Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:44
zonoskar schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:50:
Nog een reden dus om de 16GB versie te kopen.

/edit: Ik zit volgens dat commando op 242 GB written, dus nog heel laag. Ik heb hem pas een week of 3 though...
code:
1
2
Data Units Written:                 2,932,227 [1,50 TB]
Power On Hours:                     73

Ik vind de Power On Hours bizar laag. Sinds begin december 2020 heb ik mijn laptop iedere dag minimaal 9 uur aan staan.

Iets klopt dus niet :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
Na een tijdje de Macbook Air m1 16gb te hebben gebruikt kan ik mededelen dat deze gewoon prima geschikt is voor PHP development.

Geen problemen gehad zover met de volgende applicaties/libraries:
- PHPStorm
- Docker
- Homebrew

Wel valt mij op dat PHPStorm en Docker veel geheugen gebruiken. Ik kan wel echt aanraden om de 16gb variant te nemen in dit geval. Samen slokken ze al snel 5-6gb op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Ik ga volgens mij gewoon elke week even in dit topic melden dat ik elke keer als ik op de Air M1 zit als een klein kind zit te stuiteren van blijdschap en verbazing. Dit ding is zo loei-snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joel22 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:54:
Net de macbook air binnen. Wanneer ik hem oplaad is de unibody van macbook behalve toetsenbord en trackpad elektrisch geladen. Is dat normaal? Is het slecht voor de mac? Of kan ik nu alweer retouren 😭. Het lijkt net of er stroom wordt gelekt tijdens het laden. Opzich werk is meestal zonder lader maar toch.

Kom er net achter dat als ik hem(aan de lader) van de tafel op til en in mijn hand hou dat hij dan geen stroom lekt. Zet ik hem weer neer op de houten tafel weer wel.
Ik zou er mee terug gaan. Het is in mijn ogen niet normaal. Waarschijnlijk maakt er ergens iets contact dat de bedoeling is.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
ed14n schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:55:
Na een tijdje de Macbook Air m1 16gb te hebben gebruikt kan ik mededelen dat deze gewoon prima geschikt is voor PHP development.

- PHPStorm
- Docker
- Homebrew

Wel valt mij op dat PHPStorm en Docker veel geheugen gebruiken. Ik kan wel echt aanraden om de 16gb variant te nemen in dit geval. Samen slokken ze al snel 5-6gb op.
Dat ze snel 5-6GB opslokken wil niet zeggen dat ze het ook nodig hebben. En, je loopt met 8GB ook nog niet tegen het limiet aan.

Heb je het gevoel dat 8GB te weinig is? Merk je er ook iets van in de praktijk?

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
honey schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Dat ze snel 5-6GB opslokken wil niet zeggen dat ze het ook nodig hebben. En, je loopt met 8GB ook nog niet tegen het limiet aan.

Heb je het gevoel dat 8GB te weinig is? Merk je er ook iets van in de praktijk?
Kan ik zelf niet beantwoorden, omdat ik zel de 16gb heb. Bij de mediamarkt kan je deze voor 1249 kopen, dat vond ik persoonlijk wel een goede deal. Bij Apple zelf is de geheugenupgrade wel wat duurder geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ambling_Alp schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:13:
Ik ga volgens mij gewoon elke week even in dit topic melden dat ik elke keer als ik op de Air M1 zit als een klein kind zit te stuiteren van blijdschap en verbazing. Dit ding is zo loei-snel.
...en het is zo herkenbaar! Ik doe er echt alles op, als ik niet achter m'n iMac zit, that is. Spelletjes, muziekjes, film, foto, whatever... ik ben nog niks tegengekomen waarvan ik dacht hmmm, dit vind ie niet zo heel fijn. Gewoon een perfect apparaat.

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:08
ed14n schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:55:

- PHPStorm
- Docker
- Homebrew

Ik doe hetzelfde met 8gb zonder swap gebruik 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:09

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

MacOS 11.2.2 is uit:
MacOS Big Sur 11.2.2 11.2.2 — Opnieuw opstarten vereist

macOS Big Sur 11.2.2 voorkomt dat modellen van de MacBook Pro (2019 of later) en de MacBook Air (2020 of later) schade oplopen wanneer ze zijn aangesloten op bepaalde niet-conforme USB-C-hubs en -docks van derden.

Meer informatie over deze update vind je op: https://support.apple.com/HT211896
schijnbaar speelde het USB-C hub issue dus ook op de Intel varianten?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En alleen op de laptops, er wordt geen enkel desktop model genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:08:
MacOS 11.2.2 is uit:

[...]

Ah, mooi, dat geeft weer een beetje gemoedsrust. Ben wel benieuwd wat het nu was dan. Voor m'n gevoel was het iets hardwarematigs en dan vind ik het altijd opmerkelijk dat je dat met een software update op kunt lossen. Maar ik ben verre van expert :) gewoon benieuwd.

--edit, hm, lekker dan, update lijkt al een half uur niks te doen op het 'appeltje-balkje-dat-volloopt-scherm'. Had natuurlijk niet zo lyrisch moeten zijn eerder...

[ Voor 14% gewijzigd door Servor op 26-02-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Tomba schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:08:
MacOS 11.2.2 is uit:

[...]

Kijk, dat zijn mooie updates. Ik ben bewust weg gebleven van hubs, vooral de PD hubs. Dat geeft nu weer mogelijkheden.

Als ze nu nog TBW aanpakken wat een andere mogelijke issue is, zijn alle first gen ‘problemen’ weer van tafel geveegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vraag me af of mijn MBA M1(8x7) 16GB/256GB wel oke is. Vanmorgen om 09:00 met 100% aangezet en mijn VPN naar het werk opgezet. Hele dag gewerkt (op virtuele machine op de werk servers dus), lokaal wat gebrowse-t, niet echt zwaar. Na 7 uur is de accu tot 30% leeg getrokken, dus vanavond is ie leeg. Ik dacht dat dit ding een uur of 14 mee zou moeten kunnen op de accu? Zo doorgaand haal ik max 10 uur.

/edit: om 17:40 is de accu dus vrijwel leeg (5%). Flink minder dan 14 uur dus. Is remote werken zo zwaar voor de machine dan?

[ Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 26-02-2021 17:37 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 15:20
Ambling_Alp schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:13:
En ook nog eens heerlijk stil. Genieten _/-\o_

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:13:
[...]

Ik zou er mee terug gaan. Het is in mijn ogen niet normaal. Waarschijnlijk maakt er ergens iets contact dat de bedoeling is.
Absoluut niet mee eens, al mijn vorige en mijn huidige MacBooks hadden hier 'last' van, at least de unibody versies. Soms merk je het, vaak niet. Maar het is (in mijn ogen) geen defect. Anders zouden alle MacBooks die ik had en heb defect moeten zijn. Maar goed, ieder zijn mening.

Overigens merk ik (als ik het al merk) een soort lichte tinteling in mijn vingers op, die snel weer weg is.

Ik heb ooit ergens gelezen waarom dit voorkomt, maar ik kan er even niet meer op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:03:
Ik vraag me af of mijn MBA M1(8x7) 16GB/256GB wel oke is. Vanmorgen om 09:00 met 100% aangezet en mijn VPN naar het werk opgezet. Hele dag gewerkt (op virtuele machine op de werk servers dus), lokaal wat gebrowse-t, niet echt zwaar. Na 7 uur is de accu tot 30% leeg getrokken, dus vanavond is ie leeg. Ik dacht dat dit ding een uur of 14 mee zou moeten kunnen op de accu? Zo doorgaand haal ik max 10 uur.

/edit: om 17:40 is de accu dus vrijwel leeg (5%). Flink minder dan 14 uur dus. Is remote werken zo zwaar voor de machine dan?
Vraagje: heb je hem net nieuw of al langer? Ik vraag het omdat Apple's devices altijd flink op de achtergrond aan het indexeren slaan bij een nieuwe install. Ook gaat de foto indexing flink tekeer. De eerste kun je makkelijk zijn als je spotlight opent (CMD + space) en iets typt: dan zie je een blauw balkje met de tekst 'indexing' o.i.d. De tweede kun je zien via de activiteitenweergave app.

Overigens vreten sommige apps überhaupt veel accu, microsoft teams is/was bijv. een notoire, net als google chrome en firefox. Teams accu slurpen merk ik nu ook nog, chrome werk ik al even niet mee dus misschien is dat al opgelost.

Visual studio code wil ook de accu flink belasten hier.

Ik werk met Safari, dat scheelt al flink. Firefox is bijna een no-go, dan is de accu ook zo leeg. (geen add-ons geïnstalleerd overigens)

(Op mijn MBPR 16 inch (intel dus) gaat de accu flink wat rapper leeg dan op mijn MacBook Air M1.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

heb je I stat menu? Dan kan je wat gerichter zoeken.. Als je dit niet hebt of er niet voor wilt betalen kan je ook activiteiten weergave gebruiken maar die gebruikt ook redelijk wat stroom...

Maar goed, eerste ingeving van mijn kant, het was een redelijk zonnig dag vandaag dus als je in een goed verlichtte kamer zit staat ongemerkt je brightness van je scherm 80% tot 100% en dan gaat het hard. Het scherm is grootste energie verbruiker. Ik merk duidelijk verschil of ik overdag achter mijn air zit of s avonds. Ik zit nu bijv ook in een slecht verlichtte woonkamer. Ik denk dat brightness nu op 30% staat. Vanmiddag was dat 80 a 90%.
Als voorbeeld: Ik heb bijv 1% batterij verbruik per uur als ik spotify muziek luister (uiteraard scherm uit).

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnetje83 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:36:
[...]

Absoluut niet mee eens, al mijn vorige en mijn huidige MacBooks hadden hier 'last' van, at least de unibody versies. Soms merk je het, vaak niet. Maar het is (in mijn ogen) geen defect. Anders zouden alle MacBooks die ik had en heb defect moeten zijn. Maar goed, ieder zijn mening.

Overigens merk ik (als ik het al merk) een soort lichte tinteling in mijn vingers op, die snel weer weg is.

Ik heb ooit ergens gelezen waarom dit voorkomt, maar ik kan er even niet meer op komen.
Toch klopt het niet. Dat het vaak voorkomt wilt niet zeggen dat je het moet accepteren. Dode pixels komen ook voor en dat accepteren we ook niet.

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad bij een Windows laptop van werk. En ook bij een oude telefoon. Beiden met een aluminium body (misschien ligt het hier aan? Dat weet ik niet) maar ik weet wel dat de bij beide apparaten de performance slechter werd wanneer ze ingestoken waren.

Stroom die door een apparaat lekt kan nooit goed voor je apparaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Wat bedoel je met "virtuele machine"? Je werkte de hele dag via zoiets als Citrix ofzo?

Dit is het ding. De gegevens die Apple aangeeft zijn realistisch maar houden wel in dat goed geoptimaliseerde software wordt gebruikt: Dit betekend browsen met Safari. Veel VPN of Citrix achtig apps zijn best crap eigenlijk en zullen daarom minder efficient met systeem resources (dus energie) omgaan.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 10:47
Ik heb al een tijdje gegoogeld, maar kan het niet vinden. Schakelt de MacBook automatisch wifi uit, wanneer je hem dichtklapt? Zo niet is dit ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Joel22 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 05:51:
Ik heb al een tijdje gegoogeld, maar kan het niet vinden. Schakelt de MacBook automatisch wifi uit, wanneer je hem dichtklapt? Zo niet is dit ergens in te stellen?
Dat ligt aan de instellingen, standaard staat power nap bijvoorbeeld aan

Ik vraag me af of mijn MBA M1(8x7) 16GB/256GB wel oke is. Vanmorgen om 09:00 met 100% aangezet en mijn VPN naar het werk opgezet. Hele dag gewerkt (op virtuele machine op de werk servers dus), lokaal wat gebrowse-t, niet echt zwaar. Na 7 uur is de accu tot 30% leeg getrokken, dus vanavond is ie leeg.
10% per uur tijdens het werken, dat is toch een prima verbruik? Op hun website claimt Apple inderdaad tot 15 uur (zo'n 7% per uur) wireless browsen, maar dat is dan waarschijnlijk met alles behalve safari afgesloten, 'gewoon' op wifi en met de brightness op '8 clicks from bottom'.

Een versleutelde VPN verbinding zal sowieso en continue wat meer wegsnoepen en als je verschillende accounts (o.a. email en calender) aan MacOS hebt gekoppeld dan wordt daar ook regelmatig naar gepinged. Tenslotte is het ook significant of de programma's die je gebruikt, bijvoorbeeld de RD en VPN client, native code draaien of door Rosetta worden vertaald. Een beetje spotify op de achtegrond, of een OneDrive client (beiden nog niet native beschikbaar) verdubbelen het energieverbruik helaas met gemak.

Het goede nieuws is dat dit waarschijnlijk alleen maar beter wordt :)

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, ik gebruik Citrix voor mijn werk. Dat zal nog wel onder Rosetta draaien, dus waarschijnlijk ligt het daar dan aan. Men vond mijn geluid wel erg slecht, met een extra echo als ik niet gemuteerde was. En ook de webcam werkte niet. Dus dat was ook tegen vallen. Verder niets dan lof voor deze machine, hij lijkt af en toe sneller dan mijn Hackintosh met een 8 core Ryzen en een Radeon 5500XT.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panbami
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 10:56
zonoskar schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:17:
Ja, ik gebruik Citrix voor mijn werk. Dat zal nog wel onder Rosetta draaien, dus waarschijnlijk ligt het daar dan aan. Men vond mijn geluid wel erg slecht, met een extra echo als ik niet gemuteerde was. En ook de webcam werkte niet. Dus dat was ook tegen vallen. Verder niets dan lof voor deze machine, hij lijkt af en toe sneller dan mijn Hackintosh met een 8 core Ryzen en een Radeon 5500XT.
Gebruikte je de webcam binnen Citrix, want dat geeft ellende op al mijn machines (Windows en Apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:20
ppl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:56:
Schermen met resoluties tussen normaal en retina in (zoals 1440p op 25" of 27") zijn niet aan te raden. Ieder OS heeft er problemen mee en ja, dit is al heel lang een bekend probleem. Deze schermen worden namelijk niet als hidpi gezien waardoor je de scaling opties niet hebt of scaling niet lekker werkt (tekst te groot, tekst te klein, tekst te wazig). Reken er maar niet op dat een software update dit gaat oplossen.

Bovendien staat in de specs ook vrij duidelijk aangegeven dat de MBA en MBP maar 1 extern scherm ondersteunen. Dat je überhaupt beeld op je 2e scherm krijgt valt al in de categorie "je mag je in je handjes knijpen".
Interessant. Is dit echt een probleem? Dat vind ik verrassend. De vorige 27" iMac had ook een 1440p-resolutie. Daarop was de scaling niet problematisch. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
GvNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 01:19:
[...]
Interessant. Is dit echt een probleem? Dat vind ik verrassend. De vorige 27" iMac had ook een 1440p-resolutie. Daarop was de scaling niet problematisch. :?
Yup, helaas kan ik beamen dat dit echt een probleem is. Ik heb een Dell 25" 1440p (QHD) monitor en als ik deze aan mijn MBA M1 koppel is alles echt veel te klein. Als ik het display settings menu open dan verschijnt er geen optie voor scaling, omdat Apple vindt dat MacOS niet heel lekker schaalt op 1440p.

Intel Macs kon je nog tweaken om een QHD monitor via 1080p HiDPI mode aan te sturen (dat was echt perfect vond ik) maar aan GPU in de M1 Macs valt, vooralsnog, niet veel te sleutelen. Ook biedt de huidige GPU geen ondersteuning voor DDC dus het gemak van brightness/contrast controle via de Mac is ook verdwenen.

Al met al ben ik echt heel blij met m'n mac, maar zoals overal al wordt aangegeven is het icm external displays wel echt een hit-or-miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 21:22
Ik heb nu een aantal weken de Air met M1 chip in gebruik en ben er erg blij mee.
Ik gebruik hem vrij regelmatig aan m'n Dell WD19 docking station die ik van m'n werk heb, waar een Iiyama PL3493WQ scherm aan hangt.

Dit werkt prima, het beeld is goed en de ruimte is echt heerlijk om mee te werken, maar wat me toch al even opvalt is dat de verbinding tussen Dock en beeldscherm weg lijkt te vallen wanneer ik wissel tussen de laptop van m'n werk en de MacBook.

De laptop van m'n werk, functioneert eigenlijk altijd prima (Dell laptop, dus die combi is okee) maar wil ik overschakelen, dan moet ik nog regelmatig het Dock van de stroom halen, beeldscherm loskoppelen, uitzetten, etc. Ik ben er nog niet uit wat de exacte oorzaak is, maar ben wel benieuwd of iemand soortgelijke issues ervaart. De combinatie van hardware zal bij iedereen anders zijn, dat realiseer ik me ook, maar het lijkt me niet dat er iets van hardware in m'n setup is dat niet ondersteund wordt (anders zou het überhaupt niet werken lijkt me).

Verder ben ik wel benieuwd naar de schade die bedoeld wordt in het bericht over de laatste update van Big Sur.

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Deevay schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:57:
[..]

Verder ben ik wel benieuwd naar de schade die bedoeld wordt in het bericht over de laatste update van Big Sur.
Gebruik van USB-PD zorgde voor een substantieel aantal mensen voor een brick van het device, zie Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 19:50
Werken bij jullie via USB-C verbonden externe monitoren nog na de Macos 11.2.2 update? Ik krijg o.a. geen video meer verzonden vanaf mijn Macbook Air M1 naar een HP U28 monitor na de laatste update. Alleen opladen en USB hub werken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:23
Sluit je deze rechtstreeks aan of via een hub?
Ik gebruik een usb-c naar displayport kabel en heb geen problemen.
En ik durf mijn hubje nu weer fulltime aan mijn air te hangen voor mijn usb timemachine en het opladen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 19:50
merlin1201 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:49:
Sluit je deze rechtstreeks aan of via een hub?
Ik gebruik een usb-c naar displayport kabel en heb geen problemen.
En ik durf mijn hubje nu weer fulltime aan mijn air te hangen voor mijn usb timemachine en het opladen
Ik sluit de monitor rechtstreeks aan, USB C met powerdelivery is een van de aansluitingen van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Laatst online: 22:12

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Swelson schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:24:
Werken bij jullie via USB-C verbonden externe monitoren nog na de Macos 11.2.2 update? Ik krijg o.a. geen video meer verzonden vanaf mijn Macbook Air M1 naar een HP U28 monitor na de laatste update. Alleen opladen en USB hub werken nog.
Hier werkt het nog prima na de MacOS 11.2.2 update. Ik gebruik een Macbook Air M1 (8x8) 8GB/512GB op een LG 27UL850 via USB-C voor video en PD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Idem, ik heb een USB-C naar HDMI convertor en dat werkt nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik gebruik mijn MBA als desktop (dichtgeklapt). Ik heb een extern scherm aangesloten. Werkt perfect. Hierdoor mis ik wel mijn webcam.

Is het volgende mogelijk:
- MBA openklappen, ingebouwde scherm uitzetten, maar wel camera gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:56:
Ik gebruik mijn MBA als desktop (dichtgeklapt). Ik heb een extern scherm aangesloten. Werkt perfect. Hierdoor mis ik wel mijn webcam.

Is het volgende mogelijk:
- MBA openklappen, ingebouwde scherm uitzetten, maar wel camera gebruiken?
Zet helderheid eens op 0, dan zie je het vanzelf.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@c-nan Als je de webcam gebruikt, gebruik je die dan via MS Teams? Bij mij werkt dat niet en men klaagt constant dat door mij allerlei echo's op de lijn komen die weg gaan als ik de mic mute. Met mijn Thinkpad van werk heb ik daar geen last van.

/edit: Oh en ik heb grote problemen om te printen op mijn Samsung M2020 laser. Dit gaat goed vanaf mijn oude MBA, maar vanaf de M1 lijkt het te werken, maar na een paar pagina's lijkt de printer te hangen en komt er niets meer uit. Ik heb de nieuwste Samsung (HP) printer dribver voor 11.0 geinstalleerd, maar dat heeft het niet opgelost. Iemand ervaringen met printen?

[ Voor 43% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:29
zonoskar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:57:
@c-nan Als je de webcam gebruikt, gebruik je die dan via MS Teams? Bij mij werkt dat niet en men klaagt constant dat door mij allerlei echo's op de lijn komen die weg gaan als ik de mic mute. Met mijn Thinkpad van werk heb ik daar geen last van.

/edit: Oh en ik heb grote problemen om te printen op mijn Samsung M2020 laser. Dit gaat goed vanaf mijn oude MBA, maar vanaf de M1 lijkt het te werken, maar na een paar pagina's lijkt de printer te hangen en komt er niets meer uit. Ik heb de nieuwste Samsung (HP) printer dribver voor 11.0 geinstalleerd, maar dat heeft het niet opgelost. Iemand ervaringen met printen?
Ik wel via teams. Geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Greatsword schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:07:
[...]

Zet helderheid eens op 0, dan zie je het vanzelf.
Ik begrijp je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:04
Er is geen mogelijkheid het scherm "uit" uit te zetten. Zijn work-around: helderheid op 0 :)

Bij de Mac laptops kan je, voor zover ik weet, nergens zomaar zeggen "ik wil het ingebouwde scherm niet gebruiken, doe maar weg"

[ Voor 23% gewijzigd door Liegebeest op 02-03-2021 21:18 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
... Als je de webcam gebruikt, gebruik je die dan via MS Teams? Bij mij werkt dat niet en men klaagt constant dat door mij allerlei echo's op de lijn komen die weg gaan als ik de mic mute...
Hier ook geen problemen met videobellen via Teams, afgezien van de gebruikelijke honger naar resources. Ik heb juist het idee dat ze me beter kunnen horen aan de andere kant dan voorheen (15" MBP 2015).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zal wel komen doordat ik Teams draai binnen de citrix omgeving (op een virtuele Windows 10 dus) dat de webcam niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand anders ook last van "this website is using significant energy" als ze disney+ aan het kijken zijn? Het is verrekte vervelend, want na een paar minuten reset de pagina en springt de film een minuut terug. Niet handig. Op internet zijn de 'oplossingen' het verwijderen van plugins en cookies weg te gooien, maar ik heb dit alleen en altijd met disney+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 22:49

Nitai

Live the life you love.

zonoskar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:22:
Heeft iemand anders ook last van "this website is using significant energy" als ze disney+ aan het kijken zijn? Het is verrekte vervelend, want na een paar minuten reset de pagina en springt de film een minuut terug. Niet handig. Op internet zijn de 'oplossingen' het verwijderen van plugins en cookies weg te gooien, maar ik heb dit alleen en altijd met disney+.
Daarom gebruik ik Chrome voor Disney+. Is een bekend ‘probleem’ van Safari.

[ Voor 3% gewijzigd door Nitai op 07-03-2021 09:36 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:08
zonoskar schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:22:
Hier ook last van. Ik zorg dat alles is afgesloten voordat ik safari open en disney plus start. Dan krijg ik wel de melding maar afsluiten komt dan niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Met welke dock/dongle hebben jullie goede ervaringen om 2 externe schermen aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:20:
Met welke dock/dongle hebben jullie goede ervaringen om 2 externe schermen aan te sluiten?
Psst zie het rode vak onderin ;)
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:55:
Zal wel komen doordat ik Teams draai binnen de citrix omgeving (op een virtuele Windows 10 dus) dat de webcam niet werkt.
Teams binnen Citrix is werkt meestal niet zo goed nee.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:04
ik heb sinds 2 weken een M1 macbook air (de simpelste, dus 256GB en 8GB RAM). Het is in veel opzichten en topding maar er zijn toch een paar dingen waar ik gestoord van wordt. Heb ik nou een defecte macbook, is mijn hardware slecht of moet ie gewoonn terug en moet ik een thinkpad halen?

Mijn probleem:
zowel muis als toetsenbord (draadloos, met van die 2.4 GHz usb receivers) laggen als een malle, soms anderhalve seconde vertraging tussen intypen van toets en daadwerkelijk op scherm zien van de tekens. Dit met verschillende hardware geprobeerd, zowel microsoft als logitech tobo's/muizen hebben het issue.

Ik gebruik een Hyper Slim USB C dock ( https://www.coolblue.nl/p...g-station-space-gray.html )

Heb ik nou gewoon een maandagochtend-model, is die dock klote of mogen draadloze toetsenborden niet meer van apple?

Probleem 2: google drive werkt gewoon niet op deze macbooks :-/ is onmisbaar voor werk, echt ongelooflijk dat google dat maar een beetje laat zitten en zegt het misschien in april 2021 te repareren /rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:23
Vreemd, ik heb hier ook ff een Logitech muis dmv een usb Dongle aan mijn doc gehangen en ook die hapert erg. Zelf gebruik ik een org BT muis en keyboard van apple en dat gaat uiteraard perfect.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Teams via Citrix werkt hier goed, webcam doet het gewoon en ook gebruik in de onboard mic en laat dan deze ook open. Geen last dan van echo bij anderen, hij dempt netjes het inkomende geluid voor de andere deelnemers. Dit is dan wel recentelijk, ik had het idee dat dit eerder niet goed werkte. Ik draai de laatste versie van de Citrix Workspace en verder afhankelijk van server versie en settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook het idee dat de air in standby snel leegloopt? Zo'n 5% per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:09:
Hebben jullie ook het idee dat de air in standby snel leegloopt? Zo'n 5% per dag?
Nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn niet het antwoord waar ik op hoopte. :(
Hoop niet dat er iets stuk gaat.
Batterij ligt na 5 weken nu op 98% volgens coconut.
Met 6 laadcycles.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2021 07:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
Ja, ik zit rond de 6 a 7% per 24uur. Er zijn gevallen waar men 20% verliest in een nacht. Wat ik een beetje terug las is dat apple het ook niet opgelost kreeg en dat updates het probleem deels deed oplossen voor ze.

Bij mij komt ie elke kwartier uit zijn slaap en checkt dan dingen om vervolgens kwartier later weer wat anders te checken dit continue. Meeste zijn iCloud gerelateerde dingen zoals contacts, agenda,..Het is dus lastig om hier onderuit te komen als je dit gebruikt. Er zijn een paar dingen die je uit kunt zetten maar ik zag geen verschil dus alles weer op default. Ik hoop dat het verbeterd bij toekomstige updates.

Je batterij gezondheid schommelt.. die kan volgende week weer 99% zijn of 93% en vervolgens weer 98%.

Je zou die 5% verlies op jaar basis uit kunnen rekenen, het zal je iets van 15 a 20 cylces extra kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:54
Ja wel, dat idee heb ik ook. Ik heb mijn MBA M1 nu een goeie maand. Ik ben geen heavy user. Een enkele keer per week heb ik hem/haar even nodig. Deze week heb ik hem/haar maar eens een tweede oplaadbeurt gegeven, maar toen ik hem/haar laatst een keer open sloeg leek het alsof het batterij percentage in een paar dagen was gezakt tot 70% terwijl ik de MBA een paar dagen daarvoor met bijna 100% had weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
Quakie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:38:
[...]
Ja, ik zit rond de 6 a 7% per 24uur. Er zijn gevallen waar men 20% verliest in een nacht.
Oei da's aanzienlijk. Is dat ook zo wanneer je Power Nap uitschakelt?

Wanneer Power Nap heel erg belangrijk voor je is kan je natuurlijk ook overwegen om je laptop 's nachts aan de stroom te hangen, desnoods met een oude telefoonlader. Ik kan me niet voorstellen dat dit (een oude telefoon lader met laag vermogen + Apple's recente laadalgoritmen) schadelijk voor je batterij.

Ik heb overigens nergens last van, ik heb het idee dat mijn batterij 's ochtends nog net zo vol zit als de avond ervoor. Maar ik gebruik geen iCloud (alleen mijn Google account wordt gesynchroniseerd).

[ Voor 14% gewijzigd door pimsaint op 12-03-2021 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quakie
@pimsaint er is geen power nap schakelaar meer in mac os voor M1. Het is een always on processor nu. Je moet hem nu zien als een iPad. Het scherm is uit, SOC gaat in deep sleep om zo min mogelijk energie te gebruiken. Uiteraard als er 5 wakes in een uur zijn kost dit uiteraard toch batterij.
Als je geen iCloud gebruikt heeft dit al een enorme impact op je batterij.

achtergrond artikel

[ Voor 4% gewijzigd door Quakie op 12-03-2021 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Quakie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:51:
@pimsaint er is geen power nap schakelaar meer in mac os voor M1. Het is een always on processor nu. Je moet hem nu zien als een iPad. Het scherm is uit, SOC gaat in deep sleep om zo min mogelijk energie te gebruiken. Uiteraard als er 5 wakes in een uur zijn kost dit uiteraard toch batterij.
Als je geen iCloud gebruikt heeft dit al een enorme impact op je batterij.

achtergrond artikel
Ah kijk, ik gebruik geen iCloud misschien dat het daarom bij mij nauwelijks verlies geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Quakie schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:51:
@pimsaint er is geen power nap schakelaar meer in mac os voor M1. Het is een always on processor nu.
Oh, dat was me nog niet opgevallen. Ik ga dat eens even lezen, bedankt :)

En een beetje gemoedsrust voor dezen en genen die zich zorgen maken over al dat geswap:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quakie
Voor diegene die willen zien wat je Mac tijdens slaap doet:

% pmset -g log | grep -e " Sleep " -e " Wake " -e " DarkWake " -e " Wake Requests "

% pmset -g log geeft ook een mooi overzicht. Ik heb bijv 268 wakes sinds 9 maart in de avond. (MacBook wordt meestal alleen in avond gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
Wou 't net posten.
Heb met pmset -g log gekeken welke wakes ik had en alles gedisabled.
Ding komt nu niet meer vanzelf uit slaap.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Bij mij zijn meeste gerelateerd aan iCloud. Ik vind het zonde om dat uit te zetten.. Sowieso ook niet handig als je iCloud Drive gebruikt. Volgens betekent dit dat je continue alles opnieuw moet downloaden bij het opnieuw inloggen. @matthijst wat heb jij bijv nu uitgezet?

[ Voor 37% gewijzigd door Quakie op 12-03-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nee iCloud werkt nog gewoon, maar ok, hij moet eea wel downloaden als je hem aanzet.
Toch lijkt het mij fijner dat hij gewoon 'vol' is al je hem pakt.

Wel vreemd, van de 8e tot de 12e is hij hier niet meer uit standby gekomen.
Nu toch weer een paar meldingen. Ik heb deze uitgezet:
sudo pmset -a ttyskeepawake 0
sudo pmset -b tcpkeepalive 0

En Bluetooth, omdat ik die op t moment niet gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 12-03-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Meer mensen met panics als de Macbook is aangesloten aan een externe monitor?
Sinds een week een extra display in gebruik, nu voor de tweede keer een reboot en panic report.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tnOvVMT.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
matthijst schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:12:
Nee iCloud werkt nog gewoon, maar ok, hij moet eea wel downloaden als je hem aanzet.
Toch lijkt het mij fijner dat hij gewoon 'vol' is al je hem pakt.

Wel vreemd, van de 8e tot de 12e is hij hier niet meer uit standby gekomen.
Nu toch weer een paar meldingen. Ik heb deze uitgezet:
sudo pmset -a ttyskeepawake 0
sudo pmset -b tcpkeepalive 0

En Bluetooth, omdat ik die op t moment niet gebruik.
thx

ik pak hem zelf elke dag, en neem dan wel 5 - 7% voor lief denk ik. Of ik moet even gaan kijken of ik zonder iCloud Drive kan en weer terug ga naar Synology Drive.

oke, ik heb geen tty meldingen, tcpkeepalive heb ik weer aan gezet. Ik merkte geen verschil en het is wel handig als je hem kan vinden via my find.
Handoff gebruik ik niet zo vaak, dus eventueel zou ik bluetooth nog uit kunnen zetten..

even testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Gisteravond heb ik mijn MacBook Air binnen gekregen. Besteld via Apple omdat ik graag een engels toetsenbord wilde, levering was boven verwachting snel (1 week na bestellen). Mijn eerste ervaringen zijn positief. Het enige wat mij wel is opgevallen is dat het toetsenbord naar mijn idee wat 'hol' klinkt. Met name toetsen die wat meer in het midden van het toetsenbord zitten lijken harder te klinken bij het typen, alsof er wat holle ruimte onder de toetsen zit (een betere omschrijving kan ik nog niet bedenken), en daardoor doet het ook wat fragiel aan. Ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal, dus vandaar mijn vraag of dit 'normaal'/bekend is? Naar mijn idee is het wat luid allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@tijn.online Just to be sure, je hebt het wel over de MBA M1 toch?
Wat jij omschrijft ken ik niet.

Het enige waar ik nog altijd 'last' van hebt, inmiddels ben ik er achter wat dit dan nu is, een stinkende laadkabel. Hier hangt bij mij wel zo'n enorm stinkende muffe lucht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

RicoK schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:15:
@tijn.online Just to be sure, je hebt het wel over de MBA M1 toch?
Wat jij omschrijft ken ik niet.

Het enige waar ik nog altijd 'last' van hebt, inmiddels ben ik er achter wat dit dan nu is, een stinkende laadkabel. Hier hangt bij mij wel zo'n enorm stinkende muffe lucht aan.
Ja, het is inderdaad de MBA M1. Mijn vrouw heeft vorig jaar een Magic Keyboard voor bij haar Air uit 2015 gekocht, beiden zijn beduidend stiller en klinken ook 'steviger'. Ik zou verwachten dat de nieuwe Air ook zo zou klinken, maar kan dus niet direct met een andere MBA M1 vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Laatst online: 21:16
Ik heb sinds gisteren een Dell P3421W aan de M1 hangen maar wat een drama is dat... Eerst de fuzzy fonts die je via terminal wel iets scherper kunt krijgen, maar nog steeds niet lekker scherp. Blijkt ook dat de M1 geen RGB naar de monitor stuurt maar YPBPR wat de kwaliteit ook niet ten goede komt. En na een half uur begin ik een lichte hoofdpijn te krijgen. Deze gaat dus retour helaas.

Edit: het ' irritante' is dat de Vmware client naar m'n werk-pc wel scherp is 8)7

Wie is er echt tevreden over zijn 34" icm de M1?

[ Voor 9% gewijzigd door Daftz op 17-03-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:15

Neo

Daftz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:02:
Ik heb sinds gisteren een Dell P3421W aan de M1 hangen maar wat een drama is dat... Eerst de fuzzy fonts die je via terminal wel iets scherper kunt krijgen, maar nog steeds niet lekker scherp. Blijkt ook dat de M1 geen RGB naar de monitor stuurt maar YPBPR wat de kwaliteit ook niet ten goede komt. En na een half uur begin ik een lichte hoofdpijn te krijgen. Deze gaat dus retour helaas.

Edit: het ' irritante' is dat de Vmware client naar m'n werk-pc wel scherp is 8)7

Ik volg ook even, want ik zit al weken te twijfelen tussen de 34221 van Dell en de Samsung LC34H890 of Samsung LC34J791.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:24

Ik heb laatst ook de 3421 gekocht voor mijn werk laptop(macbook pro 16 inch) en dat lijkt perfect. Ik heb sinds kort ook de M1 gehaald voor prive gebruik, zal die binnenkort ook is aansluiten om te kijken of er verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Omisys schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb laatst ook de 3421 gekocht voor mijn werk laptop(macbook pro 16 inch) en dat lijkt perfect. Ik heb sinds kort ook de M1 gehaald voor prive gebruik, zal die binnenkort ook is aansluiten om te kijken of er verschil is.
Ok, ik ben benieuwd! In dit Macrumors draadje zijn ook wat mensen die geen problemen hebben met een Intel Mac, maar wel de M1 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 11:14

Al ruim een jaar de LG 34UC99-W in gebruik. Eerst met mijn 15" 2013 MBP en sinds enkele maanden met de 13" M1 MBP. Werkt prima, laad mijn Macbook netjes op en gebruik de ingebouwde usb hub voor iOS development. Kortom een fijn scherm.

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
UnitedJunk schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Al ruim een jaar de LG 34UC99-W in gebruik. Eerst met mijn 15" 2013 MBP en sinds enkele maanden met de 13" M1 MBP. Werkt prima, laad mijn Macbook netjes op en gebruik de ingebouwde usb hub voor iOS development. Kortom een fijn scherm.
Goed om te horen. Het prijsverschil van deze monitor tov de P3421W is fors te noemen. Helemaal als je bedenkt dat de P3421W middels een vmware client naar een Windows machine nagenoeg perfect is. Kleuren zouden wellicht wat beter kunnen, maar alles is scherp genoeg en na een dagje werken geen last van hoofdpijn. Zodra ik van vmware naar OSX schakel is dat een verschil van dag en nacht.

Edit: krijgt de LG een RGB signaal van de M1?

[ Voor 3% gewijzigd door Daftz op 17-03-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Daftz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Goed om te horen. Het prijsverschil van deze monitor tov de P3421W is fors te noemen. Helemaal als je bedenkt dat de P3421W middels een vmware client naar een Windows machine nagenoeg perfect is. Kleuren zouden wellicht wat beter kunnen, maar alles is scherp genoeg en na een dagje werken geen last van hoofdpijn. Zodra ik van vmware naar OSX schakel is dat een verschil van dag en nacht.

Edit: krijgt de LG een RGB signaal van de M1?
Hoe kan ik dit zien?

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Bij de Dell zie ik dat bij het Color Input Format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Daftz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Bij de Dell zie ik dat bij het Color Input Format.
Kan op mijn LG helaas de input niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
Hebben jullie ook vaak dat de muis compleet random van het beeld verdwijnt? Lijkt alsof dit steeds vaker voorkomt. Dan moet ik even venstertje wisselen middels cmd+tab om de muis weer tevoorschijn te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Alexknl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:59:
Hebben jullie ook vaak dat de muis compleet random van het beeld verdwijnt? Lijkt alsof dit steeds vaker voorkomt. Dan moet ik even venstertje wisselen middels cmd+tab om de muis weer tevoorschijn te krijgen.
Geen last van nee, gebruik alleen touchpad overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Alexknl Nee, dit herken ik ook niet.
Maar, zoals @Tomba ook aangeeft, ik gebruik wel alleen de touchpad. ;) Omdat deze juist zo perfect werkt in tegenstelling tot de touchpads bij vele windows machines zie ik ook geen enkele reden om een met een muis te moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Hmm vreemd, ik gebruik ook alleen de touchpad. Wellicht heeft het iets te maken met fullscreen video's kijken, dat wanneer de cursor wegspringt na een x aantal seconden, hij gewoon niet meer terug komt? Zal dit straks een testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Alexknl schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:51:
Hmm vreemd, ik gebruik ook alleen de touchpad. Wellicht heeft het iets te maken met fullscreen video's kijken, dat wanneer de cursor wegspringt na een x aantal seconden, hij gewoon niet meer terug komt? Zal dit straks een testen..
Ik kijk erg veel fullscreen video’s via Plex en heb juist het probleem dat de cursor in beeld blijft 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Tomba schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Ik kijk erg veel fullscreen video’s via Plex en heb juist het probleem dat de cursor in beeld blijft 8)
Dit heb ik ook inderdaad. Bij fullscreen video's dat 80% van de tijd de cursor in beeld blijft en daardoor ook de tijdsbalk van de video steeds weer in beeld komt, alsof je het trackpad aan hebt geraakt. Maar goed, dit zullen ze wel een keer gaan fixen via een update neem ik aan :P
Is ook eigenlijk meer iets voor het MacOS Big Sur topic wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Ik kwam er vandaag achter dat AlDente werkt op de M1. Met die tool kan je de lading van je accu beperken. Wat hopelijk zorgt voor langere levensduur.

Me de lange accuduur van de M1 is dit in mijn ogen wel een prima app.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• UnitedJunk
lasharor schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:14:
Ik kwam er vandaag achter dat AlDente werkt op de M1. Met die tool kan je de lading van je accu beperken. Wat hopelijk zorgt voor langere levensduur.

Me de lange accuduur van de M1 is dit in mijn ogen wel een prima app.
Geruststellende melding bovenaan de read.me..
!IMPORTANT! Regarding this message: "AlDente will damage your computer. You should move it to the trash."
Daarnaast heeft Apple sinds Big Sur net als bij iOS een ingebouwde tool om het overbodig extra laden te vermijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yB9CM967_AE5BirKFtAJ3j5NKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jo3zZrkpaGIywdi3S4su92JG.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door UnitedJunk op 23-03-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

UnitedJunk schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Geruststellende melding bovenaan de read.me..

[...]

Daarnaast heeft Apple sinds Big Sur net als bij iOS een ingebouwde tool om het overbodig extra laden te vermijden.

[Afbeelding]
Je moet wel verder lezen, daarnaast is die ingebouwde tool niet zelf in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 20:40
wrong topic

[ Voor 98% gewijzigd door Dannydekr op 24-03-2021 15:04 ]

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nu alles uitgezet dat voorbij kwam in pmset -g log

15-03-19:26 due to lid/UserActivity Assertion Using BATT (Charge:40%)
24-03-10:00 due to lid/UserActivity Assertion Using BATT (Charge:36%)

Sprong wel vrij rap naar 32%, maar dan nog: 1% per 24 uur in standby verliezen lijkt me netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@matthijst en wat is alles uitgezet? 1% in 24 uur is inderdaad netjes. Ik zit op 4% met alle apps gesloten of op 6% met apps open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Gewoon elke keer nadat ie op standby is gegaan in pmset -g log kijken wat m uit standby heeft gehaald en dan Googlen daarop en disablen/aanpassen.

Ik laat wel apps open staan, Safari, Whatsapp, Terminal bv. Maar dat heeft geen invloed meer, zolang hij niet voor vage acties uit standby komt lijkt me.

Edit: iets te fanatiek met hibernatemode op 25, dan komt ie traag uit Standby.

[ Voor 11% gewijzigd door matthijst op 24-03-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:24
Daftz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Ok, ik ben benieuwd! In dit Macrumors draadje zijn ook wat mensen die geen problemen hebben met een Intel Mac, maar wel de M1 variant.
Ik heb het net even geprobeerd, maar het ziet er bij mij gewoon hetzelfde uit als op met intel macbook. Ik heb hem wel via usb-c aangesloten, weet niet of dat verschil maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Omdat scaling op 1440p beeldschermen niet meer mogelijk is sinds M1 en omdat ik eigenlijk wel eens gebruik wilde maken van het gemak om beeld, voeding en randapparatuur aan te sluiten middels één enkele kabel heb ik mijn 2K 25" (U2518D) monitor verruild voor een 27" 4K (P2721Q), die ik aansluit met de meegeleverde USB-C kabel.

De kwaliteit van het paneel zelf is er niet bepaald op vooruit gegaan (Dell to blame) maar ik kan niet anders zeggen dan dat het echt echt voortreffelijk werkt. De macbook geeft geen krimp bij het aan- en ontkoppelen van het scherm, herkent alle USB-A randapparatuur prima en onthoudt zelfs verschillende instellingen voor desktop-extension en clamshell mode.

Jammer dat er geen Dell Display manager (brightness control) is voor MacOS, het zou Apple sieren als ze DDC weer gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
pimsaint schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 05:52:
Omdat scaling op 1440p beeldschermen niet meer mogelijk is sinds M1 en omdat ik eigenlijk wel eens gebruik wilde maken van het gemak om beeld, voeding en randapparatuur aan te sluiten middels één enkele kabel heb ik mijn 2K 25" (U2518D) monitor verruild voor een 27" 4K (P2721Q), die ik aansluit met de meegeleverde USB-C kabel.

De kwaliteit van het paneel zelf is er niet bepaald op vooruit gegaan (Dell to blame) maar ik kan niet anders zeggen dan dat het echt echt voortreffelijk werkt. De macbook geeft geen krimp bij het aan- en ontkoppelen van het scherm, herkent alle USB-A randapparatuur prima en onthoudt zelfs verschillende instellingen voor desktop-extension en clamshell mode.

Jammer dat er geen Dell Display manager (brightness control) is voor MacOS, het zou Apple sieren als ze DDC weer gaan ondersteunen.
Ja daar stoor ik mij ook aan. Sinds dit jaar ook voor het eerst écht het gemak van USB-C kunnen ervaren, maar vooral in de avonden mis ik het aanpassen van helderheid enorm. Er bestaan wel wat tooltjes heb ik begrepen, maar weet niet hoe goed ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 15:08
Na lang twijfelen , heb ik besloten om de gok te wagen om voor een macbook air te gaan , na 30 jaar op windows gezeten te hebben kwa laptop's.

Ikzelf zit te denken aan een 8gb configuratie , nu twijfel ik toch over de 256gb en 512 gb ssd opslag , omdat ik de laptop wil gebruiken voor reizen .. internet browsen , films kijken , en soms de linux VM's ( ja er is een arm fedora distro :) ) , .. ik denk dat 16gb persoonlijk toch beter is , dan een 8gb .. ook ivm met ssd swapping of kun je dat handmatig uitzetten ?

En hoe zit het met toekomstige os upgrades ? zal 8gb in 2027 te krap zijn of genoeg.. wat zijn jullie ervaringen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Metallize schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:07:
Na lang twijfelen , heb ik besloten om de gok te wagen om voor een macbook air te gaan , na 30 jaar op windows gezeten te hebben kwa laptop's.

Ikzelf zit te denken aan een 8gb configuratie , nu twijfel ik toch over de 256gb en 512 gb ssd opslag , omdat ik de laptop wil gebruiken voor reizen .. internet browsen , films kijken , en soms de linux VM's ( ja er is een arm fedora distro :) ) , .. ik denk dat 16gb persoonlijk toch beter is , dan een 8gb .. ook ivm met ssd swapping of kun je dat handmatig uitzetten ?

En hoe zit het met toekomstige os upgrades ? zal 8gb in 2027 te krap zijn of genoeg.. wat zijn jullie ervaringen ?
8Gb zal vooralsnog genoeg zijn maar als je het geld heb zou ik zeker voor de 16GB gaan. Zou ik echter moeten kiezen tussen meer opslag of meer RAM zou ik persoonlijk voor meer opslag gaan. Zelf heb ik de 1TB/16GB gekozen zodat ik minimaal een jaartje of 5 vooruit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
en ik persoonlijk voor geheugen.. Als blijkt dat je te weinig opslag hebt, kan je het extern nog uitbreiden. Als blijkt dat je te weinig geheugen hebt is er geen optie behalve vernieuwen / verkopen.

ik moest keuze maken of 8GB en 512GB of 16GB en 256GB opslag (ik wilde er niet meer aan uit geven).
Ik koos voor het laatste.

Nu weet ik niet hoeveel geheugen je VM gebruikt, maar neem aan dat je die het liefst ook 8GB geeft? En als je dat redelijk vaak gebruikt zou ik dus voor 16GB gaan.

Je moet niet extra geheugen nemen om SSD swapping tegen te gaan. Bij 16GB is er minder swap maar het wordt nog steeds gebruikt. Ook bij voldoende geheugen. Ik weet het laatste er niet van maar paar weken geleden kwam het door 1) niet safari browser die onnodig schreef naar SSD 2) software bugs. Maar goed zou dit niet mee nemen in je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
Ik zou inderdaad ook kiezen voor meer RAM dan SDD mocht je budget maar 1 keuze toelaten. Als je er minstens nog 6 jaar mee wil doen, dan zou ik eigenlijk minimaal de 16GB / 512GB config nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Metallize schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:07:

Ik adviseer je in ieder geval voor de 16GB ram te gaan, deze is namelijk niet uitbreidbaar. Zeker als je met VM aan de gang gaat. Opslag van 512GB is vooralsnog voldoende, en mocht dat in de loop der jaren te weinig zijn dan kan je altijd nog een Thunderbolt behuizing met een snelle SSD aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Quakie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:08:
ik moest keuze maken of 8GB en 512GB of 16GB en 256GB opslag (ik wilde er niet meer aan uit geven).
Ik koos voor het laatste.
Exact wat ik gedaan heb. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
zonoskar schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Exact wat ik gedaan heb. :)
Hier ook! Gelijk een motivatie om zo weinig mogelijk rommel op je MacBook te hebben.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
AllInOneNerd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Hier ook! Gelijk een motivatie om zo weinig mogelijk rommel op je MacBook te hebben. (Wel de Pro)

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Pagina: 1 ... 17 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.