Acties:
  • +1Henk 'm!

• Macbook.Air
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Tomba schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 06:55:
[...]

Ja de MBA Air M1 heeft WiFi6.
Ik heb mbv iperf3 getest, zie mijn eerdere post;
Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
Zoals je ziet ging het met een WiFi6 AP beduidend sneller dan met een WiFi5 AP.
Na fabrieks instellingen terug zetten (nogmaals) werkte het weer. Ik heb geen idee hoezo me router daarvoor gek deed maar ja. Hoop dat het iets eenmaligs was want was weer tijd bezig met alle instellingen weer terug zetten..

• Tweakwondo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 09:15
Ik ben sinds kort aan het oriënteren naar een laptop. Ik heb een desktop pc maar heb steeds minder zin om er achter te zitten en zou het fijn vinden om bijv op de bank of in de tuin te zitten voor kleine taken zoals mails versturen, planning maken, browsen (met veel tabs open), photoshop, illustrator, indesign, muziek luisteren, mogelijk licht gamen, etc,
Zover ik heb onderzocht lijkt mij de base model air m1 voldoende toch vraag ik me af of 8gb ook wel echt voldoende is voor de komende 4-5 jaar. Met windows was dat wel eens een probleem op 8gb en geen idee hoe mac os daarmee omgaat.
Ik wil er niet al te veel geld aan uit geven zodoende m1 Air, liefst 2022 design gehad maar goed die is toch wel echt veel duurder voor een beetje meer.

Wat zouden jullie doen gebaseerd op mijn eisen? M1 base air, of toch voor de m2 gaan? Ik weet tevens niet hoe lang een macbook updates krijgt,
natuurlijk klinkt het gek "niet veel geld willen uitgeven" en dan naar macbooks kijken maar het lijkt mij een fijn systeem icm met de devices die ik inmiddels van apple heb. Iphone,watch,airpods pro en homepod minis

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tweakwondo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:22:

Wat zouden jullie doen gebaseerd op mijn eisen? M1 base air, of toch voor de m2 gaan?
Als je de MacBook Air M1 nog voor een goede prijs kunt vinden, zou ik voor die gaan. Ik vind het zelf het grote verschil niet waard. Maar dat is gebaseerd op de nieuwe verkoopprijs van M2 en de recente prijzen van M1 rond de 950 euro. 8GB moet voldoende zijn, wellicht loop je er eens een keer tegenaan. Updates zullen ongeveer 5 jaar na release zijn, vaak zelfs langer. Zeker met ARM verwacht ik dat wel.

Het blijft persoonlijk, als je het geld hebt kies je nog ergens voor 16GB, maar een M1 met 8GB is echt een prima aanschaf als je een goede prijs kunt vinden.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-06 15:21
Ik ben sinds kort aan het oriënteren naar een laptop. Ik heb een desktop pc maar heb steeds minder zin om er achter te zitten en zou het fijn vinden om bijv op de bank of in de tuin te zitten voor kleine taken zoals mails versturen, planning maken, browsen (met veel tabs open), photoshop, illustrator, indesign, muziek luisteren, mogelijk licht gamen, etc,
[…]
Ik heb er eentje met 8gb en het doet het prima. De m1 is niet beperkt tot die 8gb maar gebruikt ik je ssd als het meer “ram” nodig heeft.
Over 5 jaar weet ik niet. Wie weet merk je het dan wel. Momenteel na meer dan een jaar heb ik nog niet een moment gehad dat ik ram gebrek gemerkt heb.
Meer is beter, vraag is wel of je de meer prijs dat risico waard vindt.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 19:52
PrimusIP schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:55:
[...]
De m1 is niet beperkt tot die 8gb maar gebruikt ik je ssd als het meer “ram” nodig heeft.
Zie: Swap space (definition)

Dat de 8GB geen harde grens is, betekent niet dat het altijd een super oplossing is. Als men meerdere zware applicaties naast elkaar wil draaien, die ook de opslag gebruiken wil je niet dat het OS ook nog eens moet gaan lopen swappen naar diezelfde opslag. Dat wordt alleen maar trager en in het geval van een SSD kan het de boel ook sneller verslijten.

Ik heb zelf drie MBA's uit de periode 2016/2017 die ik voor werk en lesgeven gebruik. Allen hebben 8GB RAM en ik begin nu toch tegen de grenzen aan te lopen wanneer ik meerdere VMs en/of containers run en tegelijk met Teams of OBS aan de gang wil gaan.

[Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 25-06-2022 09:23]

Liege, liege, liegebeest!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
kleine taken zoals mails versturen, planning maken, browsen (met veel tabs open), photoshop, illustrator, indesign, muziek luisteren, mogelijk licht gamen, etc,
Zover ik heb onderzocht lijkt mij de base model air m1 voldoende toch vraag ik me af of 8gb ook wel echt voldoende is voor de komende 4-5 jaar.

Ik wil er niet al te veel geld aan uit geven zodoende m1 Air,

Wat zouden jullie doen gebaseerd op mijn eisen?
Ik heb zowel M1’s met 8GB als 16GB gehad en bij browsen met veel tabs ( 20+) heb ik in de praktijk echt wel verschil gemerkt, zeker als je op de achtergrond nog wat Adobe programma’s hebt draaien.

Wat je dan bijvoorbeeld merkt is wat vertraging bij bepaalde gestures zoals door je spaces swipen, mission control etc.

Als ik jou gebruik zo lees zou ik wel voor de 16GB gaan en dan gewoon lekker tweedehands. Afhankelijk van hoeveel opslag je nodig hebt hebben we het dan over 900-1100,- wat me een prima investering lijkt en waar je echt nog jaren van kan genieten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 18:53
Liegebeest schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Ik heb zelf drie MBA's uit de periode 2016/2017 die ik voor werk en lesgeven gebruik. Allen hebben 8GB RAM en ik begin nu toch tegen de grenzen aan te lopen wanneer ik meerdere VMs en/of containers run en tegelijk met Teams of OBS aan de gang wil gaan.
Ja ach, de vraag is of dit de juiste aanpak is. En of je dat wilt. Ik zelf heb centraal een Linux server staan met een sloot geheugen en opslag, die een stuk of 10 vms draait. De rest van mijn devices een mac mini m1 en macbook air m1 hebben beide 8gb ram. Deze zijn zo goed als leeg ook alle data staat op de server. Ze worden dus enkel gebruikt om op te werken, media te consumeren etc. Dus waar ze voor bedoeld zijn.

Heb ik windows nodig? Dan connecteer ik naar een vm, wil ik prutsen dan wederom naar een vm. Altijd up en geen gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PrimusIP
Liegebeest schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Dat de 8GB geen harde grens is, betekent niet dat het altijd een super oplossing is. Als men meerdere zware applicaties naast elkaar wil draaien, die ook de opslag gebruiken wil je niet dat het OS ook nog eens moet gaan lopen swappen naar diezelfde opslag.
Voor wat Tweakwondo beschrijft als 'use case' is het althans nog steeds geen probleem. Die beschrijft geen zware processen als wat je met enorme 4K video bestanden bewerken bijvoorbeeld kan hebben, of VM's simultaan te draaien om maar wat te noemen.

Ik heb een m1 air met 8gb. Dit is niet mijn eerste Mac en ook niet mijn eerste machine met 8gb ram. En ik merk een enorm verschil met wat Intel machines doen en de Apple Silicon machines doen.
Voor VM's is het heel prettig meer ram te hebben omdat elke VM iets opvreet en je ook nog wat performance er in wilt. Maar ik las bij Tweakwondo niet dat hij VM's wil gebruiken.

[Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 25-06-2022 11:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PrimusIP
roT- schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:01:
Ja ach, de vraag is of dit de juiste aanpak is. En of je dat wilt.
Ik heb wel een Ubuntu VM achter de hand op mijn MacBook, voor mocht ik eens iets tegenkomen wat ik op mijn Mac niet voor elkaar krijg (of wat je niet zou moeten willen). Op mijn vorige MacBook ooit een keertje voor gekomen, mijn huidige na meer dan een jaar nog nooit. Vraag is of zelfs mijn "use case" dan nog de moeite waard is. Overigens als ik Linux nodig heb kan ik ook altijd nog mijn rpi4 gebruiken...

• Liegebeest
roT- schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Ja ach, de vraag is of dit de juiste aanpak is. En of je dat wilt.
De discussie ging over of 8GB RAM plus swap een goed idee is. Mijn situatie met een paar VMs en containers is maar een voorbeeld. Als iemand druk wil gamen en streamen, of zware video's of muziek wil renderen/editen dan zal 16GB ook prettig zijn.
Ik zelf heb centraal een Linux server staan met een sloot geheugen en opslag, die een stuk of 10 vms draait.
Ik heb ook een eigen homelab box, maar dat neemt niet weg dat ik lokaal op mijn laptop ook het een en ander wil draaien. Zowel tijdens het lesgeven als tijdens mijn werk.
PrimusIP schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Voor wat Tweakwondo beschrijft als 'use case' is het althans nog steeds geen probleem. Die beschrijft geen zware processen als wat je met enorme 4K video bestanden bewerken bijvoorbeeld kan hebben, of VM's simultaan te draaien om maar wat te noemen.
Yup, fair point!

[Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 25-06-2022 20:32]

• Greatsword
  • Niet online
Worden mensen hier gelukkig van?

De Hyper Hyperdrive Dual 4K HDMI Adapter voor M1 MacBook maakt het mogelijk om jouw M1 MacBook te verbinden met twee HDMI-schermen

Hyper Hyperdrive Dual 4K HDMI Adapter voor M1 MacBook

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12
@Greatsword
Connectie 1: HDMI 4K30Hz
Connectie 2: HDMI 4K60Hz

Ik gebruik zelf geen externe beeldschermen maar lijkt mij niet echt vloeiend ?

Ik teken nergens meer voor

• Greatsword
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
@Greatsword

Niet iedereen heeft 2x 4K60 toch ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quakie
@Greatsword Geen idee :) ik zou zelf niet minder dan 4K doen extern wegens het gemis in scherpte. Ik dacht misschien was het je niet opgevallen en vond het wel de moeite waard om het vermelden.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42
Mijn Macbook Air heeft ook geen 4K. Ik mis het niet. En daarom heb ik het ook niet nodig voor mijn externe beeldscherm(en). Al zou het wel kunnen met mijn Dell D6000 en DisplayLink Manager.
Ik blijf het jammerlijk vinden dat, ook al is het het instapmodel van Apple, er standaard maar één extern beeldscherm tegelijk wordt ondersteunt op de Macbook Air.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:02

lasharor

7 december 2004

Quakie schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:30:
@Greatsword

Ik gebruik zelf een 4K60Hz scherm met mijn M1 MBA. Als ik dit scherm op 30Hz zet krijg ik echt binnen no time hoofdpijn.

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Bijna een maand geleden heb ik hier op Tweakers een tweedehands MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd gekocht maar het voelt nogal of ik van een koude kermis ben thuisgekomen. Hieronder mijn verhaal:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Howmessages schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:27:
Bijna een maand geleden heb ik hier op Tweakers een tweedehands MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd gekocht maar het voelt nogal of ik van een koude kermis ben thuisgekomen. Hieronder mijn verhaal:
Soms kun je wat minder mazzel hebben met de aanschaf van een tweedehands product. In dit geval zou dat waar kunnen zijn.

De garantie van Apple kan korter zijn, maar na het overleggen van een aankoopbewijs passen ze dit aan. Het is dus niet vreemd dat die data korter is dan 12 maanden. Helaas heb je geen aankoopbewijs, dus zal dat niet gemakkelijk worden.

Dat de persoon niet meer reageert is niet netjes. Hoe zijn de reviews van hem of haar als verkoper? Heb je daar van tevoren naar gekeken? Kon je de MacBook testen tijdens afhalen of is het verstuurd? Persoonlijk verkoop ik graag mijn spullen op Tweakers omdat ik weet dat ik in zeer goede staat verkoop. Anders verkoop ik niets. Iets aankopen zal ik niet zo snel doen.

Vochtschade is namelijk niet altijd te zien aan de buitenkant. En laat dat nou zijn waar jij zomaar last van zou kunnen hebben: blikkerig geluid, schokkend beeld en slecht functionerende toetsen. Het blijft gissen, maar voor mij klinkt het wel zo. Ik hoop dat Apple je kan helpen, ze zijn heel hulpvaardig, maar verwacht geen wonderen met een apparaat waar je geen aankoopbewijs van hebt.

 MacBook Air M1  iPhone 14 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods Pro 2  AirTag’s  AirPort Express • LG OLED55XB6 • Samsung UHD AU80 • Nintendo Switch OLED

• Howmessages
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:38:
[...]

Soms kun je wat minder mazzel hebben met de aanschaf van een tweedehands product. In dit geval zou dat waar kunnen zijn.

De garantie van Apple kan korter zijn, maar na het overleggen van een aankoopbewijs passen ze dit aan. Het is dus niet vreemd dat die data korter is dan 12 maanden. Helaas heb je geen aankoopbewijs, dus zal dat niet gemakkelijk worden.
Loopt de garantie niet vanaf de eerste keer dat de Mac wordt aangezet en contact maakt met Apple? Kan natuurlijk dat ‘ie eerder al door BCC is aangezet maar volgens mij doen ze dit gewoonlijk niet.
Dat de persoon niet meer reageert is niet netjes. Hoe zijn de reviews van hem of haar als verkoper? Heb je daar van tevoren naar gekeken? Kon je de MacBook testen tijdens afhalen of is het verstuurd? Persoonlijk verkoop ik graag mijn spullen op Tweakers omdat ik weet dat ik in zeer goede staat verkoop. Anders verkoop ik niets. Iets aankopen zal ik niet zo snel doen.
Ik had naar de reviews gekeken en die zijn vooral goed, gemiddeld 4.5. Maar naderhand lees je de oudere reviews en dan kom je er eentje tegen waarin een Tweakeraar schrijft dat hij ook geen reactie via Tweakers meer krijgt en zijn telefoonnummer geblokkeerd is…

Ik heb het bij hem thuis opgehaald en kon het dus proberen. Bij het proberen zat ik er wel een beetje mee dat de MacBook direct na aanzetten ook weer uitviel maar dat zou enkel gebeuren door herstellen naar fabrieksinstellingen. En meer schade dan verwacht, wat ik hem ook heb gezegd, maar dat was geen dealbreaker – al is het natuurlijk niet netjes. De andere punten kon ik pas afgelopen tijd ondervinden en waren daar niet merkbaar. Helaas is het niet bij mij om de hoek dus ik ben (nog) niet even langs gaan rijden. De afstand was ook een reden om ondanks de schade meer te leunen naar wel kopen dan niet, anders was ik voor niets gaan rijden.
Vochtschade is namelijk niet altijd te zien aan de buitenkant. En laat dat nou zijn waar jij zomaar last van zou kunnen hebben: blikkerig geluid, schokkend beeld en slecht functionerende toetsen. Het blijft gissen, maar voor mij klinkt het wel zo. Ik hoop dat Apple je kan helpen, ze zijn heel hulpvaardig, maar verwacht geen wonderen met een apparaat waar je geen aankoopbewijs van hebt.
Toetsen en geluid kan ik wel begrijpen dat waterschade daar effect op heeft, maar schokkende beelden? Hoe denk jij dat die ontstaan door waterschade?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quakie
@Howmessages dit is $^%^& zeg. Hopelijk helpt Apple je.

Ik heb precies dezelfde config en kan je zeggen dat wat jij ervaart niet hoe het bij mij is.. Ik heb even verder voor je gekeken omdat mijn 16GB eigenlijk overkill is .. Ik ben sinds ik 16GB heb gestopt met apps sluiten, maar dan nog heb ik niet veel echt open. Safari is alleen heftig en geeft af en toe wel een vertraging.
Toetsen registeren wel alles, maar wel af en toe dat het lijkt dat knop niet goed geklikt zit zeg maar. Mijn machine is een nieuwe (lanceer apparaat).

Heb even alle apps geopend, geheugen druk boven de 55%, download op de achtergrond (25MB), SSD scan draaiend. Mijn load 20% gpu is op 50%, volgens iStat Menus 60 frames... expose is gewoon snappy met meer dan 25 schermpjes...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Howmessages schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:24:

Loopt de garantie niet vanaf de eerste keer dat de Mac wordt aangezet en contact maakt met Apple? Kan natuurlijk dat ‘ie eerder al door BCC is aangezet maar volgens mij doen ze dit gewoonlijk niet.

Toetsen en geluid kan ik wel begrijpen dat waterschade daar effect op heeft, maar schokkende beelden? Hoe denk jij dat die ontstaan door waterschade?
Ik weet niet precies of dat zo werkt, mijn garantie loopt in elk geval nooit vanaf inschakelen. Maar ik heb dan ook aankoopbewijzen. Als het niet klopt, trek ik aan de bel. Zou me daar in elk geval niet te druk over maken, zonder aankoopbewijs doe je er toch niets aan vrees ik.

Ik ben geen technicus, maar vochtschade (of koffie, cola, noem maar op) zorgt voor de gekste klachten. Ook een connector van scherm naar moederbord kan geraakt zijn en daardoor dus vreemd gaan doen. Maar nogmaals: ik ben geen technicus, ik kan alleen constateren dat het onwijs vervelend voor je is en dat je beter had kunnen kiezen de koop niet aan te gaan op dat moment. Maar ik snap je beweegredenen zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Howmessages
  • Nu online
Quakie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:44:
Heb even alle apps geopend, geheugen druk boven de 55%, download op de achtergrond (25MB), SSD scan draaiend. Mijn load 20% gpu is op 50%, volgens iStat Menus 60 frames... expose is gewoon snappy met meer dan 25 schermpjes...
Hoe krijg je die frames zichtbaar? Ik zie wel de frames per second als ik op CPU/GPU klik, maar die verdwijnt zodra ik tussen spaces switch, dus dan moet ik wel heel snel zijn met openen als ik het zie schokken. Tegen die tijd zijn de schokken alweer weg. Als ik niet wacht op de schokken maar direct de muis op de juiste locatie in het menu heb en dan na switchen klik, is deze soms wel boven de 100 frames. Merk nu dat de schokken vooral ontstaan als ik tussen twee spaces switch die niet het bureaublad zijn, dus dan kan ik die frames niet zien.

EDIT: Apple Graphic Tools geïnstalleerd en Quartz Debug aangezet. Die toont helaas enkel op het bureaublad maar blijft wel tonen, en lijkt vooral een gemiddelde van de laatste seconde(s) te doen i.p.v. realtime. Maar bij switchen tussen Safari en het bureaublad kwam het toch voor en ging de meter va tussen de 50 en 60 heel even naar ~35 toe, dus moet lager zijn geweest dan die 35. iStat laat geen hoge CPU, GPU, MEM, SSD of SEN zien en Safari heeft maar 3 tabs openen.

[Voor 21% gewijzigd door Howmessages op 08-07-2022 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quakie
@Howmessages Istat menu geeft bij mij geheugen gebruik gpu aan en aantal frames.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:33
Howmessages schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:24:
[...]

Een short op het logic board op bepaalde componenten kunnen gekke dingen veroorzaken. Op zich is waterschade wel vlot te zien en je Macbook is binnen 20 seconden geopend. Dat zouden ze bij Apple vrij snel voor je kunnen beoordelen neem ik aan, en anders kan je het zelf ook. Goed kijken naar corrosie, brandplekken, groene uitslag en sowieso sporen van vocht. Is meestal ook goed zichtbaar op de binnenkant van de bottom cover.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:31
Na lang heen en weer besloten dat mijn keuze op een M1 air met 16/512 gaat vallen. De M1pro lonkt met zijn prachtige beeldscherm, maar de meerprijs is me toch net wat te veel.

Met de komst van de M2 had ik eigenlijk gehoopt dat de M1 al iets zo dalen in prijs. Ik heb totaal geen idee van wanneer in het jaar je de beste aanbiedingen voor een macbook kan scoren. Is de huidige back to school actie voorlopig de meest voordelige optie? Of zou het echt lonen om nog op een volgende te wachten? Ik heb hem niet perse direct nodig, maar om nog 3 maanden op black friday te wachten duurt ook weer zo lang.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

darkpluisje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:32:
Na lang heen en weer besloten dat mijn keuze op een M1 air met 16/512 gaat vallen. De M1pro lonkt met zijn prachtige beeldscherm, maar de meerprijs is me toch net wat te veel.

Met de komst van de M2 had ik eigenlijk gehoopt dat de M1 al iets zo dalen in prijs. Ik heb totaal geen idee van wanneer in het jaar je de beste aanbiedingen voor een macbook kan scoren. Is de huidige back to school actie voorlopig de meest voordelige optie? Of zou het echt lonen om nog op een volgende te wachten? Ik heb hem niet perse direct nodig, maar om nog 3 maanden op black friday te wachten duurt ook weer zo lang.
Ik heb mijn MBA M1 16/512 bij Coolblue gekocht met de Black Friday-korting. Scheelde 100 euro. De vraag is dus of je voor 100 euro drie maanden wil wachten. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Of-Aaargh
De back to school actie is waarschijnlijk de beste deal die je voorlopig gaat kijgen. Standaard 100 euro onderwijskorting, plus nog een shoptegoed van 150 euro. Maar dan moet je wel student of werkzaam in het onderwijs zijn natuurlijk.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:31
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Ik heb mijn MBA M1 16/512 bij Coolblue gekocht met de Black Friday-korting. Scheelde 100 euro. De vraag is dus of je voor 100 euro drie maanden wil wachten. :)
Hmm voor die 100 euro is 3 maanden wachten me iets te lang, hoewel nu bestellen bij apple ook betekend dat je hem eind augustus pas geleverd krijgt.

@Of-Aaargh Het is een vervanging voor de macbook air uit 2014 die mijn vriendin en ik nu delen. Zij gebruikt hem voor haar master, dus dat vind ik voldoende verantwoording. En als zij hem als enige had gebruikt dan had apple slechts een 8/256 verkocht :9

• Greatsword
  • Niet online
darkpluisje schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:32:

Je zou natuurlijk ook V&A en Marktplaats in de gaten kunnen houden. Heb mijn 16GB / 512GB daar eind vorig jaar opgepikt voor 1100,-

Als mensen straks hun M2 binnen hebben zal je ze wel zien verschijnen;)

• Of-Aaargh
Greatsword schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Je zou natuurlijk ook V&A en Marktplaats in de gaten kunnen houden.
Dat lijkt me ook een prima idee! O-)

• Laurabaas94
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-10-2022
Of-Aaargh schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:48:
De back to school actie is waarschijnlijk de beste deal die je voorlopig gaat kijgen. Standaard 100 euro onderwijskorting, plus nog een shoptegoed van 150 euro. Maar dan moet je wel student of werkzaam in het onderwijs zijn natuurlijk.
ik kan hier nog steeds niet echt ervaringen over vinden, moet je het ergens verantwoorden dat je macbook voor onderwijs gebruikt?

• Greatsword
  • Niet online
Laurabaas94 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:50:
[...]

ik kan hier nog steeds niet echt ervaringen over vinden, moet je het ergens verantwoorden dat je macbook voor onderwijs gebruikt?
Je moet gewoon voldoen aan de vereisten/voorwaarden. Wat is daar niet duidelijk aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Laurabaas94 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:50:
[...]

Als je aan de voorwaarden voldoet, lijkt het me geen probleem om dat te verantwoorden. Gaan vissen hier hoe je dit eventueel kunt omzeilen is niet gewenst. Daarnaast gaat dit topic over ervaringen & discussie met de MacBook Air M1, dus laten we niet verder offtopic gaan.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:52
Enige tijd geleden een Air M1 gekocht welke sinds gisteren het vreemde gedrag heeft waarbij de nummer-toetsen 1-6 niet meer werken. Verschillende dingen geprobeerd:
  • Extern toetsenbord: Dat werkt
  • Met shift voor !@#$ etc: Werkt niet
  • Gecontroleerd of sticky keys of mouse keys aanstaat: Staan uit
  • Laptop compleet uit en aan: Geen verschil
  • Laptop booten naar de recovery-mode; De recovery-wizzard vraagt om het password en ook daar werken toetsen 1-6 niet. Naar mijn gevoel is deze recovery omgeving buiten het normale OS (en is het dus niet OS of software gerelateerd).
Begin redelijk op het punt te komen dat ik denk dat de toetsen een fysiek probleem hebben. Ze zijn echter niet beschadigd, voelen hetzelfde aan als de andere toetsen, en het zijn er 6 tegelijkertijd. De '~' links naast de '1' werkt wél, en de rij erboven (Functie toetsen) en eronder (QWERTY) werkt ook.

Zijn er nog andere dingen om te proberen? Iemand advies, of moeten we hiermee naar Apple?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Xandrios schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:45:
Enige tijd geleden een Air M1 gekocht welke sinds gisteren het vreemde gedrag heeft waarbij de nummer-toetsen 1-6 niet meer werken. Verschillende dingen geprobeerd:
  • Extern toetsenbord: Dat werkt
  • Met shift voor !@#$ etc: Werkt niet
  • Gecontroleerd of sticky keys of mouse keys aanstaat: Staan uit
  • Laptop compleet uit en aan: Geen verschil
  • Laptop booten naar de recovery-mode; De recovery-wizzard vraagt om het password en ook daar werken toetsen 1-6 niet. Naar mijn gevoel is deze recovery omgeving buiten het normale OS (en is het dus niet OS of software gerelateerd).
Begin redelijk op het punt te komen dat ik denk dat de toetsen een fysiek probleem hebben. Ze zijn echter niet beschadigd, voelen hetzelfde aan als de andere toetsen, en het zijn er 6 tegelijkertijd. De '~' links naast de '1' werkt wél, en de rij erboven (Functie toetsen) en eronder (QWERTY) werkt ook.

Zijn er nog andere dingen om te proberen? Iemand advies, of moeten we hiermee naar Apple?
Zonder de machine gezien te hebben: dit klinkt als een contactprobleem. Mogelijk een onderbroken trace op het mainbord of op de print van het keyboard (waarschijnlijker).

Mee naar Apple dus helaas.

• Max2000
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-06 14:14
Krijg net deze advertentie van Bol hier op Tweakers. Ik denk super mooie deal.
Blijkt die gewoon weer oude prijs te zijn.

Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/

• Greatsword
  • Niet online
Max2000 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:54:
Krijg net deze advertentie van Bol hier op Tweakers. Ik denk super mooie deal.
Blijkt die gewoon weer oude prijs te zijn.
[Afbeelding]
Super mooie deals waren vorig jaar, nu zou ik eerder tweedehands zoeken voor leuke prijzen.

• Xandrios
Heroic_Nonsense schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Zonder de machine gezien te hebben: dit klinkt als een contactprobleem. Mogelijk een onderbroken trace op het mainbord of op de print van het keyboard (waarschijnlijker).

Mee naar Apple dus helaas.
Thanks. Naar de Apple store geweest en is onder garantie vervangen. Nieuwe topcase en batterij. Wat wel opvallend was is dat, mocht dit niet onder garantie vallen, dit een 600 euro reparatie is. Dus 600 euro om het toetsenbord te vervangen op een laptop die (in de aanbieding) 850 euro kost...

Maargoed, in dit geval dus gratis. Heb ergens het gevoel dat dit een soort afschrik policy is om mensen te forceren applecare af te sluiten.

• Greatsword
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Heb ergens het gevoel dat dit een soort afschrik policy is om mensen te forceren applecare af te sluiten.
Heb behoorlijk wat apparatuur laten repareren maar het heeft me nog nooit een euro gekost. Altijd netjes onder de garantie of service programma’s van Apple, dus Apple Care is voor mij overbodig.

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:20
Zijn er mensen die de m1 air gebruiken voor 4k video editing? Loopt dit vloeiend met scrubben en editen? En welke config heb je dan?

• Greatsword
  • Niet online
rhjgiesen schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:10:
Zijn er mensen die de m1 air gebruiken voor 4k video editing? Loopt dit vloeiend met scrubben en editen? En welke config heb je dan?
Lees je eens even ik zou ik zeggen. Topic staat vol met ervaringen en YouTube ook.

Als je dit wekelijks gaat doen zou ik zeggen 16GB en minimaal 512GB en eventueel een Externe SSD.

[Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 05-09-2022 21:37]

• Xandrios
En als je al naar 16GB RAM en 512GB SSD gaat is het prijsverschil met een 14" Pro machine nog maar minimaal. Die heeft echter actieve cooling, beter scherm, en betere audio. Drie punten die allemaal van groot belang zijn voor video editing.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

rhjgiesen schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:10:
Zolang alles op de interne SSD past is de M1 rete snel met video editting. Ik heb het bronmateriaal op een externe HDD staan en dan heeft hij vaak even een paar sec nodig om bij te komen. Dus zorg dat je een grote interne SSD koopt, of een thunderbolt externe SSD.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Xandrios schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:14:
En als je al naar 16GB RAM en 512GB SSD gaat is het prijsverschil met een 14" Pro machine nog maar minimaal. Die heeft echter actieve cooling, beter scherm, en betere audio. Drie punten die allemaal van groot belang zijn voor video editing.
En, als je Final Cut Pro gebruikt tenminste, hardwarematige encoding van ProRes op de 14" M1pro MacBook Pro.

• Liegebeest
Xandrios schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:14:
"Prijsverschil minimaal"... €1679 vs €2249. Volgens mij klik ik een verkeerde config bij elkaar dan. :D

Neem je de M2 Air, a-la, dan kom je op €1979. Maar dat is nog een groot verschil met €2249.

[Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 06-09-2022 18:49]

• Quakie
@Liegebeest de standaard 14 inch is voor 1999 euro te koop bij diverse non apple winkels.

• Liegebeest
Ik zie het, 1649 vs 1999 is nog steeds best een verschil. Maar als nog, mooi dat bijv. Azerty die lagere prijs hanteert. Dat maakt het voor mij ook interessant, want ik ben ook zoekende. M'n Air uit 2017 begint nu voor sommige dingen toch echt iets te traag te worden.

• Quakie
Ja, maar dat is de M1 variant... Toen de M2 er nog niet was werd het verschil niet benadrukt.. Als je de M2 air pakt en die tegenover een 14 inch variant zet (in aanbieding) dan is het prijs verschil niet zo groot.
Zijn er genoeg, die dan nog voor de Air m2 kiezen.. ook genoeg die stap zetten naar de pro versie.

Persoonlijk blijf ik erbij, sla nu je slag mocht je pro overwegen.. bij een m2 update gaan de prijzen omhoog en wordt het verschil weer net zo groot als toendertijd bij M1 varianten

• Liegebeest
Wel, het zat er al een tijdje aan te komen, maar de nieuwe laptop-aanschaf (voor werk en voor lesgeven op school) is geen Mac geworden.

Sinds 2001 heb ik alleen maar Macs gekocht en mij laatste drie laptops zijn allemaal Macbooks Air geweest. Ik ben verknocht aan MacOS. Maar toch.

Voor deze specifieke doeleinden leun ik heel hard op zaken als Vagrant en Virtualbox en die werken simpelweg niet op de ARM Macs.

Ja er zijn andere virtualisatie oplossingen, maar die bieden niet de feature-set die ik nodig heb bij het lesgeven. En Vagrant kan misschien wel aardig overweg met Qemu, maar de Vagrantfile configs die ik deel met mijn leerlingen moeten toch op x86 zijn gebaseerd omdat zij voor het leeuwendeel daar op draaien.

Dan toch maar gaan scheiden: privé MacOS en voor de klanten een Wintel box. Dan zie ik over een paar jaar wel weer hoe't verder gaat.

D'r komt nu voor een stuk minder geld een Zenbook aan, ook met 16GB RAM en 512GB SSD, plus een hele nette Ryzen7. Wat ik niet uitgeef gaat dan mooi in de spaarpot voor wanneer ARM beter is geland bij deze en gene.

[Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 07-09-2022 19:13]

• Greatsword
  • Niet online
Voor degene die straks hun iPhone willen gebruiken als Webcam.

https://www.apple.com/nl/...fab08390ce372a12c51111aea

• THE_BASE
  • Niet online
Heb je echt zo’n ding nodig of werkt een Tripod in de buurt van Ventura ook?

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Heb je echt zo’n ding nodig of werkt een Tripod in de buurt van Ventura ook?
In principe moet het werken, maar 1 van de features van dit ding was natuurljk "Desk View" voor een soort van top down view op je bureau en dat zal dan alleen minder goed werken lijkt me tenzij je het statief echt precies achter je laptop plaatst.

[Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 18-10-2022 21:56]

• Of-Aaargh
Wow, Apple-prijzen... 35 euro voor een stukje plastic en aluminium...

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

...voor een Belkin-product. ;)

• Greatsword
  • Niet online

• RicoK
  • Nu online
Hmm, naar het schijnt heeft mogelijk een deel van de MBA M1's te maken met een bug: het niet meer kunnen synchroniseren van de tijd met Apple's Time Server.

Zo ook een van de MBA's M1 in mijn huishouden. De accu was leeg en de datum stond op een zaterdag in augustus met een uur en 5 minuten tijdsverschil. Van de zomer ook al eens aan de hand gehad, maar toen had ik het wel zonder problemen kunnen herstellen, maar nu luisterde de tijdsinstelling in systeemvoorkeuren nergens meer naar.

Zat dat ik het was en met een kwaad hoofd kwam ik terecht op: https://www.reddit.com/r/..._pro_wrong_date_and_time/

Hier wordt dus met het volgende in de Terminal het probleem verholpen:

1. Disable auto date time
2. Run sudo mv /var/db/timed/com.apple.timed.plist ~/Desktop; sudo reboot
in the terminal (input your credentials). This will move the plist file to your desktop for backup and restart the macbook.
3. Enable auto time
4. Remove .plist file from desktop if everything works

De MBA kan weer verbinding maken met de tijdserver en alles loopt weer synchroon.

De betreffende MBA is van mijn dochter die er te weinig achter zit..... Nu maar eens wachten op de volgende lege accu om te zien of dit het euvel permanent heeft weten te verhelpen.

• Greatsword
  • Niet online
N.a.v de discussie in het Pro Topic, ook hier maar even peilen ;)

Poll: Wat voor Toetsenbord Layout heb je in je Mac
ISO (Hoge Enter)
ANSI (Platte Enter
Anders
Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405093&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 11-12-2022 16:47]

• RicoK
  • Nu online
Greatsword schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:39:
N.a.v de discussie in het Pro Topic, ook hier maar even peilen ;)
Hoezo een discussie? Je kiest toch voor de toetsenbordindeling die je zelf prettig vind?

Ik kies zelf altijd voor ‘de hoge enter’, maar ook met tobo’s met de horizontale enter heb ik geen moeite.

• Of-Aaargh
Sinds ik er achter kwam dat je niet persé voor de ISO indeling hoeft te kiezen als je bij Apple zelf besteld, is elke Macbook voor mij Ansi. Omdat de enige toetsenborden die ik ooit zag met zo'n hoge Enter en heel kleine linker Shift-toets, altijd Macbooks waren, heb ik lang gedacht dat dat iets specifieks querky Apple was, waar ik maar mee moest leren om te gaan. Net als het ontbreken van een DEL-toets.
Wat een genot toen ik ontdekte dat je ook Macbooks kunt bestellen met een standaard ANSI toetsenbord! Dat is mij echt wel dat extra geld waard van het moeten bestellen bij Apple. Al valt het wel mee, met onderwijskorting en Back to School-acties.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:05

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Of-Aaargh schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:34:
Sinds ik er achter kwam dat je niet persé voor de ISO indeling hoeft te kiezen als je bij Apple zelf besteld, is elke Macbook voor mij Ansi. Omdat de enige toetsenborden die ik ooit zag met zo'n hoge Enter en heel kleine linker Shift-toets, altijd Macbooks waren, heb ik lang gedacht dat dat iets specifieks querky Apple was, waar ik maar mee moest leren om te gaan. Net als het ontbreken van een DEL-toets.
Wat een genot toen ik ontdekte dat je ook Macbooks kunt bestellen met een standaard ANSI toetsenbord! Dat is mij echt wel dat extra geld waard van het moeten bestellen bij Apple. Al valt het wel mee, met onderwijskorting en Back to School-acties.
Helemaal eens :)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RicoK schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:01:
[...]

Hoezo een discussie? Je kiest toch voor de toetsenbordindeling die je zelf prettig vind?

Ik kies zelf altijd voor ‘de hoge enter’, maar ook met tobo’s met de horizontale enter heb ik geen moeite.
Mwah niet echt. Ik verkies 1000x liever een ANSI/ US enter, maar in Nederland worden Macs bijna alleen met ISO hoge enters geleverd toen ik ging rondkijken. Uiteindelijk maar voor een M1 Air ISO indeling met 16/265 gegaan die direct leverbaar was.

Scheelde me bij de back-to-school-acties ruim honderd euro en 2-3 maanden, of dat nou bij Apple of een derde partij was. De voorraad 16gb versies was enorm snel uitverkocht zo leek het, over de gehele linie.

• Pimutje
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05 15:04
Ik wilde wegens het reizen met de laptop graag een sleeve aanschaffen voor de Macbook, maar tot noch toe heb ik er 2 ontvangen die goed zouden moeten passen, maar waar de laptop echt in kan zwemmen kwa ruimte. Welke sleeve gebruiken jullie die wel een beetje oké past?

:)

• RicoK
  • Nu online
@Pimutje Ik heb deze.

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 22:42

• THE_BASE
  • Niet online
Pimutje schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:11:
Welke sleeve gebruiken jullie die wel een beetje oké past?
Voor al m’n MacBooks altijd sleeves van Woolnut gehad. Kosten wat, maar zijn geweldig, stevig en blijven lang mooi!

• Jaws77
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een Thule Subterra voor een Macbook Air 13". Mijn 14" MBP past daar prima in!

• Greatsword
  • Niet online
@Pimutje @RicoK @THE_BASE @Jaws77 Hebben we speciaal een topic voor ;)Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

[Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 31-12-2022 09:52]

• RicoK
  • Nu online
@Greatsword Heb je helemal gelijk in. Ik liet me even meeslepen en wilde @Pimutje op weg helpen.

• THE_BASE
  • Niet online
RicoK schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:58:
@Greatsword Heb je helemal gelijk in. Ik liet me even meeslepen en wilde @Pimutje op weg helpen.
Same here! O-)

• MacbookProx
Sta toch even gek te kijken..

Klap zojuist -niet overdreven lomp ofzo- m'n 13" M1 Air dicht, plots allerlei gekraak uit het niets..
Kijk gelijk naar m'n mobiel, dacht ligt die er dan tussen.. Lag ernaast. Macbook voorzichtig open: niks.

Gewoon helemaal niks ertussen (geen pen/kruimels enz.). Enkel dus 2 barsten / schadeplekken naar waar het lijkt bij 2 schroefjes..Echt top. Iemand hier ervaring mee?

Schermreparatie is Apple kennende vast net zo prijzig als aanschaf..

Edit: het is technisch gezien niet het scherm zelf, maar die 'glazen' ? rand eronder.
Zal wel direct hele scherm vervangen moeten worden. Of dus niet.
Went vast.. Wel zonde..

[Voor 16% gewijzigd door MacbookProx op 04-01-2023 00:52]

• Tomba

Tomba

MacbookProx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:42:

Klap zojuist -niet overdreven lomp ofzo- m'n 13" M1 Air dicht, plots allerlei gekraak uit het niets..
Kijk gelijk naar m'n mobiel, dacht ligt die er dan tussen.. Lag ernaast. Macbook voorzichtig open: niks.

Gewoon helemaal niks ertussen (geen pen/kruimels enz.). Enkel dus 2 barsten / schadeplekken naar waar het lijkt bij 2 schroefjes..Echt top. Iemand hier ervaring mee?

Edit: het is technisch gezien niet het scherm zelf, maar die 'glazen' ? rand eronder.
Went vast.. Wel zonde..

[Afbeelding]
Hey dat ken ik! Mijn zakelijke M1 MB Pro heeft vergelijkbare schade op die plek. (Had ie al toen ik m kreeg en omdat ie verder prima werkt nooit naar om gekeken)
Zal straks even een foto schieten.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@MacbookProx Ik heb iets soortgelijks meegemaakt op school (12” MacBook 2015), maar ik vermoed dat iemand uit jaloezie er iets had tussen gestopt. Dat weet ik echter niet voor 100% zeker. Ik vond verder een fijne MacBook, dus ik baalde wel. Uiteindelijk verkocht ik hem omdat ik me er teveel aan stoorde.

Een tijdje terug kwam ik erachter dat het onderdeel ook los wordt verkocht. Kost je hier maar 20 euro.

• Tomba

Tomba

MacbookProx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:42:

Went vast.. Wel zonde..

[Afbeelding]
Heb t alleen links maar wel exact dezelfde plek zo te zien:

• MacbookProx
syltheboy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:53:
@MacbookProx Ik heb iets soortgelijks meegemaakt op school (12” MacBook 2015), maar ik vermoed dat iemand uit jaloezie er iets had tussen gestopt. Dat weet ik echter niet voor 100% zeker. Ik vond verder een fijne MacBook, dus ik baalde wel. Uiteindelijk verkocht ik hem omdat ik me er teveel aan stoorde.

Een tijdje terug kwam ik erachter dat het onderdeel ook los wordt verkocht. Kost je hier maar 20 euro.
Hee cool, dat is nog een alternatief voor die 600 euro schermvervanging. Kan het alleen niet zelf vervangen denk ik.

Ga zo eens langs AMAC op aanraden van Apple Support.

• Tomba

Tomba

MacbookProx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Hee cool, dat is nog een alternatief voor die 600 euro schermvervanging. Kan het alleen niet zelf vervangen denk ik.

Ga zo eens langs AMAC op aanraden van Apple Support.
Ben benieuwd wat ze zeggen, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die schroefjes er iets mee te maken hebben...

• MacbookProx
Net geweest bij Amac Tilburg, werd niet eens geïnspecteerd, maar conclusie was al snel kunnen we niks mee, maar eerder nog: willen we niks mee.

Enfin, laatste keer dat ik ze daar wat gun.
Verkopen kan iedereen; problemen oplossen is een andere tak van sport.

• Tomba

Tomba

MacbookProx schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:04:
Net geweest bij Amac Tilburg, werd niet eens geïnspecteerd, maar conclusie was al snel kunnen we niks mee, maar eerder nog: willen we niks mee.

AMAC is gewoon een ruk bedrijf, kan niet anders zeggen. Het woord service komt niet in hun vocabulaire voor…

• Aramiss
  • Laatst online: 09:56

Misschien andere partijen in de omgeving waar je terecht kan.
Partijen die het van reparaties moeten hebben i.p.v. verkoop.

PSN: dixeN1337

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Probeer het eens direct bij Apple, niet geschoten is altijd mis.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@MacbookProx Ja, zelf vervangen zou nog wel een dingetje kunnen zijn. Zelf zou ik het niet aandurven, maar misschien is er een tweaker die er ervaring mee heeft.

[Voor 22% gewijzigd door syltheboy op 04-01-2023 15:25]

• MacbookProx
Yes, ga zaterdag langs bij store in DH.
Daarna optie bij inderdaad reparatiebedrijf.
Of een thuisreperateur desnoods, die de door mij gekochte bezel wil plakken.
Eventueel een sticker erover..

Er zijn nog genoeg opties.

Wat me wel ff flink tegenvalt is: de kwaliteit van dit Apple product. Duur zat. Erg fragiel.
Dat is wel iets om over na te denken bij een volgende aankoop/investering.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:15

Helaas herkenbaar, in Utrecht (en Zwolle) ga ik bij CARD services langs voor Apple reparaties.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:33
Bij Apple zal dit een scherm swap zijn. Er zijn reparateurs die hem voor je direct vervangen, ik heb het vaker gedaan maar ik heb de voorkeur om het scherm toch er af te halen. Goed de strip verhitten en heel voorzichtig (er zijn aanstuurelementen er onder) er af halen. Daarna goed schoonmaken en nieuwe strip er op plakken, good as new.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05 20:55
Ik heb net een macbook air M1 gekocht als vervanger van een macbook air uit 2015.

Echt de huis-tuin-en-keuken laptop dus M1 voldoende voor wat internetten en boodschappen doen.

Nu een gek probleem: na de eerste keer opladen blijft de accu ondanks uren gebruik 100% aangeven. Gaat vervolgens vrij rap omlaag en valt dan plotseling uit met 0% accu. Vervolgens weer binnen 30 minuten laden op 100% en weer hetzelfde riedeltje.

Lijkt mij een calibratie issue te zijn oid.
Op de intel laptops kon je dan een SMC reset e.d. doen. Bij de M1 kan dat niet meer en zou uitzetten /aanzetten moeten volstaan voor een reset. Helaas helpt dit niet.

Iemand dit probleem weleens aan de hand gehad?

Anders probeer ik het macOS (Ventura) eerst schoon te installeren, anders maar terugbrengen naar Coolblue (nog maar paar dagen oud).

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:45
pieter81! schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:30:

Anders probeer ik het macOS (Ventura) eerst schoon te installeren, anders maar terugbrengen naar Coolblue (nog maar paar dagen oud).
Nooit aan de hand gehad, maar ik zou niet twijfelen en gelijk terugsturen.

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-06 15:39
Ik heb net een macbook air M1 gekocht als vervanger van een macbook air uit 2015.

Echt de huis-tuin-en-keuken laptop dus M1 voldoende voor wat internetten en boodschappen doen.

Nu een gek probleem: na de eerste keer opladen blijft de accu ondanks uren gebruik 100% aangeven. Gaat vervolgens vrij rap omlaag en valt dan plotseling uit met 0% accu. Vervolgens weer binnen 30 minuten laden op 100% en weer hetzelfde riedeltje.

Op de intel laptops kon je dan een SMC reset e.d. doen. Bij de M1 kan dat niet meer en zou uitzetten /aanzetten moeten volstaan voor een reset. Helaas helpt dit niet.

Hier ook nog nooit problemen gehad met mijn batterij. Zou het gelijk terugbrengen/sturen. Dit hoort zeker niet zo te zijn.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:12

Vreemd probleem, ik zou het er ook niet op gokken en gewoon om laten ruilen.
Je kan voor de vorm nog even een diagnostische test doen;
https://support.apple.com/en-us/HT202731

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-05 20:55

Toch maar een re-install gedaan en lijkt opgelost. Blijft niet meer plakken om 100% en loopt gewoon gradueel terug zoals je mag verwachten.

Heb best uitgebreid gezocht via Google maar ben dit issue nog niet eerder tegengekomen, maar lijkt dus wel echt een sofware issue te zijn (geweest).

Wat ik mij later realiseerde is at ik ook niet als je op batterij klikte een lijstje zag van applicaties die veel stroom verbruikten. Zie ik nu ook weer gewoon.

Ik wacht even een paar laadcycles af en kan altijd nog terugbrengen binnen de 30 dagen omruilgarantie maar verwacht niet dat dit nodig is

[Voor 44% gewijzigd door pieter81! op 28-02-2023 12:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-05 06:57
Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare en daar werken ze met (via school aangeschafte) MacBook Air’s.

Ik heb een inlog gekregen waar ik hem kan bestellen.

Het gaat om de MacBook Air M1, met vervolgens wat keuzes in configuraties:
M1, 8GB, 256GB - €999,58
M1, 16GB, 256GB - €1188,06
M1, 8GB, 512GB - €1188,06
M1, 16GB, 512GB - €1376,66

Ik twijfel heel erg wat wijsheid is. Is standaard goed genoeg voor schoolwerk, of is een uitbreiding aan te bevelen als we er vanuit gaan dat hij er minimaal 5 jaar en mogelijk 6 jaar mee vooruit zou moeten kunnen?

Er komt ook nog een 3 jarige service, support en verzekering bij van €157.

Dat maakt de goedkoopste optie €1156 en de duurste €1533

Ik twijfel echt zo erg, ik heb zelf een pro met 16/512 en loop daar echt nooit tegen limieten aan. Ik ben op zoek naar mensen die al jaren een M1 air hebben en hem met wat werkload gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:32:
Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare en daar werken ze met (via school aangeschafte) MacBook Air’s.

M1, 8GB, 256GB - €999,58

Ik twijfel heel erg wat wijsheid is. Is standaard goed genoeg voor schoolwerk, of is een uitbreiding aan te bevelen als we er vanuit gaan dat hij er minimaal 5 jaar en mogelijk 6 jaar mee vooruit zou moeten kunnen?

Ik twijfel echt zo erg, ik heb zelf een pro met 16/512 en loop daar echt nooit tegen limieten aan. Ik ben op zoek naar mensen die al jaren een M1 air hebben en hem met wat werkload gebruiken.
Voor basis schoolwerk is de 8GB, 256GB ruim voldoende.

Maar die kun je voor veel minder krijgen als je rondshopt. Kijk even op de pricewatch.

16GB is alleen interessant als je vaak grote apps naast elkaar draait of aan videobewerking doet.

Opslag kun je via Thunderbolt/USB3.2/USB4 veel goedkoper uitbreiden dan wat Apple voor een grotere SSD vraagt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweak_ers
Heroic_Nonsense schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Voor basis schoolwerk is de 8GB, 256GB ruim voldoende.

Maar die kun je voor veel minder krijgen als je rondshopt. Kijk even op de pricewatch.

16GB is alleen interessant als je vaak grote apps naast elkaar draait of aan videobewerking doet.

Opslag kun je via Thunderbolt/USB3.2/USB4 veel goedkoper uitbreiden dan wat Apple voor een grotere SSD vraagt.
Ja? Dus geen upgrade?
Ik twijfelde aan 16/512 voor €370 meerprijs.

Maar als het niet nodig is, is het onzin natuurlijk.

Hij kan alleen via school worden aangeschaft ivm 3 jarige verzekering tegen schade en diefstal voor €157.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 22:08
Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ja? Dus geen upgrade?
Ik twijfelde aan 16/512 voor €370 meerprijs.

Maar als het niet nodig is, is het onzin natuurlijk.

Hij kan alleen via school worden aangeschaft ivm 3 jarige verzekering tegen schade en diefstal voor €157.
€157 voor 3 jaar verzekering klinkt niet per se heel goedkoop, zeker als je daardoor een paar honderd euro meer voor de laptop moet betalen. Ik zou toch even rondkijken of ergens anders kopen (en verzekering dus zelf afsluiten) niet goedkoper is :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:32:

M1, 8GB, 256GB - €999,58

Op dit moment is de 8/256 bij Bol in de aanbieding voor €819 dus dat kan goedkoper. Qua verzekering zou ik altijd voor AppleCare Plus gaan dan heb je 3 jaar garantie én Accidental Care dan heb je een onbeperkt aantal schadegevallen (wel €99 eigen risico) Bovendien is je accu dan ook gedekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Tweak_ers Ik zou nu echt geen M1 Air kopen, wacht even tot Apple weer begint met Back 2 School aanbiedingen.

Ben zelf een groot fan van de M1 Air en zou die doorgaans in de aanbieding eigenlijk aan iedereen kunnen aanbevelen, echter als je er nu nog minimaal 5 jaar vooruit mee wilt is de M2 ( als hij straks in de aanbieding komt misschien wel een betere aankoop, qua design sowieso ook wat moderner).

Voor schoolwerk is het basismodel inderdaad prima, maar hoe zit het verder met hobby’s en interesses of mag hij jouw laptop gebruiken als het nodig is als er wat meer performance nodig is?

[Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 29-05-2023 10:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat betreft het scherm met dunne bezels vind ik de M2 inderdaad moderner, maar voor de behuizing vind ik het tegenovergestelde gelden. Die wigvorm van de M1, waarbij de handpalmen op het extreem dunne deel rusten, vind ik veel moderner en ook ergonomischer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Cap schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:22:
Wat betreft het scherm met dunne bezels vind ik de M2 inderdaad moderner, maar voor de behuizing vind ik het tegenovergestelde gelden. Die wigvorm van de M1, waarbij de handpalmen op het extreem dunne deel rusten, vind ik veel moderner en ook ergonomischer.
100% dit plus de M2 is substantieel duurder voor een heel klein beetje meer performance. Vind wel de zwarte erg mooi overigens ;)
Voor die Bol prijs zou ik een M1 een nobrainer noemen. Extra storage is easy met een Thunderbird SSD eraan te fixen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
Greatsword schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:17:
@Tweak_ers Ik zou nu echt geen M1 Air kopen, wacht even tot Apple weer begint met Back 2 School aanbiedingen.

Ben zelf een groot fan van de M1 Air en zou die doorgaans in de aanbieding eigenlijk aan iedereen kunnen aanbevelen, echter als je er nu nog minimaal 5 jaar vooruit mee wilt is de M2 ( als hij straks in de aanbieding komt misschien wel een betere aankoop, qua design sowieso ook wat moderner).

Voor schoolwerk is het basismodel inderdaad prima, maar hoe zit het verder met hobby’s en interesses of mag hij jouw laptop gebruiken als het nodig is als er wat meer performance nodig is?
Tomba schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Op dit moment is de 8/256 bij Bol in de aanbieding voor €819 dus dat kan goedkoper. Qua verzekering zou ik altijd voor AppleCare Plus gaan dan heb je 3 jaar garantie én Accidental Care dan heb je een onbeperkt aantal schadegevallen (wel €99 eigen risico) Bovendien is je accu dan ook gedekt.
Hahn schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:21:
[...]

€157 voor 3 jaar verzekering klinkt niet per se heel goedkoop, zeker als je daardoor een paar honderd euro meer voor de laptop moet betalen. Ik zou toch even rondkijken of ergens anders kopen (en verzekering dus zelf afsluiten) niet goedkoper is :)
Sorry, misschien niet duidelijk genoeg.

Hij dient via school gekocht te worden.

Voor die €157 zitten er ook alle licenties van schoolboeken en werkboeken bij.

Alle support via school.

Dit wisten we overigens bij de schoolkeuze, dus nemen we voor lief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
[...]

[...]

[...]

Alle support via school.

Bijzonder dat dat verplicht is dan, maar goed :)
16GB RAM is Nice to have (minder swapping naar disk dus SSD slijt minder snel) maar absoluut geen voorwaarde om MacOS perfect te draaien. En als je m alleen voor school gebruikt kan 256GB makkelijk uit. Ik heb nu bijna 2.5 jaar mijn Air (gebruik m puur privé) en heb nog geen 100GB in gebruik.
NB als je Adobe software gaat gebruiken is 16GB wel handig om te hebben.

[Voor 4% gewijzigd door Tomba op 29-05-2023 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:15:
[...]

[...]

[...]

Alle support via school.

Toevallig gisteren ook iemand de M1 (met 16GB en 512GB SSD) aangeraden hier. Mijn vrouw gebruikt de M1 voor de designpakketten van Adobe (nadruk Illustrator en Indesign). Persoonlijk heb ik de instap Air M1 met 8GB en 256GB SSD en loop nog niet merkbaar tegen de beperkingen op na ongeveer twee jaar.

Ik gebruik hem veel voor office taken maar edit er ook wel eens een simpele video mee of bewerk er RAW bestanden mee van een Full frame camera zonder problemen (Sony A7C). Wij hebben onze Macs meestal 4 jaar in gebruik voordat we updaten en zijn nog vrijwel nooit tegen problemen aangelopen. Ik verwacht ook niet dat je zoon in zijn schooltijd tegen de limieten van de M1 aanloopt, bij twijfel en voldoende budget de upgrade met 16GB ram (en eventueel grotere ssd) nemen en dan komt het wel goed, succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweak_ers
D-Ed schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Toevallig gisteren ook iemand de M1 (met 16GB en 512GB SSD) aangeraden hier. Mijn vrouw gebruikt de M1 voor de designpakketten van Adobe (nadruk Illustrator en Indesign). Persoonlijk heb ik de instap Air M1 met 8GB en 256GB SSD en loop nog niet merkbaar tegen de beperkingen op na ongeveer twee jaar.

Ik gebruik hem veel voor office taken maar edit er ook wel eens een simpele video mee of bewerk er RAW bestanden mee van een Full frame camera zonder problemen (Sony A7C). Wij hebben onze Macs meestal 4 jaar in gebruik voordat we updaten en zijn nog vrijwel nooit tegen problemen aangelopen. Ik verwacht ook niet dat je zoon in zijn schooltijd tegen de limieten van de M1 aanloopt, bij twijfel en voldoende budget de upgrade met 16GB ram (en eventueel grotere ssd) nemen en dan komt het wel goed, succes!
Thnx!
Hij gaat “simpele” havo/vwo doen, dus geen adobe en andere bewerking.
Gaat puur om school apps en Office pakketten.
Tomba schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Bijzonder dat dat verplicht is dan, maar goed :)
16GB RAM is Nice to have (minder swapping naar disk dus SSD slijt minder snel) maar absoluut geen voorwaarde om MacOS perfect te draaien. En als je m alleen voor school gebruikt kan 256GB makkelijk uit. Ik heb nu bijna 2.5 jaar mijn Air (gebruik m puur privé) en heb nog geen 100GB in gebruik.
NB als je Adobe software gaat gebruiken is 16GB wel handig om te hebben.
Het hoort een beetje bij de keuze van de school. Niet verplicht, maar volgens mij hadden ze vorig jaar 1 klas zónder laptop, de rest allemaal met.

Ze stemmen onderwijs en opdrachten er ook op af.

Dat het via school moet heeft te maken met support verwacht ik. Als je laptop kapot gaat, ligt er direct een leen/nieuw model klaar.
Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee