Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-07-2024
Bedankt toppers. Ik ga waarschijnlijk voor de Macbook air M1. Wellicht komt er ergens nog een goedkopere iPad bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tomba schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:45:
[...]

@d.castello
[...]
Voor ‘office’ werk en multitasking komt de IPP nog niet in de buurt van wat de MBA dankzij MacOS kan, maar die mist dan wel weer de gigantische zwik aan apps die de iPad weer heeft dus ja keuze is lastig… (daarom heb ik beiden I guess :D)
(emphasis mine)

Veel (niet alle) iPad-apps werken ook op de Macbook Air M1; dat is nieuw op de M1-macs.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:13:
[...]

(emphasis mine)

Veel (niet alle) iPad-apps werken ook op de Macbook Air M1; dat is nieuw op de M1-macs.
Veel Sommige.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

(emphasis mine)

Redelijke onzin, nagenoeg geen enkele iPad app is vrijgegeven (developers moeten zelf een vinkje zetten en doen dat niet…)
Zeker sinds Apple (tot mijn chagrijn) het sideloaden actief is gaan blokkeren zou je zelfs kunnen stellen dat er geen enkele app gebruikt kan worden :(
>:)

[ Voor 14% gewijzigd door Tomba op 13-09-2021 08:27 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Tomba schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:25:
[...]

Redelijke onzin, nagenoeg geen enkele iPad app is vrijgegeven (developers moeten zelf een vinkje zetten en doen dat niet…)
Zeker sinds Apple (tot mijn chagrijn) het sideloaden actief is gaan blokkeren zou je zelfs kunnen stellen dat er geen enkele app gebruikt kan worden :(

[...]

>:)
Ik draai oa. De overcast podcast app en de NS app op mijn MacBook. Die werken prima. Maar de meeste andere apps die ik zou willen gebruiken draaien helaas niet.
Zou fijn zijn als Apple het wat meer ging pushen, lijkt me voor hun Mac verkoop praatje alleen maar fijn.

De ervaring maakt me trouwens wel dat ik denk dat een hoop Windows fans die zo staan te wachten op Android apps op de pc teleurgesteld gaan worden als het er ooit van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

PrimusIP schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:36:
[...]

Ik draai oa. De overcast podcast app en de NS app op mijn MacBook. Die werken prima. Maar de meeste andere apps die ik zou willen gebruiken draaien helaas niet.
Zou fijn zijn als Apple het wat meer ging pushen, lijkt me voor hun Mac verkoop praatje alleen maar fijn.

De ervaring maakt me trouwens wel dat ik denk dat een hoop Windows fans die zo staan te wachten op Android apps op de pc teleurgesteld gaan worden als het er ooit van komt.
Ja wellicht was ik wat te ongenuanceerd; het gros van de iPad apps werken niet ondanks het verkoop praatje zoals jij het zo terecht noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tomba schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:37:
[...]

Ja wellicht was ik wat te ongenuanceerd;
[...]
You reckon? ;)

Er zijn best wel wat apps die werken (gelukkig), maar er zijn een paar prominente apps die niet werken (zoals Instagram).

De meeste van die apps hebben liever dat je hun site bezoekt als je op een laptop/desktop werkt, en daar valt in sommige gevallen ook nog wat voor te zeggen ook.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
[...]

(emphasis mine)

Hadden ze dat bij Apple na een macos update niet uitgezet? Dat eerst alles kon, maar later specifiek met een vinkje van de developer moest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Dancing_Animal schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:57:
[...]

Hadden ze dat bij Apple na een macos update niet uitgezet? Dat eerst alles kon, maar later specifiek met een vinkje van de developer moest?
Het werkt nog steeds. Je kan zelf het vinkje aanzette en opnieuw ondertekenen met je eigen certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
lasharor schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:00:
[...]

Het werkt nog steeds. Je kan zelf het vinkje aanzette en opnieuw ondertekenen met je eigen certificaat.
Maar dat hoefde volgens mij eerst niet, waardoor de gebruiker alle iOS en iPadOS app op een M1 Mac kon installeren en nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39
Weet iemand wat het verschil is in de fabrikantcodes? Het lijkt er op dat elke webshop zijn eigen fabrikant code heeft:
Coolblue: Z125-MGN73-04
Bol: Z125000C9 - CTO - MGN73
MM: Z128_10_BNL_CTO

het lijkt wel een beetje op elkaar, maar verschilt toch ook weer Z125/Z128

ps ik kijk naar een Air M1 16gb ram 512ssd

overigens lijkt de pricewatch hier ook moeite mee te hebben, want ik zie voor deze config maar 1 prijs... en dat is coolblue

[ Voor 16% gewijzigd door -Jaap-io op 01-10-2021 10:58 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
-Jaap-io schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:56:
Weet iemand wat het verschil is in de fabrikantcodes? Het lijkt er op dat elke webshop zijn eigen fabrikant code heeft:

overigens lijkt de pricewatch hier ook moeite mee te hebben, want ik zie voor deze config maar 1 prijs... en dat is coolblue
Er zijn geen verschillen een MacBook Air M1 16GB/512GBSSD is en blijft het zelfde.

Dit is geen standaard config, vandaar dat je die ook niet veel in de PriceWatch vind.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 01-10-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

-Jaap-io schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:56:

Volgens mij moet de 16GB versie altijd CTO zijn (configured to order). De Z125 of Z128 zou kunnen duiden op de 7 of 8 core GPU. MGN73 zie ik bij Apple als een mogelijke part number voor de macbook air (al staat onder mijn air: A2337). Verder, wie zegt dat de verschillende winkels niet gewoon zelf wat verzinnen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik kwam er achter dat wanneer je een 512 gb versie koopt (of laten we zeggen, een MacBook Air met de 'extra' opties) je blijkbaar er een extra core bij krijgt? Iemand idee waarom daarvoor gekozen is? Want ik heb niet het idee dat Apple dat in de reclame gebruikt en het is ook niet te zien als je hem koopt. Ik bedoel, ik vind het prima dat ik blijkbaar een 8 core heb ipv 7, maar toen ik hem kocht is me dit helemaal ontgaan.

En wanneer zou ik dat ooit merken in performance dat ik een core extra heb? (Ik bedoel, je hebt alleen passieve cooling, dus, misschien de eerste 5 minuten bij zware grafische video bewerking ofzo?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
@PrimusIP staat toch duidelijk op de site van apple. Reden is dat ze ook de “slechte” kunnen verkopen en minder verlies hebben. Het scheelt iets van 10% aan performance bij specifieke taken.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je krijgt alleen een extra GPU core als je niet vanaf de basis versie begint. En dan is de basis versie 40 euro goedkoper als je de verdere specs gelijk configureert. Je betaalt dus gewoon voor die extra core.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:11
PrimusIP schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:58:
Ik kwam er achter dat wanneer je een 512 gb versie koopt (of laten we zeggen, een MacBook Air met de 'extra' opties) je blijkbaar er een extra core bij krijgt? Iemand idee waarom daarvoor gekozen is? Want ik heb niet het idee dat Apple dat in de reclame gebruikt en het is ook niet te zien als je hem koopt. Ik bedoel, ik vind het prima dat ik blijkbaar een 8 core heb ipv 7, maar toen ik hem kocht is me dit helemaal ontgaan.

En wanneer zou ik dat ooit merken in performance dat ik een core extra heb? (Ik bedoel, je hebt alleen passieve cooling, dus, misschien de eerste 5 minuten bij zware grafische video bewerking ofzo?)
Klopt. Vermoedelijk is de ssd én processor samengevoegd tot die M1 chip. En dus 7core gekoppeld aan de 265ssd optie. De gebruikersgroep die 'niet zo veeleisend' is.

Diverse benchmark testen laten inderdaad zien dat de ene extra grafische core vaak verwaarloosbaar is zonder koeling. Maar je zult er vast een paar fps meer voor terugkrijgen tijdens spelen van bepaalde games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Purejet nee hoor, je kunt basis air gewoon aanpassen naar bijv 16GB geheugen en 512GB of meer. Het blijft een 7 GPU cores variant dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 01-10-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:11
Quakie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:00:
@Purejet nee hoor, je kunt basis air gewoon aanpassen naar bijv 16GB geheugen en 512GB of meer. Het blijft een 7 GPU cores variant dan.
Je hebt inderdaad gelijk. 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Quakie schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:00:
Das volgens mij wel nieuw dan want toen ik mijn 1TB/16GB bestelde kon dat alleen met een 8 Core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Tomba het staat mij ook zoiets bij maar dan met 2Tb opslag. Dat die alleen mogelijk was bij 8 core variant maar kan niet zo 1,2,3 het bewijs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-08 08:08
Ik denk dat ik voor het eerst naar een Apple ga overstappen. Ik zit alleen met 1 vraag, is het nodig om voor een versie te gaan met 16Gb geheugen? Als een Windows gebruiker heb ik moeite om een futureproof machine te kopen met 8Gb. Kan iemand mij vertellen of 8 Gb ook voor de komende jaren voldoende is? Ik begrijp dat Apple minder geheugen nodig heeft. Aangezien dit mijn eerste Apple is, is het voor mij lastig in te schatten hoe snel het bij dit merk nodig is hardware stappen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JP-tjuh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:29:
Ik denk dat ik voor het eerst naar een Apple ga overstappen. Ik zit alleen met 1 vraag, is het nodig om voor een versie te gaan met 16Gb geheugen? Als een Windows gebruiker heb ik moeite om een futureproof machine te kopen met 8Gb. Kan iemand mij vertellen of 8 Gb ook voor de komende jaren voldoende is? Ik begrijp dat Apple minder geheugen nodig heeft. Aangezien dit mijn eerste Apple is, is het voor mij lastig in te schatten hoe snel het bij dit merk nodig is hardware stappen te maken?
Voor het gebruik van internet browsen, Office applicaties, multimedia(Netflix enz.) is 8 GB ram voldoende. Maar als je b.v. ook VM(virtual machines) gaat gebruiken zoals Parallels desktop for Mac met Windows 11, dan is 16GB wel erg prettig. Het geheugen is namelijk achteraf niet te upgraden. Ik ben zelf gegaan voor een 2e-hands Macbook Pro M1 16GB/512GB met een 2TB Samsung T5 externe SSD, en ben daar zeer tevreden over. Ik draai een 8GB Windows 11 VM en produceer muziek met Ableton Live 11 en Logic Pro X, dan is 16GB wel noodzakelijk.

Wat ga je er zoal mee doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Pierre_nr1 op 01-10-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP-tjuh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-08 08:08
Ik ga geen zware software draaien zoals voor b.v. video editing. Het zal eerder Office software, foto bewerking, surfen, filmpje kijken en misschien een niet te heftig spel zijn dat ik erop draai.

Wel wil ik, en ik ben blij dat je dit aangeeft, proberen Windows 10/11 erop te gaan draaien. Ik begrijp uit jouw woorden dat dit goed werkt op een Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Afgezien van dat Windows draait dat alles prima op een air met 8gb. Overdadig zelfs, zonder enige moeite.

Windows is een ding, maar dat ligt aan de M1 chip. Als je dat goed wil draaien koop dan een Intel Mac. En dat raad ik je anno 2021 af te doen. Je koopt dan oude hardware.
Windows is vooral voor x86 architectuur gemaakt en niet voor ARM. Daarnaast biedt Apple nog niet de goede ondersteuning om op hun M1 een ander besturingssysteem te installeren (wat ze wel op de Intel Macs hebben). Erg jammer want er bestaat wel een ARM Windows (ook al is dat geen groot succes) en zat Linux distros die met ARM werken.

Dat wil niet zeggen dat een ander OS niet gaat werken, want het kan wel. Maar gaat gewoon hoop gedoe opleveren en gebruiksgemak is weg (als je dual boot wil). Ik raad het momenteel af.

Een handig alternatief was virtual machines. Maar gratis software als Virtual box werkt niet op M1 Mac omdat Oracle geen zin heeft in ARM. Wil je dan legaal doen heb je wel software dat goed wert naar het schijnt met Parallels, maar kost geld helaas (als je het legaal wil).
Ik ben dol gelukkig met de M1 maar ik hoop wel dat we weer bootcamp terug krijgen en gratis VMware zoals virtual box. Of, helemaal ideaal dat je een x86 OS als vm kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
JP-tjuh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:21:
Ik ga geen zware software draaien zoals voor b.v. video editing. Het zal eerder Office software, foto bewerking, surfen, filmpje kijken en misschien een niet te heftig spel zijn dat ik erop draai.

Wel wil ik, en ik ben blij dat je dit aangeeft, proberen Windows 10/11 erop te gaan draaien. Ik begrijp uit jouw woorden dat dit goed werkt op een Macbook?
Ja, ik heb een licentie van Parallels Desktop for Mac gekocht, en Windows 11 Arm geinstalleerd. Draait echt geweldig goed met 8GB ram toegekend. Zelfs games als Half-life 1 en 2 draaien goed en zijn speelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pierre_nr1 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:02:
[...]

Ja, ik heb een licentie van Parallels Desktop for Mac gekocht, en Windows 11 Arm geinstalleerd. Draait echt geweldig goed met 8GB ram toegekend. Zelfs games als Half-life 1 en 2 draaien goed en zijn speelbaar.
En gebruik je het ook structureel? Ik heb tijdens de beta periode Parallels getest en was zeker onder de indruk maar kon er niet direct nut in vinden. Heb dus geen licentie gekocht uiteindelijk, mede ook omdat je ieder jaar opnieuw mag aftikken overigens ;)

Ow en inderdaad wat @Dennisdn zegt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tomba op 02-10-2021 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Laatst online: 11:06
[...]
Voor nu omdat de insiders-preview daar nog wat mogelijkheden voor bied. Maar in de final gaan die eruit en ben je afhankelijk van fanatieke thuisknutselaars (in de positieve zin van het woord) hem draaiende te houden bij elke (veiligheids)update.
https://www.howtogeek.com...-mac-wont-run-windows-11/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
[...]

Zelfs games als Half-life 1 en 2 draaien goed en zijn speelbaar.
Is Half-Life beschikbaar voor ARM? :D Da heck?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Apple heeft met Rosetta II ook mogelijk gemaakt bijna alle Apple software op de M1 Mac te draaien. Zat Windows games die ook met Wine draaien. Dus theoretisch zou ik verwachten dat dat onder Windows ook wel op ARM moet kunnen, als ze hun best er voor doen.
Mijn probleem met Wine (Ik gebruik Porting kit, dat weer van Wineskin gebruik maakt) is niet dat games niet draaien, maar textures niet goed werken (Skyrim bijvoorbeeld). Ik ben benieuwd of dat probleem op te lossen zou zijn met Windows, of het vooral een Mac GPU hardware ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
PrimusIP schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:48:
Apple heeft met Rosetta II ook mogelijk gemaakt bijna alle Apple software op de M1 Mac te draaien.
Nee dat snap ik. Maar men had het over Windows voor ARM in Parallels en dat daar op Half-Life goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiservonb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-10-2021
GvNL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Inmiddels ben ik erachter hoe het zit! Door het battery management van macOS op de M1 MacBooks wordt de capaciteit van de batterij verlaagd als je hem vaak helemaal oplaadt. Dat gebeurde bij mij ook, omdat ik de MacBook meestal aangesloten had aan mijn monitor met USB-C.

De afgelopen weken heb ik de MacBook vooral gebruikt zonder monitor, zodat hij niet telkens op 100% batterijlading zat. En kijk, mijn batterij is weer "goed". O-)

[Afbeelding]
Bedoel je dat je de MacBook Air M1 vooral laadt tussen de 25% en 95%en nooit helemaal oplaadt tot 100%? Ik laad namelijk mijn MacBook meestal van 25%-100% op. Alleen mijn batterij health is nu 94,6% ongeveer terwijl twee maanden geleden boven de 100% was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgQ2F9jSs1D6lq3lLrTzhFmgwIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qkx16VnjFbQoPYMbOhVTRmcn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2k_lSYuYvCg-IogG1r38pvbYr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j7X5NQw7InLljQ3b84J0L2IQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:25
Safari 15.0 MacOS 11.6
Na de update en bij opstarten van Safari steeds de opnieuw de bladwijzers aanklikken in de navagiatiekolom en dan pakken ze verder uit. Als ik Safari afsluit en opnieuw opstart weer hetzelfde liedje. Iemand een idee voor een oplossing? Alvast dank!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Tomba schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:15:
[...]

En gebruik je het ook structureel? Ik heb tijdens de beta periode Parallels getest en was zeker onder de indruk maar kon er niet direct nut in vinden. Heb dus geen licentie gekocht uiteindelijk, mede ook omdat je ieder jaar opnieuw mag aftikken overigens ;)

Ow en inderdaad wat @Dennisdn zegt.
Als ik het niet structureel zou gebruiken, dan had ik geen licentie gekocht. En dat jij er geen nut in ziet is niet zo relevant. Het werkt prima, en is voor een ieder een eigen afweging om tot aanschaf van een licentie over te gaan.

@Dennisdn We zullen zien hoe Windows Arm zich ontwikkelt onder Parallels, ik heb er alle vertrouwen in. En een beetje knutselen is altijd leuk :)

@Liegebeest Steam werkt prima onder Windows Arm, dus iedere game in je library is te downloaden en vele ook prima speelbaar. Ik speel momenteel Black Mesa, the remake van half-life 1 en deze draait soepel op 2560x1440 met medium settings.

[ Voor 18% gewijzigd door Pierre_nr1 op 03-10-2021 04:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pierre_nr1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 04:19:
[...]

Als ik het niet structureel zou gebruiken, dan had ik geen licentie gekocht. En dat jij er geen nut in ziet is niet zo relevant. Het werkt prima, en is voor een ieder een eigen afweging om tot aanschaf van een licentie over te gaan.
[...]
Ho ho, iets minder mag wel zeg... Ik ben gewoon benieuwd naar jouw overwegingen; je hoeft je niet direct aangevallen te voelen. (als in dat ik de meerwaarde niet zie was mijn eigen overweging :? ) Lijkt me voor @JP-tjuh interessant om volledig geïnformeerd te zijn zodat ook hij zijn eigen afweging te maken.
Waar gebruik jij het precies voor dat je het wel een meerwaarde vond?
Pierre_nr1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 04:19:
[...]
@Dennisdn We zullen zien hoe Windows Arm zich ontwikkelt onder Parallels, ik heb er alle vertrouwen in. En een beetje knutselen is altijd leuk :)

@Liegebeest Steam werkt prima onder Windows Arm, dus iedere game in je library is te downloaden en vele ook prima speelbaar. Ik speel momenteel Black Mesa, the remake van half-life 1 en deze draait soepel op 2560x1440 met medium settings.
Ik zou er toch goed over nadenken als nieuwe gebruiker en Windows niet als reden gebruiken om Parallels te kopen. Zie https://www.theregister.com/2021/09/10/windows_11_m1/
We noted last week that a Windows 11 Virtual Machine running on an M1 Mac with Parallels Desktop 17 had begun throwing a hardware compatibility error on a Dev Channel Windows Insider build. It is a shame, since we found the performance more than acceptable.
We asked Microsoft whether running Windows 11 on an M1 Mac in Parallels is supported, and were told it's an unsupported scenario. Running the OS directly on the hardware isn't supported, either.
Dat wil niet zeggen dat het niet (na updates vanuit Parallels of een hack vanuit de Community) steeds weer werkend te maken is maar het is niet ondenkbaar dat MS het actief gaat blokkeren net zoals ze al x64 machines zonder TPM 2.0 (proberen te) blokkeren.

Ik zou in ieder geval verder kijken als ik perse Windows wil draaien en of een MacBook met Intel nemen of een goede Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
@Tomba Zoals ik reeds benoemde, een ieder maakt zijn/haar eigen afweging. Jij gaf jouw mening, ik die van mij. Spannender hoef ik het niet te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pierre_nr1 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:13:
@Tomba Zoals ik reeds benoemde, een ieder maakt zijn/haar eigen afweging. Jij gaf jouw mening, ik die van mij. Spannender hoef ik het niet te maken.
Je reageert bot en aanvallend en dat is nergens voor nodig. Graag de sfeer wat positiever houden en opmerkingen als
En dat jij er geen nut in ziet is niet zo relevant.
Even alleen in je eigen hoofd uitspreken aub. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Nu online
Tomba schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Je reageert bot en aanvallend en dat is nergens voor nodig. Graag de sfeer wat positiever houden en opmerkingen als

[...]

Even alleen in je eigen hoofd uitspreken aub. Bedankt alvast.
Ik geef mijn mening, was niets bots aan. Ik voel me niet aangevallen, foutive inschatting van jouw kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tomba schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 07:57:
Ik zou in ieder geval verder kijken als ik perse Windows wil draaien en of een MacBook met Intel nemen of een goede Windows laptop.
In mijn geval wil ik graag een m1 MacBook. Omdat ik a) het beste wil om macOS op te kunnen draaien voor die prijscategorie van begin duizend en b) omdat ik een lichte mobiele laptop met krachtige accu wil.

Maar als ik dat dan eenmaal heb wil ik zoveel mogelijk kunnen met mijn MacBook. Dat betekent dat ik ook graag Windows games zou willen spelen en Linux distro's in VM zou willen kunnen draaien. Dat gaat helaas niet lekker, maar die tekortkomingen zijn voor mij het niet waard een Windows machine te kopen die mijn Steam bibliotheek trekt. En voorlopig ook niet waard Parallels aan te schaffen. Maar, ik snap wel dat er mensen zijn die het wel aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

PrimusIP schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

In mijn geval wil ik graag een m1 MacBook. Omdat ik a) het beste wil om macOS op te kunnen draaien voor die prijscategorie van begin duizend en b) omdat ik een lichte mobiele laptop met krachtige accu wil.

Maar als ik dat dan eenmaal heb wil ik zoveel mogelijk kunnen met mijn MacBook. Dat betekent dat ik ook graag Windows games zou willen spelen en Linux distro's in VM zou willen kunnen draaien. Dat gaat helaas niet lekker, maar die tekortkomingen zijn voor mij het niet waard een Windows machine te kopen die mijn Steam bibliotheek trekt. En voorlopig ook niet waard Parallels aan te schaffen. Maar, ik snap wel dat er mensen zijn die het wel aanschaffen.
Diezelfde afweging had ik inderdaad ook en om dezelfde redenen (plus het feit dat ik erg onder de indruk was van Apples prestatie en zakelijk al jaren met MacOS werkte) overgestapt op de MBA M1. Mocht ik mijn Steam Library aan willen spreken heb ik mijn gamePC nog staan ;)

Linux distro in VM is geen probleem en zal het ook niet worden. Kan prima via Parallels of VMWare Fusion (maar kost dus wel geld ;) ) Ik hik bij Parallels vooral aan tegen de recurring costs, zeker als ik zie hoeveel ik het gebruikte toen het nog gratis in Preview was. (Zelden tot nooit :P) Spellen spelen kan prima op mijn MBA maar dat doe ik dan lekker via xCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

PrimusIP schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Voor 30 euro per maand heb je een ShadowPC in de cloud, met Windows 10 en een niet onaardige GPU (niveau gtx1080).

Die gebruik ik voor al mijn Windows-doeleinden (productief en gaming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Ik heb recentelijk een MacBook Air M1 8Gb/256Gb gekocht. Na wat te twijfelen of 8Gb wel voldoende is heb ik ook de 16Gb besteld om ze te vergelijken. Het viel me alleen op dat de beschikbaarheid karig is op het moment.

Het liefst zou ik een zilveren versie willen maar daar is op het moment volgens de Pricewatch maar een aanbieder voor en bovendien duurder dan een aantal weken geleden. Ik dacht gelezen te hebben dat de nieuwe Air M1 (of M1X, of M2) pas in 2022 wordt aangekondigd. Iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
El Polo Diablo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:00:

Ik dacht gelezen te hebben dat de nieuwe Air M1 (of M1X, of M2) pas in 2022 wordt aangekondigd. Iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn?
Dat is simpel, eerst komt de nieuwe MacBook Pro uit die de huidige high end Intel versies gaat vervangen (de 13” en 16”) met meer poorten e.d.

Alle aandacht en sales moeten dus eerst daar naartoe gaan aangezien daar ook een veel hoger prijskaartje aan hangt dan de huidige air.

Als ze nu tegelijk ook met een redesign van de air zouden komen, dan zouden ze die producten dus kannibaliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 09-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Greatsword schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Dat is simpel, eerst komt de nieuwe MacBook Pro uit die de huidige high end Intel versies gaat vervangen (de 13” en 16”) met meer poorten e.d.

Alle aandacht en sales moeten dus eerst daar naartoe gaan aangezien daar ook een veel hoger prijskaartje aan hangt dan de huidige air.

Als ze nu tegelijk ook met een redesign van de air zouden komen, dan zouden ze die producten dus kannibaliseren.
Ik had duidelijker moeten zijn. Wat zou de reden kunnen zijn dat de Air zo schaars verkrijgbaar is op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
El Polo Diablo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:31:
[...]
Ik had duidelijker moeten zijn. Wat zou de reden kunnen zijn dat de Air zo schaars verkrijgbaar is op het moment?
Het zal geen toeval zijn dat hij in augustus/september overal in de back2school aanbieding was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dat en de start school/collegejaar in het algemeen. Macbooks zijn nu eenmaal erg populair onder studenten. En dat model is de meest betaalbare van de nieuwe lijn en voor verreweg de meesten ruim voldoende. (Misschien als je in de grafische hoek zit of je programmeur opleiding volgt je wat meer wilt, en dan nog moet je wel het budget er voor hebben dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

El Polo Diablo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Even puur uit interesse bij Apple gekeken maar nu bestellen dan heb je m volgende week gewoon in huis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etapgezIWpiOF4ZyqyhcLhkG67s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAuX5cABViUwxcxulCcWIJ2D.jpg?f=fotoalbum_large

En Amazon.nl (mits Prime) zelf morgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyO1orvAL7oHMMXMRP8bmgTqyOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p559V57KgxASrQ4qE4nFn6ry.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 10-10-2021 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Coolblue heeft ze ook allemaal (misschien weer) op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10:42
Ik zoek nu als verlengstuk van mijn IMac een MacBook, welke vooral gebruikt zal worden voor internet, wat Adobe producten, teams dingen, en tekstverwerking.

Ik had eerst in mijn hoofd om een wat oudere tweedehands te kopen, maar twijfel over de ondersteuning/duurzaamheid op langere termijn. Heb ik dan over een jaar weer een andere nodig? Uiteraard ook afhankelijk van welke je tweedehands koopt, maar hoop dat jullie mijn vraag begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
lastige vraag voor ons. Je zou op zoek kunnen gaan naar een M1 Air tweedehands? Volgende week ma is er een apple event waarin waarschijnlijk nieuwe MacBookPros aangekondigd worden. Ik voorzie dat vele hun M1 Air te koop aan gaan bieden om te upgraden naar Pro versie.... Dan zou je mooie slag kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
Klopt het dat de MBA geen HDR output heeft? Dus, films in HDR format kunnen niet goed worden weergegeven op een HDR televisie?

Zou een beetje raar zijn als een laptop dat de helft kost het wel kan (Lenovo), maar ik zie Apple ervoor aan om dit softwarematig te blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
honey schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:51:
Klopt het dat de MBA geen HDR output heeft? Dus, films in HDR format kunnen niet goed worden weergegeven op een HDR televisie?

Zou een beetje raar zijn als een laptop dat de helft kost het wel kan (Lenovo), maar ik zie Apple ervoor aan om dit softwarematig te blokkeren.
Incorrect, HDR kan wel maar geen 4K.
Zie update hieronder.

Als ik hem gewoon op 1080p zet en met een HDMI kabel verbind, krijg ik ook de pop up van mijn TV dat HDR is ingeschakeld.

Bij systeemvoorkeuren > beeldscherm zie je dan ook de optie om HDR in te schakelen mits je de juiste (HDMI) kabel hebt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT210980

Als je echt 4K wilt zou je bijvoorbeeld Plex Media Server op je Macbook kunnen draaien en dan de Plex app installeren op je smart TV.

[ Voor 36% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Een frisse look (concept) maar wat denken jullie van het design en de mogelijkheid dat hij gewoon MacBook zal heten i.p.v. MacBook Air?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM-MmHu7_strdfidTUo9t27hvPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QiM76Dt4pRbDXCwcz1NeZgDq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Greatsword Naamswijziging maakt mij niet uit, maar hetzelfde als bij de Imac: "ik moet serieus wennen aan het witte". Toevallig ook renders gemaakt voor de kleuren en bovenkant?

Ik ga er vanuit dat ze logica van de nieuwe macbook pros gaan volgen. Die hebben zwarte toetsten en zwarte tussenstukken.. Dat zou dan wit moeten worden?

[ Voor 47% gewijzigd door Quakie op 22-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Greatsword schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Incorrect, HDR kan wel maar geen 4K.

Als ik hem gewoon op 1080p zet en met een HDMI kabel verbind, krijg ik ook de pop up van mijn TV dat HDR is ingeschakeld.

Bij systeemvoorkeuren > beeldscherm zie je dan ook de optie om HDR in te schakelen mits je de juiste (HDMI) kabel hebt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT210980

Als je echt 4K wilt zou je bijvoorbeeld Plex Media Server op je Macbook kunnen draaien en dan de Plex app installeren op je smart TV.
Is die bug nog niet opgelost dan? Dat zou volgens de changelog al in 11.3 opgelost moeten zijn. Hopelijk in Monterey dan...

De hardware kan namelijk prima 4K@60Hz uitsturen over displayport én over HDMI (via een geschikte USB-C > HDMI-kabel). Dat deed ook een MacBook Air M1 onder macOS 11.0 prima, maar in 11.1 was dat ineens stuk.

Volgens @Valinor werkt het met de UGreen USB-C > HDMI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Greatsword schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:33:
Een frisse look (concept) maar wat denken jullie van het design en de mogelijkheid dat hij gewoon MacBook zal heten i.p.v. MacBook Air?

[Afbeelding]
Ik ben vorige maand voor een Air gegaan ipv Pro puur omdat ik de aflopende lijn zo mooi vind ipv dat rechte van de Pro. Hier lijkt ie meer richting de Pro te gaan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

[Afbeelding]
Vind het op zich mooi die bezels en ook wit ziet er nice uit. Alleen het missende tapered end vind ik minder. (Wat @Dennisdn al zegt)
Dennisdn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Ik ben vorige maand voor een Air gegaan ipv Pro puur omdat ik de aflopende lijn zo mooi vind ipv dat rechte van de Pro. Hier lijkt ie meer richting de Pro te gaan helaas.
Ik vind het ook mooier maar de voornaamste redenen om voor MBA ipv MBP te gaan voor mij waren prijs en fanless design (heb PTSD aan de fan van mijn MBP 2017 overgehouden :p)

[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 22-10-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Is die bug nog niet opgelost dan? Dat zou volgens de changelog al in 11.3 opgelost moeten zijn. Hopelijk in Monterey dan...

De hardware kan namelijk prima 4K@60Hz uitsturen over displayport én over HDMI (via een geschikte USB-C > HDMI-kabel). Dat deed ook een MacBook Air M1 onder macOS 11.0 prima, maar in 11.1 was dat ineens stuk.

Volgens @Valinor werkt het met de UGreen USB-C > HDMI kabel.
Let op, het gaat hier om 4K HDR, niet 4K60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuvJYDbXxEZYpZ6G5tV0ZTkRAgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QBuJXeMLvAm70sxOVnAi2ywe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Greatsword schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Let op, het gaat hier om 4K HDR, niet 4K60.

[Afbeelding]
Ah, my bad!

In dat geval zou het moeten werken met Apple's eigen adapter:
Model A2119, de nieuwste versie van deze adapter, ondersteunt HDMI 2.0 bij de volgende resoluties en verversingsfrequenties als u deze gebruikt in combinatie met macOS Mojave 10.14.6 of hoger of iOS 12.4 of hoger. Dit model ondersteunt eveneens HDR-video in HDR10- en Dolby Vision-videostructuren als het is aangesloten op een compatibel afspeelapparaat en een beeldscherm, compatibele tv of projector.

Tot 1080p bij 60 Hz
- 3840 x 2160 bij 30 Hz
- 3840 x 2160 bij 60Hz op deze apparaten:
  • 16-inch MacBook Pro geïntroduceerd in 2019
  • 15-inch MacBook Pro geïntroduceerd in 2017 of later
  • 13-inch MacBook Pro met vier Thunderbolt 3-poorten geïntroduceerd in 2020
  • MacBook Air-modellen geïntroduceerd in 2020
  • Retina iMac geïntroduceerd in 2017 of later
  • iMac Pro
  • iPad Pro
Model A1621 ondersteunt HDMI 1.4b bij de volgende resoluties en verversingsfrequenties als u deze gebruikt in combinatie met macOS Sierra 10.12 of hoger of iOS 12 of hoger:

- Tot 1080p bij 60 Hz
- 3840 x 2160 bij 30 Hz
Als je een Apple USB C > HDMI-adapter hebt of gaat kopen, is het dus belangrijk om op het typenummer te letten.

[ Voor 66% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-10-2021 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

Ah, my bad!

In dat geval zou het moeten werken met Apple's eigen adapter:

[...]

Als je een Apple USB C > HDMI-adapter hebt of gaat kopen, is het dus belangrijk om op het typenummer te letten.
Laat ik die A2119 nou hebben; ik ken bevestigen dat 4K 60Hz HDR daarmee werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezyUJKJ3FlJ_Gj5m1SIZtnPLJ2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAebyvZz96x3xGCGMloiXutK.jpg?f=fotoalbum_large

(@Greatsword )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Laat ik die A2119 nou hebben; ik ken bevestigen dat 4K 60Hz HDR daarmee werkt:
[Afbeelding]

(@Greatsword )
Bijzonder, dan zit het hem toch in de adapter/kabel.

@honey @Heroic_Nonsense Mijn fout, zie update van @Tomba

Neem aan dat je TV dan gewoon een HDR melding heeft zodra het is ingeschakeld?
HDR films zijn dan ook echt HDR? Niet te donker of iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 22-10-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Greatsword schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Bijzonder, dan zit het hem toch in de adapter/kabel.

@honey @Heroic_Nonsense Mijn fout, zie update van @Tomba

Neem aan dat je TV dan gewoon een HDR melding heeft zodra het is ingeschakeld?
HDR films zijn dan ook echt HDR? Niet te donker of iets?
In de foto die ik plaatste zie je dat mijn TV het signaal als HDR herkent dus ja ik krijg netjes een melding.
--> 3840x2160/60Hz/HDR(PQ) <--

Ik heb verder geen films gekeken ;) Ben nog aan t (thuis)werk :P

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 22-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

In de foto die ik plaatste zie je dat mijn TV het signaal als HDR herkent dus ja ik krijg netjes een melding.
--> 3840x2160/60Hz/HDR(PQ) <--

Ik heb verder geen films gekeken ;) Ben nog aan t (thuis)werk :P
Kan inmiddels beamen dat het hier ook werkt.

Dan is het waarschijnlijk met een software update gefixed zoals @Heroic_Nonsense al aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcP3yOZz06ulWJAmYShK5uiCPcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Vm8UUI5j0Xi96DZpmfD6CpD.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPTiu5Ei__fO069yvJ2Sbr6k8sk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeVfJdDNz1z7z6ZmYk5QtuVF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlbIYzcUxKO3jo5pw2gYmBxmad0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOZ73eKnJPHvuVCMj5O3lnKK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07a6WiDysWMRiL4eHvZhvp3SM3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6n5NbTU6dQESKzOm6C6fzXn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqhrSA5_-J3vgFEPYKLw35uvcGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K43nvt7nAJsCbjY5ZOstJrBm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfbMBUv6ZRHoBr6T6QzCV7Z82NM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oQSGlKz62s8jK44fP0HDxTd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCOB6dn_4a-RUdA8javzLho0rSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJFBr7qMP9500f87E9TwzbiZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOW8R-6oBoK0tVKIqkQk8ifPqGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH4v4FDkfWCNMsFSObMqyca6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7SKw82p1AD3u9LLiN8O6CnTfZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mutO5fcijnb1VWlEcwtO93v6.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Wel wennen maar wel een keer wat nieuws. Ik zou zelf niet blind bestellen. Ik wil dan alle kleuren in het echt zien om te kijken welke nu echt bevalt. Om nu 1000 euro extra uit te geven voor Space Grey …

[ Voor 15% gewijzigd door Quakie op 24-10-2021 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hier via een (Anker) hub een scherm aangesloten op HDMI.
Nu werkt het scherm alleen als ik de MacBook rechtstreeks voed met een andere usb C kabel op de andere poort.
Is dat MacBook-eigen of ligt dat aan de hub?

Hub kan de stroom niet verwerken waarschijnlijk. Vervanger onderweg. Bericht volgt hier.

Update: hub besteld die meer kost en meer vermogen levert en daarmee kan ik wel op 1 poort laden en het beeldscherm aansturen.

[ Voor 43% gewijzigd door Rob Z op 26-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Als die er zo uit gaat zien ben ik blij dat ik hem niet ga kopen. Ik zou die notche echt storend vinden. Bij die nieuwe pro's lijkt het er nog op dat je hem onzichtbaar kan maken met een zwarte balk. Als dat in de praktijk zo is vind ik dat geen probleem. Maar dat witte stuk is juist storend, dus hoop dat ze dat camera eilandje zwart maken. Ik heb sowieso voorkeur voor zwarte randen om mijn scherm.

Ik ben er ook niet zeker van of ze magsafe naar de air gaan brengen. Het zou kunnen, maar zou me ook niet verbazen als ze het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het heeft wel iets ironisch dat de 'air' de laptop zonder ventilator is. ;)
Als ik Apple was zou ik niet teveel met de namen gaan klooien. In de iPad lijn is de air een duurdere en geavanceerdere tablet dan de iPad.
De vorige pro zou een andere naam moeten hebben, die machine is meer een air dan dat die lijkt op de 14 en 16 inch pro's. Maar als ik Apple was zou ik het basismodel ventilatorloos houden. Voor alledaags gebruik en op reis heeft dat meer voordeel dan die ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik moet hierbij vooral heel erg denken aan Sony laptops van 10 jaar geleden, toen die ultra-portables net je-van-het waren.

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 25-10-2021 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Zojuist de knoop doorgehakt en toch de 512 heb spacegrijs MBA M1 gekocht. 1199 bij bol. Wilde eigenlijk voor de 14 inch M1 gaan maar gezien mijn Office/mail/safari gebruik van slechts een paar uur per week vind ik dat financieel niet te verantwoorden.
Ik zag op internet een aantal YouTubers zoals everyday dad die de M1 MBA nog steeds een geweldige machine vinden zeker voor de prijs.
Ik twijfelde ook of ik niet moest wachten ivm geruchten van een redesign maar als hij op de iMac gaat lijken vind ik dat te kinderachtig. Bovendien kan het nog maanden duren…
Ben heel benieuwd naar de ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
fendt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:22:
Zojuist de knoop doorgehakt en toch de 512 heb spacegrijs MBA M1 gekocht. 1199 bij bol. Wilde eigenlijk voor de 14 inch M1 gaan maar gezien mijn Office/mail/safari gebruik van slechts een paar uur per week vind ik dat financieel niet te verantwoorden.
Ga je zeker geen spijt van krijgen :)

Komende van een 15" Macbook pro had ik vorig jaar geen zin om nog langer te wachten op de 16" M1 en ben toen voor een M1 MBA gegaan als 'tussenmodel' - met het idee om deze dan weer in te ruilen tegen die tijd dat de 16" M1 MBP zou uitkomen. Maar ik ben echt zó tevreden met de prestaties, batterijduur en portabiliteit van het basismodel M1 MBA dat ik die nieuwe pro's lekker aan me voorbij laat gaan. Dat gezegd hebbende

[Afbeelding]
Prestatiewinst (M2) is altijd welkom maar ik ben pas om wanneer de volgende MB(A) niet zwaarder of groter is dan de huidige MBA. Scherm wel ietsje groter dan graag, desnoods met notch.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ik zag op internet een aantal YouTubers zoals everyday dad die de M1 MBA nog steeds een geweldige machine vinden zeker voor de prijs.
Ik twijfelde ook of ik niet moest wachten ivm geruchten van een redesign maar als hij op de iMac gaat lijken vind ik dat te kinderachtig. Bovendien kan het nog maanden duren…
Ik precies hetzelfde de 14” mbp is gewoon het geld niet waard voor waar ik de laptop voor gebruik. Vorige week dus een mba besteld.
Gister eerste dag in gebruik en inderdaad de batterij is fenomenaal (of hoe er met stroom omgegaan wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb de zelfde, bevalt nog steeds erg.

Ook de mensen van ATP podcast (die zijn IOS developers) zijn er heel enthousiast over. (En ook over de de nieuwe 14 en 16" trouwens.)

Het gaat er inderdaad om waar je hem voor wil gebruiken. En zelf voor die paar uur Office en internet is de M1 air al een overkill. Het lijkt in de Apple prijzen net alsof het de budget laptop is, maar die air is in perspectief van de reguliere markt een high end machine. Qua prijs, performance en accu.

Ze zijn ook prima in staat om Xcode op te draaien en ook voor video bewerking in te zetten.
Maar, als je een professional bent die dagelijks die dingen voor je werk op een laptop aan het doen bent en elk uur geld kost, wil je iets krachtigers dan de air.

Voor mijn gebruik kan ik de kosten van een 14" en 16" niet verantwoorden. Ik ben ook nog steeds niet tegen beperkingen aangelopen met mijn air (afgezien van wat M1 Apple in het algemeen heeft en die kende ik al).
Voor dat geld zijn er wel andere dingen die ik eerder nodig heb of dingen die ik niet nodig heb en nog eerder koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:05
Toevallig ook sinds gisteren een Air M1 (16GB) in gebruik. Had hem nog even in de doos gelaten om de release van de nieuwe Pro 14" af te wachten. Maar kan de meerprijs niet verantwoorden naar mezelf. Ik vind het leuk om foto's en video te bewerken, maar de M1 is al razendsnel. Die paar minuten kortere rendertijden is me geen 1400,- meerprijs waard. Daarnaast las ik ook wat over het gewicht van de nieuwe Pro's. Ik heb gisteren even op de bank gewerkt. De Air (met Incase case) is alsnog niet super licht. Een Pro op mijn schoot zou ik toch wel vervelender vinden denk ik. Die lijkt meer gemaakt om op een bureau te zetten.

Nog wel een vraagje. Ik zag wel dat mijn Air al 11x accu cyclus heeft... Die komen niet van mij. Het was een retourmodel bij bol. Niet te verwarren met een 2e kansje/2e hands die ze ook verkopen, maar met aangepaste garantie. Retourmodellen verkopen ze als nieuw met een kleine korting en dezelfde garantie als een nieuwe volgens hun eigen voorwaarden. https://www.bol.com/nl/nl/v/bol-com-b-v/1273754/#conditions
Maar als ik de serial opzoek op de Apple website dan zou ik nog maar garantie hebben tot eind April 2022, dat is 6 maanden t.o.v. mijn aankoopdatum :-(

[ Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 27-10-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
bsmpower schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:17:
Nog wel een vraagje. Ik zag wel dat mijn Air al 11x accu cyclus heeft... Die komen niet van mij. Het was een retourmodel bij bol. Niet te verwarren met een 2e kansje/2e hands die ze ook verkopen, maar met aangepaste garantie. Retourmodellen verkopen ze als nieuw met een kleine korting en dezelfde garantie als een nieuwe volgens hun eigen voorwaarden. https://www.bol.com/nl/nl/v/bol-com-b-v/1273754/#conditions
Maar als ik de serial opzoek op de Apple website dan zou ik nog maar garantie hebben tot eind April 2022, dat is 6 maanden t.o.v. mijn aankoopdatum :-(
2e kans en retour is hetzelfde. Je moet alleen in het artikel goed lezen wat het voor dat specifieke product inhoudt. Dan staat erbij of hij nog in originele verpakking zit, eventjes is gebruikt, of bijvoorbeeld een kleine schade heeft. Ze nemen alleen artikelen terug binnen de 30 dagen. Dus het meest logisch lijkt mij dat hij dan sinds april/mei al op de plank lag als retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Dennisdn schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
2e kans en retour is hetzelfde. Je moet alleen in het artikel goed lezen wat het voor dat specifieke product inhoudt. Dan staat erbij of hij nog in originele verpakking zit, eventjes is gebruikt, of bijvoorbeeld een kleine schade heeft. Ze nemen alleen artikelen terug binnen de 30 dagen. Dus het meest logisch lijkt mij dat hij dan sinds april/mei al op de plank lag als retour.
Heb je de pagina gezien die ik in het bericht heb gestuurd? Bol maakt onderscheid tussen een retourmodel en 2e kansje. Retourmodel loopt via bol zelf en in de voorwaarden hebben ze het over "dezelfde garantie als een nieuw product". De Air zat ook netjes in het folie, de oplader was nog opgerold incl. het karton wat om de laadkabel zat.

Ik heb ook wel eens een 2e kansje gekocht, dat zijn modellen met 6 maanden garantie en worden verkocht door partijen als ReBuy. Inmiddels een bericht naar bol gestuurd, eens kijken wat de reactie is. En dan nog de vraag of ik hem gewoon moet houden, heb er 200,- minder voor betaald dan een echt nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
bsmpower schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:06:
En dan nog de vraag of ik hem gewoon moet houden, heb er 200,- minder voor betaald dan een echt nieuwe.
Vind ik geen slechte deal. Zou ik het zelf voor gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
bsmpower schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:06:
[...]

Heb je de pagina gezien die ik in het bericht heb gestuurd? Bol maakt onderscheid tussen een retourmodel en 2e kansje. Retourmodel loopt via bol zelf en in de voorwaarden hebben ze het over "dezelfde garantie als een nieuw product". De Air zat ook netjes in het folie, de oplader was nog opgerold incl. het karton wat om de laadkabel zat.

Ik heb ook wel eens een 2e kansje gekocht, dat zijn modellen met 6 maanden garantie en worden verkocht door partijen als ReBuy. Inmiddels een bericht naar bol gestuurd, eens kijken wat de reactie is. En dan nog de vraag of ik hem gewoon moet houden, heb er 200,- minder voor betaald dan een echt nieuwe.
Ik heb tig keer 2e kans producten gekocht bij Bol, maar dan hanteer ik voor mijzelf dezelfde stelregel als bij nieuwe producten: ik werk alleen met Bol zelf, zodra ik zie dat het van een andere partij komt haak ik direct af. Klinkt als refurbish. Als Bol zegt dat je gewoon 2 jaar garantie krijgt zou ik niet te veel waarde hechten aan wat Apple aangeeft want Bol is degene waar je zaken mee doet. (Sowieso hebben we in NL een jaar langer garantie dan dat Apple in de producten aangeeft).

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 27-10-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower
Krijg net een reactie terug van bol als antwoord op mijn vraag waarom er al 11 accu cyclus zijn en hoe het zit met de garantie; "Bedankt voor uw bericht. De apple macbook is retour gestuurd binnen 30 dagen dus dit is mogelijk. Het artikel is in orde bevonden en als nieuw en met korting verkocht. U heeft gewoon 2 jaar garantie met de aankoopbon.". Dus inderdaad voor garantie bij bol aankloppen ipv Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Hmm ik zit een beetje aan te hikken tegen een dilemma. De MBP 14 leek mij echt een droom, dus daar eigenlijk een jaartje op gewacht. De prijs viel me een beetje zwaar, had ik aan kunnen zien komen maar toch.

Nu kan ik of alsnog de air kopen 8gb 256gb, nette prijs van 950 euro zie ik ze gemiddeld voor weggaan. Aan de andere kant is deze alweer een jaar oud en verwacht ik binnen een half jaar de redesign die hierboven rondgestuurd wordt. Echter word ik enorm bedroefd van een witte bezel, laat staan met een notch in die witte bezel, waar deze wel ok is in een zwarte bezel. Ik hoop dat er dan ook een zwarte bezel uitkomt. Met name de magsafe is een feature die ik graag zie gepaard met een iets groter scherm.

Wat is nu wijsheid? De air m1 kopen of wachten? dit is nogal persoonlijk en uiteindelijk moet ik zelf de knoop doorhakken graag hoor ik jullie 2 cents wat aangeraden wordt. Zelf ben ik een beetje tegen het weer verkopen binnen een jaar, gebruik een product graag op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:06:
Hmm ik zit een beetje aan te hikken tegen een dilemma. De MBP 14 leek mij echt een droom, dus daar eigenlijk een jaartje op gewacht. De prijs viel me een beetje zwaar, had ik aan kunnen zien komen maar toch.

Nu kan ik of alsnog de air kopen 8gb 256gb, nette prijs van 950 euro zie ik ze gemiddeld voor weggaan. Aan de andere kant is deze alweer een jaar oud en verwacht ik binnen een half jaar de redesign die hierboven rondgestuurd wordt. Echter word ik enorm bedroefd van een witte bezel, laat staan met een notch in die witte bezel, waar deze wel ok is in een zwarte bezel. Ik hoop dat er dan ook een zwarte bezel uitkomt. Met name de magsafe is een feature die ik graag zie gepaard met een iets groter scherm.

Wat is nu wijsheid? De air m1 kopen of wachten? dit is nogal persoonlijk en uiteindelijk moet ik zelf de knoop doorhakken graag hoor ik jullie 2 cents wat aangeraden wordt. Zelf ben ik een beetje tegen het weer verkopen binnen een jaar, gebruik een product graag op!
Persoonlijk vind ik de M1 MBA mooier dan de MBP 13/14 plus hij is fanless dus altijd stil. De renders van de refresh van de MBA volgend jaar spreken mij totaal niet aan. Voor die prijs (950€) is het wat mij betreft een ‘koopje’, zeker als je het vergelijkt met de MBP prijzen, foei wat zijn die hoog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Bij dat ding is wat mij betreft de vraag, 'waarvoor heb je het nodig?'
Heb je die machine nu nodig, of kun je ook prima nog een jaar zonder?
En waarom zou je hem weer moeten verkopen? Dan blijf je aan de gang. De M2 opvolger zal een jaar later vast ook wel weer beter zijn, tenzij Apple weer een jaargang gaat verknallen zoals met de 2018 t/m (Intel) 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Persoonlijk vind ik de M1 MBA mooier dan de MBP 13/14 plus hij is fanless dus altijd stil. De renders van de refresh van de MBA volgend jaar spreken mij totaal niet aan. Voor die prijs (950€) is het wat mij betreft een ‘koopje’, zeker als je het vergelijkt met de MBP prijzen, foei wat zijn die hoog…
Ja, echter blijft het gissen of dat het uiteindelijke design wordt of dat er ook een spacegrey versie komt. Heb bij apple producten altijd een knoop in mn maag als het gaat om kopen van een jaar + na release, aangezien hij het zelfde kost als bij release.

Grootste twijfel punt: magsafe en groter scherm in zelfde volume.

Wat achtergrond info: ik internet doorgaans nog op mijn oude thinkpad w541, welke ik eigenlijk te lomp vind om overal mee heen te nemen om even te internetten binnen huis.. Voor werk heb ik een thinkpad P52 met daarnaast een desktop voor wat games te spelen. Ik zoek gewoon een alles kunnen waar ik wat meer mee kan dan mijn ipad. Als ik zo kijk naar wat ik opschrijf omschrijf ik perfect waarom ik nu die air moet kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmpower

Ik weet van mezelf dat ik geen 5 jaar of meer met een laptop ga doen. Vind het leuk om elke 2 a 3 jaar iets nieuws te kopen waardoor ik ook weer de nieuwste, of bijna nieuwste, techniek heb. Ook de reden dat ik toch elke 2 of 3 jaar weer voor een nieuwe mobiel ga.

Ik heb de Air nu ook voor iets meer dan 1000,-. Daar kan ik nog prima 2 jaar mee doen gezien de al sterke M1 chip, en in mijn geval 16GB RAM. Over 2 of 3 jaar kan ik altijd weer kijken naar de Air M2 of M3 die dan weer voor rond dat bedrag te koop is. Dan betaal ik over 5 jaar totaal net zoveel als nu eenmalig voor de Pro 14" instapmodel. Met het voordeel dat ik 2x gebruik maak van de nieuwste technologie binnen die 5 jaar. En ik kan de kosten een beetje verspreiden over meerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
PrimusIP schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Bij dat ding is wat mij betreft de vraag, 'waarvoor heb je het nodig?'
Mwaaa ik ben een Matlab fanaat en waar mogelijk wil ik een hoop CAD software gebruiken. Echter vond ik de 14" gewoon een mooier formaat vergeleken met de 13, toch war meer scherm real estate :)
[...]

Heb je die machine nu nodig, of kun je ook prima nog een jaar zonder?
En waarom zou je hem weer moeten verkopen? Dan blijf je aan de gang. De M2 opvolger zal een jaar later vast ook wel weer beter zijn, tenzij Apple weer een jaargang gaat verknallen zoals met de 2018 t/m (Intel) 2020.
Zie mijn bericht hierboven, heb daar mijn situatie omschreven. iPad begint ook te falen, onder 38% batterij valt deze al uit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
bsmpower schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Ik weet van mezelf dat ik geen 5 jaar of meer met een laptop ga doen. Vind het leuk om elke 2 a 3 jaar iets nieuws te kopen waardoor ik ook weer de nieuwste, of bijna nieuwste, techniek heb. Ook de reden dat ik toch elke 2 of 3 jaar weer voor een nieuwe mobiel ga.

Ik heb de Air nu ook voor iets meer dan 1000,-. Daar kan ik nog prima 2 jaar mee doen gezien de al sterke M1 chip, en in mijn geval 16GB RAM. Over 2 of 3 jaar kan ik altijd weer kijken naar de Air M2 of M3 die dan weer voor rond dat bedrag te koop is. Dan betaal ik over 5 jaar totaal net zoveel als nu eenmalig voor de Pro 14" instapmodel. Met het voordeel dat ik 2x gebruik maak van de nieuwste technologie binnen die 5 jaar. En ik kan de kosten een beetje verspreiden over meerdere jaren.
Geef ik je helemaal gelijk in en ik volg je gedachte gang compleet. Echter is het meer de vraag: wachten voor de m2 air voor over een half jaar of nu de huidige kopen die best scherp geprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 19:08
Ik twijfel ook. Moet ik wachten op black friday of misschien op de nieuwe MBA die volgend jaar uitkomt? Waarschijnlijk is de nieuwe MBA ook een stukje duurder net als de MBP. M'n huidige laptop heb ik nu 7 jaar en kan niet meer opladen dus ben wel toe aan nieuwe Mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Sjuuls92 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:28:
Ik twijfel ook. Moet ik wachten op black friday of misschien op de nieuwe MBA die volgend jaar uitkomt? Waarschijnlijk is de nieuwe MBA ook een stukje duurder net als de MBP. M'n huidige laptop heb ik nu 7 jaar en kan niet meer opladen dus ben wel toe aan nieuwe Mac.
Denk dat hij met black friday niet veel goedkoper wordt dan op dit moment. Althans vaak zijn apple producten uitgesloten (zelfde voor btw weg ermee weken bij de media markt). Dus dan zal de baseline 940 kosten ipv 950 nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je kijkt naar het 14" basis model van de macbook pro met M1pro chip met 8/14 cores, en je vindt dat je niet perse 16GB en 512 SSD nodig hebt, dan zou ik voor de huidige Air gaan. De M1pro is eigenlijk niet echt veel sneller (20-30%, op basis van de core aantallen had ik ca 50% verwacht) dan de M1 in CPU gerelateerde processen en gamen op de macbook is toch al een ondergeschoven kindje. Maar je betaald wel 800-1000 euro minder. Daarvoo rmis je dan het geweldige scherm en de magsafe.

Als je toch al keek naar het 10/16 core model, dan denk ik dat een Pro een goede keuze is. Maar dan moet je wel wat vaker filmpjes renderen om de meerprijs te verantwoorden (naar jezelf).

Kortom, ik ben blij met mijn Air (16GB), zelfs met de 7 core GPU. Licht, stil, koel.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 27-10-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:31:
Als je kijkt naar het 14" basis model van de macbook pro met M1pro chip met 8/14 cores, en je vindt dat je niet perse 16GB en 512 SSD nodig hebt, dan zou ik voor de huidige Air gaan. De M1pro is eigenlijk niet echt veel sneller (20-30%, op basis van de core aantallen had ik ca 50% verwacht) dan de M1 in CPU gerelateerde processen en gamen op de macbook is toch al een ondergeschoven kindje. Maar je betaald wel 800-1000 euro minder. Daarvoo rmis je dan het geweldige scherm en de magsafe.

Als je toch al keek naar het 10/16 core model, dan denk ik dat een Pro een goede keuze is. Maar dan moet je wel wat vaker filmpjes renderen om de meerprijs te verantwoorden (naar jezelf).

Kortom, ik ben blij met mijn Air (16GB), zelfs met de 7 core GPU. Licht, stil, koel.
Ja dat is het volgende dilemma 8 of 16gb ram. 8gb is scherp geprijsd, 16gb 'normaal'.

Heb ik het nodig? Nouja meer is altijd beter, heb zelf nu 8gb die met werk gerelateerd werk te weinig is. Maar dat ga ik er niet op doen, echter gaat in de toekomst toch meer geheugen gebruikt worden per app, want dat gebeurt nou eenmaal.

[ Voor 11% gewijzigd door BarendBotje op 27-10-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Ja dat is het volgende dilemma 8 of 16gb ram. 8gb is scherp geprijsd, 16gb 'normaal'.

Heb ik het nodig? Nouja meer is altijd beter, heb zelf nu 8gb die met werk gerelateerd werk te weinig is. Maar dat ga ik er niet op doen, echter gaat in de toekomst toch meer geheugen gebruikt worden per app, want dat gebeurt nou eenmaal.
Daarom heb ik de 16GB variant gekocht. Ik wil er zeker 5 jaar mee doen. Ik verwachtte dat dit niet, of minder makkelijk te doen is met 8GB. Maar als je over 2-3 jaar iets nieuws wil kopen, dan lijkt mij 8GB voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
Geef ik je helemaal gelijk in en ik volg je gedachte gang compleet. Echter is het meer de vraag: wachten voor de m2 air voor over een half jaar of nu de huidige kopen die best scherp geprijsd is.
Beetje open deur, maar als je huidige echt aan zijn einde is gewoon lekker nu bestellen? Kan je er nog een half jaar mee door en/of gebruik je hem heel weinig. Of heb je nog iets anders achter de hand (tablet, werklaptop, ..) dan kan je wachten. Alleen weet je nooit zeker wanneer de nieuwe Air daadwerkelijk uit komt? En tot slot denk ik dat de nieuwe Air vast ook weer een paar honderd euro duurder wordt dan de huidige. Zou iets worden van Air M1 = 1000,-, Air M2 = 1500,- nieuwe Pro's = vanaf 2250,- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
BarendBotje schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:32:
[...]

Ik heb ergens iets gedeeld over "swap memory", dat de SSD op een gegeven moment gaat dienen als RAM. Op zich zou je met dat idee kunnen gaan voor 8GB met de kans dat je SSD iets meer wordt belast. Maar dat wordt denk ik pas een issue na veel gebruik. Ik heb zelf wel voor 16GB gekozen omdat ik dat model ook goedkoper kon krijgen door die retourdeal. Anders had ik 8GB ook overwogen en daarmee een paar honderd euro te besparen.

Edit: hier beter uitgelegd:
YouTube: The NEW M1 Macs 8GB vs 16GB - Don't Make a HUGE Mistake!

[ Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 27-10-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Of je nu voor 8GB of 16GB moet gaan, hangt ook van je use case af.

Wil je iets met Windows 11 for ARM gaan doen? Neem dan 16GB: de virtualisatiesoftware wil 8GB RAM reserveren voor je virtual machine.

Wil je dat niet, maar twijfel je toch? Draai dan eens een paar dagen de macOS Activity Monitor op je huidige mac. Die geeft prima aan wat de "memory pressure" van jouw workflow is. De mijne is bijvoorbeeld tussen de 9 en 11GB voor software development met een Citrix-client, Forklift, Apple Mail, BBEdit, Chrome (8 tabs met webapps en tweakers) en Music geopend.

8GB zou voor mij dus te weinig zijn, want mijn mac zou gaan swappen. Swappen klinkt leuk, en is prima als tijdelijke maatregel om pieken op te vangen, maar het vertraagt enorm (ook met een M1). Tijdens een swapactie kan de SSD bijvoorbeeld geen andere bestanden raadplegen of schrijven (en andersom).

Blijft je onder de 8GB, of met alleen sp[oradisch een klimmer naar bijvoorbeedld 8,5 og 9GB, dan is swappen geen probleem en kun je met 8GB af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:18
Ik heb wel gemerkt dat met videobestanden en raw foto's uit mijn Fujifilm het geheugen snel naar de 11G gaat, ik kan dus beter de 16GB kopen dan.

Heeft iemand ervaring met het bewerken van 4K 100mbit op de M1? Is dat okay (ik doe er niet heel veel fancy spul mee) of kan ik beter een 14 inch kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fendt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Inmiddels heb ik de MBA binnen en wat een topper! Ben nu definitief overtuigd dat dit een enorm fijne laptop is en dat de meerprijs voor de MBP het voor mij zeker niet waard is.

Ik mis alleen wel een beetje de snelheid van het promotion scherm van mijn iPhone 13 pro max, maar ook dat rechtvaardigt voor mij niet de meerprijs van de MBP.

Weet iemand trouwens of je kleurinstellingen op display p3 moet zetten om de brede kleurweergave te benutten? Ik gebruik normaal het Adobe RGB profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
fendt schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Inmiddels heb ik de MBA binnen en wat een topper! Ben nu definitief overtuigd dat dit een enorm fijne laptop is en dat de meerprijs voor de MBP het voor mij zeker niet waard is.

Ik mis alleen wel een beetje de snelheid van het promotion scherm van mijn iPhone 13 pro max, maar ook dat rechtvaardigt voor mij niet de meerprijs van de MBP.

Weet iemand trouwens of je kleurinstellingen op display p3 moet zetten om de brede kleurweergave te benutten? Ik gebruik normaal het Adobe RGB profiel.
Gefeliciteerd met jouw mooie aankoop! Wat heeft je doen besluiten de 8gb te nemen? :) Zit zelf nog in een dilemma, zelf vind ik 256gb geheugen voldoende voor mijn dingen die ik ermee wil doen. Plus dat is uit te breiden met een externe SSD. Ben benieuwd waarom je 8gb genomen hebt!

Verder ben ik benieuwd hoe jouw memory gebruik is, staat die standaard helemaal gebruikt? Dat zie ik bij die van mijn broertje, maar bij mijn Lenovo ben ik gewend dat ik dan simpelweg te weinig ram heb. Weet niet hoe dat bij Apple is, aangezien ik lees dat deze het volledig gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Net eens even in activity monitor gekeken, maar schrok wel...

van de 16GB is 13,41GB in gebruik.
Waarvan 2,57GB door OneDrive 8)7
1,5GB door EDGE en z'n little helpers
& 700MB door outlook
in totaal zo'n 5GB door Microsoft

daar in tegen
298MB door mail
en maar 147MB door Safari 8)

tja Microsoft op een Mac.... :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guLeITDVLKu_qu0VBrD4Kk44fGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2LGoZowyz8JHEFg9Xvelhz70.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door -Jaap-io op 27-10-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:50:

Je moet juist blij zijn dat al die resources gebruikt worden anders heb je natuurlijk RAM te veel genomen.

Verder niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
-Jaap-io schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:50:

Waarvan 2,57GB door OneDrive 8)7
1,5GB door EDGE en z'n little helpers
& 700MB door outlook
in totaal zo'n 5GB door Microsoft

daar in tegen
298MB door mail
en maar 147MB door Safari 8)

tja Microsoft op een Mac.... :X

[Afbeelding]
Hmm ja dat bedoel ik dus, alles wordt gebruikt. Als ik Reddit zo lees dan heeft iemand een 1:1 test gedaan tussen een 8 en 16gb air en dan gebruikt de 16gb gewoon meer ram voor dezelfde apps. Dus het lijkt alsof Apple het optimaliseert zodat alle ram.benut wordt verdeeld over alle apps.

Nog steeds rest mij dan de vraag: wanneer is het wijs voor 16gb te kiezen. Ik wilde niet office gaan gebruiken, maar numbers en eventueel spreadsheets in de browser.
Pagina: 1 ... 21 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.