Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:03
Hi all, ik weet dat deze vraag hier niet helemaal thuis hoort maar ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Op een MacBook M1 is het besturingssysteem weg, niet goed naar fabrieksinstellingen gezet, kan niet meer opstarten omdat het password mist of niet bekend is etc. Hoe krijg ik er weer een clean OS op geïnstalleerd?

Ik kan eventueel een bootable USB stick maken met MacOS Monterey erop geïnstalleerd, maar hoe dan verder? |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Davidas op 13-04-2022 16:56 ]

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Davidas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:04:

Op een MacBook M1 is het besturingssysteem weg, niet goed naar fabrieksinstellingen gezet, kan niet meer opstarten omdat het password mist of niet bekend is etc. Hoe krijg ik er weer een clean OS op geïnstalleerd?

Ik kan eventueel een bootable USB stick maken met MacOS Monterey erop geïnstalleerd, maar hoe dan verder? |:(
Als je het wachtwoord niet weet kunnen we je niet helpen ivm fraude, diefstal etc anders gewoon via onderstaande. In het ergste geval moet je naar Apple met de aankoopbon.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh27903/mac

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 13-04-2022 18:07 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 17:10
@Davidas powerknop ingedrukt houden al geprobeerd? Dan krijg je options scherm erbij...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:03
Quakie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:18:
@Davidas powerknop ingedrukt houden al geprobeerd? Dan krijg je options scherm erbij...
Ja, maar dan moet ik alsnog eerst met een Apple ID inloggen voordat ik de geavanceerde instellingen kan openen.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

@Davidas problemen horen in een eigen topic, maar als het hier gaat om een 'vergeten' wachtwoord, dan gaan we je daar niet mee helpen (zie ook algemeen beleid). Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met Apple.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Daedalus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:43:
@Davidas problemen horen in een eigen topic, maar als het hier gaat om een 'vergeten' wachtwoord, dan gaan we je daar niet mee helpen (zie ook algemeen beleid). Het enige wat je kunt doen is contact opnemen met Apple.
Of contact opnemen met de vorige eigenaar. Die kan vanuit zijn Apple ID de MacBook verwijderen als het goed is.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 10:39
Zijn er hier toevallig mensen die een Macbook Air M1 8GB geheugen & 512gb opslag versie hebben een Xcode development doen (SwiftUI)? Ik wil graag een Macbook Air aanschaffen maar om een of andere reden hebben ze hier in Zuid-Amerika alleen maar 8GB versies te koop. Probeer ook wat reviews te vinden maar bijna iedereen gebruikt dee 16GB versie dus zoek wat gebruikerservaringen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tripwire999 op 14-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03:02
Tripwire999 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:35:
Zijn er hier toevallig mensen die een Macbook Air M1 8GB geheugen & 512gb opslag versie hebben een Xcode development doen (SwiftUI)? Ik wil graag een Macbook Air aanschaffen maar om een of andere reden hebben ze hier in Zuid-Amerika alleen maar 8GB versies te koop. Probeer ook wat reviews te vinden maar bijna iedereen gebruikt dee 16GB versie dus zoek wat gebruikerservaringen.
Ik doe er wel eens wat mee op amateur niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tripwire999 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:35:
Je moet het zo zien, in principe kan je zowat elk programma zonder problemen met 8GB draaien.

De vraag is echter gebruik je dit soort zware programma's vaak en voor je beroep o.i.d.?

Is het eens in de zoveel tijd of hobbymatig, dan gewoon lekker voor het base model gaan.
Verdien je er dagelijks je brood mee, heb je nog een tal van andere programma standaard open staan, veel aan het multitasken e.d. dan is 16GB gewoon verstandig als je de laptop een paar jaar gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Greatsword schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:31:
[...]

Je moet het zo zien, in principe kan je zowat elk programma zonder problemen met 8GB draaien.

De vraag is echter gebruik je dit soort zware programma's vaak en voor je beroep o.i.d.?

Is het eens in de zoveel tijd of hobbymatig, dan gewoon lekker voor het base model gaan.
Verdien je er dagelijks je brood mee, heb je nog een tal van andere programma standaard open staan, veel aan het multitasken e.d. dan is 16GB gewoon verstandig als je de laptop een paar jaar gaat gebruiken.
Het is meer een tijdelijke oplossing voor hier in Zuid-Amerika. Als ik weer terug in NL ben dan ligt er een Macbook Pro 16" met m1 pro klaar :) daarna gaat m'n vriendin hem gebruiken voor dingen, maar geen zware applicaties of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tripwire999 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:49:
[...]

Het is meer een tijdelijke oplossing voor hier in Zuid-Amerika. Als ik weer terug in NL ben dan ligt er een Macbook Pro 16" met m1 pro klaar :) daarna gaat m'n vriendin hem gebruiken voor dingen, maar geen zware applicaties of iets dergelijks
Verwacht dat je als tijdelijke oplossing dan wel uit de voeten kunt. Wellicht dat je iets meer geduld moet hebben bij laden van een grote build vol third party libraries enzo, dan dat je straks op je 16" aan het wachten bent. Maar ik heb wel een lichte app gemaakt met Swift UI zonder third party stuff en dat ging prima op de air. Dingen zonder swift UI in Xcode ging ook wel prima, inclusief met meerdere schermen en wegschrijven naar lokale database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
PrimusIP schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:30:
[...]

Verwacht dat je als tijdelijke oplossing dan wel uit de voeten kunt. Wellicht dat je iets meer geduld moet hebben bij laden van een grote build vol third party libraries enzo, dan dat je straks op je 16" aan het wachten bent. Maar ik heb wel een lichte app gemaakt met Swift UI zonder third party stuff en dat ging prima op de air. Dingen zonder swift UI in Xcode ging ook wel prima, inclusief met meerdere schermen en wegschrijven naar lokale database.
Nou dat geduld heb ik al opgebracht met mijn huidige MBP 2018 wat een drama Macbook is dat zeg :( dus kan alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-07 23:04

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tripwire999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:49:
[...]

Nou dat geduld heb ik al opgebracht met mijn huidige MBP 2018 wat een drama Macbook is dat zeg :( dus kan alleen maar beter worden.
Ik heb zelf ook een MBP 2018 (zakelijk) naast mijn MBA M1 (privé) en kan niet zeggen dat die drama is? (Sterker nog omdat ik m zo fijn vond ben ik privé overgestapt naar de MBA vanaf een Windows laptop)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:28

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Tripwire999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:49:
[...]

Als je MBP 2018 een drama is met je huidige workflow is het misschien toch handig naar de 16 GB versie te gaan. XCode lust toch wel wat resources en als je met simulators aan de gang gaat tikt dat ook wel redelijk aan.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Tomba schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb zelf ook een MBP 2018 (zakelijk) naast mijn MBA M1 (privé) en kan niet zeggen dat die drama is? (Sterker nog omdat ik m zo fijn vond ben ik privé overgestapt naar de MBA vanaf een Windows laptop)
Nou die van mij wel, ik heb constant throttling issues die m'n CPU speed verlaagt tot 20%, charging issues e.t.c. vergelijking:
Compile times Xcode MPB 2018: 400 sec (met throttle), M1 Pro van collega: 90 sec

Sterker nog in zit nu in Zuid-Amerika zonder verwarming 5 graden buiten dus koud in huis. MBP 2018 throttled tijdens compilen nog steeds m'n CPU naar 40% speed :(
Hertog schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:12:
[...]

Als je MBP 2018 een drama is met je huidige workflow is het misschien toch handig naar de 16 GB versie te gaan. XCode lust toch wel wat resources en als je met simulators aan de gang gaat tikt dat ook wel redelijk aan.
Dat is dus de vraag, heb ik op een M1 Macbook Air 16gb nodig. Ik draai 1 simulator en SwiftUI previews. Ik probeer dat uit te vinden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tripwire999 op 15-04-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tripwire999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:17:
[...]

Nou die van mij wel, ik heb constant throttling issues die m'n CPU speed verlaagt tot 20%, charging issues e.t.c. vergelijking:
Compile times Xcode MPB 2018: 400 sec (met throttle), M1 Pro van collega: 90 sec

Sterker nog in zit nu in Zuid-Amerika zonder verwarming 5 graden buiten dus koud in huis. MBP 2018 throttled tijdens compilen nog steeds m'n CPU naar 40% speed :(

[...]
oei das inderdaad wel kak, dan snap ik je uitspraak. Ik compile verder niets, gebruik de MBP 2018 puur voor Office/internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripwire999
Tomba schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:28:
[...]

oei das inderdaad wel kak, dan snap ik je uitspraak. Ik compile verder niets, gebruik de MBP 2018 puur voor Office/internet.
Ja als het dus warm buiten word meer dan 20 graden dan is de MBP tijdens compileren niet meer bruikbaar 8)7 en duurt alles ontzettend lang. Dat is ook de reden waarom ik een tussenoplossing zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:04
PrimusIP schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:30:
[...]

Verwacht dat je als tijdelijke oplossing dan wel uit de voeten kunt. Wellicht dat je iets meer geduld moet hebben bij laden van een grote build vol third party libraries enzo, dan dat je straks op je 16" aan het wachten bent.
Uitbesteden aan Azure DevOps / Github pipelines? Ik bedoel, daar kan je een dikke build bak krijgen zodat je laptop minder werk hoeft te doen. En ja, volgens mij biedt AzDO MacOS gebaseerde agents.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:04
Tripwire999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:17:
[...]

Ik begin te vermoeden dat er moet de koeler van jouw MBP iets mis is. Dat moet op te lossen zijn, maar niet zonder gereedschap en koelpasta.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Volgens mij doen 2018 versies dat. De 2019 MBP met i9 sowieso... die doet al aan throttlen als je aan het browsen bent..
Als ik het goed heb doen alle versies dat tot en met 2017 dat niet.

Het is bizar om te zien, maar mijn MBP van eind 2014 trekt gewoon 65 watt uit het stopcontact bij 100% load... in idle is dit vaak ook gewoon 12 a 15 watt.. Throttlen doet ie niet. Niet te vergelijken met een m1 air (idle tussen 3 en 5 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45
BillSpaarbank schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:58:
[...]

Of contact opnemen met de vorige eigenaar. Die kan vanuit zijn Apple ID de MacBook verwijderen als het goed is.
Dat ligt eraan of het een firmwarewachtwoord is of een activeringsslot inderdaad :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 14:53
RicoK schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:40:
Nou, hehe, ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb deze sleeve van tomtoc besteld.
Ik ben ook op zoek naar een zo strak mogelijke sleeve voor de M1 Air. @RicoK hoe strak is dit exemplaar? Omdat er bij staat dat ie ook voor de MBP geschikt isben ik een beetje huiverig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
@Payton Strak! ;)
De opstaande randen moeten welhaast om de MBA M1 worden gevouwen bij het insteken of ontvouwen worden om de MBA M1 eruit te halen. De MBA zal er daarom niet zo snel, misschien wel nooit, zo maar uit kunnen vallen.
Door de bescherming is de sleeve daarentegen geen slank exemplaar. Het opbergvakje is groot genoeg voor de lader, losse kabels, zo'n USB-C hubje, een Card-reader etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Payton en @RicoK We hebben een apart topic voor sleeves e.d.

Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 21:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:10
Graag verder in het desbetreffende topic :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-07 14:53
O gemist - ik ga daar verder. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 04:59
pimsaint schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 05:35:
[...]
Heb het nu een weekje draaien (Onedrive for Apple Silicon) en het voelt een stuk vlotter aan! In vergelijking met de Intel versie dan wel, want het blijft een gedrocht en staat nog steeds in het lijstje 'Using significant energy'.
In navolging van OneDrive is daar dan EINDELIJK een Apple Silicion (beta) versie van Teams. Volgens mij zijn nu alle Office 365 apps native beschikbaar voor M1.

Meteen geïnstalleerd en eigenlijk precies dezelfde ervaring als met OneDrive. Het is en blijft een onnodige gedrocht, maar voelt nu wel wat sneller aan en vreet een stuk minder van mijn geheugen en batterij.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dat is mooi en werd ook wel tijd. Ik ben toch wel aantal keren berichten tegen gekomen van mensen die klaagden over tegenvallend batterij vermogen of dat 8gb niet genoeg is. En dat het dan blijkt dat ze dingen als Teams en dergelijke Intel apps gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PrimusIP schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:00:
Dat is mooi en werd ook wel tijd. Ik ben toch wel aantal keren berichten tegen gekomen van mensen die klaagden over tegenvallend batterij vermogen of dat 8gb niet genoeg is. En dat het dan blijkt dat ze dingen als Teams en dergelijke Intel apps gebruiken.
Nu WhatsApp Desktop nog. Het zal toch niet zo lastig zijn om te porten van iOS naar M1?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 04:59
THE_BASE schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:36:
[...]
Het zal toch niet zo lastig zijn om te porten van iOS naar M1?
Nee, dat is inderdaad slechts een vinkje in de store voor de developers. Maar veel developers willen hun mobiele app niet draaiende hebben op MacOS, en als gebruiker wil je dat eigenlijk ook niet.

Echter, volgens mij is de desktop versie van Whatsapp, net als Teams, een electron app. Dus waarom dat zo lang moet duren is mij ook onduidelijk..

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 16:06

ralpje

Deugpopje

Ik ben van plan m'n Air M1 via een dock aan twee externe schermen te koppelen, in plaats van m'n huidige 34" curved widescreen (omdat die elders ingezet gaat worden).
Ik zou zweren dat er een topic was met ervaringen over docks voor dual screen oplossing voor de M1, maar de zoekfunctie laat me in de steek.
Heeft iemand nog ergens een linkje in z'n bookmarks staan? O-)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ralpje schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:43:
Ik ben van plan m'n Air M1 via een dock aan twee externe schermen te koppelen, in plaats van m'n huidige 34" curved widescreen (omdat die elders ingezet gaat worden).
Ik zou zweren dat er een topic was met ervaringen over docks voor dual screen oplossing voor de M1, maar de zoekfunctie laat me in de steek.
Heeft iemand nog ergens een linkje in z'n bookmarks staan? O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9UyaU26S1wzyWk_edUXd1fY1Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xxa6S50jWc4egsSb5Z828Kv.jpg?f=fotoalbum_large

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-07 16:06

ralpje

Deugpopje

Als je me zoekt, ik zit me even in een hoekje te schamen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Verwachten we nog een macbook air met m2 chip en wat gaat dat doen met de m1 versie ?

Hogere prijs van de m2 versie of de m1 versie als goedkoper basis model en zo de markt vergroten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Gandalf68 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:54:
Verwachten we nog een macbook air met m2 chip en wat gaat dat doen met de m1 versie ?

Hogere prijs van de m2 versie of de m1 versie als goedkoper basis model en zo de markt vergroten ?
Blijft speculatie, normaliter is het natuurlijk een opvolger en gaat de voorgaande versie er uit.

Vanwege het re-design mogelijk wel een prijsverhoging maar ik zou het vreemd vinden als ze 2 Airs tegelijkertijd blijven verkopen aangezien de performance waarschijnlijk niet zo heel veel beter is.

Aan de andere kant is er bij de Pro wel altijd een instap model geweest en een high end model dus het zou zomaar kunnen.

De meerprijs zal hem dan voornamelijk zitten in de marginale performance verbetering, nieuw design en kleur optie.

[ Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 21-05-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Ik ga maar even afwachten tot wwdc en dan beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gandalf68 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:00:
Ik ga maar even afwachten tot wwdc en dan beslissen.
Dat zou ik doen, mocht de huidige MacBook Air ineens voor een spetterende prijs beschikbaar komen, zou ik niet twijfelen en direct toeslaan. Zo had ik mijn huidige MacBook Air M1 voor 849 euro via Media Markt een tijd geleden.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 11:11
Ik ben bang dat we medio oktober pas nieuwe MacBook Airs gaan zien. Maar ik zit er graag naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubun2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 15:08
Na 10 maanden, reden voor ongerustheid? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBZrv8NUVpOn2Xn2X8WTDydWllg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8S8p5OHodnNEetzGrA1kMiQ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@ubun2 Welke app is dit?

Zie je het zelfde als je kijkt bij? https://support.apple.com/nl-nl/HT201585

Zit hier na 7 maanden op onderstaande. Staat geoptimaliseerd opladen bij jou aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7t7cf1CVJpKfmLcDF7phD9exlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLCYAD16656HSgIUt2aiIAaz.png?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Greatsword op 24-05-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
ubun2 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:45:
Na 10 maanden, reden voor ongerustheid? [Afbeelding]
Nu kan de capaciteit wat fluctueren, maar ik vind 88% wel iets te laag na 10 maanden. Ik gebruik sinds dag 1 de (gratis) app ALDente, deze zorgt voor het meest optimaal opladen van de batterij. Ik heb mijn 16'' Macbook M1 Pro nu 6 maanden in gebruik en de batterijcapaciteit is nog steeds 100%.

https://apphousekitchen.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubun2
Zie je het zelfde als je kijkt bij? https://support.apple.com/nl-nl/HT201585

Bedankt voor de tip: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVHXFC1AGlMClqBRYgY0e6kA-PQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MKrChG6Javtnt0F0PL43qZR4.png?f=user_large

[ Voor 80% gewijzigd door ubun2 op 24-05-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ubun2
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Nu kan de capaciteit wat fluctueren, maar ik vind 88% wel iets te laag na 10 maanden. Ik gebruik sinds dag 1 de (gratis) app ALDente, deze zorgt voor het meest optimaal opladen van de batterij. Ik heb mijn 16'' Macbook M1 Pro nu 6 maanden in gebruik en de batterijcapaciteit is nog steeds 100%.

https://apphousekitchen.com
Ik heb die app een tijdje gebruikt maar na verloop van tijd laadde de accu toch tot 100% op. Heb het daarna maar verwijdert en vertrouwde meer op het ingebouwde beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 21:03
M1 2020 Air

Aantal cycli: 38
Conditie: Normaal
Maximumcapaciteit: 98%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@ubun2 wat vreemd.

ik gebruik mijn MBA zo te zien intensiever (althans de accu dan) en zit al op 57 cycles in ongeveer 6 maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgNyobrZWBXnbN4_4HSxo8_0jr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GIuUExzize0uNbLfxqz06WSn.jpg?f=user_large

Ik gebruik alleen de ingebouwde laadoptimalisatie van macOS; geen externe tools. En dus een battery health van 100% bij 57 cycles.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
Ik ben ermee gestopt qua bijhouden. Dit apparaat is zo geweldig en ik gebruik hem zowat 100% op batterij. Echt voor mij een iPad killer. Leg hem weg. Dagen later pak ik hem en dan gewoon nog genoeg batterij om iets te doen. Altijd paraat. Heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Ik zou er ook niet teveel naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PSnxpAC6L3osUJhFQaCKXYUQCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqK6ZiLgHClJwNI3Wv1kKcRa.png?f=user_large
(MBP uit 2017)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Zo dan. Hoe krijg je dit voor elkaar ? Of is het geen m1 air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:40
Weet niet waar ik dit zou moeten plaatsen, ik hoor het wel als dit niet het goede topic is.

Ik heb een m1 macbook air, 16Gb, 512Gb ssd.
Nu heb ik parallels aangeschaft, en nu gaat mijn ssd opslag toch wel heel erg snel weinig worden.
Ik weet dat het technisch mogelijk is de ssd te vervangen door een grotere ssd, wil dus van 512Gb naar 1Tb.
Heeft iemand hier daar ervaring mee, of waar zou ik dat uit kunnen laten voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

CheopsChefren schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:39:
Weet niet waar ik dit zou moeten plaatsen, ik hoor het wel als dit niet het goede topic is.

Nu heb ik parallels aangeschaft, en nu gaat mijn ssd opslag toch wel heel erg snel weinig worden.
Ik weet dat het technisch mogelijk is de ssd te vervangen door een grotere ssd, wil dus van 512Gb naar 1Tb.
Heeft iemand hier daar ervaring mee, of waar zou ik dat uit kunnen laten voeren?
De SSD is on die op je processor dus die is niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@CheopsChefren je kan gewoon een externe SSD gebruiken zoals een Samsung T7 bijvoorbeeld.

https://tweakers.net/exte...ofFBpmk11oaB_cS2W6-ep7nDw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
Tomba schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:42:
[...]

De ssd op de m1 mba bestaat uit 2 chipjes gesoldeerd op het mobo-tje. Ze kunnen vervangen worden, maar als ik naar de youtube filmpjes kijk ga ik daar zeker niet aan beginnen. Maar een goede micro-soldeerder draait daar de handen niet voor om. Het moeilijkste, mijn aanname, hoe aan de juiste ssd chips te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
Greatsword schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:47:
@CheopsChefren je kan gewoon een externe SSD gebruiken zoals een Samsung T7 bijvoorbeeld.

https://tweakers.net/exte...ofFBpmk11oaB_cS2W6-ep7nDw
Dat weet ik, maar, ik vind dat onhandig. En het probleem. De apple software wordt standaard op de interne ssd geïnstalleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

4POX

Everybody is wired

Tomba schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Het geheugen zit op de processor. De SSD is/zijn aparte chip(s)

Stabiele hand en de juiste tools kan je het vervangen.

https://www.tomsguide.com...re-ram-or-swap-out-an-ssd

Het is veel werk. Niet iedereen kan het. Ik blijf hopen op de dag dat je overal ter wereld iemand is die snel en makkelijk tegen een eerlijke prijs de opslagruimte in een telefoon of macbook kan vervangen.

Bij de iPhone heb ik gezien dat het niet alleen gaat om het vervangen van de chip. Je moet ook bepaalde gegevens clonen van chip naar chip (Dit is een truc die criminelen gebruiken om een icloud lock te verwijderen
)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
CheopsChefren schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Dat weet ik, maar, ik vind dat onhandig. En het probleem. De apple software wordt standaard op de interne ssd geïnstalleerd
Ja maar je kan gewoon de VM op de externe SSD zetten of verplaatsen. Is letterlijk 2 minuten werk. Dat bestand staat nu waarschijnlijk in je documenten folder.

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 26-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
Greatsword schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Ja maar je kan gewoon de VM op de externe SSD zetten of verplaatsen. Is letterlijk 2 minuten werk. Dat bestand staat nu waarschijnlijk in je documenten folder.
Ik heb me daar niet in verdiept. Ga ik misschien nog wel eens doen.
Maar het komt er op neer, ik wil gewoon ipv de 512Gb ssd een 1Tb ssd. Ik heb de pest aan externe hardware, raak ik of kwijt, of ik vergeet het ergens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

CheopsChefren schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb me daar niet in verdiept. Ga ik misschien nog wel eens doen.
Maar het komt er op neer, ik wil gewoon ipv de 512Gb ssd een 1Tb ssd. Ik heb de pest aan externe hardware, raak ik of kwijt, of ik vergeet het ergens :)
En je MBA verkopen en een tweedehandsmodel met 1TB ervoor in de plaats kopen? Het prijsverschil is waarschijnlijk lager dan het laten vervangen van de (moeilijk verkrijgbare/moeilijk te plaatsen) SSD-chips.

Maar wat anderen hier ook al aangeven: je VM op een externe SSD zetten kost geen moeite. ik heb zelf een Sandisk Extreme PRO, met een zeer aangename hoge doorvoersnelheid op USB-C; ik merk nauwelijks verschil met de interne SSD (in de praktijk). Het ding is nauwelijks groter dan mijn bankpas (wel dikker) en gemaakt van een valbestendig materiaal (tot 1,5 meter geloof ik).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Is er tegenwoordig al een betere manier om een Macbook Air M1 aan te sluiten op een QHD 1440p monitor? Of bekend dat Apple hier iets aan gaat doen?

Connecten met HDMI geeft nog steeds korrelige letters op de externe 1440p monitor. Ik ben me bewust van BetterDummy, maar ik vind dat geen permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonasken
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-07 22:12
CheopsChefren schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:39:

Is niet mogelijk. Je zal moeten werken met een externe HDD of SSD

[ Voor 4% gewijzigd door Jonasken op 27-05-2022 01:42 ]

PSN: Jonasken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
Gautama schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:43:
Is er tegenwoordig al een betere manier om een Macbook Air M1 aan te sluiten op een QHD 1440p monitor? Of bekend dat Apple hier iets aan gaat doen?

Connecten met HDMI geeft nog steeds korrelige letters op de externe 1440p monitor. Ik ben me bewust van BetterDummy, maar ik vind dat geen permanente oplossing.
Het ligt niet aan je HDMI, de resolutie staat zoals in het andere topic ook wordt gemeld gewoon goed. Het is de manier waarop MacOS aan font smoothing doet. Hier staan commands die het wellicht wat beter voor je maken (onderin, gaat niet om de applicatie):
https://www.fontsmoothingadjuster.com/

verder de genoemde applicatie zorgt ervoor dat je kan scalen, wat een beter font geeft. Verder las ik dat je display zetten op RGB ipv YCbCr nog iets kan uitmaken, maar dit kun je allemaal op google vinden. Verder is het gewoon het verschil in PPI tussen je laptop en je beeldscherm en de manier van font redering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wat ook nog wel eens wil helpen, is HDR uitzetten in de display settings van macOS. Dat geeft op sommige externe schermen ook dat korrelige effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
M2 MacBook Air Among Most Likely WWDC Hardware Announcements, AR/VR Headset Unlikely
https://www.macrumors.com...t-likely-wwdc-unveilings/

Kleine kans, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:12

4POX

Everybody is wired

DBreda schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:48:
M2 MacBook Air Among Most Likely WWDC Hardware Announcements, AR/VR Headset Unlikely
https://www.macrumors.com...t-likely-wwdc-unveilings/

Kleine kans, maar toch.
M2 is een M1 met A15 cores? Verder alles hetzelfde. Zelfde aantal cores op 5nm.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
4POX schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:06:
[...]

M2 is een M1 met A15 cores? Verder alles hetzelfde. Zelfde aantal cores op 5nm.
Redesign zal waarschijnlijk interessanter zijn dan de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
Ik zou het liefst ook een 14 of 15-inch MacBook Air hebben. De specs met M1 of M2 zijn meer dan genoeg, maar 13-inch vind ik eigenlijk net iets te klein. Alsof 15-inch alleen voor pro gebruikers is... Als consument kun je nu gewoon geen grotere MacBook kopen. Wie weet ooit in de toekomst. Of stoppen met 'Air' en gewoon een 13 en 15-inch MacBook uitbrengen naast de 14- en 16-inch MacBook Pro.

[ Voor 20% gewijzigd door DBreda op 30-05-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Instant buy voor mij. Heb zelf power niet nodig. M1 air in 16 inch formaat zou zalig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-07 14:48

ChUcKiE

Dus........

Mijn spatiebalk blijft hangen op mijn MBA M1...heeft iemand dat hier ook al eens meegemaakt? Ik krijg het ook zo 1 2 3 niet meer uit die stand.

Een (moeizame) herstart leek het hersteld te hebben....lijkt dus meer softwarematig dan hardwarematig te zijn geweest. Heel vreemd.

[ Voor 32% gewijzigd door ChUcKiE op 20-06-2022 15:20 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07 15:02
Donderdag een MacBook Air M1 gehaald. Deze viel uit rond de 60% en deed het ook pas weer als de oplader er in zat.

Vrijdag terug en een nieuwe gekregen. Batterij netjes opgeladen tot 100% en helaas viel de MacBook weer uit rond de 60%. Opnieuw opgeladen tot 100% en toch weer hetzelfde. Ook nog opnieuw geïnstalleerd maar ook dat hielp niet.

Vandaag dus weer langs geweest en een nieuwe meegekregen. En ook deze valt uit bij de 60%. Mijn hoop is verloren. Op internet kan ik dit probleem ook niet vinden op twee reddit posts na.

Heeft iemand nog een idee? Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bearmun schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:30:
Donderdag een MacBook Air M1 gehaald. Deze viel uit rond de 60% en deed het ook pas weer als de oplader er in zat.

Vrijdag terug en een nieuwe gekregen. Batterij netjes opgeladen tot 100% en helaas viel de MacBook weer uit rond de 60%. Opnieuw opgeladen tot 100% en toch weer hetzelfde. Ook nog opnieuw geïnstalleerd maar ook dat hielp niet.

Vandaag dus weer langs geweest en een nieuwe meegekregen. En ook deze valt uit bij de 60%. Mijn hoop is verloren. Op internet kan ik dit probleem ook niet vinden op twee reddit posts na.

Heeft iemand nog een idee? Doe ik iets fout?
Ik kan me twee oorzaken bedenken (zonder het apparaat gezien te hebben dan):

1. alle drie de machines komen uit dezelfde batch en hebben dezelfde storing (maar dan zou ik wel meer meldingen verwachten)
2. Je hebt iets teruggezet uit een backup van een oudere mac dat dit probleem veroorzaakt.

Voor wat betreft 2: heb je iets van batterijmanagementsoftware op je MBA staan? Wellicht onbedoeld omdat het in de backup van je oude mac zat?

Wellicht ook een idee om de batterij opnieuw te calibreren.

Edit: dit is ook een handig stappenplan om eens te doorlopen: https://www.macbookproslow.com/mac-shut-down-when-unplugged/

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 20-06-2022 15:39 . Reden: Nieuwe informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:44
Ik heb onlangs een trial gestart van Photoshop Elements, kwa functies voldoet het maar wat is het traag zeg. Verder heb geen andere software van Adobe. Hoe is jullie ervaring met Adobe producten? Zullen zij nog wat doen aan de performance or doen ze vrij weinig voor de M1 gebruikers?

/edit
https://helpx.adobe.com/d...pple-silicon-m1-chip.html

Ik zie dat Photoshop Elements geen native M1 ondersteuning heeft. Ik ben benieuwd of ze dit nog een keer gaan compileren voor M1.

[ Voor 27% gewijzigd door c-nan op 20-06-2022 16:07 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:47:
Ik heb onlangs een trial gestart van Photoshop Elements, kwa functies voldoet het maar wat is het traag zeg. Verder heb geen andere software van Adobe. Hoe is jullie ervaring met Adobe producten? Zullen zij nog wat doen aan de performance or doen ze vrij weinig voor de M1 gebruikers?
Zie elements er ook niet tussen staan, dus dat is niet gek.

https://isapplesiliconready.com/

Tijd dus om over te stappen naar LR / PS of een andere fotoprogramma. Heb je de gratis versie van CaptureOne bijvoorbeeld al eens geprobeerd? Voor mij echt een verademing qua snelheid.

https://www.captureone.com/en/capture-one-express

Hoor verder ook goede dingen over Affinity. https://affinity.serif.co...1KfwKzEAAYASAAEgIghfD_BwE

[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 20-06-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

c-nan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:47:

/edit
https://helpx.adobe.com/d...pple-silicon-m1-chip.html

Ik zie dat Photoshop Elements geen native M1 ondersteuning heeft. Ik ben benieuwd of ze dit nog een keer gaan compileren voor M1.
Gaat het je puur om fotobewerking? Probeer dan eens Pixelmator Pro in de Mac app store. Goedkoper dan Elements, uitgebreider en wel M1 native (en razendsnel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Gaat het je puur om fotobewerking? Probeer dan eens Pixelmator Pro in de Mac app store. Goedkoper dan Elements, uitgebreider en wel M1 native (en razendsnel).
Wat het minimaal moet kunnen:
- Resizen foto's
- Crop tool
- Selection tool
- Gradient tool
- Layers met opacity functie
- Bonus: Clone Stamp tool

Ik moet dus kunnen: foto's kunnen verkleinen, bepaalde informatie uit een foto wissen op een mooi manier (bijvoorbeeld kenteken mooi geel/oranje maken dmv gradient, maar dan moet je eerst de kenteken oppervlakte kunnen selecteren), 2 layers over elkaar kunnen leggen waarvan 1 een opacity/transparantie krijgt van 50%.

Zal vanavond eens naar de genoemde tools/apps kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Greatsword schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Zie elements er ook niet tussen staan, dus dat is niet gek.

https://isapplesiliconready.com/

Tijd dus om over te stappen naar LR / PS of een andere fotoprogramma. Heb je de gratis versie van CaptureOne bijvoorbeeld al eens geprobeerd? Voor mij echt een verademing qua snelheid.

https://www.captureone.com/en/capture-one-express

Hoor verder ook goede dingen over Affinity. https://affinity.serif.co...1KfwKzEAAYASAAEgIghfD_BwE
Ik vind Adobe PS ontzettend duur voor puur hobbymatig gebruik. Ik verdien er niets mee, om dan maandelijks 30 euro te betalen vind ik veel te veel. Liever een one time fee van 250,- oid, maar om dat bedrag jaarlijks opnieuw te moeten betalen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Ik vind Adobe PS ontzettend duur voor puur hobbymatig gebruik. Ik verdien er niets mee, om dan maandelijks 30 euro te betalen vind ik veel te veel. Liever een one time fee van 250,- oid, maar om dat bedrag jaarlijks opnieuw te moeten betalen......
Snap je punt, dan is Affinity waarschijniljk wel iets voor je, maar ik zou ook zeker Capture One even checken, daar kan je ook gewoon met lagen e.d. werken.

Adobe is trouwens wel wat goedkoper: https://www.adobe.com/nl/...otography&plan=individual en ik weet dat veel mensen ook gebruik maken van de Turkse koers voor nog scherpere prijzen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Greatsword schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:26:
[...]

Snap je punt, dan is Affinity waarschijniljk wel iets voor je, maar ik zou ook zeker Capture One even checken, daar kan je ook gewoon met lagen e.d. werken.

Adobe is trouwens wel wat goedkoper: https://www.adobe.com/nl/...otography&plan=individual en ik weet dat veel mensen ook gebruik maken van de Turkse koers voor nog scherpere prijzen ;)
Toevallig heb ik naast de Nederlandse ook de Turkse nationaliteit en tevens ook een adres in Turkije, dus zou het kunnen overwegen :P

8 euro/maand is al heel wat beter :)

11 euro/maand voor de hele Create Cloud package 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@c-nan Pixelmator pro is toevallig nu 50% afgeprijsd. Volgens mij doen ze dat maar twee x per jaar.

Werkt super op m1. Doet ML snel. Integratie met Apple Photos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

c-nan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Wat het minimaal moet kunnen:
- Resizen foto's
- Crop tool
- Selection tool
- Gradient tool
- Layers met opacity functie
- Bonus: Clone Stamp tool

Ik moet dus kunnen: foto's kunnen verkleinen, bepaalde informatie uit een foto wissen op een mooi manier (bijvoorbeeld kenteken mooi geel/oranje maken dmv gradient, maar dan moet je eerst de kenteken oppervlakte kunnen selecteren), 2 layers over elkaar kunnen leggen waarvan 1 een opacity/transparantie krijgt van 50%.

Zal vanavond eens naar de genoemde tools/apps kijken.
Dat kan Pixelmator Pro allemaal zonder problemen. Ook de Clone Stamp tool (met machine learning arachter ook nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Hmm ik ga die Pixelmator Pro maar eens uitproberen. Ik zag laatst dat ik al sinds 2015 10 euro per maand betaal voor Adobe Photoshop, reken maar uit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Blijkbaar erg Populair die Pixelmator, maar hier al ruim 10 jaar niet besproken ;)

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 20-06-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Greatsword schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:01:
Blijkbaar erg Populair die Pixelmator, maar hier al ruim 10 jaar niet besproken ;)

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7
Weinig over te klagen dus ook ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macbook.Air
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
c-nan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Toevallig heb ik naast de Nederlandse ook de Turkse nationaliteit en tevens ook een adres in Turkije, dus zou het kunnen overwegen :P

8 euro/maand is al heel wat beter :)

11 euro/maand voor de hele Create Cloud package 8)7
Sterker nog je kan 7,14€ betalen als je de studenten korting optie kiest.. ik heb namelijk het hele pakket dus premiere pro, Photoshop, lightroom, after effects, mobiele apps, etc etc en 100gb creative cloud opslag voor dus 7,14€ per maand.. :)

Ik doe dit met “bijna” al mijn abonnementen, netflix, youtube etc etc stukken goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07 15:02
Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:37:
[...]

Ik kan me twee oorzaken bedenken (zonder het apparaat gezien te hebben dan):

1. alle drie de machines komen uit dezelfde batch en hebben dezelfde storing (maar dan zou ik wel meer meldingen verwachten)
2. Je hebt iets teruggezet uit een backup van een oudere mac dat dit probleem veroorzaakt.

Voor wat betreft 2: heb je iets van batterijmanagementsoftware op je MBA staan? Wellicht onbedoeld omdat het in de backup van je oude mac zat?

Wellicht ook een idee om de batterij opnieuw te calibreren.

Edit: dit is ook een handig stappenplan om eens te doorlopen: https://www.macbookproslow.com/mac-shut-down-when-unplugged/
1. Zou kunnen maar dan zou ik inderdaad meer problemen verwachten.
2. Het was een fresh install. Dus geen rare software of iets dergelijks.

Ik heb nu in elk geval een 4e MacBook mee gekregen. In dit geval een zilveren ipv space gray in de hoop dat het een andere batch is.

Dankjewel voor de tips mbt calibratie. Mocht het nog steeds voorkomen bij deze MacBook zal ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Waarom is deze Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty) niet meer goed leverbaar ? ik ben geen apple gebruiker , wat zou ik dan wel kunnen aanschaffen ? heb ik echt 16 gb nodig of is 8 gb toekomstbestendig ?

[ Voor 3% gewijzigd door piotr123 op 22-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
piotr123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:09:
Waarom is deze Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd Spacegrijs (Qwerty) niet meer goed leverbaar ? ik ben geen apple gebruiker , wat zou ik dan wel kunnen aanschaffen ? heb ik echt 16 gb nodig of is 8 gb toekomstbestendig ?
Omdat de meeste winkels natuurlijk ruimte aan het maken zijn voor de nieuwe M2 Macbook Air.

[MacBook Air, M2, 2022] - Ervaringen & discussie

Dit topic staat verder vol met gebruikers ervaringen, dus lees je in zou ik zeggen. Voor de meeste mensen is 8GB prima, ook over een paar jaar maar ligt natuurlijk totaal aan wat voor programma's e.d. je dagelijks gebruikt, multitasking etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 22-06-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
Geen idee of je de M1 Air met 16GB kan blijven bestellen nadat de nieuwe air met M2 er is (juli).
Waarschijnlijk ligt dat aan de grondslag.. Dat er weinig vraag is naar een M1 air met 16GB omdat het prijstechnisch in de buurt komt van de nieuwe air M2 met 8GB.

Tja, of 8GB genoeg is ligt aan je workflow. Wat doe je precies ermee? Als je bijv Photoshop en Lightroom tegelijk gebruikt kan het lonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Als ik een USB-C naar HDMI-kabel aan mijn MacBook Air M1 hang, loopt het geluid/beeld niet synchroon. Ook komt het geluid uit de MacBook en niet uit de tv. HDMI zit aan de eARC, mocht dat verschil maken.

Helaas is de content niet via AirPlay te streamen, vandaar de kabel. Wellicht is de kabel niet goed, is een simpele kabel met 30Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:34:
Als ik een USB-C naar HDMI-kabel aan mijn MacBook Air M1 hang, loopt het geluid/beeld niet synchroon. Ook komt het geluid uit de MacBook en niet uit de tv. HDMI zit aan de eARC, mocht dat verschil maken.

Helaas is de content niet via AirPlay te streamen, vandaar de kabel. Wellicht is de kabel niet goed, is een simpele kabel met 30Hz.
Kan deze aanbevelen https://www.amazon.nl/uni...olt-MacBook/dp/B07CL2RHX5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De kabel is zeker het probleem.

Een USB-C > HDMI-kabel die ik hier heb liggen, doet precies hetzelfde. Maar mijn UGreen USB-C > vanalles-en-nog-wat-en-ook-nog-HDMI doet het dan weer perfect (en op 60Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik had deze kabel, meer een adapter. Had eenmalig beeld. Daarna de melding ‘indeling ongeldig’, aldus LG OLED.

https://www.bol.com/nl/nl...3-zwart/9300000074277237/

Nu deze besteld met betere recensies en direct USB-C naar HDMI. Liever bol.com, maar als deze ook niet werkt ga ik voor Ugreen via Amazon.

https://www.bol.com/nl/nl...acegrey/9300000084699321/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
THE_BASE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:52:
Ik had deze kabel, meer een adapter. Had eenmalig beeld. Daarna de melding ‘indeling ongeldig’, aldus LG OLED.

https://www.bol.com/nl/nl...3-zwart/9300000074277237/

Nu deze besteld met betere recensies en direct USB-C naar HDMI. Liever bol.com, maar als deze ook niet werkt ga ik voor Ugreen via Amazon.

https://www.bol.com/nl/nl...acegrey/9300000084699321/
De tweede review (van je nieuw bestelde kabel):
Er staat "geschikt voor alle USB-C apparaten" maar werkt niet op mijn MacBook M1Max. Als ik het in een ander apparaat stopt doet hij het wel.

Ik had hem eerder bij een kabelboer besteld: https://www.onlinekabelsh...de-4k-60-hz-zwart-1-meter

[ Voor 9% gewijzigd door XiniX88 op 23-06-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
XiniX88 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:59:
[...]

De tweede review (van je nieuw bestelde kabel):
Er staat "geschikt voor alle USB-C apparaten" maar werkt niet op mijn MacBook M1Max. Als ik het in een ander apparaat stopt doet hij het wel.

Ik had hem eerder bij een kabelboer besteld: https://www.onlinekabelsh...de-4k-60-hz-zwart-1-meter
Er zijn ook ervaringen dat ze prima werken op M1. En wat is het verschil met die jij adviseert? Als die ook niet werkt, probeer ik liever via bol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
THE_BASE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Er zijn ook ervaringen dat ze prima werken op M1. En wat is het verschil met die jij adviseert? Als die ook niet werkt, probeer ik liever via bol.com.
Zelf ervaring met die kabel en een m1. Snap je vertrouwen in een bedrijf als bol.com alleen niet… maar you do you.

[ Voor 11% gewijzigd door XiniX88 op 23-06-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
XiniX88 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Zelf ervaring met die kabel en een m1. Snap je vertrouwen in een bedrijf als bol.com alleen niet… maar you do you.
Heeft niets met vertrouwen te maken, maar met verzenden en retourneren. Zoals gezegd: als deze niet werkt, zal ik die van de kabelboer bestellen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Heeft niets met vertrouwen te maken, maar met verzenden en retourneren. Zoals gezegd: als deze niet werkt, zal ik die van de kabelboer bestellen. ;)
We hebben trouwens een speciaal topic voor USB-C en Thunderbolt 3 accessoires :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

Je moet even via de instellingen rechtsboven selecteren dat de audio via HDMI gaat. Daarna loopt het geluid synchroon met het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macbook.Air
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Heb een nieuwe router aangeschaft de AX86U en als ik met het 5Ghz wifi verbind krijg ik niet hogere snelheden dan 300/400mbps. Ik heb een 1gbit kpn glasvezel verbinding.

Als ik de router internet test op de snelheid dan zie ik rond 950 up en down.

Ik dacht dat de MacBook AX wifi had? Ik zie ook onder instellingen dat ik het kanaal niet hoger krijg dan 40Mhz? Terwijl ik hem op 80Mhz heb staan, ook heb ik 160Mhz aan en heb ook al verschillende kanaalbandbreedes geprobeerd maar ik kom maar niet omhoog dan 300/400mbps met Speedtest.

En ik sta pal naast de router terwijl ik dit allemaal doe. Ik heb even geen idee wat te doen, zit te denken om de router weer naar fabrieksinstellingen te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woedC0N31tHFrPccWbda50Axku4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cpgh8XRBH03YKOgwyrrUSgm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Macbook.Air schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:40:
Heb een nieuwe router aangeschaft de AX86U en als ik met het 5Ghz wifi verbind krijg ik niet hogere snelheden dan 300/400mbps. Ik heb een 1gbit kpn glasvezel verbinding.

Als ik de router internet test op de snelheid dan zie ik rond 950 up en down.

Ik dacht dat de MacBook AX wifi had? Ik zie ook onder instellingen dat ik het kanaal niet hoger krijg dan 40Mhz? Terwijl ik hem op 80Mhz heb staan, ook heb ik 160Mhz aan en heb ook al verschillende kanaalbandbreedes geprobeerd maar ik kom maar niet omhoog dan 300/400mbps met Speedtest.

En ik sta pal naast de router terwijl ik dit allemaal doe. Ik heb even geen idee wat te doen, zit te denken om de router weer naar fabrieksinstellingen te zetten.

[Afbeelding]
Ja de MBA Air M1 heeft WiFi6.
Ik heb mbv iperf3 getest, zie mijn eerdere post;
Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
Zoals je ziet ging het met een WiFi6 AP beduidend sneller dan met een WiFi5 AP.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 24-06-2022 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Daarnaast ook gewoon bij Apple terug te vinden:
Compatibiliteit met 802.11 en frequentieband: 802.11ax (wifi 6), 802.11ac (wifi 5), 802.11n (wifi 4), 802.11a, 802.11b/g en 2,4 GHz of 5 GHz.
https://support.apple.com...ployment/dep97005355c/web

Pagina: 1 ... 27 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.