Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
niels2322 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:20:

- Plex Media server (4K UDH + HDR)

Met name bij het eerste onderwerp ben ik erg benieuwd. Is 8GB voldoende om Plex Media Server goed te kunnen draaien?
Plex is een CPU taak, heb op de Mac Mini met 8GB zonder problemen 6 streams tegelijkertijd getest dus dat is geen probleem.

Qua opslag heb ik zelf 512GB omdat ik gewoon echt veel bestanden heb. De films en series staan bij mij op de NAS dus het is maar net waar jij alles opslaat. Een externe SSD erbij is ook geen ramp.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 15-05-2021 16:23 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25
Is Onedrive nog steeds zo problematisch op de M1? Lees erg wisselende verhalen, maar louter negatief...
Heeft iemand het al aan de praat zonder battery drain etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DRAFTER86 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:58:
Is Onedrive nog steeds zo problematisch op de M1? Lees erg wisselende verhalen, maar louter negatief...
Heeft iemand het al aan de praat zonder battery drain etc.?
Het is nog steeds ruk (maar dat is t ook op Intel Macs ;) )

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:25
Tomba schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:29:
[...]

Het is nog steeds ruk (maar dat is t ook op Intel Macs ;) )
Hm dat is wel extreem onhandig. Werkt bijvoorbeeld Google Drive wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

DRAFTER86 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Geen idee, NextCloud (wat ik zelf gebruik ;) ) in ieder geval wel al is die helaas niet via de Store te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ik weet niet of dit aan mij ligt of aan Big Sur (op 11.3.1) maar hebben meer mensen dat hun dock en launchpad soms random 'freezen'. Soms loopt het helemaal vast (geen crash of iets) maar kan ik op de dock niks meer aanklikken. De trigger op je trackpad om launchpad te openen werkt ook niet. Na een reboot werkt alles weer prima, maar na een dag of 2-3 soms een week begint het gelazer weer tot een verse reboot.

Is dit een bug op Big Sur of verwacht Apple tegenwoordig dat gebruikers 4 keer per dag hun laptop herstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

kevinkrs schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:02:
Ik weet niet of dit aan mij ligt of aan Big Sur (op 11.3.1) maar hebben meer mensen dat hun dock en launchpad soms random 'freezen'. Soms loopt het helemaal vast (geen crash of iets) maar kan ik op de dock niks meer aanklikken. De trigger op je trackpad om launchpad te openen werkt ook niet. Na een reboot werkt alles weer prima, maar na een dag of 2-3 soms een week begint het gelazer weer tot een verse reboot.

Is dit een bug op Big Sur of verwacht Apple tegenwoordig dat gebruikers 4 keer per dag hun laptop herstarten?
Ik herken dit niet, geen enkel probleem mee. Mijn MBA M1 reboot ik alleen bij Updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Da's allemaal leuk en aardig maar het zou ze sieren als ze van de Air ook weer een Air maken. Dit huidige gewicht heeft niets meer met luicht te maken.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 09:54
Zojuist is mijn 4K 60hz usb c - HDMI kabel van Amazon binnen gekomen. De MacBook Air m1 aangesloten op mijn LG OLED C9 en inderdaad, 4K 60hz werkt prima. Ik krijg alleen niet de optie te zien om HDR aan te zetten.. weet iemand hoe dit werkt? Ik wil graag mijn UHD films (met HDR) kijken op mijn OLED tv via HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 23:58

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 09:54
Zoals ik het lees zou de MacBook Air M1 HDR via usb c door moeten geven naar de LG tv (die ondersteunt namelijk ook HDR10). De kabel zou het ook moeten kunnen.. er is iets wat ik niet snap, maar ik weet nog niet wat 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@niels2322 en vinkje staat ook aan? Zelf gok ik dat je kabel toch niet helemaal 100% correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
niels2322 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:39:
Zojuist is mijn 4K 60hz usb c - HDMI kabel van Amazon binnen gekomen. De MacBook Air m1 aangesloten op mijn LG OLED C9 en inderdaad, 4K 60hz werkt prima. Ik krijg alleen niet de optie te zien om HDR aan te zetten.. weet iemand hoe dit werkt? Ik wil graag mijn UHD films (met HDR) kijken op mijn OLED tv via HDMI
Mijn work around voor films is via Plex.

Dus PMS installeren op je MacBook en dan op je LG de plex app installeren.

Zelf rare ervaringen met HDR op een extern scherm. Als het uitstaat is mijn beeld oververzadigd en als ik het inschakel is de hele GUI “washed out”

Net nog even getest met een Mac Mini, de HDMI kabel van de PS5 en een Philips 804 OLED

[ Voor 40% gewijzigd door Greatsword op 21-05-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04
Skidmarks schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:58:
Hebben ze ergens de 16 GB ram 256 ssd spacegray versie op voorraad maar met US keyboard layout? Of is de enige optie de Apple store en dus 2 weken levertijd?
Kan echt niet wennen aan de gewone keyboard layout.
Uiteindelijk op 15 mei bij Apple besteld. Krijg net de verzendbevestiging binnen dat hij a.s. dinsdag wordt geleverd. Dat is dus een week en drie dagen, stuk sneller dan de levertijd die je bij het bestellen ziet (2 juni).

Hij komt helemaal uit China, blijkbaar is er (momenteel) geen lokale voorraad met US keyboards. Nu nog een bluetooth muis bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuuls92
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 19:08
Ik twijfel al enige tijd om een MacBook Air te kopen 8gb/256 voor af en toe op Word voor werk en voor het surfen op het internet thuis. Ik twijfel, omdat ik denk dat ik aan de dikke bezels irriteer en eind dit jaar komt er waarschijnlijk een nieuw design/M2 chip. Wat zouden jullie aanraden? Half jaar wachten of valt het in de praktijk wel mee? Ohja.. Bij bol zie ik dat de Air 1019 euro kost en ik heb nog een Bol waardebon van 50 euro dus minder dan 1000 euro is toch verleidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjuuls92 op 21-05-2021 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Sjuuls92 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:02:
Ik twijfel al enige tijd om MacBook Air te kopen 8gb/256 voor af en toe op Word voor werk en voor het surfen op het internet thuis. Ik twijfel, omdat ik denk dat ik aan de dikke bezels irriteer en eind dit jaar komt er waarschijnlijk een nieuw design/M2 chip. Wat zouden jullie aanraden? Half jaar wachten of valt het in de praktijk wel mee?
Heb je je de afgelopen 20-30 jaar gestoord aan de bezels op laptops?

Als het antwoord op ja is, dan moet je het niet doen. Als het antwoord nee is, waarom zou je je nu dan opeens wel aan deze bezels gaan storen?

Verder weet je niet wat er eind dit jaar gaat gebeuren, en al helemaal niet of die eventuele nieuwere versies minder dikke bezels gaan krijgen. Bovendien kan je altijd blijven wachten, want er zal altijd iets snellers, beters, mooiers, dunners uit gaan komen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik twijfel al enige tijd om een MacBook Air te kopen 8gb/256 voor af en toe op Word voor werk en voor het surfen op het internet thuis. Ik twijfel, omdat ik denk dat ik aan de dikke bezels irriteer en eind dit jaar komt er waarschijnlijk een nieuw design/M2 chip. Wat zouden jullie aanraden? Half jaar wachten of valt het in de praktijk wel mee? Ohja.. Bij bol zie ik dat de Air 1019 euro kost en ik heb nog een Bol waardebon van 50 euro dus minder dan 1000 euro is toch verleidelijk.
Ik heb er deze week ook een aangeschaft. Ik ben echt positief verrast door de M1 Air. Mijn laatste ervaring met Macbooks was een Air uit 2015. Het scherm is prachtig en persoonlijk vind ik de bezels niet extreem breed of storend. Als de nieuwe MacBook Airs in de kleuren van de nieuwe iMacs verschijnen met witte bezels, dan zou ik me daar eerder aan storen. :+

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bezels op de Air zijn echt een stuk kleiner dan die van de vorige versie. Ca 8mm aan de zijkant en 13mm boven. Ik vind het niet storend.

Je kan het ook omdraaien. Wil je nog een model kopen met zwarte bezels, die vrijwel niet opvallen, of straks een model kopen met witte bezels die echt flink opvallen. Bovendien een wit toetsenbord wat smerig wordt. Het zwarte wordt ook smerig, maar dat zie je niet. Bovendien heb je straks de donker grijze versie niet meer. Ik wist het wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 21-05-2021 19:26 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:31
Deze week ook de air gekocht, kom van een MacBook Pro 2015.Dit is wel een upgrade hoor.

Als er over een half jaar een nieuwe uit zou komen kan die ook weer duurder worden, het blijft afwachten.

En die bezels vallen mij echt niet op, maar ook dat is persoonlijk.

Succes met je beslissing !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Ik twijfel, omdat ik denk dat ik aan de dikke bezels irriteer en eind dit jaar komt er waarschijnlijk een nieuw design/M2 chip. Wat zouden jullie aanraden?

Half jaar wachten of valt het in de praktijk wel mee? Ohja.. Bij bol zie ik dat de Air 1019 euro kost en ik heb nog een Bol waardebon van 50 euro dus minder dan 1000 euro is toch verleidelijk.
Als je je nu al irriteert aan het design zou ik het sowieso niet doen, daarnaast moet het nieuwe design je natuurlijk ook wel aanspreken (witte bezels/toetsenbord)

Met die waardebon zou ik gewoon lekker wat anders halen, die prijzen op Bol zijn niet echt bijzonder. Zet een prijs alert op Pepper/Amazon en daar haal je hem vaak het goedkoopst. (Had hem paar maanden terug voor 850,- gehaald)

Hou er rekening mee dat de prijs van de nieuwe air waarschijnlijk ook hoger gaat liggen, dus als ~200,- meer veel voor je is, zal je moeten nagaan wat belangrijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Inmiddels een weekje aan het stoeien met de nieuwe air.

Alles snel en perfect...behalve....

Spotify app crashed steeds, speurtocht op internet leert me dat dit een veel voorkomend probleem is en dat het er op lijkt dat Spotify geen haast maakt met nieuwe app voor M1

Nu dus spotify via webbrowser gebruiken.

Ik vind het wel een hele slechte zaak van Spotify en zit dus te twijfelen om naar Apple Music over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:06
Ach zo blijf je wachten. Volgend jaar komt er vast 1 uit met een M3 chip. Heb zelf ook de Air met M1 chip. Super goede notebook

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1805 op 26-05-2021 09:31 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Stevie07 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:10:

Ik vind het wel een hele slechte zaak van Spotify en zit dus te twijfelen om naar Apple Music over te stappen.
Niet twijfelen, gewoon 4 maanden lang gratis testen, dan weet je zelf of het je waard is ;)

https://www.groupon.nl/de...ca3ec0aad6c2e928563a004ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
Greatsword schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Niet twijfelen, gewoon 4 maanden lang gratis testen, dan weet je zelf of het je waard is ;)

https://www.groupon.nl/de...ca3ec0aad6c2e928563a004ac
Done, helaas maar voor 1 maand. Ik heb al eerder Apple Music gebruikt nl.

Bedankt voor de link in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Stevie07 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Done, helaas maar voor 1 maand. Ik heb al eerder Apple Music gebruikt nl.

Bedankt voor de link in ieder geval.
Nieuw Apple ID is zo gepiept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
DRAFTER86 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Nee google drive bestaat niet eens op de M1-macs 8)7 8)7 8)7

https://support.google.com/a/users/answer/10444081

ik ga de mijne weer terugsturen. Wilde heel graag op een fijne macbook werken, maar mijn werkgever gebruikt google drive en dat is helaas al een tijdje onwerkbaar. Dat niemand (zowel Google als Apple) dit oplost vind ik echt bezopen |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:26
Fr33z schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:02:
[...]

Nee google drive bestaat niet eens op de M1-macs
https://support.google.com/a/users/answer/10444081

ik ga de mijne weer terugsturen. Wilde heel graag op een fijne macbook werken, maar mijn werkgever gebruikt google drive en dat is helaas al een tijdje onwerkbaar. Dat niemand (zowel Google als Apple) dit oplost vind ik echt bezopen
In de link die je deelt, staat dat het er gewoon is inclusief de instructies. Het werkt hier prima op de M1 MacBook Air :) .

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Hoedje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:22:
[...]

In de link die je deelt, staat dat het er gewoon is inclusief de instructies. Het werkt hier prima op de M1 MacBook Air :) .
Mja, OK, er is een hele lompe workaround met lekker wat levels aan instructies om op te volgen. Ik ben geen computer-wizard en ga juist voor een mac omdat ik graag wil dat dingen redelijk eenvoudig werken. Als ik dan ik dan in de terminal moet kloten en allemaal security-levels aan moet passen etc dan laat ik het aan me voorbij gaan.

Van de website van Apple zelf:
"Drive voor desktop kan op Apple Silicon-apparaten worden gebruikt als bètaversie waarvoor een tijdelijke oplossing nodig is."

Maar klopt, heel strikt gezien kan het, je moet wel zin in gepruts hebben alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:16

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ga binnenkort ook een M1 Air kopen, ter vervanging van een MacBook Air (mid 2011 / 128GB). Daar heeft mijn vrouw nu bijna 10 jaar op gewerkt als primaire laptop voor lichte office werkzaamheden en internetten.

Die 128 GB begint onderhand wel vol te raken. Dit zijn voornamelijk foto's. Hoewel de meeste ook op de NAS staan, staat ook nog veel lokaal (plus veel bestanden van haar studie).

Ik twijfel nog tussen het instapmodel (8GB, 256GB voor €999) en de variant met een grotere ssd (512GB voor €1199). Op zich denk ik dat ze met 256GB nog een hele tijd vooruit kan, en er kan ook steeds meer richting de NAS / iCloud.

Daarbij komt er mogelijk eind dit jaar een nieuwe MacBook Air lijn aan en is het niet zo'n ramp om over een aantal jaren weer in te ruilen.

Dat gezegd hebbende, wij doen altijd lang met onze spullen en de prijzen liggen op dit moment niet eens heel ver uit elkaar. Het prijsverschil is €200 (20% duurder dan basismodel).

(Tsja, daarvoor koop je ook een 2TB externe SSD, pricewatch: Samsung Portable SSD T5 2TB Zwart, dus het blijft "Apple Tax").

Blijft een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
M-ThijZ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:27:
Ik ga binnenkort ook een M1 Air kopen, ter vervanging van een MacBook Air (mid 2011 / 128GB). Daar heeft mijn vrouw nu bijna 10 jaar op gewerkt als primaire laptop voor lichte office werkzaamheden en internetten.

Daarbij komt er mogelijk eind dit jaar een nieuwe MacBook Air lijn aan en is het niet zo'n ramp om over een aantal jaren weer in te ruilen.
Als je er 10 jaar mee doet, wat maakt een half jaartje extra wachten op een re-design dan nog uit?

Gebruik zelf ook al jaren de Samsung T3,T5 en nu de T7 lijn, ideaal om extra data mee te nemen.
De T5 is natuurlijk langzamer dan de interne SSD maar voor de meeste dingen is dat nog steeds snel genoeg.

Wil je liever geen extra accessoires meenemen, dan is het 1x door de zure Apple heen bijten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Greatsword schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:39:
[...]

Als je er 10 jaar mee doet, wat maakt een half jaartje extra wachten op een re-design dan nog uit?

Gebruik zelf ook al jaren de Samsung T3,T5 en nu de T7 lijn, ideaal om extra data mee te nemen.
De T5 is natuurlijk langzamer dan de interne SSD maar voor de meeste dingen is dat nog steeds snel genoeg.

Wil je liever geen extra accessoires meenemen, dan is het 1x door de zure Apple heen bijten ;)
't is een verassing voor haar verjaardag binnenkort. O+

Waar gebruik je zo'n externe SSD in de praktijk voornamelijk voor? Ook Apple Photos library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
M-ThijZ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:55:
[...]

't is een verassing voor haar verjaardag binnenkort. O+

Waar gebruik je zo'n externe SSD in de praktijk voornamelijk voor? Ook Apple Photos library?
Ah zo, misschien is dit dan een leuke aanbieding voor je (als een US stekker geen issue is) https://next.ibood.com/nl...&utm_campaign=webgains_nl

Zelf gebruik ik hem niet voor Apple Photos, dat lijkt me niet fijn werken als hij automatisch wilt gaan bijwerken/synchroniseren.

Ik gebruik het meer voor films en series onderweg. Of als ik een TimeLapse op vakantie heb gemaakt met een paar honderd RAW fotos's als backup, externe installatie bij Beta Releases van MacOS dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:45

Hertog

Aut bibat, aut abeat

M-ThijZ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:27:
Het prijsverschil is €200 (20% duurder dan basismodel).
Ofwel, als je er weer tien jaar mee doet, zo'n 20 euro per jaar.. ;)

Je zult natuurlijk altijd meningen krijgen, en wij kunnen jouw situatie natuurlijk niet helemaal inschatten, maar persoonlijk ga ik altijd liever wat hoger zitten qua opslag. Je kunt het (tegenwoordig) niet meer bijplaatsen en externe opslag is toch altijd een tikje onhandiger.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Hertog schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Ofwel, als je er weer tien jaar mee doet, zo'n 20 euro per jaar.. ;)

Je zult natuurlijk altijd meningen krijgen, en wij kunnen jouw situatie natuurlijk niet helemaal inschatten, maar persoonlijk ga ik altijd liever wat hoger zitten qua opslag. Je kunt het (tegenwoordig) niet meer bijplaatsen en externe opslag is toch altijd een tikje onhandiger.
Klopt, je hebt gelijk en ik moet uiteindelijk zelf de keuze maken. Hoewel 256 GB opslag waarschijnlijk al genoeg gaat zijn, heb ik de indruk dat de 8-core / 512 GB net iets meer waar voor het geld biedt bij de huidige prijzen.

Ik moet er nog maar even een nachtje over slapen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
Greatsword schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Ah zo, misschien is dit dan een leuke aanbieding voor je (als een US stekker geen issue is) https://next.ibood.com/nl...&utm_campaign=webgains_nl

Zelf gebruik ik hem niet voor Apple Photos, dat lijkt me niet fijn werken als hij automatisch wilt gaan bijwerken/synchroniseren.

Ik gebruik het meer voor films en series onderweg. Of als ik een TimeLapse op vakantie heb gemaakt met een paar honderd RAW fotos's als backup, externe installatie bij Beta Releases van MacOS dat soort zaken.
Is die US stekker niet gewoon te vervangen voor een EU stekker? iets als https://www.sbsupply.nl/adapter-plug-slip-on-eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

golden1988 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Is die US stekker niet gewoon te vervangen voor een EU stekker? iets als https://www.sbsupply.nl/adapter-plug-slip-on-eu
Absoluut kan dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
Fijn, ik had toevallig die macbook besteld bij ibood, morgen komt hij binnen, ga ik even kijken wat ibood er voor plug bij heeft gedaan, en anders bestel ik er 1:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben uiteindelijk voor de MBA M1 8GB/512GB gegaan.

Ik schat in dat 256GB krap wordt. Na installatie van het OS, applicaties en overzetten van de huidige data, zal een 256GB schijf al voor meer dan de helft vol staan, met nog 100GB vrij.

Met het oog op de toekomst is het wel fijn om dan meer vrije ruimte te hebben. Zeker als we er weer 10 jaar mee kunnen doen.

Daarbij vind ik een goede 3-2-1 back-up strategie ook belangrijk. Lokaal met Time Machine naar een NAS en off-site naar Backblaze. Dat kan ook met externe opslag, maar ik zie het zo gebeuren dat bestanden dan alleen op de externe SSD komen te staan, en niet (op tijd) meegenomen worden in een back-up.

Voor iCloud geldt hetzelfde. Mooi dat je storage in de cloud hebt, maar ik zou op tenminste één device ook de data volledig zelf in beheer willen hebben. Voor mijn vrouw gaat dat deze laptop worden.

En als het voor mijn vrouw in de praktijk echt handig zou werken om data naar de NAS te verplaatsen, dan had haar huidige 128 GB SSD ook niet stampvol gezeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vphxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01-2024
Hallo Allen,

Hele autistische vraag;

Aan de linkerzijde van het scherm zit een gleuf van mijn macbook air 2020 m1
Aan de rechterzijde niet. Alsof het stuk plastic, daar waar macbook air op staat, niet gecentreerd zit. Is dit normaal?

Bedankt alvast,

Mvg Robin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXbwBmpsnOW0O8KOYE_dSyD-oco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvT11MTadDj1MVDPYRUAFeje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6aE00mCrtANipNxq7OMBCY-HfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNd6DdnnCXocFU6779awjx5M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Vphxxx schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:46:
Hallo Allen,

Hele autistische vraag;

Aan de rechterzijde niet. Alsof het stuk plastic, daar waar macbook air op staat, niet gecentreerd zit. Is dit normaal?

Bedankt alvast,

Mvg Robin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is het netjes gecentreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:28
Hallo Allen,

Hele autistische vraag;

Bedankt alvast,

Mvg Robin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tweedehands model? Of een keer display reparatie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vphxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01-2024
Alexknl schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Tweedehands model? Of een keer display reparatie gehad?
Nee splinternieuwe... net binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:00
Vphxxx schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:31:
[...]

Nee splinternieuwe... net binnen.
vreemd, bij mij is er zelfs geen plaats voor zo'n spleetje, aan beide zijden zit hij netjes aansluitend.
Het zal geen probleem zijn maar ik zou zeggen als je erop let en het stoort je zou ik hem terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Vandaag mijn Macbook Pro uit 2013 vervangen voor het basismodel Air. Met wat ik lees is de performance vergelijkbaar met een high Intel model, dus voor mij goed genoeg. Daarnaast voor €999 gekocht, prima deal. Btw aftrekbaar, kan weer jaren vooruit.

In mijn loondienst baan gebruik ik dagelijks een 16” Macbook Pro, dus ik ben erg nieuwsgierig wat het verschil gaat zijn.

Ik twijfelde heel erg tussen de iPad Pro en de Air. Ik denk namelijk niet dat ze iPadOS zo open gaan gooien dat ik er baat bij heb. We gaan het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door aschja op 31-05-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
aschja schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:11:
Ik denk namelijk niet dat ze iPadOS zo open gaan gooien
dat denk ik ook niet. Want anders kunnen ze de M1 Air wel bij het grof vuil zetten daar in Cupertino ;)

de iPad Pro is bedoeld als 'supplement' op de Mac(book)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
_Bailey_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 02:19:
[...]

dat denk ik ook niet. Want anders kunnen ze de M1 Air wel bij het grof vuil zetten daar in Cupertino ;)

de iPad Pro is bedoeld als 'supplement' op de Mac(book)
Nou dat denk ik niet. Incl keyboard ben je een veelvoud kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
aschja schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:56:
[...]

Nou dat denk ik niet. Incl keyboard ben je een veelvoud kwijt.
maar je krijgt er wel een veel beter display voor terug ;)

om terug te komen op jouw vraag of ze iPadOS gaan ''opengooien'', imho gaan ze dit niet doen (althans voorlopig nog niet)
Nu kan je als Apple 2 devices verkopen die elkaar aanvullen en dus niet vervangen, want dan schiet je jezelf in de voet wat betreft omzet.

Apple is zoals bekend een Master in upselling. Kijk naar de Apple Watch; zonder iPhone onmogelijk.

Kijk ook naar Face ID unlocken met een mondmasker op; zonder een Apple Watch onmogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 01-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:54
Hallo Allen,

Hele autistische vraag;

Bedankt alvast,

Mvg Robin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow :o :o . Ik ging het gelijk even checken bij mijn MBA M1, maar mijn rand zit keurig gecentreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Vphxxx @RicoK is het echt zo erg in het echt? bij komt foto ingezoomd over. Het is dat je het zegt en dat ik in die hoek kijk, maar ervoor nooit opgelet. Ik vind dus overgang ook niet eens zo mooi in het algemeen. Het is wel minder extreem dan oudere modellen, qua op elkaar verlijmende stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het was mij tot die post nog niet opgevallen aan m'n MacBook (19 nov '20 gekocht). Net als op die foto's de ene kant precies tegen de rand en aan de andere niet. Qua ruimte lijkt het ongeveer zo breed als een gaatje van de speaker grill. Nu ik dat weet valt het me wel op maar niet zo erg als bijvoorbeeld vingervlekken door gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

_Bailey_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:03:
Apple is zoals bekend een Master in upselling. Kijk naar de Apple Watch; zonder iPhone onmogelijk.
Ik weet niet of dat upselling is. Ik kan niet wennen aan een iPhone, maar ik wil wel een Apple Watch. Het eerste weegt voor mij zwaarder dan het 2de, dus dan maar geen AW. Niks upselling.

Anyways, die gaps in de onderhoek heb ik ook niet, of het valt mij niet goed genoeg op.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

EgoPro

Time is an illusion.

bite schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:48:
Het was mij tot die post nog niet opgevallen aan m'n MacBook (19 nov '20 gekocht). Net als op die foto's de ene kant precies tegen de rand en aan de andere niet. Qua ruimte lijkt het ongeveer zo breed als een gaatje van de speaker grill. Nu ik dat weet valt het me wel op maar niet zo erg als bijvoorbeeld vingervlekken door gebruik.
Ja als ik een close up foto maak dan zie ik inderdaad ook verschil, ik kan me er zelf niet zo druk om maken. Met mijn nagel kan ik het verschil ook voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
_Bailey_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:03:
[...]

maar je krijgt er wel een veel beter display voor terug ;)

om terug te komen op jouw vraag of ze iPadOS gaan ''opengooien'', imho gaan ze dit niet doen (althans voorlopig nog niet)
Nu kan je als Apple 2 devices verkopen die elkaar aanvullen en dus niet vervangen, want dan schiet je jezelf in de voet wat betreft omzet.

Kijk ook naar Face ID unlocken met een mondmasker op; zonder een Apple Watch onmogelijk.
Ik snap dit argument niet. Hoezo vult een iPad een Macbook aan? Dat Apple Watch / iPhone verhaal snap ik nog wel. De een kan niet zonder de ander. Maar ik kan prima zonder Macbook of iPad. Ze zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Kijk, als je op basis MacOS gaat zetten is het kannibaliseren. Maar het huidige iPadOS is een draak van een besturingssysteem die nog steeds niet als een volwaardig alternatief kan worden gezien van macOS. Door een M1 chip in de iPad te stoppen, pure overkill. Het is al meerdere keren aangegeven. Het is als een Ferrari in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
aschja schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Ik snap dit argument niet. Hoezo vult een iPad een Macbook aan? Dat Apple Watch / iPhone verhaal snap ik nog wel. De een kan niet zonder de ander. Maar ik kan prima zonder Macbook of iPad. Ze zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Kijk, als je op basis MacOS gaat zetten is het kannibaliseren. Maar het huidige iPadOS is een draak van een besturingssysteem die nog steeds niet als een volwaardig alternatief kan worden gezien van macOS. Door een M1 chip in de iPad te stoppen, pure overkill. Het is al meerdere keren aangegeven. Het is als een Ferrari in de file.
Ik kan me wel vinden in je redenering. Een M1 chip in een iPad stoppen is prima, maar laat deze iPad dan ook MacOS Big Sur draaien. Dan heb je er tenminste nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:14:
[...]

Ik kan me wel vinden in je redenering. Een M1 chip in een iPad stoppen is prima, maar laat deze iPad dan ook MacOS Big Sur draaien. Dan heb je er tenminste nog wat aan.
Maar dat gaat dus nooit gebeuren. Daar geloof ik niks van. Als dat zo is, stuur ik volgende week mijn Macbook Air terug. Maar ik geloof niet dat Apple daaraan begint. Ik zou het waanzinnig vinden als je de bijv een docking mode zou hebben om als Pro te werken en chill mode voor op de bank. Beetje netflix. En overdag gewoon je adobe cc pakket kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:54
aschja schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:18:
[...]

Maar dat gaat dus nooit gebeuren. Daar geloof ik niks van. Als dat zo is, stuur ik volgende week mijn Macbook Air terug. Maar ik geloof niet dat Apple daaraan begint. Ik zou het waanzinnig vinden als je de bijv een docking mode zou hebben om als Pro te werken en chill mode voor op de bank. Beetje netflix. En overdag gewoon je adobe cc pakket kunt gebruiken.
Het gaat ook niet gebeuren, dat heeft Apple ondertussen al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Precies, paar jaar terug tijdens WWDC nog.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/De3pVqHXkAAdWgJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.cnet.com/a/img/mq0Jr9_ZTUclAEu-HOuaYPpEUH0=/1200x675/2018/06/04/05202dc2-2852-44b6-9344-eee9499d7fb2/20180604-wwdc-merge-macos-ios-no-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:54
Quakie schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:11:
@Vphxxx @RicoK is het echt zo erg in het echt? bij komt foto ingezoomd over. Het is dat je het zegt en dat ik in die hoek kijk, maar ervoor nooit opgelet. Ik vind dus overgang ook niet eens zo mooi in het algemeen. Het is wel minder extreem dan oudere modellen, qua op elkaar verlijmende stukken.
Zoals ik aangaf, mijn rand zit daar waar deze behoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Ik zeg ook niet dat docking mode zou bestaan uit puur macOS. Ik zou het bijvoorbeeld prima vinden als mac apps naar iPad komen. Dat bijv full version Creative Cloud wordt uitgerold voor iPad. Dat external monitor support gaan komen. Een open file management systeem zoals macOS. etc etc.

En dan in de avond lekker met je iPad op de bank ploffen en Netflix aanzetten. En dat is nu het probleem met iPadOS. Het is meer Netflix, maar weinig poweruser.

iPad PRO! Dan wil ik ook Pro ervaren.

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 02-06-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Greatsword schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Wat zeg je nou toch allemaal?

Hij viel uit toen je in de zon zat? Hoe lang? Welke temperatuur?
And we're back at it again...lekker buiten in de zon: scherm zwart..en weer terug..zwart, terug (kon niks meer checken). 2x een bootgeluid, naar binnen gelopen. macbook was loeiheet, bijna niet aan te pakken. Even laten bijkomen, 2 boots nodig want kreeg alleen muisaanwijzer (btn_seq_reset is enige wat ik zie als fail bij boot) en geen crash of spinlogs verder, normale log staat vol maar haal daar niks uit wat me wat zegt. En nu ie even is afgekoeld snort ie weer als vanouds, kwam na inloggen ook weer uit waar ik gebleven was.

Weird as fuck, maar imho 100% temperatuurgerelateerd. Ik ga weer terug, temperatuurtool geïnstalleerd, we gaan es zien :) Misschien heb ik een Noordpool-modelletje :P

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 02-06-2021 14:14 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:10:
[...]

And we're back at it again...lekker buiten in de zon: scherm zwart..en weer terug..zwart, terug (kon niks meer checken). 2x een bootgeluid, naar binnen gelopen. macbook was loeiheet, bijna niet aan te pakken. Even laten bijkomen, 2 boots nodig want kreeg alleen muisaanwijzer (btn_seq_reset is enige wat ik zie als fail bij boot) en geen crash of spinlogs verder, normale log staat vol maar haal daar niks uit wat me wat zegt. En nu ie even is afgekoeld snort ie weer als vanouds, kwam na inloggen ook weer uit waar ik gebleven was.

Weird as fuck, maar imho 100% temperatuurgerelateerd. Ik ga weer terug, temperatuurtool geïnstalleerd, we gaan es zien :)
Bijzonder inderdaad, hoe lang zat je nu in de zon?

Gebruik zelf iStat Menus, maar tegenwoordig is er ook een gratis rip off https://github.com/exelban/stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Greatsword schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:14:
Bijzonder inderdaad, hoe lang zat je nu in de zon?

Gebruik zelf iStat Menus, maar tegenwoordig is er ook een gratis rip off https://github.com/exelban/stats
Denk klein uurtje ofzo? Was bezig met eten maken half half dus niet continu achter het ding gezeten.

Nu 14:15 buiten gaan zitten: 14:35 was het over en uit. M'n vleesthermometer in de klauwen buiten is 34,4 C: 3 kanten schutting en vrijwel geen briesje? zou 25 C moeten zijn. Toetsen worden al snel onaangenaam warm doordat ze zwart zijn, na een aantal reboots en afkoelen binnen zie ik max 75c bij performance core package.

Telkens idem patroon: scherm zwart gooien, terug, zwart, terug (bij terug trouwens helderheid lager vaak) en reboot. Zie exceeding limit of 150 wakeups per second over 300 seconds in de logs, maar niks over thermals of wat dan ook. Hij heeft echt moeite met booten na die warmte, maar waarom ik daar niks verhelderends over kan vinden?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@2Dutch Bijzonder, maar kan er zelf echter niet over meepraten omdat ik mijn Macbook echt nooit buiten gebruik.

De helderheid van het scherm alleen al is voor mij te beperkt om echt lekker buiten te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Denk klein uurtje ofzo? Was bezig met eten maken half half dus niet continu achter het ding gezeten.

Nu 14:15 buiten gaan zitten: 14:35 was het over en uit. M'n vleesthermometer in de klauwen buiten is 34,4 C: 3 kanten schutting en vrijwel geen briesje? zou 25 C moeten zijn. Toetsen worden al snel onaangenaam warm doordat ze zwart zijn, na een aantal reboots en afkoelen binnen zie ik max 75c bij performance core package.

Telkens idem patroon: scherm zwart gooien, terug, zwart, terug (bij terug trouwens helderheid lager vaak) en reboot. Zie exceeding limit of 150 wakeups per second over 300 seconds in de logs, maar niks over thermals of wat dan ook. Hij heeft echt moeite met booten na die warmte, maar waarom ik daar niks verhelderends over kan vinden?
Stond je MacBook echt in de zon dan? Veilige temperatuur is volgens Apple tussen de 10 en 35 graden. Als hij in de zon stond kan hij door het aluminium vrij snel veel heter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

BillSpaarbank schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:32:
[...]

Stond je MacBook echt in de zon dan? Veilige temperatuur is volgens Apple tussen de 10 en 35 graden. Als hij in de zon stond kan hij door het aluminium vrij snel veel heter worden.
Hoe verklaar je de video dan van die Aussie met z'n gerender in de zon?

2Dutch in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heus wel dat er een max zit aan een passief gekoelde laptop, maar ik zie helemaal geen "extreme" temperaturen, maar uiteraard voelt de behuizing akelig heet aan.

Mijn oude MBP was actief gekoeld en ook die hield het niet lang uit in de zon. Schaduwdingen zijn het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:53:
[...]

Hoe verklaar je de video dan van die Aussie met z'n gerender in de zon?

2Dutch in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

Begrijp me niet verkeerd, ik snap heus wel dat er een max zit aan een passief gekoelde laptop, maar ik zie helemaal geen "extreme" temperaturen, maar uiteraard voelt de behuizing akelig heet aan.

Mijn oude MBP was actief gekoeld en ook die hield het niet lang uit in de zon. Schaduwdingen zijn het :+
Even een stukje screenshot uit de door jouw gelinkte video.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zw5rnTvlRlvZDyyTOqayYmkYNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jDuAZVihBLZd5Ex7hILUl5Ri.png?f=user_large

Het is volgens mij redelijk algemene kennis dat je dit soort apparaten niet in de volle zon moet laten staan. Net zoals je je telefoon niet op het dashboard laat liggen in de volle zon. En je kinderen of je hond ook niet in de auto laat zitten.

Neemt niet weg dat je zou verwachten dat er een melding zou verschijnen dat de Macbook zichzelf uitschakelt i.v.m. oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

BillSpaarbank schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:57:
Het is volgens mij redelijk algemene kennis dat je dit soort apparaten niet in de volle zon moet laten staan. Net zoals je je telefoon niet op het dashboard laat liggen in de volle zon. En je kinderen of je hond ook niet in de auto laat zitten.

Neemt niet weg dat je zou verwachten dat er een melding zou verschijnen dat de Macbook zichzelf uitschakelt i.v.m. oververhitting.
Dat is mijn grootste punt eigenlijk, mijn iPads en iPhones gaven duidelijk aan dat ze het wel welletjes vonden met de warmte, maar een laptop schakelt zichzelf met veel dramatische gebaren uit zonder enige waarschuwing EN zonder dat ik enige duidelijke oorzaak kan terugvinden in de logs? Dat valt toch wel erg bijzonder te noemen. De eerste keer dat ik het had was het zelfs niet zo 'warm' buiten en de zonkracht matig daardoor was mijn 'huh' moment niet onverdiend denk ik.

Werken in de schaduw dus of een koelpad ronselen :+ Ik zie kansen voor een witte versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 17:10
Maarten21 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:57:
Ik heb mijn MBA binnen en moest na 2 dagen toch maar eens opladen (heerlijk gevoel :)). Ik dacht ik probeer het eens met de 65W lader van mijn werklaptop (Lenovo Thinkpad).
Dat bleek helaas niet te werken er komt "Not Charging" bij de batterijstatus te staan. Volgens Apple kan dit voorkomen als het wattage te laag is, maar dat lijkt me sterk.

Met de bijgeleverde (30W) adapter laadt hij wel gewoon op.

Enig idee wat hier aan de hand is?
Toch nog even een update:
Hoewel de MBA aangesloten met een 65W Dell lader initieel 'not charging' aangeeft, blijkt hij na een tijdje toch gewoon op te laden! Superfijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Maarten21 ik had precies hetzelfde! Ik heb een aukey 65Watt charger. En nog conversatie gehad met @Valinor erover. Bij hem werkte het perfect. Bij mij werkte hij niet. Laatst had ik verkeerde lader erin en bleek de macbook air wel ineens te laden. Heel erg vreemd, maar ik klaag niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59
MBA besteld ter vervanging van m'n 2017 MB Pro 13" (basis model). Via de inruil van Apple kan ik er nog 530 euro voor terugkrijgen, best netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48

CaDje

Framedrops for life

Maarten21 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Toch nog even een update:
Hoewel de MBA aangesloten met een 65W Dell lader initieel 'not charging' aangeeft, blijkt hij na een tijdje toch gewoon op te laden! Superfijn dus.
Er is een optimised battery charging optie onder battery preferences waardoor het dus kan zijn dat je mac niet direct met laden begint als je batterij nog boven de 80% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 17:10
CaDje schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Er is een optimised battery charging optie onder battery preferences waardoor het dus kan zijn dat je mac niet direct met laden begint als je batterij nog boven de 80% zit.
Goed punt! Ik zat er wel onder, rond de 35%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die een Parallels licentie zoeken maar de 1 jaar licentie is nu aardig goedkoop te scoren.

Zelf geen interesse want heb geen behoefte om Windows (of Linux OS) te virtualiseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MacBook Air M1 weer voor een mooie prijs te koop, en toch blijf ik twijfelen.

Natuurlijk is alles veel beter dan mijn huidige MacBook 12”, maar blijf fan van die formfactor en grootte. Hoor wisselende verhalen van lekker surfen op de bank met een 13.3”. Vooral ook het gewicht scheelt toch nog wel iets met een MacBook 12”.

Verder wilde ik eigenlijk nog een jaartje wachten op een nieuw design, maar als ze het design van de nieuwe iMac doortrekken met witte bezels en witte toetsen, dan denk ik: nu de MacBook Air halen!

Dubio, dubio.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
THE_BASE schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:39:

Natuurlijk is alles veel beter dan mijn huidige MacBook 12”, maar blijf fan van die formfactor en grootte. Hoor wisselende verhalen van lekker surfen op de bank met een 13.3”. Vooral ook het gewicht scheelt toch nog wel iets met een MacBook 12”.

Verder wilde ik eigenlijk nog een jaartje wachten op een nieuw design, maar als ze het design van de nieuwe iMac doortrekken met witte bezels en witte toetsen, dan denk ik: nu de MacBook Air halen!

Dubio, dubio.
Zou m lekker nu halen. Met oplopende chip tekorten en een dreigende mega-inflatie is het maar te zien of je m volgend jaar voor een zelfde mooi soort prijsje kunt kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Dubio, dubio.
Tis simpel, pas kopen als je MacBook 12 niet meer voldoet en dan pakken wat je bevalt. De huidige M1 zal echt nog wel even blijven en mocht er vervanger kopen pik je de oude op voor een prikkie van Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Dubio, dubio.
Zie ze nu al regelmatig tweedehands voor 850 voorbij komen, en ook 1x nieuw voor die prijs.

Als je hem gewoon nieuw koopt heb je sowieso 14 dagen bedenktijd, dus ik zie het probleem niet. Mocht het gewicht je toch tegengevallen, stuur je hem toch gewoon terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Greatsword schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Zie ze nu al regelmatig tweedehands voor 850 voorbij komen, en ook 1x nieuw voor die prijs.

Als je hem gewoon nieuw koopt heb je sowieso 14 dagen bedenktijd, dus ik zie het probleem niet. Mocht het gewicht je toch tegengevallen, stuur je hem toch gewoon terug.
Jep, die bedenktijd snap ik. Maar een webshop opzadelen met een geopende MacBook terwijl ik twijfel vind ik soms net iets te ver gaan.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Gewoon bij Apple bestellen en evt terugsturen, zit bij de prijs in aangezien 99 vd 100 waarschijnlijk niet terugkomen.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik heb zelf de Air m1 met 8gb ram/ 500gb ssd en 8 core gpu voor 1208 euro gekocht. De prijs van Apple 1399 vond ik beetje hoog. Je kan hem ook bij Coolblue of Mediamarkt halen voor 1279. Ik vind dat de m1 prima kan gamen (heb gamepc, maar met gebroken elleboog en afgescheurde tricep game ik liever aan een tafel beneden).

Ik zou via de pricewatch kijken, kan je zo minstens 150 euro besparen voor hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
rominick schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:05:
Ik heb zelf de Air m1 met 8gb ram/ 500gb ssd en 8 core gpu voor 1208 euro gekocht. De prijs van Apple 1399 vond ik beetje hoog. Je kan hem ook bij Coolblue of Mediamarkt halen voor 1279. Ik vind dat de m1 prima kan gamen (heb gamepc, maar met gebroken elleboog en afgescheurde tricep game ik liever aan een tafel beneden).

Ik zou via de pricewatch kijken, kan je zo minstens 150 euro besparen voor hetzelfde.
Dan beter via V&A of MP (bij betrouwbare personen kopen) die configuratie staat op MP al voor 1050,-

Laatst een US model via iBood voor 1099,-

https://nl.pepper.com/aan...b-512gb-us-stekker-198636

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2021 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:18
Tomba schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:32:
Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die een Parallels licentie zoeken maar de 1 jaar licentie is nu aardig goedkoop te scoren.

Zelf geen interesse want heb geen behoefte om Windows (of Linux OS) te virtualiseren ;)
Yesss! Dit is precies waar ik op zat te wachten. Mijn licentie verloopt bijna. Nu mooi twee licenties voor 65 dollar in plaats van 200 euro. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 15:34
Greatsword schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Dan beter via V&A of MP (bij betrouwbare personen kopen) die configuratie staat op MP al voor 1050,-

Laatst een US model via iBood voor 1099,-

https://nl.pepper.com/aan...b-512gb-us-stekker-198636
Zag hem langskomen, maar waarom 400 euro onder de nieuwprijs verkopen wat verzegeld is? Daar gaat bij mij al een alarm af, ten tweede ik zit met een gebroken elleboog en afgescheurde tricep. Dat ik 100 goedkoper uitben ben ik kwijt aan benzine.

Het is dat mn 2016 15” ermee kapte en ik morgen examens heb. Anders had ik gewacht op de nieuwe 16”.

Ibood zelf nog nooit gebruikt, maar is garantie met een us model niet anders dan een eu model?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Tis simpel, pas kopen als je MacBook 12 niet meer voldoet en dan pakken wat je bevalt. De huidige M1 zal echt nog wel even blijven en mocht er vervanger kopen pik je de oude op voor een prikkie van Amazon :)
En zo gaan we dat doen. De huidige MacBook is echt nog niet op en blijft een heerlijk apparaat. Voor het simpele surfen, mailen en YouTube een prima apparaatje.

Was even kijken naar die Air, maar toch wel een fors en zwaarder beestje. Dus we houden het nog even bij het oude. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik probeer onze Samsung M2020 aan de praat te krijgen op de Air, en dat werkt tot op een zekere hoogte. Als ik complexe PDFs print, dan schakelt de printer halverwege over op ASCII output (allemaal blokjes en onleesbare tekens). Als ik dit print vanaf mijn Windows PC, gaat alles ok. Ik heb de nieuwste driver voor de AIR, maar die draait natuurlijk via rosetta denk ik. Zou dat het probleem zijn? Zou Samsung/HP hier nog drivers voor updaten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10
Vandaag een oudere Apple TV opgesnord om deze middels AirPlay (helaas 720p) aan m'n M1 MacBook Air te hangen. Nu toch een 3 monitor setup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgSU24-NTeAv3Xj_geMNTGjDZQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUycceHJv1GttgKJclsvBkyV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:11
Vraagje naar jullie ervaring met een 8gb macbook. Heb reeds een windows laptop 8gb&256, maar wil met groei aan mobiele apple devices eens switchen. Hik natuurlijk aan tegen de dure hw-upgrades die mogelijk achteraf redelijk onnodig blijken. In de winkel met native m1 apps kan ik klikken wat ik wil, gaat niet boven de 5GB aan verbruik uit. Waar moet ik wel rekening mee houden zijn zo'n instapper icm MacOS? of vangt swap echt wel een groot deel op in sommige momenten? Of toch maar enkel vernieuwen met een dikke upgrade.

[ Voor 5% gewijzigd door Purejet op 21-06-2021 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 15:19

CoolHead621

Enjoy every moment

Purejet schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:20:
Vraagje naar jullie ervaring met een 8gb macbook. Heb reeds een windows laptop 8gb&256, maar wil met groei aan mobiele apple devices eens switchen. Hik natuurlijk aan tegen de dure hw-upgrades die mogelijk achteraf redelijk onnodig blijken. In de winkel met native m1 apps kan ik klikken wat ik wil, gaat niet boven de 5GB aan verbruik uit. Waar moet ik wel rekening mee houden zijn zo'n instapper icm MacOS? of vangt swap echt wel een groot deel op in sommige momenten? Of toch maar enkel vernieuwen met een dikke upgrade.
Ik zelf heb een Air 8gb/256BGB.
gebruik hem voor internetten op de bank en lightroom voor fotobewerking met redelijk wat plugins e.d.
Totaal geen spijt van deze keuze.
Werkt echt super snel en nog geen problemen gehad met de 8GB geheugen.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:50
Heel fijn laptopje, de air M1. Geen moment spijt van. Ik heb een paar maanden geleden mijn MacBook Air 2017 mee vervangen. De M1 is zo absurd veel sneller, het scherm is zoveel beter en ik ben blij met de vingerscanner.
Dat het alleen twee usb-c poorten heeft boeit me niet zoveel. Ik gebruik maar weinig apperatuur en voor die keren zijn er wel oplossingen voor (nieuw kabeltje, verloopstekkertje, etc).
Ik heb het wel bij de 8GB ram gehouden, maar een 512gb schijf gekozen. Tot nu toe geen spijt van.

Het enige wat ik een beetje mis is dat ik nog geen virtual machines kan draaien (Ik gebruikte Virtual box voor een paar Linux dirstro's), maar dat wist ik al van te voren en vond ik toen onbelangrijk genoeg en mij ook niet zoveel waard. Verder zijn er een paar games die de laptop prima aan kan, maar met Wine achtige software niet goed draait (texturen die knipperen enzo). Maar mijn oude MacBook trok die games qua hardware toch niet. Mijn oude game pc heeft het een half jaar geleden begeven, ik besloot toen liever van het geld een nieuwe MacBook te kopen (en eventueel een console ooit een keertje), dan weer een lompe bakbeest met Windows aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
zijn er meer ervaringen dat de MacBook soms crasht met een paars achtig scherm bij het gebruik van bluetooth oordopjes, zonder dopjes gebeurd het bij mij niet met toch zeker 1 keer per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 15:19

CoolHead621

Enjoy every moment

harryslinger schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:24:
zijn er meer ervaringen dat de MacBook soms crasht met een paars achtig scherm bij het gebruik van bluetooth oordopjes, zonder dopjes gebeurd het bij mij niet met toch zeker 1 keer per dag
Ik gebruik AirPods Pro met mijn MacBook. Geen problemen gehad daarmee.
Wat voor merk dopjes gebruik je?

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
CoolHead621 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Ik gebruik AirPods Pro met mijn MacBook. Geen problemen gehad daarmee.
Wat voor merk dopjes gebruik je?
Ik gebruik de Xiaomi redmi airdots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:00
Nee, geen problemen met Sennheiser of Jabra headsets via Bluetooth. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Rolfstone oordopjes die af en toe disconnecten.. geen crash ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Laatst online: 15-09 17:27

Jrz

––––––––––––

Niet per se bij Bluetooth. Maar ik zal het in de gaten houden. Ik heb er contact over met Apple. Ik dacht in eerste instantie dat het gekoppeld was aan een extern scherm

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
Jrz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 19:12:
[...]

Niet per se bij Bluetooth. Maar ik zal het in de gaten houden. Ik heb er contact over met Apple. Ik dacht in eerste instantie dat het gekoppeld was aan een extern scherm
ik heb mijn externe schermen er nog niet lang aan gehad om daar ik over te kunnen zeggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
GvNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:53:
Na aanvankelijk wat problemen en het moeten omruilen van mijn MacBook Air heb ik inmiddels een prima exemplaar. Toevallig keek ik eens in coconutBattery en toen viel het mij op dat mijn batterij wel heel erg snel slijt.

Is dit normaal? Van 100 naar 96% in een maand!

[Afbeelding]
Inmiddels ben ik erachter hoe het zit! Door het battery management van macOS op de M1 MacBooks wordt de capaciteit van de batterij verlaagd als je hem vaak helemaal oplaadt. Dat gebeurde bij mij ook, omdat ik de MacBook meestal aangesloten had aan mijn monitor met USB-C.

De afgelopen weken heb ik de MacBook vooral gebruikt zonder monitor, zodat hij niet telkens op 100% batterijlading zat. En kijk, mijn batterij is weer "goed". O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dsrFJzZ1SSPxU6a77vqz9p1JpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xaJI6bfEiGdZTQ56EjtB9pzr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GvNL
Hahn schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:02:
[...]

Dit is een trucje van Apple om je elk jaar een nieuwe te laten kopen >:)

Wat serieuzer: dit soort metingen zijn geen harde wetenschap, zoals je ook ziet op 24 april, toen de health opeens weer omhoog was gegaan. Ik zou er vooral niet al te blind op staren, en niet elke dag gaan zitten meten.

Kijk over een maand (of 2) nog een keer. Dikke kans dat 'ie dan nog steeds rond de 96% zit. Mocht 'ie heel snel onder de 80% komen, heb je sowieso nog garantie.
Uiteindelijk eindigde hij dus weer dik op de 100%. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
Purejet schreef op maandag 21 juni 2021 @ 16:20:
Wat ga je ermee doen? Ik gebruik zelf geen ingewikkelde software voor bijvoorbeeld videobewerking of programmeren. Hooguit een programma om statistische analyses te doen. Mijn instapmodel voldoet ruimschoots. Heel soms heb ik dat het geheugen vol begint te raken, maar dat is incidenteel en vrijwel niet merkbaar. Zelfs dit instapmodel MacBook Air met 8 GB geheugen werkt beter dan al mijn vorige computers, ook die met 16 GB werkgeheugen.

Als je een upgrade wil doen tegen een goede prijs, dan moet je vooral nu een MacBook Air aanschaffen.
Pagina: 1 ... 19 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.