Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:25
Bedankt allemaal voor de snelle en nuttige reacties

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot020
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-09 16:19
Heb sinds kort de M1 Air tot mijn beschikking. Klopt het dat de "zachte" klik op het touchpad het niet doet? Heb hier en daar wel wat gezocht maar lees verschillende reacties. Op het ene forum zeggen ze dat de "zachte" klik uberhaupt niet meer werkt op de MacBooks en dat het hokje dat er staat daar eigenlijk niet hoort te staan, terwijl ze op het andere forum zeggen dat dit wel degelijk hoort te werken. Bij mij staat hij dus niet op zachte klik, ookal vink ik dat hokje wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:41
boot020 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 00:10:
Heb sinds kort de M1 Air tot mijn beschikking. Klopt het dat de "zachte" klik op het touchpad het niet doet? Heb hier en daar wel wat gezocht maar lees verschillende reacties. Op het ene forum zeggen ze dat de "zachte" klik uberhaupt niet meer werkt op de MacBooks en dat het hokje dat er staat daar eigenlijk niet hoort te staan, terwijl ze op het andere forum zeggen dat dit wel degelijk hoort te werken. Bij mij staat hij dus niet op zachte klik, ookal vink ik dat hokje wel aan.
Bedoel je tikken in plaats van klikken? Dat is de eerste instelling die ik altijd verander na een nieuwe setup en werkt bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Werkt bij mij ook probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot020
Dennisdn schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:07:
[...]
Bedoel je tikken in plaats van klikken? Dat is de eerste instelling die ik altijd verander na een nieuwe setup en werkt bij mij prima.
Ik heb geen idee hoe het in het Nederlands heet aangezien ik mijn MacBook in het Engels gebruik :) Over deze instelling heb ik het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqXUmelxnC3H8qDLDYBwGZsH9Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5SxzybvuD9bnvXtyRe1bMZMv.png?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door boot020 op 23-02-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

"Silent clicking" schakelt het "klik"-geluidje uit als je de trackpad indrukt (dat geluid klinkt en voelt als iets mechanisch, maar is dus gesimuleerd en kan uitgeschakeld worden)

"Tap to click" zorgt ervoor dat je geen kracht hoeft te zetten op het trackpad om iets aan te klikken (alleen aanraken is voldoende om macOS het als "klik" te laten zien.

Kan het zijn dat je deze settings verward?

EDIT: "silent clicking" doet ook niets op mijn M1 Air... het geluid klinkt even luid los van of deze functie aan of uit staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-02-2022 09:32 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:30:
EDIT: "silent clicking" doet ook niets op mijn M1 Air... het geluid klinkt even luid los van of deze functie aan of uit staat.
Bij mij werkt het wel. Klinkt als jet het uitzet iets anders en tikje zachter.
Wat mij betreft nutteloze feature van dat 'nep geluid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot020
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:30:
"Silent clicking" schakelt het "klik"-geluidje uit als je de trackpad indrukt (dat geluid klinkt en voelt als iets mechanisch, maar is dus gesimuleerd en kan uitgeschakeld worden)

"Tap to click" zorgt ervoor dat je geen kracht hoeft te zetten op het trackpad om iets aan te klikken (alleen aanraken is voldoende om macOS het als "klik" te laten zien.

Kan het zijn dat je deze settings verward?

Ja ik heb het hier over de "Silent clicking" misschien had ik het "stille" klik moeten noemen i.p.v. "zachte" :D maarja, blijkbaar doet het bij jou dus ook niets :( Op mijn 2015 MBP is er een duidelijk verschil te merken wanneer "Silent clicking" staat aangevinkt. Ik lees sowieso op andere fora dat silent clicking uberhaupt geen optie is op MBP sinds 2016?
PrimusIP schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:40:
[...]

Bij mij werkt het wel. Klinkt als jet het uitzet iets anders en tikje zachter.
Wat mij betreft nutteloze feature van dat 'nep geluid'.
Op je MBA M1? Merk je echt een duidelijk verschil of moet je echt je best doen om het te horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
boot020 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:41:
Op je MBA M1? Merk je echt een duidelijk verschil of moet je echt je best doen om het te horen?
Yes.

Het is een subtiel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot020
PrimusIP schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Yes.

Het is een subtiel verschil.
Oké bedankt! Jammer dat het bij een aantal MB's niet werkt :( .
edit: het werkt wel, maar het is inderdaad heel subtiel. Als ik de click op "firm" zet en dan silent aan en uit zet merk ik een verschil. Ik ben gewent hem op "light" te zetten. Op de MBA M1 merk ik daar geen verschil terwijl op mijn oude MBP 2015 daar wel een aanzienlijk verschil zit. :)

[ Voor 39% gewijzigd door boot020 op 23-02-2022 11:49 . Reden: rectificatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nu het wat stiller is hier in huis, hoor ik inderdaad ook verschil. Maar om dit nu nuttig te noemen....? Het is wel heel erg subtiel.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:55:
Nu het wat stiller is hier in huis, hoor ik inderdaad ook verschil. Maar om dit nu nuttig te noemen....? Het is wel heel erg subtiel.
Wat mij betreft een compleet nutteloze feature. Lawaai maakt die knop toch al, dat hoeft niet ook nog een keer verstrekt te worden. En dan is dat versterken ook nog eens op een manier die je nauwelijks op merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:25
Ik heb een probleem met apple store.. heb net een nieuw MB Air.
Als ik wil inloggen op de app store zegt die omdat ik het voor het eerst gebruik dat ik mijn account moet bekijken. dan kom ik bij aanmaken account, maar volgens mij heb ik die dan toch al.

Dan log ik in zegt die dat die niet is gebruikt en komt die telkens terug.. dus hij gaat niet door waardoor ik niks kan downloadenL:(

Edit; sofware update deed wonderen

[ Voor 4% gewijzigd door thomas1750 op 23-02-2022 19:09 ]

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
thomas1750 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:05:
Ik heb een probleem met apple store..
Zag op AT5 dat je niet de enige bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn voorvertoning functie (quick preview) na een tijdje niet meer werkt.

Dan bedoel ik dat in één keer met de linkermuisknop op een foto of video klik, en dan vervolgens op spatie druk. Normaal zie je dan een grote voorvertoning. Dit werkt een tijdje, en dan plotseling niet meer en krijg je alleen een kleine thumbnail te zien.

Finder afsluiten en opnieuw openen helpt wel, maar na een tijdje komt het weer terug.
Ik heb gezocht naar oplossingen, maar ik ben nog geen permanente oplossing tegen gekomen.

Hebben meer mensen dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
GerbrandR schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:53:
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn voorvertoning functie (quick preview) na een tijdje niet meer werkt.

Dan bedoel ik dat in één keer met de linkermuisknop op een foto of video klik, en dan vervolgens op spatie druk. Normaal zie je dan een grote voorvertoning. Dit werkt een tijdje, en dan plotseling niet meer en krijg je alleen een kleine thumbnail te zien.

Finder afsluiten en opnieuw openen helpt wel, maar na een tijdje komt het weer terug.
Ik heb gezocht naar oplossingen, maar ik ben nog geen permanente oplossing tegen gekomen.

Nee, dat probleem herken ik niet. Het klinkt voor mij trouwens meer als een software probleem dan een air M1 probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 00:02

Nee, ik herken dit probleem ook niet.
Lijkt een software issue lokaal bij jou op het systeem. Een herinstallatie zou kunnen helpen echter kan veel werk zijn. Ik zou even wachten op de komende OS update. Die verwacht ik toch wel binnen 1 a 2 weken.
Dat zou kunnen helpen omdat een aantal zaken opnieuw geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Zijn er hier users die last hebben van een sticky spacebar? Hij registreert zo nu en dan gewoon mijn press niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 17:28
Zojuist was mijn vrouw op haar MBA in firefox 97 aan het werk en kreeg een roze scherm (kernel panic?) gevolgd door een reboot. Mac OS 12.2.1
Het vreemde is dat zij dit eerder deze week tijdens een telefoongesprek ook met haar iPhone 13 Pro had. iOS 15.3.1
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08
neem aan dat je een report melding kreeg na reboot?

maar vermoed dat niemand iets zinnigs kan zeggen.. zonder dat werkelijk error Messages .

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
Quakie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:18:
neem aan dat je een report melding kreeg na reboot?

maar vermoed dat niemand iets zinnigs kan zeggen.. zonder dat werkelijk error Messages .
Helaas had ze die weggeklikt, mocht het weer gebeuren dan zal ik de error message posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is/zijn het (een) folder(s) met heel veel foto's? Misschien loopt het geheugen gewoon 'vol'.
Dat gezegd hebbende: Ik zoek nog een goede photo viewer, gewoon zoiets als het oude Windows Photos waarmee je gewoon door foto's kan bladeren in een (netwerk)map. De ingebouwde viewer van MacOS is echt een draak! Iemand een tip voor gewoon een tooltje om snel door foto's te kunne bladeren met full-screen vertoning?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Is/zijn het (een) folder(s) met heel veel foto's? Misschien loopt het geheugen gewoon 'vol'.
Dat gezegd hebbende: Ik zoek nog een goede photo viewer, gewoon zoiets als het oude Windows Photos waarmee je gewoon door foto's kan bladeren in een (netwerk)map. De ingebouwde viewer van MacOS is echt een draak! Iemand een tip voor gewoon een tooltje om snel door foto's te kunne bladeren met full-screen vertoning?
CMD+A, open in voorvertoning en daarna gewoon met je pijltjes toets bladeren.

En anders gewoon iets als Adobe Bridge (is gratis)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 12-03-2022 15:02 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
[...]

ApolloOne, is te vinden in MacStore. Is gratis met een irritante teller aan het begin maar erna nergens meer iets van te merken.. Mooie is dat je hier dus ook gelijk je rating kan doen.. en nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
[...]

Nee, dat is zeker niet het geval. Ik denk dat ik er maar aan moet wennen totdat het mogelijk ooit verholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:07
Ik ben van plan om een MacBook Air m1 aan te schaffen. Deze wil ik via Thunderbolt op mijn 34wk95u aansluiten voor beeld en stroom.

Als ik de MacBook in slaapstand zet, krijgt deze dan nog steeds stroom via de monitor, vanuitgaande dat de monitor dan ook uit staat?

Is het slecht voor de accu om constant de MacBook in slaapstand aan te hebben?

Als ik een extern magic keyboard draadloos op de macbook aansluit raakt de MacBook dan uit de slaapstand als ik een toets indruk op het externe keyboard? Of werkt dat alleen als ik toets op de MacBook keyboard in druk?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
refused81 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:59:
Ik ben van plan om een MacBook Air m1 aan te schaffen. Deze wil ik via Thunderbolt op mijn 34wk95u aansluiten voor beeld en stroom.

Als ik de MacBook in slaapstand zet, krijgt deze dan nog steeds stroom via de monitor, vanuitgaande dat de monitor dan ook uit staat?

Is het slecht voor de accu om constant de MacBook in slaapstand aan te hebben?

Als ik een extern magic keyboard draadloos op de macbook aansluit raakt de MacBook dan uit de slaapstand als ik een toets indruk op het externe keyboard? Of werkt dat alleen als ik toets op de MacBook keyboard in druk?
Of de MacBook stroom krijgt als de monitor uit staat is afhankelijk van de monitor implementatie. Dus dit kan per monitor anders zijn. Bij mijn LG monitor wordt mijn MacBook niet opgeladen als hij uit staat.

Apple heeft een bescherming in gebouwd zodat hij langzaam laadt als de akku boven 95% komt. ik begreep ook dat hij een beetje ontlaad en daarna weer langzaam bijlaad als de MacBook constant aan de monitor hangt. Volgens Apple is dit voldoende om de batterij te beschermen. Ik denk dat dit wel helpt.

Ik probeer onnodig aan de lader hangen te voorkomen echter wil wel de laptop probleemloos gebruiken zonder dat ik me zorgen hoef te maken. (Mocht de batterij sneller dan verwacht versleten zijn dan kun je ook nog altijd er een nieuwe in laten zetten. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Laatst voor het eerst video edit gedaan met m1 air en dat met de Intel air 2017 vergeleken. Wat een wereld van verschil. Niet twee keer zo snel, maar ik weet niet hoeveel keer zo snel. En de air 2017 leek te willen opstijgen, wat een lawaai van de vans.

Als video hobbyist of als startende pro is dat m1 air ding ook best prima denk ik. Het duurt wat langer dan een pro max, maar so what... Als je geen berg geld hebt liggen of nog niet weet of het 't investeren waard is kun je ook die machine even zijn werk laten doen terwijl je koffie drinkt en wat andere dingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
PrimusIP schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:14:
Laatst voor het eerst video edit gedaan met m1 air en dat met de Intel air 2017 vergeleken. Wat een wereld van verschil. Niet twee keer zo snel, maar ik weet niet hoeveel keer zo snel. En de air 2017 leek te willen opstijgen, wat een lawaai van de vans.

Als video hobbyist of als startende pro is dat m1 air ding ook best prima denk ik. Het duurt wat langer dan een pro max, maar so what... Als je geen berg geld hebt liggen of nog niet weet of het 't investeren waard is kun je ook die machine even zijn werk laten doen terwijl je koffie drinkt en wat andere dingen gaat doen.
En gelijk heb je. Voor export werkzaamheden is een koffiepauze goed te doen. Maar is de max ook beter bij bewerking van verschillende streams in premiere voordat je gaat exporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Heeft het enig zin om een MacBook Air met 16gb te nemen als je alleen maar wat simpel werk doet in Office, web browsing en wat foto werk?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:14

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

refused81 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:38:
Heeft het enig zin om een MacBook Air met 16gb te nemen als je alleen maar wat simpel werk doet in Office, web browsing en wat foto werk?
Definieer zin ;) hij heeft dan meer RAM beschikbaar voor caching dus theoretisch gaat je SSD langer mee (al blijf ik t absurd vinden hoeveel MacOS wegschrijft. Mijn 1TB disk is volgens smartctl al een keer of 10 (!!) volgeschreven inmiddels)
=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Number: APPLE SSD AP1024Q
Firmware Version: 386.80.2
Local Time is: Thu Mar 17 07:57:48 2022 CET

=== START OF SMART DATA SECTION ===

SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Available Spare: 100%
Available Spare Threshold: 99%
Percentage Used: 0%
Data Units Read: 18,166,337 [9,30 TB]
Data Units Written: 18,732,616 [9,59 TB]
Host Read Commands: 212,888,274
Host Write Commands: 148,889,370
Controller Busy Time: 0
Power Cycles: 126
Power On Hours: 209
Unsafe Shutdowns: 10
Media and Data Integrity Errors: 0
Error Information Log Entries: 0
Zelf heb ik wel 16GB, puur omdat ik er zeker 5 jaar mee wil kunnen doen (zoals met al mijn laptops) en gebruik m puur voor browsing, RDP, Office en Plex.

[ Voor 57% gewijzigd door Tomba op 17-03-2022 08:03 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
refused81 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:59:
Werkt met extern toetsenbord, ook via bluetooth. Stroom eruit en er weer in laat hem ook aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Kan in principe ook met 8GB maar 16GB is wel fijn als je ook wat zwaardere programma’s gebruikt als PS, LR, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:34
Voor Office/Webrowsing voldoet 8GB probleemloos. Maar wat bedoel je precies met 'foto werk'?

[ Voor 12% gewijzigd door Pierre_nr1 op 17-03-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Pierre_nr1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Voor Office/Webrowsing voldoet 8GB probleemloos. Maar wat bedoel je precies met 'foto werk'?
amateur niveau....tis meer de hoeveelheid niet de complexe werkzaamheden en programma's....
Laat ik het zo zeggen ik draai graag tegelijk 60 foto's tegelijk 90/180 graden om that's it

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:14:
Met mijn 13” MBP 2017 had ik dat idee ook. Daarvoor had ik een 12” MB 2015 en deze was fanless, maar die werd wel wat warmer. Het lichte gewicht vond ik echt ideaal voor onderweg (school).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fendt
refused81 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:28:
[...]

amateur niveau....tis meer de hoeveelheid niet de complexe werkzaamheden en programma's....
Laat ik het zo zeggen ik draai graag tegelijk 60 foto's tegelijk 90/180 graden om that's it
Naar mijn ervaring is 8gb echt ruim voldoende. 8gb met Apple silicon is imo niet te vergelijken met Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ik zou zelf prijs ook in overweging nemen. De 8GB variant is vaak best scherp geprijsd. Zeker tov 16GB.

Ik heb toevallig een M1 air met 16GB en een intel MBP met 16GB en doe hetzelfde op beide machines en de intel gebruikt stuk meer swap en meer ook meer geheugen. Niet verder gekeken waarom.

Ik weet ook niet wat @refused81 nu voor machine gebruik maar ik vermoed ook dat het prima gaat met 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Ik heb een Air M1 16G/256G

- Chrome met 6 tabs (grootverbruiker)
- Teams (grootverbruiker)
- WhatsApp
- Terminal
- Sublime Text
- RDP

Huidig verbruik: 12GB, waarvan
Appgeheugen: 6.6G
Wired geheugen: 1.6G
Gecomprimeerd: 3.3G

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• refused81
Quakie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:25:
Ik zou zelf prijs ook in overweging nemen. De 8GB variant is vaak best scherp geprijsd. Zeker tov 16GB.

Ik heb toevallig een M1 air met 16GB en een intel MBP met 16GB en doe hetzelfde op beide machines en de intel gebruikt stuk meer swap en meer ook meer geheugen. Niet verder gekeken waarom.

Ik weet ook niet wat @refused81 nu voor machine gebruik maar ik vermoed ook dat het prima gaat met 8GB.
net de 8gb uitvoering opgehaald....so far so good 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:58:
Ik heb een Air M1 16G/256G

- Chrome met 6 tabs (grootverbruiker)
- Teams (grootverbruiker)
- WhatsApp
- Terminal
- Sublime Text
- RDP

Huidig verbruik: 12GB, waarvan
Appgeheugen: 6.6G
Wired geheugen: 1.6G
Gecomprimeerd: 3.3G
en het belangrijkste ?

geheugendruk? waarschijnlijk groen vermoedelijk rond de 20/25% waarmee je min of meer zou kunnen stellen dat je met 8GB ook uit de voeten had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Quakie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:57:
[...]

en het belangrijkste ?

geheugendruk? waarschijnlijk groen vermoedelijk rond de 20/25% waarmee je min of meer zou kunnen stellen dat je met 8GB ook uit de voeten had gekund.
Is groen inderdaad, ik kan geen procenten zien?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Mijn MacBook hangt 24/7 aan thunderbolt van mijn monitor voor beeld en opladen.

Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de accu niet altijd tot 100% wordt geladen, kan je dat ergens instellen?

Mijn werk laptop is ingesteld dat het tot max 80% oplaadt ter bescherming van accu en 2 kar thuiswerken.
Met mijn auto doe ik hetzelfde 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
@c-nan klopt standaard zie je dat niet. Ik gebruik istats menu en die geef het dan in een % zodat het net wat meer zegt maar groen is uiteraard goed, erna komt geel en bij rood heb je eigenlijk te weinig geheugen.

@refused81 apple teken links boven , systeem voorkeuren en dan naar batterij. Daar kan je optimaliseren kiezen voor je batterij.
Als je echt een harde cap wilt op 80% heb je daar een app voor die dat doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 18-03-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

refused81 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:28:
Mijn MacBook hangt 24/7 aan thunderbolt van mijn monitor voor beeld en opladen.

Is er een mogelijkheid om er voor te zorgen dat de accu niet altijd tot 100% wordt geladen, kan je dat ergens instellen?

Mijn werk laptop is ingesteld dat het tot max 80% oplaadt ter bescherming van accu en 2 kar thuiswerken.
Met mijn auto doe ik hetzelfde 😎
Mijn MBP 2017 die ik voor mijn werk gebruik doet dat vanzelf door geoptimaliseerd laden.

Ah wat @Quakie al zegt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Je hebt hem al gehaald zag ik, maar ik denk dat voor wat je beschrijft 8GB genoeg is.
Ik heb ook een 8gb en tot nu toe in mijn gebruik niks gedaan waarvan ik spijt had niet dat extra geld te betalen.
Meer ram verlengt misschien wel de duur dat je plezier aan je laptop hebt, maar misschien ook wel niet. En de vraag is dan of dat in verhouding staat met de meerprijs als je het nu niet nodig hebt en, wie weet, misschien ooit wel.

Ik ben wel voor de 512GB HD gegaan, omdat ik slechte ervaring heb met tekort aan schijfruimte. Ik had hiervoor een MacBook Air 2017 met 128 gb. En mijn grootste bottleneck was tekort aan schijfruimte. Dat het soms wat trager is kon ik best mee leven, maar het was knap irritant dat wanneer een MacOS update of een Xcode update plaats vond ik berg software moest deïnstalleren of clean Install moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Quakie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:40:
@c-nan klopt standaard zie je dat niet. Ik gebruik istats menu en die geef het dan in een % zodat het net wat meer zegt maar groen is uiteraard goed, erna komt geel en bij rood heb je eigenlijk te weinig geheugen.

@refused81 apple teken links boven , systeem voorkeuren en dan naar batterij. Daar kan je optimaliseren kiezen voor je batterij.
Als je echt een harde cap wilt op 80% heb je daar een app voor die dat doet.
thanks ik ga voor de app, ik ga voor de 80% >:)

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fred13
Misschien helpt het om mijn ervaring te delen in verband met 8Gb vs 16 GB discussie.

Apple heeft een snelle verbinding tussen de processor, cache geheugen en SSD. Daarnaast gebruiken ze heel snelle SSD's die gebruikt worden als uitbreiding van het cache geheugen. Geheugen management wordt dynamisch gedaan. Ik heb een jaar gewerkt op een MBA (8GB-512) tot mijn tevredenheid. Nu werk ik op een MBP (16GB-1TB) ook tot mijn tevredenheid. De MBA heb ik vervangen vanwege de schermgrootte (MBP is 16 inch).
Ik heb ervaren dat macOS het beschikbare cache geheugen volledig tracht te benutten dwz als 8GB beschikbaar is zal hij dit bijna altijd voor >80% gebruiken om de performance te maximaliseren. Bij 16GB doet hij dit ook. Dus in de praktijk zie ik bijna altijd dat bij een gelijke workload op 8GB en 16GB ongeveer het volledige geheugen benut wordt. (mijn default workload is internet browser met plm 20 tabs of meer open, office applicaties, MS Teams, Freeplane, Knime/VS Code, whatsapp, Obsidian)
De MBP lijkt bij normaal gebruik iets sneller (vanwege betere specs dan MBA) echter het verschil tussen 8GB en 16GB in performance zal in de praktijk beperkt zijn.

Ik lees wel dat als je 32GB of 64GB cache hebt, je wel meer geheugen vrij over houdt. Maar grote performance verschillen met een 16GB MBP zie ik weer niet terug in benchmarks.

SSD slijtage door veelvuldig overloop van de cache zal natuurlijk iets groter zijn echter als Apple goede SSD's gebruikt (en gezien de snelheid lijkt dat het geval te zijn) dan zal dit pas over 6 jaar of langer merkbaar worden.

Al met al zou ik me geen grote zorgen maken of je 8GB of 16GB neemt. Alleen een zware gebruiker (video, VM, AI designer) zal een duidelijk voordeel bij 16GB hebben.

Als je meer over het unified memory van Apple wil lezen is dit een goed leesbaar artikel : https://eclecticlight.co/...explainer-unified-memory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
@fred13 Goed en duidelijk omschreven, dank hiervoor!

Het enige wat een potentiële koper serieus moet overwegen is of je gaat voor de 256GB of de 512GB/1TB SSD versie. Ik had een M1 13" met een 512GB SSD, hier had ik qua opslag net genoeg aan. Ben nu overgestapt op een MBP M1 Pro met een 1TB SSD, en geen seconde spijt van gehad. Echt heel fijn om zoveel opslagruimte te hebben.

Het hangt er uiteraard vanaf voor welke doeleinden je het gebruikt, maar denk goed na over het te verwachten opslaggebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:38:
@fred13 Goed en duidelijk omschreven, dank hiervoor!

Het enige wat een potentiële koper serieus moet overwegen is of je gaat voor de 256GB of de 512GB/1TB SSD versie. Ik had een M1 13" met een 512GB SSD, hier had ik qua opslag net genoeg aan. Ben nu overgestapt op een MBP M1 Pro met een 1TB SSD, en geen seconde spijt van gehad. Echt heel fijn om zoveel opslagruimte te hebben.

Het hangt er uiteraard vanaf voor welke doeleinden je het gebruikt, maar denk goed na over het te verwachten opslaggebruik.
Ik vind het altijd weer bijzonder om te lezen dat men zoveel opslag nodig heeft in deze tijden van iCloud, Dropbox, OneDrive, Google Cloud en externe SSD-schijven.

Zelf heb ik een MacBook Air M1 met 256GB en heb nog 205GB vrij beschikbaar. Ik ben een vreemde eend in de bijt en zet bestanden die niet vaak nodig zijn (zoals oude videobestanden) op de externe schijf. Als werkpaard snap ik wellicht de gigantische opslag, maar voor het gros zal 256GB voldoende zijn in mijn optiek.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@THE_BASE Voor het grootste gedeelte met je eens, zeker als je naar prijzen van SSD upgrades kijkt. Enige reden dat mijn volgende Mac een grotere SSD krijgt is voor Photos. Mijn M1 air heeft 256GB en kan dus niet originelen kwijt. Mijn backup MacBook Pro heeft 512GB en heeft alles origineel, waardoor ik er makkelijker via Time Machine een backup kan maken. Ik haal wel de video eruit, omdat ik 2Tb SSD opslag te duur vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
THE_BASE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Ik vind het altijd weer bijzonder om te lezen dat men zoveel opslag nodig heeft in deze tijden van iCloud, Dropbox, OneDrive, Google Cloud en externe SSD-schijven.

Zelf heb ik een MacBook Air M1 met 256GB en heb nog 205GB vrij beschikbaar. Ik ben een vreemde eend in de bijt en zet bestanden die niet vaak nodig zijn (zoals oude videobestanden) op de externe schijf. Als werkpaard snap ik wellicht de gigantische opslag, maar voor het gros zal 256GB voldoende zijn in mijn optiek.
Ik vind het altijd weer bijzonder om te lezen dat sommige personen een post niet goed kunnen interpreteren. Zoals je wellicht hebt gelezen zeg ik aan het eind van mijn post...'Het hangt er uiteraard vanaf voor welke doeleinden je het gebruikt'

Mijn doeleinden zijn o.a. grote muziekbestanden en videomateriaal die snel geladen dienen te worden, dan is een Cloud oplossing zinloos en is ruimer opslag noodzakelijk.

Ik attendeer potentiële kopers hier op, niets meer en niet minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb op dit moment 212GB in gebruik.
Dat is na bijna een jaar deze laptop hebben. Dat is doenbaar dus met 256, maar over twee jaar verwacht ik niet dat ik nog steeds genoeg ruimte heb.
Daar moet je dan nog wat ruimte bij op tellen want updates/installatie vraagt een extra lading aan vrije schijfruimte.

206GB is apps
35GB is wat Apple 'documenten' noemt
24GB zijn foto's (die ook in iCloud synct trouwens)
16GB is de OS
16GB is Dev.
En dan nog wat ander klein spul.

Voor het grootste deel is cloud geen oplossing (zoals apps) en ik gebruik een laptop dus ik ga geen apps op een externe schijf zetten. Documenten zijn ook niet de grote boosdoener, maar ik wil ook toegang hebben tot dat materiaal als ik niet thuis ben en ook geen (goede) internetverbinding heb.

Er staan apps op die ik niet nodig heb, maar ook fijn van is dat ze er gewoon op staan.
Toen ik nog een 128 schijf had, zat ik met chronisch geheugen tekort en had ik apps er niet opstaan die ik regelmatig wel nodig had en ik weer zat te puzzelen hoe ik nou weer geheugen vrij maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik gebruik veel cloud resources en lokaal heb ik vooral klantpresentaties, rapporten en ander documentspul staan. Buiten de reguliere office applicaties en wat handige apps is de laptop vrij kaal, ik heb dan ook nog maar 80 van de ~980 beschikbare gigabytes in gebruik.

Maar.... ik wil er minimaal 4 jaar mee doen (zakelijk) en dan nog wat jaar prive. Ik heb geen idee wat voor bloat ik nog kan verwachten in het OS of andere apps, dus dat is eigenlijk de enige reden dat ik voor 1TB ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Het hangt ook (zoals Pierre_nr1 ook al schreef) af van wat voor apps je gebruikt en of je het als primaire machine gebruikt of als mobiel verlengstuk van je werk.

De huidige eigenaar van mijn 128GB MacBook heeft nog zat ruimte over. Ik had een tekort.
Maar alleen al voor Xcode (om het ook werkelijk te laten draaien en dat het kan updaten) heb je 40gb nodig. Paar grotere games kost je al snel -tig gb. MS Office rond de 10 gb. Anaconda ook zo'n 5 a 10 gb. Wat Adobe producten kunnen ook richting de 10 gaan.
Is niet zo moeilijk om een schijf te vullen. Iemand daarentegen die een beetje rond surft, Office 365 gebruikt en vooral van wat online web based tools gebruikt maakt, heeft zee van lege ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik vind het altijd weer bijzonder om te lezen dat sommige personen een post niet goed kunnen interpreteren. Zoals je wellicht hebt gelezen zeg ik aan het eind van mijn post...'Het hangt er uiteraard vanaf voor welke doeleinden je het gebruikt'

Mijn doeleinden zijn o.a. grote muziekbestanden en videomateriaal die snel geladen dienen te worden, dan is een Cloud oplossing zinloos en is ruimer opslag noodzakelijk.

Ik attendeer potentiële kopers hier op, niets meer en niet minder.
Dat is volkomen jouw interpierretatie. Ik geef alleen mijn mening aan in dit verhaal. 8)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[...]

[…]
Naar aanleiding van deze wake up call ben ik gestopt om mijn digitale kroonjuwelen uit te besteden aan (automatisch) meekijkende puriteinse Amerikaanse bedrijven, ik heb dus alle cloud oplossingen opgezegd (had zowel OneDrive via Office 365 als iCloud als Dropbox in gebruik)
[...]

Zeker zal 256GB over het algemeen afdoende zijn maar de ervaring met Apple is toch dat de instap modellen na een paar jaar toch tekort komen qua opslag. Externe disks ben ik geen fan van dus dan maar beetje meer investeren, ik heb dus de 8C/16GB/1TB MBA gekocht ook omdat ik er minimaal 5 jaar mee wil kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Naar aanleiding van deze wake up call ben ik gestopt om mijn digitale kroonjuwelen uit te besteden aan (automatisch) meekijkende puriteinse Amerikaanse bedrijven, ik heb dus alle cloud oplossingen opgezegd (had zowel OneDrive via Office 365 als iCloud als Dropbox in gebruik)
Ik ben blijkbaar een rare flierefluiter en heb gewoon genoeg aan 256 GB én gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud). Extreem grote files heb ik op een externe SSD van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Verkeerde topic.

[ Voor 109% gewijzigd door init6 op 18-03-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
THE_BASE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:02:
[...]

Je zegt : .....gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud)....ehhhh, volgens mij IS iCloud een cloudopslagdienst. Je gebruikt dus wel een cloudopslagdienst.

'Extreem grote files heb ik op een externe SSD van Samsung.' Kan handig zijn, maar als je mobiel wilt zijn dan moet je het externe apparaat meenemen. En dat vind ik weer niet zo handig. Just my 2 cents....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Over iCloud verwachtte ik al een opmerking. Echter in mijn optiek is iCloud in elk geval een stuk veiliger dan al die anderen. En het is geen onwil om een cloudopslagdienst te gebruiken, het is slechts voor een paar documenten, foto’s en contacten.

Verder geef je aan dat je geen externe schijf mee wilt nemen. Die Samsung SSD’s waar ik over praat (T7) zijn zó ontzettend licht en compact, dat kan geen issue zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 15:41
[...]
Ik ben blijkbaar een rare flierefluiter en heb gewoon genoeg aan 256 GB én gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud). Extreem grote files heb ik op een externe SSD van Samsung.
Ik denk dat Apple zelf wel weet dat 256 genoeg is voor de gemiddelde non-heavy gebruiker. Mij motiveert het vooral om heel zuinig te zijn met de opslag, waar me dat op mijn base-Windowsstation geen r**t interesseert.

Moet wel zeggen dat ik hem heb gekocht met de gedachte dat het op termijn misschien te weinig is maar er binnen een jaar wel dergelijke micro stickjes zouden zijn met USB-C, maar die ontwikkeling schiet niet heel erg op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw2wZsgcfukf_rP2LGBAR12hM84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B5sWRWoa5L8iHqMYKiKQClDO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
THE_BASE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:58:
[...]

Over iCloud verwachtte ik al een opmerking. Echter in mijn optiek is iCloud in elk geval een stuk veiliger dan al die anderen. En het is geen onwil om een cloudopslagdienst te gebruiken, het is slechts voor een paar documenten, foto’s en contacten.

Verder geef je aan dat je geen externe schijf mee wilt nemen. Die Samsung SSD’s waar ik over praat (T7) zijn zó ontzettend licht en compact, dat kan geen issue zijn.
Dat iCloud veiliger is, geen idee. Maar je beweerde geen cloudopslagdienst te gebruiken, maar dat doe je wel. Wees gewoon duidelijk, want je sprak je zelf direct tegen.

Ik heb een 2TB T7, dus ken het formaat. Maar ik gebruik deze puur voor back-up. Ik wil geen wormvormig aanhangsel tijdens het gebruik van mijn MBP :)

Ik keek zelf enorm tegen de hoge meerprijs voor een 1TB SSD aan, maar achteraf nog geen seconde spijt gehad. En daarom adviseer ik potentiële kopers heel goed na te denken over hun toekomstige opslag behoefte. Wat op dit moment toereikend is, is dat wellicht over 3 jaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Dat iCloud veiliger is, geen idee. Maar je beweerde geen cloudopslagdienst te gebruiken, maar dat doe je wel. Wees gewoon duidelijk, want je sprak je zelf direct tegen.
Sorry hoor, maar ik vind het zelf behoorlijk duidelijk en ik citeer mijzelf:
Ik ben blijkbaar een rare flierefluiter en heb gewoon genoeg aan 256 GB én gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud).
Er staat toch duidelijk dat ik behalve iCloud geen cloudopslagdienst gebruik. Het woord behalve lijkt me duidelijk genoeg. Nu weer on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
THE_BASE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Sorry hoor, maar ik vind het zelf behoorlijk duidelijk en ik citeer mijzelf:

[...]

Er staat toch duidelijk dat ik behalve iCloud geen cloudopslagdienst gebruik. Het woord behalve lijkt me duidelijk genoeg. Nu weer on-topic.
Het is jammer dat je je zelf opgebouwde zinnen niet begrijpt. On-topic maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Het is jammer dat je je zelf opgebouwde zinnen niet begrijpt. On-topic maar weer.
Ik ben het met @THE_BASE eens dat hij het prima verwoord heeft.

Zijn zin kan ik niet anders lezen dan 'ik gebruik iCloud, en geen andere clouddiensten'. Jij lijkt dat te lezen alsof hij zou zeggen dat iCloud geen clouddienst zou zijn, maar dat staat er niet.

Mogelijk had het jou iets geholpen als het "(behalve iCloud)" deel niet tussen haakjes stond, maar ook met haakjes verandert dat de betekenis niet echt, voor mij.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Hahn schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Ik ben het met @THE_BASE eens dat hij het prima verwoord heeft.

Zijn zin kan ik niet anders lezen dan 'ik gebruik iCloud, en geen andere clouddiensten'. Jij lijkt dat te lezen alsof hij zou zeggen dat iCloud geen clouddienst zou zijn, maar dat staat er niet.

Mogelijk had het jou iets geholpen als het "(behalve iCloud)" deel niet tussen haakjes stond, maar ook met haakjes verandert dat de betekenis niet echt, voor mij.
Hij heeft zijn originele inhoud achteraf gewijzigd. Zegt wel iets, toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:04
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:23:
[...]

:? Waar maak je dat uit op? Ik zie geen wijzig-indicatie op z'n post, en in jouw quote staat ook "gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud)" waar jij op reageerde.

Anyway, inmiddels weet je wat 'ie bedoelde te zeggen, dus laten we erover ophouden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Hahn schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:27:
[...]

:? Waar maak je dat uit op? Ik zie geen wijzig-indicatie op z'n post, en in jouw quote staat ook "gebruik geen cloudopslagdienst (behalve iCloud)" waar jij op reageerde.

Anyway, inmiddels weet je wat 'ie bedoelde te zeggen, dus laten we erover ophouden.
Helemaal eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Hier maak ik nog even een klein punt van, wat dat is absoluut onjuist. Ik heb geen enkele wijziging aan díe tekst gedaan ná jouw opmerking. Die wijziging was namelijk zo'n tien seconde na het plaatsen van de comment.

Geen idee waarom dit op deze manier moet overigens, ik heb dat in de afgelopen 18 jaar nog niet eerder meegemaakt. En gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 23:25
[...]

Achja, ik heb een mac mini m1 8gb/256gb en een macbook air m1 8gb/256gb en beide machines hebben ssds die zo goed als leeg zijn op het os na. Alles staat op een dikke linux server hier die zowel media verzorgt als een sloot vms (pihole/nextcloud/jellyfin/windows/unifi/etc) verzorgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
THE_BASE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Hier maak ik nog even een klein punt van, wat dat is absoluut onjuist. Ik heb geen enkele wijziging aan díe tekst gedaan ná jouw opmerking. Die wijziging was namelijk zo'n tien seconde na het plaatsen van de comment.

Geen idee waarom dit op deze manier moet overigens, ik heb dat in de afgelopen 18 jaar nog niet eerder meegemaakt. En gelukkig maar.
Als het inderdaad onjuist is, mijn welgemeende excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
Iemand al liggen spelen met asahi linux die nu kan draaien op een m1?

https://asahilinux.org/about/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kafka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:30
[...]

Ik gebruik qView 4.0.
5.0 vond ik nogal buggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
roT- schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:01:

Nee. Laatste keer dat ik keek naar zoiets betekende dat ik moest gaan rommelen in de Terminal vanuit recovery mode geloof ik. Dan iets aanpassen en zodra je weer MacOS wilt starten moet je dat hele circus opnieuw doen.
Dat is het me allemaal niet waard. Ik heb die Mac voor het grootste deel om macOS, hoe de hardware er mee samenwerkt en het gebruikersgemak en de eenvoud.

Ik had het wel leuk gevonden als het zoiets simpels was als een externe schijf instoppen, bootmenu met snelkoppeling en starten maar. Maar dat is niet het geval en ik verwacht van Apple dat dit er ook niet gaat komen. Dat is één van de weinige dingen die ik wel eens mis van mijn Windows pc des tijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roT-
PrimusIP schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Nee. Laatste keer dat ik keek naar zoiets betekende dat ik moest gaan rommelen in de Terminal vanuit recovery mode geloof ik. Dan iets aanpassen en zodra je weer MacOS wilt starten moet je dat hele circus opnieuw doen.
….
Ja ach je hebt wel een punt. Heb aantal linux distro’s draaiende als een vm op een server dat is goed zat. Leek me eens leuk om dat asahi native te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
roT- schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:01:

Het is nog een alpha versie. Aangezien ik veel op mijn MBP werk vind ik dit te tricky op dit moment.
(ik mis de eenvoud van een windows systeem op dit vlak wel....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:20
Na een tijdje Googlen wil ik de vraag toch hier stellen.
Ik zou zelf heel graag een M1 Air willen halen. Alleen hetgeen wat me tegenhoudt is de beperking van 1 external monitor.

Nu heb ik gezien dat er third party display drivers zijn die dit schijnbaar kunnen omzeilen.
Mijn vraag is, heeft iemand dit hier (betrouwbaar) werkend gekregen?
Ik wil de Air gaan aansluiten op 2 HP schermen via usb-c met PD. Deze schermen zijn ge-daisychained aan elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JWHtje schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:17:
Na een tijdje Googlen wil ik de vraag toch hier stellen.
Ik zou zelf heel graag een M1 Air willen halen. Alleen hetgeen wat me tegenhoudt is de beperking van 1 external monitor.

Nu heb ik gezien dat er third party display drivers zijn die dit schijnbaar kunnen omzeilen.
Mijn vraag is, heeft iemand dit hier (betrouwbaar) werkend gekregen?
Ik wil de Air gaan aansluiten op 2 HP schermen via usb-c met PD. Deze schermen zijn ge-daisychained aan elkaar.
Het is alleen mogelijk met DisplayLink; een protocol waarmee beelddata via USB wordt verstuurd. Je hebt hiervoor een DisplayLink-compatible dock nodig en de DisplayLink-software (die laatste is gratis).

Je kunt de schermen niet daisychainen; de schermen moeten onafhankelijk van elkaar op de DisplayLink-dock worden aangesloten.

DisplayLink-docks worden door meerdere fabrikanten geleverd.

De beeldkwaliteit is prima, maar het is niet geschikt voor games of intensieve grafische applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:20
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:19:
[...]

Het is alleen mogelijk met DisplayLink; een protocol waarmee beelddata via USB wordt verstuurd. Je hebt hiervoor een DisplayLink-compatible dock nodig en de DisplayLink-software (die laatste is gratis).

Je kunt de schermen niet daisychainen; de schermen moeten onafhankelijk van elkaar op de DisplayLink-dock worden aangesloten.

DisplayLink-docks worden door meerdere fabrikanten geleverd.

De beeldkwaliteit is prima, maar het is niet geschikt voor games of intensieve grafische applicaties.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dan gaat dit in mijn situatie niet werken vrees ik.
Dan misschien wachten op volgend jaar of kijken naar een M1 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hoe is het bij jullie met warmteontwikkeling? Ik zit te twijfelen tussen de Macbook Air 2020 en de MacBook Pro 2020 en dan eigenlijk vooral op de koeling. Mijn huidige MBP staat wel eens een uurtje in de zon of gebruik ik buiten in de zon. Dan hoor je dat de koeling rustig gaat draaien (+/- 2000RPM, valt nog mee). Bij hoge belasting gaat dat al snel wel omhoog dan natuurlijk. Maar hoe gaat dat met een Air, throttled ie dan als een malle terug, of...?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@WhatsappHack Intel of M1 versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
M'n huidige is een Intel-model, ik ben in de markt voor M1

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mijn M1 wordt "handwarm" bij zware taken; niet de vingerafdrukverwijderende schroeihitte die mijn oude 15" rMBP (2012) wist te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zondag 27 maart 2022 @ 13:01:
Hoe is het bij jullie met warmteontwikkeling? Ik zit te twijfelen tussen de Macbook Air 2020 en de MacBook Pro 2020 en dan eigenlijk vooral op de koeling. Mijn huidige MBP staat wel eens een uurtje in de zon of gebruik ik buiten in de zon. Dan hoor je dat de koeling rustig gaat draaien (+/- 2000RPM, valt nog mee). Bij hoge belasting gaat dat al snel wel omhoog dan natuurlijk. Maar hoe gaat dat met een Air, throttled ie dan als een malle terug, of...?
Ik heb een 13 inch Pro M1 en mijn broertje een Air M1 en deze worden nauwelijks warm. De fans heb ik ook op beide modellen nooit gehoord. Het is in mijn ogen echt een wereld van verschil vergeleken met de Intel modellen die bij een simpele youtube filmpje al 'heet' worden.

Ik gooi er alles tegen aan, ook VM's in Parallels (W11 en Ubuntu ARM) en dat gaat zelfs smoother dan mijn 16 inch. De fans zijn niet of nauwelijks hoorbaar als beide VM's openstaan.

Eventueel zou je nog wachten met overstappen t/m juni vanwege WWDC, wellicht dat daar dan de M2 chip wordt aangekondigd, maar als ik kijk naar de prijzen tweedehands kan je voor een serieus schappelijke bedrag een degelijke M1 Air of Pro binnen kunnen halen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Heroic_Nonsense @MysticX Thanks! Ja het gaat mij er vooral om met zware taken (1 of 2 VM's + XCode die staat te rammen) als ie in de zon staat; soms niet te voorkomen in 't kantoortje. Ik ben bang dat de Air dan in throttle schiet als de temperatuur oploopt en ie niet zelf kan koelen. Maar als dat niet zo is dan scheelt het €300-€400 aanschafwaarde. :+ Naja. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
WhatsappHack schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:48:
@Heroic_Nonsense @MysticX Thanks! Ja het gaat mij er vooral om met zware taken (1 of 2 VM's + XCode die staat te rammen) als ie in de zon staat; soms niet te voorkomen in 't kantoortje. Ik ben bang dat de Air dan in throttle schiet als de temperatuur oploopt en ie niet zelf kan koelen. Maar als dat niet zo is dan scheelt het €300-€400 aanschafwaarde. :+ Naja. :P
Moeilijk te voorspellen wat gaat gebeuren. Ik heb wel reviews uit tropisch landen gezien in ruimtes zonder airco waar inderdaad temperatuurproblemen optraden. Maar in Nederland is mijn ervaring dat het wel meevalt. Trottlen heb ik alleen meegemaakt toen mijn MBA M1 een half uurtje draaien op zware bio-chemische simulaties. Ik denk dat de air bij jouw taken ook moeite zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Fred13 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:56:
[...]

Moeilijk te voorspellen wat gaat gebeuren. Ik heb wel reviews uit tropisch landen gezien in ruimtes zonder airco waar inderdaad temperatuurproblemen optraden. Maar in Nederland is mijn ervaring dat het wel meevalt. Trottlen heb ik alleen meegemaakt toen mijn MBA M1 een half uurtje draaien op zware bio-chemische simulaties. Ik denk dat de air bij jouw taken ook moeite zal hebben.
Ja daar ben ook wel bang voor… Ik ga maar gewoon een MBP bestellen, veiliger in dit geval. Liever iets meer nu uitgeven, dan later de MBA moeten wegdoen en alsnog een MBP kopen. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:44
MysticX schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Ik heb een 13 inch Pro M1 en mijn broertje een Air M1 en deze worden nauwelijks warm. De fans heb ik ook op beide modellen nooit gehoord.
Op de Air is dat ook niet gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
sigmundfreund schreef op zondag 27 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Op de Air is dat ook niet gek ;)
Lol, ik had geen idee dat die geen fan had :P

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:29
Is er een mogelijkheid om de Netflix app op de M1 te installeren? Het gaat mij vooral om het offline kijken (vliegtuig etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
iMode schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:04:
Is er een mogelijkheid om de Netflix app op de M1 te installeren? Het gaat mij vooral om het offline kijken (vliegtuig etc).
Nee, kan niet. Netflix app wordt (bewust) niet voor Macgebruik aangeboden. Software developers kunnen aangeven voor welk platform de (IOS) app gebruikt mag worden. Helaas kiezen een hoop app developers er voor om de (ARM) Macs daar buiten te houden en biedt Apple die mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

[...]
<KNIP>
Agree. Ik sla alles op een Synology NAS op. SSD mag van mij ook zo klein mogelijk zijn; alleen ruimte voor OS en programma's is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:33

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PrimusIP schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Nee, kan niet. Netflix app wordt (bewust) niet voor Macgebruik aangeboden. Software developers kunnen aangeven voor welk platform de (IOS) app gebruikt mag worden. Helaas kiezen een hoop app developers er voor om de (ARM) Macs daar buiten te houden en biedt Apple die mogelijkheid.
Die volg ik niet. Mijn Android telefoon heeft de App wel en is volgens mij is de Snapdragon óók ARM architectuur.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-03-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@HTT-Thalan De nieuwe apple machines (alle M1 xx varianten ) zijn snellere versies van wat in een iPhone of iPad zit. Echter kan een ontwikkelaar het uitzetten dat een IOS APP beschikbaar is de apple store op MAC OS.

Soms heeft het een technische redenen omdat het gewoon niet goed werkt bijv touch input versus muis / trackpad. Of bijvoorbeeld schaling /resolutie problemen...
Soms zet ontwikkelaar het gewoon uit, zodat je web variant moet gebruiken zoals Facebook, Instagram, Netflix etc etc.

Hier een voorbeeldje.. zie je duidelijk dat het een iOS app is op MAC OS. Het synct ook niet, dus heel veel heb ik ook niet aan deze app op mijn Mac.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCHbwIQRICACvLQPXkXEpP2SlR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93YTGx5Eb3eQfinYHxGucFo7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Quakie op 31-03-2022 19:51 . Reden: plaatje zegt meer dan zinnen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
HTT-Thalan schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Die volg ik niet. Mijn Android telefoon heeft de App wel en is volgens mij is de Snapdragon óók ARM architectuur.
Het ligt ook niet aan de processor. Het zit hem in dat software developers kunnen kiezen of een app voor Mac aangeboden wordt of niet. Als ze er voor kiezen dat niet te doen dan staat MacOS het gewoon niet toe de app te draaien. Het is dus niet dat het technisch niet zou kunnen, maar dat Apple de programmeur de gelegenheid heeft het gewoon niet toe te staan.
Daarom zijn er IOS apps die wel draaien zoals Overcast en de NS app, en tal van apps die niet draaien zoals Instagram en Netflix. Gewoon omdat de ontwikkelaar daar voor kiest.

Soms kunnen die reden zijn zoals Quakie zegt dat het softwarematig de app niet werkt. Bijvoorbeeld omdat de app typische iPhone/iPad api's aanroept die in MacOS ontbreken. Maar dat hoeft de reden niet te zijn. Het kan ook zoiets zijn als onwil van de ontwikkelaar die zijn/haar app überhaupt niet op een computer wil draaien, om wat voor reden. Facebook zal bijvoorbeeld vinden dat je dan gewoon je internet Browser moet gebruiken.

Deze melding krijg je als je de Netflix app probeert te starten op een Mac:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0whGx1ABlzaD09HJ5CZi5GTR7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XKr5EsRC7sqnQOQPgQoPa1pD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:30
Ik zit even te kijken naar een Air M1 voor een nieuwer werknemer, die wil graag Apple. Maar ben ik nou gek, of is het verschil tussen 8GB/256GB en 16GB/512GB absurd? Dat zit tegen de €500 prijsverschil aan... :o

Of mis ik iets wat nog verschillend is tussen die uitvoeringen?

[ Voor 13% gewijzigd door Emgeebee op 12-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Emgeebee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:54:
Ik zit even te kijken naar een Air M1 voor een nieuwer werknemer, die wil graag Apple. Maar ben ik nou gek, of is het verschil tussen 8GB/256GB en 16GB/512GB absurd? Dat zit tegen de €500 prijsverschil aan... :o

Of mis ik iets wat nog verschillend is tussen die uitvoeringen?
Nee, upgrades zijn duur. Ik ben wel benieuwd wat je werknemer allemaal lokaal gaat opslaan. Anders kan je ook prima met 256 GB toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ander verschil is 1 extra core. Ik vraag me trouwens af of je van die extra core in de praktijk iets van merkt.

[ Voor 53% gewijzigd door PrimusIP op 13-04-2022 07:41 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.