Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:11
GvNL schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Wat ga je ermee doen? Ik gebruik zelf geen ingewikkelde software voor bijvoorbeeld videobewerking of programmeren. Hooguit een programma om statistische analyses te doen. Mijn instapmodel voldoet ruimschoots. Heel soms heb ik dat het geheugen vol begint te raken, maar dat is incidenteel en vrijwel niet merkbaar. Zelfs dit instapmodel MacBook Air met 8 GB geheugen werkt beter dan al mijn vorige computers, ook die met 16 GB werkgeheugen.

Als je een upgrade wil doen tegen een goede prijs, dan moet je vooral nu een MacBook Air aanschaffen.
Dank voor je reactie.
Inmiddels een air 16/256 gekocht en wacht nog op een 10gbit nvme behuizing.
Tot nu toe erg blij mee! Ook om aan het externe scherm te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:44
https://community.spotify...RM64-on-Mac/idc-p/5229689

Zou het dan toch goedomen met Spotify op de M1 macs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 08:14
Werkte dat niet dan? Via Rosetta2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Djerro123 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Werkte dat niet dan? Via Rosetta2?
Nee. niet echt. Veel vastlopers en crashes van Spotify. Hebben veel mensen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wou gisteren een filmpje gemaakt met een Galaxy telefoon in iMovie inladen. Ging niet, Ik moest deze eerst met Handbrake omzetten naar H.264/AAC voordat iMovie het pikte. Dit moet toch ook wel rechtstreeks kunnen, of niet?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik twijfel tussen de aanschaf van een M1 Air of Mini. Ik neig naar de Mini omdat ik toch voor 99% thuis werk, de Mini meer poorten heeft en omdat de batterijduur van mijn iPhone en iPad na een paar jaar met vrij weinig laadcyclussen toch wel tegen valt. Bij mijn oude MBA ging de batterij met nog geen 200 laadcyclussen nog maar 2.5 uur mee.

Ondanks dat de M1 Air nog maar vrij recent op de markt is, kan iemand wat zeggen over hoe de batterij zich houdt over de tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Stevie07 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Nee. niet echt. Veel vastlopers en crashes van Spotify. Hebben veel mensen last van.
Nog nooit problemen mee gehad... maar goed, n=1=0 dus het zal vast te maken hebben met een combi van factoren ("Dat geloof ik niet, dat het alléén maar een combinatie van factoren is, er móet meer achter zitten!" - Herman Finkers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13
gold_dust schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:58:
Ik twijfel tussen de aanschaf van een M1 Air of Mini. Ik neig naar de Mini omdat ik toch voor 99% thuis werk, de Mini meer poorten heeft en omdat de batterijduur van mijn iPhone en iPad na een paar jaar met vrij weinig laadcyclussen toch wel tegen valt. Bij mijn oude MBA ging de batterij met nog geen 200 laadcyclussen nog maar 2.5 uur mee.

Ondanks dat de M1 Air nog maar vrij recent op de markt is, kan iemand wat zeggen over hoe de batterij zich houdt over de tijd?
Op deze pagina zie je goede informatie over de laadcyclussen van de Macbook Pro en de Macbook Air :

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585#cyclecount

Ik heb zelf de Mac Mini M1(staat te koop....) en een Macbook Pro. Ik ben tevreden over de accuduur van de MB Pro, maar inderdaad....De Mac Mini wint het op het aantal poorten.

[ Voor 9% gewijzigd door Pierre_nr1 op 05-07-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Pierre_nr1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:30:
Op deze pagina zie je goede informatie over de laadcyclussen van de Macbook Pro en de Macbook Air :

https://support.apple.com/nl-nl/HT201585#cyclecount

Ik heb zelf de Mac Mini M1(staat te koop....) en een Macbook Pro. Ik ben tevreden over de accuduur van de MB Pro, maar inderdaad....De Mac Mini wint het op het aantal poorten.
Volgens die link is mijn oude MBA voor 1000 laadcyclussen ontworpen maar in mijn geval is de batterij na minder dan 200 al op ... Ik vind de batterij bij mijn iPhone en iPad ook tegenvallen. Van een Mini zal ik waarschijnlijk langer en meer plezier hebben, ook niet onbelangrijk is dat die een hdmi poort heeft. Met dongles voor video output heb ik ook altijd slechte ervaringen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
gold_dust schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Volgens die link is mijn oude MBA voor 1000 laadcyclussen ontworpen maar in mijn geval is de batterij na minder dan 200 al op ... Ik vind de batterij bij mijn iPhone en iPad ook tegenvallen. Van een Mini zal ik waarschijnlijk langer en meer plezier hebben, ook niet onbelangrijk is dat die een hdmi poort heeft. Met dongles voor video output heb ik ook altijd slechte ervaringen gehad.
Zo zie je maar weer dat de praktijk vaak heel anders is dan de theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
[...]

Bijzonder, ik heb echt tientallen Macs gehad en nog nooit batterijproblemen ondervonden.
Het max wat ik waarschijnlijk heb gehad is rond de 350 laadcycli en zelfs dan nog deden ze het fantastisch.

Het is natuurlijk wel verschillend per use case, als je zware programma's en taken uitvoert kan het inderdaad snel gedaan zijn met de accu, maar voor het simpele browsen, office en films kijken moet je zonder problemen een werkdag kunnen doorkomen.

Met de nieuwe M1 is de performance qua accu duur natuurlijk extreem toegenomen en tegenwoordig hebben ze in het OS ook wat getweaked voor langere accu duur dus het zal sowieo een wereld van verschil zijn t.o.v. je gewend bent/was.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Omdat de batterij performance uitstekend is hoef ik mijn M1 MBA maar 1x per 5-6 dagen te laden. Voor ik op 200 zit is ie al wel afgeschreven denk ik ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummer2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik wil via terminal een opstart usb stick maken met catalina voor een oude MacBook maar ieder commando wordt “killed”
Nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Nummer2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:26:
Ik wil via terminal een opstart usb stick maken met catalina voor een oude MacBook maar ieder commando wordt “killed”
Wat heb je precies gedaan dan?

Zorg dat je de USB stick eerst formatteert met schijfhulpprogamma en kiest voor MacOS Journaled, geef het de naam Untitled

Daarna gewoon:

code:
1
sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Tomba schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:19:
Omdat de batterij performance uitstekend is hoef ik mijn M1 MBA maar 1x per 5-6 dagen te laden. Voor ik op 200 zit is ie al wel afgeschreven denk ik ;)
Als je de laptop 2-3 uur per dag gebruikt, kom je wel op 5-6 dagen. Maar ik denk dat de door Apple geadverteerde 18 uur voor licht gebruik ongeveer door 2 gedeeld kan worden bij normaal gebruik met een wat hogere brightness en dat die rond 9 uur snel minder worden over de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Stevie07 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Is dit een probleem specifiek op de macbooks dan? Op mijn mac mini heb ik nergens last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

gold_dust schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Als je de laptop 2-3 uur per dag gebruikt, kom je wel op 5-6 dagen. Maar ik denk dat de door Apple geadverteerde 18 uur voor licht gebruik ongeveer door 2 gedeeld kan worden bij normaal gebruik met een wat hogere brightness en dat die rond 9 uur snel minder worden over de tijd.
Klopt het is niet mijn werk laptop, maar ik verwacht in 1 sitting toch wel meer te halen dan 9 uur (mits ik geen Teams hoef te gebruiken, die zuigt mijn Intel MBP2017 in 2 uur helemaal leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Oon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Is dit een probleem specifiek op de macbooks dan? Op mijn mac mini heb ik nergens last van
Volgens mij kan het voorkomen op alle M1 macs. Dat is althans wat ik gevonden heb op internet.
Zelf had ik er ook last van, maar met die nieuwe (beta) app lijkt het opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Ik vind de batterijduur wel duidelijk achteruitgegaan met elke nieuwe update. Merken anderen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Ambling_Alp schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:41:
Ik vind de batterijduur wel duidelijk achteruitgegaan met elke nieuwe update. Merken anderen verschil?
Nee, geen last van. Maar zoveel updates zijn er toch niet geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik merk dit niet eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Stevie07 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Nee, geen last van. Maar zoveel updates zijn er toch niet geweest?
Tomba schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik merk dit niet eigenlijk.
Kan dat ik het me inbeeld, maar vind dat hij opeens sneller van rond de 85 naar 65 lijkt te gaan, zonder bar veel te doen. Maar wellicht let ik niet goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Nummer2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:26:
Zou je inderdaad toch even iets meer info aan willen dragen? Over het proces dat je volgt, de instructies die je volgt, enz.

"Killed" krijg je alleen te zien in de Terminal, wanneer jijzelf of iets anders besluit het process echt te stoppen. Door bijvoorbeeld op <ctrl><c> te duwen :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nummer2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
Greatsword en Liegebeest,

Bedankt voor de hulp, ondertussen deze stick kunnen maken op een iMac (intel).

vr groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 23:58
Ambling_Alp schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:27:
[...]

[...]

Kan dat ik het me inbeeld, maar vind dat hij opeens sneller van rond de 85 naar 65 lijkt te gaan, zonder bar veel te doen. Maar wellicht let ik niet goed op.
Heb het zelfde gevoel! Ik doe zeer zeer zeer zeer lichte taken ermee en batterij drop is goed te merken zodra hij van de 100% af is..
Standby tijden lijken wel hetzelfde te zijn....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik denk dat dit precies het punt is, dit is ook wat ik bij mijn iPhone, iPad en oude MBA zie. De software wordt met elke update zwaarder en de batterij wordt over de tijd steeds minder dus gaat het dubbelop met het achteruit gaan van de batterijduur. De geadverteerde batterijduur geldt waarschijnlijk alleen voor de eerste release van het OS en niet na de zoveelste update.

Ik ga vrijwel zeker voor een Mini in plaats van een Air, naast hdmi, ethernet en meer usb poorten, lijkt het me ideaal om eens een keer geen batterij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
gold_dust schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:49:

Ik ga vrijwel zeker voor een Mini in plaats van een Air, naast hdmi, ethernet en meer usb poorten, lijkt het me ideaal om eens een keer geen batterij te hebben.
Dan zien we je wel in [Mac Mini (M1) (2020)] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik heb nu sinds aan paar dagen een Macbook Air M1.
Het is voor mij ook de overstap vanuit Windows en bevalt eigenlijk tot dusver heel goed. :)

Enige vraag die ik heb is dat ik "Geoptimaliseerd opladen" aan heb staan. Juist met het idee dat ik op dit moment toch veel thuis werk en hij niet boven de 80% gaat. Moet ik meer geduld hebben, want tot nu toe laad hij hele tijd boven de 80%. Ik kon ook niet direct een optie vinden, om bijv aan te geven van stop hier nu maar even met bijladen. Of leert hij ook als je hem aan de lader houdt, dat hij dan de accu op gegeven moment gaat gebruiken zoals hij nu op 100 zit dat ie terug laat lopen tot 80? Of zal ik hem zelf eerst een aantal keer onder de 80 moeten laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@StygMa Ik gebruik mijn Air wisselend maar wat ik tot nu toe gezien heb sinds begin december dat hij drie x tot 80% geladen heeft en rest gewoon tot 100%. Uit mijn hoofd tegen de 30 laad cycles. Ik heb het dus al weken niet meer gezien en geen idee of het werkt. Als dit je boeit er is een app voor waar je het in kan stellen.. Volgens mij te vinden in topic Big Sur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
Wanneer ik mijn MBA (M1 2020) uitzet dan start deze automatisch weer opnieuw op.

Het maakt geen verschil of die wel of niet aan de lader hangt. En ook via Touch ID 'hard' uitzetten maakt geen verschil. Hij is wel 'uit te zetten' door op 'zet uit' te klikken en hem dan dicht te klappen, maar dat is niet echt een oplossing en bovendien ook niet de bedoeling. Meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
raidlabs schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:21:
Wanneer ik mijn MBA (M1 2020) uitzet dan start deze automatisch weer opnieuw op.

Het maakt geen verschil of die wel of niet aan de lader hangt. En ook via Touch ID 'hard' uitzetten maakt geen verschil. Hij is wel 'uit te zetten' door op 'zet uit' te klikken en hem dan dicht te klappen, maar dat is niet echt een oplossing en bovendien ook niet de bedoeling. Meer mensen met dit probleem?
Veel te weinig info.

Wat bedoel je met start automatisch op?

Als je het scherm dichtklapt gaat hij dan niet naar stand-by maar start hij daadwerkelijk opnieuw op?

Wat heb je zelf allemaal al gedaan? Al een doekje over je toetsenbord gehaald?

Hardware al gereset? pram nvram reset Mac?

Draai je toevallig geen Beta software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
Ik draai geen beta. MacOS draait op de laatste versie.

Stand-by modus werkt naar behoren. Het zijn geen restarts na het dicht doen en openen van het lid bij een running OS (na inlog). Dichtklappen van scherm na inlog, zorgt dat het systeem naar verwachting in stand-by gaat. Ook het weer openen van het scherm werkt prima (geen herstart).

Het zit 'm in het volgende: ik zet de Mac uit via het Apple logo linksboven en dan 'zet uit'. De laptop gaat inderdaad uit maar na 2/3 sec gaat deze automatisch weer aan en wordt macOS herstart. Opvallend is dat wanneer ik tussen het moment van 'zet uit' en binnen die 2/3 sec het scherm dichtklapt de laptop uitblijft (en dus niet herstart). Wanneer ik het scherm weer openklap, start macOS automatisch weer op zonder het aanzetten via de Touch ID knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
Ik zie online verschillende threads die mij nu de indruk geven dat dit volgens verwachting is: Apple zou de Macs zou hebben ingesteld dat deze automatisch opstarten bij het open klappen van het scherm (of inpluggen van de power kabel). Ik kom van een MBP uit 2014 waarbij dit niet het geval was en tot op heden is het me gewoon niet opgevallen (MBA M1 aankoop in December gedaan). Ik vraag me nu af of het hierboven beschrevene normaal is of niet. Iemand die dit kan bevestigen?

https://discussions.apple.com/thread/8503362
https://www.idownloadblog...-on-when-the-lid-is-open/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
raidlabs schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:46:
Ik zie online verschillende threads die mij nu de indruk geven dat dit volgens verwachting is: Apple zou de Macs zou hebben ingesteld dat deze automatisch opstarten bij het open klappen van het scherm (of inpluggen van de power kabel). Ik kom van een MBP uit 2014 waarbij dit niet het geval was en tot op heden is het me gewoon niet opgevallen (MBA M1 aankoop in December gedaan). Ik vraag me nu af of het hierboven beschrevene normaal is of niet. Iemand die dit kan bevestigen?

https://discussions.apple.com/thread/8503362
https://www.idownloadblog...-on-when-the-lid-is-open/
Klopt, dit is al sinds 2016 (re-design) het nieuwe normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raidlabs
Greatsword schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Klopt, dit is al sinds 2016 (re-design) het nieuwe normaal.
Helder, wist ik niet en omdat ik kom vanaf een oude Mac is dat best even verwarrend.

Wat ik mij echter nog afvraag. Is het normaal dat de Macbook automatisch het systeem opnieuw start na uitzetten en 2/3 sec wachten met het geopend/ongewijzigd laten van het scherm (scherm is dus niet dicht geklapt geweest)? Dat is namelijk een klein nuance verschil met het dicht doen en dan weer openen waarna het systeem start.

Ik wacht namelijk altijd die 2/3 seconden om zeker te zijn dat het systeem ook echt uit is ipv in de stand-by modus is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
raidlabs schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:57:
Wat ik mij echter nog afvraag. Is het normaal dat de Macbook automatisch het systeem opnieuw start na uitzetten en 2/3 sec wachten met het geopend/ongewijzigd laten van het scherm (scherm is dus niet dicht geklapt geweest)? Dat is namelijk een klein nuance verschil met het dicht doen en dan weer openen waarna het systeem start.

Ik wacht namelijk altijd die 2/3 seconden om zeker te zijn dat het systeem ook echt uit is ipv in de stand-by modus is gegaan.
Nee, dat herken ik niet, maar daarom zei ik ook check even het toetsenbord. Misschien dat er een vuiltje of vetvlek o.i.d. van de vingers op zit waardoor hij automatisch weer wordt ingeschakeld.

Anders even de hardware reset doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:47
raidlabs schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:21:

Dit herken ik, uitzetten lukt niet, hij doet dan een reboot. Dit zonder sluiten van het scherm, stationair op de desk. Dit gebeurde bij mij deze week na wekenlang 'aan' te zijn geweest. De oplossing die bij mij werkte is om een keer een 'safe mode' te booten meen ik, daarna alles weer normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
Ik heb iets goed verprutst....hoop dat iemand me kan helpen:

Ik ga straks mijn Macbook M1 verkopen en wilde hem van een schone installatie voorzien. Nu heb ik in het schijfhulpprogramma op 'wis' geklikt ipv 'wis volumegroep'. Hierbij is dus o.a. het admin account verwijderd.

Nu de vraag: hoe kan ik een admin account toevoegen vanuit dit schijfhulpprogramma? Zodra dat geregeld is kan ik tenminste een nieuwe versie van BigSur installeren. Ik ben geen enórme technische nerd, dus ik kom er helaas niet uit.

Hoop dat iemand me z.s.m. kan helpen <3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
pipapaulus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:28:
Ik heb iets goed verprutst....hoop dat iemand me kan helpen:

Ik ga straks mijn Macbook M1 verkopen en wilde hem van een schone installatie voorzien. Nu heb ik in het schijfhulpprogramma op 'wis' geklikt ipv 'wis volumegroep'. Hierbij is dus o.a. het admin account verwijderd.

Nu de vraag: hoe kan ik een admin account toevoegen vanuit dit schijfhulpprogramma? Zodra dat geregeld is kan ik tenminste een nieuwe versie van BigSur installeren. Ik ben geen enórme technische nerd, dus ik kom er helaas niet uit.

Hoop dat iemand me z.s.m. kan helpen <3 :)
Werkt dit niet? : https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh27903/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
Nee, omdat ik op 'wis' ipv 'wis volumegroep' had geklikt. Hierdoor was álles foetsie en kon ik ook geen frisse installatie meer doen. Inmiddels flink wat zoekwerk verder is dit de oplossing gebleken:
To reinstall macOS big sure on MacBook Air :
utilities window choose Utilities > Terminal from the menu bar

Type resetpassword in Terminal

Click on the Reset Password box(any where) and from menu bar select Recovery Assistant > Erase Mac from the menu bar

(even if there no user inside the box)
4. Click Erase Mac in the window that opens When done, your Mac will restarts.
5. follow the steps in wizard , Until you see Exit to Recovery Utilities.
6. select Reinstall Mac OS Big Sure
Nu nog 3+ uur wachten tot BigSur is gedownload :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
pipapaulus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Nee, omdat ik op 'wis' ipv 'wis volumegroep' had geklikt. Hierdoor was álles foetsie en kon ik ook geen frisse installatie meer doen. Inmiddels flink wat zoekwerk verder is dit de oplossing gebleken:

[...]

Het duurt even, maar dan heb je ook wat :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
pipapaulus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:53:
[...]

[...]

Been there done that.... Weet precies hoe het voelt :+
Had voor het eerst een mac gekocht en na heel veel software te hebben getest wilde ik een schone installatie doen. Het werd te schoon. 8)7
Achja zo hebben we toch nog iets geleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Vraagje voor M1 MacBook gebruikers in het algemeen. Hoe hebben jullie je energiebesparende functies ingesteld. Zodra mijn laptop van de netstroom af is heb ik hem wel erg zuinig ingesteld (beeldscherm na twee minuten uit, geen notificaties, etc.). Maar ik vraag me af of dat tegenwoordig allemaal wel zo strikt nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
PrimusIP schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:14:
Vraagje voor M1 MacBook gebruikers in het algemeen. Hoe hebben jullie je energiebesparende functies ingesteld. Zodra mijn laptop van de netstroom af is heb ik hem wel erg zuinig ingesteld (beeldscherm na twee minuten uit, geen notificaties, etc.). Maar ik vraag me af of dat tegenwoordig allemaal wel zo strikt nodig is.
Het beeldscherm na enkele minuten uit doe ik ook. Maar verder niets, het beeldscherm is namelijk de grootgebruiker. De achtergrondtaken vallen daarbij in het niet, en kan je rustig aanlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Een vraagje (naar de bekende weg):

Zou ik mijn MacBook kunnen booten met een (ARM) Linux live USB stick?
Ik weet dat er op het internet wel het eea. over te vinden is, maar ik heb nog niet kunnen vinden over of dat ook nog werkt met een M1 MacBook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
PrimusIP schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:52:
Een vraagje (naar de bekende weg):

Zou ik mijn MacBook kunnen booten met een (ARM) Linux live USB stick?
Ik weet dat er op het internet wel het eea. over te vinden is, maar ik heb nog niet kunnen vinden over of dat ook nog werkt met een M1 MacBook.
Er is momenteel een project gaande om Ubuntu draaiende te krijgen op M1, maar omdat Apple het een en ander net ietsje anders heeft gedaan is het wat lastiger (niet onmogelijk) draaiende te krijgen.

https://corellium.com/corellium.com/blog/linux-m1

Ik kijk er zelf ook naar uit want ik ben een beetje klaar met MacOS maar ik hou wel van de formfacfor en de m1

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dank je! Fijn dat het al mogelijk is. Maar zoals je ook al zei, wel hoop gedoe. Voor mij gaat die oplossing een stap te ver om als ik 'even' een linux drive wil starten ik dingen via de command line moet wijzigen om vervolgens daarna het weer terug te moeten zetten.

Persoonlijk houd ik best van macOS. Maar ik deed vroeger wel eens 'iets' met Linux VM's, maar er is zover ik weet geen gratis VMware te krijgen voor M1 en voor mij is het te onbelangrijk om voor Parallels te betalen.

[ Voor 38% gewijzigd door PrimusIP op 06-08-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 11:45
Kan iemand mij een goede sleeve die passend is en ook echt beschermd aanbevelen?
Leer en filt beschermd beschermt alleen tegen krassen niet deuken.

Ik kocht altijd van be.ez larobe sleeves voor al mijn macbooks. Die waren voor specifieke modellen gemaakt, pasten dus precies en hadden een goede laag polyurethaan. Als ik ze aan het einde van de rit weer verkocht zagen ze er altijd als nieuw uit.
Helaas is dat merk nu failliet. Heb nog net een 13inch model ‘old stock’ ergens kunnen vinden maar ik moet maar hopen dat dit goed gaat passen. Zijn er misschien andere merken die dit doen? Ik kon ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@sharkzor Er was altijd een topic voor, maar daar wordt blijkbaar ook niet meer in gepost.

[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2

Hier staan genoeg sleeves tussen met dikke padding.

https://www.appelhoes.nl/MacBook-Air-13-inch-2018-sleeves

[ Voor 26% gewijzigd door Greatsword op 07-08-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik neem die van mij meestal gewoon los in de tas mee. Het voordeel voor mij is nu net dat hij zo ontzettend compact is en makkelijk overal in past. Ik heb boeken die lomper zijn en als ik de iPad Pro zie vraag ik me af of die nou echt zoveel handzamer is.

Als ik echt op reis ga met back pack doe ik hem in mijn oude MacBook Air 2017 sleeve. Die is ietsje te groot, maar dat maakt me dan niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 11:45
Greatsword schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:48:
@sharkzor Er was altijd een topic voor, maar daar wordt blijkbaar ook niet meer in gepost.

[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2

Hier staan genoeg sleeves tussen met dikke padding.

https://www.appelhoes.nl/MacBook-Air-13-inch-2018-sleeves
Ok die van MW lijkt een kanshebber.
Volgens hun website gebruiken ze ook dat materiaal al lijkt het wat dunner.

https://www.appelhoes.nl/...13-inch-2016-sleeve-Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExportZeeuw1985
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-09 22:06
Update MacOS 11.5.2 staat klaar voor download.
3,45 GB groot.

geen verder informatie als , Bugfixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ExportZeeuw1985 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:38:
Update MacOS 11.5.2 staat klaar voor download.
3,45 GB groot.

geen verder informatie als , Bugfixes.
Is 2 dagen geleden uitgekomen inderdaad:
https://www.macrumors.com...le-releases-macos-11-5-2/

Blijf het absurd vinden hoe lang zo’n update moet duren, na 20-25 minuten was ie pas klaar en daarna moest ik zelfs mijn MBA M1 hard uitzetten want kreeg na inloggen alleen een Beachball…. Dat doet Microsoft toch wel beter voor elkaar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinan10
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:33
Weet iemand hoe ik verberg mijn e-mail functie helemaal kan uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 13:15
Tomba schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Is 2 dagen geleden uitgekomen inderdaad:
https://www.macrumors.com...le-releases-macos-11-5-2/

Blijf het absurd vinden hoe lang zo’n update moet duren, na 20-25 minuten was ie pas klaar en daarna moest ik zelfs mijn MBA M1 hard uitzetten want kreeg na inloggen alleen een Beachball…. Dat doet Microsoft toch wel beter voor elkaar….
Ben je grappig:P? Ik kan een boek volschrijven over absurd lange windows updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

WouterL schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:56:
[...]

Ben je grappig:P? Ik kan een boek volschrijven over absurd lange windows updates.
Ja sorry zo ervaar ik t ;) op mijn gamePC (i5-9600K/16GB/2TB NVMe SSD) en mijn oude laptop (i5-6300U/8GB/512GB NVMe SSD) gaan de Windows updates echt mega snel. Zowel mijn MBP 2018 (i5/8GB/256GB) als mijn MBA M1 (8/8/16/1TB) doen er 15-30 minuten over…) gaat dat bij jou sneller dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 13:15
Tomba schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:41:
[...]

Ja sorry zo ervaar ik t ;) op mijn gamePC (i5-9600K/16GB/2TB NVMe SSD) en mijn oude laptop (i5-6300U/8GB/512GB NVMe SSD) gaan de Windows updates echt mega snel. Zowel mijn MBP 2018 (i5/8GB/256GB) als mijn MBA M1 (8/8/16/1TB) doen er 15-30 minuten over…) gaat dat bij jou sneller dan?
Hangt van de update af natuurlijk, maar het is geen uitzondering dat ik snelle machines maar liefst 4-5 uur heb laten updaten door een gebrekkige windows installer.. (windows). en ja, ook de OSX installs vind ik traag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 21:26
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met een issue op m'n M1 air. Kom over van een oude Pro die nog Catalina draaide waar het geen punt was om externe apps te installeren.

Na de installatie van een app moet ik in de beveiligingsomgeving aanzetten dat er ook andere apps toegang mogen krijgen. Als ik echter voor 1 van de 2 opties kies geeft ie aan dat er geen beheerder is waardoor er niets veranderd kan worden.

Ik sta zelf toch echt als beheerder in MacOs, hoe los ik dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
SteffenV schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:42:
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met een issue op m'n M1 air. Kom over van een oude Pro die nog Catalina draaide waar het geen punt was om externe apps te installeren.

Na de installatie van een app moet ik in de beveiligingsomgeving aanzetten dat er ook andere apps toegang mogen krijgen. Als ik echter voor 1 van de 2 opties kies geeft ie aan dat er geen beheerder is waardoor er niets veranderd kan worden.

Ik sta zelf toch echt als beheerder in MacOs, hoe los ik dit op?
Dit in terminal invoeren:

code:
1
sudo spctl --master-disable

Zie ook onderstaande als je het weer ongedaan wilt maken.

https://osxdaily.com/2016...nywhere-macos-gatekeeper/

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
Dank voor je reactie! Heb het geprobeerd maar als ik de extensies in wil schakelen moet ik weer naar hetzelfde menu en kan er geen beheerder worden gevonden. (zit op Big Sur 11.5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
SteffenV schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:25:
Dank voor je reactie! Heb het geprobeerd maar als ik de extensies in wil schakelen moet ik weer naar hetzelfde menu en kan er geen beheerder worden gevonden. (zit op Big Sur 11.5.1)
Wees wat concreter, welk programma, screenshots van de meldingen etc.
Is de extensie compatible met M1 of Rosetta?

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 18-08-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffenV
Ik probeer Paragon NTFS te installeren, zou M1 compatible moeten zijn.

Via Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging wil ik systeemextensies instellen.Na het invoeren van m'n wachtwoord kan ik doorklikken. Je krijgt dan de melding om de Mac uit te zetten, weer opnieuw aan te zetten en de knop ingedrukt te houden tot je in het menu komt.

Vervolgens ga ik naar Opties en Beveiligingsbeleid. Je kunt daar aanvinken dat je verminderde beveiliging wil maar dat werkt dus niet door onderstaande melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVHsZqRWXcU98kGGo_FURaJeK2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BxOLgcSApheAfUoQXkabosbM.jpg?f=user_large

• PrimusIP
Dat is raar. Je account heeft wel volle admin rechten?

Ik heb zoiets moeten doen voor encryptie software (veracrypt). Dat lukte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:54
Omdat ik geen topic heb kunnen vinden gewijd aan accessoires voor de MacBook Air M1 stel ik mijn vraag hier. Indien ik niet goed heb gekeken en er dus wel zo'n topic bestaat dan mag mijn post worden verplaatst.

Ik heb een MBA M1 en nu is mijn Thule hoes/sleeve, al weer enige jaren oud en nog afkomstig van/bij mijn MBP Pro 2014, aan het scheuren en lelijk aan het worden. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe sleeve voor mijn MBA M1.

Een sleeve moet voor mij zo krap mogelijk zijn. Een vak(je) voor mijn oplader en USB-C hub would be nice, maar een los bijbehorend zakje/vakje is ook geen probleem. Voor mijn 14" Windows lapje heb ik zo'n (cheap) sleeve met los zakje van Amazon. Helaas schrijft mijn MBA M1 daarin alle kanten uit.

Natuurlijk, op Amazon is een veelvoud aan ogenschijnlijk strak passende sleeves te vinden, waarvan van allen wordt aangegeven dat deze voor de MBA M1 is, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Hebben jullie een sleeve? En welke is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 08:49
Ik neem mijn Macbook eigenlijk nooit mee zonder mijn rugtas. Ik vind het maar lastig, een losse laptop onder mijn arm. Meestal neem ik ook wat andere spulletjes mee. Dus geen sleeve, maar gewoon los in het laptopvak van de rugtas.
Maar inderdaad, sterkte met je zoektocht, de keuze aan sleeves is onmogelijk groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
RicoK schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:59:
Nee, ik breng mijn laptop meestal mee in een kleine schoudertas waar mijn MacBook tot mijn verbazing in past. Enkele keer in rugtas, ook zonder sleeve.
Ik heb nog een sleeve van mijn oude MacBook, die wat groter is. Die gebruik ik een enkele keer als wat extra bescherming wil met berg bagage. Maar dat is heel zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Bedankt, maar omdat hier geen exacte binnenafmetingen bijstaan en alleen een 'vage' omschrijving als 13 inch is dit voor mij een gok.

@Of-Aaargh en @PrimusIP Bedankt. Mijn Windows werklaptop gaat ook gewoon in mijn rugtas mee. De sleeve voor mijn (privé) MBA M1 is om deze netjes weg te leggen in de lade waarin ook wel eens andere zaken worden opgeborgen. Omdat de lade niet zo heel erg ruim is, zoek ik o.a. om die reden een zo nauw mogelijk sluitende sleeve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 19:08
MacBook Air 8/256gb nu bij bol voor 975 euro. Kopen of wachten op de nieuwe die volgend jaar uitkomt? De nieuwe zal uiteraard stukje duurder worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjuuls92 op 23-08-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Sjuuls92 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:27:
MacBook Air 8/256gb nu bij bol voor 975 euro. Kopen of wachten op de nieuwe die volgend jaar uitkomt? De nieuwe zal uiteraard stukje duurder worden.
Geen bijzondere prijs, laagste tot nu toe was 875 nieuw bij Amazon.

Tegenwoordig ook vaker tweedehands rond de 850-900 te krijgen.

Als je kan/wilt wachten zou ik dat zeker doen. Als je hem echter snel nodig hebt doe je zeker geen miskoop qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 19:08
Greatsword schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

Geen bijzondere prijs, laagste tot nu toe was 875 nieuw bij Amazon.

Tegenwoordig ook vaker tweedehands rond de 850-900 te krijgen.

Als je kan/wilt wachten zou ik dat zeker doen. Als je hem echter snel nodig hebt doe je zeker geen miskoop qua performance.
Ah oke, ik kan nog wel even wachten! Bedankt

• merlin1201
  • Laatst online: 11:03
Wat is de maximale snelheid die de M1 kan halen op wifi 802.11 b,g,n,ax
Mijn glasvezel is momenteel 500/500 en straks 1000/1000. benieuwd of ik die snelheid haal draadloos.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Quakie
op AC heb ik moeite om 500/500 te halen, redelijk goede wifi hier. Ik zit meestal rond 45MB..
Bij interne netwerk en met hele grote files wilt het naar 55 a 60MB gaan...

(performance op MBP13 uit 2013 was beter met zijn 3 antennes ipv huidige 2)

Wat draai je zelf voor Wifi>?

• Tomba

Tomba

merlin1201 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:57:
Wat is de maximale snelheid die de M1 kan halen op wifi 802.11 b,g,n,ax
Mijn glasvezel is momenteel 500/500 en straks 1000/1000. benieuwd of ik die snelheid haal draadloos.
Op mijn AX netwerk verbindt de MBA M1 met 866 Mbps (Max met 2x2 haalbaar), met testen via iPerf haal ik zo'n 600Mbps. (Heb maar 200 Mbit internet dus Speedtest kan ik niet doen voor je ;) )
[SUM] 0.00-10.00 sec 723 MBytes 606 Mbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 722 MBytes 605 Mbits/sec receiver
Mijn iPad Pro M1 (die schijnbaar 3x3 antennes heeft?) connect met 1300 zie ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 26-08-2021 11:01 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De snelheid van wifi neemt rap af als er een muur of plafond tussen het accesspoint en je laptop zit. De snelheden die theoretisch mogelijk zijn met WiFi ax haal je in de praktijk niet altijd (of eigenlijk vaker niet dan wel). Tenzij je naast je accesspoint gaat zitten natuurlijk, maar dan kun je beter een USB4>Ethernet-dongle kopen en hem bedraad aansluiten.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• merlin1201
Quakie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:24:
op AC heb ik moeite om 500/500 te halen, redelijk goede wifi hier. Ik zit meestal rond 45MB..
Bij interne netwerk en met hele grote files wilt het naar 55 a 60MB gaan...

(performance op MBP13 uit 2013 was beter met zijn 3 antennes ipv huidige 2)

Wat draai je zelf voor Wifi>?
Ik gebruik nu wifi 6 ax en haal nu het maximale 500 van 500. ik zit 5 meter vanaf de modem (kpn)
Eerdaags gaat de snelheid naar 1000 dus ik ben benieuwd in hoeverre ik deze snelheid zal halen.
Uiteraard is een usb-c 2 gigabit adapter mogelijk, maar als ik draadloos ->800 gaat zijn nou dan ben ik dik tevreden, lol met mijn gebruik is 100 al voldoende ;-) maar dat terzijde

• Quakie
Herkenbaar.

Ben van mening dat je single Usage moet los laten bij >200 Mbit lijnen. Meerdere gebruikers die lijn intensief gebruiken ipv 1 persoon.

Paar weken geleden grote update van spel binnen gehaald. Mijn zoontje op zijn switch en ik op ps. Dan vind ik dat snelle lijn echt loont. WiFi is brak van switch maar hij zat aan zijn Max en de ps haalde ook wel hoge snelheden.

• Tomba

Tomba

merlin1201 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Ik gebruik nu wifi 6 ax en haal nu het maximale 500 van 500. ik zit 5 meter vanaf de modem (kpn)
Eerdaags gaat de snelheid naar 1000 dus ik ben benieuwd in hoeverre ik deze snelheid zal halen.
Uiteraard is een usb-c 2 gigabit adapter mogelijk, maar als ik draadloos ->800 gaat zijn nou dan ben ik dik tevreden, lol met mijn gebruik is 100 al voldoende ;-) maar dat terzijde
Zie mijn post, das met een WiFi6 (802.11ax) Access Point getest recht naast het AP. Max verbinding die je krijgt is 866Mbit/s Bruto wat dus zorgt voor zo'n 600Mbit/s netto. >800Mbit/s ga je gewoonweg nooit halen met een 2x2 MiMo kaart zoals die in de MBA M1 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvnl
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-08-2021
Gister nieuwe MBA gekocht. Valt rond de 80% batterij uit en gaat daarna niet meer aan totdat hij aan de muur gehangen heeft. Kan er verder nog geen patroon in vinden. Terug voor een vervangende unit, of heeft iemand een quick-fix? Waar zou het door kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wvnl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:02:
Gister nieuwe MBA gekocht. Valt rond de 80% batterij uit en gaat daarna niet meer aan totdat hij aan de muur gehangen heeft. Kan er verder nog geen patroon in vinden. Terug voor een vervangende unit, of heeft iemand een quick-fix? Waar zou het door kunnen komen?
Ik zou 'm één keer tot 100% laten laden, en dan kijken of het weer gebeurt. Zo ja, direct terug naar de winkel. Een gloednieuwe laptop moet direct goed werken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwinnn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:40
Om even in te haken op de wifi snelheid ik haal hier met een KPN box op ongeveer 3 meter van de box gemiddeld 750Mbit/s down maar dan zitten er verder geen muren of plafonds tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels mijn air getest op 1 GBs en ik moet zeggen dat ik de snelheid behoorlijk vind.
afstand 5 meter en 1 muur omdat de modem in een meterkast staat.
Download 860/600. Upload snelheid loopt wat achter maar wel dik tevreden met de download op wifi 6

[ Voor 3% gewijzigd door merlin1201 op 02-09-2021 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Deze sleeve past mooi strak:
pricewatch: MW 410077 Rood
En is van fijn traagschuim.

Alle kleurtjes:
https://my-mw.com/product...e-for-new-macbook-air-13/
RicoK schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:59:
Omdat ik geen topic heb kunnen vinden gewijd aan accessoires voor de MacBook Air M1 stel ik mijn vraag hier. Indien ik niet goed heb gekeken en er dus wel zo'n topic bestaat dan mag mijn post worden verplaatst.

Ik heb een MBA M1 en nu is mijn Thule hoes/sleeve, al weer enige jaren oud en nog afkomstig van/bij mijn MBP Pro 2014, aan het scheuren en lelijk aan het worden. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe sleeve voor mijn MBA M1.

Een sleeve moet voor mij zo krap mogelijk zijn. Een vak(je) voor mijn oplader en USB-C hub would be nice, maar een los bijbehorend zakje/vakje is ook geen probleem. Voor mijn 14" Windows lapje heb ik zo'n (cheap) sleeve met los zakje van Amazon. Helaas schrijft mijn MBA M1 daarin alle kanten uit.

Natuurlijk, op Amazon is een veelvoud aan ogenschijnlijk strak passende sleeves te vinden, waarvan van allen wordt aangegeven dat deze voor de MBA M1 is, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker626 op 02-09-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Nou, hehe, ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb deze sleeve van tomtoc besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Replic
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-02 06:55

Replic

Derping Cheegon

Inmiddels de Macbook 2 dagen in huis, na weet ik hoeveel video's toch de knoop doorgehakt, gaat over 2 maanden (of meer) wel door naar mijn partner omdat ik graag de grotere broer (14 of 16 Inch) wil hebben (die hopelijk in November uit komt).

Tot nu toe erg te spreken over de snelheid van de Macbook, deze zelf gekocht voor 1249, De 512GB versie met 8 CPU / 8 GPU en 8GB Ram.

Wel even uitzoeken wat allemaal Native werkt met de M1.

Replic Cheegon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Replic schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:10:

Één van mijn leerlingen verwees me naar deze site voor die vraag -> https://isapplesiliconready.com/

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Replic schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:10:

Zou me er niet zoveel zorgen over maken, wat niet Native is werkt meestal gewoon via Rosetta.

• Replic
  • Laatst online: 13-02 06:55

Replic

Derping Cheegon

Greatsword schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:19:
[...]

Zou me er niet zoveel zorgen over maken, wat niet Native is werkt meestal gewoon via Rosetta.
Heb je ook gelijk in :)

Replic Cheegon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ja, enige dingen die niet of verkeerd werken zijn rare dingen als virtualisatie (virtual box bijvoorbeeld), porting software en spul dat met bepaalde kernel extensies, hardware, etc.
'Gewone' normale software draait met rosetta prima en niet eens merkbaar slomer dan op een intel machine heb ik het idee.
Wat dat betreft heb ik meer gedoe gehad met toen macOS stopte met 32 bit ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
  • Laatst online: 27-07-2024
Poeh ik twijfel nog. Wil aankomende week een iPad pro 2021 met magic keyboard OF de Macbook air M1 aanschaffen. Ben mij aan het inlezen via Youtube.

99% gebruik ik voor internet, Netflix/Videoland/Spotify/Youtube, foto’s en Microsoft Office tekstverwerking.

Hoe meer Youtube vergelijkingen kijk, hoe meer ik twijfel 😂

[ Voor 38% gewijzigd door d.castello op 12-09-2021 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:10
d.castello schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:58:
Poeh ik twijfel nog. Wil aankomende week een iPad pro 2021 met magic keyboard OF de Macbook air M1 aanschaffen. Ben mij aan het inlezen via Youtube.

99% gebruik ik voor internet, Netflix/Videoland/Spotify/Youtube, foto’s en Microsoft Office tekstverwerking.

Ik heb een MacBook Air M1 en een iPad Pro 11" (2020-model). Ik gebruik mijn MBA niet voor het kijken van series en films, dat apparaat vind ik te onhandig om te gebruiken in bed of op de bank.
De iPad daarentegen, is ideaal in bed of op de bank om video's te bekijken. Kijk dus vooral naar de fysieke vormfactor van het apparaat en of dit past met wat je voor ogen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

VirinR schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:39:
[...]

Ik heb een MacBook Air M1 en een iPad Pro 11" (2020-model). Ik gebruik mijn MBA niet voor het kijken van series en films, dat apparaat vind ik te onhandig om te gebruiken in bed of op de bank.
De iPad daarentegen, is ideaal in bed of op de bank om video's te bekijken. Kijk dus vooral naar de fysieke vormfactor van het apparaat en of dit past met wat je voor ogen hebt.
@d.castello
Ik heb zowel de MBA M1 als de 12.9 IPP 2021. Ik kijk juist vaker series en films op mijn MBA als ik in bed lig omdat ie dan stabiel op mijn borst kan staan. De iPad moet ik dan altijd stabiliseren en das kak. Dat gezegd hebben is het MiniLED Display wel veel mooier dan die op de MBA.
Voor op de bank vind ik beiden niet zo geschikt; de MBA mist dan toch wel touch en de 12.9 is veel te lomp en zwaar daarvoor. Daar zou ik juist de 11 IPP weer het beste vinden passen.
Voor ‘office’ werk en multitasking komt de IPP nog niet in de buurt van wat de MBA dankzij MacOS kan, maar die mist dan wel weer de gigantische zwik aan apps die de iPad weer heeft dus ja keuze is lastig… (daarom heb ik beiden I guess :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
VirinR schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:39:
[...]

Beiden apparaten, toe maar. Lastige keus om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d.castello
Tomba schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:45:
[...]

@d.castello
Ik heb zowel de MBA M1 als de 12.9 IPP 2021. Ik kijk juist vaker series en films op mijn MBA als ik in bed lig omdat ie dan stabiel op mijn borst kan staan. De iPad moet ik dan altijd stabiliseren en das kak. Dat gezegd hebben is het MiniLED Display wel veel mooier dan die op de MBA.
Voor op de bank vind ik beiden niet zo geschikt; de MBA mist dan toch wel touch en de 12.9 is veel te lomp en zwaar daarvoor. Daar zou ik juist de 11 IPP weer het beste vinden passen.
Voor ‘office’ werk en multitasking komt de IPP nog niet in de buurt van wat de MBA dankzij MacOS kan, maar die mist dan wel weer de gigantische zwik aan apps die de iPad weer heeft dus ja keuze is lastig… (daarom heb ik beiden I guess :D)
Ja lastige keuze. De Macbook op een externe beeldscherm aansluiten is naar mijn weten fijner. Beeldscherm van de iPad pro 12.9 is veel mooier. 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 08:49
Bedenk je wel dat zelfs een Ipad Pro 11 inclusief Magic keyboard een stuk duurder is dan een Macbook Air (rond 1350,- tegenover 1130,-). Als je naar eenzelfde schermgrootte kijkt, is de Ipad zelfs 1730,-. Dan kun je beter een Macbook Air plus een gewone Ipad kopen (misschien even wachten tot morgenavond om te kijken of er een nieuwe Ipad komt), en dan hou je nog geld over voor bijvoorbeeld een setje Airpods Pro.
Voor het kijken van Youtube en films is de gewone Ipad goed genoeg, en dan kun je je Office dingen en fotobewerking op de Macbook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Dit blijft natuurlijk een MacBook Air topic ;)

Voor mij is MacOS > iPadOS en zal een iPad dus ook nooit een laptop kunnen vervangen.

Tegenwoordig zie ik de Air’s ook al voor 800-850 weg gaan dus dan is het wat mij betreft een no brainer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrimusIP

Ik heb vroeger ook wel getwijfeld, maar kwam tot de conclusie dat ik niet zonder een echte laptop kan. Maar dat hangt jou als gebruiker af of dat ook zo is.

Voor mij de volgende argumenten dat ik voor de MacBook Air m1 gekozen heb en niet een iPad:
- Ik heb volwaardige multi-task nodig,
- Software waar geen iPad versie van bestaat of waarvan die van de iPad niet de zelfde ervaring heeft
- Software die soms ook niet in een appstore te krijgen is (denk aan een Torrent client): ik download het er buiten om.
- File management is zoveel beter op een Mac dan iPad.
- Ik heb een enkele keer dieper toegang nodig tot het systeem (terminal, kernel extensies).
- Ik moet voor mijn werk veel documenten maken, ik wil daarvoor een goed toetsenbord. iPad toetsenbord is niet slecht, maar van een MacBook een stuk beter.
- Macbook is goedkoper dan iPad Pro met toetsenbord. (en laten we eerlijk zijn, dan had ik de pencil ook gewild.)
- Accu van MacBook is nu zo goed, dat voor mij dat voordeel van iPad er bijna niet meer is.
- MacBook is ietsje zwaarder, maar voor mij ook amper nog een ding (halve kilo ofzo?) en formaat is bijna zelfde als iPad Pro. Stel je neemt de iPad zonder beschermhoes en toetsenbord mee, is die vast wat compacter. Aangezien ik dat niet zal doen is dat voordeel er wel van af.

Wat wel voor me mee telt is dat ik hem als mijn primaire computer gebruik. Ik heb geen Windows pc of een iMac in gebruik voor computer taken.

[ Voor 4% gewijzigd door PrimusIP op 12-09-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

d.castello schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:10:
[...]

Ja lastige keuze. De Macbook op een externe beeldscherm aansluiten is naar mijn weten fijner. Beeldscherm van de iPad pro 12.9 is veel mooier. 😬
Als je een extern scherm wil gebruiken en maar 1 apparaat wilt kopen dan is het handsdown de MacBook. Op iPad werkt extern scherm (met paar uitzonderingen) alleen als mirror gebruiken en das gewoon waardeloos. Nog los van de prijs; zoals al door anderen aangegeven is de MBA veel goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
PrimusIP schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:05:
[...]

Ik heb vroeger ook wel getwijfeld, maar kwam tot de conclusie dat ik niet zonder een echte laptop kan. Maar dat hangt jou als gebruiker af of dat ook zo is.

Voor mij de volgende argumenten dat ik voor de MacBook Air m1 gekozen heb en niet een iPad:
- Software waar geen iPad versie van bestaat of waarvan die van de iPad niet de zelfde ervaring heeft
- Software die soms ook niet in een appstore te krijgen is (denk aan een Torrent client): ik download het er buiten om.
- Ik heb een enkele keer dieper toegang nodig tot het systeem (terminal, kernel extensies).
- Ik moet voor mijn werk veel documenten maken, ik wil daarvoor een goed toetsenbord. iPad toetsenbord is niet slecht, maar van een MacBook een stuk beter.
- Macbook is goedkoper dan iPad Pro met toetsenbord. (en laten we eerlijk zijn, dan had ik de pencil ook gewild.)
- Accu van MacBook is nu zo goed, dat voor mij dat voordeel van iPad er bijna niet meer is.
- MacBook is ietsje zwaarder, maar voor mij ook amper nog een ding (halve kilo ofzo?) en formaat is bijna zelfde als iPad Pro. Stel je neemt de iPad zonder beschermhoes en toetsenbord mee, is die vast wat compacter. Aangezien ik dat niet zal doen is dat voordeel er wel van af.

Wat wel voor me mee telt is dat ik hem als mijn primaire computer gebruik. Ik heb geen Windows pc of een iMac in gebruik voor computer taken.
Precies dezelfde ervaring. Ben tot de conclusie gekomen dat ik ze allebei nodig heb. 8)7
Macbook voor de wat serieuzere dingen. Ipad pro voor entertainment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.castello
PrimusIP schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Pagina: 1 ... 20 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.