• Jonas89
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06-2023
Fred13 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:02:
[...]

Hmm, die getallen vind ik laag tov het aantal laadcycli.
Mijn MBA heb ik nu ook een jaar en hij heeft meer laadcycli (133) gehad. De batterij is nog 98% !
Ja, idd daarom :P

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Jonas89 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:55:
[...]

Kan ik helaas niet

Na 1 jaar, 26 cycles counts en 93% batterij. Hangt veel aan de monitor, daarom ik er iets wil aan doen... Of niet nodig?
Nu 11 maanden in bezit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwJKaVEZsaAbCdv1cjGSd9w0Kos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSnPejn2LYxZAT943CY357UB.png?f=user_large
1x per week opladen, wat een beest is t ook :P

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
tja, ook bijna een jaar, hangt bijna altijd aan de monitor en de oplader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JW4gn2qGZHjHmHE7mZcIo0-kEw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l0xZfzAjd6zi7FWcBrKAUc1y.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 16-12-2021 16:10 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Jonas89
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06-2023
We zien wel :p

Statusinformatie:
Aantal cycli: 27
Conditie: Normaal
Maximumcapaciteit: 93%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWfS2rcALd9Xr2epRSuk6l2O-Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IuFtr7tqxc0kF8nRZsP43qMW.png?f=user_large

Maar dan ook wel 1 dag oud :)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08
Ik heb sinds een paar uur een MacBook Pro 15 inch mid 2014 (stapje hoger dan instapper) voor erbij en drie dingen:

1. wat is de M1 rete snel en vergeet je zo gauw dat je nergens maar dan ook nergens op hoeft te wachten. En dat zonder fan geluid. Nu is de Pro natuurlijk geen nieuwe, maar zo traag is het nou ook weer niet. Er zit een quad core i7 in met 16GB geheugen. Maar ik hoor bij elke stapje de fans erin slaan,cpu is zo 100graden, en ik zie sinds een jaar weer strandballen.

2. maar wat is het een genot z'n groot scherm. en ik zit dit nu te tikken op mijn air en stiekem kijk ik naar de 15 inch...het is dat installatie Mac monterey zo lang duurt.. nog 33 min... nog 33 min.

3. en wat mis ik toch die Ports, gewoon je SD card er weer in zonder dongle, of een usb a stick..

Kortom, het is dat ik de 16inch pro qua performance helemaal niet nodig heb, maar wat zou ik graag een 16inch air willen. Als die ergens onder de 1700/1800 euro zou zijn, zou ik die zo kopen. Ik vind prijs punt voor alleen een groot scherm te hoog voor mij. Ook al zou ik er jaren mee kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Quakie op 16-12-2021 22:19 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:22
Ik ben op zoek naar wat ervaringen met de Apple-muis of Trackpad in een iets-andere-user-case dan bedoeld.

Ik moet voor werk veel reizen en heb in hotels altijd een Android-boxje bij me om met Kodi m'n eigen media te kijken, want een HDMI-aansluiting is op bijna elke hotel-tv wel beschikbaar. Maar ik heb ook altijd mn Air M1 bij me. Voelt een beetje zonde om zo'n goedkope Androidbox mee te moeten slepen terwijl de Air ook prima met Kodi overweg kan.

Wat ik dus eigenlijk wil is: de Air als mediacenter dichtgeklapt naast de TV en dan een Apple-muis of Trackpad als afstandsbediening vanaf bed. Nu heb ik van youtube-filmpjes begrepen dat je op de muis en wellicht het trackpad ook de pijltjes-toetsen kan programmeren om door Kodi te navigeren, als dat zo is komt het wel goed. Maar....

1) is het bereik van die devices goed op een afstand van zeg 5 meter?
2) kan ik met de muis of trackpad de Air uit sleep halen terwijl die dichtgeklapt is?
3) Iemand misschien een beter idee als remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Dennisdn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:03:
Ik ben op zoek naar wat ervaringen met de Apple-muis of Trackpad in een iets-andere-user-case dan bedoeld.

Ik moet voor werk veel reizen en heb in hotels altijd een Android-boxje bij me om met Kodi m'n eigen media te kijken, want een HDMI-aansluiting is op bijna elke hotel-tv wel beschikbaar. Maar ik heb ook altijd mn Air M1 bij me. Voelt een beetje zonde om zo'n goedkope Androidbox mee te moeten slepen terwijl de Air ook prima met Kodi overweg kan.

Wat ik dus eigenlijk wil is: de Air als mediacenter dichtgeklapt naast de TV en dan een Apple-muis of Trackpad als afstandsbediening vanaf bed. Nu heb ik van youtube-filmpjes begrepen dat je op de muis en wellicht het trackpad ook de pijltjes-toetsen kan programmeren om door Kodi te navigeren, als dat zo is komt het wel goed. Maar....

2) kan ik met de muis of trackpad de Air uit sleep halen terwijl die dichtgeklapt is?
1) Ja hoor
2) Ja, maar wel een uitdaging om in te loggen zonder toetsenbord of TouchID.
3) Er zijn legio apps om dit met je smartphone te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:03:

Op reis gebruik ik altijd Plex, maar aangezien ik voor o.a. Backup doeleinden altijd wel een externe SSD meeneem (zoals een Samsung T5 of T7 zorg ik dat ik daar ook altijd een zooi Media op heb staan) dan ben je ook niet afhankelijk van de soms trage internet verbinding.

Je kan eventueel ook TeamViewer installeren op je Mac en IPhone dan kan je sowieso Remote bedienen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
m_a_rnix schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:36:
[...]

1) Ja hoor
2) Ja, maar wel een uitdaging om in te loggen zonder toetsenbord of TouchID.
3) Er zijn legio apps om dit met je smartphone te doen.
Ah, antwoord op 2 heb ik helemaal niet aan gedacht. Dat helpt mijn plan al om zeep.

Ik zal eens wat apps gaan proberen. Maar behalve dat ik bang ben dat het dan allemaal over de hotel-WiFi moet, wil ik met een slaapdronken hoofd de boel uit kunnen zetten en zou ik van de phone “te wakker” worden.

Dan misschien toch maar bij de Androidbox blijven….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Airplay naar je Mac is ook nog een optie. Weet niet of je een iPhone hebt. Er zijn ook remote-apps die via het internet gaan. Bluetooth weet ik niet zeker. Hmm... 1 x zoeken, top hit: https://kodi.wiki/view/Official_Kodi_Remote/iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
m_a_rnix schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:26:
[...]

Airplay naar je Mac is ook nog een optie. Weet niet of je een iPhone hebt. Er zijn ook remote-apps die via het internet gaan. Bluetooth weet ik niet zeker. Hmm... 1 x zoeken, top hit: https://kodi.wiki/view/Official_Kodi_Remote/iOS
Die app gebruik ik thuis wel (eens) op mijn andere Kodi-systemen, maar daarmee kan ik een MacBook niet uit sleep halen. Door een paar posts hierboven bleek dat ik iets substantieels over het hoofd had gezien, inloggen. Daarmee is het hele plan eigenlijk al om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Met een remote app als Screens kan dat wel als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een e-mail dat mijn bestelling van Black Friday nog altijd lag te wachten bij Media Markt toch MacBook Air M1 maar opgehaald. Het is even wennen als je van een ultralicht en compacte MacBook 12" komt, maar het zal wel weer wennen.

Voor nu in elk geval tevreden over de snelheid van het apparaat en TouchID is ook erg prettig. Vooral het toetsenbord is een verademing.

Uiteindelijk zullen we niet op korte termijn weer voor 850,- een MacBook met deze specs vinden, dus het is gewoon een goede deal. Mocht er ooit een 12" komen zonder witte bezels, dan ben ik om. :)

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 17-12-2021 12:47 ]

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@THE_BASE Ik zie het bericht over 2 weken dat het hem toch net niet is wel weer verschijnen;)

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 17-12-2021 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:50:
@THE_BASE Ik zie het bericht over 2 weken dat het hem toch net niet is wel weer verschijnen;)
Of ik ga onwijs enthousiast zijn en zeggen dat ik dit veel eerder had moeten doen. :9

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
freddyathlon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:22:
[...]

Nou, als ik Google mag geloven, zijn er wel veel meer met dit ‘probleem’.
Zoek maar eens op Macbook M1 Wobble.
Zo te lezen ben je toch echt een van de weinigen, zie hier je eigen post op MacRumors:
https://forums.macrumors....m1-wobbly-or-not.2327912/

Ik heb het zelf met twee nieuwe MacBook Airs in elk geval (nog) niet ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 11:44
THE_BASE schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:39:
MacBook Air M1 weer voor een mooie prijs te koop, en toch blijf ik twijfelen.

Natuurlijk is alles veel beter dan mijn huidige MacBook 12”, maar blijf fan van die formfactor en grootte. Hoor wisselende verhalen van lekker surfen op de bank met een 13.3”. Vooral ook het gewicht scheelt toch nog wel iets met een MacBook 12”.

Verder wilde ik eigenlijk nog een jaartje wachten op een nieuw design, maar als ze het design van de nieuwe iMac doortrekken met witte bezels en witte toetsen, dan denk ik: nu de MacBook Air halen!

Dubio, dubio.
Het is heel erg simpel. Er is niets groots of zwaars aan een MBA, echt niet.
Ik zie geen enkele reden waarom een MBA geen perfecte oplossing is voor op de bank. Het is alles in 1 en voor de prijzen tegenwoordig hoef je het niet te laten.
Als dit toch wel zo is dan is een tablet de enige juiste oplossing.

Natuurlijk kan je wachten op wat nieuws maar met die instelling kan je blijven wachten want er komt altijd wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:53:
[...]

Het is heel erg simpel. Er is niets groots of zwaars aan een MBA, echt niet.
Ik zie geen enkele reden waarom een MBA geen perfecte oplossing is voor op de bank. Het is alles in 1 en voor de prijzen tegenwoordig hoef je het niet te laten.
Als dit toch wel zo is dan is een tablet de enige juiste oplossing.

Natuurlijk kan je wachten op wat nieuws maar met die instelling kan je blijven wachten want er komt altijd wat nieuws.
Ben het met je eens en ik zou kunnen wachten, maar de batterij van MacBook 12" begint slechter te worden, hij is al eens spontaan uitgevallen en dat is nu de trigger om toch maar een nieuwe MacBook Air te gaan halen. En soms moet je gewoon afscheid nemen van iets waar je veel plezier van hebt gehad.

En als ik dan de geruchten hoor dat de nieuwe (wellicht een fractie beter) een geheel andere koers gaat volgen qua uiterlijk met witte bezels, dan haak ik af.

Moet zeggen dat MacBook Air een prachtig apparaat blijft en merk nu al dat het gewoon wel een fijn ding is. Ben nog niet helemaal uit de beste resolutie, maar op dit moment kies ik voor 'meer ruimte', er past meer op het scherm. Goed om de ogen te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
THE_BASE schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:20:
[...]

Ben het met je eens en ik zou kunnen wachten, maar de batterij van MacBook 12" begint slechter te worden, hij is al eens spontaan uitgevallen en dat is nu de trigger om toch maar een nieuwe MacBook Air te gaan halen. En soms moet je gewoon afscheid nemen van iets waar je veel plezier van hebt gehad.

En als ik dan de geruchten hoor dat de nieuwe (wellicht een fractie beter) een geheel andere koers gaat volgen qua uiterlijk met witte bezels, dan haak ik af.

Moet zeggen dat MacBook Air een prachtig apparaat blijft en merk nu al dat het gewoon wel een fijn ding is. Ben nog niet helemaal uit de beste resolutie, maar op dit moment kies ik voor 'meer ruimte', er past meer op het scherm. Goed om de ogen te trainen.
Niet nadenken en gewoon een nieuwe MBA halen. Ga je veel plezier aan beleven en is eigenlijk op vrijwel alle vlakken veel en veel beter als dat wat je al hebt !
Zelfs ik als hardcore Windows user heb het gedaan en heb er geen spijt van.
Ik moet aan wat kleine dingen wennen (MacOS is toch net wat anders) maar het bevalt me prima.
Nogmaals, er is niks groots of zwaars aan en het is een prachtig apparaat. Mocht het te groot/zwaar/duur zijn dan zou ik gewoon een Ipad aanraden.
Zeker een 2020 Ipad Pro 12.9 vervangt je Macbook compleet en is tegenwoordig vrij goedkoop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Bomberman71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:27:
een 2020 Ipad Pro 12.9 vervangt je Macbook compleet.
Uhmm MacOS > iPad OS

Voor mij zou een iPad nooit een Mac kunnen vervangen.

Qua entertainment/ontspanning prima maar qua productiviteit, multitasking en serieus werk is het echt een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan altijd een nieuwe accu regelen bij Apple voor je Macbook 12". Kost een fractie van een nieuwe MBA (209 euro).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:38:
[...]

Uhmm MacOS > iPad OS

Voor mij zou een iPad nooit een Mac kunnen vervangen.

Qua entertainment/ontspanning prima maar qua productiviteit, multitasking en serieus werk is het echt een no go.
Eens heb al eens een iPad Pro 12.9 gehad en het is het (voor mij in elk geval) gewoon niet. Ik mis de volledige ondersteuning zoals een OS als macOS of Windows dat doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:41:
Je kan altijd een nieuwe accu regelen bij Apple voor je Macbook 12". Kost een fractie van een nieuwe MBA (209 euro).
Had een optie kunnen zijn, maar het blijft een beestje van 5 jaar oud wat waarschijnlijk zijn laatste upgrade heeft gekregen, neemt niet weg dat het blijft werken. Een bedrag van 200 euro op 750 euro is iets minder dan 25% wat ik liever investeer in een nieuwe MacBook Air.

Wat ik dus inmiddels ook gedaan heb, want ik type er nu op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
THE_BASE schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:52:
[...]

Eens heb al eens een iPad Pro 12.9 gehad en het is het (voor mij in elk geval) gewoon niet. Ik mis de volledige ondersteuning zoals een OS als macOS of Windows dat doet.
Ik had het gevoel dat het een bank device was voor Netflix en browsen.
In dat geval doet een Ipad dat minstens zo goed als welke macbook dan ook, sterker nog, zelfs beter.
Als productiviteit een serieuze issue is dan is het werken op die kleine Macbook sowieso behelpen imo.
Een MBA lijkt me dan een No brainer in dat geval.
Voor multimedia en casual gebruik (browsen, email, bankzaken, muziekje draaien) is de ipad pro de juiste keuze.
IpadOS is daar prima geschikt voor en je mist in dat geval niks aan MacOs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Bomberman71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:58:
[...]

Ik had het gevoel dat het een bank device was voor Netflix en browsen.
In dat geval doet een Ipad dat minstens zo goed als welke macbook dan ook, sterker nog, zelfs beter.
Als productiviteit een serieuze issue is dan is het werken op die kleine Macbook sowieso behelpen imo.
Voor multimedia en casual gebruik (browsen, email, bankzaken, muziekje draaien) is de ipad pro de juiste keuze.
IpadOS is daar prima geschikt voor en je mist in dat geval niks aan MacOs.
Ik heb zowel een MBA M1 als een IPP 12.9 (2021) en geef veruit de voorkeur aan de MBA op de bank en dan vooral vanwege het gewicht. Door de laptop vormfactor kan ik de MBA gewoon op schoot nemen terwijl de IPP gedragen moet worden en daar is ie wat mij betreft (veel) te zwaar voor. Voor op de bank kun je m.i. beter een 11" IPP nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
Bomberman71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:58:
Geen enkel probleem mee. Mijn MBA is mijn computer voor zowel werk als privé. Ik kan er alles mee. 95% van de tijd gewoon aan de keukentafel. Die 5% dat ik een groot scherm nodig heb is kwestie van één usb kabeltje inpluggen en ik heb een scherm, toetsenbord en muis. Als ik wil een tweede scherm van de MacBook erbij zelfs. Afgezien van serieus gamen is er niks wat ik met een MBA mis.
Mijn werk is trouwens voornamelijk veel schrijven, lezen en vergaderen/praten.

Tegelijk is het ding zo compact, licht en heeft zoveel accuduur dat een iPad ook nutteloos voor me is. De paar dingen die ik mis zijn enkel 'nice to have' en rechtvaardigen de prijs niet.
Terwijl Apple's marketing heel goed op me werkt, ik zou er dolgraag één willen, maar rationeel kan ik het niet voor mezelf rechtvaardigen op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bomberman71
PrimusIP schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:32:
[...]

Geen enkel probleem mee. Mijn MBA is mijn computer voor zowel werk als privé. Ik kan er alles mee. 95% van de tijd gewoon aan de keukentafel. Die 5% dat ik een groot scherm nodig heb is kwestie van één usb kabeltje inpluggen en ik heb een scherm, toetsenbord en muis. Als ik wil een tweede scherm van de MacBook erbij zelfs. Afgezien van serieus gamen is er niks wat ik met een MBA mis.

Tegelijk is het ding zo compact, licht en heeft zoveel accuduur dat een iPad ook nutteloos voor me is. De paar dingen die ik mis zijn enkel 'nice to have' en rechtvaardigen de prijs niet.
Terwijl Apple's marketing heel goed op me werkt, ik zou er dolgraag één willen, maar rationeel kan ik het niet voor mezelf rechtvaardigen op dit moment.
Helemaal met je eens.
Maar ik spreek over de MacBook, dat is die kleine MacBook en dus geen MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
PrimusIP schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:32:
[...]

Ook hier geld, een Macbook is totaal wat anders dan een MBA of een MBP.
Daarbij heeft een Ipad toch echt voordelen maar dat hangt van je workflow af.
Een touchscreen is in sommige gevallen fijner, sneller dan een andere input manier.
Daarbij is je aanbod van software VEEL groter op een Ipad en alles werkt met apps.
Op de Macbook heb je dan beperkte apps en ook nog de reguliere software installers.

Ze hebben allemaal voor en nadelen en kan voor alles wel iets noemen.
Kan zelfs voor mijn Windows Laptop voordelen opnoemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik denk niet dat de iPad een groter software aanbod heeft. Dat is alleen maar zo als je in de Apple appstore kijkt, maar buiten is het aanbod gigantisch, tot de meest obscure dingen aan toe wat Apple nooit in hun store zal toelaten of überhaupt niet onder IOS achtige OS'en werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 18-12-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
PrimusIP schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:22:
Ik denk niet dat de iPad een groter software aanbod heeft. Dat is alleen maar zo als je in de Apple appstore kijkt, maar buiten is het aanbod gigantisch, tot de meest obscure dingen aan toe wat Apple nooit in hun store zal toelaten of überhaupt niet onder IOS achtige OS'en werkt.
Niet mee eens ...
iPad apps zijn hardware specifiek en speciaal voor die hardware.
Met software op de Mac doet sommige software het niet eens of niet helemaal goed.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik software of drivers wil installen en dat de MacOs versie anders is.
Met apps voor de iPad is dat veel en veel minder.
En met name op gebied van specifieke zaken zoals multimedia, gaming, gfx design, muziek, en muziek productie vind je op de iPad enorm veel.
Alleen al op gaming gebied is het niet eens vergelijkbaar.
Muziek productie hetzelfde verhaal. Op de Mac heb je de bekende platformen (Ableton, Logic Pro, Garage band, etc.) Maar als je kijkt op de iPad heb je vreselijk veel apps en met name exoten die een specifiek genre bestrijken terwijl je dat op de Mac nauwelijks vind.
Daarbij is dergelijke software op de Mac extreem uitgebreid en derhalve duur.
Met name vanwege het touchscreen zijn veel muziek applicaties goed te bedienen.

Neem nou eens iets simpels.
Vele foto's na een vakantie, door de jaren heen.
Die goed bekijken en er doorheen bladeren vind ik ronduit kut op de Mac.
Niet te vergelijken met de iPad waarop het veel intuïtiever en sneller kan, het geweldige touchpad ten spijt.

Laat mij eens een fatsoenlijk picture display programma zien op de Mac. Ik heb het niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Bomberman71 Zijn altijd lastige discussies, maar mijn hoofdreden qua reactie is een suggestie te doen qua programma: ApolloOne, te vinden in de Mac App Store. Totaal offtopic, maar dit picture display programma doet wat het moet doen. Soortgelijke rate system als in Lightroom, etc. Je kunt het koppelen zodat bestand gelijk weggegooid wordt, inclusief link naar een RAW. Je kunt het koppelen met Finder, etc. Het is gratis te gebruiken, maar ook een betaalde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Bomberman71 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 18:12:
[...]

Niet mee eens ...
iPad apps zijn hardware specifiek en speciaal voor die hardware.
Met software op de Mac doet sommige software het niet eens of niet helemaal goed.
Zal niet de eerste keer zijn dat ik software of drivers wil installen en dat de MacOs versie anders is.
Met apps voor de iPad is dat veel en veel minder.
En met name op gebied van specifieke zaken zoals multimedia, gaming, gfx design, muziek, en muziek productie vind je op de iPad enorm veel.
Alleen al op gaming gebied is het niet eens vergelijkbaar.
Muziek productie hetzelfde verhaal. Op de Mac heb je de bekende platformen (Ableton, Logic Pro, Garage band, etc.) Maar als je kijkt op de iPad heb je vreselijk veel apps en met name exoten die een specifiek genre bestrijken terwijl je dat op de Mac nauwelijks vind.
Daarbij is dergelijke software op de Mac extreem uitgebreid en derhalve duur.
Met name vanwege het touchscreen zijn veel muziek applicaties goed te bedienen.

Neem nou eens iets simpels.
Vele foto's na een vakantie, door de jaren heen.
Die goed bekijken en er doorheen bladeren vind ik ronduit kut op de Mac.
Niet te vergelijken met de iPad waarop het veel intuïtiever en sneller kan, het geweldige touchpad ten spijt.

Laat mij eens een fatsoenlijk picture display programma zien op de Mac. Ik heb het niet kunnen ontdekken.
Ik kan mij voorstellen dat bepaalde apps beter werken op een iPad. Ik ken bijvoorbeeld iemand die animaties enzo maakt, erg indrukwekkend wat die met de iPad Pro doet. Andersom heb je ook apps die beter werken op de Mac. Ik denk bijvoorbeeld aan het maken van iPad en IOS apps. Een ander voorbeeld zijn tekstverwerkers en excel en dergelijke. Voor basis taken prima, maar zodra je iets teveel wilt multitasken wordt het al lastiger.

Maar afgezien daarvan, kwantitatief gezien is er qua software veel meer beschikbaar voor de Mac.
Er zijn bijvoorbeeld al honderden zo niet duizenden command line utilities, van cocoapods, tot emacs. https://formulae.brew.sh/formula/
Er zijn ook ladingen van alternatieve apps te vinden, van wisselende kwaliteit. Maar je gaat bijvoorbeeld veel meer verschillende tekst editors vinden voor de Mac dan voor de iPad. Het zelfde voor ontwikkelomgevingen voor software development, en diverse kantoor software (hoewel dat steeds meer en meer 'SaaS' is en je in een browser kunt draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

THE_BASE schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:06:
[...]

Zo te lezen ben je toch echt een van de weinigen, zie hier je eigen post op MacRumors:
https://forums.macrumors....m1-wobbly-or-not.2327912/

Ik heb het zelf met twee nieuwe MacBook Airs in elk geval (nog) niet ervaren.
Nou ja, een van de weinigen; Google staat er vol mee als je zoekt op Macbook Wobbles of Macbook Wobbly.
Ook in mijn post op Macrumors reageren mensen die hetzelfde hebben.

Kijk, de goudkleurige MBA is recht op ons (nieuwe) keukenblad. Daar wiebelt ie niet dus zou je denken dat alles perfect is.

Maar zet ik de gouden op onze houten eettafel, dan wiebelt de linker onderhoek iets, op dezelfde plek is mijn spacegrey daar ook ‘solid’ zonder wiebelen.
Ik vraag mij dan af hoe dit komt. Verschil in pootjes?
Op het blote oog is niks geks te zien, als het scherm dicht is, ziet ook alles er recht en goed uit.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 11:40
Geen last van wobbles of wat dan ook. Omdat perfectie niet bestaat krijgt deze laptop van mij 99% bij wijze van spreken.

• PrimusIP
Ik heb er ook geen last van. Hij staat volledig stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Jonas89 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:55:
[...]

Kan ik helaas niet

Na 1 jaar, 26 cycles counts en 93% batterij. Hangt veel aan de monitor, daarom ik er iets wil aan doen... Of niet nodig?
Ik heb mijn MBA nu +/- een jaar en hangt continu aan de adapter. Ik gebruik 'm als desktop ipv laptop :D
Statusinformatie:
Aantal cycli: 28
Conditie: Normaal
Maximumcapaciteit: 100%

EU DNS: 86.54.11.100

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Ik heb 2 externe schermen waarvan ik er momenteel 1 in gebruik heb. De andere externe scherm staat ergens anders maar komt binnenkort vrij.

Op de MBA kan je geen 2 externe schermen aansluiten. Om die reden overweeg ik om een Mac Mini te kopen. Echter heb ik op YouTube wat videos gezien dat ze dmv hubs/displaylink toch 2 (of meer) schermen aansluiten op de MBA. Werkt dat een beetje goed? Ervaringen?

EU DNS: 86.54.11.100

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

c-nan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:47:
Ik heb 2 externe schermen waarvan ik er momenteel 1 in gebruik heb. De andere externe scherm staat ergens anders maar komt binnenkort vrij.

Op de MBA kan je geen 2 externe schermen aansluiten. Om die reden overweeg ik om een Mac Mini te kopen. Echter heb ik op YouTube wat videos gezien dat ze dmv hubs/displaylink toch 2 (of meer) schermen aansluiten op de MBA. Werkt dat een beetje goed? Ervaringen?
Het werkt, maar er is een merkbare vertraging tussen het bewegen van de muis en het reageren van de cursor. Voor games absoluut ongeschikt, om even een zijstraat te noemen, maar voor productivity is het prima. Beeldkwaliteit is ook goed, maar ik kan me voorstellen dat het effect heeft op kleurechtheid (dat heb ik zelf niet getest overigens).

Ik heb zelf een browservenster, mail en Notes op een displaylink-scherm en draai mijn hoofdapplicaties op een ultrawide. Soms heb ik ook het scherm van mijn MBA in gebruik; de MBA trekt dat makkelijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Over dat wiebelen: ik heb zelf een MBA 2017 en die staat ook niet op elke ondergrond honderd procent stabiel. Ik denk dat het een combinatie is van de wigvorm en bijbehorende gewichtsverdeling, de ondergrond die misschien niet helemaal vlak is en kleine (normale) afwijkingen in de behuizingen van de laptops zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Toch een poging doen: ervaren meer gebruikers laat met AirPlay met MacBook Air M1?

Alles werkt goed, maar als ik muziek wil afspelen via AirPlay dan werkt het niet. Via mijn iPhone wel. Best vervelend en de oude MacBook deed het dus prima.

AirPlay die ik gebruikt zijn AirPort Express naar speakers toe, twee stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Van mijn mba m1 naar mijn Apple TV geen probleem met AirPlay.

Maar ik betwijfel of dit aan je hardware ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:17

Nitai

Live the life you love.

THE_BASE schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:50:
Toch een poging doen: ervaren meer gebruikers laat met AirPlay met MacBook Air M1?

Alles werkt goed, maar als ik muziek wil afspelen via AirPlay dan werkt het niet. Via mijn iPhone wel. Best vervelend en de oude MacBook deed het dus prima.

AirPlay die ik gebruikt zijn AirPort Express naar speakers toe, twee stuks.
Heb je de Airport Expresses al ge-update naar de laatste firmware met de AirPort Utility?
Ik ervaar geen problemen met m’n MBA naar de tv en naar m’n Sonos speakers.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nitai schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Heb je de Airport Expresses al ge-update naar de laatste firmware met de AirPort Utility?
Ik ervaar geen problemen met m’n MBA naar de tv en naar m’n Sonos speakers.
Ik dacht het wel, ik zal nog eens kijken, mijn wederhelft heeft geen last, dus wellicht zit er toch iets niet helemaal lekker in mijn MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Geen Airport Express (meer) hier, maar Airplay van- en naar de MBA werkt probleemloos.

Ik cast richting AppleTV 4HD, Apple TV3, Apple TV2 en een Marantz receiver en cast richting de MBA vanaf meerdere iPhones (nieuwste is een 12) en vanaf een andere MBA M1.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c-nan schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:47:

Ik heb zelf op het werk een dock staan met MST support (multistream support) en gebruik dan Displaylink manager (software) om het te splitten naar 2 monitoren. De dock sluit ik aan via usb 3.0 kabel, beide schermen via dvi en hdmi naar de dock.

Het werkt voor kantoortoepassingen echt vlekkeloos. Met de muis heb ik wel wat vertraging in de beweging op momenten dat de muis niet actief gebruikt wordt en dan ineens weer beweegt. Verder geen klachten, prima beeld. Let wel het betreffen 2x full hd monitoren dus niet heel spannend qua resolutie, en ik doe enkel office werk erop. Videotje kijken werkt overigens wel prima via de browser. Gamen geen idee, lijkt me niet ideaal.

Do more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Sinds kort heb ik wat last van freeze's op mijn m1, lijkt wel alsof alles even vast zit, duurt ongeveer 1 seconde.
Wat zou dat zo kunnen zijn? ik heb geen externe apparaten aangesloten als alleen een apple muis en KB

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 05-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
merlin1201 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:05:
Sinds kort heb ik wat last van freeze's op mijn m1, lijkt wel alsof alles even vast zit, duurt ongeveer 1 seconde.
Wat zou dat zo kunnen zijn? ik heb geen externe apparaten aangesloten als alleen een apple muis en KB
Zou het kunnen dat je ontgrendeld met Apple Watch? Daarmee had ik nog wel eens 1 seconde vastloper bij het openen van de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Nee geen Apple Watch.
Inmiddels maar even een clean instal gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:05:
Hoe is je RAM verbruik? Niet gewoon te veel dingen open staan?

Zou het vooral ook even zoeken in de applicaties die je allemaal hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
Ik heb nu even een clean instal gedaan, was ik al wel van plan en doe ik eigelijk altijd na een nieuwe osx.
Ik ben benieuwd of die hick-up's nu nog komen, tot dusver nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:10:
Ik heb nu even een clean instal gedaan, was ik al wel van plan en doe ik eigelijk altijd na een nieuwe osx.
Heet tegenwoordig (weer) MacOS ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 17:27

Jrz

––––––––––––

macOS

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Tomba schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:46:
[...]

Nu 11 maanden in bezit:
[Afbeelding]
1x per week opladen, wat een beest is t ook :P
hoe hou je het in vredesnaam 1 week uit op 1 lading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Waarschijnlijk Clamshell mode (of terwijl hij hangt de hele tijd aan de lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

harryslinger schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:34:
[...]

hoe hou je het in vredesnaam 1 week uit op 1 lading?
Niet de hele dag achter mijn laptop zitten ;) Plus dit ding is echt mega zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Greatsword schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:50:
Waarschijnlijk Clamshell mode (of terwijl hij hangt de hele tijd aan de lader)
Nope, hangt zelden aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Zelfde hier. 👌🏻 Ik gebruik hem als een iPad want heb (helaas) werk laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Quakie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:46:
Zelfde hier. 👌🏻 Ik gebruik hem als een iPad want heb (helaas) werk laptop.
Ja en dat; tis mijn privé laptop. Zakelijk heb ik een MacBook Pro (helaas een Intel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:34
Sinds kort heb ik een nieuwe M1 air voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Op de eerste plaats: zeer tevreden. Wat mij betreft misschien wel een van de beste laptops ooit, zeker voor de prijs.

Helaas loop ik wel tegen het volgende aan:
De Air van mijn vrouw miet via mini display Port aan een monitor van haar werk. Dit betreft een vrij recente 27 inch AOC monitor.
Hiervoor heb ik deze hub gekocht:

https://www.bol.com/nl/nl...Qg.2_37.56.ProductPageUrl

Echter herkent de Mac (beide overigens) het scherm niet. De monitor toont no signal. En bij systeemvoorkeuren wordt het scherm niet weergeven. Apple support heeft geen flauw idee. AOC support zegt zelfs dat geen enkele AOC monitor het via een hub doet en dit wordt dan ook niet ondersteund. (Heel bizar imo, we hebben hier ook een MS Surface met dock en die werkt wel met hetzelfde scherm)
Heeft iemand enige ervaring met de M1 air en mini display via een hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38
fendt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:46:
Sinds kort heb ik een nieuwe M1 air voor mijzelf en een voor mijn vrouw. Op de eerste plaats: zeer tevreden. Wat mij betreft misschien wel een van de beste laptops ooit, zeker voor de prijs.

De Air van mijn vrouw miet via mini display Port aan een monitor van haar werk. Dit betreft een vrij recente 27 inch AOC monitor.

Echter herkent de Mac (beide overigens) het scherm niet. De monitor toont no signal. En bij systeemvoorkeuren wordt het scherm niet weergeven. Apple support heeft geen flauw idee. AOC support zegt zelfs dat geen enkele AOC monitor het via een hub doet en dit wordt dan ook niet ondersteund. (Heel bizar imo, we hebben hier ook een MS Surface met dock en die werkt wel met hetzelfde scherm)
Werkt de Surface Pro wel met dezelfde hub (dus niet via de dock die je normaal gebruikt, maar deze aansluiten aan je hub voor de Macbook)?
Ik gebruik zowel met mijn Surface Pro als mijn Macbook Air een Dell 6200 docking station i.c.m. een AOC monitor, en ze werken allebei prima. De Surface wat beter, toegegeven. Echt plug-and-play. Met de Macbook is het af en toe wat gedoe. Soms moet ik eerst naar de beeldscherminstellingen voordat de dock/monitor gevonden wordt, en soms vindt de Mac geen verbinding met de USB-dongle van de draadloze muis die ook in het docking station zit. En uiteraard kun je maar één externe monitor aansluiten. Maar goed, de Air is dan ook de basis-Macbook, en sowieso werkt Apple spul in mijn ervaring soms wat lastiger met niet-Apple randapparatuur. Ik kan werken met die beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat zou moeten werken.

Wel zit er een bug in Big Sur (11.0 tot 11.2) die dit gedrag kan veroorzaken. Draai je toevallig nog Big Sur op beide laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
Ik begrijp het ook nog steeds niet. Beide macs draaien op Monterey 12.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik kan het probleem niet helemaal reproduceren (want ik heb niet jouw AOC-monitor of USB-C-dockje), maar heb net het volgende net getest:

Mijn LG 34WN80C (normaal via USB-C > USB-C aangesloten) losgekoppeld en via displayport aan mijn UGreen USB-C-dock gehangen met een USB-C-naar-displayport-kabel.

Geen beeld.

USB-C-naar-displayport-kabel rechtstreeks van MBA M1 naar de LG: beeld.

Wellicht ligt het aan de combinatie MBA > Dock > Display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

De hubs met korte USB kabels zijn vaak USB hubs. Dat betekend dat ze niet dezelfde bandbreedte hebben als thunderbolt apparatuur.

@Heroic_Nonsense Wat jij beschrijft kan dus inderdaad niet
@fendt Naast het feit dat die dock bijzonder duur is (!) heeft hij maar 30Hz op DP. Dat wil je je vrouw niet aandoen. Je zou kunnen overwegen om deze kabel te kopen: https://www.amazon.nl/Dis...ijk-Display/dp/B06XFG1YKT en dan een goedkope USB-C hub erbij te nemen (mocht dat nodig zijn) zoiets kan ook: https://www.amazon.nl/CAB...-Compatible/dp/B012VLL8RO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:42
Wat ik me afvraag; waarom Mini DisplayPort?
Kan je niet gewoon de HDMI gebruiken?

Ik sluit mijn MacBook Air 2020M1 aan een AOC-scherm aan via de HDMI kabel, met als tussenstap een renkforce usb-c docking.
Werkt (voor mijn gebruik) perfect.
Heb wel eens een dag gehad dat het scherm regelmatig een seconde wegviel, maar dat is even plots verdwenen als opgedoken.
Sindsdien terug zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
Helaas zijn op het kantoor waar mijn vrouw werkt (en het kantoorscherm thuis) allemaal AOC schermen met displayport. De schermen hebben allemaal wel een HDMI ingang, maar ivm compatibiliteit van de Windows-gebruikers worden die niet gebruikt.
Om nu mijn vrouw altijd zelf ook een HDMI kabel mee te laten nemen en die altijd in die schermen te laten prikken gaat te ver. Ik zoek een oplossing zodat ze zelf alleen een hub hoeft mee te nemen.

Ik heb inmiddels de Ugreen USB-C Adapter Hub 7-in-1 4K@60Hz Thunderbolt 3 hub en een losse usb-c naar Mini DisplayPort kabel besteld.

Ik moet een paar dagen naar het buitenland dus kan er volgende week pas mee verder aan de slag. Bedankt allemaal voor de hulp zo ver, ik laat nog weten hoe het afloopt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
THE_BASE schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:53:
[...]

Had een optie kunnen zijn, maar het blijft een beestje van 5 jaar oud wat waarschijnlijk zijn laatste upgrade heeft gekregen, neemt niet weg dat het blijft werken. Een bedrag van 200 euro op 750 euro is iets minder dan 25% wat ik liever investeer in een nieuwe MacBook Air.

Wat ik dus inmiddels ook gedaan heb, want ik type er nu op. :)
@THE_BASE hoewel nog geen volledige maand in gebruik, mag ik jou advies vragen?

Heb ook een 12” (batterij nu echt dood, start niet meer op..) en twijfel tussen MBA en iPad. Voorkeur voor macOS, maar twijfel iPad vanwege gewicht MBA, of eigenlijk hoe fijn en soepel de Macbook was.

Meer specifiek: hoe is jouw ervaring 12” -> MBA, of kan ik gerust overstappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MacbookProx schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:08:
[...]

@THE_BASE hoewel nog geen volledige maand in gebruik, mag ik jou advies vragen?

Heb ook een 12” (batterij nu echt dood, start niet meer op..) en twijfel tussen MBA en iPad. Voorkeur voor macOS, maar twijfel iPad vanwege gewicht MBA, of eigenlijk hoe fijn en soepel de Macbook was.

Meer specifiek: hoe is jouw ervaring 12” -> MBA, of kan ik gerust overstappen?
Je mag mij zeker advies vragen, ik geef het graag. Zoals velen hier weten ben ik ook een twijfelaar geweest omdat ik echt geen afstand wilde doen van formfactor. Bovendien voldeed MacBook 12" nog prima, afgezien van enige snelheid en batterij.

We hebben een tijd naast de MacBook Pro een iPad Pro 12.9 gehad, maar ik merkte een gemis aan een toetsenbord en volledige applicaties. Uiteraard ligt dat aan je gebruik. Daarnaast is het voor mij een apparaat wat ik vaak op de bank gebruik en dan is een iPad niet handig, je moet het vast houden of gebruik maken van een Keyboard Case, maar dat is minder stabiel dan een MacBook.

Uiteindelijk de iPad Pro 12.9 verkocht en terug naar MacBook 12". Toen we uiteindelijk de MacBook Air M1 bij MediaMarkt hadden besteld voor 878 euro was ik nog altijd aan het twijfelen, mede door gewicht en grote. Maar nu ik het apparaat heb is het een verademing qua snelheid, opstarten, Touch ID en Apple Pay, beeldscherm iets groter toch ook wel.

Het enige nadeel dat ik zou kunnen benoemen is het gewicht, maar dat is niet onoverkomelijk. Daarnaast ik wennen aan het toetsenbord wat zeker beter is, maar ook meer ruimte heeft tussen toetsen, veel meer ruimte dan bij MacBook 12".

Persoonlijk ligt het er echt aan wat je doet met het apparaat, maar ik zou altijd liever een volwaarde OS hebben en dan is een MacBook Air M1 echt een prachtig apparaat. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
MacbookProx schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:08:
Heb ook een 12” (batterij nu echt dood, start niet meer op..) en twijfel tussen MBA en iPad.
Wat wil je met de nieuwe MacBook of iPad gaan doen?
THE_BASE stipte het ook al aan, functionaliteit van een iPad/iPadOS is flink beperkter.

Ik vind de iPad (pro) een een erg mooie machine, ze voelen voor me als hoe computergebruik in de toekomst zal zijn. Maar hoe graag ik ook eentje zou willen, ik zou niet kunnen overstappen. Ik zou bepaalde functionaliteit missen omdat het niet werkt en andere zaken kunnen wel maar zou voor mij een achteruitgang betekenen. En een iPad naast mijn MacBook voelt (voor de prijs die dezelfde is als mijn MacBook) overbodig en het niet waard.
Ik ben dus 'gedoemd' een MacBook te hebben en dan moet ik zeggen dat de M1 air wel een hele fijne machine is. Zwaarder dan een iPad maar voor een laptop lekker licht en compact, enorme accuduur, passieve koeling, prettig toetsenbord en qua kracht indrukwekkend.

[ Voor 51% gewijzigd door PrimusIP op 14-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Thanks @THE_BASE en @PrimusIP ! Ga ik een MBA M1 bestellen.

Een refurbished MacBook 12” 2017 met i5 wel fijn, maar duurder dan de 899e waarvoor ik de MBA kan krijgen is ook maar taai.

[ Voor 8% gewijzigd door MacbookProx op 14-01-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
Beste combi is iPad en een laptop/Macbook. Die twee dingen met elkaar vergelijken is eigenlijk onzin. Als je maar voor één ding geld wilt/kan uitgeven dan moet je goed nadenken over je gebruik. Ik zou bijvoorbeeld mijn iPad Pro 12,9" incl. Magic Keyboard voor geen goud willen missen, want om te consumeren is dat gewoon het beste te krijgen. Je hebt een tablet voor in de hand, maar ook een tablet waarop je eventueel nog productief kan zijn dmv het Magic Keyboard. Bovendien dient de Magic Keyboard voor mij als standaard op mijn schoot en tafel etc, want deze is echt super stabiel. Dat je met gemak er een tablet van maakt is voor mij echt super, want je klikt hem zo los.

Ik moet wel zeggen dat ik vind dat alleen de iPad Pro volstaat. Als je die eenmaal hebt gehad dan is de rest allemaal direct een stuk minder. Als er ooit eens een goede Mini (Pro) komt dan zou ik eventueel best wel een Macbook en iPad Mini willen kopen. Dat zou voor mij echt de allerbeste gebruikservaring opleveren.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Redondo1982 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:31:
Die twee dingen met elkaar vergelijken is eigenlijk onzin.
Waarom niet? Er is best overlap.

Ik heb sinds 2021 geen desktop pc meer. Voor mij mis ik het niet, want met de MacBook kan ik in principe alles wat ik met een M1 Mac desktop zou willen doen, maar dan mobieler. Ik kan hem aan een monitor klikken, of gewoon op de bank mee liggen. Formaat is het zelfde als een grote iPad Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
PrimusIP schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Waarom niet? Er is best overlap.

Ik heb sinds 2021 geen desktop pc meer. Voor mij mis ik het niet, want met de MacBook kan ik in principe alles wat ik met een M1 Mac desktop zou willen doen, maar dan mobieler. Ik kan hem aan een monitor klikken, of gewoon op de bank mee liggen. Formaat is het zelfde als een grote iPad Pro.
Er is zeker overlap, maar toch vind ik ze elkaar niet kunnen vervangen. Wél kunnen ze samen een monsterduo vormen.

Een Macbook kan ik bijv. weer niet in portrait mode gebruiken, wat met lezen van tijdschriften en boeken erg fijn is. Een iPad kan je liggend nog gebruiken, een Macbook niet. Met iPad bedien je ook makkelijker je Smart Home en muziek, speel je spelletjes etc. Ik zal vast wat vergeten. De Macbook is wat mij betreft een goede allrounder en blinkt alleen uit in het werk-gedeelte. iPad is ook een aardige allrounder aan het worden, maar blinkt vnl. uit in het consumeren en een aantal werk-gerelateerde apps. Ik doe bijvoorbeeld zelf offertes met de iPad door gebouwen heen, dat gaat me met een Macbook niet lukken.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Redondo1982 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Er is zeker overlap, maar toch vind ik ze elkaar niet kunnen vervangen. Wél kunnen ze samen een monsterduo vormen.

Een Macbook kan ik bijv. weer niet in portrait mode gebruiken, wat met lezen van tijdschriften en boeken erg fijn is.
[…]
Persoonlijk vind ik de iPad de lame duck naast mijn MBA, het zwakke broertje zogezegd ;)
[...]

Een iPad kan je liggend nog gebruiken, een Macbook niet.
[…]
Ik vind de iPad (Pro 12.9) juist onbruikbaar liggend, je moet hem dan zelf omhoog houden, het is instabiel en zwaar. De MBA klap ik open en leg hem op mijn borst en ik kan lekker netflixen etc.
[...]

Met iPad bedien je ook makkelijker je Smart Home en muziek, speel je spelletjes etc. Ik zal vast wat vergeten. De Macbook is wat mij betreft een goede allrounder en blinkt alleen uit in het werk-gedeelte. iPad is ook een aardige allrounder aan het worden, maar blinkt vnl. uit in het consumeren en een aantal werk-gerelateerde apps. Ik doe bijvoorbeeld zelf offertes met de iPad door gebouwen heen, dat gaat me met een Macbook niet lukken.
Dan heb je denk ik heel specifieke doeleinden, de iPad vind ik prima voor media consumptie (mits je iets hebt waarop hij kan steunen….), browsen en simpele spelletjes maar eigenlijk voor alles waar ik 1 van de 2 kan gebruiken voldoet mijn MBA vele malen beter.
De enige uitzonderingen die ik daarop maak zijn de krant lezen (dat werkt perfect op de iPad) en als ik op vakantie ga (de iPad is dan toch wat compacter) Dat laatste komt met COVID helemaal niet meer voor dus de iPad ligt hier vooral ongebruikt te wezen (zeker sinds F1TV er eindelijk is voor de AppleTV want ik AirPlayde meestal vanaf iPad om mijn telefoon bruikbaar te houden tijdens de race)

Overigens is het MiniLED scherm wel veel mooier dan het LCD scherm van de MBA als je HDR films kijkt maar die kijk ik sowieso liever op mijn OLED TV :p

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 14-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011

Kan ook goed aan het AOC scherm liggen. Ik heb eenzelfde probleem met mijn Windows laptop van werk. No signal. Pas als ik op de monitor op de input selector knop druk, dan pakt hij het signaal op. Waardeloos, maar hij werkt tenminste wel.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tomba schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:58:
De enige uitzonderingen die ik daarop maak zijn de krant lezen (dat werkt perfect op de iPad) en als ik op vakantie ga (de iPad is dan toch wat compacter)
Krant lezen vind ik niet fijn op de mba. Hoewel ik er zelfs een app voor heb (één van de weinige iPad apps die gewoon met macOS M1 draait) leest het niet lekker vind ik en zit ik daardoor toch meestal maar op mijn iPhone te lezen.
(Digitale) boeken ed. lees ik op een e-reader. Aan e-ink kan vind ik voor het lezen van dergelijke dingen nog steeds geen ander digitaal alternatief aan tippen.

Qua compactheid vind ik (vergeleken met die grote iPad Pro) de MBA eigenlijk helemaal niet lomper. Qua gewicht is die zwaarder, maar qua formaat is het 't zelfde En de dikte is ook niet gek anders als je ook die beschermhoes (met toetsenbord) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

PrimusIP schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Krant lezen vind ik niet fijn op de mba. Hoewel ik er zelfs een app voor heb (één van de weinige iPad apps die gewoon met macOS M1 draait) leest het niet lekker vind ik en zit ik daardoor toch meestal maar op mijn iPhone te lezen.
(Digitale) boeken ed. lees ik op een e-reader. Aan e-ink kan vind ik voor het lezen van dergelijke dingen nog steeds geen ander digitaal alternatief aan tippen.

Qua compactheid vind ik (vergeleken met die grote iPad Pro) de MBA eigenlijk helemaal niet lomper. Qua gewicht is die zwaarder, maar qua formaat is het 't zelfde En de dikte is ook niet gek anders als je ook die beschermhoes (met toetsenbord) hebt.
100% eens, eigenlijk heb ik een krant lees device van 1500€ gekocht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Heel misschien dat ik over een paar jaar ofzo wel een iPad koop, als het goedkopere model geen home knop meer heeft en usb-c gebruikt. En tegen dan mijn MBA M1 ouder is, maar functioneel nog goed genoeg voor me is voor productiviteit dingen en in die zin tegen dan nog steeds komende paar jaar nog niet aan vervanging toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Qua prijs is de MBA competitief geprijsd. Nu ben ik ff op onderzoek uitgegaan om alle nadelen te vinden ten opzichte van de MBP. Maar... eigenlijk vind ik niets op een marginaal betere accuduur en vermeend iets betere speakers na. :+ Touchbar hoef ik ook niet perse (vind 't heel fijn, maar niet onmisbaar.), als ik maar de Terminal, Safari, XCode en VMWare kan draaien met één extern beeldscherm (Mac in clamshell) ben ik al blij.

Zie ik ergens een addertje onder het gras niet, of is voor een vrij normale workload de MBA tegenwoordig echt een veel economisch gunstigere keuze? Bedoel, 't scheelt €302 voor dezelfde configuratie (8GB/512GB) minus 1 GPU-core. (Ik game niet, op UT '99 en Red Alert na; maar dat zijn games uit de 90'er jaren. :P) Voorheen leverde je enorm in met een MBA vs MBP; maar bij deze modellen kan ik eigenlijk maar heel moeilijk zien wat de meerwaarde van de MBP is en kan ik eigenlijk zo 1,2,3 niets zien om €300 extra te verantwoorden.

En natuurlijk het duivelse dillema: nu kopen of ff wachten tot juli.

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 18-01-2022 04:11 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 20:21
WhatsappHack schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 04:09:
Qua prijs is de MBA competitief geprijsd. Nu ben ik ff op onderzoek uitgegaan om alle nadelen te vinden ten opzichte van de MBP. Maar... eigenlijk vind ik niets op een marginaal betere accuduur en vermeend iets betere speakers na. :+ Touchbar hoef ik ook niet perse (vind 't heel fijn, maar niet onmisbaar.), als ik maar de Terminal, Safari, XCode en VMWare kan draaien met één extern beeldscherm (Mac in clamshell) ben ik al blij.

Zie ik ergens een addertje onder het gras niet, of is voor een vrij normale workload de MBA tegenwoordig echt een veel economisch gunstigere keuze? Bedoel, 't scheelt €302 voor dezelfde configuratie (8GB/512GB) minus 1 GPU-core. (Ik game niet, op UT '99 en Red Alert na; maar dat zijn games uit de 90'er jaren. :P) Voorheen leverde je enorm in met een MBA vs MBP; maar bij deze modellen kan ik eigenlijk maar heel moeilijk zien wat de meerwaarde van de MBP is en kan ik eigenlijk zo 1,2,3 niets zien om €300 extra te verantwoorden.

Ik had de Air M1 een half jaar toen mijn vrouw een nieuwe laptop wilde. Ze nam de mijne over en ik heb en MacBook M1 pro gekocht. Na een weekje werken ermee besloten hem terug te sturen en toch weer een Air M1 te kopen. De pro is de meerprijs voor mij niet waard. De Air is echt een topper voor het geld vind ik persoonlijk.

Of je moet wachten tot juli kun je alleen zelf beslissen, ik denk wel dat de opvolger (als die komt) duurder zal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Het lijkt erop dat Apple toch al gestopt is met die Touch Bar (Zie de MBP 14" van 2021 ed.)
Met MBP heb je actieve koeling, met MBA alleen passief. Maar of dat een voor- of nadeel is, hangt van je gebruik af. Als je gebruik er niet om vraagt is het vooral nadelig. Zelf heb ik de MBA en ben nog niet in een situatie geweest dat ik die actieve koeling mistte. Daarentegen voelt het wel fijn dat ik geen stof in mijn laptop verzamel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_a_rnix
Zie ik ergens een addertje onder het gras niet, of is voor een vrij normale workload de MBA tegenwoordig echt een veel economisch gunstigere keuze?
Air vs. MBP 13 is echt een makkelijke keuze. Scherm van de MBP is wel iets beter/feller. Maar je krijgt op de MBP niet eens meer poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 19:20

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik heb zo te lezen een redelijk vergelijkbaar gebruik en dat is prima te doen op een MBA inderdaad. De enige reden dat ik ook een 16" MBP heb gekocht is dat ik nog wel eens zonder extern beeldscherm werk en dan was het scherm van de Air toch echt te klein. Als jij nooit (lang) zonder extern scherm werkt is de Air prima - en als je dat wel hebt heb je aan een 13" MBP ook niet zo veel meer :P. Ik ben overigens wel voor de 16GB geheugen variant gegaan.

Overigens, als je die jaren '90 games op je Air wilt spelen, houd er rekening mee dat dit geen x86 meer is ;) Ik hoor wisselende verhalen over hoe goed Windows emulatie werkt, geen eigen ervaring mee verder.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Hertog schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:10:
Overigens, als je die jaren '90 games op je Air wilt spelen, houd er rekening mee dat dit geen x86 meer is ;) Ik hoor wisselende verhalen over hoe goed Windows emulatie werkt, geen eigen ervaring mee verder.
Grootste probleem vond ik (native) het vallen van de 32 bit ondersteuning, dat gebeurde toen alles nog X86 was.

Voor Windows games gelukkig nu beter werkt Wine de laatste tijd. Althans, ik heb Skyrim aan de praat gekregen met de Portkingkit. Dan heb je geen Windows en virtualisatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hertog schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:10:
[...].

UT’04 (de Windows-versie) werkt goed op M1 met Crossover (waarschijnlijk ook met PortingKit, maar dat heb ik niet getest). ‘99 heb ik niet getest met Crossover, maar zal ook werken.

Dat geldt overigens voor de meeste oudere PC-games.

Zie voor een lijst met geteste games op Crossover en Parallels www.applegamingwiki.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:45
m_a_rnix schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Air vs. MBP 13 is echt een makkelijke keuze. Scherm van de MBP is wel iets beter/feller. Maar je krijgt op de MBP niet eens meer poorten.
Dat klopt niet, de mb pro heeft 1 tb4 poort meer, een HDMI uitgang en MagSafe 3, en een sdxc sleuf. allemaal niet aanwezig op de air.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Eboeker schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Dat klopt niet, de mb pro heeft 1 tb4 poort meer, een HDMI uitgang en MagSafe 3, en een sdxc sleuf. allemaal niet aanwezig op de air.
Dat klopt wel, @m_a_rnix heeft het letterlijk over de Macbook pro 13". Deze heeft 2 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboeker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:45
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:39:
[...]

Dat klopt wel, @m_a_rnix heeft het letterlijk over de Macbook pro 13". Deze heeft 2 poorten.
Ah, sorry, gemist, dacht dat het over de 14” ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
@Eboeker: Wat @Pierre_nr1 zegt. :) Daarom ben ik zelf voor de 14" gegaan. Poorten + groter & beter scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

m_a_rnix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:05:
@Eboeker: Wat @Pierre_nr1 zegt. :) Daarom ben ik zelf voor de 14" gegaan. Poorten + groter & beter scherm.
En tevens 25% zwaarder, 7% groter en bijna 2.5x zo duur vergeleken met de MBA.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 19-01-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
@Tomba Dat is een andere afweging natuurlijk. Overigens klopt je prijsverschil alleen bij allebei basisspecs. Maak je de Air 16 GB en 512 GB is de Air € 1.589,10 en de Pro 14 € 2.249,00 ➔ prijsverschil € 659,90 (ik heb nog wat meer SSD nodig, maar het prijsverschil blijft gelijk).

Ik zou maar weinig 256 GB aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

m_a_rnix schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:43:
@Tomba Dat is een andere afweging natuurlijk. Overigens klopt je prijsverschil alleen bij allebei basisspecs. Maak je de Air 16 GB en 512 GB is de Air € 1.589,10 en de Pro 14 € 2.249,00 ➔ prijsverschil € 659,90 (ik heb nog wat meer SSD nodig, maar het prijsverschil blijft gelijk).

Ik zou maar weinig 256 GB aanraden.
Klopt heb inderdaad de instappers vergeleken. Ik denk dat de MBP 14 en MBA een compleet andere markt bedienen wilde ik maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag een filmpje in elkaar proberen te zetten mbv iMovie. Ik had voorheen een hoge pet op van de M1 chip, maar man wat is dat programma ff-ing traag. Hebben jullie ook deze ervaring? Of is mijn verwachting te hoog. Het is ook geen super zware video, gewoon H.264 1080p uit mijn EOS-M. Ik wil 2 video's in elkaar snijden, dus af en toe iets van video 1, dan weer van video 2. Na een paar keer knippen/plakken wil de preview helemaal niet meer vooruit, dan moet ik 5 a 10 min wachten voordat ik weer door de video kan scrollen. Op mijn oude AIR heb ik deze ervaring eigenlijk niet. Het is daar wel traag, maar ik herinner me niet dat het scrollen op een gegeven moment totaal niet meer wil.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat kan net zo goed een probleem met iMovie zelf zijn. Ik zou het in elk geval niet zomaar op de M1 schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Absoluut. Misschien doet Final Cut het beter, maar ik heb geen 300 euro over voor dat pakket eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
Zie ik ergens een addertje onder het gras niet, of is voor een vrij normale workload de MBA tegenwoordig echt een veel economisch gunstigere keuze?
Ik run al minstens sinds 2016 al mijn werk op Macbook Air modellen; dat gaat uitstekend.

Ik doe pen-tests met de relevante tooling, ik run een paar kleine VMs in VBox of VMware, ik run Docker Desktop en geef cursussen via Teams. Gaat allemaal goed. En dat op een oud model. :)

Soms een spelletje vanuit Steam, gaat ook. Joh, vroeger speelde ik League of Legends en Civ 6 op m'n MBA. Die laatste ging wat langzamer, maar was alsnog goed speelbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2022 08:17 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
zonoskar schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:52:
Vandaag een filmpje in elkaar proberen te zetten mbv iMovie. Ik had voorheen een hoge pet op van de M1 chip, maar man wat is dat programma ff-ing traag. Hebben jullie ook deze ervaring?
Ik wilde laatst ook even een filmpje in elkaar zetten met iMovie want dat is gratis. Na 5 minuten was ik daar ook he-le-maal klaar mee.

Davinci Resolve gedownload (ook gratis), even een uurtje YouTube tutorials gekeken (het heeft toch wel een steile learning curve) en daarna ging het als een malle.

[ Voor 7% gewijzigd door pimsaint op 31-01-2022 14:34 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Nu online
zonoskar schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:52:
Vandaag een filmpje in elkaar proberen te zetten mbv iMovie. Ik had voorheen een hoge pet op van de M1 chip, maar man wat is dat programma ff-ing traag. Hebben jullie ook deze ervaring? Of is mijn verwachting te hoog. Het is ook geen super zware video, gewoon H.264 1080p uit mijn EOS-M. Ik wil 2 video's in elkaar snijden, dus af en toe iets van video 1, dan weer van video 2. Na een paar keer knippen/plakken wil de preview helemaal niet meer vooruit, dan moet ik 5 a 10 min wachten voordat ik weer door de video kan scrollen. Op mijn oude AIR heb ik deze ervaring eigenlijk niet. Het is daar wel traag, maar ik herinner me niet dat het scrollen op een gegeven moment totaal niet meer wil.
best vreemd, toen ik deze m1 air kocht en ik de reviews bekeek lieten ze zien hoeveel sneller het allemaal werkte met de M1 chip en de voorbeelden waren met iMovie.
Misschien is er ergens niet helemaal lekker, conflict met andere software? zeg maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het exporteren was ongelofelijk snel. 19 minuten HD video op hoogste stand duurde ongeveer 2 minuten. Het is echter tijdens het editten dat het probleem was. En ook als ik na wat edits even een paar minuten wachtte, ging alles ook weer super snel. Dus geen idee wat er mis was. Ik heb verder geen exotische software draaien. Ik heb Dropbox en Teams eraf gegooid, verder staat er alleen outlook op.

Ik zal Davinci eens proberen.

Pagina: 1 ... 24 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.