Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08
@KraveN Ik zou me dan even goed inlezen of wat je precies kunt virtualizeren. Ik ben geen parate kennis maar het is niet dat je alles maar kunt starten.

ik heb 256GB gekozen maar ik gebruik iCloud (2Tb plan) naar tevredenheid. Mijn fotos/videos zijn rond de 400 GB groot dus ook bij 512GB zou ik krap zitten... Heb ook een nas, maar die wordt steeds meer alleen voor backup gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 11-02-2021 15:21 ]

Ik teken nergens meer voor

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
lasharor schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Ik werk ook gewoon op die Nas, op mijn macbook staat eigenlijk alleen de lightroom catalogus.

In plaats van Parallels kan je ook kijken naar Crossover trouwens, daar kan je ook heel veel programma's mee draaien (want is eigenlijk gewoon Wine) en neemt een stuk minder ruimte in beslag.
Crossover kende ik nog niet, dus daar zal ik zeker naar gaan kijken. Bedankt! En ik zal nog eens even goed kijken naar het gebruik icm een Nas.
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:20:
@KraveN Ik zou me dan even goed inlezen of wat je precies kunt virtualizeren. Ik ben geen parate kennis maar het is niet dat je alles maar kunt starten.

ik heb 256GB gekozen maar ik gebruik iCloud (2Tb plan) naar tevredenheid. Mijn fotos/videos zijn rond de 400 GB groot dus ook bij 512GB zou ik krap zitten... Heb ook een nas, maar die wordt steeds meer alleen voor backup gebruikt.
Ik had links en rechts gelezen dat windows 10 vlot draait icm Parallels dus ben er ook een beetje vanuit gegaan dat ik in die VM dan ook de rest wel zou kunnen draaien. Natuurlijk nog mooier als je inderdaad alleen een betreffende applicatie kan runnen. Maar dat is denk ik iets wat we moeten testen. Bedankt in ieder geval voor de heads up.

Cloud opslag is ook een goede, helemaal niet over nagedacht! Ik kan weer even vooruit met mijn zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@KraveN daar moet je naar kijken. Apple m1 soc is arm en in november december werd alleen Windows 10 voor arm ondersteund. Weet niet huidige stand van zaken maar vermoed dat je nog steeds niet gewone Windows 10 versie via VM kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:10
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:20:

Ik merk wel met iCloud dat deze vooralsnog best wat intern geheugen in beslag neemt.
Ik heb136 GB in de cloud staan en vooralsnog 45 GB op mijn Air en dat vind ik dan toch wel jammer want dan vraag ik me af als je die 2 TB flink opvul hoeveel ruimte er alsnog op je interne gaat ofwel. kun je die 2 TB wel vullen?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

KraveN schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Ik had links en rechts gelezen dat windows 10 vlot draait icm Parallels dus ben er ook een beetje vanuit gegaan dat ik in die VM dan ook de rest wel zou kunnen draaien. Natuurlijk nog mooier als je inderdaad alleen een betreffende applicatie kan runnen. Maar dat is denk ik iets wat we moeten testen. Bedankt in ieder geval voor de heads up.

Cloud opslag is ook een goede, helemaal niet over nagedacht! Ik kan weer even vooruit met mijn zoektocht.
Parallels met daarin Windows 10 Arm is idd bloedsnel, zeker als je 4 cores toewijst, maar ik kreeg de Store niet eens werkend (wilde graag de Xbox app gebruiken om te streamen vanaf mijn XBX), omdat alle Store apps bij MS schijnbaar ARM32 zijn (en de M1 doet alleen 64 bits). Veel verder dan notepad, powershell en Edge in een Window draaien ben ik dus niet gekomen ;) Heb verder geen x86/x64 Windows apps die ik wilde kunnen runnen....

Werkt wel heel chique je kunt Parallels echt zo draaien dat de Windows apps echt naast je MacOs apps draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YLYn0yvQmslDeDJZGKNpfqw4IQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s9U3rfpGmLkMxuXmxa9grSvp.jpg?f=user_large
Dus als het bij jou om x86/x64 apps gaat werkt dat prima! Voor mij persoonlijk was t totaal niet nuttig helaas... (NB op de achtergrond draait gewoon de volledig Windows 10 VM dus het is niet een soort App-V verder, dan moet je naar CrossOver kijken)

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 11-02-2021 18:53 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Telkens ik mijn M1 Air opstart (dus niet uit sleep, maar cold boot) dan is scherm niet verlicht. Vervelend als ik in zetel moet aanloggen, want touch gaat dan ook niet. Is dat ergens aan te passen?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tomba schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:03:
Je mag het van mij prima bagatelliseren, maar dat forum staat vol van mensen die via een Hub dan wel monitor hun M1 oplaadden en die vervolgens na sleep hun MacBook niet meer wakker kregen.
Prima dat je aan tunnelvisie doet maar zorg er wel voor dat je met een topic komt die je daadwerkelijk ook zelf hebt doorgelezen. Er wordt van alles gemeld waaronder het gebruik van alleen maar de meegeleverde Apple adapter, dus geen beeldscherm en ook geen hub of hoe je het ding wilt noemen. Lees je de rest van hun M1 subforum door dan zie je dat er nog meer meldingen zijn in andere topics en waar weer andere oorzaken worden genoemd. Als je de oorzaak wilt vinden dan is het niet handig om obv complete willekeur iets als oorzaak aan te wijzen. Blijkbaar is het probleem ook zonder scherm en hub te triggeren dus kun je ook niet claimen dat deze twee het probleem zijn. Ze zullen hoogstens de trigger van het probleem zijn.

Ergo: het is belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is (of in dit geval de vinger waarmee je staat te wijzen) ;)
Doe er mee wat je wilt, maar ik ga het risico voorlopig niet nemen; het is hoe dan ook een 1st gen en het zou niet de eerste keer zijn dat Apple onbewust een design foutje heeft gemaakt.
Dit is niet de 1e gen, dit is de zoveelste gen van zowel de M1 als van de MBA shell en overige inhoud. Dat wat er in de M1 zit is voortgekomen uit de A-serie SoCs en bij de M1 Macs hebben ze de oude shells gewoon opnieuw gebruikt (vandaar dat er in de Mac mini een 150W voeding zit terwijl het ding aan 60W al voldoende heeft). Doordat ze het ontwerp 1 op 1 hebben overgenomen van de voorgaande modellen kan er dus ook helemaal geen sprake zijn van een design fout. Dit is eerder een fabricage fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Prima joh (y) ik laat je aannames en meningen even voor wat ze zijn ok? ;)

• lapino
Telkens ik mijn M1 Air herstart (dus cold boot/reboot) is mijn toetsenbord niet verlicht. Heel moeilijk om dan aan te loggen met paswoord in donkere kamer/living. Iets aan te doen? Zodra ik paswoord intik, komt keyboard mooi verlicht aan. Ook uit sleep halen is geen issue, is enkel bij 1e login waarbij je paswoord moet intikken (touch werkt dan ook niet).

• Tomba

Tomba

lapino schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:02:
Telkens ik mijn M1 Air herstart (dus cold boot/reboot) is mijn toetsenbord niet verlicht. Heel moeilijk om dan aan te loggen met paswoord in donkere kamer/living. Iets aan te doen? Zodra ik paswoord intik, komt keyboard mooi verlicht aan. Ook uit sleep halen is geen issue, is enkel bij 1e login waarbij je paswoord moet intikken (touch werkt dan ook niet).
Als je net als ik de oude functionaliteit van F5/F6 hersteld (Tomba in "[MacBook Air (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie" ) kun je ze dan wellicht aankrijgen met F6? Geen idee of dit ook werkt als je niet ingelogd bent, ik herstart mijn MacBook alleen bij updates en das pas 2x voortgekomen (11.2 en 11.2.1) dus ik ben dit probleem nog niet tegen gekomen.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:27
lapino schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:51:
Telkens ik mijn M1 Air opstart (dus niet uit sleep, maar cold boot) dan is scherm niet verlicht. Vervelend als ik in zetel moet aanloggen, want touch gaat dan ook niet. Is dat ergens aan te passen?
lapino schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:02:
Wat is het nou? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lapino
Oei wist niet dat ik het al had gepost :) Drank en tweakers, bad combination

• Quakie
merlin1201 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Ik merk wel met iCloud dat deze vooralsnog best wat intern geheugen in beslag neemt.
Ik heb136 GB in de cloud staan en vooralsnog 45 GB op mijn Air en dat vind ik dan toch wel jammer want dan vraag ik me af als je die 2 TB flink opvul hoeveel ruimte er alsnog op je interne gaat ofwel. kun je die 2 TB wel vullen?
Het is dynamisch. Je hebt dus blijkbaar de ruimte ervoor.. iCloud zou moeten zorgen dat meest geraadpleegde
data lokaal beschikbaar is voor je. Ook als dat tegen de 2Tb is.

Mijn iCloud is 400GB..

Ik heb lokaal : 16GB iCloud Drive en Photos is 74GB Photos alleen tegen de 300GB op iCloud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:59:
@KraveN daar moet je naar kijken. Apple m1 soc is arm en in november december werd alleen Windows 10 voor arm ondersteund. Weet niet huidige stand van zaken maar vermoed dat je nog steeds niet gewone Windows 10 versie via VM kan draaien.
Je hebt gelijk het is idd windows 10 ARM :(
Tomba schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Parallels met daarin Windows 10 Arm is idd bloedsnel, zeker als je 4 cores toewijst, maar ik kreeg de Store niet eens werkend (wilde graag de Xbox app gebruiken om te streamen vanaf mijn XBX), omdat alle Store apps bij MS schijnbaar ARM32 zijn (en de M1 doet alleen 64 bits). Veel verder dan notepad, powershell en Edge in een Window draaien ben ik dus niet gekomen ;) Heb verder geen x86/x64 Windows apps die ik wilde kunnen runnen....

Werkt wel heel chique je kunt Parallels echt zo draaien dat de Windows apps echt naast je MacOs apps draaien:
[Afbeelding]
Dus als het bij jou om x86/x64 apps gaat werkt dat prima! Voor mij persoonlijk was t totaal niet nuttig helaas... (NB op de achtergrond draait gewoon de volledig Windows 10 VM dus het is niet een soort App-V verder, dan moet je naar CrossOver kijken)
Als ik de fora zo links en rechts lees is het betreffende programma nog niet te draaien op een windows arm of te virtualiseren op een M1. Daarvoor moeten we wachten totdat parallels iets gaat uitbrengen of microsoft het mogelijk maakt om in ARM deze apps te draaien.

Ik weet nu in ieder geval dat het niet kan, ik kan atijd nog een NUC die naar de meterkast zou gaan voor wat dockers enzo een win 10 VM laten draaien waar ik via remote desktop op inlog. Maar goed dat is alweer één work around. Ik ga nog even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

KraveN schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Je hebt gelijk het is idd windows 10 ARM :(

[...]

Als ik de fora zo links en rechts lees is het betreffende programma nog niet te draaien op een windows arm of te virtualiseren op een M1. Daarvoor moeten we wachten totdat parallels iets gaat uitbrengen of microsoft het mogelijk maakt om in ARM deze apps te draaien.

Ik weet nu in ieder geval dat het niet kan, ik kan atijd nog een NUC die naar de meterkast zou gaan voor wat dockers enzo een win 10 VM laten draaien waar ik via remote desktop op inlog. Maar goed dat is alweer één work around. Ik ga nog even verder zoeken.
Windows 10 Arm kan zowel x86 als x64 programma's draaien, dus ben dan wel benieuwd wat voor programma het hier over gaat ;)
https://blogs.windows.com...-windows-insider-program/

PS hou er ook rekening mee dat Windows 10 ARM vooralsnog niet los te koop zal zijn dus je bent sowieso veroordeeld tot Insider (lees Beta) versies

https://www.tomshardware....ootcamp-windows-microsoft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Tomba schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Windows 10 Arm kan zowel x86 als x64 programma's draaien, dus ben dan wel benieuwd wat voor programma het hier over gaat ;)
https://blogs.windows.com...-windows-insider-program/

PS hou er ook rekening mee dat Windows 10 ARM vooralsnog niet los te koop zal zijn dus je bent sowieso veroordeeld tot Insider (lees Beta) versies

https://www.tomshardware....ootcamp-windows-microsoft
Het om het volgende programma van Mendix :

https://marketplace.mendix.com/link/studiopro/

Is er toevallig iemand die win10 ARM nog heeft draaien met Parallels and dit kan en wil testen ?

[ Voor 0% gewijzigd door KraveN op 12-02-2021 10:55 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:40
KraveN schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:52:
[...]

Het om het volgende programma van Mendix :

https://marketplace.mendix.com/link/studiopro/

Is er toevallig iemand die win10 ARM nog heeft draaien met Parallels and dit kan en wil testen ?
Als je me een link stuurt waar ik de installer kan downloaden zonder me te moeten registreren, wil ik dat met alle plezier voor je doen. De link die jij post daar moet je je eerst registreren om te kunnen downloaden en dat wil ik liever niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Dit topic gaat over de MacBook Air. Als er behoefte is aan discussie over de Windows 10 ARM en Parallels, dan daarvoor graag een nieuw topic openen (dat is immers relevant voor alle Macs met een M1). Hier graag weer ontopic over de MacBook Air :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
Wellicht heb ik het gemist hoor, maar heb 1 dingetje wat ik erg vervelend vind: Als ik een extern scherm aansluit op mijn Air en deze dichtklap zonder hem aan de oplader te hebben gaat hij in soort sleep en gaat het externe scherm dus ook uit. Met lader werkt het prima.

Herkent iemand dit gedrag? En hoe is dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
In vervolg op 'het MBA M1 met een luchtje er aan-gedeelte', inmiddels ben ik er achter, wat dan nu zo onaangenaam ruikt.

Het is niet de doos of de omdoos en het is tevens niet de MBA M1 zelf, maar het is de adapter die zo stinkt.
Mijn adapter zit in een apart vakje in de sleeve. Zodra ik dit vakje opendoe slaat de lucht mij tegemoet.

Vreemd, vies, maar het zal wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

1 nadeel van de nieuwe M1: Je schoot wordt niet meer lekker opgewarmd als je deze laptop op de bank gebruikt. :9

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mrk87 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:36:
Wellicht heb ik het gemist hoor, maar heb 1 dingetje wat ik erg vervelend vind: Als ik een extern scherm aansluit op mijn Air en deze dichtklap zonder hem aan de oplader te hebben gaat hij in soort sleep en gaat het externe scherm dus ook uit. Met lader werkt het prima.

Herkent iemand dit gedrag? En hoe is dit te verhelpen?
Ja dat is nu eenmaal hoe Clamshell Mode werkt om de accu te besparen. Snap ook niet waarom je de batterij in zo’n geval zou willen gebruiken/belasten.

Er zijn wel workarounds met apps. https://www.google.nl/amp...ithout-power-adapter/amp/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
zonoskar schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:40:
1 nadeel van de nieuwe M1: Je schoot wordt niet meer lekker opgewarmd als je deze laptop op de bank gebruikt. :9
Protip: laat handbrake wat videos transcoden, dan is die meteen warm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-09 10:14
Nu ongeveer drie maanden mijn Air M1. Op het scherm vielen mij eigenlijk vanaf de eerste twee weken het volgende op maar eigenlijk gewend aan geraakt. Tot ik net weer mijn scherm ging reinigen. Alsof er rare bolletjes onder het scherm zijn (sommige gaan weg na met microvezeldoek te reinigen, sommige niet)

Op internet dit gevonden: https://www.reddit.com/r/...screen_has_bubbles_on_it/

Foto eigen laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCa_MJe0rSwukouxM3RfQLsUTTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcCVQnSdyPlgOPmevHjcX45c.jpg?f=user_large

Wat is jullie advies? Met scherm aan niet super veel last van. Terugsturen en wachten op reparatie of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ziceykr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:50:
Nu ongeveer drie maanden mijn Air M1. Op het scherm vielen mij eigenlijk vanaf de eerste twee weken het volgende op maar eigenlijk gewend aan geraakt. Tot ik net weer mijn scherm ging reinigen. Alsof er rare bolletjes onder het scherm zijn (sommige gaan weg na met microvezeldoek te reinigen, sommige niet)

Foto eigen laptop:
[Afbeelding]

Wat is jullie advies? Met scherm aan niet super veel last van. Terugsturen en wachten op reparatie of is dit normaal?
Ik zou geen risico nemen. Terug naar Apple en omruilen voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Pierre_nr1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Ik zou geen risico nemen. Terug naar Apple en omruilen voor een nieuwe.
Doen ze dus niet aan, alleen reparatie vgm (via Amac besteld en dat zeiden zij). Maar misschien dat toch maar doen ..

[ Voor 6% gewijzigd door ziceykr op 14-02-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ziceykr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Doen ze dus niet aan, alleen reparatie vgm (via Amac besteld en dat zeiden zij). Maar misschien dat toch maar doen ..
Hoe oud is de Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
3 maanden. Toen ik hem net had, had ik ook gemaild naar Amac. Toen zeiden ze dat ze niet aan omruilen deden maar eerst reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ziceykr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:20:
[...]

3 maanden. Toen ik hem net had, had ik ook gemaild naar Amac. Toen zeiden ze dat ze niet aan omruilen deden maar eerst reparatie.
T blijft ook een %!@%@$ winkel dat Amac :X Service kennen ze daar gewoon niet....

Balen, maar zeker na 3 maanden is omruilen logischerwijs niet aan de orde. Wel heb je het eerste jaar ook de mogelijkheid rechtstreeks met Apple te contacten; misschien kunnen die je wat beter helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 14-02-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ziceykr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Als je de shopreviews leest over Amac komen ze er, wat service betreft, slecht vanaf. Ik zou rechtstreeks met Apple contact opnemen en kijken wat zij zeggen. Mocht Apple je toch doorsturen naar Amac, dan wens ik je veel sterkte en veel geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je dit soort dingen ziet bij een nieuw apparaat, zou ik eigenlijk nooit afwachten, maar het meteen binnen de eerste veertien dagen terugsturen. Anders is het vragen om gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Oke bedankt voor de reacties! Zal morgenochtend eens contact met Apple opnemen.

Edit: afspraak gemaakt bij genius bar bij apple store. Hopelijk kan ik hem dan meteen ter reparatie aanbieden.

[ Voor 41% gewijzigd door ziceykr op 14-02-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:24:
[...]

T blijft ook een %!@%@$ winkel dat Amac :X Service kennen ze daar gewoon niet....
Schrijf dan ook een review zou ik zeggen

https://tweakers.net/shopreview/9947/amac/shopreviews/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Pssst, eerst even kijken misschien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:13
Pierre_nr1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:35:
[...]

Als je de shopreviews leest over Amac komen ze er, wat service betreft, slecht vanaf. Ik zou rechtstreeks met Apple contact opnemen en kijken wat zij zeggen. Mocht Apple je toch doorsturen naar Amac, dan wens ik je veel sterkte en veel geduld.
Als je hebt gekocht bij A-Mac, dan heb je zaken gedaan met A-Mac. Zij zijn degenen die de garantieafhandeling moeten doen, Apple heeft met jou dan niets te maken.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Liegebeest schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Als je hebt gekocht bij A-Mac, dan heb je zaken gedaan met A-Mac. Zij zijn degenen die de garantieafhandeling moeten doen, Apple heeft met jou dan niets te maken.
Het eerste jaar kun je daar gewoon voor bij Apple terecht:

https://www.apple.com/leg...s-universal-warranty.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
Daar zou ik voorzichtig mee zijn.
Als je direct naar de fabrikant stapt en daarbij de verkoper overslaat kan je garantie via de verkoper vervallen. Wettelijke garantie/non conformiteit daarom altijd via de verkopende partij laten verlopen...

[ Voor 17% gewijzigd door Blommie01 op 15-02-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Blommie01 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Dat zou ik niet doen.
Als je direct naar de fabrikant stapt en daarbij de verkoper overslaat vervalt je garantie via de verkoper. Wettelijke garantie/non conformiteit daarom altijd via de verkopende partij laten verlopen...
Sorry maar wat een quatsch.
https://www.iculture.nl/iphone/garantie/
Tijdens het eerste jaar kun je bij Apple aankloppen voor garantie, maar als de schade in het tweede jaar optreedt zul je terug moeten naar de winkel waar je het product gekocht hebt. Dat kan dus ook MediaMarkt, Coolblue of een andere winkelketen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Pas op met advies geven over zaken waar je geen verstand van hebt...

Laat dit aan de experts over...

En nu maar weer snel on-topic :)

[ Voor 8% gewijzigd door Blommie01 op 15-02-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Blommie01 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Pas op met advies geven over zaken waar je geen verstand van hebt...

[...]
laat maar ;) Ik zie dat je je originele post wal wat minder stellig gemaakt hebt :)

[ Voor 30% gewijzigd door Tomba op 15-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziceykr
Hier word ik niet wijzer van. Het liefst ga ik naar een Apple winkel ivm betere service. Dat is dus gewoon mogelijk, aangezien ik hem 3 maanden geleden aanschafte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Zojuist voor het eerst een Teamsmeeting gevoerd via de MacBook Air M1, vergadering van een ruim uurtje met camera. Van 100% naar 86% batterij. Leek mij een flinke hap uit de batterij, geen idee hoe dat ik verhouding staat met de waanzinnige batterijduur van de M1's. Volgens mij draait Teams wel via Rosetta en niet native, wat wellicht iets bijdraagt aan het energieverbruik. Maar heb al jaren geen Macbook meer gebruikt dus geen idee hoe dit in relatie zal staan met oudere intel macs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre_nr1
ziceykr schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:35:
Hier word ik niet wijzer van. Het liefst ga ik naar een Apple winkel ivm betere service. Dat is dus gewoon mogelijk, aangezien ik hem 3 maanden geleden aanschafte?
Je wordt er wijzer van als je gewoon even contact opneemt met Apple. Dat is je nu al door meerdere geadviseerd. Meer kunnen wij niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Novarion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:55:
Zojuist voor het eerst een Teamsmeeting gevoerd via de MacBook Air M1, vergadering van een ruim uurtje met camera. Van 100% naar 86% batterij. Leek mij een flinke hap uit de batterij, geen idee hoe dat ik verhouding staat met de waanzinnige batterijduur van de M1's. Volgens mij draait Teams wel via Rosetta en niet native, wat wellicht iets bijdraagt aan het energieverbruik. Maar heb al jaren geen Macbook meer gebruikt dus geen idee hoe dit in relatie zal staan met oudere intel macs.
Teams is rommel.

Als Microsoft eens eenmaal de moeite zou doen om de functionaliteit van Teams in een native app (hetzij Intel of Silicon, maar liever Silicon natuurlijk) te proppen, ipv die Electron rommel en dat die ook nog eens een klein beetje presteert, gaat op veel plekken wereldwijd de vlag uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Servor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Teams is rommel.

Als Microsoft eens eenmaal de moeite zou doen om de functionaliteit van Teams in een native app (hetzij Intel of Silicon, maar liever Silicon natuurlijk) te proppen, ipv die Electron rommel en dat die ook nog eens een klein beetje presteert, gaat op veel plekken wereldwijd de vlag uit denk ik.
Dit, Teams trekt op mijn MBP Intel de batterij ook helemaal leeg :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Als je 't mij vraagt is Teams wel hét ideale communicatie- en coworking-platform als je bedrijf in de 365 cloud zit. Ik sta er van te kijken hoe snel ze bij Microsoft functies hebben toegevoegd die in tijden van covid-19 zeer wenselijk zijn! Whiteboards, transcripts, real time collaboration, calendar/schedule/invites management, intern/extern communiceren, you name it.

Tot zover dan ook al het positieve dat ik te melden heb over die draak van zowel een Teams als een OneDrive app. Beide zijn letterlijk een aanslag op iedere Mac, met name op de batterij.
Novarion schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:55:
Zojuist voor het eerst een Teamsmeeting gevoerd via de MacBook Air M1, vergadering van een ruim uurtje met camera. Van 100% naar 86% batterij.
Eerlijk gezegd nog niet zo héél slecht (15% p.u.), Teams trekt met een vergadering met gemak binnen twee uurtjes een Intel Macbook (pro) helemaal leeg. Het wordt inderdaad tijd dat ze van zowel OneDrive als Teams een native binary online slingeren want ze lopen nu toch wel erg achter op de concurrentie.

Electron treft natuurlijk de meeste blaam voor de meeste ellende rond Teams, maar als ik mij niet vergis is het alom geprezen Slack ook gebouwd met dit framework. Het kán dus wel, Microsoft...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 22:22
Potjandorie. Wil ik meedoen met het Apple enthousiasme door de aanschaf van de airbook bij Yourmacstore en wat blijkt? Ze leveren nu enkel een uit de USA geïmporteerd model. Volgens hen is er nauwelijks verschil, alleen de enter en shift toetst en natuurlijk de oplader. Die laatste leveren zij in nl uitvoering mee. Wat denken jullie? Doen? Of zit daar een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DanielAlm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:27:
Potjandorie. Wil ik meedoen met het Apple enthousiasme door de aanschaf van de airbook bij Yourmacstore en wat blijkt? Ze leveren nu enkel een uit de USA geïmporteerd model. Volgens hen is er nauwelijks verschil, alleen de enter en shift toetst en natuurlijk de oplader. Die laatste leveren zij in nl uitvoering mee. Wat denken jullie? Doen? Of zit daar een addertje onder het gras?
Het zou geen problemen moeten opleveren, in theorie.. ;) Maar het is niet dat ze zo extreem zeldzaam zijn en bij Apple modellen is er ook niet of nauwelijks een prijsverschil tussen de verschillende aanbieders, dus waarom niet gewoon elders bestellen als je twijfelt? De bekende blauwe webshop heeft vrijwel alle configuraties op 'morgen in huis' staan, er zijn er twee die je zou moeten afhalen, maar niets is helemaal uitverkocht.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert. Wat er bedoelt wordt is dat wanneer je naar de fabrikant stapt ipv de verkoper (dan gaan we er hier gemakshalve vanuit dat de fabrikant niet de verkopende partij is) je niet dezelfde garantie krijgt als wanneer je naar de verkoper gaat. De verkoper moet aan de consumentenwetgeving voldoen, de fabrikant niet. Kent de wet je 2 jaar garantie toe dan is dat bij de verkoper, niet bij de fabrikant. Als de fabrikant maar 1 jaar hanteert dan heb je, als je naar de fabrikant stapt, dus ook maar 1 jaar.

Dit is een subtiliteit in de wetgeving die heel belangrijk is. Bij de verkopende partij krijg je gewoon veel meer garantie en zijn er ook meer waarborgen. Bij de fabrikant heb je in feite geen poot om op te staan (cru gezegd).

Zoiets geldt ook voor omruilen na 3 maanden. De wet heeft nergens iets over omruilen geregeld, wel over vervanging en reparatie. Daarbij is vervanging ook zeker niet zomaar een recht, dat geldt alleen in bepaalde gevallen.
Servor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:00:
Teams is rommel.

Over quatsch gesproken... Visual Studio Code is ook afkomstig van Microsoft en gebruikt ook Electron maar wel een versie die native draait op arm64 (althans, de Insiders versie) en dat draait toch echt voortreffelijk. Snel, stabiel en het vreet geen resources. Het team achter die Teams app zal waarschijnlijk met Electron 11 aan de bak moeten als ze dat ook willen (versie 11 heeft arm64 ondersteuning namelijk).

Daarnaast zou je er goed aan doen om ook eens naar de ervaringen met al die andere apps te zoeken. Je komt voor Zoom, Google Meets, Slack, Itsi, etc. namelijk exact dezelfde problemen tegen. Dat is ook niet zo raar als je aardig wat 720p of 1080p webcam sessies moet inladen. Schroef de kwaliteit eens terug naar 480p (ruim voldoende voor die kleine venstertjes) en je bespaart enorm veel resources.

@DanielAlm de USA keyboard layout is wat velen hier graag willen want daar is de enter horizontaal ipv verticaal. Of je een import product wil hebben is dan weer vers 2, check vooral de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
ziceykr schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:50:

Foto eigen laptop:
[Afbeelding]

Dat is een overduidelijk productiedefect.
Ik raad je aan hem zsm. terug te sturen, is gewoon een garantie kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 12:58
DanielAlm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:27:
Omdat hiervan geen melding werd gedaan op hun website had ik mijn bij hen bestelde MBA M1 aan hen geretourneerd. Als ik dit van te voren had geweten had ik niet eens bij hen besteld. Nu heb ik een bij Bol.com besteld exemplaar. Gewoon met de ‘rechtop staande Enter’.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ppl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Over quatsch gesproken... Visual Studio Code is ook afkomstig van Microsoft en gebruikt ook Electron maar wel een versie die native draait op arm64 (althans, de Insiders versie) en dat draait toch echt voortreffelijk.
Altijd grappig als iemand anderen van quatsch beticht en vervolgens zelf iets enorm stellig neerzet.. ;)

Ja, VS Code (Insiders) draait redelijk, maar 'voortreffelijk' vind ik te ver gaan. Dat is ook deels logisch, het is een beta-product tenslotte, maar als je het een paar dagen open laat staan met meerdere projecten merk je toch echt extra vertraging, vaak een teken van niet helemaal goed met resources omgaan. En je kunt gewoon niet ontkennen dat een JavaScript app via Electron altijd trager zal zijn dan een native app.

Hoe merkbaar dit is hangt af van je gebruik en configuratie, maar een beetje nuance is op zijn plaats. Het is prima werkbaar en is een van de voornaamste redenen dat ik mijn 'voor erbij' aangeschafte Air inmiddels tot hoofd-machine heb gepromoveerd, maar het is zeker nog niet perfect.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
@Hertog dan heb je vast heel hard om je eigen post moeten lachen...

Visual Studio Code Insiders is geen beta-product en wordt dan ook niet als zodanig gepresenteerd. Sterker nog, het team dat Visual Studio Code ontwikkeld gebruikt de Insiders Edition als hun standaard editor om Visual Studio Code te ontwikkelen. De Insiders editie is niet veel anders dan de stable release, het is alleen veel vaker geupdate: bijna dagelijks ipv maandelijks.

Voortreffelijk is in deze zeker niet overdreven. Het doet gewoon precies wat het moet doen, het doet het alleen sneller op een M1 dan op een Intel Mac. Al helemaal als je het gaat vergelijken met de rest van de markt zoals de JetBrains IDE's, Eclipse, enz. Het enige wat daadwerkelijk beter is zijn editors als vim en emacs (en die hebben weer andere nadelen zoals een hele steile leercurve).

Misschien dat je eens dingen proefondervindelijk kunt proberen ipv aan de zijlijn te staan schreeuwen zoals je nu doet ;) Applicaties die van Intel naar arm64 worden omgezet hebben een zeer merkbaar verschil in performance. Daarom is dat gebruik van Electron 11 ook zo belangrijk, die kan native op arm64.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 17-02-2021 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

ppl schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:46:
@Hertog dan heb je vast heel hard om je eigen post moeten lachen...
Ik hoopte juist wat nuance aan te brengen, waar spreek ik in absoluten?
Visual Studio Code Insiders is geen beta-product
Het woord 'beta' wordt inderdaad niet genoemd, maar...
You can try prerelease versions of VS Code by installing the "Insiders" build. The Insiders build installs side by side to your stable VS Code install and has isolated settings, configurations, and extensions. The Insiders build is updated nightly so you'll get the latest bug fixes and feature updates from the day before.
https://code.visualstudio.../faq#_prerelease-versions

Een 'prerelease', 'isolated', 'nightly' build die expliciet niet een 'stable release' is vind ik redelijk klinken als een beta. Maar vervang vooral het woord 'beta' door de juiste term in mijn opmerking, het punt blijft hetzelfde. Het is niet de main release, met een reden.
Misschien dat je eens dingen proefondervindelijk kunt proberen ipv aan de zijlijn te staan schreeuwen zoals je nu doet ;) Applicaties die van Intel naar arm64 worden omgezet hebben een zeer merkbaar verschil in performance. Daarom is dat gebruik van Electron 11 ook zo belangrijk, die kan native op arm64.
Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik geef aan te merken dat het na enige dagen intensief gebruik toch wat trager begon te worden. Dat is dus niet alleen proefondervriendelijk, maar zelfs dagelijks gebruik. En ja, ik gebruik het nog steeds dagelijks. En daarvoor al de stable build op een (intel) MacBook Pro, dus ik kan zelfs vergelijken. Oh, en geef vooral even aan waar ik 'sta te schreeuwen'. Ik gebruik niet eens een sterker woord dan 'voortreffelijk'.

Sterker nog, ik geef zelfs aan dat ik het goed genoeg vind om het dagelijks op een M1 te gebruiken, en dat dit een van de redenen is waarom mijn 'probeer' Air M1 in de praktijk mijn hoofdmachine is geworden.Het enige wat ik óók aangaf is dat het hier en daar nog tekortkomingen heeft, waardoor ik het nog niet 'perfect' (of 'voortreffelijk') kan noemen. Nogmaals: nuance.

• ppl
  • Niet online
Hertog schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:16:
Ik hoopte juist wat nuance aan te brengen, waar spreek ik in absoluten?
Het stukje waar je je reactie mee begint en verdere toon daarvan. Missie gefaald dus.
Een 'prerelease', 'isolated', 'nightly' build die expliciet niet een 'stable release' is vind ik redelijk klinken als een beta. Maar vervang vooral het woord 'beta' door de juiste term in mijn opmerking, het punt blijft hetzelfde. Het is niet de main release, met een reden.
De terminologie is door Microsoft onhandig gekozen, het dekt de eigenlijke lading niet. Wat ze met vscode doen is niet anders dan hoe vele Linux distributies tegenwoordig werken: er is een maandelijkse (of 3 of 6 maandelijkse release) met daarnaast een rolling release. De Windows terminologie van fast ring en slow ring had hier beter gepast. Op het YouTube kanaal van Github hebben ze in ieder geval uitgebreid uitgelegd hoe ze vscode ontwikkelen en daar kwam dit bij naar boven: How we make VS Code in the open - GitHub Universe 2020.
Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik geef aan te merken dat het na enige dagen intensief gebruik toch wat trager begon te worden.
Ik lees nog steeds nergens in je bericht een vergelijking tussen de final versie (die Intel-only is) en de Insiders versie (die of Intel-only of Apple silicon-only is). Juist daar ging mijn post om: in vergelijking tot de Final (Intel-only) draait de Insiders (arm64-only) versie voortreffelijk. Het verschil is bijzonder merkbaar met het opstarten maar ook met allerlei andere zaken. Die ervaring heb ik niet alleen, die vindt je ook terug in de diverse reviews van andere ontwikkelaars. Dat Rosetta 2 heeft doorgaans een performance impact van 10 a 20%, iets wat benchmarks ook laten zien. Dat is waarom de native versies voor de Apple silicon Macs zo belangrijk is. Ik zie niet in waarom je dat zou willen of kunnen nuanceren. De cijfers en ervaringen liegen er niet om.

Overigens is het bij slowdowns bij applicaties die extensions gebruiken heel verstandig om eens goed naar de extensions te kijken. Dat is vaak de oorzaak van de slowdowns, niet zozeer de applicatie zelf. Bij vscode staat performance overigens hoog op de agenda, daar werken ze iedere release die ze doen aan (Insiders releases incluis). Als je een slowdown hebt die niet gerelateerd is aan een extension dan willen ze dat graag weten. Voor iemand die nuance zo hoog in het vaandel heeft staan is het wel teleurstellend dat ie de extensions niet benoemd en direct naar de applicatie wijst.

Oja, een applicatie waarvan iedere dag een nieuwe release is dagenlang open laten staan betekent dat je releases en dus ook bugfixes mist. Kortom, update je Insiders versie eens en probeer het nog eens.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 19-02-2021 00:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

@ppl @Hertog kunnen we t weer gewoon over de MacBook Air hebben ipv deze fittie over Microsoft software en hoe iemand iets verwoordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 19-02-2021 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.macrumors.com...-platform-security-guide/

Ik was er al huiverig voor. Maar ik hoop toch niet dat Apple Mac OS net zo gesloten gaat maken als iOS. Zodat ze lekker kunnen cashen met commissies onder het mom van 'veiligheid'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:14:

Ik was er al huiverig voor. Maar ik hoop toch niet dat Apple Mac OS net zo gesloten gaat maken als iOS. Zodat ze lekker kunnen cashen met commissies onder het mom van 'veiligheid'
Waar ben je precies huiverig voor? Persoonlijk juich ik het verwijderen van KEXT eigenlijk wel toe, App code zou wat mij betreft altijd in User space moeten runnen. Ik lees nergens dat de Store verplicht zou worden (al zou ik dat persoonlijk ook erg prettig vinden om daarvoor te kunnen kiezen zoals dat bij Windows ook kan; veilige bron, maar 1 update mechanisme ipv 1 per app etc) dus je kunt alle software blijven draaien die je wil mits ze geen KEXT gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 19-02-2021 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Tomba schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 06:33:
@ppl @Hertog kunnen we t weer gewoon over de MacBook Air hebben ipv deze fittie over Microsoft software en hoe iemand iets verwoordt :)
Dit :Y) Als er behoefte is om de discussie voor te zetten dan mag dat in een apart topic.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 20:21
Iemand ervaringen of zinnige kennis over veilige temperaturen van de MacBook? Als ik een kwartiertje XCOM2 speel zit ik al op 98c. Buitenkant voelt ook echt ongezond heet dan. Ik ben al een tijd uit de computerhobby, maar als mn Intel desktop in het verleden deze temperaturen haalde dan was er echt iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@drvinnie De Intel Macbook Air kan makkelijk 98C worden. Maar van de M1 versie heb ik dat nog niet gehoord. Het hoogste wat ik gezien heb is 56C meen ik. De buitenlkant blijft ook lekker koel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
zonoskar schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:51:
@drvinnie De Intel Macbook Air kan makkelijk 98C worden. Maar van de M1 versie heb ik dat nog niet gehoord. Het hoogste wat ik gezien heb is 56C meen ik. De buitenlkant blijft ook lekker koel.
Oh, op YouTube vond ik het ook al hoor. Gamen > Temperatuur knalt omhoog. Had ik niet verwacht omdat je idd zo veel leest over hoe koel hij blijft. Als ik gewoon werk wel ja. Nu Safari en Spotify is ie 43c. Misschien ook verschil als de game wel geoptimized zou zijn voor M1? Blijf nu alleen onzeker of ie stuk gaat van de 98c of dat dat tegenwoordig veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

drvinnie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Oh, op YouTube vond ik het ook al hoor. Gamen > Temperatuur knalt omhoog. Had ik niet verwacht omdat je idd zo veel leest over hoe koel hij blijft. Als ik gewoon werk wel ja. Nu Safari en Spotify is ie 43c. Misschien ook verschil als de game wel geoptimized zou zijn voor M1? Blijf nu alleen onzeker of ie stuk gaat van de 98c of dat dat tegenwoordig veilig is.
Apple staat erom bekent dat zij de CPU vrij warm laten worden. Nu is het bij de Air zo dat deze natuurlijk geen actieve koeling heeft, dus bij langdurige zware belasting zal de CPU/GPU wat langzamer gaan draaien (wat ook in veel benchmarks te zien is). Ik weet niet precies waar de grens voor de Apple M1 ligt, maar bij intel macs was die grens altijd ~100c. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Tomba schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:24:
[...]

Waar ben je precies huiverig voor? Persoonlijk juich ik het verwijderen van KEXT eigenlijk wel toe, App code zou wat mij betreft altijd in User space moeten runnen. Ik lees nergens dat de Store verplicht zou worden (al zou ik dat persoonlijk ook erg prettig vinden om daarvoor te kunnen kiezen zoals dat bij Windows ook kan; veilige bron, maar 1 update mechanisme ipv 1 per app etc) dus je kunt alle software blijven draaien die je wil mits ze geen KEXT gebruiken.
Precies wat ik wilde vragen en hoe ik erin sta. Overigens vind ik de app store op MacOS fijn, maar wil ik net als Santander wel dat het een keuze moet blijven; je moet ook gewoon buiten de store om apps kunnen downloaden en installeren.

@Verwijderd Maar buiten dat, moet dat nou echt? Zo'n opmerking 'lekker kunnen cashen onder het mom van veiligheid'?

Jouw opmerking geeft me een enorm gevoel van vooringenomenheid en om eerlijk te zijn denk ik dat je dit punt meteen negatief aanpakt. Je kunt het ook omdraaien: vaak is een veiliger systeem inderdaad een systeem dat (wat) meer dicht getimmerd is.

En ja, Apple doet hun eigen ding en ja, je ziet toch best vaak dat uiteindelijk anderen het ook overnemen. Omdat het tóch een goed idee bleek te zijn. Niet alles heeft als hoofdmotivatie 'om te cashen'. (Alhoewel het soms wel meer geld in het laatje brengt)

En laat dit alsjeblieft niet weer de zoveelste 'Apple is evil' discussie worden....zo klaar mee. Alsjeblieft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
CaDje schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Apple staat erom bekent dat zij de CPU vrij warm laten worden. Nu is het bij de Air zo dat deze natuurlijk geen actieve koeling heeft, dus bij langdurige zware belasting zal de CPU/GPU wat langzamer gaan draaien (wat ook in veel benchmarks te zien is). Ik weet niet precies waar de grens voor de Apple M1 ligt, maar bij intel macs was die grens altijd ~100c. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken.
Ik heb 'm op 96 gezien voor minder dan een seconde. Hij lijkt te gaan throttlen bij 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
Gebruikt iemand anders Jetbrains Rider? Het voelt enorm traag aan, zelfs voor Rosetta. Vraag me af of er iets is dat ik uit kan zetten ofzo om in ieder geval het scrollen weer soepel te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Zonnetje83 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Precies wat ik wilde vragen en hoe ik erin sta. Overigens vind ik de app store op MacOS fijn, maar wil ik net als Santander wel dat het een keuze moet blijven; je moet ook gewoon buiten de store om apps kunnen downloaden en installeren.

[..]
In het stuk waar @Verwijderd naar verwijst gaat t totaal niet over het al dan niet buiten store om installeren van apps, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.
In addition to enabling users to run older versions of macOS, Reduced Security is required for other actions that can put a user's system security at risk, such as introducing third-party kernel extensions (kexts). Kexts have the same privileges as the kernel, and thus any vulnerabilities in third-party kexts can lead to full operating system compromise. This is why developers are being strongly encouraged to adopt system extensions before kext support is removed from macOS for future Mac computers with Apple silicon.
Dit verhoogt zeker de veiligheid want software die Kernel privileges heeft heeft letterlijk de hoogste rechten die mogelijk zijn == onveilig. Windows 95 style zeg maar ;) In mijn ogen dus top dat Apple dit (eindelijk) beperkt.

[ Voor 41% gewijzigd door Tomba op 19-02-2021 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-09 19:26
Vandaag mijn M1 binnengekregen. Het instapmodel met 16GB aan geheugen.

Dit ding is echt niet meer normaal... hele tijd aan het installeren van zaken geweest en gewoon amper batterij gebruiken. Ongelooflijk. En helemaal stil. Ik wist dat dit goed was (reviews), maar dit is m.i. gewoon niet normaal. Wat een stap voorwaarts in de laptopmarkt.

Het installeren van dev-tools voor webapplicaties is ook echt een fluitje van een cent met homebrew. Na een tijdje Windows te hebben moeten gebruiken (de laptops van Apple waren simpelweg veel te duur voor veel te weinig performance) nu echt blij om weer bij de oude vertrouwde terminal te zijn.

Docker ook fluitje van een cent, van wat ik gebruik was er alleen van MySQL nog geen ARM versie beschikbaar, maar draait wel onder Rosetta.

[ Voor 10% gewijzigd door ed14n op 19-02-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:14:

Dan moet je wat huiswerk gaan doen en uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Dat werkt heel erg geruststellend en het voorkomt ook onzinnige en tendentieuze uitspraken zoals je laatste zin. Wat Apple nu doet is namelijk iets wat bijv. Linux en OpenBSD al jaren doen. Dingen in bijv. kernel space laten draaien levert je wel wat snelheidswinst op maar het zorgt ook voor een gat in je beveiliging en je trekt bij een probleem vaak ook nog eens het hele systeem mee. In userspace werkt het vaak net zo goed en heb je deze problemen niet.

Bovendien is het afgrendelen van de basis van het OS iets wat ook in UNIX wereld al weer een tijdje speelt. Dit kan ook al lange tijd bij Linux, FreeBSD, Solaris, NetBSD, enz. Vandaag de dag hebben we zogenaamde atomic hosts. Dit zijn veelal systemen met een basis OS zoals we dat van vroeger kennen: gewoon een stukje software dat er voor zorgt dat je op de hardware andere stukken software (lees: applicaties) kunt draaien. De applicaties op deze atomic hosts draaien veelal in een container. De reden om dit zo te doen is het minimaliseren van de zogenaamde attack service. Een bekend voorbeeld is CoreOS (inmiddels opgegaan in Red Hat die het weer gebruikt voor o.a. Fedora, CentOS en RHEL) maar je hebt ook PhotonOS van VMware (zorgt er bijv. voor dat je in VMware Fusion containers kunt draaien), Bottlerocket (van AWS), MicroOS (van openSUSE), enz. Wat macOS Big Sur doet is hiervan afgekeken.

Kortom, wat je nu ziet is dat met de T1, later de T2 en nu de M1, Apple druk bezig is om nog meer security toe te voegen door vergelijkbare technologieën te implementeren als dat o.a. Linux dat doet. Qubes OS heeft een goede introductie geschreven wat laat zien waarom dit zo nodig is: What is Qubes OS?. Dit is het OS dat o.a. door Edward Snowden wordt gebruikt/aangeraden juist vanwege die hoge level van security. Bij Apple werkt het wel wat anders, die kijken vooral ook naar de bruikbaarheid voor de gemiddelde gebruiker.

TL;DR: welkom in 2021, dit is hoe security er op de diverse BSD systemen, Linux distro's, Windows en dus ook macOS eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperoo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 21:12
Iemand al Zwift (wielren game/training applicatie) geprobeerd op de nieuwe m1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 08-09 10:22
Sta op het punt mijn IPad Pro 11inch (2018), te vervangen door een MacBook. Altijd een MacBook gehad sinds 2010 maar de laatste 2 jaar iPad only gewerkt ivm het volgen van een studie. Die is zo goed als voorbij dus IPad Pro te koop gezet.

Ben behoorlijk geïnteresseerd geraakt in de air M1 en vraag me af of het instapmodel voor mij afdoende is.

Wat ik doe is tekstverwerking, multimedia, etc het lichte spul EN lichte foto bewerking in Affinity Photo, af en toe een filmpje voor een website editen (geen documentaire maken dus) plus Wordpress development (design kant niet de codeer kant).
Zal 8Gb geheugen hier voldoende voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
-TheNose- schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:19:
Sta op het punt mijn IPad Pro 11inch (2018), te vervangen door een MacBook. Altijd een MacBook gehad sinds 2010 maar de laatste 2 jaar iPad only gewerkt ivm het volgen van een studie. Die is zo goed als voorbij dus IPad Pro te koop gezet.

Ben behoorlijk geïnteresseerd geraakt in de air M1 en vraag me af of het instapmodel voor mij afdoende is.

Wat ik doe is tekstverwerking, multimedia, etc het lichte spul EN lichte foto bewerking in Affinity Photo, af en toe een filmpje voor een website editen (geen documentaire maken dus) plus Wordpress development (design kant niet de codeer kant).
Zal 8Gb geheugen hier voldoende voor zijn?
Zeker. En mocht je daar aan twijfelen, lees dit topic even goed door :)

[ Voor 6% gewijzigd door pimsaint op 21-02-2021 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 08-09 10:22
pimsaint schreef op zondag 21 februari 2021 @ 02:24:
[...]

Zeker. En mocht je daar aan twijfelen, lees dit topic even goed door :)
Thx dat had ik zelf ook kunnen doen ipv het hele topic trachten te lezen.

8/256 is dan prima voor mij, zeker gezien ik nu al mijn werk op een iPad Pro 2018 doe.
Twijfel ik dan nu alleen tussen de instap air of instap pro. Gebruikte die functiebalk voorheen altijd wel (geen dealbreaker), de grotere accu en iets beter scherm plus de extra core is het me denk ik wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 06:53
c-nan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Ik gebruik mijn MBA M1 ook als desktop. Laptop staat continu aan, ik zet 'm dus ook nooit uit. Ik heb 'm inmiddels 2 maanden in gebruik. Laadcycli: 6
Ah, dus als je de MBA continue aan de stroom hangt zijn er geen laadcycli en slijt de accu niet, omdat de accu niet gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 11:47
honey schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Ah, dus als je de MBA continue aan de stroom hangt zijn er geen laadcycli en slijt de accu niet, omdat de accu niet gebruikt wordt?
Ik schreef dat op 11 februari (toen zat ik op 6 cycli), we zijn inmiddels 10 dagen verder (in de 10 dagen nooit uit geweest).

code:
1
2
3
Statusinformatie:
  Aantal cycli: 7
  Conditie: Normaal

Ondertussen wel 1x gereboot (bij lange uptimes doet de MBA na een tijdje gek (lange uptime = enkele weken)).

code:
1
2
3
~ % uptime
11:13  up 2 days, 14:36, 4 users, load averages: 0,98 1,50 1,30
~ %

Bij voeding staat er: lichtnetadapter.

Kennelijk wordt de accu dus niet - of minimaal - gebruikt

[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 21-02-2021 11:17 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Ik schreef dat op 11 februari (toen zat ik op 6 cycli), we zijn inmiddels 10 dagen verder (in de 10 dagen nooit uit geweest).

code:
1
2
3
Statusinformatie:
  Aantal cycli: 7
  Conditie: Normaal

[...]
Hoe lees je dit precies uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Hoe lees je dit precies uit?
Over deze Mac > Systeem Overzicht > Voeding

Of in terminal:

code:
1
system_profiler SPPowerDataType | grep -A3 -B7 "Condition"

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 21-02-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Greatsword schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Over deze Mac > Systeem Overzicht > Voeding

Of in terminal:

code:
1
system_profiler SPPowerDataType | grep -A3 -B7 "Condition"
Nice, werkt perfect!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      Charge Information:
          The battery’s charge is below the critical level.: No
          Fully Charged: No
          Charging: No
          State of Charge (%): 73
      Health Information:
          Cycle Count: 6
          Condition: Normal
          Maximum Capacity: 100%

Dagelijks in gebruik, bijna 1 maand in bezet en pas 6x opgeladen.... Ongehoord...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 23:28
Over ongehoord gesproken, voor de grap heb ik mijn MBA een tijdje alleen op een 'gewone' USB lader aangesloten (5 Volt, volgens de MBA 8 Watt), en zelfs die blijkt voldoende te zijn om 'm op 100% charge te houden, ook bij normaal gebruik. Buitengewoon indrukwekkend hoe efficient die M1 is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
DjooKoel schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:57:
Over ongehoord gesproken, voor de grap heb ik mijn MBA een tijdje alleen op een 'gewone' USB lader aangesloten (5 Volt, volgens de MBA 8 Watt), en zelfs die blijkt voldoende te zijn om 'm op 100% charge te houden, ook bij normaal gebruik. Buitengewoon indrukwekkend hoe efficient die M1 is!
Ja heerlijk hè, bizar gewoon hoe efficiënt die M1 Macs zijn. Ik heb de bijgeleverde lader niet uit de doos gehaald en voed en/of laad mijn MBA altijd gewoon met de dichtstbijzijnde, willekeurige USB-C lader. Meestal van iemands telefoon of ipad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
DjooKoel schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:57:
Had gister avond mijn lader op werk laten liggen dus vannacht met de lader van mijn iPhone 11 Pro Max opgeladen en een random usb c - usb c kabel van de action. Ging prima!

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 06:13
Voel me haast schuldig dat ik voor m'n vrouw nog de i7 MBA heb gehaald ipv deze Air. Mja, ik kreeg koud-water-vrees :| Schuldgevoel is natuurlijk niet nodig; die i7 met 16GB is ook een beest :D

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 22-02-2021 10:28 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Heeft iemand deze adapter in gebruik?

https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter

Wat ik wil doen is via de adapter:
- Externe scherm aansluiten middels HDMI (WQHD resolutie).
- Laden dmv USB-C.
- Webcam op USB 2.0 aansluiting.

Zo houd 1 USB-C poort over op mijn laptop voor eventueel andere apparaten.

Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:25:
Heeft iemand deze adapter in gebruik?

https://www.apple.com/nl/...ale-av-multipoort-adapter

Wat ik wil doen is via de adapter:
- Externe scherm aansluiten middels HDMI (WQHD resolutie).
- Laden dmv USB-C.
- Webcam op USB 2.0 aansluiting.

Zo houd 1 USB-C poort over op mijn laptop voor eventueel andere apparaten.

Gaat dit werken?
Ik heb die en ja dat gaat werken (heb m zelf gebruikt icm een USB 3.0 ethernet adapter)
Je realiseert je wel dat er al een webcam in de MBA zit he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
Tomba schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Nice, werkt perfect!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      Charge Information:
          The battery’s charge is below the critical level.: No
          Fully Charged: No
          Charging: No
          State of Charge (%): 73
      Health Information:
          Cycle Count: 6
          Condition: Normal
          Maximum Capacity: 100%

Dagelijks in gebruik, bijna 1 maand in bezet en pas 6x opgeladen.... Ongehoord...
Wow! Doen jullie nooit games ofzo? Hij trekt m bij mij leeg als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

drvinnie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Voor gamen heb ik een PC en een Xbox dus nee ik game er nooit op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Tomba schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:53:
[...]

Ik heb die en ja dat gaat werken (heb m zelf gebruikt icm een USB 3.0 ethernet adapter)
Je realiseert je wel dat er al een webcam in de MBA zit he ;)
Mijn MacBook gebruik ik meer als desktop, scherm is altijd dichtgeklapt. Ik vind het een veelte kleine scherm om er mee te werken.

Het liefst sluit ik 2 externe schermen aan, maar dat kan kennelijk niet.
drvinnie schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Nope. Kan dat uberhaupt op de MBA M1? :D

[ Voor 20% gewijzigd door c-nan op 23-02-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Mijn MacBook gebruik ik meer als desktop, scherm is altijd dichtgeklapt. Ik vind het een veelte kleine scherm om er mee te werken.

Het liefst sluit ik 2 externe schermen aan, maar dat kan kennelijk niet.

[...]
Had je dan niet beter een Mac Mini kunnen kopen?
c-nan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Nope. Kan dat uberhaupt op de MBA M1? :D
De M1 is uitermate geschikt daarvoor zelfs :) Diablo III heb ik bv al op gespeeld en dat draait als een malle (lijkt zelfs beter te draaien dan op de GTX970/Core i5-9600K in mijn game PC :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Tomba schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:15:
[...]

Had je dan niet beter een Mac Mini kunnen kopen?
Ja en nee. Liefst beide. Vanwege corona werk ik vanuit huis, maar straks als we weer naar kantoor mogen heb ik een MacBook nodig.
[...]

De M1 is uitermate geschikt daarvoor zelfs :) Diablo III heb ik bv al op gespeeld en dat draait als een malle (lijkt zelfs beter te draaien dan op de GTX970/Core i5-9600K in mijn game PC :D)
Enige wat ik (af en toe) speel(de) is Fortnite. Draait dat gewoon op een M1? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

c-nan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:19:
[...]

Ja en nee. Liefst beide. Vanwege corona werk ik vanuit huis, maar straks als we weer naar kantoor mogen heb ik een MacBook nodig.

[...]
Ah een ouderwets compromis dus ;)
c-nan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:19:

[...]

Enige wat ik (af en toe) speel(de) is Fortnite. Draait dat gewoon op een M1? :o
Google says yes (en schijnbaar op 120fps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
Ikzelf ben nogal aan het dubben over de aanschaf en kwam vanmiddag dit tegen...

https://www.pcgamer.com/a...ewing-through-their-ssds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nog een reden dus om de 16GB versie te kopen.

/edit: Ik zit volgens dat commando op 242 GB written, dus nog heel laag. Ik heb hem pas een week of 3 though...

[ Voor 56% gewijzigd door zonoskar op 23-02-2021 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

dikke man schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:33:
Ikzelf ben nogal aan het dubben over de aanschaf en kwam vanmiddag dit tegen...

https://www.pcgamer.com/a...ewing-through-their-ssds/
"This could see the machines fail in less than two years"
Och zitten we goed met onze EU-garantie van 2 jaar ;)

Vanavond een mba spacegrey 8GB/256GB besteld. Heb niet meer nodig (huidige 2015-er is ook 8GB/256GB). Vind het allemaal wel duur zat, en moest ook nog een Caldigit dock bij, relaxed 1 kabel erin en klaar.
Kan me al verheugen op touchID, alhoewel dat niet lekker werkt als ik em dichtgeklapt als desktop gebruik :+ Wel lekker voor buiten in de zon / op de bank. MB's zijn notoriously shit met warm weer trouwens, hoe vaak ik niet had dat mijn 2015-er zich kapotloeide qua fans en dan nog liep te laggen als een gek. Ben benieuwd hoe dat met de M1 Air gaat worden :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Laatst online: 08-09 09:15
Net de macbook air binnen. Wanneer ik hem oplaad is de unibody van macbook behalve toetsenbord en trackpad elektrisch geladen. Is dat normaal? Is het slecht voor de mac? Of kan ik nu alweer retouren 😭. Het lijkt net of er stroom wordt gelekt tijdens het laden. Opzich werk is meestal zonder lader maar toch.

Kom er net achter dat als ik hem(aan de lader) van de tafel op til en in mijn hand hou dat hij dan geen stroom lekt. Zet ik hem weer neer op de houten tafel weer wel.

[ Voor 25% gewijzigd door Joel22 op 24-02-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33
Joel22 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:54:
Net de macbook air binnen. Wanneer ik hem oplaad is de unibody van macbook behalve toetsenbord en trackpad elektrisch geladen. Is dat normaal? Is het slecht voor de mac? Of kan ik nu alweer retouren 😭. Het lijkt net of er stroom wordt gelekt tijdens het laden. Opzich werk is meestal zonder lader maar toch.

Kom er net achter dat als ik hem(aan de lader) van de tafel op til en in mijn hand hou dat hij dan geen stroom lekt. Zet ik hem weer neer op de houten tafel weer wel.
Je gebruikt waarschijnlijk een niet geaard contact dan kun je dat krijgen hebben alle MacBooks last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Mediacj schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:17:
[...]

Je gebruikt waarschijnlijk een niet geaard contact dan kun je dat krijgen hebben alle MacBooks last van.
Naar mijn weten gebruik ik een geaard stopcontact, zo ziet hij er aan de buitenkant tenminste uit. Dus neem aan dat hij ook geaard is (heb een huurhuis). Hoe dan ook kan het kwaad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimsaint
Die 35W lader van de Macbook Air M1 is toch sowieso niet geaard?

Die schokjes of, zoals ik het voel 'texture', heb ik al jaren bij unibody Macbooks wanneer ik ze laad zonder geaarde stekker. Heb begrepen dat dat normaal is, dus geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
Zou ik me inderdaad niet druk om maken. Merk het ook als hij aan de lader hangt aan een geaard stopcontact.
Ik dacht eigenlijk dat het gebruikelijk was bij/door de aluminium body van de MacBook.
Merk het zelfs bij het laden van de iPhone dat je de statische lading kan voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Heb ik ook hoor ken ik ook van andere metalen apparaten niet druk om maken volgens mij is het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Klopt de lader is niet geaard. Die oude MacBook Air 2017 is wel mooi geaard. Verder is het dus niet schadelijk voor mijzelf (lijkt me niet toch een beetje stroom door je heen? ) als voor de Mac?

Nou dan ben ik super happy met mijn aankoop heb geüpgraded vanaf een air 2017. :D
Pagina: 1 ... 16 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.