Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Nieuwsbericht

Apple heeft zijn eerste Macs met eigen chips aangekondigd. Zowel de MacBook Air, MacBook Pro 13" als de Mac mini worden voorzien van de M1-soc met ARM-cores. De chip heeft geen actieve koeling nodig in de MacBook Air.

Apples nieuwe MacBook Air is het eerste apparaat met de M1-soc die Apple dinsdag presenteerde. In de soc zitten acht cpu-cores en een gpu met tot aan acht cores. De laptop heeft maximaal 16GB ram en een ssd met een capaciteit van maximaal 2TB.

Volgens Apple is de accuduur tot achttien uur bij het kijken van video. Dat is een toename van zes uur ten opzichte van de voorgangers met Intel-processors. De M1-chip heeft een laag verbruik en daardoor is er geen actieve koeling meer nodig in de MacBook Air.

Ook verbetert Apple naar eigen zeggen het 13,3"-scherm van de MacBook Air. Dat scherm heeft een groter kleurbereik en kan de P3-kleurruimte weergeven. De MacBook Air heeft USB 4-aansluitingen met Thunderbolt-ondersteuning en een Type-C-connector. Ook voorziet Apple de laptop van Wi-Fi 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dBNVbU6zyNR1t4WqCXIFp_4uLw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pCZcVQhxuvmVwza1XIlWgU9H.png?f=user_large

Prijzen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVvDm1HvVom2lSllUDRf1NE-whY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8hmpFR3SVBOMFLAZw8ySHvw.png?f=fotoalbum_large

Bronvermelding

Julian Huijbregts (Tweakers.net)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Gelijk besteld..

Ik was enthousiast en heb gewoon de basis versie besteld.. Nu geduld hebben tot nov 23-25...

Mijn huidige MacBook Pro heeft ook 8GB en 256GB en kan er op zich mee uit de voeten..

Nog meer mensen enthousiast?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Opvallend verschil in aantal cores van de GPU. Instapmodel 7, duurdere versie 8...
Ik ben verder zeker enthousiast en mijn MBP 13” uit 2011 is ondertussen best wel rijp voor vervanging. Ik ga nog afwachten wat de verschillen zijn tussen de Air en Pro, die uit reviews zullen komen de aankomende paar weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-04 08:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK6PiNE6wB06AhBKGhUp_kX0Hho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbuiRLmgwJNb3df0RPuIAXGN.jpg?f=fotoalbum_large

Besteld! Ik werk in het onderwijs en krijg dus korting, na belasting € 1061. Bovendien betaalt mijn werkgever € 500. Uiteindelijk dus maar € 516.

P.s. ik ben Duitser, vandaar dat toetsenbord ;-)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
@ben2513 Netjes... mooie prijs.

@LaborGardens ja viel mij ook op. Ik had paar maanden geleden beslissing genomen om air te nemen. En vorige lijn was op zich al snel zat voor mij. Vandaar ik niet speciaal hoefde te wachten. Zeker niet als je start prijs van een pro mee neem. Lange batterij duur, silent design, beter scherm gaf bij mij al de doorslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ga ik zeker in de gaten houden. Maar eerst even de reviews afwachten wat de performance zal zijn. Ben vooral benieuwd naar Rosetta performance op batterij én snelheid. Maar ook of 16gb bij arm nog steeds zo nodig is als bij intel.

Anderzijds misschien wachten op de 2de generatie aangezien de eerste generaties van Apples producten al snel zonder support zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 10-11-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb zelf de versie met 512 Gb en 8 core GPU besteld.

Twijfelde nog even tussen de pro en deze maar de prijs gaf doorslag voor dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:37
Wat is nu het voordeel van de pro? De actieve koeling en dat piekprestaties langer door kunnen gaan? Ik vind het verschil klein lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Ik wil overstappen van een Windows laptop naar deze alleen zit ik wel met de volgende vraag. Ik heb nu een aantal externe harde schijven met gegevens (denk aan foto's, financiële overzichten in Excel en dergelijke) die ik niet kwijt wil. Kan ik deze zonder problemen weer aansluiten op een Macbook en werkt alles dan gewoon weer naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:43
keko12 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:12:
Wat is nu het voordeel van de pro? De actieve koeling en dat piekprestaties langer door kunnen gaan? Ik vind het verschil klein lijken...
Ik ook, ben ook ontzettend benieuwd naar de real world tests!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1989
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-04 09:33
kansloze schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:47:
Ik wil overstappen van een Windows laptop naar deze alleen zit ik wel met de volgende vraag. Ik heb nu een aantal externe harde schijven met gegevens (denk aan foto's, financiële overzichten in Excel en dergelijke) die ik niet kwijt wil. Kan ik deze zonder problemen weer aansluiten op een Macbook en werkt alles dan gewoon weer naar behoren?
Dat ligt er een beetje aan hoe de structuur van de schijf is. Een FAT of exFAT structuur werkt direct op de mac voor een NTFS structuur heb je een extensie nodig. Dit zelfde geldt voor een met Bitlocker beveiligde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Robert1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe de structuur van de schijf is. Een FAT of exFAT structuur werkt direct op de mac voor een NTFS structuur heb je een extensie nodig. Dit zelfde geldt voor een met Bitlocker beveiligde schijf.
Bedankt, ben er even ingedoken en denk dat ik het begrijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reverb_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 20:08
Word hier wel erg enthousiast van. Die batterijduur is echt ongekend zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-04 13:32
Heb zonet de goedkoopste MacBook Air met 16GB ram besteld. Eens benieuwd wanneer die geleverd gaat worden. (staat twee weken levertijd bij)
Ik kijk ondertussen ook uit naar de benchmarks en nog meer naar de compatibiliteit van de software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Robert1989 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
…voor een NTFS structuur heb je een extensie nodig.
Dat is alleen wanneer je de schijf ook wilt beschrijven. Om je data er af te halen hoef je niks te installeren, alleen schrijfbewerkingen gaan niet lukken (dus ook verwijderen niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook na het event een space gray air besteld met 512gb opslag en de 8 core gpu. Budget was 1300, die extra 15 euro mag er dan wel vanaf 😂. Ontzettend benieuwd naar prestaties met een volledig passief gekoelde cpu. Vermoed dat de pro echt alleen koeling nodig heeft als je langdurig de cpu belast met renderen en/of gamen. Voor beide kan ik zeker zijn dat ik daarvan toch geen gebruik van maak, en de touchbar kan me ook gestolen worden, heb dan liever een goedkopere air met ietsjes mindere batterijduur en een stille laptop. En de iPad doet het ook passief dus alle vertrouwen in dat de performance er niet onder gaat lijden. Misschien maar een paar procentjes die je toch niet merkt in dagelijks gebruik.

17/18 november komt ie binnen!

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-04 13:32
Volgens apple.com ondersteunt de MacBook Air Wifi 6. Is dat dan de eerste Mac met Wifi 6 ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 20:53
Dus veel kleinere chip zonder fan (dus koelingsleuven ook niet meer nodig), maar geen aanpassing in de case? De 12" Macbook uit 2015-2017 (die dus ook een fanless chip had, van Intel), kon veel kleiner: 0,9kg ipv deze air 1,29kg. Viel me op, dat ze niet gelijk een fijnere case hebben kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 00:59

zap8

do ya wanna bump

Allemaal erg interessant. Ik wacht eerst de tests en reviews wel af. Wel bizar upgrade van 8GB naar 16GB 230 euro kost bij de Air. Ze maken het wel erg bont.

Overigens weet iemand of ook voor Intel gemaakt software op de M1 draait?

[ Voor 23% gewijzigd door zap8 op 10-11-2020 23:53 ]

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zap8 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:51:
Overigens weet iemand of ook voor Intel gemaakt software op de M1 draait?
Ja, dat gaat via emulatie (Rosetta 2) en daardoor zal de prestatie een tikkie lager uitvallen.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:04
Ik ben ook in de markt voor een air en was een beetje bang dat die echt duur zo worden, gelukkig valt dat mee :) even eerste testen afwachten en dan ook bestelling (of ik met een offer you cant refuse tegen komen met een intel).

Mijn vrouw wil graag de 16" (als vervanger van een 2012 MPP dus mag wel..) iemand een idee wanneer die aan de beurt is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
wd200 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:46:
Ik ben ook in de markt voor een air en was een beetje bang dat die echt duur zo worden, gelukkig valt dat mee :) even eerste testen afwachten en dan ook bestelling (of ik met een offer you cant refuse tegen komen met een intel).

Mijn vrouw wil graag de 16" (als vervanger van een 2012 MPP dus mag wel..) iemand een idee wanneer die aan de beurt is ?
volgens geruchten nieuwe update maclijn in maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
RetroHead schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:05:
[...]

Ja, dat gaat via emulatie (Rosetta 2) en daardoor zal de prestatie een tikkie lager uitvallen.
Ik zou dat tikkie nog even weglaten totdat we real world reviews hebben ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 11-11-2020 10:21 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
LaborGardens schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:09:
Opvallend verschil in aantal cores van de GPU. Instapmodel 7, duurdere versie 8...
Ben heel benieuwd inderdaad wat het verschil in performance is tussen 7 of 8 GPU-cores. Afwachten wat de eerste reviews / benchmarks zeggen.

Op zich is een extra core altijd fijn, maar ik heb niet perse 512GB opslag nodig, dus beetje dure optie dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pepppie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:29:
[...]

Ben heel benieuwd inderdaad wat het verschil in performance is tussen 7 of 8 GPU-cores. Afwachten wat de eerste reviews / benchmarks zeggen.

Op zich is een extra core altijd fijn, maar ik heb niet perse 512GB opslag nodig, dus beetje dure optie dan ;)
Ik heb de 8 core GPU gepakt, omdat ik toch de 512gb upgrade wilde op het basismodel. Ben ook benieuwd, 17 of 18e binnen. Dan zal ik wel een benchmark draaien, net als de rest van de wereld :P

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:55
Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:56:
Ga ik zeker in de gaten houden. Maar eerst even de reviews afwachten wat de performance zal zijn. Ben vooral benieuwd naar Rosetta performance op batterij én snelheid. Maar ook of 16gb bij arm nog steeds zo nodig is als bij intel.

Anderzijds misschien wachten op de 2de generatie aangezien de eerste generaties van Apples producten al snel zonder support zitten.
Mijn vriendin is ook in de markt voor een macbook air, en juist vanwege support hebben we besloten om niet de laatste intel-variant te kopen. Dit ook vanwege de geluiden dat de support vergelijkbaar zal zijn als destijds met de transitie van PowerPC naar Intel. Dit duurde ook slechts enkele OSX-releases.
Waarom zou een 1e gen ARM relatief kort gesupport worden? Juist zogauw de Rosetta laag verwijderd wordt, wil je toch juist een ARM-machine hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenTheStig schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:13:
[...]

Mijn vriendin is ook in de markt voor een macbook air, en juist vanwege support hebben we besloten om niet de laatste intel-variant te kopen. Dit ook vanwege de geluiden dat de support vergelijkbaar zal zijn als destijds met de transitie van PowerPC naar Intel. Dit duurde ook slechts enkele OSX-releases.
Waarom zou een 1e gen ARM relatief kort gesupport worden? Juist zogauw de Rosetta laag verwijderd wordt, wil je toch juist een ARM-machine hebben?
Juist de eerste generatie van nieuwe Apple producten hebben vaak een korte supporttijd, omdat achteraf vaak ergens iets tekort komt en het product (te snel) op de markt is gebracht. De ene keer is het een te zwakke CPU, de andere keer is het te weinig RAM en weer een andere keer is het de GPU. Feit is dat de eerste generatie Apple producten altijd iets tekort kwamen en daardoor een korte support hadden dan de opvolgende generaties.

Tot nu toe heeft Apple updates voor Mac altijd stopgezet voor een hele lijn. Hierbij wordt niet gekeken of jij een Macbook Air i7 met 16GB ram en 512GB SSD óf een Macbook Air i3 met 8gb ram en 128GB SSD had. Terwijl die eerste misschien wél de nieuwe Mac OS versie soepel kon draaien.

Dus als straks blijkt dat ARM MAc OS tóch 8 cores i.p.v. 7 cores nodig had (instap air) óf dat 8GB net te weinig is. Dan stopt je support dus vrij snel. Doordat ARM voor Mac nogal nieuw is, is het dus afwachten of Apple het goedkoopste model genoeg futureproof uitgerust heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Laatst online: 23-07-2022
Anoniem: 328026 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:30:
[...]

Juist de eerste generatie van nieuwe Apple producten hebben vaak een korte supporttijd, omdat achteraf vaak ergens iets tekort komt en het product (te snel) op de markt is gebracht. De ene keer is het een te zwakke CPU, de andere keer is het te weinig RAM en weer een andere keer is het de GPU. Feit is dat de eerste generatie Apple producten altijd iets tekort kwamen en daardoor een korte support hadden dan de opvolgende generaties.

Tot nu toe heeft Apple updates voor Mac altijd stopgezet voor een hele lijn. Hierbij wordt niet gekeken of jij een Macbook Air i7 met 16GB ram en 512GB SSD óf een Macbook Air i3 met 8gb ram en 128GB SSD had. Terwijl die eerste misschien wél de nieuwe Mac OS versie soepel kon draaien.

Dus als straks blijkt dat ARM MAc OS tóch 8 cores i.p.v. 7 cores nodig had (instap air) óf dat 8GB net te weinig is. Dan stopt je support dus vrij snel. Doordat ARM voor Mac nogal nieuw is, is het dus afwachten of Apple het goedkoopste model genoeg futureproof uitgerust heeft.
Dat kan wel zo zijn. Maar als je alleen kijkt naar productiviteit dan is er niks op tegen om dit ding in huis te halen. Voor aantal mensen is het goed om nu al te weten dat er Adobe meegaat in de transitioning. a
Even wachten op de reviews en als ze vergelijkbaar zijn. Kopen zou ik zeggen.
Voor mij heeft het geen zin om te min maxen. Als je in de markt bent voor een nieuwe Mac. Koop gewoon de M1. Als je het toch niet ziet zitten. Koop een intel machine en koop over een aantal jaar de M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Functie knoppen zijn aangepast.

Air komt nu met knoppen voor do not disturb, dictation, spotlight.. Ook heb je emotji /keyboard onder de Fn knop.

je verliest knoppen voor aanpassing keyboard brightness and launchpad.. Zelf gebruik ik wel de launch pad knop, rest bijna niet eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 14:55
Wanneer zijn de M1's te krijgen bij de online shops zoals amac etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
RetroHead schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:45:
[...]

Ik heb de 8 core GPU gepakt, omdat ik toch de 512gb upgrade wilde op het basismodel. Ben ook benieuwd, 17 of 18e binnen. Dan zal ik wel een benchmark draaien, net als de rest van de wereld :P
Je had ook 7 core met 512gb kunnen kiezen, scheelt weer 45 euro :D

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja zeker, maar ik wil dan toch graag die 8 core GPU :P maakt me niet veel uit dat er meerprijs was. Paste prima in het budget.

Wil dan wel dat extra beetje grafische mogelijkheid in m'n laptop, gezien hij wel een paar jaar mee moet. Ik vertrouw een beetje op de 8GB ram, maak ik me meer zorgen over. Bij Apple is het nu toch kiezen tussen 512gb of 16gb ram, als je beide gaat upgraden ben je idioot veel geld kwijt.

Bij m'n macbook pro 2020 (mei base model i5) had ik 16gb ram gepakt en 256gb, en ik gebruikte naar mijn gevoel dat extra ram toch niet. Gezien de Apps van iOS ook te draaien zijn op macOS verwacht ik die extra opslag meer te gaan gebruiken dan het extra ram.

Zwaarste wat ik ermee ga doen is misschien een casual potje hearthstone/league of legends/COD mobile en fotobewerking via de foto's app.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:48
Hier ook in de markt voor een Air, wil hem dan in spacegrijs en basisuitvoering met 256gb ssd. Heb nu een pro uit 2015 met 2,7ghz en 256gb SSD die ik vooral gebruik voor wat photoshop, browsen en netflix. Daar heb ik geen pro voor nodig en de accuduur en specs van de nieuwe air spreken mij daarom erg aan. Voor de pro kan ik nog wel ~€600 krijgen dus dan is de investering te behappen. Erg benieuwd naar reviews en meer beeldmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Destijds kregen degenen die direct een MacBook hadden besteld tijdens de switch van powerpc naar Intel en gratis upgrade (van de processor). Deze kwam onaangekondigd als verrassing.

Stiekem hoop ik op iets soortgelijks bij de MacBook Air welke ik besteld heb 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27
De ARM transitie heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst zelf een transitie ga maken van Windows naar MacOS. Heb nu een XPS13 uit 2015 die wel aan vervanging toe is, en uit Dell/Windows komt weinig innovatie de laatste jaren; de ARM poging van Microsoft is lachwekkend. Het enige wat ik jammer vind aan de nieuwe Air zijn de relatief grote bezels, had gehoopt dat ze daar iets mee zouden doen.

Misschien maar wachten op de 14"..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Interessant artikel van MacRumors met GeekBench-scores van de Air. Tevens vergeleken met recente Mac’s!

https://forums.macrumors....inch-macbook-pro.2267256/

• bikabob
Pepppie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 06:54:
Interessant artikel van MacRumors met GeekBench-scores van de Air. Tevens vergeleken met recente Mac’s!

https://forums.macrumors....inch-macbook-pro.2267256/
Hoger dan ryzen 9

• Luto
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 08:28
Verslaat dus m'n huidige desktop met een Ryzen 3600. Zit er aan te denken om de MBA te kopen met 16GB RAM voor werk. M'n huidige Thinkpad uit 2015 begint wel aan vervanging toe te komen.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:27

• Tomba
  • Laatst online: 00:21

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

tweegroenethee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:46:
De ARM transitie heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst zelf een transitie ga maken van Windows naar MacOS. Heb nu een XPS13 uit 2015 die wel aan vervanging toe is, en uit Dell/Windows komt weinig innovatie de laatste jaren; de ARM poging van Microsoft is lachwekkend. Het enige wat ik jammer vind aan de nieuwe Air zijn de relatief grote bezels, had gehoopt dat ze daar iets mee zouden doen.

Herkenbaar, ook ik zit wat dat betreft op het vinkentouw (zij het met een HP Spectre uit 2016 ;) ) Heb nu voor mijn werk al enige tijd een MacBook Pro en dat bevalt eigenlijk goed op 2 dingen na; soms is hij wat traag (komt door de erg teruggeklokte i5 die er in zit) en vooral luidruchtig (vandaar dat ik de Air in de smiezen heb :P)

Moet wel zeggen dat het voor mij wel noodzakelijk is dat Microsoft Office ook beschikbaar is, is daar al iets over bekend?

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 12-11-2020 07:39 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• JeroenTheStig
tweegroenethee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 23:46:

Waarom zou je alleen om grotere bezels wachten tot de 14" uitkomt? Daar heb je bij je werkzaamheden toch 0,0 last van? Gebruikersgemak, mobility en snelheid lijken mij veel belangrijkere aspecten om deze machine te overwegen.

• ben2513
Tomba schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:34:
[...]

Moet wel zeggen dat het voor mij wel noodzakelijk is dat Microsoft Office ook beschikbaar is, is daar al iets over bekend?
Volgens mij niet, maar Rosetta 2 is jouw vriend :) Tijdens WWDC hadden zij het er wel over en Microsoft is al goed bezig op iPad. Echter vrees ik dat native Word niet beschikbaar is bij launch, anders hadden zij het wel groot aangekondigd.

[ Voor 12% gewijzigd door ben2513 op 12-11-2020 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04 00:46
Tomba schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:34:
[...]
It's in the works.

https://9to5mac.com/2020/...ta-apple-silicon-support/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
heb nu 2 scores kunnen vinden van de air:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4648107
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4651916

Grote vraag is natuurlijk of hij deze 'load' kan vasthouden onder langdurige belasting zoals videos renderen / gaming etc. met passieve koeling. Erg benieuwd! Dit is wel veelbelovend op dit prijspunt.

Als je processors vergelijkt in dezelfde scores dan zit je toch met laptops en CPU's die veel duurder zijn. Als de macbook pro niet veel beter scoort met zijn actieve koeling denk ik toch dat weinig mensen daarvoor zullen kiezen en iedereen de air gaat nemen.

Echt pro is de 13" ook niet met max 16gb ram. Veel creators zullen dan toch liever wachten op het volgende model die wél 32gb ram kan en meerdere schermen aansluiten.

Do more

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27
JeroenTheStig schreef op donderdag 12 november 2020 @ 07:40:
[...]

Waarom zou je alleen om grotere bezels wachten tot de 14" uitkomt? Daar heb je bij je werkzaamheden toch 0,0 last van? Gebruikersgemak, mobility en snelheid lijken mij veel belangrijkere aspecten om deze machine te overwegen.
Je geeft het zelf al aan; mobiliteit, je kunt een groter scherm kwijt in een kleiner jasje. Ik zou met de aangekondigde Air juist terug gaan in mobiliteit. Hoe kan het dat Apple 5 jaar nadat Dell (en ondertussen andere) heeft laten zien dat het mogelijk is, nog steeds weinig heeft gedaan met de relatief grote bezels?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
OpenCL score van de Macbook pro en de Geekbench 5 score van de pro zijn ook bekend: 18656

https://browser.geekbench.com/v5/compute/1802234

Ter vergelijking: AMD Ryzen 4800U met de Vega 8 graphics scoort 11842
Vega 11 graphics score is 12457
Intel XE graphics 15438

Grafisch gezien blaast de M1 ook alle concurrentie weg.

Geekbench van de pro zijn vergelijkbaar met de air: Single core 1714 en multi core 6802. Deze zal hij langer kunnen vasthouden vanwege de koeling

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
tweegroenethee schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:48:
[...]

Je geeft het zelf al aan; mobiliteit, je kunt een groter scherm kwijt in een kleiner jasje. Ik zou met de aangekondigde Air juist terug gaan in mobiliteit. Hoe kan het dat Apple 5 jaar nadat Dell (en ondertussen andere) heeft laten zien dat het mogelijk is, nog steeds weinig heeft gedaan met de relatief grote bezels?
Wellicht omdat geld en tijd kost om daar in te investeren. Hele productieketen moet aangepast worden. Dan liever die tijd en geld steken in het noodzakelijke. Denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
tweegroenethee schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:48:
[...]

Fair enough. De XPS en de Macbook Air verschillen 1,5 centimeter, ik had niet verwacht dat het nog zoveel uitmaakte.
Apple loopt inderdaad achter wat dat betreft, net zoals het voor de iphones ook lang geduurd heeft voor we van de bezels af zijn. Wie weet met de volgende upgrade van de behuizing.

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-03 08:07
JeroenTheStig schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:16:
[...]

Fair enough. De XPS en de Macbook Air verschillen 1,5 centimeter, ik had niet verwacht dat het nog zoveel uitmaakte.
Apple loopt inderdaad achter wat dat betreft, net zoals het voor de iphones ook lang geduurd heeft voor we van de bezels af zijn. Wie weet met de volgende upgrade van de behuizing.
Ook ik vind de XPS qua bezels veel mooier, maar als Apple de claim van de batterijduur waar gaat maken hoe belangrijk is die 1,5 cm bezel dan nog?

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:58
Impressive benchmarks, benieuwd naar real-life ervaringen wanneer ze beschikbaar zijn. Had gehoopt op een nieuwe 16" MBP die volgens de geruchten aangekondigd zou worden, maar twijfel om misschien toch voor een 13" te gaan. Wel jammer van het lage aantal USB-C aansluitingen.

• BertP
Even een vraag van een hele andere order, ik zie dat Amazon (de, es, fr) de basis variant air al aanbieden voor prijzen rond de 1140. Verwachten jullie nog wat met Black Friday?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BertP schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:51:
Even een vraag van een hele andere order, ik zie dat Amazon (de, es, fr) de basis variant air al aanbieden voor prijzen rond de 1140. Verwachten jullie nog wat met Black Friday?
Ik verwacht niks nieuws voor black friday, deze zijn net uitgebracht. Zou gek zijn als ze dan al in de aanbieding gaan. Wel de oudere modellen bij voorraad houdende resellers, die moeten natuurlijk die voorraad kwijt.

Je kunt ook kijken voor educatieve korting bij apple - https://www.apple.com/nl-edu/shop

Dit gebruik ik ook en wordt niet op gecontroleerd.

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
RetroHead schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:00:
[...]

Ik verwacht niks nieuws voor black friday, deze zijn net uitgebracht. Zou gek zijn als ze dan al in de aanbieding gaan. Wel de oudere modellen bij voorraad houdende resellers, die moeten natuurlijk die voorraad kwijt.

Je kunt ook kijken voor educatieve korting bij apple - https://www.apple.com/nl-edu/shop

Bijzonder dat daar geen controle op is, dacht dat altijd in de vorm van een studentennummer oid ging. Thanx voor die tip, scheelt toch weer 100+ euro.

• Rubenx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-11-2020
Hallo,

Ik ben van plan mijn eerste macbook te kopen met de bedoeling dat deze toch een aantal jaar zou meegaan.
Ik weet alleen niet goed wat ik best kan doen, hierbij de zaken die ik mij afvraag

Zou ik een nieuwe M1 kopen en zoja, ziou er een groot verschil ziteen tussen de 7 en de 8 core CPU?
of
Zou ik een een aantal dagen wachten om een i5 2020 model te kopen voor een lagere prijs?

Daarnaast vraag ik mij af of 8GB RAM voldoende is? Ik speel regelmatig Hearthstone & Football Manager maar ik doe terwijl graag nog andere zaken (surfen/spotiy). Nu kan 8GB dat allemaal net trekken denk ik maar zou dit binnen 2jaar ook nog gaan?

Stel ik neem toch een 16GB versie, gaat de laptop het dan wel allemaal kunnen trekken met enkel de passieve koeling?

Is 256 Gb voldoende?

Ik veronderstel dat ik best sowieso een week kan wachten om de echte benchmarks (voor langdrugi gebruik) af te wachten.

De nieuwe instapversie 7core, 256GB, 8GB RAM zou me 1061 kosten (studententarief uiteraard)
De nieuwe 8core 512GB , 16GB RAM zou me 1531 kosten
De oudere, i5 512GB, 8GB RAM staat nu op 1340 maar zal wel een 150 euro zakken de komende week denk ik.

Wat mij het beste lijkt, is de isntapversie kopen (prijs/kwaliteit) gezien en dan een jaar eerder overschakelen op een volgende ipv 500 euro meer te betalen of denken jullie daar anders over?

• Quakie
@rubenx de gpu is een 7 core bij de instapper. Bij overige modellen een 8 core. De CPU is bij alle modellen een 8 core. In de air passief gekoeld en mogelijk dat het trager werkt zodra een programma cpu volledig belast, omdat de cpu throttled.

heel veel vragen kunnen wij niet beantwoorden omdat we alleen maar aannames kunnen doen.. we zullen geduld moeten hebben op eerste reviews.

Ik zou wachten als je nu twijfelt.

Je hebt nu beetje twee kampen.. 1 kamp die instapt omdat ze vertrouwen hebben in eerste model M1. Andere kamp die boot afhouden, omdat het een eerste model is, en Apple in het verleden nogal gauw support dropt voor hun eerste modellen. (ipad1, eerste intel machine, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:41
Zo net besteld *O*
Ophalen volgende week tussen 19 - 20 November.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qf4pN8p4YaBwgHkbfFBx61DItg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnxgBDpFBaAJFiWdmtc2pb4j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVlPD_TRnZenzL5ZFjTqcc-uOok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV0mZBLgnMFAW78QLyryNxRe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Mega screenshots... ben je bang dat we je niet geloven? :+

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023
Rubenx schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:14:
Hallo,

Ik ben van plan mijn eerste macbook te kopen met de bedoeling dat deze toch een aantal jaar zou meegaan.
Ik weet alleen niet goed wat ik best kan doen, hierbij de zaken die ik mij afvraag

Zou ik een nieuwe M1 kopen en zoja, ziou er een groot verschil ziteen tussen de 7 en de 8 core CPU?
of
Zou ik een een aantal dagen wachten om een i5 2020 model te kopen voor een lagere prijs?

Daarnaast vraag ik mij af of 8GB RAM voldoende is? Ik speel regelmatig Hearthstone & Football Manager maar ik doe terwijl graag nog andere zaken (surfen/spotiy). Nu kan 8GB dat allemaal net trekken denk ik maar zou dit binnen 2jaar ook nog gaan?

Stel ik neem toch een 16GB versie, gaat de laptop het dan wel allemaal kunnen trekken met enkel de passieve koeling?

Is 256 Gb voldoende?

Ik veronderstel dat ik best sowieso een week kan wachten om de echte benchmarks (voor langdrugi gebruik) af te wachten.

De nieuwe instapversie 7core, 256GB, 8GB RAM zou me 1061 kosten (studententarief uiteraard)
De oudere, i5 512GB, 8GB RAM staat nu op 1340 maar zal wel een 150 euro zakken de komende week denk ik.

Wat mij het beste lijkt, is de isntapversie kopen (prijs/kwaliteit) gezien en dan een jaar eerder overschakelen op een volgende ipv 500 euro meer te betalen of denken jullie daar anders over?
Ik zou zonder twijfel voor de 16GB gaan.

Als voorbeeld, als ik nu kijk in m'n activity monitor naar het RAM-gebruik:
- Notes - 1GB
- Youtube-tab - 1GB
- Ander YouTube-blad - 1GB
- Ieder willekeurig Safari-tab - pakweg 400MB per stuk
- Safari zelf - 800MB
- Numbers - 1GB
...en dan een rits spul met klein gebruik.

Niks zwaars dus zoals games, photoshop en zwaar spul voor professioneel gebruik...

Ik zou niet het risico nemen om voor pakweg 5 jaar(?) aan 8GB vast te zitten en het risico te lopen om je te ergeren aan steeds apps moeten afsluiten na gebruik. De kosten van €240 extra is het mij wel waard. En je systeem is met 16GB ook een stuk interessanter bij verkoop in de toekomst.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 00:52
Zo te zien hebben ze beiden een retina en P3 kleurruimte. Ik zie dat de air tot 400 nits gaat en de Pro tot 500 nits. Deze extra helderheid, is dat handig (praktisch relevant)? Heeft het ook HDR weergave waar het tot uiting komt?

Specs van pc

RetroHead schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:41:
heb nu 2 scores kunnen vinden van de air:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4648107
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/4651916

Grote vraag is natuurlijk of hij deze 'load' kan vasthouden onder langdurige belasting zoals videos renderen / gaming etc. met passieve koeling. Erg benieuwd! Dit is wel veelbelovend op dit prijspunt.

Als je processors vergelijkt in dezelfde scores dan zit je toch met laptops en CPU's die veel duurder zijn. Als de macbook pro niet veel beter scoort met zijn actieve koeling denk ik toch dat weinig mensen daarvoor zullen kiezen en iedereen de air gaat nemen.

Echt pro is de 13" ook niet met max 16gb ram. Veel creators zullen dan toch liever wachten op het volgende model die wél 32gb ram kan en meerdere schermen aansluiten.
De vraag is echter of ARM net zo veel geheugen nodig heeft als Intel. Als je met 16gb arm dezelfde performance haalt als met 32gb Intel, is er niet zoveel aan de hand.

Ik vraag me af hoe Rosetta 2 werkt i.c.m. programma's die weer andere software gebruiken. Bijvoorbeeld waarbij je steam installeert en een game installeert. Twee losse installaties die nu met elkaar communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
Gluten Parody schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:43:
[...]
Mega screenshots... ben je bang dat we je niet geloven? :+
Hahaha sorry :+ , gepost via mijn iPhone, daar lijkt het klein op _O-

• Mezkeijou
iMode schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:13:
[...]

Hahaha sorry :+ , gepost via mijn iPhone, daar lijkt het klein op _O-
Waarom niet met extra geheugen gekocht?

• iMode
Mezkeijou schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:16:
[...]
Waarom niet met extra geheugen gekocht?
Niet nodig voor mijn gebruik, standaard configuratie is zat d:)b

• bikabob
Rubenx schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:14:
Hallo,

of

Is 256 Gb voldoende?

16 gb sowieso, maar verschil tussen fanless en met fan is nog lastig te zeggen. Als je geen specifieke software nodig hebt haal dan de m1, zo wel dan of wachten tot kinderziektes voorbij zijn of intel met korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 14:55
Vorig jaar BF 100,- waardebon bij Air en 200,- bij Pro voor de Apple Store. Verwacht ik dit jaar ook!

• bikabob
verkeerde topic

[ Voor 72% gewijzigd door bikabob op 12-11-2020 22:04 ]

• BertP
Pingu007 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:03:
[...]

Vorig jaar BF 100,- waardebon bij Air en 200,- bij Pro voor de Apple Store. Verwacht ik dit jaar ook!
Thanx, dan ben je wel iets duurder uit dan via de edu variant (€1045 vs €1079 met korting) maar wel een mooie deal!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21
Hoe controleren ze eigenlijk dat je echt student of docent bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMRF
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-02 18:36
Boinkie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:43:
Ik ben wel eens gecontroleerd, toen wilden ze een e-mailadres van me zien dat te herleiden was naar de onderwijsinstelling waar ik werk.
Maar andere keren ben ik helemaal niet gecontroleerd. Ik heb wel eens begrepen dat als je met cc betaalt, ze achteraf nog extra af zullen schrijven als blijkt dat eea niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Let goed op welk toetsenbord je dan krijgt ;)
[...]

[...]
Met Amazon weet je het maar nooit :)
[...]

Scheelt inderdaad weer 8% ! Is echter natuurlijk wel fraude als je zelf niet studeert of bij een instelling werkt ;)
SMRF schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:50:
[...]

Ik ben wel eens gecontroleerd, toen wilden ze een e-mailadres van me zien dat te herleiden was naar de onderwijsinstelling waar ik werk.
Maar andere keren ben ik helemaal niet gecontroleerd. Ik heb wel eens begrepen dat als je met cc betaalt, ze achteraf nog extra af zullen schrijven als blijkt dat eea niet klopt.
Dat klinkt eigenlijk heel raar dat ze dat niet actief controleren, zeker in Nederland is dat met Surfspot een eitje :)

On a side note, ik zit me wel steeds meer af te vragen waarom Apple geen touchscreen heeft ingebouwd, leuk dat je iOS apps kan draaien maar als je vervolgens niet kan swipen en alles met de muis moet doen wordt dat toch wel erg bewerkelijk. Zouden ze dat gedaan hebben om de iPad Pro niet in de weg te zitten? Ik heb het op mijn huidige laptop (HP Spectre X360) wel en gebruik het daar echt zelden omdat de normale apps er toch geen meerwaarde van hebben maar juist met iOS apps lijkt het me bijna een noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Wat is jullie mening over de maximale helderheid? 400 nits.

Mijn iPad kan 600 nits. De nieuwe MacBook Pro M1 500 nits. Is het voldoende? Heeft HDR (als het er al op zit) daar onder te lijden?

Ik denk eraan om deze te kopen voor MS Word en PowerPoint presentaties. Aangenomen dat deze normaal draaien op deze laptop.

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Tomba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:46:

[...]

Scheelt inderdaad weer 8% ! Is echter natuurlijk wel fraude als je zelf niet studeert of bij een instelling werkt ;)
Mijn vrouw werkt voor een onderwijsinstelling, denk dat zij hem aanschaft dan voldoen we volgens mij gewoon aan de regels en is er ook niks aan de hand bij een eventuele controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@honey Ik heb zelf zelden mijn scherm op maximale brightness.

https://support.apple.com/en-us/HT210980 HDR zit er op, maar goed denk zelf dat je daar niet zo naar moet kijken. Je zet het scherm toch niet op max brightness. En nits heeft wel een impact op de highlights..

microsoft heeft eerste beta al uitgegeven zie hoofdsite. Office gaat draaien op deze macs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

BertP schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:55:
[...]

Mijn vrouw werkt voor een onderwijsinstelling, denk dat zij hem aanschaft dan voldoen we volgens mij gewoon aan de regels en is er ook niks aan de hand bij een eventuele controle.
Dan voldoet het inderdaad wel ja.

Ik heb mijn bestelling geplaatst, de Air met 8 Core, 16GB en 1TB in spacegrey gaat m worden. (twijfelde nog heel even over de gouden maar speel op safe ;) Ook nog even getwijfeld over de Pro maar ik wil echt fanless)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 13-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Tomba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:56:
[...]

Dan voldoet het inderdaad wel ja.

Ik heb mijn bestelling geplaatst, de Air met 8 Core, 16GB en 1TB in spacegrey gaat m worden. (twijfelde nog heel even over de gouden maar speel op safe ;) Ook nog even getwijfeld over de Pro maar ik wil echt fanless)
Enige wat ik nog even moet checken is als ik hem bestel via mijn account of dat ook nog binnen de regels is. Zo niet maak ik voor haar een account aan, is ook de moeite niet. Ik ga voor de 256GB space grey variant, ik vermoed dat ik met 8GB wel een heel eind kom, mijn huidige pro uit 2015 heeft ook 8GB en voor het gebruik vermoed ik niet dat nu, of de aankomende jaren, de noodzaak voel om 16GB aan te schaffen (of ik moet echt iets over het hoofd zien:)).

[ Voor 4% gewijzigd door BertP op 13-11-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

BertP schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:59:
[...]

Enige wat ik nog even moet checken is als ik hem bestel via mijn account of dat ook nog binnen de regels is. Zo niet maak ik voor haar een account aan, is ook de moeite niet. Ik ga voor de 256GB space grey variant, ik vermoed dat ik met 8GB wel een heel eind kom, mijn huidige pro uit 2015 heeft ook 8GB en voor het gebruik vermoed ik niet dat nu, of de aankomende jaren, de noodzaak voel om 16GB aan te schaffen (of ik moet echt iets over het hoofd zien:)).
Ik wil een jaar of 4-5 kunnen doen met deze laptop, vandaar mijn keuze voor 16GB en 1 TB. Ik vermoed dat het overkill is voor het doeleinde maar better safe than sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Tomba schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:15:
[...]

Ik wil een jaar of 4-5 kunnen doen met deze laptop, vandaar mijn keuze voor 16GB en 1 TB. Ik vermoed dat het overkill is voor het doeleinde maar better safe than sorry ;)
Is ook waar, en dan heb je wel meteen een hele fraaie machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Ik dacht dat deze air geen twee externe schermen kan aansturen, maar blijkbaar gaat het wel?

Here are the external displays setups supported by the new MacBook Air

Simultaneously supports full native resolution on the built-in display at millions of colors and:

• One external 6K display with 6016-by-3384 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• One external 5K display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• Up to two external 4K displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz at millions of colors

Specs van pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkW800i
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-03-2024
honey schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:44:
Ik dacht dat deze air geen twee externe schermen kan aansturen, maar blijkbaar gaat het wel?

Here are the external displays setups supported by the new MacBook Air

Simultaneously supports full native resolution on the built-in display at millions of colors and:

• One external 6K display with 6016-by-3384 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• One external 5K display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz at millions of colors, or
• Up to two external 4K displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz at millions of colors
Dat is niet de nieuwe ARM Macbook Air ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
@MarkW800i @Mar.tin aah, shit. Ik liet me verleiden door de titel: the new MacBook Air. |:(

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:21
Weet iemand of je ook een iPhone kan gebruiken voor trade in bij Apple voor een MacBook? Op de website staat die optie er niet bij, daar kun je hem niet selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 15:05
Hier ook eentje besteld voor de vrouw. Basis M1 versie in Spacegrey met 256Gb opslag en 8Gb RAM.

Zal enkel gebruikt worden voor huis, tuin en keuken zaken. Benieuwd wanneer die geleverd zal worden, aangekocht via het werk van mijn vrouw (ex BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Agostino schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:56:
Weet iemand of je ook een iPhone kan gebruiken voor trade in bij Apple voor een MacBook? Op de website staat die optie er niet bij, daar kun je hem niet selecteren.
Je kunt volgens mij alleen soortgelijke apparaten inleveren. iPhone voor iPhones en MacBook als je een MacBook koopt. Op tweakers vraag en aanbod kun je echter prima oude hardware verkopen. Veel betrouwbaarder dan marktplaats!

Do more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

RetroHead schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:40:
[...]

Je kunt volgens mij alleen soortgelijke apparaten inleveren. iPhone voor iPhones en MacBook als je een MacBook koopt. Op tweakers vraag en aanbod kun je echter prima oude hardware verkopen. Veel betrouwbaarder dan marktplaats!
En levert meer op dan Apple je ervoor geeft ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nu al in de aanbieding op Amazon, instapmodel voor 1045,-

https://www.amazon.nl/dp/..._em_r_mt_dp_-RVRFbH6K1P9P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:36
Boinkie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:43:
Van mijn dochter vroegen ze een copietje van de studentenkaart, en die moest van het huidig of vorige academiejaar zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Welk toetsenbord layout? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Toch wel :-). Helaas al besteld via Apple

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Eigenlijk wil ik al een Macbook air sinds dat deze in 2008 werd gepresenteerd.
Al die jaren kon ik het naar mezelf niet verantwoorden om er een extra laptop bij te hebben. Want als volwaardige computer was hij niet krachtig genoeg.

Deze update belooft nogal was. Want als ze inderdaad in staat zijn om een snelle processor en geheugen in deze compacte laptop te stoppen, kan het wel eens erg interessant worden. Tegelijk ben ik wel benieuwd of de passieve koeling voldoende gaat zijn om de computer langere tijd zwaarder te belasten. Alleen de kloksnelheid zegt me nog niet alles als je niet weet hoe lang hij dat kan vasthouden.

Bijvoorbeeld: Kan je hiermee bijvoorbeeld 4 uur achterelkaar Teams draaien zonder terugval in performance?
Zal hij in staat zijn om in combinatie met een extra scherm meerdere tabbladen in bijvoorbeeld Chrome te draaien zonder terugval in performance?

En oja, wat ik nog wel beperkend vind is dat de nieuwe versies maar 2 USB-C poorten hebben.
In mijn scenario heb ik namelijk nodig:
1 ingang voor het opladen
1 uitgang voor het aansturen van een extern display.
1 usb-a voor het aansluiten van een draadloze muis.
diverse usb-a aansluitingen voor bijvoorbeeld usb-stick, harddisk.
Zo zit je gelijk weer met die lelijke usb-hubs die aan de laptop bungelen. De usb-hub van Apple lijkt wel ok, maar kost dan gelijk 79 Euro en heeft nog niet genoeg poorten. Dat is nog even puzzelen.

We gaan het vast horen zodra de laptops worden uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
wouter3 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:56:
Eigenlijk wil ik al een Macbook air sinds dat deze in 2008 werd gepresenteerd.
Al die jaren kon ik het naar mezelf niet verantwoorden om er een extra laptop bij te hebben. Want als volwaardige computer was hij niet krachtig genoeg.

Deze update belooft nogal was. Want als ze inderdaad in staat zijn om een snelle processor en geheugen in deze compacte laptop te stoppen, kan het wel eens erg interessant worden. Tegelijk ben ik wel benieuwd of de passieve koeling voldoende gaat zijn om de computer langere tijd zwaarden te belasten. Alleen de kloksnelheid zegt me nog niet alles als je niet weet hoe lang hij dat kan vasthouden.

Bijvoorbeeld: Kan je hiermee bijvoorbeeld 4 uur achterelkaar Teams draaien zonder terugval in performance?
Zal hij in staat zijn om in combinatie met een extra scherm meerdere tabbladen in bijvoorbeeld Chrome te draaien zonder terugval in performance?

En oja, wat ik nog wel beperkend vind is dat de nieuwe versies maar 2 USB-C poorten hebben.
In mijn scenario heb ik namelijk nodig:
1 ingang voor het opladen
1 uitgang voor het aansturen van een extern display.
1 usb-a voor het aansluiten van een draadloze muis.
diverse usb-a aansluitingen voor bijvoorbeeld usb-stick, harddisk.
Zo zit je gelijk weer met die lelijke usb-hubs die aan de laptop bungelen. De usb-hub van Apple lijkt wel ok, maar kost dan gelijk 79 Euro en heeft nog niet genoeg poorten. Dat is nog even puzzelen.

We gaan het vast horen zodra de laptops worden uitgeleverd.
Waarom niet genoeg poorten? Met zo een hub kan je in totaal:
- Opladen
- Extern scherm aansluiten
- USB-A apparaat aansluiten

Hou je nog 1 USB-C over.

Kan je draadloze muis niet over Bluetooth?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@wouter3 ik snap wat je bedoelt, 2 aansluitpoorten zijn voor mij ook niet te doen en die hubs of dongels zien er inderdaad niet uit en dan hebben we het nog niet eens gehad over de warmte productie of performance verlies van die dingen.

Zelf heb ik nog een MBP met 4 poorten en al die poorten worden ook echt regelmatig gebruik.

Wat je wel zou kunnen doen is een monitor upgrade naar bijvoorbeeld een pricewatch: LG 27UL850-W Zilver

Dan kan je met 1 kabel opladen en tegelijkertijd het scherm aansturen, heb je nog 1 poort over voor externe had/ssd/usb en de usb-a adapter voor je muis steek je dan in de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:04:
[...]

Waarom niet genoeg poorten? Met zo een hub kan je in totaal:
- Opladen
- Extern scherm aansluiten
- USB-A apparaat aansluiten

Hou je nog 1 USB-C over.

Kan je draadloze muis niet over Bluetooth?
Uiteraard is voor alles een oplossing mogelijk en zou ik prima mijn muis kunnen vervangen door een bluetooth muis die zonder dongle werkt.
Maar dan nog vind ik maar 1 usb-a poort erg beperkend voor mijn gebruik. Ik wil ook mijn camera kunnen aansluiten, af en toe een printje maken (printer is niet draadloos), gegevens van een usb-stick inlezen etc.

De hiervoor genoemde oplossing van een scherm op usb-c is zo gek nog niet, alleen zou ik in dat geval dus wel een nieuw scherm moeten aanschaffen.

Als je dat soort apparaten niet hebt kan ik me voorstellen dat 2 usb-c poorten genoeg is.

[ Voor 8% gewijzigd door wouter3 op 14-11-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Net de 512GB versie besteld, scheelt toch weer iets meer dan €100 >:)

Ik kan helaas mijn bestelling bij Apple niet meer annuleren, hij zit al in het sorteerproces denk ik. Nu nog hopen dat het gewoon een QWERTY layout betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liefsnoepje
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik vind deze specificaties wel aanlokkelijk. Wil graag de overstap maken naar een macbook. Ik twijfel alleen of de air voor mij geschikt is vs de pro, als dit alleen echt om koeling gaat? Ik wil graag de sims 4 spelen en photoshop kunnen draaien / beetje ontwerpen maar heb denk ik geen 20 tabs tegelijk open. Ook loop ik er tegen aan dat 13 inch wel klein is en kan ik de kosten wat ik nodig heb voor een extra beeldscherm aan te sluiten niet overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
EValentino schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:41:
[...]

Net de 512GB versie besteld, scheelt toch weer iets meer dan €100 >:)

Ik kan helaas mijn bestelling bij Apple niet meer annuleren, hij zit al in het sorteerproces denk ik. Nu nog hopen dat het gewoon een QWERTY layout betreft.
Kan mijn Mini ook niet meer annuleren en de klantenservice is alleen door de week bereikbaar 8)7

Probeer het maandag nog en anders gaat hij gewoon terug als hij binnen is. De Mac mini in ieder geval ook besteld, scheelde 60,- maar is toch weer mooi meegenomen.

@c-nan In mijn ervaring zijn de Macbooks van amazon NL ook gewoon NL QWERTY toetsenborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:16:
[...]

Kan mijn Mini ook niet meer annuleren en de klantenservice is alleen door de week bereikbaar 8)7

Probeer het maandag nog en anders gaat hij gewoon terug als hij binnen is. De Mac mini in ieder geval ook besteld, scheelde 60,- maar is toch weer mooi meegenomen.

@c-nan In mijn ervaring zijn de Macbooks van amazon NL ook gewoon NL QWERTY toetsenborden.
Ja ik hoorde het ook, toen ik optie 4 koos op het bandje had ik goede hoop maar helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
Mijn MacBook gisteren via Apple geannuleerd en opnieuw besteld maar dan met 16GB geheugen. Ik wil er weer zeven jaar mee doen en het zat niet lekker. Ging even mijn geheugen gebruik in de gaten houden en af en toe toch geheugen druk in het oranje. Gemoedsrust en 230 euro lichter haha. Nadeel wel twee weken langer wachten. Ik had eerste binnen 10 minuten besteld.

Pagina: 1 2 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.