Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:51
WouterL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:16:
[...]

Ja want elke Tweaker weet nu al welke gevolgen de unified chip en arm architectuur heeft voor je ram gebruik. Wat een dom geblaat. Early video’s en benchmarks tonen aan dat de m1 zeer efficiënt met ram omspringt.
oh man, ik had niet verwacht dat de keuze voor hoeveelheid RAM tot een ware fanboy discussie zou leiden. de M1 maakt van 8GB niet ineens magisch 16GB. Efficient met RAM omspringen valt in de categorie fake news. Een UTF-8 karakter heeft ook in deze situatie gewoon 1 tot 4 bytes nodig.
Waarom zou je het mooier voorstellen dan het is ? Dat gaat voor mensen alleen maar tot teleurstelling leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door lexuzu op 25-11-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralluff
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:03
Zelf zit ik ook enorm te twijfelen over 8 of 16GB.
Zal het voornamelijk zakelijk voor een webshop gebruiken. Dus veel tabbladen open, maar ook Spotify, voetbal kijken etc.
Daarnaast zal er Football Manager op gespeeld worden.
Ik verwacht dat ik met 8GB gewoon genoeg ga hebben, toch?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
uiterlix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:26:
[...]

oh man, ik had niet verwacht dat de keuze voor hoeveelheid RAM tot een ware fanboy discussie zou leiden. de M1 maakt van 8GB niet ineens magisch 16GB. Efficient met RAM omspringen valt in de categorie fake news. Een UTF-8 karakter heeft ook in deze situatie gewoon 1 tot 4 bytes nodig.
Waarom zou je het mooier voorstellen dan het is ? Dat gaat voor mensen alleen maar tot teleurstelling leiden.
Wat jij een fanboy-discussie noemt komt voornamelijk door jouw gedrag.
Ik heb behoorlijk veel ervaring met en kennis van veel verschillende systemen en dit is voor mij ook nieuw en ook ik kijk naar de video's, ook om er wat van te leren. Niemand weet zonder informatie van anderen hoe iets werkt. Daar is YouTube voor en daar is dit forum voor.
Wat doe je eigenlijk in dit topic? Of je komt hier om informatie te vergaren, maar dat kan niet, want je weet alles al, jij bent tenslotte wel een echte Tweaker, of je komt hier om informatie te delen, maar dat kan het ook niet zijn, want je voegt niet iets zinnigs toe aan dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:35

Hertog

Aut bibat, aut abeat

uiterlix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:26:
[...]
Efficient met RAM omspringen valt in de categorie fake news.
Eigenlijk vind ik deze hele discussie al nauwelijks de moeite van het reageren waard, maar ik wilde toch even deze review delen omdat die een andere kant belicht dan de zoveelste benchmark:
Fun fact: retaining and releasing an NSObject takes ~30 nanoseconds on current gen Intel, and ~6.5 nanoseconds on an M1

… and ~14 nanoseconds on an M1 emulating an Intel.

[...]

Broadly speaking, this is a significant reason why M1 Macs are more efficient with less RAM than Intel Macs. It’s the combination of software and hardware designed together.
https://daringfireball.net/2020/11/the_m1_macs

Ja, het eerste deel van die quote is van iemand bij Apple zelf, maar toch, niet zomaar alles afdoen als 'fake news'.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
Fair point! M'n reactie had wat politiek correcter gekund.

Wat ik inhoudelijk nog kwijt wil. Als je twijfel hebt over de hoeveelheid RAM ga dan te rade bij de leverancier van de software die je wilt gaan gebruiken en vraag of zoek naar de systeemvereisten. Kom je van een oudere Mac en heb je daar naar tevredenheid mee gewerkt, dan zou ik minimaal dezelfde hoeveelheid geheugen aanhouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BL3ND3D
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 10:20
uiterlix schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:24:
[...]

Fair point! M'n reactie had wat politiek correcter gekund.

Wat ik inhoudelijk nog kwijt wil. Als je twijfel hebt over de hoeveelheid RAM ga dan te rade bij de leverancier van de software die je wilt gaan gebruiken en vraag of zoek naar de systeemvereisten. Kom je van een oudere Mac en heb je daar naar tevredenheid mee gewerkt, dan zou ik minimaal dezelfde hoeveelheid geheugen aanhouden.
Ik snap niet hoe je eerst een groot deel van de gebruikers beledigt door te zeggen dat ze hier niks te zoeken hebben en daarna de opmerking maakt dat eenzelfde hoeveelheid ram als op intel mac voldoende is, zonder enige argumentatie. Als je claims maakt zonder argumentatie heb je hier niks te zoeken.

Het waarom is juist waarom we hier op tweakers zitten. Wat is het effect van ram in een SoC, wat is het effect van shared memory tussen gpu en cpu? Daar kan een video toch meer inzicht in geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JesseSebastian
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:07
Vandaag mijn base model MacBook Air m1 binnen. Heerlijk apparaat!

Toch wel 1 vraagje, ik merk dat ik de Launchpad button op het toetsenbord toch wel mis. Die search, Siri en niet storen button kunnen me gestolen worden.

Is er een manier de Launchpad alsnog op te roepen middels een shortcut?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:33

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Als niet via de Apple-weg, dan is er natuurlijk altijd Karabiner. :)

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
JesseSebastian schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:11:

Toch wel 1 vraagje, ik merk dat ik de Launchpad button op het toetsenbord toch wel mis. Die search, Siri en niet storen button kunnen me gestolen worden.

Ik miste 'm ook maar er zijn mogelijkheden: trackpad (drie vingers, duim en 'pinch'beweging), zelf een sneltoets instellen (toetscombinatie) en hot corners / interactieve hoeken maar die laatste blijft leeg in mijn instellingen.
https://www.wikihow.com/Quickly-Open-the-Launchpad-on-a-Mac
Eerder deed ik ook wel Launchpad openen en dan de naam typen en dat werkt het zelfde met spotlicht.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 25-11-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseSebastian
  • Laatst online: 10:07
bite schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:40:
[...]

Ik miste 'm ook maar er zijn mogelijkheden: trackpad (drie vingers, duim en 'pinch'beweging), zelf een sneltoets instellen (toetscombinatie) en hot corners / interactieve hoeken maar die laatste blijft leeg in mijn instellingen.
Eerder deed ik ook wel Launchpad openen en dan de naam typen en dat werkt het zelfde met spotlicht.
Thanks, dit ga ik even instellen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 16:55
Hoe is de kleur goud eindelijk van de Air. Is het echt goud zoals de iPad Air 2 ook heeft of neigt het meer naar rosé goud?

Ik heb nu de iPad Air 2 in het goud en vind die erg mooi, maar als ik dan productfoto’s kijk van nu, ziet de Apple kleur goud er nu anders uit tov eerder.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:17

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Kak dat meen je, die gebruik ik inderdaad ook heel vaak! Toch een MBPro moeten nemen dus (want dan zit ie iig op de touchbar) :'(
Siri knop kan mij ook gestolen worden...
bite schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:40:
[...]

Op mijn Intel MBPro werkt alleen de Pinch beweging (F4, 3 vingers rechstboven doen t bij mij niet) Zit wel nog op Catalina is dat een Big Sur ding?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• BL3ND3D
Tomba schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:33:
[...]

Kak dat meen je, die gebruik ik inderdaad ook heel vaak! Toch een MBPro moeten nemen dus (want dan zit ie iig op de touchbar) :'(
Siri knop kan mij ook gestolen worden...

[...]

Op mijn Intel MBPro werkt alleen de Pinch beweging (F4, 3 vingers rechstboven doen t bij mij niet) Zit wel nog op Catalina is dat een Big Sur ding?
Speciaal voor de mensen met nostalgie (die per se een item in de dock willen ipv gestures), kan je toch ook een symbolic link maken, geef je hem hetzelfde icoontje en je ziet er niks meer van.

Edit: nvm, het ging om een missende fysieke knop en niet het dock item.

[ Voor 6% gewijzigd door BL3ND3D op 26-11-2020 11:37 ]

• Tomba

Tomba

BL3ND3D schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:18:
[...]

Speciaal voor de mensen met nostalgie (die per se een item in de dock willen ipv gestures), kan je toch ook een symbolic link maken, geef je hem hetzelfde icoontje en je ziet er niks meer van.
Hoe is dit een reactie op mij? (Ik heb in ieder geval geen behoefte aan een extra item in mijn dock)

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 10:07
Pingu007 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:52:
Vanochtend besteld:

Macbook Air met 16GB RAM en 256GB SSD (7 GPU cores)

MacBook Air
Wordt bezorgd: 29 Dec

Oef..
Dit is al beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ4J5oj50xeqKjUhSOwN0hnQbxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m9fSYwu03mfwLZyTpUMMyFFG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BL3ND3D
Tomba schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:20:
[...]

Hoe is dit een reactie op mij? (Ik heb in ieder geval geen behoefte aan een extra item in mijn dock)
Excuus, ik had het verkeerd begrepen en dacht dat het dock item weg was ipv de functietoets. Met karabiner de Siri knop remappen naar de Launchpad misschien?

• Liefsnoepje
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb uiteindelijk de sims werkend gekregen maar na een uurtje ofzo wordt de macbook wel heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:33:
[...]
Gezien die site waar ik naar linkte denk ik dat het op Catalina ook werkt. De optie staat in Systeemvoorkeuren>Trackpad>Meer gebaren.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
Ik ben een totale noob op MacOS gebied, wat is het verschil precies tussen Launchpad en Spotlight?

• Tomba

Tomba

BL3ND3D schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:36:
[...]

Excuus, ik had het verkeerd begrepen en dacht dat het dock item weg was ipv de functietoets. Met karabiner de Siri knop remappen naar de Launchpad misschien?
Ah zo :) Kan gebeuren ;) Ik ga eens kijken naar Karabiner als mijn Air (eindelijk) binnen is :P

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
launchpad laat je programmas zien, spotlight is zoek app die inderdaad ook je programma geeft na het tikken.

Het is maar net wat je gewend bent denk ik. Ik gebruik spotlight, en na een of twee letters heb ik juiste programma.

Mijn levering gaat lekker, na het verwijderen van mijn leverdatum (25 nov) is nu volgens UPS mijn verzending vertraagd... Ach we wachten geduldig af. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Quakie op 26-11-2020 12:37 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kan iemand hier uitproberen of sketchup make 2017 (https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions) een beetje goed werkt op de macbook air m1? Dit is een wat oudere gratis versie die ik vaak gebruik voor hobby.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Bij mij ook van 14 - 21, nu naar 11 - 18 december *O*

EU DNS: 86.54.11.100

• Quakie
  • Nu online
@Pingu007 @c-nan Die datum is een richt datum, bij mij stond ie op 23nov, daarna op 'Wordt binnenkort bezorgd' terwijl volgens UPS er een vertraging is opgelopen en zoals het nu uitziet is mijn air gewoon nog in Shanghai.

Ik zou dus door klikken en UPS site in de gaten houden en af en toe status update laten mailen want die geeft meer informatie dan de site zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33
Is het een idee om een apart levertijden-topic te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Daftz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:35:
Is het een idee om een apart levertijden-topic te maken?
Bestaat al jaren.

[Apple producten] Levertijden - Deel 9

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:33
Mooi, dan kunnen we dit topic blijven gebruiken voor de onderwerpen die wat interessanter zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
ik merk dat ik de Launchpad button op het toetsenbord toch wel mis. Die search, Siri en niet storen button kunnen me gestolen worden.

Ik gebruik launchpad echt nooit, maar wat ik wel gedaan heb is de map "Apps" vanuit de Finderbalk als snelkoppeling naast mijn Prullenbak gezet.

Zo heb je eigenlijk ook altijd toegang tot al je programma's (die niet al in je dock staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nHlnhdcjEyNxf60jX6uUgVlASE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E1rCG37fmM1HazrEpvRKxLKn.png?f=fotoalbum_large

• Quakie
  • Nu online
@Greatsword ook een handige manier.. (je weet dat je 2 grote installatie bestanden er hebt staan nl Catalina en Big Sur? Samen goed voor >15GB)

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Door alle positieve reviews van de nieuwe M1 MBA denk ik voor het eerst aan het overstappen van Win10 naar MacOS. Mn huidige Asus ultrabook is prima, maar vooral de accuduur irriteert me (ik haal inmiddels slechts 3 uur).

Enige dat me nog zorgen baart over MacOS zijn de reacties over Big Sur. Als een MBP uit 2015 na een OS upgrade opeens traag loopt dan zegt dat wel iets over de houdbaarheid van een macbook. Heb met updates van Win10 nooit problemen gehad met performance.

Hoe zien jullie dit?

• Greatsword
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:30:
@Greatsword ook een handige manier.. (je weet dat je 2 grote installatie bestanden er hebt staan nl Catalina en Big Sur? Samen goed voor >15GB)
Yep, heb ze altijd klaar staan om een Bootable USB te maken, ruimte zat hier ;)

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
Greatsword schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik launchpad echt nooit, maar wat ik wel gedaan heb is de map "Apps" vanuit de Finderbalk als snelkoppeling naast mijn Prullenbak gezet.

Zo heb je eigenlijk ook altijd toegang tot al je programma's (die niet al in je dock staan)

[Afbeelding]
Launchpad was toch altijd al standaard in je dock met een 'snelkoppeling' naar alle apps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
raidlabs schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:39:
[...]

Launchpad was toch altijd al standaard in je dock met een 'snelkoppeling' naar alle apps?
Klopt is ook een icoontje voor, maar vindt zelf dat fullscreen gedoe te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Maarten21 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:31:
Door alle positieve reviews van de nieuwe M1 MBA denk ik voor het eerst aan het overstappen van Win10 naar MacOS. Mn huidige Asus ultrabook is prima, maar vooral de accuduur irriteert me (ik haal inmiddels slechts 3 uur).

Enige dat me nog zorgen baart over MacOS zijn de reacties over Big Sur. Als een MBP uit 2015 na een OS upgrade opeens traag loopt dan zegt dat wel iets over de houdbaarheid van een macbook. Heb met updates van Win10 nooit problemen gehad met performance.

Hoe zien jullie dit?
Je leest dit soort berichten wel vaker bij een upgrade. Soms gaat het over performance van een Mac met een harde schijf of een fusion drive, en dan kan ik het nog wel plaatsen. Maar anders lijkt het me niet een daadwerkelijk probleem, ik heb vaak eerder de indruk dat mijn Macs iets sneller/responsieve zijn met een nieuw OS, maar dat zal meestal ook wel een subjectieve indruk zijn.

Mijn late 2013 MacBook Pro (2-core i5, 8GB, 256GB SSD) net op Big Sur gezet en het draait als een zonnetje.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Myaimistrue schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:13:
[...]

Je leest dit soort berichten wel vaker bij een upgrade. Soms gaat het over performance van een Mac met een harde schijf of een fusion drive, en dan kan ik het nog wel plaatsen. Maar anders lijkt het me niet een daadwerkelijk probleem, ik heb vaak eerder de indruk dat mijn Macs iets sneller/responsieve zijn met een nieuw OS, maar dat zal meestal ook wel een subjectieve indruk zijn.
Wat wel nog helpt is dat de eerste release van een nieuw MacOS soms toch wel wat kinderziektes heeft, hetzij van zichzelf, hetzij doordat andere apps er niet lekker mee werken. ik update mijn productie-machine meestal pas na een paar weken bij een 0.1 of 0.2 versie, dan heb ik eigenlijk ook nooit problemen. Met een hobby-machine wil ik nog wel eens vlak na release updaten en dan gaat het inderdaad niet helemaal soepel.

Maar tot deze week was mijn productie-machine een 2015 MBP. Die is pas deze week traag geworden, toen de M1 binnen kwam ;).

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Ralluff
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:03
Hier 3-10 december. Nog nooit iets besteld bij Apple wat niet op voorraad was. Is deze termijn accuraat?

• tweegroenethee
Greatsword schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb mijn Macbook nog niet ontvangen dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar je bereikt hetzelfde toch met launchpad? Waarom gebruik je dat niet? In launchpad kun je ook zoeken door direct te typen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
tweegroenethee schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:47:
[...]

Ik heb mijn Macbook nog niet ontvangen dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar je bereikt hetzelfde toch met launchpad? Waarom gebruik je dat niet? In launchpad kun je ook zoeken door direct te typen
Launchpad vind ik te veel " in je face" en het is een werkwijze die ik al gebruikte voordat Launchpad überhaupt bestond.

Verder vind ik het ook makkelijker/sneller navigeren, gewoon naar boven/beneden scrollen niet meerdere pagina's swipen, meerdere iconen in één oogopslag etc.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Iemand hier de Picnic app op de M1 geprobeerd? Werkt dat?

EU DNS: 86.54.11.100

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
[message=64939228,Ralluff schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:20:
Hier 3-10 december. Nog nooit iets besteld bij Apple wat niet op voorraad was. Is deze termijn accuraat?
[Apple producten] Levertijden - Deel 9

[ Voor 63% gewijzigd door Dancing_Animal op 26-11-2020 20:16 ]

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ben benieuwd, net via surfspot de MacBook Air besteld en kreeg er een gratis satechi usb-c bij voor 1019 euro. Prima deal, zal een behoorlijke verbetering zijn vanaf m’n MacBook Pro late 2011.

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-09 10:14
Agostino schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:14:
Ben benieuwd, net via surfspot de MacBook Air besteld en kreeg er een gratis satechi usb-c bij voor 1019 euro. Prima deal, zal een behoorlijke verbetering zijn vanaf m’n MacBook Pro late 2011.
Is dit de engeLs VS of nl toetsenbord?

• Agostino
  • Nu online
Geen idee, type MGN63N/A-240592

• ziceykr
Bedankt, heb hem in ieder geval besteld. Nu hopen dat het VS toetsenbord is en niet NL. Anders maar wennen aan NL toetsenbord.
Nu nog mijn bestelling bij Apple annuleren, al zijn ze de site atm aan het updaten.

[ Voor 13% gewijzigd door ziceykr op 26-11-2020 23:09 ]

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-07 17:14
Agostino schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:14:
Bij mij zegt ie bij elke macbook die ik probeer 'kan dit product momenteel niet aan uw winkelwagen toevoegen'.. :-(

Apple store is offline btw (updaten, we zijn zo terug)

[edit] nevermind, ik zie nu dat je dat sitachi ding apart moet aanklikken 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door ElayZ op 26-11-2020 23:08 ]

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ziceykr schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:31:
[...]

Is dit de engeLs VS of nl toetsenbord?
Ook daar besteld en mailtje erachteraan dat ik graag een Engels VS keyboard wilde; dat is doorgeven aan Amac (die de levering voor Surfspot doet) en binnen een half uur de bevestiging binnen. Wel 2 weken levertijd, maar ach.

• ziceykr
Pepppie schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:26:
[...]

Ook daar besteld en mailtje erachteraan dat ik graag een Engels VS keyboard wilde; dat is doorgeven aan Amac (die de levering voor Surfspot doet) en binnen een half uur de bevestiging binnen. Wel 2 weken levertijd, maar ach.
Grappig, ik had ook meteen na mijn bestelling gemaild naar surfspot met dit verzoek. Ik wacht nog op reactie. Fijn dat ze het honoreren.

Wel goede deal incl die Satechi

[ Voor 6% gewijzigd door ziceykr op 26-11-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik heb mijn 8GB MacBook Air nu sinds dinsdag in gebruik en terwijl ik in het begin wel aanliep tegen geheugentekorten (toen draaide Google wat backups , heb ik veel apps geïnstalleerd, etc, dus normaal denk ik) heb ik daar sinds dinsdag geen last meer van bij mijn workflow (Word, EndNote, 4-6 Safari tabs, SoundCloud streaming, bluetooth toetsenbord/muis/luidspreker, Google Backup and Sync, externe 1440p monitor). Batterijduur is ontzettend goed trouwens, met bovengenoemde wirkflow gaat ie zeker 13 uur mee.

Een vraag heb ik wel nog: ik heb deze monitor, bestaat er enkel kans dat ik hem als USB hub kan gebruiken? Hij is verbonden via USB-C naar DisplayPort 1.2 maar het wil niet lukken. (Handleiding:https://manuals.coolblue.nl/92/aoc-q2790pqu.pdf)

Bovendien werkt mijn Logitech C270 webcam niet aan de M1.

[ Voor 8% gewijzigd door ben2513 op 27-11-2020 08:11 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
Gisteren de hele dag video's ge-edit (individuele 4K bestanden van soms 6-7 GB groot, 15 minuten lang) in iMovie. Ondertussen Photoshop open, Chrome open en verbonden met een grote externe monitor LG 38'' 21:9 monitor. De hele dag liep ik niet tegen problemen aan met 8 GB geheugen. De video's waren ook enorm snel gerenderd. Vaak binnen 2-3 minuten klaar (video's van 5 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:44
Ook de sprong gemaakt voor het eerst (nadat ik al een MBP had van het werk, maar die is ondertussen overleden). Toch gekozen voor 512/16GB. Het kan nu allemaal wel vloeiend draaien, maar ik denk toch de machine minstens vijf jaar te gebruiken. Het zou jammer zijn als ik over een aantal jaar dan toch tegen de limiet aanloop. Bovendien zal het de herverkoopwaarde ten goede komen denk ik, al is dat koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardh77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11-2021
Goedenmorgen, wellicht een vreemde vraag op de site van Apple zelf zie ik voor een Air M1 alleen de 8Gig als bestel mogelijkheid.

Op andere sites zie ik heel af en toe ook een 16gig aangeboden. Weet iemand of er iets gewijzigd is en er tijdelijk wellicht alleen de 8gig bestelbaar is?.

Laat maar inmiddels gevonden :-)

[ Voor 6% gewijzigd door richardh77 op 27-11-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Haha ja inderdaad niet té helder als je daar nooit hebt besteld. Ik kom er ook nog steeds elke keer eerst na een paar seconden achter trouwens, dat je op "aan de slag" moet klikken ofzo. 8)7

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Er is al zo veel gezegd over hoe snel die M1 is, maar deze kende ik nog niet: mijn laptop wordt nu sneller wakker dan m'n externe monitor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Nu online
ziceykr schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:05:
[...]

Bedankt, heb hem in ieder geval besteld. Nu hopen dat het VS toetsenbord is en niet NL. Anders maar wennen aan NL toetsenbord.
Nu nog mijn bestelling bij Apple annuleren, al zijn ze de site atm aan het updaten.
Bij de specificaties staat het volgende;

78 (VS) of 79 (ISO) toetsen, waaronder 12 functietoetsen en 4 pijltoetsen in een omgekeerde T.

Dus dat is dan het vs toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
tweegroenethee schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:04:
[...]

Ik hoop ook dat ze deze bij de redesigned 14" en 16" inch eruit halen of een stuk beter maken, haptic feedback zou wel een goede toevoeging zijn denk ik.
nieuws: Apple werkte aan drukgevoelig touchscreen voor Touch Bar op MacBooks :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

pro_6or

amateur_60r

Ik heb hem ook besteld. Ben voor het base model gegaan. Dat is een prijspunt waar ik nog comfortabel mee ben en ik denk te zien dat hij kan doen wat ik er mee wil. Hobbyen in fusion360. Ik laat mijn bevindingen weten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liefsnoepje
Misschien een domme vraag maar is er ook een simpele manier om het euroteken en de commandos control v en c werkend te krijgen? Wat ik fijn vind is de helderheid van het scherm. Het is echt veel helderder dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Liefsnoepje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:22:
Misschien een domme vraag maar is er ook een simpele manier om het euroteken en de commandos control v en c werkend te krijgen? Wat ik fijn vind is de helderheid van het scherm. Het is echt veel helderder dan ik had verwacht.
Control-C en Control-V doe je gewoon door Command-C en Command-V te doen respectievelijk. Euroteken is Option+Shift+2.
Voor overige opties: https://www.macworld.co.u...ift%2D2%20%3D%20%E2%82%AC

Sowieso is het meeste wel te Googlen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Merethil op 27-11-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:35
Merethil schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:26:
[...]

Control-C en Control-V doe je gewoon door Command-C en Command-V te doen respectievelijk. Euroteken is Option+Shift+2.

Gewoon Option+2, geen shift nodig.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Bushalte schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:22:
[...]

Gewoon Option+2, geen shift nodig.
Ah, bij die site stond dat je voor een US-keyboard ook Shift nodig hebt. Had het niet eens getest zonder shift op m'n MacBook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liefsnoepje
Merethil schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:26:
[...]

Dankjewel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymac
  • Laatst online: 02-06 20:47
Euro teken kan met alt + 2. Maar dit is op een US keyboard, ik weet niet of daar verschil in zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MailMan
  • Laatst online: 10-09 15:23
Ik ben een beetje verbaasd dat de Air M1 niet een grotere impact heeft dan nieuwsmedia/reviews lijken te laten zien?

Gisteren de instap M1 binnengekregen nadat ik in Juni een instapmodel (i3) had aangeschaft, die inmiddels is doorverkocht. En wat een verschil!

De voordelen van M1 zijn al benoemd en wat mij betreft is dit dan ook een enorme stap vooruit voor Apple en voor laptopgebruikers. Alleen, ik zie op Tweakers helemaal geen review van de laptop en ook niet bij LTT b.v.? Terwijl je de nieuwe chip voor m'n gevoel revolutionair zou kunnen noemen qua performance per watt.

Waarom blijft het in verhouding zo stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
De MBA M1 die ik donderdagavond laat om 23:30 had besteld bij Surfspot, is nu al verzonden en ontvangen door PostNL.
Alleen geen reactie gehad op verzoek van het toetsenbord van de klantenservice van Surfspot.

Edit; of zou het alleen de Satechi multihub zijn? (Edit: pakket weegt 2.5 kg, dan moet het wel de MBA zijn)

[ Voor 20% gewijzigd door ziceykr op 28-11-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 17:40
Hertog schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:12:
Er is al zo veel gezegd over hoe snel die M1 is, maar deze kende ik nog niet: mijn laptop wordt nu sneller wakker dan m'n externe monitor..
Wake from sleep is hier zo snel dat ik al begin te twijfelen of die nu in standby stond of niet. Scherm van de MacBook geeft instant beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowfall
  • Laatst online: 01-04 22:32
MailMan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:17:
Ik ben een beetje verbaasd dat de Air M1 niet een grotere impact heeft dan nieuwsmedia/reviews lijken te laten zien?

Gisteren de instap M1 binnengekregen nadat ik in Juni een instapmodel (i3) had aangeschaft, die inmiddels is doorverkocht. En wat een verschil!

De voordelen van M1 zijn al benoemd en wat mij betreft is dit dan ook een enorme stap vooruit voor Apple en voor laptopgebruikers. Alleen, ik zie op Tweakers helemaal geen review van de laptop en ook niet bij LTT b.v.? Terwijl je de nieuwe chip voor m'n gevoel revolutionair zou kunnen noemen qua performance per watt.

Denk dat grotere outlets nog bezig zijn. LTT heeft zowel de mini als de Air als de Pro al dik een week en het is idd nog erg stil. Misschien dat ze bij LTT dubbel of trippel testen om te proberen Linus zijn uitspraak te bevestigen.

"Your Macbook is now a iPad"

Nu zijn andere reviewers zoals Max Tech en dergelijke wel heel actief.

[ Voor 3% gewijzigd door Snowfall op 28-11-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ben nu een dag aan het spelen met de MBA1 Base M1. Kom hiervoor van een Macbook Pro 2019 (ook base versie) af. Die laatste heb ik gisteren verkocht, dus heb ze niet naast elkaar kunnen vergelijken. Puntjes die mij opvallen:
  • Het toetsenbord is écht veel fijner dan wat ik gewend was van mijn vorige machine (met butterfly toetsenbord). Ik had bij de 2019 variant ook al af en toe last van toetsen die een beetje bleven haken ivm vuil. Dat zie ik bij dit toetsenbord niet zo snel gebeuren.
  • Het niet hebben van de touchbar is eigenlijk iets dat ik blijkbaar niet zoveel mis. Een fysieke ESC toets is handiger en ook de fingerprint reader lijkt beter te werken. Alhoewel ik het design in combinatie met de touchbar wel iets beter vind uitzien.
  • Performance is goed, in het begin, dacht ik dat hij langzamer was dan mijn vorige Macbook maar dat lijkt nu weg te zijn. Reageert prima, hoef niet te wachten. Rosetta merk ik vrijwel niets van. Het werkt gewoon.
  • De accuduur is écht heel erg goed.
Voor de rest is het eigenlijk gewoon een Macbook, dus werkt niet veel anders dan dat ik al gewend ben. Nu kijken of Lightroom ook beter werkt en daarna eens kijken wat de performance is van sommige games.

Snap trouwens niet zo goed waarom je er nu weer een 30w oplader bij krijgt terwijl de Macbook ook prima werkt met een 65w lader.

[ Voor 6% gewijzigd door lasharor op 28-11-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
Letterlijk het enige dat me ervan weerhoudt om mijn 2018 15 inch Pro in te wisselen voor deze is het de beperking van maximaal 1 extern beeldscherm. Ik heb echt net besloten om een dual monitor setup te gaan gebruiken via een thunderbolt dock.

Ik was erg sceptisch over de transitie, met name de performance en compatibiliteit van Rosetta 2, maar ik ben positief verrast. 2 minuten spelen met een M1 Mac in de mediamarkt heeft me overtuigd. Wat is dat een bizar snappy ervaring zeg.

En dan nog het vooruitzicht om eindelijk verlost te zijn van alle problemen die met Intel Mac’s spelen... hoge temperaturen, fans die vol lopen te blazen als ik niks doe of hem zelfs idle op de lader heb. De warmte en vooral ook de accuduur die daar onder lijdt.

En voordat er allerlei tips komen. Ik heb de SMC al zo vaak gereset, dat helpt soms even... maar steeds minder lang. En dan moet ik ook nog de laptop herstarten. Een van de redenen waarom ik eerder naar m’n MacBook grijp dan naar m’n XPS (die overigens ook vergelijkbare kwaaltjes vertoond) is het feit dat je hem 2 weken in de kast kan hebben liggen, en er zo weer verder mee werkt.

Heb ook al meerdere malen een clean install gedaan. Maar dat kost ontzettend veel tijd (Authy, LastPass, VPN software, SSH keys en alle settings naar wens). En dat helpt ook maar zeer kort.

De opvolger van de M1 kan me niet snel genoeg komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:18
Zojuist de MacBook Air M1 16gb/512gb met (gratis) Satechi USB-C hub besteld bij schoolspot. Levertijd minimaal 3 weken staat er. Op de site van Apple staat ergens vlak voor kerst dus eerder zal die bij mij via AMAC ook wel niet komen.

Ik heb nu nog een Mac Mini late 2012 die straks waarschijnlijk de verkoop in gaat. Echter daar draai ik middels een USB 3.0 externe HD de backups van Time Machine op. Aangezien je met een MacBook toch wat mobieler bent wil ik eigen wat kleiners om Time Machine op te draaien.

Iemand een suggestie? En heb ik dan minimaal 1TB nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Qlimaxxx schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:48:
Letterlijk het enige dat me ervan weerhoudt om mijn 2018 15 inch Pro in te wisselen voor deze is het de beperking van maximaal 1 extern beeldscherm. Ik heb echt net besloten om een dual monitor setup te gaan gebruiken via een thunderbolt dock.

...
Ik geloof dat ik al meerdere keren heb gelezen en gezien dat er meerdere schermen aan kunnen.

YouTube: MacBook Pro M1 (Late 2020) Dual Monitor Support

YouTube: Six Displays Running on M1 Mac Mini, Macbook Air + Activity Monitor ...

YouTube: 2020 M1 MacBook Pro dual display setup using only 1 thunderbolt port

I did not test it myself.

[ Voor 38% gewijzigd door honey op 28-11-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
[b]lasharor schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:57:
• Het niet hebben van de touchbar is eigenlijk iets dat ik blijkbaar niet zoveel mis. Een fysieke ESC toets is handiger en ook de fingerprint reader lijkt beter te werken. Alhoewel ik het design in combinatie met de touchbar wel iets beter vind uitzien.
Voor de fysieke ESC toets hoef je de MBP niet te laten liggen. Apple heeft dat na de eerste generatie ook ingezien, de laatste touchbar modellen hebben allemaal weer een fysieke ESC toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 17:40
This is why I love Tweakers. Ik kwam hier om even mijn ongenoegen te uiten en heb weer wast bijgeleerd.

Ik heb me er even op ingelezen, maar het is niet precies wat ik zoek. Het is namelijk software driven als USB accessoires. Hoewel het best smooth loopt op een M1 mac is het dus niet hardware accelerated en is het zeker geen native funcitonaliteit.

Het meest vervelende is nog wel dat elke M1 Mac minimaal 1 6K scherm op 60Hz zou moeten kunnen draaien. Dus qua bandbreedte zou je ook 2 4K schermen op 60Hz moeten kunnen aansturen. Ik snap niet waarom ze dit niet gewoon ondersteunen. Des noods enkel als het scherm van de Macbook zelf uitgeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Nu online
supercop7373 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:50:
Zojuist de MacBook Air M1 16gb/512gb met (gratis) Satechi USB-C hub besteld bij schoolspot. Levertijd minimaal 3 weken staat er. Op de site van Apple staat ergens vlak voor kerst dus eerder zal die bij mij via AMAC ook wel niet komen.

Ik heb nu nog een Mac Mini late 2012 die straks waarschijnlijk de verkoop in gaat. Echter daar draai ik middels een USB 3.0 externe HD de backups van Time Machine op. Aangezien je met een MacBook toch wat mobieler bent wil ik eigen wat kleiners om Time Machine op te draaien.

Iemand een suggestie? En heb ik dan minimaal 1TB nodig?
ik heb mijne donderdag via surfspot besteld, volgens mij is dit dezelfde organisatie. Vandaag kreeg ik hem binnen! Mooi fijn apparaat zeg, muis stil! Tot nu toe hoop ik alleen dat Spotify snel met een M1 versie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Agostino schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:12:
[...]

ik heb mijne donderdag via surfspot besteld, volgens mij is dit dezelfde organisatie. Vandaag kreeg ik hem binnen! Mooi fijn apparaat zeg, muis stil! Tot nu toe hoop ik alleen dat Spotify snel met een M1 versie komt.
Welk toetsenbord heeft het model van Surfspot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
…commandos control v en c werkend te krijgen?
De meeste CTRL-sneltoetsen onder Windows kun je op je Mac bijna 1-op-1 vervangen met de CMD-toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Qlimaxxx schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:06:
[...]

This is why I love Tweakers. Ik kwam hier om even mijn ongenoegen te uiten en heb weer wast bijgeleerd.

Ik heb me er even op ingelezen, maar het is niet precies wat ik zoek. Het is namelijk software driven als USB accessoires. Hoewel het best smooth loopt op een M1 mac is het dus niet hardware accelerated en is het zeker geen native funcitonaliteit.

Het meest vervelende is nog wel dat elke M1 Mac minimaal 1 6K scherm op 60Hz zou moeten kunnen draaien. Dus qua bandbreedte zou je ook 2 4K schermen op 60Hz moeten kunnen aansturen. Ik snap niet waarom ze dit niet gewoon ondersteunen. Des noods enkel als het scherm van de Macbook zelf uitgeschakeld is.
Ah, heb ik ook weer wat geleerd. Ik dacht dat het 'gewoon' kon. Het is iets wat ik niet snel zal gebruiken gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziceykr
noobynater schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:47:
[...]

Welk toetsenbord heeft het model van Surfspot?
Donderdagavond besteld, vandaag in huis. Had ISO layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MailMan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:17:

...

Omdat er nog weinig M1 software is, het is een beetje kromme benchmark wmb om een "emulator" als Rosetta2 te gaan vergelijken...

Helemaal als je wilt weten wat bijv de voordelen van 16GB zijn, tot nu toe lijken die niet echt met Rosetta uit de voeten te komen.
En persoonlijk ben ik ook erg benieuwd waar Parallels mee gaat komen, ik heb toch altijd nog een windows VM nodig.

Oftewel het is net allemaal net wat te nieuw en het valt heel slecht met iets anders te vergelijken omdat er gewoon zoveel software mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ziceykr schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:24:
De MBA M1 die ik donderdagavond laat om 23:30 had besteld bij Surfspot, is nu al verzonden en ontvangen door PostNL.
Alleen geen reactie gehad op verzoek van het toetsenbord van de klantenservice van Surfspot.

Edit; of zou het alleen de Satechi multihub zijn? (Edit: pakket weegt 2.5 kg, dan moet het wel de MBA zijn)
Dan is het niet goed gegaan met het toetsenbord. Die van mij duurt nml nog 3 weken ivm het aangepast toetsenbord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:50
Ik heb die van mij ook binnen, het is wel weer even wennen na 6 jaar geen mac te hebben gehad, maar het komt allemaal weer snel terug.

Het is een prachtig apparaat, en ik vind hem heerlijk compact vergeleken met mijn oude 13” laptop en de 2010 13” macbook pro die ik daarvoor had. Qua snelheid is die heerlijk reactief, ik had alleen een issue in de appstore die niet lekker wou werken maar nu doet ie het ondertussen wel goed.

Waar ik me wel aan stoor is dat je niet kunt kiezen om de menubalk permanent zichtbaar te hebben in full screen modus, daar de menubalk belangrijke functies voor de apps hebben vind ik het prettig om die altijd te zien, zeker nu ik nog weer in de wenfase zit en soms weer moet zoeken naar functies.

Deze optie is er alleen helaas niet, alleen de alternatieve optie met option click op het groene icoontje waardoor je het venster maximized. Ik vind dit alleen geen alternatief voor fullscreen

[ Voor 19% gewijzigd door iwaarden op 28-11-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Pepppie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:27:
[...]

Dan is het niet goed gegaan met het toetsenbord. Die van mij duurt nml nog 3 weken ivm het aangepast toetsenbord!
Nee klopt. Iso toetsenbord helaas. Dan maar wennen hieraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

iwaarden schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:44:
Ik heb die van mij ook binnen, het is wel weer even wennen na 6 jaar geen mac te hebben gehad, maar het komt allemaal weer snel terug.

Het is een prachtig apparaat, en ik vind hem heerlijk compact vergeleken met mijn oude 13” laptop en de 2010 13” macbook pro die ik daarvoor had. Qua snelheid is die heerlijk reactief, ik had alleen een issue in de appstore die niet lekker wou werken maar nu doet ie het ondertussen wel goed.

Waar ik me wel aan stoor is dat je niet kunt kiezen om de menubalk permanent zichtbaar te hebben in full screen modus, daar de menubalk belangrijke functies voor de apps hebben vind ik het prettig om die altijd te zien, zeker nu ik nog weer in de wenfase zit en soms weer moet zoeken naar functies.

Deze optie is er alleen helaas niet, alleen de alternatieve optie met option click op het groene icoontje waardoor je het venster maximized. Ik vind dit alleen geen alternatief voor fullscreen
Je kan toch gewoon dubbelklikken op de ruimte naast die puntjes? (of ergens anders aan de bovenkant van het venster)

Wat ook helpt is magnet uit de appstore en het automatisch verbergen van je dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krotwijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:29
iwaarden schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:44:

Ik gebruik moom hiervoor. Superhandig en app kan je ook nog eens half scherm laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:50
lasharor schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:28:
[...]

Je kan toch gewoon dubbelklikken op de ruimte naast die puntjes? (of ergens anders aan de bovenkant van het venster)

Wat ook helpt is magnet uit de appstore en het automatisch verbergen van je dock.
krotwijk schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik moom hiervoor. Superhandig en app kan je ook nog eens half scherm laten gebruiken.
Ja je kunt er inderdaad wel omheen werken en ik snap aan de ene kant ook wel waarom Apple voor full screen kiest, dat werkt wel heel goed samen met gestures. Het went ook wel.

Ik vind het alleen slordig dat die functie/mogelijkheid niet te kiezen is en dat je, om er makkelijk om heen te werken, een externe applicatie moet kopen.

Voor Apple is het ook niets anders dan een softwarematig vinkje, het zou fijn zijn om als gebruiker zelf te mogen kiezen of je dat wil of niet, noem het een accesibility optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

iwaarden schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:38:
[...]

[...]

Voor Apple is het ook niets anders dan een softwarematig vinkje, het zou fijn zijn om als gebruiker zelf te mogen kiezen of je dat wil of niet, noem het een accesibility optie.
Yup, maar zo rolt Apple helaas; keuzes krijg je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowfall
  • Laatst online: 01-04 22:32
Linus is werkelijk nog nooit zo positief geweest over een Apple Product als de M1

YouTube: Apple Destroyed my Expectations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
lasharor schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 15:57:
Snap trouwens niet zo goed waarom je er nu weer een 30w oplader bij krijgt terwijl de Macbook ook prima werkt met een 65w lader.
Apple profileert de Air als de goedkoopste en lichtste laptop in hun assortiment.
Met zo'n 30watt lader bespaar je zowel op kosten als op gewicht, beetje hetzelfde als voorheen met hun iPhones (die ook prima sneller te laden waren).

Superfijn want met een 'universele' lader van 45Watt of meer zit die Air zo vol ;)

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Nu online
Is het eigenlijk schadelijk om de MacBook op te laden via de lader die je bij de iPhone 11 kreeg? Scheelt weer een adapter meenemen als je onderweg bent.

Andersom kan natuurlijk ook, de iPhone met een MacBook opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Agostino schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:52:
Is het eigenlijk schadelijk om de MacBook op te laden via de lader die je bij de iPhone 11 kreeg? Scheelt weer een adapter meenemen als je onderweg bent.

Andersom kan natuurlijk ook, de iPhone met een MacBook opladen.
Ja, dan ontploft dat ding. Niet doen!

Grapje natuurlijk, dat is geen enkel probleem. Als je van erg lang wachten houdt moet je dat vooral doen. Die 5w lader zet geen zoden aan de dijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Nu online
WouterL schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:52:
[...]

Ja, dan ontploft dat ding. Niet doen!

Grapje natuurlijk, dat is geen enkel probleem. Als je van erg lang wachten houdt moet je dat vooral doen. Die 5w lader zet geen zoden aan de dijk...
De snellader van de iPhone 11 Pro is 20w, scheelt weer een adapter meenemen op vakantie enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Agostino schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:48:
[...]

De snellader van de iPhone 11 Pro is 20w, scheelt weer een adapter meenemen op vakantie enz.
Je noemde echter de iPhone 11.

Overigens een tip voor de mensen die de macbook air M1 willen resetten.

Het wissen en partitioneren van de SSD vindt de M1 mac niet leuk.

Er is een support pagina van Apple hierover om de mac alsnog aan de praat te krijgen en een nieuwe variant van Big Sur erop te zetten..

[ Voor 35% gewijzigd door WouterL op 30-11-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicPuma
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-01-2022
Afgelopen dagen toch een aantal keer in het oranje RAM-gebied gekomen tijdens vrij normaal (nog niet eens zo heftig) kantoor-achtig gebruik met mijn MacBook Pro 8GB RAM. Zelfs de melding 'uw Safari tabblad is opnieuw geladen om RAM te verlichten' gezien. Daarom toch maar een air met 16GB besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

Kreeg je die melding met de M1 MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicPuma
janklp schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:39:
Kreeg je die melding met de M1 MBP?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-09 23:09
EpicPuma schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:22:
Afgelopen dagen toch een aantal keer in het oranje RAM-gebied gekomen tijdens vrij normaal (nog niet eens zo heftig) kantoor-achtig gebruik met mijn MacBook Pro 8GB RAM. Zelfs de melding 'uw Safari tabblad is opnieuw geladen om RAM te verlichten' gezien. Daarom toch maar een air met 16GB besteld...
Niet verwacht om dit te lezen! Wat had je allemaal open staan?

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 15 Pro Max 256GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
EpicPuma schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:22:
Dit was op een Intel MBP?

edit: Ah, zie al geantwoord. Op een M1 MBP.

[ Voor 4% gewijzigd door honey op 30-11-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicPuma
Eyyka schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:08:
[...]

Niet verwacht om dit te lezen! Wat had je allemaal open staan?
Tot aan van de week geen problemen gehad; alles liep soepel. Maar in de trein (dus van de batterij) had ik open staan: Word, Spotify, Safari (4 tabbladen waarvan 1 YouTube), Todoist, Outlook, een PDF document en de activiteitenmonitor (in de achtergrond misschien nog Teams en Agenda). Als docent/onderzoeker op een universiteit dus nog ‘light use’ (tijdens onderzoek heb ik weleens 20+ tabs en 5+ PDF’s open staan). Ik merkte al dat ik een paar keer 4GB aan swap memory had. Tijdens dit gebruik dus ook de beschreven melding (die voor mij de druppel was)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online
@EpicPuma Druppel? Heb je hem teruggebracht? Wat je beschrijft ziet er uit als licht gebruik en ik ben dus verbaasd dat je zn melding kreeg endat je swap naar de 4GB ging. Is dit een keer geweest of continue? Ik lees dit niet zo gauw terug op forums. Men probeert juist de M1 op zijn knieen te krijgen wat niet gauw lukt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
EpicPuma schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:22:
[...]

Tot aan van de week geen problemen gehad; alles liep soepel. Maar in de trein (dus van de batterij) had ik open staan: Word, Spotify, Safari (4 tabbladen waarvan 1 YouTube), Todoist, Outlook, een PDF document en de activiteitenmonitor (in de achtergrond misschien nog Teams en Agenda). Als docent/onderzoeker op een universiteit dus nog ‘light use’ (tijdens onderzoek heb ik weleens 20+ tabs en 5+ PDF’s open staan). Ik merkte al dat ik een paar keer 4GB aan swap memory had. Tijdens dit gebruik dus ook de beschreven melding (die voor mij de druppel was)...
Precies dezelfde usecase hier en behalve tijdens de eerste dag nooit iets anders dan groen gezien. Ik heb mijn Air (8GB, 128GB, 8C/7C) alleen aan de lader om hem van 20 tot 80 procent te laden; meestal draait hij dus op batterij. Met onderstaande gebruik haal ik per 10 procentpunten ruim 80 minuten batterijduur.

Ik heb altijd draaien:
Accessoires: 2k externe monitor via DP, Apple Wireless Keyboard en Apple Mouse 2 (beide bluetooth), AirPods Pro of externe bluetooth luidspreker
Safari: SoundCloud streaming, plus 4-5 andere tabs
Word (Rosetta 2): 2 documenten
Preview: 2-3 pdfs
EndNote reference manager
Mail.app: twee IMAP mailboxen
WhatsApp.app van de App Store
Google Backup and Sync voor de documents map
Ook nog: LastPass, Battery Monitor, Activity Monitor (Apple), Better Touch Tool

... en ik zit met ruim 6.2GB werkgeheugen in gebruik, en een swap van net onder de 2GB. Die swap had ik bij mijn 2015 MacBook Pro met 16GB ook trouwens. Google Meet, Jitsi of Affinity Photo/Designer komt er ook regelmatig nog bij.

EDIT: de swap varieert van 2GB tot 4GB, vooral bij gebruik van Affinity Photo of Designer is de swap groter. Echter is mij opgevallen dat ofschoon de swap dan 4GB is, het gebruikte werkgeheugen wederom naar beneden gaat (van ruim 6.2GB naar 4GB). Dit swap/geheugen-gedoe boeit mij niet, merken doe ik het sowieso niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ben2513 op 01-12-2020 10:51 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.