Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Thnx!
Hij gaat “simpele” havo/vwo doen, dus geen adobe en andere bewerking.
Gaat puur om school apps en Office pakketten.
Dan zit ie de komende tien jaar gebakken met een instap Air (niet dat ik verwacht dat hij er zo lang over doet maar meer om m'n punt te maken ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Helemaal mee eens. Tientallen procenten meer geld uitgeven voor een uitgebreidere config is dan eigenlijk geld weggooien. Binnen 5 jaar wil ie toch weer wat anders of is die Macbook Air versleten door intensief gebruik en heen en weer slepen tussen school en thuis. Ga voor de beste aanbieding binnen de serie.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 29-05-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ja? Dus geen upgrade?
Ik twijfelde aan 16/512 voor €370 meerprijs.

Maar als het niet nodig is, is het onzin natuurlijk.

Hij kan alleen via school worden aangeschaft ivm 3 jarige verzekering tegen schade en diefstal voor €157.
Als er alleen schoolwerk op wordt gedaan (tekstverwerking, spreadsheets, presentaties, internet, lichte foto- en videobewerking) dan is de basisuitvoering ruim voldoende.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04 10:16
Ik zou het nog slimmer doen.
Volgende week wordt de Air 15" gepresenteerd en dan zijn er altijd genoeg mensen die het nieuwste moeten hebben.
Dan koop je een keurige gebruikte MBA M1 met 512GB voor rond de 700 euro.
Dan bespaar je pas en je hebt een machine die nog rustig 5 jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Bomberman71 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:23:
Ik zou het nog slimmer doen.
Volgende week wordt de Air 15" gepresenteerd en dan zijn er altijd genoeg mensen die het nieuwste moeten hebben.
Dan koop je een keurige gebruikte MBA M1 met 512GB voor rond de 700 euro.
Dan bespaar je pas en je hebt een machine die nog rustig 5 jaar mee kan.
Moet wel zeggen dat ik 700 euro nog best prijzig vind. Ook al is die netjes gebruikt, de batterij is nog steeds rond de 2,5 jaar oud.
Ik heb zelf dat model en de batterij gaat nog prima mee, maar toch. Ding was nieuw in de winkel toen ik hem kocht in de 1200 euro (8gb versie).

Aan de andere kant, Apple spulletjes hebben de neiging tweedehands wat duurder te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-04 10:16
PrimusIP schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Moet wel zeggen dat ik 700 euro nog best prijzig vind. Ook al is die netjes gebruikt, de batterij is nog steeds rond de 2,5 jaar oud.
Ik heb zelf dat model en de batterij gaat nog prima mee, maar toch. Ding was nieuw in de winkel toen ik hem kocht in de 1200 euro (8gb versie).

Aan de andere kant, Apple spulletjes hebben de neiging tweedehands wat duurder te zijn...
Hangt allemaal van het gebruik af.
Heb zelf een MBA met 512GB en die heeft in 2 jaar 95% health en slechts 128 laad cycli.
Daarbij zijn ze lang niet allemaal 2.5 jaar oud. Er worden nog steeds nieuwe verkocht die splinternieuw zijn en waar de accu vrijwel niks van degradatie heeft.
Dat proces begint pas echt bij in gebruikname en het constant ontladen, laden.

Ga maar eens iets nieuws kopen met 512GB en dan ben je nog steeds 1150-1250 kwijt.
Een 700 euro is dan prima als ik kijk naar de huidige markt.

Overigens zijn dergelijke accu's vrij simpel te vervangen en betaalbaar mocht uiteindelijk de conditie hard achteruit gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Bomberman71 op 02-06-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bomberman71 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Hangt allemaal van het gebruik af.
Heb zelf een MBA met 512GB en die heeft in 2 jaar 95% health en slechts 128 laad cycli.
Daarbij zijn ze lang niet allemaal 2.5 jaar oud. Er worden nog steeds nieuwe verkocht die splinternieuw zijn en waar de accu vrijwel niks van degradatie heeft.
Dat proces begint pas echt bij in gebruikname en het constant ontladen, laden.

Ga maar eens iets nieuws kopen met 512GB en dan ben je nog steeds 1150-1250 kwijt.
Een 700 euro is dan prima als ik kijk naar de huidige markt.

Overigens zijn dergelijke accu's vrij simpel te vervangen en betaalbaar mocht uiteindelijk de conditie hard achteruit gaan.
Van m'n werk heb ik een Dell laptop die ik af en toe zonder snoer gebruik.. Na een uurtje of twee/drie staat die op 15%.. Mijn Air M1 met 85% batterij conditie haalt makkelijk zes uur dus tja.. Ik zou me er ook niet zo druk over maken inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het zijn ook prima machines. Die van mij komt uit begin 2021 en ik heb nergens last van. Doe nog steeds lang met de accu en qua performance heb ik nog nooit gehad dat ik iets krachtigers wil, terwijl ik 'maar' 8gb ram heb. (Of ja, Fallout 4 in een VM is beetje krap, maar dat is het 't ook wel...)

Maar voor mij is het meer of ik na meer dan twee jaar nog steeds tevreden ben met mijn MacBook (en dat is zo), of dat ik een X bedrag de machine nu waard zou vinden. Persoonlijk koop ik liever het nieuwste model en maak die dan op, of gebruik ik tot ik merk dat de machine niet goed meer kan bijhouden wat ik wil. Maar tegenwoordig betaal je wel vors meer dan toen ik de M1 kocht. Dus kan me goed voorstellen dat je vanuit je budget een andere keuze wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Mijn M1 van Januari 2021 doet t nog uitstekend qua accu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzFdVQnXj7G3w7DsOYpEEB4Sakw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuzTpr5mAwA5Go4IeT22Si5u.png?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Mijn M1 heeft capaciteit van 91%. gekocht in ik dacht april 2021. Ik gebruik hem bijna elke dag en veel ook voor werk als ik thuis werk. Hij zit alleen aan de lader als de batterij bijna leeg is en ik laat hem er dan aanzitten tot het vol is. Voor werk draait meestal Citrix. Privé draai ik meestal geen intensieve dingen, maar soms gebruik ik wel dingen als VM's en games die dan flink je accu leegslurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Zit een beetje in dubio. Ik heb in 2020 een macbook pro 13 inch gekocht (intel, 16 Gb, 512 Gb). Enkele maanden voor de release van M1. Perfecte timing! :D :+

Ik wou mezelf 'verwennen' met een luxueuzer model. Alhoewel ik daarvoor ook een Air had.

Na wat omzwervingen door pc/laptop land, ben ik er nu uit dat ik aan de apple kant van m'n setup eigenlijk geen nood heb aan de "Pro" devices of devices met meer kracht. Het oorspronkelijke idee was een intel MacBook pro in dual boot met windows om toch wat simpele spelletjes te kunnen spelen op de iGPU. Destijds werd er nogal wat hype verkocht rond die Xe iGPU. Ik had beter moeten weten.

Nu besef ik dat ik voor mijn use case eigenlijk enkel de 'basis' nodig heb. Die dual boot heb ik snel opgegeven, en heb m'n setup uitgebreid met een nvidia 3060 windows laptop (950 euro nieuw). Als ik ooit 'dikke power' nodig heb, spendeer ik dat liever aan de windows kant. Want m'n gebruik op Mac is echt heel basic geworden. Eigenlijk is het vooral een device geworden om je apple ecosystem te managen :D (iCloud, ...), simpele internet taken, en licht office werk... Niets spannends eigenlijk.

Door niet 'alles-in-een' te willen, kan ik nu dus eigenlijk prima terug naar een Air. Wat sowieso m'n favoriete mac is geweest.

Maar nu weet ik het even niet meer. Nu die macbook pro verkopen, die het eigenlijk nog meer dan prima doet en in top staat is, is absolute kapitaalvernietiging en eigenlijk nonsens. Tweedehands krijg ik daar weinig meer voor. Maar ooit houd de support voor intel wel op natuurlijk.

Wel is de batterijduur vrij matig. Ik heb firefox zelfs de deur gewezen, omdat onder firefox de batterijduur gewoon instort. En toen ik 1 keer iets wou capturen met OBS, begon het hele apparaat gewoon te blazen en compleet te vertragen. Tot zover "pro".

Over de Air dan. Ik verkies het vorige design sowieso. En hoewel ik een mac mini heb met 8 Gb ram en dat prima werkt, verkies ik toch 16 Gb. Misschien niet rationeel, maar het 'voelt' gewoon niet lekker in 2023, die 8 Gb. Opnieuw, niet rationeel.

En 512 Gb opslag. Dat heeft niets te maken met performance of 'rationeel', dat is een persoonlijke eis waar ik niet vanaf wil stappen. Een ondergrens.

Als ik die eigenschappen wil in de laatste Air ga je al richting 2000 euro :X 8)7
In de vorige 2021 Air moet je zo nog maar zien te vinden, aangezien ze nu vooral standaard SKU te koop aanbieden om de stock op te doen. Plus dat het daar ook weinig zin heeft om een M1 zo duur te maken.

De M1 Air moet je nu vooral in basis uitvoering willen kopen. 8 Gb Ram, 256 Gb opslag. Dan is die lekker goedkoop en zeker een goede deal.

Ooit, hoop ik, zal apple toch moeten afstappen van 8Gb als basis in hun computers. Dus mijn gedachtegang nu is de intel MacBook pro bij te houden tot 16 Gb de standaard is, en dan over te stappen op een Air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Met jouw beschreven gebruik is 8GB meer dan voldoende. Ik doe zelf wel zwaardere dingen met mijn M1 air en gebruik het als mijn primaire computer. Ik heb nog steeds voldoende aan die 8GB.
Als ik nu een Mac zou kopen zou ik wel voor 16GB gaan. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat ik er wel de komende vijf jaar plezier aan wil beleven. Maar met die mindset zou je ook gewoon eerst je Intel MacBook kunnen 'opmaken', tot het te traag begint te worden of niet goed meer werkt. En dan vervolgens een nieuwe ARM MacBook kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Amos_x schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:41:
Zit een beetje in dubio. Ik heb in 2020 een macbook pro 13 inch gekocht (intel, 16 Gb, 512 Gb). Enkele maanden voor de release van M1. Perfecte timing! :D :+

Ik wou mezelf 'verwennen' met een luxueuzer model. Alhoewel ik daarvoor ook een Air had.

Na wat omzwervingen door pc/laptop land, ben ik er nu uit dat ik aan de apple kant van m'n setup eigenlijk geen nood heb aan de "Pro" devices of devices met meer kracht. Het oorspronkelijke idee was een intel MacBook pro in dual boot met windows om toch wat simpele spelletjes te kunnen spelen op de iGPU. Destijds werd er nogal wat hype verkocht rond die Xe iGPU. Ik had beter moeten weten.

Nu besef ik dat ik voor mijn use case eigenlijk enkel de 'basis' nodig heb. Die dual boot heb ik snel opgegeven, en heb m'n setup uitgebreid met een nvidia 3060 windows laptop (950 euro nieuw). Als ik ooit 'dikke power' nodig heb, spendeer ik dat liever aan de windows kant. Want m'n gebruik op Mac is echt heel basic geworden. Eigenlijk is het vooral een device geworden om je apple ecosystem te managen :D (iCloud, ...), simpele internet taken, en licht office werk... Niets spannends eigenlijk.

Door niet 'alles-in-een' te willen, kan ik nu dus eigenlijk prima terug naar een Air. Wat sowieso m'n favoriete mac is geweest.

Maar nu weet ik het even niet meer. Nu die macbook pro verkopen, die het eigenlijk nog meer dan prima doet en in top staat is, is absolute kapitaalvernietiging en eigenlijk nonsens. Tweedehands krijg ik daar weinig meer voor. Maar ooit houd de support voor intel wel op natuurlijk.

Wel is de batterijduur vrij matig. Ik heb firefox zelfs de deur gewezen, omdat onder firefox de batterijduur gewoon instort. En toen ik 1 keer iets wou capturen met OBS, begon het hele apparaat gewoon te blazen en compleet te vertragen. Tot zover "pro".

Over de Air dan. Ik verkies het vorige design sowieso. En hoewel ik een mac mini heb met 8 Gb ram en dat prima werkt, verkies ik toch 16 Gb. Misschien niet rationeel, maar het 'voelt' gewoon niet lekker in 2023, die 8 Gb. Opnieuw, niet rationeel.

En 512 Gb opslag. Dat heeft niets te maken met performance of 'rationeel', dat is een persoonlijke eis waar ik niet vanaf wil stappen. Een ondergrens.

Als ik die eigenschappen wil in de laatste Air ga je al richting 2000 euro :X 8)7
In de vorige 2021 Air moet je zo nog maar zien te vinden, aangezien ze nu vooral standaard SKU te koop aanbieden om de stock op te doen. Plus dat het daar ook weinig zin heeft om een M1 zo duur te maken.

De M1 Air moet je nu vooral in basis uitvoering willen kopen. 8 Gb Ram, 256 Gb opslag. Dan is die lekker goedkoop en zeker een goede deal.

Ooit, hoop ik, zal apple toch moeten afstappen van 8Gb als basis in hun computers. Dus mijn gedachtegang nu is de intel MacBook pro bij te houden tot 16 Gb de standaard is, en dan over te stappen op een Air.
Ik heb jouw droom-Mac (M1 Air, 16GB en 512GB SSD, Space grey) en draai aanzienlijk zwaardere toepassingen (Open Shot, Dream Weaver, RapidWeaver+Stacks, Pixelmator Pro, Xcode en Crossover voor een Windows game zo nu en dan).

Zowel de extra RAM als de extra storage zijn voor mij geen overbodige luxe. Ik zou met minder RAM uit kunnen als ik niet meerdere applicatie open zou hebben staan, maar dat is nu eenmaal mijn flow. Op zich draaien al mijn apps individueel prima met 8GB RAM, behalve Crossover.

Aan jouw use case te horen, zou jij wel met 8GB uit de voeten kunnen. Tenzij je ook Crossover gaat draaien :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Heroic_Nonsense schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:30:

Aan jouw use case te horen, zou jij wel met 8GB uit de voeten kunnen. Tenzij je ook Crossover gaat draaien :)
Sterker niet, ik denk dat ik rationeel vast en zeker uit de voeten kan met 8Gb. :) Maar dat kleine stemmetje in je hoofd, dat 'gevoel' van zeker niet te weinig willen hebben. :X Jammer dat apple nog steeds zo zuinig is op ram en je in deze positie dwingt. En ok, 230 euro is ook de grote kost niet. Maar alle upgrades samen zorgen er dan wel weer voor dat een relatief leuke, licht, instap laptop toch 'onlogisch' duur wordt in vergelijking met andere producten (pro) of de concurrentie.

Ik heb een mac mini met 8Gb, dus ik kan het in principe genoeg testen. Ook daar loopt het prima.

Vooral sinds m'n herpositionering. Namelijk dat ik apple/mac voorbehoud voor het 'lichtere' werk. Admin, photo library, iCloud machine... En omdat dikke power bij apple extreem duur is, en eigenlijk enkel tot z'n recht komt bij echte professionals, die er hun werk van maken en geld mee verdienen, schuif ik dat dus af naar windows apparaten (game laptop/desktop).
PrimusIP schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:54:
Met jouw beschreven gebruik is 8GB meer dan voldoende. Ik doe zelf wel zwaardere dingen met mijn M1 air en gebruik het als mijn primaire computer. Ik heb nog steeds voldoende aan die 8GB.
Geldt voor mij ook denk ik.
Als ik nu een Mac zou kopen zou ik wel voor 16GB gaan. Niet omdat ik het nodig heb, maar omdat ik er wel de komende vijf jaar plezier aan wil beleven.
Idem, niet nodig, maar dat 'gevoel' als zou 8Gb te weinig zijn, blijft. Zeker als je leest wat er op windows tegenwoordig gangbaar is, of zelfs op android telefoons (12 Gb ... :+ ). Het 'voelt' gewoon wat wrang
Maar met die mindset zou je ook gewoon eerst je Intel MacBook kunnen 'opmaken', tot het te traag begint te worden of niet goed meer werkt. En dan vervolgens een nieuwe ARM MacBook kopen.
Denk dat dit inderdaad de richting wordt. Ook al is de intel macbook pro objectief trager, warmer en luidruchtiger met minder batterij duur. Hij weegt 1.4kg dacht ik (nauwelijks een verschil met een air) en ik heb wel die 'irrationele' 16 Gb en vooral die 512 Gb opslag. Wat eigenlijk niets voorstelt in vergelijking met M1 en die power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Heeft iemand ooit M1 16/512 modellen afgeprijsd gezien? Het standaard M1 model (8/256) komt vaak voorbij met mooie kortingen. Waarschijnlijk om wat stock te lozen en plaats te maken voor de M2.

Maar aangezien 16/512 een built to order model is/niet standaard, hebben de gebruikelijke retailers (bol, coolblue, mediamarkt) er waarschijnlijk niet zomaar in stock liggen om af te prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Amos_x schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:20:
Heeft iemand ooit M1 16/512 modellen afgeprijsd gezien? Het standaard M1 model (8/256) komt vaak voorbij met mooie kortingen. Waarschijnlijk om wat stock te lozen en plaats te maken voor de M2.

Maar aangezien 16/512 een built to order model is/niet standaard, hebben de gebruikelijke retailers (bol, coolblue, mediamarkt) er waarschijnlijk niet zomaar in stock liggen om af te prijzen.
Je geeft zelf het antwoord al…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Amos_x schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:20:

Aardig wat via MP en V&A voor 1000-1200.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Greatsword Ik heb zo’n vermoeden dat @Amos_x op zoek is naar een nieuwe met een korting en niet naar een gebruikte…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
RicoK schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:26:
[...]

Je geeft zelf het antwoord al…..
Dat besef ik… ;)

Ik heb wel gemerkt, in het buitenland dan vaak, dat echt grote retailers ook wat BTO/afwijkende modellen hebben klaarliggen. Zo kunnen ze een fysieke ‘walk-in’ klant eventueel nog een upsell verkopen. Mensen die meteen een vervangende laptop wensen en meteen aan de slag willen, en niet kunnen of willen wachten. Maar het lijkt er op dat het steeds minder vaak voorkomt, en dat het toch vaak over dozen schuivers gaat, die het instap model slijten.
Greatsword schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:05:
[...]
Aardig wat via MP en V&A voor 1000-1200.
RicoK schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:37:
@Greatsword Ik heb zo’n vermoeden dat @Amos_x op zoek is naar een nieuwe met een korting en niet naar een gebruikte…
Klopt. Ik heb geen probleem met (verzorgde) tweedehands, behalve dan voor 2 items. Laptops en telefoons. Nooit gedaan, en zal ik nooit doen. Misschien irrationeel, maar dit zijn mobiele apparaten die dag in dag uit bepoteld worden. Ik beweer niet dat mijn eigen apparaten hygiënischer zijn (ook al maak ik alles wel regelmatig schoon en ziet alles er bijna als nieuw uit), maar goed, zo sta ik er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
Amos_x schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:16:
Klopt. Ik heb geen probleem met (verzorgde) tweedehands, behalve dan voor 2 items. Laptops en telefoons. Nooit gedaan, en zal ik nooit doen. Misschien irrationeel, maar dit zijn mobiele apparaten die dag in dag uit bepoteld worden. Ik beweer niet dat mijn eigen apparaten hygiënischer zijn (ook al maak ik alles wel regelmatig schoon en ziet alles er bijna als nieuw uit), maar goed, zo sta ik er in.
Eens hoor. Mijn macbooks, iphones, ipads, etc koop ik ook altijd nieuw. Omdat ik er zuinig op ben, verkoop ik deze altijd voor goede prijs, maar zelf zou ik nooit een gebruikte aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
RicoK schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Eens hoor. Mijn macbooks, iphones, ipads, etc koop ik ook altijd nieuw. Omdat ik er zuinig op ben, verkoop ik deze altijd voor goede prijs, maar zelf zou ik nooit een gebruikte aanschaffen.
En ook headphones en AirPods en zo, maar dat spreekt zozeer vanzelf dat ik het niet eens heb vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Amos_x schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:24:
En ook headphones en AirPods en zo, maar dat spreekt zozeer vanzelf dat ik het niet eens heb vermeld.
Vanzelfsprekend.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 11:52
Ik heb al een tijdje het probleem dat als ik mijn M1 Air met USB-C aansluit op mijn monitor met USB hub dat de Macbook wel mijn grote scherm weergeeft maar niet wil verbinden met mijn muis en keyboard die dus in de USB hub van mijn scherm zit. Ik moet dan eerst de Macbook herstarten voordat de USB accessoires werken.

Op zich geen wereldprobleem, maar toch lichtelijk irritant.
Nu blijkt dat als ik een losse USB hub aansluit met daaraan bijvoorbeeld een USB stick precies hetzelfde gebeurd. Ik moet dus eerst de Macbook herstarten voordat de USB poorten werken.

Is er een instelling die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:47
Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:32:
Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare en daar werken ze met (via school aangeschafte) MacBook Air’s.

Ik heb een inlog gekregen waar ik hem kan bestellen.

Het gaat om de MacBook Air M1, met vervolgens wat keuzes in configuraties:
M1, 8GB, 256GB - €999,58
M1, 16GB, 256GB - €1188,06
M1, 8GB, 512GB - €1188,06
M1, 16GB, 512GB - €1376,66

Ik twijfel heel erg wat wijsheid is. Is standaard goed genoeg voor schoolwerk, of is een uitbreiding aan te bevelen als we er vanuit gaan dat hij er minimaal 5 jaar en mogelijk 6 jaar mee vooruit zou moeten kunnen?

Er komt ook nog een 3 jarige service, support en verzekering bij van €157.

Dat maakt de goedkoopste optie €1156 en de duurste €1533

Ik twijfel echt zo erg, ik heb zelf een pro met 16/512 en loop daar echt nooit tegen limieten aan. Ik ben op zoek naar mensen die al jaren een M1 air hebben en hem met wat werkload gebruiken.
Hier een vergelijkbare situatie. Hadden de keuze uit 2 Windows (i5) laptops of een MacBook Air M1. Die goedkoopste Windows was al 799. Dus we zijn maar voor de MacBook gegaan. Gelukkig geen verplichte verzekering en je mag ook zelf bestellen waar je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik deed gisteren de macbook open en zag opeens een barst in het scherm!
Na iets beter kijken blijkt het de bezel onder het scherm te zijn gelukkig... Maar de rand van de aluminium behuizing aan de achterzijde lijkt een heel klein puntje omhoog te steken. En dat heeft blijkbaar op die bezel gedrukt.

Toch wel wat huiverig geworden voor openen en sluiten nu. Er zit wel erg weinig ruimte tussen scherm het toetsenbord.....

In principe is de bezel los te vervangen met de juiste tools (die ik niet heb). En online lees ik dat Apple je volledige scherm wil vervangen a 600 dollar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 20:53
MacbookProx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:42:
Sta toch even gek te kijken..

Klap zojuist -niet overdreven lomp ofzo- m'n 13" M1 Air dicht, plots allerlei gekraak uit het niets..
Kijk gelijk naar m'n mobiel, dacht ligt die er dan tussen.. Lag ernaast. Macbook voorzichtig open: niks.

Gewoon helemaal niks ertussen (geen pen/kruimels enz.). Enkel dus 2 barsten / schadeplekken naar waar het lijkt bij 2 schroefjes..Echt top. Iemand hier ervaring mee?

Schermreparatie is Apple kennende vast net zo prijzig als aanschaf..

Edit: het is technisch gezien niet het scherm zelf, maar die 'glazen' ? rand eronder.
Zal wel direct hele scherm vervangen moeten worden. Of dus niet.
Went vast.. Wel zonde..

[Afbeelding]
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Laatst online: 19:47
Mocht iemand nog op zoek zijn. Hij is nu bij bol.com met 50 euro select korting, dus totaal 929 dan.

Heb hem zelf gisteren gekocht, maar bol.com gesproken en ze hebben die 50 euro nu als cadeaukaart in mijn account gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Laatst online: 22:09
Meer mensen die b.v. Diablo 4 op de M1 aan het spelen zijn? :D

Via deze video werkend gekregen via de Game Porting Toolkit.

Heb de fps locked op 30 en met FSR 2 op Balanced is het heel prima speelbaar op mijn base M1 Air 8GB met 7GPU cores (de goedkoopste dus). Valt me alles mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Mijn M1 begint sinds een weekje traag aan te voelen. Regelmatig zit ik te wachten, terwijl de beleving altijd " bloedsnel" is geweest.

Heb al flink wat ruimte vrij gemaakt en een paar keer gereboot. Iemand een suggestie?

Anders maar eens gaan herinstalleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
MailMan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:24:
Meer mensen die b.v. Diablo 4 op de M1 aan het spelen zijn? :D

Via deze video werkend gekregen via de Game Porting Toolkit.

[YouTube: How to play Diablo IV on Mac using Game Porting Toolkit]

Heb de fps locked op 30 en met FSR 2 op Balanced is het heel prima speelbaar op mijn base M1 Air 8GB met 7GPU cores (de goedkoopste dus). Valt me alles mee :)
Speciaal topic voor Games op de Mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Sinds een tijdje lukte het opladen van mijn Air niet meer via de bovenste usb poort. Het blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Gelukkig is het relatief eenvoudig om het usb printplaatje te vervangen. Voor iets meer dan €10 en een aantal speciale schroevendraaiers kan je klaar zijn.

Toen ik de oude eruit gehaald had was wel te zien dat de contactpunten enigszins beschadigd waren. Vind het toch vreemd voor een laptop van 1,5 jaar oud. Mijn telefoon van 4 jaar oud inclusief stof in de usb poort doet het nog prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
GerbrandR schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:59:
Sinds een tijdje lukte het opladen van mijn Air niet meer via de bovenste usb poort. Het blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Gelukkig is het relatief eenvoudig om het usb printplaatje te vervangen. Voor iets meer dan €10 en een aantal speciale schroevendraaiers kan je klaar zijn.

Toen ik de oude eruit gehaald had was wel te zien dat de contactpunten enigszins beschadigd waren. Vind het toch vreemd voor een laptop van 1,5 jaar oud. Mijn telefoon van 4 jaar oud inclusief stof in de usb poort doet het nog prima.
Dit is mijn grootste zorg met usb-c. Iedereen doet er maar lyrisch over, maar structureel gezien vind ik het een poort van twee keer niets. En vooral dat zo'n prutpoortje een laptop van dik 2500 euro onbruikbaar kan maken, afhankelijk van hoe het binnenin allemaal is aangesloten (met fiche, of gesoldeerd op het moederbord, ik spreek in het algemeen voor alle laptops)

Een male connector in een female poort, je moet er maar opkomen...

Daarom ben ik waarschijnlijk de enige voor wie usb-c op een iphone niet per hoeft. Snelheid is een dingetje, ja, maar de lightning poort is, op wat stof die er makkelijk uit kan, nagenoeg onverwoestbaar

• Tomba

Tomba

Ben ik de enige bij wie Sonoma echt crap draait? beachball na beachball, na open klappen zwart scherm secondenlang ipv instant wake etc.
Air M1 met 16GB/1TB
Heb enorme spijt dat ik naar Sonoma gegaan ben, moet m echt regelmatig met de power knop uitzetten..:

• cavemees
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:02
Tomba schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:56:
Ben ik de enige bij wie Sonoma echt crap draait? beachball na beachball, na open klappen zwart scherm secondenlang ipv instant wake etc.
Air M1 met 16GB/1TB
Heb enorme spijt dat ik naar Sonoma gegaan ben, moet m echt regelmatig met de power knop uitzetten..:
Geen problemen hier met een Air M1 8/256. Sonoma 14.1.1 draait probleemloos.
Kun je met EtreCheck iets boven water halen? https://etrecheck.com/en/index.html

• RicoK
@Tomba Ik (her)ken dit niet. Sonoma is op mijn Air M1 8/256 gewoon snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

cavemees schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:04:
[...]

Geen problemen hier met een Air M1 8/256. Sonoma 14.1.1 draait probleemloos.
Kun je met EtreCheck iets boven water halen? https://etrecheck.com/en/index.html
Goede tip, het lijkt erop dat Eset dwars ligt (Had Cyber Security Pro 6 geïnstalleerd die Sonoma compatible zou moeten zijn maar esets_daemon at 400% CPU....), heb deze nu even eraf gemikt om te kijken of het helpt.

On a different note, Diablo IV draait echt als een malle op dit fanloze apparaatje. Beter dan op mijn Windows PC (Core i5-9600K/GTX970)

[ Voor 15% gewijzigd door Tomba op 16-11-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb al een tijdje een MacBook Air M1 en heb sinds kort een monitor met USB-C (de Philips uit de Best Buy guide). Ik gebruik hem alleen als extra scherm voor kantoorwerk.

Als ik met USB-C naar USB-C aansluit, dan zegt het scherm 'no video input'. De MacBook Air laadt dan wel op. USB naar Displayport geeft wel beeld, maar ik wil juist graag naar 1 kabel toe voor beeld en laden.

Ik heb een aantal kabels geprobeerd, waaronder een usb-c kabel die bij het scherm zat en een usb-c kabel van de iPad, en eentje van Anker. Met geen enkele kabel krijg ik beeld via usb-c naar usb-c.

Moet ik een specifieke Thunderbolt 4 USB-C kabel hebben of zoiets? Ik kan dit nergens goed terug vinden, als ik op Youtube kijk zie ik mensen gewoon het ding aansluiten en hop: beeld.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@BeQuietAndDrive Hoeveel USB/TB Power Delivery doet die monitor? uitvoering: Philips B-line 276B9/00 Zwart 65W zo te zien, dus dat zou voldoende moeten zijn.

Dan moet je inderdaad een Thunderbolt kabel halen.

[ Voor 65% gewijzigd door Greatsword op 07-12-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Greatsword schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:36:
@BeQuietAndDrive Hoeveel USB/TB Power Delivery doet die monitor? uitvoering: Philips B-line 276B9/00 Zwart 65W zo te zien, dus dat zou voldoende moeten zijn.

Dan moet je inderdaad een Thunderbolt kabel halen.
Dank! Sommige sites zeggen letterlijk 'you may use any USB-C cable', dus vandaar mijn verwarring.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Misschien heeft het er mee te maken, misschien ook niet, maar sinds de laatste update van Sonama herkent mijn LG ultrawide mijn MBA M1 soms niet als ik hem aansluit via USB-C - hij laadt dan wel op, maar geen beeld en ook de bedrade ethernet (in de monitor) wordt dan niet gezien door macOS.

Een reboot van de MBA lost het dan wel op, maar dat is natuurlijk ongewenst. Tot de update werkte hotpluggen probleemloos.

Je zou dit ook eens bij jou kunnen proberen: reboot je mac terwijl hij aan de monitor hangt en kijk of je daarna wel beeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 21:30

Hippe Lip

+ + + NL + + +

- verkeerde topic zie ik nu -

[ Voor 95% gewijzigd door Hippe Lip op 24-01-2024 20:56 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Laatst online: 22:06
Misschien nog interessant, Mediamarkt verkoopt de zilveren en spacegrijs basisversie van de Air M1 nu voor 759 euro. Waarschijnlijk alleen vanavond nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-04 00:45
musicfreak schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:09:
Misschien nog interessant, Mediamarkt verkoopt de zilveren en spacegrijs basisversie van de Air M1 nu voor 749 euro. Waarschijnlijk alleen vanavond nog.
En voor 16 GB, i.p.v. 8, intern geheugen slechts 1399 euro, dat is maar 640 euro erbij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 22:21
Hi all!

Ik heb een Quad HD Gigabyte M27Q monitor aangesloten aan mijn MacBook Air M1, 2020. Dit via USB C en dat werkt top. Alleen het beeld is niet zo scherp als je mag verwachten. Pas als ik de resolutie op 1280 zet met HiDPI dan is het zoals ik het van mijn Macbook scherm gewend ben. Is er een oplossing om dit te fixen behalve een 4K monitor te kopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notifier 2.0
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-03 18:58
Heeft er iemand een idee tot wanneer deze laptop ondersteund wordt? Tot 2027 heb ik al gevonden, of wordt de 8 core versie langer ondersteund? Als Apple deze nog verkocht tot eind vorig jaar, zal die nog wel meerdere jaartjes meegaan veronderstel ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Notifier 2.0 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:27:
Heeft er iemand een idee tot wanneer deze laptop ondersteund wordt? Tot 2027 heb ik al gevonden, of wordt de 8 core versie langer ondersteund? Als Apple deze nog verkocht tot eind vorig jaar, zal die nog wel meerdere jaartjes meegaan veronderstel ik...
Apple vertelt nooit tot wanneer een model ondersteunt wordt. Het aantal cores zal niet uitmaken tot hoelang een model wordt ondersteunt. En nadat een Mac geen nieuwe versie van macOS krijgt dan zal die oudere macOS versie ook nog gewoon een tijdje updates blijven krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PrimusIP schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:10:
[...]

Apple vertelt nooit tot wanneer een model ondersteunt wordt. Het aantal cores zal niet uitmaken tot hoelang een model wordt ondersteunt. En nadat een Mac geen nieuwe versie van macOS krijgt dan zal die oudere macOS versie ook nog gewoon een tijdje updates blijven krijgen.
Soms maakt de hardware wel uit. Zo werd de iPhone 5S langer ondersteund dan de 5C (beiden uit hetzelfde introductiejaar) omdat de 5S een 64-bit processor had en de 5C een 32-bit processor.

Maar ik denk niet dat de corecount ooit doorslaggevend zal zijn voor Apple om de 8-core langer te ondersteunen. Dat zou alleen zo zijn als er een update komt die echt niet onder de 7-core GPU zou werken, maar wel onder de 8-core. En ik kan me daarvan geen praktisch voorbeeld bedenken.

Het zou ook verwarrend werken voor de eigenaren van MacBooks. Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat ze een 7-core MacBook Air hebben in plaats van een 8-core, omdat ze er nooit bewust voor gekozen hebben, maar bijvoorbeeld voor het goedkoopste model of een mooie aanbieding zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Sinds de update naar 14.6.1 is mijn M1 ineens heel traag met wakker worden. Een soort van slaperig bijna. Het duurt heel lang voordat de vingerafdruk sensor reageert. Een collega heeft er ook last van, maar verder kan ik er weinig over vinden. Zijn er hier meer mensen die dit ervaren?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 23:32

Jrz

––––––––––––

MrAngry schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:58:
Sinds de update naar 14.6.1 is mijn M1 ineens heel traag met wakker worden. Een soort van slaperig bijna. Het duurt heel lang voordat de vingerafdruk sensor reageert. Een collega heeft er ook last van, maar verder kan ik er weinig over vinden. Zijn er hier meer mensen die dit ervaren?
Tijd voor 15.0 ;-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Tomba

Tomba

Nope herken ik niet. Nog steeds direct aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp91J6vTx5c4HMxFXdIzoNsjLa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CvaaMSnxLWNB0E57XcHRz87r.png?f=user_large

Zelfde geldt voor mijn zakelijke M1 MBPro 14" overigens.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:48

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tijd voor een MBA 3 zal Apple wel denken. Ik heb overigens ook geen last van deze traagheid op mijn MBA. Maar ik heb ook 16GB geheugen, @MrAngry heb jij misschien maar 8GB?

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 18-09-2024 11:45 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb een MBA M1 met 8GB. Draait als een zonnetje, nog steeds heel snel.

[ Voor 6% gewijzigd door PrimusIP op 21-09-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ik heb sinds een paar weken dat mijn M1 air (16gb) opvallend snel leeg raakt.
Vandaag heb ik 2 uur alleen maar Safari en een klein beetje Excel gebruikt en hij ging van 100 naar 4%.

Als ik bij de activiteitenlog kijk van Apple zelf dat is de grootste drainer Safari. Op zich niet zo heel gek omdat ik ook voornamelijk Safari gebruik. Geen zware websites of iets dergelijks.
Ik krijg ook de indruk dat de Macbook een heel stuk warmer aanvoelt dan dat hij vroeger deed. Ik kan het alleen niet helemaal goed beoordelen omdat ik de Macbook vrijwel altijd op een bureau of tafel gebruik.

Coconut battery geeft dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vnZsnXobJHGK2jZh-jSPifvk1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OV4p4B4oQhHOjN0wC4R5zAGY.png?f=fotoalbum_large

Ziet iemand hier iets geks aan?
Kan ik op een andere manier nog specifieker testen waardoor de snelle leegloop veroorzaakt wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

yorroy schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:31:
Ik heb sinds een paar weken dat mijn M1 air (16gb) opvallend snel leeg raakt.
Vandaag heb ik 2 uur alleen maar Safari en een klein beetje Excel gebruikt en hij ging van 100 naar 4%.

Als ik bij de activiteitenlog kijk van Apple zelf dat is de grootste drainer Safari. Op zich niet zo heel gek omdat ik ook voornamelijk Safari gebruik. Geen zware websites of iets dergelijks.
Ik krijg ook de indruk dat de Macbook een heel stuk warmer aanvoelt dan dat hij vroeger deed. Ik kan het alleen niet helemaal goed beoordelen omdat ik de Macbook vrijwel altijd op een bureau of tafel gebruik.

Coconut battery geeft dit:
[Afbeelding]

Ziet iemand hier iets geks aan?
Kan ik op een andere manier nog specifieker testen waardoor de snelle leegloop veroorzaakt wordt?
Heb je m al eens herstart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Tomba schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:15:
[...]

Heb je m al eens herstart?
Zeker. Meerdere keren wel de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ook al gekeken of er misschien een proces hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Ik heb een Imac 27" mid 2011(externe ssd met OS High Sierra) en een Macbook Air M1 2020
Voorzover ik weet kan ik mijn Imac niet gebruiken als scherm voor de MB air(helaas, want retina scherm is nog steeds fantastisch). Mocht iemand toch een goed advies hebben, dan graag.
Op mijn zoektocht naar een geschikte monitor(min.27") zie ik door de bomen het bos niet meer.
Natuurlijk is monitor van Apple het beste, maar heel duur(vind ik)
Wat is voor deze Air nu een goed alternatief scherm onder €900 en wie heeft daar ook ervaring mee.
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van MSI MAG 341CQP QD-OLED, maar helaas nog geen ervaringen van de Air met deze monitor gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:54
Om hier op terug te komen. Ik heb een paar weken terug de hele unit een factory reset gegeven en hij loopt nu weer soepel, dus toch ergens een stukje software dat dwars lag.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
doggy1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:56:
Ik heb een Imac 27" mid 2011(externe ssd met OS High Sierra) en een Macbook Air M1 2020
Voorzover ik weet kan ik mijn Imac niet gebruiken als scherm voor de MB air(helaas, want retina scherm is nog steeds fantastisch). Mocht iemand toch een goed advies hebben, dan graag.
Op mijn zoektocht naar een geschikte monitor(min.27") zie ik door de bomen het bos niet meer.
Natuurlijk is monitor van Apple het beste, maar heel duur(vind ik)
Wat is voor deze Air nu een goed alternatief scherm onder €900 en wie heeft daar ook ervaring mee.
Zelf ben ik nogal gecharmeerd van MSI MAG 341CQP QD-OLED, maar helaas nog geen ervaringen van de Air met deze monitor gevonden
Volgens mij moet dan met een iMac 2011 wel kunnen. Je zou even moeten zoeken op Target Display Mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Dit las ik nl op apple.com/support
iMac models introduced in 2011, 2012, 2013, and mid 2014

To use any of these iMac models as an external display:

The iMac used as a display must have macOS High Sierra or earlier installed.

The other Mac that you're connecting it to must have been introduced in 2019 or earlier and have macOS Catalina or earlier installed.

The cable connecting the two Mac computers must be a ThunderboltThunderbolt or Thunderbolt 2Thunderbolt 2 cable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

yorroy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Volgens mij moet dan met een iMac 2011 wel kunnen. Je zou even moeten zoeken op Target Display Mode
Ik gebruik de MSI MAG 342C (iets ouder model) met de Air.

Werkt prima. Let wel dat de 341 slechts beperkte Power Delivery ondersteunt (ik meen slechts 15W), en dat is niet genoeg om je Macbook Air mee op te laden.

De 342C (die ik heb) doet veel meer (ik meen 100 W) en laadt mijn Macbook Air wel op tijdens gebruik.

Verder zijn het beiden OLED-schermen, waarmee je moet oppassen dat je niet te lang hetzelfde beeld laat zien, want dan kan het inbranden. De MSI-schermen hebben hier wel beveiligingen tegen, maar dan moet je om de 2 uur even van je scherm weglopen terwijl het scherm zichzelf "onderhoudt".

Beeldkwaliteit is geweldig, met perfecte zwartwaardes (want: OLED) en snelle responsetijden en verversingssnelheden (175 Hz, wat de Macbook Air M1 ook kan leveren).

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.