Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:10
Dat zal je idd pas weten als je M1 binnen is en aangesloten op je monitor.
Ik ben zelf best aan het tobben geweest om een juiste kabel of hub te vinden en op dit moment heb ik een kabeltje die goed werkt.
Je zult dit zelf moeten testen want wat voor de ene goed werkt is voor de andere monitor niet goed.
Problemen kunnen zijn, niet of slecht uit de sleep-mode of een geel scherm en mogelijk zelfs helemaal geen beeld, alles is voorbij gekomen.
Momenteel is Big Sur 11.2 uitgekomen en hopelijk heeft deze al het e.a opgelost betreft externe schermen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07 23:47

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

WalnootX schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:10:
Ik heb ook een Macbook Air M1 besteld, base versie met 8GB.
Mijn huidige Macbook White stamt uit 2010 en is nu toch wel aan vervanging toe :P

Ga de Air voornamelijk gebruiken voor internet, mail, muziek (rekordbox, Traktor) en voor Acrobat Pro + wat basic Illustrator en After Effects.
Heel misschien nog wat Ableton.

Alleen nog even wachten op native support.
@WalnootX heb je de laptop al ontvangen? Ben benieuwd naar jouw ervaring met de M1 en Rekordbox.

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalnootX
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
cetme schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:42:
[...]

@WalnootX heb je de laptop al ontvangen? Ben benieuwd naar jouw ervaring met de M1 en Rekordbox.
Heb de laptop ja. Geweldig apparaat!

Heb Rekordbox nog niet getest met een Pioneer controller vanwege de vele problemen met drivers en bugs.
Daardoor nog geen nieuwe controller gekocht. Rekordbox 6 zelf draait prima onder Rosetta 2, hoewel analyzing van tracks soms iets langer kan duren. Verschilt per gebruiker.
Gebruiken met controller kan ik dus nog niet veel over vertellen. Maar voor het klaarmaken van tracks (cue-points, analyzen etc.) werkt het goed.

Mijn huidige controller, de NI Kontrol S2 MK2 werkt overigens echt vlekkeloos op de M1 i.c.m. Traktor Pro 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:15
Wat is beter?
  • Overdag je Macbook Air M1 niet opladen om vervolgens aan het werk te graag met een extra beeldscherm. (De batterij haalt dit waarschijnlijk wel)
  • Of overdag je Macbook Air M1 wel laten opladen om vervolgens aan het werk te graag met een extra beeldscherm.
Als je de Macbook gewoon aan de lader laat, scheelt dit dan niet veel laadcyclie? Daarnaast zijn er dure beeldschermen met USB-C die standaard opladen als je de Macbook verbindt met het beeldscherm, dat zal waarschijnlijk wel een reden hebben :p

[ Voor 16% gewijzigd door Mundatin op 03-02-2021 19:16 ]

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 15:22
Mundatin schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:15:
Wat is beter?
  • Overdag je Macbook Air M1 niet opladen om vervolgens aan het werk te graag met een extra beeldscherm. (De batterij haalt dit waarschijnlijk wel)
  • Of overdag je Macbook Air M1 wel laten opladen om vervolgens aan het werk te graag met een extra beeldscherm.
Als je de Macbook gewoon aan de lader laat, scheelt dit dan niet veel laadcyclie? Daarnaast zijn er dure beeldschermen met USB-C die standaard opladen als je de Macbook verbindt met het beeldscherm, dat zal waarschijnlijk wel een reden hebben :p
Voor zover het heel veel uitmaakt (Apple heeft volgens echt hele goede technieken in huis om batterymanagement te doen) is zo min mogelijk laden altijd het beste. Elke load cycle is er weer één en die veroorzaken over het algemeen de meeste slijtage. Aan de lader houden zoveel als mogelijk dus.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf met laptops, binnen de termijn dat ik ze zelf gebruik (2 jaar) nooit echt issues gehad met zwaar slijtende accu's de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:15
ApoC schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:23:
[...]

Voor zover het heel veel uitmaakt (Apple heeft volgens echt hele goede technieken in huis om batterymanagement te doen) is zo min mogelijk laden altijd het beste. Elke load cycle is er weer één en die veroorzaken over het algemeen de meeste slijtage.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf met laptops, binnen de termijn dat ik ze zelf gebruik (2 jaar) nooit echt issues gehad met zwaar slijtende accu's de laatste jaren.
Maar stel dat je batterij gewoon vol is en je houdt hem aan de lader, voorkomt dit dan niet load cycles? Zo ja, blijft je batterij dan niet beter gedurende de jaren? :/ (Zou ik denken tenminste)

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 15:22
Mundatin schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Maar stel dat je batterij gewoon vol is en je houdt hem aan de lader, voorkomt dit dan niet load cycles? Zo ja, blijft je batterij dan niet beter gedurende de jaren? :/ (Zou ik denken tenminste)
Ah ik heb het onduidelijk opgeschreven zie ik nu |:( Wat je zegt is precies wat ik bedoel. Zo min mogelijk laden (dus aangesloten houden bedoelde ik daarmee) is het beste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat zijn jullie favoriete iOS apps die jullie draaien op de M1?

Net via de onofficiële manier even geëxperimenteerd en hier draaien nu de volgende apps:

Playstation
Philips Hue (Hier ben ik echt blij mee)
ING
Tikkie
Instagram
PostNL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aeuu6-UoLbPslfGSH-bIBJ47JmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvFtJvLLXLx8SqMlVXhaXfbc.png?f=fotoalbum_large

https://imazing.com

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Mundatin schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:15:
Wat is beter?
Ik heb mijn Air M1 inmiddels al ruim een maand en mijn bat cycle staat nog steeds op 2. altijd op de oplader want deze wordt nagenoeg altijd in clamschell mode gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Greatsword schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:35:

Net via de onofficiële manier even geëxperimenteerd en hier draaien nu de volgende apps:

Playstation
ING
Tikkie
Instagram
PostNL

[Afbeelding]

https://imazing.com

[YouTube: PSA: How to sideload iPhone apps on M1 Macs - act fast!]
Tja ik gebruik pvoutput en LSC smart Connect, maar echt vaak gebruik ik deze niet vind het toch nog steeds wat wennen die app's. Ik laat ze ook zeker niet open staan ook al heb ik beeldscherm ruimte genoeg

connectAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWdR6BH8HbK4fkVCpXdjVEAEZNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhPEkIbIBYZiUPE54KkF2wlX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 03-02-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:03
ApoC schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:29:
[...]
Ah ik heb het onduidelijk opgeschreven zie ik nu |:( Wat je zegt is precies wat ik bedoel. Zo min mogelijk laden (dus aangesloten houden bedoelde ik daarmee) is het beste.
Die van mij hang ik ook aan de lader om de accu te ontzien, hier in huis ik heb overal wel een WCD in de buurt.

Gister kreeg ik deze melding, de MacBook regelt het dus ook zelf als je hem "te veel" aan de lader hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiAZFMLWZzCw-oFv9WIdTUTM7pY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PqmKubsku8wepMuZB8npz7aL.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:32
Bij mij dus precies andersom.. alleen aan lader om op te laden.

Aantal cycli 14. Eerste dag aan 4 december. Ik heb hem elke dag in gebruik (na het werk in de avonduren dus geen work work work apparaat)

Bij mij laadt ie sinds deze week (vermoed 11.2 ?) tot 80% op, ook als die vervolgens nog uren aan lader ligt. Het werkt dus beide kanten op. Rond de 20% gaat lader er weer in.

Ik vind 14 cycli op de 7 weken dus wel mee vallen. Grofweg na 9 jaar zou ik aan 1000 cycli zitten....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:36

lasharor

7 december 2004

Quakie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:32:

Aantal cycli 14. Eerste dag aan 4 december. Ik heb hem elke dag in gebruik (na het werk in de avonduren dus geen work work work apparaat)

Bij mij laadt ie sinds deze week (vermoed 11.2 ?) tot 80% op, ook als die vervolgens nog uren aan lader ligt. Het werkt dus beide kanten op. Rond de 20% gaat lader er weer in.

Ik vind 14 cycli op de 7 weken dus wel mee vallen. Grofweg na 9 jaar zou ik aan 1000 cycli zitten....
Ik heb hem sinds 28-11 en heb nu 35 cycli. Maak mij er niet zoveel zorgen om. Accu duur is prima, zelfs met 50% kan ik leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-07 10:42
Quakie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:32:

Ik neem aan dat je de accu ook na 2 jaar kan vervangen, of is dat tegenwoordig niet meer mogelijk zonder de topcase in zijn geheel te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@kevinkrs hoop lijm, maar zo te zien is batterij te vervangen zonder geheel nieuwe topcase.

https://nl.ifixit.com/New...ng-new-in-the-macbook-air

neem aan dat huidige / 2020 modellen ook hier onder vallen:

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

dan is het 139 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Quakie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:18:
@kevinkrs hoop lijm, maar zo te zien is batterij te vervangen zonder geheel nieuwe topcase.

https://nl.ifixit.com/New...ng-new-in-the-macbook-air

neem aan dat huidige / 2020 modellen ook hier onder vallen:

https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service

dan is het 139 euro.
139 Euro voor de niet-retina modellen, anders mag je zo te zien 209 euro neertellen. Maar goed dat betekend wel dat je je MacBook kunt gebruiken zoals je wilt en na 2 jaar indien je batterij capaciteit lager dan 80% is een nieuwe accu in je laptop zetten.

Vraag is alleen of je behuizing niet helemaal naar de knoppen gaat als er zoveel lijm in zit, ik had vroeger 9 keer een toetsenbord reparatie moeten uitvoeren (macbook pro 2018, dus niet de beste toetsenbord)

Ik kreeg na de laatste reparatie mijn laptop terug waar de schroeven volledig door de behuizing aan de andere kant door kwamen. Top case had spontaan 5 gigantische deuken, alsof iemand met een woedeaanval mijn laptop tegen een tafel had aangeslagen, mijn scherm had ‘buts’ van de schroeven die regen het scherm aan geslagen waren. En mijn scharnier van het scherm was met 1 schroef los.

Dit was de officiële Apple store in Haarlem trouwens, was daar heen gegaan omdat ik niet wilde wachten tot Amsterdam weer eens een plekje vrij had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 09:46

Ja dat kan ik alleen maar beamen, ben ook echt heel blij dat ik dat sideloaden als eerste heb geprobeerd met de Philips Hue app. Maar dit kan toch inmiddels niet meer?

edit:
Ik vraag me trouwens af wat de motivatie van signify is om die app niet beschikbaar te stellen voor MacOS. Het is echt onwijs handig en het lijkt me niet dat ze er iets minder op verdienen... in tegenstelling juist.

[ Voor 22% gewijzigd door pimsaint op 04-02-2021 07:56 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
kevinkrs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:55:
[...]

139 Euro voor de niet-retina modellen, anders mag je zo te zien 209 euro neertellen. Maar goed dat betekend wel dat je je MacBook kunt gebruiken zoals je wilt en na 2 jaar indien je batterij capaciteit lager dan 80% is een nieuwe accu in je laptop zetten.

Vraag is alleen of je behuizing niet helemaal naar de knoppen gaat als er zoveel lijm in zit, ik had vroeger 9 keer een toetsenbord reparatie moeten uitvoeren (macbook pro 2018, dus niet de beste toetsenbord)

Ik kreeg na de laatste reparatie mijn laptop terug waar de schroeven volledig door de behuizing aan de andere kant door kwamen. Top case had spontaan 5 gigantische deuken, alsof iemand met een woedeaanval mijn laptop tegen een tafel had aangeslagen, mijn scherm had ‘buts’ van de schroeven die regen het scherm aan geslagen waren. En mijn scharnier van het scherm was met 1 schroef los.

Dit was de officiële Apple store in Haarlem trouwens, was daar heen gegaan omdat ik niet wilde wachten tot Amsterdam weer eens een plekje vrij had :+
Aha, ja denk ook 209 eur. Ik ga er dan vanuit dat er aan de buitenkant niks te zien is. iFixt geeft de air inderdaad niet een hoge score qua herstelmogelijkheden.
Ik neeem dat Haarlem uiteindelijk wel alles onder garantie hersteld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
pimsaint schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:54:
[...]

Ja dat kan ik alleen maar beamen, ben ook echt heel blij dat ik dat sideloaden als eerste heb geprobeerd met de Philips Hue app. Maar dit kan toch inmiddels niet meer?

edit:
Ik vraag me trouwens af wat de motivatie van signify is om die app niet beschikbaar te stellen voor MacOS. Het is echt onwijs handig en het lijkt me niet dat ze er iets minder op verdienen... in tegenstelling juist.
Vandaar dat ik ook zei op de onofficiële manier via iMazing. Daar heb ik het gisteren mee gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimsaint
Greatsword schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:10:
[...]
Vandaar dat ik ook zei op de onofficiële manier via iMazing. Daar heb ik het gisteren mee gedaan.
Aha, ik wist niet dat dat de 'onofficiële manier' was. Ik heb toentertijd een guide gevolgd op basis van iMazing dus wist niet beter dan dat. Goed om te weten dat je dus alsnog iOS apps kan installeren op M1!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Playstation
ING
Tikkie
Instagram
PostNL
Goeie tip!

17 track
Ziggo Go
Youtube
NFL Gamepass
NLZiet
NBA League Pass
Videoland
VRT.nu
F1TV

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:27
Nadat ik vorige week mijn eerder bestelde MBA M1 had geretourneerd, vanwege het niet leveren van een NL-versie, heb ik zojuist mijn wel NL-versie in ontvangst genomen.

Maar, allemachtig, wat stinken deze MBA's M1!! Toen ik de doos van vorige week opende overviel mij al zo'n enorm vieze lucht, maar die van zojuist is even erg. Een soort van chemische (beer)putlucht.

Is iemand dit meer opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:40
RicoK schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:03:
Nadat ik vorige week mijn eerder bestelde MBA M1 had geretourneerd, vanwege het niet leveren van een NL-versie, heb ik zojuist mijn wel NL-versie in ontvangst genomen.

Maar, allemachtig, wat stinken deze MBA's M1!! Toen ik de doos van vorige week opende overviel mij al zo'n enorm vieze lucht, maar die van zojuist is even erg. Een soort van chemische (beer)putlucht.

Ja het karton waarin de laptop wordt geleverd stinkt enorm, alsof het nat is geworden van het riool en daarna weer is opgedroogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 10:58

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

RicoK schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:03:

Even gesnuffeld maar die van mij ruikt net zoals mijn MBP 2017 (als in beetje metalig maar absoluut geen stank)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mvd1981 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:08:
[...]

Ja het karton waarin de laptop wordt geleverd stinkt enorm, alsof het nat is geworden van het riool en daarna weer is opgedroogd.
Wordt waarschijnlijk gemaakt van gerecycled wc papier :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48
Macbook Pro performance voor de Air.

YouTube: Fixing Apple's GOOD Engineering

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Mvd1981 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:08:
Exact, die lucht! Bah. :X
Tomba schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:21:
Even gesnuffeld maar die van mij ruikt net zoals mijn MBP 2017 (als in beetje metalig maar absoluut geen stank)
Het is dus ook niet de MBA zelf, maar de verpakking. Hierdoor zit het luchtje ook wel aan de MBA, maar dat zal wel snel gaan verdwijnen.

Doos snel leeghalen en wegleggen in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:40
Tomba schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:21:
[...]

Het is vooral de "om-doos" waarin de laptop geleverd wordt, niet de doos waarin de laptop zelf zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-07 15:28

Nitai

Live the life you love.

Ja ik zag het gisteren, maar ik heb geen zin in een aangebrande leuter :+

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Mvd1981 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:00:
Het is vooral de "om-doos" waarin de laptop geleverd wordt, niet de doos waarin de laptop zelf zit.
Hmm, bij mij is het wel de doos van de macbook zelf. Zodra ik het deksel oplicht komt de geur mij tegemoet. Volgens mij is de omdoos vrij van enig luchtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Je garantie vergooien voor een winst van 8%, sounds very smart :P (plus idd een warme onderkant... 47 graden is hoog!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
Quakie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:01:
[...]

Aha, ja denk ook 209 eur. Ik ga er dan vanuit dat er aan de buitenkant niks te zien is. iFixt geeft de air inderdaad niet een hoge score qua herstelmogelijkheden.
Ik neeem dat Haarlem uiteindelijk wel alles onder garantie hersteld heeft?
Ik was (wel 6 weken later, afhankelijk van of ik mijn laptop kwijt kan en er een Apple Store is waar ik een afspraak kan maken) naar Amsterdam ipv Haarlem geweest voor een reparatie. Ik had toen een gesprek met een engineer, hij gaf aan dat hij ook verbaast was over de slordige reparatie.

Amsterdam had hem wel inderdaad netjes onder garantie gerepareerd, moest ook wel want ik had ook nog eens Apple Care op de laptop }:O

Was dit buiten garantie gegaan was dit een schadepost van 1.300 euro }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
@kevinkrs ouch, gelukkig applecare. Ook al zouden ze het sowieso moeten fixen natuurlijk. Belachelijk hoe ze dit zo kunnen doen en ook domweg zo terug geven.

@Tomba tja, het is natuurlijk omkeerbaar, en neem aan dat je air op een tafel staat als je 100% load hebt?

ik heb er zelf geen behoefte aan, zo vaak komt die van mij niet aan 100%. hell zelfs 50% zie ik niet vaak... :+

[ Voor 41% gewijzigd door Quakie op 04-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:29
Kan iemand mij helpen!!!

Ik heb sinds een week een nieuwe Macbook Air M1. Nu is het overzetten van mijn oude gegevens naar de nieuwe macbook Air niet goed gegaan (Iedergeval teveel oude rotzooi met account zijn overgezet)

Nu dacht ik formateer gewoon de harde schijf en begin even helemaal opnieuw. Formateren allemaal gedaan alleen wanneer in Big Sur wil installeren krijg ik op een gegeven moment de foutmelding:

Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de update.

Weet iemand een oplossing hiervoor??!! Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Naximuz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:02:
Weet iemand een oplossing hiervoor??!! Alvast bedankt!
https://asiangeeksquad.co...r-mac-with-apple-m1-chip/ zou moeten helpen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15:29

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-07 18:55
WalnootX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Heb Rekordbox nog niet getest met een Pioneer controller vanwege de vele problemen met drivers en bugs.
Daardoor nog geen nieuwe controller gekocht. Rekordbox 6 zelf draait prima onder Rosetta 2, hoewel analyzing van tracks soms iets langer kan duren. Verschilt per gebruiker.
Gebruiken met controller kan ik dus nog niet veel over vertellen. Maar voor het klaarmaken van tracks (cue-points, analyzen etc.) werkt het goed.

Mijn huidige controller, de NI Kontrol S2 MK2 werkt overigens echt vlekkeloos op de M1 i.c.m. Traktor Pro 3 :)
Zojuist zijn de drivers aangekondigd door Pioneer:
https://www.pioneerdj.com...upport-for-macos-big-sur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:53
Iemand goede of minder goede ervaringen met MacFreak Shop? Kan geen betere deal voor de M1, upgrades incluis, vinden dan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
Is het de moeite waard om een Macbook Pro te kopen ipv een Macbook Air voor video editing? Gezien ze op vlak van hardware identiek zijn en enkel de fan is verschillend, lijkt het me de meerprijs niet meer waard?

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambling_Alp
buffel1997 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:39:
Is het de moeite waard om een Macbook Pro te kopen ipv een Macbook Air voor video editing? Gezien ze op vlak van hardware identiek zijn en enkel de fan is verschillend, lijkt het me de meerprijs niet meer waard?
Ik heb nog geen recensie gezien die de Pro in deze generatie écht de extra honderden euro's waard is. De Pro houdt het door de fan, zo lees ik, iets langer op volle kracht vol bij enorme belasting. Maar de meesten vinden de Air echt de beste deal.

Persoonlijk geef ik liever extra geld uit voor 512 GB en 16 GB voor de Air dan over te stappen naar een Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@buffel1997 Alleen jij kan die keuze maken ;) Als elke seconde telt kan het nuttig zijn. Of dat je het noodzakelijk vindt dat scherm helderder kan, of... elke ander verschil tussen de Air en Pro.

Wat @Ambling_Alp al zegt, meeste zullen toch uitkomen bij de Air... Ik ben van een Pro 2013 naar een Air M1 gegaan en heb mijn geld in extra geheugen gestopt ipv weer een Pro te kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
Quakie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:12:
@buffel1997 Alleen jij kan die keuze maken ;) Als elke seconde telt kan het nuttig zijn. Of dat je het noodzakelijk vindt dat scherm helderder kan, of... elke ander verschil tussen de Air en Pro.

Wat @Ambling_Alp al zegt, meeste zullen toch uitkomen bij de Air... Ik ben van een Pro 2013 naar een Air M1 gegaan en heb mijn geld in extra geheugen gestopt ipv weer een Pro te kopen....
Hee, ik ben hetzelfde van plan. Early 2013 Pro naar een nieuwe Air. Hoe bevalt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

buffel1997 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:39:
Ik vermoed dat je er geen meerwaarde van ziet, wel is het zo dat je als je kan wachten je wellicht beter kan wachten. Dit jaar komt er een refresh van 14", 16" en ook een nieuwe Air. Geruchten spreken over MiniLED displays en een M1X (dus snellere variant). Alleen als je perse nu (zoals ik :P) je geld uit wil geven zou ik voor een Air gaan. NB ik heb ook Air gekozen boven MBP maar ik doe niet aan video-editing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Ambling_Alp Super, ik had een late 2013, die op zich prima voldeed. Elk jaar (sinds 2015/16 was ik niet overtuigd dat ik een stap vooruit ging als ik zou upgraden. Dat gevoel had ik nu wel en op dag 1 de Air besteld. Sinds begin dec geniet ik elke dag van de Air. Ik blijf versteld staan over de lange batterij duur. Dat alles zowat instant reageert. Mijn 2013 was stil en koel ondanks aanwezigheid fan.
Ik heb tijdje met het idee gelopen om van een 13 inch naar een ipad pro of nieuwe iPad Air over te stappen. En ik ben zo blij dat ik die stap niet heb gezet. Ik heb nu van beide werelden het beste. Instant on, super lange batterijduur, maar toch redelijk vrijheid qua software/gebruik van mijn apparaat. Ook fijn dat je IOS apps kan installeren (zie hierboven) Mijn beste aankoop in tijden!

Aanvulling op @Tomba "men" zegt koop nooit eerste generatie Apple product.. Dit werd/wordt nu ook gezegd bij deze M1 apparaten. Ik ben zelf niet van mening dat het voor deze apparaten geldt aangezien Apple al 10 jaar ervaring heeft via de iPhone en Air. Hetzelfde geldt voor de buitenkant. Je kunt het als nadeel zien dat design niet aangepast is, of als voordeel. Je kunt er wel vanuit gaat dat er niet zomaar boven komt drijven zoals keyboard issues, etc. Ik persoonlijk zou dus de kat uit de boom kijken bij een aankomende redesign of dat nu 14 of 16 inch is... Dan zit je dus al meer eind 2022 als je zou wachten...

[ Voor 28% gewijzigd door Quakie op 05-02-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-07 13:18
Tomba schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:42:
[...]

Ik vermoed dat je er geen meerwaarde van ziet, wel is het zo dat je als je kan wachten je wellicht beter kan wachten. Dit jaar komt er een refresh van 14", 16" en ook een nieuwe Air. Geruchten spreken over MiniLED displays en een M1X (dus snellere variant). Alleen als je perse nu (zoals ik :P) je geld uit wil geven zou ik voor een Air gaan. NB ik heb ook Air gekozen boven MBP maar ik doe niet aan video-editing ;)
Er zijn inderdaad geruchten over een mogelijk nieuwe Air halverwege dit jaar, of begin volgend jaar:
https://www.macrumors.com...igh-end-macbook-air-2021/

Lijkt mij sterk dat ze een half jaar na de aankondiging van de M1 MacBook Air meteen een nieuwe gaan introduceren, dus wellicht over een jaar komt er een nieuwe met het design van de nieuwe Pro's.
Ik zou zelf ook niet zo snel voor een Pro gaan omdat die line-up wel binnenkort wordt ververst naar alle waarschijnlijkheid.

M.b.t. video bewerken ben ik wel voor een Air gegaan, voornamelijk omdat ik niet verwacht dat ik vaak 100% CPU load cases ga hebben voor langer dan 10 minuten met wat ik doe, en dat is ieder voor zich natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Blijven geruchten natuurlijk, er zijn ook geruchten van een soort luxere versie van de Air boven het huidige model. Geen idee hoe ze dat vorm willen gaan geven, lijkt me dat ze dan weer teveel in het vaarwater van de Pro zitten. Aangezien men nu al problemen hebben met het ontdekken van de verschillen.. Of ze moeten het huidige pro model gaan schappen.... aangezien dat toch wordt gezien als een instapper.

Dan zou het soort van :
macbook air M1 of M1X
macbook air deluxe M2
macbook pro 14 M2
macbook pro 16 M2

En zo de prijzen aanpassen natuurlijk.. Als je beetje naar het verleden kijkt, kan je wel een goede gok nemen. De MacBookAir is apparaat wat zeer geliefd is. Dit is al sinds de 11 en 13inch versie. Apple heeft een paar keer geprobeerd om hier vanaf te stappen met andere (duurdere) apparaten (zoals 12inch macbook), maar men bleef de air gewoon kopen ook al werd deze niet of traag geupdate. Zo lang zit de retina scherm er bijv niet in. Het zou apart zijn als apple de Air 999 dollar apparaat niet blijft aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cetme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07 23:47

cetme

DJ's, MC's en Apparatuur

WalnootX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Dank je! Nuttige info :)

Vers van de pers: https://wearecrossfader.c...ounce-big-sur-m1-support/

Nu dus officieel ondersteund :9

[ Voor 8% gewijzigd door cetme op 05-02-2021 14:18 ]

www.diceandfriends.com | www.instagram.com/_DiceDJ | 5 euro korting op je eerste huur: https://www.gearbooker.com/?r=crptgv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Ik zou het op zich niet zo heel vreemd vinden als er snel een nieuwe Macbook Air komt, ook al is de huidige MBA nog geen half jaar geleden uitgebracht. Het probleem van de Air is dat deze, in verhouding met de concurrentie, allang niet meer zo revolutionair compact en licht is als bij de introductie 12 jaar geleden.

Even ter vergelijking, de 16" LG Gram is 100 gram lichter dan de 'thin and light' 13 inch Macbook Air. Afgezien van het moederbord is er in het design van de MBA de afgelopen paar jaren niet echt veel veranderd... wellicht gaat de M1 MBA zoals we hem nu kennen verder als Macbook (de meest basic Mac die je dan kan kopen) en komt er weer een Air die de naam eer aandoet.

Dat ligt ook een beetje in de lijn met wat er is gebeurd met iPads.

[ Voor 5% gewijzigd door pimsaint op 07-02-2021 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
Quakie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:12:

Ik zou ook de overstap van 2021 retina pro maken, naar de Air dan. Momenteel doe ik wel video editing op een desktop PC. Maar het is handiger op een laptop

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
Ambling_Alp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:33:
Iemand goede of minder goede ervaringen met MacFreak Shop? Kan geen betere deal voor de M1, upgrades incluis, vinden dan daar.
Heb mijn MBP M1 bij hun vandaan. Inclusief inruil van mijn MBP 2015. Prima, wat zeg ik, uitstekende ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
CashMoney schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Heb mijn MBP M1 bij hun vandaan. Inclusief inruil van mijn MBP 2015. Prima, wat zeg ik, uitstekende ervaring tot nu toe.
Laat dan een review achter zou ik zeggen

https://tweakers.net/shop.../macfreak-shop/overzicht/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926313

Hoe voorkom ik dat de Mac Mail app al mijn outlook mails binnenhaalt? Op iOS kan ik kiezen om alleen de laatste 30 dagen binnen te halen, maar hier zit hij ondertussen al tm 2017 binnen te halen... :( Waste of space...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Systeemvoorkeuren -> internetaccounts en daar bij het account instellingen maken?

Of in Mail -> voorkeuren -> accounts de instellingen maken bij het outlook account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij zit daar nergens een optie zoals bij ios. Zal morgen nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Zit er volgens mij ook niet, je zou wel met de optie bijlagen kunnen spelen.. dus alleen recente emails met bijlagen de rest alleen tekst. Dat zou niet zoveel ruimte in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 25-07 15:28

Nitai

Live the life you love.

Anoniem: 926313 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:37:
Hoe voorkom ik dat de Mac Mail app al mijn outlook mails binnenhaalt? Op iOS kan ik kiezen om alleen de laatste 30 dagen binnen te halen, maar hier zit hij ondertussen al tm 2017 binnen te halen... :( Waste of space...
Kan de Mail.app niet. Die download alles wat beschikbaar is op de server. Ik weet niet of je nog op de server wat kun instellen (bijv. 1000 recente items ofzo)?

Ik gebruik daarom gewoon de Outlook app. Ook op m'n iOS devices, geweldige mail client.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga straks eens de outlook app proberen.
Kan nergens een limiet invullen, dus hij heeft nu 16.000 mails gedownload :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06
Anoniem: 926313 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:39:
Ik ga straks eens de outlook app proberen.
Kan nergens een limiet invullen, dus hij heeft nu 16.000 mails gedownload :P
Het zal vast in je opgekomen zijn, maar onderscheid tussen verwijderen en archiveren kan zomaar 15.800 mails schelen :+

Ik drukte bij Google altijd op archiveren, nadeel is dat je search compleet gevuld is met overbodige hits en je space vult snel. Gooi nu meer weg en dat heeft een positieve uitwerking op mailbox.

Maar dat is voor iedereen persoonlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
RicoK schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:24:
Hmm, bij mij is het wel de doos van de macbook zelf. Zodra ik het deksel oplicht komt de geur mij tegemoet. Volgens mij is de omdoos vrij van enig luchtje.
Oke, even verder in het kader van 'waar hebben we het nu over?', het is bij mij wél de MBA M1 die stinkt (= subjectief natuurlijk, maar wellicht ben ik er erg gevoelig voor). Deze ligt nu al weer een paar dagen in zijn sleeve in een lade en zodra ik de lade open trek, komt mij die lucht al tegemoet. Eerst dacht ik dat het de (om)doos was, maar beiden zijn (nu) vrij van elk luchtje. Het luchtje is te omschrijven als de geur van kleding dat oud een oud stinkend vies vochtig huis komt.

Ik denk dat ik de MBA een tijdje uit zijn jasje haal om zo te kunnen 'luchten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stormfly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:06:
[...]

Het zal vast in je opgekomen zijn, maar onderscheid tussen verwijderen en archiveren kan zomaar 15.800 mails schelen :+

Ik drukte bij Google altijd op archiveren, nadeel is dat je search compleet gevuld is met overbodige hits en je space vult snel. Gooi nu meer weg en dat heeft een positieve uitwerking op mailbox.

Maar dat is voor iedereen persoonlijk :P
Mijn luiheid werkt me nu tegen :P
Ik ga zo eens kijken of er software is die je mailbox scant en helpt op te ruimen.
Denk niet dat ik de Wehkamp nieuwsbrief van 2016 nog eens ga lezen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Anoniem: 926313 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Mijn luiheid werkt me nu tegen :P
Ik ga zo eens kijken of er software is die je mailbox scant en helpt op te ruimen.
Het begint wat offtopic te raken, maar een tip die ik ooit meekreeg is om een smart mailbox te maken op 'unsubscribe' (en eventueel 'afmelden'). Dan heb je al heel wat nieuwsbrieven eruit gefilterd :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Anoniem: 926313 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:41:
Off topic: Dit is nu exact de reden waarom ik nog niet zo heel erg lang geleden eens de bezem heb gehaald door mijn nieuwsbrieven. Wat een zooi zeg :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb mijn MBA nu ook binnen. Even de sniff test gedaan :) Ik ruik wel iets van karton, maar heel erg is het niet. Ook de doos ruikt niet echt smerig. Gewoon karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
Mijn Air besteld, en ben zo benieuwd naar de performance. Mijn Pro uit 2013 was al jaren kapot, dus deed alles op mijn kleine Dell-laptop van werk. We hebben het al moeilijk genoeg, dus ik gun mezelf die prachtlaptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ambling_Alp schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:52:
Mijn Air besteld, en ben zo benieuwd naar de performance. Mijn Pro uit 2013 was al jaren kapot, dus deed alles op mijn kleine Dell-laptop van werk. We hebben het al moeilijk genoeg, dus ik gun mezelf die prachtlaptop.
Weet zeker dat je helemaal blij gaat worden als je deze gaat vergelijken met die pro uit 2013 en dat delletje. ;-)
Alvast veel plezier gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
merlin1201 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Weet zeker dat je helemaal blij gaat worden als je deze gaat vergelijken met die pro uit 2013 en dat delletje. ;-)
Op dit moment is een laptop die snel doet wat ik wil (inderdaad) al een grote verbetering. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Qua performance wel, qua aansluitmogelijkheden (zonder dongles of docks) niet.

Ben daarom blij dat de nieuwe Pro naar verwachting dus weer meer poorten gaat krijgen ;)

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/SP668/nl_NL/mbp-retina-early2013_ports-nl.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 09-02-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
En een dokje is ook niet zo'n probleem, vanaf 13,- heb je eigelijk al voldoende dus tja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCkLh8G5ZqNntq3ZazPQQY3ZGD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptx4wBMdAuWe1UX84BcMhf9e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:39:
Ben daarom blij dat de nieuwe Pro naar verwachting dus weer meer poorten gaat krijgen ;)
Highly unlikely maar goed, van 2 naar 4 USB4 poorten is natuurlijk ook "meer poorten" :) Ik ben benieuwder naar het verschil tussen de M1 en de mid-range variant. Hoeveel beter gaat die GPU zijn? Stoppen ze er een AMD in?

@Ambling_Alp het is je zeker gegund, veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambling_Alp
merlin1201 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:43:
En een dokje is ook niet zo'n probleem, vanaf 13,- heb je eigelijk al voldoende dus tja

[Afbeelding]
Heb inderdaad voor wanneer ik het nodig zou hebben, zo'n inplugdockje gehaald. Als die prima werkt, is het een fijne workaround. En sluit toch niet vaak veel aan als ik hem echt als laptop gebruik, dus ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:25
merlin1201 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:43:

[Afbeelding]
Welke is dit? Eigenlijk voor accesoire topic zeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 10:27
Over hubs gesproken, (hopelijk) heeft niemand ervaring met het onderstaande filmpje?
Lijkt voornamelijk te gaan om PD hubs. Bangmakerij of een serieuze issue, geen idee.
YouTube: M1 Macbook Air and M1 MacBook Pros dying while connected to USB-C PD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Ik denk dat dat gewoon het standaard verhaal is van goedkope kabels, laders en docks die het niet zo nauw nemen met de USB PD standaard. Daarvan hebben we in het verleden al gezien dat die schade aan apparaten kunnen berokkenen. Verder is het een YouTuber dus het probleem is 5000x groter gemaakt dan het daadwerkelijk is. Een pallet zout is aan te raden.

[ Voor 21% gewijzigd door ppl op 09-02-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

ppl schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:17:
Ik denk dat dat gewoon het standaard verhaal is van goedkope kabels, laders en docks die het niet zo nauw nemen met de USB PD standaard. Daarvan hebben we in het verleden al gezien dat die schade aan apparaten kunnen berokkenen. Verder is het een YouTuber dus het probleem is 5000x groter gemaakt dan het daadwerkelijk is. Een pallet zout is aan te raden.
Ik zou het niet te hard roepen, op MacRumors zijn er behoorlijk wat die er last van hebben en ook met dure Hubs;

https://forums.macrumors....ir-wont-power-on.2272304/

Was voor mij reden om zekere voor onzekere te nemen en een originele Apple dongle te kopen en niet op te laden via die hub.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 09-02-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-06 10:27
Tomba schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Ik zou het niet te hard roepen, op MacRumors zijn er behoorlijk wat die er last van hebben en ook met dure Hubs;

https://forums.macrumors....ir-wont-power-on.2272304/

Was voor mij reden om zekere voor onzekere te nemen en een originele Apple dongle te kopen en niet op te laden via die hub.
Precies, ik dacht in eerste instantie ook aan Ali-accessoires, maar het lijkt ook bij duurdere merken te gebeuren.

Ik keek net even op Bol, 2de review onder een Satechi hub, wat naar mijn idee een prima hub is.
https://www.bol.com/nl/p/...caAqxPEALw_wcB#modal_open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik vind de thread op MacRumors wel zorgwekkend hoor.
In de thread op MacRumors komen ook merken als Anker en Aukey voorbij, dat zijn toch niet de minste? USB-C PD schijnt een ingewikkeld ding te zijn.

Zijn er al gevallen in NL bekend? Ik durf mijn Anker Powerbank niet heel goed meer te gebruiken en tijdens het werken laad ik mijn MBA op via de USB-C aansluiting en originele Apple kabel via mijn iMac maar ik vraag me nu af of dit wel zo'n goed idee is.

Jammer deze twijfel want in alle andere opzichten is deze laptop echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Slingertj3 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:29:
[...]

Welke is dit? Eigenlijk voor accesoire topic zeker....
deze inmiddels uitverkocht

https://www.amazon.nl/dp/..._422502961_302_E_DDE_dt_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Mijn Air wil alleen opladen op de voorste usb-c connector. (die het meest naar binnen zit als je aan het werk bent)

Is dat wel " goed " ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:26
jantje112 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:56:
Mijn Air wil alleen opladen op de voorste usb-c connector. (die het meest naar binnen zit als je aan het werk bent)

Is dat wel " goed " ?
Nee. Beide zouden moeten laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:25
Blommie01 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:08:
[...]

Nee. Beide zouden moeten laden
Ok.. jammer.. zou dan dus RMA worden denk ik? Macbook is een klein maandje oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Laatst online: 24-07 23:28
Ik heb sinds kort een MacBook Air m1 die ik gebruik om thuis te werken. Dit ter vervanging van een desktop pc. Ik maak me alleen zorgen over de hoeveelheid laadcyclus die ik daardoor maak. Ik gebruik hem immers uren per dag. In hoeverre slijt de batterij daar sneller door?

Ik heb wel een laptop aangevraagd van werk, maar dat gaat nog wel even duren door de vele aanvragen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:46:
Je ziet het weliswaar veel bij de goedkope hubs maar zoals ik al aangaf gaat het uiteindelijk om de implementatie van iets als USB PD. Ook bij de dure hubs zitten daar soms nog wel eens modellen bij met een discutabele implementatie. Er was eens een Google engineer die daar een mooi overzicht van had gemaakt.
In plaats van te linken naar een topic van 10 pagina's waarin diverse mensen diverse problemen aan het posten zijn is het handiger om specifieke voorbeelden eruit te lichten. Ik heb de laatste paar pagina's doorgebladerd en zie daar geen opgeblazen Macs of Macs met defecte poorten. Wat je er wel ziet zijn laptops die crashen waarvan sommigen weer herstelt moeten worden via de Apple Configurator en laptops die last hebben van het wel bekende slaap probleem (in slaap gaan maar niet meer wakker worden; je moet dan een geforceerde herstart doen).
Je moet echt naar pagina 3 of zo om voorbeelden tegen te komen van laptops die echt dood zijn. Daarbij valt wel op te merken dat er een behoorlijk verhaal volgt met wat ze allemaal hebben gedaan waardoor het moeilijk is om een oorzaak aan te wijzen. Bij sommigen lijkt het resetten van de stroomvoorziening van de laptop de boel weer tot leven te wekken.

Pas bij MacRumors wel een beetje op. Het is daar niet ongewoon dat mensen zonder ook maar enig technisch inzicht ergens bovenop springen en een conclusie trekken. Dat is hier nu ook weer het geval. Er wordt gesproken van USB hubs met USB PD zonder dat men zich realiseert dat met USB-C je eigenlijk niet om USB PD heen kunt. Een apparaat kunnen voorzien van stroom is een belangrijk onderdeel van de USB-C standaard en daar wordt het USB PD protocol voor gebruikt. Bovendien merkt iemand daar ook terecht op dat veel mensen een USB-C monitor gebruiken en die geen problemen hebben. Ook die laden de laptop via USB PD op en zijn in feite ook hubs (denk aan de ingebouwde USB hub van het scherm).

Wat ik echter vooral bedoelde is dat YouTubers nogal een neiging hebben om de boel erger te maken dan het is. Een crashende computer is dan al snel "dying" en "bricked" waardoor het lijkt alsof het ding hartstikke stuk is terwijl het in werkelijkheid mee valt. Ook qua aantallen zie je dat trucje: het is al snel "iedereen heeft er last van" terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Heel jammer, door al die clickbait is fictie en non-fictie moeilijker uit elkaar te houden. Lees je gelinkte topic maar eens door: het gaat qua problemen en verklaringen echt alle kanten op.

• Greatsword
  • Niet online
FrankoNL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:15:
Ik heb sinds kort een MacBook Air m1 die ik gebruik om thuis te werken. Dit ter vervanging van een desktop pc. Ik maak me alleen zorgen over de hoeveelheid laadcyclus die ik daardoor maak. Ik gebruik hem immers uren per dag. In hoeverre slijt de batterij daar sneller door?

Ik heb wel een laptop aangevraagd van werk, maar dat gaat nog wel even duren door de vele aanvragen.
Je kan hem toch ook gewoon aan de lader gebruiken, dan bespaar je nog de laadcycli.
Zo gebruik ik mijn Macbook ook gewoon dagelijks in Clamshell Mode.

Is een Mac Mini niet een betere optie voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Je mag het van mij prima bagatelliseren, maar dat forum staat vol van mensen die via een Hub dan wel monitor hun M1 oplaadden en die vervolgens na sleep hun MacBook niet meer wakker kregen. Oplossing was dan logicboard vervangen (oftewel het moederbord) Er is ook voor zover ik heb kunnen vinden 1 persoon met zo’n CalDigit er bij en die dingen zijn verre van goedkoop ;)
Doe er mee wat je wilt, maar ik ga het risico voorlopig niet nemen; het is hoe dan ook een 1st gen en het zou niet de eerste keer zijn dat Apple onbewust een design foutje heeft gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 11-02-2021 07:21 ]

• FrankoNL
  • Laatst online: 24-07 23:28
Greatsword schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:17:
[...]

Je kan hem toch ook gewoon aan de lader gebruiken, dan bespaar je nog de laadcycli.
Zo gebruik ik mijn Macbook ook gewoon dagelijks in Clamshell Mode.

Is een Mac Mini niet een betere optie voor je?
Daar heb ik ook aan zitten denken, ware het niet dat ik de laptop ook wil kunnen gebruiken om eventueel te werken bij de wederhelft :)

• Quakie
@FrankoNL waarom zou je hem niet gebruiken zoals het bedoeld is? als een laptop?

Stel dat je hem elke dag zou laden, zou het ongeveer drie jaar duren voordat je batterij onder de 80% komt en waarschijnlijk aan gaat geven dat hij toe is aan vervanging.

• Greatsword
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:51:
@FrankoNL waarom zou je hem niet gebruiken zoals het bedoeld is? als een laptop?

Stel dat je hem elke dag zou laden, zou het ongeveer drie jaar duren voordat je batterij onder de 80% komt en waarschijnlijk aan gaat geven dat hij toe is aan vervanging.
Bij doorverkoop is laadcycli altijd wel een belangrijk punt.

Als 2 dezelfde laptops voor een vergelijkbare prijs na een paar jaar te koop staan en de één heeft 58 laadcycli en de andere 350 dan is de keuze snel gemaakt.

Als hij dus aan de lader kan hangen, doe ik dat ook altijd.

• Servor
  • Niet online
Ik koop mijn laptop echter niet voor een ander maar voor mezelf ;) (maar snap je punt hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06
Servor schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:30:
Ik koop mijn laptop echter niet voor een ander maar voor mezelf ;) (maar snap je punt hoor)
Ja ik begrijp het ook, ik heb 2 iPhones op zolder liggen. Geheel krasvrij, jaren angstig gebruikt met screenprotector...en voor wie? Voor de volgende eigenaar voor 35euro hogere verkoop gehehe.

Toen trok ik de conclusie dat ik dat gedrag maar af moet gaan bouwen, en zelf gaan genieten van de premium producten.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 23:33
FrankoNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:36:
[...]

Daar heb ik ook aan zitten denken, ware het niet dat ik de laptop ook wil kunnen gebruiken om eventueel te werken bij de wederhelft :)
Ik gebruik mijn MBA M1 ook als desktop. Laptop staat continu aan, ik zet 'm dus ook nooit uit. Ik heb 'm inmiddels 2 maanden in gebruik. Laadcycli: 6

EU DNS: 86.54.11.100

• Quakie
@Greatsword tuurlijk die keuze zou ik ook maken, maar zijn vraag kwam op mij nogal krampachtig over.

En iedereen heeft zijn manier.. ik laad hem op zodra MacOs 20% aan geeft: MacOS laadt hem nu steeds vaker tot 80% op, en zo nu en dan tot 100%.
Ik gebruik hem niet voor mijn werk, dus ik kom met 2 max 3 laad cycles in de week weg.
Mijn vorige MBP uit 2013 had nog een batterij health van 93% en dat na 7 jaar. Cycles weet ik niet meer eerlijk gezegd.
Ik waardeer de lange batterijduur enorm, meer dan toegenomen snelheid eerlijk gezegd. Ik heb echt het idee dat ik een iPad gebruik, maar dan zonder (voor mij) nadelen van een iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:11:
@Greatsword tuurlijk die keuze zou ik ook maken, maar zijn vraag kwam op mij nogal krampachtig over.

En iedereen heeft zijn manier.. ik laad hem op zodra MacOs 20% aan geeft: MacOS laadt hem nu steeds vaker tot 80% op, en zo nu en dan tot 100%.
Ik gebruik hem niet voor mijn werk, dus ik kom met 2 max 3 laad cycles in de week weg.
Mijn vorige MBP uit 2013 had nog een batterij health van 93% en dat na 7 jaar. Cycles weet ik niet meer eerlijk gezegd.
Ik waardeer de lange batterijduur enorm, meer dan toegenomen snelheid eerlijk gezegd. Ik heb echt het idee dat ik een iPad gebruik, maar dan zonder (voor mij) nadelen van een iPad.
Ha, wat grappig. Ik zei pas nog dat de nieuwe MBA de iPad is die ik altijd al had willen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Greatsword schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:05:
Als 2 dezelfde laptops voor een vergelijkbare prijs na een paar jaar te koop staan en de één heeft 58 laadcycli en de andere 350 dan is de keuze snel gemaakt.
Ja, ik zou ook die met de 350 laadcycli kopen.

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 20:58
Gister mijn macbook air mogen ontvangen. Na lang twijfelen en filmpjes kijken op youtube maar voor het basismodel gegaan met 8gb en 256 opslag. Gebruik hem vooral voor thuisgebruik / studie en hobbymatig programmeren.

Ik schrok even toen ik het toetsenbord zag, ik dacht dat ik een verkeerde keyboard layout had besteld, met zo'n raar +/- knop en een soort paragraaf teken (knopje linksboven onder ESC). Ik had even een deja-vu, ik had ooit een macbook G4 gekocht perongeluk met een UK layout.

Maar als ik zo in dit topic wat foto's van mensen voorbij zie komen is dit wel de layout die je normaal krijgt in NL? Voor de rest zitten de knoppen op normale plekken gelukkig.

• RicoK
hypz schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:41:
Ik schrok even toen ik het toetsenbord zag, ik dacht dat ik een verkeerde keyboard layout had besteld, met zo'n raar +/- knop en een soort paragraaf teken (knopje linksboven onder ESC). Ik had even een deja-vu, ik had ooit een macbook G4 gekocht perongeluk met een UK layout.
Volgens mij zijn er twee soorten (NL) toetsenborden; NL en US International. Die met de verticale Enter-toets die je nu hebt (NL) en die met de horizontale Enter (US International), die je waarschijnlijk had willen hebben.

Ik had juist twee weken geleden die met de plat liggende Enter geretourneerd, omdat ik bij een NL webwinkel bestelde en er ook vanuit ging dat ik een tobo kreeg met de NL-layout. Daarna bij Bol.com besteld en daar kreeg ik wel mijn MBA M1 met tobo met NL-layout.

Het is maar net wat je prettig vindt. Beiden zijn QWERTY. Ik geef de voorkeur aan de 'rechtopstaande Enter' ;)

• Tomba

Tomba

RicoK schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Volgens mij zijn er twee soorten (NL) toetsenborden; NL en US International. Die met de verticale Enter-toets die je nu hebt (NL) en die met de horizontale Enter (US International), die je waarschijnlijk had willen hebben.

Ik had juist twee weken geleden die met de plat liggende Enter geretourneerd, omdat ik bij een NL webwinkel bestelde en er ook vanuit ging dat ik een tobo kreeg met de NL-layout. Daarna bij Bol.com besteld en daar kreeg ik wel mijn MBA M1 met tobo met NL-layout.

Het is maar net wat je prettig vindt. Beiden zijn QWERTY. Ik geef de voorkeur aan de 'rechtopstaande Enter' ;)
Er zijn er wel iets meer dan 2 hoor ;)
https://support.apple.com/nl-nl/HT201794
Ik snap persoonlijk niks van die Apple'NL' layout, die volgt namelijk totaal niet de NL-nl standaard:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/NL_toetsenbord_groot.PNG

Ik heb gelukkig voor de VS layout gekozen, zou niet anders willen (erger me op mijn zakelijk MBP geregeld aan de vreemde indeling en hoge ENTER)

[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 11-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
Tomba schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:00:
Er zijn er wel iets meer dan 2 hoor ;)
https://support.apple.com/nl-nl/HT201794
Ik snap persoonlijk niks van die Apple'NL' layout, die volgt namelijk totaal niet de NL-nl standaard:
[Afbeelding]

Ik heb gelukkig voor de VS layout gekozen, zou niet anders willen (erger me op mijn zakelijk MBP geregeld aan de vreemde indeling en hoge ENTER)
Waar ik op doelde, sorry voor mijn verwarring O-) , is dit NL-toetsenbord. Deze heeft mijn voorkeur en wordt gevoerd door bijvoorbeeld Bol.com, Mediamarkt en Coolblue:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amQ7WhPwfrXhX_jlh-_abD8AiZw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2WN6ScgAA07Vx8YLnRirqUgv.png?f=fotoalbum_large

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55
Ik ben eigenlijk wel enthousiast geworden over de macbook air. Huidige prive laptop is dusdanig traag geworden dat het tijd wordt voor iets anders. Nu is het niet de eerste keer dat ik ga werken met een mac. Ik heb tijdens mijn studie gebruik gemaakt van een macbook pro 2008 volgens mij en ik heb jaren terug omdat ik een beetje met swift wilde prutsen een imac 21 inch gekocht uit 2011. Dat ding is echt de aankoop van het jaar geweest, zeker met deze lockdown, verhuizing, etc. Oppakken, ergens stekker erin en gaan.

Nu denk ik dat de macbook air zeker gaat voldoen aan mijn voorwaarden. Waar ik nog over twijfel is bijvoorbeeld de 256gb of 512gb. Enerzijds omdat ik via Parallels nog wat windows applicaties wil draaien, toch een extra OS wat schijfruimte nodig heeft. Daarnaast onze groeiende foto collectie. We maken sinds dat we kinderen hebben steeds meer foto's, wordt ook steeds makkelijker met de telefoons van tegenwoordig. Alleen gaat het daardoor ook wel hard met de ruimte. Als ik die bijvoorbeeld wil gaan beheren met apple foto's dan ben ik aangewezen op de lokale harde schijf of external storage. (Hoe doen jullie dit?) Een nas is daarvoor geen optie of ik moet andere software gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 17:36

lasharor

7 december 2004

KraveN schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:12:
Ik ben eigenlijk wel enthousiast geworden over de macbook air. Huidige prive laptop is dusdanig traag geworden dat het tijd wordt voor iets anders. Nu is het niet de eerste keer dat ik ga werken met een mac. Ik heb tijdens mijn studie gebruik gemaakt van een macbook pro 2008 volgens mij en ik heb jaren terug omdat ik een beetje met swift wilde prutsen een imac 21 inch gekocht uit 2011. Dat ding is echt de aankoop van het jaar geweest, zeker met deze lockdown, verhuizing, etc. Oppakken, ergens stekker erin en gaan.

Nu denk ik dat de macbook air zeker gaat voldoen aan mijn voorwaarden. Waar ik nog over twijfel is bijvoorbeeld de 256gb of 512gb. Enerzijds omdat ik via Parallels nog wat windows applicaties wil draaien, toch een extra OS wat schijfruimte nodig heeft. Daarnaast onze groeiende foto collectie. We maken sinds dat we kinderen hebben steeds meer foto's, wordt ook steeds makkelijker met de telefoons van tegenwoordig. Alleen gaat het daardoor ook wel hard met de ruimte. Als ik die bijvoorbeeld wil gaan beheren met apple foto's dan ben ik aangewezen op de lokale harde schijf of external storage. (Hoe doen jullie dit?) Een nas is daarvoor geen optie of ik moet andere software gaan gebruiken.
Ik heb een 256gb variant waarvan ik nog zo'n 95GB niet gebruik. Ongeveer 20GB zal er nog vanaf kunnen als ik wat random programma's en games weg gooi. Dat geeft mij genoeg ruimte om te werken aan video's etc. Ik gebruik Lightroom voor het managen van mijn fotos die ik dan vervolgens heb opgeslagen op een Nas. Ik werk ook gewoon op die Nas, op mijn macbook staat eigenlijk alleen de lightroom catalogus.

In plaats van Parallels kan je ook kijken naar Crossover trouwens, daar kan je ook heel veel programma's mee draaien (want is eigenlijk gewoon Wine) en neemt een stuk minder ruimte in beslag.
Pagina: 1 ... 15 ... 29 Laatste

Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).

Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.