnement is gelijk €3,75 en persoonlijk zit daar voor mij van alles in waar ik geen waarde aan hecht behalve dat abonnee forum, als ze dat "supporter abonnement"nu €2 maken en het abonnee forum daar bij doen dan denk ik dat veel mensen dat abonnement wel willen aanschaffen.
Je kan bijvoorbeeld zeggen: Het supporterabo kost een bedrag tussen 1 en 3 en je mag zelf kiezen wat dat bedrag wordt. Hetzelfde voor de andere abo's. Zo kun je meer de gunfactor / individuele mogelijkheden benutten. Het volgende abo start dan op 3.75 tot 6 ofzo etc.
Vroeger betaalde ik volgensmij 20 a 25 p/j voor een abo en dat was voor mij precies goed.
Ter geruststelling, ik kon toen wel in dat aboforum maar echt veel gebeurde er niet.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
Goeie. Dan gaat de betrouwbaarheid denk ik wel omlaagRobbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:10:
[...]
Niet helemaal waar. Voor bepaalde onderzoeken kreeg je een vergoeding en die zijn gedeeld op "aanbiedingenwebsites", met het idee van snel geld verdiend. Weet niet of mensen daarvan ook daadwerkelijk mee hebben gedaan, maar best kans dat dat zo was.
Met timestamp: YouTube: Tweakers Podcast #141 - Impulsaankopen, processortransities, en Prem...janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:41:
Ik was het net even de Tweakers podcast op de achtergrond aan het luisteren, daar legt o.a. @WoutF wat achtergrond uit over Premium.
Zeker een aanrader om te luisteren.
geek: Tweakers Podcast #141 - Impulsaankopen, processortransities, en Premium...
Op zich wordt er niks nieuws verteld. Het zit alleen in een ander jasje verpakt. Enige wat 'opvallend' zou kunnen zijn is dat Jurian toch ietwat geïrriteerd overkwam. Op zich kan ik me dat wel voorstellen natuurlijk. Het is voor hen net zo'n grote verschuiving als voor ons.
De inkomstenbron verschuift van de zakelijke kant (adverteerders etc) naar de gebruikerskant en de gebruiker is over het algemeen een enthousiasteling/hobbyist die hier komt op persoonlijke noot en daarom raakt het veel mensen in meer of mindere mate persoonlijk.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Het wordt dus ook wennen aan het zien van (een deel van) de community als betalende klant. Dat is een lastige relatie als er een kloof is tussen crew en community, en als de community zoveel verschillende meningen heeft.AtlAntA schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:15:
De inkomstenbron verschuift van de zakelijke kant (adverteerders etc) naar de gebruikerskant en de gebruiker is over het algemeen een enthousiasteling/hobbyist die hier komt op persoonlijke noot en daarom raakt het veel mensen in meer of mindere mate persoonlijk.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik vind het eigenlijk helemaal geen abonnement dat "supporter", het is eigenlijk meer van: voor €1 zet je de banners uit...Help!!!! schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:11:
[...]
Dat heb ik ook altijd raar gevonden (geen toegang tot aboforum). Net als de grote prijs stappen tussen de abo's. Ik zou dat veel granulairder maken.
Je kan bijvoorbeeld zeggen: Het supporterabo kost een bedrag tussen 1 en 3 en je mag zelf kiezen wat dat bedrag wordt. Hetzelfde voor de andere abo's. Zo kun je meer de gunfactor / individuele mogelijkheden benutten. Het volgende abo start dan op 3.75 tot 6 ofzo etc.
Vroeger betaalde ik volgensmij 20 a 25 p/j voor een abo en dat was voor mij precies goed.
Ter geruststelling, ik kon toen wel in dat aboforum maar echt veel gebeurde er niet.
Toch valt het onder "abonnementen", ik vind dat een beetje misleiding.
To do or not to do...
Ik weet niet hoe Tweakers op dit moment zicht richt op de gebruiker met advertenties (targeted of niet?) maar bij de podcast van de technoloog hadden ze een interessante gast; Algemeen directeur van de Ster Frank Volmer over reclameinkomsten en het effectiever inzetten van non targeted advertenties.janvanduschoten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:32:
[...]
Interessant, hoeveel waren er "genoeg"?
Voor zover ik het lees nemen de advertentie-inkomsten af, en willen ze meer mensen aannemen / inhuren om meer en betere content te kunnen geven. Die extra mensen / manuren moeten betaald worden.
https://www.bnr.nl/podcas...ielen-opbouwen-hoeft-niet
Tevens zou ik aanraden om bij het invoeren van bepaalde zaken of het naar buiten toe brengen van nieuws beter te kijken naar wat voor een gevolgen dit heeft voor hun huidige abonnees. Als x gebeurd dan heeft dit y effect en we vangen dit op (of compenseren dit) met z.
Enkele recente voorbeelden:
- In september/oktober was het al bekend dat HWI magazine stopt. Tot een week geleden was er nog geen opvulling voor deze perk.
- Reclame vrij (op youtube na) - Sinds een tijdje reclame voor de podcast zonder alternatief voor de abonnees. (voor mij de hoofdreden dat ik een abo had)
- (de meest nutteloze maar schoot me wel te binnen) Tweakers username op het elite bord. Toen ik de laatste keer op het HQ was (oude locatie) was dit bord al een flinke tijd niet geüpdatet. Stuur om de x maanden een foto rond en iedereen die zijn/haar naam ziet krijg even een warm gevoel van binnen.
Het lijken misschien allemaal maar kleine dingen maar je betaald er wel 225+ per jaar voor als elite.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Mixed Reality dev
Da's nog een ander punt: ik weet dat er een aboforum is, maar dat is totaal geen motivatie voor mij om een abonnement op af te nemen omdat ik überhaupt niet weet of het toegevoegde waarde heeft. Dat weet ik niet omdat ik geen toegang heb. Kip-en-ei situatie.Help!!!! schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:11:
Met dit filter wordt T.net Premium hetzelfde: iets waarvoor ik kan betalen dat ik niet zie. Mogelijk is dat prettiger, omdat ik niet zelf hoef te filteren op wat ik wel kan lezen en wat niet.
Nah, liever niet. Ik wil niet Premium artikelen lezen met enkel het commentaar van hetzelfde kleine clubje eronder. Dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.Menesis schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:25:
Alle Tweakers in de Karma top1000 zouden gratis toegang moeten krijgen![]()
[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2020 11:26 ]
Ja inderdaad. Ik hoop dat @WoutF en de rest dat ook beseft. De mensen die premium af gaan nemen zijn klant en niet langer bezoeker. Dat is vooral voor de community gevoelsmatig een heel verschil.The Zep Man schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:19:
[...]
Het wordt dus ook wennen aan het zien van (een deel van) de community als betalende klant. Dat is een lastige relatie als er een kloof is tussen crew en community, en als de community zoveel verschillende meningen heeft.
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat een bezoeker meer oplevert zonder het 1 euro abbo met ads dan andersom.iew schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:22:
[...]
Ik vind het eigenlijk helemaal geen abonnement dat "supporter", het is eigenlijk meer van: voor €1 zet je de banners uit...
Toch valt het onder "abonnementen", ik vind dat een beetje misleiding.
Maar ik denk dat het uiteindelijk niet zo onschuldig is. Premium kan leiden tot een een tweedeling (Premium vs. non-Premium members) in je community, wat het primaire verdienmodel in gevaar kan brengen. Zoals Commercieel Manager Bart aangeeft:
Als de kern van je verdienmodel is om een zo groot mogelijke community te hebben, omdat een deel daarvan geregeld doorklikt naar Pricewatch, dan zou je toch juist alle content makkelijk beschikbaar moeten maken? Dan gaat het er toch om dat je zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk naar de site trekt?..het gros van onze omzet komt uit de Pricewatch en advertising.
Juist diepgaande content van hoge kwaliteit zal helpen om Tweakers uniek te houden en de community te versterken en te laten groeien. Dan is het voor de lange-termijn visie van Tweakers toch niet logisch om die content voor een groot deel van de gebruikers te gaan verbergen? Voor je het weet raken de non-Premium bezoekers langzaam uitgekeken op de 'basic' content, splijt je community, vinden mensen de weg niet meer naar Pricewatch en gaat je huidige primaire verdienmodel verloren.
Ik denk dat ze hier bij Tweakers echt heel diep over moeten nadenken. Zeker uit de eerste Premium-artikelen is al duidelijk dat Premium eigenlijk niet veel meer is dan wat we al gewend zijn als gewone Achtergrond-artikelen. Verberg je die content achter een paywall, dan blijven alleen basic reviews en copy-paste nieuwsitems over. Dan kan het vrij snel gebeuren dat je bezoekers uiteindelijk hun interesse verliezen, en gewoon op Nu.nl gaan kijken voor zulk tech-nieuws.
Het kan uiteindelijk wel eens heel veel moeite, tijd en geld gaan kosten om een verloren deel van de community terug te lokken. Zo 'vrijblijvend' is dit idee dus niet.
Van wat ik begrijp vanuit andere bronnen is dat het niet.emperor3s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:27:
Wat ik begrijp uit de uitleg van Wout is dat men Premium vooral ziet als een vrijblijvend experiment met een mogelijk aanvullend verdienmodel.
Wat is het nou?
Verder zijn er veel hints dat Premium als een betaald iets er sowieso komt. Neem bijvoorbeeld dat men niet kan stemmen met 0 EUR voor wat ze zouden betalen voor een artikel.
[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2020 11:29 ]
Tweakers bestaat al sinds 1998 en is een commercieel bedrijf. Dit betekent dat Tweakers geld moet verdienen en winst moet maken om te kunnen blijven bestaan. Het geld dat Tweakers verdient, wordt niet alleen gebruikt om de ongeveer vijftig mensen die bij, voor en aan Tweakers werken te kunnen betalen, ook de servers en het pand waarin Tweakers zit kosten geld.
Tweakers is onderdeel van DPG Media, eigenaar van onder meer AD, Trouw, de Volkskrant, Autotrack en Q-Music. In tegenstelling tot kranten kennen we bijvoorbeeld geen abonnementsgeld en publiceren wij wel al onze artikelen op de site. Al onze nieuwsberichten, reviews, tests en achtergronden zijn gratis te lezen, en dat willen we graag zo houden. Ook het forum en de prijsvergelijker zijn gratis en zonder beperkingen te gebruiken voor iedereen die dat wil, een account is niet eens verplicht.
Een ander citaat van @arnoudwokke, van hier:
Dus wat hij schrijft verandert nog wel eens.Premium móet werken. Het tijdperk dat je gratis journalistiek op het web kon bekostigen met advertenties, loopt snel ten einde. Het aanbod in Nederland is ernstig verschraald afgelopen jaren. Ik heb een hoop van mijn concullega's op telecomgebied hun activiteiten zien terugschroeven of helemaal verdwijnen.
Als je Wout z'n verhaal hoort in de laatste tweakers podcast, hoor ik zowat in elke zin dat het gewoon al vast staat.emperor3s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:27:
Wat ik begrijp uit de uitleg van Wout is dat men Premium vooral ziet als een vrijblijvend experiment met een mogelijk aanvullend verdienmodel. Het lijkt ook onschuldig: eens kijken of we extra inkomsten kunnen genereren. Werkt het niet, dan is het experiment niet gelukt, maar is er geen man over boord.
Maar ik denk dat het uiteindelijk niet zo onschuldig is. Premium kan leiden tot een een tweedeling (Premium vs. non-Premium members) in je community, wat het primaire verdienmodel in gevaar kan brengen. Zoals Commercieel Manager Bart aangeeft:
[...]
Als de kern van je verdienmodel is om een zo groot mogelijke community te hebben, omdat een deel daarvan geregeld doorklikt naar Pricewatch, dan zou je toch juist alle content makkelijk beschikbaar moeten maken? Dan gaat het er toch om dat je zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk naar de site trekt?
Juist diepgaande content van hoge kwaliteit zal helpen om Tweakers uniek te houden en de community te versterken en te laten groeien. Dan is het voor de lange-termijn visie van Tweakers toch niet logisch om die content voor een groot deel van de gebruikers te gaan verbergen? Voor je het weet raken de non-Premium bezoekers langzaam uitgekeken op de 'basic' content, splijt je community, vinden mensen de weg niet meer naar Pricewatch en gaat je huidige primaire verdienmodel verloren.
Ik denk dat ze hier bij Tweakers echt heel diep over moeten nadenken. Zeker uit de eerste Premium-artikelen is al duidelijk dat Premium eigenlijk niet veel meer is dan wat we al gewend zijn als gewone Achtergrond-artikelen. Verberg je die content achter een paywall, dan blijven alleen basic reviews en copy-paste nieuwsitems over. Dan kan het vrij snel gebeuren dat je bezoekers uiteindelijk hun interesse verliezen, en gewoon op Nu.nl gaan kijken voor zulk tech-nieuws.
Het kan uiteindelijk wel eens heel veel moeite, tijd en geld gaan kosten om een verloren deel van de community terug te lokken. Zo 'vrijblijvend' is dit idee dus niet.
Hoe ziet de markt er over 5 jaar uit? Over 10 jaar? Als je over 5 jaar een stevige basis wilt hebben met betalende abonnees, moet je nu wel beginnen om het tijd te geven om te groeien. Want een leuke omzet in 2020 is leuk, maar daar zijn we hier niet voor. Ik wil dat Tweakers voor de komende decennia een leuke community blijft die kan blijven groeien en zich blijven ontwikkelen. Ik zit hier niet voor 2020, maar voor 2030 en verder.
Ik kan je dus niets vertellen over actuele omzetcijfers en kosten, ik kan wel vertellen wat ik zie: het web van gratis ad-supported tech-journalistiek is zo goed als voorbij.
Nu.nl, RTL Nieuws enz draait anders prima zonder paywall. Dat er andere inkomsten nodig zijn snap ik helemaal. Maar premium is niet de weg.emperor3s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:34:
Precies, en nog een citaat van Arnoud, hier
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 11:35 ]
Het enige waar T.net in geïnteresseerd is:Dacuuu schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:34:
Als je Wout z'n verhaal hoort in de laatste tweakers podcast, hoor ik zowat in elke zin dat het gewoon al vast staat.
- Wat voor bedrag kan gevraagd worden voor Premium voor winstmaximalisatie?
- De claim dat zij de community om input hebben gevraagd zodra de paywall online komt. Dit is ongeacht of er iets met die input gedaan is.
[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2020 11:50 ]
Maar die behoren niet tot DPG.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:35:
[...]
Nu.nl, RTL Nieuws enz draait anders prima zonder paywall.
Ja dat staat het afaik ook al. Er komt per 1 januari een nieuwe redacteur bij en het nieuwe rooster werkt zo goed dat men niet terug gaat naar het oude.Dacuuu schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:34:
[...]
Als je Wout z'n verhaal hoort in de laatste tweakers podcast, hoor ik zowat in elke zin dat het gewoon al vast staat.
Ja, en dat is toch wel anders dan hoe het aanvankelijk in de aankondiging gebracht werd:Dacuuu schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:34:
[...]
Dat dit niet de visie voor de toekomst is - 'Premium' als extraatje los van de huidige content - is toch wel duidelijk geworden (door verdere uitleg in quotes hierboven). En dat is dus echt een heel ingrijpend idee. En dus zeker niet zonder risico, denk ik.Premium. [...] Deze artikelen zijn een aanvulling op het bestaande nieuws en de productreviews.
Ik ben ietsjes later dan jij geweest, maar ik kan het me nog wel herinneren: zie dit artikel van 18 jaar geleden.Danny schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:57:
[...]
Mijn account is de dag nadat tweakers werd aangemaakt geregistreerd, maar ik kan me daarvan helemaal niets herinneren.
Dit artikel is al een stuk beter dan het eerdere artikel over de nieuwe Wi-Fi standaard
Het blijft echter nog steeds beperkt tot openbaar (gratis) toegankelijk informatie maar dan anders opgeschreven en in het Nederlands. Het leest wel prima weg hoor, alleen ik kan die informatie ook ergens anders kosteloos vinden.
Als er nu een interview bij had gezeten met iemand achter het HDMI Forum waarom de standaard zo 'vrijblijvend' is of eentje met iemand bij Sony(ik noem Sony omdat zij met de PS5 en TVs zowel aan de 'uitvoer' als 'invoer' kant zitten) waarom het in de praktijk zo incompatibel is met elkaar, tot producten binnen Sony zelf aan toe; Dan had ik het denk ik wél premiumwaardig gevonden om voor te betalen.
Echt een stukje zelf onderzoek doen binnen de betrokken spelers dus, en niet alleen maar gratis internetbronnen samenknopen tot een mooi verhaal. Dat laatste is natuurlijk niet direct slecht natuurlijk, alleen persoonlijk vind ik dat geen geld waard.
Mijn 2de punt is dat er vanuit de community wederom een dijk van een reactie staat van iemand die duidelijk kennis van zaken heeft en daarmee een goede toevoeging is aan dit artikel:
Kid Jansen in 'reviews: De ellende genaamd HDMI 2.1 - Een niet-optimale imple...
Hoe gaat dit met premium aflopen?
- Degene moet eerst zelf al een premium abonnement hebben.
- Degene moet ook al heeft hij/zij premium bereid zijn om gratis en voor niks een bijdrage te willen aan een betaald artikel.
- Er zullen minder concrete vragen komen vanuit de gebruikers voor deze mensen om uitgebreid op te kunnen reageren.
Ik vermoed dat het in de reacties een stuk kariger wordt onder premium artikelen
Ik heb dit punt wat betreft de reacties al vaker aangehaald, maar ik ben toch wel benieuwd hoe de redactie en/of CommunityManager hier zelf tegenaan kijkt?
Zogenaamde diepgaande artikelen zit ik niet op te wachten. Het niveau valt voor mezelf vaak tegen.
Het zeer aantrekkelijke, goed gemodereerde, erg diverse forum (daar zit voor mij de echte content!) en de prima PW en V&A vind ik voor mezelf echt de grote aantrekkingskracht.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
• Hoeveel abonnees heeft T.net nu?
• Hoeveel abonnees van de bestaande abonnementen zou T.net nodig hebben om het Premium aanbod gratis aan iedereen aan te bieden (m.a.w.: geen 'Premium')?
Via een Wikipedia-achtig model zou gevraagd kunnen worden om abonnee te worden om dit mogelijk te maken.
Als T.net die vragen niet wil of kan beantwoorden of niet open staat voor dit idee, dan is het duidelijk dat het enkel om winstmaximalisatie gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2020 11:54 ]
IPV premium leden te creëren door daar een betaald abbo aan te koppelen zou de oplossing zijn om de 'premium content' alleen zichtbaar te laten voor ingelogde leden.emperor3s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:27:
Voordelen:
- meer mensen zullen ingelogd zijn waardoor er een duidelijker beeld ontstaat van de interesses.
- de community wordt niet gesplitst in premium en non-premium.
Zoals het er nu naar uit gaat zien ga ik zeker afhaken.
Dus niet:
- "Dit is een premiumartikel exclusief voor premium leden blablabla" als je via Google ergens op terecht komt
- Geen premium artikelentussen de normale artikelen als je geen premium member bent
- Geen kansloze "wordt premium member" banners overal
Want als Tweakers daadwerkelijk de kwaliteit blijft leveren zoals we gewend zijn en het hele premium verhaal "een extra" is, druk die extra dan ook niet tegen wil en dank in ieders gezicht. Als je het écht goed wilt doen, ga ik als normale gebruiker er helemaal niets van merken tenzij ik zelf "meer" wil.
Dat kan ik goed begrijpen en vind ik een goed uitgangspunt. Goede content mag geld kosten.WoutF schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:53:
[...]
Wel is er vanuit Tweakers zelf, en ook vanuit DPG, de wens om minder afhankelijk te zijn van adverteerders voor onze inkomsten. Om meer inkomsten direct uit bezoekers te halen, zodat de verschillende inkomstenbronnen meer in balans zijn. Dat is goed voor de financiële stabiliteit van Tweakers op lange termijn.
Ik vind het jammer dat hier zo snel overheengestapt wordt. Micropayments hebben decennialang uitstekend gewerkt. Toen alles nog op papier was, kon je alle kranten en tijdschriften zowel los kopen in de kiosk, als met een abonnement. In het digitale tijdperk is dingen los kopen er steeds minder bij. Ik wordt eerlijk gezegd een beetje abonnementen-moe. Ik heb ook het idee dat daarmee de prikkels om de kwaliteit voortdurend te verbeteren, minder worden. (Er zijn veel mensen die "vergeten" op te zeggen, dus er wordt toch wel betaald, ook als de kwaliteit langzaam minder wordt.)WoutF schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:53:
[...]
Dan zijn er bijvoorbeeld nog micropayments; al jaren wordt er heel veel over geschreven maar nog nooit is het ergens in de praktijk echt succesvol gebleken. Wat dan wel? Abonnementen. Abonnementen waarbij voor de abonnee duidelijk is welke waarde er tegenover de abonnementsprijs staat.
Daarnaast missen deze artikelen dan juist de content waarvoor ik naar Tweakers kom, de user comments van mensen die er meer van weten of er een ander perspectief op hebben. Aangezien die de kennis al hebben, is de kans gewoon bijzonder klein dat deze gaan betalen voor deze content en dan gaan reageren. Daarmee mis je dus nog meer waarde voor zo een artikel.
Naast dat je de community splijt in betalers en niet betalers, is de kans gewoon groot dat mensen door de situatie of gewoon uit principe Tweakers.net links laten liggen. Waardoor je minder user interaction heb. Wat imho in een spiraal omlaag gaat.
Ik vermoed als Tweakers.net niet streng gaat optreden dat de hele 'premium' discussie overstroomt naar andere delen van de site en mensen gewoon weg worden gejaagd door anderen die het niet eens zijn met 'premium' en dat te onpas melden.
nu.nl wel
time is infinite, but each week is ten hours short..
Dat gebeurt dus al bij het eerste 'premium' artikel: Het verhaal over HDMI2.1Wijnbo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:57:
Dus niet:
- "Dit is een premiumartikel exclusief voor premium leden blablabla" als je via Google ergens op terecht komt
- Geen premium artikelentussen de normale artikelen als je geen premium member bent
- Geen kansloze "wordt premium member" banners overal
Daar staat een dikke vette premium tag achter tussen alle non-premium artikelen.
Je wordt dus wel degelijk genudged om vooral te ontdekken of je dat premium artikel kan lezen. Het lijkt me dan ook onwaarschijnlijk dat ALS het doorgedrukt gaat worden, de premium artikelen gefilterd gaan worden bij non-premium leden.
Dit is al meerdere malen gevraagd aan WoutF, maar die heeft nog geen tijd gehad om hier een reactie op te schrijven helaas.The Zep Man schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:53:
Een alternatief voorstel:
• Hoeveel abonnees heeft T.net nu?
• Hoeveel abonnees van de bestaande abonnementen zou T.net nodig hebben om het Premium aanbod gratis aan iedereen aan te bieden (m.a.w.: geen 'Premium')?
Via een Wikipedia-achtig model zou gevraagd kunnen worden om abonnee te worden om dit mogelijk te maken.
Als T.net die vragen niet wil of kan beantwoorden of niet open staat voor dit idee, dan is het duidelijk dat het enkel om winstmaximalisatie gaat.
Blendle had ook een soort micropayment systeem en is geflopt...op de een of andere manier blijkt dat dus online niet goed te werken.trab_78 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:02:
[...]
Dat kan ik goed begrijpen en vind ik een goed uitgangspunt. Goede content mag geld kosten.
[...]
Ik vind het jammer dat hier zo snel overheengestapt wordt. Micropayments hebben decennialang uitstekend gewerkt. Toen alles nog op papier was, kon je alle kranten en tijdschriften zowel los kopen in de kiosk, als met een abonnement. In het digitale tijdperk is dingen los kopen er steeds minder bij. Ik wordt eerlijk gezegd een beetje abonnementen-moe. Ik heb ook het idee dat daarmee de prikkels om de kwaliteit voortdurend te verbeteren, minder worden. (Er zijn veel mensen die "vergeten" op te zeggen, dus er wordt toch wel betaald, ook als de kwaliteit langzaam minder wordt.)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Je hebt helemaal gelijk. Ik was in veronderstelling dat ze niet tot DPG behoorde vanwege het ontbreken van "premium" artikelen.
Het lijkt een XS4ALL verhaal te worden. De trouwe aanhangers worden geloosd om meer geld te verdienen. Als de sfeer van de communiteit, die zorgvuldig in jaren is opgebouwd, verdwijnt, dan blijft er weinig over om nog geld aan te verdienen. Een ander zal opstaan en belangeloos weer een nieuw platform beginnen.
Aan allen die zeggen: “ik betaal graag voor mijn content” zou ik willen zeggen vooral doen. Hiermee wordt de markt van gemotiveerde mensen verpest. Waarom zou je immers je best doen als het geld toch al binnenstroomt.
De prijzen zullen stijgen en voor werkelijk elke dienst ga je betalen. Bekijk de maandelijkse stroom aan abbogeld maar eens.
Wat impliceert dat dit lage prioriteit heeft.Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:04:
Dit is al meerdere malen gevraagd aan WoutF, maar die heeft nog geen tijd gehad om hier een reactie op te schrijven helaas.
Ze zitten pas sinds dit jaar bij DPG volgens mij, dus dat Premium komt nog wel, duurde hier ook vrij langShellGhost schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:05:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Ik was in veronderstelling dat ze niet tot DPG behoorde vanwege het ontbreken van "premium" artikelen.
time is infinite, but each week is ten hours short..
Of dat Wout meer werk heeft dan dit topic lezen en op alles reagerenThe Zep Man schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:
[...]
Wat impliceert dat dit lage prioriteit heeft.
Wat impliceert dat dit lage prioriteit heeft.Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:16:
[...]
Of dat Wout meer werk heeft dan dit topic lezen en op alles reageren
Ik denk dat dit een belangrijk topic is en dat daar echt wel tijd voor gemaakt kan worden door Wout of andere redacteuren. Dat mis ik nu ook. Het voelt nu gewoon als een executive besluit dat er gewoon gaat komen.Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:16:
[...]
Er wordt niet gereageerd op andere input, en wordt uberhaupt weinig gereageerd op input. Ik zie gewoon een agenda van DPG die doorgedrukt gaat worden op Tweakers (zie de andere merken met een paywall en premium artikelen).
Maar goed, ik val in herhaling...
Zucht...
Wout heeft daarom ook al meerdere malen een hele lap tekst geschreven, net als een aantal anderen en de vrijwillige mods ook.SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:31:
[...]
Ik denk dat dit een belangrijk topic is en dat daar echt wel tijd voor gemaakt kan worden door Wout of andere redacteuren. Dat mis ik nu ook. Het voelt nu gewoon als een executive besluit dat er gewoon gaat komen.
Er wordt niet gereageerd op andere input, en wordt uberhaupt weinig gereageerd op input. Ik zie gewoon een agenda van DPG die doorgedrukt gaat worden op Tweakers (zie de andere merken met een paywall en premium artikelen).
Maar goed, ik val in herhaling...
Je kunt niet verwachten dat ze a la minute op elk bericht reageren.
Maar toch zie ik het liever in mijn huidige abbonoment
Heeft het vaak fout
Alsof hij de enige is die bij Tweakers antwoord zou kunnen geven, hoeveel staan er bovenaan hier in dit topic ?Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:16:
[...]
Na gisteren blijven ze nu gewoon weg uit dit topic/discussie.
To do or not to do...
Mijn verwachting is ook zeker niet dat ze a la minute gaan reageren op alles. Maar het zou ze sieren als ze wel wat meer zouden reageren hier in het topic op vragen en dergelijke.Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:35:
[...]
Wout heeft daarom ook al meerdere malen een hele lap tekst geschreven, net als een aantal anderen en de vrijwillige mods ook.
Alles wijst erop dat dit toch wel gaat komen ongeacht onze mening. En dat is gewoon niet prettig.
Ik betaal zelf ook gewoon voor mijn media, er zijn een aantal platformen waar ik maandelijks geld aan over maak. Tweakers is er daar geen van. Ik betaal voor andere media vanwege de diepgang en vanwege de goed geschreven stukken, ik leer daar van. Ik betaal niet voor Tweakers omdat ik indirect al betaal met het CPC model van de Pricewatch (ik zoek werkelijk waar alles op via de PW en klik ook door vanuit daar). Ik kom op Tweakers voor de input van andere Tweakers op het forum en onder nieuwsitems. Die hebben gewoon veel meer toegevoegde waarde dan het artikel zelf. Ik vind soms comments van degene over wie het artikel gaat met informatie van diegene zelf (waarom stond dat niet in het artikel of is er geen input gevraagd van diegene?) of comments die soms langer zijn dat het artikel zelf. Daar kom ik voor.
Daarnaast zie ik gewoon vaak genoeg reviews TE laat voorbij komen terwijl iedereen op het internet zijn of haar review al geplaatst heeft. In de reacties wordt dan vaak gezegd dat de leverancier geen model beschikbaar had of dat er niet aan een demo model te komen was. Zit daar dan niet iets fout? Waar zijn de echte nieuwtjes, de echte eerste reviews voordat andere deze plaatsen? Ik denk dat je daar meer mensen (en dus meer inkomsten) kunt halen dan met een door de DPG gepushte agenda met een paywall en premium artikelen.
Maar ik heb mijn mening al meerdere keren geuit en het voelt als een zinloze reactie.
[ Voor 54% gewijzigd door SgtElPotato op 03-12-2020 12:51 ]
Zucht...
Verwijderd
Het is er zelfs al. In beta.SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:37:
[...]
Mijn verwachting is ook zeker niet dat ze a la minute gaan reageren op alles. Maar het zou ze sieren als ze wel wat meer zouden reageren hier in het topic op vragen en dergelijke.
Alles wijst erop dat dit toch wel gaat komen ongeacht onze mening. En dat is gewoon niet prettig.
Het grootste probleem dat ik heb met de Premium artikelen is juist het hele bestaansrecht van Tweakers.net. " Voor en door Tweakers " was altijd een gemeengoed op deze site. Om enkele voorbeelden te noemen:
De frontpage: Ik zie de artikelen die geschreven worden al jaren als een inkopper voor de reacties die daarop volgen. Simpelweg gezegd: een artikel wakkert een discussie aan en in die discussie die ontstaat vind je juist de ' pareltjes ' die echt iets toevoegen aan een artikel (de +3's) waaruit je meer informatie kan halen. Die synergie zorgt er juist voor dat je als Tweakers iets leert. Zonder de artikelen heb je die reactie's niet, maar zonder die reactie's is het artikel weinig waard.
Productreviews: Heel veel productreviews van Tweakers.net zijn pareltjes, maar ze zijn zelden compleet. Dit komt natuurlijk omdat het synthetische reviews zijn. Je komt er pas echt achter wat een apparaat doet als je het dagelijks gebruikt. Gelukkig zijn er dan ook de gebruikersreviews waar een Tweaker behoorlijk wat uurtjes - onbetaald - in steekt. Vaak zijn ook deze userreviews weer voer voor reacties en als je daar doorheen wandel dan lees je vaak dingen die wel eens heel erg handig kunnen zijn om jouw apparaat beter te kunnen bedienen of die je zelfs ervan weerhouden om een product te kopen (of natuurlijk het omgekeerde)
Pricewatch: De Pricewatch wordt alom geroemd. Zelfs Nu.nl vermeldde de Pricewatch bijvoorbeeld als het gaat om prijsvergelijking t.b.v. Black Friday. Deze Pricewatch is bijna volledig geautomagiseerd en dit veroorzaakt soms wat incorrectheden. Het is weer de community die daarop inspeelt. Hetzelfde geldt voor Shopreviews: is een winkel betrouwbaar, geven ze goede service, klopte de levertijd, hoe zit het met garantie etc. etc. Zonder deze shopreviews die wederom uit de community komen zou de Pricewatch gewoon een metacrawler zijn die prijzen plukt en in een dbase stopt.
Dan hebben we natuurlijk nog GoT en de Tweakblogs - die al helemaal geen bestaansrecht hebben zonder de community.
Al dit bovenstaande illustreert precies wat Tweakers is: een site voor en door de community. Dit heeft Tweakers.net groot gemaakt en al jaren worden alle redacteuren ed. betaald door inkomsten uit reclame etc. voor slechts een paar procent content die daadwerkelijk staat op Tweakers.net.
De introductie van de Premium artikelen is dan ook een klap in het gezicht van deze zelfde community. Wij als Tweakers krijgen NIET betaald voor onze reacties, onze nieuwssubmits, onze userreviews, onze pricewatch correcties, onze shopreviews, onze forumbijdragen, onze tweakblogs etc. en nu zouden wij moeten gaan betalen om 'Premium' artikelen te lezen die ook grootdeels zullen gaan liften op onze reacties. Het is alsof je je baas moet gaan betalen om naar het werk te komen. Dit is grofweg belachelijk en voor mij de reden dat ik tegen Premium artikelen ben.
Er is echter een alternatief: Karma! Als Tweakers.net echt nog steeds een site door en voor Tweakers is beloon de Tweakers die karma verdienen met hun input door hen gratis de Premium artikelen te geven. Die 1 of 2 euro per maand weegt echt niet op tegen alle tijd die deze groep Tweakers in deze site steken. Dan krijg je een soort fair use policy: draag je met regelmaat bij aan Tweakers.net dan heb je toegang tot alle content incl. de Premium meuk. Ben je een " leecher " en wil je toch de Premium artikelen lezen: nou dan kan er wel 1 of 2 euro vanaf. Op deze manier blijft de ' geest ' van Tweakers.net bestaan.
Tot zover mijn gedachten over Premium artikelen. In je 'podcast' hoor ik je een heel relaas geven op de kwaliteit van de artikelen en fouten die auteurs maken. Ik zelf ben een blauwe maandag freelance auteur geweest voor de frontpage en geloof me: zo makkelijk is het echt niet. De vergoeding (ik spreek over +10 jaar terug) was echt niet hoog per artikel terwijl als je het goed wilde doen je makkelijk per artikel uren bezig was (je zit dan makkelijk over een enkele euro per uur te praten, waardoor het gevaar was dat kwantiteit de overtoon ging voeren over kwaliteit).
Zoals bij elke nieuwssite moet je aan informatiegaring doen, je moet die informatie bevestigen met andere bronnen en om niet "een c/p'er" te worden wil je ook nog eens meer diepgang geven aan een artikel dus ga je bronnen proberen te interviewen en dieper in op technologie. Heb je enig besef hoe lastig het is als je een artikel wilt schrijven over Chinese hackers op een school (eigen ervaring) om zo'n school in China te interviewen? Meestal werd dit artikel dan ook nog eens gescreened voordat het op de frontpage verscheen en als het erg technisch was lag daar de focus op. Omdat we allemaal mensen zijn ging het wel eens mis: een redactielid die een auteur corrigeerde in een artikel waardoor de context verloren ging en zo kwamen er fouten zoals jij die zo mooi omschrijft.
Juist het hele concept dat Tweakers.net geen c/p site is (hoewel dat steeds vaker geroepen wordt) zorgt ervoor dat er fouten ontstaan. Dat is echter geen probleem en dat is nog nooit een probleem geweest. Iedere auteur is namelijk trots op zijn artikelen en houden daarbij de feedback goed in de gaten. Juist deze commitment zorgt ervoor dat een auteur zijn artikel corrigeert naar aanleiding van deze feedback en hier wordt ook nimmer geheimzinnig over gedaan. Er is een feedback knop, maar die heb ik nog nooit gebruikt. Ik stuur gewoon de auteur een DM'tje en vertel deze wat niet klopt of wat hij wellicht vergeten is. Nog NOOIT heb ik hier een negatief antwoord op gehad. Altijd was de auteur dankbaar en ging hij het verwerken in een artikel. Immers dat is de kracht van Tweakers.net. Dat is de kracht van onze community en dat is - om weer helemaal naar het begin van de discussie te gaan - de reden dat Premium eigenlijk niet thuishoort op Tweakers.net.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
Utieindelijk is dat niets meer dan dansen naar de pijpen van een ander.
Mochten jullie het kunnen, maar dat zal DPG jullie wel zeggen, probeer aub het basisidee van lid geld voor premiumartikelen niet te aanvaarden.
Jullie zijn een puur technisch , door freaks gedreven forum. Enkel en alleen daarom zijn jullie zo goed. Waarom winnen jullie zo vaak prijzen owv beste forum denken jullie? Omdat freaks doorgaan tot ze het beste bereikt hebben, omdat freaks enkel iets het beste vinden als ze dat persoonlijk ook zo voor ogen hebben. Zodra er betaald wordt, gaat iemand tegen de freaks zeggen, en dit is wat ik wil, gegarandeerd gaat dat niet het beste cfr de freak is, gegarandeerd zal de kwaliteit snel achteruitgaan.
Verrek, iddposttoast schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:43:
[...]
Ik ben ietsjes later dan jij geweest, maar ik kan het me nog wel herinneren: zie dit artikel van 18 jaar geleden.
Kennelijk ben ik al zó oud dat mijn geheugen me in de steek laat
verzamelt -1's en -2's in hoog tempo
Dat is toch een hele grote illusie, maar een hele mooie slogan. Hoeveel niet Tweakers mensen werken en maken beslissingen voor Tweakers.net. *kuch* (community) manager en dat zijn echt niet de enige, ik vermoed zelfs dat het gros van het Tweakers.net personeel niet-Tweaker is.liberque schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:41:
Het grootste probleem dat ik heb met de Premium artikelen is juist het hele bestaansrecht van Tweakers.net. " Voor en door Tweakers " was altijd een gemeengoed op deze site.
Daarnaast heb je gewoon nooit zeggenschap gehad op de site, eerst was die van Femme, daarna van VNU, daarna van DPG. Dat er in het verleden mogelijk een illusie is gegeven dat dit anders was, is een heel ander verhaal. Wij kunnen onze mening geven, dit bediscussiëren, and that's it.
Er zijn nu verschillen bezoekers die van alles en nog wat 'eisen', maar dat is imho heel erg onredelijk/onrealistisch. Is er een serieus aanbod geweest vanuit Tweakers.net om een alternatief te bekokstoven voor 'premium'? Nee! Dus waarom daar op blijven hameren. Bezoekers aantallen, financiële doelstellingen, etc. is niet iets waar een bezoeker wat mee moet, tenzij dat wordt aangeboden door Tweakers.net. Wil je anders, ga solliciteren bij Tweakers.net!
Als ik eerlijk ben is de combinatie van 'community driven site' vs. 'eigenaar = groot media bedrijf' totaal incompatible met elkaar, beide hebben incompatible doelstellingen in de beginsellen. Dat het zolang heeft geduurt voordat deze zo erg duidelijk werden is imho een wonder te noemen en kudos voor Femme (en de rest van de regering) dat ze het zo lang hebben kunnen rekken voordat de boel zo erg moest veranderen.
Ik snap dat aan de ene kant Tweakers tegenwoordig gewoon een bedrijf is met activa, mensen en bijbehorende kosten. Maar dat is een route die lang geleden is ingeslagen en alleen maar verder uit is gelopen. Was het afgelopen jaren nooit een optie geweest om te stellen: wat we nu doen houden we en er is geen verdere groeiambitie? Zo klein als we zijn, redden we het ook met inkomsten/uitgaven, en dan een slag minder professioneel. Zit er niet een enorme overhead aan kosten in die júist door de groei zijn gekomen en zijn die in relatie tot alles wat de groei heeft gebracht?
Ik vind de reactie van Arnoud namelijk ook erg... storend.
(reviews: Wi-Fi 6E komt eraan - Meer ruimte voor wifi met toevoeging 6GHz)En vergis je niet: Premium móet werken. Het tijdperk dat je gratis journalistiek op het web kon bekostigen met advertenties, loopt snel ten einde. Het aanbod in Nederland is ernstig verschraald afgelopen jaren. Ik heb een hoop van mijn concullega's op telecomgebied hun activiteiten zien terugschroeven of helemaal verdwijnen.
Dit klinkt voor mij heel erg als, dít is de weg die we ingeslagen hebben en er is geen andere keuze. Misschien nuance maar geen afwijking. Ook hierin wordt bekostigen c.q. kosten gepresenteerd als een voldaan feit waar een oplossing voor moet komen. Maar moeten die kosten er wel zijn? Is de ingeslagen weg dan wel de enige? En ook de beste?
Misschien allemaal heel naïef gedacht hoor maar dat vraag ik mij wel oprecht af..
[ Voor 37% gewijzigd door Eagle Creek op 03-12-2020 13:36 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Haha ja, dan kunnen we elkaar een hand gevenDanny schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:01:
[...]
Verrek, idd
Kennelijk ben ik al zó oud dat mijn geheugen me in de steek laat
Als ik kijk naar de premium artikelen is het voor mij het niet waard om uberhaupt een abonnement af te sluiten.
- Alle artikelen hebben een hoop achtergrondinformatie die totaal niet interessant is en ook op andere websites is terug te vinden voor nop. - Artikelen lijken wel geschreven om het artikel, waarbij veel onnodige woorden gebruikt lijken te worden om maar te vullen.
- Wat is premium? Wat ik niet kan vinden op andere sites. Het gaat om de inhoud, niet om het artikel. Ik lees geen krant.
- Ik ben een Tweaker. Ik ben al premium. Het forum staat daarbij op 1 als mijn bron voor het genot. Die artikelen voegen echt 0 toe. Daarbij probeer ik niet Tweakers Premium af te kraken, alleen de tot dusver verschenen artikelen.
- Het 'nieuws' op de frontpage zou van mij compleet mogen wegvallen in zn huidige vorm. Zit niks premiums bij. Ook daar is al genoeg kritiek op geweest om te weten welke kant ik op ga.
- Tweakers is doen. Waar zie ik dat terug in de recente artikelen? De artikelen moeten een veel bredere scope krijgen dan enkel de focus op WiFi 6e of HDMI 2.1. Losstaand zijn ze gewoon niet boeiend.
Ik heb zojuist geprobeerd feedback te geven en niet alleen met een kritisch oogpunt. Hopelijk kunnen jullie er wat mee, want in de huidige vorm zie ik het heel hard falen.
Ik ben het helemaal eens met deze reactie, behalve dit stukje:liberque schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:41:
Ik reageerde eerder vandaag op de Tweakblog / Podcast van Frozen. Wellicht handig om mijn mening hier ook even te ventileren zodat het uit mijn systeem is.. dus bij deze even een schaamteloze c/p:
[...]
Het risico wat hier aan kleeft is dat karma nu opeens een waarde krijgt die te vergelijken is met euro's. Je krijgt dan namelijk dat er mensen zullen zijn die alles doen om maar karma te harken voor gratis artikelen. Dit zal een vloedgolf aan onzin en spam opleveren. Of zelf sommige mensen er van te weerhouden om een niet populaire mening te uiten (zie b.v. Apple topics) uit angst voor negatieve karma.Er is echter een alternatief: Karma! Als Tweakers.net echt nog steeds een site door en voor Tweakers is beloon de Tweakers die karma verdienen met hun input door hen gratis de Premium artikelen te geven. Die 1 of 2 euro per maand weegt echt niet op tegen alle tijd die deze groep Tweakers in deze site steken. Dan krijg je een soort fair use policy: draag je met regelmaat bij aan Tweakers.net dan heb je toegang tot alle content incl. de Premium meuk. Ben je een " leecher " en wil je toch de Premium artikelen lezen: nou dan kan er wel 1 of 2 euro vanaf. Op deze manier blijft de ' geest ' van Tweakers.net bestaan.
Je wil niet dat mensen een reactie of forumpost achterlaten omdat er een financiële prikker achter zit. Maar juist dat ze het uit eigen motivaties doen. B.v. omdat ze daadwerkelijk een vraag hebben of dat ze graag hun kennis willen delen met de community.
Om diezelfde reden wil je dat mensen een abonnement afsluiten of hun adblocker uitzetten. Niet omdat ze verplicht worden het te doen want anders hebben ze geen toegang. Maar juist omdat ze het idee van Tweakers en de community dragen en hierin geïnvesteerd zijn. En daarom ook hun bijdrage willen doen om dit te ondersteunen.
Nu helpt het niet dat onderwerpen zoals de tracking-cookie-wall uit de weg worden gegaan of dat dit premium idee opeens zo eenzijdig is gepresenteerd n.a.v. wat marktonderzoek. Ik denk dat als je de vraag open stelt: "Wat moeten wij doen om jouw als community lid financieel te laten bijdragen aan Tweakers", je veel betere oplossingen gaat krijgen die breder gedragen zullen worden door iedereen.
Vind je de premium artikelen tot zo ver uitmuntend en bovengemiddeld goed, kun je als lezer / gebruiker wat goodwill tonen ( net zoals Tweakers dat doet met hun werk ) en wat meer dan 2,50 per maand betalen. Vind je 2,50 genoeg, dan houd je daar aan vast! In m'n geval zou ik met genoegen 3,- per maand willen betalen voor dit soort goede artikelen
De gemiddelde techhead zal jullie namelijk niet alléén raadplegen. HDTVtest, LTT noem maar op. Als je dan tot de conclusie komt dat het stuk wat je leest allang wist, (Wat ook bijv. geld voor een C't) heb ik het gevoel dat ik mijn tijd verdaan heb met iets lezen wat ik al wist.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Het gaat niet om hogere inkomsten, het gaat om het veiligstellen van inkomsten. En niet alleen voor vandaag maar ook voor de komende jaren, want de wereld verandert. En snel ook.Eagle Creek schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:31:
Met het risico een domme vraag te stellen maar waarom is er precies meer behoefte aan hogere inkomsten? Waar komen de hogere kosten dan precies vandaan? [..]
Dat doe je niet door afhankelijk te zijn van de klassieke stromen, zoals advertenties. Veel tweakers whitelisten de site, maar de overgrote meerderheid niet. Het aantal bezoekers met adblockers neemt alleen maar toe, waardoor de inkomsten uit advertenties dus zwaar onder druk staan. Je hoeft geen Nostradamus te zijn om te concluderen dat dit op lange termijn niet houdbaar is.
Serieus...CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
Ik ben inmiddels wel benieuwd @Moonsugar wat jouw observaties tot nu toe zijn en hoe je die precies gaat overbrengen bij de redactie, namens de community. Kun je een korte samenvatting opschrijven van wat je hebt geleerd uit de reacties vanuit de community.
[ Voor 6% gewijzigd door Yero op 03-12-2020 14:04 ]
Volgens mij werd er een normale vraag gesteld, ik vraag me af wat een dergelijke reactie rechtvaardigt. Tenzij er buiten dit topic andere zaken spelen die ik hier niet lees.Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:00:
[...]
Serieus...Jij bepaalt niet wanneer zij reageert. Als het wat jou betreft weinig is prima, maar dit neigt naar digitale stalking.
Zeker niet, want Moonsuger wordt al dagen gespamd in diverse posts. Dat is gewoon drammen.Marcel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:04:
Volgens mij werd er een normale vraag gesteld, ik vraag me af wat een dergelijke reactie rechtvaardigt. Tenzij er buiten dit topic andere zaken spelen die ik hier niet lees.
Sterker nog, reageren is volgens sommigen zelfs ongewenst!Robbierut4 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:35:
[...]
Wout heeft daarom ook al meerdere malen een hele lap tekst geschreven, net als een aantal anderen en de vrijwillige mods ook.
Overdrijven is ook een vak. Buiten dat is ze vast prima in staat om zelf te reageren als ze dat wil.Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:00:
[...]
Serieus...Jij bepaalt niet wanneer zij reageert. Zij heeft slechts een beperkte rol in dit proces. Dit neigt naar digitale stalking.
Overigens ook een schoolvoorbeeld van hoe je niet moet reageren als je bij de crew hoort als je het mij vraagt.
[ Voor 13% gewijzigd door FirePuma142 op 03-12-2020 14:16 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
reacties van jouEdmin schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:05:
[...]
Sterker nog, reageren is volgens sommigen zelfs ongewenst!
Dan verschillen we blijkbaar van mening over wanneer een vraag niet normaal is. Ik denk dat je hier best anders op kunt reageren, zeker in een discussie als deze waarbij het lijkt alsof het kind met het badwater wordt weggegooid.Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:05:
[...]
Zeker niet, want Moonsuger wordt al dagen gespamd in diverse posts. Dat is gewoon drammen.
Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:00:
[...]
Serieus...Jij bepaalt niet wanneer zij reageert. Zij heeft slechts een beperkte rol in dit proces. Dit neigt naar digitale stalking.
Ik vraag gewoon iets. Het is een item dat de community behoorlijk bezig houdt gezien de aantallen reacties. Dan mogen we toch best vragen wat ze er mee gaat doen, wat haar indrukken zijn en hoe ze dit gaat overbrengen? Bovendien zeg ik nergens dat ze direct a la minute moet reageren of wel?Wat doe je als communitymanager ?
- Je bent de schakel tussen de bezoekers van Tweakers, de vrijwillige moderators en de professionele organisatie. Je behartigt de belangen van onze bezoekers en vrijwilligers bij de diverse afdelingen van Tweakers / Hardware.Info en omgekeerd.
- Je zorgt voor de positionering van de community binnen de organisatie. Je analyseert daarbij voortdurend wat de community bezighoudt en speelt hier vanuit je rol direct op in.
[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 03-12-2020 14:19 ]
Nee, je vraagt niet gewoon iets.Ik ben inmiddels wel benieuwd @Moonsugar wat jouw observaties tot nu toe zijn en hoe je die precies gaat overbrengen bij de redactie, namens de community. Kun je een korte samenvatting opschrijven van wat je hebt geleerd uit de reacties vanuit de community.
Ik kijk bijvoorbeeld met enige regelmaat op buitenlandse, ook niet westerse, media sites. Puur bedoelt om de wereld vanuit een andere kant te kunnen zien en niet enkel door onze westerse bril. Als alles achter een pay wall zit, dan kan dat niet meer.
Natuurlijk heb ik nu ook mijn vaste sites, maar vaak kom ik ook op heel andere plekken voor specifieke content. Door alles achter betaalmuren te zetten wordt het World Wide Web het World Limited Web. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Zeer slechte ontwikkeling dit en heel jammer dat een site als Tweakers hier in mee gaat. Zij zouden beter moeten weten
Is dat niet gewoon een beetje een marketingdingetje. Bij 'premium' denk je aan iets dat echt heel goed is, of in ieder geval een bepaalde kwaliteit vertegenwoordigd.
Als ik de artikelen zo lees, is het niet zozeer dat ze exceptioneel goed proza zijn, of over onderwerpen waar ik stijl van achterover sla, maar vooral dat ze langer/meer achtergrond zijn en meer diepte/inhoud bieden.
Het zijn eerder aanvullende artikelen op de nieuwsberichten
Door de term premium lijken er twee dingen mis te gaan:
Het labeltje premium creeert net iets te veel verwachtingen.
Het suggereert dat de 'beste' content achter een paywall komt.
Wat ik begrijp uit de post/podcast van @WoutF is dat het juist aanvullende content is, en ze ook een nieuwe redacteur gaan aanstellen en geld investeren.
Waarom dan het label Premium? Dan is het toch eerder iets als Tweakers Plus of Tweakers Extra.
Het is maar een label, uiteindelijk, maar ik denk toch dat er door gebruikers veel aan gehangen wordt, dat niet per se klopt met het beoogde doel.
Ik denk dat je de /s vergeten bent (hoop ik)? Waarom zou zij niet getagd mogen worden net zoals andere redacteuren? 'Het grote Tweakers Premium topic' is juist gemaakt zodat iedereen kan reageren en zijn mening kan uiten. Dat er vervolgens niks mee gedaan wordt of vrijwel niet gereageerd door de mensen die juist wel zouden moeten reageren is beangstigend.Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:00:
[...]
Zucht...
Ow, en het is mijn idee, dus ik verwacht royalties en credits.
En dan alles in één enkel portaal.ShellGhost schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:32:
Waarom zorgt DPG er niet voor dat er een premium account gekocht kan worden waardoor je elk premium artikel op elke DPG site kan lezen? Als ze vooruitstrevend willen zijn is dat vooruitstrevend.
Ow, en het is mijn idee, dus ik verwacht royalties en credits.
Dat is mijn idee, dus ik verwacht van dat deel royalties en credits.
Kunnen we DPG gaan uitkleden.The Zep Man schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:33:
[...]
En dan alles in één enkel portaal.
Dat is mijn idee, dus ik verwacht van dat deel royalties en credits.
Orion84 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:55[/message]:[/b]SgtElPotato schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:32:
[...]
Ik denk dat je de /s vergeten bent (hoop ik)? Waarom zou zij niet getagd mogen worden net zoals andere redacteuren? 'Het grote Tweakers Premium topic' is juist gemaakt zodat iedereen kan reageren en zijn mening kan uiten. Dat er vervolgens niks mee gedaan wordt of vrijwel niet gereageerd door de mensen die juist wel zouden moeten reageren is beangstigend.
[modbreak]Ik heb even de laatste paar totaal off-topic reacties over de functie van Community Manager weggehaald. Bij deze nogmaals het verzoek hier on-topic te blijven. @Moonsugar faciliteert hier communicatie tussen de redactie die met deze Premium artikelen aan de slag gaat en jullie als community. Het is dan ook logischerwijs de redactie (@WoutF @Olaf) die hier het meest zichtbaar zullen zijn met inhoudelijke reacties rond de opzet van de Premium artikelen.[/modbreak]
Zie de modbreak van gisteren voor diegene die het niet gezien hebben tussen alle berichten
Ik vroeg dus helemaal niks offtopic, ik vraag naar een follow-up:Brinkiewestland schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:36:
[...]
Orion84 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:55[/message]:[/b]
[modbreak]Ik heb even de laatste paar totaal off-topic reacties over de functie van Community Manager weggehaald. Bij deze nogmaals het verzoek hier on-topic te blijven. @Moonsugar faciliteert hier communicatie tussen de redactie die met deze Premium artikelen aan de slag gaat en jullie als community. Het is dan ook logischerwijs de redactie (@WoutF @Olaf) die hier het meest zichtbaar zullen zijn met inhoudelijke reacties rond de opzet van de Premium artikelen.[/modbreak]
Zie de modbreak van gisteren voor diegene die het niet gezien hebben tussen alle berichten
@Moonsugar faciliteert hier communicatie tussen de redactie die met deze Premium artikelen aan de slag gaat en jullie als community.
En als men veilig zou adverteren zonder een enorme waslijst aan smerige trackers, dan hadden vast veel meer Tweakers de site ge-whitelist. Of was dat niet nodig als het gewoon same-domain wordt geserveerd. Waarom moet Tweakers überhaupt targeted ads hebben met profielen van elke bezoeker? Als er één site is waar je wel van kunt inschatten wat er zoal aan interesses leeft, dan is het Tweakers wel.Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
[...]
Veel tweakers whitelisten de site, maar de overgrote meerderheid niet. Het aantal bezoekers met adblockers neemt alleen maar toe, waardoor de inkomsten uit advertenties dus zwaar onder druk staan.
Er is al jaren gezeik over de trackers en die illegale cookiewall waar helemaal niets mee gedaan wordt, omdat anti-privacy DPG dat afdwingt. Om dan serieus nog met een Surprised Pikachu-face te kijken als het anti-tracking gebruikt maar blijft stijgen en de whitelist niet; dan denk ik dat er ergens iemand echt een enorme banner voor nieuw servies voor z’n hoofd heeft.
De ironie wil ook dat de Premium-poll niet zichtbaar is voor mensen die trackers blokkeren, dus die groep bereik je nu nog altijd niet en worden niet meegenomen in de resultaten; terwijl die mogelijk juist zo belangrijk zijn in het Premium verhaal. :’)
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
tweakers kan niet gratis blijven draaien. Er wordt steeds meer duidelijk dat tot nu toe het meeste op het net draaide op advertenties en prive gegevens, dat blijkt steeds minder houdbaar. Waar haalt een site dan inkomsten vandaan? Ja tweakers heeft nog meer stromen, maar dan nog hebben ze hetzelfde probleem wat zo veel andere sites hebben.TLer schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:27:
Persoonlijk zou ik nooit een abonnement nemen. Niet van Tweakers, niet van niemand. Hieraan mee doen verkleind het Internet enorm. Dit is een trend waar ik niet actief aan mee ga werken. Je wordt geforceerd om een aantal bepaalde sites te bezoeken. Doordat je hiervoor betaald. Ook het aantal sites waarvoor je betaald zal beperkt zijn. Dat zijn mijn financiële middelen namelijk ook. Ik zou het niet aan mijzelf kunnen uitleggen dat ik er geen gebruik van maak als ik er voor betaal, maar ik kan het net zo goed niet aan mijzelf uitleggen dat ik mij beperk tot een aantal sites. Dat maakt mijn wereld wel heel erg klein en belicht vanuit een kant.
Ik kijk bijvoorbeeld met enige regelmaat op buitenlandse, ook niet westerse, media sites. Puur bedoelt om de wereld vanuit een andere kant te kunnen zien en niet enkel door onze westerse bril. Als alles achter een pay wall zit, dan kan dat niet meer.
Natuurlijk heb ik nu ook mijn vaste sites, maar vaak kom ik ook op heel andere plekken voor specifieke content. Door alles achter betaalmuren te zetten wordt het World Wide Web het World Limited Web. Dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.
Zeer slechte ontwikkeling dit en heel jammer dat een site als Tweakers hier in mee gaat. Zij zouden beter moeten weten
Men is natuurlijk gewend aan "overal altijd toegang" maar stiekem is dat ook gewoon altijd betaald door iemand.
Ik ben ook geen fan van paywalls en zou het liever anders zien. Meer betalen voor internettoegang bijv. en dan die extra euro's verdelen op basis van bezoek oid? (klinkt lastig haalbaar
Wie weet misschien gaat het naar óf expliciet betalen met jouw privacy, óf een abbo toe.
Ga er maar vanuit dat het net als nu beide is hoor. Het doel is “om inkomsten uit meer bronnen te halen”. De ene bron inruilen voor de ander rijmt daar niet mee. De huidige abonnees inclusief adfree kunnen ads uitschakelen, maar de privacy schendende trackers blijven volop actief.maratropa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:53:
[...]
Wie weet misschien gaat het naar óf expliciet betalen met jouw privacy, óf een abbo toe.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik zie idd met mijn abbo nog steeds trackers actief (nooit op geletWhatsappHack schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:56:
[...]
Ga er maar vanuit dat het net als nu beide is hoor. Het doel is “om inkomsten uit meer bronnen te halen”. De ene bron inruilen voor de ander rijmt daar niet mee. De huidige abonnees inclusief adfree kunnen ads uitschakelen, maar de privacy schendende trackers blijven volop actief.Ik zie dat niet veranderen, zeker niet met de toonzetting *aanvullende inkomsten*.
Het idealisme wat je bij veel mensen hier ziet, lijkt te botsen met de richting en doelen van het achterliggende bedrijf.. Tweakers lijkt me zo'n community waar je het roer best rigoreus om zou kunnen gooien; losse stiching van maken en de kern van de site betalen met wat er nu binnenkomt via pricewatch etc.. (kenda?) Ik droom verder. Tweakers bevrijden zou ik aan meebetalen.
Zo'n beetje elk nieuwsartikel wordt vanzelf premium door de reacties van users. In dat licht is wat artikelen achter een paywall niet eens zo erg op zichzelf; ik vind vooral de fragmentatie die dat veroorzaakt onwenselijk.
Dat was ook mijn voornaamste vraag (die ik al meerdere keren voorbij het laten komen). De PW moet toch makkelijk uit te breiden zijn naar een groter product (of zelfs een losstaand product eventueel) waar door middel van het CPC model genoeg inkomsten uit te halen zijn?maratropa schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:15:
[...]
Ik zie idd met mijn abbo nog steeds trackers actief (nooit op gelet)
Het idealisme wat je bij veel mensen hier ziet, lijkt te botsen met de richting en doelen van het achterliggende bedrijf.. Tweakers lijkt me zo'n community waar je het roer best rigoreus om zou kunnen gooien; losse stiching van maken en de kern van de site betalen met wat er nu binnenkomt via pricewatch etc.. (kenda?) Ik droom verder. Tweakers bevrijden zou ik aan meebetalen.
Vergelijkingssites en verzamelzoekmachines verdienen bakken met geld met dat model. Dat moet dan toch ook los te marketen en in te richten zijn dat er veel meer bezoekers komen?
Ik snap niet waarom dat model gewoon niet op de schop genomen wordt en beter gemaakt wordt, maar dat er wordt gekozen voor een model gepushed vanuit DPG (gezien de andere merken ook de woorden paywall en premium kennen).
Zucht...
Misschien bedoelde je het anders dan ik het interpreteerde, maar het komt op mij over alsof je een commando/opdracht geeft.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:17:
Ik vraag gewoon iets. Het is een item dat de community behoorlijk bezig houdt gezien de aantallen reacties. Dan mogen we toch best vragen wat ze er mee gaat doen, wat haar indrukken zijn en hoe ze dit gaat overbrengen? Bovendien zeg ik nergens dat ze direct a la minute moet reageren of wel?
Het zou fijn zijn dit wat meer tijd te geven en niet al na twee volle dagen (oke 2,5) te vragen om een evaluatie en alle mogelijke leermomenten. Ondertussen wordt er door diverse personen echt oprecht geprobeerd om inhoudelijk te reageren op zorgen, vragen en constateringen. En die worden ook zeker meegenomen in een (tussentijdse) evaluatie.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
[..] Kun je een korte samenvatting opschrijven van wat je hebt geleerd uit de reacties vanuit de community.
Maar als ik het goed lees is het ook nog een Beta versie. En momenteel staat nog niet alles vast van hoe en wat toch?Yero schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:24:
[...]
Misschien bedoelde je het anders dan ik het interpreteerde, maar het komt op mij over alsof je een commando/opdracht geeft.
[...]
Het zou fijn zijn dit wat meer tijd te geven en niet al na twee volle dagen (oke 2,5) te vragen om een evaluatie en alle mogelijke leermomenten. Ondertussen wordt er door diverse personen echt oprecht geprobeerd om inhoudelijk te reageren op zorgen, vragen en constateringen. En die worden ook zeker meegenomen in een (tussentijdse) evaluatie.
Dat is gisteren toch al (deels) gedaan in Moonsugar in "Het grote Tweakers Premium topic"? En in Moonsugar in "Het grote Tweakers Premium topic" over de zichtbaarheid van Moonsugar.CyberMania schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:58:
Ik ben inmiddels wel benieuwd @Moonsugar wat jouw observaties tot nu toe zijn en hoe je die precies gaat overbrengen bij de redactie, namens de community. Kun je een korte samenvatting opschrijven van wat je hebt geleerd uit de reacties vanuit de community.
[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 03-12-2020 15:34 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Eensch. Ik vind het ook een beetje krom dat men klaagt over tegenvallende inkomsten uit advertenties terwijl men toch doorgaat met die tracking en cookiemuur want die dingen gaan (helaas) hand in hand. Een tijdje geleden zag je nog wel eens een coolblue advertentie die vanaf het eigen domein werd geserveert. Deze was niet intrusief en er zat (afaik, absoluut geen expert) geen onnodige tracking aan vast. Deze ads heb ik dan ook mooi laten staan. Vooral omdat ik in die tijd best veel bij CB kocht en het bijna zag als "oh hebben ze dat nu in de aanbieding??". En dat is ook hoe zoiets hoort te werken en niet zoals jij zegt 2 weken na aankoop van een ladyshave nog reclame zien over ladyshave's.WhatsappHack schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:50:
[...]
En als men veilig zou adverteren zonder een enorme waslijst aan smerige trackers, dan hadden vast veel meer Tweakers de site ge-whitelist. Of was dat niet nodig als het gewoon same-domain wordt geserveerd. Waarom moet Tweakers überhaupt targeted ads hebben met profielen van elke bezoeker? Als er één site is waar je wel van kunt inschatten wat er zoal aan interesses leeft, dan is het Tweakers wel.Maar het blijkt ook dat non-targeted ads veel meer opleveren. (Logisch, want als ik een stofzuiger koop en vervolgens nog twee weken lang niets anders zie dan stofzuigers; dan klik ik al helemaal nergens op natuurlijk.
)
Er is al jaren gezeik over de trackers en die illegale cookiewall waar helemaal niets mee gedaan wordt, omdat anti-privacy DPG dat afdwingt. Om dan serieus nog met een Surprised Pikachu-face te kijken als het anti-tracking gebruikt maar blijft stijgen en de whitelist niet; dan denk ik dat er ergens iemand echt een enorme banner voor nieuw servies voor z’n hoofd heeft.![]()
De ironie wil ook dat de Premium-poll niet zichtbaar is voor mensen die trackers blokkeren, dus die groep bereik je nu nog altijd niet en worden niet meegenomen in de resultaten; terwijl die mogelijk juist zo belangrijk zijn in het Premium verhaal. :’)
Over die Premium poll, ik ga JUIST voor tweakers (en vele andere websites die dezelfde modus operandi hebben) de blockers niet uitzetten om die poll zichtbaar te krijgen vanwege al die tracking zooi. En misschien dat ik daarom ook het marktonderzoek heb gemist? Wat dus zou betekenen dat alleen de mensen die geen adblock gebruiken aan het marktonderzoek hebben meegedaan. Wat dus betekent dat het marktonderzoek geen goed marktonderzoek is omdat je niet de markt in zijn gehele breedte onderzoekt.
Oke, dit punt begrijp ik. Ik weet niet exact hoe dit helemaal zit, behalve dat dit voor alle DPG-sites hetzelfde is, maar wel dat de wens bestaat hier iets mee te doen.WhatsappHack schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:50:
[...] Er is al jaren gezeik over de trackers en die illegale cookiewall waar helemaal niets mee gedaan wordt [..]
De drempel voor feedback op artikelen is veel te hoogWoutF schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:03:
Dank voor je feedback, geef dat vooral aan in de tool onder het artikel. En ook bij de volgenden
@WoutF Ik ben erg teleurgesteld. En ik denk dat mijn emotie niet onredelijk is.
Ik klik even op de knop 'beoordeel dit artikel' en ik wordt alleen doorgesluisd naar het forum. Waar blijkbaar van mij dan verwacht wordt dat ik helemaal een topic ga openen.
Het voelt voor mij zo als je feedback naar /dev/null sturen, in een zwart gat. Zinloos om te reageren. Er wordt toch niets mee gedaan. Dat is de emotie die bij mij opkomt.
Als je zoveel drempels gaat opwerpen voor mensen om feedback te geven: dan wil je gewoon geen feedback, wat mij betreft.
Ik had een simple formpje verwacht waar ik een score kan geven met motivatie. Maar nee.
Er wordt zo'n drempel opgeworpen dat ik durf te wedden dat 99% van de mensen die op die knop klikt daarna afhaakt. Tja, dan kun je jezelf erg makkelijk op de schouders kloppen over hoe goed je het doet: dat heet confirmation bias.
Ik ben gewoon verbaasd.Wat betreft je vraag: 'de tweaker' bestaat niet. Ongeveer de helft van de bezoekers is werkzaam in de ICT, maar daarbinnen komen mensen ook weer met hele andere interesses en behoeften op de site. Aan ons de uitdaging om een selectie aan onderwerpen te belichten waarmee we het gros van die groep bedienen. Wat de mensen bindt is denk ik een interesse in technologie in brede zin en een natuurlijke nieuwsgierigheid. Mensen die het leuk vinden om zich in tech te verdiepen en er meer van willen begrijpen. Vaak ook om het vervolgens naar hun hand te kunnen zetten. En er natuurlijk met anderen over willen discussiëren.
Als ik lees dat 50% van de Tweakers hier in de ICT werkt, waarom lees ik dan nooit achtergronden over ons vakgebied. Over onderwerpen die dus 50% van de bezoekers in hun dagelijks leven raakt?
- Artikelen die duiding geven over wat er in hun wereld gebeurd?
- Artikenel die ontwikkelingen in een context kunnen plaatsen zodat mensen hun eigen situatie daar aan kunnen relateren?
Ik persoonlijk lees dus dat jullie 50% van die mensen niet bedient. Daarbij maak ik natuurlijk aannames, hoeveel van die 50% wil dat lezen? Maar dat is nu lastig te bepalen want die content zie ik niet.
Wat is premium?
De NRC vind ik een goede krant want wat zij doen is mensen iets bij brengen. En dat doe je door context te bieden, door zaken in perspectief te plaatsen. Zodat er daadwerkelijk inzicht ontstaat. Tweakers.net geeft mij voor mijn gevoel nooit inzicht dat haal ik bij andere sites.
Dat soort artikelen zou premium waardig kunnen zijn. De NRC is ook gewoon een betaalde krant en kost gewoon 20 euro per maand voor het meest basale abonnement.
Een website als Daring Fireball is uiterst nauw gespecialiseerd in content over Apple schrijven. Ik verwacht niet dat tweakers.net zo hoogstaand over Apple kan schrijven. Ik wil echter een voorbeeld geven over wat ik bedoel met perspectief en context bieden. Ontwikkelingen in een bepaald perspectief plaatsen.
Dat een redactie niet een domein expert kan zijn in materie, dat accepteer ik. Maar ik zou willen zien dat de redactie nieuws niet alleen 'overtiept' en aanvult met feitjes, maar zaken in perspectief kan plaatsen. Misschien door (meer) experts te benaderen en (meer) journalistiek te bedrijven.
Het profiel van 'de Tweaker'
Misschien kun je 'de tweaker' niet in één profiel vatten, maar ik denk dat je vast de bezoekers in een klein aantal verschillende profielen kunt stoppen. Aan jullie de keuze om te bepalen welke profielen het meest interessant zijn (ook commercieel gezien).
Ik mag hopen dat tweakers.net al een meer gedetailleerd beeld heeft van wat een tweaker.net bezoeker is/kan zijn. Ik mag hopen dat jullie met wat concretere profielen werken.
Persoonlijk vrees ik echter dat dit scherpe beeld er - ondanks het onderzoek - er niet echt is. Dat komt misschien ook omdat ik mijn eigen vooroordelen op de site projecteer en niet zie wat ik wil zien.
Het staat gewoon onder het artikel:Q schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:41:
[...]
De drempel voor feedback op artikelen is veel te hoog
@WoutF Ik ben erg teleurgesteld. En ik denk dat mijn emotie niet onredelijk is.
Ik klik even op de knop 'beoordeel dit artikel' en ik wordt alleen doorgesluisd naar het forum. Waar blijkbaar van mij dan verwacht wordt dat ik helemaal een topic ga openen.
Het voelt voor mij zo als je feedback naar /dev/null sturen, in een zwart gat. Zinloos om te reageren. Er wordt toch niets mee gedaan. Dat is de emotie die bij mij opkomt.
Als je zoveel drempels gaat opwerpen voor mensen om feedback te geven: dan wil je gewoon geen feedback, wat mij betreft.
Ik had een simple formpje verwacht waar ik een score kan geven met motivatie. Maar nee.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OBlaa2HrX06VECtZbO3W1CFT.png?f=user_large)
Dit topic is gesloten.
LEES VOORDAT JE REAGEERT: Gonadan in "Het grote Tweakers Premium topic"
Alhoewel we begrijpen dat betalen voor content geen leuke boodschap is, verwachten we wel dat iedereen respectvol en constructief blijft reageren. Ook bij de redactie werken mensen, geen robots. Bij flames, trolls en ander ongewenst gedrag wordt door de moderators opgetreden zoals dat elders op het forum ook het geval is.
Mocht je reactie worden verwijderd, dan heeft het waarschijnlijk met bovenstaande te maken.
----------
We vroegen in dit bericht wat jullie van Plus vonden, en daar hebben jullie ruimschoots gehoor aan gegeven. Dank daarvoor. Uiteraard lezen we alle opmerkingen, kritiek, suggesties, zorgen, enzovoorts, maar we kunnen daar helaas onmogelijk individueel op antwoorden. We hebben naar aanleiding van jullie vragen de FAQ uitgebreid.
Belangrijke reacties zullen we ook pinnen, zie: Het grote Tweakers Premium topic (gepinde reacties)
Zie ook Geef je feedback over reacties onder Plus-artikelen voor een separate discussie omtrent reacties onder Plus-artikelen.