Ik teken nergens meer voor
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
GEEN, het is geen Windows Machine!elaho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
Welke anti virus hebben jullie op je MacBook of welke kunnen jullie mij aanraden? Heb een MacBook Air base model gekocht.😃
Het enige wat ik je zou adviseren is een adblocker zoals bijvoorbeeld AdGuard for Safari (uit de App Store)
Blijf vooral weg van exotische programma's zoals Clean My Mac etc.
[ Voor 30% gewijzigd door Greatsword op 07-02-2022 16:27 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik gebruik F-secure. Die heb ik gratis met Xs4all (zolang ik die provider nog ga gebruiken...)elaho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
Welke anti virus hebben jullie op je MacBook of welke kunnen jullie mij aanraden? Heb een MacBook Air base model gekocht.😃
Niet als je gewoon je verstand gebruikt.
Standaard zit alles al super goed dichtgetimmerd, je moet goedkeuring geven om "verdachte" software te installeren, dus vertel mij maar hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen.
In de afgelopen 12 jaar, (zelfs met gekraakte apps) nog nooit voor elkaar gekregen om een virus (per ongeluk) op een Mac te krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 07-02-2022 16:36 ]
Kan je me vertellen waarom? Heb het zelf draaien en vind het fijn werken om op te schonen.Greatsword schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:19:
[...]
Als ik wil opschonen gebruik ik gewoon Finder en/of DaisyDisk om na te gaan waar alle ruimte naar toe gaat.Vermaeson schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Kan je me vertellen waarom? Heb het zelf draaien en vind het fijn werken om op te schonen.
Het is echt zo'n over hyped programma maar in werkelijkheid heb je het niet nodig.
Wil ik een nieuwe applicatie installeren/testen, dan de-installeer ik het ook gewoon op de officiële manier.
Verder doe ik ieder jaar een clean Install bij een nieuwe MacOS upgrade, dus op die manier blijven er ook geen resten over van oude OS'en / apps etc in de (~)Library locatie.
Dat geldt voor heel veel, dat je je verstand moet gebruiken, maar mensen maken ook wel eens fouten en zijn ook wel eens niet even waakzaam. Ik weet over het algemeen zelf ook goed wat ik doe, maar heb ook wel eens eens iets gedaan wat achteraf best stom was. Misschien dat in jouw individuele geval een virusscanner volstrekt overbodig is, maar in het algemeen kan ik het wel aanbevelen. Plus dat genoeg werkgevers dat ook van je vragen als je je privé Mac wil gebruiken, los van of de persoon het zelf nodig vindt.Greatsword schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:30:
Standaard zit alles al super goed dichtgetimmerd, je moet goedkeuring geven om "verdachte" software te installeren, dus vertel mij maar hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen.
Overigens kunnen ook betrouwbare bronnen geïnfiltreerd worden. Daar zijn ook wel voorbeelden van (zie bijvoorbeeld de Darknet diaries podcast serie).
En genoeg Mac software dat om best vergaande permissies vraagt. Zelfs bepaald Microsoft spul wil aan kernel extensies doen.
Eset Cyber Securityelaho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:11:
Door de vlucht die het aantal Macs neemt worden ze steeds interessanter voor de Virus bouwers en de ingebouwde beveiliging wordt dan ook helaas regelmatig omzeilt. Does your Mac need Protection ?
Clean My Mac en soortgenoten hebben de neiging bestanden te verwijderen die apps nog nog hebben.Vermaeson schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Kan je me vertellen waarom? Heb het zelf draaien en vind het fijn werken om op te schonen.
Zo even een greep aan wat ik uit het hoofd weet:
Gebruik je RapidWeaver? Gebruik dan vooral géén Clean My Mac > je kunt dan elementen van je pagina kwijt raken tussen opmaak en publiceren
Gebruik je Logic Pro? Gebruik dan vooral géén Clean My Mac > samples die je aangepast hebt, worden door CMM keurig weer teruggezet naar het origineel.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
En hoe werkt dat eigenlijk als je Windows draait via Parallels o.i.d.?
Ik ga er voorzichtig vanuit dat ik in de Windows machine bij-wij-van-spreken een honeypot zou kunnen maken, en door Parallels te verwijderen meteen weer schoon ben. Maar ik heb ingesteld dat Windows en MacOS de mappen sharen, heb ik daar een risico dat er iets via Windows in MacOS terecht kan komen?
[ Voor 18% gewijzigd door Dennisdn op 07-02-2022 16:53 ]
Echt onzin dit IMHO. Voor zover het al ooit waar was klopt dat nu in ieder geval niet meerGreatsword schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:19:
[...]
GEEN, het is geen Windows Machine!
Het enige wat ik je zou adviseren is een adblocker zoals bijvoorbeeld AdGuard for Safari (uit de App Store)
Wel schat ik een Mac als veiliger in dan een gemiddelde Windows PC.
[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 07-02-2022 17:03 ]
De vraag stellen is hem beantwoorden. Als de Windows VM op je filesystem kan schrijven kan het daar dus ook een Ransomware aanval oid op uitvoeren.Dennisdn schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:51:
[...]
En hoe werkt dat eigenlijk als je Windows draait via Parallels o.i.d.?
Ik ga er voorzichtig vanuit dat ik in de Windows machine bij-wij-van-spreken een honeypot zou kunnen maken, en door Parallels te verwijderen meteen weer schoon ben. Maar ik heb ingesteld dat Windows en MacOS de mappen sharen, heb ik daar een risico dat er iets via Windows in MacOS terecht kan komen?
Gebruik zelf Clean My Mac al jaren en nooit problemen ondervonden. Ruimt soms even lekker op.Tomba schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:02:
[...]
Echt onzin dit IMHO. Voor zover het al ooit waar was klopt dat nu in ieder geval niet meer
Wel schat ik een Mac als veiliger in dan een gemiddelde Windows PC.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Ik denk dat je op @Greatsword wilde reagerenTHE_BASE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:23:
[...]
Gebruik zelf Clean My Mac al jaren en nooit problemen ondervonden. Ruimt soms even lekker op.
Het had wel met zijn reactie te maken, maar was het meer met jou eens.Tomba schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat je op @Greatsword wilde reageren
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Bevalt het nog steeds? En inmiddels al wat meer aan macOS kunnen wennen?elaho schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:51:
Vandaag dus m’n nieuwe MacBook Air unboxed en in gebruik genomen. De eerste indruk is echt zeer goed. Ik heb voor het base model gekozen omdat ik er echt geen zware taken mee doe. Ik gebruik hem om te browsen, mail, Netflix, Apple TV en lichte spelletjes. Geen foto of videobewerking. Moet nog wel even wennen aan het besturingssysteem en soms beetje uitvogelen hoe dingen werken maar voor de rest een prima MacBook en ook 13 inch is perfect. Dus al met al erg blij mee. 😃👍
Wat je er niet mee doet kan hij in principe ook wel aan (zoals foto en video bewerking). Die air vind ik heel krachtig. Ik denk dat een deel van de pro gebruikers wat dat betreft ook prima met een air uit de voeten zouden kunnen. Die air is gewoon een high end machine. Het geeft alleen een vertekend beeld omdat Apple geen midrange heeft en naast de air pro machines verkoopt. Ik denk wat dat betreft dat een deel van de M1 air gebruikers ook uit de voeten zouden kunnen met een zwakkere versie van deze MacBook, als die zou bestaan.
[...]
Bevalt het nog steeds? En inmiddels al wat meer aan macOS kunnen wennen?
Hoi ja bevalt me echt uitstekend, maar moet soms nog even zoeken waar ik wat kan vinden en hoe sommige dingen werken. Voor de rest een uitstekend apparaat heel blij mee.
Edit: de batterij van de MacBook Air……Wauw!
[ Voor 7% gewijzigd door elaho op 11-02-2022 22:52 ]
Deels is dat denk ik te verklaren door de Citrix software, die nog steeds Intel based is. Ik ben het ook wat meer gaan gebruiken zodat ik het Windows apparaat van werk niet aan hoef te zetten. Toch heb ik het idee dat hiermee niet de volle 100% mee te verklaren is. In de activiteitenweergave heb ik echter ook niet iets gevonden wat er uit schiet.
We gaan het zien, ik ga de Windows machine weer wat meer voor werk gebruiken. Citrix op de Mac is ook niet alles. Het geeft toch een dubbel gevoel Windows op een MacBook te zien en ik merk ook dat de bediening niet lekker voelt als je verwend bent met macOS.
PS, tijdje terug hier ook nog wat gekeuveld over iPad of Air.. Nieuwe Air gescoord voor 750e via via en echt heel blij mee. Perfect apparaat. Beaam bovenstaande ervaringen.
Het scherm van mijn 13” MBP 2017 vond ik namelijk ook al goed. Het is wel mooi dat zwart ook echt zwart is. Het design vind ik ook vernieuwender, maar of dat het extra geld echt waard is? Ik vind van niet. Maar ik heb hem en ben er blij mee!
[ Voor 34% gewijzigd door syltheboy op 13-02-2022 00:49 ]
Ja zo kan ik het ook roepen dat Unix/macos geen Windows isGreatsword schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:30:
[...]
In de afgelopen 12 jaar, (zelfs met gekraakte apps) nog nooit voor elkaar gekregen om een virus (per ongeluk) op een Mac te krijgen.
Ja als je je verstand gebruikt blijft zelfs Windows buiten schot.
Daarbij hoe vaak heb je in de laatste 20 jaar nog echt een virus gehad.
95% van de meuk op welk platform dan ook zijn malware wat ads gaat poppen en de overige 5% is cryptolockers.
Ik heb al sinds halverwege jaren 90 geen echt virus meer rond zien gaan laat staan gekregen op een normale manier op Windows.
Ah de good old days van DOS en Thunderbyte Antivirus 🤣🤪👍
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb de IPad Pro 12.9 2021 (dus ook MiniLED) en de MBA M1 en kan dit beamen. Miniled is oprecht mooi bij HDR films maar bij de andere zaken valt het mij niet op. Plus het scherm in de MBA ziet er alsnog uitstekend uit dus echt merken doe ik het nietsyltheboy schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:40:
@MacbookProx Dat is inderdaad een mooie prijs, bijna voor 1/3 van de prijs wat je voor een 14” MBP 2021 betaalt. Die heb ik, maar uiteindelijk was een 13” MBA 2020 ook prima geweest. Zoveel verschil merk ik eerlijk gezegd niet van miniLED.
Het scherm van mijn 13” MBP 2017 vond ik namelijk ook al goed. Het is wel mooi dat zwart ook echt zwart is. Het design vind ik ook vernieuwender, maar of dat het extra geld echt waard is? Ik vind van niet. Maar ik heb hem en ben er blij mee!
Mijn M1 iPad was mijn slechtste aankoop ooit. Megaduur en enorm beperkt qua mogelijkheden en te zwaar/lomp voor gebruik in de hand. Gebruik m zelden, alleen om krant te lezen of als we op vakantie gaan (wat dankzij COVID hoogst zelden is) gaat ie aan eigenlijk. Mijn MBA daarentegen gebruik ik dagelijks. Ik zou je kortom inderdaad aanraden om niet te upgradensyltheboy schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:53:
@Tomba Ik heb ook nog een 11” iPad Pro 2018, maar die gebruik ik weinig. Upgraden naar een miniLED iPad ga ik dus voorlopig niet doen. Destijds kwam ik vanaf een iPad Air 2 (homeknop had kuren) en ik wilde graag FaceID.
Ik vind 11” net een mooie maat voor een iPad. Al moet ik zeggen dat ik eerder mijn iPhone 12 Pro Max pak dan mijn 11” iPad Pro 2018. Ik vind dat gewoon makkelijker.Tomba schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:00:
[...]
Mijn M1 iPad was mijn slechtste aankoop ooit. Megaduur en enorm beperkt qua mogelijkheden en te zwaar/lomp voor gebruik in de hand. Gebruik m zelden, alleen om krant te lezen of als we op vakantie gaan (wat dankzij COVID hoogst zelden is) gaat ie aan eigenlijk. Mijn MBA daarentegen gebruik ik dagelijks. Ik zou je kortom inderdaad aanraden om niet te upgraden
Een tablet constant in de hand houden is ook niet fijn, maar met het Magic Keyboard is het een super stabiele combinatie en tevens geeft het erg veel comfort. Bij een Macbook mis ik toch iets van touch-functie. Achja, ieder z’n ding en het beste is gewoon als je beide hebt haha.Tomba schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:00:
[...]
Mijn M1 iPad was mijn slechtste aankoop ooit. Megaduur en enorm beperkt qua mogelijkheden en te zwaar/lomp voor gebruik in de hand. Gebruik m zelden, alleen om krant te lezen of als we op vakantie gaan (wat dankzij COVID hoogst zelden is) gaat ie aan eigenlijk. Mijn MBA daarentegen gebruik ik dagelijks. Ik zou je kortom inderdaad aanraden om niet te upgraden
I don't have dreams, I have goals!!
Ja klopt, maar die MiniLED was zo verleidelijk:Dsyltheboy schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:20:
[...]
Ik vind 11” net een mooie maat voor een iPad. Al moet ik zeggen dat ik eerder mijn iPhone 12 Pro Max pak dan mijn 11” iPad Pro 2018. Ik vind dat gewoon makkelijker.
Ik gebruik mijn iPhone 11 Pro (non Max) veruit het meest, dan mijn MBA en heel af en toe de iPad.
Was met mijn iPad Pro 10.5 geen enkel probleem andersRedondo1982 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:51:
[...]
Een tablet constant in de hand houden is ook niet fijn, maar met het Magic Keyboard is het een super stabiele combinatie en tevens geeft het erg veel comfort. Bij een Macbook mis ik toch iets van touch-functie. Achja, ieder z’n ding en het beste is gewoon als je beide hebt haha.
Die magic Keyboard maakt dat kreng nog eens 400€ duurder en dan heb ik nog steeds een apparaat dat niet stabiel is op mijn schoot. Tel daarbij het bijzonder beperkte iPadOS op dan is er voor mij maar 1 echte optie en dat is mijn MBA
En inderdaad ieder zijn ding maar ik had gewoon een iPad Air moeten kopen of wachten op de 11” met MiniLED. Heb nu een heel duur apparaat wat zo weinig gebruikt wordt dat ik altijd moet unlocken met de passcode omdat hij voor mij super onpraktisch is.
Ja, allemaal eens hoor. Argumenten zijn goed, al heb ik alleen nooit last gehad met een iPad Mini. De rest heb ik nooit fijn gevonden in de hand.Tomba schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:28:
[...]
Was met mijn iPad Pro 10.5 geen enkel probleem anders
Die magic Keyboard maakt dat kreng nog eens 400€ duurder en dan heb ik nog steeds een apparaat dat niet stabiel is op mijn schoot. Tel daarbij het bijzonder beperkte iPadOS op dan is er voor mij maar 1 echte optie en dat is mijn MBA
En inderdaad ieder zijn ding maar ik had gewoon een iPad Air moeten kopen of wachten op de 11” met MiniLED. Heb nu een heel duur apparaat wat zo weinig gebruikt wordt dat ik altijd moet unlocken met de passcode omdat hij voor mij super onpraktisch is.
Die 12,9 kan je toch verkopen? Ding ligt goed in de markt. Nu doe je er toch weinig mee en je hebt altijd nog je Macbook en iPhone.
iPad Mini was inderdaad ideaal formaat maar daar is de krant net te klein opRedondo1982 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Ja, allemaal eens hoor. Argumenten zijn goed, al heb ik alleen nooit last gehad met een iPad Mini. De rest heb ik nooit fijn gevonden in de hand.
Die 12,9 kan je toch verkopen? Ding ligt goed in de markt. Nu doe je er toch weinig mee en je hebt altijd nog je Macbook en iPhone.
Ik zit er allang tegenaan te hikken om m te verpatsen maar dan doet de afschrijving toch behoorlijk pijn vrees ik

Ohja, best wel veel ja. Echter laten liggen wordt ie ook niet meer van waard.Tomba schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:14:
[...]
iPad Mini was inderdaad ideaal formaat maar daar is de krant net te klein opDe 11" was eigenlijk ideaal.
Ik zit er allang tegenaan te hikken om m te verpatsen maar dan doet de afschrijving toch behoorlijk pijn vrees ik(heb de 512GB gekocht a 1500 ekkies plus dan nog Apple Careplus van 159 euro's
)
Overigens krijg je restant (periode) van AC+ terug, toch? Dat heb ik weleens gelezen.
Same here. Ik had helaas mijn 11 inch 2018 al verkocht omdat ik overtuigd was dat ik een 12.9 miniled wilde. Na 3 dagen de 12.9 teruggestuurd (zwaar en groot) en de m1 11inch moeten halen. (had beter op de 11 inch miniled kunnen wachten)Tomba schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:00:
[...]
Daarnaast blijkt mijn m1 air een groot concurrent te zijn. Mijn oude laptop was al 8 jaar jaar oud dus gebruikte ik voornamelijk mijn ipad maar sinds ik de m1 air in huis heb gehaald pak ik die juist. De ipad pro is nu puur een entertainment device geworden voor in de slaapkamer (films/series) en voor gamen. (cod mobile)
Ik heb beide altijd in mijn tas liggen maar buitenshuis pak ik toch altijd mijn macbook.
Maarja beide vervullen nu een functie dus vind het wel prima zo. Alleen jammer van de onnodige ipad upgrade. Denk wel de miniled 11 inch te gaan halen dit jaar.
Slechte koop: m1 11 inch ipad pro
Beste koop: m1 macbook air

Zonder deze reactie te kapen, maar als je eenmaal Pro gewend bent dan is al het andere een enorme stap terug. Ik zou nu ook geen andere meer kopen sinds mijn eerste Pro in 2017.
Ik wilde graag een Mini erbij kopen. Ik naar de winkel, hou ik naast een Pro en dan lijkt de Mini 2021 wel een oude Gameboy oid. Echt huge!
Je bedoelt de bezels? Kan me voorstellen dat dat wennen is.Redondo1982 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Zonder deze reactie te kapen, maar als je eenmaal Pro gewend bent dan is al het andere een enorme stap terug. Ik zou nu ook geen andere meer kopen sinds mijn eerste Pro in 2017.
Ik wilde graag een Mini erbij kopen. Ik naar de winkel, hou ik naast een Pro en dan lijkt de Mini 2021 wel een oude Gameboy oid. Echt huge!
Nee, schermkwaliteit en mogelijkheden.m_a_rnix schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:56:
[...]
Je bedoelt de bezels? Kan me voorstellen dat dat wennen is.
Scherm: Promotion, MiniLED (alleen Pro 12,9), helderheid etc.
Mogelijkheden: FaceID, want wil nooit meer terug naar TouchID. Bovendien heb ik voor mijn werkzaamheden een ultragroothoekcamera nodig, dus dan blijft er al sowieso geen andere optie over dan de Pro.
Zoals Redondo al aangeeft, ik kan echt niet meer zonder faceid, vooral op de ipad.
Wat ook een rol speelde was het feit dat ik 128gb wilde en het basismodel van de air met 64gb komt.
Wil je meer opslag op de air dan kom je al snel in de buurt van de ipad pro prijs. 838 euro voor de ipad air 256gb (er is geen 128gb variant) en 899 euro voor de ipad pro 128gb.
Tel daarbij het promotion display, feller scherm, m1 processor, dubbel RAM, het feit dat de pro nieuwer is en de keuze is snel gemaakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Valinor op 17-02-2022 15:30 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Waarom zet je hem trouwens uit? Ik doe dat echt nooit.
[ Voor 100% gewijzigd door roT- op 21-02-2022 01:02 ]
AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB
Is hier al zoveel keer voorbij gekomen. Gebruik de zoek optie even.thomas1750 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:37:
Ik twijfel om deze te kopen.. 950 eu nu, welliswqar de 8gb variant is dat wel voldoende voor de komende 5 jaar?
Prijs is niet echt denderend, dat zou ik er nieuw niet meer voor neerleggen.
[ Voor 69% gewijzigd door syltheboy op 22-02-2022 03:07 ]
Plus de Air is lichter. Wat ik het meeste zie en lees is dat de Air voor de meeste gebruikers meer dan krachtig genoeg is. En dat kan ik beamen. Loopt soepeler en sneller dan mijn 11e gen. i5 laptop.syltheboy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:48:
@thomas1750 Afgelopen november was hij nog voor 879 te krijgen. Dat was pas echt een goede deal. Je krijgt veel waar voor je geld, want een 14” MBP 2021 kost momenteel meer dan het dubbele. Dat vind ik nogal een verschil en daarnaast gaat de accu van de MBA 2020 M1 langer mee.
Als je voor je beroep heel zware grafische apps draait is de Pro misschien een goede investering; als je render een paar minuten eerder klaar is spaart toch tijd en geld.
Het scherm van de Pro is ook wel duidelijk beter natuurlijk.Of-Aaargh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:15:
[...]
Plus de Air is lichter. Wat ik het meeste zie en lees is dat de Air voor de meeste gebruikers meer dan krachtig genoeg is. En dat kan ik beamen. Loopt soepeler en sneller dan mijn 11e gen. i5 laptop.
Als je voor je beroep heel zware grafische apps draait is de Pro misschien een goede investering; als je render een paar minuten eerder klaar is spaart toch tijd en geld.
Maar verder eens, de MBA is gevoelsmatig de snelste laptop die ik ooit gehad heb (behalve als ie een macOS update aan het installeren is, man wat duurt dat lang vergeleken met een Windows laptop)
Wat heb je erin zitten qua ram geheugen. 8gb werkt me gevoelsmatig toch tegen heb ik het idee. Is dat bij Apple ook zo? Als ik nou over een jaar een trage laptop heb, heb kk ook geen zin in.Of-Aaargh schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:15:
[...]
Plus de Air is lichter. Wat ik het meeste zie en lees is dat de Air voor de meeste gebruikers meer dan krachtig genoeg is. En dat kan ik beamen. Loopt soepeler en sneller dan mijn 11e gen. i5 laptop.
Maar vind de prijs verschil met een 16gb wel groot. 300 eu. Is het dat waard.
Ik ga macos gewoon proberen en als it-er denk ik ook hamdig als ik beide systemen ken.
Vind de design ook gewoon echt vet!
AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB
Maar het zal ongetwijfeld ook afhangen van je soort gebruik.
[ Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 22-02-2022 08:09 ]
Het prijsverschil tussen beide laptops is groot en alleen gerechtvaardigd als je specifieke behoefte hebt zoals groter beeldscherm, veelvuldig draaien van VM's of video software of gebruik van erg zware andere software (bv Matlab).
Het beeldscherm van de MBP is natuurlijk heel goed maar wordt bij normaal gebruik niet ten volle benut (slechts 500 nits helderheid). Dit ligt vrij dicht bij de kwaliteit vanher 400 nits MBA beeldscherm. Naast elkaar zie je de verschillen echter beiden laptops hebben een uitstekend beeldscherm.
Ik heb er voor de gein software opgezet die ik normaal op mijn thuisstudio draai (stevige i7, 32 GB). Bijvoorbeeld iZotope RX8, als ik die aan het randeren zet op de i7 om muziek te ontleden dan loopt de i7 tegen zijn max vermogen en doet de rest van de PC niets meer tot ie klaar is (minuut of 10). De M1 8GB doet dit dus vloeiend, terwijl er ook nog eens Parallels tussen zit om W11 te simuleren én de rest van MacOS draait gewoon vloeiend door zonder merkbare vertraging.
[ Voor 9% gewijzigd door Dennisdn op 22-02-2022 08:39 ]
Mocht ik opnieuw kiezen zou ik hetzelfde geld uitgeven aan de Air maar Dan 8GB geheugen en 512GB ipv wat ik nu heb 16GB geheugen en 256GB opslag.
[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 22-02-2022 09:48 ]
Nice, ff wikken en wegen!Quakie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:46:
@thomas1750 Voor wat het waard is, ik gebruik (sindskort) een MacBook Pro (mid 2014) met 16GB en mijn M1 Air met 16GB naast elkaar met dezelfde soort taken/activiteiten. De MacBookPro gebruikt meer swap, en iets meer werkgeheugen dan mijn M1 Air. Taken vallen onder licht gebruik (safari met teveel tabs en vensters open, photos, spotify en whatsapp, etc)
Mocht ik opnieuw kiezen zou ik hetzelfde geld uitgeven aan de Air maar Dan 8GB geheugen en 512GB ipv wat ik nu heb 16GB geheugen en 256GB opslag.
Ik denk dat heel veel mensen die M1 air onderschatten. Wellicht ook door teveel uit de ervaring met de Intel machines te denken en doordat het 't "goedkoopste" Apple model is (met nog steeds een prijs van bijna duizend euro). Ik verbaas me ook als ik lees van sommige mensen die een M1x 14" pro kopen en wat ze er vervolgens mee willen doen. Voor mij persoonlijk zo'n enorme overkill en geldverspilling.Dennisdn schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:37:
Ik heb de M1 8GB vooral gekocht om op reis een beetje media te kijken enzo, meer had ik er niet van verwacht. Maar het volgende heeft mij ronduit verbaasd:
Dat lijkt me dan een issue van je Windows laptop niet? Ik had in mijn vorige (HP) laptop ook ‘maar’ 8GB maar geen vertragingen verder. Wel een NVMe SSD erin oveirgens. Heb voor de MBA wel 16GB genomen maar dat was meer FOMO dan iets andersthomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:48:
Het is me echt niet voor te stellen inderdaad. Een windows laptop met 16gb ram loopt al schokkerig. Ik ga hem gebruiken voor studie(HBO ICT) en zal echt geen zware applicaties gaan gebruiken. Geen fotos bewerken o.i.d. wellicht iets in het etisch hacken en cyber, maar dan lijkt 8gb me ook genoeg?
Denk het dan hehe. Scheelt 250 eu. Denk alleen dat ik het niet nodig heb en de air voor mij voldoende moet zijn..Tomba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Dat lijkt me dan een issue van je Windows laptop niet? Ik had in mijn vorige (HP) laptop ook ‘maar’ 8GB maar geen vertragingen verder. Wel een NVMe SSD erin oveirgens. Heb voor de MBA wel 16GB genomen maar dat was meer FOMO dan iets anders
Om voor de touchbalk en iets betere scherm nou ook 250 meer te betalen weet ik niet zo goed..
Ik heb voor mijn werk de Intel MBP (2017) met touchbar en hoe cool het er ook uit ziet mis ik hem totaal niet op mijn MBA dus daar zou ik zeker niet voor bijbetalen. Ook het verschil qua scherm zal je denk ik niet merken, wat je wel zou kunnen merken is dat de MBP actief gekoeld is dus langer zijn maximum performance kan geven. De MBA throttelt terug als hij te warm wordt. Ivm de zuigende fan in mijn MBP wilde ik nu perse fanless overigensthomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Denk het dan hehe. Scheelt 250 eu. Denk alleen dat ik het niet nodig heb en de air voor mij voldoende moet zijn..
Om voor de touchbalk en iets betere scherm nou ook 250 meer te betalen weet ik niet zo goed..
[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 22-02-2022 11:47 ]
Ik kom van een 32 GB i9 macbook, en heb nu de M1 Air 512 / 8 GB. Qua processor een verademing, maar ik kom regelmatig met mijn geheugen in de knoop. Ik heb redelijk uitgebreide excel bestanden en wanneer ik dan tegelijk een word rapport open heb en teams wil draaien gaat de geheugendruk naar 75% en wordt ie echt traag. Hij is dan continue bezig met swappen en comprimeren geheugen.Quakie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:46:
@thomas1750 Voor wat het waard is, ik gebruik (sindskort) een MacBook Pro (mid 2014) met 16GB en mijn M1 Air met 16GB naast elkaar met dezelfde soort taken/activiteiten. De MacBookPro gebruikt meer swap, en iets meer werkgeheugen dan mijn M1 Air. Taken vallen onder licht gebruik (safari met teveel tabs en vensters open, photos, spotify en whatsapp, etc)
Ik heb dus spijt dat ik niet de 16 GB genomen heb. Maar goed ik wilde dit ervaren. Ik kan eventueel nog uitwijken naar een MacPro 5.1 met 64 GB geheugen. Totaal de tegengestelde machine...
Nu is hamvraag: wachten op software update of extra geld uitgeven om dit op te vangen.
Natuurlijk is teams een draak van een programma. Als je het mij vraagt gebruiken we iets anders, maar ze vragen het mij niet. Het is overigens niet altijd aan teams te wijten. Ook zonder teams loop ik tegen de grenzen aan soms.
[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 22-02-2022 13:47 ]
Ja das inderdaad echt een straaljager als hij het druk heeft. Was precies de reden dat ik perse de MBA M1 wilde ipv de MBP.syltheboy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:45:
@apt Je vergelijkt natuurlijk een MacBook van €3500+ met een MacBook van €1000-.Je kunt geen appels met peren vergelijken. Sinds ik mijn 14" MBP 2021 heb wil ik niet meer terug naar intel, want wat een lawaai maakte de fans van die 13" MBP 2017 zeg! Nu merk ik niet eens dat er fans in zitten. Ook blijft hij een stuk koeler en dat vind ik erg prettig.
Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik voor de 14" MBP 2021 ben gegaan, ondanks er fans inzitten zijn ze geruisloos.Tomba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:50:
[...]
Ja das inderdaad echt een straaljager als hij het druk heeft. Was precies de reden dat ik perse de MBA M1 wilde ipv de MBP.
Ook wel heel andere prijsklassesyltheboy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik voor de 14" MBP 2021 ben gegaan, ondanks er fans inzitten zijn ze geruisloos.
Ja, dat is zeker waar.Tomba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:03:
[...]
Ook wel heel andere prijsklasse(plus nog niet verkrijgbaar toen ik de mijne kocht)
Wat denken jullie, zal er wel een aangekondigd worden of zegt de glazenbol nee?
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Geen idee. Kali (linux) draaide ik vroeger op een VM in een MacBook Air uit 2017 en op een rasberry pi (met 4gb). Maar ik heb er verder nooit wat serieus mee gedaan. Dan kun je beter op internet rond zoeken wat je nodig hebt, wat voor apertuur je het beste kunt gebruiken en wat de ervaring is met M1 macs voor dat soort zaken. Ik vermoed dat je dan al snel bij Linux in een Virtual Machine draaien uit komt.thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:21:
Ik ga maar eens naar de MediaMarkt om even te kijken en dan maar eens de keuze maken haha.. Cyber en etisch hacken vergt dat veel van de RAM geheugen anders moet ik idd de 16gb pakken die kost 1200 eu
Als je de 250 euro kan missen zou ik zeggen doen. Als je twijfelt lekker de 8GB nementhomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:34:
Okeoke goh wat is het lastig zeg, normaal zeg ik altijd 16gb maar vind 250 eu wel veel voor 8gb ram..
Het zal gerust een paar tientjes schelenthomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:39:
Gaat er veel verschil zijn in resell als ik over 4 jaar wil verkopen?
Als geld belangrijk is zou ik sowieso niet nieuw in de winkel kopen maar gewoon via V&A of MP.thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:34:
Okeoke goh wat is het lastig zeg, normaal zeg ik altijd 16gb maar vind 250 eu wel veel voor 8gb ram..
Scheelt je al snel honderden euro's. 256 GB / 16 GB ~900 moet te doen zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 22-02-2022 16:09 ]
Je signature staat vol met Tech en je bent een leek ?thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:10:
Had laatst een 2e handse tablet gekocht wat stonk naar rook. Is een optie alleen met al die vette vlekken erop etc ik weet ook niet waarop ik moet letten aangezien ik een leek ben! Hehe dus voorkeur gaat naar nieuw ook ivm garantie

Dat is o.a. het voordeel als je zowel de soft als hardware maakt. Alles is geoptimaliseerd voor max performance en efficiëntie.thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:15:
Apple producten haha zeker! Voor mij bizar dat t systeem.goed draait met 8gb hehe
Heb je al bij V&A gekeken? Staat er 1 nieuw voor een mooie prijs.thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:37:
Ja inderdaad, ben er denk wel over uit gewoon de 8gb versie te halen. Geld wat ik over hou kan ik mooi de airpods voor halen:)
Garantie gaat standaard via Serienummer en kan je eventueel nog uitbreiden met Apple Care voor langere garantie en betere dekking als je wilt.
Let op AppleCare moet binnen 60 dagen na eerste activatie gekocht worden. Bijkomend voordeel is ook dat je er je garantie mee verlengd naar 3 jaarGreatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Heb je al bij V&A gekeken? Staat er 1 nieuw voor een mooie prijs.
Garantie gaat standaard via Serienummer en kan je eventueel nog uitbreiden met Apple Care voor langere garantie en betere dekking als je wilt.
Zeker het is een goede koop en een fijn ding. Maar ik heb er spijt van geen 16 GB te hebben gekocht. Ik denk dat ik hem door ga schuiven naar een familielid en voor het 16 GB model ga.syltheboy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:45:
@apt Je vergelijkt natuurlijk een MacBook van €3500+ met een MacBook van €1000-.Je kunt geen appels met peren vergelijken. Sinds ik mijn 14" MBP 2021 heb wil ik niet meer terug naar intel, want wat een lawaai maakte de fans van die 13" MBP 2017 zeg! Nu merk ik niet eens dat er fans in zitten. Ook blijft hij een stuk koeler en dat vind ik erg prettig.
Ja precies, dus vandaar dat ik zei eventueel. Zelf nog nooit gedaan of nodig gehad. Vind het persoonlijk het extra geld niet waard.Tomba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:58:
[...]
Let op AppleCare moet binnen 60 dagen na eerste activatie gekocht worden. Bijkomend voordeel is ook dat je er je garantie mee verlengd naar 3 jaar
Ik zie alleen die 8gb die is net zo duur als nieuw. En 16gb duurder dan in de winkel...Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Heb je al bij V&A gekeken? Staat er 1 nieuw voor een mooie prijs.
Vanaf 800 zo te zien.thomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:22:
[...]
Ik zie alleen die 8gb die is net zo duur als nieuw. En 16gb duurder dan in de winkel...
https://tweakers.net/lapt...rqGOkoFiempwZlVqUpWpga1AA
Ik heb het wel afgesloten, €249 voor een jaar extra garantie en 2 schade gevallen per jaar die je mag claimen (met eigen risico van €99). Op de ruim 1800€ die mijn config (8C/16GB/1TB) kost een relatief kleine meerprijs.Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:02:
[...]
Ja precies, dus vandaar dat ik zei eventueel. Zelf nog nooit gedaan of nodig gehad. Vind het persoonlijk het extra geld niet waard.
Zie het inderdaad, zie ook bij bol.com 899,- De 16gb voor 1150:)Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:38:
[...]
Vanaf 800 zo te zien.
https://tweakers.net/lapt...rqGOkoFiempwZlVqUpWpga1AA
Vergeet Wissel en CashbackXL niet als je daar shoptthomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:22:
[...]
Zie het inderdaad, zie ook bij bol.com 899,- De 16gb voor 1150:)
Wat bedoel je precies?Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:25:
[...]
Vergeet Wissel en CashbackXL niet als je daar shopt
Howus, is dat legit?Greatsword schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:34:
[...]
Daar kan je cadeaukaarten kopen met 5% korting
https://www.wissel.nl/collections/bol-com-korting
hoelang duurt dat dan voordat deze binnen zijn? heb er nu 10 staan namelijk incl de airpods 3.. als dat nou lang duurt heb ik hem morgen niet binnen:(
[ Voor 23% gewijzigd door thomas1750 op 22-02-2022 20:50 ]
Meestal een minuut of zothomas1750 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:37:
[...]
Howus, is dat legit?
hoelang duurt dat dan voordat deze binnen zijn? heb er nu 10 staan namelijk incl de airpods 3.. als dat nou lang duurt heb ik hem morgen niet binnen:(
Zie mezelf ook als normale gebruiker dus die 250 eu bespaard maar eens onderzoeken of die airpods 3 het waard zijn
[ Voor 39% gewijzigd door thomas1750 op 22-02-2022 22:42 ]
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.