Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Daarnaast als ik deze site moet geloven moet 16gb een nobrainer zijn: https://forums.macrumors....-deciding-factor.2300919/

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik heb vooral de 16gekozen met het oog op mogelijke virtualizatie van Windows mocht dat nodig blijken
En daarmee het uitfaseren van mn Windows desktop die ik er tot nog toe naast gehad heb

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:13:
Ik heb vooral de 16gekozen met het oog op mogelijke virtualizatie van Windows mocht dat nodig blijken
En daarmee het uitfaseren van mn Windows desktop die ik er tot nog toe naast gehad heb
Ja zit ik ook mee maar die 8gb extra kost 300 euro meer nu (van 950 voor 8gb model naar 1250 voor 16gb model). Dat is 1/3 meer voor 8 gb ram meer, 37,50 euro per gb. Kan ik denk ik dan beter sparen en over 4 jaar bij een nieuwe air leggen lijkt me dan. Daar zit ik een beetje tegen aan te hikken, 950 bij de mediamarkt op het moment is echt een goede deal lijkt me. Die 16gb is nergens ooit in de aanbieding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:19:
[...]

Ja zit ik ook mee maar die 8gb extra kost 300 euro meer nu (van 950 voor 8gb model naar 1250 voor 16gb model). Dat is 1/3 meer voor 8 gb ram meer, 37,50 euro per gb. Kan ik denk ik dan beter sparen en over 4 jaar bij een nieuwe air leggen lijkt me dan. Daar zit ik een beetje tegen aan te hikken, 950 bij de mediamarkt op het moment is echt een goede deal lijkt me. Die 16gb is nergens ooit in de aanbieding :9
Als geld een issue is waarom kijk je dan niet naar tweedehands? Genoeg mensen die aan het upgraden zijn naar een Pro.

Zijn verder nieuw al in de aanbieding geweest voor 800-875 dus niet echt een bijzondere prijs

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 27-10-2021 23:07 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:04:
[...]

Als geld een issue is waarom kijk je dan niet naar tweedehands? Genoeg mensen die aan het upgraden zijn naar een Pro.

Zijn verder nieuw al in de aanbieding geweest voor 800-875 dus niet echt een bijzondere prijs
Nieuw 800, ping mij volgende keer eens :P Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien! Wat heb je zelf als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door BarendBotje op 27-10-2021 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Nieuw 800, ping mij volgende keer eens :P Zo goedkoop heb ik ze nog niet gezien! Wat heb je zelf als ik vragen mag?
Gewoon prijsalerts instellen en dagelijks pepper in de gaten houden https://nl.pepper.com/groep/macbook-air

Air M1, Mini M1, 2x MBP M1 Pro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Greatsword schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Gewoon prijsalerts instellen en dagelijks pepper in de gaten houden https://nl.pepper.com/groep/macbook-air

Air M1, Mini M1, 2x MBP M1 Pro ;)
Ahhh klinkt als een leuk setje ;) Ik ga nu pas apple toe treden als merk, tot op heden alleen de ipad van gehad. Deze is echter bijna aan het einde van zijn latijn :'( Maargoed een Air kan je ook mee in bed nemen, een workstation doe je dat minder snel mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-09 22:20
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:35:
[...]

Ahhh klinkt als een leuk setje ;) Ik ga nu pas apple toe treden als merk, tot op heden alleen de ipad van gehad. Deze is echter bijna aan het einde van zijn latijn :'( Maargoed een Air kan je ook mee in bed nemen, een workstation doe je dat minder snel mee :D
Met mijn MacBook air heb ik eigenlijk geen goed argument waarom ik een iPad nodig heb. Helaas, want ik zou best een iPad Air of pro willen, maar ik kan het niet aan mezelf verantwoorden wat ik er mee zou willen doen wat ik niet met mijn MacBook of iPhone kan. 😅

Een Mac mini of iMac heb ik ook niet nodig, als ik een groter scherm wil en een los toetsenbord kan ik dat ook aan mijn MacBook koppelen. Ik zie mezelf dan nog eerder een Windows PC kopen voor games en dat ben ik absoluut niet van plan te gaan doen. Sinds begin dit jaar ben ik voor het eerst sinds bijna twintig jaar ofzo desktop computer loos en ik mis het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:49
Voor mij was de keuze tussen 8 of 16 GB RAM ook een no-brainer. 300 euro voor 8GB extra vond ik way overpriced. De 8GB versie van de Air doet zonder problemen wat ik wil, ook Office en zelfs zonder mekkeren de nog niet voor M1 geoptimaliseerde Teams-applicatie, die op mijn Surface Pro wel eens tot oververhitting leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Of-Aaargh schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:36:
Voor mij was de keuze tussen 8 of 16 GB RAM ook een no-brainer. 300 euro voor 8GB extra vond ik way overpriced. De 8GB versie van de Air doet zonder problemen wat ik wil, ook Office en zelfs zonder mekkeren de nog niet voor M1 geoptimaliseerde Teams-applicatie, die op mijn Surface Pro wel eens tot oververhitting leidt.
Teams is inderdaad op meerdere devices een drama, ook mijn oude MBP had er moeite mee en zoog de batterij in 3kwartier leeg... 😒
op de M1 werkt het wel aardig, maar heb nog geen batterij test gedaan

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Chrome is (zeker in combinatie met bepaalde websites) ook zo'n ramp. Ik snap ook niet dat een hoop MacBook gebruikers die browser gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Ik heb net mijn broertje zijn MBA m1 kunnen proberen, mooi ding! Echter werkt dit niet zo makkelijk met een dockingstation heb ik gemerkt.. Ik heb een lenovo tb3 docking station en de peripherals en opladen werken, verder ziet hij de monitor, maar ik krijg alleen een zwart beeld.. Zodra ik een usb-c naar hdmi dongel gebruik dan werkt de monitor wel meteen, maar dat verliest dan wel zijn elegantie.

Is dit op te lossen met een of andere driver(ben windows gebruiker dus weet niet of dit een ding is in mac). Of is dit helemaal niet mogelijk? Zie ook verscheidene filmpjes dat mensen 2 monitoren aansluiten via een dock, maar dacht dat mac uberhaubt maar 1 ondersteunde met de m1 chip... Graag hoor ik of dit mogelijk is, uberhaubt 1 zou al fijn zijn, de single cable setup charmeert mij, maar als ik ook nog een dongeltje moet gebruiken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:53

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

BarendBotje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:51:
Ik heb net mijn broertje zijn MBA m1 kunnen proberen, mooi ding! Echter werkt dit niet zo makkelijk met een dockingstation heb ik gemerkt.. Ik heb een lenovo tb3 docking station en de peripherals en opladen werken, verder ziet hij de monitor, maar ik krijg alleen een zwart beeld.. Zodra ik een usb-c naar hdmi dongel gebruik dan werkt de monitor wel meteen, maar dat verliest dan wel zijn elegantie.

Is dit op te lossen met een of andere driver(ben windows gebruiker dus weet niet of dit een ding is in mac). Of is dit helemaal niet mogelijk? Zie ook verscheidene filmpjes dat mensen 2 monitoren aansluiten via een dock, maar dacht dat mac uberhaubt maar 1 ondersteunde met de m1 chip... Graag hoor ik of dit mogelijk is, uberhaubt 1 zou al fijn zijn, de single cable setup charmeert mij, maar als ik ook nog een dongeltje moet gebruiken :/
Meerdere schermen op een M1-mac kan via DisplayLink-compatible docks. Google daar maar eens op.

Het probleem met zwart beeld kan door incompatibiliteit komen of doordat de dock onvoldoende vermogen uit de voeding krijgt. Is het een buspowered dockingstation of heeft het een eigen 230 V voeding?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 08:49
Ik ervaar met mijn Mac ook regelmatig problemen met docking-stations. Soms gebeurt er niets, soms moet ik de Macbook herstarten, soms werkt het niet met HDMI, maar alleen met de DVI-poort. Soms werkt de USB-dongle muis wel, soms niet. Geen peil op te trekken. In tegenstelling tot mijn Windows-apparaten, die eigenlijk altijd plug-and-play zijn. Dit valt me wel tegen van een merk dat zegt gemak voorop te stellen. En dat je op de Macbook Air maar één externe monitor kunt aansluiten vind ik echt onbegrijpelijk. Het is niet zo dat de laptop niet krachtig genoeg is om meerdere schermen aan te sturen, zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Meerdere schermen op een M1-mac kan via DisplayLink-compatible docks. Google daar maar eens op.

Het probleem met zwart beeld kan door incompatibiliteit komen of doordat de dock onvoldoende vermogen uit de voeding krijgt. Is het een buspowered dockingstation of heeft het een eigen 230 V voeding?
Zowel 230w als 65w zelfs, dus lijkt mij power genoeg, hij voedt mijn workstation ook.. Vind het gewoon raar dat het niet compatible is, mijn moeders mba i3 werkt wel als ik hem connect aan de dock. Lijkt mij dat het dan niet werkt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@BarendBotje en @Of-Aaargh Daar hebben we speciaal het USB-C en Thunderbolt 3 accessoires topic voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 17:34
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Gefeliciteerd met jouw mooie aankoop! Wat heeft je doen besluiten de 8gb te nemen? :) Zit zelf nog in een dilemma, zelf vind ik 256gb geheugen voldoende voor mijn dingen die ik ermee wil doen. Plus dat is uit te breiden met een externe SSD. Ben benieuwd waarom je 8gb genomen hebt!

Verder ben ik benieuwd hoe jouw memory gebruik is, staat die standaard helemaal gebruikt? Dat zie ik bij die van mijn broertje, maar bij mijn Lenovo ben ik gewend dat ik dan simpelweg te weinig ram heb. Weet niet hoe dat bij Apple is, aangezien ik lees dat deze het volledig gebruikt.
Dankjewel, blij mee!
Alhoewel ik een Synology DS720+ gebruik voor data, foto's,videos en Time Machine toch 512 GB gekozen omdat ik o.a. mijn iPhone naar de Mac backup ipv iCloud. Ik vind het namelijk vervelend om afhankelijk te zijn van externe (cloud) oplossingen.

Ik ben toch voor 8gb gegaan, er zijn veel reviews te vinden en de meningen zijn blijkbaar nogal verdeeld, alhoewel ik toch het idee heb dat het unified geheugen niet te vergelijken valt met het klassieke geheugen en dat 8gb dus voor de meeste mensen meer dan voldoende is. Zie bijvoorbeeld deze review die voor mij doorslaggevend was: https://9to5mac.com/2020/...-powerful-enough-for-you/ Tot nu toe heb ik die ervaring zelf ook, de MacBook is echt razend snel! Ik zit dan ook niet in over geheugengebruik. Bovendien bespaar ik liever die 230 euro en koop ik over een aantal jaar liever een hele nieuwe MacBook indien het dan niet meer voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
fendt schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:23:

Alhoewel ik een Synology DS720+ gebruik voor data, foto's,videos en Time Machine toch 512 GB gekozen omdat ik o.a. mijn iPhone naar de Mac backup ipv iCloud.
Mijn vorige MacBook (air 2017 model) had slechts 128 gb. Dat was echt te weinig. Des tijds had ik ook nog een desktop pc en ik heb een 2tb externe schijf, dus een enorme opslag was niet nodig dacht ik.
Maar in de praktijk bleek 128 veel te weinig. Ik draai ook een paar apps die best vors zijn (zoals Xcode en de dingen die daar aan gekoppeld zitten) en ik liep er tegenaan dat ik bij grote updates ik onvoldoende geheugen had en steeds moest wissen. Knap vervelend voor een paar jaar oude laptop die het verder nog best deed.
Dat deed me ook toen besluiten bij de M1 een 512gb te nemen. Nu zit ik met een overschot aan geheugen, maar dat zie ik niet als een probleem. Dan weet je ook dat over een paar jaar er nog mee kunt redden. Mijn schijf is al voller dan 256gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:05
Heb zelf de 256GB. Denk ook dat je gaat handelen naar opslag. Vroeger was 64GB voor mijn mobiel zat. Foto's gingen naar de cloud en ik moest wat vaker schonen. Nu 128GB die ook vol begint te lopen, maar heb hem ook nog niet opgeschoond. Zelfde als dat ik nu de NAS vooral voor opslag gebruik en software nu de grootste bron van opslag is. Moet nog testen of ik ook kan videobewerken met video's vanaf de NAS, dan heb ik helemaal geen probleem met mijn ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door bsmpower op 28-10-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
PrimusIP schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:31:
Chrome is (zeker in combinatie met bepaalde websites) ook zo'n ramp. Ik snap ook niet dat een hoop MacBook gebruikers die browser gebruiken.
Inderdaad. Kan je in Safari inmiddels al chrome extensies gebruiken?

Als wel je lusten, maar niet de lasten van Chrome wilt genieten op een M1 machine kan ik Microsoft Edge ten zeerste aanraden. Edge en de meeste, voor arm gecomplieerde Microsoft Office apps draaien als een zonnetje.

Maar het is echt een schande dat we ruim een jaar na de introductie van Apple Silicon nog steeds met die gedrochten als OneDrive en Teams zitten opgescheept.

Windows 11 draait overigens ook als een zonnetje op mijn 7C/8GB instapmodel.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

pimsaint schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 04:02:
[...]

Als wel je lusten, maar niet de lasten van Chrome wilt genieten op een M1 machine kan ik Microsoft Edge ten zeerste aanraden. Edge en de meeste, voor arm gecomplieerde Microsoft Office apps draaien als een zonnetje.
[…]
Zelf ben ik volledig overgestapt op Safari (kwam van Firefox af maar heb Safari een kans gegeven en t bevalt eigenlijk gewoon goed)
[...]

Maar het is echt een schande dat we ruim een jaar na de introductie van Apple Silicon nog steeds met die gedrochten als OneDrive en Teams zitten opgescheept.
[..]
Teams en OneDrive zijn op Intel Mac ook gedrochten, mijn zakelijke MBP is nog een Intel…
[...]

Waarom gebruik je Win11 op je MBA? Ik mis Windows eigenlijk een stuk minder dan ik verwachtte (lees totaal niet), terwijl ik al sinds Windows 3.11 daarmee werk…

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Naar ik weet niet. Ik zou graag ublock origin willen draaien. Het is een van de belangrijkste redenen dat ik als tweede browser Firefox heb.
Erg jammer dat die niet onder Safari draait terwijl dat vroeger wel gewoon kon.
Hoe heb je die draaien? Als VM onder Parallels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
PrimusIP schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:50:

Naar ik weet niet. Ik zou graag ublock origin willen draaien. Het is een van de belangrijkste redenen dat ik als tweede browser Firefox heb.
Erg jammer dat die niet onder Safari draait terwijl dat vroeger wel gewoon kon.
Die gebruikte ik ook altijd, nu wel tevreden met Adguard for Safari uit de App Store.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Heren/dames bedankt voor de input. Ik heb besloten nog een paar weekjes te wachten op blackfriday. Hopelijk is er dan een aanbieding met de 16gb ram. Betaal prima wat meer voor meer ram, maar 300 voor 8gb vind ik wat veel voor nu.

@Greatsword Ik heb tevens een alert ingesteld op pepper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
bsmpower schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:50:
Heb zelf de 256GB. Denk ook dat je gaat handelen naar opslag.
Dat is zo, mijn laptop staat vol spul wat ik anders had weg gegooid of naar een externe schijf had verplaatst. Maar er is een ondergrens. Op mijn oude iPhone met 16 gb zat ik op een gegeven moment wel met het probleem dat alle apps die er op stonden ook gebruikt werden en ik onvoldoende geheugen had voor IOS update. Met mijn oude MacBook het zelfde verhaal. Dat had ook met gebruik te maken. Mijn vriendin kan met die zelfde MacBook prima leven. Maar bepaalde software slurpt een hoop geheugen op.
Ik vind trouwens ook dat macOS (en Xcode) wel heel veel vrij geheugen vraagt voor een update. Ik heb wel een keertje toen gehad dat een update 8gb vroeg en ik meer dan 20gb vrij moest maken.
Soms sowieso voor mij een raadsel wat macOS met mijn schijfgeheugen aan het uitspoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
[...]

Edge browser is is inderdaad een goed alternatief voor Chrome, draait native en goed. OneDrive is inderdaad een drama, komt hier eigenlijk nog een native ARM versie voor?

Ook hier draait Windows 11 perfect onder Parallels Desktop for Mac. Er was pas geleden nog een discussie hierover dat Windows 11 niet zou gaan werken, of alleen met het uithalen van trucs. Nou, geen trucs nodig hoor, werkt 'out of the box'......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Tomba schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:23:

Waarom gebruik je Win11 op je MBA? Ik mis Windows eigenlijk een stuk minder dan ik verwachtte (lees totaal niet), terwijl ik al sinds Windows 3.11 daarmee werk…
Ik ben sinds kerst afgelopen jaar Windows-loos omdat mijn 'game'pc het opgegeven heeft. (voor mijn werk gebruik ik nog wel Windows, maar heb geen eigen computer met windows geïnstalleerd.) Ik verwachtte al dat ik het niet ging missen. Die computer gebruikte ik alleen nog maar voor games en als media center. Voor dat laatste gebruik ik nu een Apple TV. Voor games ga ik misschien ooit een keer een console kopen,
Wat ik wel tegen vind vallen is dat sinds de M1 transitie (en daarvoor het stoppen met 32bit ondersteuning) bij Apple het aanbod voor werkende games alleen maar slechter en slechter geworden is. Het was al niet om over naar huis te schrijven, maar ik vind het er alleen maar slechter op geworden terwijl de hardware een hoop games nu prima zou trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
PrimusIP schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Ik ben sinds kerst afgelopen jaar Windows-loos omdat mijn 'game'pc het opgegeven heeft. (voor mijn werk gebruik ik nog wel Windows, maar heb geen eigen computer met windows geïnstalleerd.) Ik verwachtte al dat ik het niet ging missen. Die computer gebruikte ik alleen nog maar voor games en als media center. Voor dat laatste gebruik ik nu een Apple TV. Voor games ga ik misschien ooit een keer een console kopen,
Wat ik wel tegen vind vallen is dat sinds de M1 transitie (en daarvoor het stoppen met 32bit ondersteuning) bij Apple het aanbod voor werkende games alleen maar slechter en slechter geworden is. Het was al niet om over naar huis te schrijven, maar ik vind het er alleen maar slechter op geworden terwijl de hardware een hoop games nu prima zou trekken.
Ja, dat ben ik met je eens. Het aanbod van games is niet om over naar huis te schrijven, terwijl de hardware er juist voldoende voor is. Dat is ook één van de redenen dat ik Windows 11 als VM met Parallels Desktop for Mac gebruik. Mijn Steam-games draaien goed tot zeer goed, o.a. Half-Life enz. op 1980x1020 en zelfs 2560x1440 afhankelijk van de settings. Ik was positief verrast dat mijn games zo goed draaien. Op deze manier kan ik mijn Macbook nuttig gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
PrimusIP schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:50:
[...]
Ik zou graag ublock origin willen draaien.
[...]
Oh dat draait ook als een zonnetje in Edge, ik zou het eens een keer een kans geven!
Hoe heb je die draaien? Als VM onder Parallels?
Yess, de laatste versie van Parallels en ik heb de ARM versie van windows 11 kunnen 'activeren' met mijn Windows 10 Pro key. Geen limitaties (zoals thema's) meer, maar wel nog steeds een 'preview version' melding gebakken in de wallpaper. No problem.
Tomba schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:23:
Teams en OneDrive zijn op Intel Mac ook gedrochten, mijn zakelijke MBP is nog een Intel…
[...]
Deste schandaliger. Hoeveel energie en frustratie daar wereldwijd aan verloren gaat...

Hier in Korea zijn ze nogal windows-minded, je hebt voor van alles en nog wat een .exe/plugin nodig. Bankieren, het adrukken van geauthenticeerde documenten, examen-surveillance software, you name it... Onwijs irritant maar verrassend snel op mijn basismodel MBA. Het voelt zeker sneller dan op mijn laatste Surface Laptop (2)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimsaint
De alomgestelde vraag in dit topic uitgebreid behandeld in een vergelijkingsvideo
14" MacBook Pro vs M1 MacBook Air - Worth $1,000 MORE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 19:08
Ik heb de knoop doorgehakt en een air besteld voor 920 euro. Eerst wilde ik wachten op black friday, maar dit lijkt mij wel een goede deal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Sjuuls92 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:13:
Ik heb de knoop doorgehakt en een air besteld voor 920 euro. Eerst wilde ik wachten op black friday, maar dit lijkt mij wel een goede deal! :)
Voor een 7c/8GB/256GB variant? Nette prijs! Welk toetsenbord heb je genomen en welke kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Sjuuls92 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:13:
Gefeliciteerd, veel plezier er mee. Prijs alleen niet echt bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op dit moment nog altijd blij met MacBook 12" uit 2016, maar toch gezien de huidige prijs van de MacBook Air voor 949,- misschien het moment voor een upgrade.

Zeker gezien de geruchten van het nieuwe design van de MacBook Air met witte bezels en witte toetsen in kinderachtige kleurtjes, ik vind Space Grey een stuk chiquer ogen.

Ik twijfel, ook wat ik hierboven hoor: prijs is niet echt bijzonder. Toch is het de laagste prijs volgens Tweakers. Wat is wijsheid? :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

THE_BASE schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:32:
Op dit moment nog altijd blij met MacBook 12" uit 2016, maar toch gezien de huidige prijs van de MacBook Air voor 949,- misschien het moment voor een upgrade.

Zeker gezien de geruchten van het nieuwe design van de MacBook Air met witte bezels en witte toetsen in kinderachtige kleurtjes, ik vind Space Grey een stuk chiquer ogen.

Ik twijfel, ook wat ik hierboven hoor: prijs is niet echt bijzonder. Toch is het de laagste prijs volgens Tweakers. Wat is wijsheid? :)
Jij blijft ook echt continu twijfelen hè ;)
Als je blij bent met de MacBook 12 zou ik lekker geld in de zak houden en wachten op een echte aanbieding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Jij blijft ook echt continu twijfelen hè ;)
Als je blij bent met de MacBook 12 zou ik lekker geld in de zak houden en wachten op een echte aanbieding :)
Als ik wist dat de nieuwe MacBook Air alleen een spec-update zou zijn, had ik niet getwijfeld. Het is meer die volledige My First Sony-redesign die er schijnbaar bij komt kijken.

Maar goed, het is nog geen maart of juni, dus de kans dat de huidige versie nog zakt is groot.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
THE_BASE schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:32:

Als je vindt dat je hem nodig hebt, kopen, zo niet, niet kopen en wachten tot je echt aan iets nieuws toe bent en met geluk dat er ook een nieuwe versie uit is. Het blijft Apple, dus echt goedkoop gaat het nooit worden. Zelfs hun oude hardware die nog in productie is vind ik (te) duur. In dat opzicht wordt de prijs er alleen maar slechter van. En wie weet vind je hem over een paar maanden wel een paar tientjes goedkoper. Maar je hebt er ook een paar maanden oudere hardware voor terug en je zit nog dichter tegen de nieuwe versie aan.
Je geeft aan dat je het nieuwe ontwerp niet mooi vindt, dus daar op wachten heeft dan ook geen zin.
(NB. dat ontwerp is trouwens nog 'gerucht'. En hoewel afgelopen keer gebleken is dat die vrij goed klopten is niks zeker. Plus, het is soms ook wennen en hardware performance gaan er vast ook flink op vooruit. Dat gezegd hebbende, ik ben op dit moment ook niet entausiast over het 2022 design gerucht.)

[ Voor 3% gewijzigd door PrimusIP op 31-10-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PrimusIP schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Als je vindt dat je hem nodig hebt, kopen, zo niet, niet kopen en wachten tot je echt aan iets nieuws toe bent en met geluk dat er ook een nieuwe versie uit is.
De prijs is het probleem niet, maar de laagste prijs is altijd een leuke bijkomstigheid. Het blijft een dubio, dat weet @Tomba ook, aangezien ik er vaker mee heb gelopen de huidige MacBook Air te kopen.

Met Black Friday is ‘ie waarschijnlijk weer rond deze prijs te vinden en anders maar niet. Als ik zie wat ik tegenwoordig nog doe op het apparaat: Mail, Safari, Spotify, Numbers, Pages en een beetje agenda. Daar hoef je feitelijk geen nieuwe MacBook voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

THE_BASE schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

De prijs is het probleem niet, maar de laagste prijs is altijd een leuke bijkomstigheid. Het blijft een dubio, dat weet @Tomba ook, aangezien ik er vaker mee heb gelopen de huidige MacBook Air te kopen.

Met Black Friday is ‘ie waarschijnlijk weer rond deze prijs te vinden en anders maar niet. Als ik zie wat ik tegenwoordig nog doe op het apparaat: Mail, Safari, Spotify, Numbers, Pages en een beetje agenda. Daar hoef je feitelijk geen nieuwe MacBook voor.
Precies :) Ik herken het gevoel overigens heel goed hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 08:24
pff ik ben me aan het inlezen mbt een macbook air, en wil er lang mee doen , beetje internet , foto;s bewerken , misschien filmpjes , wat games etc .

nu heb ik voor mezelf wel een idee van 16 gb (toekomst gericht ) en 512 GB opslag maar twijfel over het verschil met een 7 of 8 gpu core ..

Ik heb ooit een iphone gehad met een apple id .. alleen als ik de beveiligingsvragen (die ik niet meer weet ) wil vernieuwen kom ik er natuulijk niet op ivm code zenden aan de niet meer hebbende gekoppelde Iphone.

Verder kan ik (nu vanaf windows pc ) kijken in de macstore voor wat er is op software gebied ?

Kortom nog veel uit te zoeken maar het ziet er mooi uit ook qua accu duur , heb nog een mooie philips 32 inch monitor (philips bdm3270) dus daar zou kan hij denk ik ook nog wel aan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@Gandalf68 ik haal denk nog geen 5% van mijn apps uit de AppStore, dus het beste wat je kan doen is googelen of er ook een Mac versie is van het gene wat je nu gebruikt of anders een equivalent zoeken.

Verder een wat gedateerd topic, maar ook daar kan je boordevol applicaties vinden.

Onmisbare tools & software voor Mac OS X - Deel 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:14

Saninl

Toevallig iemand die hier meeleest en net zoals ik een MacBook Pro 2017 (TB/16GB/512GB) heeft (gehad) en de overstap heeft gemaakt naar de Air M1? Ik zit te denken om een Air M1 8GB/512GB te halen om weer jaren door te kunnen. Ik gebruik geen heftige video editing software of games oid…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Saninl schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:51:
Toevallig iemand die hier meeleest en net zoals ik een MacBook Pro 2017 (TB/16GB/512GB) heeft (gehad) en de overstap heeft gemaakt naar de Air M1? Ik zit te denken om een Air M1 8GB/512GB te halen om weer jaren door te kunnen. Ik gebruik geen heftige video editing software of games oid…
Ja, maar waarom zou je van 16GB naar 8GB ram willen gaan.

Was de vorige eigenlijk al overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb de overstap gemaakt van een Macbook air 2013 naar de Macbook air 2020 M1 met 16B geheugen. Opvallend is hoe veel sneller browsen met Chrome gaat. Toetsenbord voelt ook lekker aan, hoewel ik thuis gewoon een losse keyboard en muis gebruik. Het terugzetten van data met TimeMachine was niet helemaal OK. Intel -> M1 is dus alle apps nog op Intel basis krijgen. Uiteindelijk een factory reset gedaan (Yay Monterey waar dit heel makkelijk gaat) en alle apps handmatig teruggezet.

Irritaties:
- Time Machine wil maar geen backup maken naar een externe harde schijf. Blijft hangen op 'Wacht op voltooiing van eerste reservekopie'. Ik heb al van alles geprobeerd met tmutil, partitie wissen met Schijfbeheer. Naar samba schijf op linux in het netwerk gaat wel.
- Vanwege de afwezigheid van poorten een USB hub gekocht. Na wat problemen met een kabel (zie ander topic) kan ik toch de ethernet poort daarvan niet gebruiken zonder dat mijn netwerk tits-up gaat. Of het nu aan de accessoire ligt of de Mac, irritant is het wel.

Pluspuntjes:
- Netwerken die ik niet hoef in te stellen. Zit blijkbaar aan je Apple Id vast
- Chrome die alle wachtwoorden netjes synced
- Heerlijk snel vergeleken met de oude bak
- Java aan de praat gekregen (had JDK11 nodig en uiteindelijk bij Azul Zulu gevonden)
- Alle progsels werken eigenlijk wel met de M1

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:14

Saninl

Greatsword schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:09:
[...]

Ja, maar waarom zou je van 16GB naar 8GB ram willen gaan.

Was de vorige eigenlijk al overkill?
Voorheen probeerde ik ook nog games te spelen waardoor ik dacht 16GB nodig te hebben. Dat is nu niet meer aan de orde.. Dus voor huis- tuin en keukengebruik kreeg ik de indruk dat een M1 prima met 8GB kan?

Maar correct me if I’am wrong

[ Voor 5% gewijzigd door Saninl op 04-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Saninl schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:39:
[...]
Voorheen probeerde ik ook nog games te spelen waardoor ik dacht 16GB nodig te hebben. Dat is nu niet meer aan de orde.. Dus voor huis- tuin en keukengebruik kreeg ik de indruk dat een M1 prima met 8GB kan?

Maar correct me if I’am wrong
Ik stond vorige week ook voor deze keuze! Uiteindelijk voor de 8GB gegaan, 300 euro meer voor de 16GB versie was voor mij echt teveel. Zeker omdat het ongeveer 1/3 extra is voor maar 8 GB ram extra.

Tot op heden nog niks gemerkt tijdens mijn productiviteit workflow dat ik met 8GB iets tekort kom. Dus voor algemene zaken voldoet de 8GB zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:00
BarendBotje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:25:
[...]

Ik stond vorige week ook voor deze keuze! Uiteindelijk voor de 8GB gegaan, 300 euro meer voor de 16GB versie was voor mij echt teveel. Zeker omdat het ongeveer 1/3 extra is voor maar 8 GB ram extra.

Tot op heden nog niks gemerkt tijdens mijn productiviteit workflow dat ik met 8GB iets tekort kom. Dus voor algemene zaken voldoet de 8GB zeker.
Ik heb ook de 8GB versie sinds december vorig jaar, voldoet prima.
Ik heb nog geen enkel geheugen probleem gehad. Niet met het bewerken van foto's of videos, ook niet met browsing (en ik hou best wel veel tabs open), video afspelen, spreadsheets, pokerpoints etc. Zelfs niet als ik hem voor het werk gebruik (officetaken, programmeren etc)

Ik zie mezelf als een zwaardere gebruiker (maar speel weinig tot geen games) en de 8GB versie is gewoon prima. Hij is ook niet langzamer geworden. Dus ik denk dat dit een prima keuze is voor de meeste mensen.

Het is en blijft een prima keuze voor iemand die een lichte, stille en snelle laptop zoekt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 12:35
Ik sluit mijn MacBook Air tegenwoordig steeds vaker op mijn monitor Philips E-line 275E1S Zwart om wat fijner te werken achter mijn bureau.
Nu valt mij op dat tekst eigenlijk niet echt mooi wordt weergegeven.
Onscherp is een groot woord meer dat er met een vulpen net even te lang op het papier is gedrukt (beetje lastig te omschrijven).
Echt lekker leest het niet het gaat gauw irriteren.
Ik heb de Mac met de officiële apple multiport adapter aangesloten via HDMI op de monotor.
Heb ook een usb-c naar displaypoort kabel geprobeerd maakt geen verschil.
Resolutie staat op 2560x1440 en 75Hz en 60Hz geprobeerd.
Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ComTech schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:36:
Ik sluit mijn MacBook Air tegenwoordig steeds vaker op mijn monitor Philips E-line 275E1S Zwart om wat fijner te werken achter mijn bureau.
Onscherp is een groot woord meer dat er met een vulpen net even te lang op het papier is gedrukt (beetje lastig te omschrijven).
Echt lekker leest het niet het gaat gauw irriteren.
Ik heb de Mac met de officiële apple multiport adapter aangesloten via HDMI op de monotor.
Heb ook een usb-c naar displaypoort kabel geprobeerd maakt geen verschil.
Iemand een goede tip?
Al update naar de laatste Mac OS versie gedraaid? Met de nieuwste versie is de tekst op mijn Dell usb-c scherm een stuk scherper.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
BillSpaarbank schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:45:
[...]

Al update naar de laatste Mac OS versie gedraaid? Met de nieuwste versie is de tekst op mijn Dell usb-c scherm een stuk scherper.
Ja heb de update naar Monterey 12.0.1 vorige week geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Lijkt me meer de tekortkomingen van je monitor.
Die heeft zo te zien slechts 109dpi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComTech
Greatsword schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:54:
[...]

Lijkt me meer de tekortkomingen van je monitor.
Die heeft zo te zien slechts 109dpi.
In Windows is het het probleem er niet.
Tekst is daar goed leesbaar en scherp.
Maar ik ga denk toch maar eens een nieuwe monitor (4K) aanschaffen stond toch al op m'n verlanglijstje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:31
Iemand een goede tip?
De vraag is, wat is de native resolutie van het paneel en waar heb je je Mac op gezet? Plus, heb je scaling van de tekst zelf mogelijk aan/uit staan?

Zelf heb ik echt rot-ogen, dus ik heb bij mij de scaling aangepast.

Zie bijv -> https://mcmw.abilitynet.o...ns-larger-in-macos-mojave

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 10-11-2021 20:52 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik heb mijn Imac medio 2011 en mijn Macbook Air M1 2020 op hetzelde netwerk, maar nu blijkt dat downloadsnelheid van de nieuwe macbook ongeveer de helft is van die op mijn oude mAc.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Nee, maar je geeft amper info.
- Waar/hoe lees je die downloadsnelheid af?
- Wat zegt je router over je verbinding?
- Wifi of LAN? En wat deed je met je iMac? Zelfde plek in huis? Indien je hem aan de kabel hebt, wat gebruik je tussen je usb en de utp kabel?

• doggy1
PrimusIP schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:58:
Nee, maar je geeft amper info.
- Waar/hoe lees je die downloadsnelheid af?
- Wat zegt je router over je verbinding?
- Wifi of LAN? En wat deed je met je iMac? Zelfde plek in huis? Indien je hem aan de kabel hebt, wat gebruik je tussen je usb en de utp kabel?
Ik merkte bij het downloaden met sabnzb dat het op de mac veel sneller ging
Hier glasvezel van T-Mobile 50Mb
Beide wifi
Staan naast elkaar
Zyxel modem

• Fred13
doggy1 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:10:
Ik heb mijn Imac medio 2011 en mijn Macbook Air M1 2020 op hetzelde netwerk, maar nu blijkt dat downloadsnelheid van de nieuwe macbook ongeveer de helft is van die op mijn oude mAc.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik heb dezelfde ervaring. (Met de ookla speedtest.)
Op mijn telefoon (Android) en Windows laptop zie ik een download snelheid die tweemaal de snelheid is van mijn MBA.
Het kan natuurlijk dat de MBA netwerk interface langzamer is ? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Alle op M1 gebaseerde Macs (en ook Intel-MBA's en lagere gespecte Intel-MBP's uit 2020) hebben 'slechts' mimo 2x2.

Desktop-iMacs en oudere MBA's/MBP's hebben veelal 3x3. Misschien hebben je Windows-laptop en je Android-telefoon ook 3x3 (of zelfs hoger).

Vandeweek stond een mooie uitleg over wat mimo inhoudt op tweakers.net.

Edit: MBA wifi-specs
MBP wifi-specs

[ Voor 31% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 11-11-2021 08:43 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Tomba

Tomba

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:38:
Alle op M1 gebaseerde Macs (en ook Intel-MBA's en lagere gespecte Intel-MBP's uit 2020) hebben 'slechts' mimo 2x2.

Desktop-iMacs en oudere MBA's/MBP's hebben veelal 3x3. Misschien hebben je Windows-laptop en je Android-telefoon ook 3x3 (of zelfs hoger).

MBP wifi-specs
Maar de 50Mbit die @doggy1 aangeeft haalt de MBA met 2 vingers in de neus;

Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor de 50 Mbps van @doggy1 zou mimo 2x2 inderdaad geen probleem moeten zijn; met 2x2 haal je mx 866 Mbps.

• doggy1
Daarom blijft mijn vraag staan ;)

• Tomba

Tomba

Dat moet dan wel aan je netwerk liggen dus. De MBA haalt probleemloos 200Mbit (maximum speed van mijn internet) via mijn Aruba AP’s. (En zie mijn post, tot 600Mbit netto is prima haalbaar)

• doggy1
Tomba schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:27:
[...]

Dat moet dan wel aan je netwerk liggen dus. De MBA haalt probleemloos 200Mbit (maximum speed van mijn internet) via mijn Aruba AP’s. (En zie mijn post, tot 600Mbit netto is prima haalbaar)
Als het aan het netwerk zou liggen, dan zou dat toch ook moeten gelden voor mijn"oude" Mac?

• Tomba

Tomba

doggy1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:31:
[...]

Als het aan het netwerk zou liggen, dan zou dat toch ook moeten gelden voor mijn"oude" Mac?
Nee hoor, die heeft immers een heel andere netwerkkaart. Welke connectie snelheid zie je?

Dit is mijn MBA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81vBvNv02BybJKy7nS-7NH7W5iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2dD1cPO6FfFKq8HHTzcAIMU.jpg?f=fotoalbum_large

(Verbonden met een WiFi6 AP, zoals je ziet kan ik dan zelfs tot 1200Mbps bruto halen)

[ Voor 49% gewijzigd door Tomba op 11-11-2021 13:10 ]

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:05

RnB

@doggy1 Kun je een screenshot posten van de details van je wireless connectie? Houd option ingedruk terwijl je op het Wi-Fi icoontje klikt om de details te kunnen zien. Dat is wel even de basis info die nodig is om je te helpen. Zie hieronder hoe het er ongeveer uit moet komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtnlvzZ39FH34KRmpuEDWE34Q00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CEUODVX5RBBp1LHpBbW6XPLb.webp?f=fotoalbum_large

• doggy1
Net weer speedtest op beide gedaan vlak na elkaar:
1e keer: MBA 82dl-78ul Mac 94-91
2e keer: MBA 55-74 Mac 94-91Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtHh5H0B5HM9XFECxFOLdPTDhEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GShXbavrOHv6CzHIx4T41OWg.png?f=fotoalbum_large

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:47
@doggy1 doet je router geen 5GHz Wifi?

• doggy1
Ik heb bij wifi ingesteld dat hij de 5GHz moet pakken, maar als ik op router inlog dan zie ik dat alleen 2,4GHz gepakt wordt(zowel Mac als MBA)
Net wat veranderd in router en nu pakt hij wel 5GHz.
Speedtest MBA nu: 94-85 :)

[ Voor 21% gewijzigd door doggy1 op 11-11-2021 13:48 ]

• Kafka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18
woutur schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:08:
Irritaties:
- Time Machine wil maar geen backup maken naar een externe harde schijf. Blijft hangen op 'Wacht op voltooiing van eerste reservekopie'. Ik heb al van alles geprobeerd met tmutil, partitie wissen met Schijfbeheer. Naar samba schijf op linux in het netwerk gaat wel.
Hier was dat ook. Had de Macbook op de voeding aangesloten en dan de backup weer aanzetten.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:30
Hier ook veel issues met Time Machine naar een Synology.

Time Machine geeft aan niet bij de schijf te kunnen, maar via Finder kom ik er op dat moment gewoon bij.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:38:

MBP wifi-specs
Oeps, vanochtend nogmaals de test gedraaid want de MBA moet op 5GHz (AC) tot 1200 Mbps aankunnen, dus mijn 300 Mbps zou moeten kunnen. Nu heb ik wel 300.... :?
Ik begrijp alleen niet meer waarom dit eerder niet het geval is geweest. Zal wel iets in mijn netwerk geweest zijn, maar wat ..... ?

Maar voor eenieder die dit wil weten, 300 Mbps download is dus geen probleem op een MBA-M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29

woutur

Klauwtjes uit!

@Kafka en @c-nan : er zijn veel meer reports hierover. Ik ga er vanuit dat het een bug in Monterey is. Die zal hopelijk met de volgende release/fix opgelost zijn.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:30
woutur schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:06:
@Kafka en @c-nan : er zijn veel meer reports hierover. Ik ga er vanuit dat het een bug in Monterey is. Die zal hopelijk met de volgende release/fix opgelost zijn.
Sinds Monterey ervaar ik ookal problemen met LibreSSL, echt vervelend.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
c-nan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:47:
[...]

Sinds Monterey ervaar ik ookal problemen met LibreSSL, echt vervelend.
Met de laatste beta heb ik ook dat mijn Apple muis vaak zijn verbinding verliest. Gelukkig pakt hij hem weer snel op maar het is wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Ik heb sinds gisteren een pricewatch: Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Zilver

Had hier al een 8GB M1 base model liggen en de nieuwe pricewatch: Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, ... maar de air met 16GB en 512GB blijft toch echt een pareltje.

Ten opzichte van de Pro lever ik in op zaken als GPU cores, aansluitpoorten, MiniLED etc maar het fanloos design en het lichte gewicht zijn echt heerlijk.

Gisteren nog even met Plex Media Server geëxperimenteerd (3 gelijktijdige 4K HDR Streams en dat deed hij zonder problemen en bleef nog koel ook)

Heb thuis meerdere OLED TV's hangen, dus heb een beetje moeite met het verantwoorden van de nieuwe 14" MBP, scheelt me zo'n 900,- Luxury problems 8)7

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
@Greatsword dus je pro gaat terug ? Link naar je televisie begrijp ik niet zo 1,2,3.

Maar begrijp je volledig. Had basis gelijk besteld en later aangepast naar 16GB. De 16GB niet echt nodig maar kan geen kwaad. Nu jaar later had ik wel het liefst 512 GB gehad. Merk dat ik nu vaak Air op schoon om maar 100GB vrij te houden.

[ Voor 58% gewijzigd door Quakie op 18-11-2021 11:51 ]

Ik teken nergens meer voor

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb nu zo’n 3,5 jaar een 13” MacBook Pro uit 2017. Een vrij uitgebreide versie met i7, 16GB RAM en 512GB SSD, maar zonder TouchBar. Ik stoor me er vaak aan dat de fan bij het minste geringste aanspringt. Hij wordt ook vrij warm, maar dit was al vanaf het begin.

Ook gaat de batterij vrij kort mee. In het begin was dit beter, maar ook niet top. Ik verwacht er nog 700 euro voor te krijgen, maar voor een tweedehands 14” uit 2021 moet ik toch 1200 euro bijleggen. Al hoef ik natuurlijk niet voor een Pro te aan, maar het mooie scherm spreekt me zo aan en ook MagSafe lijkt me weer fijn.

Mijn eerste MacBook was een 15” MacBook Pro uit 2011 en deze was een stuk stiller en bleef koeler. Daarna had ik een 12” MacBook uit 2015, wat een verademing qua gewicht was dat! Vooral voor onderweg, maar deze werd ook vrij warm.

[ Voor 53% gewijzigd door syltheboy op 18-11-2021 13:04 ]

• Greatsword
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:49:
@Greatsword dus je pro gaat terug ? Link naar je televisie begrijp ik niet zo 1,2,3.
Als de performance van de M1 Air goed genoeg, dan zit de meerwaarde van een Pro dus voornamelijk nog in zaken als poorten, scherm etc.

MiniLED is dus leuk, vooral als je geen OLED TV hebt, want dan zal je daar waarschijnlijk ook vaker (HDR) Films e.d. op gaan kijken maar aangezien ik dus wel OLED TV's heb kijk ik vaker/liever naar het grotere scherm/TV.
syltheboy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:33:
Ik heb nu zo’n 3,5 jaar een 13” MacBook Pro uit 2017. Een vrij uitgebreide versie met i7, 16GB RAM en 512GB SSD, maar zonder TouchBar. Ik stoor me er vaak aan dat de fan bij het minste geringste aanspringt. Hij wordt ook vrij warm, maar dit was al vanaf het begin.

Ook gaat de batterij vrij kort mee. In het begin was dit beter, maar ook niet top. Ik verwacht er nog 700 euro voor te krijgen, maar voor een tweedehands 14” uit 2021 moet ik toch 1200 euro bijleggen. Al hoef ik natuurlijk niet voor een Pro te aan, maar het mooie scherm spreekt me zo aan en ook MagSafe lijkt me weer fijn.

Mijn eerste MacBook was een 15” MacBook Pro uit 2011 en deze was een stuk stiller en bleef koeler. Daarna had ik een 12” MacBook uit 2015, wat een verademing qua gewicht was dat! Vooral voor onderweg, maar deze werd ook vrij warm.
MagSafe is inderdaad echt weer top, ook het scherm is leuk maar voor 1000,- heb je tegenwoordig ook een 48-55" OLED TV voor erbij.

Is natuurlijk maar net waar je het geld aan wilt uitgeven.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
@Greatsword maar je hebt toch al een Air?

Ik teken nergens meer voor

• PrimusIP
Ik denk dat die ene core meer of miner niet zo enorm wereldschokkend zal zijn. Ik heb de 8 core, maar bij het kopen was ik me daar niet eens van bewust. Ik wilde de 512gb omdat ik slechte ervaring heb met te weinig schijfruimte. Mijn vorige MacBook had 128gb. Dat was echt te weinig. Ik kon niet installeren wat ik wilde. Dingen als Xcode slurpen ruimte, gebruikte op VM's, maar moest steeds software er af gooien en bij elke macOS update had ik schijfruimte gebrek. 512 is nu zat, maar ik wil ook niet dat ik dan over een paar jaar spijt heb dat ik niet een grotere schijf had gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar de aanbieding voor de macbook air m1 bij mediamarkt is toch wel erg netjes. Voor 853 euro heb je hem (nieuwsbrief en cashback nog even aanklikken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
okio schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:07:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar de aanbieding voor de macbook air m1 bij mediamarkt is toch wel erg netjes. Voor 853 euro heb je hem (nieuwsbrief en cashback nog even aanklikken).
Net besteld voor die prijs inderdaad, al blijf ik er moeite mee hebben mijn pareltje MacBook 12" die nog fantastisch werkt te gaan vervangen. Maar als ik eenmaal een week met een M1-processor werk zal dat snel vergeten zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bi4nca
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 23:40
okio schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:07:
Cashback? Die kan ik niet vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bingley1970
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-09 22:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Ja precies mediamarkt is nog steeds de goedkoopste met de 10 euro nieuwsbrief korting en de 25 euro cashback die je via diverse partijen kan krijgen.
Bol / amazon hebben hem nu ook in de aanbieding, maar is al met al zonder die kortingen niet goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Laatst online: 09:20
Ik heb er EINDELIJK 1 gekocht bij bol.com, zo lang getwijfeld aangezien ik een computer niet veel meer gebruik maar soms toch wel mis (ben al jaren MacBook/iMac-loos)

Mediamarkt koop ik echt niks, ik heb echt wat tegen die zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Cardwizard schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:06:
Ik heb er EINDELIJK 1 gekocht bij bol.com, zo lang getwijfeld aangezien ik een computer niet veel meer gebruik maar soms toch wel mis (ben al jaren MacBook/iMac-loos)
Ik gebruik computers minder dan ik vroeger deed (mede door de smartphone), maar ik heb ze nog wel gewoon dagelijks nodig. Als ik niet zou werken zou ik er nog steeds niet aan ontkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Daar gaan we weer: net even bij Amac geweest en gekeken naar MacBook Air M1 in vergelijking tot mijn oude, MacBook 12" 2016, maar iets zegt mij dat het alleen een verschil is in snelheid en accu.

Design is hetzelfde, macOS is hetzelfde. Voor mijn gevoel dus niet echt een hele nieuwe ervaring en dat is natuurlijk jammer. Als ik lekker op de bank zit is die 12" echt een fantastisch apparaat. En voor Safari, Mail en Spotify eigenlijk nog steeds voldoende.

Twijfel, twijfel, eeuwige twijfel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Laatst online: 09:20
@THE_BASE heb ik ook altijd een top machine gevonden, alleen vond ik de snelheid wel een tegenvaller, het liep allemaal niet zo soepel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:56:
Daar gaan we weer: net even bij Amac geweest en gekeken naar MacBook Air M1 in vergelijking tot mijn oude, MacBook 12" 2016, maar iets zegt mij dat het alleen een verschil is in snelheid en accu.

Design is hetzelfde, macOS is hetzelfde. Voor mijn gevoel dus niet echt een hele nieuwe ervaring en dat is natuurlijk jammer. Als ik lekker op de bank zit is die 12" echt een fantastisch apparaat. En voor Safari, Mail en Spotify eigenlijk nog steeds voldoende.

Twijfel, twijfel, eeuwige twijfel. :)
Als je echt een nieuwe ervaring wilt kan je beter wachten op het nieuwe ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Cardwizard schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:23:
@THE_BASE heb ik ook altijd een top machine gevonden, alleen vond ik de snelheid wel een tegenvaller, het liep allemaal niet zo soepel
Snelheid valt best nog mee, eerlijk gezegd. Tuurlijk: niet zo snel als instant open bij een M1-processor, maar prima werkbaar. En de accu valt me echt niet tegen, kan er prima twee avonden op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:51:
[...]

Als je echt een nieuwe ervaring wilt kan je beter wachten op het nieuwe ontwerp.
Bang voor de witte bezels en de prijs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:57:
[...]

Bang voor de witte bezels en de prijs. :+
Als ze echt voor de 24” iMac kleuren gaan zit er gelukkig ook een zilveren tussen ;)

Prijs denk 1299,- als er dan MiniLED in zit lijkt me dat een prima prijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 19-11-2021 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04
Vandaag overgeschakeld van de 2020 Air i3 naar de M1. Buitenkant is 100% gelijk maar wat een upgrade. Super tevreden mee. De i3 was in perfecte staat maar toch 1 jaar en 9 maanden oud en onmiddellijk verkocht voor 700 euro. Met kortingsbonnen via mijn werkgever en laagste prijs garantie maar 799 euro betaald. Sweet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:25
Ik heb vandaag ook het basismodel besteld. Ik kom van een mb pro retina uit 2012. Nu ik de OS niet meer kan updaten, de luidsprekers kapot gingen , de accu al eens vervangen was en niet langer dan 2 uur van de lader kan was het tijd voor een nieuwe.

Ik krijg hem morgen binnen en ben heel benieuwd. Ik ga er niet veel spannende dingen doen behalve mijn programmeer opdrachten uitvoeren. Standaard browsen doe ik vaak op de iPad Pro 12 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Smartbikers schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:20:
Ik heb vandaag ook het basismodel besteld. Ik kom van een mb pro retina uit 2012. Nu ik de OS niet meer kan updaten, de luidsprekers kapot gingen , de accu al eens vervangen was en niet langer dan 2 uur van de lader kan was het tijd voor een nieuwe.

Ik krijg hem morgen binnen en ben heel benieuwd. Ik ga er niet veel spannende dingen doen behalve mijn programmeer opdrachten uitvoeren. Standaard browsen doe ik vaak op de iPad Pro 12 inch.
Dat zijn leuke upgrades, dan gaat er echt een wereld voor je open qua snelheid en nieuwe OS functies.

Wel benieuwd of je dan je iPad nog (veel) gaat gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 19-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:06
Met m’n AW5 en iPhone 12 (en daarvoor 7) en iPad 2018 was ik al enige tijd zeer tevreden gebruiker van Apple. Vandaag een MacBook Air M1 besteld. Wilde eigenlijk nog wachten tot m’n verjaardag over 3 weken (want zou ‘m gedeeltelijk krijgen van mijn vrouw) maar met de BF deal kon ik ‘m voor € 879,- niet laten liggen.

Na 25 jaar enkel en alleen op Windows machines gewerkt te hebben zal het even wennen zijn. Maar na alle goede verhalen ben ik zeer benieuwd en heb ik er zin in! Weer een apparaat erbij in het ecosysteem :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogPatch06
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 21:30
Vandaag ook een nieuwe MacBook Air opgehaald bij de Media Markt.

Misschien is mijn vraag niet helemaal juist in dit topic, maar ik stel hem toch maar even:

Nu loop ik alleen tegen het probleem aan dat mijn agenda niet volledig door iCloud gesynchroniseerd wordt, alle afspraken in de agenda "Werk" worden overgenomen. Afspraken afkomstig uit de agenda "Thuis" worden niet overgenomen. Alleen wanneer ik deze afspraak, op mijn oude MacBook, eerst naar "Werk" zet en vervolgens weer terugzet naar "Thuis", dan wordt hij zichtbaar op mijn nieuwe MacBook.

Ik heb al op de nieuwe MacBook de agenda aan- en uitgezet in de iCloud instellingen en via "Weergave" --> "Vernieuw agenda's" geprobeerd het vernieuwen van de agenda te forceren, maar dit heeft nog geen effect gehad.

Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen?

PVOutput 3.7 kWp op ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

c-nan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:07:
Hier ook veel issues met Time Machine naar een Synology.

Time Machine geeft aan niet bij de schijf te kunnen, maar via Finder kom ik er op dat moment gewoon bij.
Met Monterey 12.0.1 is dat blijkbaar een bug. Er wordt meer over gemeld, ik had er ook last van. Sinds 12.0.1 wilde Time Machine geen backup meer maken. Ik kreeg van de week een melding dat er al 2 weken geen backup meer gemaakt was. De oplossing blijkt als volgt te zijn:
I excluded all com.apple.findmy.FindMyWidget**** files/containers from my time machine settings. Then started a new backup which finished successfully. Will try what you suggest concerning the widget later on this day.
https://discussions.apple.com/thread/253315842?login=true

Ik heb dit ook toegepast en sinds het excluden van 4 FindMy widgets doet Time Machine het weer als vanouds :)

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 19-11-2021 21:25 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04
Denman schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:06:
Met m’n AW5 en iPhone 12 (en daarvoor 7) en iPad 2018 was ik al enige tijd zeer tevreden gebruiker van Apple. Vandaag een MacBook Air M1 besteld. Wilde eigenlijk nog wachten tot m’n verjaardag over 3 weken (want zou ‘m gedeeltelijk krijgen van mijn vrouw) maar met de BF deal kon ik ‘m voor € 879,- niet laten liggen.

Na 25 jaar enkel en alleen op Windows machines gewerkt te hebben zal het even wennen zijn. Maar na alle goede verhalen ben ik zeer benieuwd en heb ik er zin in! Weer een apparaat erbij in het ecosysteem :P
Je zult het u niet beklagen. Zou echt niet weten wat ik nog meer kan wensen van een laptop _/-\o_
Pagina: 1 ... 22 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.