Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 17:18
Greatsword schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:29:
[...]

Dat zijn leuke upgrades, dan gaat er echt een wereld voor je open qua snelheid en nieuwe OS functies.

Wel benieuwd of je dan je iPad nog (veel) gaat gebruiken.
Dat vraag ik me ook af. De iPad is voor mij echt een bank en reis apparaat. Feel Netflix streamen naar de tv. Reizen plannen, shops afstruinen naar deals en COD spelen. Een toetsenbord bij de iPad vind ik niet fijn en ik ga al helemaal geen 350 uitgeven voor het zwevende toetsenbord.

Voor werk moet ik in mijn vrije tijd ook wat tijd besteden aan het opleidingsprogramma waar ik nu in zit en dan vind ik de MacBook een stuk fijner om plannen uit te werken. Daarnaast ben ik begonnen met het leren programmeren (python) en dat is typisch iets wat ik niet op mijn Dell of iPad wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10
Vandaag de MacBook Air m1 base binnen gekregen met de mediamarkt aanbieding, tot zover heel tevreden mee. Kwam van een windows laptop dus bepaalde zaken moeten even wennen.
Gelijk clean nieuwe Monterey os erop gezet.

Probeer nu ook safari te gebruiken ipv chrome.

Integratie met mn iPhone, keychain, etc allemaal heel fijn.

Gebruik zelf relatief veel ms teams, dat vind ik nog niet fantastisch draaien op de m1. Itt de overige office apps die wel optimised zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

okio schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:21:
Ik ben juist recent overgestapt op Brave. Is een browser gebaseerd op Chromium maar bloedsnel. Voorheen had ik Firefox, maar Brave is duidelijk sneller. En omdat het op Chromium gebaseerd is werken de Chrome plugins ook gewoon.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Laatst online: 14-03 14:09

Gebruik zelf relatief veel ms teams, dat vind ik nog niet fantastisch draaien op de m1. Itt de overige office apps die wel optimised zijn.
Is ook niet best op een Intel Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Microkid schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:27:
[...]

Ik ben juist recent overgestapt op Brave. Is een browser gebaseerd op Chromium maar bloedsnel. Voorheen had ik Firefox, maar Brave is duidelijk sneller. En omdat het op Chromium gebaseerd is werken de Chrome plugins ook gewoon.
Ahja ik had me wat ingelezen op geheugen en batterij efficiëntie, dan komt native safari op het nieuwe os daar toch wel goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vandaag de MacBook Air m1 base binnen gekregen met de mediamarkt aanbieding, tot zover heel tevreden mee. Kwam van een windows laptop dus bepaalde zaken moeten even wennen.
Gelijk clean nieuwe Monterey os erop gezet.

Integratie met mn iPhone, keychain, etc allemaal heel fijn.

Welkom bij de club, ik heb dezelfde stap gemaakt :)

MS Teams is gewoon rotzooi, die is op geen enkel Mac vooruit te branden :'(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:37
Cardwizard schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
Ik heb er EINDELIJK 1 gekocht bij bol.com, zo lang getwijfeld aangezien ik een computer niet veel meer gebruik maar soms toch wel mis (ben al jaren MacBook/iMac-loos)

Mediamarkt koop ik echt niks, ik heb echt wat tegen die zaak
Even mijzelf schaamteloos quoten, sinds gisteravond weer aan het prutsen met de MBA M1, wat een heerlijke machine, top!
Zoals ik al zei was ik al een hele tijd zonder MacBook/iMac en heb zelfs even een Chromebook gehad voor het af en toe gebruiken van een laptop, vreselijk ding

Ik denk dat ik nu gewoon weer met plezier een beetje kan surfen etc.

oh ja wat typt het ook lekker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:10:
[...]

Welkom bij de club, ik heb dezelfde stap gemaakt :)

Bij mij werkt het best vlot. Maar vergeleken met Zoom slurpt het we mijn batterij leeg. Hoop dat ze snel met een ARM versie gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Smartbikers schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:19:
Daarnaast ben ik begonnen met het leren programmeren (python) [...]
Waarom heb je voor Python gekozen?
Wat wil je er mee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-05 17:18
PrimusIP schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:13:
[...]

Waarom heb je voor Python gekozen?
Wat wil je er mee gaan doen?
Goeie vraag. Vooral wat data analyse en de mogelijkheid om wat simpele taken te automatiseren. Zou jij daar een andere taal voor kiezen ? Ik ben wel blij dat ik daar mijn nieuwe air voor kan gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door Smartbikers op 20-11-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 18:41

JJ93

Error 418

Edit: oeps, dit is het Air topic ipv Pro.

[ Voor 96% gewijzigd door JJ93 op 20-11-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tomba schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:10:
[...]
Op windows is het ook geen feestje, de telefonie functie met extern toestel werkt niet echt geweldig.
Overlegjes gaan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Smartbikers schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:35:
[...]

Goeie vraag. Vooral wat data analyse en de mogelijkheid om wat simpele taken te automatiseren. Zou jij daar een andere taal voor kiezen ? Ik ben wel blij dat ik daar mijn nieuwe air voor kan gebruiken
Ik ben geen programmeur, maar Python staat voor die twee wel om bekend. Ik vroeg me af omdat het niet de typische 'Apple taal' is zoals bijvoorbeeld Swift en Object C.

Ik heb een jaartje geleden ook wel iets met python geprobeerd. Ook heb ik een online cursusje Swift gedaan voor IOS development, daar ben ik wel wat verder en dieper mee bezig geweest. Maar ik twijfelde altijd wel tussen die twee. Het doel wat je met zo'n taal wil doen is ook verschillend, maar het ging me wat te ver om twee talen te leren.
Wat trouwens wel fijn is dat je bepaalde concepten leert die voor beide talen opgaan. (classes, functions, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Hmm dit verklaart het ontbreken van ‘ARM bootcamp’ wel zeg!
there’s a reason that we’ve only seen Qualcomm SoCs in ARM PCs so far. Qualcomm actually has an exclusivity deal with Microsoft for Windows on ARM, and speaking with people familiar with it, we’ve learned that the deal is set to expire soon.
Zou tevens kunnen betekenen dat het er alsnog van gaat komen! (Gezien de eindigheid van de deal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 15:36
Hopelijk wordt de vernieuwde Air over een half jaar gewoon de nieuwe MacBook :) Ik denk dat ik dan mijn Macbook Pro uit 2017 ga inruilen voor een nieuwe MacBook. Geen reden meer voor mij om bij de Pro te blijven, los van de HDMI poort die ik zal blijven missen. Die nieuwe M2 blaast mijn huidige Pro er al uit qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Mn dochter wist een glas om te gooien en een golf water zo de ventilatieopeningen van mn Macbook pro in. , toch maar voor de air gekozen, omdat er eigenlijk niet echt voordeliger een 13 inch laptop te vinden is met deze bouwkwaliteit, resolutie, accuduur en performance voor 880 Euro
256 / 8G lijkt mij voldoende voor MacOS.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Ik ben zelf een Windows gebruiker met alle mobile devices van Apple, te weten iPad Pro, iPhone 13 Mini en AW 7. Zelf een keer de 12" Macbook gehad en dit was wel even wennen, maar toch verkocht. Nu begint de kleine hier van acht zich wel te interesseren voor de Macbooks. Hij heeft ook al iPhone, iPad Pro en binnenkort AW (hij sport veel op aanzienlijk niveau en dus stimuleren we hem). Ik denk dat een Macbook Air in de huidige aanbieding van BF een mooie eerste stap is om hem kennis te laten maken met de 'grotere' computers.

Misschien is dit een beetje een situatie die niet veel voorkomt, maar ik zou willen weten of dit een goede laptop voor hem is om de wereld te verkennen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:24:
Ik ben zelf een Windows gebruiker met alle mobile devices van Apple, te weten iPad Pro, iPhone 13 Mini en AW 7. Zelf een keer de 12" Macbook gehad en dit was wel even wennen, maar toch verkocht. Nu begint de kleine hier van acht zich wel te interesseren voor de Macbooks. Hij heeft ook al iPhone, iPad Pro en binnenkort AW (hij sport veel op aanzienlijk niveau en dus stimuleren we hem). Ik denk dat een Macbook Air in de huidige aanbieding van BF een mooie eerste stap is om hem kennis te laten maken met de 'grotere' computers.

Misschien is dit een beetje een situatie die niet veel voorkomt, maar ik zou willen weten of dit een goede laptop voor hem is om de wereld te verkennen.
Zeker een aanrader maar ik zou de tweedehands markt ook zeker overwegen als geld belangrijk is.

Als er al wel een monitor, muis, toetsenbord etc zijn zou je zelf nog een Mac Mini M1 kunnen overwegen, die is nog goedkoper!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 15:29
okio schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:07:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar de aanbieding voor de macbook air m1 bij mediamarkt is toch wel erg netjes. Voor 853 euro heb je hem (nieuwsbrief en cashback nog even aanklikken).
Ik wil hem net bestellen maar hij is alleen nog op te halen in een aantal winkels. Helaas niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Is het trouwens mogelijk om op de Air 2 externe beeldschermen aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:47:
Is het trouwens mogelijk om op de Air 2 externe beeldschermen aan te sluiten?
Officieel niet, dan moet je een Mac Mini of Pro nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Greatsword schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:53:
[...]

Officieel niet, dan moet je een Mac Mini of Pro nemen.
Maar niet officieel dus wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:04:
[...]

Zeker een aanrader maar ik zou de tweedehands markt ook zeker overwegen als geld belangrijk is.

Als er al wel een monitor, muis, toetsenbord etc zijn zou je zelf nog een Mac Mini M1 kunnen overwegen, die is nog goedkoper!
Thx, gelijk besteld. Weinig voorraad nog overal dus ik vermoed dat het een goede deal is voor € 879,-.

Kan papa ook stiekem weer beetje ruiken aan MacOS. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 24-11-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Sunri5e schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:57:
[...]

Maar niet officieel dus wel? :P
Zoek even op de forums, google, YouTube.

YouTube: MacBook Air M1 dual monitor setup with DisplayLink | Dixon talks tech

Het "kan" maar is niet ideaal. Als je wilt dat het vlekkeloos verloopt zou ik er niet aan beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 24-11-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Sunri5e schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:45:
[...]

Ik wil hem net bestellen maar hij is alleen nog op te halen in een aantal winkels. Helaas niet in de buurt.
Tsjah hij is nu overal uitverkocht inderdaad, dat was ook wel te verwachten voor deze prijs (toch een erg gewild product en voor heel veel mensen betaalbaar / de ideale laptop).

Daarnaast heb ik deze aanbieding al op 18 november gepost dus loopt ook al lang. Blijft bizar dat je voor 850 euro zon laptop kon kopen _/-\o_

Denk niet dat hij nog ergens voor deze prijs in Nederland te koop gaat komen. Omdat alle grote webshops out of stock zijn. Dan zou ik mij even op wat duitse sites richten die misschien nog met een actie gaan komen wellicht makro.

Een mac mini voor de huidige prijzen zou ik niet snel overwegen, bijna net zo duur als de macbook air. Deze moet toch nog wel onder de 600 uit kunnen komen. Dan is het wellicht nog een overweging.

[ Voor 11% gewijzigd door okio op 24-11-2021 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
okio schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:

Denk niet dat hij nog ergens voor deze prijs in Nederland te koop gaat komen. Omdat alle grote webshops out of stock zijn. Dan zou ik mij even op wat duitse sites richten die misschien nog met een actie gaan komen wellicht makro.
Duits = QWERTZ toetsenbord, dus dat zou ik niet zomaar adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
goed punt, los van de prijs niet aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
okio schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:
[...]

Tsjah hij is nu overal uitverkocht inderdaad, dat was ook wel te verwachten voor deze prijs (toch een erg gewild product en voor heel veel mensen betaalbaar / de ideale laptop).

Daarnaast heb ik deze aanbieding al op 18 november gepost dus loopt ook al lang. Blijft bizar dat je voor 850 euro zon laptop kon kopen _/-\o_

Voor diegenen die er nog op azen: blijf de webshops in de gaten houden. Na de "Back-to-school"-acties vorige maand leek er ook schaarste te zijn, maar die was bij alle grote webshops binnen een paar dagen weer op orde. Wellicht houden ze zelfs nog iets apart voor Cyber Monday :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 24-11-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Dennisdn schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:43:
[...]

Voor diegenen die er nog op azen: blijf de webshops in de gaten houden. Na de "Back-to-school"-acties vorige maand leek er ook schaarste te zijn, maar die was bij alle grote webshops binnen een paar dagen weer op orde. Wellicht houden ze zelfs nog iets apart voor Cyber Monday :)
De voorraad wordt ook wel weer snel aangevuld, kan niet anders. Het is een laptop uit de bestaande serie, geen uitlopend model oid. Dat er een nieuwe komt ergens in 2022 is niet van invloed nu, want het ding verkoopt als een malle.

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:35

zit

Welk hub / docking station gebruiken jullie om de laptop aan te sluiten op extra USB, HDMI en eventueel internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
zit schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:06:
Welk hub / docking station gebruiken jullie om de laptop aan te sluiten op extra USB, HDMI en eventueel internet?
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja, het blijft van hetzelfde. Toch de stap naar MacBook Air M1 niet gemaakt. In vergelijking met de huidige MacBook 12" een stuk zwaarder en dat voor alleen een krachtpatser en een groter scherm. Ik zie voor mijzelf geen verschil en dat is jammer. Ik koop feitelijk dezelfde MacBook maar dan van een ander bouwjaar. Zorgt niet voor een wow-gevoel, zelfs niet voor 878 euro. :)

Mocht iemand interesse hebben, bij Media Markt in Utrecht komen er dus dit weekend twee vrij, houd de site in de gaten.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Mijn huidige Macbook Pro 13,3 inch gaat het denk ik niet lang meer volhouden. De accu is defect en het scherm heeft een dode pixel lijn. Dat laatste is van minder minder belang maar door de defecte accu is hij nu echt heel traag. Ik ben in dubio of ik het moet uitzingen tot de nieuwe Air of dat ik nu mijn slag moet slaan.
Vraag mij alleen af hoelang ik hierop zal moeten wachten. Op sommige sites lees ik begin 2022 en anders weer midden/eind 2022. Wat kunnen jullie aanraden?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28
@Gekkenhuis ligt deels aan je budget. Geruchten zeggen dat er een prijsverhoging komt. Als je nu 1130 euro het matje vindt zou ik kijken of je aanbieding nog kan vinden voor dik onder de 900 euro. Zeker omdat je huidige op zijn laatste pootjes loopt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Quakie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:27:
@Gekkenhuis ligt deels aan je budget. Geruchten zeggen dat er een prijsverhoging komt. Als je nu 1130 euro het matje vindt zou ik kijken of je aanbieding nog kan vinden voor dik onder de 900 euro. Zeker omdat je huidige op zijn laatste pootjes loopt.
Het geld is het probleem niet. Vervanging van de accu bij een fatsoenlijk bedrijf gaat als snel richting de 300,-.
Dat heb ik er niet voor over. Dan leg ik wel wat bij voor een nieuwe.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Gekkenhuis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:37:
[...]

Het geld is het probleem niet. Vervanging van de accu bij een fatsoenlijk bedrijf gaat als snel richting de 300,-.
Als geld geen probleem is zou ik nu een Air halen voor een leuke prijs (eventueel tweedehands). Tegen de tijd dat de nieuwe dan uitkomt kan je eventueel upgraden met een kleine meerprijs/afschrijving als het echt de moeite waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 15:41
Gekkenhuis schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:37:
[...]

Je kunt op de website van Apple ook nog kijken hoeveel je nog krijgt voor je oude Macbook bij inruil. Voor zover ik weet wordt er daar niet gevraagd naar de staat van je accu (wel van je scherm dacht ik). Ik kreeg een half jaar geleden nog 395 euro inruil voor een Macbook Air 2017 met nagenoeg kaduuke accu.
Plus je krijgt nu ook 100 euro Apple shop tegoed. Dan is het uiteindelijk misschien zelfs goedkoper dan bij winkels die de Air nu onder de 900 euro aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
THE_BASE schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:39:
Tja, het blijft van hetzelfde. Toch de stap naar MacBook Air M1 niet gemaakt. In vergelijking met de huidige MacBook 12" een stuk zwaarder en dat voor alleen een krachtpatser en een groter scherm. Ik zie voor mijzelf geen verschil en dat is jammer. Ik koop feitelijk dezelfde MacBook maar dan van een ander bouwjaar. Zorgt niet voor een wow-gevoel, zelfs niet voor 878 euro. :)

Mocht iemand interesse hebben, bij Media Markt in Utrecht komen er dus dit weekend twee vrij, houd de site in de gaten.
Moet een nieuwe laptop dan altijd een wow-gevoel geven? Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar dan upgrade je de iPhone ook niet zeker? ;)

Bovendien heeft de Air het 'juiste' keyboard weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:14:
[...]

Moet een nieuwe laptop dan altijd een wow-gevoel geven? Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar dan upgrade je de iPhone ook niet zeker? ;)

Bovendien heeft de Air het 'juiste' keyboard weer.
Haha, de iPhone wordt om de 3 jaar nog wel eens van design verwisseld. MacBook Air heeft dit design al sinds 2010 en ben er een beetje op uitgekeken.

Mar nog steeds in dubio omdat 850 euro voor MacBook Air M1 gewoon echt een mooie prijs is. Maar aangezien ik hem echt vaak op de bank gebruik, past een 12" zo lekker op de leuning. :+

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
nou begrijp ik wel eerlijk gezegd. Het is niet twee tientjes.. Ik was heerlijk onder de indruk van de M1 air en wordt nog steeds blij zodra ik er naar kijk of er mee werk. (had een late 2013 MBP 13 inch)

zelfde met iPhone. Het is heel fijn dat icloud backup zo goed werkt maar ook grootste tegenvaller. Na installatie van nieuwe iPhone ziet alles hetzelfde eruit. Binnen dag heb je niet meer door dat je net tegen de 1000 euro hebt uitgegeven voor nieuwe iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:51
Quakie schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
nou begrijp ik wel eerlijk gezegd. Het is niet twee tientjes.. Ik was heerlijk onder de indruk van de M1 air en wordt nog steeds blij zodra ik er naar kijk of er mee werk. (had een late 2013 MBP 13 inch)

zelfde met iPhone. Het is heel fijn dat icloud backup zo goed werkt maar ook grootste tegenvaller. Na installatie van nieuwe iPhone ziet alles hetzelfde eruit. Binnen dag heb je niet meer door dat je net tegen de 1000 euro hebt uitgegeven voor nieuwe iPhone.
Ligt wel eraan hoe vaak je upgrade. Op het werk om de drie jaar. Nu van 8 naar 13. Dat is dat echt wel een andere telefoon hoor. :) Maar van 12 naar 13 niet kan ik me voorstellen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09
THE_BASE schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:54:
[...]

Haha, de iPhone wordt om de 3 jaar nog wel eens van design verwisseld. MacBook Air heeft dit design al sinds 2010 en ben er een beetje op uitgekeken.

Mar nog steeds in dubio omdat 850 euro voor MacBook Air M1 gewoon echt een mooie prijs is. Maar aangezien ik hem echt vaak op de bank gebruik, past een 12" zo lekker op de leuning. :+
Dus jij beweert hier dat de eerste 2010 Air er hetzelfde uitziet als de 2020 Air M1? Ja hij klapt in twee delen dicht, heeft een scherm met daaronder een klavier, ... tot zover de gelijkenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:24

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het huidige ontwerp van de Air stamt uit… 2020. De M1 is van buiten hetzelfde als de Early 2020 Intel-modellen.

Toegegeven; uiterlijk schelen beide 2020-modellen niet heel veel met het 2017 model (het laatste grote redesign).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
FrE911 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:35:
[...]

Dus jij beweert hier dat de eerste 2010 Air er hetzelfde uitziet als de 2020 Air M1? Ja hij klapt in twee delen dicht, heeft een scherm met daaronder een klavier, ... tot zover de gelijkenis.
Rustaaagh. In basis wel, tapered design. Uiteraard is het uiteindelijk meer hetzelfde als die van 2017.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Laatst online: 18:37
[...]

Maar aangezien ik hem echt vaak op de bank gebruik, past een 12" zo lekker op de leuning. :+
Klopt helemaal.... fyi: de MBA past daar ook top! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
[...]

:)

Wat zou de 12” nog opleveren op de tweedehandse markt? Dat zou eventueel je keus een zetje kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:37:
[...]

:)

Wat zou de 12” nog opleveren op de tweedehandse markt? Dat zou eventueel je keus een zetje kunnen geven.
Had gekeken: ongeveer 400 euro. Vind persoonlijk dat 'ie meer waard is. Het is een gevoel, mijn MacBook 12" voldoet nog steeds, alleen wellicht wat trager met opstarten van zware apps. Maar Safari is vrijwel instant. Gisteren browsen vergeleken tussen 12" en M1 en echt geen merkbaar verschil. En dat is toch waarvoor ik mijn MacBook het meest gebruik.

Gewoon bang dat ik spijt krijg doordat ik verwend ben met het gewicht en formaat van de huidige MacBook 12". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb ook een MBA 13" uit 2013 (meen ik) en die is echt een stuk groter dan de huidige 13". Dus wellicht is de 12" helemaal niet zoveel kleiner dan de MBA M1? Ik kon die oude MBA inruilen bij Apple voor 30 euro, haha. Hij is wel erg traag, dat wel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:33:
Ik heb ook een MBA 13" uit 2013 (meen ik) en die is echt een stuk groter dan de huidige 13". Dus wellicht is de 12" helemaal niet zoveel kleiner dan de MBA M1? Ik kon die oude MBA inruilen bij Apple voor 30 euro, haha. Hij is wel erg traag, dat wel.
Scheelt echt wel het nodige. Verschil zit hem vooral in de speakers. Bij M1 zitten die aan de zijkant, bij 12” boven de functietoetsen. Dat maakt de 13.3” natuurlijk mogelijk.

De kans bestaat dat een nieuwe aankomende MacBook weer lichter wordt en smallere bezels krijgt, dus m’n gevoel zegt nog steeds wachten. Maar die prijs van 850,- euro is natuurlijk aanlokkelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@THE_BASE Ik heb je overwegingen al verschillende keren gelezen maar voor jou is de vormfactor en gewicht belangrijker dan de prijs/prestatie.

Blijf dus gewoon lekker bij je huidige MacBook als die nog volstaat.

Als je een Air voor 700-850 haalt heb je het komende jaar minimale afschrijving, dus prijs zou niet zo’n grote factor hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:11:
@THE_BASE Ik heb je overwegingen al verschillende keren gelezen maar voor jou is de vormfactor en gewicht belangrijker dan de prijs/prestatie.

Blijf dus gewoon lekker bij je huidige MacBook als die nog volstaat.

Als je een Air voor 700-850 haalt heb je het komende jaar minimale afschrijving, dus prijs zou niet zo’n geen factor hoeven te zijn.
Ik weet dat ik daarin geen makkelijke persoon ben, maar zoals je zegt is gewicht en formfactor gewoon heerlijk van MacBook 12”. Laten we hopen dat er een soortgelijk alternatief uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
zou voor mij ook een gelijk een keuze zijn. De m1 is zo snel en ik zou een 12 inch air wel mooi vinden. Van mij mogen ze M1 erin stoppen. Het hoeft niet sneller, Mag zelfs trager als het nog zuiniger is. (draai nu low performance modus als test).

Toendertijd wel naar de 12 inch gekeken maar ik vond prijs kwaliteit verhouding niet oke. Ik stond bij Air I3 begin 2020 met creditcard in de hand maar toch gekozen om te wachten. En ik ben blij, want zoveel meer nu met M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mwah… de 12” heeft een m3, dus een M1 is een downgrade 🤡

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 11:32
Ik heb de M1 nu een klein jaar en zojuist ervaar ik dat de MBA na een paar minuten stopt met laden. Meer mensen met dit probleem. Ik heb de laptop al op meerdere stopcontacten geprobeerd, maar helaas helpt dat niet. Ik heb ook de laptop uitgezet en 30 seconden dichtgeklapt gehad (zoals voorgeschreven door Apple). Daarna deed de lader het weer maar na x tijd, weer terug bij af. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
raidlabs schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:59:
Ik heb de M1 nu een klein jaar en zojuist ervaar ik dat de MBA na een paar minuten stopt met laden. Meer mensen met dit probleem. Ik heb de laptop al op meerdere stopcontacten geprobeerd, maar helaas helpt dat niet. Ik heb ook de laptop uitgezet en 30 seconden dichtgeklapt gehad (zoals voorgeschreven door Apple). Daarna deed de lader het weer maar na x tijd, weer terug bij af. :(
Kan je wat specifieker zijn.

Wanneer stopt hij met laden? Altijd of op een bepaald percentage? Er is namelijk een instelling voor optimaal laden.

Gebruik je verder de originele lader en kabel? Die ook al vervangen of op een andere Mac getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
Greatsword schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:19:
[...]

Kan je wat specifieker zijn.

Wanneer stopt hij met laden? Altijd of op een bepaald percentage? Er is namelijk een instelling voor optimaal laden.

Gebruik je verder de originele lader en kabel? Die ook al vervangen of op een andere Mac getest?
Dank voor de respons. :)

Hij stopt na een tijdje met laden. Ik heb twee situaties meegemaakt nu vanavond. Hij stopt met laden toen de batterij op 12% stond. Daarna dus uitgezet en 30 sec gewacht met het scherm gesloten. Opnieuw opgestart en toen laadde hij weer op tot 29% en nu is ie weer gestopt. Hij is dus niet gestopt op 80%, waarvan ik inderdaad ook al zag dat dit kan komen door geoptimaliseerd laden.

Ik heb de kabel niet op een andere Mac geprobeerd omdat ik die helaas niet heb. Wel heb ik dezelfde lader dus in bovenstaande tweede situaties gebruikt, waarbij die dus eerst niet (tot 12%) en later weer wel werkt en dan weer niet (tot 29%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
raidlabs schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:25:
[...]

Dank voor de respons. :)

Hij stopt na een tijdje met laden. Ik heb twee situaties meegemaakt nu vanavond. Hij stopt met laden toen de batterij op 12% stond. Daarna dus uitgezet en 30 sec gewacht met het scherm gesloten. Opnieuw opgestart en toen laadde hij weer op tot 29% en nu is ie weer gestopt. Hij is dus niet gestopt op 80%, waarvan ik inderdaad ook al zag dat dit kan komen door geoptimaliseerd laden.

Ik heb de kabel niet op een andere Mac geprobeerd omdat ik die helaas niet heb. Wel heb ik dezelfde lader dus in bovenstaande tweede situaties gebruikt, waarbij die dus eerst niet (tot 12%) en later weer wel werkt en dan weer niet (tot 29%).
Inmiddels de lader wel op andere apparaten geprobeerd. Lader en kabel werken prima maar op de Mac dus sinds vandaag niet meer. Wat gek. Heeft een jaar lang altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 15:41
raidlabs schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:08:
[...]

Inmiddels de lader wel op andere apparaten geprobeerd. Lader en kabel werken prima maar op de Mac dus sinds vandaag niet meer. Wat gek. Heeft een jaar lang altijd gewerkt.
Heb je toevallig nog een andere USB-C lader bij de hand, het liefst met 20W of meer vermogen? Dan kun je proberen te elimineren of het aan de lader of de Macbook ligt. Anders lijkt het me een garantiegeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:53:
Mwah… de 12” heeft een m3, dus een M1 is een downgrade 🤡
Tja, hoe gaan ze dat oplossen?

Ik ben zeker in voor een MacBook 12" met M2-processor, Touch ID, een 1080p HD webcam, slimme bezels, een goed toetsenbord en een accuduur van ongeveer 18 uur. Het zal echter teveel zijn gevraagd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
Of-Aaargh schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:13:
[...]

Heb je toevallig nog een andere USB-C lader bij de hand, het liefst met 20W of meer vermogen? Dan kun je proberen te elimineren of het aan de lader of de Macbook ligt. Anders lijkt het me een garantiegeval.
Helaas, geen andere USB C lader in huis. :)

Nu heb ik de MBA weer aan dezelfde lader en vooralsnog laadt ie gewoon op. Ik snap het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:56
raidlabs schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:12:
[...]

Helaas, geen andere USB C lader in huis. :)

Nu heb ik de MBA weer aan dezelfde lader en vooralsnog laadt ie gewoon op. Ik snap het niet.
Lijkt mij dat de kabel niet helemaal lekker is..... dan zie je vaker dit vreemde gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:57
Vriendin van mij gebruikt redelijk veel InDesign en Photoshop, ze werkt nu op een i5 Mac met 8GB DDR3 uit 2012. En kan al haar design werk hier prima op doen. Nu wil ze een MacBook Air M1 (2020) kopen (8GB RAM) omdat ze het OS van de oude niet meer kan upgraden. Heeft iemand ervaring hier met InDesign en Photoshop op een M1 MacBook Air en is dit goed te doen? Volgende optie zou zijn een MacBook Pro 2020 (€1249,00), maar volgens mij is het grote verschil een fan, 1 core GPU meer, touchbar en 100 nits helderder scherm, dat lijk mij de €350,00 verschil niet waard?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:09:
Vriendin van mij gebruikt redelijk veel InDesign en Photoshop, ze werkt nu op een i5 Mac met 8GB DDR3 uit 2012. En kan al haar design werk hier prima op doen. Nu wil ze een MacBook Air M1 (2020) kopen (8GB RAM) omdat ze het OS van de oude niet meer kan upgraden. Heeft iemand ervaring hier met InDesign en Photoshop op een M1 MacBook Air en is dit goed te doen? Volgende optie zou zijn een MacBook Pro 2020 (€1249,00), maar volgens mij is het grote verschil een fan, 1 core GPU meer, touchbar en 100 nits helderder scherm, dat lijk mij de €350,00 verschil niet waard?
Een ander verschil is dat het ventilator heeft. MacBook Air heeft alleen passieve cooling. Voordeel is dat je nooit de ventilator zal horen, maar de ventilator kan helpen de laptop een klein beetje langer langer een hoge snelheid vol te houden voor het gas terug doet.

Die ene core verschil klopt maar half. Mijn MacBook Air (met harde schijf van 512 gb) heeft 8 cores.
Toen ik hem kocht vond ik die extra schijfruimte meer waard dan de voordelen van die 'pro'. En eerlijk gezegd vind ik het juist heel fijn geen ventilator te hebben. Met die Touch Bar is Apple nu mee gestopt. (De nieuwe 14" en 16" MacBook Pro's hebben geen touch bar meer.)

Als ze tevreden is met haar Mac met 8gb uit 2012, dan kan ik me moeilijk voorstellen ze dan niet is met een m1 met 8gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:09:
Zowat elk programma draait gewoon prima op een M1 met 8GB.

Echter als iemand ~10 jaar met een Mac doet en er brood mee verdient dan zou ik gewoon 16GB aanraden als ze daadwerkelijk zware taken en handelingen doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 29-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
PrimusIP schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:43:
[...]

Een ander verschil is dat het ventilator heeft. MacBook Air heeft alleen passieve cooling. Voordeel is dat je nooit de ventilator zal horen, maar de ventilator kan helpen de laptop een klein beetje langer langer een hoge snelheid vol te houden voor het gas terug doet.

Die ene core verschil klopt maar half. Mijn MacBook Air (met harde schijf van 512 gb) heeft 8 cores.
Toen ik hem kocht vond ik die extra schijfruimte meer waard dan de voordelen van die 'pro'. En eerlijk gezegd vind ik het juist heel fijn geen ventilator te hebben. Met die Touch Bar is Apple nu mee gestopt. (De nieuwe 14" en 16" MacBook Pro's hebben geen touch bar meer.)

Als ze tevreden is met haar Mac met 8gb uit 2012, dan kan ik me moeilijk voorstellen ze dan niet is met een m1 met 8gb.
Klopt, die fan had ik ook genoemd. ;)
Greatsword schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:48:
[...]

Zowat elk programma draait gewoon prima op een M1 met 8GB.

Echter als iemand ~10 jaar met een Mac doet en er brood mee verdient dan zou ik gewoon 16GB aanraden als ze daadwerkelijk zware taken en handelingen doet.
16GB RAM zou ik dan inderdaad een logischere stap vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Jumpman op 29-11-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:53:
[...]

Klopt, die fan had ik ook genoemd. ;)

[...]

16GB RAM zou ik dan inderdaad een logischere stap vinden, maar dan zit je meteen bij de 14 inch MacBook Pro van ~€2249,00.
Is maar net waar je koopt.

Als geld belangrijk is zou ik ook naar tweedehands of V&A / MP kijken.

Heb gisteren nog een M1 Air met 16GB en 512GB SSD voor 1250,- verkocht, maar 1100 moet ook haalbaar zijn als ze iets ouder zijn.

De 14" gaan al vanaf 1800,- nieuw weg via V&A/MP.

Zit dus nog aardig wat speling tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Greatsword schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:58:
[...]

Is maar net waar je koopt.

Als geld belangrijk is zou ik ook naar tweedehands of V&A / MP kijken.

Heb gisteren nog een M1 Air met 16GB en 512GB SSD voor 1250,- verkocht, maar 1100 moet ook haalbaar zijn als ze iets ouder zijn.

De 14" gaan al vanaf 1800,- nieuw weg via V&A/MP.

Zit dus nog aardig wat speling tussen.
Ze heeft nu voor €879,00 een Air M1 8GB Goud besteld. Stap naar 16GB kost meteen behoorlijk meer ook tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:00:
[...]

Ze heeft nu voor €879,00 een Air M1 8GB Goud besteld. Stap naar 16GB kost meteen behoorlijk meer ook tweedehands.
Tsja, als geld belangrijker is dan prestatie heeft de discussie geen zin.

1000,- voor 16GB moet te doen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 29-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusC
  • Laatst online: 01-11-2022
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:00:
[...]

Mooie prijs! Zit al paar dagen op MediaMarkt.nl te kijken (€ 888) maar is nog steeds uitverkocht. Waar heeft ze deze MacBook vandaan voor €879?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
JuliusC schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:08:
[...]

Mooie prijs! Zit al paar dagen op MediaMarkt.nl te kijken (€ 888) maar is nog steeds uitverkocht. Waar heeft ze deze MacBook vandaan voor €879?
Waarschijnlijk zelfde actie maar dan met 10,- nieuwsbrief korting. (Kan nog goedkoper als je ook via CashbackXL had aangemeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Greatsword schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:09:
[...]

Waarschijnlijk zelfde actie maar dan met 10,- nieuwsbrief korting. (Kan nog goedkoper als je ook via CashbackXL had aangemeld)
Klopt, zo ja. Cashback ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusC
Jumpman schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:12:
[...]

Klopt, zo ja. Cashback ook nog.
*Doet net checken bij Mediamarkt.nl

Nog steeds uitverkocht overal... Goedkoopste optie lijkt nu Coolblue voor €979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
JuliusC schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:30:
[...]

*Doet net checken bij Mediamarkt.nl

Nog steeds uitverkocht overal... Goedkoopste optie lijkt nu Coolblue voor €979
Nu weer beschikbaar, dus wat alerter blijven ;)

En weer weg.

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 29-11-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:58
Zijn weer op voorraad bij de mediamarkt voor 888,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuliusC
lecram24 schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:16:
Zijn weer op voorraad bij de mediamarkt voor 888,--
Na reactie van @Greatsword heb ik een uur lang F5 vast gehouden... uiteindelijk gelukt _/-\o_
Af en toe kwam er eens een model op voorraad (meestal zilver) en na de 5e keer kwam ik eindelijk door het bestel proces.
Voor wat het waards is: mocht iemand nog een MacBook Air willen dan is dit wellicht een tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik heb mijn Macbook Air M1 gekoppeld aan een dock (Dell D6000). Dit werkt best wel goed moet ik zeggen. Via de dock loopt mijn netwerkverbindig en wordt het externe scherm aangestuurd. Echter ervaar ik het volgende probleem. Na verloop van tijd gaat het systeem in stand-by modes. Is hij daaruit komt activeert hij niet direct het dock. Ik moet dan de USB C stekker van de dock uit de Macbook halen en hem er dan weer in doen. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sunri5e schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:21:
Ik heb mijn Macbook Air M1 gekoppeld aan een dock (Dell D6000). Dit werkt best wel goed moet ik zeggen. Via de dock loopt mijn netwerkverbindig en wordt het externe scherm aangestuurd. Echter ervaar ik het volgende probleem. Na verloop van tijd gaat het systeem in stand-by modes. Is hij daaruit komt activeert hij niet direct het dock. Ik moet dan de USB C stekker van de dock uit de Macbook halen en hem er dan weer in doen. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen??
Gebruik je de nieuwste firmware voor je dock?

https://www.dell.com/supp...versal-dock-d6000/drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Iemand nog een leuke suggestie voor een goede en goedkope dock? Er moet een 4k 60Hz scherm, USB toetsenbord en muis en externe HDD aan komen te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Jumpman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:17:
Iemand nog een leuke suggestie voor een goede en goedkope dock? Er moet een 4k 60Hz scherm, USB toetsenbord en muis en externe HDD aan komen te hangen?
Denk dat je hier overheen gekeken hebt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBawedR8ya7iL-n2bo9_irOFMxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJc3wJ86suOOBEYarki8IilD.jpg?f=fotoalbum_large

USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Niet overheen gelezen hoor, geen discussie over Thunderbolt of USB-C dat is mij volledig duidelijk. Gewoon een vraag welke accessoire jullie gebruiken specifiek met de Apple Macbook Air M1 2020? Die kan ik beter hier plaatsen dan daar, want hier zitten de gebruikers van de Apple MacBook Air M1 2020. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Jumpman schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:28:
[...]

Niet overheen gelezen hoor, geen discussie over Thunderbolt of USB-C dat is mij volledig duidelijk. Gewoon een vraag welke accessoire jullie gebruiken specifiek met de Apple Macbook Air M1 2020? Die kan ik beter hier plaatsen dan daar, want hier zitten de gebruikers van de Apple MacBook Air M1 2020. ;)
Nee, dat soort vragen passen prima in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires Dit topic is enkel bedoeld voor discussies over de MacBook Air M1 2020.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:08
Pierre_nr1 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Edge browser is is inderdaad een goed alternatief voor Chrome, draait native en goed. OneDrive is inderdaad een drama, komt hier eigenlijk nog een native ARM versie voor?
Heb het nu een weekje draaien (Onedrive for Apple Silicon) en het voelt een stuk vlotter aan! In vergelijking met de Intel versie dan wel, want het blijft een gedrocht en staat nog steeds in het lijstje 'Using significant energy'.

Moet er wel bij zeggen dat ik Big Sur gebruik, ik geloof dat cloud file services in Monterey anders werken?

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:44

freddyathlon

McLaren Mercedes

Tom90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:27:
Hi,

Sinds kort een Macbook Air M1, vroeg mij even af.

Is hij heel erg gevoelig voor de ondergrond waar je hem op plaatst? Soms lijkt het net of hij krom is en bijvoorbeeld rechtsvoor een klein beetje boven de tafel zweeft.

Verschilt ook per tafel, herkennen meer dit? :)
Ik heb afgelopen zaterdag 2 MB Air’s aangeschaft. Een goudkleur voor mijn vrouw en spacegrey voor mij, ter vervanging van de Pro early 2015.

Ook deze wiebelen allebei, de gouden iets meer dan de spacegrey. Beiden in de linker onderhoek. Die hoekjes lijken dus te zweven. Op meerdere tafels getest, op de ene tafel meer dan op de ander.

Ik begrijp door te googelen (macbook air wobble) dat het onwijs vaak voorkomt en omruilen eigenlijk geen zin heeft.
Zie deze video bijvoorbeeld; YouTube: MacBook Air base uneven and wobbles

Maar toch ook hier benieuwd naar hoeveel gebruikers dit ook hebben en of er inmiddels een goede tip is?
Valt mij op dat het wiebelen meer is wanneer de Macbook is dichtgeklapt. Met het scherm open valt het wiebelen mee of is het nauwelijks waarneembaar. Heeft dit misschien iets met het aluminium te maken? Werking van materiaal of andere spanning wanneer het scherm open is?

Op de eettafel wiebelt op dezelfde plek mijn Air niet, die van mijn vrouw dus wel. Op ons nieuwe keukenblad wiebelen ze beiden niet. Heel raar hoe dit komt.

Ook nog even mijn oude Pro 2015 van stal gehaald, deze wiebelt ook lichtjes in de linker onderhoek. Maar deze is zwaarder dus valt nauwelijks op.

[ Voor 27% gewijzigd door freddyathlon op 15-12-2021 07:36 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred13
freddyathlon schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:01:
[...]

Maar toch ook hier benieuwd naar hoeveel gebruikers dit ook hebben en of er inmiddels een goede tip is?
Valt mij op dat het wiebelen meer is wanneer de Macbook is dichtgeklapt. Met het scherm open valt het wiebelen mee of is het nauwelijks waarneembaar. Heeft dit misschien iets met het aluminium te maken? Werking van materiaal of andere spanning wanneer het scherm open is?
Mijn MBA-M1 wiebelt helemaal niet, niet met scherm dicht en ook niet met scherm open. Bij mijn weten heeft hij ook nooit gewiebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
freddyathlon schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:01:
[...]
Ook deze wiebelen allebei, de gouden iets meer dan de spacegrey. Beiden in de linker onderhoek. Die hoekjes lijken dus te zweven. Op meerdere tafels getest, op de ene tafel meer dan op de ander.

...

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een nieuwe MacBook Air M1 en heb op geen enkele tafel of ondergrond last van een wiebelende laptop.
Wat een heerlijk apparaat trouwens. Ik kom van een MacBook Pro 13" early 2011, die nu echt aan vervanging toe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Hier ook een Air M1 uit september 2021, zo vast als een huis. Als ie wiebelt en het ligt niet aan de bolletjes waar ie op staat zou ik hem direct terug sturen, want dan is ie gewoon scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:42
Hier ook geen wiebelende M1, wel een rotsvaste M1 die me (voorlopig) nooit teleurstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Dennisdn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:51:
Hier ook een Air M1 uit september 2021, zo vast als een huis. Als ie wiebelt en het ligt niet aan de bolletjes waar ie op staat zou ik hem direct terug sturen, want dan is ie gewoon scheef.
Ik verbaas me er toch over, gezien de vele klachten op Google en fora van Apple.
Op dezelfde plek op tafel staat mijn M1 gewoon vast en die van mijn vrouw wiebelt. Plaats ik de M1 van haar op ons kaarsrechte keukenblad, dan staat die ook gewoon stevig zonder wiebelen.

Toch ook net nog even langs de Mediamarkt gelopen waar 2 van de 4 opgesteld Airs M1 ook wiebelen aan de linker onderkant. Kwam via diverse fora ook soms tegen dat het ineens weg was na een maandje gebruik. Alsof het aluminium ff moet inleren/inwerken of iets.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
freddyathlon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:22:
[...]

Ik verbaas me er toch over, gezien de vele klachten op Google en fora van Apple.
Op dezelfde plek op tafel staat mijn M1 gewoon vast en die van mijn vrouw wiebelt. Plaats ik de M1 van haar op ons kaarsrechte keukenblad, dan staat die ook gewoon stevig zonder wiebelen.

Toch ook net nog even langs de Mediamarkt gelopen waar 2 van de 4 opgesteld Airs M1 ook wiebelen aan de linker onderkant. Kwam via diverse fora ook soms tegen dat het ineens weg was na een maandje gebruik. Alsof het aluminium ff moet inleren/inwerken of iets.
Een wiebelende laptop lijkt mij echt een ultiem negatieve kwaliteitsbeleving. Dat zou ik van een Aliexpress laptop nog niet pikken, maar staan een device als de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hier in huis zijn twee M1 Airs in gebruik; geen van beiden wiebelt.

Het lijkt een exemplarisch probleem te zijn dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:03:
Hier in huis zijn twee M1 Airs in gebruik; geen van beiden wiebelt.

Het lijkt een exemplarisch probleem te zijn dus?
Nou, als ik Google mag geloven, zijn er wel veel meer met dit ‘probleem’.
Zoek maar eens op Macbook M1 Wobble.

• Jonas89
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-06-2023
Al wat zitten zoeken maar vind er niet veel over:

Dus MBA is via USB-C aangesloten op extern scherm, laad dus ook op in clamshell modus.
Natuurlijk niet zo gezond om ganse tijd op te laden, en wil ik eens de batterij actiever maken.

Is er een programma waarmee ik kan kiezen als ik in clamshell modus zit de voeding (via scherm) of batterij wil gebruiken?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Jonas89 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:21:

Dus MBA is via USB-C aangesloten op extern scherm, laad dus ook op in clamshell modus.
Natuurlijk niet zo gezond om ganse tijd op te laden, en wil ik eens de batterij actiever maken.
Onzin.

Doe dit al jaren zonder problemen.

Wil je de batterij actiever maken dan kan je waarschijnlijk ook in de monitor instellen dat hij niet moet opladen.

• Jonas89
Greatsword schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:26:
[...]

Onzin.

Doe dit al jaren zonder problemen.

Wil je de batterij actiever maken dan kan je waarschijnlijk ook in de monitor instellen dat hij niet moet opladen.
Kan ik helaas niet

Na 1 jaar, 26 cycles counts en 93% batterij. Hangt veel aan de monitor, daarom ik er iets wil aan doen... Of niet nodig?

• Greatsword
  • Niet online
Jonas89 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:55:
[...]

Kan ik helaas niet

Na 1 jaar, 26 cycles counts en 93% batterij. Hangt veel aan de monitor, daarom ik er iets wil aan doen... Of niet nodig?
26 cycles, daar zou menig persoon jaloers op zijn na een jaar.

Hoe heb je die 93% gemeten, via Coconut Battery of Gewoon via systeemoverzicht/voeding?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585

• Jonas89
Greatsword schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:18:
[...]

26 cycles, daar zou menig persoon jaloers op zijn na een jaar.

Hoe heb je die 93% gemeten, via Coconut Battery of Gewoon via systeemoverzicht/voeding?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585
Ja hangt veel aan de monitor nu. Door thuiswerk ja

Via coconut 88% en via de instellingen /batterijconditie 93%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@Jonas89 Mocht het je gerust stellen. Ik heb 47 cycles en 94% batterij health en geen monitor.
Kortom zou me niet druk erom maken. Als dit jouw manier van werken is.

(Mijne wordt als een iPad gebruikt en ik laad hem dus gemiddeld één keer per week op)

[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 16-12-2021 12:10 ]

• Fred13
Jonas89 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:24:
[...]

Ja hangt veel aan de monitor nu. Door thuiswerk ja

Via coconut 88% en via de instellingen /batterijconditie 93%
Hmm, die getallen vind ik laag tov het aantal laadcycli.
Mijn MBA heb ik nu ook een jaar en hij heeft meer laadcycli (133) gehad. De batterij is nog 98% !

In het dagelijkse gebruik merk ik ook niets van degradatie. Ik haal nog steeds een batterijduur van 10-14 uur (100% tot ~20%) (o.a. afhankelijk van helderheid instelling van het beeldscherm).
Dit was ook mijn gemiddelde in de eerste maanden van het gebruik tijdens mijn normale dagelijkse gebruik van de laptop. Dus de batterij getallen lijken bij mij in lijn met mijn verwachting.

• PrimusIP
Ik heb de MacBook

Aantal cycli: 63
Conditie: Normaal
Maximumcapaciteit: 98%

MacBook Air uit maart dit jaar. Ik gebruik hem dagelijks en ook voor best wat uren op een werkdag. Tijdens werkdagen kan ik met gemak twee dagen doen met mijn accu. (Op sommige werkdagen gebruik ik de laptop van mijn werk.) Ik laat hem meestal dan 2 keer per week op denk ik. Soms 3 keer. Batterij is zelden helemaal leeg. (Verklaart ook dat cycli niet heel hoog is.)
Pagina: 1 ... 23 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.