Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22
Wie van de MacBook met m1 chips eigenaren kan voor mij testen of Remote Play van Xbox werkt? Dat je dus je games kunt spelen op een MacBook dmv de Xbox app. Dit kon begin van het jaar nog wel maar schijnt nu niet meer te werken? Is voor mij wel van belang namelijk :)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
cypress3d schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:20:
Wie van de MacBook met m1 chips eigenaren kan voor mij testen of Remote Play van Xbox werkt? Dat je dus je games kunt spelen op een MacBook dmv de Xbox app. Dit kon begin van het jaar nog wel maar schijnt nu niet meer te werken? Is voor mij wel van belang namelijk :)
nieuws: Apple blokkeert sideloaden iPhone-apps op M1-Macs

Officieel dus niet, maar via iMazing had ik zelf 2 maanden terug geen problemen. Macbook is inmiddels weer verkocht (wacht op de nieuwe Pro ;)

https://www.theverge.com/...ny-iphone-ipad-app-m1-mac

[ Voor 64% gewijzigd door Greatsword op 01-04-2021 14:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:54

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

cypress3d schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:20:
Welke app bedoel je dan? Via Parallels lukt het me niet en in de iPad app kan ik geen Remote Play ontdekken (kijk ik wellicht verkeerd?)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Tomba schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:43:
[...]

Welke app bedoel je dan? Via Parallels lukt het me niet en in de iPad app kan ik geen Remote Play ontdekken (kijk ik wellicht verkeerd?)
Gaat om de Xbox app zelf, dan kan je een laptop verbinden met je Xbox en zo je games afspelen op bijv een MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Greatsword schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:24:
[...]

nieuws: Apple blokkeert sideloaden iPhone-apps op M1-Macs

Officieel dus niet, maar via iMazing had ik zelf 2 maanden terug geen problemen. Macbook is inmiddels weer verkocht (wacht op de nieuwe Pro ;)

https://www.theverge.com/...ny-iphone-ipad-app-m1-mac
Daar schijnt Apple dus een stokje voor gestoken te hebben en dat kan niet meer… althans niet met een m1. Alleen ga ik geen i5 aanschaffen op gebruik daarvan te kunnen maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
cypress3d schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:49:
[...]

Daar schijnt Apple dus een stokje voor gestoken te hebben en dat kan niet meer… althans niet met een m1. Alleen ga ik geen i5 aanschaffen op gebruik daarvan te kunnen maken…
Op een i5 (intel) kan het sowieso niet, maar zoals je kan zien heb ik het op 3 Februari nog gedaan via iMazing.

Greatsword in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

https://www.reddit.com/r/...u_still_able_to_sideload/

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 01-04-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Greatsword schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:52:
[...]

Op een i5 (intel) kan het sowieso niet, maar zoals je kan zien heb ik het op 3 Februari nog gedaan via iMazing.

Greatsword in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

https://www.reddit.com/r/...u_still_able_to_sideload/
Blijkbaar kan dat niet meer… naja wachten totdat ze dat fixen dan maar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

cypress3d schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:47:
[...]

Gaat om de Xbox app zelf, dan kan je een laptop verbinden met je Xbox en zo je games afspelen op bijv een MacBook.
Bedoel je deze?
https://apps.apple.com/us/app/xbox/id736179781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Yes! Dat is hem… die kan je blijkbaar nu niet meer installeren met een m1 chip….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08 21:55

shyheim

busta! straight busta!

Op basis van YT-reviews ben ik van plan deze MBA M1 in huis te halen - moet in vele tests niet echt onderdoen dan de MBP met Intel-chip.

Enige waar ik aan twijfel, is of ik niet meteen voor een MBP M1 zou gaan, maar gezien de zwaarste apps die ik gebruik Photoshop en Lightroom zijn, denk ik dat een MBA M1 wel zou moeten volstaan.

Iemand ervaring mee? Werkt dat allemaal soepel via Rosetta?

Thx Tweakers!

Xbox GT: Shyheim87 | PSN: Shyheimz-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@shyheim MBA is een uitstekende keuze en echt veel waarde voor je geld.

Qua performance ga je met PS en LR echt geen verschil merken in de praktijk.

Heb je echter het dubbele budget, vergeet dan niet dat de nieuwe MBP er ook al snel zit aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Greatsword schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:11:
@shyheim MBA is een uitstekende keuze en echt veel waarde voor je geld.

Qua performance ga je met PS en LR echt geen verschil merken in de praktijk.

Heb je echter het dubbele budget, vergeet dan niet dat de nieuwe MBP er ook al snel zit aan te komen.
Nope, MBA M1 valt net binnen m'n budget, daarom dus :+ thx!
Weet alleen niet of ik 8Gb of 16Gb zou nemen - gezien het OS. M'n iPhone XS heeft ook maar 4Gb RAM, maar presteert beter dan de meeste phones met 8GB :+

[ Voor 15% gewijzigd door shyheim op 01-04-2021 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
shyheim schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:28:
[...]

Nope, MBA M1 valt net binnen m'n budget, daarom dus :+ thx!
Weet alleen niet of ik 8Gb of 16Gb zou nemen - gezien het OS. M'n iPhone XS heeft ook maar 4Gb RAM, maar presteert beter dan de meeste phones met 8GB :+
Wat zal je 80% van de tijd doen met je Macbook?
Hoe lang ga je er zeker mee doen voordat je upgrade naar een ander model?
Wat doe je concreet met LR en PS? (Af en toe wat vakantie foto's editen is wat anders dan wekelijks een zooi PSD of Tiff bestanden met 20+ layers bewerken voor hobby/werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Greatsword schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:42:
[...]

Wat zal je 80% van de tijd doen met je Macbook?
Hoe lang ga je er zeker mee doen voordat je upgrade naar een ander model?
Wat doe je concreet met LR en PS? (Af en toe wat vakantie foto's editen is wat anders dan wekelijks een zooi PSD of Tiff bestanden met 20+ layers bewerken voor hobby/werk).
Goh, met mijn vorige MBP heb ik toch 9 jaar gedaan schat ik.
Vooral wat work-related stuff inclusief opleidingen & vakliteratuur doornemen. Voor dat laatste twijfel ik trouwens of ik niet eerder voor iPad Pro zou gaan - zie tegenwoordig nog maar weinig verschil tussen de Apple tablets & Macbooks :+

Daarnaast is zwaarste gebruik wellicht... ja, vakantiefoto's en nu en dan GoPro-videos. Vanaf we terug op vakantie mogen :D
Dus zeker niet wat je daar beschrijft.

Ook dat laatste kan trouwens prima met iPad Pro (of Air), vandaar de twijfel. Zeker omdat PS & LR voor iPadOS toch ook wat matuurder zijn geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
@shyheim 9 jaar is echt extreem lang, maar als ik puur naar je gebruik kijk dan is 8GB gewoon prima.

Normaliter zou ik zeggen neem 16GB als je er zo lang mee doet, maar als je die resources in de praktijk niet benut vind ik het persoonlijk zonde van het geld.

Een iPad blijft voor mij nog steeds een totaal ander apparaat, dat echt geen laptop of desktop (ervaring) kan vervangen. MacOS > iPadOS

Een voordeel van M1 is o.a. het kunnen draaien van iOS Apps (mits de developer dat toestaat) andersom is helaas niet mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 01-04-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 22:28
Sinds een week werkt mijn headphone jack niet meer correct: als ik mijn koptelefoon of speakers bedraad aansluit, klinkt er alleen geluid van links, en is het extreem gedempt en is er veel ruis te horen. Dit probleem ligt bij de mac aangezien dit probleem niet optreed wanneer ik mijn koptelefoon en speakers aansluit op andere apparaten.

Weten jullie waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
thomasvant schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:05:
Sinds een week werkt mijn headphone jack niet meer correct: als ik mijn koptelefoon of speakers bedraad aansluit, klinkt er alleen geluid van links, en is het extreem gedempt en is er veel ruis te horen. Dit probleem ligt bij de mac aangezien dit probleem niet optreed wanneer ik mijn koptelefoon en speakers aansluit op andere apparaten.

Weten jullie waar dit aan kan liggen?
De headphone Jack? 8)7
Speelt hij audio over de ingebouwde speakers wel goed af ? Heb je je Mac al een reboot gegeven? Kun je misschien met een lampje zien of er misschien stof of ander vuil in de jack zit? Iets meer context is vaak wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasvant
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 22:28
GertJan2012 schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:56:
[...]

De headphone Jack? 8)7
Speelt hij audio over de ingebouwde speakers wel goed af ? Heb je je Mac al een reboot gegeven? Kun je misschien met een lampje zien of er misschien stof of ander vuil in de jack zit? Iets meer context is vaak wel handig.
Aux ingang? Audio uitgang? Weet niet echt wat de correcte benaming is tbh...

Reboot al geprobeerd, en ook in safe boot is het probleem nog steeds aanwezig. Interne speakers werken helemaal prima en ook met een bluetooth koptelefoon werkt ie zoals het hoort. In de poort kijken met een zaklamp is best moeilijk, ook al met perslucht geprobeerd en er kwam niks uit.

Morgen maar een afspraak gemaakt bij de Amac, misschien weten zij wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
thomasvant schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:11:
[...]
Morgen maar een afspraak gemaakt bij de Amac, misschien weten zij wat er aan de hand is.
Het kan zo simpel zijn als vuil dat vastzit in de port.

Maar het kan ook zo simpel zijn als beschadigde soldeerpunten. :o

Het eerste is zo verholpen, het tweede niet.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
thomasvant schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:11:
[...]

Aux ingang? Audio uitgang? Weet niet echt wat de correcte benaming is tbh...
.
Ik vond het meer grappig dat je afvroeg wat er aan de hand kon zijn, terwijl je zelf eigenlijk al het antwoord gaf : de audiopoort. Was dus niet lullig bedoeld :)
Anyway, ben benieuwd of Amac je verder kan helpen. Als je direct antwoord wil hebben, of misschien een reparatie zou ik overigens persoonlijk wel naar de Apple Store gaan. De vraag is natuurlijk of Amsterdam, Haarlem of Den Haag een beetje in de buurt zit en of je er dat voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Net effe mijn macbook aan een externe scherm aangesloten met een usb-c naar hdmi kabel.
Mijn xm4 headphones waren bekabeld ingeplugd en kreeg last van een licht zoemend geluid in de headphones. Als ik mijn laptop aanraak stopt het. Als ik loslaat komt het terug.
Merk ook dat het gezoem start wanneer ik met de usb-c plug de rand van de poort aanraak zonder hem erin te steken.
Headphones uitzetten en dus in passive mode en het gezoem stopt. Maar nog wel aanwezig, alleen onhoorbaar omdat ik toch nog static getik hoor als ik de usb-c plug langs de poort beweeg.
Gebeurt bij beide poorten helaas.
Irritant maarja gelukkig gebruik ik mijn externe scherm weinig en de xm4s vaak met bluetooth.

[ Voor 7% gewijzigd door Valinor op 07-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 15:19

CoolHead621

Enjoy every moment

D2FValinor schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:35:
Net effe mijn macbook aan een externe scherm aangesloten met een usb-c naar hdmi kabel.
Mijn xm4 headphones waren bekabeld ingeplugd en kreeg last van een licht zoemend geluid in de headphones. Als ik mijn laptop aanraak stopt het. Als ik loslaat komt het terug.
Merk ook dat het gezoem start wanneer ik met de usb-c plug de rand van de poort aanraak zonder hem erin te steken.
Headphones uitzetten en dus in passive mode en het gezoem stopt. Maar nog wel aanwezig, alleen onhoorbaar omdat ik toch nog static getik hoor als ik de usb-c plug langs de poort beweeg.
Gebeurt bij beide poorten helaas.
Irritant maarja gelukkig gebruik ik mijn externe scherm weinig en de xm4s vaak met bluetooth.
Klinkt als een aarde issue

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
mensen die ook de Sonos app op hun M1 Air gebruiken?

Als ik de app gewoon laten draaien, vreet ie na een klein dagje al zo'n 1,79GB RAM. Lijkt me vrij veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
_Bailey_ schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:59:
mensen die ook de Sonos app op hun M1 Air gebruiken?

Als ik de app gewoon laten draaien, vreet ie na een klein dagje al zo'n 1,79GB RAM. Lijkt me vrij veel
Ja, tot mijn verdriet is de Sonos app 1 van de weinig overgebleven niet-universal of M1 native apps op mijn MBA. En ik ben weinig onder de indruk van Sonos als ontwikkelaar dus ik vrees dat dit nog wel even zo gaat blijven. Meer PR en glim glim dan dat ze een keer in een maandje of wat een leuke feature weten uit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08
Ikzelf ben afgelopen zaterdag ook lid geworden van de Mac OS familie ;) , omdat ik een goede stille laptop wilde hebben, en de macbook air m1 me de beste keuze was, en ik wou Apple al langere tijd een kans geven (al sinds 2010) maar was er nog nooit aan toegekomen.
Ik had de surface pro nog in gedachte, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.

Als Windows/Linux gebruiker, heb ik voor de meeste applicaties wel een mac os vervanger gevonden , behalve een goede Flac-speler , op Windows gebruik ik altijd Foobar , maar wat is jullie beste applicatie voor flac/ape etc bestanden af te spelen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Metallize op 13-04-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Metallize schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:43:
Ikzelf ben afgelopen zaterdag ook lid geworden van de Mac OS familie ;) , omdat ik een goede stille laptop wilde hebben, en de macbook air m1 me de beste keuze was, en ik wou Apple al langere tijd een kans geven (al sinds 2010) maar was er nog nooit aan toegekomen.
Ik had de surface pro nog in gedachte, maar daar heb ik geen goede ervaringen mee.

Als Windows/Linux gebruiker, heb ik voor de meeste applicaties wel een mac os vervanger gevonden , behalve een goede Flac-speler , op Windows gebruik ik altijd Foobar , maar wat is jullie beste applicatie voor flac/ape etc bestanden af te spelen ?
Voor deze vraag kun je beter een nieuw topic openen, aangezien het weinig met de MacBook Air (M1) zelf te maken heeft :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08
Daedalus schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:19:
[...]
Voor deze vraag kun je beter een nieuw topic openen, aangezien het weinig met de MacBook Air (M1) zelf te maken heeft :)
Inderdaad, maar!

bijvoorbeeld heb ik muziekspelers geprobeerd waarvan ik niet zeker ben of ze op de X64 intels werken ... maar ze werken 100% zeker niet op de m1 chips :9 bijvoorbeeld clementine music player wat gewoon crashed, pine player werkt, een beetje maar haperd.

Mischien een Colibri proberen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Metallize schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:25:
[...]

Inderdaad, maar!

bijvoorbeeld heb ik muziekspelers geprobeerd waarvan ik niet zeker ben of ze op de X64 intels werken ... maar ze werken 100% zeker niet op de m1 chips :9 bijvoorbeeld clementine music player wat gewoon crashed, pine player werkt, een beetje maar haperd.

Mischien een Colibri proberen
Des te meer reden om een apart topic te openen, aangezien niet alleen MacBook Air gebruikers met dit probleem worstelen ;)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:10
Ryatzu schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:57:
Afgelopen zondag de incase dotted hard shell case besteld. Maandag binnen gekomen. Past perfect om de macbook air m1 heen. Hij is zwart en doorzichtig (zie apple logo).

https://www.coolblue.nl/p...2020-dots-case-zwart.html

Ik presenteer u, de blackbook air m1:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bevalt deze case nog steeds?
Ik twijfel tussen de Incase en de Tech21 omdat de hoeken bij de Tech21-case wel volledig zijn bedekt en bij de Incase-case weer niet. Aan de andere kant, de case van Tech21 is wel weer 40 euro duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Toch mijn Macbook Air 2018 ingeruild en een M1 gekocht. Wat een snelheid en souplesse. Echt mega rap.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Erik1805 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:20:
Toch mijn Macbook Air 2018 ingeruild en een M1 gekocht. Wat een snelheid en souplesse. Echt mega rap.
Had er laatst ook nog 1 gehaald tijdens de mooie Amazon aanbieding.

https://nl.pepper.com/aan...ir-m1-256gb-zilver-187777

Overwoog om hem te verkopen maar uiteindelijk wilde mijn vriendin hem hebben, dus die heeft ook haar 2018 model geüpgraded.

Voornaamste reden, lekker stil doordat er geen ventilator meer in zit, verder echt zwaar overkill voor wat ze er mee doet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 14-04-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Greatsword schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:28:
[...]

Had er laatst ook nog 1 gehaald tijdens de mooie Amazon aanbieding.

https://nl.pepper.com/aan...ir-m1-256gb-zilver-187777

Overwoog om hem te verkopen maar uiteindelijk wilde mijn vriendin hem hebben, dus die heeft ook haar 2018 model geüpgraded.

Voornaamste reden, lekker stil doordat er geen ventilator meer in zit, verder echt zwaar overkill voor wat ze er mee doet :)
Zo das een heel nette prijs! Tis een heerlijke laptop, alleen dat InstantOn is al een reden om m te nemen :) (en hij rent rondjes rond mijn MBP2017 :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:08
VirinR schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:10:
[...]

Bevalt deze case nog steeds?
Ik twijfel tussen de Incase en de Tech21 omdat de hoeken bij de Tech21-case wel volledig zijn bedekt en bij de Incase-case weer niet. Aan de andere kant, de case van Tech21 is wel weer 40 euro duurder.
Bevalt nog steeds uitstekend, eigenlijk niets op aan te merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Toen het recent zo lekker weer was met de M1 MBA in de tuin gaan liggen, ook om te zien hoe lang het duurde voordat ie 't opgaf van de hitte. Dat duurde uiteraard minder lang dan bij de actief gekoelde 2015 MBP die ik had, maar begint wel heel dramatisch met het beeld dat uitvalt :/ :P

Snap prima dat je sneller aan een max zit met een passieve koeling met de zon erop, maar imho mag je dan wel de boel wat netter inregelen zodat je eerst waarschuwingen krijgt zoals bij iPhones en iPads. Dus niet vrolijk aan het werken tralala en dan dat brakke gekrakkemik zoals het ook al was met de MBP (die begon te loeien en freezen). Schaduwwerkplek it is ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:10:
Toen het recent zo lekker weer was met de M1 MBA in de tuin gaan liggen, ook om te zien hoe lang het duurde voordat ie 't opgaf van de hitte. Dat duurde uiteraard minder lang dan bij de actief gekoelde 2015 MBP die ik had, maar begint wel heel dramatisch met het beeld dat uitvalt :/ :P

Snap prima dat je sneller aan een max zit met een passieve koeling met de zon erop, maar imho mag je dan wel de boel wat netter inregelen zodat je eerst waarschuwingen krijgt zoals bij iPhones en iPads. Dus niet vrolijk aan het werken tralala en dan dat brakke gekrakkemik zoals het ook al was met de MBP (die begon te loeien en freezen). Schaduwwerkplek it is ;)
Wat zeg je nou toch allemaal?

Hij viel uit toen je in de zon zat? Hoe lang? Welke temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Greatsword schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:24:
Hij viel uit toen je in de zon zat? Hoe lang? Welke temperatuur?
Yep, ik lag lekker in de zon, geen verkoelende bries, MBA op de ligstoel. Display viel uit en dat werkt lastig :+ Volgens mij crashte hij niet, later binnen gewoon door kunnen werken. Geen idee hoe lang ik bezig was, de volgende keer zal ik de tijd in de gaten houden. Ben niet aan het renderen ofzo, youtube, beetje internetten, muziekje aan, meer niet.

Temps: geen idee, en zoals ik zei geeft macOS geen warnings bij te hoge warmteontwikkeling, vermoedelijk denken ze dat het met throttling goedkomt. Ik meld me weer bij de volgende zonnige warme dag met een uitvoerig(er) rapport :P

En om te benadrukken: ben heel blij met het ding hoor. Performance..accuduur, draagbaarheid _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 14-04-2021 13:23 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58
@2Dutch ik vermoed een ander oorzaak dan huidige Nederlandse zon. Zonkracht is echt nog niet zo extreem dat de air uit zou moeten vallen. Ik kan YouTube video niet meer vinden maar ik weet zeker dat created labs een video heeft gemaakt van de air met een draaiende video rendering, buiten op hoogtepunt van de dag in de zon in Australië. En hij viel niet uit.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Quakie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:52:
@2Dutch ik vermoed een ander oorzaak dan huidige Nederlandse zon. Zonkracht is echt nog niet zo extreem dat de air uit zou moeten vallen. Ik kan YouTube video niet meer vinden maar ik weet zeker dat created labs een video heeft gemaakt van de air met een draaiende video rendering, buiten op hoogtepunt van de dag in de zon in Australië. En hij viel niet uit.
Hmm, interesting, want zodra ik even binnen was (behuizing voelde behoorlijk pittig warm aan) kwam ie ook weer gewoon tot leven. Mogelijk een bug die opdook terwijl ik toevallig lekker aan het bijbruinen was? :+ To be continued...als de weergoden meewerken.

En heb 't filmpje boven water, cool stuff! No pun intended :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Ja dat is hem 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Maandagavond kwam mijn MacBook Air binnen, acht dagen eerder dan gepland.
Ik heb de 8GPU variant met 8GB RAM en 512GB opslag, zodat ik dezelfde specs heb als mijn Mac mini.

Vandaag heb ik het meeste gedaan dus veel apps geïnstalleerd, voorkeuren aangepast, OneDrive syncen, agenda's toegevoegd, etc.

Tot nu toe bevalt de MBA erg goed en vooral vanwege de scherpe 16:10 scherm en de fanless chassis. Hiervoor had ik alleen Full HD-laptops en toch kon ik mij irriteren aan de zichtbare pixels. Ook hoorde ik de fan best snel en ook tijdens de meest basale taken. Daarnaast is het scherm helder genoeg om in mijn woonkamer te werken (met veel zonlicht). Op mijn Mac mini gebruik ik vooral Microsoft Edge, maar ik zal op de MBA Safari gebruiken om de accu te besparen.

Enige waar ik aan moet wennen is de travel van het toetsenbord, de ietwat onhandige indeling van de functieknoppen en de Force Touch-trackpad. Verder viel het mij op dat de meegeleverde USB-C kabel veel steviger en langer is dan die van mijn iPad Pro dus die zal ik voortaan ook gebruiken voor mijn iPad.

[ Voor 10% gewijzigd door VirinR op 21-04-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Huh, de MM heeft een "aanbieding" (€1239) die duurder is dan in de Apple Store (€1129). Bij Amac hebben ze twee verschillende MBA's (de eerste twee) met de zelfde specificaties, de zelfde prijs (€1099) maar wel verschillende beoordelingen. Wat is het verschil?

edit: Sorry, RAM-geheugen over het hoofd gezien (8/16GB).

[ Voor 10% gewijzigd door torp op 22-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:54
torp schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:21:
Huh, de MM heeft een "aanbieding" (€1239) die duurder is dan in de Apple Store (€1129). Bij Amac hebben ze twee verschillende MBA's (de eerste twee) met de zelfde specificaties, de zelfde prijs (€1099) maar wel verschillende beoordelingen. Wat is het verschil?
Moet je even kijken naar de hoeveelheid RAM.... ;) Die bij de MM heeft 16GB. Jij vergelijkt waarschijnlijk de instapper in de Apple Store met 8GB RAM met die in de aanbieding bij de MM.

Als ik dezelfde configuratie kies bij de Apple Store kom ik uit op EUR 1.359,10. Dus, de MM is dan EUR 120,00 goedkoper/minder duur. Dus wel een aanbieding ;)

Edit: oei, ik zie nu jouw edit....;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 08-09 12:48
Tja. Amac lijkt dan nog goedkoper, maar is niet helemaal helder (N/A) over sommige specs. En MM hanteert niet de officiële typenummers...

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 22-04-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:21
Mijn setup is als volgt:
- Lader via USB-C direct aangesloten aan de MBA.
- USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter direct aangesloten aan de MBA.

De USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter heeft 3 ingangen, namelijk:
- USB-C
- HDMI
- USB 2.0

Op de USB 2.0 heb ik een webcam aangesloten.
Op de USB-C heb ik een externe scherm aangesloten.

Dit heeft altijd goed gewerkt, tot een paar dagen terug. Mijn USB-C ingang poort op mijn adapter lijkt het niet meer te doen.
Als ik mijn scherm direct aan mijn MBA aansluit zonder de adapter ertussen werkt het wel.

Om de USB-C ingang poort op de adapter te testen heb ik mijn webcam via een verloopstuk ook op de USB-C ingang poort aangesloten, werkt niet.

Om er zeker van te zijn, heb ik ook nog met een toetsenbord geprobeerd ipv webcam. Ook dat werkt niet.

Dus ik dacht, de USB-C poort op de adapter is defect. Contact gehad met Apple. Zij hebben een nieuwe opgestuurd.

Guess what? Zelfde probleem.

Wat kan dit zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 23-04-2021 09:56 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:54:
Mijn setup is als volgt:
- Lader via USB-C direct aangesloten aan de MBA.
- USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter direct aangesloten aan de MBA.

De USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter heeft 3 ingangen, namelijk:
- USB-C
- HDMI
- USB 2.0

Op de USB 2.0 heb ik een webcam aangesloten.
Op de USB-C heb ik een externe scherm aangesloten.

Dit heeft altijd goed gewerkt, tot een paar dagen terug. Mijn USB-C ingang poort op mijn adapter lijkt het niet meer te doen.
Als ik mijn scherm direct aan mijn MBA aansluit zonder de adapter ertussen werkt het wel.

Om de USB-C ingang poort op de adapter te testen heb ik mijn webcam via een verloopstuk ook op de USB-C ingang poort aangesloten, werkt niet.

Om er zeker van te zijn, heb ik ook nog met een toetsenbord geprobeerd ipv webcam. Ook dat werkt niet.

Dus ik dacht, de USB-C poort op de adapter is defect. Contact gehad met Apple. Zij hebben een nieuwe opgestuurd.

Guess what? Zelfde probleem.

Wat kan dit zijn?
Geen idee maar aangezien je een Apple adapter op een Apple Macbook gebruikt zou ik je adviseren om Apple Support te contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:21
Tomba schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:17:
[...]

Geen idee maar aangezien je een Apple adapter op een Apple Macbook gebruikt zou ik je adviseren om Apple Support te contacteren.
Apple zegt: de USB-C op de adapter is USB-C en geen Thunderbolt. Daar kan alleen stroom overheen en geen data.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
Na aanvankelijk wat problemen en het moeten omruilen van mijn MacBook Air heb ik inmiddels een prima exemplaar. Toevallig keek ik eens in coconutBattery en toen viel het mij op dat mijn batterij wel heel erg snel slijt.

Is dit normaal? Van 100 naar 96% in een maand!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DWwJuMBgSp7ke1WKv2bk9uAqnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrKlUKL2bP6cGJLgWiu4s2ww.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 20:30
GvNL schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:53:
Na aanvankelijk wat problemen en het moeten omruilen van mijn MacBook Air heb ik inmiddels een prima exemplaar. Toevallig keek ik eens in coconutBattery en toen viel het mij op dat mijn batterij wel heel erg snel slijt.

Is dit normaal? Van 100 naar 96% in een maand!

[Afbeelding]
Dit is een trucje van Apple om je elk jaar een nieuwe te laten kopen >:)

Wat serieuzer: dit soort metingen zijn geen harde wetenschap, zoals je ook ziet op 24 april, toen de health opeens weer omhoog was gegaan. Ik zou er vooral niet al te blind op staren, en niet elke dag gaan zitten meten.

Kijk over een maand (of 2) nog een keer. Dikke kans dat 'ie dan nog steeds rond de 96% zit. Mocht 'ie heel snel onder de 80% komen, heb je sowieso nog garantie.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vertrouw dat Coconutbattery voor geen kanten. Hij vind dat mijn M1 in 2011 gemaakt is. De battery zelfs in 1979. ???

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
Hahn schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:02:
[...]

Dit is een trucje van Apple om je elk jaar een nieuwe te laten kopen >:)

Wat serieuzer: dit soort metingen zijn geen harde wetenschap, zoals je ook ziet op 24 april, toen de health opeens weer omhoog was gegaan. Ik zou er vooral niet al te blind op staren, en niet elke dag gaan zitten meten.

Kijk over een maand (of 2) nog een keer. Dikke kans dat 'ie dan nog steeds rond de 96% zit. Mocht 'ie heel snel onder de 80% komen, heb je sowieso nog garantie.
Dank voor je reactie. Dat laatste geldt waarschijnlijk inderdaad, maar toch raar hoe ik in een maand al 4 (!) procent ben verloren. Mijn vorige MacBook dook pas na 400 laadcycli onder de 90 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Mijn batterij kreeg na zesde jaar ineens 4% erbij. Dit was wel met een MBP uit 2013.
Ik zou het af en toe checken maar niet er druk om maken. Ik heb precies hetzelfde met mijn m1 air en dat was binnen twee weken al

[ Voor 17% gewijzigd door Quakie op 25-04-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Ik lees op de frontpage dat macos 11.3 beschikbaar is. Wanneer ik zoek op update op mijn air dan wordt er geen update gevonden. Klopt dat? Of gaat er iets fout?

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

IkWilbert schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:02:
Ik lees op de frontpage dat macos 11.3 beschikbaar is. Wanneer ik zoek op update op mijn air dan wordt er geen update gevonden. Klopt dat? Of gaat er iets fout?
Ik heb m gisterenavond om 21u al kunnen installeren dus of je hebt m al of er gaat iets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
IkWilbert schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:02:
Al een keer opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Greatsword schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:47:
[...]

Al een keer opnieuw opgestart?
Gedaan, denk dat ik al weet waardoor komt. Mac is via mijn werk met company portal. Update zal nog wel even tegengehouden worden. Zal morgen eens informeren .

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Mede tweakers, help me even.

Een windows gebruiker hier. Als consultant maak ik momenteel veel excel bestanden en gebruik macros om data te manipuleren. Niets spannends maar tijd is geld.

Werken op mijn thuiscomputer (Ryzen 5600xt) is zoveel lekkerder dan mijn laptop (Hyawei matebook met I7-8550) omdat de macros die ik het vaakst gebruik daar 1 tot 2 seconden in beslag nemen. De laptop doet er al gauw 8 tot 10 seconden per keer over.

Natuurlijk helemaal enthousiast geworden van apple's M1 processor. Ik zie dat hij met cinebench inderdaad sneller is dan de windows laptop maar met excel is de performance op de MAC gewoon echt heel erg matig.

Openen van het bestand (<10 MB) duurt al veel langer dan op de windows computers en de macros draaien bijna 30 seconden...

Dit is waardeloos en strookt niet met mijn verwachtingen.

De situatie:
Ik gebruik Office 365 versie 16.48, OSX geupdated naar 11.3
Excel openen via "rosetta" alsook normaal, zelfde verhaal. Het is tergend langzaam.

Die ik iets fout of is dit het gewoon en moet ik office op de mac gewoon vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 15:19

CoolHead621

Enjoy every moment

procyon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:36:

Een windows gebruiker hier. Als consultant maak ik momenteel veel excel bestanden en gebruik macros om data te manipuleren. Niets spannends maar tijd is geld.

Werken op mijn thuiscomputer (Ryzen 5600xt) is zoveel lekkerder dan mijn laptop (Hyawei matebook met I7-8550) omdat de macros die ik het vaakst gebruik daar 1 tot 2 seconden in beslag nemen. De laptop doet er al gauw 8 tot 10 seconden per keer over.

Natuurlijk helemaal enthousiast geworden van apple's M1 processor. Ik zie dat hij met cinebench inderdaad sneller is dan de windows laptop maar met excel is de performance op de MAC gewoon echt heel erg matig.

Openen van het bestand (<10 MB) duurt al veel langer dan op de windows computers en de macros draaien bijna 30 seconden...

De situatie:
Excel openen via "rosetta" alsook normaal, zelfde verhaal. Het is tergend langzaam.

Die ik iets fout of is dit het gewoon en moet ik office op de mac gewoon vergeten?
Ik denk dat Microsoft hun Office pakket niet zo goed optimaliseert voor de Mac als op hun eigen Windows OS.

Ik zelf vind het ook niet fijn werken en merk verschil met Office voor Windows.
Terwijl mijn MacBook zoveel malen sneller is dan mijn pc.

Apple iPhone 16 Pro MAX | Tesla Model 3 LR with Acceleration Boost (MY'21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Mijn huidige MBP 2015 model is aan vervanging toe. Mijn vriendin gebruikt deze nu voor haar studie. Zij doet enkel browsen, tekstverwerken (Office) en Zoom. Is 8GB RAM en 256GB SSD voldoende?

MBA M1 springt in het oog :)

[ Voor 7% gewijzigd door RPHN op 01-05-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
RPHN schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:25:
Mijn huidige MBP 2015 model is aan vervanging toe. Mijn vriendin gebruikt deze nu voor haar studie. Zij doet enkel browsen, tekstverwerken (Office) en Zoom. Is 8GB RAM en 256GB SSD voldoende?

MBA M1 springt in het oog :)
Ja, dat is zeker voldoende. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

procyon schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:36:

De situatie:

Had ik ook op mijn Mini M1. Die Excel app staat daar maar te bouncen en weinig te doen.
Op mijn Thinkpad van 800euro gaat het vele malen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
syltheboy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Ja, dat is zeker voldoende. ;)
Thanks! :) Had dat vermoeden ook al, maar blij dat anderen dit ook bevestigen.

Inmiddels besteld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Had ik ook op mijn Mini M1. Die Excel app staat daar maar te bouncen en weinig te doen.
Echt heel jammer.
Vind het idee van passief gekoelde machine echt heerlijk. Ik ga zoeken naar een goede windows machine.
Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

procyon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Echt heel jammer.
Vind het idee van passief gekoelde machine echt heerlijk. Ik ga zoeken naar een goede windows machine.
Dank voor jullie reacties.
Dat probleem zal zich wel met tijd oplossen maar voor nu in die specifieke usecase doe ik ook bepaalde zaken nog op mijn W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeye2209
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 18:04
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Is office al aangepast voor de ARM CPU? Of is deze nog voor X86 en zit er nog Rosetta tussen om te ' vertalen' ?
Dat kan de boel wat vertragen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Iets meer als een week geleden van een Macbook 12 inch (2017) overgestapt op de MacBook Air M1.

Heerlijk ding! De eerste week met externe monitor en vandaag zit ik wat casual te surfen op de bank en wat bij te lezen op mijn vrije dag maar merk ik dat de Air heel snel zijn batterij capaciteit verliest.. Vanaf een uurtje of 11.00 uur aan het surfen en nu nog maar 22% batterij over (van 90% naar 22% in iets meer dan drie uur).

Safari blijkt het meeste stroom te vragen (discord open staan maar ben daar verder niet actief dus). Enig idee waar dit nog aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
D-Ed schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:16:
Iets meer als een week geleden van een Macbook 12 inch (2017) overgestapt op de MacBook Air M1.

Heerlijk ding! De eerste week met externe monitor en vandaag zit ik wat casual te surfen op de bank en wat bij te lezen op mijn vrije dag maar merk ik dat de Air heel snel zijn batterij capaciteit verliest.. Vanaf een uurtje of 11.00 uur aan het surfen en nu nog maar 22% batterij over (van 90% naar 22% in iets meer dan drie uur).

Safari blijkt het meeste stroom te vragen (discord open staan maar ben daar verder niet actief dus). Enig idee waar dit nog aan kan liggen?
Dat komt niet overeen met mijn ervaring op accu gebied. In drie uur van 90 naar 22% is wel wat fors in mijn beleving.

Ondertussen heb ik wel ervaren dat werkelijk geen enkele MacOS update uit zichzelf goed verloopt. Werkelijk elke update heeft -ie een handje hulp nodig door hem hard uit te zetten tijdens het zwarte scherm met het Apple logo en de vollopende balk, als deze is volgelopen lijkt de laptop niks meer te doen en dan zet ik hem meestal na 15 - 30 minuten maar uit. Als ik hem daarna weer aanzet begint hij gewoon aan de volgende fase van de update (die met 'xx minutes remaining) en is de update wel volledig succesvol. Meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

D-Ed schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:16:

Herken ik totaal niet, zelfs mijn oude MBP 2017 doet dat beter. Mijn MBA M1 doet t 10-14 uur op 1 charge (ik browse ermee, gebruik Remote Desktop en 's avonds voor het slapen gaan Amazon Prime (via Safari) of Plex (via de Plex app))
Servor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Dat komt niet overeen met mijn ervaring op accu gebied. In drie uur van 90 naar 22% is wel wat fors in mijn beleving.

Ondertussen heb ik wel ervaren dat werkelijk geen enkele MacOS update uit zichzelf goed verloopt. Werkelijk elke update heeft -ie een handje hulp nodig door hem hard uit te zetten tijdens het zwarte scherm met het Apple logo en de vollopende balk, als deze is volgelopen lijkt de laptop niks meer te doen en dan zet ik hem meestal na 15 - 30 minuten maar uit. Als ik hem daarna weer aanzet begint hij gewoon aan de volgende fase van de update (die met 'xx minutes remaining) en is de update wel volledig succesvol. Meer mensen die dit herkennen?
Totaal geen last van hier, updates die ik tot nog toe heb gehad gaan allemaal van een leien dakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:43:

Totaal geen last van hier, updates die ik tot nog toe heb gehad gaan allemaal van een leien dakje.
Bijzonder, net ook de update naar 11.3.1 gedaan en weer hetzelfde verhaal. Het lijkt allemaal geen kwaad te kunnen en de update wordt netjes afgerond maar raar is het wel. Ik heb een vrij standaard installatie, weinig bijzonders geïnstalleerd op de laptop behalve wat standaard software maar het lijkt alsof ie oneindig lang staat te wachten op een proces dat niet afsluit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 17:10
Ik heb mijn MBA binnen en moest na 2 dagen toch maar eens opladen (heerlijk gevoel :)). Ik dacht ik probeer het eens met de 65W lader van mijn werklaptop (Lenovo Thinkpad).
Dat bleek helaas niet te werken er komt "Not Charging" bij de batterijstatus te staan. Volgens Apple kan dit voorkomen als het wattage te laag is, maar dat lijkt me sterk.

Met de bijgeleverde (30W) adapter laadt hij wel gewoon op.

Enig idee wat hier aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Maarten21 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:57:
Ik heb mijn MBA binnen en moest na 2 dagen toch maar eens opladen (heerlijk gevoel :)). Ik dacht ik probeer het eens met de 65W lader van mijn werklaptop (Lenovo Thinkpad).
Dat bleek helaas niet te werken er komt "Not Charging" bij de batterijstatus te staan. Volgens Apple kan dit voorkomen als het wattage te laag is, maar dat lijkt me sterk.

Met de bijgeleverde (30W) adapter laadt hij wel gewoon op.

Enig idee wat hier aan de hand is?
Apple is heel picky qua opladers. Mijn Lenovo 45W en Dell 65W USB-C laders werken beiden niet.... Alleen de meegeleverde oplader en de 87W USB-C die ik ooit heb gekocht voor mijn MBP 2017 doen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
Tomba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:59:
[...]

Apple is heel picky qua opladers. Mijn Lenovo 45W en Dell 65W USB-C laders werken beiden niet.... Alleen de meegeleverde oplader en de 87W USB-C die ik ooit heb gekocht voor mijn MBP 2017 doen het.
Mijn ervaring is juist omgekeerd, Mijn MBA voedt vanaf een 'standaard' USB adapter, gewoon 5V 2A, dus 10W. En het gave is dat hij daarmee de batterij gewoon vol houdt! Mijn conclusie is dat hij gemiddeld (ruim) minder dan 10 Watt verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 15-09 19:40
2Dutch schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:21:
[...]

Yep, ik lag lekker in de zon, geen verkoelende bries, MBA op de ligstoel. Display viel uit en dat werkt lastig :+ Volgens mij crashte hij niet, later binnen gewoon door kunnen werken. Geen idee hoe lang ik bezig was, de volgende keer zal ik de tijd in de gaten houden. Ben niet aan het renderen ofzo, youtube, beetje internetten, muziekje aan, meer niet.

Temps: geen idee, en zoals ik zei geeft macOS geen warnings bij te hoge warmteontwikkeling, vermoedelijk denken ze dat het met throttling goedkomt. Ik meld me weer bij de volgende zonnige warme dag met een uitvoerig(er) rapport :P

En om te benadrukken: ben heel blij met het ding hoor. Performance..accuduur, draagbaarheid _/-\o_
Temperaturen kunnen echt hoog worden op deze manier. Ik heb eens gehad met een telefoon van Sony waarbij het glas van de behuizing los smolt door alleen liggen in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 13:16
Tomba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:59:
[...]

Bij mij werkt :
Lader action (45watt)
Usb C Apple (de iPhone lader)
Diverse telefoonladers..
Powerbank met usb c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
Weet iemand een plek in NL (buiten Apple zelf) waar je een MacBook Air kunt kopen met een zgn. ANSI QWERTY lay-out? Dat is de US lay-out met een liggende Enter en een brede linker-shift. Overal vind ik die rotte NL lay-out…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
LaborGardens schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:34:
Weet iemand een plek in NL (buiten Apple zelf) waar je een MacBook Air kunt kopen met een zgn. ANSI QWERTY lay-out? Dat is de US lay-out met een liggende Enter en een brede linker-shift. Overal vind ik die rotte NL lay-out…
Hahaha, ik had juist destijds mijn MBA M1 met de US lay-out besteld bij https://www.yourmacstore.nl/ aan hen geretourneerd. Je zou hen derhalve eens kunnen contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

jantje112 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Bij mij werkt :
Lader action (45watt)
Usb C Apple (de iPhone lader)
Diverse telefoonladers..
Powerbank met usb c
Bij mij werkt;

Apple USB-C 18W (iPhone 11 Pro)
Apple USB-C 35W (MBA)
Apple USB-C 45W (MBP 2017)
Apple USB-C 87W (los gekocht voor mijn MBP 2017)

Bij mij werkt niet;
Lenovo USB-C 45W
Dell USB-C 65W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
RicoK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:51:
[...]

Hahaha, ik had juist destijds mijn MBA M1 met de US lay-out besteld bij https://www.yourmacstore.nl/ aan hen geretourneerd. Je zou hen derhalve eens kunnen contacten.
Dat had ik ook even moeten vermelden: met hen heb ik al contact gehad en ze konden het toetsenbord niet garanderen. Dat kon zowel NL als US zijn en was vreemd genoeg niet op voorhand te bepalen. Soort toetsenbordloterij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
Tomba schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:01:
[...]

Bij mij werkt;

Apple USB-C 18W (iPhone 11 Pro)
Apple USB-C 35W (MBA)
Apple USB-C 45W (MBP 2017)
Apple USB-C 87W (los gekocht voor mijn MBP 2017)

Bij mij werkt niet;
Lenovo USB-C 45W
Dell USB-C 65W
Ik gebruik vooral de meegeleverde USB-C 30W adapter, maar vorige week was ik op kantoor en daar zijn er vooral Dell D6000 docks. Met deze dock bleef de MBA opgeladen op 100%. Wel moest ik DisplayLink Manager installeren om de tweede monitor te herkennen.
Daarnaast had ik twee meetings in een meeting room met een Logitech Meetup Cam (zonder Dell dock). Met de USB-C kabel van de camera bleef mijn MBA ook opgeladen dus thuis opladen was helemaal niet nodig. Ik begon met 100% en 7.5 uur later ging ik weg met 100%.

Voor de gein even drie andere USB-C laders gebruikt en ze hebben allemaal hetzelfde resultaat: niet opladen maar wel op netstroom blijven werken. Het gaat om de LG 27UL850 monitor, Apple 20W lader en de Nintendo Switch lader.

Wel ben ik minder tevreden over de accuduur. Ik heb zondag 2 uur gebrowst in Safari en er ging 25% accu er af. Toegegeven, mijn helderheid staat iets hoger omdat ik veel zonlicht heb, maar op mijn iPad is het verschil minder merkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
LaborGardens schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:55:
Dat had ik ook even moeten vermelden: met hen heb ik al contact gehad en ze konden het toetsenbord niet garanderen. Dat kon zowel NL als US zijn en was vreemd genoeg niet op voorhand te bepalen. Soort toetsenbordloterij dus.
Wat een gekkigheid |:( Typisch gevalletje van drop-shipment en niet even het magazijn kunnen inlopen om aan de klantvraag te kunnen voldoen.

Off topic: voor mij nog een reden erbij om bij die zaak weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
Ik heb zojuist een complete automatische reboot gehad terwijl Football Manager 2021 draaide. Lijkt wel alsof het RAM-geheugen (8GB) helemaal volloopt oid. Iemand toevallig ook ervaring met iets soortgelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 15-09 19:40
pipapaulus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:57:
Ik heb zojuist een complete automatische reboot gehad terwijl Football Manager 2021 draaide. Lijkt wel alsof het RAM-geheugen (8GB) helemaal volloopt oid. Iemand toevallig ook ervaring met iets soortgelijks?
Worden dit soort incidenten niet gelogd, zodat je kunt zien wat er gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
honey schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Worden dit soort incidenten niet gelogd, zodat je kunt zien wat er gebeurd is?
Ja klopt. Heb er melding van gemaakt, maar ben zelf niet technisch genoeg om daar iets uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:27

Hertog

Aut bibat, aut abeat

VirinR schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]

Voor de gein even drie andere USB-C laders gebruikt en ze hebben allemaal hetzelfde resultaat: niet opladen maar wel op netstroom blijven werken. Het gaat om de LG 27UL850 monitor, Apple 20W lader en de Nintendo Switch lader.
Apart. Bij mij laden zowel de LG 27UK850 en een Apple 20W (van de iPad Air) gewoon m'n laptop vol. Heb je gecontroleerd dat er niet toevallig een schedule aan staat? ;) Als ik de hele dag via m'n scherm werk doet hij de laatste 20% ook pas vanaf een uur of vier.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred13
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:00
Hertog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Apart. Bij mij laden zowel de LG 27UK850 en een Apple 20W (van de iPad Air) gewoon m'n laptop vol. Heb je gecontroleerd dat er niet toevallig een schedule aan staat? ;) Als ik de hele dag via m'n scherm werk doet hij de laatste 20% ook pas vanaf een uur of vier.
Ik heb toevallig ook deze monitor en de MBA wordt netjes opgeladen, ook mijn iPad Pro 12.9 inch wordt netjes opgeladen.
Misschien een fout kabeltje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 22:04
Pfff die witte binnenkant :r
Hoop niet dat dit de nieuwe standaard wordt voor de Air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Gebruik mac mini M1 nu als server en alles wat vroeger op een oude windows laptop draaide heb ik overgezet : Docker (komga , pihole, lazybeard), calibre, unifi,transmision & scrivener draaien allemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
pipapaulus schreef op zondag 9 mei 2021 @ 15:57:
OT: Hoe draait FM21 op de M1 chip? Ik heb de iMac besteld en zou leuk zijn om in de living FM te spelen ipv in de bureaukamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eilavid
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 16:18
Ziet er oké uit, ben zelf niet zo'n fan van witte bezels maar dat lijkt nu de nieuwe stijl te zijn bij Macs. Jammer dat hij dus pas aan het einde van het jaar komt. Stiekem hoop ik nog dat we M2 gaan zien tijdens WWDC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
eilavid schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:00:
Ziet er oké uit, ben zelf niet zo'n fan van witte bezels maar dat lijkt nu de nieuwe stijl te zijn bij Macs. Jammer dat hij dus pas aan het einde van het jaar komt. Stiekem hoop ik nog dat we M2 gaan zien tijdens WWDC.
Gebruik al jaren een wit Magic Keyboard en Trackpad maar voor een laptop wordt het inderdaad wel even wennen.

De M1 Air is pas sinds november uit, dus als ze die nu al zouden aankondigen zou dat echt voor veel mensen een teleurstelling zijn aangezien ze dat ding net pas gekocht hebben.

de M2 of X is zeker realistisch maar dan in een MacBook Pro waar ik met smacht op zit te wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Greatsword schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Gebruik al jaren een wit Magic Keyboard en Trackpad maar voor een laptop wordt het inderdaad wel even wennen.

De M1 Air is pas sinds november uit, dus als ze die nu al zouden aankondigen zou dat echt voor veel mensen een teleurstelling zijn aangezien ze dat ding net pas gekocht hebben.

de M2 of X is zeker realistisch maar dan in een MacBook Pro waar ik met smacht op zit te wachten ;)
Inderdaad. Een verbeterde macbook pro 13 en een 16 inch macbook zou logischer zijn. En dan gewoon de m1 macbook air als instapmodel maar dan nu ook in verschillende kleuren.

Maarja ben geen fan van de kleuren en van witte bezels/wit toetsenbord dus heel teleurgesteld zal ik ook weer niet zijn als het toch m2 blijkt te zijn 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Valinor op 12-05-2021 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
IK wil hier niet graag een nieuw topic over openen. want nutteloos gok ik.

Ik heb een Macbook Air M1 via m'n werk. Super blij mee! zeker als overstap van Windows naar Appeltjes land. Maar. we gebruiken deze met USB gekoppeld aan scherm en Toetsenbord.

Nu is het zo dat mijn numpad Period een komma is (,). Wat vrij frustrerend is. daar ik veel met IP adressen werk.

Nu heb ik van alles al geprobeerd

Andere regio toetsenbord
Karabiner:

Comma wordt Period
Keypad_comma wordt Keypad_Period
Keypad_period wordt Keypad_comma (hier doet hij niks meer :+ )
Keypad_comma wordt Period

niks werkt

Ik ben de draad compleet kwijt. Is hier een handige oplossing voor?

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 30-05-2021 12:21 . Reden: flame ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

corset schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:58:
IK wil hier niet graag een nieuw topic over openen. want nutteloos gok ik.

Ik heb een Macbook Air M1 via m'n werk. Super blij mee! zeker als overstap van Windhoos naar Appeltjes land. Maar. we gebruiken deze met USB gekoppeld aan scherm en Toetsenbord.

Nu is het zo dat mijn numpad Period een komma is (,). Wat vrij frustrerend is. daar ik veel met IP adressen werk.

Nu heb ik van alles al geprobeerd

Andere regio toetsenbord
Karabiner:

Comma wordt Period
Keypad_comma wordt Keypad_Period
Keypad_period wordt Keypad_comma (hier doet hij niks meer :+ )
Keypad_comma wordt Period

niks werkt

Ik ben de draad compleet kwijt. Is hier een handige oplossing voor?
Misschien kun je wat hiermee?

Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"
Zo heb ik de functie van F5/F6 aan kunnen passen tbv aanpassen van toetsenbord helderheid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 12-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:27

Hertog

Aut bibat, aut abeat

corset schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:58:

Je kunt een key mapping aanmaken voor specifiek de numpad '.' knop:

code:
1
2
3
{
   "#." = ("insertText:", ",");
}

in /Users/<user>/Library/KeyBindings/DefaultKeyBinding.dict

Zie ook https://apple.stackexchan...remap-keypad-comma-to-dot

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
bedankt :) Ik heb het net opgelost door als keyboard optie "ABC Extended" aan te zetten. Echt geen idee, dacht echt dat ik dat al had geprobeerd

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Matey schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:15:
[...]
OT: Hoe draait FM21 op de M1 chip? Ik heb de iMac besteld en zou leuk zijn om in de living FM te spelen ipv in de bureaukamer.
Ik kan het voor FM21 niet zeggen, maar het zou me niks verbazen dat het erg goed draait.
Ik speel altijd CIV6 (Metal) en mijn 2017 MacBook Pro stond altijd als een gek te blazen en de grafische settings kon ik nooit voluit zetten. Op mijn Mac mini m1 kan ik alles op hoog zetten en geeft hij nog geen krimp, ik kan rustig nog een h265 filmpje decoden.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Hebben ze ergens de 16 GB ram 256 ssd spacegray versie op voorraad maar met US keyboard layout? Of is de enige optie de Apple store en dus 2 weken levertijd?
Kan echt niet wennen aan de gewone keyboard layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Greatsword schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:15:
[...]
Nou ja grote teleurstelling valt denk ik wel mee - ik denk dat idereen die in het afgelopen half jaar een Macbook Air heeft gekocht onwijs blij is met alles wat de M1 chip te bieden heeft. Die snelheid, stilte and gruwelijke batterijduur pakt niemand ons meer af ;) Daarnaast gok ik niet alleen op nieuwe kleuren maar ook op een nieuwe prijs...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 09:54
Hallo allemaal,

ik ben van plan een MacBook Air M1 te kopen (2020). Op mijn Windows PC heb ik zelf 16GB, maar aangezien ik nooit een Macbook heb gehad weet ik niet wat weidsheid is. Ik twijfel vooralsnog tussen het werkgeheugen (8GB of 16GB) en tussen het opslaggeheugen (256 vs 512). Wat ik er vooral mee ga doen is het volgende:

- Plex Media server (4K UDH + HDR)
- Casual gaming (zoals bijv. Cities Skylines)
- Macbook als mediaspeler aan de TV hangen

Met name bij het eerste onderwerp ben ik erg benieuwd. Is 8GB voldoende om Plex Media Server goed te kunnen draaien? Daarnaast draai ik verder geen zware programma's en bewerk ik ook geen foto's o.i.d.

Welke keuze kan ik het beste maken?
Pagina: 1 ... 18 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.