Zonder extern scherm. Sommigen hebben het wel en sommigen niet. Misschien heeft het er iets mee te maken dat we meerdere user accounts gebruiken. Het lijkt ook erger te zijn als er 2 tegelijk zijn ingelogd, en las dat je het blijkbaar kunt verhelpen door 'fast user switching' uit te zetten (nog niet geprobeerd maar dat wil ik eigenlijk ook niet uit zetten).merlin1201 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:09:
[...]
is dat met een externe monitor ?
Ik heb daar nl totaal geen last van maar ik gebruik dan ook bijna altijd een extern scherm.
Heeft iemand toevallig de Samsung T5 SSD aan de praat gekregen?
Voor het eerst in mijn leven naar Apple gegaan, maar loop tegen al deze kleine dingen aan, waaronder dat de T5 software de SSD niet herkent bij het aansluiten.
Voor het eerst in mijn leven naar Apple gegaan, maar loop tegen al deze kleine dingen aan, waaronder dat de T5 software de SSD niet herkent bij het aansluiten.
Wellicht is hij geformatteerd in NTFS?Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:54:
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Werkt prima hoor hier.Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:54:
Is wel juist geformateerd?
https://support.apple.com...k-utility/dskutl14079/mac
En heb je de firmware geupdate van je T5?
https://us.community.sams...k-on-Big-Sur/td-p/1370058
[ Voor 16% gewijzigd door Nitai op 18-01-2021 13:57 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Hij is out-of-the-box. Maar wel in in een Windows machine gestart om de boel over te zetten wat ik ga gebruiken op de Macbook.
Maar als ik 'm dus start herkent de Macbook de SSD en ik zie 'm ook gewoon op het bureaublad. En na het installeren van de software krijg ik deze melding:
:strip_exif()/f/image/LvqRjz9epH12IotUAccmFPGT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja heb op de website van Samsung de laatste versie gedownload en geïnstalleerd...Nitai schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:54:
[...]
Werkt prima hoor hier.
Is wel juist geformateerd?
https://support.apple.com...k-utility/dskutl14079/mac
En heb je de firmware geupdate van je T5?
https://us.community.sams...k-on-Big-Sur/td-p/1370058
[ Voor 24% gewijzigd door Snakeye2209 op 18-01-2021 14:22 ]
Wordt de SSD wel in Disk Utility gezien? En wat voor software heb je geinstalleerd?Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:20:
[...]
Hij is out-of-the-box. Maar wel in in een Windows machine gestart om de boel over te zetten wat ik ga gebruiken op de Macbook.
Maar als ik 'm dus start herkent de Macbook de SSD en ik zie 'm ook gewoon op het bureaublad. En na het installeren van de software krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
[...]
Ja heb op de website van Samsung de laatste versie gedownload en geïnstalleerd...
Ik zie alleen de 44MB partitie voor de software van Samsung. Want zou je de andere partitie ook moeten zien al? Voordat je überhaupt het wachtwoord hebt toegepast?Pierre_nr1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Wordt de SSD wel in Disk Utility gezien? En wat voor software heb je geinstalleerd?
:strip_exif()/f/image/PQkXuyscpF7AMQYqOuOq95Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
Klik eens op het weergave pijltje links bovenin, dan zie je meer.Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Ik zie alleen de 44MB partitie voor de software van Samsung. Want zou je de andere partitie ook moeten zien al? Voordat je überhaupt het wachtwoord hebt toegepast?
[Afbeelding]
Wachtwoord toegepast? Wat bedoel je daarmee?
Mijn andere HDD's laten wel wat zien, maar de T5 laat geen extra partitie zien.Pierre_nr1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Klik eens op het weergave pijltje links bovenin, dan zie je meer.
Wachtwoord toegepast? Wat bedoel je daarmee?
En als je de eerste keer de T5 aansluit kun je de software starten om de schijf te beveiligen. Als je diezelfde software start krijg je dus de melding hierboven. Dus die 2e partitie wordt niet gezien. Maar ik lees dat meer mensen dus hier last van hebben op de Macbook, maar ligt eerder aan de laatste OS dan dat het de M1 versie is.

Er is een topic op MacRumors over de T5 en de Macbook Air M1 :Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:19:
[...]
Mijn andere HDD's laten wel wat zien, maar de T5 laat geen extra partitie zien.
En als je de eerste keer de T5 aansluit kun je de software starten om de schijf te beveiligen. Als je diezelfde software start krijg je dus de melding hierboven. Dus die 2e partitie wordt niet gezien. Maar ik lees dat meer mensen dus hier last van hebben op de Macbook, maar ligt eerder aan de laatste OS dan dat het de M1 versie is.
https://forums.macrumors....ternal-ssd-issue.2270400/
Sinds gisteren een Air M1 in huis, na 20 jaar Windows moet ik wel even wennen. Ik heb een Office 2019 key gekocht, maar hoe zie ik of het m1 native draait? Zonder de emulatie?
automation fanboy
In de Activity Monitor staat een kolom Architecture, als daar ‘Apple’ staat is het M1 native als er ‘Intel’ staat niet.Punkbuster schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:58:
Sinds gisteren een Air M1 in huis, na 20 jaar Windows moet ik wel even wennen. Ik heb een Office 2019 key gekocht, maar hoe zie ik of het m1 native draait? Zonder de emulatie?
En voor applicaties die niet draaien: in de Finder naar Applications gaan en met Command-I (of rechtermuisknop -> Get Info) het info-schermpje openen. Staat daar bij 'Kind' 'Application (Universal)' dan is het native, 'Application (Intel)' is 'oud'Tomba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:07:
[...]
In de Activity Monitor staat een Architecture, als daar ‘Apple’ staat is het M1 native als er ‘Intel’ staat niet.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Anoniem: 926313
Wat zijn jullie manieren van dataopslag? Alles op de Macbook zelf?
Of via externe HHD/SSD's?
Ik was bijvoorbeeld aan het het denken om voor de incidentiële software op een usb-stick/hdd/ssd te installeren, om de macbook clean te houden. Maar ik twijfel of dit werkt.
Zoals een paar games op een externe HDD, zodat deze niet al het macbook geheugen opslokt.
Ik was bijvoorbeeld aan het het denken om voor de incidentiële software op een usb-stick/hdd/ssd te installeren, om de macbook clean te houden. Maar ik twijfel of dit werkt.
Zoals een paar games op een externe HDD, zodat deze niet al het macbook geheugen opslokt.
Tja ik heb ook gekozen voor de 256 gb versie want ik merkte dat mijn iMac waar ik 1 TB ssd in had geplaatst uiteindelijk ook maar voor de helft vol stond, en dan smeet ik gewoon alles maar op de interne ssd.
Als je gewoon dat op de interne plaats waar je dan ok werkelijk gebruik van maakt dan is in mijn geval 256 meer dan voldoende, en momenteel is deze nog minder als de helft gevuld, maar goed dat is voor iedereen anders, is maar net waar je die Air voor gebruikt.
Foto's, video's zet ik uiteraard altijd weg op een externe hdd en in de cloud (google cloud) en voor alle andere zaken zoals documenten deze staan in mijn iCloud van 200 gb.
Ik ben momenteel nog wat zoekende wat ik wil, of doorgaan te backuppen op een HDD ,maar dan moet ik wel weer een hub aanschaffen, of ik ga voortaan alles in de iCloud gooien wat volgens mijn ook nog veel sneller is als die ext hdd.
Als je gewoon dat op de interne plaats waar je dan ok werkelijk gebruik van maakt dan is in mijn geval 256 meer dan voldoende, en momenteel is deze nog minder als de helft gevuld, maar goed dat is voor iedereen anders, is maar net waar je die Air voor gebruikt.
Foto's, video's zet ik uiteraard altijd weg op een externe hdd en in de cloud (google cloud) en voor alle andere zaken zoals documenten deze staan in mijn iCloud van 200 gb.
Ik ben momenteel nog wat zoekende wat ik wil, of doorgaan te backuppen op een HDD ,maar dan moet ik wel weer een hub aanschaffen, of ik ga voortaan alles in de iCloud gooien wat volgens mijn ook nog veel sneller is als die ext hdd.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik heb expres een 1TB besteld, met name ook omdat ik een full backup van mijn iPhone (die 512GB heeft) wil kunnen maken in het geval daar wat mee gebeurt en ik moet migreren naar de vervanger. Ben dus van plan alles lokaal te installeren en vervolgens een backup te maken via TimeMachine naar mijn server.Anoniem: 926313 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:31:
Na de laatste update werkt die netjes op "Apple" Architecture. Dus dat is mooi, bloedje snel ook in Word.Tomba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:07:
[...]
In de Activity Monitor staat een kolom Architecture, als daar ‘Apple’ staat is het M1 native als er ‘Intel’ staat niet.
Iemand nog tips voor een goede vervanger voor MTPutty?
automation fanboy
Hoezo niet gewoon een iCloud abonnement als backup voor je iPhone?Tomba schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:05:
[...]
Ik heb expres een 1TB besteld, met name ook omdat ik een full backup van mijn iPhone (die 512GB heeft) wil kunnen maken in het geval daar wat mee gebeurt en ik moet migreren naar de vervanger. Ben dus van plan alles lokaal te installeren en vervolgens een backup te maken via TimeMachine naar mijn server.
In je screenshot staat letterlijk MSDOS dus de T5 is niet geformatteerd voor Mac.Snakeye2209 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:52:
[...]
Ik zie alleen de 44MB partitie voor de software van Samsung. Want zou je de andere partitie ook moeten zien al? Voordat je überhaupt het wachtwoord hebt toegepast?
[Afbeelding]
Heb 'm zelf ook samen met een T7 en die werken zonder problemen.
Wel moet ik zeggen dat ik nog nooit die Samsung software heb gebruikt.
Open dus Schijfhulpprogramma, klik dan bij weergave op toon alle apparaten, selecteer je SSD, Wis hem en gebruik APFS als structuur.
/f/image/sPdTuQl1SrOHRIzGZ1CcgS6a.png?f=fotoalbum_large)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Alles wat ik nodig heb staat op de Mac (Programma's, documenten, foto's, muziek etc).Anoniem: 926313 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:31:
Als ik onderweg of op locatie wat extra opslag nodig heb (Werk projecten, films/series etc) staat het op een externe SSD https://tweakers.net/exte...DqnuoYG8YzycHKbkDb45VLKBw
Op de Macbook draait verder Synology Drive, alle belangrijke mappen en bestanden zijn dan ook gesynchroniseerd met een Synology NAS en die heeft weer een Backup naar de Cloud, mocht er diefstal, brand etc zijn).
(Veel) te duur plus restore uit iTunes gaat veel sneller. (heb al een Microsoft 365 abo waar 1TB en Office in zit voor 99€ per jaar voor 5 users dan is 120€ voor slechts 2TB Storage extreem overpriced )iMode schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:31:
[...]
Hoezo niet gewoon een iCloud abonnement als backup voor je iPhone?
[ Voor 8% gewijzigd door Tomba op 20-01-2021 08:44 ]
Je kunt toch gewoon ssh via de console gebruiken? Waarom zou je iets met putty willen?Punkbuster schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:19:
[...]
Na de laatste update werkt die netjes op "Apple" Architecture. Dus dat is mooi, bloedje snel ook in Word.
Makkelijker meerdere verbindingen beheren ?Blommie01 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:07:
[...]
Je kunt toch gewoon ssh via de console gebruiken? Waarom zou je iets met putty willen?
Daar heb je de ssh config file voor. Als je echter Terminal gebruikt en rechtermuisklikt op het icoontje in het dock dan kun je daar voor "new remote connection" kiezen. In dat scherm kun je ook al je ssh hosts kwijt.
Putty kun je ook gewoon via macports/homebrew/etc. installeren en je hebt ook tools als Royal TSX (waarvan inmiddels ook een Apple silicon versie is, is wel een beta).
Putty kun je ook gewoon via macports/homebrew/etc. installeren en je hebt ook tools als Royal TSX (waarvan inmiddels ook een Apple silicon versie is, is wel een beta).
[ Voor 105% gewijzigd door ppl op 19-01-2021 22:25 ]
Precies dat. Ik kan natuurlijk via de normale terminal of vscode connectie maken, maar het fijn geordend onder elkaar geeft mij overzicht 🥸GertJan2012 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Makkelijker meerdere verbindingen beheren ?
Ik ga die royaltx maar eens proberen
automation fanboy
Ik gebruik nu Termius, een iPad app die voor mij als ex-putty gebruiker prima werkt.Punkbuster schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:19:
[...]
Na de laatste update werkt die netjes op "Apple" Architecture. Dus dat is mooi, bloedje snel ook in Word.
Dan moet je juist ssh ipv putty gebruiken..GertJan2012 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:18:
[...]
Makkelijker meerdere verbindingen beheren ?
Reactie van @ppl geeft het al aan...
Als je een ssh cliënt tot je beschikking hebt dan beperk je jezelf alleen maar als je putty gebruikt.
Windows gebruikers

[ Voor 20% gewijzigd door Blommie01 op 19-01-2021 23:09 ]
De ssh config file is de mooiste oplossing omdat die universeel is en je er helemaal niks voor hoeft te installeren. Als je zsh gebruikt dan heb je zelfs autocompletion obv die config file. De remote development extension van Visual Studio Code maakt er ook gebruik van (no worries, als je dat niet wilt kun je ook een ssh config voor alleen VS Code aanmaken), dan kun je in VS Code de juiste host uit het lijstje selecteren en er direct mee verbinden. Als je dan ook nog eens keys gebruikt ipv een wachtwoord, dan heb je een mooie veilige passwordless login erbij (en ja, die key kan ook op iets als een Yubikey staan, zolang er maar een agent is waar ssh 'm vandaan kan halen). En zo werkt die ssh config bij nog meer tools en apps 
Bovenstaande is iets wat je niet gaat hebben met apps als Royal TSX en Putty.
Bovenstaande is iets wat je niet gaat hebben met apps als Royal TSX en Putty.
Heerlijke machine. Ben er erg content mee!
Iemand nog tips welke bitcoin Wallet goed omgaat met de m1?
Iemand nog tips welke bitcoin Wallet goed omgaat met de m1?
De Air M1 sinds gisteren binnen. Bevalt top.
Ik kom van een Pro 2015 en hij is echt een flinke klap sneller, alles reageert nog sneller. En mijn Pro vond ik niet langzaam.
Ik ben voor de SpaceGrey gegaan, prachtige kleur. Na 3 MacBook's in het zilver nu leuk voor de afwisseling.
Ik kom van een Pro 2015 en hij is echt een flinke klap sneller, alles reageert nog sneller. En mijn Pro vond ik niet langzaam.
Ik ben voor de SpaceGrey gegaan, prachtige kleur. Na 3 MacBook's in het zilver nu leuk voor de afwisseling.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ook geprobeerd. Althans heb op 'm op mijn windows machine opnieuw geformateerd zodat ik alles terug had. Mijn M1 ziet dan ook de volledige schijf. Maar met de software kan ik 'm niet vinden en dus ook niet beveiligen...Greatsword schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:50:
[...]
In je screenshot staat letterlijk MSDOS dus de T5 is niet geformatteerd voor Mac.
Heb 'm zelf ook samen met een T7 en die werken zonder problemen.
Wel moet ik zeggen dat ik nog nooit die Samsung software heb gebruikt.
Open dus Schijfhulpprogramma, klik dan bij weergave op toon alle apparaten, selecteer je SSD, Wis hem en gebruik APFS als structuur.
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels alles al geprobeerd om een pdf programma als printer toe te voegen. Iemand enig idee of dit uberhaubt wel kan?
Wat wil je precies bereiken? Bij het standaard print-scherm heb je al een 'PDF' knopje (midden onder) waarmee je oa een PDF kan maken of direct mailen. Daarnaast kun je het menu wijzigen en een nieuwe workflow toevoegen, kun je daar misschien iets mee? Anders hebben we meer info nodig, zoals welk programma en wat het zou moeten kunnen doenLiefsnoepje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:56:
Ik heb inmiddels alles al geprobeerd om een pdf programma als printer toe te voegen. Iemand enig idee of dit uberhaubt wel kan?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik heb een weergave in een website wat alleen afgedrukt kan worden.Hertog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Wat wil je precies bereiken? Bij het standaard print-scherm heb je al een 'PDF' knopje (midden onder) waarmee je oa een PDF kan maken of direct mailen. Daarnaast kun je het menu wijzigen en een nieuwe workflow toevoegen, kun je daar misschien iets mee? Anders hebben we meer info nodig, zoals welk programma en wat het zou moeten kunnen doen.
Op mijn windlowslaptop had ik daar Dopdf voor.
Ik moet dus iets instellen als "printer".
Maar gewoon in Safari naar File -> Print (of Command-P) -> PDF -> Save as PDF doet het dus niet voor die website?Liefsnoepje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:04:
[...]
Ik heb een weergave in een website wat alleen afgedrukt kan worden.
Als ik op print druk in Safari (Command-P) heb ik midden onderin gewoon een knopje 'PDF', heb jij dit niet? (Wat @Hertog zegt)Liefsnoepje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:04:
[...]
Ik heb een weergave in een website wat alleen afgedrukt kan worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Eiy5wy8iSEfQaSJV8egAfYoE.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Tomba op 22-01-2021 16:08 ]
Het is een website die een soort krant weergeeft in een of andere viewer.Hertog schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:06:
[...]
Maar gewoon in Safari naar File -> Print (of Command-P) -> PDF -> Save as PDF doet het dus niet voor die website?
ben super blij met m'n air m1 16/512; werkt als een speer, goede accu, geen problemen met mijn Samsung ultra-wide monitor.
Wel een probleem met het password van m'n externe TimeMachine disk. De air accepteert het pw niet, dat ik copy-paste uit mijn wachtwoord kluis. Mijn oude Mac accepteert hetzelfde wachtwoord wel (en disk is dan ook gewoon toegankelijk). Met het password dat ik heb is dus niks mis.
Iemand enig idee wat ik kan doen om de air het password wel te laten accepteren? Google heeft het vooral over smc resets, maar de m1 heeft geen smc meer.
Wel een probleem met het password van m'n externe TimeMachine disk. De air accepteert het pw niet, dat ik copy-paste uit mijn wachtwoord kluis. Mijn oude Mac accepteert hetzelfde wachtwoord wel (en disk is dan ook gewoon toegankelijk). Met het password dat ik heb is dus niks mis.
Iemand enig idee wat ik kan doen om de air het password wel te laten accepteren? Google heeft het vooral over smc resets, maar de m1 heeft geen smc meer.
In Big Sur zitten wat veranderingen qua Time Machine (https://eclecticlight.co/...acks-up-to-apfs-and-more/), wellicht gaat het daarmee mis? De oude Mac draait die ook Big Sur?Eboeker schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:20:
ben super blij met m'n air m1 16/512; werkt als een speer, goede accu, geen problemen met mijn Samsung ultra-wide monitor.
Als ik jou was belde ik even met Apple support.
nee, de oude mac is Catalina, die kan niet meer naar Big Sur.Tomba schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:09:
[...]
In Big Sur zitten wat veranderingen qua Time Machine (https://eclecticlight.co/...acks-up-to-apfs-and-more/), wellicht gaat het daarmee mis? De oude Mac draait die ook Big Sur?
Als ik jou was belde ik even met Apple support.
Zoals ik al zei; ik zou even Apple Support bellen. Ik vermoed een correlatie met Big Sur (is toch enigszins buggy, ik had ook moeite om te connecten met mijn network Time Capsule na update naar BS op mijn MBP 2017, wat opgelost werd door een update van het docker image)Eboeker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:49:
[...]
nee, de oude mac is Catalina, die kan niet meer naar Big Sur.
Was nogal sceptisch over de M1 macbooks, maar na het kijken van een hoop youtube filpjes tot de conclusie gekomen dat het toch best wel goede apparaten zijn. Waarom sceptisch? Ik heb van zowel de iPhone als de iPad de eerste versie gekocht en beide werden niet echt lang ondersteund. De iPhones en iPads die erna kwamen hadden gewoon teveel wijzigingen en de eerste varianten hadden te weinig geheugen. Dus ik vrees dat ditzelfde gaat gelden voor de M1 macbooks. Ik zie Apple nog wel een touchscreen toevoegen in 2022, of face-ID, of een of ander truukje in de UEFI die dan niet door de oude M1 macbooks ondcersteund wordt. Ik heb dus heel lang overwogen om mijn huidige Macbook air, die dit jaar 10 jaar oud wordt, te vervangen door een iPad of door een M1 macbook. De huidige macbook is nog wel oke voor lichte taken, maar bijv youtube @ 1080p afspelen trekt ie niet (meer). Maar ik merkte toch dat ik niet fijn web kan browsen op de iPad Air 2019 van mijn vrouw, dat typen op het touchscherm vind ik maar niks. En zo'n los tobo lijkt me helemaal niks. Dus toen ik een bonus kreeg van mijn werkgever was de keuze redelijk snel gemaakt. Ik heb wel gekozen voor de 16GB variant (en dus de kreupele GPU, ik verwacht niet heel veel games/video bewerking te doen op deze macbook), dus ik mag lekker 3 weken wachten op de levering.
Alleen mijn god wat was het lastig dat ding te bestellen op de Visa kaart van mijn Rabo rekening. Ik moest uitwijken naar een Windows PC om dit te doen. De authenticatie module van Rabobank wordt schijnbaar niet ondersteund op MacOS? Ik kreeg steeds een 404 op tijdens die authenticatie. Ik wou perse via Visa bestellen omdat ik dan 6 maanden verzekering heb.
Alleen mijn god wat was het lastig dat ding te bestellen op de Visa kaart van mijn Rabo rekening. Ik moest uitwijken naar een Windows PC om dit te doen. De authenticatie module van Rabobank wordt schijnbaar niet ondersteund op MacOS? Ik kreeg steeds een 404 op tijdens die authenticatie. Ik wou perse via Visa bestellen omdat ik dan 6 maanden verzekering heb.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb dit argument vaker gehoord, maar volgens mij zal deze machine veel meer ondersteuning krijgen dan, zeg, de (Intel) Macbook Air die maart vorig jaar werd gelanceerd. De eerste iPhone, iPad en Apple Watch waren al meteen duidelijk te zwak qua performance en waren meer bedoeld om de levensvatbaarheid van een concept te toetsen. De M1 chip is een platform dat zich al vele jaren heeft bewezen in de diverse idevices en er is voorlopig geen noodzaak om de architectuur drastisch te wijzigen. Ik verwacht meer cores, meer RAM en meer connectiviteit in de toekomst maar op basis van wat er nu is.zonoskar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
Waarom sceptisch? Ik heb van zowel de iPhone als de iPad de eerste versie gekocht en beide werden niet echt lang ondersteund. De iPhones en iPads die erna kwamen hadden gewoon teveel wijzigingen en de eerste varianten hadden te weinig geheugen.
Gamertag: antikriz
3 weken is nikszonoskar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Eerste indrukken;
- Scherm doet niet onder voor de MacBook Pro 2017 touchbar van het werk qua helderheid
- Big Sur 11.1 staat er al op
- 85% accu vanuit de doos
- Geen touchbar is wennen
- Een normaal toetsenbord
(Op mijn MBP heb ik dat stomme ISO keyboard met de § ipv de ~ naast de 1)
- Toetsenbord tikt stuk fijner dan mijn MBP
[ Voor 24% gewijzigd door Tomba op 25-01-2021 16:10 ]
Jaloers! Maar veel plezier met je nieuwe Macbook! Ik heb gehoord dat Apple ondanks de pandemie steady blijft leveren, dus ik hoop dat ik mijn Macbook Air snel kan ontvangen. Bij mij vervangt hij trouwens mijn mega trage MBP van 2016 - 2017 (weet niet preciesTomba schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:41:
[...]
3 weken is niksIk heb ruim 2 maanden gewacht (maar vandaag is ze er eindelijk
Goodbye Windows, hello Mac!) vanuit Central Point
Eerste indrukken;
- Scherm doet niet onder voor de MacBook Pro 2017 touchbar van het werk qua helderheid
- Big Sur 11.1 staat er al op
- 85% accu vanuit de doos
- Geen touchbar is wennen
- Een normaal toetsenbord
(Op mijn MBP heb ik dat stomme ISO keyboard met de § ipv de ~ naast de 1)
@Mundatin Die mega trage MBP ruilen tegen mijn MBA uit 2011
Dat is pas mega traag
Kan niet wachten tot de M1 er is.
/edit: Heeft iemand de Adobe suite op zijn/haar M1 draaien? Doet Photoshop het? Ik kreeg deze niet aan de praat op mijn Big Sur 11.1 Hackintosh. Ik weet niet of dit aan Big Sur lag, of aan de hackintosh, maar bijv Lightroom werkte wel gewoon. Maar Photoshop crashte bij het opstarten al. Ik had een proef abo, dus gelukkig geen geld verloren, maar daardoor ook niet echt tijd om dit uit te zoeken mbv. Adobe support.

/edit: Heeft iemand de Adobe suite op zijn/haar M1 draaien? Doet Photoshop het? Ik kreeg deze niet aan de praat op mijn Big Sur 11.1 Hackintosh. Ik weet niet of dit aan Big Sur lag, of aan de hackintosh, maar bijv Lightroom werkte wel gewoon. Maar Photoshop crashte bij het opstarten al. Ik had een proef abo, dus gelukkig geen geld verloren, maar daardoor ook niet echt tijd om dit uit te zoeken mbv. Adobe support.
[ Voor 79% gewijzigd door zonoskar op 25-01-2021 16:21 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb een MacBook Air M1 @8GB nu een paar dagen in gebruik en loop tegen een paar dingen aan:
- Mijn Lenovo Thunderbolt 3 docking station met 2x Philips 272B 27" 2560x1440p schermen wordt goed gedetecteerd maar hij ziet maar 1 scherm en zet de andere in mirror. Ook als de MacBook dichtgeklapt zit. Nu is er een workaround met het aanschaffen van een Displaylink adapter maar ik had gehoopt op een software workaround. No biggy maar wel weer extra geld wat er tegenaan gesmeten moet worden.
- Met het scherm dichtgeklapt werk ik dus het meeste en hiervoor gebruik ik nu een windows logitech KB (K800) /muis (MX Master 2s) combo. Het keyboard even wennen (windows toets = option + alt = command) maar voor de muis lukt het me niet om in te zoomen met mijn scrollwheel als ik de ctrl ingedrukt hou. Iets wat ik natuurlijk gewend ben als windows gebruiker. Om dit op te lossen en om gebruik te maken van de andere swipe opties heb ik een magic trackpad 2 aangeschaft. No biggy maar wel weer extra geld wat er tegenaan gesmeten moet worden.
- De weergave op die 27" 1440p monitor is best wel slecht. Het lijkt erop dat MacOS niet in staat is om perfect op het raster de tekst te kunnen te renderen. Een beetje googlen en kijken in dit topic en dit lijkt een bekend probleem?
- De tekst op die 27" 1440p monitor is te klein. Omdat MacOS het niet ziet als een retina display kun je de fonts niet groter maken. In windows kun je poepsimpel de scaling aanpassen maar dit kan dus niet?
[ Voor 3% gewijzigd door Spam op 25-01-2021 17:03 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Helaas pindakaas. Diie workaround(s) hierboven werkte prima op Intel macs, maar op de M1 is dat (nog) niet voor elkaar te krijgen. En da's balen, want ik gebruik m'n 25" 1440p monitor nu simpelweg helemaal niet meer omdat ik dan constant zit te knijpen met mijn ogen.Spam schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:21:
Voor mij zijn punt 3 en 4 eigenlijk dealbreakers. Ik vond wel deze guide maar als MacOs n00b schrikt hij mij wat af: https://forums.macrumors....with-mbp-and-osx.2179968/. Hebben jullie hier ook last van en is er een makkelijkere oplossing beschikbaar?
Het probleem is bekend, fora staan er vol mee dus áls het een software/firmware issue is komt er vanzelf wel een fix vanuit Apple. Zo niet, krijgen de M1 sceptici toch een beetje gelijk...
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Inmiddels wat apps aan t installeren maar my god wat zuigt OneDrive zeg... Heb een OneDrive met 400GB aan files (met name heel veel foto's) en het lijkt erop dat ie ie allemaal aan het indexeren is ofzo; Finder plugin werkt niet en ik kan Instellingen niet aanklikken (krijg een Beachball)...
Ook weigert mijn TimeMachine elke vorm van backup @Eboeker dus je bent niet de enige met issues
Ook weigert mijn TimeMachine elke vorm van backup @Eboeker dus je bent niet de enige met issues
Schermen met resoluties tussen normaal en retina in (zoals 1440p op 25" of 27") zijn niet aan te raden. Ieder OS heeft er problemen mee en ja, dit is al heel lang een bekend probleem. Deze schermen worden namelijk niet als hidpi gezien waardoor je de scaling opties niet hebt of scaling niet lekker werkt (tekst te groot, tekst te klein, tekst te wazig). Reken er maar niet op dat een software update dit gaat oplossen.
Bovendien staat in de specs ook vrij duidelijk aangegeven dat de MBA en MBP maar 1 extern scherm ondersteunen. Dat je überhaupt beeld op je 2e scherm krijgt valt al in de categorie "je mag je in je handjes knijpen".
Bovendien staat in de specs ook vrij duidelijk aangegeven dat de MBA en MBP maar 1 extern scherm ondersteunen. Dat je überhaupt beeld op je 2e scherm krijgt valt al in de categorie "je mag je in je handjes knijpen".
En als je Option ingedrukt houdt bij Scaling in je Monitor settings...., kan je dan niet de juiste resolutie kiezen? Gekke is bij mij werkt dat met de MBP M1 automatisch juist goed, en op mijn werk MBP Intel 2020 moest ik handmatig naar de juiste resolutie schalen. Scherm hier is een Samsung 28inch 4K.pimsaint schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Helaas pindakaas. Diie workaround(s) hierboven werkte prima op Intel macs, maar op de M1 is dat (nog) niet voor elkaar te krijgen. En da's balen, want ik gebruik m'n 25" 1440p monitor nu simpelweg helemaal niet meer omdat ik dan constant zit te knijpen met mijn ogen.
Het probleem is bekend, fora staan er vol mee dus áls het een software/firmware issue is komt er vanzelf wel een fix vanuit Apple. Zo niet, krijgen de M1 sceptici toch een beetje gelijk...
Ik heb hier 3 schermen netjes in Daisy Chain draaien met mijn MBP M1. Werk gewoon prima. Wel even een USB-C dock ertussen met DisplayLink ondersteuning. YouTube: Add Three Extra Monitors to an Apple M1 Macppl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:56:
Schermen met resoluties tussen normaal en retina in (zoals 1440p op 25" of 27") zijn niet aan te raden. Ieder OS heeft er problemen mee en ja, dit is al heel lang een bekend probleem. Deze schermen worden namelijk niet als hidpi gezien waardoor je de scaling opties niet hebt of scaling niet lekker werkt (tekst te groot, tekst te klein, tekst te wazig). Reken er maar niet op dat een software update dit gaat oplossen.
En als je dan Amphetamine draait kan je ook gewoon in clampshell mode werken. Het is even uitzoeken, maar het kan wel.
Inderdaad is Onedrive op mac een drama. Verbaasde me in eerste instantie hoe relatief slecht de batterij het uithield omdat dat één van de grootste verbeteringen was op de M1. Na Activity Monitor gecheckt te hebben en gezien te hebben dat Onedrive verreweg de meeste CPU verbrand nu Onedrive maar uitgezet. Maar eens per week syncen of zo totdat dit gefixt is. Maar Onedrive heeft al langer een slechte reputatie op MacOS heb ik wel gemerkt...Tomba schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:16:
Inmiddels wat apps aan t installeren maar my god wat zuigt OneDrive zeg... Heb een OneDrive met 400GB aan files (met name heel veel foto's) en het lijkt erop dat ie ie allemaal aan het indexeren is ofzo; Finder plugin werkt niet en ik kan Instellingen niet aanklikken (krijg een Beachball)...
Gamertag: antikriz
Die 5GB cached files worden volgens mij niet actief gebruikt, dus met 8 GB zou dat max 3 GB zijn in dit geval. Ik ben overigens ook voor 16GB gegaan, om een beetje future-proof te zijn.
Dit zijn geen externe schermen maar is een stuk software dat zich voordoet als een videokaart waaraan een beeldscherm zit. Er is geen enkele hardware acceleratie waardoor deze oplossing ook buitengewoon beperkt is qua mogelijkheden. Veel meer dan spreadsheets en documenten moet je er niet mee doen.CashMoney schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:03:
Wel even een USB-C dock ertussen met DisplayLink ondersteuning.
Bovendien is DisplayLink berucht om de vele problemen die het heeft. Een doorgedraaide TBS'er is stabieler dan dit stukje software.
Dat iets kan maakt het nog niet werkbaarHet is even uitzoeken, maar het kan wel.
Btw, het verbaasd me dan weer dat je niet ook meteen dingen als Sidecar en display adapters waarop je meerdere schermen kunt aansluiten waarbij de adapter zich dan als 1 scherm aan het OS presenteert (en nee, dat is ook niet werkbaar, probeer daar maar eens iets fullscreen te zetten of gewoon op te starten).
@Eboeker dat is niet hoe geheugenmanagement werkt. Je hebt 10GB in gebruik omdat je 16GB hebt. Had je 8GB gehad dan was dit minder geweest maar ongetwijfeld nog wel in dezelfde verhouding. Geheugen wordt zoveel mogelijk benut dus als je veel geheugen vrij hebt dan zal er ook veel geheugen aan een applicatie worden toegewezen. Daalt het beschikbare geheugen dan mag de applicatie een deel weer gaan inleveren. macOS zal ook enige mate van compressie gaan toepassen op het geheugen om zoveel mogelijk vrij te maken (en dat doet het ook alleen wanneer dat echt nodig is). Zie ook: View memory usage in Activity Monitor on Mac.
Het belangrijkste wat je bij het geheugen in de gaten moet houden is het grafiekje van de geheugendruk: zolang deze groen is, is er niks aan de hand. Wordt ie geel dan is het oppassen en bij rood zul je op onderzoek uit moeten gaan.
Als ik zie wat je processen aan geheugen in beslag nemen dan had je ook genoeg gehad aan het 8GB model.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 25-01-2021 21:40 ]
[quote]ppl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:38:
[...]
Dat iets kan maakt het nog niet werkbaar
[...]
Hier wel hoor, prima zelfs!
[...]
Dat iets kan maakt het nog niet werkbaar
[...]
Hier wel hoor, prima zelfs!
Helaas, dat werkt inderdaad prima voor 4k monitoren maar met 1440p val je bij Apple buiten de boot. Dat was voorheen ook al zo, maar toen kon je met wat tweaks ook op een 1440p monitor HiDPI alsnog activeren.CashMoney schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:57:
[...]
En als je Option ingedrukt houdt bij Scaling in je Monitor settings...., kan je dan niet de juiste resolutie kiezen? Gekke is bij mij werkt dat met de MBP M1 automatisch juist goed, en op mijn werk MBP Intel 2020 moest ik handmatig naar de juiste resolutie schalen. Scherm hier is een Samsung 28inch 4K.
zonoskar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:30:
Ik ben overigens ook voor 16GB gegaan, om een beetje future-proof te zijn.
Met alle respect is het natuurlijk fijn dat jullie blij zijn met de future-proof 16gb, maar voor diegene die het 300 euro minder breed hebben wil ik toch even benadrukken dat ook een 8gb M1 de bovengenoemde workload met twee vingers in de neus baasmaakt. Ik heb hieronder even een screenshotje toegevoegd.Eboeker schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:18:
Zie screenshot.
Ik ben blij dat ik voor 16GB gegaan ben.
Ik ben een graduate student en heb altijd veel tabbladen openstaan in Edge, waarvan de helft ongeveer PDFs zijn en natuurlijk een tabje YouTube voor de sfeer. Je ziet VS code in de lijst waarme ik via SSH een verbinding heb met mijn server voor data science projecten. Een sheet met van die data heb ik geopend in Excel, Word is open met daarin de paper die ik aan het schrijven ben en Powerpoint om terug te zien hoe ik het vorige keer ook alweer had gedaan. Al mijn aantekeningen heb ik open in OneNote en Teams staat aan als backbone van samenwerking in mijn lab. Tenslotte heb ik mijn mail en calendar altijd open en dan heb ik ook nog dat gedrocht van een OneDrive draaien. Op twee schermen (Mac + 1080p extern).
Memory pressure? Hitte? Battery drain? Spinning wheel? Allemaal achtergelaten op mijn 16gb Intel Mac
:fill(white):strip_exif()/f/image/a0JZhpa8SLzYa6XNw3Vv73LO.png?f=user_large)
[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic
Je zal in de praktijk weinig merken van de 8 tegenover 16GB. Laat ons bovendien niet vergeten dat het vaak zo is dat er meer geheugen gebruikt wordt wanneer er meer geheugen beschikbaar is. Dit zal namelijk ervoor zorgen dat een toestel sneller aanvoelt.
Wat betreft de screenshot van @pimsaint zie je duidelijk dat er 500MB swap wordt gebruikt. Je hebt daardoor aanvullend geheugen a.d.h.v. de ingebouwde SSD. We weten nog niet wat dit op termijn betekent, maar het staat vast dat het aantal writecycles op die laatste hoger zullen liggen dan op een versie met 16GB.
Toevoegend daaraan denk ik dat als je het echt minder breed hebt, je verstandigere keuzes kan maken dan een Macbook met 8GB RAM. Eens je in die regionen zit moet je toch al een budget hebben, anders haal je een laptop met een AMD Ryzen in huis waar wel 512GB opslag en 16GB geheugen in zit en je slechts 800 euro mee kwijt bent.
We kunnen oeverloos een discussie voeren over 8 vs 16GB RAM en dat zal niets oplossen, maar het is een vaststaand feit dat 16GB meer toekomstgericht is dan 8GB. Dat je voor jezelf de keuze voor 8GB moet verantwoorden om geld te besparen is prima, maar laat ons deze discussie nu eindelijk eens afsluiten. Zolang het toestel snappy aanvoelt, gaat een persoon tevreden zijn met 8GB.
Wat betreft de screenshot van @pimsaint zie je duidelijk dat er 500MB swap wordt gebruikt. Je hebt daardoor aanvullend geheugen a.d.h.v. de ingebouwde SSD. We weten nog niet wat dit op termijn betekent, maar het staat vast dat het aantal writecycles op die laatste hoger zullen liggen dan op een versie met 16GB.
Toevoegend daaraan denk ik dat als je het echt minder breed hebt, je verstandigere keuzes kan maken dan een Macbook met 8GB RAM. Eens je in die regionen zit moet je toch al een budget hebben, anders haal je een laptop met een AMD Ryzen in huis waar wel 512GB opslag en 16GB geheugen in zit en je slechts 800 euro mee kwijt bent.
We kunnen oeverloos een discussie voeren over 8 vs 16GB RAM en dat zal niets oplossen, maar het is een vaststaand feit dat 16GB meer toekomstgericht is dan 8GB. Dat je voor jezelf de keuze voor 8GB moet verantwoorden om geld te besparen is prima, maar laat ons deze discussie nu eindelijk eens afsluiten. Zolang het toestel snappy aanvoelt, gaat een persoon tevreden zijn met 8GB.
Gisterenavond kwam ik er achter dat Apple in al zijn wijsheid had besloten dat F5/F6 om de toetsenbord verlichting aan te passen niet handig was en dat het beter was deze te vervangen door Dicteren (F5) en Do Not Disturb (F6). Met name Dicteren zal ik nooit gebruiken verwacht ik en DND lijkt me ook niet heel nuttig (Misschien mis ik iets?)
Gelukkig vond ik via Reddit een makkelijke fix, dus voor de liefhebber; F5/F6 gewoon als keyboard brightness gebruiken doe je zo:
Maak de directory ~/Library/LaunchAgents
Creëer in deze directory het bestandje com.local.KeyRemapping.plist
en vul het met de volgende tekst:
Na een reboot werkt de F5/F6 key weer zoals gewend
Gelukkig vond ik via Reddit een makkelijke fix, dus voor de liefhebber; F5/F6 gewoon als keyboard brightness gebruiken doe je zo:
Maak de directory ~/Library/LaunchAgents
Creëer in deze directory het bestandje com.local.KeyRemapping.plist
en vul het met de volgende tekst:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd"> <plist version="1.0"> <dict> <key>Label</key> <string>com.local.KeyRemapping</string> <key>ProgramArguments</key> <array> <string>/usr/bin/hidutil</string> <string>property</string> <string>--set</string> <string>{"UserKeyMapping":[ { "HIDKeyboardModifierMappingSrc": 0xC000000CF, "HIDKeyboardModifierMappingDst": 0xFF00000009 }, { "HIDKeyboardModifierMappingSrc": 0x10000009B, "HIDKeyboardModifierMappingDst": 0xFF00000008 } ]}</string> </array> <key>RunAtLoad</key> <true/> </dict> </plist> |
Na een reboot werkt de F5/F6 key weer zoals gewend
Niet dat ik veel aan mijn brightness komt maar do not disturb en dicteren vind ik echt nutteloze toevoegingen.
Ik probeer wel search knop te gebruiken, maar negen van de tien keer gebruik gewoon cmd spatie aangezien dat gewoon een gewoonte is.
De nieuwe wereldbol gebruik ik wel dagelijks!
Ik probeer wel search knop te gebruiken, maar negen van de tien keer gebruik gewoon cmd spatie aangezien dat gewoon een gewoonte is.
De nieuwe wereldbol gebruik ik wel dagelijks!
Ik teken nergens meer voor
Even mezelf quoten; ik had een SMB share vanaf mijn Windows Server 2019 gemount als target dir voor mbentley/timemachine maar dat werkt dus niet. Nu vervangen door een vhdx als ext4 geformatteerd en mijn eerste TimeMachine backup loopt.Tomba schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:16:
[...]
@Eboeker voor mij werkt ie dus. (Restore kan ik niet testen want dit is een greenfield
Mijn huidige MBA is 10 jaar oud en heeft slechts 4 GB geheugen en die swapt soms als de malle. Ik heb nog niet gemerkt dat de SSD daar iets van geleden heeft. Nu gebruik ik deze MBA niet heel intensief, maar de SSDs uit de huidige MBAs zijn groter, dat heeft een positieve invloed op de levensduur. En met 8GB swapt deze machine potentieel ook minder, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.Flying schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:05:
Afgelopen weekend had ik mijn MBP Retina 13" Mid 2014 verkocht en zojuist heb ik mijn MBA M1 Space Grey standard config besteld. Hopelijk wordt deze morgen al geleverd.
Nu nog even op zoek naar een USB-C Hub, maar daarvoor zal ik mij tot het andere topic gaan wenden.
Nu nog even op zoek naar een USB-C Hub, maar daarvoor zal ik mij tot het andere topic gaan wenden.
Dat is hoe het werkt op een Intel systeem maar niet meer op eentje met Apple silicon. Daar wordt kennelijk hetzelfde trucje toegepast als op de iPhone en iPad: alles wat in de achtergrond zit en niet actief of super-actief is wordt in de pauze stand gezet. Dat betekent dus ook dat er geen reden is om deze zaken in RAM te houden, die kunnen dus prima naar swap. Zo houdt je het RAM zoveel mogelijk beschikbaar voor de diverse componenten van de SoC zonder dat je ook direct een merkbaar verschil in performance hebt.Flying schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:05:
Het is eerder een subtiele hint dat je beter moet kijken naar wat je daadwerkelijk gebruikt ipv jezelf die 16GB aan te laten praten. Het kan je gewoon geld schelen, hoe breed je het ook hebt.Toevoegend daaraan denk ik dat als je het echt minder breed hebt, je verstandigere keuzes kan maken dan een Macbook met 8GB RAM.
Het enige vaststaand feit aan deze bewering is dat hij a. niet onderbouwd is en b. je reinste onzin en zelfs geldklopperij is.We kunnen oeverloos een discussie voeren over 8 vs 16GB RAM en dat zal niets oplossen, maar het is een vaststaand feit dat 16GB meer toekomstgericht is dan 8GB.
Of je 8 of 16GB nodig hebt ligt aan je gebruik van de computer. Niet alleen nu maar ook in de toekomst. Het kan dus zijn dat je nu met 8GB uitkomt en in de toekomst niet maar andersom gaat net zo hard op. Je kunt nu weliswaar 16GB hebben maar wellicht heb je in de toekomst al genoeg aan 8GB.
Veranderingen gaan beide kanten op
Wat overigens ook een vaststaand feit is, is de groep mensen die nooit veel eisen aan computer hardware stellen en bijv. met een iPad al af kunnen. Zij kiezen echter voor een laptop ipv een tablet en dan is de basis variant van de MacBook Air ruimschoots voldoende.
De random apps die blijven hangen en in no time mijn batterij leegtrekken zijn echt super irritant. Heb dat nu eigenlijk best wel vaak. Nu bijv. Adobe core helper (of iets wat daarop lijkt) die om een of andere vage reden 100% van de CPU gebruikt waardoor opeens mijn accu binnen no time 30% lager staat.
Bij mijn vorige MBP had ik tenminste een fan waardoor ik wel kon merken als dat ding weer eens aan het rekenen was. Deze MBA loopt gewoon stilletjes leeg.
Bij mijn vorige MBP had ik tenminste een fan waardoor ik wel kon merken als dat ding weer eens aan het rekenen was. Deze MBA loopt gewoon stilletjes leeg.
Gebruik dan bijvoorbeeld een tool als iStat Menus, dan zie je altijd realtime wat je Mac aan resources verbruikt op de menubalk https://bjango.com/mac/istatmenus/lasharor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:35:
Ja, dat doe ik ook; anders kom je er helemaal niet achter dat er ergens iets is vastgelopen.Greatsword schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:39:
[...]
Gebruik dan bijvoorbeeld een tool als iStat Menus, dan zie je altijd realtime wat je Mac aan resources verbruikt op de menubalk https://bjango.com/mac/istatmenus/
Ik gebruik trouwens het gratis stats: https://github.com/exelban/stats
Daar kun je ook de ingebouwde Activity Monitor (Activiteitenweergave op z'n Nederlands) voor gebruiken. Je hebt daar bijv. een tabblad "Energy" waar je goed kunt zien wat de grootste energie impact heeft (het wordt per app gegroepeerd, ook handig).
Op de cli is er nog het welbekende 'top' commando waarmee je ook weer het nodige kunt zien. Zoek je meer geavanceerde energie stats dan is het 'powermetrics' commando weer erg handig.
Die andere apps zijn vooral handig als je de stats in je menubalk e.d. wil hebben en van die mooie grafiekjes (die soms ook erg handig zijn trouwens).
Op de cli is er nog het welbekende 'top' commando waarmee je ook weer het nodige kunt zien. Zoek je meer geavanceerde energie stats dan is het 'powermetrics' commando weer erg handig.
Die andere apps zijn vooral handig als je de stats in je menubalk e.d. wil hebben en van die mooie grafiekjes (die soms ook erg handig zijn trouwens).
Vreemd, mijn magic keyboard, samen besteld met de MBA, is net binnen gekomen. Ze stonden beide op levering 14 feb. Nog niets bekend over de MBA helaas.
[Apple producten] Levertijden - Deel 9zonoskar schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:39:
Vreemd, mijn magic keyboard, samen besteld met de MBA, is net binnen gekomen. Ze stonden beide op levering 14 feb. Nog niets bekend over de MBA helaas.
Vandaag even getest mbv iPerf3. WiFi6 (1080Mbps connection aldus AP) geeft 648Mbit/s. WiFi5 (866Mbps connection aldus AP) 476Mbit/s ruwe throughput. (iPerf3 Server is bedraad aangesloten met 1Gb/s)Tomba schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:43:
[...]
Das wel een kleine tegenvaller dan, misschien is t een Air dingetje? Mijn MBP 2017 heeft ook 3x3 antenne.
Even gegoogled, schijnbaar hebben de 2 Ports Intel ook al 2x2 (ik heb een 4 Ports MBP)
[...]
Benieuwd of WiFi6 nog invloed heeft (ik heb beneden een WiFi6 AP en op mijn werkkamer een WiFi5 AP dus zal als ik mijn MBA heb eens een vergelijkend warenonderzoek doen)
Hi,
Sinds kort een Macbook Air M1, vroeg mij even af.
Is hij heel erg gevoelig voor de ondergrond waar je hem op plaatst? Soms lijkt het net of hij krom is en bijvoorbeeld rechtsvoor een klein beetje boven de tafel zweeft.
Verschilt ook per tafel, herkennen meer dit?
Is hij heel erg gevoelig voor de ondergrond waar je hem op plaatst? Soms lijkt het net of hij krom is en bijvoorbeeld rechtsvoor een klein beetje boven de tafel zweeft.
Als het per tafel verschilt, dan ligt het toch aan de tafels?Tom90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:27:
Hi,

Inmiddels anderhalve mijn Air in gebruik.
Ben er heel tevreden mee. Toetsenbord is top, en de accu kan niet leeg zo lijkt het.
Ben er heel tevreden mee. Toetsenbord is top, en de accu kan niet leeg zo lijkt het.
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Is bij mijn M1 MBA ook en ik had precies hetzelfde met mijn early 2020 Intel MBA. Zal dus wel een "producteigenschapje" zijnTom90 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:27:
Hi,
Het is een 'feature'alvani schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:55:
[...]
Is bij mijn M1 MBA ook en ik had precies hetzelfde met mijn early 2020 Intel MBA. Zal dus wel een "producteigenschapje" zijn
Ook mijn 2017-MBA heeft dat. Ik gok dat dat door de wigvorm en de bijbehorende gewichtsverdeling komt.
Draai de schroefjes van de bottomplate heel ietsjes losser. Het is niet ongewoon dat die dingen te strak worden aangedraaid waardoor je een kleine vervorming krijgt. Een probleem die je ook bij heel veel andere niet-Apple laptops ziet trouwens. Komt overigens ook wel eens voor bij die metalen whiteboards.
Met 2x2 WiFi 6 zullen de pure doorvoersnelheden niet zo gigantisch verschillen. Wat jij nu schetst is idd te verwachten.Tomba schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:53:
[...]
Vandaag even getest mbv iPerf3. WiFi6 (1080Mbps connection aldus AP) geeft 648Mbit/s. WiFi5 (866Mbps connection aldus AP) 476Mbit/s ruwe throughput. (iPerf3 Server is bedraad aangesloten met 1Gb/s)
Neemt niet weg dat WiFi 6 natuurlijk nog een legio andere verbeteringen heeft die zeer nuttig zijn.
Had het nog even geprobeerd op echt vlakke ondergronden en daar is hij wel stabiel.
Overigens had mijn Dell Precision 5520 dit ook op dezelfde plek als de Macbook.
Dus ik het lijkt wel de tafel / ondergrond te zijn want elders op de tafel geen problemen.
Dus ik het lijkt wel de tafel / ondergrond te zijn want elders op de tafel geen problemen.
Toch 35% extraFrankoNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:49:
[...]
Met 2x2 WiFi 6 zullen de pure doorvoersnelheden niet zo gigantisch verschillen. Wat jij nu schetst is idd te verwachten.
Neemt niet weg dat WiFi 6 natuurlijk nog een legio andere verbeteringen heeft die zeer nuttig zijn.
Voor het bewerken van Foto’s en video’s zouden jullie dan voor een MacBook Air M1 gaan of een MacBook Pro M1
Ik bewerk video's voor mijn werk. En ik heb ruim voldoende aan de Macbook Air. De pro heeft dan wel een grotere batterij, maar ik werk grotendeels op kantoor en op een docking. En ook zonder stroom gaat deze een volle werkdag mee.legioen12 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:24:
Voor het bewerken van Foto’s en video’s zouden jullie dan voor een MacBook Air M1 gaan of een MacBook Pro M1
De touchbar gebruikt niemand en de Pro is net wat helderder. Maar ik moet zeggen dat ik deze air helder genoeg vind.
Dus ik vond het de 300 euro extra zeker niet waard.
Monteren met premiere / Final Cut (moet nog even wennen als windows gebruiker / DaVinci gaat als een tiet.
Air hands down, even snel (de eerste 10 minuten) en goedkoperlegioen12 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:24:
Overigens @Snakeye2209 oneens over touchbar. Heb deze zakelijk op MBP2017 en vind het echt heel fijn werken (en een eyecatcher), maar geen 300€ waard. (Vond de 1859€ voor mijn MBA 8C/16GB/1TB eigenlijk al teveel van het goede)
[ Voor 25% gewijzigd door Tomba op 31-01-2021 16:35 ]
Laat ik zeker voorop stellen dat dit mijn allereerste Apple is in mijn leven. Maar ik heb genoeg collega's in de business die er wel op werken en ook die waren allemaal hetzelfde over de touchbar. Die gebruikte ze niet...
Maar dat zal dus iets persoonlijks zijn.
Ach zo, die MBP was mijn eerste Mac en van die kleine touches zoals verwijzen naar de fingerprint reader vond ik toch wel chique. Ook de automatisch aangevulde woorden gebruik ik geregeld en per app andere functies is toch net wat praktischer dan vaste toetsen. (Maar zoals gezegd niet zoveel fijner dat ik er geld voor over hebSnakeye2209 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:37:
Laat ik zeker voorop stellen dat dit mijn allereerste Apple is in mijn leven. Maar ik heb genoeg collega's in de business die er wel op werken en ook die waren allemaal hetzelfde over de touchbar. Die gebruikte ze niet...
Misschien dat je het iets meer kan toelichten.legioen12 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:24:
Wat voor type foto/video bewerking?
Hobbymatig of professioneel?
Welke programma's (en plug-ins) gebruik je?
Is een feller scherm belangrijk voor je?
Zal dit dan je enige computer zijn of wordt hij gebruikt i.c.m. een externe monitor e.d.?
Heb je het nu nodig, of kan je ook nog een half jaar wachten?
Er gaat dit jaar veel gebeuren dat voor o.a. fotografen erg interessant kan zijn.
(Volgens de geruchten een 14" MacBook Pro met nieuw design, meer aansluitpoorten waarvan er één een SD kaartlezer gaat zijn, MiniLED dus mooier beeld/beter contrast) Geruchten over een nieuwe iMac en een nieuwe Apple Display die betaalbaarder gaat worden dan het XDR Display)
Als je dus kán wachten, zou ik dat als foto/video bewerker zeker doen.
Heeft voor mij op dit moment echt geen haast nog. Ben me meer aan het oriënteren hoe en watGreatsword schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:55:
[...]
Misschien dat je het iets meer kan toelichten.
Wat voor type foto/video bewerking?
Hobbymatig of professioneel?
Welke programma's (en plug-ins) gebruik je?
Is een feller scherm belangrijk voor je?
Zal dit dan je enige computer zijn of wordt hij gebruikt i.c.m. een externe monitor e.d.?
Heb je het nu nodig, of kan je ook nog een half jaar wachten?
Er gaat dit jaar veel gebeuren dat voor o.a. fotografen erg interessant kan zijn.
(Volgens de geruchten een 14" MacBook Pro met nieuw design, meer aansluitpoorten waarvan er één een SD kaartlezer gaat zijn, MiniLED dus mooier beeld/beter contrast) Geruchten over een nieuwe iMac en een nieuwe Apple Externe Monitor die betaalbaarder gaat worden dan het XDR Display)
Als je dus kán wachten, zou ik dat als foto/video bewerker zeker doen.
Wil hem wel gaan gebruiken met een extra scherm.
Het is vooral hobby matig.
Foto’s bewerk ik met Lightroom en video’s in première pro.
Kwa video’s bewerken wil ik wel wat meer er over gaan leren
Als je geen haast heb zou ik nog een klein half jaartje wachten en kijken wat ze allemaal op WWDC aankondigen.legioen12 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Heeft voor mij op dit moment echt geen haast nog. Ben me meer aan het oriënteren hoe en wat
Wellicht dat premiere pro tegen die tijd ook al native op de M1's draait.
nieuws: Adobe brengt Premiere Pro- en Audition-bèta's uit voor Macs met Apple...
Ligt ook een beetje aan de prijsklasse waarin je een macbook wilt aanschaffen. Neem je de air met 8gb ram dan zit je rond de 1000 euro en krijg je veel "waar voor je geld"legioen12 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:23:
[...]
Heeft voor mij op dit moment echt geen haast nog. Ben me meer aan het oriënteren hoe en wat
Kijk je naar de pro dan komen de twijfels al boven of je de pro moet nemen of gewoon de air met 16gb ram want zoveel meer "pro" vind ik de pro niet.
En als je toch wat serieuzer bent dan dat en een wat ruimere budget hebt dan kan je denk ik beter wachten op de betere modellen die dit jaar nog gaan komen.
Hier ook gemerkt, erg gevoelig voor een oneven tafel.Tom90 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:58:
Had het nog even geprobeerd op echt vlakke ondergronden en daar is hij wel stabiel.
[ Voor 20% gewijzigd door Valinor op 01-02-2021 15:06 ]
Klopt helemaal, prijs loopt snel op als je wat meer storage of geheugen wiltD2FValinor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:03:
[...]
Ligt ook een beetje aan de prijsklasse waarin je een macbook wilt aanschaffen. Neem je de air met 8gb ram dan zit je rond de 1000 euro en krijg je veel "waar voor je geld"
Kijk je naar de pro dan komen de twijfels al boven of je de pro moet nemen of gewoon de air met 16gb ram want zoveel meer "pro" vind ik de pro niet.
En als je toch wat serieuzer bent dan dat en een wat ruimere budget hebt dan kan je denk ik beter wachten op de betere modellen die dit jaar nog gaan komen.
[...]
Hier ook gemerkt, erg gevoelig voor een oneven tafel.
Neemt niet weg dat @legioen12 gezien de doeleinden idd misschien beter kan wachten op de MiniLed M1X varianten
Twijfelde ook enorm tussen de pro en de air, maar ben toch voor de Pro gegaan. Hopelijk houd ik er profijt van, aangezien je dat wel verwacht met de 'pro'. Heb uiteindelijk de iMac 2013 (met SSD) de deur uitgedaan, al was deze ook nog steeds pijlsnel. Heb er de BenQ PD2700U (27 inch) ook bij besteld.
[ Voor 29% gewijzigd door tiswat op 01-02-2021 16:39 ]
@tiswat profijt van wat? Wat verwacht je wat de pro doet wat de air niet doet?
In de verkeerde topic geplaatst, excuses.
[ Voor 95% gewijzigd door blackshelve op 01-02-2021 22:26 ]
Ik heb mijn M1 MBA nu een weekje en alles bevalt prima, echt een beest van een machine.
Sinds gisteren heb ik mijn iCloud Photos library aangezet, deze is op volledig formaat een GB of 70-80. Op mijn MBA heb ik voor de ruimtebesparende optie gekozen. Al vrij vlot waren alle foto's beschikbaar en was de sync afgerond. Dit resulteerde in een lokale Photos library van ongeveer 10GB.
Nu zie ik al sinds gisteren continue Photos staan bij 'Apps using significant energy'. Ik weet dat Photos nog allerlei dingen doet na de eerste sync, maar hoe lang zou dit moeten duren ongeveer? Heb het idee dat het inderdaad aardig inhakt op m'n accu duur (die hiervoor echt briljant was).
Sinds gisteren heb ik mijn iCloud Photos library aangezet, deze is op volledig formaat een GB of 70-80. Op mijn MBA heb ik voor de ruimtebesparende optie gekozen. Al vrij vlot waren alle foto's beschikbaar en was de sync afgerond. Dit resulteerde in een lokale Photos library van ongeveer 10GB.
Nu zie ik al sinds gisteren continue Photos staan bij 'Apps using significant energy'. Ik weet dat Photos nog allerlei dingen doet na de eerste sync, maar hoe lang zou dit moeten duren ongeveer? Heb het idee dat het inderdaad aardig inhakt op m'n accu duur (die hiervoor echt briljant was).
@Servor Dit zou snel moeten verdwijnen, tenminste als je app alleen open hebt staan. Als je app gewoon gebruikt heeft het inderdaad best veel impact op je batterij. Dat is bij mij ook opgevallen.
Een deel van de taken doet de app niet op batterij zoals het scannen van gezichten onder personen. Daardoor zou ik me er niet zo druk om maken. Check het over een paar dagen nog eens.
Een deel van de taken doet de app niet op batterij zoals het scannen van gezichten onder personen. Daardoor zou ik me er niet zo druk om maken. Check het over een paar dagen nog eens.
Binnenkort zal hier naar alle waarschijnlijkheid ook een MacBook Air m1 komen. Ik denk zelf aan de 8gb met 512gb.
Ben bang dat 256gb net te krap is en dat 8gb echt wel volstaat voor een SoC. Ben niet zo bang of gevoelig voor het gebruik van swap, geloof niet dat het dramatisch meer slijtage levert. Ook futureproofing vind ik wel oké, werkt 8gb niet meer over X jaar, prima gaat ie in de verkoop en komt er een nieuwer model.
Ben ook even benieuwd naar de mogelijkheden met externe schermen, of eigenlijk scherm uiteraard met de m1. Ik heb momenteel een wat oudere maar nog prima werkende DisplayPort en DVI FullHD monitor, werkt dit goed met één van de twee bovengenoemde naar usb-c?
Erg benieuwd, door de jaren heen wel eens op Macs gewerkt, maar altijd een Windows machine gehad. Zal even wennen zijn, maar heb er vertrouwen in.
Ben bang dat 256gb net te krap is en dat 8gb echt wel volstaat voor een SoC. Ben niet zo bang of gevoelig voor het gebruik van swap, geloof niet dat het dramatisch meer slijtage levert. Ook futureproofing vind ik wel oké, werkt 8gb niet meer over X jaar, prima gaat ie in de verkoop en komt er een nieuwer model.
Ben ook even benieuwd naar de mogelijkheden met externe schermen, of eigenlijk scherm uiteraard met de m1. Ik heb momenteel een wat oudere maar nog prima werkende DisplayPort en DVI FullHD monitor, werkt dit goed met één van de twee bovengenoemde naar usb-c?
Erg benieuwd, door de jaren heen wel eens op Macs gewerkt, maar altijd een Windows machine gehad. Zal even wennen zijn, maar heb er vertrouwen in.
Let op:
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.
Dit topic is voor de MacBook Air (M1). Er zijn aparte topics voor de MacBook Pro 13" (M1), en de Mac Mini (M1).
Discussies over levertijden mogen in [Apple producten] Levertijden - Deel 9.
Discussies over USB-C en Thunderbolt 3 accessoires mogen in USB-C en Thunderbolt 3 accessoires.